roderickvd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 19:25:
[...]
Thanks, ik ga het ook proberen.
Wat ik me nog steeds afvraag is niet of de ruimte op temperatuur blijft, maar of het gehele vloerverwarmingscircuit wel warm blijft. Als de retour maximaal 25 graden is, dan stel ik me voor dat de laatste 30% van de vloerverwarming veel minder warmte heeft om op te nemen dan de eerste 30%. Voelt de vloer dan overal warm aan?
Dit bedoelde ik met mijn vraag. De praktijk zal het uitwijzen.
De vloer zal altijd ongelijk warm zijn/worden.
Dit is inherent aan het feit dat je op 1 punt warmte erin stopt en dat een X honderd meter slang later er weer uit komt. Het water zal onderweg afkoelen en langzaamaan de warmte door de vloer gaan verspreiden.
In welke mate de ongelijkheid van opwarming optreed is afhankelijk van een aantal(/heleboel) factoren;
- hoeveel m3/h pomp je door de vloer (de minder de groter het temp. verschil zal/kan zijn)
- wat is de aanvoer temp. van de VV,
-----hoe hoger, de groter het warmte verschil er in de vloer zal zitten en dan zeker in de aanwarm periode, maar de ruimte zal sneller opwarmen
-----de lager, de kleiner het warmte verschil er in de vloer zitten over het gehele stooktijdvak, maar de langerzamer de ruimte op zal warmen.
- wat is de DeltaT op aanvoer/retour, de groter de DeltaT, de groter het temp. verschil in de vloer zal zijn.
Ter voorbeeld;
Bij ons zit de verdeler in de trapkast en komen de slangen onder de dorpel van deze deur naar buiten.
Als je in de winter bij -10 buiten en bij een aanvoertemp. op de VV van ~45, op je blotenvoetjes voor deze deur gaat staan, dan krijg je enkele minuten plakkerige voetjes (lees zweetvoetjes). De vloer is op dat punt tussen de ~40-45 en dat ervaar een mens als (erg) warm. Ga je vervolgens aan de buitenmuur 6 meter verderop staan, dan is de vloer rond de 25-30 graden wat vervolgens weer als minder aangenaam wordt ervaren. Ook hebben wij door een verbouwing van de keuken een koudezone in de vloer. Dat is een stuk van 60x70 cm waar vroeger, bij de vorige eigenaren, een keukenkastje stond en dus geen vloerverwarming ligt. Daar is het in de winter 15-20 graden en als je op je blote voertjes over de vloer loopt en je stap op deze zone....brrrrrr......
Oftewel;
Er is een zeer uitgebalanceerde installatie nodig om een zeer egaal verwarmde vloer te krijgen.
Mijn inziens is dit wil mogelijk, maar dat kost logischerwijs ook een paar centjes. Je kan bijv. een lading aan kortere lussen/groepen door de vloer leggen en daar een pomp bij zoeken die het water met een bepaalde flow door de vloer pompt. Vervolgens kun je de aanvoer lager houden en pogen om je DeltaT klein te houden.
Bij ons liggen er maar 2 groepen en die zijn ook nog eens erg lang. Gevolg is, in de winter, een relatief hoge aanvoer temp. van ~45 een retour van 30 graden en dus een relatief hoge DeltaT van rond 15 graden.