Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.539.897 views

Onderwerpen

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

He, die hebben we hier ook (Sunpower/NUON renovatie traject ombouw OK4 >>> Soladin600 systeem, februari 2007, voor het systeempje van 6 modules voor de centrale voorzieningen):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/2006_04120041_30pct.jpg

Was wel heftig proppen geblazen in dat verbindingsdoosje (en een dikke VMVK kabel die er ook aan moest voor de afvoer naar beneden, zie links op de foto)...

Zijn handige dingetjes, die klemblokjes...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Anoniem: 238103

wago niet/nooit meer op dc bij eric,
ik heb nog een paar gesmolten voorbeelden, te klein raakvlak,
knip maar eens open, erg weinig raakvlak en koper.
een beetje wago doet al 1,2 ohm extra kabel weerstand op 10 meter.
dc 1 geheel, met mc4,
ac gewoon dikke draaiklemmen/doppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-02-2012 18:56 ]

Anoniem: 334569

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:55:
dc 1 geheel, met mc4,
Dit is toch ook voor AC. Niet voor DC.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:55:
dc 1 geheel, met mc4,
Ja, maar ik ben maar een simpelmansje met slechts parallel gekoppelde AC modules met onschuldige (....) voltages en stroompjes, beste eric... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 22:53
hansdegit schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:06:
[...]

Nee, maar ik kan me voorstellen dat je dat uit mijn postings afleidt.

[...]

Ik wel, da's niet volgens de regels der kunst.

[...]

Gelukkig.

Ik heb natuurlijk een paar weken terug een groep aangelegd die is afgezekerd op 20A. Die hele groep moet opnieuw, met 3x P, N, en Aarde. Dus da's allemaal niet meer zo van toepassing, postings dienaangaande mag je gevoeglijk vergeten.
Het gaat mij erom of ik de aardlekautomaat van 20A nog ergens anders voor kan gebruiken. Vandaar mijn vraag over selectiviteit. Stel je nou voor dat ik de aanbouw nog vol plemp met 4,6kW en een monofasige inverter. Knalt dan de hoofdzekering van de betreffende fase er eerder uit dan de C-automaat van 20A?
Zeker als ik nog andere verbruikers heb (op andere groepen!!).
Als je op de aanbouw 4600 wp aansluit en deze dan via een kabel naar de meterkast brengt dan zal dit eerst via de contactrails worden aangesloten. Als er nu geen enkele verbruiker in huis aanstaat dan gaat er 20 Amp richting de hoofdzekering.
Als je nu opeens een verbruiker van 2000 watt in huis aanzet dan gaat er vanuit de contactrails 4600watt - 2000watt = 2600watt richting de hoofdzekering.

Ik ben zelf niet zo goed thuis in de karakteristieken van smeltpatronen en c automaten. Ik meende ooit wel eens op de LTS geleerd te hebben dat een 16 Amp D smeltpatroon een continustroom van 1,6 * 16 amp= 25,6 Amp mag hebben gedurende een bepaalde tijd. Ik weet echter niet meer hoe lang deze tijd is.
Misschien dat andere mensen dit precies weten.

Hoeveel Wp wilde je nu eigenlijk op zolder aansluiten bij je.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:44
zonnefreak schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:15:
[...]
Hoeveel Wp wilde je nu eigenlijk op zolder aansluiten bij je.
18* 260Wp = 4680Wp. Maar in mei kan dat in deze regio nog wel eens flink hoger zijn.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 334569 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:02:
[...]

Dit is toch ook voor AC. Niet voor DC.
Nou, dat kan wel wezen (ik zie het niet in de specs staan als zodanig). Dat is bij ons allemaal DC-zijdig geïnstalleerd hoor, in opdracht van een van de grootste energieboeren van dit land (voordat ze aan Zweden werden verkocht) ... :X

Maar in mei kan dat in deze regio nog wel eens flink hoger zijn.
spijkenisse(zh) heeft ooit 3360 AC uit 2700Wp gedaan
ooit is dan vorig jaar
toen was zijn systeem al 8 jaar oud.

de hoogste piek die ik ooit heb gezien, was altijd in de eerste week van mei,
was altijd het ac omvormer nominale vermogen helaas, maar dit jaar heb ik overal 125% ingezet
het zou dus zomaar 1 of wie weet wel 2 kilowattjes meer kunnen worden, en het is altijd met wolkjes tussen 13:40 en 14:05 u

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
Ik voel me ook prettiger met lasdoppen. Het voordeel is dat je de blanke draden om elkaar heen draait, waardoor je een groot contactoppervlak krijgt. Natuurlijk is het wel zo dat slecht gemonteerde lasdoppen ook gevaarlijk zijn.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 10:58
Ik heb een vrij eenvoudige vraag:

Ik heb een schuin dak (30 graden) op het ZW. Woning is 4,5 meter breed. Op dit schuine dak zit een dakkapel van 3,5 meter breed; naast/onder de dakkapel kan ik geen panelen plaatsen. Boven/grenzend aan de dakkapel heb ik nog een stuk schuin dak van 2 meter diep en 4,5 meter breed waar panelen geplaatst kunnen worden. Daarnaast heb ik dus een plat stuk van de dakkapel van 3,5 x 3 meter.

Is het mogelijk om één installatie aan te laten leggen waar dan de panelen deels op het platte dak en deels op het 30graden schuine deel direct grenzend aan platte dak worden geplaatst?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:08
@vandermark: met een omvormer met 2 mppt of 2 omvormers wel. (ivm verschil in hellingshoek)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:32:
[...]

He, die hebben we hier ook (Sunpower/NUON renovatie traject ombouw OK4 >>> Soladin600 systeem, februari 2007, voor het systeempje van 6 modules voor de centrale voorzieningen):

[afbeelding]
Zie ik daar nu blauw en bruin in dezelfde lasdop gaan?

Dat PV park in de Oekraine wordt uitgebreid naar 300MWp :o
http://www.nuzakelijk.nl/...n-grootste-zonnepark.html

[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-02-2012 23:24 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
asvogel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:14:
[...]

Ik voel me ook prettiger met lasdoppen. Het voordeel is dat je de blanke draden om elkaar heen draait, waardoor je een groot contactoppervlak krijgt. Natuurlijk is het wel zo dat slecht gemonteerde lasdoppen ook gevaarlijk zijn.
De elektricien die hier even kwam helpen met de laatste beetjes aansluiten zweert ook bij lasdoppen. Het enige waar volgens hem van die steek lasklemmen goed voor waren, was om te zorgen dat amateurs ophielden om levensgevaarlijke constructies met kroonsteentjes te bouwen.

Twee of drie aders lassen in een lasdop heb ik niet veel moeite mee, maar toen ik zag hoe hij 4 of 5 aders in elkaar draaide met een gemak, snelheid en netheid van heb-ik-jou-daar, was ik maar wat blij dat ik de lastige stukjes voor hem had overgelaten. Als je vier of vijf aders moet lassen, dan is daar toch echt wel wat behendigheid voor nodig en anders betwijfel ik toch of het een goede las wordt. (Je moet eerst drie aders netjes in een spiraal draaien, dan een klein stukje terug en de vierde ader in de opengevallen naad tussen andere aders buigen, zonder deze uit elkaar te laten vallen. En zo ook voor de vijfde ader, maar dat is dan nog iets moeilijker... En dan zit je ook nog in een behoorlijk volle lasdoos te werken!)

vandermark schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:33:
Ik heb een vrij eenvoudige vraag:

Ik heb een schuin dak (30 graden) op het ZW. Woning is 4,5 meter breed. Op dit schuine dak zit een dakkapel van 3,5 meter breed; naast/onder de dakkapel kan ik geen panelen plaatsen. Boven/grenzend aan de dakkapel heb ik nog een stuk schuin dak van 2 meter diep en 4,5 meter breed waar panelen geplaatst kunnen worden. Daarnaast heb ik dus een plat stuk van de dakkapel van 3,5 x 3 meter.

Is het mogelijk om één installatie aan te laten leggen waar dan de panelen deels op het platte dak en deels op het 30graden schuine deel direct grenzend aan platte dak worden geplaatst?
Als je met "een installatie" bedoelt 1 omvormer dan lijkt me dat erg lastig.
Het is niet onmogelijk, maar als je het schuine dak vult hou je weinig ruimte over van de dakkapel.

Je kunt denken aan 4 x Jinko 96 cells op het schuine dak zo hoog mogelijk
en dan 6 x Sanyo 240 in 1 vlak landscape op de dakkapel.

Aansluiten op een Effecta ES5000 - 3000W (2 trackers)
In plaats van de Sanyo's kun je ook 210W panelen nemen Trina DC80 ofzo.

Maar dit is een gedachte, wellicht heb ik verkeerd beeld van de situatie en kan het helemaal niet.

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
pcmadman schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:13:
Twee of drie aders lassen in een lasdop heb ik niet veel moeite mee, maar toen ik zag hoe hij 4 of 5 aders in elkaar draaide met een gemak, snelheid en netheid van heb-ik-jou-daar, was ik maar wat blij dat ik de lastige stukjes voor hem had overgelaten. Als je vier of vijf aders moet lassen, dan is daar toch echt wel wat behendigheid voor nodig en anders betwijfel ik toch of het een goede las wordt. (Je moet eerst drie aders netjes in een spiraal draaien, dan een klein stukje terug en de vierde ader in de opengevallen naad tussen andere aders buigen, zonder deze uit elkaar te laten vallen. En zo ook voor de vijfde ader, maar dat is dan nog iets moeilijker... En dan zit je ook nog in een behoorlijk volle lasdoos te werken!)
Ik heb in gedachten ook wel wat lopen vloeken bij een centraaldoos boven mijn hoofd met veel kabels. Dan word je niet blij als zo'n set van 4 a 5 draden alweer uit elkaar valt. Als je de draden goed te pakken hebt, dan lukt het wel, maar het is inderdaad weerbarstig spul en zeker met 4 of 5 draden heeft er vaak tenminste 1 de neiging zijn eigen gang te gaan. Zolang je de neiging onderdrukt om de lasdop er toch maar op te draaien is er niet zoveel aan de hand. Ik heb hier in huis de hele elektriciteit vervangen en alleen de groepenkast laten doen. Van de kerel die dat heeft gedaan kreeg ik niet op mijn kop...

Mijn streven is gelukkig nooit om dezelfde snelheid te halen als de vakman. Daardoor is het resultaat uiteindelijk vaak tenminste net zo goed.

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:03:
Zie ik daar nu blauw en bruin in dezelfde lasdop gaan?
2 mini-strings à 3 modules (volgens Mastervolt schema met 72-cels modules), 2 aders per pool. Rampetamp oplossing om te voorkomen dat ze 2x 25 meter per pool omlaag/omhoog binnen de string gingen zitten doorlussen met slechts 1 2,5 mm2 ader tussen de plus en min op de beneden (binnen) hangende Soladin "600" zou komen te zitten, wat ze van plan leken te zijn. En natuurlijk om te voorkomen dat de complete kabelzooi over 25 meter gevel en terrassen helemaal vervangen zou moeten gaan worden (wat de nota voor het nu Zweedse e-bedrijf schrikbarend had doen toenemen, en het was allemaal al zo prijzig ...). 8)7

Systeem presteert goed, zelfs iets beter dan een identieke set (onze set) met binnen hangende OK4tjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Soladin_update_2009.gif
Wordt nu dat PV park in de Oekraine uitgebreid naar 300MWp :o
http://www.nuzakelijk.nl/...n-grootste-zonnepark.html
Neuh, worden waarschijnlijk nieuwe parkjes, al hebben ze mogelijk bij de "oude" (vorig jaar) nog ruimte. Op Bloomberg wordt gesteld: "Developers in the former Soviet republic may add panels with 300 megawatts of capacity after last year installing about 200 megawatts". Staat niet [expliciet] dat het een uitbreiding van de vorige parken betreft. Staat zelfs niet dat het een park zou betreffen, al kan dat tegenwoordig beslist wel in de planning zitten (de volgende schakel in de opschalings-grootte...).

Er liggen meer kapers voor de kust sinds Activ Solar uit Wenen zo heftig uitpakte met hun mega parkjes. Die gaan natuurlijk gewoon door, paneeltjes genoeg om daar neer te pleuren. Ze zeggen nu zelf "Activ Solar is Gigawatt Sponsor of CISOLAR 2012" (persbericht). Nog geen harde cijfers over uitbreidingsplannen daar, maar voor je het weet is het zo ver...

Goeie relaties met de feed-in uitkerende overheids-instanties, waarschijnlijk... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

pcmadman schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:13:
[...]

De elektricien die hier even kwam helpen met de laatste beetjes aansluiten zweert ook bij lasdoppen. Het enige waar volgens hem van die steek lasklemmen goed voor waren, was om te zorgen dat amateurs ophielden om levensgevaarlijke constructies met kroonsteentjes te bouwen.

Heb vroeger op school ook met lasdoppen gewerkt en idd je moet er behendigheid in krijgen, vandaar dat ik met lasklemmen werk. De kabel strip ik zover af dat ie tot het eind in de klem komt en ik dus weet dat ie goed verbonden is, bij een lasdop is dit veel slechter te zien. Tevens heb ik het idee dat bij een lasdop alles bij elkaar gehouden (3 of 5 draden) en dat bij een lasklem iedere kabel een eigen klem(sterkte) heeft.

Maarja niets verslaat ervaring en lasklemmen zijn er nou eenmaal gekomen om met minder ervaren monteurs toch snel te kunnen produceren.

Het is en blijft een gevoelskwestie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Slachthuis Duitsland.

http://www.polderpv.nl/ni...2012_EEG_slachthuis_afval

Gaan weer "leuke tijden" worden.

Waar mot die rommel straks allemaal naar toe?

Hier 7 Gigawattpiek afzetten dan maar?

;(

http://www.chicagotribune...-20120223,0,4166730.story
Shares across the solar sector sank after the Germany announced faster-than-expected cuts to its solar subsidies, raising fears that demand there could fall by more than half this year.

...

Trina, one of the largest solar makers in China, reported a bigger-than-expected loss for the fourth quarter despite selling far more panels than it had expected.

...

The cuts in the subsidy, by up to 30 percent, could begin on March 9, nearly a month earlier than expected. That pressured stocks across the sector, including Q-Cells, Renewable Energy Corp (REC), Suntech Power Holdings and First Solar.
Times, they are changing fast (like never before).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:08
Gisteren melding gedaan bij gemeente over "overlast" van de boom voor mijn huis, naast schaduwwerking op mijn dak op zw ook wortelopdruk en overlast van een overvloed aan bolsters/noten (is een hazelaar). Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 24-02-2012 09:59 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Leuk om te zien dat er nu een Belg bezig is om PV om zijn half ronde PVC dak te krijgen.
Er zijn geen installateurs te vinden die daar ervaring mee hebben dus ik probeer 'm te helpen.

Ik heb het 2 jaar geleden op mijn eigen manier gedaan is dat is goed gelukt.
Omdat ik er trots op ben post ik gewoon de eindfoto nogmaals :)

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2eummvs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:09:
Leuk om te zien dat er nu een Belg bezig is om PV om zijn half ronde PVC dak te krijgen.
Er zijn geen installateurs te vinden die daar ervaring mee hebben dus ik probeer 'm te helpen.

Ik heb het 2 jaar geleden op mijn eigen manier gedaan is dat is goed gelukt.
Omdat ik er trots op ben post ik gewoon de eindfoto nogmaals :)

[afbeelding]
Valkenswaard in België 8)7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 09:47
Oops I stand corrected
Het is wel dicht bij Begie, maar nog steeds Nederland he.

Een Nederlander dus op een Belgisch forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Ik weet niet hoe jullie de huidige belangstelling voor zonnepanelen ervaren.
Maar ik krijg er steeds meer vragen uit mijn omgeving over.
Blijkbaar ben je als je in het bezit bent van een kleine pv installatie meteen een expert op het gebied van zonnestroom installaties :P

Sinds het begin van dit jaar is er bij ons in de gemeente geen subsidie meer beschikbaar voor dergelijke installaties, maar hebben ze afspraken gemaakt met een installateur/leverancier (deze is uit een aanbesteding naar voren gekomen) over scherpe aanbiedingen voor de bewoners uit de gemeente. Persoonlijk vind ik het aanbod hiervan niet spectaculair, maar er zijn toch heel veel mensen uit mijn omgeving in geïnteresseerd. Blijkbaar geeft bovengenoemd traject in combinatie met de dalende prijzen mensen net dat duwtje dat ze nog nodig hadden om actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Woodski schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:29:
Oops I stand corrected
Het is wel dicht bij Begie, maar nog steeds Nederland he.

Een Nederlander dus op een Belgisch forum :)
Nope: Limburgers zijn reservebelgen. Dus je hebt wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

sypie schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:42:
[...]

Nope: Limburgers zijn reservebelgen. Dus je hebt wel gelijk.
Valkenswaard in Limburg 8)7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
I saw what you did there.

Bummer. Misleiding ten top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Houden jullie het wel leuk?

Gr.
een Limburger

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 19:58
M'n zus 'wil zonnepanelen' en er zijn nog een paar dingen niet geheel duidelijk, hopelijk kan iemand hier een advies geven.
Huidige situatie: Enexis + Greenchoice hoog/laag-tarief, en een onregelmatig jaarverbruik ivm ver-van-m'n-bed projecten.
2009: hoog=740, laag=1062, totaal=1802kWh, 2011: hoog=529, laag=734, totaal=1263kWh.

Het scheelt een paar euro, maar gezien de salderings-problemen, is het raadzaam om naar enkel tarief over te stappen?

Om niet meer op te wekken dan er wordt verbruikt, en de schaduw is 'nogal gecompliceerd' op het niet al te grote platte dak, lijkt 3x190Wp+Steca500 (max=5x) de meest gunstige oplossing, waarbij de eerste 2 strings door de leverancier worden geinstalleerd, incl. extra groep, DIN-rails e.d. in de meterkast.

Is alleen de groep-schakelaar voldoende voor aan-uitschakelen van de (5) wcd waarop de Steca's worden aangesloten, of moet er een aparte schakelaar aanwezig zijn?
5x wcd om de opbrengst van de strings periodiek afzonderlijk te kunnen testen met een kWh-meter o.i.d,
de Control-unit heeft wel een schakelaar, maar kan blijkbaar geen afzonderlijke W/kWh-waardes leveren, daarvoor moet dan weer de 'Remote' worden gekocht.

Voor de montage van de panelen denk ik aan Flatfix, iets duurder, maar simpel voor DHZ-uitbreiding.
Voor de 30graden zijn 40x60cm ballast-tegels nodig (zwaar), zijn de 20graden steunen geschikt voor 30x30cm tegels?
Door de schaduw-problemen blijft het verlies bij 20 graden beperkt, en met een iets kleinere afstand tussen de panelen kan ik 5 strings plaatsen ipv 4 bij 30graden.
Voor de windbelasting, het dak is 3m hoog, er staan niet-al-te-hoge bomen rondom het huis op 5-25m afstand, en de paneel-orientatie is ZZO.
Bij voorbaat dank voor de moeite, als ze ooit geplaatst worden, (eerst dak-isolatie lijkt mij verstandiger),
zal ik proberen een paar fotootjes te plaatsen.

Toch nog een prijs gevonden voor de Remote, valt mee, dus waarschijnlijk Control+Remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

"We hebben de stimuleringstarieven de afgelopen jaren al enorm gereduceerd, maar ze zijn nog steeds te hoog", zei Röttgen tegenover verslaggevers van onder meer persbureau Reuters. Duitsland streeft naar een vermogen van 66.000 megawatt in 2030.

Komt dus neer op een gemiddelde groei van 2,2 GWp per jaar.
Is het nu zo dat een particulier in Duitsland die na 9 maart PV op z'n dak gaat leggen minder voor z'n geproduceerde kWh gaat krijgen als hij voor z'n verbruikt kWh moet gaan betalen?
Als dat zo zou zijn gaan er hier 6 hangsloten op m'n meterkast voor het geval ze in Nederland ook de kolder in de kop gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Beetje vochtig, maargoed. 126x Yingli 260Wp (Panda's) op 2x SMA Tripower 17000, monteert op dubbellaags Lorenz montagesysteem. Inclusief 2500 EUR voor verzwaring van de constructie (je kan er nu met tanks op rijden!).

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-66BnNnxSTPs/T0fRd8bgJDI/AAAAAAAAL8Y/IyROoonmrR4/s800/P1090627%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-DIDUNnMG45Y/T0fRd5tq67I/AAAAAAAAL8c/lcR9tjSbCH8/s800/P1090630%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-5_F4ms0xSy8/T0fRerlh6FI/AAAAAAAAL8o/1jbpvZZjMnc/s800/P1090634%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-nyJClXlAJn4/T0fRe7mxdgI/AAAAAAAAL8s/JFRjkQFkzp0/s800/P1090636%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-aHwqXAksgWs/T0fRd7lBSJI/AAAAAAAAL8g/ILwVlJ_8Dq0/s640/P1090624%2520%2528Large%2529.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speksteenkachel schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 18:44:
Is het nu zo dat een particulier in Duitsland die na 9 maart PV op z'n dak gaat leggen minder voor z'n geproduceerde kWh gaat krijgen als hij voor z'n verbruikt kWh moet gaan betalen?
Inderdaad, inkoop 23+, verkoop 19,5 voor de particulier.
Wij (NL) hebben het voor het eerst beter als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is toch te gek voor woorden, hopelijk gaat SMA daar iets op verzinnen.
Net zo lang van het net totdat de accu leeg is.
Zijn er in Duitsland ook Ferraris bezitters :)

Mooie installatie Sunshine, vooral zo doorgaan.

[ Voor 48% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-02-2012 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:26:
[...]
Inderdaad, inkoop 23+, verkoop 19,5 voor de particulier.
Wij (NL) hebben het voor het eerst beter als particulier.
Zat eraan te komen natuurlijk. Maar goed, als je een groot aandeel zelf gebruikt is er op zich nog niet veel aan de hand, want dat is dus 23+.

Die prijsdifferentiatie heeft wel als voordeel dat mensen proberen zoveel mogelijk hun zonne-energie te benutten. Dus overdag de droger/wasmachine/afwasmachine aan i.p.v. s'nachts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bartjuh schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:33:
[...]

Zat eraan te komen natuurlijk. Maar goed, als je een groot aandeel zelf gebruikt is er op zich nog niet veel aan de hand, want dat is dus 23+.

Die prijsdifferentiatie heeft wel als voordeel dat mensen proberen zoveel mogelijk hun zonne-energie te benutten. Dus overdag de droger/wasmachine/afwasmachine aan i.p.v. s'nachts...
Daar waren al aanvullende incentives voor. Bij een bepaald percentage "eigengebruik" kwam je in aanmerking voor een extra vergoeding per kWh.

Er zijn al systemen met accu's en management van apparaten ontwikkeld. Ook leuk voor ''ons'' later.
Ik zou ook nu al graag alle stuurbare verbruikers tussen 11:00 en 15:00 laten draaien, nog is dat toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:48
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee.

Nu zit ik met een klein "probleem"
Het liefste zou ik mijn dak geheel volleggen met 16 panelen (4x4 landscape), dan blijft er rondom een mooi kader van ca 25 cm dakpan over (geen buurdaken). Maar, in mijn dak zitten 2 afvoeren:
- Een speciale ontluchtingspan voor het riool (vrijwel gelijk aan dakvlak)
- Een afvoer van een ventilator in de badkamer (met een grote pijp erop)

De ontluchtingspan voor het riool, daar kunnen de panelen gewoon overheen. Lijkt me geen probleem.
De afvoer van de badkamer is lastiger. Als ik 'm verlaag en onder de panelen laat eindigen. Gaat dat dan goed? Sneeuw zal er niet komen, want dat ligt op de panelen. Ben eigenlijk het meest benieuwd naar wat het vocht in de lucht gaat doen? dat kan natuurlijk ijs worden aan de onderkant van de panelen. Iemand ervaring met dit probleem?

De afvoer over het dak onder de panelen verleggen. Tja, hoeveel ruimte zit er ongeveer tussen de rand van de panelen en de dakpannen? Lijkt me niet zo'n mooie oplossing.

Omleggen van de afvoer is ook een mogelijkheid (i.p.v. door het dak door een zijmuur), maar dat lijkt me wel weer erg veel werk. Denk dat ik dan voor 1 rijtje panelen minder kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:42:
[...]
Daar waren al aanvullende incentives voor. Bij een bepaald percentage "eigengebruik" kwam je in aanmerking voor een extra vergoeding per kWh.
Maar dat soort oplossingen vind ik altijd van die rare maatregelen die ook nog eens extra werk kosten qua administratie en installatie.

Bij het huidige aandeel PV in Nederland kan je makkelijk invoer=uitvoer qua prijzen doen. Maar in Duitsland neemt het nu toch wel andere vormen aan, en hoe zeer ik ook voor PV ben, wordt dat prijsbeleid op een gegeven moment onhoudbaar. Althans, zij kregen eerder flink meer voor hun PV stroom dan invoer van stroom kostte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
MeTooPV schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:42:
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee.

Nu zit ik met een klein "probleem"
Het liefste zou ik mijn dak geheel volleggen met 16 panelen (4x4 landscape), dan blijft er rondom een mooi kader van ca 25 cm dakpan over (geen buurdaken). Maar, in mijn dak zitten 2 afvoeren:
- Een speciale ontluchtingspan voor het riool (vrijwel gelijk aan dakvlak)
- Een afvoer van een ventilator in de badkamer (met een grote pijp erop)

De ontluchtingspan voor het riool, daar kunnen de panelen gewoon overheen. Lijkt me geen probleem.
De afvoer van de badkamer is lastiger. Als ik 'm verlaag en onder de panelen laat eindigen. Gaat dat dan goed? Sneeuw zal er niet komen, want dat ligt op de panelen. Ben eigenlijk het meest benieuwd naar wat het vocht in de lucht gaat doen? dat kan natuurlijk ijs worden aan de onderkant van de panelen. Iemand ervaring met dit probleem?

De afvoer over het dak onder de panelen verleggen. Tja, hoeveel ruimte zit er ongeveer tussen de rand van de panelen en de dakpannen? Lijkt me niet zo'n mooie oplossing.

Omleggen van de afvoer is ook een mogelijkheid (i.p.v. door het dak door een zijmuur), maar dat lijkt me wel weer erg veel werk. Denk dat ik dan voor 1 rijtje panelen minder kies.
omleggen als dat handig/nodig is voor jouw.
voor +/-75 euro laat je een boor bedrijf een gat boren. (stof vrij zelfs)
zelf langs de bouwmarkt voor ++/-- 50 euro buis leggen.
klaar zou ik zeggen. (of de situatie is wat lastiger bij jouw.)

bij mij is de ontluchting gewoon onder de dakpannen.
nog geen pv er boven dus daar nog geen ervaring mee.
in de herfst kun je wel bij alle zelfde huizen zien waar de ontluchting zit.(nate vlek)
maar als het vriest dan is al dat vocht weg, want dan is de lucht zo droog dat het niet aan kan vriezen.
dus het lijkt mij geen probleem.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:42:
[...]

Alleen als je specifiek daar voor had getekend, kon per maand gewisseld worden. Ik heb nog niet gehoord dat het een doorslaand succes is geweest, bemetering is erg ingewikkeld (twee meters), en belasting technisch is het zeer heftig (pagina lange berekening in Sonne Wind & Wärme).

Tarieven Selbstverbrauch Regelung hier.

Ook dat gaat allemaal via netbeheer (die die vergoeding betaald). Daar boven op komt de vermeden inkoop prijs van stroom via de standaard afname meter (waarover dus ook de beroemde EEG Umlage betaald wordt, ook door alle zonnestroom invoeders). Maar het geijkt bemeten selbstverbrauch wordt volgens de tarieven in die tabel door netbeheer vergoed. (uiteindelijk via zeer ingewikkeld omslag systeem, betalen [bijna] alle kWh verbruikers de overgebleven kosten nadat alle EEG stroom op de beurs is verkocht door de ÜNB's)
Er zijn al systemen met accu's en management van apparaten ontwikkeld. Ook leuk voor ''ons'' later.
Ik zou ook nu al graag alle stuurbare verbruikers tussen 11:00 en 15:00 laten draaien, nog is dat toekomstmuziek.
In ontwikkeling ja. Photon heeft de zooi doorgerekend en heeft de stand van zaken in ieder geval gekraakt: niet economisch exploiteerbaar. Maar wat niet is kan nog komen, waar wij straks van gaan profiteren, ontwikkelen de Duitsers als een van de eerste. OK, niet vergeten credits aan Nedap te geven natuurlijk.

@Bartjuh:
Althans, zij kregen eerder flink meer voor hun PV stroom dan invoer van stroom kostte?
Zie hierboven gelinkte tarieven tabel die al jaren op mijn site staat en met de meest actuele tarieven wordt aangevuld.

Ja. Zonder die vergoedingen had er niks verkocht geweest, hadden de Duitse bedrijven niet opgestart geweest, had PV duur gebleven, was er dus weinig verkocht geweest, had er niet opgeschaald kunnen worden, etc., etc. Zonder die hoge tarieven, het 100.000 zonnedaken programma, maar VOORAL vanwege het EEG zouden wij hier elkaar nooit gek hebben kunnen maken over zonnestroom. En moeten wij de Duitsers DUS eeuwig dankbaar blijven dat ze die gesprekken mogelijk hebben gemaakt. Laat staan de zonnestroom die dankzij hen nu zo goedkoop van onze daken vloeit, en nog veel goedkoper voor die dikke bofferds van PV-newbees die we hier bijna dagelijks verwelkomen....

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 24-02-2012 22:39 . Reden: They did it. We profit. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:33:
@Bartjuh:

[...]
Zie hierboven gelinkte tarieven tabel die al jaren op mijn site staat en met de meest actuele tarieven wordt aangevuld.

Ja. Zonder die vergoedingen had er niks verkocht geweest, hadden de Duitse bedrijven niet opgestart geweest, had PV duur gebleven, was er dus weinig verkocht geweest, had er niet opgeschaald kunnen worden, etc., etc. Zonder die hoge tarieven, het 100.000 zonnedaken programma, maar VOORAL vanwege het EEG zouden wij hier elkaar nooit gek hebben kunnen maken over zonnestroom. En moeten wij de Duitsers DUS eeuwig dankbaar blijven dat ze die gesprekken mogelijk hebben gemaakt. Laat staan de zonnestroom die dankzij hen nu zo goedkoop van onze daken vloeit, en nog veel goedkoper voor die dikke bofferds van PV-newbees die we hier bijna dagelijks verwelkomen....
Begrijp me niet verkeerd, het is een enorm succes geweest! En iets wat ik compleet toejuich. Misschien wel hét voorbeeld van hoe een subsidie succesvol heeft geleid tot systeem innovatie en kostprijsverlaging door schaalgrootte. _/-\o_

Enige wat ik zeg, is dat het met lager wordende PV prijzen met een steeds grotere marktpenetratie het niet meer dan logisch is dat prijzen voor vergoeding mee dalen. Uiteraard zoekende naar een goed evenwicht.

Op je site zie ik echter 24,43 cent/kWh staan voor 2012 en tot 30kWp... niet 19,5?

Maar goed, dan is het wel ineens een forse daling ja... iets teveel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Bartjuh, dat zijn momenteel ook de tarieven. Dat willen ze nu echter gaan verlagen naar o.a. 19,5ct

@Zonnigtype:
Wat gaat er met de self-use tarieven gebeuren, of verdwijnen die nu helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:53:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, het is een enorm succes geweest! En iets wat ik compleet toejuich. Misschien wel hét voorbeeld van hoe een subsidie succesvol heeft geleid tot systeem innovatie en kostprijsverlaging door schaalgrootte. _/-\o_
Yup, een "subsidie" die door de burgers en meeste kleinere bedrijven is opgehoest via de stroomrekening die het gevolg is van afname via de standaard netmeter (fysiek gescheiden van de invoedingsmeter in Duitsland). En waar de Staat NIKS aan heeft betaald. En toch maar liefst 28 Gieg PV (en de bloody wind/biomassa/... rest) uit de grond/dakpannen geragd daarmee.
Enige wat ik zeg, is dat het met lager wordende PV prijzen met een steeds grotere marktpenetratie het niet meer dan logisch is dat prijzen voor vergoeding mee dalen. Uiteraard zoekende naar een goed evenwicht.
Jaarlijkse degressie is vast onderdeel geweest van het Duitse EEG sinds 2004. Toen de woordvoerder van EZ daar naar werd gevraagd door Energeia (op mijn aangeven), iets van twee jaar geleden (toen het EEG al TIEN JAAR functioneerde), wisten ze niet eens van het bestaan van het "fenomeen degressie", het werd gewoon niet begrepen daar... 8)7 Zie de door mij gemaakte - inmiddels verouderde [versie 2010] - degressie grafiek (moet daar nog eens een update van maken):

http://www.polderpv.nl/te...#EEG_Novelle_2010_grafiek

Interactiv, jawohl!

(is zonnigtiepje best wel een beetje trots op, al is het een "standaard Dreamweaver functie" die ik op een gegeven moment als byzonder handig hulpmiddel heb ontdekt...)
Op je site zie ik echter 24,43 cent/kWh staan voor 2012 en tot 30kWp... niet 19,5?
Nog niet ververst. Pas als er een Wet is waar dat in staat vastgenageld, ga ik tijd inruimen om die tabel te updaten. Je word inmiddels knettergek van de continue, door politici verzonnen wijzigingen, daar kun je alleen een Photon redactie al continu mee bezig houden (wat ze dan ook doen). Italië is helemaal een drama, heeft Photon wel eens een tabel van gepubliceerd (talloze variabelen in een vreselijke matrix). Daar werd je helemaal scheel van... Ik ben slechts in m'n uppie en pruts wat ik kan...

... met de tong op de schoenen ... :P

Last breaking news...

... vergunningen voor The Silicon Mine (van Gosse Boxhoorn, ex CEO Solland Solar) ingetrokken ...

http://www.polderpv.nl/ni...gunningen_TSM_ingetrokken

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/TSM_TCS_intrekking_vergunning.gif

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 25-02-2012 02:56 . Reden: Het gaat maar door... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 18-04 23:02

Vmu

Rotatate

Phaesun/Steca PR1010 storing

Ik heb hier een Phaesun PR1010 die opeens zegt dat er sluiting in de verbruiker zit. Heb dit nagemeten en is niet zo.
Van binnen ziet ik niet geks. Ik heb de vermogenstransistoren even simpel gemeten en die lijken ok. Heeft iemand wel eens zo een omzetter gerepareerd en kan mij helpen? Andere optie is om 'm op te sturen naar Dld en kijken of ze willen helpen.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:38
Zo vandaag zullen er aardig wat records gebroken worden schat ik. Vanochtend ook maar eens eerste fiets rit gemaakt van het jaar.

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/20120225_110855.jpg

Ziet er vrij "groen" uit toch die zware industrie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 18:02

The Wizard

Moderator Mobile
In de kuststreek wel... In de rest van Nederland redelijk bewolkt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Vandaag ben ik met deze zonnige dag (sorry, ik woon aande kust :) ) aan de slag geweest met SunnyExplorer. Daarin ontdekte ik, dat ik ook de Grensspanning van beide omvormers kan aanpassen.

Ik hier hier een SB1700 en een SB3000.
De SB1700 heeft een standaard grensspanning van 180V. Deze heb ik aanpast naar 150V. Lager dan dat was niet mogelijk.
De SB300 heeft een standaard grensspanning van 330V. Deze heb ik aangepast naar 290V. Bij deze ook niet lager dan dat mogelijk.
- SB1700
- SB3000
Maar nu zit ik zo te denken : is die wijziging wel zo verstandig geweest? Ik weet weinig van elektra. Maar is bijvoorbeeld die 150V niet erg laag?

Groeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 25-02-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
migjes schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:10:
[...]

omleggen als dat handig/nodig is voor jouw.
voor +/-75 euro laat je een boor bedrijf een gat boren. (stof vrij zelfs)
zelf langs de bouwmarkt voor ++/-- 50 euro buis leggen.
klaar zou ik zeggen. (of de situatie is wat lastiger bij jouw.)
Denk dat je gelijk hebt. Als ik niet omleg ga ik prutsen en dat is niet de bedoeling. Dus dat wordt een omlegging. Dank je.

Weet iemand hoeveel ruimte er onder panelen aanwezig is (Dus tussen dakpan en paneel) ivm de ontluchting van het riool? Die kan ik niet omleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MeTooPV schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 16:46:
[...]

Denk dat je gelijk hebt. Als ik niet omleg ga ik prutsen en dat is niet de bedoeling. Dus dat wordt een omlegging. Dank je.

Weet iemand hoeveel ruimte er onder panelen aanwezig is (Dus tussen dakpan en paneel) ivm de ontluchting van het riool? Die kan ik niet omleggen.
ik kom echt net van het dak af.
1ste set clickfit hangt nu. pfff dat word mijn hobbie niet.
wel leuk om een keer te doen maar niet te vaak.

de clickfit balken hebben 2mm ruimte met de dakpan der boven.
de balken zelf zijn 32mm.
der is wel meer ruimte in de dalen van de pannen natuurlijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@EnergiebewustZL
de grensspanning van een trafo omvormer hangt samen met de Uac en mpp
je draait dus aan vele knoppen tegelijk.
alleen als je weet waarom, dan aanpassen, (bijv 1 paneel stuk, geen startspanning, of unieke tussensituatie)
anders pakt het altijd verkeerd uit.

je kunt door het verlagen van de startspanning, gewoonweg je mpp voor je string onhaalbaar wegdraaien icm de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eric-pvt

Er is niks kapot bij mij. Ik kwam die optie toevallig tegen en ik dacht : Als de startspanning lager is, gaan dan de omvormers ook eerder elektriciteit leveren? En blijven die dan ook langer dan gebruikelijk energieleveren, wanneer de zon daalt?

Samenvattend : Als je ik dan goed begrijp, dan kan ik het beste de startspanning op de standaardwaarde houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

Even iets heel anders:

Ik stond net heerlijk te douchen toen ik ineens in het donker stond.
De vrouw was even vergeten dat wassen, drogen en dan nog ff een overhemd strijken, niet tegelijk kan.

Maar dat zette me aan het denken; met betrekking tot eiland-vorming.
Wat gebeurd er nou als de spanning wegvalt, en je hebt 2 omvormers naast elkaar draaien?
Is het mogelijk dat die twee elkaar bezig houden?
Of klets ik nou onwijs uit me nek?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

MieJuul schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 20:34:
Wat gebeurd er nou als de spanning wegvalt, en je hebt 2 omvormers naast elkaar draaien?
Is het mogelijk dat die twee elkaar bezig houden?
Dat gaat alleen goed als het opgewekte vermogen exact gelijk is aan het (in de rest van de wijk!) verbruikte vermogen, de spanning, sinus-vorm en frequentie binnen de (zeer smalle) toleranties blijven. In de praktijk: gaat binnen 1 seconde helemaal verkeerd en de omvormer schakelt af.
(hier hadden we vanmiddag even geen leiding water.)
offtopic:
mijn eerste fiets ritje van het jaar: www.youtu.be/hXPU-rg357M

[ Voor 3% gewijzigd door jwstolk op 25-02-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 14:45
Nog ff terug komen op de eerdere discussie over " omvormers op de groei", wat vinden jullie van een ZM Solar Tls-1000 omvormer? Kom dit merk niet vaak tegen en kan niet veel ervaringen van andere mensen vinden.. Is dit een goed merk? Ik zit er aan te denken om 3 sharp 245 panelen op aan te sluiten, gezien het bereik van de omvormer 600-1200Wp (100-500 volt) zou ik hier dan later nog een paar dezelfde panelen op aan kunnen sluiten?

Link: http://www.zonnemarkt.nl/omvormers/zmsolar-tls1000/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Barcafan schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:10:
Nog ff terug komen op de eerdere discussie over " omvormers op de groei", wat vinden jullie van een ZM Solar Tls-1000 omvormer? Kom dit merk niet vaak tegen en kan niet veel ervaringen van andere mensen vinden.. Is dit een goed merk? Ik zit er aan te denken om 3 sharp 245 panelen op aan te sluiten, gezien het bereik van de omvormer 600-1200Wp (100-500 volt) zou ik hier dan later nog een paar dezelfde panelen op aan kunnen sluiten?

het is lastig om met 1 mpp en verschillende panelen te werken.
maar kun je voor de prijs van 3 scharps 245 dan niet beter 6x 190Wp pakken
dan zit de omvormer aardig vol en voor de prijs maakt niet veel uit.
(op die website dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

foto!
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img100/1118/53image.th.jpg

2x sharp ND-245 a5 + 3 senersun ssm72a190 beide op een soladin
Dat maakt 1060 Wp. Dat vraagt om meer. :9~

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
^ je moet alleen je ondertitel en sig nog wijzigen O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 26-02-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

klopt, vorige week lagen de senersuns er nog niet op!
Dat heb ik gister gedaan, het was mooi weer en alle buren waren buiten. Die vonden het mooi er uitzien. Daar ben ik het helemaal mee eens. Niets is mooier dan een paar panelen op het dak.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
migjes schreef op zondag 26 februari 2012 @ 09:45:
[...]

het is lastig om met 1 mpp en verschillende panelen te werken.
maar kun je voor de prijs van 3 scharps 245 dan niet beter 6x 190Wp pakken
dan zit de omvormer aardig vol en voor de prijs maakt niet veel uit.
(op die website dan)
Ik heb het niet over verschillende panelen, 3 sharp 245 A5 panelen nu, en later nog eens 2 dezelfde erbij op dezelfde omvormer. Dat ik geen 6 x 190 panelen wil gebruiken is vanwege ruimte gebrek.

[ Voor 6% gewijzigd door Barcafan op 26-02-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Barcafan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 11:43:
[...]
Ik heb het niet over verschillende panelen, 3 sharp 245 A5 panelen nu, en later nog eens 2 dezelfde erbij op dezelfde omvormer. Dat ik geen 6 x 190 panelen wil gebruiken is vanwege ruimte gebrek.
sorrie.
ik keek naar die web site en de Sharp NU-245 J5 kost daar 459€.
voor die prijs kun je ook 7 ZM Solar M-190 voor de zelfde prijs kopen. (bijna dan)
dan zit de omvormer meteen vol.

(heb niks berekend, is een ongeveertje.)

ik vind het zelf niet zo slim/veel onzeker heden om panelen niet in 1x per mpp te kopen.
wie weet wat de fabrikant verandert aan de productie lijn in de tussen tijd.
is het wel beschikbaar als je wil uitbreiden etc...
ik denk dat door sparen slimmer is.

zelf ben ik bezig met een power-one pvi 3.0 met 2 mpp's.
heb nu alles liggen om 1mpp te vullen en die ander komt volgend jaar wel.
(ik heb zelf alles nog veel strakker ingekocht. helaas is nog niet alles gelukt maar ik heb geduld.
zelfs de omvormer is niet veel duurder als die jij op geeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Barcafan schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:10:

Dat bereik zou mij ook wel passen, ik kan ook nog precies 3x Sharp 245 panelen kwijt.
Er liggen er op dit moment 10.
Oplossing tot nu toe is 1 bij op bestaande omvormer SB2500 HF en 2 op een nieuwe Soladin 600.
Ik wil eigenlijk bestaande string in takt laten en de 3 nieuwe panelen op een aparte omvormer maar kon tot nu toe geen geschikte vinden.
Dus als je wat meer info hebt over de zmsolar-tls-1000 graag hier posten :)

Vreemd dat er op de zonnemarkt site staat dat de Sharp NU-245 J5 220Wp is, dit terwijl dit toch echt een 245Wp paneel is.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-02-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
Ik wil voor de sharp ND-R245A5 panelen gaan voor 1.16€ per W/piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Barcafan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:23:
mmm geen al tegeken prijs.
zal ik ook eens naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 26-02-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb al mono's liggen en het oogt mooier om daar ook mee uit te breiden.
Maar die kunnen wel op net genoemde omvormer, zou deze omvormer ook een DC schakelaar hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:12:
[...]
Dat bereik zou mij ook wel passen, ik kan ook nog precies 3x Sharp 245 panelen kwijt.
Er liggen er op dit moment 10.
Kan je dan niet beter een paar micro-inverters op je dak gooien?

Bijv. 3xInvolar mac 250 a 140 euro=420 ? Of 3x enecsys a 190 euro? Is een stuk goedkoper dan die ZM-Solar van 1000W voor 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Is inderdaad goedkoper, maar toch houd ik die ZM -Solar nog even in gedachten.
Is wel Chinees fabrikaat lees ik net.

[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-02-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 11:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SunshineCompany schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:17:
Beetje vochtig, maargoed. 126x Yingli 260Wp (Panda's) op 2x SMA Tripower 17000, monteert op dubbellaags Lorenz montagesysteem. Inclusief 2500 EUR voor verzwaring van de constructie (je kan er nu met tanks op rijden!).

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Misschien gezichtsbedrog, op de laatste foto van het dak lijkt het alsof het dakvlak wat vlakker wordt? Het is niet veel overigens. Gezichtsbedrog of niet?

Waanzinnig mooie installatie trouwens! Waren er hier maar meer boeren die dit ook zouden doen.....

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:39:
Waanzinnig mooie installatie trouwens! Waren er hier maar meer boeren die dit ook zouden doen.....
Doen ze ook hoor, deze is vlak bij jou in de buurt...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/SDE/Bingmaps_detail_Heida.jpg

:9

* edit *

Het schaamteloos kaal liggende stuk dak ligt aan die polderkolder van een maximering van 100 kWp in de oude SDE idiotie... :/

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 26-02-2012 13:00 . Reden: ... met een klein minpuntje ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

lithoijen schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:21:
Ik weet niet hoe jullie de huidige belangstelling voor zonnepanelen ervaren.
Maar ik krijg er steeds meer vragen uit mijn omgeving over.
Blijkbaar ben je als je in het bezit bent van een kleine pv installatie meteen een expert op het gebied van zonnestroom installaties :P
Als ik het met vrienden en collega's over mijn plannen over zonnepanelen heb zijn er eigenlijk 2 reacties mogelijk:
1. wat gaaf, leuk dat je dat doet
2. huh? heb je geld teveel ofzo?

Blijkbaar wordt het nog steeds vreemd gevonden als je in duurzaam geïnteresseerd bent.
Blijf het zonde vinden dat mensen een dikke keet kopen van zeg em, 5 ton, maar er niks of weinig duurzaams qua energievoorziening of wat dan ook mee doen? Isolatie kan er vaak nog net vanaf :X

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 26-02-2012 13:05 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ach laat ze lekker elke maand aan het energiebedrijf betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht dat ze op 90 cent ex BTW zaten (1.071 euro incl BTW)

Marktplaats

Sharp is tegenwoordig qua prijs gelijk aan Suntech onderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
Ik probeer altijd bij grote uitgaven zo veel mogelijk bij officiele shops te blijven. Via marktplaats ben ik altijd bang dat ik iets anders koop dan geadverteerd staat, misschien minder van kwaliteit, misschien een ander stickertje erop als het origineel. Aangezien ik een leek ben met zonnepanelen wil ik graag zekerheid, dan maar iets meer euro's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Barcafan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:25:
Ik probeer altijd bij grote uitgaven zo veel mogelijk bij officiele shops te blijven. Via marktplaats ben ik altijd bang dat ik iets anders koop dan geadverteerd staat, misschien minder van kwaliteit, misschien een ander stickertje erop als het origineel. Aangezien ik een leek ben met zonnepanelen wil ik graag zekerheid, dan maar iets meer euro's kwijt.
Lijkt me een zeer verstandig uitgangspunt...

Succes met de aankoop, en laat ons weten wat het geworden is (met pics, naturellemente... :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Speksteenkachel schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:13:
Ach laat ze lekker elke maand aan het energiebedrijf betalen ;)
Precies, their loss ;) Maar milieutechnisch gezien vind ik het wel jammer :(

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:07
Ik zit te denken aan een klein PV-afdakje voor m'n carport-poort. Dus iets van 2 of 3 stuks ~190Wp of ~245Wp. Probleem is echter dat de voor de hand liggende Steca500/Soladin600 dan onder de carport wel droog en ook uit de wind hangen, maar qua temperatuur e.d. toch wel "buiten". Iemand ervaringen daarmee?

Zijn er betaalbare alternatieven voor onder-carport gebruik? Microconverters lijken me nogal $$$ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barcafan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:25:
Sommige officiele shops kunnen zo slecht rekenen: Sunnshop

Er staat 1,16 euro per WP, echter 290,46 / 245 = 1,185
Toch weer 2,5 cent meer dan ze roeptoeteren ;)

Mijn advies is check goed wat je koop. Dat is altijd noodzakelijk. Ongeacht waar je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2Dutch schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:05:
[...]

Precies, their loss ;) Maar milieutechnisch gezien vind ik het wel jammer :(
ik heb nog wel eens reacties gehad als :
- nee, ik doe het niet. Ik vind zonnepanelen lelijk voor op mijn dak.
- nee, voor mij is het niet nodig. Ik heb toch maar één lampje branden in de woonkamer en de tv. Dus ik verbruik toch niet veel.
- Ik heb ooit eens een offerte aangevraagd voor mensen. Daarna heb ik ze nooit meer over gehoord.
- Sorry, ik heb er nu het geld er niet voor om 14 panelen aan te schaffen. (ik dacht zelf : 14? omdat ik die wel heb. 3 is ook goed toch?)
- Voor mij heeft het geen zin, want straks zit ik toch waarschijnlijk in het bejaardentehuis en heb ik niks meer aan de opbrengst na de tvt.

Bij dat soort antwoorden hou ik er meestal al mee op om het verder over te hebben.

Voor de rest gebruik ik een lokaal dorpsblad om van tijd tot tijd extra informatie te geven over bijvoorbeeld mijn opbrengsten en zo. Zo kom ik op die manier toch nog binnen bij de mensen thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn advies is check goed wat je koop.
ik neem zelf een multimeter mee tegenwoordig, maar koop alleen nog lokaal,
dat is op termijn slimmer, een goede relatie met je lokale leverancier nog belangrijker.
zo kan je veelal de paneeltjes er tussenuit pakken die zomaar 3,5 volt meer geven bij de op dat moment heersende temp.
nog beter is met je multimeter in de linkerhand je rechterhand gevuld te krijgen met de flashdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier een dakkapel van 4.5m breed en daarop ga ik 5 paneeltjes in portrait installeren.
Circa 8 meter hoog. Hellingshoek 15 graden. gericht op oost + 20 graden.
Ze hebben daar rugdekking van een schuindak een meter erachter ad 31 graden hh. Er kan wel wat van achteren komen, maar het is wel altijd minder dan rechtstreeks.

Momenteel denk ik aan 30 tegels van 9 kg als ballast (270 kg ballast en de panelen zelf wegen ook nog wat).
Plaats is Utrecht.

Begin te denken dat het al wat ruim is qua ballast. De officiëlere normen gaan uit van mega gewichten.

Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

15 graden, dus minder ballast,
kan de wind van links of rechts komen ? dan toch liever teveel.
hoeveel kan de plaats hebben per m2 ?
ik zou niet besparen op ballast.
tip : dikke kitrand ernaast na het plaatsen, dan verschuiven ze niet door een windvlaag/hoos

als kite`er of windsurfer weet je wat 1m2 voor verschil is ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-02-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:08
h40d schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:59:
Gisteren melding gedaan bij gemeente over "overlast" van de boom voor mijn huis, naast schaduwwerking op mijn dak op zw ook wortelopdruk en overlast van een overvloed aan bolsters/noten (is een hazelaar). Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.
Vrijdag lag een briefje in de bus. Iemand van de gemeente heeft er naar gekeken. Zijn mededeling: "Boom is gezond. Geen reden om wat te doen!"

Zuchttttt, dat was niet mijn vraag. Morgen maar eens bellen.
Ben wel in voor een mooie PV-installatie maar het liefst zonder schaduw tussen ca. oktober en maart.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Ook hier aan het oriënteren op panelen en dit ook aan vertellen met collega's/familie.

Opvallendste reactie is dat iedereen meteen over terugverdientijd begint.
Oh lijkt me duur en wat is de terugverdientijd dan?

Een stel van die mensen hebben laatst hun Fiesta ingeruild voor een Ford S-Max 8)7
Dus dat werp ik ze maar niet voor de voeten of ze die ruil al hebben doorgerekend.....

Misschien is dat mijn duurzame hart, maar daar ben ik eigenlijk niet zo mee bezig is mijn reactie dan.
Met het systeem dat ik op het oog heb ga ik ongeveer 2/3 van mijn electraverbruik besparen.
Dus tussen de 2000-2200 kWh op jaar basis.

En dan is de volgende reactie: "oh weet je hoeveel je gebruikt? ik weet eigenlijk niet wat we verbruiken". :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:44
idd. 'Je gaat aan zonnepanelen? Die heb je toch al???"
- Nee, dat zijn collectoren, die zijn voor de zonneboiler.
"oh"...
- Ik ga stroom opwekken met zonnepanelen.
"Maar dat verdien je toch nooit terug? "

Pfff....

Ik heb inmiddels twee methoden van tvt: geinvesteerd vermogen / rendement in euro's per jaar
en eigen opwek / jaarlijkse behoefte.

Kortom: ik zeg "doen!"

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Anoniem: 334569 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:33:
[...]
Momenteel denk ik aan 30 tegels van 9 kg als ballast (270 kg ballast en de panelen zelf wegen ook nog wat).
Wind is een bitch. De Nederlandse normen voor wind zijn eigenlijk niet geschreven op gekke losstaande bakken op een dak. Maar als je er aan wil rekenen, reken dan in Utrecht (gebied III, pw=0,67) met een winddruk van 134kg/m2. Daar nog een veiligheidsfactor van 1,2 overheen (er vanuit gaande dat ze niet van je dak af de straat op kunnen schuiven. Niemand wil een bak ballast op z'n kop).
De bakken zullen gaan schuiven als de horizontale belasting groter is dan ca.10% van de vertikale belasting. Omdat het gewicht van de bak gunstig werkt , dien je hier een veiligheid van 0,9 overheen te doen.

Dus:
Oppervlakte zijkant bak * 134 kg * 1,2 < 0,1 * gewicht bak * 0,9

Bij paneel 1600 mm breed, 300 mm boven dakvlak uit (aanname, ken jouw situatie niet ) volgt:

1,6 * 0,3 * 200 * 1,2 < 0,1 * 270 * 0,9
77,2 < 24 --> bak gaat schuiven.

Je ziet , het is nauwelijks recht te rekenen. De belastingen die je dan moet gaan toepassen, kan je dak niet weer niet dragen.

Maar ik zou niet te zuinig zijn met ballast. Wel rekening houdne met draagvermogen dak. Andere optie is een frame dat echt aan het dak vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Volgens mij is die 10% die je daar neemt nogal afhankelijk van een aantal factoren... met name de oppervlaktestructuren van de onderzijde van de bakken/frame en het materiaal van het dak.
Ook de oppervlakte van het raakvlak maakt nogal uit....

Heb je een ruwe bitumen en is je frame niet één grote vlakke plaat aan de onderzijde dan is het denk ik eerder minimaal 50%

Probeer maar eens een fiat panda van 800 kilo te verschuiven met een kracht van 80 kilo... gaat je niet lukken ben ik bang!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Met een flinke katrol kom je een heel eind, of met een hefboom... Maar direct, 1-op-1 niet.

Ik zit net te zoeken op het leasen van zonnepanelen. Ik heb niet de centjes om op dit moment zelf te kopen. Tóch zou ik heel graag willen besparen (€35 per maand aan gas en elektrisch is weinig maar het kan minder).

Ik woon in een huurappartement in een flat van 3 verdiepingen hoog. Ik zit in de middelste woonlaag en we hebben met z'n allen een groot dak waar niks mee gedaan wordt. Laat ik er vanuit gaan dat ik toestemming krijg van de woningbouwvereniging om iets op het dak te doen.

Ik kom net een actie tegen van Platen Duurzame Technieken:
3 Suntech zonnepanelen 195 Wp met Mastervolt omvormer en montagemateriaal voor schuin dak voor maar € 30,- per maand. Looptijd 5 jaar. Deze installatie levert ca. 500 Kwh per jaar. In 10 jaar bespaart u hiermee € 1.725,- op uw energierekening, en dat wordt ieder jaar meer.
Voor mij heeft dit weinig zin, ik zou dan van €35 naar €20 gaan. Als ik dat doorreken kom ik op een besparing van €15 uit terwijl deze installatie me €30 per maand kost. En ik wil juist minder gaan betalen aan het einde van de rit. Dus leasen is in deze ook geen kostenbesparend idee.

[ Voor 86% gewijzigd door sypie op 27-02-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ballast

Gebeld met de dakkapel vogel. Constructie is ontworpen op max 200kg/m2.
Natuurlijk moet ik ruimte overhouden voor sneeuw en dergelijke, maar het is behoorlijk wat.
30 of eigenlijk 32 tegels die hier liggen kan ik zonder probleem gebruiken.

Verder is de constructie geheel open en erg vlak met 15 graden. Directe volle wind van achteren is niet mogelijk. Met 270 a 288 kg denk ik dat het vrij goed ligt. De frames vormen met elkaar 1 geheel dus ze houden ook elkaar wat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
NovapaX schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:19:
Probeer maar eens een fiat panda van 800 kilo te verschuiven met een kracht van 80 kilo... gaat je niet lukken ben ik bang!
Fiat panda weet ik niet, Daihatsu Cuore, wie weet
http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1311174

Ieder moet doen wat hem goeddunkt. Maar die losse bakken op daken willen nu eenmaal vaak aan de wandel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeTooPV schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:46:
Ieder moet doen wat hem goeddunkt. Maar die losse bakken op daken willen nu eenmaal vaak aan de wandel gaan.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb je hier ervaring mee? Je hebt het zelfs over ''vaak''. Dus vertel eens wat meer. Ben je installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Voordat ik ga uitzoeken hoe het zit met vergunningen, wat is de gunstigste plek om panelen te plaatsen als je een schuin dak hebt?

Ik heb mijn schuine kant namelijk op het Noord-westen zitten. vang ik dan genoeg zon voor een redelijke installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:49:
Voordat ik ga uitzoeken hoe het zit met vergunningen, wat is de gunstigste plek om panelen te plaatsen als je een schuin dak hebt?

Ik heb mijn schuine kant namelijk op het Noord-westen zitten. vang ik dan genoeg zon voor een redelijke installatie?
zo ongeveer ergens tussen de nok en de dak goot. :*)

noord-westen is niet een ideale plaats te noemen.

ik denk dat het wel handig is om de situatie iets wat meer te omschrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Pal op zuiden onder een hoek van zo'n 40 graden... zie openingspost voor een diagram met relatieve opbrengst.

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 27-02-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Anoniem: 334569 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:54:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb je hier ervaring mee? Je hebt het zelfs over ''vaak''. Dus vertel eens wat meer. Ben je installateur?
Nee, ik ben constructeur. Mij wordt dan gevraagd hoe het komt dat ze aan de wandel zijn gegaan. En bij welk gewicht ze wel blijven liggen. Nu is mijn beeld of het vaak voorkomt natuurlijk wat vertekend. Ik krijg alleen van schades te horen (3x een situatie met verschoven bakken, 2 keer op een flat. De bakken voldeden daar zelfs in 1 geval (net) aan de nederlandse norm. )
Alle gevallen van die zwarte plastic bakken gevuld met tegels of grind.

Voordeel van de bakken is wel dat ze wel aan de wandelgaan, maar de panelen niet rond gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MeTooPV schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:16:
[...]

Nee, ik ben constructeur. Mij wordt dan gevraagd hoe het komt dat ze aan de wandel zijn gegaan. En bij welk gewicht ze wel blijven liggen. Nu is mijn beeld of het vaak voorkomt natuurlijk wat vertekend. Ik krijg alleen van schades te horen (3x een situatie met verschoven bakken, 2 keer op een flat. De bakken voldeden daar zelfs in 1 geval (net) aan de nederlandse norm. )
Alle gevallen van die zwarte plastic bakken gevuld met tegels of grind.

Voordeel van de bakken is wel dat ze wel aan de wandelgaan, maar de panelen niet rond gaan vliegen.
is het mischien een idee om gewoon 2 clickfit haken in het schuine dak te hangen.
en dan daar een staalkabel of zo iets tussen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08

Ik zit op WWN en 40 graden zo'n 1160 KWh opgeleverd met 1665 Wp installatie. = 69%

Klopt aardig met de grafiek in openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

sypie schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:23:
Met een flinke katrol kom je een heel eind, of met een hefboom... Maar direct, 1-op-1 niet.

Ik zit net te zoeken op het leasen van zonnepanelen. Ik heb niet de centjes om op dit moment zelf te kopen. Tóch zou ik heel graag willen besparen (€35 per maand aan gas en elektrisch is weinig maar het kan minder).

Ik woon in een huurappartement in een flat van 3 verdiepingen hoog. Ik zit in de middelste woonlaag en we hebben met z'n allen een groot dak waar niks mee gedaan wordt. Laat ik er vanuit gaan dat ik toestemming krijg van de woningbouwvereniging om iets op het dak te doen.

Ik kom net een actie tegen van Platen Duurzame Technieken:
[...]

Voor mij heeft dit weinig zin, ik zou dan van €35 naar €20 gaan. Als ik dat doorreken kom ik op een besparing van €15 uit terwijl deze installatie me €30 per maand kost. En ik wil juist minder gaan betalen aan het einde van de rit. Dus leasen is in deze ook geen kostenbesparend idee.
Ik zou gewoon er voor sparen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bartjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:02:
[...]

Pal op zuiden onder een hoek van zo'n 40 graden... zie openingspost voor een diagram met relatieve opbrengst.
Hmm, dan gaat deze vlieger voor mij niet op. Ik heb geen manier om panelen naar het zuiden te richten... (rijtjeswoning, schuine zijde alleen op NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb eerder een lijstje gepost: Maasluip in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" waar je uit kunt aflezen dat je ongeveer 65% van de opbrengst van een optimale orientatie kunt verwachten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:04:
[...]
Hmm, dan gaat deze vlieger voor mij niet op. Ik heb geen manier om panelen naar het zuiden te richten... (rijtjeswoning, schuine zijde alleen op NW)
Andere orientaties zijn ook goed te doen. Zoals ZW en ZO. Oost en west al iets minder, maar NW zou ik (nog) niet aan beginnen, dan zit je maar op 50-60% van de zuid opbrengst (afhankelijk van hoek van het dak.) Als je een zeer flauwe hoek hebt dat het dak maakt kan het nog gunstig uitpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

dat is dan jouw conclusie.
ik heb totaal geen idee van de situatie.

hoe vlakker de panelen hoe minder de zuid richting belangrijk is. b.v.
een locatie meer bij de zee doet ook wonderen.
etc..

@bartjuh.
we schrijven wel te gelijk het zelfde :)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-02-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
[...]

Zoals gezegd heb ik panelen op WWN en 40 graden en haal een opbrengst van bijna 70% van optimaal. Het is belangrijk om te weten dat het niet naar zuiden richten van panelen niet gigantisch dramatisch is. Er blijft zeker nog 60% van de instraling over.
Je kunt je systeem ook iets goedkoper uitvoeren door te bezuinigen op de omvormer: meer panelen aan een kleinere omvormer omdat de instraling maar beperkt van de tijd hoog genoeg is om de Wp waarde van de panelen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

wmeester schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:18:
[...]

Zoals gezegd heb ik panelen op WWN en 40 graden en haal een opbrengst van bijna 70% van optimaal. Het is belangrijk om te weten dat het niet naar zuiden richten van panelen niet gigantisch dramatisch is. Er blijft zeker nog 60% van de instraling over.
Je kunt je systeem ook iets goedkoper uitvoeren door te bezuinigen op de omvormer: meer panelen aan een kleinere omvormer omdat de instraling maar beperkt van de tijd hoog genoeg is om de Wp waarde van de panelen te halen.
Ok, dat is misschien het overwegen waard.

Hier een foto van mijn situatie:
huis
(het gedeelte van mij is tussen de rode lijnen)

De andere kant van het dak zou misschien ook nog kunnen, maar daar is wel moeilijker bij te komen (geen ramen aan die kant)

helaas heb ik geen google maps foto voor de exacte orientatie, toen de google foto's gemaakt werden was het nog weiland ;)

Ik heb sowieso niet bijzonder veel ruimte voor panelen, maar ik woon alleen, dus ook niet een super hoog verbruik.

edit: en qua locatie; midden van het land, in de buurt van amersfooort... (weinig zee in de buurt)

[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 27-02-2012 12:42 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.