Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.871 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:12:
[...]
Had jij niet wat overproductie? Dan hoop ik niet dat het een verkeerd effect heeft op je humeur bij het zien van de afrekening. ;)
ik hoop dit jaar met een bijl dat domme gas eruit te kunnen rossen.
4000 tot 6000 kWh zal in een warmtepomp gaan+inductie koken.
mijn gas-haat is als bergermeer bewoner erg groot geworden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 22:40 . Reden: contra conjunctuur en sentiment investeren levert het meest op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

hansdegit schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:17:
[...]

Dat kan alleen een heer. Dank.
De gaatjes zijn allemaal even groot, overigens. Waarom zou dat niet goed gaan? Te weinig contactoppervlak?
Ik zie nu pas dat je vandaag jarig bent. Gefeliciteerd.
Contactoppervlakte zou een reden kunnen zijn. Ik wil wel toegeven dat de aansluiting van bijvoorbeeld een zekeringautomaat ook geschikt is voor groter dan 2,5 mm2
Heb je een omschrijving waar uit blijkt dat ie van 2,52 t/m 62 gebruikt mag worden? Let goed op dat de draad goed onder de schroef zit en niet er naast gedraaid wordt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
brilsmurf schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:00:
Nog een vraagje, ik wil de panelen gewoon plat plaatsen op het dak vanwege het esthetische aspect (ze liggen aan de straaatkant) en omdat ik dan minder ballast nodig heb (houten dak).
Zoals door anderen al aangegeven: helemaal plat zou ik niet gaan maar met de Click-fit Montagebeugels zou je het ballastloos kunnen oplossen (maar wel met bouten bevestigd in/dooraan het dak)
Door beide rail op klosjes (scheef) van verschillende hoogte te monteren heb je vrij snel een redelijke hoek te pakken.
Op de foto zie je een rails op een montagebeugel op een licht aflopend dak.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/imne6h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Geurt-kun schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:44:
[...]

Ik zie nu pas dat je vandaag jarig bent. Gefeliciteerd.
Contactoppervlakte zou een reden kunnen zijn. Ik wil wel toegeven dat de aansluiting van bijvoorbeeld een zekeringautomaat ook geschikt is voor groter dan 2,5 mm2
Heb je een omschrijving waar uit blijkt dat ie van 2,52 t/m 62 gebruikt mag worden? Let goed op dat de draad goed onder de schroef zit en niet er naast gedraaid wordt.
Dank,
Nee, beschrijving heb ik niet. Ik moet de shop daarin vertrouwen. Er kan tot 24mm2 in. Maar hey, we houden erover op. De 3/4 pijp gaat een 3 fase leiding bevatten. Ik denk er nu aan om een extra groepenkast op zolder te plaatsen. Moeten we dát weer uitvogelen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Net een mooie foto binnengekregen van een klant in Limburg die vandaag wat uitgebreid heeft.
6 x 190Wp Eoplly zonnepanelen geïnstalleerd op 2 x Stecagrid 500 onder zijn bestaande BP panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/susterenscaled.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geurt-kun schreef op zondag 19 februari 2012 @ 18:34:
[...]

Niks veronderstelling. Je zegt zelf dat je 2 draden van 2,52 wilt samenvoegen met een kroonsteen om 52 te creëren.. Wat heeft het voor zin als er geen derde draad bij komt?
En, ja, je hebt gelijk. Je mag een kroonsteen bijna nergens anders toepassen dan alleen om een lamp op te hangen aan de centraaldozen in je woonhuis. We hebben het over 230 Volt installaties.
Het is voor jou niet meer relevant, maar je hebt anderen op verkeerde ideeën gebracht en daarom reageer ik.
En, je hebt weer gelijk. Het is zeker vermoeiend, dus ik houd er ook over op.
Ha ha nu weet ik het zeker, mijn Mastervolt XS2000 is en schemerlamp, en geen DC/AC omvormer,
omdat deze ook met een 10mm kwadraat KROONSTEEN aangesloten is via een YMVK kabel van
3 x 2.5 mm kwadraat op de zekering in de zekeringen (meter) kast.

( ik ga mijn diploma's TBI / TSI van het VEV maar weer terugsturen ) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
ericplan schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:55:
Ik had weinig tijd om te reageren, maar vziw doet Hans niets vreemds. Moest even graven in m'n archief en de foto's ben ik helaas kwijt, maar toch nog voldoende verhelderend. ericplan in "Duurzame energie deel 13" (Links naar Flickr werken niet meer)
nou.. there you have it.
veel succes met in elkaar slaan van die draden dan?

maar goed.

als je een groepenkast op zolder wilt is dat een onderverdeling.
je zult een extra "trap" moeten afzekeren volgens mij,
(hoofdzekering, zekering van de kabel naar de groepenkast op zolder en afzekering van de groepen op je zolder.
dat kan gevolgen hebben voor de selectieviteit: je hoofdzekering/ aansluiting / tarief moet misschien verhoogd worden, of je kunt "slechts"groepen van bijvoorbeeld 10 of 6 ampere op zolder maken.

[ Voor 32% gewijzigd door engelbertus op 20-02-2012 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
PClop schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:03:
[...]

Ha ha nu weet ik het zeker, mijn Mastervolt XS2000 is en schemerlamp, en geen DC/AC omvormer,
omdat deze ook met een 10mm kwadraat KROONSTEEN aangesloten is via een YMVK kabel van
3 x 2.5 mm kwadraat op de zekering in de zekeringen (meter) kast.

( ik ga mijn diploma's TBI / TSI van het VEV maar weer terugsturen ) 8)7
zo als jij het doet is het wel goed.
de xs2000 was dacht ik 8A.
ik had wel een andere kroonsteen gepakt dat heeft allen maar met netheid te maken.
bij de setup waar het overgaat wil iemand 5x 2,5mm ombouwen tot iets wat maximaal 22A(5000W) moet aan kunnen.
denk jij dat dat kan?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Lardman schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:09:
Zonzoektdak was volgens mij op het Journaal met het wij van WC-Eend adviseren WC-Eend praatje.
kom der maar in Zonnigtype >:)
Daar heb ik 14 feb. al de nodige aandacht aan besteed:

http://www.polderpv.nl/ni...nZoektDak_tegen_het_licht
http://www.polderpv.nl/achtergronden_ZZD_actie.htm

Moet verder iedereen zelf weten natuurlijk, maar ik zou als ik medewerker van Natuur en Milieu was me toch ff flink achter de oren krabben waarom ze zich als "kritische miljeuklup" als kruiwagen voor een miljoenenbedrijf laten gebruiken, en ook nog eens totaal blind domme, volslagen kunstmatig tot stand gekomen CBS cijfers als uitvalsbasis hanteren voor een poeha grafiek die "weinig hout snijdt".

@aartw99
In Duitsland heb ik wel zonnepanelen zien staan op Oost&Westdaken, met iets elevatie naar het Zuiden.
Dat gebeurt m.b.v. bepaald bevestigingsmateriaal neem ik aan?
Zoja wat is daarvan de naam? Dan kan ik verder zoeken.
Dat heet "Aufständerung" en is in Nederland, laten we het zeggen "niet toegestaan" ("want modules moeten parallel aan het dakvlak", en dat soort ambtelijke polderkolder). Van mij mag je het proberen, zijn gewoon standaard profielen, maar hangt van hellingshoek af wat als optimaal wordt gezien (Siderea.nl is er niet van geporteerd, van die oplossing, het hangt ook af van materiaalverbruik en kosten/baten ratio).

Voorbeeldje. (das ist Deutschland, selbstverständlich...)

VROM denkt er het hare van, met folder versie numero zoveel/2012:
Om een zonnecollector of zonnepaneel vergunningvrij te mogen
plaatsen moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
1. De zonnecollector of het zonnepaneel moet op een dak worden
geplaatst;

... 3. ...
... de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn
als die van het dakvlak waarop het staat;
...

(het blijven ambtenaren, hé ... ik ken trouwens meerdere installaties die "niet op een dak zijn geplaatst" en waarvan ik vrij zeker weet dat er nooit een vergunning voor is aangevraagd...)

Creatieve oplossing, want zo zou je het kunnen lezen: de hellingshoek van de Aufständerung exact hetzelfde nemen als de hellingshoek van het dak. Want er staat weer niks over de "oriëntatie ten opzichte van het hellende dakvlak"... :+

@Spek
@Zonnigtype,
Heb je naast jou gedetailleerde info over de Europese PV markt ook details van de Amerikaanse?
Het gaat als een speer daar zie onderstaande, zal ook wel veel CSP tussen zitten.
http://www.nuzakelijk.nl/...tijgt-met-67-procent.html
Nope, zie het gedetailleerde SEIA rapport wat daar is gelinkt en wat iedereen hier kan lezen. Er gaan maar 24 uur in een etmaal, en de Vlaamse/Belgische markt analyse heeft ook weer vet veel tijd gekost... :D

@eric-pvt
... verder nieuws, ik heb 1.5kWp klaarstaan voor oost, dus er komt een upgrade naar 9150Wp.
*** PROEST ! ***

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
engelbertus schreef op maandag 20 februari 2012 @ 00:15:
[...]

nou.. there you have it.
veel succes met in elkaar slaan van die draden dan?

maar goed.

als je een groepenkast op zolder wilt is dat een onderverdeling.
je zult een extra "trap" moeten afzekeren volgens mij,
(hoofdzekering, zekering van de kabel naar de groepenkast op zolder en afzekering van de groepen op je zolder.
dat kan gevolgen hebben voor de selectieviteit: je hoofdzekering/ aansluiting / tarief moet misschien verhoogd worden, of je kunt "slechts"groepen van bijvoorbeeld 10 of 6 ampere op zolder maken.
Bah. Opwaarderen naar 3x35 A kost 68,- per maand extra aan vastrecht.
We zoeken even op hoe het moet.

edit: jammer dat die selectiviteit zo streng wordt uitgelegd.
migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 01:09:
[...]
bij de setup waar het overgaat wil iemand 5x 2,5mm ombouwen tot iets wat maximaal 22A(5000W) moet aan kunnen.
denk jij dat dat kan?
Migjes, lees nou eens goed. Doe desnoods een dm, maar hou er hier over op.

[ Voor 55% gewijzigd door hansdegit op 20-02-2012 08:43 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 09:28

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

zonnigtype schreef op maandag 20 februari 2012 @ 01:11:
[...]

Van mij mag je het proberen, zijn gewoon standaard profielen, maar hangt van hellingshoek af wat als optimaal wordt gezien (Siderea.nl is er niet van geporteerd, van die oplossing, het hangt ook af van materiaalverbruik en kosten/baten ratio).

Voorbeeldje. (das ist Deutschland, selbstverständlich...)
Dat is wat ik bedoel ja
gewoon standaard dan ga ik verder zoeken

Bedankt

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 20 februari 2012 @ 08:12:
[...]

Bah. Opwaarderen naar 3x35 A kost 68,- per maand extra aan vastrecht.
We zoeken even op hoe het moet.

edit: jammer dat die selectiviteit zo streng wordt uitgelegd.

[...]

Migjes, lees nou eens goed. Doe desnoods een dm, maar hou er hier over op.
als jij dat liever hebt. doe ik dat.
(deze krijg je nog wel effen deze.
http://www.kabeltje.com/t...mm-per-meter-p-13682.html
voor 150euro ben je oke.
waarom moeilijk doen. als het goedkoop en makkelijk kan.
die door de buis duwen en je bent oke.)

3x35A is duur.
maar als je 3x25A is het weer even duur als 1x 35A.
dan heb je meer als genoeg voor 3 fase omvormer die hebben geen 3x35A nodig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik begin het te begrijpen: jij mist het totaalplaatje. Daardoor krijg jij het idee dat ik moeilijk doe.

AEG omvormer is van de baan, die is te klein voor de hoeveelheid panelen op het dak. Dus ook de discussie of 5x2,5mm2 nu moet of 3x 4mm2.

Aangezien ik ook een elektrische geiser wil plaatsen (op termijn) heb ik 3 fase stroom nodig op zolder.
Als de cv ketel is afgeschreven, wordt -ie vervangen door een warmtepomp; die zal hoogstwaarschijnlijk ook 3 fase zijn.

Dan is het handiger om op zolder een extra zekeringkast te plaatsen waarop de wasmachine, droger, omvormer, geiser en warmtepomp kunnen worden aangesloten.

Maar dan kom je in het woud der selectiviteit terecht. Bepaling 535.1 is nog niet geformaliseerd, voorzover ik weet. Dus ga ik nu even uitzoeken hoe e.e.a. aangesloten en afgezekerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Geurt-kun schreef op zondag 19 februari 2012 @ 17:03:

Als je hoofdzekeringen 25 Ampere zijn is je installatie wel selectief. Alle zekeringen zijn namelijk niet hoger dan 16 Ampere. Echter zou ik zeker voor een twee en indien mogelijk een 3 fase systeem voor je kookgroep regelen. Houdt rekening met de gelijktijdigheid door de kookgroep op die fasen aan te sluiten die het minste belast zijn. Dus bv, niet de vaatwasser, wasmachine, waterkoker, close-inboiler, droger of andere zware gebruikers samen op dezelfde fase als de kookgroep. Maar ja, als je al deze apparaten in huis hebt voel je ook wel an dat je er niet onderuit komt om twee zware gebruikers op één fase aan te sluiten. Maw, 3 x 25 Ampere is aan de lage kant. Weet je zeker dat het niet hoger is?
Officieel hoort interne bedrading in een groepenkast minimaal 4 of 6 mm2 te zijn.
Je zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar uit je advies zou je kunnen lezen (ik heb het even vet gemaakt) dat een kookgroep op twee fasen aangesloten mag worden. Geen idee wat NPR 5310 hier van zegt, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Er zou dan vast ook een aardlek met twee gekoppelde fasen moeten zijn.
hansdegit schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:54:
Ik begin het te begrijpen: jij mist het totaalplaatje. Daardoor krijg jij het idee dat ik moeilijk doe.

AEG omvormer is van de baan, die is te klein voor de hoeveelheid panelen op het dak. Dus ook de discussie of 5x2,5mm2 nu moet of 3x 4mm2.

Aangezien ik ook een elektrische geiser wil plaatsen (op termijn) heb ik 3 fase stroom nodig op zolder.
Als de cv ketel is afgeschreven, wordt -ie vervangen door een warmtepomp; die zal hoogstwaarschijnlijk ook 3 fase zijn.

Dan is het handiger om op zolder een extra zekeringkast te plaatsen waarop de wasmachine, droger, omvormer, geiser en warmtepomp kunnen worden aangesloten.

Maar dan kom je in het woud der selectiviteit terecht. Bepaling 535.1 is nog niet geformaliseerd, voorzover ik weet. Dus ga ik nu even uitzoeken hoe e.e.a. aangesloten en afgezekerd moet worden.
Over de kabeldiscussie nog het volgende. Het maakt uit of de kabel vrij ligt, of in de muur, horizontaal of vertikaal. VMvK of XMvK gedraagt zich anders wat betreft warmteontwikkeling dan VD-draad los in buis. Daarmee is 4mm2 niet zo maar beter, dat hangt van de situatie af.

En over extra groepenkasten. Als je niet teveel groepen in huis hebt zou je alles vanaf zolder kunnen verdelen. Hoofdschakelaar moet wel beneden ivm brandweereisen.

[ Voor 36% gewijzigd door ericplan op 20-02-2012 10:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
daar kun je wel eens helemaal gelijk in hebben. lol

maar dan word i wel nog wat lastiger als ik het zo lees.
(omvormer niet rekenen als een groep die trekt maar levert. dat helpt al een hoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hansdegit schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:54:

Waarom wil je een elektrische geiser? Die kan lang niet zoveel water leveren als een gasgeiser en warmte genereren met gas is nog altijd de helft goedkoper dan met elektriciteit. Ook als je zonnepanelen hebt liggen.

Ik lees dat elektrische geisers wel 30A kunnen trekken. Dan zul je waarschijnlijk alleen die geiser op de zekering mogen zetten. Ik weet niet hoeveel automaten je op een 25A groep mag zetten, maar veel meer dan 2 zou ik niet doen, vooral niet als je meerdere zware gebruikers hebt die tegelijkertijd aan kunnen zijn (elektrische geiser, warmtepomp, misschien ook elektrisch fornuis). Dus ik denk ook dat 3x25A erg krap bemeten is.

Ter vergelijking: ik heb 1x80A (toch...) en daar zijn 7 automaten van 16A op geschakeld. Ik kan dus theoretisch 112A door de automaten trekken. Als je dat terugrekent naar 25A dan kom ik uit op 3x2 automaten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:26:
[...]

Waarom wil je een elektrische geiser? Die kan lang niet zoveel water leveren als een gasgeiser en warmte genereren met gas is nog altijd de helft goedkoper dan met elektriciteit. Ook als je zonnepanelen hebt liggen.
Ik heb geen ruimte voor een boiler, maar wil wél van gas afstappen. Is allemaal toekomstmuziek.

[ Voor 42% gewijzigd door hansdegit op 20-02-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]
Ter vergelijking: ik heb 1x80A (toch...) en daar zijn 7 automaten van 16A op geschakeld. Ik kan dus theoretisch 112A door de automaten trekken. Als je dat terugrekent naar 25A dan kom ik uit op 3x2 automaten.
weet je dat zeker?
ik heb 7 automaten van 16A op een 35A hoofd stop.
die 80A betwijfel ik dat zie je niet veel.
(of heb je dat gechecked)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Wat voor een werkplaats heb je achter je huis dat je een 80A aansluiting hebt :+ En wat is het capaciteitstarief wel niet voor zo'n aansluiting. Afaik is 3x25A veel en veel goedkoper.

Ik heb overigens ook 7 automaten op een 35A aansluiting. En dat kunnen er in de toekomst nog wel eens meer worden. De eerste keer dat de hoofdzekering klapt (wat ik niet verwacht) gaat het geheel naar 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik betaal voor "3x25 of 1x80". Heb de zekering zelf niet gecontroleerd, maar het lijkt me een beetje krap als het maar 35A is.
Stel ik heb een fornuis en een wasmachine aan, dan trek ik 42 A.

Gezien het feit dat (bij mij) Enexis tot 3x80A kan leveren voor particulieren lijkt het me ook aannemelijk dat 1 aderpaar maximaal 80A is.

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 20-02-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 01:09:
[...]

zo als jij het doet is het wel goed.
de xs2000 was dacht ik 8A.
ik had wel een andere kroonsteen gepakt dat heeft allen maar met netheid te maken.
denk jij dat dat kan?
Op deze foto ; http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%205/P1010502.JPG kun je zien dat mastervolt een
gewone KROONSTEEN gebruikt om de AC bedrading te monteren ( past 10mm2 in ), mastervolt is
een nederlands produkt, dus zal wel getoetst zijn aan de nederlandse regels, nen1010, nen3140,
kema, enz.

Over dat grapje van 2 maal 2.5mm2 gebruiken NIET DOEN, dit is extreem brandgevaarlijk
daar, als 1 van de 2 geleiders zou afbreken bij een aansluiting ( bv kroonsteen ;-) )
de stroom cirkel niet wordt verbroken, en dus de intakte geleider van 1 x 2.5mm2
dusdanig kan gaan overbelasten dat deze een gloeidraad wordt !!!!!!!!!! :(
Kortom ALTIJD aansluiten met ENKELE draden, want als daar eentje van breekt,
wordt de stroomcirkel gewoon verbroken, en kan dan ook verder geen schade meer
veroorzaken, en je bent dan snel op de hoogte van dat er een storing is.

NIET DOEN DUS. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:36:
Ik betaal voor "3x25 of 1x80". Heb de zekering zelf niet gecontroleerd, maar het lijkt me een beetje krap als het maar 35A is.
klopt.
je betaalt voor iets dat kleiner is als 1x80A of 3x25A.
dat is de kleinste tarief wat je kunt krijgen.

wat je hebt is iets anders. (volgens mij weten ze dat niet eens bij de netbeheerder.)
check effen of je iets kunt vinden op je meter zelf.
meestal zijn die 40A en dan kun je met aardige zekerheid zeggen dat je hooft zekering 35A is.

(het duurt best lang voordat de hoofd stop er uitklapt.
en een wasmachiene is (zeldzaam/ouderwets) geen 16A maar meer rond de 10A. (2300W)
en je fornuis is 1x 16A per 2 pitten waar van meestal 1x van de 2 pitten geen 16A is.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 20-02-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klopt, wasmachine 10A, fornuis als je een beetje aan het kokerellen bent en alle pitten aan hebt 32A. De rest van het huis is dan verwaarloosbaar, of je hebt nog een droger aan (en een elektrische boiler, dan is 3x25 ook niet ruim bemeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:06:
Klopt, wasmachine 10A, fornuis als je een beetje aan het kokerellen bent en alle pitten aan hebt 32A. De rest van het huis is dan verwaarloosbaar, of je hebt nog een droger aan (en een elektrische boiler, dan is 3x25 ook niet ruim bemeten).
kun je checken op de gegevens van het fornuis. (meestal rond de 5000W)
meestal worden ze wel afgezekert met 2x 16A (kookgroep) maar hebben ze dat niet volledig nodig.
net zo als de wasmachine op een 16A zit en dat niet nodig heeft. (een 10A is weer net te krap.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:13:
[...]

kun je checken op de gegevens van het fornuis. (meestal rond de 5000W)
meestal worden ze wel afgezekert met 2x 16A (kookgroep) maar hebben ze dat niet volledig nodig.
net zo als de wasmachine op een 16A zit en dat niet nodig heeft. (een 10A is weer net te krap.)
Een beetje 4-pits inductiefornuis is makkelijk met 7.2 kW (32A) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:27:
[...]

Een beetje 4-pits inductiefornuis is makkelijk met 7.2 kW (32A) te krijgen.
ja maar die hoor je dan vaak aan te sluiten op een 3x25A aansluiting.
(en vergeet niet dat dat de piek waarde is. dat doet i allen als hij nog aan het opwarmen is)
maar dit begind aardig offtopic te raken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:33:
[...]

Ik heb geen ruimte voor een boiler, maar wil wél van gas afstappen. Is allemaal toekomstmuziek.
je zou ook kunnen gaan voor een warmte pomp met boiler (ook aansluitbaar op zonnecollector)
dat is al weer 1 apparaat minder.

omvormer:
misschien is het een idee om de omvormer "buiten" op te hangen.
(niet alle modellen kunnen dit even goed. dus let effe op.)
dat bespaart weer een kabel naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:29:
[...]

ja maar die hoor je dan vaak aan te sluiten op een 3x25A aansluiting.
(en vergeet niet dat dat de piek waarde is. dat doet i allen als hij nog aan het opwarmen is)
maar dit begind aardig offtopic te raken. :P
Nee, perilex met 2 gekoppelde 16A zekeringen mag ook. Zie de aansluitvoorschriften bij de verschillende kookplaten.Daar is juist de kookgroep voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Gisteren heb ik de eerste panelen op het dak gelegd. De klus was een makkie. Heb er in zaterdag een middag aangezeten en zondag nog even 2 uurtje. Er ligt nu 2 x sharp 245 panelen op een soladin 600. Ik heb even een miniscuul momentje gehad dat meter achteruit draaide, maar het was al later op de middag dus de opbrengst ging weer snel omlaag. De komende dagen ga ik nog een setje plaatsen. *O*

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 19:08
Leon303 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:41:
Gisteren heb ik de eerste panelen op het dak gelegd. De klus was een makkie. Heb er in zaterdag een middag aangezeten en zondag nog even 2 uurtje. Er ligt nu 2 x sharp 245 panelen op een soladin 600. Ik heb even een miniscuul momentje gehad dat meter achteruit draaide, maar het was al later op de middag dus de opbrengst ging weer snel omlaag. De komende dagen ga ik nog een setje plaatsen. *O*
Foto's!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Heb hier ook al een paar pagina's aan het verslinden geweest uit interesse.

Zelf woon ik in Belgie en zoals de meeste weten blijken de zonnepanelen hier gratis op daken te vallen.**

Aangezien ik niet in de ** (=krijg en laat een ander ervoor betalen) categorie wil vallen maar een gezonde dosis begin te ontwikkelen ivm wat er eigenlijk allemaal verspilt wordt wil ik ook wel eens actief bijdragen.

Wat ik allemaal zie aan standby vermogen dat wordt verspilt door mijn toys dan wordt het tijd om daar iets aan te gaan doen. Zo heb ik een standby gemeten van zo'n 30 a 40 Watt aan de Dreambox, tv etc combo die helaas niet mag afgezet worden van het alter ego (opname funktie).

Om toch al het standby verbruik de kop in te drukken dacht ik aan een paneel van 90 of 140 Watt en daarbij een omvormer. Nu zie ik bij de panelen een redelijk prijsverschil wat soms logisch te verklaren is, maar de prijzen van de omvormers is blijkbaar toch nog wel een ander verhaal.

Op Belgische sites heb ik mij al een beetje suf gezocht aan een oplossing, maar weinig bedrijven zijn geinteresseerd in het leveren van 1 paneeltje en een omvormer.
Zijn er hier ook Belgische tweakers die hun bescheiden avontuur willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Foto's komen er zeker, want ik ben zeer trots op mezelf. Ga me eigen pvbedrijf beginnen :P

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Luke-san schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:48:

Op Belgische sites heb ik mij al een beetje suf gezocht aan een oplossing, maar weinig bedrijven zijn geinteresseerd in het leveren van 1 paneeltje en een omvormer.
Heb je al op Zonstraal forum gevraagd? Dat is DE eindverbruikers site voor België/Vlaanderen.

Jouw vraag is natuurlijk ook een beetje vreemd in een markt waar de gemiddelde systeem grootte toch al rond de 5 kWp ligt (max. 10 kWac markt segment).

Misschien "moeten" die bedrijven straks wel meer klantgericht werken, als de volgende degressie van de groenstroom certificaten waarde om de hoek komt gluren. De belastingvoordelen zijn jullie al kwijt (en terecht). In Nederland zijn er tal van aanbieders die radeloos naar afzet zoeken, dus wellicht vind je hier nog wel een paar bedrijven. Zal wel wat kosten om het spul naar België te versturen, vrees ik...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Luke-san
geen idee hoe het in belgie met de regels zit.
maar in nl is het mogenlijk om een steca300/500 of soladin500 zonder extra groep op te hangen.

er is ook een leverantier die heeft een paneel met omvormer die je rechtstreeks in je stopcontact kunt stoppen.
(vond het wel duur)
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:33:
[...]

Nee, perilex met 2 gekoppelde 16A zekeringen mag ook. Zie de aansluitvoorschriften bij de verschillende kookplaten.Daar is juist de kookgroep voor.
ja dat klopt maar dan haal je het toch niet meer met een 35A hoofd stop.
(nu kan een 35A hoofd stop veel hebben, ik heb eigenlijk geen idee meer hoeveel dat nu was.
ik gok effe 40A voor een uur. maar hoop dat iemand anders het preciezer weet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32
Luke-san schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:48:
Heb hier ook al een paar pagina's aan het verslinden geweest uit interesse.

Zelf woon ik in Belgie en zoals de meeste weten blijken de zonnepanelen hier gratis op daken te vallen.**

Aangezien ik niet in de ** (=krijg en laat een ander ervoor betalen) categorie wil vallen maar een gezonde dosis begin te ontwikkelen ivm wat er eigenlijk allemaal verspilt wordt wil ik ook wel eens actief bijdragen.

Wat ik allemaal zie aan standby vermogen dat wordt verspilt door mijn toys dan wordt het tijd om daar iets aan te gaan doen. Zo heb ik een standby gemeten van zo'n 30 a 40 Watt aan de Dreambox, tv etc combo die helaas niet mag afgezet worden van het alter ego (opname funktie).

Om toch al het standby verbruik de kop in te drukken dacht ik aan een paneel van 90 of 140 Watt en daarbij een omvormer. Nu zie ik bij de panelen een redelijk prijsverschil wat soms logisch te verklaren is, maar de prijzen van de omvormers is blijkbaar toch nog wel een ander verhaal.

Ik woon in NL maar 1 paneel is in verhouding altijd duurder dan een setje. De omvormer kosten rijzen de pan uit.

Veel gebruikte beginnerszetjes zoals hierboven staat (2 x sharp op Soladin 600) 3 x 190 wp suntech op Steca 500 kosten niet veel meer dan 1000 euro.

Als je een paneel van 90 of 140 wp pakt (200 euro) + omvormer (150) dan is dat in verhouding veel duurder.

Je kunt wel proberem via marktplaats een 2dehands shell + ok4 te bemachtigen.

Je ervaring met zoeken naar prijzen kan ik met je delen, er wordt haast alleen met offertes gewerkt of prijslijsten uit het jaar kruik. Een pricewatch voor dit soort artikelen zou een uitkomst zijn. Al is het alleen maar om de artikelen eens netjes bijelkaar zien staan/vergelijken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

wmeester schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:03:

Je ervaring met zoeken naar prijzen kan ik met je delen, er wordt haast alleen met offertes gewerkt of prijslijsten uit het jaar kruik. Een pricewatch voor dit soort artikelen zou een uitkomst zijn. Al is het alleen maar om de artikelen eens netjes bijelkaar zien staan/vergelijken enz.
Het probleem is dat voor vele een pv systeem maatwerk is en dat marktprijzen van zonnepanelen en omvormers wekelijks veranderen. Daardoor is het lastig om met prijslijsten te werken.
Voor een up to date prijs is het beste om gewoon offertes aan te vragen en eventueel te onderhandelen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:03:

[...]

ja dat klopt maar dan haal je het toch niet meer met een 35A hoofd stop.
(nu kan een 35A hoofd stop veel hebben, ik heb eigenlijk geen idee meer hoeveel dat nu was.
ik gok effe 40A voor een uur. maar hoop dat iemand anders het preciezer weet.)
Dat was nu net mijn punt...
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:36:

Gezien het feit dat (bij mij) Enexis tot 3x80A kan leveren voor particulieren lijkt het me ook aannemelijk dat 1 aderpaar maximaal 80A is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Bedankt al voor de snelle antwoorden heren.
Zonstraal forum had ik al gevonden maar ik heb het idee dat de meeste daar uitgaan vanuit een installatie die al reeds geleverd werd en dan nadien de nodige problemen bezorgt(d). Op het echte doe het zelf is het maar mager gesteld.

Mijn tuinhuis zou eigenlijk perfect geschikt zijn om wat op te zetten. Het dak is 3m op 3m en plat. Die 3 x 190 wp suntech op Steca 500 lijken mij wel wat. Enkel zou ik eens moeten zien hoe die Steca tegen vocht kan. Het tuinhuis staat op een 60 meter van de meterkast en dus zou de omzetting best natuurlijk zo dicht mogelijk tegen de panelen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
SolarKing schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:32:
[...]

Het probleem is dat voor vele een pv systeem maatwerk is en dat marktprijzen van zonnepanelen en omvormers wekelijks veranderen. Daardoor is het lastig om met prijslijsten te werken.
Voor een up to date prijs is het beste om gewoon offertes aan te vragen en eventueel te onderhandelen.
Vroeger waren computers ook maatwerk, tegenwoordig heeft de helft van de bevolking een handige buurjongen die dat even inelkaar knutselt. En bij computerhardware wijzigen de prijzen ook regelmatig, geheugen, hdd, iedere dag anders.

Dus wat niet is kan nog komen. :) ;) 8)
Luke-san schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:37:
Zonstraal forum had ik al gevonden maar ik heb het idee dat de meeste daar uitgaan vanuit een installatie die al reeds geleverd werd en dan nadien de nodige problemen bezorgt(d). Op het echte doe het zelf is het maar mager gesteld.

Mijn tuinhuis zou eigenlijk perfect geschikt zijn om wat op te zetten. Het dak is 3m op 3m en plat. Die 3 x 190 wp suntech op Steca 500 lijken mij wel wat. Enkel zou ik eens moeten zien hoe die Steca tegen vocht kan. Het tuinhuis staat op een 60 meter van de meterkast en dus zou de omzetting best natuurlijk zo dicht mogelijk tegen de panelen moeten komen.
Ik heb mijn Steca ook in een half steens schuurtje hangen. Het is daar ook -10 of +35. Maar hangt wel uit de wind/zon/regen. Zolang de kranten niet schimmelen moet het kunnen denk ik.... :) Goede ventilatie is meestal een goede manier om vocht problemen te minderen.

[ Voor 42% gewijzigd door wmeester op 20-02-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

SolarKing schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat de PV leveranciers in deze een rol te vervullen hebben.

PV aanbieders kunnen prima een overzicht maken met prijzen van de panelen en welke en in welke aantallen deze panelen met welke inverters goed samengaan. Wat zijn goede combinaties.

Op die wijze kan je prima standaardoplossingen aanbieden.

Dat de montage maatwerk is, dat geloof ik graag. Je zal altijd even bij de klant willen kijken hoe en wat. Dan kan je meteen controleren of de meterkast en groepenindeling in orde is.

Op deze wijze maak je de toegankelijkheid groter en hou je toch advies.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Handleiding Steca omvormer (hier downloaden, rechts), mijn vetdruk:
Monteer de omvormer en de regel-unit niet:
buiten
in vochtige ruimtes
in te warme ruimtes
in stoffige ruimtes
in ruimtes waarin licht ontvlambare gasmengsels kunnen ontstaan

Houd de kabels van de zonnepanelen zo kort mogelijk.
Zorg ervoor dat de luchtstroom voor de koeling van de omvormer niet wordt belemmerd.
Laat zowel boven als onder 20 cm afstand tot de omvormer.
Beschermingsklasse van beide omvormers (Steca 300 en 500) is IP20.

Dat betekent: ("2x") "beschermd tegen vaste voorwerpen > 12 mm" of "aanrakingsveilig"
respectievelijk ("x0") "niet beschermd tegen water".

Als het in je schuur dus erg vochtig is, beter niet doen. Als je probleem krijgt, kun je garantie vergeten.
Bekabeling AC zou geen probleem moeten zijn, maar dan moet de Steca wel in een droge schuur hangen met ook weinig stof belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
zonnigtype schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:20:
[...]

Als het in je schuur dus erg vochtig is, beter niet doen. Als je probleem krijgt, kun je garantie vergeten.
Bekabeling AC zou geen probleem moeten zijn, maar dan moet de Steca wel in een droge schuur hangen met ook weinig stof belasting.
En het is er ook vochtig, dus niet. Er loop wel een meer dan behoorlijk dikke kabel vanuit het tuinhuis naar de meterkast, maar ik zou eens moeten zien hoe dik deze is.
Als we natuurlijk vanuit gaan dat we met 3 zo'n panelen 500 Watt gaan leveren .. even 15 Volt gebruiken .. komt dit op slik 33 Amp, doen we dus maar beter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Luke-san schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:37:
[...]

En het is er ook vochtig, dus niet. Er loop wel een meer dan behoorlijk dikke kabel vanuit het tuinhuis naar de meterkast, maar ik zou eens moeten zien hoe dik deze is.
Als we natuurlijk vanuit gaan dat we met 3 zo'n panelen 500 Watt gaan leveren .. even 15 Volt gebruiken .. komt dit op slik 33 Amp, doen we dus maar beter niet.
Een Steca kan maar stromen verwerken tot 5 ampere. (100 volt, 5 ampere dus ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:34:
[...]

Dat was nu net mijn punt...

[...]
als je het wil weten dan zul je de zegeling van je hoofd stop af moeten trekken.
(ik raad het niet aan, zoals je wel zult begrijpen.)
is je meter begrenst op 40A dan is de kans erg groot dat je 35A hoofd stop hebt.
dat het dan niet slim is om een 7kW kookplaat te hebben is dan een ander verhaal.
maar de kans is wel groot dat het wel goed gaat als je maar niet te lang dat vermogen tegelijk trekt.
(erg op het randje maar mag wel.
het is dan ook de verantwoording van de installateur/eigenaar)

@luke-san
de steca geeft maar 2,2A op 230V uit.
er is wel een verschil tussen vochtig en vochtig.
de steca zal de ruimte een beetje verwarmen waardoor het minder vochtig word.
maar echt vochtig is wel een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 20-02-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
wmeester schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:42:
[...]

Een Steca kan maar stromen verwerken tot 5 ampere. (100 volt, 5 ampere dus ongeveer)
Aha foute veronderstelling van mij. Dingen in serie zetten. Wordt even rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Weet je hoeveel tijd het kost om prijslijsten te gaan maken? En dan nog; de ene pakt z'n marge op de panelen, de andere op de omvormer, de derde op het monteren.

Net trouwens een offerte 'verloren' (lees: niet meegedaan met dumpprijzen geven), 50kWp, Yingli + SMA, compleet gemonteerd heeft die boer voor 1,25 gekocht. Inkoop kosten de omvormers, panelen, meterkast en montagespullen al 1,20 ofzo. Dan moet het nog gemonteerd worden, dat kost ongeveer 15 cent / Wp. Dan wil je nog marge maken, want je hebt kosten (transport, marketing, service, garantie-afhandeling).. maar dat lijkt niet te mogen in deze markt.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 20-02-2012 16:42 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DHZ'ers is een andere markt? Die willen gewoon een omvormer kopen in een webshop, en thuisbezorgd laten worden. Althans, ik praat voor mezelf :P

Voor die mensen is zoiets wel handig...

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 20-02-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:42:
DHZ'ers is een andere markt? Die willen gewoon een omvormer kopen in een webshop, en thuisbezorgd laten worden. Althans, ik praat voor mezelf :P

Ja, dat is "een andere markt". Daar gaan niet ff 63 euro-ruggen over (of is het onder?) de toonbank... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Bartjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:42:

Zal hele beperkte groep zijn. Een MP3 speler of geheugenkaart koop je eenvoudig online, ook als leek. PV is onbekend, ingewikkeld voor veel mensen. Dus maar een heel klein groepje zou zelf omvormers etc. online kopen. Steeds meer mensen willen maatwerk, advies, ontzorging. Merk ik.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:58:
[...]
Zal hele beperkte groep zijn. Een MP3 speler of geheugenkaart koop je eenvoudig online, ook als leek. PV is onbekend, ingewikkeld voor veel mensen. Dus maar een heel klein groepje zou zelf omvormers etc. online kopen. Steeds meer mensen willen maatwerk, advies, ontzorging. Merk ik.
Dat is waar, de DHZ markt is erg klein. Gelukkig heb je wel een paar winkels, met name Duitse, waar ze wel redelijke prijzen vragen.

Helaas zit ik wel met een lastige installatie, 1440 Wp (6x240Wp) en IP65 eis is niet makkelijk als je in de markt bent voor een omvormer. Lijkt nauwelijks goedkoper dan mini installaties per Wp, maar als je naar >=2000Wp gaat dan kan je al gelijk een stuk goedkoper uit zijn per Wp.

Je kan SMA sunny boy 1200 nemen, voor 700 euro + 90 euro voor piggyback = 790 euro. (=€0,55 /W). Maar relatief laag rendement, 1 string, en iets ondergedimensioneerd. Of je kan Enecsys nemen a € 305 voor 480W * 3 = 915 euro + 200 = 1115 euro (=€0,774/W), hoger rendement, aparte mppt (iets last van schaduw schoorsteen hier), en niet ondergedimensioneerd.

Dan heb je nog Chint omvormers, maar die zijn niet echt veel goedkoper dan SMA, en voor dat kleine verschil ga ik daar niet aan beginnen. Je hebt ook nog Enphase, maar nergens EU model verkrijgbaar lijkt het wel, en waarschijnlijk niet veel goedkoper. En je hebt Involar, maar dat is ook nauwelijks goedkoper dan Enecsys, maar straalt wel een stuk minder vertrouwen uit.

Die gateway van Enecsys vind ik ook schandalig duur met 200 euro (want wat stelt dat nou voor? Is gewoon router-hardware met een andere firmware bij wijze van spreken), als je het signaal van de omvormers nu gewoon elders mee zou kunnen opvangen en processen?

Iemand goedkopere ideeën voor 1440Wp en IP65?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met gas is nog altijd de helft goedkoper dan met elektriciteit. Ook als je zonnepanelen hebt liggen.
effe snel bijleren voor je :
mijn overschot van >4000kWh word niet meer betaald door onze regering,
verder zit ik in mijn post-tvt, het is terugverdient.
dus enerzijds is het waardeloos verklaart, anderzijds kost het ook niets meer.
wat zei je nou over gas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:42:
[...]

Tijd voor een nieuwe investering?
Warmtepomp of nog meer isolatie misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:36:
[...]
Iemand goedkopere ideeën voor 1440Wp en IP65?
Alleen goede ideeen.... dus 6 x 265 en dan een SMA 1600tl eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:16:
[...]
Alleen goede ideeen.... dus 6 x 265 en dan een SMA 1600tl eraan
Heb al 240Wp panelen in de achtertuin staan omdat ik die kon overnemen voor een heel gunstig prijsje ;) Dus daar moet ik het mee doen...

Waarom hebben die SMA omvormers nou niet standaard bluetooth, kost ook weer minimaal € 90 meer :'(

Bij 1000-1500 Wp systemen zit je net in een soort omgekeerde sweet-spot ofzo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 18:28

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]Ter vergelijking: ik heb 1x80A (toch...) en daar zijn 7 automaten van 16A op geschakeld. Ik kan dus theoretisch 112A door de automaten trekken. Als je dat terugrekent naar 25A dan kom ik uit op 3x2 automaten.
Dat zou heel bijzonder zijn (zeg maar rustig: zeer onaannemelijk)... Standaard is 35A, 25A bij oudere installaties) alleen de zekeringhuls is vaak zwaarder uitgevoerd. Die waarde kun je vaak aflezen en zet mensen op het verkeerde been.

De meeste groepenkasten hebben meer 16A automaten dan de hoofdzekering 'aan kan', dat heeft te maken met selectiviteit en betekent zeker niet dat je tig x 16A kunt afnemen. Tijdelijk wel, een hoofdzekering (type smeltzekering) kan ongeveer 1 uur 100% overbelasting aan voordat 'ie klapt.
Heb je een automaat (die worden tegenwoordig ook wel gemonteerd) dan gaat hij een heel stuk sneller.

Een elektrische kookplaat (in mijn geval 4x inductieplaat) betekent niet per definitie dat je dan ook 3x25A moet hebben. Makkelijk is het wel, want een paar pannen op de plaat, oventje aan en wasmachine erbij betekent al snel overschrijding van je max. af te nemen vermogen (bij 35A is dat zo'n 8 kW).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:21:
[...]

Heb al 240Wp panelen in de achtertuin staan omdat ik die kon overnemen voor een heel gunstig prijsje ;) Dus daar moet ik het mee doen...

Waarom hebben die SMA omvormers nou niet standaard bluetooth, kost ook weer minimaal € 90 meer :'(

Maak je geen voorstelling bij bluetooth op die omvormer.
Had een 2100 met bluetooth. Dat model en ook de oudere zeker werken niet lekker met bluetooth.
Je hebt toch een echte meter nodig.

Koop dan die 1200 of een xs2000
Ik zou de sma nemen dan circa 750 euro moet hij op je stoep liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb inmiddels echt enorm uiteenlopende offertes binnen: 190, 230, 240 wp per paneel, en daardoor totaalprijzen van 2000 - 4500 Euro.

Wat opvalt is dat sommigen meteen prijzen doorgeven, terwijl ze niet eens de maten van mijn dak weten? Hoe weten ze dan dat het past? Ik niet! Gelukkig ben ik inmiddels met rolmaat het dak op/woning in gestuurd, zo hoort het :P Denk niet dat veel mensen er aan denken zoiets simpels als verschil in paneelgrootte in te calculeren (ik deed ook die foute aanname), wordt er dan toch veel met gemiddelden gerekend?

Maar de belangrijke basis blijft idem: 10 jaar garantie op de panelen, 5 jaar op de omvormer.
Fancy uitleesmeuk hoef ik niet, er komt prolly een Plugwise kitje, dus dat vind ik wel voldoende om de opbrengst te kunnen zien :)

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 20-02-2012 20:52 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de belangrijkste basis is maximaal aantal cellen op je dak zo mooi mogelijk geplaatst
elk tussenrandje telt, maar soms is symmetrisch beter voor de buren.
zo paste bij mij 7x185Wp +1 +3 perfect vanwege de 80,8cm breedte en 1cm tussenruimte.
het zit er exact recht-midden op, symmetrisch en het maakte de pv ring rondom het zolderraam mogelijk.
geen aanbieder kan dit even inschatten alleen jijzelf.
http://van.wijk.net/pvt/mono.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

ericplan schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:11:
[...]

Je zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar uit je advies zou je kunnen lezen (ik heb het even vet gemaakt) dat een kookgroep op twee fasen aangesloten mag worden. Geen idee wat NPR 5310 hier van zegt, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Er zou dan vast ook een aardlek met twee gekoppelde fasen moeten zijn.

[...]

Over de kabeldiscussie nog het volgende. Het maakt uit of de kabel vrij ligt, of in de muur, horizontaal of vertikaal. VMvK of XMvK gedraagt zich anders wat betreft warmteontwikkeling dan VD-draad los in buis. Daarmee is 4mm2 niet zo maar beter, dat hangt van de situatie af.

En over extra groepenkasten. Als je niet teveel groepen in huis hebt zou je alles vanaf zolder kunnen verdelen. Hoofdschakelaar moet wel beneden ivm brandweereisen.
Was wel degelijk zo bedoeld. Bij mijn weten mag het ook zo, daar ik er nooit in corrigeerd ben, wat uiteraard ook niet betekent dat het dan wel goed zit.
Echter, als je naar het aansluitplaatje van het fornuis hierboven kijkt en naar het aansluitplaatje hier , dan zie je dat er wel degelijk een kookgroep op 2 fasen mogelijk is.
Op de 3-fasen aardlekschakelaar mag je niks doorverbinden (kortsluiting), je neemt er twee fasen van af en de derde gebruik je voor een andere groep.
Overigens hoeft een fornuis niet achter een aardlekschakelaar.

Veel woningen hebben bij een 3 fasen aansluiting 3 x 25 Ampere. Als je een extra groepenkast op zolder wilt plaatsen kun je daar, ivm selectiviteit niet meer dan 10 Ampere afzekeren. Je moet de voedingskabel naar boven namelijk ook beveiligen met 3 x 16 Ampere. Ik zou het in dit geval niet adviseren.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:46:
[...]
Maak je geen voorstelling bij bluetooth op die omvormer.
Had een 2100 met bluetooth. Dat model en ook de oudere zeker werken niet lekker met bluetooth.
Je hebt toch een echte meter nodig.

Koop dan die 1200 of een xs2000
Ik zou de sma nemen dan circa 750 euro moet hij op je stoep liggen.
Ok, maar die Sunny Explorer beheer-software ziet er op zich leuk uit op de site;
http://www.sma.de/en/products/software/sunny-explorer.html

Maar dat werkt dus niet bijster goed blijkbaar. Naja, dan nog zoiets aanschaffen als een plugwise ertussen om leuke grafiekjes e.d. te genereren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vrijdag komt Liander 3 fase stroom aanleggen. Tegelijkertijd worden de gasmeter en Ferraris vervangen door een digitale "slimme" meter, snif. ;(

Liander weet niet beter dan dat we 1x 25A hebben. Echter, we hebben 1x35A. Nu hoop ik dus eigenlijk dat ze er gewoon 2 zekeringen bij plaatsen en niet kijken naar de zekering die al geplaatst is. Zou leuk zijn....kan ik een mooi groepje naar zolder aanleggen waarbij de selectiviteit niet in het gedrang komt.

Wil iemand mij uitleggen waarom er 1,6 trap verschil moet zijn? Waarom is 1 trap onvoldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:58:
de belangrijkste basis is maximaal aantal cellen op je dak zo mooi mogelijk geplaatst
zo paste bij mij 7x185Wp +1 +3 perfect vanwege de 80,8cm breedte en 1cm tussenruimte.
het zit er exact recht-midden op, symmetrisch en het maakte de pv ring rondom het zolderraam mogelijk.
thx voor 't advies. Zal eens kijken of ik een tekening in elkaar kan toveren van mijn dak.
Mijn woning is helaas 5 meter breed heb ik vandeweek gemeten binnen, dus dat is net een meter te weinig voor wat meer keuze in panelen en configs. Al zou het buiten 5,50 zijn..net niet.

Ben voorlopig van plan om een rijtje van 6 netjes onder mijn dakkapel te laten leggen, portrait wordt het dan. Nog makkelijk sneeuwvrij te maken ook, uit raam hangen met een wisser op steel :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:03
Ik heb nu 1,5 jaar een Steca 500 in de onverwarmde houten schuur hangen, geen problemen en opbrengst naar verwachting. Schuur is wel voorzien van electriteit, dus aansluiten was eenvoudig.
Ik wil er eigenlijk nog een paneelke bij plaatsen maar dan alles portrait anders past het niet. Het linker stuk is de schuur van de buren. Dat moet die Steca aan kunnen.

http://img545.imageshack....nnepanelenopschuur3sm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:21:

Hmmm. Ik heb al bijna twaalf jaar een leuke "sweet-spot" met het 1,34 kWp systeempje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
ElectricAlex schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:44:
[...]

Ik heb nu 1,5 jaar een Steca 500 in de onverwarmde houten schuur hangen, geen problemen en opbrengst naar verwachting. Schuur is wel voorzien van electriteit, dus aansluiten was eenvoudig.
Ik wil er eigenlijk nog een paneelke bij plaatsen maar dan alles portrait anders past het niet. Het linker stuk is de schuur van de buren. Dat moet die Steca aan kunnen.

http://img545.imageshack....nnepanelenopschuur3sm.jpg
Een perfect vergelijkbare situatie, Het tuinhuis is bij mij ook van hout en staat mooi op beton.
Helaas is het daar redelijk vochtig vrees ik. Zal eens een hygrometer moeten zetten, maar ik vrees dat ik het resultaat al weet.
Langs de andere kant denk ik wel dat die dingen aan redelijke eisen moeten voldoen om op de markt gebracht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:49:
[...]
Hmmm. Ik heb al bijna twaalf jaar een leuke "sweet-spot" met het 1,34 kWp systeempje... ;)
Eigenlijk mag ik niet klagen met de prijzen van heden ten dage hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:16:
[...]

Eigenlijk mag ik niet klagen met de prijzen van heden ten dage hé ;)
Bofkont...

... maar ik heb ook geboft. "Toen" waren er nog aanschaf subsidies. Dus ik mocht zeker met het tweede "setje" van 648 Wp voor 1.844,24 GULDENs niet klagen...

... om het over de overgenomen 2 moduultjes van de vertrokken buurvrouw, of de twee gekregen kyocera'tjes maar niet te hebben ... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

2Dutch schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:33:
[...]

thx voor 't advies. Zal eens kijken of ik een tekening in elkaar kan toveren van mijn dak.
Mijn woning is helaas 5 meter breed heb ik vandeweek gemeten binnen, dus dat is net een meter te weinig voor wat meer keuze in panelen en configs. Al zou het buiten 5,50 zijn..net niet.

Ben voorlopig van plan om een rijtje van 6 netjes onder mijn dakkapel te laten leggen, portrait wordt het dan. Nog makkelijk sneeuwvrij te maken ook, uit raam hangen met een wisser op steel :+
Mocht je dak buiten 5,5m zijn kunnen we een op maat gemaakte paneel voor je maken van 1,58m x 0,55m die je dan gewoon in serie bij de 6 andere panelen kan bijzetten voor maximale oppervlakte benutting. (zal ongeveer 125Wp zijn)
Toevallig hebben we 2 van deze panelen besteld voor een klant die precies zo'n situatie heeft. Wanneer ze in Maart binnen komen zal ik eens een foto van maken.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:33:

Als het een tussenwoning is kun je dat heel plezierig vullen met 0,99m panelen.
Anyway, zonder goed beeld van het dak is het lastig wat te zeggen.

zonnigtype schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:24:

... om het over de overgenomen 2 moduultjes van de vertrokken buurvrouw, of de twee gekregen kyocera'tjes maar niet te hebben ... O-)
Een opvanghuis voor verstoten paneeltjes.....ach gut.. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Laatst online: 02-10 14:17
Een week geleden stond Stedin ineens op de stoep om de verplichte 'eens in de drie jaar' meterstanden op te nemen. Aangezien ik flink in de min ben gedoken vreesde ik het ergste, gelijk een foto van de standen genomen, maar wat schetst mijn verbazing:

Alles is keurig verwerkt.. -843kWh in de min op het overzicht van Greenchoice, ze hebben zelfs een keurig omschrijving van de minstanden met als reden dat ik teruglever op een terugdraai meter. Nu nog wachten op ed vergoeding voor het terugleveren.. Wel leuk detail: mijn energie rekening is door al het isoleren, zonnepanelen, zonneboiler en besparen nu van 150 euro naar 56 euro gegaan, binnen een jaar! (gas was veel vanwege geboorte dochter)

Enig is dat de minstanden verschillen, maar goed, kijk uit naar de afrekening.. Een pluim tot nu toe voor Stedin en Greenchoice!

Afbeeldingslocatie: http://yilar.home.xs4all.nl/Standen%201.JPG

Afbeeldingslocatie: http://yilar.home.xs4all.nl/Standen%202.JPG

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:49:
Een soort van G-spot zeg maar :$

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:01:

Een opvanghuis voor verstoten paneeltjes.....ach gut.. ;)
Neen, anders hadden die kostbare dingetjes toch maar ergens in stoffige opslag liggen te slingeren. Ik heb ze nuttig ingezet, met bovenmatig goed resultaat... :*)

(en tot tevredenheid van alle betrokken partijen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:42:
[...]

En wat is de investering daarvan? Die zonnepanelen zijn ook niet gratis.
Goed, als je ze hebt dan moet je er gebruik van maken, maar als je vooraf de berekening gaat maken: verwarmen op zon of op gas, dan is gas nog altijd goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze zijn terugverdient.
ze hebben 5 jaar lang geld opgeleverd, meer dan ze hebben gekost,
tegelijkertijd was mijn energielast ook nihil.
daarom groeit dit topic uit zijn jasje.
het begint op te vallen.

zonnepanelen zijn wel gratis,
je bent je geld anders toch al kwijt,
maar zonder eindig je met helemaal niks.
of de tvt 3 5 of 10 jaar duurt maakt eigenlijk niet uit.

je blijft vergelijken zon of gas,
maar dat is niet waar, ik verwarm ook op de zon, (cv)
die vraagt verder niet zoveel het valt zomaar op het dak, en verdwijnt in radiatoren.
dat kan je niet vergelijken, het is van een compleet nieuwe orde.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan heb je de berekening niet goed gemaakt.
Zonnepanelen op het dak leggen kost ongeveer 2 euro/Wp (5 jaar geleden nog veel meer). Als je 1 Wp op je dak legt komt daar ongeveer 1 kWh stroom vanaf. Als je zonnepanelen 1 jaar mee zouden gaan dan kost die stroom dus € 2 / kWh. Als je zonnepanelen 10 jaar meegaan dan kost de stroom € 0,20/kWh. Als je zonnepanelen 20 jaar meegaan dan kost de stroom € 0,10/kWh.

Gas kost € 0,60 / m3. In gas zit 8,9 kWh (die je er niet helemaal uit krijgt, maar 7 kWh toch wel). Dat is € 0,09 / kWh. Je zonnepanelen zullen 23 jaar stroom moeten opleveren wil je break-even spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Jouw berekening veronderstelt dat Eric's paneeltjes meer dan EUR 2,- /Wp gekost hebben.

Ik zeg dat -ie ze goed als gratis heeft gelegd. Dat heeft wel invloed op je cijfertjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:58:
Heb je nog maatregelen moeten nemen om opspattend water tegen te gaan van het paneel naast je dakraam (ivm lekkages)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:34:
Dan heb je de berekening niet goed gemaakt.
Zonnepanelen op het dak leggen kost ongeveer 2 euro/Wp (5 jaar geleden nog veel meer). Als je 1 Wp op je dak legt komt daar ongeveer 1 kWh stroom vanaf. Als je zonnepanelen 1 jaar mee zouden gaan dan kost die stroom dus € 2 / kWh. Als je zonnepanelen 10 jaar meegaan dan kost de stroom € 0,20/kWh. Als je zonnepanelen 20 jaar meegaan dan kost de stroom € 0,10/kWh.

Gas kost € 0,60 / m3. In gas zit 8,9 kWh (die je er niet helemaal uit krijgt, maar 7 kWh toch wel). Dat is € 0,09 / kWh. Je zonnepanelen zullen 23 jaar stroom moeten opleveren wil je break-even spelen.
Als je echter de evolutie van de gas en electriciteitsprijs ziet dan denk ik dat hij al happier gaat zijn binnen een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luke-san schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:14:
[...]
Als je echter de evolutie van de gas en electriciteitsprijs ziet ...
Laat eens zien dan... graag ex accijns perikelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:21:
[...]
Laat eens zien dan... graag ex accijns perikelen :)
Waarom ex-accijns? Die belasting is voor de consument wel degelijk onderdeel van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi topic om door te lezen! Goed te zien dat zonnepanelen steeds meer geplaats worden....

Onlangs deze installatie geplaatst.... 108 x IBC Solar Polysol 230 LS goed voor 24840 Wp....

Omvormers Sunny Tripower 12000 TL

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/Ai5Ad9QCEAEx_iq.jpg:large

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:35
Nog een doorgeslagen PV'er in Gelderland
Op wandelafstand van m'n huis

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/153oe28.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@GroenOmmen
Mooie installatie, ik zal er eens langs fietsen als ik familie bezoek ben in Ommen (Witte de Withstraat).
Als je wilt, je installatie even aanmelden op de lijst van Anton, die kan wel weer een update gebruiken :)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Even een opmerking over beschermingsklasse van apparatuur.
Als je een inverter in een kast plaatst, dan is de beschermingsklasse opeens minder interessant.
Heel concreet, een inverter zal er geen problemen mee hebben om in een houten schuur te hangen.
Alleen moet het wel zo zijn dat er geen condensatie gaat ontstaan.
Dat betekend in de praktijk dat je voor goede beluchting moet zorgen.
Liefst ook zo plaatsen dat er afstand tussen de wand en achterkant van de inverter zit.
Eventueel een dakje erboven.
Omdat de inverter warm wordt, zal en bijna nooit condensatie gaan ontstaan.
Als er water kan gaan spatten, een bescherming voor de inverter zetten.
Allemaal niet zo heel moeilijk.
Denk er ook aan om de boel af en toe even van stof te ontdoen !
Plaats je buiten, vol overgeleverd aan de elementen, dan is een hoge beschermingsklasse nodig.
In alle gevallen nog een tip: Probeer niet de boel waterdicht te krijgen.
Dat lukt namelijk niet vanwege de temperetuurverschillen.
Veel beter is het om ervoor te zorgen dat vocht op een gecontrolleerde manier langs de dingen heen kan of eruit. (Lekgootjes etc. )

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:23:
[...]

Waarom ex-accijns? Die belasting is voor de consument wel degelijk onderdeel van de prijs.
Omdat accijnzen geen relatie hebben tot de markt. Dat zijn politieke beslissingen.
Ik denk dat er, om een andere accijns te noemen, bijvoorbeeld geen draagvlak is voor een tweede kwart van K...

De politiek moet wel rekening houden met het sentiment en dat sentiment wordt natuurlijk ondersteund door de hoogte van de stroomprijzen in de ons omringende landen. De prijzen zijn al zo hoog dat er nauwelijks ruimte is voor verdere verhogingen van de accijns op elektriciteit. (komt nog wel wat bij...)

De marktprijs wordt door een heel ander systeem tot stand gebracht, waarin geen ruimte is voor beslissingen. Dat is een feit waar je mee te maken hebt. (de wet van vraag en aanbod..)

Omdat dit zo verschillende zaken zijn lijkt het me goed dit uit elkaar te halen. De ontwikkeling van de stroomprijs over de laatste jaren laat ook zien dat die prijs (reëel gezien) stil staat en de accijnzen zijn gestegen. De enige oorzaak voor de stijging van de stroomprijs zijn de accijnzen, echter die zitten nu (zo goed als) tegen hun plafond aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij is er nog wel ruimte, zeker als je de all in prijs vergelijkt met Duitsland.
Ik ben het wel met Hans eens, accijnzen op de stroomprijs hebben wel degelijk invloed op de markt.
Hoe duurder de stroom wordt of dat nu opwekkosten zijn of accijnzen het moet wel betaald worden per gebruikt kWh.
Eenmaal aangebrachte accijnzen zullen niet zo makkelijk meer verdwijnen, denk maar aan het kwartje van Kok.
Des te aantrekkelijker is het om te besparen of zelf op te wekken.

[ Voor 73% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-02-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:47:
[...]
De enige oorzaak voor de stijging van de stroomprijs zijn de accijnzen, echter die zitten nu tegen hun plafond aan.
Dat zitten de prijzen van de accijzen op tabak ook al jaren. ;)

De overheid heeft de komende jaren ng heel veel geld nodig, om het geld dat ze aan Griekenland gegeven hebben te compenseren. En zo lang ze er een labeltje milieu op plakken, kunnen ze de komende jaren de accijns op energie nog wel een stuk verhogen.

Daarnaast worden de inkomsten op accijns ieder jaar minder omdat het verbruik lager wordt, doordat mensen er bewuster mee omgaan. Ook dat moet weer gecompenseerd worden.

Ook heb je nog eens de inflatie die gecompenseerd moet worden.

Reken er maar op dat de netto stroom en gasprijs per jaar gewoon met 5 - 7 % blijft stijgen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:26:
Mooi topic om door te lezen! Goed te zien dat zonnepanelen steeds meer geplaats worden....

Onlangs deze installatie geplaatst.... 108 x IBC Solar Polysol 230 LS goed voor 24840 Wp....

[afbeelding]
mooie foto's
ziet er goed uit.

maar, behoor jij geen Bedrijfsaccount eigenlijk te hebben?
indrukwekkend lijstje van verschillende projecten trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 21-02-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:52:
Volgens mij is er nog wel ruimte, zeker als je de all in prijs vergelijkt met Duitsland.
Prijs in D is slechts beperkt hoger dan in NL. Dat sluit dus aan bij wat ik stelde.
Verder hebben veel Duitsers (niet alle overigens) geen moeite met de EEG, trek die er dan maar even af.

Toch zitten ze qua prijs ook wel op hun max hoor. Ken je de protesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

't Grote voordeel voor de Duitsers is, is dat ze grote installaties mogen plaatsen. Hier in Nederland zul je zelden installaties zien groter dan 55kWp (uitzonderingen daar gelaten), omdat je dat nog net op een 3x80A aansluiting kunt krijgen. Ga je groter dan 55kWp moet het op een grootverbruikers-aansluiting, en die mogen (krankjorum!!) niet salderen in Nederland. Als een varkensboer met 3x120A en een verbruik van 80.000kWh zijn verbruik op nul zou zetten, en hij 50% zou terugleveren, zou hij dus over de eerste 40.000 nog steeds de energiebelasting moeten betalen, in dit geval is dat (10.000 x 0,11 + 30.000 x 0,04) = 2300 EUR.

Dat is pas krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yzf1kr schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:54:
[...]
Dat zitten de prijzen van de accijzen op tabak ook al jaren. ;)
Tabak, een mooi voorbeeld waarom niet de accijns onbeperkt kunnen worden opgehoogd.
Verdere verhoging resulteert in sterke groei ontwijk gedrag bij burgers. Dus dat heeft geen zin.

De accijns op tabak is bij LANGE na niet kostendekkend, helaas.
De overheid heeft de komende jaren ng heel veel geld nodig, om het geld dat ze aan Griekenland gegeven hebben te compenseren. En zo lang ze er een labeltje milieu op plakken, kunnen ze de komende jaren de accijns op energie nog wel een stuk verhogen.
Griekenland hierbij halen slaat nergens op. Griekenland wordt niet gered omdat we Grieken zo leuk vinden, maar omdat er anders wederom een bankencrisis ontstaat.
Daarnaast worden de inkomsten op accijns ieder jaar minder omdat het verbruik lager wordt, doordat mensen er bewuster mee omgaan. Ook dat moet weer gecompenseerd worden.
Het verbruik neemt niet af, maar neemt toe. Lees de statistieken.
Ook heb je nog eens de inflatie die gecompenseerd moet worden.
Daarom had ik het over reeel. Dat betekent gecorrigeerd voor inflatie. Bijna alle belastingtarieven van de overheid worden aangepast met de prijsontwikkeling.
Reken er maar op dat de netto stroom en gasprijs per jaar gewoon met 5 - 7 % blijft stijgen.
Dat betekent een prijs bij een stijging van 7% onder aftrek van inflatie 2% 5% reeel.
Bij 10 jaar is dat dan bijna 36 cent in het geld van nu uitgedrukt...
Denk je dat echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:01:
Prijs in D is slechts beperkt hoger dan in NL. Dat sluit dus aan bij wat ik stelde.
Verder hebben veel Duitsers (niet alle overigens) geen moeite met de EEG, trek die er dan maar even af.
De stroomprijs in Duitsland zal nog wel even stijgen juist door de EEG, daardoor ontstaat er in Nederland weer ruimte om de accijnzen te laten stijgen.

Het voordeel van die Duitse EEG heffing boven op de stroomprijs is ook weer dat het nog voordeliger wordt voor de Duitsers om zelf PV neer te leggen ongeacht of ze nu wel of niet iets uit die pot meekrijgen.

Betekend wel dat iemand die om wat voor reden dan ook zelf geen PV kan neerleggen zwaar de l*l is.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-02-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:17:
[...]
De stroomprijs in Duitsland zal nog wel even stijgen juist door de EEG, daardoor ontstaat er in Nederland weer ruimte om de accijnzen te laten stijgen.

Het voordeel van die Duitse EEG heffing boven op de stroomprijs is ook weer dat het nog voordeliger wordt voor de Duitsers om zelf PV neer te leggen ongeacht of ze nu wel of niet iets uit die pot meekrijgen.

Betekend wel dat iemand die om wat voor reden dan ook zelf geen PV kan neerleggen zwaar de l*l is.
Het grote nadeel is dat EEG vooral voor iets grotere installaties kostengunstig is.
De EEG is nauwelijks rendabel voor een gezinswoning met 3 kWp, door de aanvullende lasten zoals meterhuur.

Hele grote huizen (10kWP) kan wel en natuurlijk de grotere projecten.
Men verwacht dat de EEG umlage niet meer zo snel gaat stijgen omdat de invoedingstarieven zoveel lager zijn geworden.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:17:
Dat komt ook terug in het protest. Vooral de mensen met een modaal inkomen of daaronder financieren dit. De investeerders profiteren ervan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:11:
[...]

Tabak, een mooi voorbeeld waarom niet de accijns onbeperkt kunnen worden opgehoogd.
Verdere verhoging resulteert in sterke groei ontwijk gedrag bij burgers. Dus dat heeft geen zin.

De accijns op tabak is bij LANGE na niet kostendekkend, helaas.
En toch verhoogt men ieder jaar de accijns. Of het nu werkt of niet, het ontwijk gedrag moet immers ook gecompenseerd worden.

Dat zie je ook aan de verkeersboetes, mensen gaan zich beter aan de regels houden, dus de boetes gaan omhoog.
Griekenland hierbij halen slaat nergens op. Griekenland wordt niet gered omdat we Grieken zo leuk vinden, maar omdat er anders wederom een bankencrisis ontstaat.
De reden waarom doet er niet toe, feit is dat er enorme uitgaven gedaan zijn de laatste jaren die zwaar op de begroting drukken. Die moeten links om of rechtsom door nederland opgebracht worden. Enerzeids door het schaven aan de verzorgingsstaat, anderzijds door het verhogen van de lasten.
Dat betekent een prijs bij een stijging van 7% onder aftrek van inflatie 2% 5% reeel.
Bij 10 jaar is dat dan bijna 36 cent in het geld van nu uitgedrukt...
Denk je dat echt?
Yup, dat weet ik bijna zeker.

Kijk maar naar de historie, en in dit geval zijn historische gegevens een garantie voor de toekomst. ;)
Immers mensen zijn gewend aan de stijgende trend, dus zal deze trend ook aangehouden worden door de leveranciers/overheid.

Kortom, het is alleen maar gunstig om zo vroeg mogelijk te investeren in langdurige energie besparingen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

SolarKing schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:50:
[...]
Mocht je dak buiten 5,5m zijn kunnen we een op maat gemaakte paneel voor je maken van 1,58m x 0,55m die je dan gewoon in serie bij de 6 andere panelen kan bijzetten voor maximale oppervlakte benutting. (zal ongeveer 125Wp zijn)
Toevallig hebben we 2 van deze panelen besteld voor een klant die precies zo'n situatie heeft. Wanneer ze in Maart binnen komen zal ik eens een foto van maken.
Dat lijkt me wel eens leuk om te bekijken, want ik vraag me af of het er wel "netjes" uitziet of toch een beetje akward door het kleine stukkie zeg maar ;) Want anders neig je toch snel naar het vanuit het midden leggen van de panelen, zodat het er optisch het mooist uitziet.

Misschien een idee om even de buren te informeren over mijn plannen: zodat ze weten dat er over een tijd wat gerommel op het dak plaatsvindt :) Nee zal niet hun dakruimte kapen, zou wat zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:59

RvV

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een SB3000TL-20 en 21? Op internet heb ik gevonden dat er iets van Reactive Power op de 21 zit waardoor de max dc spanning tot 750V mag gaan.

Dus kun je bijvoorbeeld 14 Yingli YL250C-30b 's eraan knopen ipv 12?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 17:59
Het grootste verschil is het aantal strings wat je kunt aansluiten. De 21 kan 2 strings aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:26:

[afbeelding]
Welkom, en leuke installatie.

Tip: het is op GoT gebruikelijk (en: om misverstanden te voorkomen), om een bedrijfsaccount aan te vragen. Dit gaarne even doen als u installateur en/of leverancier van (PV) hardware bent. Dank!

Zonnepanelen volgens onze overheids-dienaren:
Het maximale elektrische vermogen van een zonnepaneel onder ideale omstandigheden (25 °C bij 1.000 W/m2 lichtintensiteit) wordt het piekvermogen genoemd en uitgedrukt in Wp (Wattpiek). Het
piekvermogen wordt onder Nederlandse omstandigheden echter bijna nooit gehaald.
;(
Zeker nog nooit de records bij Blauwe Hoek bekeken (AC-zijdig, full-time monitoring sinds eind 2003 en voor een ieder die bij de pinken is te volgen in Nederland...).
De kosten van een zonnepaneel bedragen vanaf circa € 2.500,- tot € 3.300,- per kWp.
Nou mensen, lever allemaal maar weer in al die goedkope Chinese bagger voor soms minder dan een derde van die prijs, dat mag (???) u er blijkbaar helemaal niet voor betalen van onze geweldig goed op de hoogte zijnde ambtenaren... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:11:
[...]
Het verbruik neemt niet af, maar neemt toe. Lees de statistieken.
[...]
Huh? Dan moet ik even om een rectificatie vragen: in de krant van vanochtend stond dat het nu de twaalfde maand op rij was dat het elektriciteitsverbruik was gedaald....Herrrrstel: 8e maand
edit:
citaat van Nederlands Dagblad (gejat van Google News):
Het elektriciteitsverbruik in Nederland is afgelopen januari voor de achtste maand op rij gedaald ten opzichte van een maand eerder. Dat meldde transporteur Tennet maandag.

Volgens een woordvoerder van Tennet is de daling waarneembaar over de gehele linie, zowel bij consumenten als bij de industrie. Ten opzichte van een jaar eerder steeg het verbruik nog net, met 0,01 procent.

Het verbruik van energie zoals elektriciteit heeft een sterke relatie met de stand van de economie. In 2010 nam het energieverbruik flink toe als gevolg van de toen aantrekkende economie. Vorige week werd bekend dat Nederland officieel in een recessie is beland.

[ Voor 50% gewijzigd door hansdegit op 21-02-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zag in het artikel dat de PV installatie is geleverd door Sepa Energy uit Enschede.
Nog nooit van gehoord, maar dat geeft niet.
Ze leveren allerlei installaties voor duurzame energie zie ik.

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-02-2012 12:21 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.