Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.484 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hallo allemaal,

Ik heb een intergas kombi kompakt hr 28 cv ketel die word aangestuurd door een Honeywell Chronotherm Vision Modulation klok thermostaat.

Mijn ketel staat eigenlijk nog gewoon standaard ingesteld op 70%, ik heb alleen de wateraanvoertemperatuur terug gezet naar 65 gr Celcius en de pomp staat nu op stand 1 met een naloop tijd van 2 minuten.
De warmwaterretour temperatuur is ongeveer 48 bij flink opstoken... het condenswater stroom dan haast ook uit het pijpje.

Nu is mijn vraag.? Heeft het zin om de ketel terug te draaien naar bv 60%..?

Ik heb zelf het idee dat dit geen zin heeft i.v.m. de modulerende Honeywell thermostaat, want die regelt het toch terug.... tenminste... als die zijn werk goed doet. ;)
Geldt ditzelfde ook voor de wateraanvoertemperatuur, deze staat volgens mij fabriek af op 80 gr. Deze staat nu door eigen toedoen op 65gr.
Of is het beter dat ik die gewoon op 80 gr laat staan, omdat de Honeywell ook deze terug moduleert wanneer dat nodig mocht zijn.

Nog een vraagje, welke functies zou mijn Honeywell moeten kunnen aansturen naar mijn Intergas ketel..?
Misschien dat er toevallig iemand is die deze zelfde combinatie in huis heeft hangen.
Alvast bedankt... Leo.

[ Voor 14% gewijzigd door pribo op 29-12-2012 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
pribo, controleer ook of thermostaat daadwerkelijk op opentherm/modulerende aansluiting intergas zit.
dat was bij mij na oplevering niet het geval....daar was de Round modulation knalhard op aan/uit schakelende aablsuiting gezet.
max cv temperatuur kan lager, gewoon proberen wat bij koude/vorst nog werkt.
ik zat met de intergas op/rond 60 graden cv aanvoer.
uiteraard test je wel met alle radiatoren open? want ander adviseer ik zowiezo waterrzijdig inregelen van hele keten, niet afgaan op de meest gebruikte radiatoren.

[ Voor 60% gewijzigd door NielsTn op 29-12-2012 01:57 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 01:53:
pribo, controleer ook of thermostaat daadwerkelijk op opentherm/modulerende aansluiting intergas zit.
dat was bij mij na oplevering niet het geval....daar was de Round modulation knalhard op aan/uit schakelende aablsuiting gezet.
Weet je dat heel zeker? Weet niet hoe lang dat zo gezeten heeft, want eigenlijk kan dat niet wat je nu zegt.
Een Opentherm contact is namelijk altijd gesloten, het is eigenlijk ook geen schakelcontact.
Sommige ketels doen niets met signaal op aan/uit, maar anderen gaan continu vol vermogen branden.
Ik heb nog nooit gehoord dat een ketel ook maar een beetje normaal werkte met verkeerd aangesloten thermostaat.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Oxellaar schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 08:00:
[...]

Weet je dat heel zeker? Weet niet hoe lang dat zo gezeten heeft, want eigenlijk kan dat niet wat je nu zegt.
Een Opentherm contact is namelijk altijd gesloten, het is eigenlijk ook geen schakelcontact.
Sommige ketels doen niets met signaal op aan/uit, maar anderen gaan continu vol vermogen branden.
Ik heb nog nooit gehoord dat een ketel ook maar een beetje normaal werkte met verkeerd aangesloten thermostaat.
ja 100% zeker. heb het nl. zelf gespot en hersteld. bij tweede woning in de straat: idem.
dus dat de bouwwereld nu klappen krijgt: groot gelijk, want kwaliteit/zorg is uiterst belabberd...

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 29-12-2012 09:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:27:
[...]
ja 100% zeker. heb het nl. zelf gespot en hersteld. bij tweede woning in de straat: idem.
dus dat de bouwwereld nu klappen krijgt: groot gelijk, want kwaliteit/zorg is uiterst belabberd...
Het opleidingsniveau in de installatiebranche is zeker belabberd te noemen: hier staat ook iedere keer weer de watertemperatuur op 90 graden als de CV weer eens is geinspecteeerd. Alsof die ketel dan nog staat te condenseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 01:53:
max cv temperatuur kan lager, gewoon proberen wat bij koude/vorst nog werkt.
ik zat met de intergas op/rond 60 graden cv aanvoer.
uiteraard test je wel met alle radiatoren open? want ander adviseer ik zowiezo waterrzijdig inregelen van hele keten, niet afgaan op de meest gebruikte radiatoren.
Honeywell zit op aansluiting 11 en 12 van de ketel en moduleert netjes terug zo rond de 40 graden. Dus die zit goed aangesloten.
Volgens het boekje kan je de aanvoertemperatuur met de Honeywell terug zetten, maar op de ketel blijft gewoon de oude bv 70 gr aanvoertemperatuur staan. Dit is te kontroleren door even op het knopje te drukken van CV en tapwater.
Waterzijdig inregelen moet nog gebeuren, ik heb al een infraroodthermometer in bestelling.... geen idee wanneer die geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 19:57
pribo schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 00:22:
Ik heb een intergas kombi kompakt hr 28 cv ketel die word aangestuurd door een Honeywell Chronotherm Vision Modulation klok thermostaat.

Mijn ketel staat eigenlijk nog gewoon standaard ingesteld op 70%, ik heb alleen de wateraanvoertemperatuur terug gezet naar 65 gr Celcius en de pomp staat nu op stand 1 met een naloop tijd van 2 minuten.
De warmwaterretour temperatuur is ongeveer 48 bij flink opstoken... het condenswater stroom dan haast ook uit het pijpje.

Nu is mijn vraag.? Heeft het zin om de ketel terug te draaien naar bv 60%..?
Het vermogen terugschroeven heeft zeker zin. De aanwarmtijd wordt dan langer maar het gasverbruik per saldo wel minder. Zelf heb ik de mijne teruggeschroefd naar 12,7 kW (45%). Verlaag ook meteen het minimale CV-toerental naar 30% voor een groter modulatiebereik.

Vergeet ten slotte ook niet om de nieuwe maximale aanvoertemperatuur in te stellen op je thermostaat. Tenminste, mijn Honeywell Chronotherm Modulation had dit nodig om tot een goede regeling te komen.

Een rekenhulp voor het berekenen van het vermogen is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:27:
[...]

Als jij denkt dat dat de reden is waarom het nu slecht gaat in de bouw, heb je het toch verkeerd.
Dat de kans groter dat je de crisis overleefd als je NU kwaliteit gaat leveren is wel waar.

Je hebt zeer zeker gelijk dat er veel te weinig nazorg is gegeven door de project knallers.
En nog steeds worden veel ketels alleen maar weggehangen en klaar, afstellen en inregelen :? , meestal wordt je dom en vragend aangekeken.
Bezuiniger schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:09:
[...]

Het opleidingsniveau in de installatiebranche is zeker belabberd te noemen: hier staat ook iedere keer weer de watertemperatuur op 90 graden als de CV weer eens is geinspecteeerd. Alsof die ketel dan nog staat te condenseren...
Nou ik sta er meer van te kijken dat die temperatuur is verhoogd na inspectie, dat ze al in het menu kijken is al heel wat.
En dat hij hem verhoogd is niet zo heel vreemd, er zijn maar genoeg mensen die gaan bellen omdat ze hun huis niet warm krijgen. Vaak staat dan de aanvoertemp te laag. Sowieso zou hij beter kunnen vragen waarom de temperatuur laag staat ingesteld voor hij hem verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

roderickvd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 11:58:
[...]

Het vermogen terugschroeven heeft zeker zin. De aanwarmtijd wordt dan langer maar het gasverbruik per saldo wel minder. Zelf heb ik de mijne teruggeschroefd naar 12,7 kW (45%). Verlaag ook meteen het minimale CV-toerental naar 30% voor een groter modulatiebereik.

Vergeet ten slotte ook niet om de nieuwe maximale aanvoertemperatuur in te stellen op je thermostaat. Tenminste, mijn Honeywell Chronotherm Modulation had dit nodig om tot een goede regeling te komen.

Een rekenhulp voor het berekenen van het vermogen is hier.
Ik ga mijn ketel maar eerst eens op 60% zetten i.v.m. aantal vierkante meters wat hij moet opstoken.
Werkt dit goed, dan ga ik naar 55%, enz, enz...
CV toerental stond al op 30% (fabrieksinstelling)

Vandaag heb ik de infrarood thermometer binnen gekregen...Medisana FTN.
Dus ik kan aan het werk hier.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Oxellaar schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:02:
Je hebt zeer zeker gelijk dat er veel te weinig nazorg is gegeven door de project knallers.
En nog steeds worden veel ketels alleen maar weggehangen en klaar, afstellen en inregelen :? , meestal wordt je dom en vragend aangekeken.
En dat is een heel erg domme instelling. In de branche zou op een CV gerelateerde offerte een extra vakje moeten staan:

Optie: inregelen van uw installatie. Hiermee verhoogd u uw comfort, worden uw stookkosten verlaagd en wordt de levensduur van uw nieuwe ketel verlengd. Ja/Nee (doorschrappen wat niet van toepassing is).

Hoeveel mensen denk je dat Nee aan zullen geven? Met die simpele vraag zouden de meeste installatiebedrijven wel plotseling bijna 2x zoveel werk binnenhalen, iets wat toch geld in het laadje brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Bezuiniger schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 14:59:
[...]

En dat is een heel erg domme instelling. In de branche zou op een CV gerelateerde offerte een extra vakje moeten staan:

Optie: inregelen van uw installatie. Hiermee verhoogd u uw comfort, worden uw stookkosten verlaagd en wordt de levensduur van uw nieuwe ketel verlengd. Ja/Nee (doorschrappen wat niet van toepassing is).

Hoeveel mensen denk je dat Nee aan zullen geven? Met die simpele vraag zouden de meeste installatiebedrijven wel plotseling bijna 2x zoveel werk binnenhalen, iets wat toch geld in het laadje brengt.
In het installatievoorschrift van mijn Intergas staat een todo-lijst met handelingen voor in bedrijfstellen. Het laatste punt is "instrueer de gebruiker". Vier punten eerder:

"Controleer het temperatuurverschil tussen de aanvoer en retour van het toestel en de radiatoren. Dit moet ongeveer 20°C bedragen. Stel hiervoor het maximaal vermogen in op het service paneel. Zie Instelling maximaal vermogen. Stel eventueel de pompstand en of radiatorafsluiters in."

Oeps, vergeten!

Ik vind het werkelijk waar belachelijk hoe de installatiebranche hier mee omgaat. Volkomen onprofessioneel en uitermate slecht voor de portemonnee en het milieu. Als ik Henk Deinum mag geloven dan praten we jaarlijks in Nederland alleen al over 12 miljard m³ gas, 21,6 miljard m³ CO2 en € 7 miljard verspilling.

Het zou bijna strafbaar moeten zijn. On the flip side: hulde voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik verbaas me altijd nog over de hoeveelheid mensen die goed op de hoogte zouden moeten zijn (inclusief installateurs!) die oprecht menen dat een CV ketel het hoogste rendement haalt als hij lekker plankgas water van 90C staat te maken :')

En dat die ketels niet afgeregeld worden is natuurlijk gewoon omdat ze voor een vaste prijs verkocht worden inclusief installatie. De installateur heeft er gewoon geen belang bij om goed efficient in te regelen. Hij heeft er wel alle belang bij niet gebeld te worden om terug te komen omdat iemand het huis te traag warm vindt worden.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Vreemd..???
Ik heb de retour watertemperatuur bij de verwarmingselementen ongeveer 15 graden lager kunnen krijgen bij +/-63 graden aanvoer... dus retour is +/- 48 graden.

Maar het vreemde is..??? Dat de ketel bij 18 graden in huis wel terug moduleert naar 40 graden wateraanvoertemperatuur..... Maar wanneer het zoals nu even 21 graden is omdat ik aan het waterzijdig inregelen ben, moduleert hij niet terug naar een lagere watertemperatuur dan 60 graden....
De cv ketel gaat pendelen op 60 graden...

Wat is er mis.??
Wateraanvoertemperatuur op de ketel staat op 60 graden C ingesteld.
Wateraanvoertemperatuur op de Honeywell Vision Modulation staat ook op 60 gr C ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pribo: is je CV-ketel uitgerust met een buitentemperatuur-sensor? Dan zal die wellicht adhv die temperatuur een passende (lees: ingestelde) stooklijn en dus temperatuur kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Nee er zit geen buitenvoeler op de ketel... wel op de Honeywell, maar die is alleen voor het meten van de buitentemperatuur. Dus die is uitgeschakeld in het menu van de Honeywell, er word dus niet gestookt op de buitensensor...
Is weer lekker,... gaat die pendelen... had ik net zo goed die oude Honeywell IV kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
VROEM! schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:01:
En dat die ketels niet afgeregeld worden is natuurlijk gewoon omdat ze voor een vaste prijs verkocht worden inclusief installatie. De installateur heeft er gewoon geen belang bij om goed efficient in te regelen. Hij heeft er wel alle belang bij niet gebeld te worden om terug te komen omdat iemand het huis te traag warm vindt worden.
Dat accepteren we van onze autogarage toch ook niet?

Een installateur zou zich juist onderscheiden als hij wel goed inregelde. Een lekker warm huis tegen een laag verbruik is goede mond-op-mond reclame. Dat moet zich uiten in meer klanten en nieuwe installaties.

Ik zit erover te denken om dit probleem eens onder de aandacht te brengen van de Consumentenbond en partijen als Kassa. Je zou toch zeggen dat ze dit al eens onder de loep hadden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
roderickvd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 19:38:
[...]

Een installateur zou zich juist onderscheiden als hij wel goed inregelde. Een lekker warm huis tegen een laag verbruik is goede mond-op-mond reclame. Dat moet zich uiten in meer klanten en nieuwe installaties.

Ik zit erover te denken om dit probleem eens onder de aandacht te brengen van de Consumentenbond en partijen als Kassa. Je zou toch zeggen dat ze dit al eens onder de loep hadden genomen.
Een goed ingeregelde installatie gebruikt niet per definitie minder energie, alleen wordt de energie gelijkmatig verdeeld. En met goed bedoel ik zoals Verwijderd in "Gas besparen door middel van CV tuning" het uitlegt. En niet een systeem met een pendelende ketel.
Het kan zelfs zijn dat na het inregelen het gasverbruik iets stijgt, simpelweg omdat radiatoren die eerst te weinig water kregen na het inregelen meer water krijgen. Inregelen gaat namelijk op niets anders dan volumestroom.
Het inregelen dus verkopen onder het mom van besparing is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

roderickvd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 19:38:
[...]

Controleer je altijd of je garage de olie van je auto wel echt ververst heeft?
Wat niet weet wat niet deert. Het gros van de klanten ziet alleen of de douche warm is en of het huis snel warm wordt.

Het "netjes" opstoken en de voordelen daarvan zien ze niet en dus is er geen reden om aan de bel te trekken of de installateur terug te roepen.
Volgens mij ontbreekt het >90% van de klanten aan voldoende kennis om uberhaupt het onderscheid te merken. En "minder verbruiken" merken ze ook niet. Want minder ten opzichte van wat? Ze gebruiken altijd al zo en zo veel gas. Als ze uberhaupt al weten hoeveel gas ze gebruiken.
Oxellaar schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:25:
[...]

Het inregelen dus verkopen onder het mom van besparing is niet goed.
Je kunt ook inregelen op maximaal rendement ipv op een bepaalde volume flow.

Noem het eventueel "CV Tuning" ipv inregelen om verwarring te voorkomen. :+

Het doel en de dienst blijven hetzelfde...de klant betaalt jou voor het verhogen van het rendement van de installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door VROEM! op 29-12-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
daarnaast,
goed inregelen is een voordeel voor de consument. het betekent dat er geen probleem kan zijn anders dan een mankement, wanneer de installatie niet doet wat hij moet doen.
en het zorgt er dus voor dat de installateur niet vaak gebeld wordt, en bespaart de installateur dus werk ( ook, hij verdient er dus ook nooit iets aan, want die wordt ook niet gebeld voor onderhoud, dat hij kan combineren met een andere (service) opdracht.

maar goed.

wie levert er nu reclame aan derden als zijn installateur zoals het hoort goed werk heeft verricht?

er is al bijna niemand die zich kan herinneren wie de installatie in zijn woning heeft gedaan, dus die goeie reclamewinst is niet echt van toepassing.

pas wanneer het niet werkt schreeuwt de klant moord en brand, en een korte tijd met de naam van het bedrijf er bij.
uiteindelijk blijkt het toch om iets anders te gaan dan inregelen, want dat was niet het probleem.
ook bij pendelen wordt je woning wel warm. en ook bij een aanvoertemperatuur van 90 graden, en aan/uit thermostaat moduleert de brander wel terug.

90 graden aanvoer is voor de installateur denk ik wel d meest efficiënte waarde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VROEM! schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:51:
[...]
Controleer je altijd of je garage de olie van je auto wel echt ververst heeft?
Wat niet weet wat niet deert. Het gros van de klanten ziet alleen of de douche warm is en of het huis snel warm wordt.

Het "netjes" opstoken en de voordelen daarvan zien ze niet en dus is er geen reden om aan de bel te trekken of de installateur terug te roepen.

[...]
Volgens mij ontbreekt het >90% van de klanten aan voldoende kennis om uberhaupt het onderscheid te merken. En "minder verbruiken" merken ze ook niet. Want minder ten opzichte van wat? Ze gebruiken altijd al zo en zo veel gas. Als ze uberhaupt al weten hoeveel gas ze gebruiken.
Hier in de buurt komt in september altijd de jaarrekening van E en G. Als ik een kennis of buren vraag of ze hun verbruik weten kan bijna niemand daar antwoord op geven. En zeggen dan vaak iets van...... Ik ga niet in de kou zitten, dus het kost wat het kost. Of... Om voor €100,- nu zo moeilijk te doen |:(
Slechts een enkeling is nieuwsgierig naar wat uitleg over de, de vaak doodsimpele veranderingen aan systeem of ketel.
[...]

Je kunt ook inregelen op maximaal rendement ipv op een bepaalde volume flow.

Noem het eventueel "CV Tuning" ipv inregelen om verwarring te voorkomen. :+

Het doel en de dienst blijven hetzelfde...de klant betaalt jou voor het verhogen van het rendement van de installatie.
Klopt, maar door op flow in te regelen verlaag je ook je retour temperatuur. Je kunt verdeeld immers met de pomp dezelfde hoeveelheid water over meerdere radiatoren. Hierdoor blijft de retour ook langer laag in temperatuur, wat een hoger rendement geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben nu ook aan het kijken naar het tunen van mijn CV installatie na doorspitten van dit topic. Ik heb een jaren 30 woning met een woonkamer van 51 vierkante meter, die door 1 radiator en 1 convectorput wordt verwarmt. Op 90 graden aanvoertemperatuur lukt het prima om dit te verwarmen tot de gewenste temperatuur. Nu is 90 graden natuurlijk veel te hoog, dus begonnen met direct terug te schroeven tot 80 en te kijken of dit nog steeds werkt.

Binnen 45 minuten van 18 naar de gewenste temperatuur van 20.5 gegaan. Lijkt me acceptabel. Nu wil ik met temperatuurmetertjes gaan kijken naar de afgiftetemperaturen van de radiator en convector om te kijken of de retourtemperatuur goed is.

Tevens zit ik te kijken naar de dimensionering van de radiators in mijn woonkamer. Maar hoe kom ik erachter hoeveel watt ik nodig heb? Ik zoek naar online berekeningen, maar bij 51m2 en 2,6m hoogte kom ik op 10-11kW uit bij sommigen, maar een berekening bij berekeningservice.nl levert maar 6kW op.

Andere methode is om te kijken naar het vermogen wat ik nu heb, dat is immers voldoende gebleken op 90 graden weliswaar. De radiator is makkelijk te berekenen, het is een T21 radiator van 40x240, dus dat komt op ongeveer 2800W uit. Maar hoe kom ik erachter wat de convectorput kan leveren? Het is een convector van 280cm lang in een put van 300cm x 30cm en 50cm diep met een schot ertussen voor de luchtstroom. Weet iemand hoe ik daarvan de capaciteit bereken?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Of consumenten nu onwetend zijn of niet, betekent niet dat de installatiebranche zijn verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen. Als zij dat niet doen, dan ligt daar een rol weggelegd voor de overheid of consumentenorganisaties.

@Oxellaar, point taken dat WZI ook kan leiden tot hoger verbruik. Echter moet ik mijn omgeving nog de eerste tegen komen waar WZI en CV-tuning niet geleid heeft tot fors lager verbruik.

@VROEM!, het punt is niet of je controleert of de olie ververst is. Het punt is of je het zou accepteren als dat niet zo was, en je daarom eerder terug moet naar de garage. Inmiddels zijn er ook online initiatieven zoals tevreden.nl en bestegarage.nl die cijfers toekennen aan garages.

@engelbertus, op de meeste ketels zit een grote sticker met de installateur, die overigens veel meer aan positieve marketing zou kunnen doen.

@Oxellaar (2), voor elk persoon dat niet geïnteresseerd is een besparing van € 100 (terwijl dat vaak veel groter is), is er ook één die dat wel is. Kijk maar naar het enorme succes van de energieveilingen, waar 't vaak gaat om besparingen in de orde van € 100-200.

Al met al klinkt het mij in de oren alsof de situatie wat gemakkelijk wordt weggewuifd. Dat is gemakkelijk, want hoeven we niks te ondernemen, maar bewaart alleen het status quo. Ik ben van mening dat het grootste deel van de consumenten onder de maat wordt geholpen, wat geld, fossiele brandstoffen en het onnodige CO2-uitstoot kost. Ik verbaas mij erover dat de consensus is dat dat dan maar zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

roderickvd schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:07:
...

@VROEM!, het punt is niet of je controleert of de olie ververst is. Het punt is of je het zou accepteren als dat niet zo was, en je daarom eerder terug moet naar de garage. Inmiddels zijn er ook online initiatieven zoals tevreden.nl en bestegarage.nl die cijfers toekennen aan garages.

...
Als je niet weet of je olie ververst is (of eigenlijk: Er domweg vanuit gaat dat datgene wat nodig is wel gedaan is want je auto doet het immers nog) klaag je niet, betaal je de garage gewoon en doe je dus alsof er niets aan de hand is. Tussen jouw oren heeft de garage het dan goed gedaan en ben je tevreden.

Dat is de analogie waar het om gaat. Het interesseert Jan met de pet geen reet of zijn installatie efficient afgesteld is. Als je hem vraagt of hij graag 200,- per jaar bespaart door goed in te regelen is het antwoord uiteraard ja. Nee zeggen zou wel heel dom zijn.

Maar de volgende stap: Daadwerkelijk er bovenop zitten om zeker te stellen dat de boel efficient afgesteld is is voor de meesten een brug te ver. Als de douche en het huis warm zijn zal het gewoon wel goed zijn.

Je kunt wel vinden dat dat een onverstandig standpunt is: dat is het namelijk ook. Maar wat ik opschrijf is hoe de werkelijkheid bij de gemiddelde burger in elkaar zit. Hij koopt een nieuwe ketel (=verstandige investering), laat die door een duurbetaalde vakman installeren en dus "moet" het wel goed zijn. De capaciteit en interesse om die vakman te beoordelen ontbreken gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
MrScratch schreef op zondag 30 december 2012 @ 10:20:
Tevens zit ik te kijken naar de dimensionering van de radiators in mijn woonkamer. Maar hoe kom ik erachter hoeveel watt ik nodig heb? Ik zoek naar online berekeningen, maar bij 51m2 en 2,6m hoogte kom ik op 10-11kW uit bij sommigen, maar een berekening bij berekeningservice.nl levert maar 6kW op.
Bedoel je warmteservice.nl? Wat heb je daar voor keuzes aangevinkt?

10-11 kW klinkt redelijk, uiteraard afhankelijk van de mate van isolatie, te verwarmen temperatuur en oriëntatie van het huis. 51 x 2,6 x 81 W/m3 = 10,7 kW. Uitgaande van een tussenwoning met gemiddelde isolatie, temperatuur 21 graden. Dit soort berekeningen zal je zelf ook gevonden hebben en kloppen bij mij thuis goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
VROEM! schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:16:
[...]
Je kunt wel vinden dat dat een onverstandig standpunt is: dat is het namelijk ook. Maar wat ik opschrijf is hoe de werkelijkheid bij de gemiddelde burger in elkaar zit. Hij koopt een nieuwe ketel (=verstandige investering), laat die door een duurbetaalde vakman installeren en dus "moet" het wel goed zijn. De capaciteit en interesse om die vakman te beoordelen ontbreken gewoon.
Ik zou het om willen draaien: de capaciteit en interesse bij de gemiddelde "vakman" ontbreken blijkbaar om goed werk af te kunnen en willen leveren. Verder zie ik dit ook als een industrie probleem: fabrikanten gaan er blijkbaar vanuit dat iemand anders alles voor ze uitzoekt, en hun product afstemt op de situatie. Door de ketel een klein beetje slimmer te maken zou deze zelf ook kunnen meten dat de opwarming efficienter kan door een lagere watertemperatuur aan te houden. Ofwel: zuinig stoken wanneer het kan, minder efficient werken als het nu eenmaal moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Het hele fundamentele probleem zit er in, zoals ik al vaker zeg: Dat de vakman er bij het overgrote deel van de klanten niet op afgerekend wordt dat hij de installatie zuinig afstelt.

Je kunt er wel van alles bij halen, maar de vakman wordt betaald om zo goedkoop mogelijk een ketel inclusief installatie bij de mensen thuis op te hangen. Dat is ook precies wat hij doet.

Mensen krijgen kortom exact datgene waar ze om vragen: Een nieuwe ketel tegen de laagste prijs opgehangen en aangesloten in hun huis. Niet minder maar ook zeker niet meer. Dat de gasrekening daardoor hoger wordt ziet bijna niemand en daarom interesseert het ook bijna niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
even de meterstanden bijgewerkt bij mindergas.nl.
2011 zat ik op 0,20 m3/gewogen graaddag
2012 duik ik nu naar 0,18 m3/gewogen graaddag.
Benieuwd wat straks de LTV-convectoren van Jaga nog 'in het zakkie' doen :)
hopelijk dan structureel ongeacht graaddagen onder de 500 kuub per jaar aardgas (met gelijk comfort)....

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 30-12-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Wat ben ik blij dat ik dit topic ontdekt heb!

Onze situatie: Hoekhuis uit 1927, deze zomer helemaal gestript en gerenoveerd. HR++ glas, 12 cm isolatie rondom, vloerverwarming (en één radiator in de serre) op de begane grond, vloerverwarming en een 'design' radiator in het badkamertje, voor de rest gewone radiatoren en een nieuwe remeha calenta 40c met isense. Een ruim bemeten ketel omdat we tegelijk wilden kunnen douchen. Dit is natuurlijk zonder enige afregeling erin gehangen: de max aanvoer van de ketel staat op 90 graden en de vloerverwarmingspompen trekken samen 100 watt volcontinu.

De isolatiemaatregelen hebben ons gewogen gasverbruik al gehalveerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/gasverbruikpergewogengraaddag.jpg
Maar als ik hier zie dat sommige mensen op 0,2 m3 zitten vermoed ik dat er nog wel wat winst te behalen valt. Ik begin maar eens met het bestellen van pompschakelaars voor de vloerverwarming. En een handvol van die thermometers van Dealextreme, meten is weten tenslotte. Dan kunnen we gaan tweaken.
Ik schrijf nu al een jaar lang braaf elke zondag de meterstanden op maar vraag me af of dat fijnmazig genoeg is om in het geval van gasverbruik zinnige conclusies te trekken. Overmorgen begint het nieuwe jaar, een mooi moment om een nieuwe meetreeks te starten. Wat houden jullie allemaal bij, en hoe vaak? En doe je dat 'met de hand' of gebruik je een apparaatje hiervoor?

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Ik houd het per week bij. Iedere dinsdag gaat het excelsheet open. Wat is nu het voordeel van een account bij mindergas? Ik vind het overigens veel leuker om het allemaal zelf bij te houden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hansdegit schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:59:
Ik houd het per week bij. Iedere dinsdag gaat het excelsheet open. Wat is nu het voordeel van een account bij mindergas? Ik vind het overigens veel leuker om het allemaal zelf bij te houden.
scheelt rekenwerk (ophalen van data voor lokatie KNMI/volkel), fouten bij/tijdens rekenen.
maar goed. ieder z'n ding. Heb te lang met excel geklungeld, en mindergas.nl doet het voor mij snel en eenvoudig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:59:
Ik hoop binnenkort automatisch te uploaden. Een account bij mindergas zorgt voor een eenvoudige vergelijking met de buurt of met een soortgelijke woning of situatie. Ik zie er het voordeel wel van.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Valide punten. Zeker die fouten waar Niels op doelt :(
[beetje offtopic]
Mijn m3/graaddag is afhankelijk van het nog resterende stroomoverschot. Dus in mijn Excelsheet reken ik met MJ/graaddag.
[/]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ik heb een eigen excel waar ik zeer tevreden over ben. Mijn ervaring is eigenlijk dat ik om nog nauwkeuriger te weten waar mijn energie verbruik heen gaat eigenlijk eerder een water meter aan de CV ketel zou moeten hangen dan dat ik vaker dan wekelijks mijn standen bij moet houden.

Fijnmaziger laat je eigenlijk alleen de bijzondere uitschieters zien als dat je uitgebreid gekookt hebt, lang gedouched of dat je in bad bent geweest.

Op het stroomverbruik is met name een avondje bezoek in huis met een aantal oven gerechten een dijk van een stroompiek.

Zie mijn verbruik maar hieronder....
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/15wglk0.png

In de tijden dat ik bijna dagelijks invulde vloog het vebruik per dag op en neer, maar veel wijzer werd je er eigenlijk niet van. Dat de oven aan zetten en heet wassen veel energie kost is namelijk nogal wiedes.

De laatste maanden vul ik het verbruik per week in, dat geeft een veel rustiger beeld en uiteindelijk zoek je toch de langere trends.

[ Voor 60% gewijzigd door VROEM! op 30-12-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

roderickvd schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:18:
[...]

Bedoel je warmteservice.nl? Wat heb je daar voor keuzes aangevinkt?

10-11 kW klinkt redelijk, uiteraard afhankelijk van de mate van isolatie, te verwarmen temperatuur en oriëntatie van het huis. 51 x 2,6 x 81 W/m3 = 10,7 kW. Uitgaande van een tussenwoning met gemiddelde isolatie, temperatuur 21 graden. Dit soort berekeningen zal je zelf ook gevonden hebben en kloppen bij mij thuis goed.
Iets vergelijkbaars aan warmteservice, bijvoorbeeld http://www.radiatorfabriek.nl/vermogen-berekenen/. Daar vul ik in volume 133m3 met matige isolatie. Dan komt er 11kW uit. Maar bij een berekening met http://www.rekenservice.nl/misc/rekenmodule/index.html komt er met vergelijkbare parameters 6kW uit.

Maar als ik dan uitga van 11kW en 1 radiator doet 2,8kW, dat zou betekenen dat mijn convectorput 8kW moet kunnen leveren, ik betwijfel of dat wel zo is. Ik ga eens uitzoeken hoe ik van een convectorput de capaciteit kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Dag mensen, ik ben nog steeds bezig met de boel aan het inregelen.... volgens mij gaat het de goede kant op, want het huis is sneller warm dan voorheen.

Vraagje: Ik heb op mijn Honeywell Vision Modulation een buiten sensor zitten... Nu wil ik stoken op ''Weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie''
Nu is het buiten +5 graden C en ik wil de woonkamer op 20 graden C hebben, op welk getal moet ik dan mijn stooklijn zetten..?
Fabrieksaf staat deze op 16, maar dan stookt die ver boven de 20 graden kamertemperatuur door....
Dus volgens mij moet deze stooklijn op een ander getal gezet worden.... iemand ervaring met de stooklijn instellingen.?
Met het tekeningetje die Honeywell erbij levert, word ik ook niet veel wijzer en via Google kon ik er ook niets over terug vinden....
Hopelijk in Jip en Janneke taal wel.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pribo schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:09:
Dag mensen, ik ben nog steeds bezig met de boel aan het inregelen.... volgens mij gaat het de goede kant op, want het huis is sneller warm dan voorheen.

Vraagje: Ik heb op mijn Honeywell Vision Modulation een buiten sensor zitten... Nu wil ik stoken op ''Weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie''
Nu is het buiten +5 graden C en ik wil de woonkamer op 20 graden C hebben, op welk getal moet ik dan mijn stooklijn zetten..?
Fabrieksaf staat deze op 16, maar dan stookt die ver boven de 20 graden kamertemperatuur door....
Dus volgens mij moet deze stooklijn op een ander getal gezet worden.... iemand ervaring met de stooklijn instellingen.?
Met het tekeningetje die Honeywell erbij levert, word ik ook niet veel wijzer en via Google kon ik er ook niets over terug vinden....
Hopelijk in Jip en Janneke taal wel.... :)
de stooklijn zie je in de diagram. lijn 16 geeft een bepaalde helling aan. als je afleest 'buitentemperatuur +5 graden C" dan geeft de lijn aan met welke CV_aanvoer temperatuur verwarmd gaat worden, bijvoorbeeld met +50graden C.
Gewoon kijken of je lager kan gaan (andere stooklijn kiezen) en zien hoe bij vorst (-5 , -10) je vertrekken opgewarmd kunnen worden (en warm gehouden kunnen worden).

Let wel, heb je thermostaat-kranen op je radiatoren zitten (die in dezelfde ruimte van de CV-thermostaat bevinden), zet deze thermostaatkranen dan WAGENWIJD open. Dan kan de CV-thermostaat goed (bij)regelen. Alleen ruimten die je onafhankelijk wilt warmen, daar kun je de thermostaatkraan op een voorgestelde temperatuur draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 30-12-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
MrScratch schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:50:
[...]
Iets vergelijkbaars aan warmteservice, bijvoorbeeld http://www.radiatorfabriek.nl/vermogen-berekenen/. Daar vul ik in volume 133m3 met matige isolatie. Dan komt er 11kW uit. Maar bij een berekening met http://www.rekenservice.nl/misc/rekenmodule/index.html komt er met vergelijkbare parameters 6kW uit.

Maar als ik dan uitga van 11kW en 1 radiator doet 2,8kW, dat zou betekenen dat mijn convectorput 8kW moet kunnen leveren, ik betwijfel of dat wel zo is. Ik ga eens uitzoeken hoe ik van een convectorput de capaciteit kan berekenen.
Ik vind de standaardberekeningen vrij ondoorzichtig, want wat is matige isolatie, en wat is goed? Ik zou er geruster op zijn als ze gewoon een R-waarde erbij zetten als referentie. Voor mijn gevoel is 11kW veel te veel in de meeste situaties, dat staat hier maar net in het hele huis, en dan stoken we nu met 60 graden aanvoer in plaats van 90, zover was dat inmiddels al overgedimensioneerd (wel wat extra geisoleerd). Ik denk dat 6kW realistisch is voor de meeste woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik ervaar de standaard berekeningen ook te simpel genomen. Immers, als je grotere/zwaardere/meer vermogen er neer hangt, kun je met een lagere temperatuur in je CV-keten toch alles behaaglijk warm krijgen en houden.
Niet voor niets dat ik upgrade van 4700 naar 5300 Watt (groter kan ik niet makkelijk kwijt qua fysieke afmetingen), en ook koos voor een Jaga-model waar de optie 'TWIN' te verkrijgen is (dubbele convector-lichamen in 1 unit). Aangevuld met DBE ;)

hetgeen je 'berekent' is maar een vuistregel om minimaal noodzakelijk te hebben... reserve-capaciteite? mwah... dacht t niet

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 30-12-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

NielsTn schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:17:
[...]

de stooklijn zie je in de diagram. lijn 16 geeft een bepaalde helling aan. als je afleest 'buitentemperatuur +5 graden C" dan geeft de lijn aan met welke CV_aanvoer temperatuur verwarmd gaat worden, bijvoorbeeld met +50graden C.
Gewoon kijken of je lager kan gaan (andere stooklijn kiezen) en zien hoe bij vorst (-5 , -10) je vertrekken opgewarmd kunnen worden (en warm gehouden kunnen worden).

Let wel, heb je thermostaat-kranen op je radiatoren zitten (die in dezelfde ruimte van de CV-thermostaat bevinden), zet deze thermostaatkranen dan WAGENWIJD open. Dan kan de CV-thermostaat goed (bij)regelen. Alleen ruimten die je onafhankelijk wilt warmen, daar kun je de thermostaatkraan op een voorgestelde temperatuur draaien.
Ik heb hem nu op stooklijn 8 staan, want wanneer ik hem hoger zet dan stookt de cv door naar zeer warme kamertemperaturen.
Je zou toch zeggen dat de ketel af moet slaan bij bv 20 gr, maar hij stookt er rustig op los.
Is het trouwens wel verstandig om te stoken op ''Weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie''..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pribo schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:52:
[...]

Ik heb hem nu op stooklijn 8 staan, want wanneer ik hem hoger zet dan stookt de cv door naar zeer warme kamertemperaturen.
Je zou toch zeggen dat de ketel af moet slaan bij bv 20 gr, maar hij stookt er rustig op los.
Is het trouwens wel verstandig om te stoken op ''Weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie''..?
Dan zul je wellicht nog een 'warmtevraag' hebben op de thermostaat?
of eea verstandig is? ligt er aan, ik weet niet wat jullie acceptabel/comfortabel vinden.
in deze handleiding http://www.regelvisie.nl/pdf/woningen/CVMProductInfo.pdf
lees pagina 7 eens door, daar staat denk ik wel wat voor je in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hallo,

ik ben nieuw in dit topic en ben mij hier al enige tijd in aan het verdiepen want ik ben ook benieuwd of bij ons het verbruik omlaag kan, maar ook of het comfort misschien beter kan. Verder hou ik het verbruik per maand bij, maar kan nog geen schokkend voordeel bespeuren met deze HR ketel.

Mijn vader en ik hebben 2 jaar geleden(?) onze verbeterd rendement ketel vervangen door een fonkel nieuwe HR ketel van Valliant, type hr Solide VHR NL24-28/3 C met eBus modulatie. Hier was ik er gelukkig op tijd bij om ook een nieuwe thermostaat er bij aan te schaffen die ook deze ' taal' sprak. Als het aan onze ouwe heer gelegen had, had nog een simpele aan/uit schakelaar gemonteerd gezeten. We hebben destijds gekozen voor een Valliant Calormatic 240
Afbeeldingslocatie: http://www.cvketeldeal.nl/images/producten/cl240.jpg

Nu vinden mijn vriendin en ik dat bij het omschakelen van koud naar warmer weer en andersom naar kouder weer, de ketel nog een paar dagen wat doorslaat. We dachten eerst dat het wel aan ons 'gevoel' zou liggen, dat wij zouden moeten wennen aan deze omschakeling, maar ik heb toch het idee dat het de CV is. Hierom kwam ik op het idee een buitensensor aan te gaan sluiten zodat de ketel zelf kan ' voelen' of het warmer of kouder geworden is. Ik heb een 2-draads Valliant NTC 693 sensor gehaald bij Warmteservice waar we ook de ketel en thermostaat gehaald hebben. Deze sensor heb ik vanmiddag geplaatst en bij het aansluiten ben ik mij er nog meer in gaan verdiepen en kwam tot de volgende conclusie:
  • De Valliant Calormatic 240 is niet modulerend maar blijkt aan/uit schakelend te zijn.
  • De Valliant Calormatic 240 is niet weerafhankelijk .. dus het aansluiten van een sensor heeft geen zin.
  • De Valliant Solide ketel kan zelf ook niks met die sensor, dus heeft evenmin zin.
  • Ik zou beter af zijn met een Valliant Calormatic 400 want die is beide, weerafhankelijk en modulerend.
  • De Valliant Calormatic 350 leek mij ook wel wat, maar die is niet weersafhankelijk volgens mij.
eens?

Verder zat ik er nog aan te denken de retourtemperatuur lager in te stellen, maar dat lijkt met de Valliant Solide niet te kunnen tenzij je vloerverwarming hebt, dus volgens de handleiding is het aanvoertemperatuurregeling of retourtemperatuurregeling.

Kan iemand mij hiermee helpen?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

NielsTn schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:01:
[...]

Dan zul je wellicht nog een 'warmtevraag' hebben op de thermostaat?
of eea verstandig is? ligt er aan, ik weet niet wat jullie acceptabel/comfortabel vinden.
in deze handleiding http://www.regelvisie.nl/pdf/woningen/CVMProductInfo.pdf
lees pagina 7 eens door, daar staat denk ik wel wat voor je in.
Deze handleiding had ik al doorgelezen, maar toch bedankt voor de tip.
Wat ik vreemd vind is dat de ketel flink door gaat met stoken, ook al is de kamertemperatuur al bereikt.
Wanneer ik stook op alleen de thermostaat aan de muur (dus de buiten voeler word niet gebruikt) dan slaat deze keurig af op bv 20 gr... Dit gebeurd niet als ik stook zoals eerder beschreven... dan stookt die nog even flink door.
Dit lijkt me nu niet echt economische verantwoord in deze dure tijden.. hahaha 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Wellicht stookt je ketel om de 3-5 minuten een beetje bij. ZIe het als gedoseerd gasgeven. Als je gaat meten, blijft je rendement optimaal, dus weinig gasverbruik bij toch een warm huis.
Vele fossiele installateurs denken dat ie daardoor veel verbruikt, maar helaas... het is zuinig met als kanttekening dat je geregeld een ketel-activiteit kan waarnemen.
Heb ditzelf bemerkt bij de oude Intergas Kombi Kompakt HR22 met WAR-regeling. elke 3-4 minuten weer ontsteken zonder warmtevraag thermostaat. maar toch bleef de ruimte op temperatuur, en was ik per saldo minder gas aan het verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Bezuiniger schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:22:
[...]

Ik vind de standaardberekeningen vrij ondoorzichtig, want wat is matige isolatie, en wat is goed? Ik zou er geruster op zijn als ze gewoon een R-waarde erbij zetten als referentie. Voor mijn gevoel is 11kW veel te veel in de meeste situaties, dat staat hier maar net in het hele huis, en dan stoken we nu met 60 graden aanvoer in plaats van 90, zover was dat inmiddels al overgedimensioneerd (wel wat extra geisoleerd). Ik denk dat 6kW realistisch is voor de meeste woningen.
R-waarde erbij zou inderdaad prettig zijn. Het blijft natuurlijk wel altijd een benadering.

Op de rekensite zie ik de voorwaarde staan dat het geldt voor huizen met bouwjaar na 1990. Mijn tussenwoning is uit 1970 en heeft aan 6 kW veel te weinig en met 11 kW voldoende vermogen om zo'n 160 m3 naar 21 graden te verwarmen. Dat is met nageïsoleerde spouwmuren, dubbelglas en TONZON vloer- en bodemisolatie. Mijn verbruik is deze maand 0,30 m3/graaddag. Dat strookt met de "hogere" berekeningen, dus die houd ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

NielsTn schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:22:
Wellicht stookt je ketel om de 3-5 minuten een beetje bij. ZIe het als gedoseerd gasgeven. Als je gaat meten, blijft je rendement optimaal, dus weinig gasverbruik bij toch een warm huis.
Vele fossiele installateurs denken dat ie daardoor veel verbruikt, maar helaas... het is zuinig met als kanttekening dat je geregeld een ketel-activiteit kan waarnemen.
Heb ditzelf bemerkt bij de oude Intergas Kombi Kompakt HR22 met WAR-regeling. elke 3-4 minuten weer ontsteken zonder warmtevraag thermostaat. maar toch bleef de ruimte op temperatuur, en was ik per saldo minder gas aan het verbruiken.
Dat door stoken vind ik niet echt nodig, dit is een nieuw huis wat zwaar geïsoleerd is.
Gisteravond ging om 22:00 uur hier de verwarming uit, het was toen 20,5 graden in huis.... toen ik vanmorgen op half 10 wakker werd, was de verwarming nog niet aan geweest en was het nog 19 graden in huis.
Het moet al heel erg hard vriezen wil hier de temperatuur zakken naar 17 graden... met de verwarming uit.

Ik heb afgelopen jaar 509 kuub verbruikt, als het net zo`n winter word als afgelopen winter dan zit ik dit jaar zeker zo`n 50 kuub onder het verbruik van vorig jaar blijven. ;)

Mijn huis is een rijtjes huis van zo`n 155 vierkante meter, 2 verdiepingen en een zolder en ik zit tussen in.
De isolatie bestaat uit: vloer isolatie, dak isolatie, HR++ glas, en elk huis heeft hier zijn eigen tussen muur naar de buren toe... De tussen muren tussen de woningen zijn ook spouwmuren die heel goed geïsoleerd zijn.. Dus ook totaal geen geluidsoverlast van de buren, ook al zetten ze de radio vol open.. :*)

Ik denk dat ik de Honeywell maar weer terug zet naar gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
dat doorstoken zal gedurende het programma plaatsvinden om warmteverlies (afkoeling dus) te voorkomen, en dat gebeurd op laag pitje als het een goede ketel is.
jammer dat je na een kort probeersel weer terug keert naar ouderwets fossiel ;) en dat zonder te meten :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 30-12-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:57
ing._Buttje schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:04:
Nu vinden mijn vriendin en ik dat bij het omschakelen van koud naar warmer weer en andersom naar kouder weer, de ketel nog een paar dagen wat doorslaat.
Hier een modulerende thermostaat opentherm, maar ook hetzelfde.
De oorzaak zit hem in het zelflerend vermogen van een thermostaat.
Deze is gewend om bv elke x tijd de ketel vanaf bv 7 uur te laten stoken om het om 9uur 20 graden te hebben.
De tijd past hij continu aan totdat hij "berekend" dat hij het niet gaat halen en dus besluit om maar meer te gaan stoken om de temperatuur te halen.
Is het ineens warmer, dan stookt hij met de normale "berekening" wat kan resulteren in te hoge temperatuur.
Daarom moet je als je iets wijzigd in de ketel instellingen of thermostaat altijd een paar weken kijken hoe het gaat zodat de thermostaat zijn "berekeningen" kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

akkoord, maar zo vaak verander ik niets. Hij is ondertussen wel 'uitgeleerd' zegmaar.

Maar dat brengt mij wel bij een andere vraag die ik bij mezelf had ... is de thermostaat slim? is de ketel slim? of zijn ze beide slim? Als je een stomme-aan/uit thermostaat aansluit, zou ik er vanuit gaan dat de ketel slim is. Wat jij nu noemt, suggereert dat de thermostaat ook slim is. Dat kan tegen elkaar in gaan werken waardoor oscillatie optreedt. De een regelt terug, dus de ander regelt op enz.. Een van beide zou de master en de ander de slave moeten zijn. Dus, is de thermostaat werkelijk slim, of door de eBus/openTherm verbinding een ' verlengstuk' van de ketel geworden, m.a.w. je programmeert rechtstreeks de ketel, wat de thermostaat weergeeft is een 1 op 1 uitlezing van de ketel?????

ben ik te volgen? :P

maar om nog even op je antwoord terug te komen .. los je dat op met een buitensensor?

en zo ja, moet je dan een weersafhankelijke thermostaat hebben, of kan de ketel hier ook zelf al mee uit de voeten? Aangezien die ook slim is..

edit: volgens Wikipedia: OpenTherm is de thermostaat de master en de ketel de slave. Raar, had het andersom verwacht omdat je ook een domme aan/uit thermostaat kunt aansluiten of zelfs zonder(!) thermostaat de ketel zijn ding kan laten doen.

edit2: Wikipedia: Cv-regeling is ook wel leerzaam.
Waar ik dan naar op zoek ben, is 'Weersafhankelijk regelen in combinatie met kamerthermostaat' geloof ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-12-2012 23:14 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

roderickvd schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:25:
[...]

R-waarde erbij zou inderdaad prettig zijn. Het blijft natuurlijk wel altijd een benadering.

Op de rekensite zie ik de voorwaarde staan dat het geldt voor huizen met bouwjaar na 1990. Mijn tussenwoning is uit 1970 en heeft aan 6 kW veel te weinig en met 11 kW voldoende vermogen om zo'n 160 m3 naar 21 graden te verwarmen. Dat is met nageïsoleerde spouwmuren, dubbelglas en TONZON vloer- en bodemisolatie. Mijn verbruik is deze maand 0,30 m3/graaddag. Dat strookt met de "hogere" berekeningen, dus die houd ik aan.
Ok, dank hiervoor. Dit is een praktijksituatie die me veel informatie geeft. Ik heb een huis uit 1935 met nageisoleerde spouwmuren (behalve uitbouw die uit 2000 is), dubbel glas en geen vloerisolatie. Dan moet ik met mijn 133m3 ook wel zeker op 10kW rekenen om het te kunnen warmstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

NielsTn schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:51:
dat doorstoken zal gedurende het programma plaatsvinden om warmteverlies (afkoeling dus) te voorkomen, en dat gebeurd op laag pitje als het een goede ketel is.
jammer dat je na een kort probeersel weer terug keert naar ouderwets fossiel ;) en dat zonder te meten :)
Ik zal nog wel even door testen, maar dan overdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Als je weersafhankelijk wilt gaan regelen, heb je in alle vertrekken, dus ook in je woonkamer, thermostaatkranen nodig (als je vloerverwarming hebt, moet die ook door een aparte thermostaat aangestuurd worden). Daarmee regel je de ruimtetemperatuur. Niet met de ruimtethermostaat van de Vision, die is uitgeschakeld in weersafhankelijke modus.
In weersafhankelijke stand berekent de Vision een aanvoertemperatuur uit de buitentemperatuur en de stooklijn. De ketel krijgt vervolgens de opdracht om tot die aanvoertemperatuur te stoken. Ruimtecompensatie geeft een beperkte aanpassing van de berekende aanvoertemperatuur aan de hand van de ruimtetemperatuur; dit is niet voldoende om de ruimtetemperatuur in je woonkamer nauwkeurig te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
NielsTn schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:32:
Ik ervaar de standaard berekeningen ook te simpel genomen. Immers, als je grotere/zwaardere/meer vermogen er neer hangt, kun je met een lagere temperatuur in je CV-keten toch alles behaaglijk warm krijgen en houden.
Niet voor niets dat ik upgrade van 4700 naar 5300 Watt (groter kan ik niet makkelijk kwijt qua fysieke afmetingen), en ook koos voor een Jaga-model waar de optie 'TWIN' te verkrijgen is (dubbele convector-lichamen in 1 unit). Aangevuld met DBE ;)
Ik weet het, ik ben er hier ook al mee bezig. Er moeten een aantal radiatoren vervangen worden ivm stevige roest. Een wordt denk ik gewoon groter, en twee worden dan gelijk Jaga's, de totale capaciteit in huis groeit dan van 11kW naar bijna 15kW, dat moet genoeg zijn om makkelijk 55/45/20 te kunnen stoken (nu 60/47/20, dus we zijn goed op weg).

Ook heb ik al zitten rekenen op 38/33/20 voor de combinatie met een Nefit Multiline, maar daar wordt ik nog niet heel erg vrolijk van. Ik ga ervan uit dat dat hier niet comfortabel gaat lukken zonder vloerverwarming: de capaciteit die we kwijt kunnen is daarvoor gewoon te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hoe zit het met de warmtapwatertemperatuur, wanneer je de deellast van de ketel verlaagd? Betekent dat deze ook naar beneden gaat? Of wordt voor de doorstroom van het tapwater niet naar de deellast instelling gekeken en wordt het warmwater toch verwarmd naar de vraag (maximaal)?

Ik heb een Nefit Ecomline Excellent HRC 22 CW 4 H/V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Normaliter is tapwater gewoon tot max vermogen. Ook als je de ketel op lager dan max begrensd hebt voor CV bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Cruise Control schreef op zondag 30 december 2012 @ 23:34:
Als je weersafhankelijk wilt gaan regelen, heb je in alle vertrekken, dus ook in je woonkamer, thermostaatkranen nodig (als je vloerverwarming hebt, moet die ook door een aparte thermostaat aangestuurd worden). Daarmee regel je de ruimtetemperatuur. Niet met de ruimtethermostaat van de Vision, die is uitgeschakeld in weersafhankelijke modus.
In weersafhankelijke stand berekent de Vision een aanvoertemperatuur uit de buitentemperatuur en de stooklijn. De ketel krijgt vervolgens de opdracht om tot die aanvoertemperatuur te stoken. Ruimtecompensatie geeft een beperkte aanpassing van de berekende aanvoertemperatuur aan de hand van de ruimtetemperatuur; dit is niet voldoende om de ruimtetemperatuur in je woonkamer nauwkeurig te regelen.
Dit idee had ik ook al een beetje gekregen, vandaag dat ik eerst maar weer even ben terug gegaan naar de oude situatie dat de Honeywell zelf de temperatuur maar weer gaat regelen.
Als ik het 19 of 20 graden in huis wil hebben, dan moet de cv ook uitgaan bij die temperatuur en niet door blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

pribo schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:52:
[...]

Onderstaande eigenschap van de Honeywell heb ik gekopieerd uit de link van Niels Tn.

Koude straling
De Chronotherm Vision Modulation houdt bij het aanwarmen
van de woning rekening met de temperatuur, zoals die door
de mens wordt waargenomen- de zogenaamde gevoelstemperatuur. Wanneer men ’s ochtends opstaat in een ruimte
waarin de luchttemperatuur is opgewarmd tot bijvoorbeeld 19
°C, zal men toch het gevoel hebben dat het kouder is. Dit
verschijnsel wordt koude straling genoemd. De muren en het
meubilair hebben namelijk nog niet de temperatuur van de
lucht aangenomen, maar zijn nog kouder. Daardoor voelt de
ruimte kouder aan dan die feitelijk is. De Chronotherm Vision
Modulation compenseert deze lagere gevoelstemperatuur
door tijdens het aanwarmen tijdelijk een iets hogere temperatuur aan te houden, totdat de gehele kamer werkelijk op temperatuur is.

Wellicht is dit onderdeel van het probleem.
(hier ook een Intergas HR28 en ouder type modulation)

Is het handig om alle parameters uit het installateurs menu eens in te kloppen?, kan ik meelezen. :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:54:
[...]

Ik zal het even resumeren.

Probleem 1. Als ik op mijn ketel aangeef dat de ketel een warmte vraag beneden een bepaalde temperatuur moet negeren dan kan dat niet. De Honeywell start namelijk vol vermogen en regelt dan terug naar de warmte vraag. Als die onder de vraag is wat op de ketel is aangegeven slaat de ketel uit, de thermostaat geeft vervolgens weer een signaal waarna de ketel weer vol vermogen aanslaat om direct weer uit te slaan enz enz enz.

Probleem 2. Bij het opwarmen van de woning begint de ketel meteen met een maximale aanvoer pas aan het eind moduleert deze terug. Ik wil dat de ketel bij de minimale aanvoer start en dan langzaam omhoog moduleert naarmate de retour stijgt.

Erg jammer want verder is het een top thermostaat, heerlijk eenvoudig in gebruik _/-\o_
Voor alle Honeywell Modulation en Intergas gebruikers, bovenstaande probleemstelling heb ik vandaag eindelijk opgelost! Ik weet dat er een aantal gebruikers zijn die bovenstaande ook als probleem ondervonden.

Het is heel simpel, in het installatie menu op je thermostaat (bij de Honeywell vision instellingen -> Blanco vakje rechts ingedrukt houden) moet je de waarde maximale aanvoertemperatuur (parameter 18) aanpassen aan de minimale temperatuur die je ingesteld heb op je ketel.

De ketel start dan keurig op de minimale aanvoer temperatuur en moduleert dan zelf omhoog naar de maximale aanvoer waarde die ingesteld is op de ketel.

Me happy :)

/edit: Probleem 1 is hiermee helaas nog niet opgelost. De honeywell stuurt de ketel aan op de maximale warmte vraag en geeft dan de daadwerkelijke warmte vraag op. Als deze onder de minimale aanvoer licht slaat de ketel weer af om vervolgens weer op te starten.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 01-01-2013 17:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ing._Buttje schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:04:
Hallo,

ik ben nieuw in dit topic en ben mij hier al enige tijd in aan het verdiepen want ik ben ook benieuwd of bij ons het verbruik omlaag kan, maar ook of het comfort misschien beter kan. Verder hou ik het verbruik per maand bij, maar kan nog geen schokkend voordeel bespeuren met deze HR ketel.

[...]

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ondertussen weer bij Warmteservice langs geweest maar die knakkers wisten er ook geen drol vanaf. :/

ik ga de Calormatic 360 dan maar vervangen door een 470 die wel weersafhankelijk geregeld is, en tevens een DCF77 signaal uit de ether pikt om zo automatisch altijd de juiste tijd te hanteren (niet spannend maar het zit er op) Kan met deze ook zelf een stooklijn instellen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ing._Buttje schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 17:50:
[...]

Ondertussen weer bij Warmteservice langs geweest maar die knakkers wisten er ook geen drol vanaf. :/
Volgens mij zit er nogal wat verschil in kennis per vestiging, wat niet goed is natuurlijk.
ik ga de Calormatic 360 dan maar vervangen door een 470 die wel weersafhankelijk geregeld is, en tevens een DCF77 signaal uit de ether pikt om zo automatisch altijd de juiste tijd te hanteren (niet spannend maar het zit er op) Kan met deze ook zelf een stooklijn instellen e.d.
Mijn broer heeft dezelfde Vaillant ketel als jij hebt, daar heb ik jaren geleden de aanvoer temperatuur lager ingesteld, jij wilt de retour lager instellen(?), maar dat kan niet.
Volgens mij is het parameter 1, maar dat weet ik niet meer zeker.

Die Calormatic thermostaten ken ik niet echt, maar wat betreft het moduleren...
Je wilt graag een WAR die moduleert op ruimte temperatuur, maar dat is niet meer aan de orde zodra je met WAR stookt. De ketel gaat juist dan op aanvoer/retour dT moduleren, de ruimte is immers niet meer van belang.
Ook als je stookt met ruimteinvloed blijft de ketel moduleren op aanvoer/retour, de ruimteinvloed instelling beinvloed alleen de stooklijn, positief of negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik was ook nog even aan het stoeien geweest en zal de tip van revolution-nl morgen eens uitproberen.

Ik bel morgen intergas op want ik word gek van die ketel... de aflezing op het toestel en de daadwerkelijke afgifte van het CV-aanvoertemperatuur is ruim 10 graden.
Ik kwam daar achter doordat ik met de infrarood meter de boel aan het inregelen was.

Ik las een temperatuur op de radiator van 75 graden, op de cv had ik ingesteld 65 graden als maximale temperatuur... het display op de cv gaf ook 65 graden aan.

Ik heb ook een digitale thermometer aan gesloten op de cv warmwater afvoer, deze zit heb ik gemonteerd direct onder de cv-ketel.... en ook deze gaf iets meer aan dan 75 graden C.
Ook heb ik een digitale thermometer op de koudwater-retour leiding, ook deze bevind zich direct onder de cv-ketel. Zo heb ik mooi inzicht op de afvoer aan aanvoer temperatuur van het cv water.

Nu heb ik op de ketel het maximale CV-aanvoertemperatuur ingesteld op 55 graden C... en wat denk je... Zowel de digitale thermometer als de infrarood thermometer geven 65 graden aan. Terwijl er op het display van de intergas hr 28 ketel staat van 55 graden.... 8)7

Ook blijkt een kleine radiator van 100x40 cm verkeerd aangesloten te zijn,.
Deze heeft een voetventiel, de linker leiding (afvoer) is warm en de rechter (aanvoer) is lauw-warm... terwijl dit omgekeerd moet wezen. :?
Zie foto...Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QLVIVZI7.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door pribo op 02-01-2013 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zou je ketel maar geloven ipv van een IR thermometer. Die dingen kunnen vreselijk afwijken afhankelijk van de ondergrond. Zeker op blank metaal zijn ze niet te vertrouwen.
Als je ketel zoveel zou afwijken op zijn aanvoer, dan moet de retour ook enorm afwijken en dat lijkt mij dan weer sterk. De A en R temperatuur worden continu door de ketel in de gaten gehouden, een vreemde afwijking geeft direct storing.

Wat betreft je onderblok, het is meer dan een voetventiel alleen, de slangen komen uit de vloer alsof ze zonder onderblok moesten worden aangesloten. Bij een onderblok moeten de slangen juist andersom, dit gaat nogal eens fout. Zeker als er misschien vanuit gegaan is dat je radiator links van de slangen moest komen. Er zijn wel speciale onderblokken die intern kruisen, dit zou een oplossing zijn voor jouw. Of je hangt de radiator aan de linkerzijde van je slangen ipv rechts :9

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 02-01-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn ervaring met een contactthermometer is dat de ketel er nauwelijks naast zit (ook Intergas hier). Ik heb inmiddels de pompschakelaar voor de vloerverwarming fatsoenlijk in kunnen regelen, waardoor de ketel nu tussen de 32 en 49 graden moduleert. Retourtemperaturen liggen tussen de 16 en 26 graden (na lang stoken als de vloer doorgewarmd is). Geloof niet dat ik het veel efficienter in kan regelen.

Overigens werd me al snel duidelijk dat mijn installateur voor de vloerverwarming ook bar weinig wist van efficient stoken, die vond maar dat ik op 70 graden aanvoer moest stoken 8)7 Dan staat de verdeler zelf al als een gek te mengen om de temperatuur die de vloer in gaat een beetje netjes te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oxellaar schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:57:
Zou je ketel maar geloven ipv van een IR thermometer. Die dingen kunnen vreselijk afwijken afhankelijk van de ondergrond. Zeker op blank metaal zijn ze niet te vertrouwen.
Als je ketel zoveel zou afwijken op zijn aanvoer, dan moet de retour ook enorm afwijken en dat lijkt mij dan weer sterk. De A en R temperatuur worden continu door de ketel in de gaten gehouden, een vreemde afwijking geeft direct storing.

Wat betreft je onderblok, het is meer dan een voetventiel alleen, de slangen komen uit de vloer alsof ze zonder onderblok moesten worden aangesloten. Bij een onderblok moeten de slangen juist andersom, dit gaat nogal eens fout. Zeker als er misschien vanuit gegaan is dat je radiator links van de slangen moest komen. Er zijn wel speciale onderblokken die intern kruisen, dit zou een oplossing zijn voor jouw. Of je hangt de radiator aan de linkerzijde van je slangen ipv rechts :9
Ik heb niet alleen gemeten met in infrarood thermometer, maar ook met een losse digitale meter die ik direct op cv warmwaterleiding heb gemonteerd. Lijkt mij dus stug dat de intergas de juiste waarde weergeeft als 2 andere thermometers al 75 graden geven en intergas zelf 65 gr.

De radiator naar de andere kant verdraaien gaat helaas niet, ik heb net de installateur gebeld en die waren niet blij met mijn verhaal omdat hier de leidingen door de vloer lopen en niet onder de vloer....
Ze lossen het maar op, ze hebben het ook zelf ze gedaan...

[ Voor 9% gewijzigd door pribo op 02-01-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
pribo schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 00:16:
Ik bel morgen intergas op want ik word gek van die ketel... de aflezing op het toestel en de daadwerkelijke afgifte van het CV-aanvoertemperatuur is ruim 10 graden.
Ik kwam daar achter doordat ik met de infrarood meter de boel aan het inregelen was.
Klinkt als een fout in de ketel en een garantiekwestie. Op mijn Intergas HR 28 klopt de weergegeven temperatuur wel degelijk met de gemeten temperatuur. Ik heb dan wel een stukje schilderstape op de metalen leidingen geplakt voor de emissiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
revolution-nl schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 16:24:
[...]
Het is heel simpel, in het installatie menu op je thermostaat (bij de Honeywell vision instellingen -> Blanco vakje rechts ingedrukt houden) moet je de waarde maximale aanvoertemperatuur (parameter 18) aanpassen aan de minimale temperatuur die je ingesteld heb op je ketel.

De ketel start dan keurig op de minimale aanvoer temperatuur en moduleert dan zelf omhoog naar de maximale aanvoer waarde die ingesteld is op de ketel.
Interessant. Ik vraag me af: is de temperatuurregeling van de ruimte nu nog wel goed? Ik kan me voorstellen dat die instelling op de thermostaat ook een rol speelt in een regelalgoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09

thaMini

Tool !!

pribo schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:16:
[...]

Ik heb niet alleen gemeten met in infrarood thermometer, maar ook met een losse digitale meter die ik direct op cv warmwaterleiding heb gemonteerd. Lijkt mij dus stug dat de intergas de juiste waarde weergeeft als 2 andere thermometers al 75 graden geven en intergas zelf 65 gr.

De radiator naar de andere kant verdraaien gaat helaas niet, ik heb net de installateur gebeld en die waren niet blij met mijn verhaal omdat hier de leidingen door de vloer lopen en niet onder de vloer....
Ze lossen het maar op, ze hebben het ook zelf ze gedaan...
Bij mij was er eenzelfde probleem. Dit is in no-time opgelost door een verkeerd om onderblok te monteren, zoals Oxellaar ook zegt. Die zijn vast wel te krijgen bij Warmteservice oid.
Als het bij jou is aangelegd zou ik het inderdaad wel verhalen ofzo. Bij mij is het ook onder garantie gebeurt.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

roderickvd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:48:
[...]

Interessant. Ik vraag me af: is de temperatuurregeling van de ruimte nu nog wel goed? Ik kan me voorstellen dat die instelling op de thermostaat ook een rol speelt in een regelalgoritme.
Dat is nog even afwachten.
Net de kamer opgewarmd van 15.5 naar 18.5 graden start bij 47 graden (is ondergrens) en hij is gestopt op 53c

Nu heb ik eigenlijk altijd al waargenomen dat als de ketel omhoog wilt moduleren na een langere brander tijd dat hij stopt, opnieuw start en dan omhoog gaat moduleren.

Met de nieuwe setup start de thermostaat weer op 47c, echter start de ketel dan niet omdat de ketel temperatuur dan te hoog is. Zodra de watertemperatuur gezakt is tot 36c start de ketel weer en moduleert deze op. Hetzelfde geld voor het stoken van de laatste halve graad waar de ketel naar beneden moduleert.

Voor mij geen probleem :). Beter dit stookgedrag dan constant volle bak stoken. De rookgas afvoer lijkt met (zo met de hand) ook wel kouder aan te voelen. Daarnaast zal de gemiddelde retourtemperatuur over de gehele sessie lager liggen dus zal het rendement hoger zijn.

Met deze setup is het du wel van belang dat de minimale aanvoer temperatuur niet te laag is.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 02-01-2013 11:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Zo, ik heb intussen mijn verwarming ontlucht en en de CV temperatuur verlaagd naar 55°, eerst had ik 50° geprobeerd maar dan krijg ik de keuken niet warm meer (verst van brander verwijderd en door primitieve dampkap ook veel warmteverlies)
Brander is nu in werking ook een stuk stiller, wat 's nachts wel handig is gezien ik vroeger soms wakker werd van het aanslaan van de brander. Wat ik nu wel heb is dat hij meer condenseert. Lees ons appartement heeft geen waterafvoer in de CV ruimte, dus wij moeten een emmer plaatsen onder de brander. Deze moet ik nu om de twee dagen legen ipv alle weken. Ik veronderstel dat dit wel goed is voor mijn rendement, daar hij meer condenseert en er minder warmte verloren gaat? (gaat deze vlieger op? of reageert mijn noob-cv kronkel fout?)
Het drukverlies in de leidingen is iig een stuk lager met de temp op 55°, op een week tijd nauwelijks gedaald. En na controle, wij hebben inderdaad geen drukvat... Professionele mening van instalateur: "das allemaal niet nodig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Hoe meer water je krijgt hoe efficienter je ketel is ingesteld cq zich gedraagt. Met andere woorden: goed nieuws. "Je bespaart..."

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 02-01-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Oxellaar schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:37:

[...]

Die Calormatic thermostaten ken ik niet echt, maar wat betreft het moduleren...
Je wilt graag een WAR die moduleert op ruimte temperatuur, maar dat is niet meer aan de orde zodra je met WAR stookt. De ketel gaat juist dan op aanvoer/retour dT moduleren, de ruimte is immers niet meer van belang.
Dat snap ik niet helemaal. Op zich klopt het want hij gaat met de aanvoertemperatuur spelen afhankelijk van de buiten temperatuur. Vriest het dan gaat hij met heter water de boel verwarmen. Maar je hébt een kamerthermostaat met een temperatuuropnemer dus hij _weet_ hoe warm het in de kamer is. Dan moet hij daar toch wel op af gaan? Je geeft tenslotte een setpoint op, bijv. 21 graden .. dan moet hij toch proberen dit te bereiken? Maar ik heb ook gelezen dat je een CV installatie hebben kunt zónder thermostaat in de kamer. Dan is hij volledig weersafhankelijk .. maar hoe hij dan een wenselijke temperatuur kan bereiken begrijp ik niet :? Ja, afhankelijk van de stooklijn wellicht maar ik vind dit moeilijk te vatten.
Ook als je stookt met ruimteinvloed blijft de ketel moduleren op aanvoer/retour, de ruimteinvloed instelling beinvloed alleen de stooklijn, positief of negatief.
Dat snap ik, hij speelt met de aanvoer temperatuur door de stooklijn te verschuiven, maar dan kan hij toch wel afgaan op de thermometer in de woonkamer?

lastige materie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:35
[b]

Ik las een temperatuur op de radiator van 75 graden, op de cv had ik ingesteld 65 graden als maximale temperatuur... het display op de cv gaf ook 65 graden aan.
De intergas HRE ketels stoken standaard door tot 5 C boven de ingestelde aanvoertemperatuur.
Dat is wellicht al een deel van je geconstateerde afwijking...

Als de keteltemperatuur weer gezakt is tot 5 C onder de ingestelde aanvoertemperatuur begint'ie weer te stoken. Mits de ingestelde anti-pendel periode is verstreken.

De actuele aanvoertemperatuur kun je aflezen door een knop op de ketel even ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Installateur gebeld en die gaat nu een ''Verkeerd om voetblok'' bestellen. Zodra die binnen is word deze omgewisseld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
neographikal schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:08:
Mijn ervaring met een contactthermometer is dat de ketel er nauwelijks naast zit (ook Intergas hier). Ik heb inmiddels de pompschakelaar voor de vloerverwarming fatsoenlijk in kunnen regelen, waardoor de ketel nu tussen de 32 en 49 graden moduleert. Retourtemperaturen liggen tussen de 16 en 26 graden (na lang stoken als de vloer doorgewarmd is). Geloof niet dat ik het veel efficienter in kan regelen.

Overigens werd me al snel duidelijk dat mijn installateur voor de vloerverwarming ook bar weinig wist van efficient stoken, die vond maar dat ik op 70 graden aanvoer moest stoken 8)7 Dan staat de verdeler zelf al als een gek te mengen om de temperatuur die de vloer in gaat een beetje netjes te houden.
het is toch niet erg dat de verdeler het water mengt? dat het -misschien- minder efficiënt is om op 70 graden te stoken is een ander verhaal.

met 70 graden kun je mogelijk wel meer warmte in je vloer krijgen, wat de reactiesnelheid / comfort ten goede kan komen.

immers, de warmte die er niet door de ketel in wordt gestopt kan ook niet worden afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Heb een Intergas HRE 28/24 cv.

Situatie:
BG = 70m2 Vloerverwarming
1e = 3 slaapkamers met elk 1 radiator + 1 badkamer met vloerverwarming + design radiator.

Wat heb ik aangepast:
CV water temp verlaagd van 80 naar 60 graden
Pompsnelheid van stand 3 naar stand 2 gezet
Napomp tijd op 10minuut gezet

Wat zou ik nog meer kunnen doen om het e.e.a effecienter te krijgen?
Ik wil de vloerverwarmingpomp achter een tijdklok zetten, achter de CV is moeilijker omdat er geen (loze)leidingen van de verdeler van de vl.verwarming naar de CV ruimte lopen.
Kan de temp nog lager?
Zijn er nog meer instellingen te tunen?

Ik heb geen goede manier om de retour temp te meten, is hier nog een truuk voor?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nee, maar waarom zou je dat doen, als er toch maximaal 50 graden de vloer in gaat, waarom zou je dan op 70 graden stoken (ik stook alleen op de vloerverwarming) :) De aanwarmtijden worden er niks beter van en het is minder efficient stoken :)

[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 02-01-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
op 70 graden stoken breng je meer energie per liter naar de vloer, en kan eventueel de pomp van de ketel op stand 1, wat iets stroom bespaart.

dan kom je misschien wat dichter bij pendelen, maar dat kom je ook als je op lagere temperaturen stookt.

kijk voor de aardigheid eens wat een hogere aanvoertemperatuur met je retourbalk temperatuur doet ( en dus de retour uit je verdeler richting de ketel.

als het water niet gemengd hoeft te worden, dan zou het rechtsreeks uit je vooer weer richting de ketel gaan, ook als het nog best warm is.

als je veel moet bijmengen, kan het met een lagere temperatuur weer naar de ketel.

dan pendelt de ketel minder snel, en werkt hij denk ik ook efficienter ( lagere retour is beter voor condenseren, en dus het HR rendement,) de ketel bepaalt zelf wel (moduleren) of hij echt water van 70 graden naar de verdeler stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Alles draait al in de laagste pompstand, ik zie niet in hoe het water nog kouder dan 16-26 graden naar de ketel zou gaan als de verdeler staat te mengen? Dat zou alleen lukken wanneer het water niet alle warmte kwijt zou kunnen in de vloer, maar aangezien de retourtemperatuur al zo laag ligt en +- gelijk is aan de temperatuur van de tegels aan het einde van de registers.

Ook dan maak je het niet makkelijker door zulk heet water aan te voeren, met als bij-effect dat je ketel veel hogere rookgastemperaturen haalt (rookgastemperatuur is bij het verwarmen op hoog vermogen hier niet gelijk aan de retourtemperatuur van het water) en dien te gevolge een lagere efficientie. De pompverliezen van niet bepaald hoog (2x20w aan pompverbruik, daarnaast heb ik straks zonnepanelen met overcapaciteit: boeit weinig :P )

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 02-01-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godenmiddag
bij deze graag wat info (tips en tricks) voor tuning cv installatie

www.i87.photobucket.com/a...fslurf/CV_zps477bde52.jpg

Bovenstaand foto met mogelijkheden van instellingen van de cv

de cv verwarmt tussen 15u en 2u30 2 kamers niet super geisoleerd
kamer 1 is 25m3 in het vertrek staat 1 1plaats radiator van 200x80
kamer 2 is ook 25m3 en staat een 2 plaats radiator van 240x40
kamer 3 wordt soms gebruikt en is 84m3 en staan 2 radiatoren 120x90
kamer 3 en kamer 1 hebben een aan/uit klok thermostaat

kamer 1 en 2 zijn officieel slaapkamers maar worden nu mer gebruikt als leefuimte
kamer 3 is 1van de officielle woonkamers

de leidingen tussen de radiatoren zijn niet geissoleerd
het huis heeft in totaal 12 radiatoren en het huis is ong. 600m3
gasverbruik was vorig jaar 4410m3

Het huis is van een kennis waarvoor ik naar bespaarmogelijkheden aan het kijken ben.

de aanpassingen die ik al gedaan heb zijn:

1. in kamer 2 zat eerst een radiator van 80*90 en omdat deze het niet warm kreeg
als de thermostaat in de woonkamer (kamer 3) bij niet gebruik naar 17 C ging daar een grotee geplaatst (240x40) nu heeft deze kamer een ruime overcapaciteit.
(dit is 2weken terug gebeurt)

2. Daarna in kamer 1 ook en aan/uit klok thermostaat geplaatst.
en als de woonkamer (kamer 3) niet gebruikt wordt gaan daar de kranen van de radiatoren dicht en de aan/uit klokthermostaat op vorststand (5C)

alle radiatoren zijn voorzien van gewone kranen (geen thermostaat kranen)
en er zitten ook geen doorstroomregelingen op de radiatoren
alle leidingen tussen de zijn ongeissoleerd
de cv is een itho aquamax 42 (waar wel veel instellingen op aangepast kunnen worden)
zie afbeelding boven

Nu kunnen er geen dure veranderingen worden togepast omdat het huis dit jaar de verkoop in gaat maar
miss dat enkele low budget aanpassingen het gasverbruik nog wat kunnen drukken
het verbruik ligt de afgelopen week tussen de 15-20 m3 per dag

de cv instellingen stonden op standaard en daar ben ik sinds an de week naar aan het kijken hoe dit beter kan.

kosten van aanpassingen tot nu toe vallen mee
de 240x40 koste 15 euro en de extra klokthermostaat 20 euro

wat kunnen nog aanpassingen zijn die weinig kosten maar wel veel beparem?
1. cv instellingen optimaliseren naar situatie maar hoe en wat precies? ( zie ook foto boven aan
2. thermostaat kranen en doorstromregelingen op de radiatoren miss zal wel gauw 100 euri kosten denk ik om bij de 3 meest gebruikte vertrekken te doen en haal je er denk ik niet uit met een paar maand stoken (ik kan alles wel zelf doen en gebruikte materialen bv 2dehands
3. alle leidingen isoleren kosten vermoedelijk tussen de 50 en 100 euro

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
mmm ik heb de ultime besparing gevonden voor de stook kosten.
het forsiele kreng doet alleen nog maar warmtap water maken.
het begind koud te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 02-01-2013 19:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
@MarcoVMG: de ultieme besparing is vooral om de thermostaat voor 2:30 al lager te zetten. Blijft het tot die tijd warm omdat er iemand tot zo lang op moet blijven, of staat ie zo ingesteld omdat er wel eens iemand blijft zitten?

Hier gaat de kachel standaard om 22:00 naar 15 graden, dan is het uiteindelijk rond middernacht koud genoeg dat ik graag naar bed wil. Gisteren handmatig de boel op 19,5 gezet (dinsdags ben ik normaalgesproken om 16:00 weg en gaat de kachel naar 15), zat ik om 2 uur nog beneden :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ing._Buttje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:04:
[...]

Dat snap ik niet helemaal. Op zich klopt het want hij gaat met de aanvoertemperatuur spelen afhankelijk van de buiten temperatuur. Vriest het dan gaat hij met heter water de boel verwarmen. Maar je hébt een kamerthermostaat met een temperatuuropnemer dus hij _weet_ hoe warm het in de kamer is. Dan moet hij daar toch wel op af gaan? Je geeft tenslotte een setpoint op, bijv. 21 graden .. dan moet hij toch proberen dit te bereiken? Maar ik heb ook gelezen dat je een CV installatie hebben kunt zónder thermostaat in de kamer. Dan is hij volledig weersafhankelijk .. maar hoe hij dan een wenselijke temperatuur kan bereiken begrijp ik niet :? Ja, afhankelijk van de stooklijn wellicht maar ik vind dit moeilijk te vatten.

[...]

Dat snap ik, hij speelt met de aanvoer temperatuur door de stooklijn te verschuiven, maar dan kan hij toch wel afgaan op de thermometer in de woonkamer?

lastige materie :P
Bij WAR stel je de stooklijn in op het te verwarmen gebouw, dit is niet iets standaards en in het begin best lastig. Door de gewenste ruimtetemp te verhogen naar bijv 21 verhoog je alleen de stooklijn. Die stooklijn zakt niet op het moment dat het 21 of zelfs 25c wordt, hij stookt gewoon door op de lijn die voor 21c is ingesteld. Naregelen doe je met thermostaatkranen.
Pas als je met een ruimteinvloed gaat stoken gaat de stooklijn omlaag bij overschrijding van ingestelde ruimtetemperatuur. Zelfs dan gaat hij niet moduleren op ruimtetemp, maar op een lagere stooklijn.

Is je ruimteinvloed ingesteld op 3 dan verlaagd hij de stooklijn met 3 graden per graad overschrijding in de ruimte. De ruimte thermostaat geeft dus niet een bepaalde vermogensvraag, hij verlaagd alleen de gevraagde temperatuur. De ketel bepaald zelf welk vermogen hij daar voor nodig heeft.
Het is zelfs zo dat het "zelflerende" van de thermostaat ook uit gaat, hij begint dus OP de ingestelde tijd met stoken.

Ik stook nu zelf ook weer op WAR met ruimteinvloed. Die heb ik nodig om 's morgens redelijk snel van 18 naar +/-19.5 te stoken en kan zo mijn stooklijn de rest van de dag lekker laag houden.
BuitenT +5c / 35c water
BuitenT -10c / 60c water
En ruimteinvloed staat op 4 ingesteld. 'S nachts gaat de WAR uit en regelt hij op ruimtetemperatuur.
naregeling doe ik met thermostaatkranen, heb ze in elk vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jgc twee personen leven ritme 3u-6u pas op bed vandaar dar de kachel ook pas om 15u aan gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Op zoek naar meer besparing, de aanvoertemp verlagen naar 80 graden ivm convectoren en pompsnelheid verlagen heeft nog niet veel geholpen bij mijn Nefit Topline, kwam ik op de Moduline 300 thermostaat een instelling tegen bij de Service-instellingen: PID-waarde.
Deze kan je op 3 waardes instellen waarbij waarde 1 zorgt dat het CV-toestel zo snel mogelijk opwarmt en dan terug moduleert. Waarde 2 warmt iets langzamer op en waarde 3 zorgt dat de installatie traag werkt voor kleine woningen met een groot cv-toestel en grote radiatoren.
Heeft het zin om deze waarde te veranderen naar 2? Zou me dit nog wat gas besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zou zeggen probeer het eens twee weken :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:33:
Op zoek naar meer besparing, de aanvoertemp verlagen naar 80 graden ivm convectoren en pompsnelheid verlagen heeft nog niet veel geholpen bij mijn Nefit Topline, kwam ik op de Moduline 300 thermostaat een instelling tegen bij de Service-instellingen: PID-waarde.
Deze kan je op 3 waardes instellen waarbij waarde 1 zorgt dat het CV-toestel zo snel mogelijk opwarmt en dan terug moduleert. Waarde 2 warmt iets langzamer op en waarde 3 zorgt dat de installatie traag werkt voor kleine woningen met een groot cv-toestel en grote radiatoren.
Heeft het zin om deze waarde te veranderen naar 2? Zou me dit nog wat gas besparen?
Heb je al eens geprobeerd om je temperatuur van 80 naar 65 graden te zetten, een convector heeft niet in elke situatie 80 graden nodig.
Als je de PID op 2 of 3 zet dan werkt de aanwarm vervroeging in je klokprogramma niet meer. Omdat je een verandering in de reactie op temperatuursveranderingen "denkt" je moduline dat dit niet meer nodig is. Wat natuurlijk in sommige gevallen ook zo is.

Maar idd, gewoon proberen en meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:31:
[...]

Wat bedoel je met dat je je minimumvermogen niet kwijt kunt?

Oplopende aanvoer+oplopende retour >>> meer warmteafgifte van je radiatoren >>> warmere woonkamer >>> thermostaat gaat veel minder vaak en minder lang aan >>> kamertemperatuur weer dalen cq stabiel. Zo zou een thermostaat moeten werken volgens mij. Kan jou thermostaat niet kort genoeg branden ofzo?

* Dre snapt het probleem nog steeds niet
Het probleem is dat ik bij lage temperaturen het minimumvermogen van 6.2kW van de ketel niet kwijt kan. Of beter gezegd, het duurt lang voordat het systeem een evenwicht bereikt. Wat er gebeurd is dus dat de aanvoertemperatuur langzaam gaat oplopen en dus de retourtemperatuur ook, en dat gebeurd dus net zolang totdat OF de kamer op temperatuur is OF de ketel een mooi evenwicht bereikt.

Dat evenwicht ligt in elk geval dik boven de 50 graden als aanvoertemperatuur. Het mooiste zou zijn dat ik bij maximaal 40 graden temperatuur ( of liever 35 aanvoer ) dat evenwicht al bereik. Ik kan dan bij idioot lage temperaturen het huis verwarmen en warm houden.

En bij die lage temperaturen kan ik mjin zonneboiler ook heel snel laten bijspringen om het huis te verwarmen. Ik haal met gemak 35+ graden in de boiler in februari.

Wanneer ik nu op mijn ketel de maximale temperatuur instel op 40 graden (aanvoer) dan gaat het systeem dus pendelen. Hij warmt dan op naar 40 aanvoer en op een gegeven moment 40 retour, en dan springt het systeem in de anti-pendelstand. ( brander uit/pomp draaien ).

Kort samengevat:

Ik wil eigenlijk mijn systeem in evenwicht brengen bij een zo laag mogelijke RETOURtemperatuur. De retourtemperatuur bepaald namelijk of mijn zonneboiler kan bijspringen.

Edit:

Mijn huis krijg ik prima warm op dit moment, ik vermoed alleen dat ik bij een systeem in evenwicht bij lage temperatuur nog behoorlijk wat gas kan besparen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2013 13:45 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Kun je dan niet als beste van de kwaden het vermogen van je ketel voor CV bedrijf botweg begrenzen op minimum last?

Dan voorkom je in elk geval op en afregelen van de brander tijdens CV bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als je naar een nog lagere temperatuur wilt moet je meer capaciteit plaatsen of de isolatieverliezen verminderen. Dat lijkt me redelijk helder. Besef alleen wel dat de capaciteit van radiatoren gigantisch achteruit gaat bij een lagere temperatuur. Dingen als wandverwarming misschien noodzakelijk? (lees ik vrij weinig over op dit forum trouwens)

Ik begin nu enigszins te snappen wat je bedoelt met evenwicht. Besef wel dat de ketel (6,2 kW) niet continu aanstaat, maar ook uit gaat. Het uitschakelen gebeurt door de (woonkamer)thermostaat als deze het voldoende warm vind, of door de maximale Taanvoer (ketel begrenzing). Pendelen op Taanvoer door je CV-ketel lijkt me niet zo'n probleem, toch?

Temperaturen van mijn keteltje (modulerende thermostaat en Taanvoer max van 67°:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2u95zwg.png
  1. Minuut 1 = start eerste warmtevraag thermostaat
  2. Minuut 13 = terugregelen i.v.m. te dicht bij Taanvoer
  3. Minuut 20 = Ketel uit door te warme aanvoer
  4. Minuut 28 = Ketel weer aan door voldoende afkoeling aanvoer
  5. Minuut 33 = Eerst warmtevraag thermostaat stopt
  6. Minuut 40 = Start tweede warmtevraag
  7. Minuut 47 = Stop tweede warmtevraag
Eventueel High H2O radiatoren gebruiken t.b.v. warmteopslag voor- en na het pendelen ;) (liever geen Low H2O dan.. (zeg ik dat goed?)

[Edit] Betreft een Intergas HRE24/18 in combinatie met 1 grote radiator in de woonkamer.

[Edit2] Werkelijke temperatuur ligt hoger dan in grafiek doordat aan buitenkant van buis gemeten is (wel met buisisolatie eromheen). Met IR-camera bleek buis temperatuur toch nog hoger te liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 15-09-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
iemand nog een goed adres voor onderhoud remeha calenta ketel omgeving Schiedam/zuid-holland, ik wil weg bij engergiewacht met hun leuke toelage voor randstad en om de 18 maanden service..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:31:
[...]

Als je naar een nog lagere temperatuur wilt moet je meer capaciteit plaatsen of de isolatieverliezen verminderen. Dat lijkt me redelijk helder. Besef alleen wel dat de capaciteit van radiatoren gigantisch achteruit gaat bij een lagere temperatuur. Dingen als wandverwarming misschien noodzakelijk? (lees ik vrij weinig over op dit forum trouwens)

Ik begin nu enigszins te snappen wat je bedoelt met evenwicht. Besef wel dat de ketel (6,2 kW) niet continu aanstaat, maar ook uit gaat. Het uitschakelen gebeurt door de (woonkamer)thermostaat als deze het voldoende warm vind, of door de maximale Taanvoer (ketel begrenzing). Pendelen op Taanvoer door je CV-ketel lijkt me niet zo'n probleem, toch?

Temperaturen van mijn keteltje (modulerende thermostaat en Taanvoer max van 67°:
[afbeelding]
  1. Minuut 1 = start eerste warmtevraag thermostaat
  2. Minuut 13 = terugregelen i.v.m. te dicht bij Taanvoer
  3. Minuut 20 = Ketel uit door te warme aanvoer
  4. Minuut 28 = Ketel weer aan door voldoende afkoeling aanvoer
  5. Minuut 33 = Eerst warmtevraag thermostaat stopt
  6. Minuut 40 = Start tweede warmtevraag
  7. Minuut 47 = Stop tweede warmtevraag
Eventueel High H2O radiatoren gebruiken t.b.v. warmteopslag voor- en na het pendelen ;) (liever geen Low H2O dan.. (zeg ik dat goed?)
hoe maak je die grafiek? gewoon een uur lang naast de ketel gaan staan? en hoe weet je wanneer de warmtevraag start / stopt e.d. ? ik heb een intergas. die heeft een pc aansluiting. het lijkt me dat dus al dit soort gegevens feitelijk live uit de ketel te trekken zijn. maar dan moet je wel zon interface hebben, met bijhorend programma.

op zich lijkt het me wel wat om daar iets mee te doen. maar die kost 250 euro of zo, maar omdat ik niet weet wat voor programma je dan krijgt, of wat je er dan aan kunt zien.. tja. dan houdt het wel een beetje op. 250 euro weggooien kan altijd nog. er is geen info te vinden over de interface kabel of het programma. (usb ? rs232?) kun je iets met het programma instellen? alleen monitoren? grafiekjes maken? of alleen huidige waarde bekijken?

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 03-01-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

ajan schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:26:
[...]

De intergas HRE ketels stoken standaard door tot 5 C boven de ingestelde aanvoertemperatuur.
Dat is wellicht al een deel van je geconstateerde afwijking...

Als de keteltemperatuur weer gezakt is tot 5 C onder de ingestelde aanvoertemperatuur begint'ie weer te stoken. Mits de ingestelde anti-pendel periode is verstreken.

De actuele aanvoertemperatuur kun je aflezen door een knop op de ketel even ingedrukt te houden.
De standaard P band (proportioneel) van een Intergas ketel is 5 C, en is voorzover ik weet niet instelbaar.
Dat is dus iets anders als geconstateerde afwijking

Dit geeft het volgende resultaat voor het brander vermogen
Indien het gevraagde setpoint uit de Honeywell b.v. 50 C is.

Bij 50 C aanvoer T: Brander op 100 %
Bij 51 C aanvoer T: Brander op 80 %
Bij 52 C aanvoer T: Brander op 60 %
Bij 53 C aanvoer T: Brander op 40 %
Bij 54 C aanvoer T: Brander op 20 %
Bij 55 C aanvoer T Brander op 0 % (Dus brander stop)

De truck is nu om over dit moduleer traject zo lang mogelijk te doen bij een zo laag mogelijk setpoint :)
Dan scoor je optimaal met de ketel.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
wat je hierboven opschrijft betekent dus dat wanneer je 50 graden vraagt, de ketel doorstookt tot 55 graden?

ik dacht dat een brander juist de andere kant op moduleerde, en start op een lager vermogen en opschakelt wanneer de retourtemperatuur niet snel genoeg meekomt/aanvoertemperatuur dus niet hoger word, of het te lang duurt eer de warmtevraag weer weg is.

beetje raar vind ik het ook. op deze manier kan de ketel makkelijk gan penedelen, terwijl het mogelijk is om bijvoorbeeld bij het bereiken van de gewenste temperatuur direct op 50% brandervermogen te gaan werken, en dan te kijken of de 50 nog gehaald word? dan duurt het traject immers het langst en heb je minder afwijking tov wat gevraagd werd, en minder overshoot?

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 03-01-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Volgens mij heb ik het voor elkaar... retour water temperatuur is nu 20 gr C lager dan de aanvoer...pfffff... wat een werk.... Het condens water stroomt letterlijk uit de ketel... dit water is voor de planten, zit namelijk geen kalk en chloor in. 8)7
Ik zit nu op ruim 800cc per kuub gas... Niet verkeerd lijk mij. 8)

De radiator die verkeerd is aangesloten heb ik ''uit'' staan...
Deze radiator krijgt eerdaags het juiste onderblok, dit word dan de ''verkeerd om onderblok'' dit is makkelijker dan de leidingen opnieuw aanleggen en de kosten zijn voor de installateur. :)

Ik heb nu de cv water temperatuur in de ketel ingesteld op 80 gr C en in de Honeywell ingesteld op 55 gr C.
De Intergas Comby Compact HR 28 staat nu ingesteld op 40%... dat is 11,2 KW
Pomp staat op stand 1 met een nadraaitijd van 1 minuut, maar misschien zet ik die tijd ook nogwel op 0.
Warmwater voor afwas en douche staat op 56 gr C.
Eco en Tap confort staat op uit.

De woonkamer en de zijkamer, die met een grote schuifdeur verbonden is met de woonkamer, hebben normale radiatorknoppen.
Slaapkamers boven hebben allemaal digitale klokthermostaatknoppen van de Aldi, net als in de hal, keuken en de bijkeuken.
In de douche / toillet die beneden zit, staat de radiator altijd uit.
Net als het WTW systeem, die staat ook uit, behalve met douchen dan staat die even voluit de zuigen/blazen.
Jullie zullen je wel afvragen waarom die WTW uit staat.
Nou wel om de volgende reden: Het vreet stroom en je bespaart er totaal geen gas mee en het brengt een onaangename tocht met zich mee.... Even 15 a 20 minuten per dag de ramen open vind ik plezieriger en is goedkoper dan 24 uur dat rotding te laten draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door pribo op 03-01-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Bij mijn Intergas HReco gaat dit toch anders, er wordt allang terug gemoduleerd voordat het setpoint (gewenste, en door de thermostaat berekende, aanvoertemperatuur) is bereikt. Als nu de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt stijgt dan zal het setpoint dalen, de brander moduleert verder terug en zal in laagstand pas uitgaan als het setpoint met 5 graden wordt overschreden. Dit signaal wordt, in geval gebruik wordt gemaakt van een Honeywell thermostaat met ingeschakelde Low Load regeling, door de thermostat verwerkt en de regeling gaat in de aan/uit-mode met standaard 6 schakelingen per uur. In ons goed geisoleerde appartement (155 m2) gaat de HReco met een minimaal cv-vermogen van ca. 6 kW ook bij lagere buitentemperaturen snel over in de Low Load mode. Aanvoertemperaturen liggen meestal rond de 45 graden, retour ca. 10 graden lager. Gasverbruik ligt rond de 1000 m3 per jaar, het betreft een hoekappartement met veel HR++ glas uit 2005. Wij gebruiken sinds kort de nieuwe Honeywell Touch Modulation.

Mvg

Hans Overdiep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

engelbertus schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:59:
[...]
hoe maak je die grafiek? gewoon een uur lang naast de ketel gaan staan? en hoe weet je wanneer de warmtevraag start / stopt e.d. ? ik heb een intergas.
Grafiek maak ik met Excel :+, maar de data heb ik opgenomen met een digitale camera waarop het display van de Intergas HRE24/18 te zien was, en een losse gemodificeerde binnen/buiten thermometer. Vervolgens filmpje afspelen/ doorspoelen en in Excel inkloppen. Beetje primitief, maar het werkt. Een simpele twee kanaals temperatuur logger geeft hetzelfde grafiekje, alleen niet de status van de CV-ketel.
Hansoverdiep schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:43:
Bij mijn Intergas HReco gaat dit toch anders, er wordt allang terug gemoduleerd voordat het setpoint (gewenste, en door de thermostaat berekende, aanvoertemperatuur) is bereikt. Als nu de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt stijgt dan zal het setpoint dalen, de brander moduleert verder terug en zal in laagstand pas uitgaan als het setpoint met 5 graden wordt overschreden.
Zie grafiek van mij, ik heb een Intergas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Mijn reactie was bedoeld voor Gasschuif naar aanleiding van zijn lijstje met temperaturen versus modulatiegraden, uit dat lijstje zou je opmaken dat de ketel pas terugmoduleert zodra de aanvoertemperatuur boven de gewenste temperatuur komt en dat betwijfel ik gezien mijn eigen ervaringen met de HReco. Overigens heb ik de parameter E bij mijn ketel op 30 (standaard 40) moeten zetten om geen overshoot te krijgen in de kamer. E. staat op waarde 1.

Mvg

Hans Overdiep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

pribo schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:37:
<KNIP>

De woonkamer en de zijkamer, die met een grote schuifdeur verbonden is met de woonkamer, hebben normale radiatorknoppen.
Slaapkamers boven hebben allemaal digitale klokthermostaatknoppen van de Aldi, net als in de hal, keuken en de bijkeuken.
In de douche / toillet die beneden zit, staat de radiator altijd uit.
Net als het WTW systeem, die staat ook uit, behalve met douchen dan staat die even voluit de zuigen/blazen.
Jullie zullen je wel afvragen waarom die WTW uit staat.
Nou wel om de volgende reden: Het vreet stroom en je bespaart er totaal geen gas mee en het brengt een onaangename tocht met zich mee.... Even 15 a 20 minuten per dag de ramen open vind ik plezieriger en is goedkoper dan 24 uur dat rotding te laten draaien.
Wel eens met een CO2 meter gemeten wat de waarden zijn in je huis net voordat de ramen open gaan voor je ?dagelijkse? ventilatie? *
Kijk dan ook nog eens wat gezonde waarden zijn en tel uit je winst.....(die van het wel/niet verbruik en je gezondheid)

Wat ik wil zeggen, let op je gezondheid. Die krijg je maar 1 keer.

Lees ook even [WTW] Balansventilatie en gezondheidsproblemen en ollie1965 in "[WTW] Balansventilatie en gezondheidsproblemen"

* Niet wetende wat je waarden zijn.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb geen idee wat de waarden zijn, maar hier staat beneden in de keuken altijd een raampje op een kier.
Ook op de slaapkamers staan de luikjes/roostertjes van de kantelramen altijd open ivmde aanvoer voor frisse lucht... dus er is altijd 24 uur per dag door stroming van verse aanvoer....
Ook de luchtvochtigheid in dit huis is constant, deze schommelt uiteraard altijd iets... maar is meestal zo rond de 55 a 60%. En ziek of verkouden zijn wij hier nooit.. d:)b
Behalve als het huis vol is met visite dan staat de WTW te draaien op stand 2, anders word het wel erg broeierig en onaangenaam hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Pribo, ik kan je garanderen dat een raampje op een kier onvoldoende is. Ik dacht met dauerluft en ventialtie op laagste stand voldoende te ventileren: niet dus....
de CO2-sensor (met 5 indicatoren) kleurde al vrij snel naar diep rood (en dan ben ik een 1-persoonshuishouden in een 1-gezinswoning).
Dus nu snort ie gestuurd door de CO2-sensor te ventileren (met juiste afstelling van de afzuigventielen tov de maximale afzuigcapaciteit).

en toch is mijn gasverbruik erg weinig (ik duik onder de 0,20m3/gewogen graaddag).

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 03-01-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zou mijn eigen maar niet te druk maken Pribo, er zijn in Nederland veel meer mensen ziek door een WTW als door jouw wijze van ventileren. Om een WTW echt goed gezond te laten draaien is Nederland eigenlijk veel te vochtig.

Hier een Schoorsteenkanaal wat continu iets trekt en een rooster boven de ramen altijd iets open. Al vaak genoeg gemeten met een CO2-meter en blijf hier altijd ruim onder de 450ppm.

Pagina: 1 ... 21 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.