yzf1kr schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:36:
[...]
Je hebt gelijk, maar ook daar zit voor mij een stijging in, met mijn verbruik is dat nieuwe systeem helemaal niet gunstiger geworden:
Totale netwerk kosten Electriciteit 2006: 123,06 ex. BTW
Totale netwerk kosten Electriciteit 2011: 129,95 ex. BTW
Voor mij zijn leveringskosten, energiebelasting, zijn ook nog eens de netwerk kosten gestegen.

Welkom in de rauwe werkelijkheid.
Vergeet ook het vastrecht levering niet. Vattenfall heeft dat stiekem met dik dertien procent (...) verhoogd per 1 jan. 2011, geen hond (behalve ik) heeft het opgemerkt. Greenchoice hanteert helaas hetzelfde (dus verhoogde) tarief:
http://www.polderpv.nl/fi...m#vastrecht_elektriciteit

Maar je hebt gelijk, zou je een redelijke afnemer zijn, dan is de stijging wat minder extreem door het vervallen van het variabel tarief door een vast tarief. Maar dat verandert niets aan de snelle stijging van de kale gasprijs en de milieu heffing.
Gasprijs hadden we het hier niet over.
"Milieu heffing" heet bij Min. Fin. energiebelasting, en vanwege de invoering van het capaciteitstarief per 1 jan. 2009 voor elektra (gas was bijna al helemaal uitsluitend op capaciteit gericht, is toen ook 100% geworden) is toen de variabele energiebelasting per kWh explosief gestegen "om de besparingsprikkel te behouden" (
grafiek). Maar tegelijkertijd werd om zuinige burgermensjes te sparen ook de teruggavepost energiebelasting van het Ministerie van Financiën draconisch verhoogd om alle effecten "gemiddeld genomen voor iedereen weer uit te vlakken".
Ook jij krijgt die verhoogde teruggavepost elk jaar gewoon terug. Al is dat de enige post (!) die NIET voor de inflatie wordt gecorrigeerd. En die NIET wordt verhoogd, ook al worden we nu extra gepest door netbeheer met alweer een forse stijging van het capaciteitstarief, bij Liander, bijna 13%, zie eerste screendump... (en nog meer verhogingen van posten waar top-saldeerders helemaal niks voor gesaldeerd krijgen, vastrechten vallen d'r allemaal buiten...).
edit op edit
Ik zie dat je ge-edit had:
EDIT:
Dat grafiekje laat voor het gemak maar het de hele netwerk kosten vervallen, terwijl het niet vervallen is maar door een vast bedrag vervangen is..... zo hou ik de prijs ook laag.

Dat is alleen maar een grafiek om de VA-RI-A-BE-LE kostenposten te illustreren. De hele (verdere) zooi staat op de al gelinkte pagina vermeld, ik ben de enige in Nederland die dit zeer nauwkeurig bijhoudt, met als uitgangspunt de tarieflijsten van de leverancier, de netbeheerder, en die van het Ministerie van Financiën.
http://www.polderpv.nl/financien5.htm
Het is voor zonnepanelen piepeltjes waar het hier over gaat extreem belangrijk om de variabele kosten en de (nooit beïnvloedbare) vastrecht posten uit elkaar te trekken en die separaat te behandelen. Omdat er talloze misverstanden over ontstaan, waar het de effecten aan gaat bij de hier zeer veelvuldig besproken saldering. Daar heb ik laatst weer even het fileermes bij moeten hanteren omdat Natuur en Milieu over Zon Zoekt Dak lulkoek zat te verkopen over de "afnameprijs van netstroom" (een gelogen 25 cent/kWh).
Salderen gaat uitsluitend (!) over variabele posten. Daarom is het essentieel om die apart te behandelen. Al het andere is vastrecht zwijnerij, waar je gedeeltelijk via die ook al volstrekt kunstmatige post "teruggave energiebelasting" (momenteel 318,62 Euro ex BTW, 379,16 Euro incl. BTW per kalenderjaar) voor wordt gecompenseerd. En wat allemaal buiten verhalen over zonnestroom gehouden dient te worden, omdat je het allemaal NIET kunt beïnvloeden.
Alle "tarief" berekeningen waarbij (selectief gehanteerde) vastrechten en/of teruggaveposten op kustmatige wijze in de variabele tarieven worden gepropt zijn niet relevant (zelfs extreem misleidend) voor terugverdientijd berekeningen. Omdat je vastrechten altijd betaalt. Omdat je vaste, niet aan verbruik gerelateerde teruggaveposten altijd ontvangt, ongeacht je gedrag.
Om het helemaal af te maken:
http://www.polderpv.nl/financien7.htm
Inclusief alle noodzakelijke posten (die grotendeels niets met TVT's voor zonnestroom hebben te maken).
(verbruikscijfers linksboven is op jaarbasis, voor de kolom is dat gehalveerd voor berekening effect voor het eerste half jaar)
[
Voor 33% gewijzigd door
zonnigtype op 21-02-2012 14:11
. Reden: Hoe moeilijk moet je het uitleggen? ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)