Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.556 views

Onderwerpen

• Edje85
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-01 18:24
hier in Noord-Holland is afgelopen winter wel degelijk -20 graden celsius gemeten.
Zal zeer waarschijnlijk slecht een enkele keer op de levensduur van een paneel voorkomen, maar zeker niet onmogelijk in Nederland

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Naar een beetje het topic doorgelezen te hebben kom ik er nog niet helemaal uit, misschien kunnen jullie mij een beetje uit de brand helpen;

Ik wil graag gebruik maken van zonneenergie om de kosten een beetje te gaan drukken van de energierekening(en omdat het vrouwtje "groen"is) ;) mijn budget ligt tussen de 2000 en 2500 euro hiervoor.

Zelf zat ik te denken aan 1000/1500KWH te willen genereren op jaarbasis, nou zag ik hier voor 2000 euro een set die mij aardig compleet en simpel te installeren lijkt.

Ik heb een plat dak, in een appartementenblok waar de bovenste 2 verdiepingen van mij zijn.

Is dit een beetje een goede deal? Kan ik beter losse elementen kopen? klopt de 1000kwh en is het ook echt onderhoudsvrij zoals op de website staat of is dit onzin?

Als er beter deals zijn, zie ik natuurlijk graag linkjes! :+

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hoe komen die lui bij metdezon nou bij een TVT van 5 jaar met 1050kWh opbrengst (=200-250 euro per jaar) voor een systeem dat ruim 2000 euro kost?? Klinkt een beetje als bedrog...

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 02-07-2012 18:14 ]

• TeGek

TeGek

Bartjuh schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:13:
Hoe komen die lui bij metdezon nou bij een TVT van 5 jaar met 1050kWh opbrengst (=200-250 euro per jaar) voor een systeem dat ruim 2000 euro kost?? Klinkt een beetje als bedrog...
Ze claimen 6 jaar, maar dat is met het goedkoopste model, voor 1600. klopt wel ongeveer maar nog steeds niet helemaal ;-)

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

TeGek schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:09:
Naar een beetje het topic doorgelezen te hebben kom ik er nog niet helemaal uit, misschien kunnen jullie mij een beetje uit de brand helpen;

Ik wil graag gebruik maken van zonneenergie om de kosten een beetje te gaan drukken van de energierekening(en omdat het vrouwtje "groen"is) ;) mijn budget ligt tussen de 2000 en 2500 euro hiervoor.

Zelf zat ik te denken aan 1000/1500KWH te willen genereren op jaarbasis, nou zag ik hier voor 2000 euro een set die mij aardig compleet en simpel te installeren lijkt.

Ik heb een plat dak, in een appartementenblok waar de bovenste 2 verdiepingen van mij zijn.

Is dit een beetje een goede deal? Kan ik beter losse elementen kopen? klopt de 1000kwh en is het ook echt onderhoudsvrij zoals op de website staat of is dit onzin?

Als er beter deals zijn, zie ik natuurlijk graag linkjes! :+
Zomaar afgaan op setjes op het internet...dat zou niet mijn kopje thee zijn. Waarom schrijf je niet een aantal bedrijven aan zodat deze een knappe offerte voor je kunnen maken. Het is namelijk niet ondenkbaar dat sommige bedrijven via de website niet het achterste van hun tong laten zien.

Voor de systeemgrootte die je op het oog hebt, zou je inclusief omvormer en materiaal (zonder montage) rond de € 1,50 - € 1,70 per Wp moeten kunnen uitkomen. Sommige bedrijven bieden misschien minder. Je zult toch ook tijdens de lange levensduur gebruik willen maken van garantiemogelijkheden of ondersteuning?

De berekening wat de installatie oplevert (in kWh per jaar) is redelijk simpel...(staat ook op mijn site: artikel).

Wp * omrekenfactor Wp naar kWh (in Nederland tussen de 0.9 en 1.0) * factor door oriëntatie panelen t.o.v. zuid met een hoek van ongeveer 35o. Zoek op instralingsdiagram voor dit getal. Meestal tussen de 0.95 en 0.85.

Afhankelijk van oriëntatie en plaats in Nederland zou je rekensom kunnen zijn: 1080Wp * 0.90kWh/Wp * 0.90 = 875 kWh per jaar.

reserveringshouder Tesla Model 3

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Cheese_man schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:40:
[...]

Zomaar afgaan op setjes op het internet...dat zou niet mijn kopje thee zijn. Waarom schrijf je niet een aantal bedrijven aan zodat deze een knappe offerte voor je kunnen maken. Het is namelijk niet ondenkbaar dat sommige bedrijven via de website niet het achterste van hun tong laten zien.

Voor de systeemgrootte die je op het oog hebt, zou je inclusief omvormer en materiaal (zonder montage) rond de € 1,50 - € 1,70 per Wp moeten kunnen uitkomen. Sommige bedrijven bieden misschien minder. Je zult toch ook tijdens de lange levensduur gebruik willen maken van garantiemogelijkheden of ondersteuning?

De berekening wat de installatie oplevert (in kWh per jaar) is redelijk simpel...(staat ook op mijn site: artikel).

Wp * omrekenfactor Wp naar kWh (in Nederland tussen de 0.9 en 1.0) * factor door oriëntatie panelen t.o.v. zuid met een hoek van ongeveer 35o. Zoek op instralingsdiagram voor dit getal. Meestal tussen de 0.95 en 0.85.

Afhankelijk van oriëntatie en plaats in Nederland zou je rekensom kunnen zijn: 1080Wp * 0.90kWh/Wp * 0.90 = 875 kWh per jaar.
Vergeet niet dat je nieuwlingen ook terdege moet informeren over SCHADUW op hunne
nieuw aan te schaffen en nog steeds peperdure zonnepaneel systeempjes!
( meer dan een halvering van de verwachte KWuurtjes is zeker niet onwaarschijnlijk )

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:36
PClop schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:30:
[...]

Vergeet niet dat je nieuwlingen ook terdege moet informeren over SCHADUW op hunne
( meer dan een halvering van de verwachte KWuurtjes is zeker niet onwaarschijnlijk )
Schaduw "meer dan" halveert de kWh? Zoiets kun je toch niet stellen voordat je het betreffende dak en de situatie hebt gezien. Je hebt kort door de bocht, en nog korter...

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:57:
[...]

Jawel, daar gaan we weer:
[afbeelding]

De hele geschiedenis duurde nu iets meer dan 1 minuut. Meer mensen in de buurt die hier last van hadden?
ik had het rond die tijd, om 09:00u ook, en om 10:12u ook....
complete grid fail.
den helder word ook bedient via een 2e link hoorn-enkhuizen,
oterleek schagen niet

cirkeltje rond :(neanderthaler)
epic grid fail >> de 1e 2 weken van februari ook, bij temperaturen van -16 / -18
panelen die 400 volt bij -10 zouden doen gaven zomaar 436volt
de omvormer heeft het als "Udc high" gelogd, en full reset haalt het niet weg,
dus de producent kan het zien.
gelukkig is ie 450 volt max.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 20:01 . Reden: het komt dus wel voor ]

• TeGek

TeGek

PClop schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:30:
[...]

Gezien er geen grote gebouwen of schoorstenen op het dak zitten verwacht ik dat dit wel meevalt, het dak is echt extreem plat :P

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:32:
[...]

Weet je zeker dat het gratis is ????
Bij Liander kost een aansluiting die groter als 3x25 Ampère Euro 68.6214 PER MAAND zie "pdf"
Gaan we dus niet doen.
Da's de enige reden waarom ik een kostal Pico overweeg ipv een sma 5000TL20 met op groep A 12 x Ying-Li Panda 265Wp en op groep B 10 van deze panelen (in een later stadium dan)
de set van 12 stuks is ZO georiënteerd en die van 10 NW, iemand die me kan aangeven hoe snel ik op een enkele fase met 25A afgezekerd de (enigszins selectieve) zekering van 20A op de omvormer er uit blaas??
3180 en 2650Wp = 5830Wp.Tussen 12:00 en 15:00 uur staat de zon praktisch boven mijn huis en zal ik zeker 80% vermogen uit de panelen halen (dakhelling is 45 graden). Dit komt neer op een AC vermogen van 0,95 x 0,8 x 5830 = 4430 kWp. Bij 239V wordt dit een nette 18,5A dus zou dit goed moeten gaan.
Alleen als de Panda's hun belofte waarmaken en 90% doen kom ik in de problemen met een één fase omvormer die dan bijna 21 A doet, aiaiaiaiai..... :o

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Tsja, beter je 20A groep eruit knallen dan je 25A hoofdzekering.

Als ik je vraag nog eens lees...wat heeft "enigszins selectief" te maken met die 20A? Ja, de 20A groep is een beetje selectief, maar nog lang niet selectief in NEN-1010 termen. Maar wat wil je nou eigenlijk weten? Hoe snel je een 20A groep eruit knalt? Met 21A gaat dat niet a la minute knallen.

Let wel: er zijn over het algemeen ook wel wat verbruikers in je huis die voorkomen dat de volledige 20A bij je hoofdzekering uitkomt. Het is natuurlijk aan jou, maar dat risico zou ik wel durven te nemen.

edit: doe lekker een Piko 5.5. Prachtig apparaat, 'k heb 'em zelf ook...

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 02-07-2012 20:31 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31

Nox

Noxiuz

Ouders ben ik hier ook een beetje aan het overtuigen van een rijtje zonnepanelen.

We hebben hier het dak op het zuid-zuid-zuid-oosten (net niet helemaal) en 's zomers is het hier bloedheet en we hebben de hele dag zon op het dak. Nul schaduw en aangezien we aan de kust wonen de meeste zonuren :)

Nu is het volgende aan de hand, onlangs is er een schuur bijgebouwd met een puntdak. Schuur is 5 meter breed en zo'n 3 meter hoog. Hier kunnen we zonnepanelen op plaatsen met minimale schaduw alleen staat het huis er voor in de winter. (ik moet het exact narekenen adhv een diagram en mijn wiskundeboek, dat nog wel) en aan de voorkant hebben we een dakkapel over de gehele breedte met plat dak van 2,25 bij 5 meter. Daarachter zit dan ook weer een schuin dak van ong 5x4,5m.

Hoeveel panelen zouden we kwijt kunnen? Is het platte dak aan de voorkant een optie? Aan de voorkant is er echt nul schaduw, maar die panelen vergen flink veel ballast (kust dus veel wind, kan je ze niet gewoon vastschroeven op dak :? ??)

Het dak kan ook maar dat ziet er allemaal lastig uit met installeren (pa is zelf loodgieter dus dat komt dan wel weer goed).

Maar grofweg wat is aan te raden? Geld is niet zo'n issue, hij is meer geinteresseerd in mogelijkheden en tvt.

Oh en we hebben nog zo'n oude meter met schijf die als het goed is dus ook terug kan draaien :P

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 02-07-2012 20:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Okay we zijn er bijna uit, het worden 12 Canadian solar 195wp mono panelen op of een SMA 2100TL of een Delta Solivia 2500. Aan de ene kant is SMA de bekendere en misschien betrouwbaardere, aan de andere kant laat de Delta misschien nog wat uitbreiding toe mocht het nodig zijn.

Wat is de verstandigere keuze?

Verwijderd

Edje85 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:01:
hier in Noord-Holland is afgelopen winter wel degelijk -20 graden celsius gemeten.
Zal zeer waarschijnlijk slecht een enkele keer op de levensduur van een paneel voorkomen, maar zeker niet onmogelijk in Nederland
We hebben het over overdag en dus niet over minimale temperatuur, maar over de laagste maximale dagtemperatuur. Nog afgezien van het feit dat de intensiteit van de instraling duidelijk lager is door de langere weg door de dampkring. De zon staat midden winter op een circa 14,5 graden hoek aan de hemel (op het hoogste punt). In de ochtend is het fors kouder, maar hoe hoog staat de zon dan? Hoeveel intensiteit heb ik dan op mijn panelen?

Kijk eens wat power one in zijn online designtool gebruikt voor Nederland. -2 graden Celcius!
Polen staat op -5 graden Celcius.

http://stringtool.power-one.com/

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:59:
-20 graden Celcius, waar woon je dan, niet in Nederland lijkt me.
Dat komt hier in Twente nog wel eens voor hoor, tot 10 uur 's ochtends kan het hier bibberen zijn aan de oost grens.

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-07-2012 20:56 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:28:
[...]

Sunny Design houdt daar rekening mee, wat je niet hebt genoemd maar wel belangrijk is. Wat is de hellingshoek van die dakvlakken. Bij een zeer plat dak kun je minder onderdimensioneren dan met een steil dak.

Kijk even of die omvormer past met je E-aansluiting. Die omvormer moet namelijk flink afgezekerd worden, tenminste 20A. Dan heb je minimaal 1 fase van 35A nodig.
Je hebt het over 3 fasen ?? Als je die hebt ligt het niet voor de hand dat je 3 x 35A hebt.
Voor een particulier is het meestal 1 x 35A of 3 x 25A.

Soms moet je de tijd nemen het e.e.a. goed uit te zoeken.
Ik heb een dakhelling van 45 graden en een 3 x 25A 3-fasen aansluiting.
Met een knipoog naar de selectiviteit zou een trage B karakteristiek 20A automaat (of was het een C??) op een 25A hoofdgroep nét moeten kunnen, vooral omdat deze geen inschakelpieken kent maar geleidelijk zijn spanning (lees stroom) opbouwt.
Heb net een 4000TL20 naast een 5000TL20 geselecteerd en deze verschillen slechts 22kWh!!!
Geeft aan dat bij 4600W op 239V ik netjes onder de 20A uitkom op zonne hoogtijdagen en door het jaar heen een heel mooie opbrengst heb, ook bij zwakkere licht dagen.

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:30:
Tsja, beter je 20A groep eruit knallen dan je 25A hoofdzekering.

Als ik je vraag nog eens lees...wat heeft "enigszins selectief" te maken met die 20A? Ja, de 20A groep is een beetje selectief, maar nog lang niet selectief in NEN-1010 termen. Maar wat wil je nou eigenlijk weten? Hoe snel je een 20A groep eruit knalt? Met 21A gaat dat niet a la minute knallen.

Let wel: er zijn over het algemeen ook wel wat verbruikers in je huis die voorkomen dat de volledige 20A bij je hoofdzekering uitkomt. Het is natuurlijk aan jou, maar dat risico zou ik wel durven te nemen.

edit: doe lekker een Piko 5.5. Prachtig apparaat, 'k heb 'em zelf ook...
Mag ik een keertje komen luisteren bij jou???
Ben een high-end hifi nerd die over alles wel kan zeiken als het om storende geluiden gaat (de weg naar wijsheid is geplaveid met zelfkennis :P )
De web-interface van de kostal spreekt me erg aan en 3 x 8-9A netjes verdeeld over 3 fasen ook.
Alleen de onbekendheid en het ventilatortje houden me een beetje tegen.
Slaat jouw ventilator wel eens op vol aan??
Heb jij geen last van het terugregelen bij 40 graden??, op mijn zolder wordt het regelmatig 30 + als ik de airco niet aanzet.

Graag je reactie want met de 5.5 zou ik meteen legaal uit de brand geholpen zijn en meteen een besparing van €600 voor een webbox meenemen.
Hoeveel panelen heb je aangesloten op je Pico?

Verwijderd

NoxiuZ schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:33:
Nul schaduw en aangezien we aan de kust wonen de meeste zonuren :)
Oh en we hebben nog zo'n oude meter met schijf die als het goed is dus ook terug kan draaien :P
oh my god, dat jij nog tijd hebt om dat te posten.....Afbeeldingslocatie: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJr8OrtL7JFHi-yK7EPtliTDzHR65gjapRDf46ei7n8ZxK5WOV

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:19:
[...]

Da's de enige reden waarom ik een kostal Pico overweeg ipv een sma 5000TL20 met op groep A 12 x Ying-Li Panda 265Wp en op groep B 10 van deze panelen (in een later stadium dan)
de set van 12 stuks is ZO georiënteerd en die van 10 NW, iemand die me kan aangeven hoe snel ik op een enkele fase met 25A afgezekerd de (enigszins selectieve) zekering van 20A op de omvormer er uit blaas??
3180 en 2650Wp = 5830Wp.Tussen 12:00 en 15:00 uur staat de zon praktisch boven mijn huis en zal ik zeker 80% vermogen uit de panelen halen (dakhelling is 45 graden). Dit komt neer op een AC vermogen van 0,95 x 0,8 x 5830 = 4430 kWp. Bij 239V wordt dit een nette 18,5A dus zou dit goed moeten gaan.
Alleen als de Panda's hun belofte waarmaken en 90% doen kom ik in de problemen met een één fase omvormer die dan bijna 21 A doet, aiaiaiaiai..... :o
Ik heb een PIKO 10.1 hij is redelijk stil, maakt een knisperend geluid als hij vol vermogen gaat!
Maar die max vermogen wordt niet gehaald op een zonnige zomerdag maar als het wat kouder is en er plots een zonnetje achter de wolken vandaan komt (voorjaar). Dan gaat mijn PIKO direct naar de 10KW. ( C is traag en D nog trager. Maar C is goed)

Ik heb hem op Suntrol gezet "http://www.suntrol-portal.com/nl/page/woudsehoeve/day"

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-07-2012 21:35 . Reden: Toevoegen shortcut ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:27:
[...]

oh my god, dat jij nog tijd hebt om dat te posten.....[afbeelding]
Hoe bedoel je? :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hansdegit
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:05:
[...]

Mag ik een keertje komen luisteren bij jou???
Tuurlijk.
[...]
De web-interface van de kostal spreekt me erg aan en 3 x 8-9A netjes verdeeld over 3 fasen ook.
Alleen de onbekendheid en het ventilatortje houden me een beetje tegen.
Slaat jouw ventilator wel eens op vol aan??
Heb jij geen last van het terugregelen bij 40 graden??, op mijn zolder wordt het regelmatig 30 + als ik de airco niet aanzet.

[...]
Hoeveel panelen heb je aangesloten op je Pico?
Hé, da's interessant. Die web-interface van de Piko stond mij namelijk totaal niet aan. Toen heb ik er zelf maar iets omheen gebouwd. :P

Ja, de fan slaat regelmatig vol aan. Ben je bang dat het geluid van die fan je hifi ervaring zal verstoren?
De Piko hangt bij ons op zolder, achter de droger aan een houten schot. Als de droger aanstaat wordt het hier extra warm. Desondanks heb ik nog geen "Feed in (regulated)" status gehad.

De Piko krijgt regelmatig 5,5+ kW om zijn oren van de 21 Yingli's, maar dat verwerkt -ie prima zonder te heet te worden. Feit is natuurlijk wél dat je panelen je zolder koeler houden. En anders hang je er toch een fan-duct aan zodat -ie de warmte naar buiten blaast? Of je koopt een warmtepomp boiler die de warmte van de Piko in een vat pompt. :9~

edit: die fan hoor ik amper op 3 meter afstand.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Edje85
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-01 18:24
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 20:52:
[...]

We hebben het over overdag en dus niet over minimale temperatuur, maar over de laagste maximale dagtemperatuur. Nog afgezien van het feit dat de intensiteit van de instraling duidelijk lager is door de langere weg door de dampkring. De zon staat midden winter op een circa 14,5 graden hoek aan de hemel (op het hoogste punt). In de ochtend is het fors kouder, maar hoe hoog staat de zon dan? Hoeveel intensiteit heb ik dan op mijn panelen?

Kijk eens wat power one in zijn online designtool gebruikt voor Nederland. -2 graden Celcius!
Polen staat op -5 graden Celcius.

http://stringtool.power-one.com/
-2 kun je best mee rekenen. maar dat betekent bijvoorbeeld dat er nooit een elfstedentoch gereden zou kunnen worden. Ik vermoed dat -2 een langjarig gemiddelde is.

Wat betreft die minimum temperatuur, die wordt niet 's nachts bereikt maar in de vroege ochtend, voor 12 uur. Afkoeling stopt pas als de infrarood instraling hoger is dan de uitstralling. Afgelopen winter betekende dat dus dat die minimum temperatuur nauwelijks lager was dan de temperatuur om 10 uur 's ochtends.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
Dat je niet vragen moet stellen hier, maar hup hup hup maar de 24/7 solar shop om ze zo snel mogelijk te halen dat je morgen die meter al terug kunt zien draaien :+

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40

Airpower

Feel the Power!

Dat je niet op het strand ligt met al die zonuren ;)

• rube
Ik denk dat hij (zij) nu onderweg is :P

• WouterG
  • Registratie: December 2000

WouterG

Dit is geen ondertitel

Hoe lang bewaard een sma1600tl de waardes? Is het met de bluetooth module bijvoorbeeld mogelijk om eens per week in te loggen en dan de grafieken van die week te downloaden uit die omvormer?
Of moet de pc aan blijven staan om mooie grafieken te genereren?
Ik kon het nergen terugvinden...

Verwijderd

noxiuz :
http://www.keesfloor.nl/artikelen/weer/kust_zon/index.htm

nou hup, weg van die grauwe stroom, shine baby shine !
YouTube: Shine baby shine!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

centralistisch is uit, egoistisch is in.
pv is zo heerlijk decentraal en super voor je ego.

leuke poging van die mannekes, daar in brabant, jammer van hun carriere,
beetje maatschappelijke kennis was wel handig geweest.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 22:14 . Reden: ja, dakpannen zijn mooi nou goed ? ]

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 12:40
Ik wil 16Xsharp na-f 128 op een steca 2010+ master aansluiten op een westdak 45 graden dakhelling.Ik zie vaak dat mensen iets doorrekenen waar kan ik dat doen??

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-01 22:33
Tomcat schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:58:
Hoe lang bewaard een sma1600tl de waardes? Is het met de bluetooth module bijvoorbeeld mogelijk om eens per week in te loggen en dan de grafieken van die week te downloaden uit die omvormer?
Heel lang. De import is makkelijk te doen met de commandline parameters van Sunny Explorer. Je kunt gewoon per week of per maand de gegevens downloaden. Ik zou het alleen toch aanraden de gegevens dagelijks te bekijken: het is erg zonde om er na een maand achter te komen dat e.e.a. 3 weken niet gewerkt heeft.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb er ook naar moeten zoeken.. maar gevonden! (http://forums.whirlpool.net.au/archive/1767812)
its NOT correct to think that you MUST have a PC running 24/7 to collect the 5 minute historical data the inverter keeps onboard.
it in fact keeps up to ~40 days worth of 5 minute data – at least for instantanoeus KW + kWh odometer data so connecting to the inverter once a month would give you that.

• boekel
  • Registratie: Februari 2000

boekel

Dusss...

Of doe als ik en neem een (oude) android-telefoon die continu uitleest en via wifi naar internet stuurt:
Google Play: Sunny Solar PV Log

Mijn output:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=9771&sid=7931

http://www.boekel.nu

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-01 22:33
Luit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:31:
[...]

Ik heb er ook naar moeten zoeken.. maar gevonden! (http://forums.whirlpool.net.au/archive/1767812)

[...]
Dat stukje gaat over de 4000TL, ik kan zeggen dat dat niet correct is. De 25e februari zit nog in m'n omvormer, dat is de eerste volledige dag dat de omvormer werkte.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Smaken mogen verschillen, vind de panelen ook geen sieraad in de vorm van pracht en praal.
Er zijn zelf mensen die gruwelen van die platen op het dak....

Vind dat ze overigens wel een punt hebben met:
"Er zijn andere, minder zichtbare, manieren om eenzelfde energieresultaat te halen"

Of zij er nu links of rechtsom komen?!

Het gaat uiteindelijk om het (energie)resultaat.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• WouterG
  • Registratie: December 2000

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bedankt allemaal, ik ga die bleutooth module bestellen. En een oude telefoon met android regelen ;-)

• zonnigtype

zonnigtype

Freemann schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:38:
[...]

Smaken mogen verschillen, vind de panelen ook geen sieraad in de vorm van pracht en praal.
Er zijn zelf mensen die gruwelen van die platen op het dak....

Vind dat ze overigens wel een punt hebben met:
"Er zijn andere, minder zichtbare, manieren om eenzelfde energieresultaat te halen"

Of zij er nu links of rechtsom komen?!

Het gaat uiteindelijk om het (energie)resultaat.
Ik vind dakpannen ook nog steeds niks. Die dingen zijn wel "maatschappelijk geaccepteerd". Omdat je ze overal ziet (en dus niet meer "ziet"). Gaat ook met die "lelijke" PV dingeskes gebeuren. Linksom. Of rechtsom. Schat ik zo... 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• boekel
  • Registratie: Februari 2000

boekel

Dusss...

Tomcat schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:43:
Bedankt allemaal, ik ga die bleutooth module bestellen. En een oude telefoon met android regelen ;-)
Ik heb een oude HTC Hero met cyanogenmod erop, dat is in ieder geval een goede combo
(android 2.3.3 minimaal vereist)

http://www.boekel.nu

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01 21:40
Al een tijdje lees ik hier mee, maar een aantal dingen blijven nog een beetje vaag.
Voor mijzelf en mijn vader kijk ik naar systemen met een van resp. +/- 2kw-piek en +/- 3kw-piek.

Als ik dan met mijzelf begin (mijn opstelling is het meest eenvoudig) dan heb ik het over een schuur met een plat dak van 2m30 bij 6m00. In de lengte gericht op de zuid-oost as en geheel schaduwvrij.

Om maximaal gebruikl te maken van de ruimte kijk ik naar 300wp panelen van 100cm x 200cm, waar ik er dan 6 van zou kunnen plaatsen. Omdat de schaduwwerking aardig wat meters opslokt wil ik de panelen als een geheel onder een hoek van ongeveer 5 graden plaatsen. Dan reinigt de regen de panelen nog een beetje ;)

Het 'probleem' zit m in het kiezen van een convertor. Als ik zo eens rondkijk dan kom ik op 3 modellen:

MasterVolt XS2000
SMA SunnyBoy 1600TL
SMA SunnyBoy 2000HF

Met welke cijfers moet ik nu rekening houden?

W: 6x 300wp x 0.85 = 1530 watt
V: 6x +/- 38v = 228 volt
A: +/- 8 ampere

Hoe bepaal ik nu welke het beste past bij mijn opstelling?

Verwijderd

Ik zit even te kijken naar die SMA 2100TL icm 12*195wp Canadian panelen. Ik vraag me af of de omvormer dan niet aan de lichte kant is, hij kan DC-zijdig 2200w aan. Het zou goed moeten gaan, 't wordt immers aangeboden door de leverancier, maar de Solivia 2.5 heeft net wat meer marge.

Wat zouden jullie doen?

Ah kijk, even klooien met het programmaatje van SMA zelf geeft al inzicht: gaat goed :) SMA it is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 23:54 ]

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44

swat!

computeraar

Ook ik ben aan het kijken voor zonnepanelen en kwam deze set tegen.

Loont het om zelf een set samen te stellen zodat je niet vastzit aan een omvormer die wordt meegeleverd?
Heeft daarnaast iemand ervaring met - 'met de zon' ? :)

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

swat! schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:24:
Ook ik ben aan het kijken voor zonnepanelen en kwam deze set tegen.

Loont het om zelf een set samen te stellen zodat je niet vastzit aan een omvormer die wordt meegeleverd?
Heeft daarnaast iemand ervaring met - 'met de zon' ? :)
Het is belangrijk om te weten wat je belangrijk vind, wil je gaan voor de laagste tijd en daarbij voor B-Merk componenten kiezen waarvan je nog niet weet wat de kwaliteit daarvan is en of je garantie kan claimen als het stuk gaat of betaal je iets meer en ga je voor een A-Merk.

Ik heb mijn setje bij MDZ vandaan, levering en communicatie waren ondanks de drukte prima voorelkaar. Alles netjes geleverd volgens afspraak.

Ik heb er zelf voor gekozen om iets meer te betalen en voor een SMA te gaan met Canadians.
Het spul moet lang mee dus wil ik best iets meer voor betalen voor "zekerheid" en een gerenomeerd merk.

Kijk anders ook eens bij solarnrg die zijn (met het aflopen van het zoncollectie -ij mdz) goedkoper.
(13x Canadian + SB3000HF voor 4700,- /1.49wp)
of 12x Canadian +XS3200 voor 4200,- / 1.43wp)

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 02-07-2012 23:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• multipasser
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Canadian's scoren niet echt goed bij Photon. Er zijn 4 grote chinese bedrijven die 60% a 70% van de markt bevoorraden. Ook veel Duitse merken zoals Bosch en Schuco kopen gewoon hun panelen bij Trina of Jasolar.
Dan ga je toch niet denken dat die Chinezen met hun knowhow slechte panelen op de markt gaan brengen?
Mijn Trina's presteren bij de top en ze scoren ook goed in degradatie terwijl ze een 10% goedkoper zijn. Who cares! Niemand weet wat het binnen 20j gaat geven dus staar je niet blind op merken.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• swat!

swat!

computeraar

revolution-nl schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:32:
[...]

Het is belangrijk om te weten wat je belangrijk vind, wil je gaan voor de laagste tijd en daarbij voor B-Merk componenten kiezen waarvan je nog niet weet wat de kwaliteit daarvan is en of je garantie kan claimen als het stuk gaat of betaal je iets meer en ga je voor een A-Merk.

Ik heb mijn setje bij MDZ vandaan, levering en communicatie waren ondanks de drukte prima voorelkaar. Alles netjes geleverd volgens afspraak.

Ik heb er zelf voor gekozen om iets meer te betalen en voor een SMA te gaan met Canadians.
Het spul moet lang mee dus wil ik best iets meer voor betalen voor zekerheid en een gerenomeerd merk.
In principe wil ik voor een A-Merk gaan, temeer omdat het setje lang moet meegaan en de garantie daarom goed geregeld moet zijn.

Canadian is volgens jou een gerenommeerd merk. Op bovenstaande link heb ik de optie om te kiezen voor oa:
  • Deze set uitvoeren met A-merk 250 Wp monocrystalline
  • Deze set uitvoeren met 13 Canadian Solar 240 Wp
De vraag is wanneer MDZ een paneel als A-merk kwalificeert wat dat dan precies betekent?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

swat! schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:48:
[...]

In principe wil ik voor een A-Merk gaan, temeer omdat het setje lang moet meegaan en de garantie daarom goed geregeld moet zijn.

Canadian is volgens jou een gerenommeerd merk. Op bovenstaande link heb ik de optie om te kiezen voor oa:
  • Deze set uitvoeren met A-merk 250 Wp monocrystalline
  • Deze set uitvoeren met 13 Canadian Solar 240 Wp
De vraag is wanneer MDZ een paneel als A-merk kwalificeert wat dat dan precies betekent?
Als het de juiste TuV certificaten heeft ;). Het blijven echter OEM panelen, mocht metdezon dus ooit eens failliet gaan dan kan je geen garantie meer claimen.

Maar zoals eerder gezegt het is net wat voor belang je eraan hecht. De opbrengst is eigenlijk altijd wel ok .
Persoonlijk heb ik altijd me twijfels over het afbak process bij OEM panelen omdat men toch geen garantie plicht heeft. Als daar op wordt bezuinigt kunnen de panelen bijv. na 10 jaar gaan delamineren. De tijd zal het leren hoe de hedendaagse panelen er over 10 jaar bij liggen.

Ik had zoiets van, wat is nou eigenlijk de meerprijs van een paar honderd euro op de gebruiksduur van 15-20 jaar. Mede daardoor is mijn keuze ook gevallen op SMA.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-07-2012 23:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• swat!

swat!

computeraar

revolution-nl schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:53:
[...]

Als het de juiste TuV certificaten heeft ;). Het blijven echter OEM panelen, mocht metdezon dus ooit eens failliet gaan dan kan je geen garantie meer claimen.

Maar zoals eerder gezegt het is net wat voor belang je eraan hecht. De opbrengst is eigenlijk altijd wel ok .
Persoonlijk heb ik altijd me twijfels over het afbak process bij OEM panelen omdat men toch geen garantie plicht heeft. Als daar op wordt bezuinigt kunnen de panelen bijv. na 10 jaar gaan delamineren. De tijd zal het leren hoe de hedendaagse panelen er over 10 jaar bij liggen.

Ik had zoiets van, wat is nou eigenlijk de meerprijs van een paar honderd euro op de gebruiksduur van 15-20 jaar. Mede daardoor is mijn keuze ook gevallen op SMA.
Na een beetje klikken op de site kwam ik dit tegen:
De minimale voorwaarden voor een A-merk om in aanmerking te komen voor het MetDeZon label zijn :

- Productgarantie van minimaal 10 jaar of langer
- Vermogensgarantie van tenminste 90 % van het vermogen na 12 jaar
- Vermogensgarantie van tenminste 80 % van het vermogen na 25 jaar
- De garanties zijn afgedekt door de fabrikant met een verzekering voor een periode van minimaal 25 jaar
- De zonnepanelen moeten zijn voorzien van het Duitse TÜV keurmerk
- De zonnepanelen moeten zijn voorzien van een CE keurmerk
- De zonnepanelen moeten voldoen aan de laatste stand van de techniek
- De fabrieken moeten conform westerse standaard zijn qua arbeidsomstandigheden, milieu en veiligheid
- De zonnepanelen zijn bankable. Dit houd in dat o.a. Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse banken besloten hebben dat men geld mag lenen om te investeren in deze panelen. De panelen zijn dus niet alleen geselecteerd op kwaliteit, maar ook op continuïteit van de fabriek en garantie-afhandeling.
Mag ik dan aannemen dat Canadian Solar geen A-merk is? Anders had het er wel bijgestaan :+

• PClop
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:54:
[...]

Schaduw "meer dan" halveert de kWh? Zoiets kun je toch niet stellen voordat je het betreffende dak en de situatie hebt gezien. Je hebt kort door de bocht, en nog korter...
Klopt, maar ik moest laatst behoorlijk iemand iets ( niet hier ) uit zijn hoofd praten
die stelde dat één paneeltje in de schaduw ( 3/4 van de dag ) helemaal niets uitmaakte voor het geheel
vandaar.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PClop schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 00:03:
[...]
Klopt, maar ik moest laatst behoorlijk iemand iets ( niet hier ) uit zijn hoofd praten
die stelde dat één paneeltje in de schaduw ( 3/4 van de dag ) helemaal niets uitmaakte voor het geheel
vandaar.
Als je het OptiTrac Global Peak reclamepraatje van SMA mag geloven maakt het ook weinig uit: http://www.sma.de/en/solu...ebase/made-for-shade.html

Heeft iemand ervaring hiermee die kan aangeven of dit in meer of mindere mate inderdaad werkt?

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik weet dat ik tot 10u en vanaf 16u op enkel panelen iets schaduw krijg, dus normaal moet heel die string 2/3de gaan werken want 1 diode valt uit. Maar ik zie er weinig van op mijn solarlog. Dus optitrack lijkt te werken.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

swat! schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:59:
[...]

Na een beetje klikken op de site kwam ik dit tegen:

[...]

Mag ik dan aannemen dat Canadian Solar geen A-merk is? Anders had het er wel bijgestaan :+
Dat bieden ver alle voor de hand liggende merken aan. Ook de chinezen. Dus ik zie echt geen verschil.
Qcells failliet, met REC gaat het niet goed. First Solar stock zijn ook maar een fractie waard van een jaar terug. Dus het wil allemaal niets zeggen, als ze failliet gaan zit je zonder garanties.

• dreamscape
  • Laatst online: 10:56
Maar dat kan met Canadian Solar ook gewoon gebeuren. Wie zegt dat die over 17 jaar niet gewoon failliet gaan. Als je een auto koopt van een serieus merk als Rover of een nog serieuzer kwaliteitsmerk als Saab, houd je er ook geen rekening mee dat jaren later die toko's niet meer bestaan. Wat dat betreft zijn die garanties mooi, maar het blijft koffiedik kijken. Of je nou een paneel van Canadian Solar, Yingli of desnoods Wakkietakkie of Flitsubatsu hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 03-07-2012 00:27 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

NovapaX schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:39:
Jeroen, jij bedoelt denk ik dit apparaat:
http://www.plugwise.com/n...e-f/smile-p1-vanaf-4-juni
of niet?

Wat voor zover ik weet nog niet eens met de source software werkt (getuige de ervaringen van c70070540 )
Morgen proberen werkend te krijgen. Source 2.22 is uit met ondersteuning voor de Smile P1 :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:41:
[...]

Tuurlijk.

[...]

Hé, da's interessant. Die web-interface van de Piko stond mij namelijk totaal niet aan. Toen heb ik er zelf maar iets omheen gebouwd. :P

Ja, de fan slaat regelmatig vol aan. Ben je bang dat het geluid van die fan je hifi ervaring zal verstoren?
De Piko hangt bij ons op zolder, achter de droger aan een houten schot. Als de droger aanstaat wordt het hier extra warm. Desondanks heb ik nog geen "Feed in (regulated)" status gehad.

De Piko krijgt regelmatig 5,5+ kW om zijn oren van de 21 Yingli's, maar dat verwerkt -ie prima zonder te heet te worden. Feit is natuurlijk wél dat je panelen je zolder koeler houden. En anders hang je er toch een fan-duct aan zodat -ie de warmte naar buiten blaast? Of je koopt een warmtepomp boiler die de warmte van de Piko in een vat pompt. :9~

edit: die fan hoor ik amper op 3 meter afstand.
Kun je me een PM sturen?
Zou graag op zeer korte termijn bij je aan willen kloppen
Omvormer is besteld maar kan nog worden omgewisseld, paneeltjes moeten toch eerst het dak nog op vandaag *O*

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

zonnigtype schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:43:
[...]

Ik vind dakpannen ook nog steeds niks. Die dingen zijn wel "maatschappelijk geaccepteerd". Omdat je ze overal ziet (en dus niet meer "ziet"). Gaat ook met die "lelijke" PV dingeskes gebeuren. Linksom. Of rechtsom. Schat ik zo... 8)
Klopt!

Krijg nu bij mensen het idee dat het qua aanschafprijs niet meer te verantwoorden is om tegen te zijn en dat men nu (echt) overstap op "smaak"/lelijk/ontsierend/etc..

(bij mijn ouders was dit bijv. ook het geval... het eerste wat mijn moeder zij; wat zijn die dingen op je dat toch spuuglelijk)

Vermoed dat de volledig zwarte panelen wel eens een schot in de roos kunnen zijn op dat vlak.

Ben heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 03-07-2012 07:25 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 21:41:
[...]

SMA heeft een opmerking staan in de gebruiksaanwijzing dat de omvormer niet op hout gemonteerd moet worden. Kan me er wel iets bij voorstellen. Hout dat jarenlang gedroogd is/wordt, wil best branden, dat kunnen alle kachelbezitters beamen.

A'dam PVOutput

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 19:52
Als 1 paneel 10% in de schaduw ligt geld toch voor alle panelen op de string dat ze ongeveer 10% minder opbrengst hebben toch?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 06:52
Eerder 80% minder opbrengst. Schaduw = no-no.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hansdegit
ericplan schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 07:29:
[...]

SMA heeft een opmerking staan in de gebruiksaanwijzing dat de omvormer niet op hout gemonteerd moet worden. Kan me er wel iets bij voorstellen. Hout dat jarenlang gedroogd is/wordt, wil best branden, dat kunnen alle kachelbezitters beamen.
Staat ook in de montagehandleiding van de Kostal Piko. Een kachel wordt een stuk warmer dan de omvormer. De wasdroger ook. Ik kan er niet zoveel mee. Ook in letterlijke zin, want ik heb geen muur waar ik die omvormer uit het zicht kan ophangen.

Ik vind het wat vergezocht, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen. Moeten we hout maar verbieden in het bouwbesluit?

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 06:58:
[...]

Kun je me een PM sturen?
Zou graag op zeer korte termijn bij je aan willen kloppen
Omvormer is besteld maar kan nog worden omgewisseld, paneeltjes moeten toch eerst het dak nog op vandaag *O*
Eh, wacht even... .Jij wilt iets van mij en ik moet jou een DM sturen?

Nou, ik zal je matsen. Komtie.

edit: jammer, je kan geen DM ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 03-07-2012 09:18 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
kleefding schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 07:38:
Als 1 paneel 10% in de schaduw ligt geld toch voor alle panelen op de string dat ze ongeveer 10% minder opbrengst hebben toch?
schaduw is een lastig en moeilijk uit te leggen verhaal.

aannamens :10 panelen van 200Wp dus 2000Wp.
elk paneel heeft 3 diodes.
en 11 uur zon op de panelen.
(ik neem geen noct en andere invloeden mee, en ik versimpel de waardes ter uitleg.)

valt 1 volle cel van 1 paneel in de schaduw.
zal de diode 1/3 van het paneel uit schakelen.
de hele string zal dan maar op 2/3 van zijn kracht werken.
dus 1333Wp.

liggen er nu 2 cellen in de schaduw en zitten ze op een andere diode werkt het zaak je nog maar op 1/3 van de kracht. 666Wp

als er nu 3 cellen in de schaduw zitten en op alle 3 de dioden dan zal de string nog op ongeveer 20% werken.
(bij bewolkt weer doet i wat meer als bij onbewolkt weer. diffuse licht)

maar ja als die schaduw maar minder als 1 uur van de dag optreed, dan boeit het eigenlijk niet.
verlies is dan 2kWph terwijl het paneel wat de schaduw heeft de andere 10 uur wel 2kWph oplevert.
(en de hele string doet de 10 uur schaduw vrij 20kWph + een beetje met schaduw)

zelfs schaduw die je wel hebt in november tot februari die boeit niet veel, want winter opbrengsten zijn niet zoveel. het aantal uren dat de panelen in de zon kunnen liggen zijn dan ook langer.

uit eindelijk word het allemaal moeilijker als je gaat kijken naar de seizoenen.
(van maart tot oktober wil je zo schaduw vrij mogelijk zijn.)

en deze doet ook nog mee.
als het bewolkt is heb je diffuse licht en dan doet het schaduw paneel wel mee.

(ik vraag mij af of de term kWph hier geaccepteerd word?)
hopend alles gezegd te hebben over schaduw zo niet vul aan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:27:

(ik vraag mij af of de term kWph hier geaccepteerd word?)
hopend alles gezegd te hebben over schaduw zo niet vul aan.
* PROEST ! *

Ik had m'n jeukende vingers alweer bij de Einheiten Polizei knop totdat ik je slotopmerking las.

kWph. Aha! Een nieuwe voor de verzameling.

Ach joh, bekijk het zo. We leven in polderland. Vrijheid, blijheid.

Einheiten Polizei moet maar dagje vrij nemen, die hebben ook wel eens vakantie verdiend. Toch? >:)

• Terpen Tijn
migjes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:27:
[...]
valt 1 volle cel van 1 paneel in de schaduw.
zal de diode 1/3 van het paneel uit schakelen.
de hele string zal dan maar op 2/3 van zijn kracht werken.
dus 1333Wp.

liggen er nu 2 cellen in de schaduw en zitten ze op een andere diode werkt het zaak je nog maar op 1/3 van de kracht. 666Wp

als er nu 3 cellen in de schaduw zitten en op alle 3 de dioden dan zal de string nog op ongeveer 20% werken.
(bij bewolkt weer doet i wat meer als bij onbewolkt weer. diffuse licht)
Wacht even: Is het schaduw op 1 volle cel; 1 van de 60 of 72 cellen in je paneel, of op 1 van de drie interne strings? Als het inderdaad 1 cel is, dan zou een klein randje schaduw over de breedte/lengte van 1 paneel dus de hele configuratie op 20% zetten?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Daarom moet je dus ook opletten bij het plaatsen van je panelen hoe de diodes zitten.
Meestal (volgens mij) zijn 2 'lange' rijen cellen achter 1 diode geplaatst.
Volgens mij is dat gedaan met landscape plaatsing op een plat dak in het achterhoofd....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• migjes
Terpen Tijn schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:34:
[...]

Wacht even: Is het schaduw op 1 volle cel; 1 van de 60 of 72 cellen in je paneel, of op 1 van de drie interne strings? Als het inderdaad 1 cel is, dan zou een klein randje schaduw over de breedte/lengte van 1 paneel dus de hele configuratie op 20% zetten?
het is 1 cel. dus 1 van de 60 of 72 licht aan je paneel.
maar het is geen 20% van wegen de diodes in het paneel.
in het voorbeeld ben ik uitgegaan van 3 diodes per paneel.
dan schakelt gewoon 1/3 van het paneel uit en de mppt zorgt dan dat de hele string naar 2/3 vermogen gaat.
maar een randje schaduw kan alle 3 de diodes in de schaduw zetten. (hoeft niet)
maar is het belangrijk?
als je systeem daar door een half uur eerder stopt als een andere systemen is dat wel erg?
een klein beetje minder opbrengst maakt niet de hele set onrendabel.
(er zijn geen sets die 100% van het jaar 100% op wekken.er is altijd wel iets.
ik heb een kerk toren op 100 meter van mijn huis. b.v.)

@zonnigtype
ik kon geen betere term verzinnen als de kWph.
kilo Watt piek uur dus.
om zo alle andere factoren er buiten te houden en het verhaal niet te moeilijk te maken. :)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01 09:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

zonnigtype schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:33:
[...]

* PROEST ! *

Ik had m'n jeukende vingers alweer bij de Einheiten Polizei knop totdat ik je slotopmerking las.

kWph. Aha! Een nieuwe voor de verzameling.

Ach joh, bekijk het zo. We leven in polderland. Vrijheid, blijheid.

Einheiten Polizei moet maar dagje vrij nemen, die hebben ook wel eens vakantie verdiend. Toch? >:)
Taalpolitie moet er wel komen
Wat hier zo nu en dan voorbijkomt aan steil en spelvouten kan ik me erg aan irriteren

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:32:
[...]

[snip]

Kijk anders ook eens bij solarnrg die zijn (met het aflopen van het zoncollectie -ij mdz) goedkoper.
(13x Canadian + SB3000HF voor 4700,- /1.49wp)
of 12x Canadian +XS3200 voor 4200,- / 1.43wp)
Er is een lopend collectief met de windvogel waarbij je 12% korting krijgt op een compleet systeem.

• PClop
  • Niet online
NovapaX schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:41:
Daarom moet je dus ook opletten bij het plaatsen van je panelen hoe de diodes zitten.
Meestal (volgens mij) zijn 2 'lange' rijen cellen achter 1 diode geplaatst.
Volgens mij is dat gedaan met landscape plaatsing op een plat dak in het achterhoofd....
Klopt, heb het bij mezelf ook nog steeds verkeert liggen, of moet eigenlijk zeggen staan
van 1 set staat de onderste rij van 5 panelen in portret stand met daar boven 2 rijen van elk
3 panelen in landschap stand, ik moet dit nog veranderen in 2 keer 3 onder en 1 maal 6
( portret ) boven.
Want daar ik 6 diode panelen heb ( ja die bestaan ook ) staan er bij mij in de winter 30 diodes
in sper, en als ik dat omkeer heb ik maar 3 diodes in sper van die gehele set
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P1010478.JPG

Ben zelf ook ééns begonnen met 0% kennis van zaken 8)7

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:10:
[...]

Klopt, heb het bij mezelf ook nog steeds verkeert liggen, of moet eigenlijk zeggen staan
van 1 set staat de onderste rij van 5 panelen in portret stand met daar boven 2 rijen van elk
3 panelen in landschap stand, ik moet dit nog veranderen in 2 keer 3 onder en 1 maal 6
( portret ) boven.
Want daar ik 6 diode panelen heb ( ja die bestaan ook ) staan er bij mij in de winter 30 diodes
in sper, en als ik dat omkeer heb ik maar 3 diodes in sper van die gehele set
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P1010478.JPG

Ben zelf ook ééns begonnen met 0% kennis van zaken 8)7
Didn't we all?

Met zo'n lage hellingshoek zou ik me niet al te veel zorgen maken over al te grote verliezen in het seizoen dat je die (leuke!) foto maakte. Zeker niet met ook nog eens een dikke laag rijp d'r op... ;)

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:50
aartw99 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:52:
[...]

Taalpolitie moet er wel komen
Wat hier zo nu en dan voorbijkomt aan steil en spelvouten kan ik me erg aan irriteren
Weer een *PROEST*:
Steil- en spelvouten irriteren je
of
Je ergert je aan steil- en spelvouten

En zo houden we ieder op eigen wijze het forum euh... dynamisch. Ik ben allang blij dat hier geen SMS-taal of l33t5p33k voorbijkomt.
Er zijn imho ook mensen met dyslexie actief, en die kunnen er niet zoveel aan doen. Maar men mag wel wat zorgvuldiger zijn, ben ik met je eens.

Hij die zonder zonde staal- en/of teilvoudten is werpe de eerste steen

• Terpen Tijn
migjes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:49:
[...]

het is 1 cel. dus 1 van de 60 of 72 licht aan je paneel.
maar het is geen 20% van wegen de diodes in het paneel.
in het voorbeeld ben ik uitgegaan van 3 diodes per paneel.
dan schakelt gewoon 1/3 van het paneel uit en de mppt zorgt dan dat de hele string naar 2/3 vermogen gaat.
maar een randje schaduw kan alle 3 de diodes in de schaduw zetten. (hoeft niet)
maar is het belangrijk?
als je systeem daar door een half uur eerder stopt als een andere systemen is dat wel erg?
een klein beetje minder opbrengst maakt niet de hele set onrendabel.
(er zijn geen sets die 100% van het jaar 100% op wekken.er is altijd wel iets.
ik heb een kerk toren op 100 meter van mijn huis. b.v.)
Eens te meer bedankt, migjes. Ik heb al gauw bedacht dat ik mijn komende setje ook wel in landscape zou kunnen leggen. Dan heeft dat streepje schaduw dat er waarschijnlijk onderop zal vallen in de avond toch weer iets minder impact. Ik dacht tenminste dat de diodes in de lengte verbonden zijn...

• migjes
Terpen Tijn schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:29:
[...]

Eens te meer bedankt, migjes. Ik heb al gauw bedacht dat ik mijn komende setje ook wel in landscape zou kunnen leggen. Dan heeft dat streepje schaduw dat er waarschijnlijk onderop zal vallen in de avond toch weer iets minder impact. Ik dacht tenminste dat de diodes in de lengte verbonden zijn...
in de avond moet het licht toch door een flink stuk meer atmosfeer heen.
dus opbrengst is dan toch al een stuk minder.
dus ik denk niet dat die 5min nu echt veel uit zullen maken.

(er zijn ook panelen met horizontale diodes of panelen met meer diodes.)

Verwijderd

Is er een verschil tussen de benodigde oppervlakte bij een schuin en plat dak?
Op de site van MDZ staat bij het 3120 Wp- systeem: Benodigd dakoppervlak: +/- 20 m2.

Ik heb eens zitten rekenen met een situatieschets maar volgens mij gaat 12 x 165.2 cm * 99.2 cm niet passen op een plat dak van 30m2. Zeker niet als je 1 meter van de randen afstand moet houden en 1,20m ruimte tussen de rijen moet houden.

Ik ben er vanuit gegaan dat de panelen in 30 graden helling liggen. Zie ik iets over het hoofd?

Verwijderd

Nu begint de leverancier in een keer dat de Canadian mono all black panelen niet leverbaar zouden zijn in Nederland vanaf de groothandel. Grr. Wat ik begrijp zeggen ze nu opeens dat er helemaal geen mono panelen van Canadian Solar leverbaar zouden zijn bij "de groothandel".

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2012 12:47 ]

• Terpen Tijn
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:34:
Is er een verschil tussen de benodigde oppervlakte bij een schuin en plat dak?
Op de site van MDZ staat bij het 3120 Wp- systeem: Benodigd dakoppervlak: +/- 20 m2.

Ik heb eens zitten rekenen met een situatieschets maar volgens mij gaat 12 x 165.2 cm * 99.2 cm niet passen op een plat dak van 30m2. Zeker niet als je 1 meter van de randen afstand moet houden en 1,20m ruimte tussen de rijen moet houden.

Ik ben er vanuit gegaan dat de panelen in 30 graden helling liggen. Zie ik iets over het hoofd?
Ja, natuurlijk is daar verschil tussen. Op een schuin dak liggen de panelen plat, strak tegen elkaar aan. Op een plat dak staan ze schuin omhoog en moet je afstand houden om te voorkomen dat ze elkaar beschaduwen. Dat scheelt een heel stuk ruimte (afstand = 2-3x hoogte).

• alsditookniet
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10-2023
doe het dan op deze manier wanneer dit mogenlijk is

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0059.JPG

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-01 10:19
Enige tijd geleden heb ik een vraag bij eenieder hier neergelegd, waar ik geen reacties op krijg: wie van de gebruikers en leveranciers op deze website heeft er nu daadwerkelijk een beroep moeten doen op de garantie van zonnepanelen. Wel kom ik verhalen tegen over het belang van het kiezen voor A-leveranciers, maar de voorbeelden van het waarom ontbreken. Moet ik hieruit opmaken, dat het eigenlijk wel goed zit met de kwaliteit van diverse leveranciers?

Ook het tweede gedeelte van mijn vraag staat nog steeds open: stel nu dat iemand een paneel met een probleem geleverd heeft gekregen, hoe constateer je dat dan? Hoe neem je bijvoorbeeld een achterblijvende opbrengst waar? Waar moet ik bij het "uitpakken" van een zonnepaneel allemaal op letten, voor wat betreft de kwaliteit?

Bedankt alweer.

KeFra

• Terpen Tijn
alsditookniet schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:51:

[afbeelding]
Nou, zo'n configuratie werd mij in ieder geval sterk ontraden. De wind heeft daar enorm veel grip op... ik neem aan dat er daar nadien nog wel een afdichting aan de onderkant is toegevoegd, maar toch.

• migjes
Terpen Tijn schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:57:
[...]

Nou, zo'n configuratie werd mij in ieder geval sterk ontraden. De wind heeft daar enorm veel grip op... ik neem aan dat er daar nadien nog wel een afdichting aan de onderkant is toegevoegd, maar toch.
dat klopt wel.
maar het kan wel.

gewoon meer ballast als normaal.
niet te dicht bij zee wonen.
en wat bomen in de omgeving.
doe zaken wat veranderen.

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:47

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Edje85 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:01:
Ja, maar die -20 komt niet voor bij een beetje fatsoenlijke instraling van de zon. -20 in Nederland komt voor bij een dik sneeuwpak, in de winter en hooguit tijdens zonsopkomst. De hoeveelheid instraling die de zon dan en de 2 a 3 koude uren daarna levert zijn beperkt.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16
Gister een 2de plaats in mijn piek 55kWh !!!!!

[ Voor 74% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-07-2012 14:10 . Reden: Foutje ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• TeGek

TeGek

alsditookniet schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:51:

[afbeelding]
Waarom eigenlijk niet volledig plat? ik heb een huis waar de zon overheen trekt als het ware, voor de zon s'ochtends, en achter s'avonds, is het dan niet slimmer om de platen zo plat mogelijk te hebben?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 06:52
http://dl.dropbox.com/u/5...bsidie%20Zonnepanelen.pdf

(ff als mirror vanaf mijn dropbox want die site doet het af en toe niet)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

Bedrijven met asfalt >>> zonnepanelen plannen krijgen ook weer leuke douceurtjes.

Gaat leuk jaartje worden met de totale afzet...

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-01 21:28
Ik heb een excelsheet gemaakt om uit te rekenen hoeveel zonnepanelen opleveren en hoe lang het duurt voordat ze financieel gezien interessant zijn. Dit is op een zo eerlijk mogelijke manier gedaan. Op internet zijn namelijk genoeg voorbeelden te vinden die uit gaan van onrealistische data.

Ik ga bijvoorbeeld uit van een kapotte omvormer na 12 jaar en neem ook de degradatie van de panelen over de jaren mee. Ook ga ik uit van slechts een lichte stijging in de kWh-tarieven (aan te passen) en niet de 7% stijging die er plaats vond tussen 1996 en 2006 (wat ik vaak tegenkom in rekenvoorbeelden op internet).

De excelsheet is hier te vinden:
http://www.stroobach.com/...pelling-zonnepanelen.xlsx

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rixard schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:37:
Ik heb een excelsheet gemaakt om uit te rekenen hoeveel zonnepanelen opleveren en hoe lang het duurt voordat ze financieel gezien interessant zijn. Dit is op een zo eerlijk mogelijke manier gedaan. Op internet zijn namelijk genoeg voorbeelden te vinden die uit gaan van onrealistische data.

Ik ga bijvoorbeeld uit van een kapotte omvormer na 12 jaar en neem ook de degradatie van de panelen over de jaren mee. Ook ga ik uit van slechts een lichte stijging in de kWh-tarieven (aan te passen) en niet de 7% stijging die er plaats vond tussen 1996 en 2006 (wat ik vaak tegenkom in rekenvoorbeelden op internet).

Mooi en duidelijk sheetje _/-\o_

Rapapa...

Verwijderd

TeGek schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 14:17:
[...]

Waarom eigenlijk niet volledig plat? ik heb een huis waar de zon overheen trekt als het ware, voor de zon s'ochtends, en achter s'avonds, is het dan niet slimmer om de platen zo plat mogelijk te hebben?
Ik dacht gelezen te hebben dat 30graden de beste hellinghoek was en het beste rendement oplevert?
Ondanks dat de perfecte hellingshoek in Nederland 35 graden is, kennen de uitersten van dit hellingbereik een opbrengst van slechts 5% lager. Heeft u een plat dak, dan kan een zonnepaneel op een kantelbaar armatuur gemonteerd worden. Dit is de moeite waard uit het oogpunt van zowel opbrengst als onderhoud van de panelen. Voldoende helling heeft immers als voordeel dat de panelen bij regen goed schoongespoeld kunnen worden (denk aan vogelpoep en stof).
Als dat niet zo is en ze kunnen gewoon plat geplaatst worden dan is dat natuurlijk interessant, aangezien ik dan meer panelen kwijt kan (en ws niet 1meter van de dakrand afstand hoef te houden)?

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:54
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:53:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat 30graden de beste hellinghoek was en het beste rendement oplevert?

[...]

Als dat niet zo is en ze kunnen gewoon plat geplaatst worden dan is dat natuurlijk interessant, aangezien ik dan meer panelen kwijt kan (en ws niet 1meter van de dakrand afstand hoef te houden)?
Wat ik vaak als reden tegenkom om panelen niet plat te plaatsen, maar altijd onder een helling, is om het vuil dat altijd op de panelen zal komen door de regen er af te laten spoelen. Als de panelen plat liggen kan het vuil er niet af spoelen en zal de opbrengst dus lager zijn.

MK102's Milkyway 2070wp

• migjes
Rixard schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:37:

kon geen foutjes ontdekken. ziet er netjes uit.

discutabel zijn dit soort dingen altijd.
stroom prijs zou ook kunnen dalen b.v.
wie zegt dat je panelen degraderen?
enz...

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 20:41
De stroomprijs is wel erg laag.
Verwachte productie is natuurlijk afhankelijk van de plaatsing maar gaat eerder naar 90+ dan 0,85
De degradatie neemt ongeveer met 0.75% af per jaar
Suntech heeft een +5% tolerantie die levert de eerste jaren de degradatie op.
De degradatie begint met 95% lijkt me wat te sterk
Stroomprijs 2,5% stijging per jaar is denk ik eerder te laag.

Verder is het nog steeds een mooi resultaat :)

En wat migjes natuurlijk zegt er kan niets bewezen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door silvester6 op 03-07-2012 17:00 ]

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:53:
[...]

[...]

30 graden is niet al te fout.
maar lees dit eens:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html
geeft wat meer info.

bij panelen plat is vuil niet het grootste probleem. (tussen haakjes)
er blijft dan ook water op staan met algen groei en mosjes.
dat is niet goed voor de opbrengst. ;)

wel zijn er speciale panelen die dit oplossen.
http://def.dakbalans.nl/cigs-panelen
maar geen goede resultaten van gehoord (zelfs niet van het personeel)

edit: (dank aan zonnigtype)
onder het moto beter goed gestolen als slecht verzonnen:
Solyndra (CIGS buizen) is met een Reuzen Klappert op de vet gesubsidieerde muil gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 03-07-2012 17:12 ]

• Rixard
Dit is de stroomprijs die ik op dit moment bij Energie:Direct betaal.
Verwachte productie is natuurlijk afhankelijk van de plaatsing maar gaat eerder naar 90+ dan 0,85
De degradatie neemt ongeveer met 0.75% af per jaar
Suntech heeft een +5% tolerantie die levert de eerste jaren de degradatie op.
De Excelsheet is wat pessimistischer en daardoor misschien realistischer dan wat ik tot nu toe op internet tegen kom. Misschien kan het allemaal meezitten, maar dit zijn de waarden die in elk geval gegarandeerd worden.
De degradatie begint met 95% lijkt me wat te sterk
Toch kan het, omdat veel fabrikanten een 95% garantie geven tot 5 jaar.

[quote]
Stroomprijs 2,5% stijging per jaar is denk ik eerder te laag.
De prijsstijging tussen 1996 en 2006 was erg sterk, maar de afgelopen jaren slechts matig.
Er worden nog centrales bijgebouwd in de eemshaven en er is in duitsland een overschot aan energie.
Het kan dus zelfs gaan dalen
Verder is het nog steeds een mooi resultaat :)
Bedankt :)

Verwijderd

- Geen rekening gehouden met de tijdsvoorkeur van geld. (gemiste rente)
- Installatie wel iets te duur met 2,12 incl installatie (1,90 lijk me al ruim zat, ook met Suntech paneel)
- Productiefactor met 0,85 toch echt te laag (0,95 is niet moeilijk bij een net systeem)
- Inflatie schakel ik altijd uit voorzichtigheid gelijk met de degradatie (heffen elkaar op)
- Degradatie verloop natuurlijk geleidelijk en met circa 0,5% per jaar (circa 88% na 25 jaar)

Voor het gemak zet ik de levensduur van de omvormer op precies de helft van die 25 jaar -> 12,5 jaar

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:04:
wel zijn er speciale panelen die dit oplossen.
http://def.dakbalans.nl/cigs-panelen
maar geen goede resultaten van gehoord (zelfs niet van het personeel)
Solyndra (CIGS buizen) is met een Reuzen Klappert op de vet gesubsidieerde muil gegaan.

History, waar het zonnestroom wereldje al zo kort zo "rijk" aan is...

• Rixard
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:08:
[...]
- Geen rekening gehouden met de tijdsvoorkeur van geld. (gemiste rente)
Met opzet. Er is niets te zeggen over de rente in de toekomst. Ik wil zoveel mogelijk uitgaan van ware en bewezen gegevens. Bovendien kan deze Excelsheet juist gebruikt worden om tegenover een berekening te zetten van een spaar-tegoed. Wanneer ik het bedrag 25 jaar vast zou zetten is de opbrengst toch nog lager bij het op de bank zetten ten opzichte van het op het dak zetten.
- Installatie wel iets te duur met 2,12 incl installatie (1,90 lijk me al ruim zat, ook met Suntech paneel)
Dit is nog zonder subsidie. Tevens zit er niet de goedkoopste omvormer en een PiggyBack bij in, maar de getallen zijn uiteraard aanpasbaar naar de eigen situatie.
- Productiefactor met 0,85 toch echt te laag (0,95 is niet moeilijk bij een net systeem)
Hangt ook van de ligging af. Ik ga uit van een pessimistische inschatting.
- Inflatie schakel ik altijd uit voorzichtigheid gelijk met de degradatie (heffen elkaar op)
Inflatie is onbekend en dus niet meegenomen. Uiteraard kan je hier nog je eigen berekening daar op los laten.
- Degradatie verloop natuurlijk geleidelijk en met circa 0,5% per jaar (circa 88% na 25 jaar)
Kan. Ik ben echter van de garanties van de leverancier (SunTech) uitgegaan. Ze garanderen 85% tot 25 jaar.
Voor het gemak zet ik de levensduur van de omvormer op precies de helft van die 25 jaar -> 12,5 jaar
Kan, het belangrijkste is dat het in elk geval meegenomen wordt, dat ben ik nog nergens tegen gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rixard op 03-07-2012 17:28 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Wel leuk: Bij al die ingewikkelde tvt-berekeningen kom ik met de volgende berekening altijd op ongeveer hetzelfde uit:

tvt (jaren) = Prijs per Wp / (0,9 * huidige stroomprijs)

De verschillende variabelen zijn gewoon van te weinig invloed en te onzeker om ze erin te verwerken... het is de moeite niet waard om die mee te nemen.
Die paar maandjes zit het hem ook niet meer in.....
Rixard schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:19:
[...]

Kan, het belangrijkste is dat het in elk geval meegenomen wordt, dat ben ik nog nergens tegen gekomen.
Meer dan een half jaar geleden is hier al een soortgelijke excel-sheet geplaatst die dat ook meenam.
(alsook rente-inkomsten enzo....) (copyright by 'iemand anders')
https://dl.dropbox.com/u/...ent%20berekening%20PV.xls

[ Voor 64% gewijzigd door NovapaX op 03-07-2012 17:33 . Reden: Excel ipv Numbers.... dat is voor de meesten hier wat makkelijker te openen denk ik. ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Bartjuh
  • Niet online
Rixard schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:19:
[...]
Met opzet. Er is niets te zeggen over de rente in de toekomst. Ik wil zoveel mogelijk uitgaan van ware en bewezen gegevens. Bovendien kan deze Excelsheet juist gebruikt worden om tegenover een berekening te zetten van een spaar-tegoed. Wanneer ik het bedrag 25 jaar vast zou zetten is de opbrengst toch nog lager bij het op de bank zetten ten opzichte van het op het dak zetten.
En dan nog, genoeg economen die beweren dat de reële rente nu negatief is. Kortom; al heb je geld op je spaarrekening en je krijgt er rente over, alsnog wordt het totaal minder waard.

• PClop
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:26:
[...]

Didn't we all?

Met zo'n lage hellingshoek zou ik me niet al te veel zorgen maken over al te grote verliezen in het seizoen dat je die (leuke!) foto maakte. Zeker niet met ook nog eens een dikke laag rijp d'r op... ;)
En tijdens de kortste dag in 2010 was het helemaal ( bij ~ -12C ) afzien op het dak, maar ik wou toen
echt zeker weten hoe het zat met de schaduw perikelen.
Foto's hier http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Fotos%2021-12-2010/ brrrrrr

• Rixard
NovapaX schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:27:
Wel leuk: Bij al die ingewikkelde tvt-berekeningen kom ik met de volgende berekening altijd op ongeveer hetzelfde uit:

tvt (jaren) = Prijs per Wp / (0,9 * huidige stroomprijs)

De verschillende variabelen zijn gewoon van te weinig invloed en te onzeker om ze erin te verwerken... het is de moeite niet waard om die mee te nemen.
Die paar maandjes zit het hem ook niet meer in.....
Een kapotte omvormer betekent al snel 1,5 jaar langere terugverdientijd en is niet meegenomen in je formule. Wel goed dat je de huidige stroomprijs neemt en niet een stijging hierin. Dat is al een stuk realistischer dan de meeste rekenvoorbeelden op internet. Di gaan vaak uit van 6,5 tot 7 procent stijging per jaar.

De link naar het bestand werkt helaas niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rixard op 03-07-2012 17:37 ]

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-01 09:09
ricdijk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:39:
Voor het vergelijken van geld op de spaarrekening vs investeren in zonnepanelen heb ik de volgende sheet gebruikt: http://dl.dropbox.com/u/14042594/Rendement%20berekening.xlsx.

Als je in de gele velden jouw gegevens invult, zal de sheet de rente en opbrengsten in zonnepanelen met elkaar vergelijken.

Live PV Data

Pagina: 1 ... 96 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.