Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.485 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Hier ook een Bosch HRC. Dit zijn de instellingen die ik heb aangepast in de Heatronic:
1) De aanvoertemp draaiknop staat op 3. De tapwaterdraaiknop staat op “4”. Da’s 40 graden.
2) In de heatronic is de maximale aanvoertemp begrensd op 80 graden (functie 2b)
3) Het maximaal vermogen is in CV bedrijf en in warmwaterbedrijf via respectievelijk functie 1A op 80% en 1B op 50% gezet.
4) De pomp draait op lager vermogen. Functie 1C staat op waarde 0 (dat betekent dat de ketel luistert naar instelling 1d. Die staat op waarde ‘04’ (“proportioneel laag”).
5) Functie 9E (installateursmenu) staat op waarde ‘8’. Dat betekent dat de ketel 2 seconden wacht bij warmwatervraag.
6) Functie 9F (installateursmenu) staat op 4 min. Dwz: 4 minuten nadat de thermostaat het welletjes vindt, schakelt de pomp uit. 4 minuten nadraaien dus.

Maar: het beste advies kan je alleen jezelf geven. Pak eens de openingspost uit dit topic erbij. Daar staat al heel veel waardevols in.
En doe je thermostaat in de gang of computerkamer, zet in de overige ruimtes thermostaatkranen op de radiatoren en gooi de aanvoertemp eerst eens terug naar 60 graden. Je hebt toch geen ouderwetse smeedijzeren loeizware radiatoren?

Wat voor thermostaat heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 02-12-2012 20:09 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25
hansdegit schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:09:
Hier ook een Bosch HRC. Dit zijn de instellingen die ik heb aangepast in de Heatronic:
1) De aanvoertemp draaiknop staat op 3. De tapwaterdraaiknop staat op “4”. Da’s 40 graden.
2) In de heatronic is de maximale aanvoertemp begrensd op 80 graden (functie 2b)
3) Het maximaal vermogen is in CV bedrijf en in warmwaterbedrijf via respectievelijk functie 1A op 80% en 1B op 50% gezet.
4) De pomp draait op lager vermogen. Functie 1C staat op waarde 0 (dat betekent dat de ketel luistert naar instelling 1d. Die staat op waarde ‘04’ (“proportioneel laag”).
5) Functie 9E (installateursmenu) staat op waarde ‘8’. Dat betekent dat de ketel 2 seconden wacht bij warmwatervraag.
6) Functie 9F (installateursmenu) staat op 4 min. Dwz: 4 minuten nadat de thermostaat het welletjes vindt, schakelt de pomp uit. 4 minuten nadraaien dus.

Maar: het beste advies kan je alleen jezelf geven. Pak eens de openingspost uit dit topic erbij. Daar staat al heel veel waardevols in.
En doe je thermostaat in de gang of computerkamer, zet in de overige ruimtes thermostaatkranen op de radiatoren en gooi de aanvoertemp eerst eens terug naar 60 graden. Je hebt toch geen ouderwetse smeedijzeren loeizware radiatoren?

Wat voor thermostaat heb je?
Oke, ik zal dus ook even moeten kijken naar die temperaturen. Alles staat hier nu op maximaal. Was dat ding net al even aan het afstoffen, zat een laag stof op van hier tot tokio ;) Pomp staat op stand 3 zag ik.. moet ik daar nog wat mee?

Voordat ik de overige instellingen doe wil ik me nog even verder inlezen zodat ik ook weet wat ik doe.. anders ben ik bang dat het uit de hand gaat lopen ;)

Waar ik me nu op wil focussen is het inregelen van de radiotoren, zorgen dat die hun warmte goed afgeven. 'Stelregel' is 20 graden lagere retourtemp? Of moet ik het op een andere manier regelen?
Aanvoertemp dus lager zetten..lijkt me ook wel een strak plan. Nu kan je een eitje bakken op de radiatoren :+
Thermostaatkranen kopen is dus wel een goede investering als ik dat zo lees. Ik wilde daar nog even mee wachten voordat het weggegooid geld was, in het geval dat er een ander systeem moest komen ivm die houtkachel..maar ik kan het dus maar beter wel doen?

Thermostaat is een ChronoTherm IV...maar die wordt nu gebruikt als een veredelde aan/uit thermostaat..omdat hij niet goed wil samenwerken met die houtkachel :P Moet ik ook maar eens naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 02-12-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hier ook allemaal aan/uit thermostaten. Toch heb ik 300m3 van het gasverbruik afgekregen (hoekwoning, kop van NH, ong. 450m3) dankzij dit topic.

Dus: inregelen die hap. En die thermostaat even verplaatsen en knap programmeren. Desnoods neem je nog zo'n apparaat en schakel je ze parallel. Of: scoor een EvoHome, vandaag nog op marktplaats gespot. Aan de gang!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Als ik het goed begrijp kan ik dus beginnen met pomp lager zetten/voetventielen verdraaien? Of doe ik dan teveel in één keer? :)

En zo'n EvoHome heb ik idd nog naar gekeken, vandaar dat ik wachtte met het aanschaffen van thermostaatkranen...maar het is wel een bak geld hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Heb hier de max temp CV op 60 staan maar af en toe moduleert hij toch gewoon door naar 90. Zou dat kunnen omdat hij zijn warmte op die momenten mogelijk niet kwijt kan en dan uiteindelijk de bybass gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Maarud: ja hoor, da's allemaal vrij onschuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
hansdegit schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:00:
@Maarud: ja hoor, da's allemaal vrij onschuldig.
Die instellingen die jij bedoeld, 1A, en 1B enzo.. waar kan ik dat vinden? In mijn handleiding vind ik alleen maar getallen, bijv 2.2 of instelling .5...? Heb je misschien versie II van de HRC? Of kijk ik scheef? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Da's de nieuwe versie... ik heb de oude:
http://www.boschsupportli...echDocs/HR/7181465332.pdf
en http://www.boschsupportli...echDocs/HR/6720611390.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door maarud op 02-12-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oeps, dan komen de cijfers niet overeen idd. Probeer de omschrijvingen te matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
maarud schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:59:
[...]

Dat is ook nog een idee... gaat de ketel dan alleen niet trippen als 5vd8 radiatoren dicht staan doordat het al warm is beneden?
Mijn ketel draait vaak genoeg op 1 van de 10 radiatoren, zonder enig probleem.
[...]

Elke radiator heeft een voetventiel onder (logisch :+ ) en een handmatige draaiknop boven. Ketel is een Bosch 30 HRC .
Oké, dan is die zorg alweer de wereld uit geholpen ;)

[...]

Tja, hoe op te lossen weet ik dus niet, misschien door inderdaad een andere referentieruimte te pakken, maar als ik bijvoorbeeld de computerkamer pak zal hij veel sneller aan gaan omdat het daar wel vaak koud is. De reden dat de ketel aanslaat is omdat het dan kouder is dan 15 graden in de woonkamer :+ Dan gaat hij even loeihard stoken en dan even uit...dan zakt de temp weer onder de 15 en gaat hij weer flink aan. Misschien nog maar wat kouder zetten dan, als het 's ochtends maar weer lekker is ;)
Je hoeft die 2e thermostaat toch alleen te gebruiken als je gebruik maakt van de kamer?
Zodra je de kamer uit gaat gooi je de temperatuur naar 5 graden, dan slaat hij niet meer onnodig aan.
Ikzelf heb een Moduline 400 in de woonkamer en een Honeywell Vision op de babykamer, die wil ik op minimaal 15 graden houden snachts en savonds de als de houtkachel aan is. Dmv het klokprogramma zorg ik dat ze elkaar niet in de weg zitten. Sowieso overruled een a/u een modulerende thermostaat altijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 02-12-2012 23:03 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Zit wat in, dat van die 2e thermostaat. Ga ik doen!

Vanmorgen de radiatoren even bij langs gegaan, de cv sloeg namelijk weer aan. De aanvoer is bij elke radiator net zo warm als de retour... dat moet ik dus aan zien te passen? Ook blijft de pomp van de cv nog vrij lang nadraaien.

Tevens 'klikt' de thermostaat vrij vaak aan en uit, resultaat is dus ook dat je telkens weer de ketel hoort aanslaan.... maar misschien komt dat wel goed als de radiatoren hun warmte beter afgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Marnix17 schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:57:
Heb hier de max temp CV op 60 staan maar af en toe moduleert hij toch gewoon door naar 90. Zou dat kunnen omdat hij zijn warmte op die momenten mogelijk niet kwijt kan en dan uiteindelijk de bybass gebruikt?
Heb je een atag ketel, dan moet je naast de maximale aanvoertemperatuur ook je het type verwarmingssysteem aanpassen. Doe je dit niet dan zal de ketel bij het verwarmen van de woning gewoon door moduleren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

maarud schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:35:
Als ik het goed begrijp kan ik dus beginnen met pomp lager zetten/voetventielen verdraaien? Of doe ik dan teveel in één keer? :)

En zo'n EvoHome heb ik idd nog naar gekeken, vandaar dat ik wachtte met het aanschaffen van thermostaatkranen...maar het is wel een bak geld hoor :P
Zorg eerst voor een goede temperatuur meting op de retourleiding bij de ketel. Meten = weten ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
revolution-nl schreef op maandag 03 december 2012 @ 08:55:
[...]

Zorg eerst voor een goede temperatuur meting op de retourleiding bij de ketel. Meten = weten ;)
Jep, ben al aan het kijken hoe ik dat het beste kan meten... zit even dit topic door te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
maarud schreef op maandag 03 december 2012 @ 08:40:
Zit wat in, dat van die 2e thermostaat. Ga ik doen!

Vanmorgen de radiatoren even bij langs gegaan, de cv sloeg namelijk weer aan. De aanvoer is bij elke radiator net zo warm als de retour... dat moet ik dus aan zien te passen? Ook blijft de pomp van de cv nog vrij lang nadraaien.

Tevens 'klikt' de thermostaat vrij vaak aan en uit, resultaat is dus ook dat je telkens weer de ketel hoort aanslaan.... maar misschien komt dat wel goed als de radiatoren hun warmte beter afgeven...
Als ik jouw was zou ik eerst een modulerende thermostaat aanschaffen, dit zorgt voor een rustiger stookgedrag van je ketel. Als je daarbij de maximale aanvoer omlaag zet blijft hij nog langer op een laag pitje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Heb net een bestelling gedaan van 2 auto-thermometers met min/max functie om te retour te kunnen meten... en ik was ook even aan het kijken naar een modulerende thermostaat. Maar, dan gaat die vlieger van 2 thermostaten niet meer op lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:35
maarud schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:04:
en ik was ook even aan het kijken naar een modulerende thermostaat. Maar, dan gaat die vlieger van 2 thermostaten niet meer op lijkt me?
Bijna alle moderne ketels hebben op het aansluitblok voor de thermostaat zowel een aansluiting voor een modulerende- als een voor een aan-uit thermostaat.

De aan-uit thermostaat zou je in je hobbykamer toe kunnen passen. Die overruled altijd de modulerende.

Een thermostaat die met het OpenTherm protocol werkt, werkt echter niet modulerend op alle ketels ! Sommige ketels werken alleen modulerend met eigen-merk thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Volgens de handleiding kan elke OT-regelaar aangesloten worden. Ik hoop alleen niet dat die op klem 1 en 2 moeten, want daar zit de aan/uit al op (als ik een aan/uit wil gebruiken moet ik een weerstandje verwisselen volgens de handleiding).

Ik zag de Itho IDK 300/ Remeha Celcia 20 op Marktplaats staan.. is dat wat? Toch wat luxer dan de simpele Round Modulation ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Paar dagen weggeweest. Thermostaat op 16.0 gezet, huis was ook 16.0 bij thuiskomst gister 20u. Vervolgens ingesteld op 21.0 (continu).

Vanochtend 07u: 19.5 en nog steeds bezig om tot 21.0 te komen. Nu was het buiten eerst 4 graden dalende naar 1-2 graden, weinig wind.

Dus ik heb een serieus warmteoverdrachtprobleem in mijn woonkamer: 3.5 graden erbij in 11 uur. Ketel was ook steeds aan het afslaan vanwege te klein temperatuurverschil. Aanvoertemperatuur 60 graden, denk dat die maar weer omhoog moet.

Hier mijn vorige post met meer info over bovenstaande situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 03-12-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Klinkt als onvoldoende doorstroming.
- Staan je voetventielen te ver dicht of zijn ze verstopt?
- Zijn je radiatoren misschien niet goed ontlucht?
- Is je pomp soms bezig heen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Arnout schreef op maandag 03 december 2012 @ 15:51:
Paar dagen weggeweest. Thermostaat op 16.0 gezet, huis was ook 16.0 bij thuiskomst gister 20u. Vervolgens ingesteld op 21.0 (continu).

Vanochtend 07u: 19.5 en nog steeds bezig om tot 21.0 te komen. Nu was het buiten eerst 4 graden dalende naar 1-2 graden, weinig wind.

Dus ik heb een serieus warmteoverdrachtprobleem in mijn woonkamer: 3.5 graden erbij in 11 uur. Ketel was ook steeds aan het afslaan vanwege te klein temperatuurverschil. Aanvoertemperatuur 60 graden, denk dat die maar weer omhoog moet.

Klinkt als aanvoer en retour omgewisseld?

[Edit] Ik lees nu dat het vorige jaar wel "goed" werkte. Dan verstopping bij tweede rib van je radiator (ik roep maar wat, heb er geen verstand van :+)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 03-12-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
maarud schreef op maandag 03 december 2012 @ 14:35:
Volgens de handleiding kan elke OT-regelaar aangesloten worden. Ik hoop alleen niet dat die op klem 1 en 2 moeten, want daar zit de aan/uit al op (als ik een aan/uit wil gebruiken moet ik een weerstandje verwisselen volgens de handleiding).

Ik zag de Itho IDK 300/ Remeha Celcia 20 op Marktplaats staan.. is dat wat? Toch wat luxer dan de simpele Round Modulation ;)
Volgens mij ondersteund Bosch gewoon elke OT thermostaat. En of je een klokthermostaat wilt is niet door een ander te bepalen, dat zul je toch echt zelf moeten beslissen. ;) Als het puur om het moduleren gaat is een Round genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
revolution-nl schreef op maandag 03 december 2012 @ 08:50:
[...]

Heb je een atag ketel, dan moet je naast de maximale aanvoertemperatuur ook je het type verwarmingssysteem aanpassen. Doe je dit niet dan zal de ketel bij het verwarmen van de woning gewoon door moduleren.
Nee, een Daalderop, daar valt zoiets niet in te stellen. Het moduleren gaat via de OT thermostaat dus mogelijk overruled die de max ingestelde CV temp omdat de kamertemp niet de gewenste temp heeft. Ik heb de max. aanwarmtijd op 1 uur staat (max. 1 uur voor start programma beginnen met opwarmen). Misschien als ik die langer zet dat het stoken rustiger verloopt.

Heb inmiddels op de iSense thermostaat de opwarmsnelheid op z'n laagst gezet, kon nog 1 standje lager. Mogelijk daarmee resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Marnix17 op 03-12-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Arnout schreef op maandag 03 december 2012 @ 15:51:

Dan mag ik hier niet klagen.
Toen ik tussen de middag even thuis ging eten, zag ik dat het afgekoeld was tot 15,5 graad.
De thermostaat staat zo ingesteld dat ie ervoor zorgt dat het om half 5 's middags weer 19 graden is.
Ik heb hem toen tijdelijk aangepast zodat ie nog niet aan het opwarmen zou zijn op het moment dat ik thuis zou komen om half 5.
Vervolgens heb ik de gasstand genoteerd en de thermostaat weer op z'n oude programma gezet.
En nu maar afwachten hoe lang het zou duren eer de woonkamer weer op temperatuur was.

Bij thuiskomst om 16.35 was het 14,5 graden (op de honeywell chromotherm modulation)
Het klokprogramma hersteld om 16.45.
Het heeft 1 uur een 40 minuten geduurd voordat de woonkamer/keuken weer op 19 graden waren.

Dit met een Remeha Quinta 28c, een max aanvoer van 55 graden, vermogen teruggeschroefd naar ca 8-9 kw.
In de woonkamer voor hangt een T22 radiator van ca 3 meter lang en achter hebben we een oversized convectorput (Jaga) van bijna 3,5 meter lang.
In de keuken hangt nog een T11 radiatortje van 70x50.

Dit alles heeft ongeveer 1,5 kuub gas gekost

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
Naar aanleiding van mijn hoge gasrekening dit topic gevonden en ik wil ook aan de slag met een stukje cv tuning. Graag een stukje advies van wat mensen met wat meer ervaring. heb hier nog weinig verstand van.

Mijn situatie:
  • quooker met ingebouwde boiler voor in de keuken
  • Nieuwbouw woning met beneden vloerverwarming als hoofdverwarming met een opticontrol (39 graden).
  • modulerende programeerbare thermostaat
  • 1e etage radiatoren (staan meestal dicht)
  • zolder 1 radiator (bijna altijd dicht)
ons huidige verbruik:
  • Stroom: 4653 kWh/jaar
  • Gas: 1366 m3/jaar
Wat heb ik al gedaan:
Had eerst vloerverwarming continu op 20.5 staan.
Nu nachtverlaging en gaat ook omlaag als we aan het werk zijn.
Temp verlaagd naar 20 graden..
gaat om 22:30 uit en verliest op het moment maximaal 1 graden tot aan de ochtend
warmwater is vooral voor douchen. in de keuken komt het van de quoteer.

Wij hebben een agpo ferroli megadens 3.
Via wat googlen een handleiding gevonden en kan nu het service menu in :D
Maar graag wat advies met het instellen.
Hieronder de bladzijde met instellingen en mijn huidige instellingen erbij.

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/5625/screenshot20121203at849.jpg
Maar wat kan ik nu het beste aanpassen?
ik zat te denken aan de volgende parameters (met in gedachten dat de cv is overgedimensioneerd)
  • p09 nadraaitijdpomp van 15 naar 0 minuten
  • p11 begrenzing capaciteitsinstelling cv van 80% naar 50% (of lager zelfs?)
  • p13 maximum toerental modulerende pomp van 100% naar 50%
  • p16 nadraaitijd pomp tapwateraanvraag van 30s naar 5s
  • p18 maximaal vermogen tapwaterbereiding van 100% naar 70% (of lager?)
moet ik nog iets aanpassen aan p07 cv-stijgingslijn?
Hoe zorg ik dat de hr-ketel water van een lager temp uitstuurt?
Ik heb op het basis menu het nu op 60 graden gezet.
Maar als ik kijk staat er soms ook gewoon 80 graden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Marnix17 schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:57:
Waar heb je die temp ingesteld? Op de Combifort?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Inmiddels zowel op de Combifort als iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Waterzijdig inregelen op joeptjoep filmpje
Afbeeldingslocatie: http://i1.ytimg.com/vi/TntT__yrRyQ/mqdefault.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-12-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

hier even een (tijdelijke) negatieve tuning ervaring...
Ik had mijn calenta dus ook mooi naar 50-30 gezet en alles ingeregeld...dacht ik.
Ik had in november opeens 400m3 gas verbruikt terwijl ik vooral de prestatie van mijn VV wel tegen vond vallen
Wat blijkt na lang zoekwerk. mijn VV verdeler is niet geschikt voor LTV aanvoer. maw door het verlagen van de aanvoertemp naar 50 graden heeft hij nooit zijn goede vloer temp gehaald
Deze week hem dus vervangen voor een LTV variant. was helaas een dure leerschool :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marnix17 schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:19:
Inmiddels zowel op de Combifort als iSense.
Ik vermoed dat instellen op de iSense niet werkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ray schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:08:
Ik had mijn calenta dus ook mooi naar 50-30 gezet en alles ingeregeld...dacht ik.
Ik had in november opeens 400m3 gas verbruikt terwijl ik vooral de prestatie van mijn VV wel tegen vond vallen
Wat blijkt na lang zoekwerk. mijn VV verdeler is niet geschikt voor LTV aanvoer. maw door het verlagen van de aanvoertemp naar 50 graden heeft hij nooit zijn goede vloer temp gehaald
Deze week hem dus vervangen voor een LTV variant. was helaas een dure leerschool :(
Met per dag of per week opnemen had je het ook eerder opgemerkt, ik neem per dag op dus zou dat zo zien na een paar dagen.
Maar goed, dat is een koe in de kont kijken. Ik heb nog een oude cv combi en 117 kuub verbruik nov.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ray schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:08:
Gaat al dat gas onverbrand je rookgas afvoer in ofzo? Met andere woorden: Waar gaat die 400m3 heen? Of wordt je rendement van je ketel ineens minder dan 50% i.p.v. >90%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
ericplan schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:19:
[...]

Ik vermoed dat instellen op de iSense niet werkt.
Het moduleren wordt volgens mij nu helemaal via de iSense gedaan, ik heb de opwarmsnelheid daar dan maar nog lager gezet, kon nog 1 stap. Kijken of dat werkt want dit is niks. Retourtemp van boven de 40 op die momenten. Bij de opstart 's ochtends ruim onder de 30, zelfs tijdelijk onder 20 en aanvoer max 45-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
De hele installatie is een samenspel van warmte-aanbod en warmte-afname. Als je installatie niet genoeg warmte afneemt van je ketel staat die voor niks te stoken. Thermostaat blijft vragen, want nog niet op temperatuur, ketel stookt rustig door en netto resultaat is een koud huis en een hoge gasrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MieJuul schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:08:
[...]

Dan mag ik hier niet klagen.
Toen ik tussen de middag even thuis ging eten, zag ik dat het afgekoeld was tot 15,5 graad.
De thermostaat staat zo ingesteld dat ie ervoor zorgt dat het om half 5 's middags weer 19 graden is.
Ik heb hem toen tijdelijk aangepast zodat ie nog niet aan het opwarmen zou zijn op het moment dat ik thuis zou komen om half 5.
Vervolgens heb ik de gasstand genoteerd en de thermostaat weer op z'n oude programma gezet.
En nu maar afwachten hoe lang het zou duren eer de woonkamer weer op temperatuur was.

Bij thuiskomst om 16.35 was het 14,5 graden (op de honeywell chromotherm modulation)
Het klokprogramma hersteld om 16.45.
Het heeft 1 uur een 40 minuten geduurd voordat de woonkamer/keuken weer op 19 graden waren.

Dit met een Remeha Quinta 28c, een max aanvoer van 55 graden, vermogen teruggeschroefd naar ca 8-9 kw.
In de woonkamer voor hangt een T22 radiator van ca 3 meter lang en achter hebben we een oversized convectorput (Jaga) van bijna 3,5 meter lang.
In de keuken hangt nog een T11 radiatortje van 70x50.

Dit alles heeft ongeveer 1,5 kuub gas gekost
8 of 9 kW is misschien voldoende om je warmteverlies aan te vullen, maar niet genoeg om op te stoken.
Ik zie ook geen reden om te begrenzen in vermogen, je begrensd al op temperatuur. Voor een goed rendement maakt het vermogen niets uit. Juist in het begin bij een koude installatie kun je een groot vermogen rendabel kwijt in je systeem. Als je eenmaal in de buurt van de 55c komt moduleerd de ketel terug, als je dan een ruime deltaT overhoud stook je perfect en nog redelijk snel ook.
Ik weet zeker dat zo stoken rendabeler is als met een geknepen vermogen, dat duurt gewoon te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch merk je wel dat de rookgassen wel vrij warm zijn als je 70 graden stookt, de afvoer wordt dan aanmerkelijk heter dan wanneer ik 55 of lager stook, ookal is de retour nog sub 20 graden. Grootste probleem is eigenlijk niet zozeer dat het langer duurt met het opstoken, maar dat ik de thermostaat niet op afstand kan schakelen :P

Mijn ketel kan overigens gewoon 80% geven om tot de gewenste aanvoer te komen, maar ik heb de aanvoer wel op 55 graden beperkt op het moment. Het opstoken duurt iets langer, maar hij condenseert als een idioot :P

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 03-12-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 22:40
_JGC_ schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:34:
De hele installatie is een samenspel van warmte-aanbod en warmte-afname. Als je installatie niet genoeg warmte afneemt van je ketel staat die voor niks te stoken. Thermostaat blijft vragen, want nog niet op temperatuur, ketel stookt rustig door en netto resultaat is een koud huis en een hoge gasrekening.
Nee, ketel wordt begrenst door de maximale aanvoertemperatuur. Stookt dus niet door en slaat gewoon af = geen extra verbruik. Wel extra branderstarts en minder hoge efficiëntie door te hoge retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnos
  • Laatst online: 13-09 14:08
Hoi,

Ook ik ben inmiddels (veel te laat) begonnen om mijn CV installatie voorzichtig te tunen ... ;-)

Onze ketel is een Agpo Econpact 235C op zolder met een Honeywell Vision (aan/uit) in de woonkamer. De thermostaat wordt binnenkort vervangen voor een modulerende versie.

Installatie is als volgt:
- BG
Vloerverwarming (bijverwarming), Convector voor schuifpui, design radiator in de keuken (thermostaat) en plaatradiator (T11) in de hal
- 1e verdieping
2 slaapkamers plaatradiatoren (T11) en 1 design in de badkamer (thermostaat)
- 2e verdieping
1 slaapkamer (T11) en 1 studeer/werkkamer (T22)

alle radiatoren hebben voetventielen die op dit moment volledig open staan.

De volgende zaken had ik al aangepast:
- CV setpoint verlaagt naar 65
- Pompstand verlaagt van 3 naar 2
- Nadraaitijd CV pomp verlaagt van 15 min naar 4 min.
- Pompschakelaar voor vloerverwarmingspomp
- De twee radiatoren op zolder staan zo goed als de hele tijd uit, enkel de studeer en werkkamer gaat af en toe aan door manueel de kraan open en/of dicth te draaien.

Dit ging vooralsnog goed, radiatoren werden op de juiste manier warm (geleidelijk van boven naar beneden en een goede flow). De retour van de vloerverwarming wordt eigenlijk nooit echt warm maar blijft een beetje lauw (volgens mij is dat wel goed, toch?). Belangrijker nog, de woning werd gewoon goed warm en zelf de radiatoren op de bg grond werden goed en snel heet. De retourtemp bij de ketel was met deze instellingen gemiddeld rond de 38/42 graden.

Nu heb ik de volgende zaken aangepast:
- CV setpoint verlaagt naar 60
- Nadraaitijd CV pomp verhoogt naar 5 min
- Max. vermogen voor CV verlaagt van (standaard) 80% tot 60%

Helaas merkte ik vandaag dat mijn radiatoren niet meer op de juiste manier warm worden, het warme aanvoerwater lijkt direct naar de retour te stromen.

Nu is mij niet helemaal duidelijk wat de effecten zijn van het verlagen van het maximaal vermogen voor de CV en of dit enig effect heeft in de (sterkte van de) stroming van het water naar en door de radiatoren. Of moet ik toch misschien de pomp weer op stand drie zetten.

Het waterzijdig inregelen wil ook binnenkort gaan doen (moet nog even een ir-temp bestellen)
De voetventielen hebben altijd voluit open gestaan en de radiatoren hebben altijd een goede egale verwarming gehad.

Zijn er behalve het veranderen van de thermostaat (modulerende) en het waterzijdig inregelen nog meer zaken die ik met mijn ketel zou kunnen tunen en wat zou de oorzaak kunnen zijn van niet meer egale verwarming van mijn radiatoren. Misschien dat iemand in een soortgelijke opstelling al ervaringen heeft met bepaalde instellingen voor deze ketel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rol-Co schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:21:
[...]

Met per dag of per week opnemen had je het ook eerder opgemerkt, ik neem per dag op dus zou dat zo zien na een paar dagen.
Maar goed, dat is een koe in de kont kijken. Ik heb nog een oude cv combi en 117 kuub verbruik nov.
klopt, eind oktober toen ik begon met tunen het ik het per dag opgenomen. toen was het verbruik ook wel ruim maar het is dan ook een groot huis met weining isolatie. In november heb ik al wel vaker gekeken maar toen werkte mijn oxxio niet (daar houd ik het bij) en kon geen andere standen toevoegen.
Achteraf (maarja dat is alles...) heeft de aanvoer vd VV nooit boven de 30 graden gezeten wat feitelijk veel te laag is. Dit komt puur door de Isense die met het moduleren de aanvoertemp vd ketel < 50 graden haalt (ook als je max temp gewoon op 80 graden zet merk ik nu). Als je dan een verdeler hebt die je retourwater gaat mengen tja....
vandaag LTV verdeler bestellen

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 04-12-2012 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marnix17 schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:34:
[...]

Het moduleren wordt volgens mij nu helemaal via de iSense gedaan, ik heb de opwarmsnelheid daar dan maar nog lager gezet, kon nog 1 stap. Kijken of dat werkt want dit is niks. Retourtemp van boven de 40 op die momenten. Bij de opstart 's ochtends ruim onder de 30, zelfs tijdelijk onder 20 en aanvoer max 45-50.
Dat kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen. De Argus-branderautomaat van de Combifort is behoorlijk dom. Heb je wel de sensoren van de WAR(buitenvoeler en retour) losgemaakt? Mijn ervaring, al weer een tijdje terug, was dat de Combifort zich vreemd ging gedragen toen ik de WAR uitgeschakeld had maar de retoursensor had laten zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Ik heb die sensoren laten zitten. Ik heb dat van jou wel gelezen en ook het centrale blok toen losgemaakt maar ik kreeg toen het probleem dat hiij het keteltype niet meer herkende. Er is zit ook een soort weerstand volgens mij op gemonteerd. Waar heb jij ze dan op ontkoppeld? Eerder kreeg al gedoe toen ik de buitenvoeler en retoursensor apart had losgemaakt, toen begon hij daar echter over te zeuren. Ik heb hem daarna wel gereset, mogelijk zou dat nu wel goed gaan en het 'weerstandje' op het centrale blok blijft zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door Marnix17 op 04-12-2012 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marnix17 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 08:11:
Ik heb die sensoren laten zitten. Ik heb dat van jou wel gelezen en ook het centrale blok toen losgemaakt maar ik kreeg toen het probleem dat hiij het keteltype niet meer herkende. Er is zit ook een soort weerstand volgens mij op gemonteerd. Waar heb jij ze dan op ontkoppeld? Eerder kreeg al gedoe toen ik de buitenvoeler en retoursensor apart had losgemaakt, toen begon hij daar echter over te zeuren. Ik heb hem daarna wel gereset, mogelijk zou dat nu wel goed gaan en het 'weerstandje' op het centrale blok blijft zitten.
Het weerstandje is inderdaad voor de typeherkenning, geeft ongeveer aan hoe slim de branderautomaat is ;) Maar als ik het goed heb zit er een kroonsteentje (zie foto, boven de rode dop van de droogkookbeveiliging)
http://www.zoninamsterdam...layout=blog&id=1&Itemid=3
Daar kan je de sensoren loskoppelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Dat is het inderdaad, vorige keer ging het mis omdat de automaat nog in WAR regiem stond, na de reset is dat aangepast en nu kan ik de zaak inderdaad zo ontkoppelen. Even kijken wat hij gaat doen.

Nou dat bleek het inderdaad te zijn, hij blijft nu keurig onder de 60, toppie en nog weer bedankt voor de tip 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Marnix17 op 04-12-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 21:09

thaMini

Tool !!

Hmmmz. Nog steeds ben ik bezig om de 50% voetblokken van de verwarmingen in de woonkamer/keuken te laten vervangen voor 100% exemplaren. Het gaat hier om een tweepijpssysteem.
Het betreft een nieuwbouwhuis, dus ik heb garantie.
Maar het kost me veel moeite om de installateur te overtuigen. de projectontwikkelaar van de installateur heeft al gezegd dat er slechts één 50% in de gang hoort te zitten voor minimale doorstroming. Daar kan ik helemaal inkomen.
Maar als ik doorverbonden wordt met de service afdeling moet ik telkens opnieuw uitleggen waarom ik de blokken wil laten vervangen. Ze komen met vragen als: wordt het dan niet warm in huis? En lekken ze dan?
Het lijkt dat ze zelf niet helemaal een cv-systeem snappen. Of dat ze niet begrijpen dat iemand anders ook iets van een dergelijk systeem begrijpt.

Welke overtuigende argumenten moet ik geven dat deze mensen hun fout inzien?
Tuurlijk werkt een tweepijpssysteem ook met 50% blokken. Maar dan had ik net zo goed half zo grote verwarmingen kunnen gebruiken.
Ik kan ook de snelweg op met de handrem half aangetrokken, ik moet alleen meer gas geven.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik heb trouwens nog een vraag over mijn radiatoren in de woonkeuken.

's nachts staat de thermostaat in de kamer op 15 °C. als ik 's ochtends beneden kom
zijn de radiatoren in de kamer een beetje lauw.

De radiatoren in de keuken zijn vrij warm, hier zitten ook thermostaatknoppen op die op stand 5 staan.
De keuken staat wel in verbinding met de kamer dus er zit geen deur tussen.

Moet ik nu elke avond de thermostaatknoppen gaan terugdraaien in de keuken of bestaan er ook timerthermostaatknoppen? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Ik vraag mij dus ook af of het gasverbruik nu hoger is ivm keukenradiatoren die warm worden.

Alvast bedankt,

Groet Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 14:10

HeroS

SmartHome Nerd

@duimp

Ik zag in het Praxis krantje een leuke thermostaat knop staan welke je met tijden in kunt stellen.

Zie: http://publicaties.praxis.nl/Praxis/wk1249/#/zoompage/18/ (pagina 8 )

Misschien kun je hier wat mee.

[ Voor 0% gewijzigd door HeroS op 04-12-2012 11:23 . Reden: Typo ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
thaMini schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:47:
Hmmmz. Nog steeds ben ik bezig om de 50% voetblokken van de verwarmingen in de woonkamer/keuken te laten vervangen voor 100% exemplaren. Het gaat hier om een tweepijpssysteem.
Het betreft een nieuwbouwhuis, dus ik heb garantie.
Maar het kost me veel moeite om de installateur te overtuigen. de projectontwikkelaar van de installateur heeft al gezegd dat er slechts één 50% in de gang hoort te zitten voor minimale doorstroming. Daar kan ik helemaal inkomen.
Maar als ik doorverbonden wordt met de service afdeling moet ik telkens opnieuw uitleggen waarom ik de blokken wil laten vervangen. Ze komen met vragen als: wordt het dan niet warm in huis? En lekken ze dan?
Het lijkt dat ze zelf niet helemaal een cv-systeem snappen. Of dat ze niet begrijpen dat iemand anders ook iets van een dergelijk systeem begrijpt.

Welke overtuigende argumenten moet ik geven dat deze mensen hun fout inzien?
Tuurlijk werkt een tweepijpssysteem ook met 50% blokken. Maar dan had ik net zo goed half zo grote verwarmingen kunnen gebruiken.
Ik kan ook de snelweg op met de handrem half aangetrokken, ik moet alleen meer gas geven.
Misschien helpt het om te dreigen met het inschakelen van een externe partij die de boel op kosten van de projectontwikkelaar mag gaan oplossen. Zo ga je niet met je klanten om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

De maand november was een goedkoop gasmaandje tegenover de vorige jaren.
Het tunen van atag a244c is iets te zuinig ingesteld, krijg de kamer niet meer warm :p Op een 1 of andere manier wil de aanvoer temp niet boven de 47 graden komen, terwijl de aanvoer wel op 63 staat.
Ben eigenlijk te lui om het weer het installateurs menu te duiken. Dikke truien heb ik toch al aan.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

duimp schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 11:10:
Ik heb trouwens nog een vraag over mijn radiatoren in de woonkeuken.

's nachts staat de thermostaat in de kamer op 15 °C. als ik 's ochtends beneden kom
zijn de radiatoren in de kamer een beetje lauw.

De radiatoren in de keuken zijn vrij warm, hier zitten ook thermostaatknoppen op die op stand 5 staan.
De keuken staat wel in verbinding met de kamer dus er zit geen deur tussen.

Moet ik nu elke avond de thermostaatknoppen gaan terugdraaien in de keuken of bestaan er ook timerthermostaatknoppen? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Ik vraag mij dus ook af of het gasverbruik nu hoger is ivm keukenradiatoren die warm worden.

Alvast bedankt,

Groet Martin
Vraag is natuurlijk waarom de knoppen in de keuken op stand 5 gezet worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Duimp.
Als de keuken in open verbinding staat met de woonkamer(referentieruimte of WAR?), dan zou ik ze op dezelfde stand zetten als de woonkamer. Anders ga je met de radiator in de woonkamer de keuken verwarmen, dat heeft geen zin en geeft enorm veel onnodige luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
De knoppen staan op stand 5 omdat deze ruimte ook in verbinding staat met de kamer waar de kamerthermostaat is aangesloten.

Ik weet dus niet of ik deze standaard moet terugzetten op een andere stand.
Mijn beunhaas zei dat ik deze het beste op stand 5 kon laten staan.

Vandaar deze vraag.

@HeroS: ik zal even kijken in het praxis krantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

DarkChylde schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:12:
Naar aanleiding van mijn hoge gasrekening dit topic gevonden en ik wil ook aan de slag met een stukje cv tuning. Graag een stukje advies van wat mensen met wat meer ervaring. heb hier nog weinig verstand van.

Mijn situatie:
  • Nieuwbouw woning met beneden vloerverwarming als hoofdverwarming met een opticontrol (39 graden).
ons huidige verbruik:
Wat heb ik al gedaan:
Had eerst vloerverwarming continu op 20.5 staan.
Nu nachtverlaging en gaat ook omlaag als we aan het werk zijn.
Temp verlaagd naar 20 graden..
gaat om 22:30 uit en verliest op het moment maximaal 1 graden tot aan de ochtend
warmwater is vooral voor douchen. in de keuken komt het van de quoteer.

Wij hebben een agpo ferroli megadens 3.
Via wat googlen een handleiding gevonden en kan nu het service menu in :D
Maar graag wat advies met het instellen.
Hieronder de bladzijde met instellingen en mijn huidige instellingen erbij.

[afbeelding]
Maar wat kan ik nu het beste aanpassen?
ik zat te denken aan de volgende parameters (met in gedachten dat de cv is overgedimensioneerd)
moet ik nog iets aanpassen aan p07 cv-stijgingslijn?
Hoe zorg ik dat de hr-ketel water van een lager temp uitstuurt?
Ik heb op het basis menu het nu op 60 graden gezet.
Maar als ik kijk staat er soms ook gewoon 80 graden :S
Ik heb dezelfde ketel en ik durf nu wel te stellen dat mijn zootje goed is ingeregeld. Heb alleen geen vloerverwarming maar gewoon radiatoren, dus kan niet zoveel zinnigs zeggen over hoe je hem het beste kan instellen.

Even over je veranderingen:
Zo blijft de warmte na de warmtevraag meteen in je systeem hangen in plaats van zoveel mogelijk naar de ruimte te worden getransporteerd. Zou ik juist naar 30 min zetten,

Gezien je ook een nieuwbouwwoning hebt kan je hem gerust naar het minimum van 20% terugschroeven. Zelfs dan heb je nog teveel vermogen.

Mijn ervaring is dat dat geen zier uithaalt, hij blijft gewoon net zo hard doorpompen. Je moet de kap er even afhalen en de pomp handmatig op standje I zetten.

Tapwaterinstellingen gewoon op fabriek-af laten staan, heeft geen invloed op cv-bedrijf. Vooral p18, gewoon op 100% want het is al maar een CW3. Nu heb je kans dat-ie je douche niet eens meer kan bijhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

duimp schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 12:51:
De knoppen staan op stand 5 omdat deze ruimte ook in verbinding staat met de kamer waar de kamerthermostaat is aangesloten.

Ik weet dus niet of ik deze standaard moet terugzetten op een andere stand.
Mijn beunhaas zei dat ik deze het beste op stand 5 kon laten staan.

Vandaar deze vraag.

@HeroS: ik zal even kijken in het praxis krantje.
Laat de beun maar l#$#$%$. En wat Oxellaar zegt.
Als de keuken en de kamer met elkaar in open verbinding staan en de thermostaat hangt in de kamer is de bedoeling van die knoppen om een balans te krijgen tussen woonkamer en keuken. Probeer eens of de knoppen in de keuken op 3 kunnen blijven. Heb je ook thermostaatknoppen in de kamer?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
funnos schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 02:56:

Nu heb ik de volgende zaken aangepast:
- CV setpoint verlaagt naar 60
- Nadraaitijd CV pomp verhoogt naar 5 min
- Max. vermogen voor CV verlaagt van (standaard) 80% tot 60%

Helaas merkte ik vandaag dat mijn radiatoren niet meer op de juiste manier warm worden, het warme aanvoerwater lijkt direct naar de retour te stromen.

Nu is mij niet helemaal duidelijk wat de effecten zijn van het verlagen van het maximaal vermogen voor de CV en of dit enig effect heeft in de (sterkte van de) stroming van het water naar en door de radiatoren. Of moet ik toch misschien de pomp weer op stand drie zetten.
Ik heb hetzelfde ingesteld op mijn agpo econpact 225, 60 setpoint (min is 55 dacht ik), vermogen op 65%, maar ook elke keer is aanvoer gelijk aan retour, 43 aanvoer wordt ~40 in de retour, ook met hogere/lagere temps..

Eigenlijk ook geen idee hoe ik dat kan wegwerken, ik zoek ook nog een oplossing, als iemand hier wat weet ...

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
m00 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:43:
[...]

Ik heb dezelfde ketel en ik durf nu wel te stellen dat mijn zootje goed is ingeregeld. Heb alleen geen vloerverwarming maar gewoon radiatoren, dus kan niet zoveel zinnigs zeggen over hoe je hem het beste kan instellen.

Zo blijft de warmte na de warmtevraag meteen in je systeem hangen in plaats van zoveel mogelijk naar de ruimte te worden getransporteerd. Zou ik juist naar 30 min zetten,

Gezien je ook een nieuwbouwwoning hebt kan je hem gerust naar het minimum van 20% terugschroeven. Zelfs dan heb je nog teveel vermogen.

Mijn ervaring is dat dat geen zier uithaalt, hij blijft gewoon net zo hard doorpompen. Je moet de kap er even afhalen en de pomp handmatig op standje I zetten.

Tapwaterinstellingen gewoon op fabriek-af laten staan, heeft geen invloed op cv-bedrijf. Vooral p18, gewoon op 100% want het is al maar een CW3. Nu heb je kans dat-ie je douche niet eens meer kan bijhouden...
Thanks! ga ik mee aan de gang.
Weet jij hoe ik zorg dat de watertemperatuur van de cv omlaag gaat?
Het zou moeten gaan met de <+ - > toetsen onder de lcd. Maar na een tijd staat er weer 80 graden (ipv de ingestelde 60graden). Kan dit met de cv setpoint parameter?
Mijn vloerverwarming pakt water van 40 graden, dus is een beetje zonde als de ketel water van 80 aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@ericplan ik heb ook thermostaatknoppen in de kamer, staan altijd op max.
Ik zal proberen om de knoppen in de keuken op drie te zetten.

Hopen dat de radiatoren in de keuken dan 's nachts niet zo warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

duimp schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:36:
@ericplan ik heb ook thermostaatknoppen in de kamer, staan altijd op max.
Ik zal proberen om de knoppen in de keuken op drie te zetten.

Hopen dat de radiatoren in de keuken dan 's nachts niet zo warm worden.
Ik mag toch hopen dat 's nachts de verwarming laag staat? Als je alle thermostaatknoppen op max hebt staan hebben die knoppen overigens niet zo veel nut.
In de kamer kan je ze bijvoorbeeld gebruiken om temperatuurverschillen in de kamer enigzins op te vangen. Bijvoorbeeld als de noordkant van de kamer kouder is dan de zuidkant. En dus ook om de verschillen tussen kamer en keuken een beetje te middelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:16:
[...]

Laat de beun maar l#$#$%$. En wat Oxellaar zegt.
Als de keuken en de kamer met elkaar in open verbinding staan en de thermostaat hangt in de kamer is de bedoeling van die knoppen om een balans te krijgen tussen woonkamer en keuken. Probeer eens of de knoppen in de keuken op 3 kunnen blijven. Heb je ook thermostaatknoppen in de kamer?
Onzin, grote onzin. De beun heeft gelijk. Als de keuken in open verbinding met de kamer staat en de kamer is referentieruimte, dan is de keuken ook automatisch referentieruimte. Dus zitten die thermostaatkranen daar voor niets en zul je die dus gewoon op max moeten zetten.
Het is erg knap als je in één ruimte (kamer+keuken open verbinding) twee verschillende temperaturen kan krijgen. ;) Door luchtstroming worden deze vertrekken dezelfde temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 04-12-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ik heb 's nachts de verwarming op 15 C staan.
De radiatoren in de keuken worden 's nachts waarschijnlijk warmer dan de rest in de kamer.
Dit viel mij de laatste week op.

Omdat het een grote ruimte is zou eigenlijk alles toch even warm moeten worden.
De thermostaatkranen in de kamer worden volgend jaar vervangen omdat het eigenlijk geen nut heeft ivm kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je hoeft ze niet te vervangen hoor, gewoon op stand 5 zetten. Dan lopen ze niet zo heel snel meer dicht :+
De knop eraf kan ook, staan ze volledig open.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 04-12-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oxellaar schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:10:
[...]

Onzin, grote onzin. De beun heeft gelijk. Als de keuken in open verbinding met de kamer staat en de kamer is referentieruimte, dan is de keuken ook automatisch referentieruimte. Dus zitten die thermostaatkranen daar voor niets en zul je die dus gewoon op max moeten zetten.
Het is erg knap als je in één ruimte (kamer+keuken open verbinding) twee verschillende temperaturen kan krijgen. ;) Door luchtstroming worden deze vertrekken dezelfde temperatuur.
Nou, nou....Een beetje nuance, please?

Waar wij televisie kijken hangen 2 radiatoren zonder knop. Als ik de radiator die het dichtst bij de thermostaat hangt (een dikke T22) op standje bijna 3 zet, gaat -ie dicht bij ongeveer 20 graden omgevingstemp. Het effect daarvan is dat de gehele ruimte wordt verwarmd door de overige radiatoren die zich in de TV hoek bevinden.

Per saldo zal je gelijk hebben, maar qua comfort voelt het toch écht prettiger wanneer die grote hufter zwijgt. Misschien bereik je dat effect ook door een graadje warmer te stoken, maar het comfortgevoel is echt. En geen onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Geen onzin, maar ervaring in een soortgelijke situatie. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat door luchtstroming de temperatuur overal gelijk wordt, maar door met de thermostaatknoppen te spelen kan je de luchtstroming beperken. Voor die luchtstroming bestaat trouwens een ander woord:
T o c h t
En dat proberen wij te vermijden, omdat het onaangenaam is en leidt tot meer stoken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

m00 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:43:
[...]

@ nadraaitijd pomp

In de praktijk duurt het ongeveer 1 a 2 minuten tot na een branderstop de aanvoer hetzelfde is als de retour.
(lees de rookgas warmtewisselaar heeft al zijn rest warmte aan het water afgegeven)

De hoeveelheid warmte in het leiding en radiator systeem neemt hierna alleen maar af, de brander is immers uit.

Veel langer na-draaien met de pomp heeft dan geen zin, sterker nog, het kan nadelig werken door toename van de rookgasverliezen, de warme kolom lucht in de rookgaspijp die opstijgt, en het water gaat afkoelen, met de koude aangezogen buitenlucht, (afhankelijk natuurlijk van de rookgas constructie van de ketel)

[ Voor 2% gewijzigd door Gasschuif op 04-12-2012 22:45 . Reden: wat verfijning text ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb mijn nadraaitijd op 9 min staan. Zo heb ik zoveel mogelijk restwarmte in mijn woonkamer en zakt de watertemperatuur sneller.

Ik heb net weer een aanpassing doorgevoerd. Doordeweeks ga ik niet in 1x stoken naar de eindtemperatuur maar in 2 stappen. Eerste stap 2 graden vanaf de nachtverlaging 20min rust en dan weer 1.5c naar de eindtemperatuur. Qua comfort maakt het niet want we zijn toch niet thuis. De gemiddelde retourtemperatuur over de gehele opwarm sessie moet zo onder de 40c komen.

Denk ik zo goed of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 22:19
DarkChylde schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:12:

Mijn situatie:
ons huidige verbruik:
Hoe groot is jouw woning ? 1366m3/jaar hoeft niet 'veel' te zijn toch ?

Ik heb ook overal VVW, continue warmtevraag van 22,5° overdag en 21.5° 's nachts. Jaar verbruik is 1150m3, waarvan een 250-tal (geschat) voor SWW is.

Ik heb wel de indruk dat mijn grootste verbruik toch 's nachts is, dus misschien moet ik wat meer nachtverlaging toepassen, en dan 's ochtends wat vroeger beginnen met het dagregime.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

iemand hier enig idee of een Remeha Calenta met een actieve LTV VV verdeler om kan gaan ? Ik heb ze vandaag gebeld maar als consument hoef je daar echt geen vragen te stellen. Ze vertikken het gewoon je te helpen. Je moet maar naar een installateur. Dat had ik al 2x gedaan en al 2x heb ik een verkeerde verdeler. Als je dan vraagt waar je wel moet zijn voor goed advies hebben ze ook geen antwoord.
Afin ik wil dus een therminon LTV verdeler op 25 meter vd calenta zetten. Lijkt me geen probleem maar wie weet het zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:05:
[...]

Nou, nou....Een beetje nuance, please?
"Laat de beun maar l#$#$%$. En wat Oxellaar zegt."

Vandaar misschien mijn ongenuanceerde uitschieter? Maar idd zal weer rustig zijn ;)
ericplan schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:20:
[...]

Geen onzin, maar ervaring in een soortgelijke situatie. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat door luchtstroming de temperatuur overal gelijk wordt, maar door met de thermostaatknoppen te spelen kan je de luchtstroming beperken. Voor die luchtstroming bestaat trouwens een ander woord:
T o c h t
En dat proberen wij te vermijden, omdat het onaangenaam is en leidt tot meer stoken.
Naar mijn mening creëer je door het knijpen van warmtetoevoer in een bepaalde hoek van een ruimte juist verschil in temperatuur. Als het vermogen juist wordt verdeeld over de radiatoren is dit niet nodig. Als dit niet klopt of de radiatoren hangen eigenlijk op een verkeerde plaats, dan zou je het misschien als noodoplossing kunnen gebruiken, maar ideaal is het niet.
En ja als luchtstroming hinderlijk wordt is het tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnos
RonaldDesigns schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:38:
[...]

Ik heb hetzelfde ingesteld op mijn agpo econpact 225, 60 setpoint (min is 55 dacht ik), vermogen op 65%, maar ook elke keer is aanvoer gelijk aan retour, 43 aanvoer wordt ~40 in de retour, ook met hogere/lagere temps..

Eigenlijk ook geen idee hoe ik dat kan wegwerken, ik zoek ook nog een oplossing, als iemand hier wat weet ...
Ja dat heb ik dus ook, aanvoer blijft rond de 50 graden hangen terwijl retour blijft schommelen rond de 40 ..
Ik weet niet of dit goed of slecht is. Overigens merkte ik vandaag wel dat de radiatoren bij langere stooktijd wel volledig warm worden maar volgens mij is denk ik toch iets te weining (pomp)kracht om het water goed doorgestroomd te krijgen in de radiatoren.. nu is het zo dat het warme water vrij direct ook richting retour gaat. Dit gebeurd overigens alleen bij plaatradiatoren van 50 cm of lager, bij hogere plaatradiatoren gaat het beter.

Ik lees heel veel verhalen dat de meeste nieuwe ketels 'te zwaar' zijn voor de woning, maar hoe zou je dit kunnen meten/controleren? en zou je aan de hand van de metingen de juiste instelling voor bijvoorbeeld je maximaal vermogen voor de CV in kunnen stellen?

[ Voor 7% gewijzigd door funnos op 05-12-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
funnos schreef op woensdag 05 december 2012 @ 01:46:
[...]
Ik lees heel veel verhalen dat de meeste nieuwe ketels 'te zwaar' zijn voor de woning, maar hoe zou je dit kunnen meten/controleren? en zou je aan de hand van de metingen de juiste instelling voor bijvoorbeeld je maximaal vermogen voor de CV in kunnen stellen?
Nogmaals, begrenzen op vermogen levert geen besparing, mits je een modulerende thermostaat hebt.
Misschien in de super goed geïsoleerde huizen, maar er zijn hier genoeg menseen met een huis wat flink vermogen vraagt. Zeker om het van 15 naar bijv 21c te stoken in een normale tijd. Er staan hier genoeg verhalen dat mensen na het "tunen" hun huis niet meer goed warm krijgen ;)
Bij aan/uit is het een ander verhaal, dan kun je beter een andere thermostaat kopen, die wel moduleert.

Begrens gewoon je maximale watertemperatuur, dauwpunt stoken, daar bereik je echt wat mee.
Welke temperatuur je instelt is voor iedereen weer anders en comfort en woningafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 06:49:
[...]

Nogmaals, begrenzen op vermogen levert geen besparing, mits je een modulerende thermostaat hebt.
Misschien in de super goed geïsoleerde huizen, maar er zijn hier genoeg menseen met een huis wat flink vermogen vraagt. Zeker om het van 15 naar bijv 21c te stoken in een normale tijd. Er staan hier genoeg verhalen dat mensen na het "tunen" hun huis niet meer goed warm krijgen ;)
Dit is weer veel te zwart-wit zoals zo vaak gebeurt.

-Begrenzen op vermogen levert wel besparing, ook bij een modulerende thermostaat
-Als je je vermogen zo ver geknepen hebt dat je huis niet meer in een redelijke tijd warm wordt ben je gewoon te ver gegaan. Ofwel: Je hebt dan slecht getuned.

Als je een bikkel bent tune je je CV installatie gewoon regelmatig afhankelijk van het seizoen.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja zeker, meerdere keren per jaar een verschillende instelling, dat doe ik ook.
Maar dan wel alleen de temperatuur, niet het vermogen.
Vermogen wat bij een lage retour temperatuur afgegeven wordt aan het water is niet verloren, dus waar zit dat verlies dan? Als het je schoorsteen niet uit vliegt.....
Zwart wit...ja als je een 35kW ketel in een vierkamer appartement hebt, maar je kunt dan beter een andere ketel nemen. Het grootste probleem is dan je minimale vermogen, niet je maximale.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 05-12-2012 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Waarom zou je wél op vermogen moeten begrenzen met een aan/uit thermostaat? De meeste moderne ketels moduleren toch ook op retourtemp?

Enne Oxellaar, we zijn nu allemaal weer dikke vriendjes, idd.

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 05-12-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:19:

Vermogen wat bij een lage retour temperatuur afgegeven wordt aan het water is niet verloren, dus waar zit dat verlies dan? Als het je schoorsteen niet uit vliegt.....
Dat doet het dus wel...

Bij hogere last en gelijke retour temperatuur stijgt je schoorsteen temperatuur. Meet maar eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 22:19
[...]

Misschien in de super goed geïsoleerde huizen
Ik vraag me dat eigenlijk ook af, of dat helpt qua verbruik. Als je x aantal kW nodig hebt, dan zal je ketel dat toch leveren, en door modulatie gaat hij toch een zo laag mogelijk vermogen gebruiken om dat te leveren ?

En waarom zou het in goed geisoleerde huizen misschien wel helpen ?

Hoedanook, ik heb gisteren mijn max. vermogen eens teruggeschroefd naar 50%; eens zien of dat wat oplevert, maar ik twijfel er toch wel aan. Volgens mij is mijn ketel trouwens veel te zwaar; mijn min. vermogen is veel te hoog.
Vanavond ook eens kijken naar de nadraaitijd van de VV pomp.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

whoami schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:10:
[...]

Ik vraag me dat eigenlijk ook af, of dat helpt qua verbruik. Als je x aantal kW nodig hebt, dan zal je ketel dat toch leveren, en door modulatie gaat hij toch een zo laag mogelijk vermogen gebruiken om dat te leveren ?

En waarom zou het in goed geisoleerde huizen misschien wel helpen ?

Hoedanook, ik heb gisteren mijn max. vermogen eens teruggeschroefd naar 50%; eens zien of dat wat oplevert, maar ik twijfel er toch wel aan. Volgens mij is mijn ketel trouwens veel te zwaar; mijn min. vermogen is veel te hoog.
Vanavond ook eens kijken naar de nadraaitijd van de VV pomp.
Om even terug te komen op het ketel vermogen.

Mijn nieuwbouwwoning krijg ik op 20% en bij 60c vermogen bij -20 nog snel warm. (Intergas HR28/24) Volgens mij mag je dan wel spreken van over dimensionering |:(

Is er nog iemand die hier iets over kan zeggen
Ik heb net weer een aanpassing doorgevoerd. Doordeweeks ga ik niet in 1x stoken naar de eindtemperatuur maar in 2 stappen. Eerste stap 2 graden vanaf de nachtverlaging 20min rust en dan weer 1.5c naar de eindtemperatuur. Qua comfort maakt het niet want we zijn toch niet thuis. De gemiddelde retourtemperatuur over de gehele opwarm sessie moet zo ver de 40c komen.

Denk ik zo goed of mis ik iets?

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn pompsnelheid van de CV-ketel ook maar eens op 1 gezet. Mijn hoofdverwarming beneden is vloerverwarming en de radiatoren boven staan eigenlijk alleen maar nagenoeg dicht. Volgens mijn redenering pompt de CV dus voornamelijk het warme water van zolder naar de vloerverwarmingsverdeler op de beganegrond waarna beide vloerwarwarmingspompen het overnemen. Volgens mij moet ik dit zo probleemloos kunnen laten. Helaas heb ik beneden ook nog 2 radiatoren als bijverwarming die door de vorige bewoner zonder stelmogelijkheid aan de uitvoer zijn aangesloten. Ik kan die dus niet knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
whoami schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:17:
[...]

Hoe groot is jouw woning ? 1366m3/jaar hoeft niet 'veel' te zijn toch ?

Ik heb ook overal VVW, continue warmtevraag van 22,5° overdag en 21.5° 's nachts. Jaar verbruik is 1150m3, waarvan een 250-tal (geschat) voor SWW is.

Ik heb wel de indruk dat mijn grootste verbruik toch 's nachts is, dus misschien moet ik wat meer nachtverlaging toepassen, en dan 's ochtends wat vroeger beginnen met het dagregime.
Mijn woning is ongeveer 140 m2. Het is een goed geisoleerd huis met een wtw installatie.
Als ik dan zie dat we 90 euro per maand kwijt zijn, dan vind ik dat veel.
Daarnaast heb ik al heel lang het gevoel dat de boel verkeerd afsteld staat.
Bij ons draait 90% van het jaar alleen de vloerverwarming beneden.
En met een beetje zon warmt onze woning al vrij goed op alleen door de zonnewarmte.
Weet ook niet echt of het veel is, maar dan gaan we zien na de aanpassingen ;-)
Het mooi is dat greenchoice je een overzicht bied van wat je per maand verbruikt hebt.
Zal we enigzins incorrect zijn, maar geeft wel een redelijk beeld. Zou mooi zijn als mijn verbruik met wat slimme aanpassingen omlaag gaat. Beter voor het milieu en ook nog een kostenbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

whoami schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:10:
[...]

Stel even het gevraagde vermogen van je huis op X
Je schoorsteen verlies op Y
Je brandervermogen op Z

Als je huis vermogen X nodig heeft om warm te worden levert de ketel vermogen X aan het CV water.

Je schoorsteen verlies is vermogen Y

Je brandervermogen (dus je gasverbruik) is gelijk aan X + Y ofwel vermogen richting huis + schoorsteen verlies.

Brander vermogen is dus altijd groter dan het vermogen dat je huis vraagt. Wel zo laag mogelijk zoals je schrijft, maar wel altijd hoger dan het vermogen dat richting je huis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

VROEM! schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:08:
[...]

Dit is weer veel te zwart-wit zoals zo vaak gebeurt.

-Begrenzen op vermogen levert wel besparing, ook bij een modulerende thermostaat
-Als je je vermogen zo ver geknepen hebt dat je huis niet meer in een redelijke tijd warm wordt ben je gewoon te ver gegaan. Ofwel: Je hebt dan slecht getuned.

Als je een bikkel bent tune je je CV installatie gewoon regelmatig afhankelijk van het seizoen.
Begrenzen op vermogen kan wel degelijk het comfort verhogen, doordat de ingestelde temperatuur meer geleidelijk wordt bereikt.
Bovendien zal bij een begrensd vermogen ook de pomp in een lagere stand kunnen werken. Bij onbegrensd vermogen en pompsnelheid in stand II of I zal de ketel sneller gaan pendelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:37:
Waarom zou je wél op vermogen moeten begrenzen met een aan/uit thermostaat? De meeste moderne ketels moduleren toch ook op retourtemp?

Enne Oxellaar, we zijn nu allemaal weer dikke vriendjes, idd.
Omdat een aan/uit een simpel maak contact is, 100% vermogen vraag dus. Zeker bij het op temperatuur houden is dat niet nodig. Moduleren op ruimte temperatuur is nu eenmaal economischer als op aanvoer/retour.

Edit: ik bedoel natuurlijk niet dat een ketel niet meer moduleert zodra er een aan/uit regeling op zit.
Alleen werkt dit minder precies als op basis van ruimte.
Een modulerende thermostaat geeft een berekende vermogen vraag naar de ketel direct vanaf de start.
VROEM! schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:51:
[...]

Dat doet het dus wel...

Bij hogere last en gelijke retour temperatuur stijgt je schoorsteen temperatuur. Meet maar eens na.
Klopt, maar rendement staat los van het vermogen. Wordt ook altijd opgegeven bij een bepaalde aanvoer en retour, niet bij een bepaalde branderbelasting.
En weegt dat hogere rendement op tegen het soms veel langer branden van de ketel?

[ Voor 43% gewijzigd door Oxellaar op 05-12-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnos
[...]

Bij aan/uit is het een ander verhaal, dan kun je beter een andere thermostaat kopen, die wel moduleert.

Begrens gewoon je maximale watertemperatuur, dauwpunt stoken, daar bereik je echt wat mee.
Welke temperatuur je instelt is voor iedereen weer anders en comfort en woningafhankelijk.
@Oxxelaar

Op dit moment heb ik een aan/uit thermostaat en lijkt mijn ketel toch wel te moduleren op basis van retourtemperatuur. Ik hoor de ketel namelijk harder en/of zachter branden wanneer de retour temp lager/hoger wordt.

Waar ik naar op zoek ben is of de verlaging van het vermogen iets te maken kan hebben met het feit dat mijn radiatoren niet meer egaal warm worden zoals voorheen en het warme water vrij direct naar de retour lijkt te stromen.

Mijn pompstand is 2 en vermogen voor cv staat nu op 60 en setpoint voor CV staat ook op 60
Mijn woning wordt nog steeds snel en aangenaam warm, maar krijg het verschil tussen aanvoer en retour niet kleiner in de ketel en blijft maar ong 10 graden. Aanvoer rond 50 en retour rond de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
@funnos

Welke optie van het menu is die pompstand? Of zit je in het installatiemenu hiervoor. Ik wil hem ook wat lager zetten maar kon het nog niet vinden, neem aan dat de menu's nagenoeg hetzelfde zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ByteMe_ op 05-12-2012 11:40 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:36:
[...]

[...]
Klopt, maar rendement staat los van het vermogen.
Dit is wederom niet waar.
Wordt ook altijd opgegeven bij een bepaalde aanvoer en retour, niet bij een bepaalde branderbelasting.
Dat komt omdat de industrie onderling een testprocedure overeengekomen is die voorschrijft dat het nominale rendement bepaald wordt op vollast en niet op deellast.

Dat ze die procedure overeenkomen wil nog niet zeggen dat het rendement in deellast niet stijgt.
En weegt dat hogere rendement op tegen het soms veel langer branden van de ketel?
Ja dat doet het. Sterker nog: Het veel langer laten branden van de ketel is juist het grote doel als je hoog rendement wilt.
De CV fabrikanten adviseren ook om lang in deellast te stoken. Dat is de hele reden dat er modulerende thermostaten gemaakt zijn. Om de ketel zo lang mogelijk op zo laag mogelijke last te laten branden voor zo hoog mogelijk rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Niet om het een of ander Oxellaar, maar ik zie dat je in de HVAC branche werkt:

Heb je ooit geleerd om zelf de warmte overdrachtscoefficienten van een warmtewisselaar uit te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VROEM! schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:54:
[...]

Dit is wederom niet waar.

[...]

Dat komt omdat de industrie onderling een testprocedure overeengekomen is die voorschrijft dat het nominale rendement bepaald wordt op vollast en niet op deellast.

Dat ze die procedure overeenkomen wil nog niet zeggen dat het rendement in deellast niet stijgt.
Als jij het voor elkaar krijgt om op deellast of laaglast boven de 107 of 109% uit te komen neem ik mijn petje af, want dat gaat je niet lukken.
Ik maak dagelijks stookrapporten van allerlei formaten verwarmingsketels en vermogen beïnvloed het rendement absoluut niet. Op vollast of op deellast, het enige wat het rendement beïnvloed is de dT over de wisselaar. En ja ik heb ooit geleerd om warmte overdrachtscoefficienten te berekenen, maar dat is in dit geval overbodig. Het resultaat draai ik meerdere keren per week uit mijn rookgasmeter.

Het is wel zo dat zodra je retour boven de +/-35c gaat dat het vermogen snel moet gaan zakken, anders ga je idd flink zakken in rendement. Mijn ketel thuis doet dat netjes uit zichzelf, vandaar dat ik stel dat begrenzen op vermogen niet nodig is. Sterker nog, mijn ketel stookt cv-zijdig nooit op 100%, zover komt hij simpelweg niet. Als de meet en regelorganen goed op elkaar afgestemd zijn is handmatig begrenzen niet nodig.
[...]

Ja dat doet het. Sterker nog: Het veel langer laten branden van de ketel is juist het grote doel als je hoog rendement wilt.
De CV fabrikanten adviseren ook om lang in deellast te stoken. Dat is de hele reden dat er modulerende thermostaten gemaakt zijn. Om de ketel zo lang mogelijk op zo laag mogelijke last te laten branden voor zo hoog mogelijk rendement.
Ben ik ook helemaal met je eens, maar er is natuurlijk een omslagpunt, dat het gewoon te lang duurt voor de gewenste ruimtetemperatuur gehaald wordt. Zeker als je van 14c naar 21c gaat.
Ook niet elke woning is toch geschikt voor (Z)LTV? Dat is om een dezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

DarkChylde schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:43:
[...]

Thanks! ga ik mee aan de gang.
Weet jij hoe ik zorg dat de watertemperatuur van de cv omlaag gaat?
Het zou moeten gaan met de <+ - > toetsen onder de lcd. Maar na een tijd staat er weer 80 graden (ipv de ingestelde 60graden). Kan dit met de cv setpoint parameter?
Mijn vloerverwarming pakt water van 40 graden, dus is een beetje zonde als de ketel water van 80 aanlevert.
Da's inderdaad de cv-setpoint (p15). Verder heb ik tapwater (p19) op 50°C gezet i.p.v. de standaard 65°C. Je bent toch altijd koud aan het bijmengen voor douche en afwas, dus daar gaat ook een hoop energie verloren.
Geen risico op Legionella vanwege geen warmhoudvat.
Gasschuif schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:16:
[...]

@ nadraaitijd pomp

In de praktijk duurt het ongeveer 1 a 2 minuten tot na een branderstop de aanvoer hetzelfde is als de retour.
(lees de rookgas warmtewisselaar heeft al zijn rest warmte aan het water afgegeven)

De hoeveelheid warmte in het leiding en radiator systeem neemt hierna alleen maar af, de brander is immers uit.

Veel langer na-draaien met de pomp heeft dan geen zin, sterker nog, het kan nadelig werken door toename van de rookgasverliezen, de warme kolom lucht in de rookgaspijp die opstijgt, en het water gaat afkoelen, met de koude aangezogen buitenlucht, (afhankelijk natuurlijk van de rookgas constructie van de ketel)
Hmm, klinkt logisch. Gevoelsmatig heb ik toch het idee dat er na X minuten nadat de pomp is gestopt loze warmte in de leidingen blijft zitten, als je radiatoren al zijn afgekoeld. Of niet? Ook omdat mijn installatie er wat langer over doet om na branderstop overal dezelfde temperatuur te krijgen, want afgeknepen en laagste pompstandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
[...]

Interessant, ik zit met het zelfde vraagstuk: L-vormige woonkamer met keuken, met ruwweg in elke hoek een radiator. 2 in de woonkamer, 1 in de keuken, Thermostaat hangt in de woonkamer. Ik stook de woonkamer op 21, de keuken kan dan op 19 blijven, de radiator blijft koud. Wat ik me ook al langere tijd afvraag: is het nou zuiniger de keuken niet te stoken, dan het warmteverlies van woonkamer naar keuken? Feitelijk stook ik nu slechts 21+21+19=61 graden, terwijl als je alles stookt je 21+21+21=63 graden moet stoken. Hoe zit dit nu?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:36:
[...]
Op vollast of op deellast, het enige wat het rendement beïnvloed is de dT over de wisselaar.
En waarvan is die dT afhankelijk?
Het is wel zo dat zodra je retour boven de +/-35c gaat dat het vermogen snel moet gaan zakken, anders ga je idd flink zakken in rendement.
Ergo: Zowel vermogen als retour temperatuur zijn belangrijk. Zoals ik al zei.

En niet te vergeten: Zoals de situatie is van degene die de aanleiding gaf voor de discussie:
funnos schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:36:
[...]

@Oxxelaar
Mijn pompstand is 2 en vermogen voor cv staat nu op 60 en setpoint voor CV staat ook op 60
Mijn woning wordt nog steeds snel en aangenaam warm, maar krijg het verschil tussen aanvoer en retour niet kleiner in de ketel en blijft maar ong 10 graden. Aanvoer rond 50 en retour rond de 40.
Mijn ketel thuis doet dat netjes uit zichzelf, vandaar dat ik stel dat begrenzen op vermogen niet nodig is.
En je even jouw situatie voor het gemak extrapoleert naar elke user hier met een modulerende cv ketel.
[...]
Ben ik ook helemaal met je eens, maar er is natuurlijk een omslagpunt, dat het gewoon te lang duurt voor de gewenste ruimtetemperatuur gehaald wordt. Zeker als je van 14c naar 21c gaat.
Ook niet elke woning is toch geschikt voor (Z)LTV? Dat is om een dezelfde reden.
Dan komen we uiteraard weer bij dit punt:
VROEM! schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:08:
[...]

Maar die wist je je vast nog wel te herinneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Zou de Remeha iSense werken icm met mijn Bosh 30 HRC als ik op de Bosch een buitenvoeler aansluit?

Met andere woorden, is die combinatie universeel, of gaat de weersafhankelijke regeling van de iSense alleen werken met de Remeha ketels?

Zo ja, dan haal ik gewoon een simpele Celcia 20, werkt het wel dan is de iSense best een leuk dingetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
AFAIK staat je slimme thermostaat gewoon buitenspel als je een buitenvoeler aan de ketel hangt. Ketel bepaalt de stooklijn dan, niet je binnenthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Net alle instellingen doorgevoerd. En even de thermostaat een graadje omhoog gegooid.
Werd snel warm ;)
Dus dat gaat iig nog goed.
Nu even een tijdje kijken hoe het verder gaat.
Over een paar maanden een update met wat resultaten.
m00, bedankt voor de hulp! _/-\o_

voor de volledigheid, dit zijn mijn instelling.
p09 nadraaitijdpomp 5 minuten
p11 begrenzing capaciteitsinstelling cv 30%
p13 maximum toerental modulerende pomp van 100% naar 50%
p15 cv-setpoint naar 60 graden
p16 nadraaitijd pomp tapwateraanvraag van 30s naar 5s

[ Voor 3% gewijzigd door DarkChylde op 05-12-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

DarkChylde schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:01:
Net alle instellingen doorgevoerd. En even de thermostaat een graadje omhoog gegooid.
Werd snel warm ;)
Dus dat gaat iig nog goed.
Nu even een tijdje kijken hoe het verder gaat.
Over een paar maanden een update met wat resultaten.
m00, bedankt voor de hulp! _/-\o_

voor de volledigheid, dit zijn mijn instelling.
p09 nadraaitijdpomp 5 minuten
p11 begrenzing capaciteitsinstelling cv 30%
p13 maximum toerental modulerende pomp van 100% naar 50%
p15 cv-setpoint naar 60 graden
p16 nadraaitijd pomp tapwateraanvraag van 30s naar 5s
De pompstand kan je dus alleen fysiek veranderen achter de kap hè? p13 haalt niks uit. En da's belangrijk, want de pompsnelheid in combinatie met het afknijpen van je radiatoren bepalen of je water genoeg tijd heeft om af te koelen in de radiator. Zo niet (zoals vrijwel elke afgeleverde installatie), gaat het veel te snel, en dus te warm, weer retour en gaat je ketel pendelen.

Waarom heb je (p16) nadraai na tapwater op 5s? Je warmtewisselaar kan de warmte niet of amper kwijt zo. Je bespaart er 25s pomptijd (maal 30W = niks) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
_JGC_ schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:50:
AFAIK staat je slimme thermostaat gewoon buitenspel als je een buitenvoeler aan de ketel hangt. Ketel bepaalt de stooklijn dan, niet je binnenthermostaat.
De iSense handleiding roept dat je adhv van de aangekoppelde buitenvoeler aan de ketel een stooklijn kan instellen... dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
maarud schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:36:
[...]

De iSense handleiding roept dat je adhv van de aangekoppelde buitenvoeler aan de ketel een stooklijn kan instellen... dus vandaar mijn vraag.
Mijn Honeywell thermostaat heeft zelf klemmen voor een buitenvoeler. Weet niet of de isense dat ook heeft. Je bent qua buitenvoeler gewoon afhankelijk van wat je ketel doet. De ene ketel stuurt het gewoon door naar de iSense, de andere ketel zet de iSense gewoon buitenspel.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de retourtemperatuur bij de combinatie Honeywell + Intergas. De ketel heeft daar gewoon een sensor voor, maar de thermostaat heeft gewoon een streepje staan als je de retourtemperatuur opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
m00 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:10:
[...]

De pompstand kan je dus alleen fysiek veranderen achter de kap hè? p13 haalt niks uit. En da's belangrijk, want de pompsnelheid in combinatie met het afknijpen van je radiatoren bepalen of je water genoeg tijd heeft om af te koelen in de radiator. Zo niet (zoals vrijwel elke afgeleverde installatie), gaat het veel te snel, en dus te warm, weer retour en gaat je ketel pendelen.

Waarom heb je (p16) nadraai na tapwater op 5s? Je warmtewisselaar kan de warmte niet of amper kwijt zo. Je bespaart er 25s pomptijd (maal 30W = niks) mee.
Die p13 had ik inderdaad begrepen dat dat waarschijnlijk niets doet.
Was meer in het kader van baat het niet, dan schaad het ook niet ;-).
Misschien dat ik weer net een andere versie van de ketel heb..
Maar nu ik het zo weer lees is het misschien wel handig om kap eraf te halen en die handmatig omlaag te zetten. Het is te verwachten dat hij veel staat te pompen voor niets, aangezien mijn vloerverwarming geen warm water mee afneemt als de juiste temp in vloer is bereikt.

p16 had ik omlaag gezet omdat ik het onlogisch vond dat hij aan het nadraaien was bij een tapwater aanvraag.
Als er geen warm water gevraagd word en de kranen dicht zijn, dan heeft het nadraaien toch geen zin.
Zal hem voor de zekerheid wel terug zetten, je wint er inderdaad weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
_JGC_ schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:59:
[...]

Mijn Honeywell thermostaat heeft zelf klemmen voor een buitenvoeler. Weet niet of de isense dat ook heeft. Je bent qua buitenvoeler gewoon afhankelijk van wat je ketel doet. De ene ketel stuurt het gewoon door naar de iSense, de andere ketel zet de iSense gewoon buitenspel.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de retourtemperatuur bij de combinatie Honeywell + Intergas. De ketel heeft daar gewoon een sensor voor, maar de thermostaat heeft gewoon een streepje staan als je de retourtemperatuur opvraagt.
De iSense naar mijn weten niet. Ik merk het wel bij het aansluiten...de thermostaat raak ik vast wel weer kwijt als het toch niet werkt en ik wil wat anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Oxellaar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:36:
[...]

Ik maak dagelijks stookrapporten van allerlei formaten verwarmingsketels en vermogen beïnvloed het rendement absoluut niet.
Nog een vraag over jouw meter: Meet die ook de hoeveelheid water in de rookgassen? Maak je ook onderscheid tussen de hoeveelheid gecondenseerd water en de hoeveelheid gasvormig water in je rookgassen?

De meeste meters doen dat niet namelijk en dan zijn de metingen bij bedrijf waarin het water uit de rookgassen gecondenseerd wordt niet echt nauwkeurig.

Dat is: Het getal op de meter dat "rendement" zegt is bij condenserend bedrijf onnauwkeurig. Veel andere uitslagen op die sensor kloppen nog wel.

[ Voor 24% gewijzigd door VROEM! op 05-12-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
maarud schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:42:
[...]

De iSense naar mijn weten niet. Ik merk het wel bij het aansluiten...de thermostaat raak ik vast wel weer kwijt als het toch niet werkt en ik wil wat anders :P
De iSense moet inderdaad de info van de ketel krijgen. Bij mij werkte dat niet omdats de ketel vervolgens weer zelf ging moduleren (Daalderop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VROEM! schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:05:
[...]

Nog een vraag over jouw meter: Meet die ook de hoeveelheid water in de rookgassen? Maak je ook onderscheid tussen de hoeveelheid gecondenseerd water en de hoeveelheid gasvormig water in je rookgassen?

De meeste meters doen dat niet namelijk en dan zijn de metingen bij bedrijf waarin het water uit de rookgassen gecondenseerd wordt niet echt nauwkeurig.

Dat is: Het getal op de meter dat "rendement" zegt is bij condenserend bedrijf onnauwkeurig. Veel andere uitslagen op die sensor kloppen nog wel.
Je weet volgens mij niet helemaal hoe een officiële rendementsmeting berekend wordt als ik het zo lees.
De rookgassen worden eerst gedroogd en de berekening vindt plaats over droge rookgassen.
Het rookgaszijdig rendement wordt volgens deze formule berekend..
Schoorsteenrendement onderwaarde = 100-((0.347/CO2 ) + 0.008) * (t rookgas - t omgeving) [%]
Schoorsteenrendement bovenwaarde = 90.3-((0.347/CO2 ) + 0.008) * (t rookgas - tomgeving) [%]
Deze berekening houden ketelfabrikanten ook aan bij het meten van het rendement voor het HR-label

Mijn rookgasmeter is een SCIOS-gecertificeerde meter ter waarde van een kleine auto en wordt tweejaarlijks gekalibreerd, je kan er dus vanuit gaan dat hij klopt.

Pagina: 1 ... 17 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.