Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.472 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 21:00:
[...]
Je weet volgens mij niet helemaal hoe een officiële rendementsmeting berekend wordt als ik het zo lees.
De rookgassen worden eerst gedroogd en de berekening vindt plaats over droge rookgassen.
Het rookgaszijdig rendement wordt volgens deze formule berekend..
Schoorsteenrendement onderwaarde = 100-((0.347/CO2 ) + 0.008) * (t rookgas - t omgeving) [%]
Schoorsteenrendement bovenwaarde = 90.3-((0.347/CO2 ) + 0.008) * (t rookgas - tomgeving) [%]
Deze berekening houden ketelfabrikanten ook aan bij het meten van het rendement voor het HR-label

Mijn rookgasmeter is een SCIOS-gecertificeerde meter ter waarde van een kleine auto en wordt tweejaarlijks gekalibreerd, je kan er dus vanuit gaan dat hij klopt.
En daar heb je dus precies het probleem :)

Dat drogen ken ik, wij hebben MADUR meters die ook de rookgassen eerst drogen. Ook wij voeren ketel rendement metingen en SCIOS keuringen uit.

Maar in het drogen van de rookgassen zit dus precies het probleem in het condenserende gebied.

Als je de brandstof exact kent (nagenoeg iedereen heeft slochteren gas in ons land (niet iedereen) dan kun je op basis van de O2 of CO2 heel netjes je lucht overmaat uit rekenen. Met lucht overmaat en temperatuur heb je het berekende rendement volgens de norm, gemeten van droge rookgassen.

Maar dan...fiets je het condensatie gebied in. De maximale warmte die bij condenseren afgedragen kan worden kan heel groot zijn.
Als je heel erg wilt piepen moet je eigenlijk weten hoeveel dampvormig water er in de rookgassen zit en de exacte samenstelling van de brandstof kennen + de relatieve luchtvochtigheid van je verbrandingslucht voor de brander. Maar dat vergeten we eerst nog even.

Dan krijg je het probleem van temperatuur en condensatie. De waterdamp condenseert op de pijpen bij de temperatuur die de pijpwand heeft. Je krijgt dan een niet-isotherme rookgasstroom met een ongedefinieerde relatieve vochtigheid en water dat vloeibaar en met een lagere temperatuur dan de rookgassen de ketel verlaat.
Je kunt een rendement van "105%" op die manier halen met zowel een gemiddeld redelijk hoge schoorsteen temperatuur en zeer diep condenseren als met niet zo diep condenseren maar een lage gemiddelde schoorsteen temperatuur.

De formules die jij aanhaalt zijn leuk maar houden geen rekening met dit soort effecten en werken daarom alleen echt goed als je met echt droge rookgassen rekent.

Dat de branche die formules toch gekozen heeft voor CV ketels heeft met name te doen met dat je op gegeven moment wel iets moet afspreken op basis waarvan je zo objectief als redelijkerwijs mogelijk onderling je producten kunt vergelijken.

In het condenserende gebied moet je je rendement eigenlijk uitrekenen met een warmtebalans waarin je zowel de warmte opname van het water meet, de in- en uitgaande temperatuur van de rookgassen, de massastroom rookgas (of gas en verbrandingslucht) en de massastroom en temperatuur van het uittredende condensaat.

Met alleen een enkele analyzer die je in de rookgassen prikt krijg je bij een condenserende ketel nooit het rendement echt goed in beeld. De getallen die die meter geeft zijn dan alleen een leuke schatting die naar beste kunnen conform een norm is berekend.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk, aan dit verhaal heb ik wat :)
Alleen lijkt mij het "leuke schatting" in je laatste zin iets overdreven.
Door de twee gegeven waardes van gronings aardgas zit je er toch heel dichtbij. Het zal er geen 5 procent naast zitten neem ik aan?

Met de op jouw beschreven meting inclusief de rh van de verbrandingslucht enz. weet je de exacte warmte die de wisselaar te verwerken krijgt. Maar hoe zit het dan met het condenswater, dit gaat warm het riool in.
Deze warmte is, of vrij gekomen bij het condenseren, of aan de warmtewisselaar onttrokken.
Als ik dat verlies aftrek van "jouw meting" zitten wel dan op de uitkomst van "mijn meting"? :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

m00 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:43:
[...]

[...]

Hmm, klinkt logisch. Gevoelsmatig heb ik toch het idee dat er na X minuten nadat de pomp is gestopt loze warmte in de leidingen blijft zitten, als je radiatoren al zijn afgekoeld. Of niet? Ook omdat mijn installatie er wat langer over doet om na branderstop overal dezelfde temperatuur te krijgen, want afgeknepen en laagste pompstandje.
Zolang de leidingen in de schil van je huis zitten is er niets aan de hand, als veel leiding buiten de schil zit loont het de moeite de pomp wat langer te laten draaien na een branderstop.

@ rendement berekening (Hij is al vaker geweest)
Afbeeldingslocatie: http://www.gaswarmtepompboek.nl/wp-content/uploads/2010/11/image2P17.jpg

Mijn rookgas systeem is voorzien van een externe rookgaskoeler, ik kan daardoor de rookgassen extreem afkoelen tot wel 25 C uit de schoorsteen, een superrendementje. :+

De aangezogen buitenlucht warmt nu op van 0 C naar 20 a 22 C, de rookgas uittrede ketel is c.a. 30 C

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 06-12-2012 00:25 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
leidingen in de schacht verware=men de schacht, waar je dus geen comfort of rendement uit haalt qua verwarming. de warmte in de schacht gaat door die mooie stalen spiralexbuis van de ventilatieleidingen zo de lucht in. die buis is een grote warmtewisselaar, die de schacht koelt.

over rendement en vermogen.
in een berekening van een rendement zit geen variabele voor het vermogen van waarop iets werkt, of maximaal of minimaal kan werken.

dus in principe heeft vermogen niets te maken met rendement, maar wanneer je verschillende stookregimes ( met dus verschillende vermogens) vergelijkt, krijg je verscillen in comfort, en in rendement.

volgens mij moduleert een brander zodanig dat hij laag begint, en na een tijdje opschakelt als de retourtemperatuur niet (snel genoeg) stijgt. dit betekent nl dat er mer dangenoeg warmte in je woning opgenomen wordt, en er dus nog niet aan de vraag wordt voldaan. dit heeft comfortverlies tot gevolg, geen warmteverlies, of rendementsdaling.

een aan uit thermostaat vraagt dus geen vol vermogen, maar geeft slechts aan dat er gelever moet worden, de ketel zoekt dan zelf een vermogen. een modulerende brander is er ook op gebaseerd energie te besparen, net als waarom er modulerende themostaten zijn gekomen.
een modulerende thermostaat kan alleen sneller en eerder en beter aangeven op welk vermogen de brander moet gaan werken ( indirect) dit bespaart dus de tijd dat een brander zelf iets probeert.
een brander is ook maar afgesteld op 1 programma. een moderne modulerende klokthermostaat is zelflerend. hierdoor kan zelfs tot op beperkte hoogte rekening gehouden worden met effecten als zoninval. de ruimtetemperatuur stijgt sneller, en de thermostaat regelt de cv ketel al terug, nog voordat de ketel zelf aan de retourtemperatuur kan ontdekken "dat er iets aan de hand" is in de te verwarmen ruimte.

daardoor denk ik dat wanneer een installate goed ontworpen en ingeregeld is, het qua rendement helemaal niets uitmaakt, of je nu met een modulerende thermostaat werkt of niet. alleen het comfort zal verschillend zijn, en daarmee je verbruik wel beinvloeden, maar niet het rendement van je ketel. maar per saldohoeft dit niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk meer of minder betaalt aan gas . electrisch. immers, de warmtevraag zal exact gelijk blijven of iets stijgen wanneer wegens je zelflerende thermostaat de tototale tijd dat er een geregelde temperatuur is ingesteld zal toenemen, , tegenover misschien een iets hoger rendement.

echter, wanneer de installatie niet goed is ingeregeld, heb je bij een aan uit thermostaat eerder een "probleem"dan bij een modulerende thermostaat. dat probleem gaat dan gepaard met energie en comfortverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:22:
Kijk, aan dit verhaal heb ik wat :)
Alleen lijkt mij het "leuke schatting" in je laatste zin iets overdreven.
Nou ja...het beestje moet een naam hebben he :+
Door de twee gegeven waardes van gronings aardgas zit je er toch heel dichtbij. Het zal er geen 5 procent naast zitten neem ik aan?
Bij condenserend bedrijf kun je er ver naast zitten heb ik me een oud R&D engineer van Nefit laten vertellen. Ik kan wel een sommetje draaien om te zien hoe ver.
Met de op jouw beschreven meting inclusief de rh van de verbrandingslucht enz. weet je de exacte warmte die de wisselaar te verwerken krijgt. Maar hoe zit het dan met het condenswater, dit gaat warm het riool in.
Het condenswater gaat meestal het riool in bij een temperatuur gelijk aan circa de pijpwand temperatuur, dus ergens in de buurt van de CV retour temperatuur. Maar niet altijd. Een en ander is afhankelijk van de constructie van de ketel (vinpijpen/welke vinnen/gladde pijpen/etc) en de bedrijfsvoering.
Deze warmte is, of vrij gekomen bij het condenseren, of aan de warmtewisselaar onttrokken.
Als ik dat verlies aftrek van "jouw meting" zitten wel dan op de uitkomst van "mijn meting"? :+
Die warmte is vrijgekomen bij het condenseren. Tijdens stabiel bedrijf blijft het temperatuurprofiel over de warmtewisselaar constant dus warmte in=warmte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

grappig hier in de straat. Allemaal loeiende CV ketels, grote witte pluimen boven de daken. Ik weet dat mijn verwarming aan staat op dit moment en er komt af en toe een pufje wit mijn schoorsteen uit!

Volgens mij wordt er aardig gecondenseerd op dit moment boven bij de ketel.

Edit:

Ik ben trouwens op zoek naar een temperatuurlogger waarmee je 2 temperaturen kan loggen. Ik wil de aanvoer en retour van de CV gaan bijhouden over langere tijd. Iemand een suggestie? Ben al wezen schuimen op Conrad.nl maar daar staat zo ontzettend veel op.

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 06-12-2012 09:00 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb op dit moment een Nefit 2520, een VR combiketel. Voor VR wordt algemeen een rendement van 83% aangegeven. Als ik die vervang door een HR107 ketel met een rendement op bovenwaarde van 96%, kan ik dan verwachten dat het gasverbruik voor verwarming 13% omlaag gaat? Of mag ik met het rendement op onderwaarde rekenen (107%) en bespaar ik dan 24%?

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 06-12-2012 09:16 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:32:
iemand hier enig idee of een Remeha Calenta met een actieve LTV VV verdeler om kan gaan ? Ik heb ze vandaag gebeld maar als consument hoef je daar echt geen vragen te stellen. Ze vertikken het gewoon je te helpen. Je moet maar naar een installateur. Dat had ik al 2x gedaan en al 2x heb ik een verkeerde verdeler. Als je dan vraagt waar je wel moet zijn voor goed advies hebben ze ook geen antwoord.
Afin ik wil dus een therminon LTV verdeler op 25 meter vd calenta zetten. Lijkt me geen probleem maar wie weet het zeker ?
Hier nu een jaar de Calenta draaien op een robot LTV VV verdeler, gaat goed als je de pompsnelheid van
de Calenta op 50%laag en 70% max aanpast<(P28/P29 in instalateursprogramma)
Ik zit nu op 6% besparing ten op zichte van de oude ketel, een Nefit Ecomline uit 1997
( volgens Mindergas.NL )
De aanvoer temp staat in het voorjaar en najaar op 45grd en 55 grd in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op donderdag 06 december 2012 @ 08:54:

Ik ben trouwens op zoek naar een temperatuurlogger waarmee je 2 temperaturen kan loggen. Ik wil de aanvoer en retour van de CV gaan bijhouden over langere tijd. Iemand een suggestie? Ben al wezen schuimen op Conrad.nl maar daar staat zo ontzettend veel op.
Kan de controller van de zonneboiler dat niet voor je doen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Maasluip schreef op donderdag 06 december 2012 @ 09:15:
Ik heb op dit moment een Nefit 2520, een VR combiketel. Voor VR wordt algemeen een rendement van 83% aangegeven. Als ik die vervang door een HR107 ketel met een rendement op bovenwaarde van 96%, kan ik dan verwachten dat het gasverbruik voor verwarming 13% omlaag gaat? Of mag ik met het rendement op onderwaarde rekenen (107%) en bespaar ik dan 24%?
De effectieve besparing die je behaalt is afhankelijk van het stookregime dat je kan aanhouden. Als je nu werkt met 80° aanvoertemperatuur dan zal je retour niet onder de 50° zakken en zal je dus niet optimaal kunnen condenseren. Hoe lager je de retourtemperatuur naar de ketel krijgt, des te meer je gebruik kan maken van de condensatiemogelijkheid van een nieuwe HR+ ketel.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 14:08
RonaldDesigns schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:39:
@funnos

Welke optie van het menu is die pompstand? Of zit je in het installatiemenu hiervoor. Ik wil hem ook wat lager zetten maar kon het nog niet vinden, neem aan dat de menu's nagenoeg hetzelfde zijn.
@RonaldDesigns

Dit is een handmatige schakelknop op je pomp in je ketel. Als je de kap van je ketel verwijderd, dan is het de linkerpomp. Onderin vind je een standenschakelaar die je met een muntje of lange platte schroevendraaien kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnos
  • Laatst online: 13-09 14:08
Heb nu een oppervlaktemeter binnen om een poging te wagen voor het waterzijdig inregelen van de CV.
Iemand nog een goede handleiding/website om dit op een juiste manier te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:13:
[...]

Kan de controller van de zonneboiler dat niet voor je doen?
Wel voor de retour, niet voor de aanvoer. Er is nog een sensor vrij maar daarmee gaat het programma compleet in de war. Dan gebruikt hij die sensor ipv de juiste in de boiler.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op donderdag 06 december 2012 @ 08:54:
Is zoiets misschien geschikt?
http://pcsensor.com/index.php?_a=product&product_id=52
voor iets meer heb je een set die uit te breiden is:
http://pcsensor.com/index.php?_a=product&product_id=13
Ik ben van plan deze laatste, of een variant hiervan te bestellen. Interval is vanaf 1 seconde, software leek wel ok. Je kan het nog goedkoper doen door via ebay die sensoren apart te bestellen en zelf de stekkers er aan te solderen. Leuker is nog om 4 te hebben, aanvoer, retour, gassen en buitentemp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:08:
[...]

Is zoiets misschien geschikt?
http://pcsensor.com/index.php?_a=product&product_id=52
voor iets meer heb je een set die uit te breiden is:
http://pcsensor.com/index.php?_a=product&product_id=13
Ik ben van plan deze laatste, of een variant hiervan te bestellen. Interval is vanaf 1 seconde, software leek wel ok. Je kan het nog goedkoper doen door via ebay die sensoren apart te bestellen en zelf de stekkers er aan te solderen. Leuker is nog om 4 te hebben, aanvoer, retour, gassen en buitentemp.
Volgens werkt deze niet offline en moet je altijd een pc aan hebben staan of zie ik dat nu verkeerd.
Anders zou het een super oplossing zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:23:
[...]

Volgens werkt deze niet offline en moet je altijd een pc aan hebben staan of zie ik dat nu verkeerd.
Anders zou het een super oplossing zijn.
Ja klopt, ik heb nog een netbook liggen, en nog een hele oude laptop (weet niet welke minder stroom verbruikt), die wil ik daarvoor gebruiken. Ze hebben ook een ethernet versie die het volgens mij upload naar hun webserver, maar dat weet ik niet zeker. Ze hebben wel thermometer usb sticks:
http://pcsensor.com/index.php?_a=category&cat_id=12
Daar zit volgens mij een batterij in, die werkt standalone, en je laad hem op via usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Net eens voor de grap de rookgastemperatuur in de afvoer gemeten: graad of 30 bij minimaal vermogen en dan draaien de radiatoren nog mee. Ik wil tzt zwave thermosstaatkranen gaan gebruiken om de radiatoren dicht te knijpen van een in te stellen temperatuur zodat de vloerverwarming het laatste stuk van het opwarmen en warmhouden voor zich neemt. Betekent nog een stuk lagere retourtemperaturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VROEM! schreef op donderdag 06 december 2012 @ 08:26:

[...]
Bij condenserend bedrijf kun je er ver naast zitten heb ik me een oud R&D engineer van Nefit laten vertellen. Ik kan wel een sommetje draaien om te zien hoe ver.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Heb je natuurlijk wel veel meer gegevens voor nodig.
En is het berekend rendement altijd hoger, of kan het ook lager uitvallen als gemeten met RGA?
[...]
Het condenswater gaat meestal het riool in bij een temperatuur gelijk aan circa de pijpwand temperatuur, dus ergens in de buurt van de CV retour temperatuur. Maar niet altijd. Een en ander is afhankelijk van de constructie van de ketel (vinpijpen/welke vinnen/gladde pijpen/etc) en de bedrijfsvoering.
Nou ik kan soms over een lengte van ruim 2 meter voelen aan het pvc dat hij heerlijk in het dauwpunt staat te stoken. De afvoer is dan echt warm, maar wel afgekoeld voordat hij echt de vloer in gaat.
Het gaat in dit geval dus niet verlopen.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Net de autotemperatuurmetertjes binnen, eerste metingen:

Max aanvoer: 53.5 graden celsius (ketel zegt 70 graden)
Max retour: 43.9 graden

Nu (brander is net uit en hij pompt nu alleen rond) staat hij op aanvoer 43.1 graden en retour 34.3

Binnenkort komt de modulerende thermostaat binnen..en maar eens beginnen met tunen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:15:
[...]

Hier nu een jaar de Calenta draaien op een robot LTV VV verdeler, gaat goed als je de pompsnelheid van
de Calenta op 50%laag en 70% max aanpast<(P28/P29 in instalateursprogramma)
Ik zit nu op 6% besparing ten op zichte van de oude ketel, een Nefit Ecomline uit 1997
( volgens Mindergas.NL )
De aanvoer temp staat in het voorjaar en najaar op 45grd en 55 grd in de winter.
dank je! de LTV zou er vandaag opgaan maar dat wordt helaas zaterdag. Ik heb nu maar met wat kunstgrepen mijn retour naar 45 graden gehaald zodat ik mijn aanvoer op 70 kan krijgen om de vloer warm te krijgen. de calenta wil niet hoger dan 55 als ik de retour laag heb. Hoeveel meter zit je overigens vd ketel ? werkt je volledig actief of meng je nog wat bij ?

wellicht nog een tip / vraag

Ik overweeg via een insteek module de calenta de vv pomp te laten schakelen. Dus cv pomp aan = vv pomp aan. Mijn gedachte is dat er daardoor niet onnodig water in de vloer rondpompt als er geen warmte aanvoer meer is. Ik verwacht dat de vloer dan een beter renedement heeft. Wat vindt jij hier van ?

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 06-12-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarud schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:23:
Net de autotemperatuurmetertjes binnen, eerste metingen:

Nu (brander is net uit en hij pompt nu alleen rond) staat hij op aanvoer 43.1 graden en retour 34.3

Binnenkort komt de modulerende thermostaat binnen..en maar eens beginnen met tunen :P
En jij denk dat dit goed is >> Delta T van 10 graden , :+

En dan nog een verassing binnen 5 jaar heb je nog maar 75% rendement met tupperware remeha

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2012 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Graag feiten bij zo'n opmerking over remeha en tupperware.
Ik ken ze niet anders als dat bijna elk model een degelijk toestel is, waar veel merken nog wat van kunnen leren. Mijn voorkeur gaat ook ergens anders naar uit, maar remeha tupperware noemen is zwaar overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Daarom dus ook als de wiedeweerga tunen :+ vanmorgen nog weer even afgelezen, misschien iets meer representatief omdat hij nu 'echt' gebruikt word ('s ochtends). Aanvoer 51.4, retour 43.0. Er wacht mij een mooie klus :p

Maar, enlighten me over die 75% met de thermostaat?

[ Voor 48% gewijzigd door maarud op 07-12-2012 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

maarud schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:23:

Weet je zeker dat de sensoren wel goed geisoleerd op de buis zitten, ik vind een verschil van 16.5 graden tussen de ketel waarde en de meeting erg groot.

Ik heb de sensor op de buis geplakt, veel alu folie erom heen, vast gemaakt met tireaps, duc tape erover en weer een rol alu folie eromheen.

Hoe heb je dat gemeten als ik vragen mag? Ik vind mijn afvoer naar buiten altijd vrij warm, als ik met de hand voel aan de buitenkant voel schat ik ongeveer 45 - 50 graden.

Op dat moment heb ik uit de schoorsteen geen of minimale condensatie.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2012 08:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
revolution-nl schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 08:57:
[...]

Weet je zeker dat de sensoren wel goed geisoleerd op de buis zitten, ik vind een verschil van 16.5 graden tussen de ketel waarde en de meeting erg groot.

Ik heb de sensor op de buis geplakt, veel alu folie erom heen, vast gemaakt met tireaps, duc tape erover en weer een rol alu folie eromheen.
Dat kan misschien nog beter,ik heb nu de sensor direct tegen de buis aan met een tie-wrap, dan aluminiumfolie er om heen. Eens zien of ik hem nog beter kan isoleren en of de temp dan stijgt.

Nieuwe meting:
Aanvoer: 62.3 graden
Retour: 53.9

Zal de radiatoren beginnen af te stellen op een delta T van 20.

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 07-12-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Marnix17 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:05:
[...]

De iSense moet inderdaad de info van de ketel krijgen. Bij mij werkte dat niet omdats de ketel vervolgens weer zelf ging moduleren (Daalderop).
De ketel stuurt de buitentemp door, de thermostaat bepaalt een stooklijn, en gaat de bepaalde aanvoertemperatuur van de ketel vragen.
De ketel gaat aan de vraag voldoen. Moduleren is daarbij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Klopt, ik wilde echter met de ruimtetemp werken en had graag de buitentemp weergegeven gezien. De Daalderop kan dat gegeven echter niet enkel doorgeven zonder daar schijnbaar ook mee te gaan regelen, sterker, het systeem raakte ontregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ga deze week eens experimenteren met het stoken op alleen de vloerverwarming. Ik heb uberhaupt het idee dat mijn radiatoren niet bizar veel toevoegen op de aanvoertemperaturen van 35-45 graden. Pas wanneer ik echt een groter temperatuurverschil wil overbruggen ging de ketel naar de 60 graden. Voordeel is wel dat de retourtemperaturen een 5-7 graden lager liggen (bij rustig stoken) dan wanneer de radiatoren in de kamer meedraaien.

Tot op heden valt me wel op dat het stookgedrag veel rustiger is, minder aan/uit, meer heel rustig opstoken. Aanvoertemperaturen van 35-40 graden, retour van een 25 graden na een paar uur stoken, rookgassen van 30-35 graden. Maar of het nou zuiniger stoken is met de vloerverwarming weet ik niet en is hier ook moeilijk te meten: ik ben te onregelmatig thuis.

Die Honeywell thermostaat hier past zich in ieder geval heel rap aan :) Wel mooi om te zien, mijn schoorsteen puft heel lichtjes rook uit, in de straat dezelfde woningen blazen heel wat meer stoom af :P

[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 07-12-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, vandaag is een infrarood thermometer afgeleverd.
De voetventielen gaan wachten tot volgend voorjaar, maar voor nu kan ik mijn radiatoren knijpen op de radiator kranen, nog wel even een passend sleuteltje maken.
Verder noig even inbreken in het service menu van 'mijn' ketel ( het ding is van de woningbouw stichting( who cares)) en de settings even vrij heftig aanpassen.
Branderdruk een beetje terug regelen hoort er ook bij.
Ik heb er zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:50:
[...]

dank je! de LTV zou er vandaag opgaan maar dat wordt helaas zaterdag. Ik heb nu maar met wat kunstgrepen mijn retour naar 45 graden gehaald zodat ik mijn aanvoer op 70 kan krijgen om de vloer warm te krijgen. de calenta wil niet hoger dan 55 als ik de retour laag heb. Hoeveel meter zit je overigens vd ketel ? werkt je volledig actief of meng je nog wat bij ?

wellicht nog een tip / vraag

Ik overweeg via een insteek module de calenta de vv pomp te laten schakelen. Dus cv pomp aan = vv pomp aan. Mijn gedachte is dat er daardoor niet onnodig water in de vloer rondpompt als er geen warmte aanvoer meer is. Ik verwacht dat de vloer dan een beter renedement heeft. Wat vindt jij hier van ?
de afstand tussen de calenta en de verdeler is +- 9 meter, met de inregelafsluiter kan je de verdeler actiever maken, in mijn geval actief, mijn retour blijft koud totdat de vloer op temperatuur is.
Het inregelen heb ik puur op gevoel gedaan, ( de erkende installateur heeft de flow-meters verkeerd gemonteerd en deze fout is niet makkelijk te corrigeren omdat de ruimte onder de verdeler te beperkt is),
doordat er een nogal dikke dekvloer op gestort is de aanwarmtijd lang maar het geheel werkt nu erg goed.
met de nefit schoot de temperatuur nogal door maar met de Isense heb ik hier helemaal geen last meer van.

wat betreft het schakelen van je pomp kan je beter een pompschakelaar voor vv aanschaffen,
deze meet met een sensor de temperatuur van je aanvoerleiding en schakelt bij een vooraf ingestelde temp.
je vv pomp, dit is een stuk voordeliger dan een insteekmodule met bekabeling naar je pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou een van de experts eens naar mijn situatie willen kijken? Vragen over vloerverwarmingsysteem (posts onderaan, vanaf 7 december).

Heb de vloerverwarming pomp nu geschakeld met een tijdklok, maar hoe zit het dan als de vloerverwarmingpomp uitstaat, en de CV ketel toch warmte levert? Die warmte gaat dan via een bypass o.i.d. terug namelijk.

Handigste is om in dat topic even te reageren, dan gaan we hier niet teveel offtopic lijkt mij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 08:57:
[...]

Voor het mooie zou je hem in een dompelbuis moeten zetten met geleidingspasta.
Of zoals je hem nu hebt, als aanleg thermostaat, alleen doe dan ook geleidingspasta tussen sensor en pijp.

Hoe heb je dat gemeten als ik vragen mag? Ik vind mijn afvoer naar buiten altijd vrij warm, als ik met de hand voel aan de buitenkant voel schat ik ongeveer 45 - 50 graden.

Op dat moment heb ik uit de schoorsteen geen of minimale condensatie.
Als ik in de stookrapporten kijk van mijn Topline zie ik de volgende logica:

Bij lagere aanvoer temperatuur ligt de rookgastemp dichterbij de retourtemp.
Bij hogere aanvoer temperatuur ligt de rookgastemp dichterbij de aanvoertemp.

En vergeet niet dat niet al het "water" zichtbaar is uit je rookgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat is overigens ook mijn ervaring, als ik 50 graden stook en de retour is nog <20 graden, dan is de afvoer duidelijk heter dan wanneer ik 35 graden aanvoer heb met dezelfde <20 graden retour. Vrij logisch ook, d'r zit vast een maximum aan het rendement van de terugwinning uit de rookgassen :P

Ketel staat hier nu wel echt als een malle te condsenseren op laag vermogen :) Vanmiddag even een 45 graden bochtje geplaatst zodat het condenswater niet een meter omlaag een servon in donderde, scheelt weer een hoop herrie in huis. Nu hoor ik alleen het condenseren niet meer :+

[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 07-12-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Grappig dat je dat zegt van dat bochtje..
In mijn standleiding zit ter hoogte van de verdiepingsvloer ook 2 x een 45 graden bocht, om een sprong te maken. Doordat er een verloop bovenaan de standleiding zit, valt bij mij het condenswater een hele verdieping naar beneden, en hoor je dat dus in de gang, hal en wc.
Ook praktisch dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Interessant topic!

Ben zelf bezig met de realisatie van een energieleverend passiefhuis, herken me helaas nog niet helemaal in de meerprijs van 30.000€, maar gelukkig zijn er voor dit soort initiatieven ook nog subsidies!

Zal de aandachtspunten binnenkort eens met de installateur bespreken, kijken hoe hij hier instaat.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Nog even terugkomen op het feit dat 1 radiator warmer is dan de rest.
Ik heb net de verwarming aangezet en nu is die ene radiator al gloeiend heet terwijl de rest aangenaam warm is.

Is dit een kwestie van afstellen of komt het gewoon dat deze als eerste warm moet worden en daarna de rest. Ik weet niet of dit erg is voor het energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:33:
[...]

de afstand tussen de calenta en de verdeler is +- 9 meter, met de inregelafsluiter kan je de verdeler actiever maken, in mijn geval actief, mijn retour blijft koud totdat de vloer op temperatuur is.
Het inregelen heb ik puur op gevoel gedaan, ( de erkende installateur heeft de flow-meters verkeerd gemonteerd en deze fout is niet makkelijk te corrigeren omdat de ruimte onder de verdeler te beperkt is),
doordat er een nogal dikke dekvloer op gestort is de aanwarmtijd lang maar het geheel werkt nu erg goed.
met de nefit schoot de temperatuur nogal door maar met de Isense heb ik hier helemaal geen last meer van.

wat betreft het schakelen van je pomp kan je beter een pompschakelaar voor vv aanschaffen,
deze meet met een sensor de temperatuur van je aanvoerleiding en schakelt bij een vooraf ingestelde temp.
je vv pomp, dit is een stuk voordeliger dan een insteekmodule met bekabeling naar je pomp.
die pompschakelaar heb ik al van Therminon. Echter schakelt deze op 27 graden in en op 23 graden uit. Ik wil eigenlijk geen water onder de 35 graden in mijn vloer pompen. Ik heb dus gekeken naar een andere die instelbaar is. Echter voordat de aanvoer leiding werkelijk koud is zou dus de pomp doorlopen. Vogens remeha service kan dit een nadelig effect hebben op de aanwarmtijd van je SWW.
Je hebt wel forse pompsnelheden vind ik persoonlijk. Als ik boven de 3 kom hoor ik flink ruis in de ledingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
peeweeherman schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 07:31:
Interessant topic!

Ben zelf bezig met de realisatie van een energieleverend passiefhuis, herken me helaas nog niet helemaal in de meerprijs van 30.000€, maar gelukkig zijn er voor dit soort initiatieven ook nog subsidies!

Zal de aandachtspunten binnenkort eens met de installateur bespreken, kijken hoe hij hier instaat.
Houd je ook iets bij waar buitenstaanders je project kunnen volgen? Een soort WIP of project log ofzo als in het klussende tweakers topic? Lijkt me een interessant project om te vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ray schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 09:41:
[...]

die pompschakelaar heb ik al van Therminon. Echter schakelt deze op 27 graden in en op 23 graden uit. Ik wil eigenlijk geen water onder de 35 graden in mijn vloer pompen. Ik heb dus gekeken naar een andere die instelbaar is. Echter voordat de aanvoer leiding werkelijk koud is zou dus de pomp doorlopen. Vogens remeha service kan dit een nadelig effect hebben op de aanwarmtijd van je SWW.
Je hebt wel forse pompsnelheden vind ik persoonlijk. Als ik boven de 3 kom hoor ik flink ruis in de ledingen.
de schakelaar doet vooral zijn werk om te bepalen wat het moment is waarop de pomp moet gaan werken. de pomp moet eigenlijk blijven draaien zolang er warmtevraag is, omdat gedurende die tijd de aanvoertijd zeer waarschijnlijk niet te laag wordt om het water in je vloer te pompen.

27 graden of 23 graden is nog altijd warmer dan en ruimtetemperatuur.

het is maar de vraag if de aanvoertemoeratuur wel zo laag wordt als je ketel even niet stookt.
de verdeler regelt immers waarschijnlijk op een temperatuur van maximaal 40 graden aanvoer richting de vloer. en het komt er dan met bijvoorbeeld 30 graden weer uit.
de thermostat gaat dan vol open, en het retourwater richting de ketel daalt, waardoor de ketel direct weer heet water gaat maken, zodat je vloerverwarming waarschijnlijk eigenlijk nooit minder dan 35 of 40 graden water in de vloer pompt.
misschien dat de pompschakelaar van theminon op deze temperaturen staat, zodat deze pomp geen problemen geeft bij tioepassing van (z)ltv. anders zou bij (z)ltv de pomp nooit gaan draaien.

het enige dat je dus "verliest" met deze pomp, is een beetje elektriciteit.
voordeel is dat ook bij een lage aanvoertemperatuur de vloer al kan aanwarmen, zodat sochtends de cv op een laag pitje kan gaan werken om je huis op temperatuur te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wel mooi, door de vloerverwarming zie je nu goed het verschil met de buren in exact dezelfde huizen: bij hun komt er een pluim van 2-35 meter uit de schoorsteen zetten, bij mij een klein pufje stoom. Volgens mij werkt m'n installatie inmiddels best netjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Zo, ik heb de iSense aangesloten. Was nog even wat gepuzzel maar uiteindelijk werkt het.. ik moest hem op de OTM1 OpenTherm module aansluiten :P

Tevens de tempsensoren verplaatst naar radiator 1 in de keuken, want ik heb nu al 3 dagen achtereen een delta T van 7-10 graden gemeten op de ketel, dus nu weet ik het wel weer.. haha.

De meting op de radiator in de keuken is simpel: aanvoer = retour (max delta T van 1 graad, tenzij de ketel al een tijdje uit staat). Ik denk dat het ook zo met de andere radiatoren is.

Hoe regel ik dit in? Ik heb alleen maar zo'n onderblokje op de radiator. Er is maar één raidator in huis met een dedicated voetventiel... Kan ik voor nood ook 'inregelen' met de handknop bovenop de radiator? Dat die in een fixed positie staat? Is dat hetzelfde effect, puur om te kijken of het werkt?

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 08-12-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Nou een extra post naar aanleiding van mijn kleine discussie met Oxellaar: Ik heb een bij-benadering-berekening gemaakt van het effect van condenseren van rookgasen in de ketel.

Uitgangspunten:
-Rookgas koelen naar 100 graden C zonder enige vorm van condensatie is "0"
-De rookgas samenstelling bevat 9.5 volume % CO2 en 4% O2 (volume % van droge rookgassen)
-De hoeveelheid water is 10.8% (massa%) van de natte rookgassen
-De soortelijke warmte van de droge rookgassen onder de 100C is 1.1 kJ/kg K
-De hoeveelheid warmte die uit 1 kg rookgas getrokken wordt tot 100C is circa 1932 kJ/kg

Wat rekenen we dan uit:
-De extra warmte die uit elke kg rookgas getrokken wordt per graad afkoeling
-Daarbovenop de extra warmte die uit elke kg rookgas getrokken wordt door condensatie

Over de condensatie: Ik heb 3 lijnen getekend:
-Condensatie zoals wanneer de rookgassen 100% RV volgen
-Daarbij de lijnen bij 50% RV en 10% RV

Zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/33a9qgx.png

Normaal neem je als eerste benadering aan in een warmtewisselaar berekening dat alle rookgassen en condensaat een gelijke temperatuur hebben. Dit is echter niet waar. De pijpen zijn kouder dan het rookgas, dus het water condenseert bij een lagere temperatuur dan het rookgas. Ook is het rookgas niet overal even warm. Aan de uitlaat van een condenserende ketel meet je dus een condensaat temperatuur die iets onder de gemiddelde rookgas temperatuur ligt.

"De ervaring leert" (aldus een oud CV ketel R&D man die ik vaak zie) dat de rookgascondensatie vaak zo gaat dat de rookgassen een relatieve vochtigheid van circa 50% hebben bij uittrede van de ketel. Maar dit is geen vaste wet.

Bij een rookgas temperatuur van 50C kun je dus afhankelijk van welke relatieve vochtigheid je hebt ergens tussen 3% en 15% extra rendement halen tov koelen tot 100C droog. Als je iets realistischer rekent ligt deze marge trouwens eerder tussen 3% en 9%. Nog steeds een flink verschil.

Verder: Als je uitgaat van dat je 4% extra rendement haalt dan kun je dat doen bij rookgas temperaturen tussen circa 45C en 58C.

[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 08-12-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

cvheereveld schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 10:05:
[...]

Houd je ook iets bij waar buitenstaanders je project kunnen volgen? Een soort WIP of project log ofzo als in het klussende tweakers topic? Lijkt me een interessant project om te vervolgen.
Dat doen we zeker, is ook een voorwaarde voor de subsidie.
Als je boven mijn icoon kijkt zie de naam staan, weet niet of ik er direct een link naar mag plaatsen?

Op dit moment is het nog redelijk rustig, de bouw gaat in april beginnen.
Het hele ontwerp etc loopt inmiddels al bijna een jaar

edit: ik zie net dat je ook op het huisje onder mijn icoon kunt klikken!

[ Voor 7% gewijzigd door peeweeherman op 08-12-2012 13:37 ]

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr33n135
  • Laatst online: 20:48
Ik heb hier een Daalderop Comfort Classic 32/80+ hangen en ik zou ook graag wat willen spelen met wat instellingen op deze ketel. Helaas is servicemenu met daarin de interessante instellingen "beveiligd" met een toegangscode. Ik weet dat dit het menu van de installateur is, maar doe graag veel zelf. ;-)

Heb mij al ongans gezocht op het www, en al veel mogelijke combinaties geprobeerd maar kan tot op heden de juiste code niet vinden. Iemand hier die mij hierbij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Heeft Daalderop on line geen service handleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Ik volg dit draadje al een tijdje, het klinkt zeer interessant allemaal.

Wat ik me echter afvraag? Is het niet zo dat door het afknijpen van het vermogen en (cv)temperatuur, dat er vervuiling binnen in het branderhuis, wisselaar en in de buizen kan gaan zitten?. Waardoor de cv eerder stuk kan gaan.

Natuurlijk kun je het ook omdraaien, door het lage vermogen en temperatuur. Kan het geheel langer mee. Heeft het minder te lijden.. Etc.

Graag jullie mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Laatst online: 01-09 19:39
Gr33n135 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 16:14:
Ik heb hier een Daalderop Comfort Classic 32/80+ hangen en ik zou ook graag wat willen spelen met wat instellingen op deze ketel. Helaas is servicemenu met daarin de interessante instellingen "beveiligd" met een toegangscode. Ik weet dat dit het menu van de installateur is, maar doe graag veel zelf. ;-)

Heb mij al ongans gezocht op het www, en al veel mogelijke combinaties geprobeerd maar kan tot op heden de juiste code niet vinden. Iemand hier die mij hierbij kan helpen?
Werkt het bij jou niet gewoon door 10sec de set toets ingedrukt te houden op de ketel? Ik heb nog nooit een toegangscode hoeven invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
internet4me schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:08:

Wat ik me echter afvraag? Is het niet zo dat door het afknijpen van het vermogen en (cv)temperatuur, dat er vervuiling binnen in het branderhuis, wisselaar en in de buizen kan gaan zitten?. Waardoor de cv eerder stuk kan gaan.

Graag jullie mening..
Ja en nee, ligt aan het ontwerp en leeftijd van je cv-ketel.
Sowieso moet je voor de lage temperaturen een HR ketel hebben, die is geschikt om te condenseren,
Maar de oude HR ketels, neem bijv een Nefit turbo, direct ook de eerste consumenten HR ketel, is absoluut niet geschikt voor (Z)LTV. De ketel is daar niet voor ontworpen en zal door extreme vervuiling niets als problemen geven. Op die wijze verwarmen was destijds niet aan de orde.
De nieuwere HR-ketels zijn allemaal ontworpen om dit wel te kunnen, ze kunnen zelfs beter tegen lage dan tegen hoge temperaturen.
Het afknijpen van vermogen zegt in principe niets over de temperatuur, ook niet over vervuiling. Dit verlagen van vermogen kan al sinds er cv-ketels zijn, dus kan geen kwaad.Veel ketels staan af-fabriek al lager ingesteld als maximaal.

Ook voor vervuiling van het cv-water hoef je niet bang te zijn. Het vaak bij moeten vullen en vers water (zuurstof) inbrengen is veel schadelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marnix17 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 18:11:
[...]

Werkt het bij jou niet gewoon door 10sec de set toets ingedrukt te houden op de ketel? Ik heb nog nooit een toegangscode hoeven invoeren.
Wij hebben de klassieke Combifort, TS heeft een Combifort classic. Deze heeft een andere branderautomaat met een toegangscode. Ik zou deze vraag posten op Askanowner. Daar is iemand die beschikt over deze code en deze kan mailen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

nu ik hier het een en ander lees, rijst bij mij de vraag over de ideale schoorsteen lengte.
mijn ketel, staat in de bijkeuken onder een plat dak. mijn schoorsteen is in totaal ongeveer 75 cm.
zou een langere pijp rendabel zijn?
zou het tevens uitmaken als je de buiten wand isoleert boven op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Waarom denk je dat de schoorsteenlengte invloed kan hebben op het rendement? Warmte die eenmaal de wisselaar voorbij is en in de schoorsteen zit ben je echt kwijt, hoe lang of kort hij ook is.
Of je moet hem volledig concentrisch aansluiten en de verbrandingslucht opwarmen met de rookgassen.
Maar hierdoor zakt de rv van je verbrandingslucht, is ook weer nadelig voor je rendement :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

Oxellaar schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 23:58:
Waarom denk je dat de schoorsteenlengte invloed kan hebben op het rendement? Warmte die eenmaal de wisselaar voorbij is en in de schoorsteen zit ben je echt kwijt, hoe lang of kort hij ook is.
Of je moet hem volledig concentrisch aansluiten en de verbrandingslucht opwarmen met de rookgassen.
Maar hierdoor zakt de rv van je verbrandingslucht, is ook weer nadelig voor je rendement :+
Gasschuif schreef enkele dagen terug, dat hij zijn rookgas terugkoeld en zijn verbrandingslucht verwarmd.
Vandaar.
maar je hebt gelijk, eenmaal de wisselaar voorbij, en het is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij heeft Gasschuif er een WTW die onderdeel uitmaakt van zijn ventilatie. Die warmte gaat naar de ventilatielucht, niet naar het cv-water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr33n135
ericplan schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 20:00:
[...]

Wij hebben de klassieke Combifort, TS heeft een Combifort classic. Deze heeft een andere branderautomaat met een toegangscode. Ik zou deze vraag posten op Askanowner. Daar is iemand die beschikt over deze code en deze kan mailen.
Daar heb je gelijk in ericplan. Bij de vorige serie werkte dat wel. Ik ga eens kijken op het Asakowner website om zien of ze het daar weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:35:
[...]

Ik heb helaas geen goed beeld van November omdat ik vorig jaar tot 16 nov bijna geen verwarming heb gebruikt omdat mijn CV toen niet / half werkte.

Belangrijke gebeurtenissen die invloed hebben op verbruik
16 '11 Nov vorig jaar heb ik een Jaga geplaatst en ketelonderhoud gehad
10 '11 Dec begonnen met ketel tuning
18 '11 Dec DBE geplaatst op jaga
20 '12 Nov DBE operationeel gesteld op keuken radiator

Vanaf 16 t/m 30 nov heb ik dit jaar volgens mindergas.nl 11% minder verbruik dan dezelfde periode vorig jaar. Ik ben erg benieuwd naar mijn verbruik van vorige week ten opzichte van vorig jaar. Even tot zondag afwachten :)

Ik verwacht aankomend seizoen toch weer iets voordeliger te stoken, omdat mijn retour ongeveer 5c lager is door de keuken DBE en het opdelen van de stooksessie van koud naar warm. Ik verwarm eerst naar 17c dan 30min rust en dan door naar 18c.

Totaal verbruik over November was 46m3 voor de verwarming 62m3 inc tapwater.
0,12 m3/graaddag
Deze week 24m3 verbruikt (waarvan 20m3 voor verwarming)
Verbruik - 17% ten opzichte van vorig jaar volgens mindergas :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 09:15

thaMini

Tool !!

Zo dan. Vrijdag zijn de onderblokken/voetblokken in de woonkamer en keuken kosteloos vervangen van 50% naar 100% versies. Zoals het ook hoort. Geen gezeur gehad met de monteur, die was het helemaal met me eens. En hij heeft ook nog even de toevoer en retour van een slaapkamer goed aangesloten ipv verkeerd om.
Al met al slecht aangelegd bij nieuwbouw, maar nu hersteld onder garantie.
Ik zou alleen willen dat men bij de telefoon afdeling van de installateur net zo meewerkend waren als de monteur.

Nu wordt de woonkamer echt in no time warm. Geniaal. Dat ik daar pas een jaar na bewoning achter moest komen zeg.

Nu kan ik eens gaan denken aan een zelfbouw DBE :)

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Oxellaar schreef op zondag 09 december 2012 @ 07:52:
Volgens mij heeft Gasschuif er een WTW die onderdeel uitmaakt van zijn ventilatie. Die warmte gaat naar de ventilatielucht, niet naar het cv-water.
Inderdaad, ik heb mijn buitenlucht aanzuig en rookgas afvoer zelf gemaakt. (14 jaar geleden)
Hierdoor kan ik mijn rookgassen nog enkele graden afkoelen, ten gunste van de aangezogen buitenlucht
Mijn delta T buitenlucht voor dat hij de ketel in gaat is tussen de 15 en 25 graden verhoogd tov de buitenlucht.

Dat is toch weer wat extra rendement, zo tussen de 100 en 150 W. De totale lengte van de concentrische wisselaar is ongeveer 4,5 meter. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Apart...Bij vrachtwagens zag je vroeger nog wel eens een intercooler. Die koelde de lucht juist. Koele lucht bevat meer zuurstof, toch?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

hansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 17:45:
Apart...Bij vrachtwagens zag je vroeger nog wel eens een intercooler. Die koelde de lucht juist. Koele lucht bevat meer zuurstof, toch?
Nee, het zuurstof aandeel blijft hetzelfde, wel gaan er meer grammen lucht in een m3. En daar hoort meer
brandstof bij, en dus meer vermogen. :P

Op mijn brommert (1200 GS) nep ik de aanzuig T sensor met ongeveer 15 graden lager. Hij spuit dan ietsje meer brandstof in, tijdens acceleratie.
Bij normaal gas , regelen beide lambda's dit weer keurig bij. Een CV ketel heeft (de mijne althans) geen lambda sensor.en ook geen massa aanzuiglucht sensor, zoals bij veel moderne auto's.

Note: een m3 lucht weegt c.a. 1,2 kg

[ Voor 31% gewijzigd door Gasschuif op 09-12-2012 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Maar als je ketel veel op z'n minimum staat te draaien, heeft zo'n constructie dan nog zin? Dus verhoogt het het vermogen of ook de efficientie?

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 09-12-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
Hier ook nog wat verbeteringen doorgevoerd aan de CV. Er was een driewegklep kapot, dus de monteur had het systeem toch al leeg. Meteen maar een overbodige CV-pomp verwijderd (hij nog ik snapte waarom dat ding er ooit in is geplaatst...). Dat scheelt een boel stroom.

Tevens een tweede kamerthermostaat geplaatst die de vloerverwarming stuurt. De VV was eerst comfortverwarming en draaide 24/7 op een vaste lage temperatuur, maar is nu dus de hoofdverwarming voor een groot deel van het huis. Ook meteen een pompschakelaar op de VV-pomp gezet nu deze geschakeld wordt.

Al met al zou dit genoeg stroom moeten besparen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

neographikal schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:46:
Maar als je ketel veel op z'n minimum staat te draaien, heeft zo'n constructie dan nog zin? Dus verhoogt het het vermogen of ook de efficientie?
Hoe lager een ketel in vermogen draait des te groter het rendement. Bij vollast is dit rendement het laagst, dus zoals VROEM! al heeft gemeld, zo lang mogelijk op minimum vermogen, daar zit de winst.
Mijn rookgas koeler levert net een klein stukje meer, ook bij minimum vermogen. Dit kost niets extra (aan gas) dus hoger rendement.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 09-12-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 17:45:
Bij een verbrandingsmotor geeft extra warmte, opgewekt door het samenpersen van lucht in de turbo, vermogens verlies. Vandaar de intercooler.
Bij een cv ketel geeft juist extra warmte in de verbrandingslucht een hoger rendement, de ketel hoeft er minder energie in te steken om de zelfde temperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gasschuif schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:20:
[...]

Hoe lager een ketel in vermogen draait des te groter het rendement. Bij vollast is dit rendement het laagst, dus zoals VROEM! al heeft gemeld, zo lang mogelijk op minimum vermogen, daar zit de winst.
Mijn rookgas koeler levert net een klein stukje meer, ook bij minimum vermogen. Dit kost niets extra (aan gas) dus hoger rendement.
Okay grappig, is zoiets moeilijk te maken, heb je ergens wat informatie staan? O-) Klinkt interessant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Het effect van een modulerende thermostaat merk ik nu 's nachts, de ketel is veeel en veel stiller.
De radiatoren in de woonkamer heb ik nu zo afgeknepen dat onderaan de radiator hij vrij koel is, en bovenaan warm. Radiator in serre is terwijl de kraan vol open staat (zonder voetventiel) al bovenaan warm en onderaan koel. Te lage capaciteit dan ofzoiets? iig nu de rest in het huis nog ;)

Probleempje is alleen dat er volgens mij te weinig radiatoren in de woonkamer zijn (houtkachel is primaire bron van warmte) dus het cv-systeem kan het nooit warmer dan 17.5 krijgen in de woonkamer. Bijkeuken en slaapkamers worden superheet daardoor (moeten ook nog goed afgesteld worden, die zijn nu vol open.. Zit nog even te kijken hoe ik dat oplos, óf de thermostaat voortaan op 17 zetten, of dat ding in de slaapkamer hangen...

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 10-12-2012 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
maarud schreef op maandag 10 december 2012 @ 08:46:
Het effect van een modulerende thermostaat merk ik nu 's nachts, de ketel is veeel en veel stiller.
De radiatoren in de woonkamer heb ik nu zo afgeknepen dat onderaan de radiator hij vrij koel is, en bovenaan warm. Radiator in serre is terwijl de kraan vol open staat (zonder voetventiel) al bovenaan warm en onderaan koel. Te lage capaciteit dan ofzoiets? iig nu de rest in het huis nog ;)
Klopt, met moduleren op ruimte temperatuur is rustiger stoken als op aanvoer/retour.
Dat radiatoren niet geheel warm worden heeft waarschijnlijk met een te lage doorstroming te maken. Dit kan komen doordat je pomp te laag staat afgesteld, of je water verkeerd verdeeld wordt.
Probleempje is alleen dat er volgens mij te weinig radiatoren in de woonkamer zijn (houtkachel is primaire bron van warmte) dus het cv-systeem kan het nooit warmer dan 17.5 krijgen in de woonkamer. Bijkeuken en slaapkamers worden superheet daardoor (moeten ook nog goed afgesteld worden, die zijn nu vol open.. Zit nog even te kijken hoe ik dat oplos, óf de thermostaat voortaan op 17 zetten, of dat ding in de slaapkamer hangen...
Jij vertelde toch dat je het systeem zelf had aangelegd, dan moet je dat probleem toch makkelijk kunnen tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

neographikal schreef op zondag 09 december 2012 @ 23:22:
[...]

Okay grappig, is zoiets moeilijk te maken, heb je ergens wat informatie staan? O-) Klinkt interessant :P
Ik heb de mazzel dat in mijn huis een lange rechte schoorsteenschacht aanwezig is
Hierin zit over de volle lengte de wisselaar, heel simpel, binnenpijp 80 mm alu dikwandig met siliconen ringen
Hieromheen concentrisch een standaard spiraliet pijp 135 mm met lange parkers om de zaak te centreren. Het overdracht oppervlak kun je nog vergroten met L vormige alu strippen.
De totale oppervlakte is 1,12 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Oxellaar schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:30:
[...]
Klopt, met moduleren op ruimte temperatuur is rustiger stoken als op aanvoer/retour.
Dat radiatoren niet geheel warm worden heeft waarschijnlijk met een te lage doorstroming te maken. Dit kan komen doordat je pomp te laag staat afgesteld, of je water verkeerd verdeeld wordt.
Ik denk dat ik eerste alle radiatoren moet afstellen op een dT van 20 graden voordat ik met de pomp bezig ga...die heb ik van 3 naar 2 gezet.
Jij vertelde toch dat je het systeem zelf had aangelegd, dan moet je dat probleem toch makkelijk kunnen tackelen?
Moet ook te doen zijn, ik zit alleen nog even te denken hoe ;) radiatoren wijzigen is een beetje veel werk dus ik ga met de thermostaat spelen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr33n135
Gr33n135 schreef op zondag 09 december 2012 @ 09:50:
[...]

Daar heb je gelijk in ericplan. Bij de vorige serie werkte dat wel. Ik ga eens kijken op het Asakowner website om zien of ze het daar weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
The site van askanowner.nl geeft een foutmelding bij het inloggen. Dus toch nog maar eens hier de vraag stellen of iemand de toegangscode weet van de Daalderop Comfort Classic ketels. Bij deze dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gr33n135 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 18:23:
[...]

The site van askanowner.nl geeft een foutmelding bij het inloggen. Dus toch nog maar eens hier de vraag stellen of iemand de toegangscode weet van de Daalderop Comfort Classic ketels. Bij deze dus... ;)
Het lijkt erop dat de site gestopt is zonder een echte opvolger. Helaas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zit een beetje in dubio....

Sinds een week wordt de retourleiding van de ketel gekoeld door de zonneboiler. Dat wil zeggen: de boiler is 's ochtends na het douchen een graad of twintig. Dan begint de ketel zijn werk te doen. Retourleiding gaat door de boiler en koelt af tot boilertemp. Dan warmt de ketel het water weer op tot een graad of vijftig. Da's de aanvoertemp voor de DBE radiatoren.

Ik ben best heel tevreden over die opzet; volgens mij maak ik flink gebruik van de restwarmte in de rookgassen. Alleen: ik kan (nog) niet goed beoordelen of we er ook qua gasverbruik iets mee opschieten.
Ja, wél als ik het gasverbruik/graaddag afzet tegen vorig jaar rond deze tijd of "even koude" weken als vorig jaar. Maar toen hadden we nog geen elektrisch element in de boiler. Sterker, toen hadden we een heel ander systeem (kleinere boiler, geen dubbele spiraal, niet te vergelijken, eigenlijk).

Nu kan dat natuurlijk komen doordat 's ochtends rond een uur of vier de boiler electrisch verwarmd wordt tot een graad of 70. Dan begint de ketel rond 6 uur als eerste de badkamer te verwarmen; dat gebeurt volgens mij zonder gas, omdat de boiler nog warm is.

Het verbuik in MJ/graaddag...Dus stroomverbruik + gasverbruik per graaddag. Zou dat een aardige vergelijking kunnen opleveren? :?

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 11-12-2012 20:55 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
is er iemand die de jaga LowH2o convectoren in regio Noord-Limburg heeft geplaatst/in huis heeft? Ik overweeg een upgrade van gewone radiatoren naar LTV. dus OF oversized radiatoren (meer stralingswarmte, minder convectie), OF Jaga LowH2O (meer convectie, minder stralingswarmte).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
@hansdegit: ik heb vorig jaar ook een tijdje vast de retour door de ZB gehaald en doe dat nu niet meer. mijn idee is dat niet doen beter werkt. Dat komt (bij mij) denk ik doordat:
1. de CV toch al veel branduren maakt (retour niet ver boven de 30 graden)
2. we de warmte uit de ZB niet in grote mate gebruiken voor douchen
3. ik 2 kleine (200 L) boilers heb, wel extra met glaswol geisoleerd maar waar schijnlijk toch wel wat warmteverlies uit de boiler

mijn conclusie: experimenteer en meet :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik meet me een ongeluk ;) Ik heb alleen een beetje moeite om de cijfers te interpreteren, want de situaties zijn niet helemaal gelijk.

Hier wordt de boiler wel flink leeg gedouched. Bovendien is de ketel zwaar overgedimensioneerd, waardoor hij tijdens een warmtevraagperiode door een thermostaat vaak staat te pendelen. Op zich ben ik niet een verklaard tegenstander van pendelen, maar het leek me slimmer om de overcapaciteit van de ketel in de boiler te stoppen. Op die manier pendelt -ie ook minder.

Maar de hamvraag: wat is een goede metriek op het geheel te beoordelen? Toch maar gas/graaddag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
@hansdegit m3gas/graaddag versus gemiddelde etmaaltemperatuur is volgens mij de juiste maatstaf.
over een langere periode deze punten in een grafiek zetten (waarbij je ziet dat m3gas/graaddag toeneemt als de gemiddelde etmaaltemperatuur daalt) geeft het beste inzicht. de relatief lage punten geven de efficiente inrichting aan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmz, ik stook nu alleen op de vloerverwarming, maar ik vind m'n ketel nogal onrustig stoken: hele korte sessies die kort op elkaar volgen, de ketel slaat al af tegen de tijd dat de pomp in de vloerverwarming net een minuut draait ofzo. Aanvoertemperatuur is dan een 35-38 graden.

Ik heb het type regelgedrag van de honeywell vision modulation al op traag gezet, maar dit heeft nog niet echt veel uitgehaald. Heeft iemand een idee hoe ik die brandsessies wat langer kan laten duren? Minimale aanvoertemperatuur staat al op 35 graden (gaat ook goed, maximum retour van de vloer is 24, ketel kan ook langdurig 35-36 graden leveren zonder overshoot. Lager wordt moeilijk)

[ Voor 20% gewijzigd door neographikal op 12-12-2012 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

NielsTn schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:59:
is er iemand die de jaga LowH2o convectoren in regio Noord-Limburg heeft geplaatst/in huis heeft? Ik overweeg een upgrade van gewone radiatoren naar LTV. dus OF oversized radiatoren (meer stralingswarmte, minder convectie), OF Jaga LowH2O (meer convectie, minder stralingswarmte).
Waarom specifiek in Noord-limburg? Werken de CV's daar anders?? >:)

Hier in Zuid-holland (neeee niet zuid-limburg, maar Provincie Zuid-holland :+ ) draaien nu 4 jaga op de eerste verdieping en dat naar VOLLE tevredenheid :D Ze worden razendsnel warm, DeltaT is prima en stook nog steeds op 50 graden (waar de ketel vaak niet eens boven de 45 komt). Mogelijk dat ik dit weekend nog 2 Jaga's installeer. Dat wordt er 1 in de hal beneden en 1 op de overloop van de zolder zodat de was wat sneller droogt en het vocht, hopelijk, wat sneller weg is.

Op de eerste verdieping, draaien nu in iedere slaapkamer, draait nu een plaat en Jaga radiator. De plaat heeft een thermostaatkraan die op vriesstand staat en met het voetventiel minimaal open. De Jaga wordt door de EvoHome aangestuurd. Mijn idee achter deze "constructie" is; Als het erg koud is en de Evo laat de ketel draaien, dan warmen alle platen MINIMAAL mee en gaat de betreffende Jaga JAGEN :D

Voordeel is dat de DeltaT verder omlaag gaat, omdat de plaatradiator extra koud water aan de retour van de Jaga meegeeft richting de ketel. Haal nu met gemaakt een DeltaT van 12 (tot 15) graden bij 45 graden aanvoer. :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
funnos schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:38:
[...]

@RonaldDesigns

Dit is een handmatige schakelknop op je pomp in je ketel. Als je de kap van je ketel verwijderd, dan is het de linkerpomp. Onderin vind je een standenschakelaar die je met een muntje of lange platte schroevendraaien kan veranderen.
Dat is vast vanaf de bovenkant? :+ Daar kan ik nu net niet bij, althans niet zien wat ik doe, aangezien de cv opgehangen is in de keukenkast :( Als ik niet kan zien wat ik doe houd het op

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
Zo de AmfraMatic V-3DP pompschakelaar is binnen,helaas kan ik de vvw nog niet opstoken.
De tegels en smeervloer liggen nu 3 wkn.
Maar ik red me wel met de houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:59
Voor mijn nieuwbouw woning kan ik nog een andere vloerverwarmingsverdeler uitzoeken. De installateur raadt mij aan om een type te nemen met flowmeters in elke groep-aansluiting. Wat is jullie mening hiervoer, is dit zinvol? Een temperatuurmeter in de toevoer en afvoer van elke groep lijkt mij meer zinvol aangezien ik zo precies van elke groep eenzelfde delta T in kan stellen (dmv de flow te knijpen)? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
mhofstra schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:18:
Voor mijn nieuwbouw woning kan ik nog een andere vloerverwarmingsverdeler uitzoeken. De installateur raadt mij aan om een type te nemen met flowmeters in elke groep-aansluiting. Wat is jullie mening hiervoer, is dit zinvol? Een temperatuurmeter in de toevoer en afvoer van elke groep lijkt mij meer zinvol aangezien ik zo precies van elke groep eenzelfde delta T in kan stellen (dmv de flow te knijpen)? Of zie ik dat verkeerd?
dT regelen per groep is beter dan de flow. Kortere groep heeft minder weerstand, dus meer knijpen voor dezelfde flow, maar bij dezelfde flow is de dT lager vanwege het korter zijn. Dus op dT regelen is wat ik altijd doe. Ik weet alleen niet wat dat geintje met een thermometer in elke retour kost? (Aanvoer heb je er maar één nodig natuurlijk en die zit er standaard op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hier zojuist een Vaillant HRpro CW4 van 24kw deellast naar 12kw gezet.
Nadraaitijd van de pomp stond op 2 min en hen ik laten staan.
Verder viel er (helaas) weinig in te stellen. Iemand nog suggesties?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Oxellaar
  • Niet online
Neem aan dat je toch wel je maximale ketel temperatuur kunt verlagen? Nadraaitijd is prima en die 12kW is afhankelijk van je situatie, kan ik niets over zeggen. Volgens mij heeft je ketel een modulerende pomp, weet je zeker dat je daar niet nog iets mee kunt?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mijn ketel heeft zo goed als zeker geen moduleren-pomp, volgens mij was jij het ook die dat mij wist te melden in voorgaande posts.
Max. temp staat al op 50 graden, dit is bij de HRpro perfect zelf in te stellen door 2 grote draaischijven voorop de ketel. 1 knop is voor aanvoertemp(50graden) en de andere voor warmwater (42 graden).
We stoken beneden vloerverwarming en op de eerste verdieping met 4 Jaga's(+3platen die in standby/vriesstand staan). Volgens Vaillant kan er ook geen andere pomp in de ketel.
Wat mij vanmorgen trouwens opviel, is dat de ketel VEEL rustiger/stiller stookt nu hij op 12kW staat. Zakt met het verlagen van de deellast ook het toerental van de ventilator?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ja, er zit een regeling in die de gas/lucht verhouding constant houdt. Minder vermogen=minder gas=minder lucht=minder toeren.

Hoe de uitvoering van die regeling in detail is verschilt per ketel.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

VROEM! schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:08:
Ja, er zit een regeling in die de gas/lucht verhouding constant houdt. Minder vermogen=minder gas=minder lucht=minder toeren.

Hoe de uitvoering van die regeling in detail is verschilt per ketel.
Zo, dat had ik een paar jaar eerder moeten weten
Onze ketel hang boven de zoldertrap. Ketels zijn rondom goed geïsoleerd, behalve de boven/onder -zijde. We kijken nu vanaf de eerste verdieping tegen de onderkant van de ketel en het geluid draagt ver en richting de slaapkamers.
Moest vanmorgen echt goed luisteren om hem te horen :)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Freemann schreef op woensdag 12 december 2012 @ 07:57:
[...]

Waarom specifiek in Noord-limburg? Werken de CV's daar anders?? >:)

Hier in Zuid-holland (neeee niet zuid-limburg, maar Provincie Zuid-holland :+ ) draaien nu 4 jaga op de eerste verdieping en dat naar VOLLE tevredenheid :D Ze worden razendsnel warm, DeltaT is prima en stook nog steeds op 50 graden (waar de ketel vaak niet eens boven de 45 komt). Mogelijk dat ik dit weekend nog 2 Jaga's installeer. Dat wordt er 1 in de hal beneden en 1 op de overloop van de zolder zodat de was wat sneller droogt en het vocht, hopelijk, wat sneller weg is.

Op de eerste verdieping, draaien nu in iedere slaapkamer, draait nu een plaat en Jaga radiator. De plaat heeft een thermostaatkraan die op vriesstand staat en met het voetventiel minimaal open. De Jaga wordt door de EvoHome aangestuurd. Mijn idee achter deze "constructie" is; Als het erg koud is en de Evo laat de ketel draaien, dan warmen alle platen MINIMAAL mee en gaat de betreffende Jaga JAGEN :D

Voordeel is dat de DeltaT verder omlaag gaat, omdat de plaatradiator extra koud water aan de retour van de Jaga meegeeft richting de ketel. Haal nu met gemaakt een DeltaT van 12 (tot 15) graden bij 45 graden aanvoer. :)
Ik ben vooral geinteresseerd in de warmte-ervaring. Want radiatoren werken m.n. met radiatie: warmtestraling (en een kleiner deel convectie), Maar jaga LowH2O is convector, dus vooral luchtbeweging/thermiek ipv straling.

Mn noord-limburg regio, aangezien ik bewust autoloos ben, en liever eens op een vrije zaterdag langs kom fietsen om eea te zien/horen/voelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 13-12-2012 08:35 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NielsTn schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:34:
[...]

Ik ben vooral geinteresseerd in de warmte-ervaring. Want radiatoren werken m.n. met radiatie: warmtestraling (en een kleiner deel convectie), Maar jaga LowH2O is convector, dus vooral luchtbeweging/thermiek ipv straling.

Mn noord-limburg regio, aangezien ik bewust autoloos ben, en liever eens op een vrije zaterdag langs kom fietsen om eea te zien/horen/voelen :)
duidelijk :) Onze ervaring (en waar ik ook een beetje bang voor was)is:
De radiatoren geven binnen no-time een kanon aan warmte.
Echter, hierdoor heb je korte en "krachtige" energie stoten. Dit is in een goed geisoleerd huis geen probleem, omdat de warmte langer blijft hangen en zullen er minder vaak (grote) stoken nodig zijn. Maar in een matig geisoleerd huis, krijg je hierdoor "grote" temperatuurschommelingen. Vooral door toepassen van (zelfbouw) DBE vergroot je (mijn inziens) dit effect.
MAAR, wij wegen het af tegen;
Plaat radiatoren die het net aan warm konden krijgen op 55-65graden en wij nu nog op een max. aanvoer van 50 staan en ik de ketel dit nog niet heb zien halen. Door de lagere aanvoertemp. temperen we ook het schommeleffect weer een beetje.

Ik zou zeggen;
Tik, via marktplaats, een leuke 2de hands radiator op de kop en probeer het eens in een studeerkamer.
Wij hebben nu 4 jaga's aangesloten en er staan er nog 3 te wachten. Dit alles is voor minder dan €400 gekocht, oftewel ong. €60 voor een radiator en dat lijkt mij (maar dat is persoonlijk) een schappelijk bedrag voor een (tweaker waardig) experimentje >:)

• maarud
Ik lees nu veel over Jaga's en DBE maar ik snap het nog niet helemaal.

Jaga is 'gewoon' een fabrikant van radiatoren toch? Die ook LTV radiatoren maken?
En DBE is zo'n systeem met ventilatoren?

Kan je ook een DBE maken van een normale simpele radiator door er gewoon ventilatoren onder te zetten? Misschien kan ik op deze manier de te lage capaciteit een beetje opschroeven....

• maarud
Die heb ik gelezen inderdaad maar na de eerste paar posts hield ik op omdat dat ook zo'n ander soort radiator was :P Maar aan het eind van de pagina zie ik inderdaad foto's van een gewone radiator, dus het proberen eens waard.

• hansdegit
Ik raad je aan dat draadje 3x te lezen. Er staat bijzonder veel interessante info in en het is écht een leuk project om te doen.

• maarud
Ik zie het, ben al druk aan het lezen! Ziet er leuk uit allemaal. Hopelijk kan ik zo mijn doel halen (huis goed warm krijgen met CV) :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

NielsTn schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:34:
[...]

Ik ben vooral geinteresseerd in de warmte-ervaring. Want radiatoren werken m.n. met radiatie: warmtestraling (en een kleiner deel convectie),
"Radiatoren" werken voor het grootste deel op convectie. Waarom ze radiator genoemd worden is mij 1 groot raadsel.

Als je berekeningen doet aan de hoeveelheid warmte die dat ding werkelijk door straling verlaat kom je op een paar % van het totaal.

[ Voor 3% gewijzigd door VROEM! op 13-12-2012 10:27 ]

• Boeie
  • Laatst online: 12-09 12:16
Even een reactie hier naar aanleiding van mijn post in een ander topic.

Ik heb een CV installatie met een Nefit HR 21 Turbo ketel, met Grundfos pomp.
Valt er iets aan deze CV in te regelen?

In mijn huis heb ik nieuwe radiatoren, alleen met thermostaatknoppen maar geen voetventielen. Aanvoer van water is 75/85 graden en retour is nu 70. What to do?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Tsja...kijk in de installatie handleiding en zie of je e.e.a kunt knijpen en of je een modulerende thermostaat hebt.

Hier vind je voor veel Nefit ketels de installatie instructies:
http://www.nefit.nl/profe...nstructies-downloaden-pro

Volgens mij valt jouw ketel onder deze instructie:

[ Voor 26% gewijzigd door VROEM! op 13-12-2012 16:00 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vraagje :P

Als ik mijn huis ga opstoken dan begint de ketel te stoken op zijn maximale aanvoer. Eigenlijk wil ik dat hij begint bij de ingestelde ondergrens (in dit geval 47c) waarna hij automatisch op moet moduleren op de retour.

Ik heb een Intergas HR24 en een Honeywell Vision modulation.
Iemand enig idee waar ik dit kan vinden. De booster functie heb ik uitgeschakeld, dit werkt enkel als de thermostaat kleine temperatuur verschillen moet bijstoken (0.5c)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Waarom knijp je de maximale aanvoer niet gewoon naar 47C?

Als je wilt dat de ketel gaat moduleren op een vaste retour temperatuur moet je waarschijnlijk de software van de ketel aanpassen....en dat zie ik niet gebeuren.

De ketel zal standaard moduleren op de aanvoer temperatuur en niet op de retour.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

VROEM! schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:40:
Waarom knijp je de maximale aanvoer niet gewoon naar 47C?

Als je wilt dat de ketel gaat moduleren op een vaste retour temperatuur moet je waarschijnlijk de software van de ketel aanpassen....en dat zie ik niet gebeuren.

De ketel zal standaard moduleren op de aanvoer temperatuur en niet op de retour.
Niet mogelijk omdat ik dan te weinig afgifte heb en de ketel gaat pendelen.

De ketel moet gewoon net zo stoken als dat ik de thermostaat een halve graden omhoog zet: hij stookt dan zo laag mogelijk, en als het nodig is verhoogt hij de aanvoertemperatuur.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:45:
[...]

Niet mogelijk omdat ik dan te weinig afgifte heb en de ketel gaat pendelen.

De ketel moet gewoon net zo stoken als dat ik de thermostaat een halve graden omhoog zet: hij stookt dan zo laag mogelijk, en als het nodig is verhoogt hij de aanvoertemperatuur.
Als je aanvoer temperatuur stijgt gaat je retour na een tijdje ook mee omhoog, daar doe je niets aan.
Dat zit in de karakteristiek van de radiatoren.

Tenzij....je thermostaat kranen op de uitlaten van je radiatoren monteert met een voeler in de uitgaande waterleiding.

Maar dat is een regeling die je nieuw buiten je ketel aan moet brengen. Puur in de ketel zelf krijg je dit niet geregeld. Tenzij je een ketel met modulerende pomp hebt en je de ketel een beetje weet te hacken...maar volgens mij heeft jouw ketel geen modulerende pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door VROEM! op 13-12-2012 19:00 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.