FataMan schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:10:
Ik heb een Nefit Smartline HRC 24 CW3 hangen met een Moduline 300 en heb een aantal vragen over het beter instellen van de ketel. Ik heb alle radiatoren opgemeten en type genoteerd, en vervolgens het totale verwarmingsvermogen genoteerd. Dit is bij 75/65/20 ongeveer 15,2 kilowatt.
Kun je dan domweg het vermogen op 65 procent zetten (dat komt het beste overeen) en de aanvoer op 75 graden? Of ligt dat iets genuanceerder? En wat gebeurt er eigenlijk precies wanneer je het vermogen lager zet? De vlam wordt kleiner, maar gaat die dan ook minder snel pompen omdat hij anders de aanvoertemperatuur niet kan handhaven?
Ja, je kunt het maximale vermogen gewoon begrenzen op 65%. Probeer zelfs nog een lager vermogen, je zult nooit 75/65 water door heel je systeem en 20 graden in elke ruimte willen hebben. Tenminste, ik verwacht van niet.
De vlam is blijft bij een lager vermogen ook kleiner, omdat de gas en luchttoevoer lager is.
Als maximale aanvoer temperatuur zou ik ook wat lager dan 75 graden nemen. Probeer zo laag mogelijk, bevalt het je niet, draai je hem gemakkelijk wat hoger.
Tast even af wat voor jouw systeem nog comfortabel is, bijvoorbeeld 55 of 60 in voor en najaar en, indien nodig, 65 of hoger in de wintermaanden.
Ikzelf kom met gewone radiatoren zelden of nooit boven de 65 graden.
Verder heb ik begrepen dat er in deze ketel een modulerende pomp zit. Op de pomp staat ook maar 1 stand. Hier kun je dus niets aan verbeteren zoals ik begrijp? Want in de service-instructie staat niets over het instellen van de pomp. Ik vind enkel iets terug over de nadraaitijd.
Dank alvast!
De pomp moduleert alleen mee op het vermogen van de brander, kan de brander niet naar 100%, dan kan de pomp ook niet naar 100%. Volgens mij kun je het minimale en maximale toerental niet instellen bij een Smartline. Nadraaitijd veel langer dan twee minuten is nutteloos. Zodra de brander uit gaat en de aanvoer en retour zijn gelijk van temperatuur, is het niet nodig de pomp nog langer te laten draaien.
[
Voor 4% gewijzigd door
Oxellaar op 15-04-2013 21:58
]