Gas besparen met een handbediende thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:34

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Sinds een jaar in gebruik, een Honeywell Round Modulation.
Honeywell Round Modulation
Sinds de aanschaf van een Daalderop Combifort 24/50+ in 2004 heb ik diverse klokthermostaten (Cenvax, TEM SR51) geprobeerd, maar nu toch weer terug naar de basis, gewone handbediening.

Waarom?
-bedieningsgemak
-gasbesparing
-comfortverhoging

Het bedieningsgemak van de gebruikte klokthermostaten was te laag, de programma's te ingewikkeld en in de praktijk kwam het er op neer dat er gestookt werd op momenten dat het niet nodig was. Het was teveel werk om het programma aan te passen. Een poging met weersafhankelijk stoken met ruimtecompensatie is mislukt, het gasverbruik liep op en de ergernis ook, want het was vaak te warm in huis.

De gebruikte klokthermostaten waren wel in staat om zowel de verwarming als de WW-voorziening afzonderlijk te sturen. Er liepen twee klokprogramma's. Thermostaat kon niet overweg met meerdere temperaturen per dag. Partner en kinderen (nu 17 en 20) konden niet overweg met de thermostaat.
In onderstaande grafiek is het gasverbruik van de afgelopen 23 jaar te zien. Voor de jaren wordt steeds week 45 t/m week 44 genomen, omdat dit de week is waarin de meteropnemer altijd komt. Het verbruiksjaar 2012 is dus net afgesloten. Gasverbruik is tot november 2007 alleen voor verwarming en warmwater, daarna ook voor een wasdroger.
In de nazomer van 2009 is de zonneboiler geïnstalleerd.
Grafiek gasverbruik 1990-2012

Wat opvalt is de piek in 1992. Verklaarbaar door de geboorte van onze eerste zoon. Bij de geboorte van de tweede in 1995 waren we wat minder benauwd en is de piek wat minder.
Vanaf 2010 is de invloed van de zonneboiler goed te zien en 2012, dat dus nu als verbruiksjaar is afgesloten is, laat een gasverbruik zien van 0,36 m3/graaddag.

Het lagere gasverbruik heeft meerdere redenen:
-vervangen thermostaat
-HR++ glas in plaats van dubbel glas uit 1989 in december 2011
-op kamers gaan van oudste zoon in november 2011

Het is onmogelijk om de afzonderlijke bijdrage van deze drie factoren apart te bekijken, maar samen zijn ze goed voor een flinke reductie van het gasverbruik.

Daarom durf ik de stelling wel aan dat het afschaffen van de klokthermostaat voor mij een besparing oplevert van minstens 100 m3 per jaar.

Comfortverhoging
De huidige thermostaat is eenvoudig door het hele gezin te bedienen, wat als bijzonder plezierig wordt ervaren. De thermostaat reageert adequaat op de ingestelde vraagtemperatuur en schiet niet door. Bij ziekte oid kan de thermostaat eenvoudig hoger gezet worden. De verwarming wordt alleen aangezet als er iemand langere tijd thuis is. Het uitzetten in de avond is geen probleem, het wordt een enkele keer vergeten, hooguit twee keer per jaar.

Het huis is niet warm als je opstaat. Dat is meestal geen enkel probleem, iedereen slaapt hier met het raam open. Een warme douche is voldoende om even op te warmen. En daarna is iedereen aan het werk of naar school.

Het HR++ glas levert ook een flinke bijdrage omdat de koudeval bij de ramen verdwenen is. Het is mij wel duidelijk dat het vervangen van oud dubbel glas in de woonvertrekken de moeite waard is.

Het zelfstandig wonen van de oudste zal enige invloed gehad hebben op het gasverbruik gerelateerd aan het warmwater, maar dat is lastig te becijferen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Tja, ik heb geen ervaring met een zonneboiler, wat ik wel weet is dat wij een nieuwe CV ketel hebben laten plaatsen, de oude was 11 jaar oud (gelijk aan het huis was al een HR ketel) en de nieuw is een HR+++ wij hebben niets veranderd in ons stook gedrag. We zijn van 1703m3 gas naar 1134m3 gas gegaan. Dit alles met een nieuwe ketel en een kloktehermostaat.

Dit is rond uit weinig voor het type huis wat wij hebben, zeer ruime 2onder1 kap.... Alleen qua electra zitten we op 6000kwh, maar goed... Airco in huis, Server, geen Led/spaar lampen (vind ik niets) enz enz....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Deze thermostaat heb ik net van de wand gehaald ten gunste van een klokthermostaat. Hoewel er niets mis is met de geniale simpelheid van een goede standaard Round Modulation icm een moderne CV ketel...werkte het bij mij minder goed in combinatie met mijn vloerverwarming :). Door de traagheid van de vloerverwarming (als hoofdverwarming) ontkom je niet aan een klok....

Je zou eens kunnen meten hoeveel m3 gas een flinke douchebeurt kost...dan inschatten hoeveel van die beurten je "mist" nu je zoon op kamers woont...et voila...kan je zo van het verbruik aftrekken.

Douchen is vrij kostbaar...zeker wanneer het 200 a 300 keer per jaar gebeurd :).

Maar soms is de meest simpele oplossing de beste!

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cheese_man schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:26:

Je zou eens kunnen meten hoeveel m3 gas een flinke douchebeurt kost...dan inschatten hoeveel van die beurten je "mist" nu je zoon op kamers woont...et voila...kan je zo van het verbruik aftrekken.

Douchen is vrij kostbaar...zeker wanneer het 200 a 300 keer per jaar gebeurd :).

Maar soms is de meest simpele oplossing de beste!
Lastig, ook door de zonneboiler en het type ketel. De Combifort heeft een ingebouwde boiler van 50 liter, die bovendien gecombineerd is met de zonneboiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier is de klok thermostaat juist perfect maar dat komt ook doordat we extreem regelmatig leven. Schoolgaand kind en altijd iemand thuis maken dat makkelijk.

Ik heb wel de afgelopen weken het programma strakker ingesteld. Eerst moest de thermostaat t warm hebben om 8 uur, praktijk was dan dat de ketel om 7 uur begon terwijl er nog niemand beneden is. Onze ervaring is dat wanneer de ketel aan gaat en de radiatoren warm worden de temperatuur in de kamer niet van belang is. Dus 19.2 met koude radiatoren is minder behaaglijk als 18.2 met warme radiatoren.

Klokthermostaat gaat nu een uur later aan dus begint pas met aan warmen vanaf 8 uur, op dat moment komen mijn vrouw en mijn zoon net beneden en is het dus al lekker warm.

Ik ben juist ook erg te spreken over de celcia 20 klokthermostaat. Is qua klokprogramma wat lastig in het begin met inregenen (schakelpunten) maar als je dat door hebt een eitje. Ook het hoger zetten is makkelijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mkleinman schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:14:
Ik heb wel de afgelopen weken het programma strakker ingesteld. Eerst moest de thermostaat t warm hebben om 8 uur, praktijk was dan dat de ketel om 7 uur begon terwijl er nog niemand beneden is. Onze ervaring is dat wanneer de ketel aan gaat en de radiatoren warm worden de temperatuur in de kamer niet van belang is. Dus 19.2 met koude radiatoren is minder behaaglijk als 18.2 met warme radiatoren.
Dat kan opzich wel zinnig zijn, maar dan zou je de watertemperatuur wat lager moeten zeggen, dan gaat het rustiger en wat soepeler. Minder hete radiatoren en minder snelle warmtewisseling.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cv temperatuur staat al op maximaal 60 graden. Die temperatuur heb ik nog niet gezien als aanvoer. Met een klein uur is de woonkamer warm. Ik heb al ventilatoren op de radiatoren zitten om de afgifte groter te maken. De deltat tussen aanvoer in retour is altijd een graad of 8 nu en de ketel pruttelt de hele tijd op standje 1. Lager kan die niet :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hier gebruiken wij nu een EvoHome en moet zeggen dat dat prima werkt. De slaapkamers staan standaard op 16 graden, de badkamer op 18 graden en de woonkamer wisselt.

Ook hier is de Round geen optie ivm vloerverwarming.
Wij hebben nu een Vailliant ketel en daar kwam een CalorMatic bij. Na 2 maanden stoeien/ergernis/vloeken/tieren op de CM, is hij met een flinke smak de KliKo ingegaan. Waarom? De CM was niet zelflerend en dat resulteerde erin dat ik de programma's regelt (bijna per dag) aan stond te passen. De vloer moet bij -10 buiten al 3 tot 3,5 uur van te voren opwarmen om vervolgens de kamer om 17:30 op 20,5 te hebben. Met de CM zaten we soms om 19:00 nog in een koude woonkamer. De CM kon het gewoon niet bolwerken, daarop is er een Honeywell Vision gekomen en dat was een verademing. Nadeel van vloerverwarming is alleen dat als de vloer op temperatuur is, de ketel bijna de hele avond niet meer aanslaat. Gevolg; een vriendin met koude voertjes/handjes op de studeerkamer en een badkamer die 15 graden is. Nu met de EvoHome kunnen we de studeer/bad -kamer, waar nodig, afzonderlijk opwarmen en dat is een heeeerlijke/zuinige luxe :D Vlak voor het douche de badkamer op 22graden, bij aanvang van een studieavond even de kamer naar 20 graden en bij slapen gaan, gaat alles weer op standaardwaarde.

En tot nu toe met een aanvoertemp. van 45 graden :) Komende weekend worden Jaga nummer 2 en 3 geïnstalleerd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 12-11-2012 14:22 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Freemann; Interessant. Ik heb destijds ook naar EvoHome gekeken en ik moet zeggen dat ik het heb overwogen. Wel een vrij duur systeem uiteindelijk, maar het moet zeker de flexibiliteit verhogen van het cv systeem. Wij hebben ook "last" van koudere bovenverdieping. Vooralsnog geen groot probleem. De badkamer is stevig overgedimensioneerd qua radiatorvermogen en is als enige vertrek voorzien van thermostaatkranen. De slaapkamer valt nog binnen de comfortmarges...studeerkamer is inderdaad spannender.

Toch leuk...zoveel te tweaken aan een standaard huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Hier wordt niet gestookt in slaapkamers en de badkamer radiator is alleen aan als het vriest. Nooit anders geweest overigens. Meegekregen van thuis, uit de tijd van de kolenkachel(s).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cheese_man schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:35:
@Freemann;
knip
Wel een vrij duur systeem uiteindelijk,
marktplaats ;) Enige dat ik nieuw het moeten kopen is een kleine "temperatuurvoeler", zoneklep voor vloerverwarming en moduleren ketel module. De EvoTouch+analoge ketelmodule+5 HR80 thermostaat kranen komen voor een "grijpstuiver" van internet.
maar het moet zeker de flexibiliteit verhogen van het cv systeem.
Idd, er komen in de toekomst kinderen en heb geen zin om de woonkamer op 24 te moeten stoken om een kinderkamer op een behagelijk temp. te krijgen.
Wij hebben ook "last" van koudere bovenverdieping. Vooralsnog geen groot probleem. De badkamer is stevig overgedimensioneerd qua radiatorvermogen en is als enige vertrek voorzien van thermostaatkranen. De slaapkamer valt nog binnen de comfortmarges...studeerkamer is inderdaad spannender.
Klinkt ongeveer hetzelfde. Slaapkamer is max 16 graden en dat is voor een bad/studeer -kamer (te) koud.
Toch leuk...zoveel te tweaken aan een standaard huis :)
Dat is het zeker!!

Round is leuk, maar dan moet je gezinssituatie+huis zich daar wel voor lenen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hmmm ik heb sinds een jaartje of 2 ook zo'n ding ipv een klokthermostaat.
Maar ik wil er weer vanaf omdat ik het ding nog wel eens vergeet uit te draaien als ik weg ga / ga slapen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

heuveltje schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:48:
knip
wil er weer vanaf omdat ik het ding nog wel eens vergeet uit te draaien als ik weg ga / ga slapen.
In die zin is de Evohome ook een uitkomst.
Alle zones kunnen lokaal (mits niet geblokkeerd) en op afstand ingesteld worden.
Mocht de studeerkamer om 19:00 via de centrale unit op 20 graden ingesteld zijn, dan kan hij lokaal op bijv. 22 ingesteld worden. Echter kan hij ook weer centraal op 16 ingesteld worden. Mocht de studiebol 's avonds vergeten om de thermostaatknop lokaal weer naar 16 te draaien, dan doet de centrale unit dit om 23:30 voor ons. Het gebeurde vroeger nog wel eens dat de thermostaatknop dinsdagavond om 19:00 op 20 graden werd gezet, we er woensdag middag erachter kwamen dat de slaapkamer nog steeds (bij het aanslaan van de ketel) verwarmt werd. Nu gebeurt dat niet meer omdat alle slaapkamers om 23:30 naar 16 graden gaan.
De woonkamer gaat om 20:30 al van 20,5 naar 19 graden en wordt om 23:30 nogmaals op een 19 graden programma gezet.

Zo bezuinigen wij, zonder op comfort in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:00
Ik zat een flinke poos te denken om een klokthermostaat te kopen, maar denk niet dat ik het ga doen. Het is wel gemakkelijk als die eenmaal ingesteld is, het huis op vaste tijden opgewarmd, bijvoorbeeld 's ochtends.

Maar in mijn geval kan dit leiden tot hoger verbruik, want ik zet 's avonds als ik naar bed ga de temperatuur op 17 graden, daar waar die normaal op 18.5 staat. Als ik 's ochtends om 7.15 me bed uit kom, is de temperatuur dus die 17 graden, maar aangezien ik het dan vaak niet koud heb, hoeft die 18.5 graden ook niet. Soms heb ik het wel koud en zet ik 'm wel aan. Dat zou dus betekenen dat met een klokthermostaat de temperatuur altijd 18.5 graden is, terwijl dat niet altijd hoeft te wezen. Dus gasverbruik terwijl niet nodig is. Wel moet ik dan niet vergeten de temperatuur nu zelf handmatig terug te draaien.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Freemann schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:28:
[...]

Zo bezuinigen wij, zonder op comfort in te leveren.
Laat onverlet dat er bij ons een bezuiniging van ruim 400 m3 gas gerealiseerd is en ook het verbruik per graaddag is structureel lager geworden. Dat vertaalt zich weer in de maandelijkse lasten.

Eventuele kinderen zijn overigens beter af in een onverwarmde kamer, minder kans op het ontwikkelen van allergieën.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Freemann; Het klinkt goed, maar ik heb geen systeem kunnen vinden die werkt zoals ik dat graag zou zien. Ik heb geen interesse in een aan/uit regeling, dus evohome valt in die zin af. Honeywell heeft ook een bedraad zoneregelingsysteem, maar dat is niet zo praktisch met al die kabels :). Ook wil ik dan weer niet dat de vloerverwarmingspomp door de "regelaar" wordt geregeld. De pomp is nu aanvoertemp. gestuurd...en dat vind ik prima. Toch zal ik me de komende tijd nog wat verdiepen in het "zone-regeling" verhaal. En dan is de meest eenvoudige oplossing het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:41:
[...]

Laat onverlet dat er bij ons een bezuiniging van ruim 400 m3 gas gerealiseerd is en ook het verbruik per graaddag is structureel lager geworden. Dat vertaalt zich weer in de maandelijkse lasten.
ik kan niets anders zeggen dan:
_/-\o_

Ja maar het gaat hier (zie titel) om het gas besparen bij een handbediende thermostaat.
Je zegt dat er 400m3 gas bespaart is, maar je zegt ook dat "maar" 25% oftewel 100m3+ daarvan door de handbediende thermostaat komt. Des al niet te min praten we hier dus over een besparing van 100m3 gas oftewel €50-€60 op jaarbasis. Als we naar jou jaarverbruik kijken, dan is die 100m3 of laten we 150m3 nemen, zelfs nog maar 10% van het gasverbruik.
Begrijp me niet verkeerd, als heel Nederland 10% gas besparing realiseert dan zou dat een prestatie van formaat zijn. Maar ik wil niet iedermoment van de dag bezig hoeven te zijn met mijn thermostaat, in die zin zou ik er €50-€60 voor over hebben om een klokthermostaat op te hangen. De klokthermostaat geeft dan geestelijk en lichamelijk een stuk comfort :)

Wij zaten in 2011 op:
----------ongewogen----------------
716m3 gas
2581,5 ongewogen graaddagen
= 0,277m3/graaddag
-----------gewogen-----------------
716m3 gas
2619,0 gewogen graaddagen
= 0,273 m3/graaddag

[edit2]
Nog even de cijfertjes van 2010 uitgerekend;
----------ongewogen----------------
944 m3 gas
3291,87 ongewogen graden
0,287 m3/graaddag

-----------gewogen-----------------
944 m3 gas
3335,22 ongewogen graden
0,283 m3/graaddag

[/edit2]

Dat is voor een tussenwoning uit 1985, volledig HR++, kunststof kozijnen, matige isolatie.

Oktober 2011
Afgesloten met:
50m3 gas
188,87 ongewogen & gewogen graaddagen
= 0,269 m3/graaddag

Oktober 2012
Afgesloten met:
46m3 gas
220,23 ongewogen & gewogen graaddagen
= 0,209 m3/graaddag (we komen van de 0,287m3/graaddag)

oktober 2012 tov 2011 geeft een besparing van 22,30% :)
Als 2012 uitkomt op 0,21 m3/graaddag, dan hebben we een besparing van 0,077m3/graaddag gerealiseerd.
Dat is een besparing van 26,83% en dan te bedenken dat er nog genoeg ruimte is om te bezuinigen/besparen (jaga convectoren, onderkant beganegrond vloer extra isoleren, oostdak na-isoleren)

Denk dat in 2013 een totale gas besparing van 30% tov 2010 mogelijk moet zijn.

afgelopen zomer heb ik een aantal isoleren maatregelen genomen en deze zijn mooi terug te zien in de cijfertjes. Hier zit ook een stukje EvoHome in, maar dat zal erg lastig worden om die eruit te filteren aangezien die in april 2012 in gebruik is genomen (na het stook seizoen) en de isolatie in juli/augustus geplaatst is.

Als we op jaarbasis een besparing van 15% (ipv de 22,3% over oktober) kunnen realiseren, dan bespaart dat 100m3+ aan gas :)

[edit]
En het belangrijkste;
Deze besparing hebben wij bereikt zonder in te boeten op comfort.
Ik durf eigenlijk zelf te stellen dat we een comfort verhoging hebben gerealiseerd ondanks het lagere verbruik. En dat in belangrijke mate juist door de zone/klok -thermostaat die zorgt dat de warmte alleen is waar de personen zijn. Misschien kun je zelf zeggen dat we nu in iedere kamer een handbediende thermostaat hebben die overrulled wordt door een klokthermostaat.
Cheese_man schreef op maandag 12 november 2012 @ 17:32:
@Freemann; Het klinkt goed, maar ik heb geen systeem kunnen vinden die werkt zoals ik dat graag zou zien. Ik heb geen interesse in een aan/uit regeling, dus evohome valt in die zin af.
Hoe bedoel je dat precies? Ik gebruik de EvoHome gewoon modulerend.
Honeywell heeft ook een bedraad zoneregelingsysteem, maar dat is niet zo praktisch met al die kabels :). Ook wil ik dan weer niet dat de vloerverwarmingspomp door de "regelaar" wordt geregeld. De pomp is nu aanvoertemp. gestuurd...en dat vind ik prima.
Mijn pomp wordt aangeschakeld als de zone door de EvoHome ingeschakeld wordt.
De zoneklep wordt middels een 24V wisselspanning adapter gevoed, heb een 24V wisselspanning relais gekocht, deze over de adapter gezet en die schakelt 230V voor de vloerverwarmingspomp.
Toch zal ik me de komende tijd nog wat verdiepen in het "zone-regeling" verhaal. En dan is de meest eenvoudige oplossing het beste.
Ieder zijn beweegredenen om wel/niet een hand/klok/zoneklok -thermostaat te gebruiken :)

[ Voor 39% gewijzigd door Freemann op 12-11-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Eventuele kinderen zijn overigens beter af in een onverwarmde kamer, minder kans op het ontwikkelen van allergieën.
Dit laatst is allerminst bewezen.... Dit soort mening is vaak gebasseert uit verhalen uit oma's tijd. Natuurlijk te een te warme kinderkamer niet goed, maar de temperatuur op een 17 a 18 graden houden voor een kinderkamer is prima.

Overigens, loop eens een kinderafdeling van een willekeurig ziekenhuis op, daar smoor je van de warmte.... Dit zullen ze echt niet zomaar doen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:19
Ericplan: kinderen zijn geen winterplanten die je moet 'afharden' ;)
denk dat goede ventilatie meer doet tegen de strijd in allergien.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
@Freemann: bij EvoHome is het toch zo dat iedere radiator met de centrale unit moet kunnen ouwehoeren? Hoe duur is het, als ik vragen mag?

(is misschien handig als we onze zoneregeling een keertje moeten vervangen)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:27:
@Freemann: bij EvoHome is het toch zo dat iedere radiator met de centrale unit moet kunnen ouwehoeren? Hoe duur is het, als ik vragen mag?

(is misschien handig als we onze zoneregeling een keertje moeten vervangen)
Je kan het zo duur/goedkoop maken als je wilt.
Ik heb de EvoTouch+5 HR80 kleppen+Aan/uit ketelrelais van marktplaats.
Het aan/uit ketelrelais gebruik ik om de zoneklep aan te sturen en de zoneklep bedient de vloerverwarming.
Normaal moet je een vloerverwarmingsunit kopen a €3XX,=

Daarbij heb ik nieuw een "digitale ruimte temperatuur voeler" gekocht voor de woonkamer, een moduleren ketelmodule en een zoneklep.

Alles bij elkaar was ik €550,= kwijt
Nieuw kost dit al snel +/- €1050+

Ga je voor de officiële vloerverwarmingsmethode dan kom er een "draadloze zone- en vloerverwarmingsregeling" bij en kom je op €1250+

Kost wat, maar daar krijg je wel wat leuks voor en bespaart je een paar m3 gas :$ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Het schijnt beter te zijn om in een "koude" slaapkamer te slapen, maar meestal gebeurt er meer dan dat.

Maar welke Spartaanse klokthermostaten heb jij gehad als je niet meerdere temperaturen per dag in kon stellen? Mijn thermostaat heeft er vier per dag. En jij noemt het comfortabel dat een Round simpel werkt, ik noem het comfortabel dat mijn klokthermostaat alles regelt. En gelukkig heb ik een Moduline 400, als ik wil heb ik een programma binnen enkele tellen aangepast, voor even, of definitief, stelt niets voor.

Begrijp mij niet verkeerd, maar ik vind het een beetje flauw om een handbediende thermostaat comfortabel te noemen. Noem het gewoon een bezuiniging, daar is toch niets mis mee? Want je hebt gelijk, een klokthermostaat geeft soms warmtevraag op momenten dat het niet echt nodig is. Maar het is iig warm op elk moment wanneer wel nodig, dat is comfort en dat kost geld.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ericplan schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:12:
Sinds een jaar in gebruik, een Honeywell Round Modulation.
[afbeelding]
Sinds de aanschaf van een Daalderop Combifort 24/50+ in 2004 heb ik diverse klokthermostaten (Cenvax, TEM SR51) geprobeerd, maar nu toch weer terug naar de basis, gewone handbediening.

Waarom?
-bedieningsgemak
-gasbesparing
-comfortverhoging

Het bedieningsgemak van de gebruikte klokthermostaten was te laag, de programma's te ingewikkeld en in de praktijk kwam het er op neer dat er gestookt werd op momenten dat het niet nodig was. Het was teveel werk om het programma aan te passen. Een poging met weersafhankelijk stoken met ruimtecompensatie is mislukt, het gasverbruik liep op en de ergernis ook, want het was vaak te warm in huis.

De gebruikte klokthermostaten waren wel in staat om zowel de verwarming als de WW-voorziening afzonderlijk te sturen. Er liepen twee klokprogramma's. Thermostaat kon niet overweg met meerdere temperaturen per dag. Partner en kinderen (nu 17 en 20) konden niet overweg met de thermostaat.
In onderstaande grafiek is het gasverbruik van de afgelopen 23 jaar te zien. Voor de jaren wordt steeds week 45 t/m week 44 genomen, omdat dit de week is waarin de meteropnemer altijd komt. Het verbruiksjaar 2012 is dus net afgesloten. Gasverbruik is tot november 2007 alleen voor verwarming en warmwater, daarna ook voor een wasdroger.
In de nazomer van 2009 is de zonneboiler geïnstalleerd.
[afbeelding]

Wat opvalt is de piek in 1992. Verklaarbaar door de geboorte van onze eerste zoon. Bij de geboorte van de tweede in 1995 waren we wat minder benauwd en is de piek wat minder.
Vanaf 2010 is de invloed van de zonneboiler goed te zien en 2012, dat dus nu als verbruiksjaar is afgesloten is, laat een gasverbruik zien van 0,36 m3/graaddag.

Het lagere gasverbruik heeft meerdere redenen:
-vervangen thermostaat
-HR++ glas in plaats van dubbel glas uit 1989 in december 2011
-op kamers gaan van oudste zoon in november 2011

Het is onmogelijk om de afzonderlijke bijdrage van deze drie factoren apart te bekijken, maar samen zijn ze goed voor een flinke reductie van het gasverbruik.

Daarom durf ik de stelling wel aan dat het afschaffen van de klokthermostaat voor mij een besparing oplevert van minstens 100 m3 per jaar.

Comfortverhoging
De huidige thermostaat is eenvoudig door het hele gezin te bedienen, wat als bijzonder plezierig wordt ervaren. De thermostaat reageert adequaat op de ingestelde vraagtemperatuur en schiet niet door. Bij ziekte oid kan de thermostaat eenvoudig hoger gezet worden. De verwarming wordt alleen aangezet als er iemand langere tijd thuis is. Het uitzetten in de avond is geen probleem, het wordt een enkele keer vergeten, hooguit twee keer per jaar.

Het huis is niet warm als je opstaat. Dat is meestal geen enkel probleem, iedereen slaapt hier met het raam open. Een warme douche is voldoende om even op te warmen. En daarna is iedereen aan het werk of naar school.

Het HR++ glas levert ook een flinke bijdrage omdat de koudeval bij de ramen verdwenen is. Het is mij wel duidelijk dat het vervangen van oud dubbel glas in de woonvertrekken de moeite waard is.

Het zelfstandig wonen van de oudste zal enige invloed gehad hebben op het gasverbruik gerelateerd aan het warmwater, maar dat is lastig te becijferen.
Neem een Honeywell vision dan heb je het comfort van een klokthermostaat en het bedieningsgemak van een Honeywell round.

Moet er persoonlijk niet meer aan denken om weer een handbediende thermostaat te hebben. Daarnaast ben ik met een klokthermostaat zuiniger doordat die al ruim voordat we naar bed gaan uitschakeld. Als ik het langer warm wil hebben dan zijn dat twee tikken op het touchscreen en dan is het geregeld en gaat hij uit op de aangepaste tijd.

Het programmeren is met deze thermostaat een fluitje van een cent _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.cvketeldeal.nl/images/producten/Honeywell_chronotherm_vision_modulation.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 13-11-2012 11:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

revolution-nl schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:46:
[...]

Neem een Honeywell vision dan heb je het comfort van een klokthermostaat en het bedieningsgemak van een Honeywell round.

Moet er persoonlijk niet meer aan denken om weer een handbediende thermostaat te hebben. Daarnaast ben ik met een klokthermostaat zuiniger doordat die al ruim voordat we naar bed gaan uitschakeld. Als ik het langer warm wil hebben dan zijn dat twee tikken op het touchscreen en dan is het geregeld en gaat hij uit op de aangepaste tijd.

Het programmeren is met deze thermostaat een fluitje van een cent _/-\o_
[afbeelding]
O+

Mijn inziens de koning(in) onder de klokthermostaten!
n00b kan de was doen, euh... ik bedoel; programmeren.

De EvoTouch is volgens het zelfde gedachtengoed, maar toch iets ingewikkelde doordat je X zones moet programmeren.
Al deze zones hebben weer aparte instellingen als;
- Open raam detect
- Moduleren aan/uit
- min-max temp van de zone (vooral de max is een energie besparende monster optie bij kinderen!!)
- lokale bediening in/uit -schakelen

ik kan/wil niet meer zonder klokthermostaat en ben ervan overtuigd dat we ermee besparen tov een normale klokthermostaat.
Denk dat het zelflerende van de Honeywell's ook het maximale uit het modulerende verhaal halen.
Mijn EvoTouch staat nu op een max. aanwarmtijd van 2 uur. Hij brengt dan, modulerend/pruttelend/zuinig, de vloer op een heerlijke temperatuur en komen bij -20 en +15, altijd in een "warme" woonkamer binnen. Zou er niet aan moeten denken dat ik bij -20 een woonkamer van 16 graden binnen stap met een zo goed als koude vloer.... Tegen de tijd dat de vloer op temp. is, gaan we alweer naar bed (en heeft de ketel waarschijnlijk 3 uur lang 100% (alles behalve zuinig) staan knallen....)

[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 13-11-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Dan toch een vraag aan alle klokthermostaatgebruikers. Bij welke klokthermostaat is het mogelijk om WW-bedrijf z'n eigen klokprogramma te geven, onafhankelijk van de CV-instelling?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:26:
Dan toch een vraag aan alle klokthermostaatgebruikers. Bij welke klokthermostaat is het mogelijk om WW-bedrijf z'n eigen klokprogramma te geven, onafhankelijk van de CV-instelling?
Dit staat in de honeywell vision handleiding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Warm tapwatervoorraad tijdens SLAPEN 
0 = uitgeschakeld tijdens SLAPEN
1 = altijd ingeschakeld

Warm tapwatervoorraad tijdens VAKANTIE
0 = uitgeschakeld tijdens VAKANTIE
 1 = altijd ingeschakeld

Actuele temperatuur van het warme tapwater* 0014
De actuele Temperatuurinstelling van het warme tapwater*
20 °C – 85 °C temperatuur

Bedoel je dit?
[edit]
Slapen is "een" periode die qua tijd ingesteld kan worden.
Vision kent:
opstaan->vertrek->thuiskomen->slapen

voorbeeld programma
opstaan: 7:00->8:00
vertrek:8:00->17:00
thuiskomen: 17:00->20:00
slapen:20:00->opstaan (hiertussen kan warm tapwater uit worden geschakeld)

[ Voor 21% gewijzigd door Freemann op 13-11-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:06
ericplan schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:26:
De Remeha iSense die wij hier hebben hangen heeft een eigen tapwatertemperatuur klokprogramma, met een maximum van 6 tijdstippen/temperaturen per dag. Dit programma wordt ook wel degelijk gebruikt omdat wij op andere tijden dan bij douchen best even kunnen wachten op warmwater (koud water wat wegspoelt tot het warm is, wordt opgevangen in de kamerplantengieter).
Pagina: 1