Daar heb ik 14 feb. al de nodige aandacht aan besteed:
http://www.polderpv.nl/ni...nZoektDak_tegen_het_licht
http://www.polderpv.nl/achtergronden_ZZD_actie.htm
Moet verder iedereen zelf weten natuurlijk, maar ik zou als ik medewerker van Natuur en Milieu was me toch ff flink achter de oren krabben waarom ze zich als "kritische miljeuklup" als kruiwagen voor een miljoenenbedrijf laten gebruiken, en ook nog eens totaal blind domme, volslagen kunstmatig tot stand gekomen CBS cijfers als uitvalsbasis hanteren voor een poeha grafiek die "weinig hout snijdt".
@aartw99
In Duitsland heb ik wel zonnepanelen zien staan op Oost&Westdaken, met iets elevatie naar het Zuiden.
Dat gebeurt m.b.v. bepaald bevestigingsmateriaal neem ik aan?
Zoja wat is daarvan de naam? Dan kan ik verder zoeken.
Dat heet "Aufständerung" en is in Nederland, laten we het zeggen "niet toegestaan" ("want modules moeten parallel aan het dakvlak", en dat soort ambtelijke polderkolder). Van mij mag je het proberen, zijn gewoon standaard profielen, maar hangt van hellingshoek af wat als optimaal wordt gezien (Siderea.nl is er niet van geporteerd, van die oplossing, het hangt ook af van materiaalverbruik en kosten/baten ratio).
Voorbeeldje. (das ist Deutschland, selbstverständlich...)
VROM denkt er het hare van, met
folder versie numero zoveel/2012:
Om een zonnecollector of zonnepaneel vergunningvrij te mogen
plaatsen moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
1. De zonnecollector of het zonnepaneel moet op een dak worden
geplaatst;
... 3. ...
... de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;
...
(het blijven ambtenaren, hé ... ik ken trouwens meerdere installaties die "niet op een dak zijn geplaatst" en waarvan ik vrij zeker weet dat er nooit een vergunning voor is aangevraagd...)
Creatieve oplossing, want zo zou je het kunnen lezen: de hellingshoek van de Aufständerung exact hetzelfde nemen als de hellingshoek van het dak. Want er staat weer niks over de "oriëntatie ten opzichte van het hellende dakvlak"...
@Spek
Nope, zie het gedetailleerde SEIA rapport wat daar is gelinkt en wat iedereen hier kan lezen. Er gaan maar 24 uur in een etmaal, en de
Vlaamse/Belgische markt analyse heeft ook weer vet veel tijd gekost...
@eric-pvt
... verder nieuws, ik heb 1.5kWp klaarstaan voor oost, dus er komt een upgrade naar 9150Wp.
*** PROEST ! ***
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)