Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.539.989 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

hansdegit schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:01:
[...]

Huh? Dan moet ik even om een rectificatie vragen: in de krant van vanochtend stond dat het nu de twaalfde maand op rij was dat het elektriciteitsverbruik was gedaald....Herrrrstel: 8e maand
edit:
citaat van Nederlands Dagblad (gejat van Google News):

[...]
Ik baseer me op Eurostat en op een iets representatiever tijdvak.
Bijna elke voorspelling gaat uit van een stijging van het elektriciteitsverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@sunshine companie.
Hoezo krom? Als iets energiebelasting heet en bedoeld is om energieverbruik te belasten, dan is er toch niets krom aan?
Er is immers sprake van verbruik van energie door de boer.
Het zou pas krom zijn, als de boer (bijna) niets gebruikt en over de geleverde engergie die belasting moet betalen. Zonder eigen verbruik dus.

@allemaal:
Accijns op tabak of drank is niet echt vergelijkbaar met accijns op energie.
Behalve de mogelijk nadelige gevolgen van het gebruik, is er ook sprake van genotsmiddelen.
En dat zijn dus (Voor niet verslaafden ;) ) geen noodzakelijke dingen.

Energie is gedeeltelijk een eerste levensbehoefte in onze maatschappij.
Daarom is belasting / accijns mijns inziens pas boven een bepaalde grens te billijken.
Als ik het goed heb, heeft men een Belgie hiervoor een goed systeem.
Per jaar heeft iedereen daar recht op een bepaald aantal kWh, zonder accijns.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

"Per jaar heeft iedereen daar recht op een bepaald aantal kWh, zonder accijns."

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat geeft bijvoorbeeld bijstandsmoeders etc. een hoop lucht.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

guus.assmann schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:22:
@allemaal:
Accijns op tabak of drank is niet echt vergelijkbaar met accijns op energie.
Behalve de mogelijk nadelige gevolgen van het gebruik, is er ook sprake van genotsmiddelen.
En dat zijn dus (Voor niet verslaafden ;) ) geen noodzakelijke dingen.

Energie is gedeeltelijk een eerste levensbehoefte in onze maatschappij.
Daarom is belasting / accijns mijns inziens pas boven een bepaalde grens te billijken.
Als ik het goed heb, heeft men een Belgie hiervoor een goed systeem.
Per jaar heeft iedereen daar recht op een bepaald aantal kWh, zonder accijns.
Wel is het zo dat buiten de financierings-doelstelling in beide gevallen, tabak en elektriciteit, de belasting ook een regulerings-doelstelling heeft.

Ik ben het wel met je eens dat het tot op zekere hoogte meer een basisbehoefte is, maar dat had ik ook genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

yzf1kr schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:54:
[...]

Dat zitten de prijzen van de accijzen op tabak ook al jaren. ;)

De overheid heeft de komende jaren ng heel veel geld nodig, om het geld dat ze aan Griekenland gegeven hebben te compenseren. En zo lang ze er een labeltje milieu op plakken, kunnen ze de komende jaren de accijns op energie nog wel een stuk verhogen.
SDE heffing komt er per 2013 aan, zal in het begin vrijwel niks zijn, maar kan daarna rap oplopen als er veel groen (en nepgroen) spul wordt geplaatst.
Daarnaast worden de inkomsten op accijns ieder jaar minder omdat het verbruik lager wordt, doordat mensen er bewuster mee omgaan. Ook dat moet weer gecompenseerd worden.
Sommige mensen, ja, maar nog steeds dreigt het stroomverbruik toe te nemen ondanks crisis (mede dankzij ons GoT lurkers :X ), en over alle verkochte stroom wordt door de Staat EB afgeroomd. Meeste van lieden zoals wij, en excessief weinig van veelzuipers (grafiek).

Stroomverbruik huishoudens: stijgende lijn.
Ook heb je nog eens de inflatie die gecompenseerd moet worden.
... die kan wipkippen als een dronken tempelier (CBS grafiek) ...
Reken er maar op dat de netto stroom en gasprijs per jaar gewoon met 5 - 7 % blijft stijgen.
Ik zou er nog steeds niet "op rekenen", ook al doen zo veel leveranciers van zonnestroom hardware zo ontzettend graag dat het zo hoog ligt. Wat niet zo is omdat ze gekunstelde CBS cijfers blijven gebruiken die ze niet begrijpen...

http://www.polderpv.nl/ac...ie_kWh_prijs_polderkolder
http://www.polderpv.nl/fi...uele_jaargroei_Vattenfall
http://www.polderpv.nl/ni...lling_stroomtarieven_2012

Laatste is meest recente uitwerking van tarief ontwikkeling Vattenfall: sinds liberalisering 3,15%/jaar. Kan best weer minder gaan worden. We gaan namelijk ook naar gruwelijke stroom productie overschotten toe, en dat is "niet goed" voor een "hoge" kWh prijs in de markt.

Laat onverlet, laat dat duidelijk wezen, je "gek" bent als je niet aan de zonnepanelen gaat als je die nog niet hebt, want het blijft lucratief (maar je word er NIET rijk van, en saldering blijft een politiek bloedheet struikelblok waar aan "getornd" kan worden).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:08:
't Grote voordeel voor de Duitsers is, is dat ze grote installaties mogen plaatsen. Hier in Nederland zul je zelden installaties zien groter dan 55kWp (uitzonderingen daar gelaten), omdat je dat nog net op een 3x80A aansluiting kunt krijgen. Ga je groter dan 55kWp moet het op een grootverbruikers-aansluiting, en die mogen (krankjorum!!) niet salderen in Nederland. Als een varkensboer met 3x120A en een verbruik van 80.000kWh zijn verbruik op nul zou zetten, en hij 50% zou terugleveren, zou hij dus over de eerste 40.000 nog steeds de energiebelasting moeten betalen, in dit geval is dat (10.000 x 0,11 + 30.000 x 0,04) = 2300 EUR.

Dat is pas krom.
Hahaha, het was wachten op een leverancier die zo graag die dikke daken vol wil plempen.

Er zijn natuurlijk wezenlijke verschillen tussen "salderen over de aansluiting" (NL) en "alles invoeden op het net", en alle stroomverbruikers, PV-daken-vol-hebbers inclusief laten betalen voor de kosten van het EEG (BRD). Wat ik al jaren van de daken schreeuw, maar niemand lijkt hier te willen luisteren.

In het eerste geval is de Staat het ergst de l*l bij consumenten (hoogste staffel), de leverancier maar een beetje (marge op stroomverkoop is toch marginaal). Bij de hogere staffels is gezien de te salderen volumes vooral natuurlijk ook de leverancier het haasje, dus "zo krom" is die aarzeling bij "saldeer maar lekker oneindig, dan komp alles goe" toekenning natuurlijk helemaal niet, dat is gewoon logisch gezien de gevestigde belangen.

Salderen over dat soort grote afname volumes toelaten zou pas echt de weerstand massief doen toenemen, want dan kunnen de "leveranciers" het bloed wel drinken van al die salderende idioten (misschien gaan ze dan allemaal wel die niet gereguleerde post "vastrecht levering" vertienvoudigen om nog wat aan inkomsten te genereren, en vastrechten zijn "onsaldeerbaar", die ga ook jij dokken, gesaldeerd verbruik van nul of niet). Je gaat je eigen weerstand torenhoog opschroeven als je dat als (r)overheid toe gaat laten. Zeker als al die boeren hun daken vol gaan pleuren en er flink wat inkomsten bij zowel de Staat als bij de (machtige) leveranciers weg gaan lekken - wat nu al aardige vormen aan gaat nemen, met alle salderings-feestjes en kropje sla modellen (die nog steeds "modellen" zijn, die ook de kop afgehakt kunnen worden door Verhagen cs.).

Hebben ze in Duitsland geen last van, van dat eeuwige salderingsgez**k. Al breekt daar inmiddels de pleuris om hele andere reden goed uit (die geen enkele relatie heeft met het salderings-gepruts in ons land).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:36:
Ik zou er nog steeds niet "op rekenen", ook al doen zo veel leveranciers van zonnestroom hardware zo ontzettend graag dat het zo hoog ligt. Wat niet zo is omdat ze gekunstelde CBS cijfers blijven gebruiken die ze niet begrijpen...

http://www.polderpv.nl/ac...ie_kWh_prijs_polderkolder
http://www.polderpv.nl/fi...uele_jaargroei_Vattenfall
http://www.polderpv.nl/ni...lling_stroomtarieven_2012

Laatste is meest recente uitwerking van tarief ontwikkeling Vattenfall: sinds liberalisering 3,15%/jaar. Kan best weer minder gaan worden. We gaan namelijk ook naar gruwelijke stroom productie overschotten toe, en dat is "niet goed" voor een "hoge" kWh prijs in de markt.
Iedere onafhankelijke expert kan mij vertellen wat hij wil, maar mijn jaarafrekening verteld mij de enige waarheid:

2006:
Levering Piektarief: 0.0862 /kwh ex btw
Energie Belasting: 0.0705 /kwh ex btw

2011:
Levering Piektarief: 0.0953 /kwh ex btw = +10%
Energiebelasting: 0.1119 /kwh ex btw = +58%

Totale stijging in 5 jaar is dus 32% wat overeen komt met ongeveer 6% jaar op jaar.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

yzf1kr schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:05:
[...]

Iedere onafhankelijke expert kan mij vertellen wat hij wil, maar mijn jaarafrekening verteld mij de enige waarheid:

2006:
Levering Piektarief: 0.0862 /kwh ex btw
Energie Belasting: 0.0705 /kwh ex btw

2011:
Levering Piektarief: 0.0953 /kwh ex btw = +10%
Energiebelasting: 0.1119 /kwh ex btw = +58%

Totale stijging in 5 jaar is dus 32% wat overeen komt met ongeveer 6% jaar op jaar.
Kijk nog eens heeeeeeeeeeel erg goed op die nota.

Dan zie je de toen nog bestaande VARIABELE tarief component, die toen bij Continuon (voorganger van Liander) netbeheer nog "Transport per kilowattuur" heette, en voor continu tarief nog 4,02 Eurocent per kilowattuur inclusief BTW bovenop je andere variabele posten stapelde. In dat tarief zat trouwens ook nog het toen ook nog VARIABELE systeemdiensten tarief van TenneT verwerkt.

Dat is allemaal historie sinds het capaciteitstarief per 1 januari 2009 zijn intrede deed en de totale tarievenpyramide ook voor decentrale opwekker dramatisch werd gewijzigd. En waar ik veel over heb gerapporteerd.

Hoor ik nog van je of het klopt? Die variabele component werd ook gewoon bij de andere netbeheerders geheven.

Ik weet als geen ander waar ik het over heb. Ik heb alle tarieven. Jij gaat alleen maar van je nota uit die je blijkbaar niet helemaal goed hebt gelezen. Of je kreeg toen een aparte nota van je netbeheerder omdat het mogelijk was dat je bij een andere leverancier zat die weigerde transporttarieven door te berekenen, zodat de netbeheerder van je apart moest factureren. Als dat het geval is geweest, zul je die nota d'r bij moeten slepen.....

* edit *

Ter verduidelijking, hier het essentiële grafiekje, gebaseerd op de TARIEVEN die zowel netbeheer als de energie leverancier (als Min. Fin.) zijn gaan rekenen. Voorbeeld is NUON, voor andere leveranciers zul je zelf achter de tarieven aan moeten gaan (als ze die nog willen prijsgeven):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_grijs_gesplitst.gif

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 21-02-2012 13:16 . Reden: grafiek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438379

Ik heb een vraag over het plaatsen van panelen bij een non-profit vereniging.
Wij hebben een eigen clubgebouw met een heel mooi en groot plat dak op een meter of 9.
Geen bomen, geen "hogere" gebouwen in de omgeving, dus ideaal om wat zonnepanelen op te plaatsen.
Wat ik mij alleen afvraag is het volgende: Wat als we nu meer gaan leveren dan we gebruiken? Krijg je dan nu wel of niet geld voor de geleverde KWh?
Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 438379 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:16:
Wij hebben een eigen clubgebouw met een heel mooi en groot plat dak op een meter of 9.
Geen bomen, geen "hogere" gebouwen in de omgeving, dus ideaal om wat zonnepanelen op te plaatsen.
Wat ik mij alleen afvraag is het volgende: Wat als we nu meer gaan leveren dan we gebruiken? Krijg je dan nu wel of niet geld voor de geleverde KWh?
Daarvoor moet "een redelijke terugleververgoeding" worden betaald door de leverancier.

Maar wat "redelijk" is, wordt hier als een kolenfooi bestempeld. Je mag van geluk spreken als je nog 9 cent voor de overschotten krijgt. Dat maakt een grote installatie al snel onrendabel.

http://www.nma.nl/vraag_e...zame_energie/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:12:
[...]
Kijk nog eens heeeeeeeeeeel erg goed op die nota.

Dan zie je de toen nog bestaande VARIABELE tarief component, die toen bij Continuon (voorganger van Liander) netbeheer nog "Transport per kilowattuur" heette, en voor continu tarief nog 4,02 Eurocent per kilowattuur inclusief BTW bovenop je andere variabele posten stapelde. In dat tarief zat trouwens ook nog het toen ook nog VARIABELE systeemdiensten tarief van TenneT verwerkt.

Dat is allemaal historie sinds het capaciteitstarief per 1 januari 2009 zijn intrede deed en de totale tarievenpyramide ook voor decentrale opwekker dramatisch werd gewijzigd. En waar ik veel over heb gerapporteerd.

Hoor ik nog van je of het klopt? Die variabele component werd ook gewoon bij de andere netbeheerders geheven.

Ik weet als geen ander waar ik het over heb. Ik heb alle tarieven. Jij gaat alleen maar van je nota uit die je blijkbaar niet helemaal goed hebt gelezen. Of je kreeg toen een aparte nota van je netbeheerder omdat het mogelijk was dat je bij een andere leverancier zat die weigerde transporttarieven door te berekenen, zodat de netbeheerder van je apart moest factureren. Als dat het geval is geweest, zul je die nota d'r bij moeten slepen.....

* edit *

Ter verduidelijking, hier het essentiële grafiekje, gebaseerd op de TARIEVEN die zowel netbeheer als de energie leverancier (als Min. Fin.) zijn gaan rekenen. Voorbeeld is NUON, voor andere leveranciers zul je zelf achter de tarieven aan moeten gaan (als ze die nog willen prijsgeven):

[afbeelding]
Je hebt gelijk, maar ook daar zit voor mij een stijging in, met mijn verbruik is dat nieuwe systeem helemaal niet gunstiger geworden:

Totale netwerk kosten Electriciteit 2006: 123,06 ex. BTW
Totale netwerk kosten Electriciteit 2011: 129,95 ex. BTW

Voor mij zijn leveringskosten, energiebelasting, zijn ook nog eens de netwerk kosten gestegen. :(

Maar je hebt gelijk, zou je een redelijke afnemer zijn, dan is de stijging wat minder extreem door het vervallen van het variabel tarief door een vast tarief. Maar dat verandert niets aan de snelle stijging van de kale [edit] electriciteitsprijs en de milieu heffing.

EDIT:

Dat grafiekje laat voor het gemak maar het de hele netwerk kosten vervallen, terwijl het niet vervallen is maar door een vast bedrag vervangen is..... zo hou ik de prijs ook laag. :?

(Bij mij zijn de kosten zijn van €0,13/dag gestegen naar €0,45/dag en daarmee zijn de variabele kosten vervallen.)

EDIT2: gas even verandert in electriciteit, was even in de war.

[ Voor 7% gewijzigd door yzf1kr op 21-02-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

yzf1kr schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:36:
[...]

Je hebt gelijk, maar ook daar zit voor mij een stijging in, met mijn verbruik is dat nieuwe systeem helemaal niet gunstiger geworden:

Totale netwerk kosten Electriciteit 2006: 123,06 ex. BTW
Totale netwerk kosten Electriciteit 2011: 129,95 ex. BTW

Voor mij zijn leveringskosten, energiebelasting, zijn ook nog eens de netwerk kosten gestegen. :(
Welkom in de rauwe werkelijkheid.

Vergeet ook het vastrecht levering niet. Vattenfall heeft dat stiekem met dik dertien procent (...) verhoogd per 1 jan. 2011, geen hond (behalve ik) heeft het opgemerkt. Greenchoice hanteert helaas hetzelfde (dus verhoogde) tarief:

http://www.polderpv.nl/fi...m#vastrecht_elektriciteit

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Vastrecht_elektra_Liander_GC_2012.gif
Maar je hebt gelijk, zou je een redelijke afnemer zijn, dan is de stijging wat minder extreem door het vervallen van het variabel tarief door een vast tarief. Maar dat verandert niets aan de snelle stijging van de kale gasprijs en de milieu heffing.
Gasprijs hadden we het hier niet over.

"Milieu heffing" heet bij Min. Fin. energiebelasting, en vanwege de invoering van het capaciteitstarief per 1 jan. 2009 voor elektra (gas was bijna al helemaal uitsluitend op capaciteit gericht, is toen ook 100% geworden) is toen de variabele energiebelasting per kWh explosief gestegen "om de besparingsprikkel te behouden" (grafiek). Maar tegelijkertijd werd om zuinige burgermensjes te sparen ook de teruggavepost energiebelasting van het Ministerie van Financiën draconisch verhoogd om alle effecten "gemiddeld genomen voor iedereen weer uit te vlakken".

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/Teruggaaf_EB_2012.gif

Ook jij krijgt die verhoogde teruggavepost elk jaar gewoon terug. Al is dat de enige post (!) die NIET voor de inflatie wordt gecorrigeerd. En die NIET wordt verhoogd, ook al worden we nu extra gepest door netbeheer met alweer een forse stijging van het capaciteitstarief, bij Liander, bijna 13%, zie eerste screendump... (en nog meer verhogingen van posten waar top-saldeerders helemaal niks voor gesaldeerd krijgen, vastrechten vallen d'r allemaal buiten...).

edit op edit

Ik zie dat je ge-edit had:
EDIT:

Dat grafiekje laat voor het gemak maar het de hele netwerk kosten vervallen, terwijl het niet vervallen is maar door een vast bedrag vervangen is..... zo hou ik de prijs ook laag. :?
Dat is alleen maar een grafiek om de VA-RI-A-BE-LE kostenposten te illustreren. De hele (verdere) zooi staat op de al gelinkte pagina vermeld, ik ben de enige in Nederland die dit zeer nauwkeurig bijhoudt, met als uitgangspunt de tarieflijsten van de leverancier, de netbeheerder, en die van het Ministerie van Financiën.

http://www.polderpv.nl/financien5.htm

Het is voor zonnepanelen piepeltjes waar het hier over gaat extreem belangrijk om de variabele kosten en de (nooit beïnvloedbare) vastrecht posten uit elkaar te trekken en die separaat te behandelen. Omdat er talloze misverstanden over ontstaan, waar het de effecten aan gaat bij de hier zeer veelvuldig besproken saldering. Daar heb ik laatst weer even het fileermes bij moeten hanteren omdat Natuur en Milieu over Zon Zoekt Dak lulkoek zat te verkopen over de "afnameprijs van netstroom" (een gelogen 25 cent/kWh).

Salderen gaat uitsluitend (!) over variabele posten. Daarom is het essentieel om die apart te behandelen. Al het andere is vastrecht zwijnerij, waar je gedeeltelijk via die ook al volstrekt kunstmatige post "teruggave energiebelasting" (momenteel 318,62 Euro ex BTW, 379,16 Euro incl. BTW per kalenderjaar) voor wordt gecompenseerd. En wat allemaal buiten verhalen over zonnestroom gehouden dient te worden, omdat je het allemaal NIET kunt beïnvloeden.

Alle "tarief" berekeningen waarbij (selectief gehanteerde) vastrechten en/of teruggaveposten op kustmatige wijze in de variabele tarieven worden gepropt zijn niet relevant (zelfs extreem misleidend) voor terugverdientijd berekeningen. Omdat je vastrechten altijd betaalt. Omdat je vaste, niet aan verbruik gerelateerde teruggaveposten altijd ontvangt, ongeacht je gedrag.

Om het helemaal af te maken:

http://www.polderpv.nl/financien7.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/E-kosten_PPV_2012_I.gif

Inclusief alle noodzakelijke posten (die grotendeels niets met TVT's voor zonnestroom hebben te maken).
(verbruikscijfers linksboven is op jaarbasis, voor de kolom is dat gehalveerd voor berekening effect voor het eerste half jaar)

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 21-02-2012 14:11 . Reden: Hoe moeilijk moet je het uitleggen? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
To meet the energy needs of the Maiden facility with high-percentage renewable energy mix, we have embarked on an industry-leading renewable energy program. Major leaps toward this goal are under way:
• Apple is building the nation’s largest end user–owned, onsite solar array on the land surrounding the data center. When completed, this 100-acre, 20-megawatt facility will supply 42 million kWh of clean, renewable energy annually.
• Apple is building a fuel cell installation that, when online later in 2012, will be the largest non-utility fuel cell installation operating anywhere in the country. This 5-megawatt facility, located directly adjacent to the data center, will be powered by 100 percent biogas, and provide more than 40 million kWh of 24x7 baseload renewable energy annually.
Dat zijn leuke projecten om op in te schrijven :+
(of niet natuurlijk)
Maar wel goed dat er nog iets met die bergen cash gebeurd....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
zonnigtype schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:53:
Het is voor zonnepanelen piepeltjes waar het hier over gaat extreem belangrijk om de variabele kosten en de (nooit beïnvloedbare) vastrecht posten uit elkaar te trekken en die separaat te behandelen.
Ja, als je het zo stelt heb je inderdaad gelijk.

Er valt wel nog ever te discusieren of je variabele netwerk kosten uit het verleden nog wel mee moet nemen, omdat ze immers vervallen zijn, en voor een voorspellende trend dus niet van belang zijn.

Ik ben me pas sinds kort op een PV installatie aan het orienteren, dus de situatie vóór 2009 vind ik niet interessant. Ik ben meer geinteresseerd in de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

yzf1kr schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:24:
[...]

Ja, als je het zo stelt heb je inderdaad gelijk.

Er valt wel nog ever te discusieren of je variabele netwerk kosten uit het verleden nog wel mee moet nemen, omdat ze immers vervallen zijn, en voor een voorspellende trend dus niet van belang zijn.
Die kosten zijn betaald, en die zijn dus absoluut voor allen die toen al saldeerden, ondergetekende incluis (al sinds maart 2000, met volautomatisch salderende Ferrarismeter, enkeltarief), essentieel om mee te nemen. En die neem ik dan ook mee, want dat is een historische, actuele, daadwerkelijke prijsfactor geweest.
Ik ben me pas sinds kort op een PV installatie aan het orienteren, dus de situatie vóór 2009 vind ik niet interessant. Ik ben meer geinteresseerd in de komende jaren.
Ik ook. Energie beprijzing en tariffering is altijd al een oorlogstoneel geweest, en ambtenaren zitten er voortdurend aan te vingeren. Dus we kunnen alles verwachten. En alle uitkomsten zal ik gewoon bijhouden, zoals ik al van meet af aan doe. Ook als saldering wordt gemarginaliseerd of, in het ergste geval, onthoofd gaat worden door de neoliberale rakkers in Den Haag. Moeten ze wel eerst die Ferrarismeter uit m'n meterkast komen slopen natuurlijk... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:34:
Dan heb je de berekening niet goed gemaakt.
Zonnepanelen op het dak leggen kost ongeveer 2 euro/Wp (5 jaar geleden nog veel meer).
als jij het zegt, dan zal het wel zo zijn.
maar wat je zegt heeft iemand je verteld.
ik was dat in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je nog maatregelen moeten nemen om opspattend water tegen te gaan van het paneel naast je dakraam (ivm lekkages)?
je noemt een probleem wat ik niet heb, dus wellicht ook niet bestaat,
ik kan er niets van zeggen, omdat het namelijk geen issue is,
het dakraam is namelijk dicht bij regen, omdat het zonder panelen ook naar binnen kan regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Maasluip schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:34:
[...] In gas zit 8,9 kWh (die je er niet helemaal uit krijgt, maar 7 kWh toch wel). [...]
In die 8,9 kWh/m^3 is niet meegerekend dat je de resulterende waterdamp kan laten condenseren, wat nog behoorlijk wat extra energie oplevert (fase overgang). Hierdoor kan een moderne ketel bij een lage stook temperatuur meer dan 100% rendement halen. Dan krijg je er dus flink meer dan 7 kWh uit.
(jwstolk is al een tijdje aan het rekenen en gaat een gooi doen naar 499,9 m^3/jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Anoniem: 438379 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:16:
Hoe het wettelijk is geregeld, is mij niet helemaal duidelijk. Die discussie heb ik niet direct kunnen volgen. Dat is niet, dat ik niet snap. Maar toen (Duurzame Energie Deel X periode) kwam ik wel eens thuis en dan waren er weer hoeveelheid berichten geschreven, dat ik de tijd niet meer nam om ze te lezen.

Los van dat punt :
- Tot zover ik weet zou het per wet geregeld zijn, dat je tot 5000 kWh te veel geproduceerde enerrgie krijgt terug betaald.
- Ik heb ook berichten gezien, dat het maar tot 1000 of 3000 kWh was.

Mijn energieprovider gaat in ieder geval door tot 5000 kWh te veel geproduceerde energie met een energieprijs van 0,20 EUR-per-kWh.. Als ik daar overheen ga, dan krijg ik nog maar de kale energieprijs daar voor. Dat is dan zo'n 0,06-0,07 EUR-per-kWh.

Succes!

En als de panelen op het het clubgebouw liggen, maak dan een paar foto's aub. We vinden het hier leuk om zojuist geplaatste zonne-panelen te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[cynisme modus]

Gaat lekker zo in de business.

Helianthos dunnelaag concurrent United Solar (150 MW commerciële productie/afzet in 2010) gooit ook de handdoek in de ring en vraagt surseance aan.

http://www.polderpv.nl/ni...Solar_heeft_curator_nodig

25 jaar ervaring mogelijk down the drain...

Iemand nog een aandeeltje H. patenten kopen?

Nieuw draadje op "GoT Duurzaam" met gokken "wie is de volgende"?

[/cynisme modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Anoniem: 423695 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:58:
Hoe het wettelijk is geregeld, is mij niet helemaal duidelijk. Die discussie heb ik niet direct kunnen volgen. Dat is niet, dat ik niet snap. Maar toen (Duurzame Energie Deel X periode) kwam ik wel eens thuis en dan waren er weer hoeveelheid berichten geschreven, dat ik de tijd niet meer nam om ze te lezen.

Los van dat punt :
- Tot zover ik weet zou het per wet geregeld zijn, dat je tot 5000 kWh te veel geproduceerde enerrgie krijgt terug betaald.
- Ik heb ook berichten gezien, dat het maar tot 1000 of 3000 kWh was.

Mijn energieprovider gaat in ieder geval door tot 5000 kWh te veel geproduceerde energie met een energieprijs van 0,20 EUR-per-kWh.. Als ik daar overheen ga, dan krijg ik nog maar de kale energieprijs daar voor. Dat is dan zo'n 0,06-0,07 EUR-per-kWh.

Succes!

En als de panelen op het het clubgebouw liggen, maak dan een paar foto's aub. We vinden het hier leuk om zojuist geplaatste zonne-panelen te kunnen bekijken.
welke energieprovider/administratie kantoor heb jij?
de meeste energieprovider's volgen de wet. (of doen er vaag over)
dat geeft 5000kWh die gesaldeerd moeten worden.
als je die 5000kWh niet gebruikt dan krijg je er maar kolen fooi voor terug en geen 0,20 per kWh.
ik weet geen energieprovider's die gewoon tot de 5000kWh uit betalen. (vol bedrag)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:26:
welke energieprovider/administratie kantoor heb jij?
de meeste energieprovider's volgen de wet. (of doen er vaag over)
dat geeft 5000kWh die gesaldeerd moeten worden.
als je die 5000kWh niet gebruikt dan krijg je er maar kolen fooi voor terug en geen 0,20 per kWh.
ik weet geen energieprovider's die gewoon tot de 5000kWh uit betalen. (vol bedrag)
Met andere woorden: (Opwek - eigen direct verbruik > 5000kWh) AND (opwek > eigen verbruik) -> lage vergoeding additionele kWh productie

Voor de meeste mensen eigenlijk een ver van me bed show.
Tip blijft: niet meer opwekken dan je verbruik, dan zit je als particulier altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Essent vergoedt tot 5000kWh:
Vergoeding voor uw teruglevering
Heeft u zonnepanelen, een windmolen of een HRe-ketel en produceert u stroom? Dan komt u in aanmerking voor een aantrekkelijke vergoeding.

Voor teruglevering tot 5000 kWh ligt de terugleververgoeding gelijk aan de tarieven die u aan Essent moet betalen, inclusief energiebelasting en btw. Boven de grens van 5000 kWh krijgt u een aantrekkelijk vergoeding van Essent.
Daar horen wel een paar voorwaarden bij:
Voorwaarden teruglevering

Om in aanmerking te komen voor een terugleververgoeding van Essent, dient u te voldoen aan de volgende voorwaarden:

U levert energie terug aan het elektriciteitsnet

U neemt stroom af van Essent

U heeft een geschikte elektriciteitsmeter

U heeft een kleinverbruiksaansluiting (aansluitwaarde maximaal 3 x 80 A)

Indien uw elektriciteitsmeter geschikt is voor teruglevering en de teruglevertelwerken zijn geactiveerd door uw netbeheerder, dan wordt de door u op het net teruggeleverde elektriciteit automatisch met uw verbruik verrekend. Wilt u weten of uw meter geschikt is, neem dan contact op met uw netbeheerder.
Blijft nog staan wat de aantrekkelijke vergoeding is bóven de 5000kWh.

Nuon doet ook mee tot aan de 5000kWh:
4. Teruglevering per jaar. Niet van toepassing op Plug & Play pakket. Teruglevering is het verschil tussen verwachte opwek van het pakket minus het gemiddeld gebruik overdag (400 kWh). Teruglevering tegen het volledige tarief (in rekenvoorbeeld € 0,225 per kWh) is maximaal 5.000 kWh per jaar.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:31:

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat geeft bijvoorbeeld bijstandsmoeders etc. een hoop lucht licht.

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 22-02-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door sypie op 22-02-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sypie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:38:

U heeft een geschikte elektriciteitsmeter
Dat vind ik een beetje vaag. Een ferrarismeter is loopt terug dus kun je teruggeleverde stroom meten. Is het daarom ook een geschikte elektriciteitsmeter? Omdat verder altijd gepraat wordt over "en de teruglevertelwerken zijn geactiveerd".

Bij mijn leveranciers (Oxxio en Enexis) is het net zo vaag:
eruggeleverde stroom moet geregistreerd kunnen worden. Daarvoor moet u aan twee punten voldoen.
- Uw meter moet geschikt zijn om de teruggeleverde stroom te registreren
- Uw netbeheerder moet op de hoogte zijn van het feit dat u wilt terug leveren
Zodra uw netbeheerder op de hoogte is, registreert hij de teruggeleverde stroom en stuurt de standen door naar Oxxio.
Essent praat verder niet over wat voor soort meter je moet hebben, alleen dat je het met je producent moet afstemmen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, en bijvoorbeeld Liander zegt dan dit:
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding (ook wel de salderingsregeling genoemd), moet uw meter geschikt zijn voor het meten van teruggeleverde energie. Hiervoor is een teruglevermeter geschikt. Dit is een digitale tweerichtingenmeter; de meter registreert de energie die u teruglevert aan het net en/of afneemt van het net.
Bron: http://www.liander.nl/lia...et_mijn_meter_voldoen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
sypie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:38:
Essent vergoedt tot 5000kWh:

Blijft nog staan wat de aantrekkelijke vergoeding is bóven de 5000kWh.

Nuon doet ook mee tot aan de 5000kWh:
[...]
helaas is dit dus niet zo.
je krijgt alleen maar het volle bedrag als je het ook gebruikt.
ik heb nu het email adres van de afdeling van essent die daar over gaat.
en zal daar de zaken eens voor leggen en der een definitief verhaal van maken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 12:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Speksteenkachel schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:31:

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat geeft bijvoorbeeld bijstandsmoeders etc. een hoop lucht.
Vandaar dat dit ook al bestaat:
Op de energiebelasting ontvangt u een belastingvermindering: de heffingskorting. Dit is een vast bedrag over 365 dagen per elektriciteitsaansluiting. In 2012 bedraagt de heffingskorting € 379,16.
Bij een energiebelasting van € 0,13566 per kWh (incl. BTW) betekent dit dus dat de energiebelasting wordt gecompenseerd voor de eerste 2.800 kWh. Verbruik je minder dan heb je belastingvoordeel, verbruik je meer dan betaal je energiebelasting.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 14:35
Dat vind ik een beetje vaag. Een ferrarismeter is loopt terug dus kun je teruggeleverde stroom meten. Is het daarom ook een geschikte elektriciteitsmeter?
Niet dus... Bij een ferraris lees je uitsluitend af wat het netto verbruik is (verbruik - aan het net teruggeleverde kWh's)

Er is dus niet te zien hoeveel je hebt teruggeleverd en dus niet te controleren of je binnen de 5000kWh blijft.

[ Voor 0% gewijzigd door NielsOo op 22-02-2012 11:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Heerlijk hé, die oeverloze salderings-discussies in een land waar niets goed in Wet is geregeld, en alle "toezeggingen" van welke partij dan ook (blijven) staan op drijfzand ...

... en ook weer net zo makkelijk kunnen worden ingetrokken ...

... met nogal wat consequenties voor de ook al veelbesproken Tee Vee Tee ...

Aan iedereen: saldeer ze, nu het nog kan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:38:
...
Aan iedereen: saldeer ze, nu het nog kan! :+
"Gelukkig" is door het hoge verbruik hier (ca 5900kWh :X ) de self-consumption quota volgens Sunny Design 76,4%, dus heel veel zal er hier het net niet worden opgestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Na steeds over te stappen van energie maatschappij (voor de bonus) dacht ik doe het eens heel anders.
Zoveel gezeur steeds met m'n PV dus ik ga naar Greenchoice die snappen dat tenminste wel.

Nou niet dus. Mijn emails lezen ze niet (ja we zijn nog druk met de emails van afgelopen kerst)
Belen ging wel vlotjes dus hup ik klant geworden.

Weer stilte dus maar weer bellen. Mijn aanvraag was wel aangekomen maar niet goed,
Telefonisch konden ze dat ook snel fixen en ik kreeg netjes een bevestiging per email.

Nou moet ik om klant te worden mijn aankoopbewijs van de PV installatie aan Greenchoice overhandigen.
Ten eerste zie ik daar absoluut het nut niet van in. En ten tweede is het zelfbouw met hier en daar gekocht spul van o.a. marktplaats en heb ik amper facturen.

Op mijn wedervraag heb ik natuurlijk nog geen antwoord gekregen.
Morgen maar weer bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Wat moet een energieleverancier nu toch met de factuur van de zonnepanelen? Willen ze ook facturen van de vaatwasser en andere apparaten voor je aangesloten wordt?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32
Maandag heb ik gesproken met een medewerker van Eneco. Als ik het goed begrepen heb, werkt het bij Eneco als volgt:

1. Teruglevering hoog + laag tarief wordt opgeteld.
2. Dit wordt eerst verrekend met verbruik hoog tarief (maximaal 5000kWh).
3. Resterende deel (indien aanwezig en totaal tot maximaal 5000kWh) wordt verrekend met laag tarief.
4. Meer terug geleverd dan verbruikt of meer teruggeleverd dan 5000kWh wordt vergoed (iets van 8 cent per kWh)

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 22:33
Woodski schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:12:

Nou moet ik om klant te worden mijn aankoopbewijs van de PV installatie aan Greenchoice overhandigen.
Ten eerste zie ik daar absoluut het nut niet van in. En ten tweede is het zelfbouw met hier en daar gekocht spul van o.a. marktplaats en heb ik amper facturen.
Daar vroegen ze bij mij ook om. Ik heb ze toegezegd deze op te sturen....
Dat moet alleen nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

wmeester schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:25:
[...]

Daar vroegen ze bij mij ook om. Ik heb ze toegezegd deze op te sturen....
Dat moet alleen nog gebeuren.
De reden dat ze een factuur willen zien is dat je 0,25 ct extra korting krijgt als je zonnestroom levert.
Dat controleren ze blijkbaar met zo'n factuur (heb de mijne ook al 2 keer op moeten sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Anoniem: 356499 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:28:
[...]
De reden dat ze een factuur willen zien is dat je 0,25 ct extra korting krijgt als je zonnestroom levert.
Dat controleren ze blijkbaar met zo'n factuur (heb de mijne ook al 2 keer op moeten sturen).
25 cent korting? Waarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

0,25 cent korting op stroom prijs. Niet 25 cent maar 0,25 cent

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
c70070540 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:49:
[...]
Oh ja, oeps, verkeerd gelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Goed nieuws voor de liefhebbers van zwarte zonnepanelen:

Nanolichtverstrooiers maken zonnecellen zwart - en efficiënter (bron engineersonline.nl)

De vraag die alleen weer opkomt, is: wat is het toegenomen rendement en wanneer komt het beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

c70070540 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:49:
[...]

Normale korting (op "grijze variabele stroomprijs van de zogenaamde regioleverancier") is een kwart Eurocent per kWh incl. BTW. Als "bewezen" zonnepanelen eigenaar/zonnestroom invoeder krijg je dat bedrag verdubbeld. Zie mijn tarief opbouw (zogenaamde "regioleverancier" is dan in hun ogen Vattenfall/NUON omdat ik in netgebied Liander woon, wat vroegah onderdeel was van de NUON holding):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Tarief_elektra_GC_2012_I.gif

Daar houd ik eerst de "exclusief BTW" berekening aan voor de kortingspost (een halve Eurocent/kWh gedeeld door 1,19 is 0,42 Eurocent/kWh) om de ex BTW posten apart te houden en de all-in BTW apart te kunnen berekenen (voor het in rose gekleurde gedoe wat naar de Staat gaat, onderaan).

Ik heb trouwens nooit iets hoeven laten zien. Ik ben zij-instromer van Echte Energie. Daar heb ik (ook) nooit aankoop bonnen hoeven laten zien. Sterker nog, ik kreeg daar een opwek vergoeding bovenop salderen. Maar ja, die tijd is voorbij. Overigens heeft "een bekend Tweede Kamerlid" mij daar ingeschreven, zelfs nadat ik aangaf dat ze niks aan me zouden verdienen ... totdat de hele zooi aan Eneco werd verkocht en ik bij GC belandde ... waar ze me gewoon als "met zonnepanelen geregistreerd klant bij Echte Energie" overnamen. Met dus die halve Eurocent/kWh (incl. BTW) korting.

Eigenlijk wel lullig. De marktwaarde van mijn zelf opgewekte zonnestroom is door die korting ook wat "aan de lage kant". Maar ach, je kunt niet alles hebben...

Inderdaad, merkwaardig wereldje :*)

@JakeNL
Goed nieuws voor de liefhebbers van zwarte zonnepanelen:

Nanolichtverstrooiers maken zonnecellen zwart - en efficiënter (bron engineersonline.nl)

De vraag die alleen weer opkomt, is: wat is het toegenomen rendement en wanneer komt het beschikbaar?
Nou, het is net in Nature verschenen, dus dat gaat nog wel ff duren.

Wel straks lekker innovatie subsidie bij Verhagen van E, L & I scoren natuurlijk... :P

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2012 17:44 . Reden: Niet wachten, maar NU kopen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De juiste cup maat is weer gevonden :)
http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die cup zag er vandaag in Z-Limburg wat gerafeld uit..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Zeer interessant, ben wel benieuwd wat die gaan kosten t.o.v. Involar, Enecsys, en Enphase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:26
mmmhhmm In de technische gegevens staat wel een netfrequentie van 60Hz. ipv de gebruikelijke 50Hz.
25 year limited warranty. Had de OK4E die ook niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Woodski schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:12:

Morgen maar weer bellen...
Dat zelfde gezeur heb ik ook gehad met Greenchoice.
Volgorde:
Installatie aanmelden bij de netbeheerder (anders wil Greenchoice niets doen)
Netbeheerder stuurt jou een bevestiging.
Installatie aanmelden bij Greenchoice
Bevestiging netbeheerder en aankoopbewijs opsturen naar Greenchoice.

Ik ben nog steeds blij met Enexes als netbeheerder, dat liep allemaal zeer soepel.
Ik kreeg zelfs de keus Ferraris behouden of een gratis digitale meter met produktietelwerk.
Ook de bevestiging van Enexes kwam lekker snel in de bus, niets dan lof.
Greenchoice daar in tegen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er werken kundige aardige mensen daar,
maar nederland wil marktwerking en goedkoop.
daarom krijg je altijd een nono aan de lijn, niet alleen bij greenchoice.
de klant die belt is over het algemeen ook nogal een nono op dit gebied,
dus het is niet meer dan logisch dat daar een nono tegenover staat.
zo is dat gemanaged.
dat is wat we willen toch ?

triest is het wel woodski, dat je uiteindelijk tot dezelfde conclusie gaat komen als ik die nogal hard klonk in deel 6 of zo van het forum, en er verandert helemaal niets.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-02-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonnefreak schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:31:
[...]

mmmhhmm In de technische gegevens staat wel een netfrequentie van 60Hz. ipv de gebruikelijke 50Hz.
Ja, de Amerikaanse markt zuipt die dingen. Lekker makkelijk schakelen voor de luie installateurs. Als er een "probleem" is, is de inverter producent de lul, en kan er daar worden geclaimd.

Installateur: "IK heb niks fout gedaan! Ik heb netjes de kabels verbonden, dus het moet aan jullie liggen!"

(claim cultuur....)

Mijn OK4tjes doen het nog hoor (oudste zijn 11 jaar and going strong). Maar of ze die 25 jaar gaan halen...

... misschien zit ik tegen die tijd wel in Duitsland, hoewel het daar nu ook eng begint te worden met de heren politici ...

@Spek
SDE geneuzel.
https://www.agentschapnl....de-opent-op-13-maart-2012
Ja, ik had de trieste bende al binnen geharkt en mijn computer met oneindige hoeveelheden megabytes vervuild. Je slibt er compleet van dicht van die onafzienbare ambtelijke ongein. Hoe ga je enkele tientallen pagina's "stimulerings" regeling samenvatten? Maar niet doen dan. Ik zal nog paar opmerkingen maken over PeeVau, maar dat is helemaal dood gemaakt (was al lang besloten, nu in keurige ambtelijke taal "verwoord". Agentschap NL kan weer de nodige ambtenaren uit een blik gaan trekken om de oneindige discussies met subsidie aanvragers proberen in goede banen te gaan leiden.

Die stukken staan barstensvol met getallen en hersenverwekende artikel verwijzingen waar uitsluitend de dik betaalde juristen van de Grote Jongens weer een leuke kluif aan zullen hebben, en dus gaan daar de grootste geldstromen weer naar toe. L'Histoire se repête. Wie immer.

Je moet er maar trek in hebben...

Brrrrrrrrrrr.

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 22-02-2012 21:53 . Reden: Brrrrrrrr. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 09:44
zonnigtype schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:26:
[...]
... misschien zit ik tegen die tijd wel in Duitsland, hoewel het daar nu ook eng begint te worden met de heren politici ...
Gisteren liet je ook al in die trant uit. Wat is daar loos, volgens jou?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:35:
[...]

Gisteren liet je ook al in die trant uit. Wat is daar loos, volgens jou?
Full-scale war tussen economische zaken en het milieu ministerie (wat die naam ook verdient, i.t.t. in ons land).

CDU wil al heel lang hard cappen, er is nu weer sprake van inperking van de Einspeise Vergütung, zeg maar slechte voorbeeld NEEderland overnemen: maximale kWh/kWp.jaar vergoeding. Gaat gegarandeerd, als dat er door gedrukt gaat worden, slecht kwalitatieve installaties opleveren, want het maakt dan feitelijk toch niet meer uit wat je op je dak laat pleuren, die "cap" ga je dan toch wel halen (terwijl de potentie op een dak veel hoger ligt). Dus dan dreigt inferieure import rotzooi, laten we het netter noemen, "goedkoop tweederangs-spul" in toenemende mate de eigen (meestal hoge kwaliteit leverende) producenten het faillissement in te jagen. Zeeeeer slechte zaak. Vooral ook voor de industrie die er in slaagde steeds hogere efficiënties in de commerciële lijnen te krijgen. Dat is dan niet meer "nodig", minder is ook goed. Slecht, slecht, slecht.

Laatste bericht: tot zelfs dertig procent extra degressie, vergoeding per kWh op 90% maximeren, ingangsdatum 1 april i.p.v. de oorspronkelijk geplande degressie per 1 juli.

Als dat er door wordt gedrukt, gaat maart een verwoestende bijbouw gerealiseerd worden is mijn inschatting. Hebben ze (in Berlijn) dan zelf op hun geweten. Nu nog ff scoren voor 24,43 eurocent/kWh, 20 jaar lang, tenzij ze, link geworden door de afgelopen jaren, gaan proberen om met terugwerkende kracht naar 1 januari, die vluchtroute alsnog af te snijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooi systeem geworden, al zeg ik het zelf. Dus wat meer foto's. EIA gesubsideerd systeem, terugverdientijd 7-8 jaar. Verbruik volledig op nul gezet, van een bandencentrum (Hengelo). Greenchoice, en een gloedjenieuwe slimme meter. 116x Yingli Panda 260Wp op 2x SMA TP15000, Flatfix 15 graden, Sunny Beam in de wachtkamer.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-4CdUHo1IykA/T0VS417IUnI/AAAAAAAAL4Q/2l1r0OuFme0/s800/P1090573%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-rGnYhA0DnNI/T0VTEIv9S1I/AAAAAAAAL5A/2ZygnG5NtgU/s800/P1090579%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-DI_HgCxH6tw/T0VTKJ0rn4I/AAAAAAAAL5Y/Ed0JbwNRVYU/s800/P1090582%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-FllR0IXG9Z0/T0VTNuO_9ZI/AAAAAAAAL5k/bhTAh1qonC0/s800/P1090584%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-OlHZfPa3Bf0/T0VTUUX5mWI/AAAAAAAAL54/Da8TqC1FoFE/s800/P1090587%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ijLY2TTKfU4/T0VTb4sMTiI/AAAAAAAAL6k/acRChImu0tY/s800/P1090591%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-82UfM7nRuB0/T0VTeU9LTSI/AAAAAAAAL6w/yvO5Il6bcFA/s800/P1090592%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Xdv44SAZBUk/T0VTmTSKbAI/AAAAAAAAL70/J_JRxm4NMYw/s800/P1090601%2520%2528Large%2529.JPG

Nieuwe kabelgoten in gebruik genomen, zijn niet goedkoop, maar houdt de kabels mooi uit het water en montage gaat stukje sneller. En ziet er gewoon superstrak uit. Verder de Flatfix steunen op extra tegeldragers ter bescherming van het bitumen. Doen we ook maar standaard tegenwoordig, dingen kosten niets. Een nieuw dak wel.

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 22-02-2012 22:01 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:31:
[...]
Misschien is het net zoals die Involar dingen dual-frequency: 50/60 Hz. Zal wel automatisch de lijn-frequentie worden gedecteerd?

Zijn die dingen niet gebasseerd op een soort referentie-ontwerp ofzo? Ze lijken allemaal zo op elkaar (involar, enecsys, enphase, en aptronic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:59:
Mooi systeem geworden, al zeg ik het zelf. Dus wat meer foto's. EIA gesubsideerd systeem, terugverdientijd 7-8 jaar. Verbruik volledig op nul gezet, van een bandencentrum (Hengelo). Greenchoice, en een gloedjenieuwe slimme meter. 116x Yingli Panda 260Wp op 2x SMA TP15000, Flatfix 15 graden, Sunny Beam in de wachtkamer.

oooooh en aaaah sopfoto's
Je gaat vooruit... (zie markering)

>:)

Feli, leuk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

ericplan

5180 Wp PV

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nieuwe kabelgoten in gebruik genomen, zijn niet goedkoop, maar houdt de kabels mooi uit het water en montage gaat stukje sneller. En ziet er gewoon superstrak uit. Verder de Flatfix steunen op extra tegeldragers ter bescherming van het bitumen. Doen we ook maar standaard tegenwoordig, dingen kosten niets. Een nieuw dak wel.
Mooie grote installatie, toch ben ik netter van je gewend. De opengeknipte stukjes flex om de kabel zien er amateristisch uit. De draadgoot lijkt gegalvaniseerd? Wat is de levensduur? Hoe ziet dat er over 10 jaar uit? Ook bij de omvormer is de kabelvoering minder strak.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tja, je moet wat om het netjes in de goot te krijgen, dan pak je flex ter begeleiding. Dat kun je niet netjes met hostaliet oplossen. Eerst ging het 'gewoon' hostaliet in, maar dat mag niet meer. Solar bekabeling moet aantoonbaar vrij zijn van permanente vrijstelling aan water. Mag niet in water liggen. Hostaliet onder grind stoppen is dus ook geen optie meer.

Kabelgoot is thermisch verzinkt staal, de gemiddelde laagdikte van de coating bedraagt 70 µ. Geschatte duur in jaren van de beschermende coating in een landelijke omgeving 20 - 40 jaar. Ik teken d'r voor.

Bij de omvormer is het juist keurig, dat ben ik niet met je eens.. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• yzf1kr
Collega van mij heeft een offerte gekregen voor een installatie op zijn dak, en vraagt mij of dat een goede prijs is. Ik heb er ook nog niet veel verstand van maar volgens mij kan het wat lager/beter, dus ik post hem maar even hier:

8 x Moser Baer 220Wp
1 x SunEzy 2000
Montage materiaal

€3482 = 1.98/Wp

Dit is exclusief montage, electrische installatie, inbedrijfstelling etc etc

Volgens mij is er voor dat geld ook een setje monocristlijne panelen te krijgen, met nog iets meer vermogen.
En hoe zit het met de montage kosten?

Wat is jullie mening

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MoserBear = goed paneel, omvormer is relatief onbekend dus minder zekerheid. Prijs is aan de hoge kant.

yzf1kr schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 07:57:
Collega van mij heeft een offerte gekregen voor een installatie op zijn dak, en vraagt mij of dat een goede prijs is. Ik heb er ook nog niet veel verstand van maar volgens mij kan het wat lager/beter, dus ik post hem maar even hier:

8 x Moser Baer 220Wp
1 x SunEzy 2000
Montage materiaal

€3482 = 1.98/Wp

Dit is exclusief montage, electrische installatie, inbedrijfstelling etc etc

Volgens mij is er voor dat geld ook een setje monocristlijne panelen te krijgen, met nog iets meer vermogen.
En hoe zit het met de montage kosten?

Wat is jullie mening
Moser Baer is iets uit India. Groot bedrijf, maar nog klein in solar.
Schneider (Sunezy) is niet zo bekend inderdaad.
Prijs is te hoog, Voor dat geld kun je makkelijk iets kopen Sharp of Yingli aan een SMA enz

• hansdegit
Even een vraagje over selectiviteit:
Een paar dagen geleden vertelde SunShineCompany dat zijn SMA regelmatig 24A op zijn zekeringkast pompt. Nu vraag ik me af: wat klapt er nou eerder? Een C-automaat van 20A of een smeltveiligheid van 25A?

Op zich is die vraag wel interessant. Immers, de hoofdzekering zal alleen een hoge stroom te verhapstukken hebben als er geen afnemers zijn vóór die hoofdzekering. Dat zou er voor pleiten om een omvormer op dezelfde fase te zetten als een aantal flnke afnemer die je op piekdagen gebruikt. Ik denk aan wasmachine,

Schiet aub gaten in deze redenering; ik zie vast iets over het hoofd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mkleinman
  • Laatst online: 21:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een aantal "speciale" lasdoppen weten te bemachtigen waar zowel 4mm2 als 2,5mm2 in verwerkt kan worden.

Op dit moment heb ik nog 3x 2,5mm2 ( 1x fase, 1x nul, 1x randaarde ) in mijn hele PV groep zitten. Gesteld ik zou naar 4mm2 gaan, hoeveel zou me dit extra opleveren en is het verstandig om te doen?

Situatie:
  • 12 meter VD draad vanaf de meterkast tot en met de eerste grote verdeeldoos op de vliering
  • 1 meter VD draad vanaf bovenstaande verdeeldoos t/m omvormer1 ( Solarmax 2000S )
  • 6 meter VD draad vanaf bovenstaande verdeeldoos t/m overige omvormers op zolder ( 2x Steca / Soladin / Gridfit ).
  • Totaal ongeveer 3800Wp aangesloten op die groep.
  • Oostinstallatie: 3275Wp
  • Westinstallatie: 500Wp
  • Zuidinstallatie: 93Wp
Zou ik er veel mee winnen wanneer ik van 3x 2,5mm2 naar 3x4mm2 ga in mijn geval?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hansdegit
http://www.euronorm.net/c...b2cc322566b59c5f4e673f405

Scheelt je dus 2,5 mOhm per meter. Volgens mij kan je nu uitrekenen welk vermogen bij de meterkast aankomt.

[ Voor 88% gewijzigd door hansdegit op 23-02-2012 09:55 ]

mkleinman schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:03:
Ik heb een aantal "speciale" lasdoppen weten te bemachtigen waar zowel 4mm2 als 2,5mm2 in verwerkt kan worden.

Op dit moment heb ik nog 3x 2,5mm2 ( 1x fase, 1x nul, 1x randaarde ) in mijn hele PV groep zitten. Gesteld ik zou naar 4mm2 gaan, hoeveel zou me dit extra opleveren en is het verstandig om te doen?

Situatie:
  • 12 meter VD draad vanaf de meterkast tot en met de eerste grote verdeeldoos op de vliering
  • 1 meter VD draad vanaf bovenstaande verdeeldoos t/m omvormer1 ( Solarmax 2000S )
  • 6 meter VD draad vanaf bovenstaande verdeeldoos t/m overige omvormers op zolder ( 2x Steca / Soladin / Gridfit ).
  • Totaal ongeveer 3800Wp aangesloten op die groep.
  • Oostinstallatie: 3275Wp
  • Westinstallatie: 500Wp
  • Zuidinstallatie: 93Wp
Zou ik er veel mee winnen wanneer ik van 3x 2,5mm2 naar 3x4mm2 ga in mijn geval?
Zoiets kun je makkelijkst in sunny design doen.
Volgens mij is het verschil te klein om achteraf aan te passen.
Zelfs als je het installeert neem je wel dikker, maar dat is meer het gevoel dan ratio.

• Bartjuh
  • Niet online
SunshineCompany schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 07:59:
MoserBear = goed paneel, omvormer is relatief onbekend dus minder zekerheid. Prijs is aan de hoge kant.
Die SunEzy dingen heb ik voor 400 euro op Ebay gezien. Moet wel een DC switch voor, want dat zit niet ingebouwd.

http://www.ebay.nl/itm/We...ronik&hash=item256bf441f5

Vandaar dat ze hem aanbieden waarschijnlijk ;)

• yzf1kr
Anoniem: 334569 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 08:30:
[...]

Prijs is te hoog, Voor dat geld kun je makkelijk iets kopen Sharp of Yingli aan een SMA enz
Anoniem: 334569 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 08:30:
[...]
Bedankt, ik zal het doorgeven.
Ik had al zo'n vermoedden, dat dit niet het maximum haalbare was.

• hansdegit
Schneider is in NL niet zo bekend, tenminste: op het gebied van omvormers.
Ik denk dat iedereen het merk APC wel kent uit de noodstroomvoorzieningen, ook van Schneider.

Ik weet dat sunsystems veel van die Sunezy omvormers wegzet.
http://www.schneider-elec...%3ANetgekoppelde+systemen

Geen ervaring mee, overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 23-02-2012 10:29 ]

yzf1kr schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:23:
Bedankt, ik zal het doorgeven.
Ik had al zo'n vermoedden, dat dit niet het maximum haalbare was.
Het is wel altijd lastig met kleinere installaties.
Maar 220 panelen is echt van gisteren.

Plat of schuindak? Wellicht is het installeren zelf te doen.
Een tip is alvast je meterkast en kabel naar boven klaar te maken.

Waar zit hij geografisch gesproken?

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12
Iemand met ervaring met het merk Sun-Earth?
Meer specifiek met hun Sun-Earth polykristallijn 170Wp zonnepanelen.
Deze worden namelijk tegen een scherpe prijs bij mij in het dorp aangeboden (153 euro)
Ik realiseer me dat het panelen zijn die weinig vermogen hebben voor hun afmetingen. Dit is geen probleem voor mij zolang de levensduur maar in orde is.

Sun Earth klinkt me een beetje fout in de oren, maar het lijkt een Duitse firma te zijn wat wel weer positief op mij over komt. Ook lijken ze hun zaakjes goed voor elkaar te hebben op het gebied van recycling wat natuurlijk een goede zaak is. Iemand die hier wat meer over kan zeggen.

Ik overweeg dan ook om er een 4 tal aan te schaffen en deze aan een steca 500 omvormer te hangen. Hiermee is de omvormer dan wat aan de lichte kant, maar die gok durf ik wel aan. Zeker de mogelijk niet optimale condities (schaduw gedurende een deel van de dag).

• yzf1kr
Anoniem: 334569 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:31:
[...]
Het is wel altijd lastig met kleinere installaties.
Maar 220 panelen is echt van gisteren.

Plat of schuindak? Wellicht is het installeren zelf te doen.
Een tip is alvast je meterkast en kabel naar boven klaar te maken.

Waar zit hij geografisch gesproken?
Schuin dak, 30 Graden, op Zuid.

Hij woont in Midden Limburg. De leverancier leverde voorheen voornamelijk aan (varkens-)boeren.
En probeert nu de particuliere markt wat op te gaan.

lithoijen schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:40:
Iemand met ervaring met het merk Sun-Earth?
Staat te boek als China - B of China 2e rij. Kun je doen dus.

• lithoijen
Ik ondertussen wel gevonden dat ze ook de merknaam nbsolar voeren.

Vraagje, waar halen jullie toch al die informatie vandaan met betrekking tot de verschillende merken.
Is daar een overzicht van terug te vinden in een vakblad of website. Of is dit meer een geval van veel lezen en informatie bijhouden waardoor je een totaalbeeld op bouwt door de tijd heen?

[ Voor 69% gewijzigd door lithoijen op 23-02-2012 11:10 ]

lithoijen schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:03:
Ik ondertussen wel gevonden dat ze ook de merknaam nbsolar voeren.

Vraagje, waar halen jullie toch al die informatie vandaan met betrekking tot de verschillende merken.
Is daar een overzicht van terug te vinden in een vakblad of website. Of is dit meer een geval van veel lezen en informatie bijhouden waardoor je een totaalbeeld op bouwt door de tijd heen?
Duitse fora + internet, de eerste keer dat ik dat merk voorbij zag komen moet 3 a 4 jaar geleden zijn.
Als er in de tussentijd geen klachten komen......

Lekker objectief he?
Verder zijn er diverse testen, maar daar komen dit soort merken niet in voor.
In dat kader vind ik Upsolar overigens wel een leuke om te noemen. Heel goed getest. Chinees en zou op zich heel betaalbaar moeten zijn. Wordt alleen niet verkocht in NL (voor zover IK weet dan)

• lithoijen
Het is in ieder geval een ondoorzichtige markt voor amateurs als ikzelf.

Behalve Sun Earth bied deze leverancier ook nog de merken:Jinko en ET-solar aan voor leuke prijzen.
Maar na wat zoekwerk plaats ik deze in dezelfde klasse als Sun Earth, al lijkt Jinko in omvang wat groter te zijn.

Ik ben in de markt voor een setje van ca 585 wp. Hiervoor heb ik subsidie toegekend gekregen.
Ik moet dus wel minimaal 585 aan zonnepanelen neerleggen.
Kortom dat word waarschijnlijk weer een setje aan een steca 500 zoals ik er al meer heb. Dat lukt dus niet met de wat groter panelen die allemaal ruim meer als 5A leveren wat niet combineert met een steca. Dit maakt de keuze vrijheid gelukkig iets kleiner en daarmee overzichtelijker. Of jullie moeten nog een leuke ca 500w omvormer weten die wel 8a slikt.

ericplan schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:32:
De opengeknipte stukjes flex om de kabel zien er amateristisch uit.
Ook bij de omvormer is de kabelvoering minder strak.
O jee, ik heb ook opengesneden flex..... :X .. Best handig als bescherming. ;)

Verder vind ik die omvormer echt wel voldoende netjes hangen. Die kabels?
Moeten de buigingen met een vaste radius zijn?

Ik denk dat het goed hangt en waar het om draait is de opbrengst. Zonder twijfel is dat 1000kWh/kWp in dit geval. Nu en straks.

Overigens een luxe installatie met dure panelen voor een commerciële toepassing, bijzonder.

• antonboonstra

antonboonstra

lithoijen schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:53:
Of jullie moeten nog een leuke ca 500w omvormer weten die wel 8a slikt.
Soladin 600?
Mooi systeem geworden, al zeg ik het zelf. Dus wat meer foto's.
Prachtig systeem hoor en superstrak aangelegd. Alleen bij zo'n mooie installatie neem je toch geen genoegen met een simpele Sunny Beam?

[ Voor 33% gewijzigd door antonboonstra op 23-02-2012 12:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• lithoijen
Fijn nog meer keus. ;)
De soladin heeft wel een behoorlijk lager rendement ivm een steca.
Ook is hij actief gekoeld, wat ik toch wel een nadeel vind.
Maar hij is wel super flexibel tov een steca.

Ik zal er eens serieus naar kijken, bedankt.

Hij is ook wat duurder als een steca blijkt.
Ik denk dat ik toch voor een steca 500 systeem ga icm panlen met een maximale stroom van 5A.
Past ook beter bij de installatie die ik al heb staan.

Of toch een sun 500G, ook lekker goedkoop.
Heb ik al wel wat mindere ervaringen over gehoord.

[ Voor 37% gewijzigd door lithoijen op 23-02-2012 12:07 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

antonboonstra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:55:
Prachtig systeem hoor en superstrak aangelegd. Alleen bij zo'n mooie installatie neem je toch geen genoegen met een simpele Sunny Beam?
Ik zeg: jSunnyreports!

* mkleinman duikt onder de tafel

Overigens daarnet even het verlies uitgerekend met 4mm2 t.o.v. 2,5mm2 en de lijn volledig belast op 16A.

Bij 16A invoeding (3680W) is het extra verlies t.o.v. 2,5mm2 slechts 25W

Dus om daarom nu alle bekabeling te gaan vervangen voor 4mm2? Nee....

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 334569 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:54:
[...]

O jee, ik heb ook opengesneden flex..... :X .. Best handig als bescherming. ;)

Verder vind ik die omvormer echt wel voldoende netjes hangen. Die kabels?
Moeten de buigingen met een vaste radius zijn?

Ik denk dat het goed hangt en waar het om draait is de opbrengst. Zonder twijfel is dat 1000kWh/kWp in dit geval. Nu en straks.

Overigens een luxe installatie met dure panelen voor een commerciële toepassing, bijzonder.
Flex is slecht bestand tegen UV. Het wordt hard en bros. Daar is dus over een paar jaar niets van over. Met betrekking tot de kabels bij de omvormer. Gelet op de grootte van de installatie is een markering van de kabels wel noodzakelijk. Bij eventuele storingen aan de installatie is het lastig troubleshooten. Dat gaat dus over + en - en stringnummer. Ook op het dak is nummering wel handig.

(miereneukmodus)
De pijpjes onder de rechteromvormer zijn te lang/te kort en de klem zit te dicht op het eind van de buis. De pijpjes onder de linkeromvormer zijn ook niet even lang.
(/miereneukmodus)

A'dam PVOutput

ericplan schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:22:
Flex is slecht bestand tegen UV. Het wordt hard en bros. Daar is dus over een paar jaar niets van over.
Ok ik ga erop letten, maar wat is flexibel en wel bestand tegen UV?

Bedrading is relatief simpel vind ik. Achter het dashboard van de gemiddelde auto zou je gek worden.
(uitgezonderd de twisted-wire digi canbus gevallen natuurlijk)

Overigens...
http://www.euro-electroni...16mm-attema-art-nr-110230
Flexibel en UV bestedig

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 23-02-2012 12:47 ]

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
mkleinman schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:03:
Ben benieuwd wat dat dan weer voor speciale doppen zijn, heb je een linkje?. Volgens mij zijn lasdoppen altijd geschikt voor verschillende draaddiameters. Vanwege de constructie en het gebruik slaat de specificatie op de totale dikte van de draden, niet op de individuele draden. Een Conex (groene) lasdop 'universeel' is dan voor 3-12.5 mm^2, waarmee je normaal thuis alles kunt dekken (2 keer schakeldraad tot max. 5 keer 2.5 mm^2 draad). Daar kan je dus ook gewoon twee of drie keer 4 mm^2 mee verbinden.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 334569 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:45:
[...]

Ok ik ga erop letten, maar wat is flexibel en wel bestand tegen UV?

Bedrading is relatief simpel vind ik. Achter het dashboard van de gemiddelde auto zou je gek worden.
(uitgezonderd de twisted-wire digi canbus gevallen natuurlijk)

Overigens...
http://www.euro-electroni...16mm-attema-art-nr-110230
Flexibel en UV bestedig
Mijn ervaring met (attema)flex is toch beslist anders. Na een jaar op het dak is het beslist niet meer flex, maar breekt het direct in stukken.
En je vergelijking met het autodashboard gaat niet helemaal op. Ten eerste is dat gedocumenteerd in een schema. Ten tweede hebben de draden vaak een nummer of een kleur. Hier lopen zestien zwarte draden naar twee omvormers met als enige markering een rood of blauw plakbandje. Niet super ingewikkeld, maar wel met kans op fouten.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

asvogel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:36:
[...]

Ben benieuwd wat dat dan weer voor speciale doppen zijn, heb je een linkje?. Volgens mij zijn lasdoppen altijd geschikt voor verschillende draaddiameters. Vanwege de constructie en het gebruik slaat de specificatie op de totale dikte van de draden, niet op de individuele draden. Een Conex (groene) lasdop 'universeel' is dan voor 3-12.5 mm^2, waarmee je normaal thuis alles kunt dekken (2 keer schakeldraad tot max. 5 keer 2.5 mm^2 draad). Daar kan je dus ook gewoon twee of drie keer 4 mm^2 mee verbinden.
Speciaal als zijnde, ik kende het type niet. Deze moet je eerst open klikken, daarna draad erin ( 4mm2, 2,5mm2 of 1,5mm2 ) en daarna de klem weer vast klikken.

IMHO hele mooie lasklemmen :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:31:
[...]

Speciaal als zijnde, ik kende het type niet. Deze moet je eerst open klikken, daarna draad erin ( 4mm2, 2,5mm2 of 1,5mm2 ) en daarna de klem weer vast klikken.

Fotootje?

A'dam PVOutput

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:26
hansdegit schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 08:50:
Even een vraagje over selectiviteit:
Een paar dagen geleden vertelde SunShineCompany dat zijn SMA regelmatig 24A op zijn zekeringkast pompt. Nu vraag ik me af: wat klapt er nou eerder? Een C-automaat van 20A of een smeltveiligheid van 25A?

Op zich is die vraag wel interessant. Immers, de hoofdzekering zal alleen een hoge stroom te verhapstukken hebben als er geen afnemers zijn vóór die hoofdzekering. Dat zou er voor pleiten om een omvormer op dezelfde fase te zetten als een aantal flnke afnemer die je op piekdagen gebruikt. Ik denk aan wasmachine,

Schiet aub gaten in deze redenering; ik zie vast iets over het hoofd.
Beng beng,

Als ik je berichten zo eens bekijk dan wil je vanuit de groepenkast een kabel naar zolder leggen om hier een tweede groepenkast op aan te sluiten. Op deze tweede groepenkast wil je een aantal zware apparaten gaan aansluiten zoals een wasmachine en een doorstroomboiler en misschien nog andere apparaten. Nu wil je eigenlijk ook nog je zonnepaneleninverter op die tweede groepenkast aansluiten.
tja ik weet niet of dit allemaal volgens de regeltjes van de kunsten is.

Ik denk maar even zo stel dat je nou al die apparaten aan hebt staan en de zonnepanelen leveren ook hun deel af aan zware verbruikers.
Nu wordt het opeens flink bewolkt en de productie van de panelen loopt terug naar nul.
Wat gaat er dan gebeuren denk je?
In het optimale geval gaat er dan een flinke stroom door de stroomdraden lopen vanaf de eerste groepenkast naar de tweede.
Aangezien je 2 draden voor de fase en de nul gebruikt 2x2,5mm2 parallel (in jou geval) kun je er vanuit gaan dat als er ooit een keer door trillingen of andere verschijnselen er 1 draad los gaat van die 2 die aan elkaar geschakeld zitten dat er dan misschien wel 35amp (afhankelijk van je grootstroomverbruikers) door een 2,5mm2 draad gaat lopen.
Ik vind dat je een erg groot risico gaat nemen.

Dit is mijn gedachte spinsel over jou berichten.
Misschien dat ik er naast zit maar teken anders eens een stroomdiagram en leg die aan ons voor.
We denken graag met je mee :)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Sunny Beam heeft 1 groot voordeel; je kan er mee gooien / smijten en het gaat niet kapot. Al het andere is ingewikkeld, dus groter risico. Probeer het simpel te houden. En waarom mooie Panda's? 10% hoger rendement per m2, dus 10% minder ballast op het dak.

• antonboonstra

antonboonstra

Uiteraard is de prijs per paneel hoger, maar is de prijs per Wp eigenlijks (veel) hoger? Ben wel benieuwd hoeveel (%) het scheelt.

[...]

Wago?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

antonboonstra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:00:
Uiteraard is de prijs per paneel hoger, maar is de prijs per Wp eigenlijks (veel) hoger? Ben wel benieuwd hoeveel (%) het scheelt.
De prijs per paneel is 10% hoger, de Wp prijs onder de streep ongeveer 5%. Zoiets.

• hansdegit
zonnefreak schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:38:
[...]

Beng beng,

Als ik je berichten zo eens bekijk dan wil je vanuit de groepenkast een kabel naar zolder leggen om hier een tweede groepenkast op aan te sluiten.
Op deze tweede groepenkast wil je een aantal zware apparaten gaan aansluiten zoals een wasmachine en een doorstroomboiler en misschien nog andere apparaten. Nu wil je eigenlijk ook nog je zonnepaneleninverter op die tweede groepenkast aansluiten.
Nee, maar ik kan me voorstellen dat je dat uit mijn postings afleidt.
tja ik weet niet of dit allemaal volgens de regeltjes van de kunsten is.
Ik wel, da's niet volgens de regels der kunst.
We denken graag met je mee :)
Gelukkig.

Ik heb natuurlijk een paar weken terug een groep aangelegd die is afgezekerd op 20A. Die hele groep moet opnieuw, met 3x P, N, en Aarde. Dus da's allemaal niet meer zo van toepassing, postings dienaangaande mag je gevoeglijk vergeten.
Het gaat mij erom of ik de aardlekautomaat van 20A nog ergens anders voor kan gebruiken. Vandaar mijn vraag over selectiviteit. Stel je nou voor dat ik de aanbouw nog vol plemp met 4,6kW en een monofasige inverter. Knalt dan de hoofdzekering van de betreffende fase er eerder uit dan de C-automaat van 20A?
Zeker als ik nog andere verbruikers heb (op andere groepen!!).

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 23-02-2012 15:07 ]

• yzf1kr
zonnigtype schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:51:
[...]
Full-scale war tussen economische zaken en het milieu ministerie (wat die naam ook verdient, i.t.t. in ons land).

CDU wil al heel lang hard cappen, er is nu weer sprake van inperking van de Einspeise Vergütung, zeg maar slechte voorbeeld NEEderland overnemen: maximale kWh/kWp.jaar vergoeding. Gaat gegarandeerd, als dat er door gedrukt gaat worden, slecht kwalitatieve installaties opleveren, want het maakt dan feitelijk toch niet meer uit wat je op je dak laat pleuren, die "cap" ga je dan toch wel halen (terwijl de potentie op een dak veel hoger ligt). Dus dan dreigt inferieure import rotzooi, laten we het netter noemen, "goedkoop tweederangs-spul" in toenemende mate de eigen (meestal hoge kwaliteit leverende) producenten het faillissement in te jagen. Zeeeeer slechte zaak. Vooral ook voor de industrie die er in slaagde steeds hogere efficiënties in de commerciële lijnen te krijgen. Dat is dan niet meer "nodig", minder is ook goed. Slecht, slecht, slecht.
Tja, ze moeten Weisweiler toch aan de gang houden.
Stel je voor.... 8)7

ericplan schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:40:
Hier lopen zestien zwarte draden naar twee omvormers met als enige markering een rood of blauw plakbandje. Niet super ingewikkeld, maar wel met kans op fouten.
Ik zie inderdaad 8 draden per omvormer. Die andere 8 zijn te ver weg om aan te kunnen sluiten bij service.
8 draden uit elkaar houden is vrij makkelijk, het gaat om 4 x min en 4 x plus.
Kan me niet voorstellen waarom het los zou moeten. Ook op dat moment kun je markeren door er 1,2,3 en 4 tie-rips op te trekken.

Wat jij erbij wilt is dit denk ik: http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=373&cat=2706

Kans op fouten bij een monteur is echt nul, bij een amateur... de omvormer is beschermd. Dus geen schade.

Je hebt wel gelijk dat een auto bedrading gecodeerd is. Het is alleen niet zo dat je het boek van de codering in alle gevallen tot je beschikking hebt. 400-500 draden is dan best veel.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 23-02-2012 16:26 ]

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
[...]
Ah, dat verheldert de boel: Je bedoelde geen lasdoppen, maar lasklemmen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij worden die toch veel in auto's gebruikt?
Van die blauwe dingetjes.

Zijn die er ook voor huisinstallaties?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Schinnen-groen schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:19:
Volgens mij worden die toch veel in auto's gebruikt?
Van die blauwe dingetjes.

Zijn die er ook voor huisinstallaties?
Kabelklem bedoel jij.
http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1194

Dat is niet voor in huis.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Duidelijk.
Heb je ook een afbeelding van een lasklem op je PC?
bvd

Ik vind alleen maar de bekende lasdoppen op internet.

[ Voor 29% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-02-2012 16:33 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrototaalmarkt.nl/picture.aspx?prodID=135378&fototype=Productfoto&formaat=normaal
http://www.elektrototaalm...klem-3-voudig-soepel.aspx

[ Voor 35% gewijzigd door antonboonstra op 23-02-2012 16:51 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dank!
Ben alweer een jaartje of 25 uit het vak.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pagina: 1 ... 11 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.