Ik ga het nog erger maken.... Ik neem mijn woorden gedeeltelijk terug.hansdegit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:43:
Heerlijke "discussie".....
Freemann: "ik ben er bijna zeker van de pomp niet moduleert"
- HdG: "doet de ketel misschien PWM"
- Oxellaar: "een pomp met alleen blauw, geel en bruin kan niet moduleren"
- HdG: "zonneboiler controller stuurt de pomp modulerend aan".
- mkleinman: "zonnecontroller doet PWM"
Wie heeft er nu gelijk? Ik zeg: allemaal.
Alleen: ik ben er van overtuigd dat Freemann eigenlijk wilde weten of zijn pomp / ketel combi in staat is om de pompsnelheid aan te passen.
@Freemann: ik denk dat jouw ketel de pomp kan moduleren.
De nieuwere generatie modulerende pompen in ketels van Grundfos wordt via PWM aangestuurd.
Tenminste in mijn Nefit Topline wel, alleen al door de typeaanduiding lijkt mij dit duidelijk...
Nefit HRC25 pomp 6m 1-way PWM
Ook uit het infoblad over OEM UPER pompen van Grundfos blijkt dit.
Bij de oudere modulerende pompen ging dit via een aparte sturing.
Dat fluctueren van vermogen valt wel mee, het pompvermogen is meestal lineair verbonden met het ketelvermogen.Freemann schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:46:
[...]
![]()
![]()
![]()
Heb nog ergens een laser-toerenteller liggen. Zal vanavond is kijken of ik achter de ontluchtingsnippel iets met de as/toeren kan doen/meten
[/edit]
Nog even een "zijstapje";
De ketel zit op een Plug(wise) en het stroomverbruik van de ketel is vrij stabiel en ligt meestal rond de 110W+. De pomp is, volgens het label, ~85W+ en pakt dus zo'n ~80% van het stroomverbruik. Als de pomp moduleert, dan zou het vermogen imho "sterk" moeten fluctueren. Of heb ik dat mis?
Bij mijn Topline is het percentage mooi af te lezen, per +/- 2% toename van het brandervermogen stijgt het toerental met ongeveer 1%. Alleen bij de eerste paar minuut(en) draait de pomp op een verhoogd toerental.
Min en max is van brander en pomp in te stellen, de verhouding tussen die twee niet.
De pomp vermogen wordt dus niet continu verhoogd of verlaagd, maar gaat op en neer met het brandervermogen. Verhoging bij een toenemende warmtevraag zijn van de pomp en ventilator, dit stijgt vrij stabiel.
[ Voor 35% gewijzigd door Oxellaar op 20-11-2012 10:04 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond