Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.593 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 23:09:
[...]

Interessant onderzoek. Zeker het stuk over het pendelen en dat in dat geval de efficientie zakt naar slechts 82% . Dat zou in mijn geval een aardige verklaring zijn voor het hoge gasverbruik hier.

Morgen de zonneboilerdata weer uitlezen, eens kijken wat mijn CV ketel nu in november doet en of daar nog steeds momenten van pendelen bij zitten.
Ik neem aan dat je een hr hebt? Die pendelen toch niet maar moduleren terug op temperatuur. Mijn oude ketel had ik ook terug gedraait zodat hij niet meer pendelde maar dan krijgt hij het moeilijker warm en verbruikt meer gas.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
oeps bijna quickreply gedaan op een post onderaan de vorige pagina .... niet dat het veel uitmaakte want er stond nog meer een berichtje extra ;)

Ik dacht dat de historische gegevens van het knmi alleen per uur beschikbaar waren en dat deze ergens vanaf het middaguur de volgende dag beschikbaar zijn.
Volgens mij heb ik nog ergens de juiste manier van opvragen op dit forum gecommuniceerd. De handleiding op de knmi website klopt niet helemaal. Mocht er interesse zijn drop ik het nog wel een keertje hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Rol-Co schreef op zondag 17 november 2013 @ 08:19:
[...]

Ik neem aan dat je een hr hebt? Die pendelen toch niet maar moduleren terug op temperatuur. Mijn oude ketel had ik ook terug gedraait zodat hij niet meer pendelde maar dan krijgt hij het moeilijker warm en verbruikt meer gas.
Vreemd dat pendelen.
Mijn nieuwe ketel heeft een parameter om dit pendelen te voorkomen, standaard staat die op 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op zondag 17 november 2013 @ 10:18:
[...]

Vreemd dat pendelen.
Mijn nieuwe ketel heeft een parameter om dit pendelen te voorkomen, standaard staat die op 5 minuten.
Ja maar ik had het over mijn oude ketel van "89, die hebben dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als mensen nog willen vergekijken met :

-Tussenwoning uit 64, 2 volwassenen, 3 (0/2/4)kinderen. Beide ouders perm thuis (werken)
-110m2
-Intergas HR22 Combi
-Keuken heeft eigen boiler
-Voorkant op het zuiden (vol,geen belemmeringen)
-Geen vloerisolatie
-4 keer per week bad voor de kids.
-Per 17-06-13 nieuwe HR ++ (Ug 1.1) ramen met kunststof kozijnen (Schüco CT 70) en opgemetselde muren en rockwool isolatie (Rc 1,15) ( tov hout met 0 isolatie en enkel glas voor die periode :P)
-Dakisolatie Rockwool 16cm Rc 4.0
-Thermostaat op 19.5/19
-Gas en elec tuning sinds 11-10-2013

Stuur maar een DM voor mindergas.nl :)

Ik zit nu voor de periode 01-10 tot vandaag vergeleken met dezelfde periode in 2012 op 0,17m3 per gewogen graaddag. Dat is 39,5% minder dan vorig jaar(0,29 m3 per graaddag)

Over een periode van 01-01 tot heden tov 2012 heb ik 15% meer verbruikt pggd. Maar dat was gisteren nog 18%. Hoe kouder het wordt, hoe meer de besparing most likely gaat worden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 17-11-2013 13:52 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 14:18
@notna; best druk zo met drie kinderen onder de 4 ;)

Klinkt verder als een flinke kluswoning, met je vloerisolatie ben je al aan het plannen zag ik in een ander topic maar hoe zit het met je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Toen we het huis 3 jaar geleden kochten heb ik de zolder compleet gesloopt en voorzien van 16cm Rockwool met alu folie ( Rd 4.0) Dakkapel ook en deze heeft dubbel glas ( welke over 5 jaar ofzo eruit gaat en vervangen gaat worden) En kluswoning? Verbouw woning eerder. Heb alles eruit gehaalt 3 jaar terug en moeten vervangen. Afgelopen jaar pas aan de ramen toe gekomen ivm financiele planning. Kwa isolatie is er enkel vloer (kruipruimte en tussen de verdiepingen in en spouw nog te doen.

En ja, erg druk :X

[ Voor 34% gewijzigd door Notna op 17-11-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

Geen probleem om vriendjes op Mindergas te worden. Stuur maar mail, maar zet wel je tweaker nick erbij. M'n adres staat in m'n profiel. Dagelijks verse aanvoer. Mindergas, upload automatiseren ???

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:36
Tbv vergelijking mindergas.nl:

- 2 Kapper 1970, 2 volwassenen
- 170m2
- Remeha Calenta 40C (dec 2011)
- HR++ glas rondom (aug 2011)
- Spouwmuurisolatie (5cm EPS, jaar onbekend)
- Vloerisolatie PIR Rd3.9 (mrt 2013) -> planning om nog bij te plakken
- Dakisolatie PIR Rd3.5 (nov 2012) -> planning om nog bij te plakken
- Zoldervloer Knauf 12cm glaswol Rd2.5 (jul 2011)
- Thermostaat 19.5 ('s nachts 16.5)
- CV tuning per sep 2013
- Achterzijde ZZO (opp 37m2, waarvan 19m2 kozijn/glas)
- Voorzijde NNW (opp 37m2, waarvan 13m2 kozijn/glas)
- Zijgevel ONO (opp 65m2, waarvan 7m2 kozijn/glas + ingang)
- Dak, voorzijde 2,6m2 dakraam, achterzijde dakkapel 4m2 glas.
- Vrijstaande garage verwarmd, enkelsteens, enkel glas, niet geisoleerd

Periodevergelijker 01.04-17.11 (2013 tov 2012) is momenteel -44,8% (0,14 m3/graaddag tov 0,25 m3/graaddag)

Edit: sinds we hier wonen staat het huis hiernaast leeg en wordt er niet gestookt. Over een paar weken zullen de nieuwe bewoners intrekken en hoop ik ook minder te gaan stoken.

[ Voor 12% gewijzigd door vraasen op 17-11-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mindergas.nl gebruik ik zo'n 0,32 m3/graaddag. Dit moet naar mijn idee veel lager kunnen.

mijn woning
2 onder 1 kap uit 2007
150 m2, +/- 550 m3
boven radiatoren
onder 72 m2 vloerverwarming. 8 lussen op 2 verdeelblokken van het merk robot. 2 radiatoren als bijververwarming.
intergas 36/30 CV ketel met modulerende thermostaat
gevels Rc 3,2
beganegrondvloer Rc 3,5
dak Rc 4,0
beglazing HR++ u-waarde onbekend
ventilatie: natuurlijke toevoer, mechanische afvoer.

Ik heb beide vloerverwarmingspompen inmiddels op stand 1 gezet en voorzien van een pompschakelaar. De pomp in de cv ook. Op de radiatoren boven zitten thermostaatkranen die op een lage stand staan. (we zijn daar niet veel)

toevoerwater van de vloerverwarming is zo'n 35 graden. Als het systeem een paar minuten loopt is de retour ook al snel 30+ graden

Ik wil nu de thermostaat gedurende de dag op 20 zetten en 's nachts een graad of wat lager. Beide radiatoren beneden staan bijna dicht omdat ik zoveel mogelijk wil verwarmen met de vloerverwarming.

Toekomstplannen zijn nog om de nu nog open lege zolder af te sluiten middels een wand omdat daar nog veel hitte heen gaat. Er zit ook nog een ongeisoleerde deur tussen keuken en ongeisoleerde garage/berging. Ik heb deze inmiddels wel voorzien van een dorpel en tochtstrippen.

Ik vind het tunen van het systeem wel een boeiende bezigheid hoewel ik nogal overdonderd ben door de overdaad en regelmogelijkheden en de (in)directe resultaten daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat was er aan de hand? Na maanden kwam er eindelijk een monteur met meer verstand langs. Die constateerde direct dat alle draadjes van de 5 groepen verkeerd op de verdeler zaten aangesloten!! Hij sloot ze om en sindsdien doet de cv-pomp niets geks meer, slaat niet meer zinloos aan.

Ook de buitenvoeler heeft hij voor me afgesloten, zodat de cv in de lente en vroege herfst niet meer een hele dag nodig heeft om van 20 naar 21 graden te verwarmen... ;)

Met de thermostaat is nooit iets mis geweest. Delta-temp kijk ik in de ketel en bij de verdeler regelmatig even na en zit meestal tussen de vijf en acht graden Celsius, netjes toch?
Freemann schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 07:27:
[...]

In het kort zou ik het volgende doen;
- Zelflerende klokthermostaat kopen (Honeywell Chronotherm modulation >=3 of een Vision Modulation). Dit scheelt je de ergernis dat het (nog) niet warm is wanneer jij het warm wilt hebben.
- Brander vermogen naar beneden draaien zodat de ketel minder snel in pendelen schiet.
- pompschakelaar voor de vloerpomp in de woonkamer (als die er nog niet is) om het geruis tegen te gaan

verder denk ik dat de thermostaat je vloer op temperatuur staat te houden en dat dat de reden is dat de ketel geregeld aanslaat (dat is een voor/na -deel van modulatie, korte poses met lage temp. stoken om de boel warm te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 21:27:
[...]

Wat heb je dan voor weekverbruik?

Ik heb ook even verhoogt naar 70 maar kan ook niet veel verschil merken, hooguit een stukje op de radiatoren. Rookgasafvoer kan je gewoon je hand op leggen met 60 graden inderdaad, en die is hier zelfs (nog) dunwandig.
Nu nog heel weinig, ik heb ca. 1500kwh weg te stoken en doe dat nu met een stel kacheltjes (COP=1, niet ideaal, maarja). Zoals gister had ik gasten en dan stook ik wat bij zodat de vloer niet zo koud aanvoelt maar ik red het tot op heden met gemak met 3,5kw aan electrisch vermogen (daarop stook ik het makkelijk van 17->20 graden in een uurtje of 2).

Wat ik nu aan gasverbruik heb is dus niet repesentatief...

Maar met 60 graden aanvoer is de afvoer gewoon goed warm, met 34-39 graden is hij koeler dan mijn hand. Door het koude retourwater uit de vloerverwarming icm het lage vermogen waarop de ketel stookt zorgt er domweg voor dat de afvoer niet warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:29:
En wat was er aan de hand? Na maanden kwam er eindelijk een monteur met meer verstand langs. Die constateerde direct dat alle draadjes van de 5 groepen verkeerd op de verdeler zaten aangesloten!! Hij sloot ze om en sindsdien doet de cv-pomp niets geks meer, slaat niet meer zinloos aan.

Ook de buitenvoeler heeft hij voor me afgesloten, zodat de cv in de lente en vroege herfst niet meer een hele dag nodig heeft om van 20 naar 21 graden te verwarmen... ;)

Met de thermostaat is nooit iets mis geweest. Delta-temp kijk ik in de ketel en bij de verdeler regelmatig even na en zit meestal tussen de vijf en acht graden Celsius, netjes toch?

[...]
Welke draadjes bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 15:25

Aad

Vraag

Ik heb een huis ,drie verdiepingen op de derde verdieping staat de cv ketel + warmtepomp (ELGA) daar is een radiator, bijna nooit aan.
Tweede verdieping twee slaapkamers en een badkamer, op de slaapkamers cv nooit aan, alleen bij extreem hard vriezen.
Beneden woonkamer, berging en hal en open keuken, daar zit een plintverwarming op de cv aangeloten.. In woonkamer, en hal cv aan berging af en toe.
Als ik mijn radiatoren allemaal ga tunen en daarna alle radiatoren weer uit zet die nooit aan. Gaat dit dan goed werken ?
Ik weet zeker dat alles getuned moet worden en wil daar binnenkort mee gaan beginnen als ik in mijn woonkamer de bestelde jaga low20 radiatoren heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Notna schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 09:03:
Hmm, sinds ik mijn warm water (Tap Comfort, Intergas Kompakt HR22) niet meer op Aan heb staan (maar gewoon uit) hoor ik des te meer dat er iets niet lekker zit in de ketel. Hij fluitte eerst wel (zachtjes) bij warm water vraag maar nu is het net alsof Sinterklaas op zolder aangekomen is :X

Feenstra maar gebeld, die komen maandag langs. Als ik het interwebs zo moet geloven is het of de gas/lucht instelling of is het hele gasblok/ventilator gaar.

Moet maar even kijken wat het is en of het geld kost. Ketel is uit 2006 en heeft imo te weinig WW vermogen to begin with. Als het teveel aan reparatie gaat kosten ga ik maar huren bij de NUON/Feenstra. Ben ik van 2 problemen af en is het gelijk een stuk zuiniger ook denk ik zo ;)
Dus;

Probleem is opgelost. Probleem bleek heb in het rubber ringetje te zitten van het gasblok. Die was met de jaren wat te los gworden en zoog daardoor wat lucht aan wat een fluit/dreun ten gevolge had. Kostte de beste man wel een uur om te vinden maargoed dat mag de pret niet drukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

B2

wa' seggie?

Sinds de tuning door CV tuning nu al een besparing van gemiddeld 33% behaald (berekend via mindergas.nl, gecorrigeerd naar graaddagen etc.) In de periode september tot nu toch al een 130m3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
Hoi mensen, ik heb dit topic zo eens gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat mijn cv installatie hopeloos is afgesteld. Ik heb een Agpo Ferroli MegaDens 4, een nieuwbouwhuis goed geisoleerd overal N+hr++ glas, WTW.
Eerst mijn bevindingen:
de bypass stond helemaal open
pomp stond op stand 3

De bypass heb ik dichtgezet (ik heb 3 radiatoren LowH2O in de woonkamer helemaal open, de kraan is eraf en open geregeld)
De max temp cv stond op 90 graden.

Ik heb nu de max temp cv teruggezet naar 65 graden en capaciteitsinstelling naar 50%. Nadraaitijd cv pomp 5 minuten. minumum setpoint water 30graden.

Nu begint mijn installatie te hunten, de brander stopt, wil opstarten maar krijgt een foutmelding d2 - wachttijd voor branderbedrijf na cv-gebruik. Dit houdt dus in dat de brander niet aan mag voor x minuten. Dit staat nu op 4 minuten, mag ik dit terugbrengen naar 1 minuut? of 0 minuten? Want de ketel wil wel maar mag dus helemaal niet weg.
Ik probeer het trouwens van 19 naar 22 graden te stoken in huis.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen of moet ik de ketel terugschroeven naar 90 graden?

Nieuwe vraag: er is ook een setpoint cv-stijgingslijn (cv-aanvoertemperatuur), wat houdt dit in? deze staat op 2 graden en kan tussen de 1 en 10 graden worden ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Chaos op 18-11-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Cpt.Chaos schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:53:
Weet iemand wat ik hier aan kan doen of moet ik de ketel terugschroeven naar 90 graden?
Bypass een stukje open zetten. De ketel kan zijn warmte niet kwijt en gaan dus pendelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De ketel kan de warmte ook niet in de bypass kwijt dus dat gaat niet helpen :)

Zijn je radiatoren overal netjes warm? Is de aanvoerpijp de gevraagde 65 graden? Dan werkt de ketel+pomp goed en kun je het radiatorvermogen vergroten (ventilatoren, LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen).
Houd er rekening mee dat je ketel waarschijnlijk 10x het benodigde vermogen heeft en dat aan-uit gedrag dus onvermijdelijk en relatief onschadelijk is.
Wat voor thermostaat heb je? (aan/uit, weersafhankelijk, modulerend)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2013 13:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
De radiatoren zijn overal netjes warm, eentje stond geknepen want die was dubbel instelbaar, maar dat was al opengezet voor ik de ketel anders instelde, de knoppen zijn eraf dus 100% open, voor de rest heb ik in de gang en slaapkamers de kachels op 3 staan.
In januari moet mijn vloer er toch uit dus ik zat al te denken om mijn kachels in de woonkamer te DBE-en. Mijn broer gaat dat ook doen, maar die moet wel, die heeft een 2kw kachel staan voor 100m3 (stupid nieuwbouw). Verder heb ik al ehm...3 keer jaga van 160x23xT16 voor 125 m3, dus dat moet al flinke overkill zijn.
Het max vermogen is ook al teruggezet, moet dit dan verder terug?
Mijn thermostaat zou modulerend moeten zijn, niet weersafhankelijk, ik woon in een flatgebouw, boven en onder zitten mensen, oostkant buren, dus noord zuid en west vrij zicht (goed met het zonnetje erop :))

Dus oplossing zou kunnen zijn ketel nog verder terugschroeven met capaciteitsbegrenzing?
Andere vraag, als de ketel continue minimaal staat te fikken, is dit dan economischer dan af en toe aan? en dan bedoel ik dus continue 60graden water t.o.v 40->80->40->80 etc.
Heb nog verder gekeken, en de ketel staat dus zachtjes aan, maar de retourtemp is gelijk aan de uitgaande temp, waarom staat de ketel dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
Proton_ schreef op maandag 18 november 2013 @ 13:34:
De ketel kan de warmte ook niet in de bypass kwijt dus dat gaat niet helpen :)
Niet helemaal waar, want als de flow stokt heb je kans dat de ketel gaat koken, dus gaat hij pendelen. Door de bypass blijf je wat flow houden waardoor dit mogelijk minder wordt. Anyhow, de bypass zit er niet voor niets, dus dichtzetten lijkt me in elk geval niet de juiste oplossing.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Als ik de manual erbij pak staat er het volgende over de bypass:
dicht - juiste instelling als de doorstroming in de cv-installatie niet geheel geblokkeerd kan worden.
halfopen - juiste instelling als de gehele doorstroming geblokkeerd kan worden, bijv overal thermostaatknoppen
open - bladiebla, slecht, of als je lawaai hebt.
ik neem aan dat bypass dicht i.c.m pompsnelheid 1 voldoende flow moet leveren voor 3 LowH2O kachels en een paar medium (7liter) kachels met thermostaatkranen, dus dat de flow in dit geval niet te laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Cpt.Chaos schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:00:
De radiatoren zijn overal netjes warm [...] ik woon in een flatgebouw, boven en onder zitten mensen, oostkant buren, dus noord zuid en west vrij zicht (goed met het zonnetje erop :))
Aha, nieuwbouwappartement. Waarschijnlijk kan je die, nu het nog niet 20 graden vriest, nog met een waxinelichtje warmhouden ;).
Dus oplossing zou kunnen zijn ketel nog verder terugschroeven met capaciteitsbegrenzing?
'Oplossing' impliceert een probleem. Wordt je huis niet warm, duurt het te lang, stoor je je aan de branderstarts? Met andere woorden, wat wil je bereiken?
Andere vraag, als de ketel continue minimaal staat te fikken, is dit dan economischer dan af en toe aan? en dan bedoel ik dus continue 60graden water t.o.v 40->80->40->80 etc.
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat jouw ketel onvermijdelijk uit zal gaan omdat het anders 60+ graden in huis wordt :) Het minimale ketelvermogen kan je opzoeken in het boekje en zal niet onder de 2kW liggen. Het warmteverlies zal kleiner zijn dan dat => je huis wordt warmer en je ketel kan niet verder terug => de ketel gaat uit.

Ook kan je kijken naar het totale radiatorvermogen bij de gekozen temperatuur: als dat lager is dan het minimale ketelvermogen kan de ketel de warmte dus niet in huis kwijt en zal hij uit gaan voordat het huis op temperatuur is. Dan is het radiatorvermogen verhogen de voor de hand liggende oplossing: je huis zal sneller warm zijn. Dit kun je doen door de radiatoren zelf aan te passen (meer, groter, fans) of door de aanvoertemperatuur te verhogen.

Het kan ook zijn dat de ketel vol gas begint en te laat terug moduleert als die ziet dat de retour oploopt. Dan kan het verder begrenzen van het brandervermogen helpen. Je huis is dan niet sneller warm; het zal wel ietsje zuiniger zijn.
Heb nog verder gekeken, en de ketel staat dus zachtjes aan, maar de retourtemp is gelijk aan de uitgaande temp, waarom staat de ketel dan aan?
Dat is de pomp die nog enkele minuten naloopt. De brander staat dan uit. Dit zorgt dat het systeem egaal afkoelt en dat de thermometers in de ketel een juist beeld hebben van de diverse temperaturen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
Cpt.Chaos schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:32:
Als ik de manual erbij pak staat er het volgende over de bypass:
dicht - juiste instelling als de doorstroming in de cv-installatie niet geheel geblokkeerd kan worden.
halfopen - juiste instelling als de gehele doorstroming geblokkeerd kan worden, bijv overal thermostaatknoppen
open - bladiebla, slecht, of als je lawaai hebt.
ik neem aan dat bypass dicht i.c.m pompsnelheid 1 voldoende flow moet leveren voor 3 LowH2O kachels en een paar medium (7liter) kachels met thermostaatkranen, dus dat de flow in dit geval niet te laag is?
Probeer het gewoon even met half open. Als de foutmelding weg gaat weet je waar je moet zoeken. Zo niet, dan zit het ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@micro, het is niet zozeer een foutmelding, dan wel iets waar ik me aan stoor, een ketel hoort niet te pendelen, rustig aan warm worden, uit, en dan een tijdje later weer aan, maar dat dan binnen een tijdsbestek van zeg maar een uur, niet elke 5 minuten. Maar ik zal het eens proberen, wie weet.

@proton, ja, nieuwbouw, ik heb een uur geleden de thermostaat teruggezet naar 21, en het is nu nog 21,5 graad...waarschijnlijk is de ketel 10x oversized voor dit huis. De ketel beingt iig niet volaan met branden, 1 omdat ik de brander heb gelimiteerd, en 2 omdat de fysieke vlam niet zo veel voorstelt, weer hoera kijkglaasje. Het zal er wel op neer komen dat het buiten nog niet koud genoeg is om stabiel te stoken in dit hok. Als ik DBE units neem, zal er meer warmte afgenomen worden en slaat de ketel nog sneller af, wat het weer instabiel maakt? Of blijft dit dan redelijk goed omdat de Tmax dan naar 40 kan i.c.m 20-30% max ketelvermogen?

De pomp draait 5 minuten na als de brander uit is, dit kan evt wel naar beneden omdat ik weinig inhoud heb en op "lage" temperatuur stook (65 graden dus).
Volgens mij moet de parameter cv-stijgingslijn (cv-aanvoertemperatuur) duidelijk invloed hebben op het gedrag van de ketel, als je de tekst zo leest, maar eigenlijk heb ik geen flauw idee wat dit doet.

Verder de gasmeter afgelezen, en ik werd niet blij. in 24 uur 5 kuub verbruikt. dat is toch weer 3 euro nogwat, per dag. Is dit een redelijk verbruik bij 22 graden binnen?

edit: getest op 21 graden, werkt niet. Ketel slaat aan, stopt binnen 2 minuten en kachels worden niet warm. Weer gevalletje ketel te groot?

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Chaos op 18-11-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Notna schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:42:
[...]

Dus;

Probleem is opgelost. Probleem bleek heb in het rubber ringetje te zitten van het gasblok. Die was met de jaren wat te los gworden en zoog daardoor wat lucht aan wat een fluit/dreun ten gevolge had. Kostte de beste man wel een uur om te vinden maargoed dat mag de pret niet drukken :P
Bedankt voor je terugmelding.
Bij het gasblok zitten inderdaad een paar rubber ringen; een gas doseringsring en een O/ring.
Dus de wartel op het gasblok zat een beetje los?
Fijn om te weten dat dit kan gebeuren.

Heb je last van aardbevingen door de gaswinning?

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 18-11-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voordat je ketel uit gaat horen je radiatoren allemaal egaal heet te zijn.
Als dit niet zo is, gaat er door één radiator (de heetste) veel meer water dan door andere (verder weg gelegen) radiatoren. De radiator(en) met de hoogste retourtemperatuur moet je knijpen om ook voldoende heet water naar de andere radiatoren te dirigeren. Dat is waarover in de afgelopen 177 pagina's het meest gesproken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

opuntia1 schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor je terugmelding.
Bij het gasblok zitten inderdaad een paar rubber ringen; een gas doseringsring en een O/ring.
Dus de wartel op het gasblok zat een beetje los?
Fijn om te weten dat dit kan gebeuren.
Het was de doserings ring. Die has zijn beste tijd wel gehad. Overigens was het volgens de monteur vrij uniek dat het gebeurt hoor. Het was voor hem (en zijn senior counterpart) iig de 2de keer in 6 jaar dat dit voorkwam. De wartel zelf zat wel goed, maar de rubberen ring op het koperen plaatje zat niet goed meer aangesloten (i.e teveel ruimte)

Na vervanging was het opgelost. Maar goed ook; het geluid was dermate ernstig dat de grond op zolder (!!!) mee resoneerde :| Je schrikt he kapot met je duffe kop midden in de nacht :P Nu weer fluister stil (en meteen de pomp op stand II gezet ipv III. Was blijkbaar terug gezet bij de laatste beurt, evil monteur ! ;)

En nee er zit geen echte gaswinning hier in de buurt, maar het leek wel een simulatie op zolder :P

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 18-11-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Proton_ schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:15:
Voordat je ketel uit gaat horen je radiatoren allemaal egaal heet te zijn.
Als dit niet zo is, gaat er door één radiator (de heetste) veel meer water dan door andere (verder weg gelegen) radiatoren. De radiator(en) met de hoogste retourtemperatuur moet je knijpen om ook voldoende heet water naar de andere radiatoren te dirigeren. Dat is waarover in de afgelopen 177 pagina's het meest gesproken is :)
het zijn 3 identieke kachels op dezelfde afstand, ik heb een agpo ferroli, de fyra onder de ketels, deze thermostaat is niet zo slim, dus al wordt het een tiende graad warmer dan oe! ik ben der! stoppen met branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat heet hysterese en is vaak in te stellen in de thermostaat. Het is het verschil in gemeten temperatuur en ingestelde temperatuur wanneer de thermostaat besluit aan en uit te gaan.
Dus 20 graden met 1 graad hysterese betekent aan bij 19.5 graden en uit bij 20.5 graden (of 19 en 21, afhankelijk van hoe de fabrikant het interpreteert).
Zet je de hysterese hoger, dan zal de ketel minder vaak aan en uit gaan, maar dan zal de binnentemperatuur meer schommelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Juist, maar die instelling zie ik weer niet in de parameterlijst. Of het moet anders heten, maar niks behalve cv-stijgingslijn heeft een bereik dat zo klein is, dit staat op 2 graden.
De kachels gewoon weer op 22 gezet, en ik het een deltaT van 14 graden, dit is een goede warmteval over de kachels imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Is dat niet 'P10'?

http://www.ferroli.nl/sta...g_megadens-100_serie_.pdf

'Wachttijd na CV gebruik' (Pagina 27)

Goed lezen is een kunst :P

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 18-11-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
nee dat is de branderstoptijd, stel, de thermostaat zegt het is te koud, we moeten stoken, en de wachttijd is nog niet verstreken, dan krijg je melding d2 (is voor cv) te zien, dan moet je dus die 4 minunten, standaardtijd, wachten voordat de ketel weer aan kan, dit is dus geen hysterese van de thermostaat.
Weet eigenlijk niet of P10 wel of niet naar beneden kan. Wel vervelend als je te snel je huis verwarmt en daarna snel afkoelt en dan maar in de kou moet zitten omdat de ketel niet aan mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je huis in 4 minuten merkbaar afkoelt heb je andere problemen :)

Ok, samenvattend:
* je huis wordt niet snel warm
* de ketel gaat uit voordat de radiatoren warm zijn

Metingen die je kan doen:
* op het moment dat de ketel te vroeg uit gaat en de radiatoren nog 'koud' zijn, wat is de retourtemperatuur volgens de ketel en volgens een onafhankelijke thermometer?
* Als retour bij de ketel > 40 graden, meet je dezelfde temperatuur bij alle radiatoren?
Hiermee kan je uitsluiten of de ketel zelfstandig uit gaat op te hoge temperatuur en kan je uitzoeken waar dit hete water dan vandaan komt.

Aanvullende tests als bovenstaand je niet verder helpt:
* zet je ketel op Aan/Uit en sluit de twee draden van de thermostaat kort. Dit forceert de brander aan (tot een beveiliging zoals op retourtemperatuur ingrijpt). Blijft hij dan langer branden en worden de radiatoren dan wel warm?
Hiermee kan je uitsluiten of de thermostaat domweg besluit de brander uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
als er wordt gevraagd worden de radiatoren wel warm, probleem op dit moment moet gewoon zijn dat het gevraagde vermogen kleiner is dan het minimum van de ketel, daarom stopt deze er ook mee na minimaal gebrand te hebben, en dat met een kamertemperatuur van 22 graden, zet ik de temp op 21 dan moet de ketel zo weinig doen, als er 30 graden door mijn kachels gaat wordt het al 21 graden en daarom nokt ie er mee. dussss, dan maar altijd 22 graden stoken en dbe's erin bouwen.

ik kijk morgen wat het verbruik was in 24u/22 graden, kijken of dit dan al minder is dan de 5 kuub die ik met slecht afgestelde ketel heb verbruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Chaos op 18-11-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Heb je niet per ongeluk de bypass helemaal opengedraaid ipv dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:00:
.............
Mijn thermostaat zou modulerend moeten zijn, niet weersafhankelijk, ik woon in een flatgebouw, boven en onder zitten mensen, oostkant buren, dus noord zuid en west vrij zicht (goed met het zonnetje erop :))

...............
Weet je inmiddels al of je thermostaat modulerend is of niet ?
Wat zijn exact de instellingen van de thermostaat: als je hem op 21 zet, slaat hij dan bij een omgevingstemperatuur van 20,5 op lager aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Ik ben er klaar mee. Ik ga voor een OpenTherm thermostaat, met alle gemakken van dien.

Vannacht weer een halve nacht wakker gelegen van een spokende thermostaat!
Een groot deel van de problemen staan hier: Matis in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"

Mijn ketel (Ferroli MegaDens 4SHR 126) ondersteunt zowel OpenTherm als moduleren, dus ik heb even zitten kijken naar adviezen in dit topic. Momenteel heb ik een HoneyWell On/Off thermostaat, welke op de meest onverklaarbare momenten mijn ketel inschakelt en na nog geen twee minuten weer afschakelt en dat (nu nog maar) 3 keer per uur.

Mijn huis heeft over de hele begane grond vloerverwarming (in 3 zones, al weet ik niet hoe die precies lopen). Daarnaast zit er in iedere ruimte op de begane grond nog een extra radiator inclusief thermostaatknop (standje 1). Op de verdeler van mijn vloerverwarming staan alle zones even ver open en de thermostaatknop op de verdeler staat op standje 3. Waardoor de temperatuur zo tussen de 25 en 30 graden ligt.
Op de tweede verdieping staat op alle 3 de slaapkamers de radiatoren (zonder thermostaatknop) dicht. Alleen de radiator in de badkamer staat op standje 2. De retourleiding van de radiator ligt onder de badkamervloer.
Op de zolder (waar de ketel hangt) hebben we geen radiatoren, maar een elektrisch kacheltje, al hebben we die nog nooit gebruikt.

Ons hoekwoning is van 2009 en enorm goed geïsoleerd, de tuin ligt op het zuiden en de buitenmuur ligt op het westen.

Ik zet normaliter de thermostaat in mei laag en wanneer het kwik in de herfst weer onder de 19 graden dipt, schakel ik de thermostaat weer in.

Tot voorheen hadden we een continue 19-graden schema, maar ik ben overtuigd dat nachtverlaging toch wel aan te raden is.

Welke thermostaat(taten) kunnen jullie me aanraden?
Plattegrond huis
Plattegrond van mijn 3 woonlagen, de niet aanwezige radiatoren heb ik afgeruist. De plaats van de huidige thermostaat heb ik omsingeld.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Overigens, voor degene (waaronder ik) die nog CV folie nodig hebben:

Bij de Praxis is nu 20% keuze korting (en voor hetzelfde artikel geld dezelfde korting) waardoor 1 rol Folie van 50 cm x 6 meter nu €7,43 kost

http://www.praxis.nl/badk...adiatorfolie/2556645.html

Lijkt mij geen slechte deal (tenzij iemand een ander leuk adres weet? Lokale DHZ is natuurlijk wel makkelijker ivm verzendkosten ;) )

@ Matis: Tsja; keuze zat met wat je wilt. In het DHZ topic werd die van Remeha (iSense) al aangeraden maar verder heb je ook een Honeywell Chronotherm 3 and up die prima werkt. Is maar net wat je er aan wilt uitgeven en hoeveel functie je er mee wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cpt.Chaos schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:24:
[...]

ik heb een agpo ferroli, de fyra onder de ketels, deze thermostaat is niet zo slim, dus al wordt het een tiende graad warmer dan oe! ik ben der! stoppen met branden.
Ik heb eenzelfde CV ketel en herken je problemen. Maar na het totale systeem waterzijdig te hebben ingeregeld, de aanvoertemp terug te hebben gezet naar 50 graden en het max. vermogen naar 35% (kon niet lager helaas), een Honeywell Chromotherm Modulation te hebben geinstalleerd, is het 7 jaar sinds nieuwbouw eindelijk een stuk lekkerder en geleiderlijker warm.
En daarmee tot nu toe 40% minder gasverbruik!
Dus het kan wel met een Agpo Ferroli. Maar ook bij ons net zoals in 95% van de woningen is er gewoon een systeem opgehangen zonder op elkaar in te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(ben te lui om HK toegang aan te vragen dus ik ga wat aannames doen)
Zoals hierboven ook te lezen is, heeft een modulerende thermostaat niet zo gek veel meerwaarde in een goed geïsoleerde woning: op minimaal brandervermogen is de ketel nog in staat van je huis een sauna te maken. Een modulerende thermostaat geeft dus waarschijnlijk precies hetzelfde gedrag.

Als je niet wil dat de ketel 's nachts aanslaat is inderdaad de eenvoudigste oplossing nachtverlaging toepassen en/of een willekeurige klokthermostaat kopen die 's nachts wat lager staat. Grote kans dat je huis niet zover afkoelt dat de ketel 's nachts nog aan moet.

Ik neem aan dat het probleem is dat de ketel herrie maakt? Al geprobeerd de radiatoren te ontluchten en de pomp op de laagste stand te zetten? Ik slaap zonder problemen door mijn ketel heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Notna schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:57:
Overigens, voor degene (waaronder ik) die nog CV folie nodig hebben:

Bij de Praxis is nu 20% keuze korting (en voor hetzelfde artikel geld dezelfde korting) waardoor 1 rol Folie van 50 cm x 6 meter nu €7,43 kost

http://www.praxis.nl/badk...adiatorfolie/2556645.html

Lijkt mij geen slechte deal (tenzij iemand een ander leuk adres weet? Lokale DHZ is natuurlijk wel makkelijker ivm verzendkosten ;) )

@ Matis: Tsja; keuze zat met wat je wilt. In het DHZ topic werd die van Remeha (iSense) al aangeraden maar verder heb je ook een Honeywell Chronotherm 3 and up die prima werkt. Is maar net wat je er aan wilt uitgeven en hoeveel functie je er mee wilt ;)
Vorige week nog bij Lidl gekocht voor 6,99 per rol. Zelfde afmetingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

True, maar dat is een lokale aanbieding. Hier in de Lidl (XL) hebben ze het niet bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Proton_ schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:07:

Ik neem aan dat het probleem is dat de ketel herrie maakt? Al geprobeerd de radiatoren te ontluchten en de pomp op de laagste stand te zetten? Ik slaap zonder problemen door mijn ketel heen :)
Ik denk dat voor de meesten onder ons geldt dat er soms toch altijd enige ruis van de radiator(kraan) komt als de pomp draait.
Mijn nieuwe ketel op zolder hoor ik echt niet, is echt goed geluid gedempt.
Pas toen ik de kap verwijderde hoorde ik duidelijk het geluid van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Matis schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:22:
Ik ben er klaar mee. Ik ga voor een OpenTherm thermostaat, met alle gemakken van dien.

Vannacht weer een halve nacht wakker gelegen van een spokende thermostaat!
Een groot deel van de problemen staan hier: Matis in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"

Enz.
Volgens mij doet je thermostaat het prima, want ik lees in je verhaal nergens dat het te warm word in de woning.
Het lijkt erop dat je het liefst zou hebben dat de temperatuur eerst naar 18.5 moet zakken voor de ketel weer aan mag gaan, als de thermostaat op 19 staat.
Het gekraak van een klepmotor, waarschijnlijk Honeywell, kun je weinig aan doen.
Dat geluid is een kwaal van die dingen, de mate van overlast verschilt per type ketel.
Nieuwe motor verhelpt het probleem voor enkele maanden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Oxellaar schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:48:
Volgens mij doet je thermostaat het prima, want ik lees in je verhaal nergens dat het te warm word in de woning.
Het lijkt erop dat je het liefst zou hebben dat de temperatuur eerst naar 18.5 moet zakken voor de ketel weer aan mag gaan, als de thermostaat op 19 staat.
Het gekraak van een klepmotor, waarschijnlijk Honeywell, kun je weinig aan doen.
Dat geluid is een kwaal van die dingen, de mate van overlast verschilt per type ketel.
Nieuwe motor verhelpt het probleem voor enkele maanden.
Ik heb inderdaad geleerd dat de Honeywell 3-weg-kleppen behoorlijk wat problemen geven. Ik weet niet of dat ik de gelukkige ben, maar dikke kans.
Voor wat betreft de thermostaat, ik snap niet waarom deze met 19,5 en 19,0 graden inschakelt. Daarnaast heb ik ook wel last van overshoots als ik de temperatuur eerst naar 18,5 graden laat dalen door de thermostaat te ontkoppelen en daarna weer aan te sluiten.

Daarnaast snap ik ook niet waarom de thermostaat maar 3 a 4 minuten de ketel aanzet en daarna weer uit en dat 6 keer per uur en dat heel de dag door.

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 19-11-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Vandaag bij de warmteservice geweest en daar alles besproken. Volgens hen heb ik voldoende vermogen staan (ja, ik krijg het zo 22 graden), dus DBE units zullen niet veel uitmaken, het wordt snell warm ja, maar als de ketel uitgaat worden de kachels koud en dat merk je toch, ik iig vind het comfortabeler als de kachels zachtjes warm blijven.
Verder vloerverwarming besproken omdat ik toch een nieuwe vloer krijg. Schijnt dus dat ingefreesde vloerverwarming bij lange na niet het rendement haalt van echte - opgelegde - vloerverwarming, dus tip voor mensen die vloerverwarming willen, laat het niet infrezen.
De agpo is een ketel die niemand aan zou raden, maar omdat deze ketel zo lekker goedkoop is wordt hij veel gebruikt in grote projecten.
Wat mij werd aan geraden is de ketel nog verder naar beneden tunen en vooral de minimumtemperatuur te verlagen zodat ik meer condenswarmte kan gebruiken. Met de thermostaat is niks mis, omdat het nieuwbouw is en dusdanig geisoleerd dat de ketel toch wel minimaal draait. Wel aangeraden om de "gewone"radiatoren met het ventiel zelf, dus niet de thermostaatkraan, wat te knijpen omdat de woonkamer nu als laatste warm wordt.
Ik ben vandaag bij mijn ouders dus zal morgen de ketel en kachels verder tweaken om te kijken of ik nog zuiniger kan stoken zonder comfort in te leveren.

@YBJ, als het werkt dan werkt het, ik weet niet wat voor kachels jij hebt maar had ook gevraagd op welke temperatuur jagas zijn uitgerekend en dat zou zo rond de 55 graden liggen.
@nokiaan, ik ben niet thuis nu zoals gezegd dus ik kan zo niet zien wanneer de ketel aan en uit gaat. Ik zal dit morgen in de gaten houden en vergelijken met de instellingen of er eentje op lijkt, en volgens mij is het wel modulerend, maar toch altijd op minimaal branden maakt modulerend niet uit. Of de pompsnelheid wordt gemoduleerd....zou wel moeten kunnen maar geen idee of dit gebeurt, ik ga hier NIET van uit. stomme italiaanse ketels ook, zelfde als die treinen bah

@Matis, slaat je ketel niet af op een beveiliging als de gevraagde kamertemperatuur nog niet is bereikt? Misschien een stomme vraag maar een ketel stopt niet zo maar als het te koud is. Waarschijnlijk staat er iets in de ketel verkeerd ingesteld waardoor deze instabiel wordt.

[ Voor 104% gewijzigd door Cpt.Chaos op 19-11-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb een alleenstaande woning uit 2004. Goed geisoleerd, Hr+++ glas e.d.,gebruiksoppervlakte circa 200 m2, waarvan 70 m2 vloerverwarming als hoofdverwarming op de begane grond. Onlangs is een nieuwe Nefit Proline hrc30 cw5 met een Honeywell round aan/uit geplaatst. Daarnaast is een 2-weg klep met eindcontact tussen de aanvoer van de vloerverwarming gemonteerd. Een draadloze klokthermostaat stuurt de gehele installatie aan m.u.v. de vloerverwarming. De radiatoren op de etage en benedenverdieping kunnen via de draadloze thermostaat worden aangestuurd zodra er (extra) warmte wordt gevraagd. Vanaf de installatie van de nieuwe ketel staan de radiatoren overal dicht en zijn dus nog niet aangeweest.
Op dit moment wordt slechts beneden verwarmd met de vloerverwarming. De thermostaat in de woonkamer staat op 19,5 graden en wordt op advies van de installateur 's nachts niet verlaagd. De laatste 12 dagen heb ik het verbruik bijgehouden en kom ik op een gemiddeld verbruik van 5,43 m3. Mijn vraag aan de deskundigen op dit forum is of dit verbruik een beetje past bij deze woning en de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
hr+++ glas?

als het hele huis warm is de gehele dag is 5m3 per dag niet slecht maar ook niet echt denderend.
Het zou me niets verbazen als er ergens in het huis nog een of meer verbeter puntjes zijn waarop je moet kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
Mafketel schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 15:17:
hr+++ glas?

als het hele huis warm is de gehele dag is 5m3 per dag niet slecht maar ook niet echt denderend.
Het zou me niets verbazen als er ergens in het huis nog een of meer verbeter puntjes zijn waarop je moet kunnen besparen.
Sorry, hr+++ moet zijn hr++.

Alleen de begane grond waar de vloerverwarming van circa 70 m2 ligt, is verwarmd. Ik zou geen verbeterpuntjes kunnen bedenken omdat er verder niets openstaat. Keukenboilertje wordt met (zonne) stroom verwarmd. Misschien goed om ook te vermelden dat ik ook een zonneboiler heb (80 ltr).
Heeft overigens de laatste dagen weinig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
Bij het controleren van de instellingen van mijn nieuwe cv ketel zie ik bij "berekende cv watertemperatuur (setpoint) (°C) tijdens cv bedrijf" een waarde van 5 ° Setpoint. Mijn cv is normaal in bedrijf. Is deze juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Hierboven:
Snap even niet hoe een berekende waarde een setpoint kan zijn.
Welk merk/type ketel heb je?
Matis schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 14:15:
[...]

Voor wat betreft de thermostaat, ik snap niet waarom deze met 19,5 en 19,0 graden inschakelt. Daarnaast heb ik ook wel last van overshoots als ik de temperatuur eerst naar 18,5 graden laat dalen door de thermostaat te ontkoppelen en daarna weer aan te sluiten.

Daarnaast snap ik ook niet waarom de thermostaat maar 3 a 4 minuten de ketel aanzet en daarna weer uit en dat 6 keer per uur en dat heel de dag door.
Wat je in de eerste regel met 19 en 19.5 bedoelt is mij niet helemaal duidelijk.
En waarom koppel je een thermostaat los, je kunt hem toch ook instellen op 18.5?

Die korte periodes van stoken zijn hier al vaker voorbij gekomen, JGC gaf hier direct al antwoord op.
JGC in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"

En wat versta je onder een overshoot, een halve graad? bij een verhoging van één of meer graden mag je dat geen overshoot noemen. Die halve graad word binnen no-time verbruikt door warmteaccumulatie in muren meubels en andere voorwerpen.
Daarom stookt eigenlijk elke thermostaat nog even door, ook al is de ingestelde temperatuur al bereikt.
Nadat de ruimte op temperatuur is gaat de thermostaat over op low load control en houdt zo de ruimte op de juiste waarde.

Ook als jij een modulerende Opentherm thermostaat neemt gebeurt er hetzelfde. Als de ruimte op temperatuur is valt er niets meer te moduleren en gaat ook zo'n thermostaat over op low load control.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 19-11-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 23:29

Nox

Noxiuz

Ik geloof dat Honeywell daar expliciet 's morgens zelfs rekening mee houdt. Je meubels e.d. voelen kouder aan vanwege nachtverlaging. Om dat te compenseren stookt hij 's morgens harder. 's Middags volgens mij niet bij thuiskomst maar het kan zijn dat het bij een ingrijpende temperatuurstijging bij oude woningen wel gebeurd. Moet je je geen zorgen om maken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik snap wel dat er altijd wat overshoot is bij het verwarmen, maar ik snap niet waarom de thermostaat bij een kamertemperatuur welke hoger ligt dan de ingestelde waarde nog aangaat.

De reden dat ik een andere thermostaat wil, is omdat ik helemaal gek wordt van het aanspringen van de ketel 's nachts. Met een "intelligente" thermostaat wil ik nachtverlaging gaan toepassen en ook gedurende de dag mag het wmb koud(er) blijven. Zolang het rond 1600, als ik thuiskom, maar op temperatuur is. Dat mag ie tot 2200 volhouden, dan ga ik weer naar bed.

Een collega heeft als overcompleet nog een "Cenvax VAG5000 Floor" liggen, welke ik mag proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer eens een Remeha iSense thermostaat. Veel aan in te stellen. Is gewoon een OpenTherm thermostaat, en werkt dus met veel ketels. Afhankelijk van je ketel kan je meer of minder instellingen aanpassen.

Op Marktplaats voor 5 tientjes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook bekend hoe je op een juiste manier de anti-pendelstand tijd kunt bepalen?

@Cpt.Chaos: ik heb Jaga Low h2o convectoren in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Matis schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 21:08:
[...]

Ik snap wel dat er altijd wat overshoot is bij het verwarmen, maar ik snap niet waarom de thermostaat bij een kamertemperatuur welke hoger ligt dan de ingestelde waarde nog aangaat.

De reden dat ik een andere thermostaat wil, is omdat ik helemaal gek wordt van het aanspringen van de ketel 's nachts. Met een "intelligente" thermostaat wil ik nachtverlaging gaan toepassen en ook gedurende de dag mag het wmb koud(er) blijven. Zolang het rond 1600, als ik thuiskom, maar op temperatuur is. Dat mag ie tot 2200 volhouden, dan ga ik weer naar bed.

Een collega heeft als overcompleet nog een "Cenvax VAG5000 Floor" liggen, welke ik mag proberen.
Die Cenvax is een WA regeling, zul je weinig mee opschieten naar mijn idee.

Zoals hier net geadviseerd, koop een iSense o.i.d. en stel een fatsoenlijke nachtverlaging in.
Dan gaat je ketel gewoon uit, want ook met die Cenvax gaat je ketel vrolijk branden in de nacht.
Nachtverlaging loont, zeker als je zelf al aangeeft dat om 16:00 de boel pas weer op temperatuur hoeft te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Oke, dan ga ik de gok wagen en voor de Remeha iSense. Ik heb net even op Marktplaats zitten zoeken en inderdaad, daar staan ze voor 50 euro. Het toeval wil, ik zit van het weekend in Roggel op een vakantiepark; Net 10 km van de verkoper vandaan.
Dat gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor jullie geduld om deze CV-leek het aan zijn verstand te peuteren _O_

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 19-11-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
[quote]Oxellaar schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:51:
@Hierboven:
Snap even niet hoe een berekende waarde een setpoint kan zijn.
Welk merk/type ketel heb je?

"Berekende waarde" is zoals dit in de handleiding wordt aangeduid. Later in de middag stond de setpoint op 60° C. Nu wordt weer een waarde van 5 ° C weergegeven.
Mijn ketel is een Nefit Proline HRC30 cw5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Deze waarde is het berekend werk setpoint voor dat moment, een waarde waar de ketel naartoe aan het werken is, of al op draait. Dat setpoint veranderd mee met de warmtevraag.
Op tapwater heeft hij ook een bepaalt setpoint om bijvoorbeeld 6L/m @ 55 graden te kunnen leveren.

Niets mis mee dus;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Moet nog wat stoeien met de ventilators in de Jaga convector, maar het verwarmen gaat al best aardig :) De intergas combi slaat natuurlijk nog wel uit omdat hij niet al zijn warmte kwijt kan in de 2 a 3 radiators (op de slaapkamers en douche stook ik niet) Maar zonder booster functie, 55 graden aanvoer en pendeltijd van 10 minuten gaat het best aardig en hou ik het appartement op temperatuur. Hoop dat het ook nog goed gaat als het straks flink vriest.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dIq56JCWAH77y8iqrWvm0eHX/full.png

Vind nog wel dat het vrij snel afkoelt als ik de grafiek bekijk. Maar dat komt waarschijnlijk omdat alleen de lucht warm is om het zo maar te zeggen. Meubels en muren warmen amper op tijdens een avondje stoken. En die lucht koelt makkelijk af en wordt ververst door de centrale afzuiging. Tijdens de opwarming zie je nog een dipje halverwege, dat was omdat ik de thermostaat op 18.5 had gezet, en vriendin het toen thuis kwam en het nog te koud vond :+ (thermostaat geeft iets lager aan dan deze meter)

IIG komt de binnentemperatuur nu wel op 17 graden uit gedurende de nacht. En dan stookt hij dus even. Voorheen, toen het warmer was buiten, kwam hij eigenlijk niet onder de 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
als het vriest kun je meer warmte kwijt, dus pendelt de ketel iets minder. het warmt ook snel op, de lucht althans, dus het opwamen zul je weinig problemen mee hebben.
het snachts afkoelen en nog eens bijstoken zul je dan uiteraard wel hebben, en ook zul je gedurende de koudere tijden meer stoken, en zullen je meubels en wanden wel warmer worden, wat gunstig is voor je temperatuur... warmte accumulatie.

waarmee meet je de temperatuur en luchtvochtigheid eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door engelbertus op 20-11-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hm,,

Nieuwe kozijnen, ketel getuned, verwarrming niet hoger dan vorig jaar en toch verbruik ik per graaddag aardig wat gas; 0,42 m³/graaddag (gemeten periode 1-01-2013 tot vandaag vs 2012 ( 0,37 m3/graaddag )

Als ik de winter van 2013 even buiten beschouwing laat (slechte kozijnen, geen tuning, strenge winter), dus 01-06 tot heden dan krijg je:

2012: 0,29 m³/graaddag
2013: 0,24 m³/graaddag

Ik vindt het nog aan de hoge kant eerlijk gezegt. en het verschil is al helemaal miniem. Misschien dat ik een langere periode het moet aankijken maar zo ga ik enorm twijfelen aan de isolatie van dit huis eerlijk gezegd. Deze week krijg ik een nieuwe thermometer binnen zodat ik in de gaten kan houden wat de nacht temperatuur is. Ik merk bijv. wel dat als de zon op het huis gestaan (huiskamer temp 20, thermostaat op 19.5) heeft ik voor de nacht erna amper hoef te stoken (lees; ~5m³ vs 2m³ vebruik voor 24 uur)

Wellicht dat ik er teveel van verwacht maar ik houd het in de gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
Die korte periodes van stoken zijn hier al vaker voorbij gekomen, JGC gaf hier direct al antwoord op.
JGC in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"
Dat topic staat helaas in de Huiskamer en daar heeft niet iedereen toegang toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:59:
2012: 0,29 m³/graaddag
2013: 0,24 m³/graaddag
Ruim 17% op een toch al laag (vind ik althans) verbruik vind ik niet echt miniem te noemen? Meer nog als je hierin niet op tapwater gecorrigeerd hebt. :)

Heb ook even gekeken en ik zat tot op heden op 0,36 en als ik oktober vorig jaar naast dit jaar leg kom ik op 0,33 met alleen tunen. Veel lager zal met deze ketel en meer isoleren (zolder kan nog een hoop aan gedaan worden) denk ik niet lukken maar het is een huurwoning dus die ketel zal wel tot beyond repair blijven hangen. ;(
Iemand nog een tip om een Agpo uit '98 op een definitieve storing te krijgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Nou, ik met mijn grote mond van ik heb genoeg vermogen....misschien toch niet.
Als ik de thermostaat op 22 zet, vandaag, wordt het maar 21.5 graden, en blijft de ketel doorbranden. Mijn ketelsetpoint staat op 60, maar het water wordt 65 graden. Dit te maken met minimale vermogen van de ketel i.c.m vraag? De ketel brandt minimaal en er is dan dus niet genoeg afname. De deltaT aanvoer/retour is wel 20graden, dit is super, maar met de zuidenwind van vandaag is 21.5 gewoon max.
Voor de HVAC mensen: moet mijn setpoint dan nog verder omhoog richting de 70? Ook al heb ik al een deltaT=20? Of heb ik toch niet genoeg vermogen staan? Ik zat te kijken op mijn gasmeter en dan zou ik met douchen en 3 uur stoken al 2 kuub verbruikt hebben, dat is erg veel nietwaar?
Moet wel melden dat mijn kozijnen 2 lekkages hebben waardoor het tocht, maar dat zou niet de reden moeten zijn waarom ik het niet trek.
Heb ik mijn ketel te ver teruggeschroefd? Max vermogen% cv staat op 25. Lijkt me niet gegeven het feit dat ik al door mijn setpoint heen schiet. Rookgastemperatuur is 50graden, dit lijkt mij ook goed.

Waarom verbruikt mijn ketel dan nog zo veel gas?

Wat ik niet kan meten is de aan-/afvoer van de kachels zelf, waar kan ik een thermometertje kopen die ik even 1-2-3 op mijn kachelpijpen kan zetten om de deltaT per kachel te meten?

Nog iets over dubbel instelbare ventielen, moet de 10 onderaan staan voor volledig open? De ene man zegt van wel, de andere zegt hangt van het merk af (wat er dus niet op staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
ik schommel rond 0,14/0,15 m3/gewogen graaddag dus je kan nog winnen ;) (periode 1-1 tm 6-nov).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
met of zonder ondersteuning van de zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Qsolar... the works ;) en ZLTV Jaga DBE's dr bij (en vraaggestuurde ventilatie)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Dan vind ik dat ik 't nog niet slecht doe: 0,18m3/gewogen graaddag (1/1 - 16/11)
Zonder CV tuning, zonder zonneboiler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verschil kan ook in soort/type woning zitten... nou ja je kan mij toevoegen om te vergelijken in mindergas.nl ;)

ik verwarm dan ook 24/7 op 19 graden C :)

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 20-11-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:25:
Verschil kan ook in soort/type woning zitten... nou ja je kan mij toevoegen om te vergelijken in mindergas.nl ;)

En soort bewoning. Lastig ook om ander gasverbruik, zoals warmwater, te scheiden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
Cranberry schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:16:
Dan vind ik dat ik 't nog niet slecht doe: 0,18m3/gewogen graaddag (1/1 - 16/11)
Inderdaad, hier ook zonder die beide: 0,17m3/graaddag (1/1-18/11), maar dit blijft een loos getal als je wilt vergelijken met een ander (soort) huis, ergens anders in NL.
NielsTn schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:25:

Grappig dat jij zegt dat er 24/7 op 19gr verwarmt wordt en mindergas zegt dat je etmaal gem. binnentemperatuur 20 is (jij ben ik, vriend is Niels):

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/15rxh55.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Snowmiss op 20-11-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:36:
En soort bewoning. Lastig ook om ander gasverbruik, zoals warmwater, te scheiden.
Daar heb ik dus ook moeite mee, heb diverse waardes geprobeerd maar ik blijf hele gekke verschillen houden als ik naar aparte maanden kijk, kijk ik per jaar dan zit er wel een redelijke constante in.
Haal ik koken 4% en warm water 23% (bron: Milieucentraal) er af dan kom ik op een verbruik van 840 m3 op 3203 graaddagen van oktober '12 t/m september '13 (effectief dus een jaar) en is mijn cijfer 0,26.

Hier is overigens bijna altijd iemand thuis dus rekenen met cijfers voor een gemiddeld gezin, ook al zitten we in absoluut verbruik veel lager, is redelijk indicatief denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:48:
Nou, ik met mijn grote mond van ik heb genoeg vermogen....misschien toch niet.
Als ik de thermostaat op 22 zet, vandaag, wordt het maar 21.5 graden, en blijft de ketel doorbranden. Mijn ketelsetpoint staat op 60, maar het water wordt 65 graden. Dit te maken met minimale vermogen van de ketel i.c.m vraag? De ketel brandt minimaal en er is dan dus niet genoeg afname. De deltaT aanvoer/retour is wel 20graden, dit is super, maar met de zuidenwind van vandaag is 21.5 gewoon max.
Voor de HVAC mensen: moet mijn setpoint dan nog verder omhoog richting de 70? Ook al heb ik al een deltaT=20? Of heb ik toch niet genoeg vermogen staan? Ik zat te kijken op mijn gasmeter en dan zou ik met douchen en 3 uur stoken al 2 kuub verbruikt hebben, dat is erg veel nietwaar?
Moet wel melden dat mijn kozijnen 2 lekkages hebben waardoor het tocht, maar dat zou niet de reden moeten zijn waarom ik het niet trek.
Heb ik mijn ketel te ver teruggeschroefd? Max vermogen% cv staat op 25. Lijkt me niet gegeven het feit dat ik al door mijn setpoint heen schiet. Rookgastemperatuur is 50graden, dit lijkt mij ook goed.

Waarom verbruikt mijn ketel dan nog zo veel gas?

Wat ik niet kan meten is de aan-/afvoer van de kachels zelf, waar kan ik een thermometertje kopen die ik even 1-2-3 op mijn kachelpijpen kan zetten om de deltaT per kachel te meten?

Nog iets over dubbel instelbare ventielen, moet de 10 onderaan staan voor volledig open? De ene man zegt van wel, de andere zegt hangt van het merk af (wat er dus niet op staat).
Het ligt er natuurlijk net aan wat je verstaat onder te weinig vermogen. Ja, je krijgt het nu op 65 graden niet warm, maar als de installatie voor 70 graden berekend is, dan is dat te verklaren. Waarschijnlijk zou isolatie of extra radiator oppervlak (of ventilators in bestaande jaga) helpen.
Al is het natuurlijk maar de vraag of je het dan trekt bij strenge vorst. Als je iets minder temperatuursval over de radiatoren hebt kun je ook meer verwarmen, dus je kunt eens kijken hoe het gaat met een delta-t van 15.

Het maximum vermogen zover beperken lijkt mij geen logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:48:
[...]

Ruim 17% op een toch al laag (vind ik althans) verbruik vind ik niet echt miniem te noemen? Meer nog als je hierin niet op tapwater gecorrigeerd hebt. :)

Heb ook even gekeken en ik zat tot op heden op 0,36 en als ik oktober vorig jaar naast dit jaar leg kom ik op 0,33 met alleen tunen. Veel lager zal met deze ketel en meer isoleren (zolder kan nog een hoop aan gedaan worden) denk ik niet lukken maar het is een huurwoning dus die ketel zal wel tot beyond repair blijven hangen. ;(
Iemand nog een tip om een Agpo uit '98 op een definitieve storing te krijgen? :+
Ik heb de waardes zo van mindergas afgenomen zonder extra berekening. Ter uwen info: 4 keer per week bad voor de kids (gaan alle 3 tegelijk in 1 badvulling) en koken op gas. Geen ondersteunende middelen ;) (behalve de zon door huis op het zuiden te hebben)

Net radiatorfolie gehaald. Van het weekend er op zetten. En een manier vinden om de inbouw brievenbus van de voordeur te isoleren. Komt een partij tocht door ( en condenseert als de pest aangezien het alu is. Beetje dom design, zeker als je in acht neemt dat het een spiksplinter nieuwe kunststof deur is...)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 20-11-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 november 2013 @ 15:48:
[...]Als ik de thermostaat op 22 zet, vandaag, wordt het maar 21.5 graden, en blijft de ketel doorbranden. Ik zat te kijken op mijn gasmeter en dan zou ik met douchen en 3 uur stoken al 2 kuub verbruikt hebben [...]
1. het wordt niet warmer
2. de ketel blijft branden
Conclusie: in je woning met HR++ glas, decimeters isolatie en een (ventilatie?)WTW verlies je minstens 5,3 kW zelfs zonder dat het vriest.
Je stelt heel veel vragen maar volgens mij is de belangrijkste: Waar blijft de 5,3 kW aan warmte? :)
Mogelijke kandidaten zijn: flinke tocht door slechte bouw, een WTW die nog in zomerstand op vol vermogen warme lucht afvoert, een lekkende warmwaterkraan, een balkondeur die open staat, vergeten isolatie, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:30:
Ik heb de waardes zo van mindergas afgenomen zonder extra berekening. Ter uwen info: 4 keer per week bad voor de kids (gaan alle 3 tegelijk in 1 badvulling) en koken op gas. Geen ondersteunende middelen ;) (behalve de zon door huis op het zuiden te hebben)

Net radiatorfolie gehaald. Van het weekend er op zetten. En een manier vinden om de inbouw brievenbus van de voordeur te isoleren. Komt een partij tocht door ( en condenseert als de pest aangezien het alu is. Beetje dom design, zeker als je in acht neemt dat het een spiksplinter nieuwe kunststof deur is...)
Als je dan de waardes voor warm tapwater en koken erbij pakt dan ga je al ruim over de 20% besparing bij gelijke behoefte aan warm water en kookgedrag en dat zijn dan wel waardes waar je neem ik aan blij van wordt. ;)
3 kids op 1 badvulling is hetzelfde als 2 kids 10 minuten douchen en daar zit je volgens mij zo aan dus dat is zelfs best slim te noemen al houdt dat bij een bepaalde leeftijd wel op.

Ik had zo'n brievenbus naast de deur en toen ik hier vorig jaar kwam wonen was dat zo'n beetje het eerste wat ik weg heb gewerkt. Wie dat verzonnen heeft mogen ze in zijn nakie naar Siberië sturen om over zijn zonden na te denken. |:(
Ervoor in de plaats hangt er nu een losse brievenbus en het enige nadeel is dat daar pakjes ter grote van een A4'tje niet altijd in passen maar soit, ik ben van die nare tocht in de hal af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:16
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:55:
[...]

Daar heb ik dus ook moeite mee, heb diverse waardes geprobeerd maar ik blijf hele gekke verschillen houden als ik naar aparte maanden kijk, kijk ik per jaar dan zit er wel een redelijke constante in.
Haal ik koken 4% en warm water 23% (bron: Milieucentraal) er af dan kom ik op een verbruik van 840 m3 op 3203 graaddagen van oktober '12 t/m september '13 (effectief dus een jaar) en is mijn cijfer 0,26.

Hier is overigens bijna altijd iemand thuis dus rekenen met cijfers voor een gemiddeld gezin, ook al zitten we in absoluut verbruik veel lager, is redelijk indicatief denk ik. :)
Die vuist regel klopt ook niet.
Als je eerst 1500 kuub verstookt en daar 25% afhaalt en vervolgens als een gek gaat isoleren en dan nog maar 1000 kuub verstookt en je daar 25% afhaalt dan ga je plotseling minder warmte gebruiken voor warmwater. Dat geeft denk ik rare dingen bij mindergas.

Bij mij staan wasmachine en vaatwasser op warm water. Voor de boiler zit een watermeter en wij verbruiken dan 140 liter gemiddeld per dag. Omgerekend met een tapwater rendement (van de fabricant) van 75.9% dan verbruik ik per jaar 469 kuub gas voor warmwater. Totaal verbruik 2000 kuub. Hier klopt die vuistregel dus best aardig. Nu nog effe isoleren. O-)

Edit: zijn er nog meer mensen met een watermeter voor de boiler?

[ Voor 2% gewijzigd door Seafarer op 20-11-2013 19:05 . Reden: vraag ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op woensdag 20 november 2013 @ 16:16:
Same here, en als ik na april selecteer tot nu zelfs 0,08 of minder, wel lastig instellen, je kan beter overig op 0 zetten denk ik.

Edit:
Wel 24/7 de thermostaat op 20,5 en af en toe de pelletkachel aan. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 20-11-2013 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Seafarer schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:56:
[...]
Edit: zijn er nog meer mensen met een watermeter voor de boiler?
Ja, ik.
ericplan in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vandaag bij mijn ex-werkgever geweest, zijn verhuisd van een oud monumentaal pand naar een modern bedrijfsverzamelgebouw. Heb wel enige tijd een ketel zien stomen op de onderverdieping, maar op de bovenverdieping die gehuurd wordt door ex-werkgever stonden alle radiatoren op vorstbeveiliging en was het ruim 20 graden.

Heerlijk zo'n pand dat warmgestookt wordt door computers en lichaamswarmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:55:
[...]

Als je dan de waardes voor warm tapwater en koken erbij pakt dan ga je al ruim over de 20% besparing bij gelijke behoefte aan warm water en kookgedrag en dat zijn dan wel waardes waar je neem ik aan blij van wordt. ;)
3 kids op 1 badvulling is hetzelfde als 2 kids 10 minuten douchen en daar zit je volgens mij zo aan dus dat is zelfs best slim te noemen al houdt dat bij een bepaalde leeftijd wel op.

Ik had zo'n brievenbus naast de deur en toen ik hier vorig jaar kwam wonen was dat zo'n beetje het eerste wat ik weg heb gewerkt. Wie dat verzonnen heeft mogen ze in zijn nakie naar Siberië sturen om over zijn zonden na te denken. |:(
Ervoor in de plaats hangt er nu een losse brievenbus en het enige nadeel is dat daar pakjes ter grote van een A4'tje niet altijd in passen maar soit, ik ben van die nare tocht in de hal af. :+
Dat valt dan opzich nog mee. En ja de kids zijn nu 0/2/4 dus dat gaat nog prima. Over 5 jaar gaat de badkamer op de schop en gaat het bad eruit, douche erin, er een besparende douche(kop) in en een dwtw. Scheelt ook weer.

Stomme vraag wellicht maar; ik snap dat je het tapwater temperatuur niet lager dan 60 mag zetten ivm legionella. Geldt dit ook voor de CV water temperatuur? Het staat nu op 60 maar kan wat mij betreft nog wel een tikkie lager. Wil alleen niet dat het gevaarlijk gaat worden ;) ( en ja ik heb het geprobeerd te zoekentussen alle paginas hier maar werd er niet veel wijzer uit...

Mij lijkt het dat het wel lager mag aangezien je niet drinkt of douched uit het CV circuit....

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-11-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Notna schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:31:
[...]
Stomme vraag wellicht maar; ik snap dat je het tapwater temperatuur niet lager dan 60 mag zetten ivm legionella. Geldt dit ook voor de CV water temperatuur? Het staat nu op 60 maar kan wat mij betreft nog wel een tikkie lager. Wil alleen niet dat het gevaarlijk gaat worden ;) ( en ja ik heb het geprobeerd te zoekentussen alle paginas hier maar werd er niet veel wijzer uit...
Geen probleem. Je kan alleen een legionellainfectie krijgen door inademen van een besmette waternevel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dank, dan ga ik de ketel eens op 55 proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:56:
Die vuist regel klopt ook niet.
Als je eerst 1500 kuub verstookt en daar 25% afhaalt en vervolgens als een gek gaat isoleren en dan nog maar 1000 kuub verstookt en je daar 25% afhaalt dan ga je plotseling minder warmte gebruiken voor warmwater. Dat geeft denk ik rare dingen bij mindergas.
Ik doe niks met mindergas, hou het tot nu toe bij in een excel bestand. Het is geen exacte wetenschap idd maar ik vind het vanuit onze situatie redelijk accuraat. Tov eventueel minder verbruik in de toekomst moet je wel blijven rekenen met de absolute cijfers voor tapwater uit de oude situatie anders ga je zoals je zegt scheef. Die 17% besparing op het totaal van Notna is eigenlijk 23% op verwarming door de genomen maatregelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

_JGC_ schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:30:
Vandaag bij mijn ex-werkgever geweest, zijn verhuisd van een oud monumentaal pand naar een modern bedrijfsverzamelgebouw. Heb wel enige tijd een ketel zien stomen op de onderverdieping, maar op de bovenverdieping die gehuurd wordt door ex-werkgever stonden alle radiatoren op vorstbeveiliging en was het ruim 20 graden.

Heerlijk zo'n pand dat warmgestookt wordt door computers en lichaamswarmte...
Gefelicitaart en neem er nog een *O*

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Waarom is een lagere deltaT over de radiatoren beter? hoe meer deltaT, hoe meer warmte er aan de kamer wordt afgegeven toch? Wat ik las/hoorde is dat de jaga minis zijn berekend op ongeveer 55graden ingaande temperatuur, en heb bij aankoop van het huis al meer vermogen eringezet dan origineel. En ik weiger om mijn ketel weer op 90 te zetten, ik heb vandaag 21,5 graad in huis bijna 5 kuub verbruikt.
extra isolatie gaat niet, rondom glas n+hr++ dus dat is al de top, ja, er kan folie tegenaan, maar dat kost voor mijn oppervlak zo'n 3500 euro, dat verdien ik nooit terug in 10 jaar.

Verder bij opstarten ketel begint deze te brommen, ik dacht eerst dat de buren aan het boren waren maar het was mijn ketel, dit kan komen door een te lage opstartsetpoint? deze staat op 20% max vermogen, en werkt de ketel als je het opstartsetpoint hoger hebt staan dan het max setpoint? bijv opstart 40%, en max 30%, start de ketel dan op 30%, of op 40% om daarna zodra er vlamindicatie is terug te vallen naar 30%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:51:
[...]

Ik doe niks met mindergas, hou het tot nu toe bij in een excel bestand.
Sorry ik zal mijn leesbril eens opzetten.

Maar voor anderen moge het duidelijk zijn dat dit warme water een mega invloed heeft. Zeker als je goed geisoleerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:13:
Verder bij opstarten ketel begint deze te brommen, ik dacht eerst dat de buren aan het boren waren maar het was mijn ketel, dit kan komen door een te lage opstartsetpoint?
Eigenlijk aan iedereen die hier leest: een apparaat met een verbrandingsruimte die met een of ander spul warmte opwekt en waarbij de kans van een explosie aanwezig kan zijn, dient eerst zijn verbrandingsruimte te ventileren. Voordat een eerste start mag plaats vinden. Dus ventilator op volle toeren voor een bepaalde tijd.

Ja dit kan herrie maken, en nee je ketel brand niet met vol vermogen. Hij ventileert even met maximale ventilator capiciteit. Dit is iets wat al zo oud is als er van dit soort apparaten bestaan.

Dus niet meer vergeten allemaal. Tenzij je het beter weet dan mag je dit bij verzekeraars uitleggen die ook 1600 kW keteltjes verzekeren. (en ze zijn er nog veel groter)

Maar een huis tuin verwarmings keteltje zou niet het geluid van een boormachine moeten produceren.
Lagertje,s stof in de schoepjes/onbalans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Cpt.Chaos schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:13:
Waarom is een lagere deltaT over de radiatoren beter? hoe meer deltaT, hoe meer warmte er aan de kamer wordt afgegeven toch? Wat ik las/hoorde is dat de jaga minis zijn berekend op ongeveer 55graden ingaande temperatuur, en heb bij aankoop van het huis al meer vermogen eringezet dan origineel. En ik weiger om mijn ketel weer op 90 te zetten, ik heb vandaag 21,5 graad in huis bijna 5 kuub verbruikt.
extra isolatie gaat niet, rondom glas n+hr++ dus dat is al de top, ja, er kan folie tegenaan, maar dat kost voor mijn oppervlak zo'n 3500 euro, dat verdien ik nooit terug in 10 jaar.

Verder bij opstarten ketel begint deze te brommen, ik dacht eerst dat de buren aan het boren waren maar het was mijn ketel, dit kan komen door een te lage opstartsetpoint? deze staat op 20% max vermogen, en werkt de ketel als je het opstartsetpoint hoger hebt staan dan het max setpoint? bijv opstart 40%, en max 30%, start de ketel dan op 30%, of op 40% om daarna zodra er vlamindicatie is terug te vallen naar 30%?
Die 5 kuub valt toch wel mee? Ik zit met 19.5 in de afgelopen 15 uur op 3 en dan heeft de zon vanmiddag ook nog eens de boel opgewarmt.

Maargoed; appels peren als je in een huis van 300m2 woont bijv en ik op 110 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ik zit deze dagen alweer richting de 8m3 per dag dus. Ja. Als je bedenkt dat een beetje cv een goede 3 m3 per uur kan wegblazen valt de paar m3 over een aantal uren reuze mee.

Ik zat vorig jaar al op13m3 per dag dus het isoleren en tunen lijkt effect te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt bij het knmi tabellen opvragen met de dagtemperaturen, kun je een beetje vergelijken tov vorig jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op woensdag 20 november 2013 @ 20:15:
Sorry ik zal mijn leesbril eens opzetten.
Neem er geen aanstoot aan, totaal niet nodig. :)
Nu wel een account aangemaakt en precies wat ik dacht, al deze berekeningen en grafieken had ik zelf al maar... wel een kapitaal foutje eruit gefilterd wat ik opmerkte bij het invoeren wat een vrij groot verschil in de zomer kon verklaren. O-)

Goed, tapwater en koken is hier gemiddeld net geen 31m3 gas per maand. Met dit cijfer kan ik verder rekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Gister aangemeld bij mindergas.nl
Vandaag eerste etmaal verbruik bijgehouden: 13m3! (1,7 graaddag)
Ik heb mijn installatie wel waterijzig ingeregeld dwz alle radiatoren worden tegelijk even warm.
Stoei nog wel met de dT.
Tijdens opwarmen na nachtverlaging (instelling min. 12 grC, maar koelt minder af), stookt de ketel in een keer naar ingestelde kamertemperatuur (19 grC) met max.65 grC ingestelde aanvoertemp met dT van ca. 20 grC, waarbij 65 grC aanvoer niet wordt gehaald.
Tijdens warm houden gaat dit momenteel via low load control vermoed ik, waarbij de dT kan teruglopen tot 10 grC (instelling ketel). Vanaf 16.00 gaat de temp instelling omhoog naar 20,5, dit wordt in een keer probleemloos bereikt. (Er wordt thuis gewerkt, 3 kinderen gaan elke dag in 1 bad, 2 volwassen onder de douche, 05:30 kachel aan, 21:30 uit)
Het betreft een vrijstaand jaren 30 huis (900m3) met "ouderwets" thermopane ramen (geen HR vermoed ik). Dakisolatie (50mm PIR), ongeisoleerde spouwmuren en kruipruimte onder betonvloer.
De verwarming wordt verzorgd door een Itho aquamax HR30 met overal ouderwetse gietijzeren ledenradiatoren (totaal 32kW), geregeld met een Honeywell Vision modulation. Pomp staat op max.50%, vermogen op 60%. De helft van het huis wordt verwarmd (gemiddeld).
Had vorig jaar 3500m3 gas nodig.
Is mijn verbruik voor zo een situatie gemiddeld te noemen, of zou ik ergens nog iets kunnen winnen met de huidige installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lijkt mij een heel net verbruik.
900m3 zijn 2 grote vrijstaande woningen
en je huis is ook nog slecht geisoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Proton_ schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:37:
[...]

1. het wordt niet warmer
2. de ketel blijft branden
Conclusie: in je woning met HR++ glas, decimeters isolatie en een (ventilatie?)WTW verlies je minstens 5,3 kW zelfs zonder dat het vriest.
Je stelt heel veel vragen maar volgens mij is de belangrijkste: Waar blijft de 5,3 kW aan warmte? :)
Mogelijke kandidaten zijn: flinke tocht door slechte bouw, een WTW die nog in zomerstand op vol vermogen warme lucht afvoert, een lekkende warmwaterkraan, een balkondeur die open staat, vergeten isolatie, ...
inderdaad, waar? de kozijnen zijn sowieso niet helemaal goed, al aangegeven, hier zullen ze waarschijnlijk niks aan doen. Mijn WTW heb ik van de week op streeftemperatuur 23 gezet, dus de bypass zou dicht moeten zijn en de verse lucht dus al verwarmd. Ik weet niet of ik wel zo'n fan ben van dat WTW ding...
Kranen staan dicht, ook de ketel controleert dit. Balkon is niet aanwezig dus dat is het ook niet. En voor het kopen (ik ben 2e eigenaar, de vorige hebben er nooit ing ewoond, 2 hypotheken verhaal) alle buren goh ik stook hier zoooooo weinig. Ja, ga lekker in 18 graden zitten. Op de kastenkamer en kantoorkamer blifjt het wel netjes op temperatuur, alleen in de woonkamer niet. Ruimte voor extra isolatie is er niet, want van buiten mag er niks aan het gebouw gedaan worden.
Waarschijnlijk moet ik er maar mee leven met 5kuub per dag in het stookseizoen, dus ongeveer 900 a 1000 kuub voor verwarming, en dan buiten het seizoen 5kuub per week, dus een jaartotaal van 1200kuub.
Spreken hier wel over 140m3 trouwens.
Valt mee, maar mijns inziens teveel verlies in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Inmiddels weer wat verder. Ik zit alleen even met iets waar ik niet goed uit kom.

Ketel staat nu op 50% vermogen (14kW), en aanvoertemperatuur 55 graden. Ik merk echter dat m'n ketel gaat pendelen. Retourtemperatuur is over het algemeen ook niet heel goed (deltaT van 5 - 7 graden). Oftewel, de ketel kan z'n vermogen niet kwijt omdat de radiatoren te weinig capaciteit hebben bij deze temperatuur.

Bij 50/30 kom ik op een berekend vermogen van 3kW voor m'n radiatoren (uitgerekend via Thermrad selector excel bestand). Maar dat is natuurlijk te laag, omdat minimum vermogen van m'n ketel rond de 8kW zit.

Nu lijkt mij dat ik de aanvoertemperatuur maar moet verhogen, zodat de radiatoren meer capaciteit hebben. Maar hoe pak ik dat het beste aan?
  • Aanvoer maar zo ver opschroeven dat de radiatoren genoeg capaciteit hebben om het minimum ketel vermogen weg te stoken? Ik kom dan al gauw op temperaturen van 70-75 aanvoer. Maar dan kan de ketel ook niet goed meer moduleren, omdat hij al in de laagste stand staat (30%)
  • Of aanvoer iets omhoog, en de pompsnelheid nog lager? (Stond default op 3, nu op 2, kan dan op 1 staan)
Anti-pendeltijd staat op 4 minuten, heeft het zin om dit hoger te zetten? Dan heeft het water wel de tijd om af te koelen, maar de ketel staat dan alsnog te start/stoppen toch?

Toch lastig zo'n woning met maar 6 radiatoren (vermogen 12kW bij 90/70) en een overbemeten ketel (Agpo Econpact 225c van 28kW). Om nou op 90 aanvoer te stoken is ook zonde.

[ Voor 114% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2013 01:06 ]

• Nox
  • Laatst online: 23:29

Nox

Noxiuz

Het is wel behoorlijk overbemeten inderdaad. Ooit geplaatst vanwege een cw4/5-behoefte zeker.

Pompsnelheid omlaag is inderdaad een optie, vaak staan ze fabrieks-af al op de lage of middenstand (Remeha deed dit voorheen wel). Je ketel is gemaakt voor eengezinswoningen en het lijkt of je in een appartement woont. Dan is de lage pompsnelheid zeker niet vreemd. Ook omdat je retour van je radiatoren amper een verschil kent lijkt het gewoon te weinig tijd te hebben om af te koelen. Je kan de anti-pendeltijd omhoog zetten, dan pendelt hij mogelijk nog steeds maar dat is niet zo'n ramp. Desnoods schop je hem naar 5 of 6 minuten, zet je de aanvoer op 65 en de pompsnelheid naar 1. Of je doet dit stap voor stap en monitort alles nauwkeurig.

Let wel; als je woning minder goed geïsoleerd is, is het in de winter wel fijn om de handel wat warmer te stoken dan 50 graden. Zoals je zegt is er daarbij vrij weinig vermogen vanwege de lage deltaT tov het vertrek.

Als je in een eengezinswoning woont moet je gewoon een paar radiatoren ophangen/vervangen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Of neem vloerverwarming. Mijn retour komt hierdoor amper boven de 30 graden. Ook als dit gemengd wordt met het radiator water waarvan de retour rond de 40 graden zit. Aanvoer temp op 50 graden. Vorig jaar ongeisoleerd de winter mee doorgekomen met rond de 20 graden woonkamer temp
Pagina: 1 ... 45 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.