[WTW] Balansventilatie en gezondheidsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13
Ik ben bezig met mijn huis (jaren 30) en had het idee alles goed aan te pakken, zo ook de ventilatie van badkamer en douche (in slaapkamer). Hiervoor heb ik een ITHO-HRU3 op het oog. Deze woonhuisventilator heeft een warmteterugwinsysteem met tegenstroomprincipe en natuurlijk bijbehorende filters. Nu werd ik gewezen op de problemen in de wijk Vathorst, Amersfoort. Ik weet nu dus niet zeker of het een verstandige investering is, wellicht dat er andere tweakers zijn die hier ervaring mee hebben, danwel dit ook van plan zijn.

Kijk hier voor een inleidingsvideo: Systeem D

Wat is WTW / Balansventilatie
Dit is een ventilatiesysteem waarbij er centraal lucht wordt afgezogen uit de woning, denk aan badkamer en keuken en weer wordt ingeblazen in de woning in de slaapkamers en woonkamer. In de centrale afzuigeenheid zit een warmtewisselaar die de warmte uit de 'vieze' binnenlucht haalt en dit overdraagt aan de 'verse' buitenlucht die de woning wordt ingeblazen. Hiermee bespaar je energie en heb je tóch verse lucht in huis.

Waarom balansventilatie
Nieuwe woningen zijn potdicht om zo energiezuinig mogelijk te zijn, ook wel een plastic zak met een rietje genoemd. Om toch verse lucht binnen te krijgen is ventilatie noodzakelijk en dit kan het meest efficiënt met balansventilatie omdat je op deze manier zo min mogelijk energie verliest.

Kosten van een systeem
Een WTW ventilator kost ruim meer dan 1000 euro voor instapmodellen. Daarnaast moet je natuurlijk alle leidingen aanleggen met aansturingspunten, ventielen en dak- of muurdoorvoeren. Een behoorlijke investering dus.

Naast deze kosten zijn er ook nog de kosten van nieuwe filters. In de regel wordt aangeraden deze filters 2x per jaar te vervangen.

Gezondheidsproblemen
In de wijk Vathorst, Amersfoort zijn veel mensen met gezondheidsklachten. Onduidelijk is wat de precieze oorzaak is. Ook zijn er vaak klachten in kantoorgebouwen (sick-building-syndrome).

Mogelijke oorzaken:
1. De bouw van het huis icm een onvoldoende goed ventilatiesysteem. Hierbij ligt de oorzaak dus bij de bouw van het huis of de capaciteit van de ventilatie, en niet het WTW principe.
2. De filters van de WTW-units raken vol en vormen broeihaarden voor bacteriën die elke minuut het huis ingeblazen worden.

Bronnen
Systeem D, pagina met veel links naar andere sites
Sick Building Syndrome

Nu wil ik zelf deze ventilatie gaan toepassen in mijn huis, jaren 30 maar wel kunststof kozijnen. Ik heb het idee dat dit wel kan werken, omdat het huis zelf ook nog wel ademt. Echter, als de oorzaak echt in de ventilator zit, dan is een centrale afzuiging natuurlijk een erg slechte beslissing. Zeker voor de ca 1800 euro die me het toch gaat kosten.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat ik niet uit je tekst haal: ga je dan ook aparte aanvoer en retour kanalen (laten) aanleggen voor de lucht? Want in een huis van 30 jaar oud zit dat natuurlijk niet. En laten aanleggen zal je een vermogen kosten en je zit met allerlei buizen die je onzichtbaar moet wegwerken. Ben je wellicht niet beter af met gewoon een goede mechanische ventilatie zoals Itho Eco Fan?

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 21-09-2012 11:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je huis toch nog ademt, dan is een WTW best nutteloos. WTW werkt pas goed als je luchtdicht gaat bouwen.

Misschien wel handig voor je huis is om gebruik te maken van grond verwarming/koeling. Dan is de lucht die je van buiten zuigt altijd vers en maximaal rond de 14 graden verschil met de buitenlucht. Dit is ook niet zo'n grote investering.

[ Voor 54% gewijzigd door Ernemmer op 21-09-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Microkid schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:36:
Wat ik niet uit je tekst haal: ga je dan ook aparte aanvoer en retour kanalen (laten) aanleggen voor de lucht? Want in een huis van 30 jaar oud zit dat natuurlijk niet. Ben je wellicht niet beter af met gewoon een goede mechanische ventilatie zoals Itho Eco Fan?
Ja, zeker, dat is natuurlijk nodig. En het is een grote verbouwing, dus dat beetje extra werk, ach, dat maakt me niet zoveel uit. Ik ga het hele huis aanpakken, waarbij ik ook de isolatie goed aanpak. De zolder is nu als eerste aan de beurt, hierbij heb ik het dak met 10cm glaswol+4cm tempex (was over) geïsoleerd, en natuurlijk de bijbehorende folies. De muur met 5cm steenwol. Dus dat zit aardig dicht. De rest van het huis zal ook aangepakt worden met dit op het oog.
Als je huis toch nog ademt, dan is een WTW best nutteloos. WTW werkt pas goed als je luchtdicht gaat bouwen.
True, echter gaat het me vooral om de douche, deze moet zeer goed geventileerd worden op zolder en ik dacht twee vliegen in 1 klap te slaan door de warmte uit de douchedampen weer terug huis te krijgen. Plus dat het warm is op zolder, in de zomer. Dus kan zo'n ding 's nachts mooi verse lucht mijn slaapkamer in blazen (by-pass).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou dan echt gaan voor een geothermisch systeem. Makkelijk zelf aan te leggen in een dag.

YouTube: Gruntowy powietrzny wymiennik ciepła REHAU AWADUKT THERMO - MONTAŻ

Je kan voor een gewone woning al voldoen met een buis van 30-40 meter lang.

Dan heb je in de zomer altijd koude lucht en in de winter voorverwarmde lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 21-09-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Sorry (zucht vathorst weer, waarom horen we hier niks van uit de landen D, DK, S, N, CH, B enz enz ) :+

Vathorst problemen:
- Verkeerde bouwwijze/plaatsing van de ventilatie (ventielen op verkeerder positie ophoping Co2 in hoeken van verblijfruimten)
- Onder bemeten systeem (alleen op stand 3 was voldoende ventilatie en dit maakte te veel lawaai (WTW in open ruimte) waardoor de bewoners de installatie vanwege het lawaai maar uitzetten)
- Gebruikers die niet voldoen aan de gebruikersinstructie (wisselen filters (en dus niet uitstofzuigen!!)) en dus eigenlijk de installatie zelf vervuilen, zich zelf ziek maken.
- Bouwer die beknibbeld op ramen en de draaiende delen maar weg laat (want toch WTW voor verse lucht :+ )
- Geen inregeling van de installatie

Voor alles wat betreft WTW met lucht kijk de afgelopen dagen na in de duurzame kroeg
Zie o.a. hier, hier, hier en hier.

Veel leesplezier en als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag

Tevreden gebruiker van WTW systeem in een woning van '72. (verdere info in de artikelen van de duurzame kroeg)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
ollie1965 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:22:
Sorry (zucht vathorst weer, waarom horen we hier niks van uit de landen D, DK, S, N, CH, B enz enz ) :+

Vathorst problemen:
- Verkeer...
Thnx voor de links, even een aantal pagina's van dat topic doorgenomen. Ik kom daar ergens de term 2h-2 bij 50kPa tegen, eens zoeken wat dat is en kun je dat ook zelf meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

De waarde gaat over de luchtdichtheid van een gebouw.
Hoe verder/beter luchtdicht hoe minder verliezen er zijn, als je heel goed gaat isoleren (passiefhuis normen) zijn op een gegeven moment de verliezen door het niet luchtdicht zijn van de woning zeer groot (dit alles relatief natuurlijk).
Daarom doet men bij passief woningen ook altijd en blowerdoortest om te kijken of de verliezen door het niet goed luchtdicht zijn te groot worden.
Let op dit zijn zeer lage waarden ten opzichten van een normale woning, bij een passiefhuis is een haarföhn (1000-1200W) al genoeg om het huis warm te krijgen

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Sinds de nieuwbouw in 2002 gebruiken wij WTW in onze woning.
Gezondheidsklachten - geen enkele. Ik denk dat je het eerder moet omdraaien, je zal eerder klagende mensen vinden op internet dan tevreden mensen.

Wel vind ik dat er genoeg nadelen zijn aan WTW.
Zoals
- je uitlaatopeningen gaan 100% gegarandeerd vuil afgeven aan de omringende wand of plafond. Na een paar jaar zal je een kring van vuiligheid zien ontstaan
- het huis koelt minder goed af in de zomer. Je kan een bypass kopen (wij wel) maar dit heeft geen enkel effect
dit beschouw ik persoonlijk als een GROOT probleem. Wordt helaas in Nederland onderbelicht omdat men meer bezig is om het huis zo zuinig mogelijk te krijgen in de winter. De kanalen in je huis warmen namelijk mee op. Als jij 's nachts wil gaan afkoelen heeft een bypass geen enkel nut omdat de kanalen even warm zijn als het huis en zal de lucht vrolijk mee verwarmen.

Een "ouderwets" ventilatiesysteem trekt veel beter koele lucht het huis in 's nachts omdat dit rechtstreeks het huis inkomt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Ernemmer schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:39:
Dat is niet mijn persoonlijke ervaring in een verre van luchtdichte woning, zowel wat betreft comfort als de mate waarin de verwarming bij moet stoken.

Wij hebben wel een WTW in combinatie met een luchtverwarmer. Misschien is dat een speciaal geval, maar mijn ervaring is in ieder geval dat de balansventilatie de luchtkwaliteit in het huis aanzienlijk verbetert. De ramen op een kiertje zetten kan daar niet tegenop. De verwarming slaat daarbij duidelijk minder vaak aan. Om de luchtkwaliteit op vergelijkbaar niveau te krijgen zouden de ramen relatief ver open moeten staan, en dat zou een groot warmteverlies opleveren. Ik ben dus een tevreden gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Kijk ook eens naar climarad, gewoon op de plek waar je het nodig hebt; de woonkamer, geen schoonmaakproblemen geen geluidsklachten naar andere ruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

psy schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:29:
<KNIP>
- je uitlaatopeningen gaan 100% gegarandeerd vuil afgeven aan de omringende wand of plafond. Na een paar jaar zal je een kring van vuiligheid zien ontstaan
- het huis koelt minder goed af in de zomer. Je kan een bypass kopen (wij wel) maar dit heeft geen enkel effect
dit beschouw ik persoonlijk als een GROOT probleem. Wordt helaas in Nederland onderbelicht omdat men meer bezig is om het huis zo zuinig mogelijk te krijgen in de winter. De kanalen in je huis warmen namelijk mee op. Als jij 's nachts wil gaan afkoelen heeft een bypass geen enkel nut omdat de kanalen even warm zijn als het huis en zal de lucht vrolijk mee verwarmen.
Vervuilen van de uitlaat openingen (ventielen) komt door:
- type filter (G3, G4 F5, F6 enz enz)
- frequentie van schoonmaak filters
- woonomgeving (fijnstof) i.c.m. type filter
- stroomsnelheid lucht

Daarbij gezegd dat vervuiling altijd zal zijn, gezien filtering tot minimaal niveau met een WTW unit niet kan voorkomen worden (drukverschil is te hoog voor een WTW unit). Of je moet een koolstoffilter ervoor plaatsen
Maar wat krijg je binnen als je geen WTW hebt?

Het niet afkoelen van de woning:
- werkt wel maar niet zoals een airco
- zet je raam (tegen elkaar) open in de zomer en zuig alleen af, scheelt je ook weer 50% elektriciteit verbruik
- gebruik een aardpijp (ETW), wel een dure oplossing maar beter dan een airco (en goedkoper op langere termijn).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:48

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

ollie1965 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:13:
[...]

Vervuilen van de uitlaat openingen (ventielen) komt door:
- type filter (G3, G4 F5, F6 enz enz)
- frequentie van schoonmaak filters
- woonomgeving (fijnstof) i.c.m. type filter
- stroomsnelheid lucht

Daarbij gezegd dat vervuiling altijd zal zijn, gezien filtering tot minimaal niveau met een WTW unit niet kan voorkomen worden (drukverschil is te hoog voor een WTW unit). Of je moet een koolstoffilter ervoor plaatsen
Maar wat krijg je binnen als je geen WTW hebt?

Het niet afkoelen van de woning:
- werkt wel maar niet zoals een airco
- zet je raam (tegen elkaar) open in de zomer en zuig alleen af, scheelt je ook weer 50% elektriciteit verbruik
- gebruik een aardpijp (ETW), wel een dure oplossing maar beter dan een airco (en goedkoper op langere termijn).
Ik heb ook een WTW (8 jaar oud, toendertijd nieuwbouw appartement) en ervaar ongeveer dezelfde klachten hoor:
- Plafond wordt vies rond uitstroom openingen
- Als het huis eenmaal warm is krijg je de warmte er bijna niet uit (ik heb geen bypass).
- Op stand 2 en 3 maakt het geheel veel te veel lawaai

Ik heb trouwens niet een 'alleen afzuigen' stand. Volgens mij is dat ook niet standaard?
Ik zit wel te overwegen om de complete WTW unit te vervangen voor een modernere (en hopelijk stillere) versie met bypass maar die krengen zijn best prijzig.

Het voordeel in de winter is wel dat mijn stookkosten extreem laag zijn.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Zo'n stand heb ik ook niet, maar dat zou inderdaad erg fijn zijn.

Dat van die stookkosten klopt ook, bij ons is bijvoorbeeld de kachel nog helemaal niet aan geweest (minimaal 21,5 graden nu in woonkamer geweest) terwijl ik heb begrepen dat bij heel wat mensen dat wel het geval is.
Maar dat mag ook wel immers een WTW installatie is zeker niet goedkoop, ik weet nog dat we er toenertijd een behoorlijke subsidie voor terugkregen.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 21-09-2012 16:46 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Danfoss schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:22:
[...]

Ik heb ook een WTW (8 jaar oud, toendertijd nieuwbouw appartement) en ervaar ongeveer dezelfde klachten hoor:
- Plafond wordt vies rond uitstroom openingen
- Als het huis eenmaal warm is krijg je de warmte er bijna niet uit (ik heb geen bypass).
- Op stand 2 en 3 maakt het geheel veel te veel lawaai

Ik heb trouwens niet een 'alleen afzuigen' stand. Volgens mij is dat ook niet standaard?
Ik zit wel te overwegen om de complete WTW unit te vervangen voor een modernere (en hopelijk stillere) versie met bypass maar die krengen zijn best prijzig.

Het voordeel in de winter is wel dat mijn stookkosten extreem laag zijn.
Bypass en alleen afzuigen zijn ook meestal alleen op de wat duurdere modellen (net zoals Co2 aansturing).
Is de installatie al een ingeregeld? +/- 3 uur werk.
Lawaai, bij ventielen, komt ook voor omdat ze te veel geknepen zijn ten opzichte van het ingestelde debiet.

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1