Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.572 views

Onderwerpen

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

NielsTn schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 10:45:
misschien omdat de definitie niet wereldwijd is vastgesteld...
net als tvt : wat neem je wel of niet mee om de tvt of hier co2 te bepalen?
maar goed, ik ben geen PV fabrikant of cellenbakker ;)
oke.

Een positief verhaal zou een enorm pluspunt/verkoop argument of lobby richting de politiek zijn.

Vraag 2:
Waar zijn die mooie marketing/verkoop verhalen/lobbies?

(CO2 bepalen is idd lastig; maar als er maar iets positief te vertellen/verkopen was, zouden ze dat zeker doen.
Marketing = verkoop, mooi CO2 verhaal is (ver)koop argument en verkoopwaarde(in de zin dat als jouw verhaal mooier/beter is dan de concurrent, dan zijn jouw panelen geliefder en kun je ze voor een hogere prijs in de markt zetten.))

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 30-06-2012 11:17 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Yep, in dit forum moet men niet alleen aandacht aan de zonnige kant besteden, maar ook aan de schaduwzijde }) Mogelijk dat zonnepanelen fabrikanten dan ook aan de negavtieve aspecten vooruitgang boeken..

Hier ook een artikel hierover (maart 2010).

quote:
De beste milieukeuze is nu een paneel op basis van de ‘dunne film’ techniek. Niet de mono of polykristallijne silicium panelen.....

Er is ook nog een wetenschappelijk artikel van 2007 met Nederlandstalige roots daarover (engelstalig).

Betekent nog steeds dat zonnepanelen beter zijn dan energie uit niet duurzame energiebronnen, volgens eerste artikel:

Quote:
dat je met niet-duurzame energiebronnen tot wel 50 keer meer CO2 per kilowattuur maakt. Verder blijkt dat er veel meer zware metalen vrijkomen bij het verbranden van kolen of olie in electriciteiscentrales dan door de productie van zonnepanelen met cadmium-houdende halfgeleiders. Tenslotte kunnen oude zonnepanelen gerecycled worden waardoor er minder afval overblijft. Een goed voorbeeld is het bedrijf First Solar dat 90% tot 95% van het materiaal uit oude panelen kan hergebruiken. Bijkomend voordeel: een nieuw zonnepaneel maken uit gerecycled materiaal kost 70% minder energie dan uit nieuw materiaal!

Verwijderd

voor die foute paneeltjes vaart die boot maar 1x
voor de kolen vaart die boot af en aan, 40 jaar lang
zullen we het daar over hebben ?
ik vind die discussie zoveel interessanter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2012 12:13 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:13:
Laten we de discussie niet omdraaien.
Laten we het gewoon is hebben over hoe groen de panelen nu echt zijn.

(de boot blijft voor de foute paneeltjes ook af en aan varen, 1,10,40 jaar lang. De boot/vrachtwagen/honda brommert, ezel blijft in China ook af en aan varen/rijden/lopen om de kolen aan te voeren om onze paneeltje te kunnen maken. Denk dat de duurdere paneeltjes uit USA,EU veel groener zijn dan de Azië paneeltjes).

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 30-06-2012 12:21 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:08

PcDealer

HP ftw \o/

Freemann schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:19:
[...]

Laten we de discussie niet omdraaien.
Laten we het gewoon is hebben over hoe groen de panelen nu echt zijn.
Laten we dat vooral in een ander topic doen. Het gaat hier over opwekken en niet de duurzaamheid van de fabrikage van panelen. Daarnaast lees ik de CO2 uitstoot per opgewekte kW...? Eenmaal uitgestoten bij de fabrikage komt er toch niets meer vrij bij de opwekking daarna?

LinkedIn WoT Cash Converter

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 00:04:
[...]

Het worden twee stuks Steca 500, dus 1-fase. Het 4mm2-verhaal gaat dus alleen over de DC-kant en niet het AC-gebeuren, want dat wordt gewoon 2,5mm2. Het ging dus alleen om de vraag: ga ik die DC-kabels nog drie meter langer maken om de omvormers in de meterkast te zetten of besteed ik iets meer werk aan het extra stopcontact voor die omvormers. Als ik de percentages zo zie is het geen enkel probleem om die omvormers dus in de meterkast te zetten.

Aanleg van leidingen is geen punt, daar is alle ruimte voor. Vanaf mijn plat dak heb ik al 2x 3/4" laten aanleggen toen er in 2009 een cv-ketel (en dus rookgasafvoer) werd geplaatst, met een extra dakdoorvoer die al klaar ligt. Soms is vooruitkijken best wel handig :)
Ik lees dat je beide steca's waarschijnlijk in je meterkast gaat plaatsen, als je een moderne
meterkast hebt is dit geen enkel probleem, deze voldoen dan aan de bouwvoorschrift voor
meterkasten ( voldoende ventilatie ) http://www.sbr.nl/product...meterruimte-in-een-woning
Maar mocht je nog een meterkast hebben met enkel daar in de stroomverdeelinrichting, zit daar niet
altijd een ventilatievoorziening in, en zullen de omvormers slecht hun warmte kunnen afvoeren
wat weer negatief voor de opbrengst is, 'tis maar dat je het weet. ;)

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
PcDealer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 10:07:
[...]
Leuk, eenzijdige gedachtes. Kijk eens verder dan je neus lang is.

[...]
Die uitdagingen heb je elke dag?

[...]

Je vergelijkt iemand die elke werkdag bij klanten is met standaard kantoorpersoneel?

De meeste reizen zijn minder dan 15km dacht ik ergens gelezen te hebben. Dus voor veel mensen wel een alternatief. Ik fiets elke dag 6,8km heen en 6,4km terug. Mijn broertje sinds deze week 8,1km naar zijn werk. Zijn vriendin 3,4km, mijn vrouw 3,6km (via een shortcut 3,2km over militair terrein).
Niets eenzijdig maar realiteit voor alle mensen buiten de randstad die niet bij de lokale bakker of slager werken.

Op de trip naar schiphol na is alles min of meer dagelijkse praktijk voor mij en de meeste van de mensen in mijn bedrijf. De helft van het personeel woont in belgie en dan is het al min of meer onmogelijk en voor de overige mensen is ons bedrijfterrein redelijk onbereikbaar met OV.

Daarbij is het nogal onbetrouwbaar en zeer inefficient. Daarbij heeft de auto enkele luxe voordelen natuurlijk.

Voor OV pleiten klinkt heel nobel maar is voor veel mensen gewoon geen optie. Mijn indruk is dat dit zeker voor 1 op de 3 mensen geldt en zeker voor >50% van de mensen buiten de randstad.

Als alternatief fiets ik 400km per week maar dan voor mijn lol :')

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:13:
Idd, en dan nog niet eens enkel mbt het milieu maar ook moord, doodslag en landonteigening
w.o. vernietiging van hele dorpen en leefgemeenschappen.

En ik veronderstel dat dit niet of bijna niet speelt bij de winning van grondstoffen voor, en fabriekage
van zonnepanelen, athans niet op zulke grote schaal.

http://www.netwerk.tv/uit...oedkolen-moet-transparant

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Freemann schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 10:39:
@NielsTN & Bartjuh;
1 korte vraag;
Waarom doen fabrikanten zo schimmig over de CO2 productie tijdens de fabricage van de panelen?
Omdat het lastig is om alles te kwantifeceren. Want dan moet je echt alles meenemen, van elke gekochte machine bij de toeleverancier elke component bij die toeleverancier (elk boutje en moertje), tot de grondstoffen aan toe. Daarnaast moet je ook nog eens de levensduur meenemen, maar welke neem je dan; de technische levensduur, of economische? En hoe lang is dat dan? Hoe wordt het gerecycled, wordt het gerecycled? Dan hebben we het nog niet eens over de productie zelf. Dat wordt een onmogelijke taak. Teveel onzekerheden, variabelen, toeleveranciers, etc.

Kortom, je moet aannames doen. En daar zit hem de crux, één andere aanname, en jij stoot meer CO2 uit dan een concurrent. Terwijl dat in werkelijkheid niet zo hoeft te zijn. Wat energie betreft is er wel onderzoek gedaan, en die kwamen op een EROI van 1,5 - 3 jaar. Ik denk dat je CO2 uitstoot, bij een gelijke energiemix die het vervangt, ook in die orde moet zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 30-06-2012 15:07 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
PcDealer schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:41:
[...]

Laten we dat vooral in een ander topic doen. Het gaat hier over opwekken en niet de duurzaamheid van de fabrikage van panelen. Daarnaast lees ik de CO2 uitstoot per opgewekte kW...? Eenmaal uitgestoten bij de fabrikage komt er toch niets meer vrij bij de opwekking daarna?
Dit is gebaseerd op de levensduur en zonnestraling.

Dit al eerder aangehaalde artikel, berekent de CO2-uitstoot voor de productie van 1m² zonnecellen. De uitkomst is voor mono kristallijn 314 kilogram CO2 per m2 zonnecellen voor het vervaardigen van de zonnecellen.

Voor 20 m2 zonnepanelen is dit ongeveer 6280 kilogram CO2. Dit komt overeen met het rijden van 62.800 km bij een zuinige auto met 100 gram CO2/km uitstoot......

• Bartjuh
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 15:07:
[...]
Dit is gebaseerd op de levensduur en zonnestraling.
Dit al eerder aangehaalde artikel, berekent de CO2-uitstoot voor de productie van 1m² zonnecellen. De uitkomst is voor mono kristallijn 314 kilogram CO2 per m2 zonnecellen voor het vervaardigen van de zonnecellen.
Lijkt veel, maar valt best wel mee.

Per m2 kan je 150kWh per jaar opbrengen. Volgens mij kost het gemiddeld minimaal zo'n 450 gram CO2 per kWh in Nederland (als je puur gas gebruikt -> schoonst). Dat is dus 150*0,4 = 60kg/jaar besparing. Dus binnen 4 jaar verdien je de CO2 terug.

Ik heb het verder niet gelezen, dus kan geen oordeel vellen over de kwaliteit van het artikel.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zullen we de "groene zonnepanelen" een eigen topic geven, of er over verder gaan in de kroeg?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

goed idee, we hebben weer een blinde vlek in de maatschappij aangeraakt, zoals de auto

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2012 18:45 . Reden: one track donkeys ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

(jarig!)
heren experts op dit forum±

als ik 10x 100w panelen heb van (Vmp) 19,54V in een string , wat is dan het ideale bereik van de inverter? is dan 150v start goed of te hoog en haal ik dan te lage opbrengst?
Is het dan slimmer om bijv 2x5 panelen te nemen met 2 kleinere inverters die lager beginnen?

zit te denken aan een delta inverter met wat over cappaciteit namelijk zodat ik nog eens wat kan bij zetten later.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 19:41:
heren experts op dit forum±

als ik 10x 100w panelen heb van (Vmp) 19,54V in een string , wat is dan het ideale bereik van de inverter? is dan 150v start goed of te hoog en haal ik dan te lage opbrengst?
Is het dan slimmer om bijv 2x5 panelen te nemen met 2 kleinere inverters die lager beginnen?

zit te denken aan een delta inverter met wat over cappaciteit namelijk zodat ik nog eens wat kan bij zetten later.
Ik zou eerst wat meer lezen over het onderwerp. Wat je voorstelt is geen goed idee.

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 20:57:
[...]

Ik zou eerst wat meer lezen over het onderwerp. Wat je voorstelt is geen goed idee.
Daarom vraag ik het ook hier, ik heb al heel wat gelezen maar nergens staat een dhz set goed uitgelegt.

dus waarom is het geen goed idee? :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Er zijn en blijven hier mensen met weinig respect in hun ....... voor andere.

Het topic schiet normaal alle kanten op en nu ineens .....

Koning keizer admiraal, ....... doen we allemaal. Niemand is beter dan een ander en respect is een schoon goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Freemann op 30-06-2012 21:16 ]

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-01 11:15
Even mezelf schaamteloos quoten O-)
D!zzy schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 23:14:
Mja, maar het probleem is net dat hij iets zegt van 'gegevens ophalen' of iets in die aard; maar na een 15 minuten zijn gegevens nog steeds niet heeft opgehaald. De omvormer is vorige week geïnstalleerd, dus zoveel data zal het ook niet zijn :). Hij geeft wel een melding als je data van gisteren wilt ophalen: 'geen data beschikbaar' of iets in die aard. Maar als je het op vandaag of 'maand'/'jaar' zet ... blijft hij maar 'laden'. Vreemd...
Opgelost: Trust driver werkt blijkbaar niet zo goed samen met SMA omvormer en Sunny Explorer. Vandaar een andere driver geïnstalleerd: http://bluetoothinstaller.com/ . Nu werkt alles netjes :).

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:08:
Daarom vraag ik het ook hier, ik heb al heel wat gelezen maar nergens staat een dhz set goed uitgelegt.

dus waarom is het geen goed idee? :)
Je belast een zo grote omvormer onvoldoende met 1000Wp, Gevolg het rendement van het systeem loopt duidelijk terug. Verder is het achteraf bijplaatsen van dezelfde (of vergelijkbare) panelen vrij lastig. Achteraf uitbreiden zal vaak daardoor onhandig en onnodig duur uitvallen.

Gebruik design software van bijvoorbeeld SMA of van Delta, maar ook dan moet je wel begrijpen wat er gebeurd. Speel gewoon eens met die software. Het voorstel dat je doet is in ieder geval geen aanrader.

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:28:
[...]

Je belast een zo grote omvormer onvoldoende met 1000Wp, Gevolg het rendement van het systeem loopt duidelijk terug. Verder is het achteraf bijplaatsen van dezelfde (of vergelijkbare) panelen vrij lastig. Achteraf uitbreiden zal vaak daardoor onhandig en onnodig duur uitvallen.

Gebruik design software van bijvoorbeeld SMA of van Delta, maar ook dan moet je wel begrijpen wat er gebeurd. Speel gewoon eens met die software. Het voorstel dat je doet is in ieder geval geen aanrader.
Ok, nou ik heb wel al wat delen maar de inverter nog niet, ik zie veel sma maar die beginnen meestal pas bij 200v en dat lijkt me ook niet goed.
panelen bij is geen probleem, die heb ik al maar gaan er in eerste instantie niet aan namelijk. de inverter waar ik naar keek was een delta si 3300 of een effecta es3300.

wat zou jij voor inverter doen met 10 panelen ?

paneel info:

Optimale bedrijfsspanning (VMP) 19,54 V •
Optimale bedrijfsstroom (LMP) 5.16 A •
No-load stroom (Voc) 23.7V •
kortsluitstroom (Isc) 5,55 A •
Maximaal vermogen (Pmax) 100W •
15,0% rendement modules •
Cell rendement 18,8%

2x stecagrid 500 , wat vind je daar van?

• dreamscape
  • Laatst online: 19-01 14:53
PClop schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:55:
Ik lees dat je beide steca's waarschijnlijk in je meterkast gaat plaatsen, als je een moderne
meterkast hebt is dit geen enkel probleem, deze voldoen dan aan de bouwvoorschrift voor
meterkasten ( voldoende ventilatie ) http://www.sbr.nl/product...meterruimte-in-een-woning
Maar mocht je nog een meterkast hebben met enkel daar in de stroomverdeelinrichting, zit daar niet
altijd een ventilatievoorziening in, en zullen de omvormers slecht hun warmte kunnen afvoeren
wat weer negatief voor de opbrengst is, 'tis maar dat je het weet. ;)
De gasmeter zit op een andere plek en er is inderdaad weinig ventilatie bij de stroommeter/groepenkast. Maar: ik noem het niet voor niets stroommeter/groepenkast, want van een echte meterkast is geen sprake. Het spul hangt aan de muur bovenaan de keldertrap. Die ruimte is dus veel groter dan de gemiddelde meterkast en toevallig is dat ook nog eens het koudste gedeelte van mijn huis. Volgens mij moet dat qua warmte-afgifte niet zo'n groot probleem zijn.

Punctuality is the politeness of kings

• PClop
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:38:
[...]

De gasmeter zit op een andere plek en er is inderdaad weinig ventilatie bij de stroommeter/groepenkast. Maar: ik noem het niet voor niets stroommeter/groepenkast, want van een echte meterkast is geen sprake. Het spul hangt aan de muur bovenaan de keldertrap. Die ruimte is dus veel groter dan de gemiddelde meterkast en toevallig is dat ook nog eens het koudste gedeelte van mijn huis. Volgens mij moet dat qua warmte-afgifte niet zo'n groot probleem zijn.
Prima.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:51:
[...]

paneel info:

Optimale bedrijfsspanning (VMP) 19,54 V •
Optimale bedrijfsstroom (LMP) 5.16 A •
No-load stroom (Voc) 23.7V •
kortsluitstroom (Isc) 5,55 A •
Maximaal vermogen (Pmax) 100W •
15,0% rendement modules •
Cell rendement 18,8%

2x stecagrid 500 , wat vind je daar van?
5 panelen per stecagrid 500 zou kunnen. Omdat de steca max 5A DC kan opnemen zal je tijdens de piekuren iets inleveren. De inputspanning van 5 * 19.54 = 98 V. Dat ligt tussen 75 - 150 Volt. Binnen bereik van MPP tracker van steca 500.

Andere optie is 2*Mastervolt soladin 600. Die kan tot 8 A maar heeft een fan die herrie maakt en heeft een lagere efficiëntie

Vaak is de mastervolt ook duurder. Dus ga voor 2*stecagrid 500

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
zero_cool89 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 08:43:
[...]

5 panelen per stecagrid 500 zou kunnen. Omdat de steca max 5A DC kan opnemen zal je tijdens de piekuren iets inleveren. De inputspanning van 5 * 19.54 = 98 V. Dat ligt tussen 75 - 150 Volt. Binnen bereik van MPP tracker van steca 500.

Andere optie is 2*Mastervolt soladin 600. Die kan tot 8 A maar heeft een fan die herrie maakt en heeft een lagere efficiëntie

Vaak is de mastervolt ook duurder. Dus ga voor 2*stecagrid 500
Die steca''s had ik al gezien ja, zijn ook relatief goedkoop, dat is mooi.
maar waarom dan bijv geen 10 panelen in een string op een delta 3300 vraag ik mij af.

10x 19,54= 195v , de delta start vanaf 125v en bereik is 150-400
het is een begin opstelling, ik ben nog aan het leren :) ik zal best later nog iets veranderen. Ik kan ook maximaal 30 panelen kwijt maar begin met 10 dus.

• Bartjuh
  • Niet online
Heb je die panelen al? 100Wp is niet echt gangbaar meer volgens mij.... tussen 180 en 240Wp is gangbaarder, en goedkoper...

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
ja heb ik al

Het zijn kleine panelen, vandaar de 100w, maar komt geweldig uit met de maten...... vandaar.

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 01 juli 2012 @ 09:55:
Heb je die panelen al? 100Wp is niet echt gangbaar meer volgens mij.... tussen 180 en 240Wp is gangbaarder, en goedkoper...
uhm
de maatvoering van de panelen die je noemt is een kwestie van celletjes tellen,
240 Wp is niet beter dan 5 jaar geleden, slechts groter.

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 10:34:
[...]uhm
de maatvoering van de panelen die je noemt is een kwestie van celletjes tellen,
240 Wp is niet beter dan 5 jaar geleden, slechts groter.
Heb het niet over beter, ik heb het over gangbaarder en goedkoper...

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 01 juli 2012 @ 09:53:
[...]

Die steca''s had ik al gezien ja, zijn ook relatief goedkoop, dat is mooi.
maar waarom dan bijv geen 10 panelen in een string op een delta 3300 vraag ik mij af.

10x 19,54= 195v , de delta start vanaf 125v en bereik is 150-400
het is een begin opstelling, ik ben nog aan het leren :) ik zal best later nog iets veranderen. Ik kan ook maximaal 30 panelen kwijt maar begin met 10 dus.
Het rendement van een omvormer is ook afhankelijk van het percentage belasting.
De euro-eta wordt ook berekend met verschillende belasting gradaties.
Met die opstelling zit je altijd op een relatief laag percentage belasting. (geen goede balans)

De steca''s zijn ook niet ideaal, maar wel het beste alternatief.
Als je panelen hebt liggen moet je per steca 6 panelen aansluiten. Als je de mogelijkheid hebt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 11:04:
[...]

Het rendement van een omvormer is ook afhankelijk van het percentage belasting.
De euro-eta wordt ook berekend met verschillende belasting gradaties.
Met die opstelling zit je altijd op een relatief laag percentage belasting. (geen goede balans)

De steca''s zijn ook niet ideaal, maar wel het beste alternatief.
Als je panelen hebt liggen moet je per steca 6 panelen aansluiten. Als je de mogelijkheid hebt.
het is een maar een gedachten gang.
maar zou een sma 1200 geen idee zijn.

hij wou met 10 beginnen, maar hoeveel zijn het er uit eindelijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
Ik zie nog een leuke sma 700, die is op 3 manieren in te stellen

75 - 150 / 100 - 200 / 125 - 200

Maar ja die is net even te klein.

Ook heb ik nog de optie op een effecta, die hebben ook een leuk bereik.

Als iemand nog een leuke aanbieding heeft laat het weten, stecagrid of zo :)

Verwijderd

om wat voor panelen gaat het eigenlijk, shells ?

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 12:35
Beste liefhebbers en kenners,

Hopelijk stel ik de volgende vraag op het juiste punt, laat het anders even weten of verplaats deze. :)

Het volgende: ik heb een garage + bijkeuken, dwz samen een plat oppervlak, waar ik mogelijk zonnepanelen op wil zetten. Zie de afbeelding voor een weergave ervan.

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/8413/platdak.jpg

Ik heb wel gevonden wat de afstand tussen de rijen ongeveer zou moeten/kunnen zijn, maar al met al gaat het om een optimalisatie-oefening die m'n petje even te boven gaat.

(Bijv http://www.sbr.nl/product...v-panelen-op-platte-daken )

- Hoe zou je de panelen plaatsen (aantal, ruimte ertussen, eventueel de windrichting - ik neem aan zuid; en welke hellingshoek?)
- Zijn hier standaard methoden voor of zelfs tools? Lijkt me handig voor veel mensen. Variabelen zijn dus oa oppervlak (+vorm), windrichtingshoek, hellingshoek, omvang vd panelen, schaduw,...?

Bedankt!

There's nothing moister than an oyster.

• snameroc
  • Laatst online: 00:02
hoeveel wil je er plaatsen? als het er niet veel zijn zou ik ze op het zuiden richten.

snameroc

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zeegerd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:39:
- Hoe zou je de panelen plaatsen (aantal, ruimte ertussen, eventueel de windrichting - ik neem aan zuid; en welke hellingshoek?)
- Zijn hier standaard methoden voor of zelfs tools? Lijkt me handig voor veel mensen. Variabelen zijn dus oa oppervlak (+vorm), windrichtingshoek, hellingshoek, omvang vd panelen, schaduw,...?
Ik denk dat je met 2 rijen van 3 panelen in landscape (liggend) op het zuid-westen het beste uitkomt. Hellingshoek tussen de 15 tot 20 graden. Panelen van 1x1,65 meter (250-265Wp).

Recht op het zuiden levert maar iets meer op jaarbasis, maar je kunt dan maar ongeveer de helft aan panelen plaatsen.

Edit: foutje... Ik zag het witte vlak van 2,9x5,3 als plat dak.

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 01-07-2012 14:07 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
zeegerd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:39:
deze optie is meer voor vet groot gaan, en een hoop dingen kunnen roet in het eten gooien.

een omvormer alla power-one 3.0 met 2x mppt.
op zuid-west 10 x 195Wp. (1,6 x 0,8)
op zuid-oost +/- 6 x 195Wp (1,6 x 0,8)

dan heb je eigenlijk een oost-west systeem zonder de nadelen van oost-west, maar wel de voordelen.
(eigenlijk wil je dan nog een paneeltje of 2 extra op zuid-oost, kan mischien net maar dan moet je dat preciezer uit rekenen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zeegerd
snameroc schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:42:
hoeveel wil je er plaatsen? als het er niet veel zijn zou ik ze op het zuiden richten.
Daar heb ik nog geen antwoord op, ben nl ook benieuwd wat er zoal mogelijk is. Om een indicatie te geve, streven naar zelfvoorziening lijkt me een goed plan, rond 2000-2500 kWh/jaar.

• zeegerd
@antonboonstra @migjes bedankt voor jullie ideeën, zal ze eens nader bekijken. :)

Ik blijf wel benieuwd of daar niet een of ander rekentool voor is, of zelfs optimalisatietool.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
zeegerd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 13:52:
@antonboonstra @migjes bedankt voor jullie ideeën, zal ze eens nader bekijken. :)

Ik blijf wel benieuwd of daar niet een of ander rekentool voor is, of zelfs optimalisatietool.
Ja, Google Sketchup

En er is ook nog een speciale plugin voor zonnepanelen: Skelion.

• zeegerd
Ah, dat ziet er goed uit... Ga het bekijken, bedankt!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:23
Plugin werkt goed, alleen als je iets wil veranderen moet ik steeds SketchUp herstarten.

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:38:
om wat voor panelen gaat het eigenlijk, shells ?
inderdaad, 120 x 55,3 x 3,5 cm (LxBxH) dus past perfect op mijn lage dak die 140x550 is.

Verwijderd

Na het lezen van een vraag die gerelateerd is aan dit topic durf ik die van mij hier ook te stellen, mod of edit me maar als dit onterecht blijkt te zijn :o

Ik wil 12 x Ying-Li Panda 265Wp en 10 x Ying-Li Panda 265Wp aansluiten op ingang A en B van een SB4000TL van SMA. de set van 12 ligt op ZO en die van 10 op NW.
De zon komt links van de set van 12 op en staat om ongeveer 12-13:00 uur schuin boven het huis.
De 4000TL zou dus theoretisch 3180 plus 2650Watt voor zijn kiezen krijgen en helemaal terugregelen. Dit lijkt me een klein deel van de tijd omdat rond 4-5 uur de zon alweer richting achterzijde gaat en dan de set van 10 panelen belicht.
De selectietool van SMA geeft geen waarschuwingen af echter weet ik niet of deze ook kijkt naar de tegelijktijdigheidsfactor. Met 22 panelen totaal genereert de set 4071kWh, een mooie opbrengst voor één omvormer met twee sets panelen :+
Kan iemand me raden wat wijsheid is?
Alternatief is een SB3000 HF30 (deze kan tot 14 panelen aan van 265Wp volgens de SMA software) en een SB2500HF30 voor de 10 panelen van 2650Wp.
Een ander alternatief is de kostal pico 5.5.die alles netjes over 3 fasen verdeelt echter ben ik nog niet echt overtuigd dat de kostal net zo degelijk is als de sma's. ook de levertijd is wat lang en met 2 juli in het zicht wil ik eigenlijk heel graag de spulen kopen en op het dak gooien voordat de zomer ten einde is.

Verwijderd

Pa heeft een nette offerte gekregen, op basis van een Delta Solivia omvormer en HJ Solar panelen (195wp. mono) incl. benodigdheden. Is iemand hier toevallig bekend met dit merk panelen?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:49:
Pa heeft een nette offerte gekregen, op basis van een Delta Solivia omvormer en HJ Solar panelen (195wp. mono) incl. benodigdheden. Is iemand hier toevallig bekend met dit merk panelen?
Misschien deze fabrikant? http://www.hjsolarpv.com/en/about.asp

maar nee ik persoonlijk ken dat merk niet.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Yup lijkt het wel op. Ben altijd beetje huiverig ivm de garantie op de panelen :) Hoe gaat dat uberhaupt als je bijv een Yingli of Suntech paneel kapot hebt en de leverancier bestaat niet meer, waar kun je dan je garantie claimen?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 22:00 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:49:
Hoeveel panelen?
Want die 195W mono hebben een Voc van 44,5V en de kleinere delta's als ik me niet vergis een 540-600 Vmax. (12-13 panelen)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Domba schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:08:
[...]

Hoeveel panelen?
Want die 195W mono hebben een Voc van 44,5V en de kleinere delta's als ik me niet vergis een 540-600 Vmax. (12-13 panelen)
Het zou gaan om 12-14 panelen met een zuidligging en goede hoek, dus opbrengst zal behoorlijk zijn, verwacht op 12 panelen uit te komen :) Het gaat om een Delta Solivia 2.5, 540vmax volgens de specs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 22:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:00:
Hoe gaat dat uberhaupt als je bijv een Yingli of Suntech paneel kapot hebt en de leverancier bestaat niet meer, waar kun je dan je garantie claimen?
Bij de importeur (importeur EU). Conform de wet.

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
ricdijk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:39:
Voor het vergelijken van geld op de spaarrekening vs investeren in zonnepanelen heb ik de volgende sheet gebruikt: http://dl.dropbox.com/u/14042594/Rendement%20berekening.xlsx.

Als je in de gele velden jouw gegevens invult, zal de sheet de rente en opbrengsten in zonnepanelen met elkaar vergelijken.
Bedankt voor de sheet! Ook een mooie site met data heb je. Die dalen tussen je pieken, is dat schaduw of is dat bewolking?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:34:
Na het lezen van een vraag die gerelateerd is aan dit topic durf ik die van mij hier ook te stellen, mod of edit me maar als dit onterecht blijkt te zijn :o

Ik wil 12 x Ying-Li Panda 265Wp en 10 x Ying-Li Panda 265Wp aansluiten op ingang A en B van een SB4000TL van SMA. de set van 12 ligt op ZO en die van 10 op NW.
De zon komt links van de set van 12 op en staat om ongeveer 12-13:00 uur schuin boven het huis.
De 4000TL zou dus theoretisch 3180 plus 2650Watt voor zijn kiezen krijgen en helemaal terugregelen. Dit lijkt me een klein deel van de tijd omdat rond 4-5 uur de zon alweer richting achterzijde gaat en dan de set van 10 panelen belicht.
De selectietool van SMA geeft geen waarschuwingen af echter weet ik niet of deze ook kijkt naar de tegelijktijdigheidsfactor. Met 22 panelen totaal genereert de set 4071kWh, een mooie opbrengst voor één omvormer met twee sets panelen :+
Alternatief is een SB3000 HF30 (deze kan tot 14 panelen aan van 265Wp volgens de SMA software) en een SB2500HF30 voor de 10 panelen van 2650Wp.
Een ander alternatief is de kostal pico 5.5.die alles netjes over 3 fasen verdeelt echter ben ik nog niet echt overtuigd dat de kostal net zo degelijk is als de sma's. ook de levertijd is wat lang en met 2 juli in het zicht wil ik eigenlijk heel graag de spulen kopen en op het dak gooien voordat de zomer ten einde is.
Sunny Design houdt daar rekening mee, wat je niet hebt genoemd maar wel belangrijk is. Wat is de hellingshoek van die dakvlakken. Bij een zeer plat dak kun je minder onderdimensioneren dan met een steil dak.

Kijk even of die omvormer past met je E-aansluiting. Die omvormer moet namelijk flink afgezekerd worden, tenminste 20A. Dan heb je minimaal 1 fase van 35A nodig.
Je hebt het over 3 fasen ?? Als je die hebt ligt het niet voor de hand dat je 3 x 35A hebt.
Voor een particulier is het meestal 1 x 35A of 3 x 25A.

Soms moet je de tijd nemen het e.e.a. goed uit te zoeken.

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-01 09:09
jantje.vlaam schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:27:
[...]

Bedankt voor de sheet! Ook een mooie site met data heb je. Die dalen tussen je pieken, is dat schaduw of is dat bewolking?
Leuk dat je van de sheet gebruik gemaakt hebt!

De dalen zijn (stapel)wolken, heb ik veel last van hier in het midden van het land (leusden).

Live PV Data

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 01 juli 2012 @ 18:02:
[...]
inderdaad, 120 x 55,3 x 3,5 cm (LxBxH) dus past perfect op mijn lage dak die 140x550 is.
Eigenlijk mag je de onderste reep van je dak niet gebruiken (afhankelijk van de hellingshoek)
Je wilt wel dat het regenwater nog in je gootje kan springen.

Wat ook kan is 3 panelen van 265wp landscape op micro omvormers. Past ook leuk.
In ieder geval zijn 10 panelen op dat stuk in die maat uitgesloten, maximaal 9 in de breedte.
Je wilt die panelen niet laten uitsteken ivm de windbelasting.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:28:
[...]

Sunny Design houdt daar rekening mee, wat je niet hebt genoemd maar wel belangrijk is. Wat is de hellingshoek van die dakvlakken. Bij een zeer plat dak kun je minder onderdimensioneren dan met een steil dak.

Kijk even of die omvormer past met je E-aansluiting. Die omvormer moet namelijk flink afgezekerd worden, tenminste 20A. Dan heb je minimaal 1 fase van 35A nodig.
Je hebt het over 3 fasen ?? Als je die hebt ligt het niet voor de hand dat je 3 x 35A hebt.
Voor een particulier is het meestal 1 x 35A of 3 x 25A.

Soms moet je de tijd nemen het e.e.a. goed uit te zoeken.
Al heel wat uurtjes aan besteed en deze vraag ook bij SMA uitgezet.
De helling is 45 graden dus de zon vanaf de voorkant om 11 uur levert aan dre achterkant niet zoveel op, het gaat zich echt om de tijd tussen 12 en 15 uur waar ik me zorgen om maak.
Mijn aansluiting is 3 x 25A waarbij ik met een trage 20A hoop weg te komen.
Als er verbruik is vloeit alles weer netjes terug maar da's niet gegarandeerd. Wellicht een sunny home manager programmeren dat ie een boiler aanzet als er teveel zon is :+

• Rol-Co

Rol-Co

(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:34:
[...]

Eigenlijk mag je de onderste reep van je dak niet gebruiken (afhankelijk van de hellingshoek)
Je wilt wel dat het regenwater nog in je gootje kan springen.

Wat ook kan is 3 panelen van 265wp landscape op micro omvormers. Past ook leuk.
In ieder geval zijn 10 panelen op dat stuk in die maat uitgesloten, maximaal 9 in de breedte.
Je wilt die panelen niet laten uitsteken ivm de windbelasting.
Ze steken niet uit in de breedte, ik heb buren :) dus 10 portrait , het is een testsysteem om te kijken of ik het wat vind meer even niet. Misschien komt er later dan wat serieus spul op dak.

mijn dak ziet er zo uit en wil ze ivm de makkelijke montage op het lage gedeelte maken, dat is 140 dus zou net gaan.
om 1 uur vol op het zuiden, nooit schaduw of iets van bomen enz, dus smorgens 9:00 begint het al gok ik.
En met een verbruik van 2000kw in 3 maanden ook niet overbodig.(werk ik nog aan om lager te maken)

Ik had het liefst de 10 panelen op 1 inverter maar er zijn er niet lijkt het dus word het 2 steca met ieder 5 panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/huis.jpg

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:11:
[...]

Het zou gaan om 12-14 panelen met een zuidligging en goede hoek, dus opbrengst zal behoorlijk zijn, verwacht op 12 panelen uit te komen :) Het gaat om een Delta Solivia 2.5, 540vmax volgens de specs.
540V max is een 2.5 G3 en met 12 panelen in serie zit je bij -10°C op 600V in het slechte geval, 2 strings parallel van 6-7

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:40:
[...]
Al heel wat uurtjes aan besteed en deze vraag ook bij SMA uitgezet.
De helling is 45 graden dus de zon vanaf de voorkant om 11 uur levert aan dre achterkant niet zoveel op, het gaat zich echt om de tijd tussen 12 en 15 uur waar ik me zorgen om maak.
Mijn aansluiting is 3 x 25A waarbij ik met een trage 20A hoop weg te komen.
Als er verbruik is vloeit alles weer netjes terug maar da's niet gegarandeerd. Wellicht een sunny home manager programmeren dat ie een boiler aanzet als er teveel zon is :+
Gezien je aansluiting en de panelen in aantal zou ik inderdaad aanraden in dit geval te kijken naar een 3 fase omvormer. Zonder het in een design prog te hebben gehad (dus onder voorbehoud) denk ik dat een Danfoss TLX6pro goed zou gaan.

Het dak is in ieder geval steil, dat is voor de verdeling gunstig

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 23:25 ]

Verwijderd

Maar goed dat ik even controleer: bedrijf is uitgeschreven uit de KVK en BTW-nummer klopt niet. Daarna nog klachten van niet leveren op het forum van Radar, dus dit is een no-go.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2012 23:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:34:

Kostal Piko 4.2! Is een mooie 3-fase omvormer met 2 MPPT's.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik ben nog aan het wachten op bevestiging van MDZ.

29 juni order geplaatst. Ze zouden vandaag bevestigingen sturen.

2*steca 500 + 6 *195 Wp blackline panelen :)

Naast de bestaande 2* 240 Wp Blackline op een soladin.

• koprol
  • Laatst online: 26-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 09:46:
Je hoeft toch geen universiteit te hebben om te bedenken :

En van me langzalzeleven niet dat ik bij $agentschap ga werken .... _/-\o_
(excuus voor mijn cynische bui)

Nee, wij kunnen bedenken dat 300.000 mensen zonnepanelen willen MET subsidie en dat je dan even een paar dagen een serverparkje van Universiteit Twente moet huren, of iets dergelijks. Maar nee... gewoon dezelfde fouten maken als bij SDE aanvraag. Ik denk dat de systeembeheerder bij Agentschap er weinig aan kan doen. Die zag het waarschijnlijk wel aankomen (dat er nu rook uit zijn computer komt) maar dat de leidinggevenden (middle management!) het niet belangrijk genoeg vond. Tja, stel je voor dat mensen daadwerkelijk subsidie gaan krijgen... :F

Waar je overigens ook NIET moet gaan werken is bij Enexis. Aan de andere kant moeten we er wel gaan werken om de boel een flink over een andere boeg te gooien.
Ik wilde van mijn 25A hoofdzekering een 40A maken in verband met een flinke installatie die ik wil neerzetten. Van telefoon van Enexsis naar aansluitingen.nl gestuurd die de aanvraag voor offerte weer naar Enexis stuurt. Vervolgens hoor ik niets. Word ik vandaag gebeld door een bouwbedrijf dat ze mijn zekering en meter gaan vervangen... wtf? Moest ik niet eerst een offerte en akkoord geven?
Na het bellen van meerdere mensen bij Enexsis blijkt dat er iets fout is gegaan, goh? :F
Gelukkig bleek het allemaal gratis (ook vastrecht enz. wordt niet hoger) en is het uitgevoerd. Ik heb nu echter een 35A smeltzekering gekregen ipv een 40A automaat maar dat boeit me niet zo.

Ik ga zo maar weer eens een klachtenbriefje schrijven naar Enexis waar ik waarschijnlijk weer geen reactie op krijg. Je kan denken "laat maar" maar daar ben ik veel te eigenwijs voor. >:)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:07
koprol schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:05:
[...]

(excuus voor mijn cynische bui)

Nee, wij kunnen bedenken dat 300.000 mensen zonnepanelen willen MET subsidie en dat je dan even een paar dagen een serverparkje van Universiteit Twente moet huren, of iets dergelijks. Maar nee... gewoon dezelfde fouten maken als bij SDE aanvraag. Ik denk dat de systeembeheerder bij Agentschap er weinig aan kan doen. Die zag het waarschijnlijk wel aankomen (dat er nu rook uit zijn computer komt) maar dat de leidinggevenden (middle management!) het niet belangrijk genoeg vond. Tja, stel je voor dat mensen daadwerkelijk subsidie gaan krijgen... :F

Waar je overigens ook NIET moet gaan werken is bij Enexis. Aan de andere kant moeten we er wel gaan werken om de boel een flink over een andere boeg te gooien.
Ik wilde van mijn 25A hoofdzekering een 40A maken in verband met een flinke installatie die ik wil neerzetten. Van telefoon van Enexsis naar aansluitingen.nl gestuurd die de aanvraag voor offerte weer naar Enexis stuurt. Vervolgens hoor ik niets. Word ik vandaag gebeld door een bouwbedrijf dat ze mijn zekering en meter gaan vervangen... wtf? Moest ik niet eerst een offerte en akkoord geven?
Na het bellen van meerdere mensen bij Enexsis blijkt dat er iets fout is gegaan, goh? :F
Gelukkig bleek het allemaal gratis (ook vastrecht enz. wordt niet hoger) en is het uitgevoerd. Ik heb nu echter een 35A smeltzekering gekregen ipv een 40A automaat maar dat boeit me niet zo.

Ik ga zo maar weer eens een klachtenbriefje schrijven naar Enexis waar ik waarschijnlijk weer geen reactie op krijg. Je kan denken "laat maar" maar daar ben ik veel te eigenwijs voor. >:)
Schandaal inderdaad dat Enexis je zomaar geheel gratis geeft waar je om vroeg. Zeker een klachtenbriefje waard.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16
koprol schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:05:
[...]

Weet je zeker dat het gratis is ????
Bij Liander kost een aansluiting die groter als 3x25 Ampère Euro 68.6214 PER MAAND zie "pdf"
Gaan we dus niet doen.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-07-2012 10:35 . Reden: Toevoeging PER MAAND ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Terpen Tijn schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:21:
[...]

Schandaal inderdaad dat Enexis je zomaar geheel gratis geeft waar je om vroeg. Zeker een klachtenbriefje waard.
Had bij Stedin een slimmemeter aangevraagd met uitlees poort ivm de panelen. Dit kon en ging mij het standaard tarief van €7x,xx kosten.

Vervolgens bij www.energieleveren.nl de installatie aangemeld, omdat ik het wel netjes vind om dat te doen.

Levering van zonnepanelen en slimmemeter stond voor 1-6-2012 gepland.
Kreeg 29 mei een brief van stedin dat ik ivm het aanmelden van mijn zonnestroom installatie in aanmerking kwam voor een graties slimme meter. Ikke stedin gebeld om te vragen wat dit nu voor een rare gang van zaken is; Er loopt bij hun intern een verzoek, dat moet ik betalen en krijg vervolgens een brief dat het graties is.

Wat is nu de stand van zaken...

De beste man kon mij ook niet zeggen wat nu voorrang kreeg; het versturen van de factuur of het intern gelijk trekken van de lopende zaken op ons adres.

Zijn advies was om de brief goed te bewaren en mocht er toch een factuur komen dan moest ik maar heel hard met de brief gaan zwaaien/schermen.

tot de dag van vandaag heb ik nog geen factuur ontvangen en vind het prima zo :)

Het is allemaal niet netjes, maar ik ga me er niet druk om maken en al helemaal geen klachtenbrief sturen.

(bij jou is een vraag om 40A en krijgen van een 35A niet netjes, maar als het werkt dan is het prima toch).

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
WoudseHoeve schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:32:
[...]

Weet je zeker dat het gratis is ????
Bij Liander kost een aansluiting die groter als 3x25 Ampère Euro 68.6214 PER MAAND zie "pdf"
Gaan we dus niet doen.
3x 35 A loopt aardig in de papieren idd. 1x35A is administratief hetzelfde als 3x 25A: "standaardaansluiting".

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik ben van het weekend nog even aan het tekenen geweest om te zien hoe groot mijn dak is. Voor de subsidie hoeft ik nog geen aanvraag te doen want dat is pas interessant bij 4500 euro (max subsidie bedrag)

Mijn idee was om te beginnen met een starter kit op het schuine dak of het platte dak. (hoogtevrees moet nog overwonnen worden) De startersset zou dan 3 panelen met omvormer zijn

Het probleem wat ik heb met het schuine dak is dat deze op het zuiden is :*) Het tweede probleem is dat ik het niet goed gemeten kreeg. Het lijkt er nu op dat het dak 5.75 meter breed is en dat ik boven het dakraam 2 meter hoogte heb. Ik heb dit geprobeerd met dakpannen tellen maar er zitten ook halfjes en geslepen dakpannen tussen en dan wil je ook nog ruimte overhouden i.v.m met wind. Het blote deel van de dakpan is 34 hoog bij 29.5 breed. (De bouwtekening zegt 200 + 5500 + 255 = 5955mm)

De panelen zouden zijn 165 x 99.5

code:
1
575 / 99.5 = 5.7 panelen

We moeten dus nog even priegelen met de ruimte. Het 1e doel is 600watt opwekken om het rust verbruik van het huis op te vangen. Als we daarna dat verbruik terug brengen wordt het rendement alleen maar hoger en hoger natuurlijk :*)

Plaatje

Dak is 17 pannen hoog en zou 20.5 pan breed zijn (vanavond nog eens checken)

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/pv/Dak_Afdruk.png

[ Voor 32% gewijzigd door raymonvdm op 02-07-2012 11:06 ]

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-01 21:28
Het probleem wat ik heb met het schuine dak is dat deze op het zuiden is.
Dat is geen probleem, dat is goed.

• snoekds20
  • Laatst online: 00:33
dakpannen tellen, 1 dakpan is ong. 30 cm.
of was inmeten niet het probleem.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:40:
[...]

3x 35 A loopt aardig in de papieren idd. 1x35A is administratief hetzelfde als 3x 25A: "standaardaansluiting".
bedoelt hij niet dat het plaatsen gratis is, waarschijnlijk is hij op de hoogte van de extra kosten aangezien hij 40 aanvroeg en 35 kreeg. Neem aan dat je dan bekend bent met de materie/kosten.

Transport is nooit gratis en de tarieven variëren per aansluiting.

[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 02-07-2012 11:09 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:50:
Het 1e doel is 600watt opwekken om het rust verbruik van het huis op te vangen.
Tegen de nok 3 stuks 1,65 x 1, eventueel uitmeten met vol dak om te bepalen wat de gunstigste maat panelen is.

• koprol
  • Laatst online: 26-07-2025
Freemann schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:06:
[...]

bedoelt hij niet dat het plaatsen gratis is, waarschijnlijk is hij op de hoogte van de extra kosten aangezien hij 40 aanvroeg en 35 kreeg. Neem aan dat je dan bekend bent met de materie/kosten.

Transport is nooit gratis en de tarieven variëren per aansluiting.
Ik heb de mevrouw letterlijk gevraagd of het plaatsen gratis is. Daarop was het antwoord "ja" en ik heb dezelfde mevrouw gevraagd of er niets veranderd aan vastrecht enz. daarop was het antwoord ook "ja". Wellicht verstond deze Groningse mevrouw mij niet zo goed en zijn we nu getrouwd... ^)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wanneer ik de video`s bekijk lijkt het zo simpel (ook al liggen ze half op het dak van de buren)

YouTube: ClickFit | PV Mounting Structures - Zonnepanelen Montagesysteem

Wellicht kan ik er boven de dakramen 8 kwijt in landschape (2 x 4) met twee inverters. Nee dat lukt ook niet. Eerst nog maar eens zoeken naar grotere of kleinere panelen. Zodat het dak zo vol mogelijk kan in de toekomst. Ik zoek zwarte panelen want dat lijkt me veel mooier maar ik weet niet of alle plaatsjes bij de webshops wel overeenkomen met het product

[ Voor 29% gewijzigd door raymonvdm op 02-07-2012 11:23 ]

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ik ben van plan het volgende aan te schaffen:
- 4 stuks 250Wp monokristallijn HJM250M-32 zonnepanelen van HJSolar
- 2 stuks Stecagrid500 netinverter

HJ solar 250Wp paneel:
- 250Wp
- Imp: 4.94
- Vmp: 50.6
- Isc: 5.35
- Voc: 60.5

Per Stecagrid 500 omvormer krijg ik dus 2 250Wp panelen.

Ik kan niet beoordelen of deze panelen en omvormers goed op elkaar passen, kan iemand me daarbij helpen?

ActueleWind

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 09:35
Lijkt me wel te kunnen.
De steca omvormers trekken tot 5 ampere, en dat komt goed overeen met je panelen.
Ook het vermogen en de spanning van de panelen sluiten per 2 stuks in serie aan om het bereik van de steca.
Ik als leek, zie geen problemen.

Ben overigens ook erg tevreden met mijn eigen steca's.
Stil, compact en een behoorlijk rendement, zeker voor een kleine omvormer.
Voor mij een mooie tussenweg voor een grote omvormer en een modulair systeem met 1 omvormer per paneel.

[ Voor 72% gewijzigd door lithoijen op 02-07-2012 12:17 ]

Verwijderd

Leverancier beveelt een aantal Sun500G omvormers aan boven de Delta Solivia 2.5 Nu kan ik dat begrijpen mocht je last hebben van schaduwen, maar ik kan maar weinig terugvinden over die specifieke omvormer.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 09:35
Ik begreep van mijn leverancier dat het uitval percentage behoorlijk hoger was als bij de steca's die hij verkocht.
Ook ligt het rendement behoorlijk lager, als de steca's en dus ook als die van de delta solivia.
Het zou niet mijn eerste keus zijn, of er moet echt een serieus schaduwprobleem zijn icm een kleine beurs.

Zorg er in ieder geval voor dat je de garantie goed geregeld hebt

• mkleinman
  • Laatst online: 21:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Lurge schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:56:

HJ solar 250Wp paneel:
- 250Wp
- Imp: 4.94
- Vmp: 50.6
- Isc: 5.35
- Voc: 60.5

Per Stecagrid 500 omvormer krijg ik dus 2 250Wp panelen.

Ik kan niet beoordelen of deze panelen en omvormers goed op elkaar passen, kan iemand me daarbij helpen?
Heb je een volledige datasheet voor mij? Ik kan, als je wilt, de informatie even doorrekenen of de Steca500 inderdaad een goede match is voor deze panelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Lurge schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:56:
Het kan wel, bij het oplopen van de temperatuur neemt het vermogen af. Het maximale vermogen van de omvormer heb je dan niet nodig. Die kan hij ook niet leveren door het iets beperkte voltage (je blijft onder de 106V).

Een toefje verlies zit er dus mogelijk wel in. Hij is wel acceptabel.

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Even een korte vraag: als ik een totaalpakket bestel bij een zonnepaneel leverancier, wordt er soms ook een servicecontract aangeboden. Ik vraag me af of dit ook maar iets van toegevoegde waarde heeft. Iemand die iets zinnigs kan zeggen over onderhoud etc.?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Coreantes schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:02:
Even een korte vraag: als ik een totaalpakket bestel bij een zonnepaneel leverancier, wordt er soms ook een servicecontract aangeboden. Ik vraag me af of dit ook maar iets van toegevoegde waarde heeft. Iemand die iets zinnigs kan zeggen over onderhoud etc.?
Ga na wat dit servicecontract inhoud (dit zal per aanbieder ook verschillen) en bepaal of je dit (voor dat bedrag) nuttig acht.

Als ze bijv. voor €50 per jaar je omvormer uit komen zuigen en een bezem over de panelen halen.....
tja....

Er kan ook een response tijd van 1 uur in zitten voor het plaatsen van een nieuwe omvormer met 20% korting.... (wel heel erg onwaarschijnlijk, maar het kan)

Bekijk wat ze bieden, wat het kost en of het iets voor jou is (meestal is het geldklopperij, daar een PV-installatie geen (lees weinig) actief/structureel onderhoud vergt)

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 02-07-2012 13:14 ]

Verwijderd

lithoijen schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:09:
Ik begreep van mijn leverancier dat het uitval percentage behoorlijk hoger was als bij de steca's die hij verkocht.
Ook ligt het rendement behoorlijk lager, als de steca's en dus ook als die van de delta solivia.
Het zou niet mijn eerste keus zijn, of er moet echt een serieus schaduwprobleem zijn icm een kleine beurs.

Zorg er in ieder geval voor dat je de garantie goed geregeld hebt
Duidelijk verhaal, bedankt, dit wordt 'em dus niet. Toch eens kijken naar een Delta 2.5 of Sunny Boy 2500.

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:16
Hallo allemaal,

Na een tijd dit forum gevolgd te hebben (tot de helft van dit forum alles doorgelezen), heb ik naar mijn idee genoeg verstand van de materie en is bij ons thuis ook de knoop doorgehakt (lees: ouders overtuigd) en komen er na de zomer ook zonnepanelen op het dak. *O* Nu twijfel ik tussen 2 verschillende sets.

1 set bestaat uit 9x230 Wp panelen (2070 Wp) en de andere uit 8*250 Wp (2000 Wp) panelen. Het grote verschil is dat de eerste set multi panelen zijn en de tweede set mono.

De omvormer die ik bij beide sets wil is de Chint SC2.0KTL (max 2320Wp dc)

Het e.e.a. even uitgezet:

Chint SC2.0KTL9x230 Wp8x250 Wp
Max. dc vermogen2320W9*230=2070W8*250=2000W
Max dc Spanning500V9*36.42=328V8*59.30=475VGerekend met Voc spanning
MPPT Spanningsbereik150-450V9*30.36=273V8*50.28=402VGerekend met Vmp spanning
Max. invoerstroom10A7.58A Imp en 8.11A Isc4.97A Imp en 5.32A Isc
Prijs totale set (omvormer+panelen+montagemateriaal)€2850€3050

Verdere gegevens van omvormer en panelen staan in datasheet (klik in tabel)

Mijn eerste vraag is of ik dit zo goed uitgezet heb (met goede spanningen gerekend?).

Afgaande op de prijs en €/Wp zou je meteen voor de eerst set gaan, maar ik vraag mij af of dit wel goed bij deze omvormer past.
Mijn redenatie is dat de mono panelen een hogere spanning hebben en dus eerder de minimum spanning van de omvormer zullen halen. De omvormer zal dus naar mijn idee eerder kunnen opstarten.

Daarnaast heeft de 2e set 1 paneel minder nodig, wat eigenlijk op ons dak beter uitkomt (1 rij van 3 en 1 van 5 direct daar onder). 9 kan ook, maar dan krijg je 3 rijen van 3 panelen verspreid over het dak te liggen en wat schaduwproblemen van pijpjes

9*230Wp configuratie
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/5t0y3/3x3.png
8*250Wp configuratie
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/5t0y3/3x5.png

Graag hoor ik van jullie wat jullie van deze sets vinden en waar de voorkeur naar uitgaat.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door MK1o2 op 02-07-2012 13:44 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

MK102's Milkyway 2070wp

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:52
Er kan niet nog 1 rij onder? zodat je mooi 3x3 of 2x4 krijgt? De 3+5 oplossing is nog wel aardig maar de 3+6 oplossing is gewoon lelijk.

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-01 21:28
MeTooPV schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:54:
Er kan niet nog 1 rij onder? zodat je mooi 3x3 of 2x4 krijgt? De 3+5 oplossing is nog wel aardig maar de 3+6 oplossing is gewoon lelijk.
Helemaal mee eens.

Verwijderd

MK1o2 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:22:
Hallo allemaal,

Graag hoor ik van jullie wat jullie van deze sets vinden en waar de voorkeur naar uitgaat.

Alvast bedankt!
8 van die mono panelen op een Chint gaan niet. Wat je vergeten bent is het toegenomen Voc bij -10 graden. Een keer is genoeg om je omvormer naar de ...... te helpen.
Wel kunnen er 8 x Suntech STP250 op.
Neem trouwens een AEG PV2800. Die is hetzelfde als de Chint 2.8 en die is weer hetzelfde als de Chint 2000 alleen met grotere koelribben. Daardoor kan er meer vermogen op of bij gelijkblijvend vermogen minder kans op terugregelen van de opbrengst.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2012 15:13 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 10:16
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:11:
[...]

8 van die mono panelen op een Chint gaan niet. Wat je vergeten bent is het toegenomen VOC voltage bij -10 graden. Een keer is genoeg om je omvormer naar de ...... T helpen.
Wel kunnen er 8 x Suntech STP250 op. Neem een AEG 2800. Die is hetzelfde als de Chint 2.8 en die is weer hetzelfde als de Chint 2000 alleen met grotere koelribben. Daardoor kan er meer vermogen op of bij gelijkblijvend vermogen minder kans op terugregelen van de opbrengst.
Nooit geweten dat je omvormer dan naar de kloten gaat. Ik dacht dat ie "uit" zou gaan of terug zou regelen? Zijn omvormers niet beveiligd tegen dergelijke pieken? Dat het niet handig is snap ik maar...

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Leon303

1060 Wp

V
[...]

8 van die mono panelen op een Chint gaan niet. Wat je vergeten bent is het toegenomen Voc bij -10 graden. Een keer is genoeg om je omvormer naar de ...... te helpen.
Neem trouwens een AEG PV2800. Die is hetzelfde als de Chint 2.8 en die is weer hetzelfde als de Chint 2000 alleen met grotere koelribben. Daardoor kan er meer vermogen op of bij gelijkblijvend vermogen minder kans op terugregelen van de opbrengst.
2 vragen
Heeft de chint niet een max van 550v op de DC-zijde? Hoe hoog wordt de spanning bij min 10?

1060 Wp

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Heeft iemand ervaring met de aller,allergoedkoopste panelen?

Ik zie bijvoorbeeld hier: ebay.de link 220 Wp voor EUR 0.58/WP, per 28 stuks. Als je dat zou combineren met een goedkope gebruikte inverter uit Duitsland (daar is aanbod, er zijn daar nieuwe regels dat de inverter de cos phi moet kunnen manipuleren o.i.d.) dan wordt volgens mij zelfs extra terugleveren mogelijk interessant.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Edje85
  • Laatst online: 18-01 18:24
googlen op het vermelde "Marke" levert een voor mij onbekende fabrikant:
http://www.solarpanel-dir...270P__poly_72_-21272.html

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Edje85 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:49:
googlen op het vermelde "Marke" levert een voor mij onbekende fabrikant:
http://www.solarpanel-dir...270P__poly_72_-21272.html
metdezon levert deze panelen onder eigen label dacht ik.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MK1o2
MeTooPV schreef op maandag 02 juli 2012 @ 14:54:
Ja dat kan in principe wel, maar achter in de tuin staat een spar die ongeveer net zo hoog als het huis is. In de winter valt de schaduw van deze boom na 3 uur op de onderkant van het dak. Ik heb ze dus geprobeerd zo hoog mogelijk te plaatsen i.v.m. deze schaduw. Het is natuurlijk mogelijk om de panelen in een 3x3 opstelling onder elkaar te zetten, aangezien het verlies in de winter minimaal zal zijn.
[...]

Is dat echt een reëel probleem? Ik zou denken dat het alleen in de winter -10 wordt en ik ga er vanuit dat ze in de winter niet hun maximale vermogen zullen leveren. En zoals iemand anders al vroeg, zijn de omvormers daar niet tegen beschermd?

MK102's Milkyway 2070wp

• hansdegit
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:03:
hans er was gewoon weer een stroomklapper, ik heb rond die tijd een sync fail, en een afschakeling, op alle 3 de fases, en daarna een lange tijd wachten op grid sync (5min)

na oterleek/ursem is er geen redundant netwerk meer, en daar hangen we beide aan.
http://www.randstad380kv....aart_metlegenda_A4_NL.jpg
elke net schakeling is omvormer even uit.
tijd dus om eraan te wennen.
Jawel, daar gaan we weer:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/wtf2.png

De hele geschiedenis duurde nu iets meer dan 1 minuut. Meer mensen in de buurt die hier last van hadden?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

MK1o2 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:55:
[...]
Is dat echt een reëel probleem? Ik zou denken dat het alleen in de winter -10 wordt en ik ga er vanuit dat ze in de winter niet hun maximale vermogen zullen leveren. En zoals iemand anders al vroeg, zijn de omvormers daar niet tegen beschermd?
Ik heb hier laatst nog gelezen dat het voltage vrij snel hoog wordt, en de amperes daarna - dus de situatie met een hoog voltage is dan onafhankelijk van het wel of niet vol vermogen leveren.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• migjes
thunder7 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:00:
[...]

Ik heb hier laatst nog gelezen dat het voltage vrij snel hoog wordt, en de amperes daarna - dus de situatie met een hoog voltage is dan onafhankelijk van het wel of niet vol vermogen leveren.
sorrie ik nog de zinsbouw nog de conclusie volgen?
(niet dat ik zo goed schrijf hoor)

edit:
voltage is afhankelijk van de temperatuur.
ampère is afhankelijk van de kracht van de zon.
bedoel je zo iets?

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 02-07-2012 16:10 ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Met die koude panelen is het volgende aan de hand.
S'morgens zijn de panelen goed koud en de zon geeft het eerste licht.
Dan is de spanning heel erg hoog en komt boven het maximum van de omvormer.
Deze is hiervoor niet echt goed te beveiligen, dat is ingewikkeld en kostbaar.
Alle componenten moeten immers heel blijven.
En bij een goede dimensionering komt het ook niet voor. (Risico laag, kosten hoog)
Gewoon niet het risico lopen dus.

Guus Assmann

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:04
hansdegit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:57:
[...]

Jawel, daar gaan we weer:
[afbeelding]

De hele geschiedenis duurde nu iets meer dan 1 minuut. Meer mensen in de buurt die hier last van hadden?
Nope. Alles ging hier aan het eind van de lijn gewoon door. Wij zitten dan wel aan een 10kV-trafo maar of dat dan iets uitmaakt? of juist te ver weg van de hik zodat er genoeg buffer in het net zat?

• MK1o2
guus.assmann schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:49:
Met die koude panelen is het volgende aan de hand.
S'morgens zijn de panelen goed koud en de zon geeft het eerste licht.
Dan is de spanning heel erg hoog en komt boven het maximum van de omvormer.
Deze is hiervoor niet echt goed te beveiligen, dat is ingewikkeld en kostbaar.
Alle componenten moeten immers heel blijven.
En bij een goede dimensionering komt het ook niet voor. (Risico laag, kosten hoog)
Gewoon niet het risico lopen dus.
Oke ik vat 'em. Ik ga dan dus niet voor de 8 mono panelen (hoewel ze wel zo in 1 pakket worden aangeboden :/).
Ik ga dan voor de 9 poly panelen en dan in een 3x3 opstelling onder elkaar. Voor deze configuratie zijn de spanningen wel optimaal? (zie eerdere post) Het schaduwprobleem acht ik niet zo erg groot, in december valt er vanaf 3-4 uur pas schaduw op de panelen en een uur later wordt het al donker.

MK102's Milkyway 2070wp

• hansdegit
Karelprior schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:59:
[...]

Nope. Alles ging hier aan het eind van de lijn gewoon door. Wij zitten dan wel aan een 10kV-trafo maar of dat dan iets uitmaakt? of juist te ver weg van de hik zodat er genoeg buffer in het net zat?
Tsja, wat kan ik ervan maken? De kolom "AC Status" had de waarde 8223. Geen idee wat ik daarmee moet. Ach, alles doet het nog (of: weer). Vroeger merkte ik dit soort glitches nooit, nu wel. Alleen omdat de omvormer zo streng is.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MK1o2 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:10:
[...]

Oke ik vat 'em. Ik ga dan dus niet voor de 8 mono panelen (hoewel ze wel zo in 1 pakket worden aangeboden :/).
Ik ga dan voor de 9 poly panelen en dan in een 3x3 opstelling onder elkaar. Voor deze configuratie zijn de spanningen wel optimaal? (zie eerdere post) Het schaduwprobleem acht ik niet zo erg groot, in december valt er vanaf 3-4 uur pas schaduw op de panelen en een uur later wordt het al donker.
In combinatie met een SMA SB1600TL kun je prima de 8x Ningbo Qixin SL250CE-48M plaatsen. Deze omvormer gaat tot 600V DC terwijl het theoretische maximum (bij -20 graden C) 562V is (berekend met SMA Sunny Design). Dat ze in 1 pakket worden aangeboden kan dus best, maar niet in combinatie met de genoemde Chint.

[ Voor 6% gewijzigd door Luit op 02-07-2012 17:44 ]

Verwijderd

Luit schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:36:
[...]
In combinatie met een SMA SB1600TL kun je prima de 8x Ningbo Qixin SL250CE-48M plaatsen. Deze omvormer gaat tot 600V DC terwijl het theoretische maximum (bij -20 graden C) 562V is (berekend met SMA Sunny Design). Dat ze in 1 pakket worden aangeboden kan dus best, maar niet in combinatie met de genoemde Chint.
-20 graden Celcius, waar woon je dan, niet in Nederland lijkt me.
Pagina: 1 ... 95 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.