Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.579 views

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Terpen Tijn schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:40:
[...]

Ik zou hier vrij onrustig van worden... hoe normaal is het dat je dakbalken doorscheuren door het toegevoegde gewicht van PV panelen? Wat als er ook nog sneeuw op de panelen ligt?
het beetje gewicht van de panelen zal het wel niet zijn geweest.
die 20 kilo per paneel is niet zoveel.
maar die gips platen + isolatie (pir) + betonnen dakpannen doet veel meer. (en nog een laag asbest)
(waarschijnlijk krijgen de balken nu druk van de gips platen van de zijkant)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 07:08
rube schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:50:
[...]

Niet normaal. Gewicht van PV is heel beperkt als je kijkt wat voor krachten er op een dak (kunnen) komen.
ik heb het niet over platte daken met PV en extra ballast
kunt je voorstel dat ik niet lekker geslapen heb. Veiligheid voor alles en zeker voor me gezin.

Als ik even gauw doorbereken wat het oude draaggewicht was van 1 zijde a 30m² ,dit was 1890kg.
Ondertussen is het 2290kg, hierin zitten de panelen totaal 160kg + 240kg gipsplaten.
Is verschil van 400kg op 30m² = 13.33kg per m².
Ben al aan t denken om iig de gipslaten weg te halen.

• CheapSheep
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
pielle007 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:05:
Je stut je balk en past eventueel voorgestelde maatregelen toe. Laat je adviseren door een bouwkundig constructeur. Scheelt je wellicht bergen met breekwerk, waarvan je niet weet of dat de oorzaak/oplossing is.

• migjes
  • Nu online
pielle007 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:05:
[...]

kunt je voorstel dat ik niet lekker geslapen heb. Veiligheid voor alles en zeker voor me gezin.

Als ik even gauw doorbereken wat het oude draaggewicht was van 1 zijde a 30m² ,dit was 1890kg.
Ondertussen is het 2290kg, hierin zitten de panelen totaal 160kg + 240kg gipsplaten.
Is verschil van 400kg op 30m² = 13.33kg per m².
kan me er wel iets bij voor stellen.

een laag sneeuw van 10cm is al gouw 20 kilo per m2.
ook moet een vadsige dakdekker over het dak kunnen lopen. (dat is meer als 20 kilo per m2 :) )

zeker eens iemand laten kijken wat er aan de hand is.
een forum is leuk maar geeft niet alle antwoorden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Na toch iets teveel gelezen hebben over het wel en niet mogen aansluiten van omvormers boven de 600 watt toch een vraag van mij, ik krijg het niet helder.

Ik ben van plan om een Mastervolt XS2000 te gaan gebruiken samen met 6 stuks 300w panelen, dus 1800Wp. Nu zal de XS2000 nooit meer dan ongeveer 1600W gaan leveren en ben dus ook van mening dat een waterkoker hetzelfde doet :)

Nu hebben wij in ons huis in de bijkeuken een ongebruikt WCD zitten die op 1 aparte B16 en 30mA aardlek groep is gemonteerd. Hier zit ongeveer 5..6 meter draad tussen. Deze WCD zit ongeveer 6 meter kabellengte van de plek waar ik de omvormer wil neer gaan hangen.

Ik zie hier 2 opties voor het aansluiten van de omvormer:
1. 6 meter snoer (2.5 of 4mm2) met een stekker eraan in de WCD
2. Plafond open trekken en de WCD buiten spel stellen door een direct aansluiting naar de omvormer op de B16 automaat.

Het is een hout skelet huis en kan dus door het plafond open te trekken de leiding verleggen naar de omvormer toe. Nu is dit natuurlijk de mooiste oplossing maar ook eentje waar ik meer werk van heb.

Maar mag optie 1? Het WCD is een 16A variant gelukkig.

Alvast bedankt voor de moeite.

• CheapSheep
TriLithium schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:38:
Na toch iets teveel gelezen hebben over het wel en niet mogen aansluiten van omvormers boven de 600 watt toch een vraag van mij, ik krijg het niet helder.

Ik ben van plan om een Mastervolt XS2000 te gaan gebruiken samen met 6 stuks 300w panelen, dus 1800Wp. Nu zal de XS2000 nooit meer dan ongeveer 1600W gaan leveren en ben dus ook van mening dat een waterkoker hetzelfde doet :)

Nu hebben wij in ons huis in de bijkeuken een ongebruikt WCD zitten die op 1 aparte B16 en 30mA aardlek groep is gemonteerd. Hier zit ongeveer 5..6 meter draad tussen. Deze WCD zit ongeveer 6 meter kabellengte van de plek waar ik de omvormer wil neer gaan hangen.

2. Plafond open trekken en de WCD buiten spel stellen door een direct aansluiting naar de omvormer op de B16 automaat.

Het is een hout skelet huis en kan dus door het plafond open te trekken de leiding verleggen naar de omvormer toe. Nu is dit natuurlijk de mooiste oplossing maar ook eentje waar ik meer werk van heb.

Als je geen andere verbruikers, of stopcontacten waar je verbruikers op kan zetten, mag je naar mijn idee gewoon optie 1 gebruiken. De 600watt grens is voor het aansluiten op bestaande elektra (dus 1 groep met meerdere WDC's bv). Daar boven wil je voorkomen dat op WDC 1 je omvormer hang en de andere je waterkoker.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:55

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Garandeert die Mastervolt dat er nooit spanning op je stekker kan komen te staan? Je zult toch maar bezoek in huis hebben dat even een stekker in de keuken lostrekt om de mixer aan te sluiten o.i.d.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

thunder7 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:03:
Garandeert die Mastervolt dat er nooit spanning op je stekker kan komen te staan? Je zult toch maar bezoek in huis hebben dat even een stekker in de keuken lostrekt om de mixer aan te sluiten o.i.d.
Volgens mij was dat er binnen 100ms af dus 0,1 seconde.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
thunder7 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:03:
Volgens mij garanderen ze dat er binnen een halve seconde (of minder ?) geen spanning meer op de polen staat.

Ga jij als je een stekker uit het stopcontact trekt direct voelen aan de polen ? Moet je eens proberen bij een computervoeding.

• migjes
  • Nu online

sorrie de grens is 500W op AC-zijde.
dat mag met 600Wp aan panelen opgewekt worden. (of zelfs meer, verstandig is iets anders.)

6x 300Wp aan panelen kunnen piekjes geven van een +/- 2000W.
(kortstondig maar gebeurt wel.)
geen probleem voor de omvormer of kabel.

je kunt de wdc vervangen voor iets anders, wat je er niet zomaar uit trekt b.v.
een CEE WCD bijvoorbeeld.
maar de buis verlengen en een nieuwe kabel trekken is ook niet al te moeilijk.

• TriLithium

TriLithium

De WCD zit niet in een gebruikersvriendelijke plaats gelukkig, maar dat maakt voor het principe niks uit. Maar als het halve seconde werk is dan durf ik het wel aan persoonlijk (zelfs met de kleine). Maar is het volgens bepaalde regels toegestaan is meer de vraag. NEN1010 ellende enzo.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 19:55

Optie 1kan wel. Ik weet alleen niet zeker of die 30mA aardlek geen roet in het eten gaat gooien, bij mij in de gebruiksaaanwijzing van mijn sma 3300 HC TL omvormer staat dat de aardlek minstens 100mA moet zijn.
Deze omvormer meet regelmatig de aardingsweerstand bij het opstarten. Als hierdoor je 30mA ieder keer uitschakeld wordt je er ook niet vrolijk van.
Ik weet niet of meer mensen hier ervaring mee hebben.
Succes

• TriLithium

TriLithium

zonnefreak schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:26:
[...]

Optie 1kan wel. Ik weet alleen niet zeker of die 30mA aardlek geen roet in het eten gaat gooien, bij mij in de gebruiksaaanwijzing van mijn sma 3300 HC TL omvormer staat dat de aardlek minstens 100mA moet zijn.
Deze omvormer meet regelmatig de aardingsweerstand bij het opstarten. Als hierdoor je 30mA ieder keer uitschakeld wordt je er ook niet vrolijk van.
Ik weet niet of meer mensen hier ervaring mee hebben.
Succes
Als dat een bottlenek is dat zit er binnen 2 minuten een 100mA in, ga ik niet moeilijk over doen. Zal de handleiding even nakijken.

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-01 21:28
Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niet veel gereageerd.

Zojuist een offerte binnengekregen en vraag me af of het wat is;

- 9 x Suntech Monokristal Paneel 1640x992x50
- SMA SB2500 Omvormer
- Montagemateriaal
- elektrische aansluiting
- Montage

Inclusief BTW: € 5570

Hier gaat een eventuele subsidie nog vanaf. Is dit een een goede prijs? We hebben een schuin dak en het gaat om een standaard jaren 60 rijtjeswoning.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rixard schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:02:

- SMA SB2500 Omvormer
- Montagemateriaal
- Montage

Hier gaat een eventuele subsidie nog vanaf. Is dit een een goede prijs? We hebben een schuin dak en het gaat om een standaard jaren 60 rijtjeswoning.
Je moet het anders zien, vind je het zelf een goede prijs.?. Ben je er blij mee.?.
Ik vind het een koopje. 8)

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:19
thunder7 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:40:
1 in ieder geval niet

2 mogelijk (als je een goede omvormer kan vinden, zodat string 1 en string 2 efficient omgezet worden)

3 is waarschijnlijk het gemakkelijkst te realiseren, omdat je meer keuze hebt in omvormers
optie 2 leek mij beter omdat je dan eerder de startspanning van het hele systeem bereikt en dan uiteindelijk meer rendement haalt. Klopt dat?

MDR

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rixard schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:02:

- SMA SB2500 Omvormer
- Montagemateriaal
- Montage

Heb er nog niet zoveel kaas van gegeten maar volgens mij zijn dat de Suntech 245 als ik naar de afmetingen kijk? Ik heb ze per 10 zien staan voor 4150 eur incl xs3200 omvormer en montage materiaal maar.. ex montage. Weetniet precies wat een extra groe en de montage van 9 panelen kost.

[ Voor 4% gewijzigd door LosGieros op 27-06-2012 15:22 ]

Rapapa...

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:34
JoopC schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:12:
[...]

Je moet het anders zien, vind je het zelf een goede prijs.?. Ben je er blij mee.?.
Ik vind het een koopje. 8)
een wp -p rijs van 2.52 vind ik geen koopje

Verwijderd

snoekds20 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:28:
[...]

een wp -p rijs van 2.52 vind ik geen koopje
Ik ook niet, ik zou last krijgen van mijn geweten.

Maar het is natuurlijk wel een kleinere set en kleinere sets zijn wel wat duurder dan een grote.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

LosGieros schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:21:
[...]

Heb er nog niet zoveel kaas van gegeten maar volgens mij zijn dat de Suntech 245 als ik naar de afmetingen kijk? Ik heb ze per 10 zien staan voor 4150 eur incl xs3200 omvormer en montage materiaal maar.. ex montage. Weetniet precies wat een extra groe en de montage van 9 panelen kost.
@ Rixard:Als ik de staffel bij solarnrg.nl bekijk dan kan je rekenen op een kleine 1000 euro montage. Dus alles incl zou je rond de 5000 moeten uitkomen vermoed ik. Geen idee wat een normale prijs is voor je panelen.

Er staat ook incl. elektr. aansluiting....is dat ook met een nieuwe groep? Of alleen aansluiten op een bestaande groep? Nieuwe groep zou gemiddeld rond de € 350 uit kunnen komen....afhankelijk van je huis/mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheese_man op 27-06-2012 15:41 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

• TriLithium

TriLithium

migjes schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:21:
[...]

sorrie de grens is 500W op AC-zijde.
dat mag met 600Wp aan panelen opgewekt worden. (of zelfs meer, verstandig is iets anders.)

6x 300Wp aan panelen kunnen piekjes geven van een +/- 2000W.
(kortstondig maar gebeurt wel.)
geen probleem voor de omvormer of kabel.

je kunt de wdc vervangen voor iets anders, wat je er niet zomaar uit trekt b.v.
een CEE WCD bijvoorbeeld.
maar de buis verlengen en een nieuwe kabel trekken is ook niet al te moeilijk.
Is ook niet moeilijk, maar een plafond er uit halen met plinten en sauzen en verfen is nooit mijn hobby geweest, vind er geen zak aan om te doen. Vandaar de hoop dat een stekker oplossing mag...

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:55

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

MDrebel schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:19:
[...]

optie 2 leek mij beter omdat je dan eerder de startspanning van het hele systeem bereikt en dan uiteindelijk meer rendement haalt. Klopt dat?
Bij 2 zul je dus een omvormer moeten vinden waarbij 1 opstartspanning voor zowel string 1 als string 2 goed werkt. Dat lijkt me lastiger dan 3.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

Barrycade

Through the...

TriLithium schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:41:
[...]

Is ook niet moeilijk, maar een plafond er uit halen met plinten en sauzen en verfen is nooit mijn hobby geweest, vind er geen zak aan om te doen. Vandaar de hoop dat een stekker oplossing mag...
Ik heb mijn installatie (1855Wp op een PV2000) ook gewoon op een WCD aangesloten zitten op een eigen groep (met 4 mm2 draad). Welliswaar een enkele WCD dus je kan er niets bij steken. Maar ik denk dat de meeste (kleinere) omvormers gewoon met stekker worden geleverd.

Nu hangt mijn omvormer in de technische ruimte op zolder (bij CV en Wasmachine/droger) dus daar niet snel kans op "misbruik" van de WCD aangezien er ook een vrije WCD in de ruimte aanwezig is voor bv de stofzuiger. Maar je zou ook je WCD kunnen vervangen door een blindplaat en via een kabelgoot naar je omvormer kunnen gaan.

• Rixard
@LosGieros: 245-250 wp panelen inderdaad.

@Cheeseman: De elektrische aansluiting is de aansluiting op een bestaande, lege groep. Met de subsidie er nog af kom ik slechts nog enkele procenten boven de 5000 euro uit. Ik weet echter nog niet precies hoe hoog de subsidie zal zijn,

@Neanderthaler: Meer past helaas niet op ons dak :X De WP-prijs zal bij een kleine installatie inderdaad minder snel uit kunnen. Ik denk echter over een langere periode gerekend, dat het wel uit kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Rixard op 27-06-2012 16:29 ]

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Rixard schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:25:
@Cheeseman: De elektrische aansluiting is de aansluiting op een bestaande, lege groep. Met de subsidie er nog af kom ik slechts nog enkele procenten boven de 5000 euro uit. Ik weet echter nog niet precies hoe hoog de subsidie zal zijn,

@Neanderthaler: Meer past helaas niet op ons dak :X De WP-prijs zal bij een kleine installatie inderdaad minder snel uit kunnen. Ik denk echter over een langere periode gerekend, dat het wel uit kan.
Belangrijk is dat jij het gevoel hebt dat je bij het juiste bedrijf zit. Uiteindelijk is geld maar 1 onderdeel van de klant-leverancier relatie. Bij twijfel kan je altijd nog meer offertes opvragen.

Over wat je exact zou kunnen verwachten van de subsidie (neem aan dat je de "lente-akkoord" regeling bedoelt die komende maandag open wordt gesteld) verwijs ik je schaamteloos naar mijn website en het artikel "De mist trekt op en de zon breekt door…toch?"

Verwijderd

Rixard schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:25:
@LosGieros: 245-250 wp panelen inderdaad.

Toch moet het wel iets goedkoper kunnen.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:14:
[...]

Maar ik denk dat de meeste (kleinere) omvormers gewoon met stekker worden geleverd.
Dit kan ik nergens vinden in documentatie, dus hier de vraag:
Worden alle omvormers met een stekker aangesloten?
Of gaan de grotere modellen direct op de kabel?

De reden voor deze vraag: Kun je alle modellen met een plugwise circle monitoren?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Ik heb mijn installatie (1855Wp op een PV2000) ook gewoon op een WCD aangesloten zitten op een eigen groep (met 4 mm2 draad). Welliswaar een enkele WCD dus je kan er niets bij steken. Maar ik denk dat de meeste (kleinere) omvormers gewoon met stekker worden geleverd.

Nu hangt mijn omvormer in de technische ruimte op zolder (bij CV en Wasmachine/droger) dus daar niet snel kans op "misbruik" van de WCD aangezien er ook een vrije WCD in de ruimte aanwezig is voor bv de stofzuiger. Maar je zou ook je WCD kunnen vervangen door een blindplaat en via een kabelgoot naar je omvormer kunnen gaan.
Als het een inbouw wcd is zou ik er toch kiezen om de wcd te demonteren en er een afdekplaat
met haakse wartel invoer op te monteren, bijna elke bouwmarkt heeft ze wel liggen
en als je de draden dan met een goedekwaliteit kroonsteen aansluit, heb je ook nog een mooi
meetpunt gemaakt om de spanning te meten .
Idem met opbouw, maar dan met gebruik van een kabeldoos met buis invoer bv.
( zoals het nu zit mag het ook gewoon trouwens )

• Rixard
@Cheese_Man:
Artikel gelezen, bedankt voor de info.
Er mag subsidie worden aangevraagd voor 15% van het aankoopbedrag van een PV installatie (dus alleen zonnepanelen, geen boilers, warmtepompen, HRe ketels, etc).
Weet je ook of die 15% over de incl. of excl. BTW prijs is?

@Neanderthaler:
Ik heb nog een paar offertes opgevraagd, deze krijg ik waarschijnlijk morgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rixard op 27-06-2012 16:53 ]

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Rixard schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:53:
@Cheese_Man:
Artikel gelezen, bedankt voor de info.

[...]

Weet je ook of die 15% over de incl. of excl. BTW prijs is?

@Neanderthaler:
Ik heb nog een paar offertes opgevraagd, deze krijg ik waarschijnlijk morgen.
In de brief van de minister: BRIEF wordt gesproken van aankoopbedrag...dat is volgens mij inclusief BTW.

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 18:00:
[...]

Uhhhh P = I2 * R
Dus bovenstaand verhaal klopt niet. Vermogens verlies is zelfs kwadratisch afhankelijk van de stroom. De omvormer zal in de meeste gevallen de spanning hoog houden en de stroom variëren.
Ik zie dit anders jou, " P = I2 * R " is enkel een samenvoeging van 2 andere formules
nl U=I x R en P= U x I
Als een omvormer (pv) begint met opstarten, monitort deze eerst de opstart spanning tot deze een
bepaalde waarde heeft bereikt, dan wordt een belastingspunt gezocht ( mpp ) en deze wordt dan
getest op spannings DIP als er een pre opstart poging wordt ondernomen, mocht de spanning
dan teveel zakken, staat de omvormer weer in de wacht tot de spanning hoger wordt
en er weer een opstart poging volgt, tot dat de mpp meet dat er genoeg vermogen aanwezig is
om met overwicht op het net te gaan invoeden.
Het latere op het net gaan s'morgens ( of het eerder kappen s'avonds )
plus dat het gehele rendement van het gehele systeem ook lager wordt, wordt
hierdoor veroorzaakt.

Dit alles wordt veroorzaakt door het spannings verlies welk ontstaat door een te hoge R
in de aansluitleiding ( Rkv ) welke het spannings verlies veroorzaakt en dus de pv omvormer
niet schoon kan inregelen op U=IxRi Maar zich moet aan passen op
U=(IxRi) - (IxRkv)
Waarmee is bewezen dat niet de stoom, maar de kabel verliezen R de factor is
welke je kunt beheersen en dus zo laag mogelijk moet houden.

( maar waarschijnlijk praten we iets langs mekaar heen, maar bedoelen we het zelfde ) 8)7

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
[...]

of desnoods een perilex stekker+wvd monteren, met 3 van de 5 polen aangesloten?
kan maar op 1 manier geplaatst worden die perilex stekker, geschikt voor grote stromen, en vrij weinig andere apparaten die er opgeprikt kunnen worden (meestal mech. ventlatie).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• snoekds20
  • Laatst online: 11:34
Cheese_man schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:30:
[...]

Over wat je exact zou kunnen verwachten van de subsidie (neem aan dat je de "lente-akkoord" regeling bedoelt die komende maandag open wordt gesteld) verwijs ik je schaamteloos naar mijn website en het artikel "De mist trekt op en de zon breekt door…toch?"
de tekst op je website klopt m.i. niet
punt 4 schrijft:
Het systeem moet minimaal 0,6 kWp “groot” zijn. Maximaal mag de installatie een vermogen hebben van 3.5 kWp.

volgens publicatie van Agentschap is dit niet waar.
https://www.agentschapnl....oor-subsidie-zonnepanelen

Verwijderd

ik houd geen kippen in mijn boiler jij wel ?
Wikipedia: Salmonella

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 19:13 . Reden: het legionella verhaal is er weer ! ]

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:13:
[...]

_/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32
KifArU schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:32:
[...]
De reden voor deze vraag: Kun je alle modellen met een plugwise circle monitoren?
Je kan ook een stealth gebruiken, dat is de inbouw module.
Kan je bv in een kabeldoos doen.

• migjes
  • Nu online
[...]

hij blijft populair. O-)

• Willie Wortel
  • Niet online
[...]

Daar zeg je wat.....

Mijn vrouw is eind vorig jaar slachtoffer geworden van Legionella opgelopen in Turkije.
Ze heeft een week op de intensive care gelegen. Ook van zo een zonneboiler. Als je die mooie sterke meid zag liggen als een hoopje hopeloos. Kijk maar uit.!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:29

Punkrocker

Mostly harmless

Oeps, verkeerd topic. Sorry

[ Voor 93% gewijzigd door Punkrocker op 27-06-2012 20:05 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Verwijderd

Kijk maar uit.!
moet je het even goed uitleggen.

kijk maar uit voor langdurig stilstaand water van 25-55 graden dat in aerosol vorm je luchtwegen kan bereiken, meestal niet van `ook zo een zonneboiler`, maar ook gewoon van een vijverdemo in een tuincentrum, een elektrische boiler of fossiele boiler op gas, maar ook airco`s zelfs in auto`s of vliegtuig.

hygiene hiertegen bereik je door :
verhitting langdurig boven 55c
spoeling en doorstroming en gebruik

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:27:
[...]

moet je het even goed uitleggen.

kijk maar uit voor langdurig stilstaand water van 25-55 graden dat in aerosol vorm je luchtwegen kan bereiken, meestal niet van `ook zo een zonneboiler`, maar ook gewoon van een vijverdemo in een tuincentrum, een elektrische boiler of fossiele boiler op gas, maar ook airco`s zelfs in auto`s of vliegtuig.

hygiene hiertegen bereik je door :
verhitting langdurig boven 55c
spoeling en doorstroming en gebruik
Ik weet het, stomme fout van ons maar het is onomstotelijk komen vast te staan dat het het douchewater betrof. Het water werd gewoon niet warm genoeg. We hebben het niet lang genoeg laten doorspoelen.
Maar als je aan alles moet gaan denken, goeiedag zeg.

Verwijderd

dat moet je dus echt wel, een collega heeft het ook gehad, ook turkije trouwens.
gebruik dus je verstand, het kan al een douchekop thuis zijn bij thuiskomst,
maar ook de douchekop bij aankomst op vakantie.
ik was 2 weken weg, juist de zonneboiler hier maakte bij thuiskomst korte metten met dat geintje,
hij was 93c en heb even alles 2 minuten gespoeld, en meteen de hotfilll was aan.
op vakantie(pt) was alles oke, de solahart daar stond continu in dump valve,
met stoomwolkje.
van de pv installatie daar en de opbrengst heb ik nu nog een nat kruis....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2012 20:53 ]

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16
[...]

mm Foutje _/-\o_ , maar door het zonneboiler water in de uitloop te verhitten tot een voldoende hoge temperatuur moet Legionella worden tegen gegaan, Toch ?

P.S>. Mijn kippen lopen lekker buiten en hebben geen salmonella, we geven goed voer !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-10-2025
Even een vraagje t.a.v. aansluiting van de omvormer op de meterkast.
Ik lees op een website van www.new-solar-limburg-nl "groepenkast aanpassingen" deze opmerking:

De zonnepanelen set wordt aangesloten vóór de ALS (AardLekSchakelaar), dit wordt gedaan om te voorkomen dat grotere vermogensets spanningsverschillen creëren bij het opstarten van de omvormer, waardoor de aardlekschakelaar denkt dat er een aardlek is (stroomlek) en de spanning naar het syteem achter deze aardlekschakelaar uitschakelt.
Ook wordt de extra groep buiten de reguliere Groepenkast gezet, zodat ook voor derden meteen duidelijk is dat dit een aparte groep speciaal voor Zonnepanelen is, waarmee elektriciteit teruggeleverd wordt.
Ook deze groep wordt heel duidelijk gekenmerkt middels stickers dat het een zonnepaneleninstallatiegroep betreft.

Voor de ALS wil dat ook zeggen zonder ALS?Op hun website staat een fotootje waar dat wel op lijkt.
Is dit goed? Ik kreeg een Installateur voor mijn meterkast die er nooit van gehoord had...

Stansat :?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

Barrycade

Through the...

Als je een moderne groepenkast hebt waarin nog ruimte zit voor een automaat is er geen reden om zo' n oplossing te nemen. En kan de automaat gewoon in de groepenkast.

als het zo' n oude groepenkast is als op de foto op de site snap ik wel dat ze er een groep naast zetten met een automaat.

Stickers etc zijn niet noodzakelijk, maar wel handig natuurlijk.

MIBGEI maar ik ben geen electra installateur

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 27-06-2012 22:03 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MDrebel schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:43:
1 set van 12 panelen op 1 omvormer in 1 string
of
1 set van 12 panelen op 1 omvormer in 2 strings (oost en west gescheiden)
of
1 set van 8 panelen op 1 omvormer en 1 set van 4 panelen op 1 omvormer?
Wat is de maat van de panelen die je kwijt kan op je dak? Dat maakt ook nogal uit voor de omvormerkeuze.

Hoe dan ook West en Oost op een aparte MPP tracker. Dus dat wordt of 2 omvormers met 1 MPP of 1 omvormer met 2 MPP trackers :P
PClop schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:22:

hierdoor veroorzaakt.

Dit alles wordt veroorzaakt door het spannings verlies welk ontstaat door een te hoge R
in de aansluitleiding ( Rkv ) welke het spannings verlies veroorzaakt en dus de pv omvormer
niet schoon kan inregelen op U=IxRi Maar zich moet aan passen op
U=(IxRi) - (IxRkv)
Waarmee is bewezen dat niet de stoom, maar de kabel verliezen R de factor is
welke je kunt beheersen en dus zo laag mogelijk moet houden.
Interessant! Hier heb ik nooit bij stilgestaan bij het starten en eerder afslaan van de omvormer in de ochtend en avond. Maar er is dus niet alleen opbrengstverlies door weerstand in de leiding maar ook verlies door het eventueel later opstarten en eerder ermee ophouden van de omvormer omdat de omvormer door de kabelverliezen niet kan gaan leveren?

Ik vraag me af wat in mijn geval wijsheid is. Ik heb 4kWp op oost/west liggen. De maximale langdurige piek die ik tot nu toe heb gezien is tussen de 3300 en 3450W AC bij de meterkast ( Edisun display ).

Ik heb 2,5mm2 kabel liggen van de meterkast naar de omvormers. De lengte van de meterkast naar de eerste omvormer ( Solarmax 2000S ) is een meter of 10. Vanaf dat verdeelpunt naar de rest zit nog een meter of 5.

Ga ik er nu echt baat bij hebben om het 2,5mm2 uit de buizen te halen en te vervangen voor 4mm2? Er ligt een smalle leiding naar boven, het trekken van 3x2,5mm2 daarin was al een kleine nachtmerrie met veel gevloek en blaren.
JoopC schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:44:
[...]

Ik weet het, stomme fout van ons maar het is onomstotelijk komen vast te staan dat het het douchewater betrof. Het water werd gewoon niet warm genoeg. We hebben het niet lang genoeg laten doorspoelen.
Maar als je aan alles moet gaan denken, goeiedag zeg.
Oef, je vrouw is er wel weer 100% bovenop gekomen?

Daarom zit er hier volgens de bouwvoorschriften altijd de CV ketel nog NA de zonneboiler om het water eventueel na te verwarmen tot 60 graden. Bij die temperatuur legt Legionella gelukkig vrij rap het loodje.

Ik trek in mijn geval de stekker van de CV eruit wanneer de boiler heet genoeg is. Ondanks het rotweer van de afgelopen weken tikt mijn zonneboiler gelukkig met gemak de 60+ aan tot onderin het vat.
Stansat schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:47:
Ik lees op een website van www.new-solar-limburg-nl "groepenkast aanpassingen" deze opmerking:

De zonnepanelen set wordt aangesloten vóór de ALS (AardLekSchakelaar), dit wordt gedaan om te voorkomen dat grotere vermogensets spanningsverschillen creëren bij het opstarten van de omvormer, waardoor de aardlekschakelaar denkt dat er een aardlek is (stroomlek) en de spanning naar het syteem achter deze aardlekschakelaar uitschakelt.
Voor de ALS wil dat ook zeggen zonder ALS?Op hun website staat een fotootje waar dat wel op lijkt.
Is dit goed? Ik kreeg een Installateur voor mijn meterkast die er nooit van gehoord had...
Ehm onzin? Ik heb mijn hele PV installatie op een normale groep in mijn huis aangesloten, wel een aparte PV groep uiteraard. Die PV groep zit gewoon met 3 andere groepen op 1 aardlek van 30mA. In sommige gevallen wil 30mA nog wel eens te gevoelig zijn waardoor de groep eruit klapt. In dat geval kan je vaak toe met een 100mA aardlek.

[ Voor 95% gewijzigd door mkleinman op 28-06-2012 08:39 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• CheapSheep
Stansat schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:47:

Ook wordt de extra groep buiten de reguliere Groepenkast gezet, zodat ook voor derden meteen duidelijk is dat dit een aparte groep speciaal voor Zonnepanelen is, waarmee elektriciteit teruggeleverd wordt.
Ook deze groep wordt heel duidelijk gekenmerkt middels stickers dat het een zonnepaneleninstallatiegroep betreft.

Stansat :?
Tja, een kastje is een kastje. Je kan twee kastjes plaatsen of een enkele. Het gaat om de duidelijkheid en welke groep het betreft. Naar mijn idee is het raar om het voor de ALS te plaatsen. Zoals al werd aangegeven dan verhoog je de aardlek toch.

Gezien je daarmee in de aardlek van drie groepen vergroot zou je kunnen kiezen voor een ALAMAT.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:32
Indien de zonnepanelen op een aparte groep worden aangesloten, de omvormer over een aardlekbeveiliging beschikt en de omvormer direct wordt aangesloten (dus niet via een WCD) is er geen reden een ALS toe te passen (zie de NEN1010).

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb een technische vraag:

Mag een Delta SOLIVIA 3.3 EU G3 op het nederlandse net.?.
Ik had zoiets gedacht dat er zou moeten staan : ...geschikt voor nederland.

Ik heb dit gevonden, de site:
http://www.solar-inverter.com/eu/en/295.htm

en een van de certificaten in het nederlands maar er wordt gesproken over Belgie.
http://www.solar-inverter...VIA2.5_3.0_3.3EUG3_nl.pdf

Ik wil namelijk niks aankopen/aansluiten wat tegen de regels is.

• CheapSheep
@aard01: heb jij de NEN1010 ergens? Heb wel interesse.

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

fredman159

There are no frogs here ...

We hebben na een aantal jaren de knoop doorgehakt (met dank aan dit forum) en we gaan ons dak (ZZW) voor een goed deel volleggen met 18x240w Suntech panelen.

Nu vroeg ik me af of een omvormer van Schneider Electric de moeite waard is, zoals een SunEasy 4000. Ik heb dit merk eigenlijk nooit langs zien komen in de discussies op dit forum en ik neig persoonlijk eerder naar een SMA 4000tl, al is die een klap duurder.

Heeft iemand ervaring met de Schneider omvormers? Of is SMA echt een betere keuze ondanks het prijsverschil...?

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mkleinman schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:20:
[...]
Interessant! Hier heb ik nooit bij stilgestaan bij het starten en eerder afslaan van de omvormer in de ochtend en avond. Maar er is dus niet alleen opbrengstverlies door weerstand in de leiding maar ook verlies door het eventueel later opstarten en eerder ermee ophouden van de omvormer omdat de omvormer door de kabelverliezen niet kan gaan leveren?
Nee. De eigenschap van zonnepanelen is dat ze heel snel spanning leveren, maar het is vooral de stroom die veranderd bij toenemende instraling. In de ochtend/avond wanneer er weinig instraling is, zal dus vooral de stroom erg laag liggen. Weinig stroom is weinig spanningsverlies over de kabel. Geen stroom is geen spanningsverlies, onafhankelijk van de kabeldikte! Voor het opstarten van de omvormer is dus geen dikkere kabel nodig. Dikkere kabels hebben alleen voordeel (minder verliezen) bij hogere stromen.
PClop schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:22:
[...]
Ik zie dit anders jou, " P = I2 * R " is enkel een samenvoeging van 2 andere formules
nl U=I x R en P= U x I
Als een omvormer (pv) begint met opstarten, monitort deze eerst de opstart spanning tot deze een
bepaalde waarde heeft bereikt, dan wordt een belastingspunt gezocht ( mpp ) en deze wordt dan
getest op spannings DIP als er een pre opstart poging wordt ondernomen, mocht de spanning
dan teveel zakken, staat de omvormer weer in de wacht tot de spanning hoger wordt
en er weer een opstart poging volgt, tot dat de mpp meet dat er genoeg vermogen aanwezig is
om met overwicht op het net te gaan invoeden.
hierdoor veroorzaakt.
Het eerste gedeelte van je verhaal klopt volgens mij, maar je conclusie niet. Ja, je omvormer begint met opstarten als de spanning hoog genoeg is en gaat pas leveren als ook de stroom hoog genoeg is. Als bij het vinden van de MPP de spanning inzakt, komt dit niet omdat er verliezen in de kabel zijn, maar omdat er niet genoeg instraling is. Kijk eens naar een datablad van bijvoorbeeld de Suntech STP195S. Bij 200W/m2 (en dat is al véél meer dan in de ochtend/avond) ligt bij de MPP de stroom slechts op zo'n 0,8A. Deze kleine stroom zorgt voor een verwaarloosbare hoeveelheid spanningsverlies in de DC kabel.

[ Voor 43% gewijzigd door antonboonstra op 28-06-2012 12:03 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
fredman159 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:26:
[...]

Heeft iemand ervaring met de Schneider omvormers? Of is SMA echt een betere keuze ondanks het prijsverschil...?
Geen ervaring, ik weet wel iemand hier in de buurt die ze verkoopt.
Schneider Electric doet ook in noodstroomvoorzieningen (APC). In Frankrijk worden ze veel verkocht.

[ Voor 34% gewijzigd door hansdegit op 28-06-2012 11:59 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
JoopC schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:20:
Ik heb een technische vraag:

Mag een Delta SOLIVIA 3.3 EU G3 op het nederlandse net.?.
Ik had zoiets gedacht dat er zou moeten staan : ...geschikt voor nederland.

Ik heb dit gevonden, de site:
http://www.solar-inverter.com/eu/en/295.htm

en een van de certificaten in het nederlands maar er wordt gesproken over Belgie.
http://www.solar-inverter...VIA2.5_3.0_3.3EUG3_nl.pdf

Ik wil namelijk niks aankopen/aansluiten wat tegen de regels is.
De omvormer moet over het CE merkteken beschikken en de producent moet een verklaring bijleveren dat het conform de Europese regelgeving is. Producten mogen dan vrij binnen Europa verhandeld worden en volgens mij ook gewoon in NL gebruikt worden aangezien de Europese wetgeving hiervoor overkoepelend is.
Let op: ik ben geen specialist op elektrische apparaten, dus het zou kunnen dat het anders zit als bij elektrisch speelgoed.

• WoudseHoeve
antonboonstra schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:40:
[...]

Nee. De eigenschap van zonnepanelen is dat ze heel snel spanning leveren, maar het is vooral de stroom die veranderd bij toenemende instraling. In de ochtend/avond wanneer er weinig instraling is, zal dus vooral de stroom erg laag liggen. Weinig stroom is weinig spanningsverlies over de kabel. Geen stroom is geen spanningsverlies, onafhankelijk van de kabeldikte! Voor het opstarten van de omvormer is dus geen dikkere kabel nodig. Dikkere kabels hebben alleen voordeel (minder verliezen) bij hogere stromen.

[...]

Het eerste gedeelte van je verhaal klopt volgens mij, maar je conclusie niet. Ja, je omvormer begint met opstarten als de spanning hoog genoeg is en gaat pas leveren als ook de stroom hoog genoeg is. Als bij het vinden van de MPP de spanning inzakt, komt dit niet omdat er verliezen in de kabel zijn, maar omdat er niet genoeg instraling is. Kijk eens naar een datablad van bijvoorbeeld de Suntech STP195S. Bij 200W/m2 (en dat is al véél meer dan in de ochtend/avond) ligt bij de MPP de stroom slechts op zo'n 0,8A. Deze kleine stroom zorgt voor een verwaarloosbare hoeveelheid spanningsverlies in de DC kabel.
Ik had het niet beter kunnen zeggen ! _/-\o_
Ik observeer dat de spanningen redelijk constant blijven en dat de stroom aan het begin / eind gewoon heel klein is soms maar een paar mA. Mijn PICO 10.1 (10kW) blijft gewoon werken tot een paar watt opbrengst ! Het vermogen gaat dan AC-zijdig nog maar naar 1 fase van de drie, dat geeft een beter rendement.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
fredman159 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:26:
Het grote voordeel van merken als SMA is dat ze zich al bewezen hebben in het verleden. Van SMA omvormers met transformator ligt de revisieleeftijd rond de 12 jaar. Bij de nieuwere modellen zonder transformator ligt dit hopelijk nog een stukje hoger. Je kunt het prijsverschil dus ook zien als een stukje investering.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 13:43
Domba schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:13:
[...]

zoek i.c.m. BIPV.
Dan zie je zowel dakpannen met zonnecel bij smartroof etc
als ook montage systemen voor standaard panelen zoals Schletter, S2plus etc.

Ik heb er nu ook nog niet voorgekozen ondanks ik eerst groot onderhoud aan moet doen voor de panelen erop kunnen en deze 90% van het dak bedekken, daar ik achterventilatie belangrijker vindt op het moment.

Edit voor Schletter is er ook voor standaard panelen
dan vind ik die smart roof nog het beste lijken op een dakpan... hebben zelf een landelijke stijl van bouwen/wonen en dan wil ik niet zo'n strak dak...

120Wp per m2 is dan nog niet heel veel lijkt, beter nog 10 jaar wachten....?

dan klinkt dit me ook wel redelijk interessant:

http://www.petrochem.nl/d...-als-batterij.81259.lynkx

al lijken me die 2 jaar wel heel sterk!

Verwijderd

Van de week bericht gehad over mijn SMA2500 HF Had aangegeven dat deze vrij warm wordt, maar dat de ventilator niet aanslaat. Alles functioneert normaal, brengt voldoende op. Ook kan ik de ventilator handmatig aanzetten via de software. Bij normaal bedrijf heb ik deze nog nooit horen bijkomen. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Fabrikant zegt dat het geen probleem is.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11:15
Zo, heb tijdje geleden al 's laten zien wat voor afwijkend dak we hebben en ben weer stapje verder.

Ons dak is - net als NEMO in Amsterdam, bekleed met een soort gefelsde alu platen. Onduidelijk was dan ook of er wel panelen op gemonteerd kunnen worden, de meeste PV aanbieders hadden er bij voorbaat al geen zin in. Nu blijkt het dak te zijn gemaakt door Ridder daksystemen en heb ik hun om advies gevraagd.

Ridder heeft ook solar systemen - hun productportfolio is de moeite waard, ze hebben bijvoorbeeld ook dakbedekking & zonnecel in 1 oplossingen. Ziet er mooi uit, dus misschien een idee voor de mensen die het echt in 1 keer mooi willen hebben.

Nu heb ik voor ons dak een offerte gekregen die ik even tegen jullie aan wil houden.

De uitbouw heeft een dak van 6,50m x 2,90m en is gericht op zuid-zuidwest. In de offerte is opgenomen dat de panelen worden gemonteerd op de felsranden met speciale beugels, met de volgende installatie:

12 x IBC monosol 195DS, mono kristallijn
1 x SMA SB2500HF-30

Met 10 jaar garantie vanuit de leverancier, voor 5750,- ex btw 6850,- in btw.

Als ik de nieuwprijzen van de geleverde spullen op zoek kom ik op:

12 x 210,- = 2520,-
1 x 1350,-
Totaal zeg 3870,-

Er zit dan dus zo'n 3.000,- tussen de kosten van de apparatuur an sich en de projectaanbieding. Uiteraard ga ik navragen wat ik kan verwachten voor dit bedrag, maar ben ook benieuwd naar wat jullie vinden van deze configuratie. Waarschijnlijk zie ik nog wel wat kosten (bevestiging dak bijvoorbeeld) over het hoofd, maar zie ik in de offerte geen melding over aanleggen groep e.d. Ook staat erin dat ik zelf een steiger moet plaatsen bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Kan iemand mij vertellen welke panelen beter zijn, ik zie namelijk verschillende voltage en amperages, maar ook door de bomen het bos niet meer ;)

paneel 1:
250w
Optimum power voltage: 31,65v
Optimun operating currant: 7,9 Amp
Open circuit voltage: 37,37v
Short circuit current: 8,45 Amp

of

Paneel 2:
195w
Optimum power voltage: 36,7v
Optimun operating currant: 5,31 Amp
Open circuit voltage: 44,2v
Short circuit current: 5,66 Amp

Ik verwacht last te hebben van schaduw in de winter, plaatsing oost.

bla?

• multipasser
  • Laatst online: 19-01 14:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Maar je moet ook wat geluk hebben met het weer.
op pvlogging.be kan je per dag kijken wat de opbrengsten zijn in Belgie.
Ons landje is niet groot maar 100km verder hebben ze bijna 2 weken lang 2x tot 3x meer opbrengst gehad!
West vs Oost. Vandaag is het gelukkig eens omgekeerd :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• HvB83
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben me nou al een paar weken aan het inlezen in dit interessante topic, omdat we een huis op het oog hebben dat zich prima leent voor het plaatsen van PV-panelen. De intentie is om helemaal zelfvoorzienend op stroom te worden, deels door opwekking, deels door goed over besparingen in het gebruik na te denken, daar begint het immers mee... Warm tapwater en verwarming in eerste instantie nog wel middels gas zal gebeuren, mede omdat LTV niet echt een serieuze optie is. In september is hopelijk de overdracht, maar eerst is er nog een grondige renovatie voorzien.

Daarbij moet ook de dakbedekking (plat dak met bitumen) worden vervangen. Een sedumdak lijkt me op dat moment ook wel interessant. Nou snap ik dat hier, anders dan dat je dakbedekking langer meegaat, niet echt een interessante terugverdientijd aan vast zit. Maar de lagere temperatuur op je dak lijkt me wel bevorderlijk voor de opbrengst en levensduur van je pv-cellen.

Hier lees ik echter helemaal niks over in dit topic. Niemand die dit heeft gedaan?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:02
HvB83 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:06:
Maar de lagere temperatuur op je dak lijkt me wel bevorderlijk voor de opbrengst en levensduur van je pv-cellen.

Hier lees ik echter helemaal niks over in dit topic. Niemand die dit heeft gedaan?
Een andere optie voor lagere temperatuur op een plat dak is een witte dakcoating, zoiets als climate cooler, alleen wit zonder ceramische deeltjes moet 1-2 keer per jaar schoon gemaakt worden voor het beste resultaat

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 28-06-2012 14:21 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• WoudseHoeve
HvB83 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:06:
Ik ben me nou al een paar weken aan het inlezen in dit interessante topic, omdat we een huis op het oog hebben dat zich prima leent voor het plaatsen van PV-panelen. De intentie is om helemaal zelfvoorzienend op stroom te worden, deels door opwekking, deels door goed over besparingen in het gebruik na te denken, daar begint het immers mee... Warm tapwater en verwarming in eerste instantie nog wel middels gas zal gebeuren, mede omdat LTV niet echt een serieuze optie is. In september is hopelijk de overdracht, maar eerst is er nog een grondige renovatie voorzien.

Daarbij moet ook de dakbedekking (plat dak met bitumen) worden vervangen. Een sedumdak lijkt me op dat moment ook wel interessant. Nou snap ik dat hier, anders dan dat je dakbedekking langer meegaat, niet echt een interessante terugverdientijd aan vast zit. Maar de lagere temperatuur op je dak lijkt me wel bevorderlijk voor de opbrengst en levensduur van je pv-cellen.

Je Zonnepanelen zorgen zelf al voor een lagere temperatuur van het dak (dat dan immers in de schaduw ligt..... )

• Luit
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:43:
Nu heb ik voor ons dak een offerte gekregen die ik even tegen jullie aan wil houden.

De uitbouw heeft een dak van 6,50m x 2,90m en is gericht op zuid-zuidwest. In de offerte is opgenomen dat de panelen worden gemonteerd op de felsranden met speciale beugels, met de volgende installatie:

12 x IBC monosol 195DS, mono kristallijn
1 x SMA SB2500HF-30

Met 10 jaar garantie vanuit de leverancier, voor 5750,- ex btw 6850,- in btw.

Als ik de nieuwprijzen van de geleverde spullen op zoek kom ik op:

12 x 210,- = 2520,-
1 x 1350,-
Totaal zeg 3870,-

Er zit dan dus zo'n 3.000,- tussen de kosten van de apparatuur an sich en de projectaanbieding. Uiteraard ga ik navragen wat ik kan verwachten voor dit bedrag, maar ben ook benieuwd naar wat jullie vinden van deze configuratie. Waarschijnlijk zie ik nog wel wat kosten (bevestiging dak bijvoorbeeld) over het hoofd, maar zie ik in de offerte geen melding over aanleggen groep e.d. Ook staat erin dat ik zelf een steiger moet plaatsen bijvoorbeeld.
Je vergeet inderdaad nog bijvoorbeeld de kosten van de montagematerialen op het dak (reken 50 euro per paneel omdat het om een speciaal systeem gaat) + wat losse spullen.

Toch is het dan nog steeds behoorlijk aan de prijs, eigenlijk gewoon veel te duur. 1000-1500 euro minder moet zeker mogelijk zijn als je uitgaat van dezelfde panelen (goede keus trouwens) en een SMA inverter. Wel zou ik voor een SMA SB2000TL gaan in het geval van 2300WP aan panelen.
Domba schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:21:
[...]

Een andere optie voor lagere temperatuur op een plat dak is een witte dakcoating, zoiets als climate cooler, alleen wit zonder ceramische deeltjes moet 1-2 keer per jaar schoon gemaakt worden voor het beste resultaat
Zou dit wel zoveel schelen aangezien het dak toch al beschaduwd wordt door de panelen?
Q-bone schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:52:
Kan iemand mij vertellen welke panelen beter zijn, ik zie namelijk verschillende voltage en amperages, maar ook door de bomen het bos niet meer ;)
Zonder merk en de grootte van het paneel kun je hier weinig over zeggen. Staar je niet blind op de technische specificaties.

[ Voor 20% gewijzigd door Luit op 28-06-2012 14:33 ]

• NiGeLaToR
Luit schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:28:
[...]

Je vergeet inderdaad nog bijvoorbeeld de kosten van de montagematerialen op het dak (reken 50 euro per paneel omdat het om een speciaal systeem gaat) + wat losse spullen.

Toch is het dan nog steeds behoorlijk aan de prijs, eigenlijk gewoon veel te duur. 1000-1500 euro minder moet zeker mogelijk zijn als je uitgaat van dezelfde panelen (goede keus trouwens) en een SMA inverter. Wel zou ik voor een SMA SB2000TL gaan in het geval van 2300WP aan panelen.

[...]

Zou dit wel zoveel schelen aangezien het dak toch al beschaduwd wordt door de panelen?
Dank voor je reactie! Prijs is inderdaad iets om te bespreken dan, geen idee of ze denken 'hebben we nog ruimte' of dat dit een gevalletje 'vaste prijs' wordt. BTW korting kunnen we shaken lees ik al, dus daar hoeven we het ook niet voor te doen.

Overigens adviseer je een kleinere omvormer, wat voor verschil (behalve in prijs) maakt dit? Minder verlies?
Ik zie dat dit type een bluetooth dingetje heeft, daarmee kan ik opbrengst monitoren? Moet dat permanent, of kan dat ook gewoon soms? En kan dit apparaat in de buitenlucht hangen, of moet ie binnen? Kan het in de specs niet vinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• NiGeLaToR
Check trouwens ook de 'building integrated' PV panelen. Erg mooi, geen idee wat het kost, maar je bespaart wel dakbedekking.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

WoudseHoeve schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:29:
[...]
Ik observeer dat de spanningen redelijk constant blijven en dat de stroom aan het begin / eind gewoon heel klein is soms maar een paar mA. Mijn PICO 10.1 (10kW) blijft gewoon werken tot een paar watt opbrengst ! Het vermogen gaat dan AC-zijdig nog maar naar 1 fase van de drie, dat geeft een beter rendement.
Wat wil je nu precies zeggen met het betere rendement?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Luit
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:34:
[...]
Dank voor je reactie! Prijs is inderdaad iets om te bespreken dan, geen idee of ze denken 'hebben we nog ruimte' of dat dit een gevalletje 'vaste prijs' wordt. BTW korting kunnen we shaken lees ik al, dus daar hoeven we het ook niet voor te doen.

Overigens adviseer je een kleinere omvormer, wat voor verschil (behalve in prijs) maakt dit? Minder verlies?
Ik zie dat dit type een bluetooth dingetje heeft, daarmee kan ik opbrengst monitoren? Moet dat permanent, of kan dat ook gewoon soms? En kan dit apparaat in de buitenlucht hangen, of moet ie binnen? Kan het in de specs niet vinden.
Doorgaans kies je een omvormer die een lager ingangsvermogen heeft dan het piekvermogen van je zonnepanelen (WP). Dit omdat dit piekvermogen eigenlijk nooit gehaald wordt.
De transformerless serie (TL achter de naam) van SMA hebben allemaal een bluetooth module voorgeinstalleerd (bij andere modellen is dit optioneel) waarmee je met een laptop via bluetooth de opbrengst kan monitoren (SMA heeft hier een programma voor). Dit kan zo vaak als je hier behoefte aan hebt.
De omvormer hangt doorgaans binnenshuis.
NiGeLaToR schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:36:
Check trouwens ook de 'building integrated' PV panelen. Erg mooi, geen idee wat het kost, maar je bespaart wel dakbedekking.
Erg gaaf! Echter denk ik dat je bij dit soort systemen niet moet denken aan een terugverdientijd van onder de 10-15 jaar ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Luit op 28-06-2012 14:44 ]

• NiGeLaToR
Luit schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:42:
[...]

Doorgaans kies je een omvormer die een lager ingangsvermogen heeft dan het piekvermogen van je zonnepanelen (WP). Dit omdat dit piekvermogen eigenlijk nooit gehaald wordt.
De transformerless serie (TL achter de naam) van SMA hebben allemaal een bluetooth module voorgeinstalleerd (bij andere modellen is dit optioneel) waarmee je met een laptop via bluetooth de opbrengst kan monitoren (SMA heeft hier een programma voor). Dit kan zo vaak als je hier behoefte aan hebt.
De omvormer hangt doorgaans binnenshuis.
Oke, helder!
Erg gaaf! Echter denk ik dat je bij dit soort systemen niet moet denken aan een terugverdientijd van onder de 10-15 jaar ;)
Nou, puur op electriciteit niet - al heb je geen andere dakbedekking nodig. Stel je panelen kosten normaal 10k en je dakpannen 5k, maar deze opstelling kost je 15k dan is de terugverdientijd qua businesscase gelijk - aangezien je de eenmalige afboeking voor de pannen toch had moeten doen. Al gaan pannen misschien wel 100-150 jaar mee.. en panelen nog niet geloof ik.. dus.. tjah.. :+

• WoudseHoeve
Freemann schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:38:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen met het betere rendement?
Door nog maar 1 Fase te gebruiken voor terugleveren bij lage vermogens zal de overhead lager zijn. Ik weet niet waar de drempel ligt. Daarnaast zal de overhead bij lage vermogens toch al behoorlijk zijn.
Vond ik ergens in de brij van manual's die met de Piko komen.

• Domba
Luit schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:28:
[...]
Het scheelt ca 15° aan paneel temperatuur ca 6% + reflectie en 1-2 graden binnen temp t.o.v. zwart, maar een groen dak heeft een flinke voorsprong op beide ook in de winter.
Hier een wetenschappelijke studie groen vs white vs zwart platdak

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Luit
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:21:
[...]

Het scheelt ca 15° aan paneel temperatuur ca 6% + reflectie en 1-2 graden binnen temp t.o.v. zwart, maar een groen dak heeft een flinke voorsprong op beide ook in de winter.
Hier een wetenschappelijke studie groen vs white vs zwart platdak
In het artikel wordt helaas geen woord gerept over zonnepanelen. Ook goed om te beseffen bij deze resulaten is dat onder een "groen dak" een beplant dak wordt verstaan (modular sedum system). Het direct vergelijken met een zwart of wit bitumen dak met deze groene daken is in het geval van zonnepanelen niet heel relevant, tenzij je toch al op het punt stond je hele dak te vervangen bij de aanleg.

Ik sta wel te kijken van de grote verschillen in paneel temperatuur! Heb je daar toevallig een bron van of haal je dat uit de eerder genoemde bron. In dat geval kun je dat dus niet zo stellen omdat de panelen de eventuele reflectie op een wit dak ongedaan maken doordat ze er bovenop gemonteerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Luit op 28-06-2012 15:41 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

WoudseHoeve schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:10:
[...]

Door nog maar 1 Fase te gebruiken voor terugleveren bij lage vermogens zal de overhead lager zijn. Ik weet niet waar de drempel ligt. Daarnaast zal de overhead bij lage vermogens toch al behoorlijk zijn.
Vond ik ergens in de brij van manual's die met de Piko komen.
oke duidelijk.

Vanaf welk DC vermogen gaat hij "terugschakelen" in fases?
Wat is dan het rendement vlak voor terugschakelen en wat is het rendement na het terugschakelen?

Ben zeer benieuwd naar de verbetering die hij hiermee haalt en over wat voor getallen we praten.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

fredman159

There are no frogs here ...

hansdegit schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:59:
[...]

Geen ervaring, ik weet wel iemand hier in de buurt die ze verkoopt.
Schneider Electric doet ook in noodstroomvoorzieningen (APC). In Frankrijk worden ze veel verkocht.
Schneider is vrij groot in Frankrijk ja, maar ik had eigenlijk verwacht dat ze meer aan de bak zouden timmeren in Nederland.

Een PV installatie is toch een aardige investering en dan wil ik wel wat goeds hebben liggen. Betrouwbaarheid en de ervaringen van anderen wegen in dit geval dus zwaar mee :)

Sowieso heeft SMA het voordeel dat de SB4000tl ook remote uitgelezen kan worden via bluetooth. Die Schneider heeft dat standaard niet aan boord, daar moet je een uitbreiding voor kopen.

Eigenlijk heb ik mijn keuze wel bepaald denk ik :D

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

• dreamscape
  • Laatst online: 11:32
Ik heb een simpele vraag: ik wil naast iets met plugwise gewoon een simpele stroommeter zodat ik continu kan zien wat mijn installatie totaal oplevert. Ik zie bij Conrad dit apparaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TEGfj.jpg
Ik zou zo'n metertje in de groepenkast naast de PV-groep willen inbouwen. Nou zijn ze normaliter gemaakt voor verbruik en niet voor teruglevering. Is het gewoon een kwestie van ingang en uitgang omwisselen of redeneer ik dan te simpel?

Punctuality is the politeness of kings

• Domba
Luit schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:37:
[...]
In het artikel wordt helaas geen woord gerept over zonnepanelen. Ook goed om te beseffen bij deze resulaten is dat onder een "groen dak" een beplant dak wordt verstaan (modular sedum system). Het direct vergelijken met een zwart of wit bitumen dak met deze groene daken is in het geval van zonnepanelen niet heel relevant, tenzij je toch al op het punt stond je hele dak te vervangen bij de aanleg.

Ik sta wel te kijken van de grote verschillen in paneel temperatuur! Heb je daar toevallig een bron van of haal je dat uit de eerder genoemde bron. In dat geval kun je dat dus niet zo stellen omdat de panelen de eventuele reflectie op een wit dak ongedaan maken doordat ze er bovenop gemonteerd worden.
Die info komt uit een andere Duitse case studie
Dit is een case studie met solyndra panelen (die 20% is specifiek voor solyndra type paneel.
Nog een meet/eindrapport van een NL locatie, zonder panelen
Ventilatie invloed
Temperatuur invloed volgens derbigum
Based on the system we are using, we expected the energy output to be 10.5 KWh and in fact it is 11.8 KWh,” Scharf notes. “We attribute this increase to the fact that the cool roof maintains a lower, more optimal roof temperature, which benefits the performance of the solar panels.”
bron "white roof project"
(ik moet nog ergens zoiets hebben met gewone panelen, als het werk toe laat even zoeken.)

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 28-06-2012 17:52 ]

• WoudseHoeve
Freemann schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:46:
[...]

oke duidelijk.

Wat is dan het rendement vlak voor terugschakelen en wat is het rendement na het terugschakelen?

Ben zeer benieuwd naar de verbetering die hij hiermee haalt en over wat voor getallen we praten.
Zal kijken of ik er wat over kan vinden, kom ik op terug....

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

dreamscape schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 16:15:
Ik heb een simpele vraag: ik wil naast iets met plugwise gewoon een simpele stroommeter zodat ik continu kan zien wat mijn installatie totaal oplevert. Ik zie bij Conrad dit apparaatje:
[afbeelding]
Ik zou zo'n metertje in de groepenkast naast de PV-groep willen inbouwen. Nou zijn ze normaliter gemaakt voor verbruik en niet voor teruglevering. Is het gewoon een kwestie van ingang en uitgang omwisselen of redeneer ik dan te simpel?
Dat werkt inderdaad prima. Er zijn trouwens goedkopere alternatieven. Ik heb 4 van deze in mijn meterkast.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=110904233325
(ik kreeg trouwens 10 euro verzendkosten terug gestort, nadat ik hiervoor 19,90 had betaald)

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 28-06-2012 16:33 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• dreamscape
  • Laatst online: 11:32
Dank voor de info. Ik had al zo'n vermoeden dat dat moest gaan werken.

En dank voor het goedkopere ebay-linkje. Wel jammer dat ze volgens hun beschrijving voor 9,90 naar NL versturen en het volgens ebay (en dus bij het afrekenen) 19,90 kost. Maar dan laat ik hem wel naar een in Duitsland woonachtige collega sturen :)

(ah, ik zie daarna pas je edit... dat komt dus ook goed)

[ Voor 8% gewijzigd door dreamscape op 28-06-2012 16:40 ]

Punctuality is the politeness of kings

• WoudseHoeve
Freemann schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:46:
[...]

oke duidelijk.

Dit heb ik er over gevonden ....
"To improve efficiency, PIKO 4.2/5.5/7.0/8.3/10.1 use
only one or two phases with a limited power input (less
than 10 percent of the rated power) for feeding current
into the grid. The device selects the phase on a random
basis each time."

Onder de 10% DC input power dus. Geen getallen over de efficiency winst.

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:29:
Een paar wat opbrengst klinkt natuurlijk indrukwekkend, maar hoe verhoudt zich dat met het begin van teruglevering? Dat staat niet in het gegevensblad.

Kijk dan maar eens in de WR database.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Luit schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:42:
[...]
[...]
Interessant. Ik kan hier zo al 3 forumleden noemen die juist het tegenovergestelde beweren.
Ik bedoel te zeggen: it depends.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 17:02:
[...]

Een paar wat opbrengst klinkt natuurlijk indrukwekkend, maar hoe verhoudt zich dat met het begin van teruglevering? Dat staat niet in het gegevensblad.

Kijk dan maar eens in de WR database.
WR database ????

• PClop
  • Niet online
[afbeelding]
Het juiste antwoord op je vraag is, het maakt niet uit hoe je dit type KWh meter aansluit
je kunt deze niet terug laten lopen zoals bij een draaischijfmeter, deze telt altijd bij
of het nu van "boven naar beneden" loopt, of andersom.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Paar installatie vragen:

-Dient de retourkabel van de string nog vast gemaakt te worden aan de rails of iets dergelijks. Ik kan me voorstellen dat dit anders gaat bewegen bij wind en dat dit op de lange termijn stuk gaat.

-Moeten de MC4 connectoren gesoldeert worden of kan ik de kabels gewoon in de connectoren klemmen?

-Is het nog verstandig om de SMA extra te koelen met PC fan's

Helaas moet ik wel een randje van de dakpannen slijpen omdat anders de beugels niet passen. Gelukkig heb ik nog wat reserve pannen dus kan ik dat alvast voorbereiden :)

[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 29-06-2012 09:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-01 09:09
WoudseHoeve schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 16:44:
[...]

Dit heb ik er over gevonden ....
"To improve efficiency, PIKO 4.2/5.5/7.0/8.3/10.1 use
only one or two phases with a limited power input (less
than 10 percent of the rated power) for feeding current
into the grid. The device selects the phase on a random
basis each time."

Onder de 10% DC input power dus. Geen getallen over de efficiency winst.
Ik heb even wat gegevens voor je op een rijtje gezet. Uit de logging van mijn PIKO 4.2 haal ik het volgende over de fases:
FasesLog records (=15min)Min vermogengemiddeld vermogenmax vermogen
129791106309
211412342556
3500614516434227

Wat gebruikelijk of weet ik niet, tussen de 0 en 10 Watt DC heeft mijn PIKO een efficiency van 21% (rode lijn in http://ricdijk.dyndns.org/zon/PIKO_efficiency_page.php.
Veel haal je er echter niet mee op, tussen de 0 en 100 Watt heb ik 0,7% van het totaal opgehaald (http://ricdijk.dyndns.org..._tijd_page.php?bucket=100)

Live PV Data

• PClop
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:20:
[...]

[...]

Ik vraag me af wat in mijn geval wijsheid is. Ik heb 4kWp op oost/west liggen. De maximale langdurige piek die ik tot nu toe heb gezien is tussen de 3300 en 3450W AC bij de meterkast ( Edisun display ).

Ik heb 2,5mm2 kabel liggen van de meterkast naar de omvormers. De lengte van de meterkast naar de eerste omvormer ( Solarmax 2000S ) is een meter of 10. Vanaf dat verdeelpunt naar de rest zit nog een meter of 5.

Ga ik er nu echt baat bij hebben om het 2,5mm2 uit de buizen te halen en te vervangen voor 4mm2? Er ligt een smalle leiding naar boven, het trekken van 3x2,5mm2 daarin was al een kleine nachtmerrie met veel gevloek en blaren.
Je hebt het nu over de AC zijde, je hoeft dan enkel een dikkere leiding te trekken als je
omvormer regelmatig een fout geeft van "netspanning te hoog " en daar door niet kan invoeden op het net.

Ik had het over de DC zijde en enkel omdat ik hier soms lees ( oa anton ) dat een Fronius
of een Mastervolt nogal gedateerd zijn, en je beter voor een omvormer kun kiezen met een hoger
( moderner ) rendement, en vervolgens stellen dat het geen ruk uitmaakt of je nu 4mm2 of
6mm2 aansluitkabels gebruikt aan de DC ( zonnepanelen ) zijde.

Ga zelf maar eens stoeien met je zakjapanner en reken maar uit wat de Ri is van je
zonnepanelen ( mppU/I-kortsluit ) zal tussen de 3 en 4 Ohm uit komen en verwerk dat
maar eens met de Ohmse Rkv van je aansluit kring hoeveel je dit scheelt in % rendement
Kijk dan ook vooral even naar de kleur van de "koperaders", deze zijn meestal messing geel
en niet koperrood, dus moet je ook nog een andere rho of Ohm/mm2 nemen
en vergeet vooral niet om er een deltaT van 50 gr Kelvin overheen te trekken.

Suc6 ermee ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ricdijk schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:38:
[...]

Ik heb even wat gegevens voor je op een rijtje gezet. Uit de logging van mijn PIKO 4.2 haal ik het volgende over de fases:
FasesLog records (=15min)Min vermogengemiddeld vermogenmax vermogen
129791106309
211412342556
3500614516434227

Wat gebruikelijk of weet ik niet, tussen de 0 en 10 Watt DC heeft mijn PIKO een efficiency van 21% (rode lijn in http://ricdijk.dyndns.org/zon/PIKO_efficiency_page.php.
Veel haal je er echter niet mee op, tussen de 0 en 100 Watt heb ik 0,7% van het totaal opgehaald (http://ricdijk.dyndns.org..._tijd_page.php?bucket=100)
10% is in jouw geval 420W DC en dus zou je in die range moeten kijken.

Vermogen kWh Perc. Uur Perc.
0 - 400 156,6 7,0% 998 43,7%

7% zit je in de 0-400 range.

Maar dit is wel waar ik naartoe wil;
Je zit erg kort in de range. Het zijn mooie praatjes van leveranciers, maar het levert in W maar bar weinig op....

kun je ook "oplepelen" wat de gemiddelde efficientie tussen de 0-420 W DC is?

Bij mij is de gem. efficiency bij:
DC<=300:
61.75501191649752 %

DC>300 && DC<1000:
96.07722426384893%

DC>=1000 && DC<1500:
97.37436141833516%

DC>=1500 && DC<2000:
97.0660619423077%

DC>=2000 && DC<2500:
96.58599821411764%

DC>=2500 && DC<3000:
96.64866215343913%

DC>=3000 && DC<3500:
95.93110489436627%

DC>=3500 && DC<4000:
68.230095%

Wat toch ook wel leuk is:
DC >=200 && DC <300
93.17736162460902%

DC >=100 && DC <200
88.84516040300096%

DC >=50 && DC <100
77.95696526104976%

Hij weet het tot rond de 100W aardig vol te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 28-06-2012 19:28 ]

• mkleinman
  • Laatst online: 11:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PClop schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:43:
[...]

Je hebt het nu over de AC zijde, je hoeft dan enkel een dikkere leiding te trekken als je
omvormer regelmatig een fout geeft van "netspanning te hoog " en daar door niet kan invoeden op het net.

Ik had het over de DC zijde en enkel omdat ik hier soms lees ( oa anton ) dat een Fronius
of een Mastervolt nogal gedateerd zijn, en je beter voor een omvormer kun kiezen met een hoger
( moderner ) rendement, en vervolgens stellen dat het geen ruk uitmaakt of je nu 4mm2 of
6mm2 aansluitkabels gebruikt aan de DC ( zonnepanelen ) zijde.

Ga zelf maar eens stoeien met je zakjapanner en reken maar uit wat de Ri is van je
zonnepanelen ( mppU/I-kortsluit ) zal tussen de 3 en 4 Ohm uit komen en verwerk dat
maar eens met de Ohmse Rkv van je aansluit kring hoeveel je dit scheelt in % rendement
Kijk dan ook vooral even naar de kleur van de "koperaders", deze zijn meestal messing geel
en niet koperrood, dus moet je ook nog een andere rho of Ohm/mm2 nemen
en vergeet vooral niet om er een deltaT van 50 gr Kelvin overheen te trekken.

Suc6 ermee ;)
Spanx! Ik heb AC zijdig geen enkel probleem. Verlies is een paar W aan die kant maximaal. Voltage is en blijft gelijk met de rest van m'n huis ( 223V, ja da's wat aan de lage kant. )

DC heb ik nauwelijks string kabels behalve de kabels van PV zelf, en kabeltjes van 2meter naar binnen :). ( 4mm2 aluminium ).

Thanks!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 10:16
Zijn er nog speciale eisen aan de grondkabel van een PV net? Ik ga zelf het voorwerk doen vanaf garage(omvormer) tot aan de meterkast. Aansluiten laat ik door een installateur doen. 6mm2 of 10mm2?

Ik moet nog bij netbeheerder een 35A hoofdzekering aanvragen zodat ik hem 25A kan laten afzekeren.

Komt een SMA 4000-TL21 aan te hangen.

[ Voor 38% gewijzigd door Appie Heijn op 28-06-2012 23:42 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• NielsTn

• NielsTn
[afbeelding]
ja je zit goed. Ik heb ze bij eprotech.nl besteld, als andere levernacier (weet zo niet wat evt prijzen nu zijn vergeleken met Conrad).

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-01 09:09
Freemann schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:55:
[...]

kun je ook "oplepelen" wat de gemiddelde efficientie tussen de 0-420 W DC is?
Dat zou zo moeten kunnen:http://ricdijk.dyndns.org...iency_page.php?bucket=420 (=74,1%).

N.B. De gemiddelde efficiency wordt hier berekend door het gemiddelde te nemen van de efficiency percentages van alle logrecords die bestaan waarbij het gemiddeld geleverde vermogen over de betreffende 15 minuten lager is dan 420 Watt (je zou ook het totaal geleverde AC vermogen kunnen delen op het totaal opgewekte DC vermogen, krijg je wat anders).

Daarnaast is het zo dat wanneer de invertor later zou starten (of eerder zou stoppen), de gemiddelde efficiency hoger zou zijn, maar de totale opbrengst lager.

Live PV Data

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@PClop
Dank voor de tip van onderstaand boek, ik heb hem inmiddels voor m'n werkgever aangeschaft.
Duidelijk leesbaar. d:)b
http://www.sdu.nl/catalogus/9789012583213
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 13:41:
Van de week bericht gehad over mijn SMA2500 HF Had aangegeven dat deze vrij warm wordt, maar dat de ventilator niet aanslaat. Alles functioneert normaal, brengt voldoende op. Ook kan ik de ventilator handmatig aanzetten via de software. Bij normaal bedrijf heb ik deze nog nooit horen bijkomen. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Fabrikant zegt dat het geen probleem is.
Ik heb dezelfde omvormer, of de ventilator bijkomt of niet geen idee.
De omvormer is muisstil en functioneert prima ook op max vermogen.

[ Voor 64% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-06-2012 21:22 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ricdijk schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 20:59:
[...]
Daarnaast is het zo dat wanneer de invertor later zou starten (of eerder zou stoppen), de gemiddelde efficiency hoger zou zijn, maar de totale opbrengst lager.
Klopt, maar dat sluit ik uit door te selecteren op > en < .
Hiermee pak ik alle bekende records tussen 2 bepaalde waardes, bereken daaruit het gem. omvormer efficiëntie en hiermee krijg je hele nette cijfers.

Als ik nu op mijn site kijk dan heb ik een eff. van ~50%, DC 40, AC 20
Over de hele dag heen(tot nu toe) heb ik een eff. gehaald van:"Omv. eff.:94.51 % (vandaag)"
Deze waarde is berekend op alle record (om de 2 min) met een gridpower >0 (alleen record waarbij er wordt geleverd).
Hij begint echter pas om 05:48 te leveren en dan meer dan een uur later (7:00) zit ik pas rond de 100W en een acceptabele omv. eff rond de 80%. Het begin en eind van de dag halen dit gem. goed naar beneden.

[edit: 22:02]
Omv. eff.: 93.48 % (vandaag)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wij zijn nu bezig met een project waarin we met stalen profielen BOVEN een plat dak 'zwevend' zonnepanelen monteren om het sedum in leven te houden.. ben benieuwd :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En foto's als de installatie is opgeleverd :Y

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

mijn sungrow heeft al een heel leuke 89% efficiency vanaf 10% belasting, vanaf 50% is deze al 95% efficient.
houd dat tot in hoog vermogen vol, over een groot bereik
vrij uniek
/me happy ermee

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2012 22:07 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 22:04:
En foto's als de installatie is opgeleverd :Y
Alleen als de zon schijnt.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Pagina: 1 ... 93 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.