Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
dat stukje platte dak wat je ziet, dat is mijn dakterras... op de foto nog geen hekwerk omheen zie ik, dat is er ondertussen al welzonnigtype schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:41:
[...]
Plat dak voor je neus is geen optie / niet van jou?
De verdieping onder dat dakterras is niet van mij, daar zitten mijn onderburen. (ik heb dus geen tuin)
[ Voor 14% gewijzigd door GeleFles op 27-02-2012 12:45 ]
dus je hebt ook een mooi stukje gericht naar zuid oost?RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:40:
[...]
Ok, dat is misschien het overwegen waard.
Hier een foto van mijn situatie:
[afbeelding]
(het gedeelte van mij is tussen de rode lijnen)
De andere kant van het dak zou misschien ook nog kunnen, maar daar is wel moeilijker bij te komen (geen ramen aan die kant)
helaas heb ik geen google maps foto voor de exacte orientatie, toen de google foto's gemaakt werden was het nog weiland
Ik heb sowieso niet bijzonder veel ruimte voor panelen, maar ik woon alleen, dus ook niet een super hoog verbruik.
edit: en qua locatie; midden van het land, in de buurt van amersfooort... (weinig zee in de buurt)
als je het zelf niet durft te leggen/kunt leggen.
dan laat je het daar toch gewoon doen.
daar heb je mannetjes voor die daar geen problemen mee hebben.
(je hebt wel recht van doorgang door de tuin van de buren als je iets aan je dak moet doen.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-02-2012 12:47 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Ik weet niet of die panelen dan nog onderhoud/schoonmaak nodig hebben?migjes schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:45:
[...]
dus je hebt ook een mooi stukje gericht naar zuid oost?
als je het zelf niet durft te leggen/kunt leggen.
dan laat je het daar toch gewoon doen.
daar heb je mannetjes voor die daar geen problemen mee hebben.
Het stukje naar ZO is dan natuurlijk wel helemaal vrij van ramen e.d., waardoor er een hoop ruimte voor wat panelen is.
geen onderhoud nodig als de hoek groot genoeg is om ze schoon te spoelen met een regenbui.RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:46:
[...]
Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Ik weet niet of die panelen dan nog onderhoud/schoonmaak nodig hebben?
Het stukje naar ZO is dan natuurlijk wel helemaal vrij van ramen e.d., waardoor er een hoop ruimte voor wat panelen is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Maak een leuk zitje op je dakterras, aan weerszijden goed geballasteerde frames, evt. met lage hellingshoek (minder ballast nodig). Tijdens zwoele zomeravonden proost je met een goed glas bier op je paneeltjes die je kunt aanraken. Luxe, dat kunnen de meest eigenaren hier niet eens! Ik zeg: doen!RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:46:
[...]
Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Ik weet niet of die panelen dan nog onderhoud/schoonmaak nodig hebben?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
haha pas op hezonnigtype schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:52:
[...]
Maak een leuk zitje op je dakterras, aan weerszijden goed geballasteerde frames, evt. met lage hellingshoek (minder ballast nodig). Tijdens zwoele zomeravonden proost je met een goed glas bier op je paneeltjes die je kunt aanraken. Luxe, dat kunnen de meest eigenaren hier niet eens! Ik zeg: doen!
Ondanks dat ik een voorstander ben van duurzame energie, blijf ik die panelen spuuglelijk vinden
dan is het eigenlijk allen nog maar een kwestie van uitzoeken hoeveel stroom je per jaar gebruikt.RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:46:
[...]
(probleer niet meer stroom op te wekken als je zelf nodig hebt)
dan heb je misschien ook nog wel plek over voor een zonneboiler.
en zo te zien is dat huis aardig ge-isoleert.
dan zul je een erg lage maandlast gaan krijgen.
Hoho. Vloeken in de kerk hier. Je kunt ook gitzwart/grijze CIS dunnelaag modules kopen.RonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:54:
[...]
haha pas op he
Ondanks dat ik een voorstander ben van duurzame energie, blijf ik die panelen spuuglelijk vinden

Of, als je toch je flappentapper leeg gaat trekken, probeer deze dan maar...

Daar wil ik bij jou op je dakterras best wel een biobiertje op drinken, hoor...
Moooi...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Waarom zit er naar verhouding toch zoveel wit oppervlak op die panelen. Kunnen ze niet met rechte hoeken maken of zo? Die schuine zijden zorgen voor 2,25% minder oppervlak op mijn panelen die zon op zou kunnen brengen, en dan heb ik de witte lijnen ertussen nog niet meegerekend. Als ik alles meereken dan kom ik op ongeveer 7% niet gebruikte ruimte. Dat is toch zonde.zonnigtype schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:03:
[...]
Of, als je toch je flappentapper leeg gaat trekken, probeer deze dan maar...
[afbeelding]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Canadian Solar high performance back contact panelen, met dezelfde technologie waarmee SunWeb® / Solland Solar Sunweb Solar al jaaaaaaren geleden op de markt had moeten komen. Is al IEC gecertificeerd.
http://www.canadiansolar....adian-solar-products.html
Sorry, als je dat dunnelaag ding bedoelt, is dat Würth Solar, met CIGS technologie.
@c70070540
Dat is een compromis, omdat het ronde (vanuit ronde oven "getrokken") monokristallijne ingots betreft, en je gigantisch veel van de zijwanden moet wegzagen (duur grondstof misbruik, gaat wel in de recycling) wil je "een vierkante" wafer krijgen. Het gebeurt wel, maar dat is nog zeldzaam. Nieuwer is het compleet andere wafer productie principe van mono in "multikristallijne vierkante stollingsschalen", waarbij een veel goedkoper procedé mogelijk is, maar de truuk is het mono spul zo gecontroleerd mogelijk te laten stollen zonder dat je kristallisatie kernen krijgt. Omdat je dan een "vierkante" grote ingot krijgt kun je die in vierkante blokken zagen, met vierkante wafers als eindresultaat (en dus ook cellen). Diverse Chinese bedrijven zijn er mee bezig, Suntech stond vorig jaar al op Intersolar met hun eigen "monokristallijne modules met vierkante cellen":Waarom zit er naar verhouding toch zoveel wit oppervlak op die panelen. Kunnen ze niet met rechte hoeken maken of zo? Die schuine zijden zorgen voor 2,25% minder oppervlak op mijn panelen die zon op zou kunnen brengen, en dan heb ik de witte lijnen ertussen nog niet meegerekend. Als ik alles meereken dan kom ik op ongeveer 7% niet gebruikte ruimte. Dat is toch zonde.

Let op het lichtblauwe "scherfje": dat is een "multikristal" in een verder bijna perfecte monokristallijne wafer/cel. Maar dat schijnt nauwelijks effect te hebben op het relatief hoge rendement. Is allemaal nog in ontwikkeling, maar het gaat hard bij de Chinezen...
Lijkt wel vathorst/deterassenRonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:40:
[...]
Hier een foto van mijn situatie:
[afbeelding]
edit: en qua locatie; midden van het land, in de buurt van amersfooort... (weinig zee in de buurt)
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Bedankt voor de info!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Iemand nog een gratis omvormer d'r bij?
Man, man, man...
De term "dump" krijgt zo wel weer een hele nieuwe dimensie...
Straks niet zonnepanelen op afvalbergen ... maar afvalbergen aan zonnepanelen die men aan de straatstenen niet meer kwijt kan???
Motto: het kan verkeren...
(allemaal high risk waar als je het mij vraagt, wat zijn de garanties?)
Ik zit niet in dat wereldje (handel in PV), maar ik heb het idee als ik de verhalen zo hoor dat er een overschot aan panelen zijn, en een tekort aan (in ieder geval micro-inverters) omvormers?
Op hun "Succes stories" pagina staat anders nou niet veel verpletterends vermeld qua aantallen.Bartjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:08:
Ik hoorde echter van iemand dat die micro-inverters van Involar gaan als een trein, niet aan te slepen, en dat ze de productie op maximaal hebben.
Ik zit niet in dat wereldje (handel in PV), maar ik heb het idee als ik de verhalen zo hoor dat er een overschot aan panelen zijn, en een tekort aan (in ieder geval micro-inverters) omvormers?
Vreemd dat ze juist niks vermelden over DE micro-omvormer markt U.S.A.
Of ze zijn liever erg zwijgzaam over "het succes" (30 landen export, maar hoeveel dan in MW?).
Relatief dan hé, voor een beginner op de markt zijn ze druk. Ze zullen heus niet de SMA aantallen halenzonnigtype schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:47:
[...]
Op hun "Succes stories" pagina staat anders nou niet veel verpletterends vermeld qua aantallen.
Vreemd dat ze juist niks vermelden over DE micro-omvormer markt U.S.A.
Of ze zijn liever erg zwijgzaam over "het succes" (30 landen export, maar hoeveel dan in MW?).
Ik dacht meer aan het succes bij Enphase, nog maar 3 jaar bezig en al een miljoen stuks van hun sjieke apparaatjes van de lopende band rollend, september vorig jaar. Had ik van die Chinezen toch ook beetje verwacht, die volumes, snel na de start-up, persberichtje en zo...Bartjuh schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:59:
[...]
Relatief dan hé, voor een beginner op de markt zijn ze druk. Ze zullen heus niet de SMA aantallen halen
Had ik ook gehoord ja. Volgens mij puur en alleen op de US markt met dito voltage/frequency, want hier is er (bijna) niet aan te komen? (jammer genoeg)zonnigtype schreef op maandag 27 februari 2012 @ 18:26:
[...]
Ik dacht meer aan het succes bij Enphase, nog maar 3 jaar bezig en al een miljoen stuks van hun sjieke apparaatjes van de lopende band rollend, september vorig jaar. Had ik van die Chinezen toch ook beetje verwacht, die volumes, snel na de start-up, persberichtje en zo...
Maar goed, Involar (en Enecsys) zal nu wat van dat marktaandeel proberen weg te snoepen vermoed ik.
Deze foto's zijn nieuwer: http://binged.it/yKzPPi misschien is er al een bouwput te zienRonnieB82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:40:
helaas heb ik geen google maps foto voor de exacte orientatie, toen de google foto's gemaakt werden was het nog weiland
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Vanmiddag een netwerkswitch gekocht voor op zolder, daar moeten de Tigo management unit en de Piko aan hangen.
Over twee weken gaat het gebeuren, brrr.
Verwijderd
Gefeliciteerd, veel zonnige momenten gewenst!hansdegit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:32:
Even een update. We zijn eruit. Gisteren "ja" gezegd op een offerte
Gefeliciteerd met de aanschaf.hansdegit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:32:
Je gaat 2 heule lange weken tegemoet
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Haha, inderdaad. Als het aan mij lag, ging het morgen reeds gebeuren. Maar er is nog zat te doen, hoor. Nog een krachtgroep naar boven maken. Mijn installateur komt nog even een andere zekeringkast ophangen; alles gaat even op de schop. In dat opzicht is het ook wel een soort van infrastructurele opruiming.MieJuul schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:39:
[...]
Gefeliciteerd met de aanschaf.
Je gaat 2 heule lange weken tegemoet
Qua krachtgroep: er ligt reeds een veel bediscusieerde leiding naar boven; daar mag een blauw draadje uit en een bruin draadje in.
Wat kan er veel veranderen in twee maanden
Vroeg naar bed, met een heet kruikje. Om de zonnestroom fieber in het gareel te krijgen.hansdegit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:57:
[...]
Haha, inderdaad. Als het aan mij lag, ging het morgen reeds gebeuren. Maar er is nog zat te doen, hoor. Nog een krachtgroep naar boven maken. Mijn installateur komt nog even een andere zekeringkast ophangen; alles gaat even op de schop. In dat opzicht is het ook wel een soort van infrastructurele opruiming.
Qua krachtgroep: er ligt reeds een veel bediscusieerde leiding naar boven; daar mag een blauw draadje uit en een bruin draadje in.
* Herstel * Doe s.v.p. twee kruikjes. Volgens mij ben jij een "zwaar" geval...
@SSC:
Ik neem aan dat je hier de verhalen over Canadian Solar en Suntech bedoelt?Goed verhaal Peter. Kan ik jou niet inhuren, en je meenemen naar klanten voor het vertellen van verhalen?Zo'n PV-fanaat als jij wordt altijd geloofd. Als ik zeg dat de Chinezen tegenwoordig prima spul kunnen maken kijken sommige mensen me nog met wazige ogen aan, en stamelen; 'Ja maar, ja maar, zonnepanelen komen toch uit Duitsland?'.
Wel op de Biohummerd, hé?! Kost je meer arbeidsloon...
"Jamaarjamaar". Help ze meteen maar uit de droom. Photon Januari 2012 over cel en module produktie Duitse bedrijven in eigen land (...): 2,9 GWp productie op capaciteit van 4,1 GW cellen in 2011, en 3,1 GWp productie op capaciteit van 5,0 GW modules in 2011.
Voorlopige module afzet cijfers in Duitsland in 2011 .... 7,5 GWp ...
Oeps! Where does that bloody rest come from?
Vul zelf in.

Hans zijn eerste post in "dit" topic
NielsOo schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:17:
Sorry, maar dit moet ik even doen![]()
Hans zijn eerste post in "dit" topic

Maak er maar drie van, beste Hans (kruikjes, dus...).
Ik verwacht er wel heel blij van te worden. De reis er naartoe was iig al fantastisch.
En even aanmelden op de lijst van Anton
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
Schiet al aardig op richting de 300 kWp
[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-02-2012 22:48 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Gaat een gezellig nummer worden van mijn Lieblings-Magazin...
(NB: Röttgen is van de CDU, bloedverwant van "een bekende Nederlandse conservatieve partij")
In eerste instantie zullen we klein willen beginnen, zodat we een deel (zeg 1/3 van het gemiddelde jaarverbruik) middels zonlicht kunnen opwekken, maar de bedoeling is dat er op latere tijdstippen een uitbreiding kan plaats vinden, zodat we uiteindelijk minimaal neutraal zijn en dus minimaal net zoveel stroom opwekken als dat we verbruiken.
Graag wil ik daarbij jullie advies, ik begrijp dat er naast de panelen zelf ook oa een omvormer nodig is. Zoals jullie begrijpen koop ik liever meteen een omvormer die de beoogde groei aan kan. Waar dien ik allemaal rekening mee te houden, welke omvormer zouden jullie aanraden en vooral, welke panelen raden jullie aan?
Het dak van het huis heeft een oppervlakte van +/- 8m in lengte en 5,4m in de breedte, en zoals gezegd is het een plat dak. Daarnaast ben ik benieuwd, aangezien we nog in de fase van bouwen zitten en we nog wijzigingen kunnen aanbrengen, of het verstandig is om één (of meer) loze leidingen te laten leggen vanuit de meterkast naar de plaats waar de omvormer komt te hangen tbv het aansluiten ervan.
Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken?
cool, nice plan.hansdegit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:32:
Even een update. We zijn eruit. Gisteren "ja" gezegd op een offerte van 18x Yingli Panda 265 Wp icm Tigo optimizers en een Kostal Piko 5.5.
Vanmiddag een netwerkswitch gekocht voor op zolder, daar moeten de Tigo management unit en de Piko aan hangen.
maar 18 panelen was dat niet iets minder als de planning?
ben het totaal plaatje effe kwijt.
Dat hangt af van jouw 'gevoel voor avontuur', 190Wp panelen zijn 1580x808mm, 3x = 4,74m + 10cm kabelgoot, 240Wp panelen zijn 1652x992mm, 3x = 4,96m + 10cm.IVEL schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 07:56:
Het dak van het huis heeft een oppervlakte van +/- 8m in lengte en 5,4m in de breedte,
Aantal rijen afhankelijk van kWh-gebruik en hellingshoek, 4 rijen @ 30o, 5x @ 25o, 7x 6x @ 15[sup]o[/sup, bij 190Wp panelen. Lagere hellingshoeken hebben een iets lagere opbrengst.
Er is altijd een schaduw-probleem in de winter, kies voor panelen met 3 bypass-diodes voor minimaal effect.
Edit: alle schoorstenen en ontluchtings-pijpen aan de noordkant natuurlijk ivm schaduw.
[ Voor 8% gewijzigd door HenkS_ op 28-02-2012 08:57 ]
Eerste plan was om per dakkapel 3 panelen te plaatsen en boven de dakkapellen de panelen in landscape op te hangen. Effectief zou ik dan 14 panelen krijgen. Dus nee, dit plan is ietsje groter. Ik begin me alleen serieus af te vragen of de panelen op zuid (4 stuks) met behulp van Tigo genoeg opstartspanning genereren voor de Piko. Het zou zonde zijn als de zuidpanelen pas kunnen bijdragen op het moment dat west goed aan het beginnen is.
Zo niet, dan verzin ik wel weer een list. Een extra inverter aanschaffen met een lagere opstartspanning c.q. stecaatjes (dus vooruitlopen op de investering voor de aanbouw), of alvast 4 panelen op de aanbouw. Dat zien we vanzelf; ik kan me er niet druk om maken.
[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 28-02-2012 08:52 ]
jep daar zat mijn twijfel ook.hansdegit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:50:
Hoi Migjes,
Eerste plan was om per dakkapel 3 panelen te plaatsen en boven de dakkapellen de panelen in landscape op te hangen. Effectief zou ik dan 14 panelen krijgen. Dus nee, dit plan is ietsje groter. Ik begin me alleen serieus af te vragen of de panelen op zuid (4 stuks) met behulp van Tigo genoeg opstartspanning genereren voor de Piko. Het zou zonde zijn als de zuidpanelen pas kunnen bijdragen op het moment dat west goed aan het beginnen is.
Zo niet, dan verzin ik wel weer een list. Een extra inverter aanschaffen met een lagere opstartspanning c.q. stecaatjes (dus vooruitlopen op de investering voor de aanbouw), of alvast 4 panelen op de aanbouw. Dat zien we vanzelf; ik kan me er niet druk om maken.
dat is wel wat krap.
misschien wil eric daar nog iets over zeggen die kan dat beter voor jouw schatten.
anders zou je andere panelen daar voor moeten gebruiken.(lagere A hogere V)
omvormer is zeker niet al te goedkoop.
Verwijderd
Omvormer en uitbreiden: Omvormer op de groei is geen goed idee, uitgezonderd van omvormers met 2 trackers. Dan kun je een tracker vol leggen en die andere nog een tijdje werkloos laten.IVEL schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 07:56:
Wij zijn de laatste tijd daarom serieus aan het rondkijken naar wat wij willen bereiken, voor het geval er na de verhuizing en alles op de plek staat, toch nog een beetje spaargeld over is
In eerste instantie zullen we klein willen beginnen, zodat we een deel (zeg 1/3 van het gemiddelde jaarverbruik) middels zonlicht kunnen opwekken, maar de bedoeling is dat er op latere tijdstippen een uitbreiding kan plaats vinden, zodat we uiteindelijk minimaal neutraal zijn en dus minimaal net zoveel stroom opwekken als dat we verbruiken.
Graag wil ik daarbij jullie advies, ik begrijp dat er naast de panelen zelf ook oa een omvormer nodig is. Zoals jullie begrijpen koop ik liever meteen een omvormer die de beoogde groei aan kan. Waar dien ik allemaal rekening mee te houden, welke omvormer zouden jullie aanraden en vooral, welke panelen raden jullie aan?
Het is dus niet mogelijk helemaal variabel in stapjes uit te breiden. De meerprijs van een 2 tracker omvormer is beperkt. De keuze van je panelen hangt samen met andere factoren die je hier niet opgeeft.
Voornamelijk WAT is je verbruik? Moet je het maximale uit je dak halen, of hou je ruimte over op je dak.
Hoog vermogende panelen (duur) gebruik je alleen als dat noodzakelijk is.
Het is inderdaad handig een loze leiding te laten aanleggen naar een punt waar je met de DC kabels het dak op kunt. Het dak is redelijk groot, je kunt er zeker 3680Wp mee vol krijgen. (afhankelijk van eventuele schaduw enz). Je zou dat kunnen verdelen in 2 strings van ieder circa 1800Wp.Het dak van het huis heeft een oppervlakte van +/- 8m in lengte en 5,4m in de breedte, en zoals gezegd is het een plat dak. Daarnaast ben ik benieuwd, aangezien we nog in de fase van bouwen zitten en we nog wijzigingen kunnen aanbrengen, of het verstandig is om één (of meer) loze leidingen te laten leggen vanuit de meterkast naar de plaats waar de omvormer komt te hangen tbv het aansluiten ervan.
Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken?
En zoals Neanderthaler71 al zegt: één groep (3680W) leg je al snel vol met zo'n mooi dak. Hoe groot wordt je elektrische aansluiting? 3x25A?
Verwijderd
Ik denk dat de west panelen ook als ze niet beschenen worden wel wat opwekken mbv diffuus licht.hansdegit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:50:
4 x panda 265 alleen is in ieder geval onvoldoende voor die 180volt.
Verwijderd
Met nieuwbouw is het tegenwoordig vaak 1 x 35A.hansdegit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:12:
Hoe groot wordt je elektrische aansluiting? 3x25A?
Behalve als er een (combi)warmtepomp in staat (dankzij het 3kW en 6kW bijstook-element), dan heb je meestal 3x 25AMet nieuwbouw is het tegenwoordig vaak 1 x 35A.
je ziet veel dat de kabel word afgezekerd op 1x 35AVerwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:15:
[...]
Met nieuwbouw is het tegenwoordig vaak 1 x 35A.
maar de kabel die word gelegt is vaak wel geschikt voor 3x XA.
(behalve als het goedkoop moet voor de woningbouw vereniging, zoals bij mij.)
Toch gegaan voor de Tigo?hansdegit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:32:
Even een update. We zijn eruit. Gisteren "ja" gezegd op een offerte van 18x Yingli Panda 265 Wp icm Tigo optimizers en een Kostal Piko 5.5.
Hoe gaat dat nu met de software?
Was toch een abonnement?
www.mijnzon.info
Deze opstelling zou kunnen.IVEL schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 07:56:
- Een SMA SB 3000-TL21 met 2 MPP trackers.
- 8 stuks Suntech STP195S (1560 Wp)
- ruimte voor nogmaals 8 stuks Suntech STP195S (3120 Wp totaal)

2x 8 stuks Yingli YL260C-30b (4160 Wp) op een SMA SB4000-TL21 kan ook nog, maar dan moet de hoek van de panelen aardig laag zijn, om geen schaduwslag te krijgen. Stringspanning (dus ook de opstartspanning) is ook wat lager dan met 2x 8 stuks STP195S. En met een SB4000 heb je niet meer voldoende aan een 16A groep...
[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 28-02-2012 12:22 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Er zijn al meer reactie's dan ik had verwacht, mijn dank! Ik merk in de reactie's dat ik nog een behoorlijke leek op dit vlak ben, maar probeer me wel behoorlijk in de materie in te lezen.antonboonstra schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:41:
[...]
Deze opstelling zou kunnen.[afbeelding]
- Een SMA SB 3000-TL21 met 2 MPP trackers.
- 8 stuks Suntech STP195S (1560 Wp)
- ruimte voor nogmaals 8 stuks Suntech STP195S (3120 Wp totaal)
2x 8 stuks Yingli YL260C-30b (4160 Wp) op een SMA SB4000-TL21 kan ook nog, maar dan moet de hoek van de panelen aardig laag zijn, om geen schaduwslag te krijgen. Stringspanning (dus ook de opstartspanning) is ook wat lager dan met 2x 8 stuks STP195S. En met een SB4000 heb je niet meer voldoende aan een 16A groep...
Als ik de tekening van antonboonstra bekijk, verwacht ik dat de lengte en breedte precies verkeerd is getekend. De lengte van 8m gaat van zuid naar noord zeg maar, de breedte van 5,4m van oost naar west.
Ik lees in de reactie van Neanderthaler71 dat een omvormer op de groei geen goed idee is, maar het is me nog niet helder waarom niet. Kan iemand me dat uitleggen?
De documenten van de woning heb ik zo niet bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat de aansluiting inderdaad 1x 35A is.
Gemiddeld verbruik in het nieuwe huis kan ik nog niet heel veel over zeggen. We stappen bijv van koken op gas over op inductie, er zit mechanische ventilatie in het nieuwe huis waarvan ik het stroomverbruik niet ken enz. Dat zullen we moeten gaan ervaren in de maanden na oplevering. Loze leidingen gaan al meer dan genoeg de woning in, we gaan er in ieder geval een paar meer bij laten leggen
Verwijderd
Het is niet geheel onmogelijk, maar als je een single tracker omvormer hebt en 2 jaar later wil je de volgende string vullen zit je vast aan de minimale waarden van de oude string. Je kunt hierdoor minder vrij je panelen kiezen en krijg je mogelijk wat verliezen. Het is verstandiger (lees je blijft flexibeler) als je een omvormer met 2 trackers neemt ALS je op de groei wilt kopen.IVEL schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 13:10:
Ik lees in de reactie van Neanderthaler71 dat een omvormer op de groei geen goed idee is, maar het is me nog niet helder waarom niet. Kan iemand me dat uitleggen?
Met het dak wat je hebt kun je wel 3 panelen van 1,65 x 1 m naast elkaar leggen. Je moet wel rekening houden met de voorgeschreven afstand tov de dakrand. (gesteld dat daar een dakrand zit, dat weet ik niet). Op een plat dak is het verder verstandig te plaatsen onder een hellingshoek van 20 graden. Dan is de opbrengst het hoogst en is de schaduw geringer.
Verwijderd
zoiets dus:
https://www.odv.nl/web_nl...JqTwOfiwK4CFYeGDgodnSwEGQ
Dat wordt ook altijd onder terrastegels gelegd, en ik zag op de foto's een paar pagina's terug dat TSC ze ook gebruikt tegenwoordig.
Wel genoeg onder leggen natuurlijk, zeker als het dak geïsoleerd is, anders worden ze 'erin' gedrukt... maar dat spreekt voor zich.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
Tegeldragers, nooit zonder op een plat dak. Tenzij je mijn zwager weer wilt zienVerwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:22:
Een vraag voor degenen die hun panelen op een plat dak hebben staan. Wat gebruiken jullie onder het montagemateriaal als bescherming van het dakleer? Omdat het in ons geval een schans betreft (3 panelen breed, 4 hoog in 1 groot vlak), dus een groot oppervlak met veel ballast, moeten de beschermmiddelen wel een behoorlijke druk kunnen weerstaan.
In actie
Verwijderd
Hoeveel leg je er dan onder c.q. welke dikte is nodig?NovapaX schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:28:
Ik zou gewoon tegeldragers nemen....
zoiets dus:
https://www.odv.nl/web_nl...JqTwOfiwK4CFYeGDgodnSwEGQ
Dat wordt ook altijd onder terrastegels gelegd, en ik zag op de foto's een paar pagina's terug dat TSC ze ook gebruikt tegenwoordig.
Wel genoeg onder leggen natuurlijk, zeker als het dak geïsoleerd is, anders worden ze 'erin' gedrukt... maar dat spreekt voor zich.
Vraag eens hier, die zouden het moeten weten.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:32:
[...]
Hoeveel leg je er dan onder c.q. welke dikte is nodig?
http://www.rubbertegel.com/rubber-tegels-c-40.html
Wij hebben soortgelijke tegels (met die grote noppen) onder onze WTW douchebak, zodat het water er onderdoor weg kan stromen via de bestaande tegelvloer. Zijn stevige dingen, maar ik zou voor de zekerheid navragen. Zeker gezien het forse gewicht wat je van plan bent.
Verwijderd
Je moet in dit geval echt die tegeldragers hebben waar NovapaX het over heeft.zonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:40:
[...]
Vraag eens hier, die zouden het moeten weten.
http://www.rubbertegel.com/rubber-tegels-c-40.html
Wij hebben soortgelijke tegels (met die grote noppen) onder onze WTW douchebak, zodat het water er onderdoor weg kan stromen via de bestaande tegelvloer. Zijn stevige dingen, maar ik zou voor de zekerheid navragen. Zeker gezien het forse gewicht wat je van plan bent.
10 x 10 x 1.
De rubbertegels hebben een ander toepassingsgebied. In die dikte en vooral met de luchtkamers zijn die te makkelijk in te drukken.
Deze zijn 2 cm. dik, vlak van boven en onder, en je kunt zelf naar believen met goed stanleymes (en dikke handschoenen aan ...Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:44:
[...]
Je moet in dit geval echt die tegeldragers hebben waar NovapaX het over heeft.
10 x 10 x 1.
De rubbertegels hebben een ander toepassingsgebied. In die dikte en vooral met de luchtkamers zijn die te makkelijk in te drukken.

... maar ik ben natuurlijk geen rubber expert ...
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2012 14:51 ]
Verwijderd
Te dik, dat gaat eerder vervormen. Ze zijn wel vlak, ookal ziet de foto er anders uit dan vlak aan de onderkant.zonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:49:
[...]
Deze zijn 2 cm. dik, vlak van boven en onder, en je kunt zelf naar believen met goed stanleymes (en dikke handschoenen aan ...) snijden. Belangrijk voor ecowoman: Milieukeur...
... maar ik ben natuurlijk geen rubber expert ...
Het is ook wel makkelijk als je ze op maat koopt.
Zie de link van Novapax
Wij hebben ze ook, hoor, die "Novapax rubbers"...Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:56:
[...]
Te dik, dat gaat eerder vervormen. Ze zijn wel vlak, ookal ziet de foto er anders uit dan vlak aan de onderkant.
Het is ook wel makkelijk als je ze op maat koopt.
Zie de link van Novapax

Gewone rubbers zijn er in vele maten, 'NovapaX rubbers' zijn er alleen in grotere afmetingen...
Maar als de poot niet groot is, heeft het ook geen zin om een groot rubber te gebruiken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
In ons geval komen er wel meerdere tegels op elkaar te liggen, vandaar dat ik me afvraag of 1cm dikte dan ook genoeg is, of dat het verstandiger is om voor 1,5 of 2cm te gaan?Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:44:
Je moet in dit geval echt die tegeldragers hebben waar NovapaX het over heeft.
10 x 10 x 1.
Op die site met tegeldragers die Novapax linkte staat in ieder geval wel dat het gerecycled rubber is.
Ik denk dat het meeste spul dat wel zal zijn. Maar aangezien je vrij kritisch bent qua milieuzaken dacht ik dat het Milieukeur je wel zou aanspreken...Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:42:
Op die site met tegeldragers die Novapax linkte staat in ieder geval wel dat het gerecycled rubber is.
Ik zou gewoon ff navragen hoe het met de belastingen zit bij de diverse aanbieders, gezien het geplande gewicht. Je zou ook een profi installateur naar ervaringen kunnen vragen, die leggen ook regelmatig heftige gewichten aan frame opstellingen aan.
Verwijderd
Zekerzonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:15:
Ik denk dat het meeste spul dat wel zal zijn. Maar aangezien je vrij kritisch bent qua milieuzaken dacht ik dat het Milieukeur je wel zou aanspreken...
Tja, ik heb er altijd wat moeite mee om daar een installateur mee lastig te vallen als ik niks bij hem koop. Dat vind ik dan toch meer de service die voorbehouden is aan de klant... Een forum waar een installateur er zelf voor kiest om mensen te informeren is natuurlijk wat anders, maar dat merk ik dan vanzelf naar aanleiding van mijn vraag hier.Ik zou gewoon ff navragen hoe het met de belastingen zit bij de diverse aanbieders, gezien het geplande gewicht. Je zou ook een profi installateur naar ervaringen kunnen vragen, die leggen ook regelmatig heftige gewichten aan frame opstellingen aan.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 16:39 ]
Vandaag een systeem ingetekend, particulier met 7500kWh verbruik. Gaan (als het doorgaat) op NWN 15 stuks YL260wp op, en op OZO 22 stuks YL260Wp, op een SMA Tripower 8000 (2 MPP's), 45 graden dak.
Heb een ander systeem draaien op WZW, dat deed vorig jaar 'gewoon' 980kWh/kWp, maar is slechts 20 graden. Ik heb gegokt dat bovenstaande configuratie 780 kWh/kWp gaat doen, in z'n geheel. Nu zijn er wel instralingsdiagrammen, websites en tools om dat te berekenen, maar de praktijk is altijd (heel erg) anders. Wat vinden jullie van deze inschatting? Ik heb ook niet elke dag systemen op 't noorden..
@Ecowoman
Op mijn eigen dak staat het 'gewoon' zo:
Tegenwoordig doen we het zo:
Tegeldrager van 6mm geloof ik.
[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 28-02-2012 20:07 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Over zonnepanelen gehad met een dakdekker. Het is niet het oppervlak aan het dak, maar de randen.SunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:01:
Op mijn eigen dak staat het 'gewoon' zo:
Bij flinke wind heb je kantel en afzet effecten waardoor het draagsysteem op de randen in het dakleer werkt.
De dakdekker ziet het wel zitten. Over een jaar of 10 bij jou een nieuw dak. Het gaat toch kapot en eerder dan je panelen. Normaal vraag ik het niet, maar het is een zwager van me, vandaar.
Aflevering "EenVandaag" over electriciteitsgebruik in Nederland waarbij ook Duitsland met z'n vele Wattjes aan zonneenergie aangehaald wordt.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242119
begint na 12:15 min.
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
@antimos; zag het ja.
Ze vergaten alleen te vertellen dat de kWh prijs maar voor een klein gedeelte uit echte energiekosten bestaat.. en dat energiebelasting wel stijgt. Gelukkig zijn hij dat PV terug te verdienen is in 10 jaar, en dat het prima kan. Altijd goed.
[ Voor 35% gewijzigd door SunshineCompany op 28-02-2012 20:32 ]
Verwijderd
Niet vergeten, ff me zwager bellen. En zeg dat ik je gestuurd hebSunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:29:
Als je een rij van 17 panelen hebt lijkt het kanteleffect me nihil, bij kleinere rijen trouwens ook.. maargoed, het zou best kunnen ja. Daarom tegendrager, kosten 3x niets. En over 10 jaar heb ik sowieso een nieuw dak nodig, dus dat scheelt..
Het kantelen, en vergeet niet afzetten, zal meer of minder zijn afhankelijk van de constructie.
@opbrengst: noord deel 40% officieel diagram
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 20:32 ]
Ik begrijp dat een paneel een bepaald V levert bij een bepaalde I, afhankelijk van instraling en temp.
Op een gegeven moment zal V gaan varieren. Is dat dan de trigger voor de inverter om te gaan spelen met I?
Misschien is het allemaal basis natuurkunde hoor, maar het hoort niet bij mijn parate kennis.
Verwijderd
Bij ons gaat het om een schans van 3 panelen breed, 4 hoog in 1 groot vlak, dus daar komt wel veel meer druk op de randen te staan, dus als wij het zonder tegeldragers van de juiste dikte zouden doen dan kunnen we denk ik een week later al de dakdekker bellen.SunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:29:
Als je een rij van 17 panelen hebt lijkt het kanteleffect me nihil, bij kleinere rijen trouwens ook.. maargoed, het zou best kunnen ja. Daarom tegendrager, kosten 3x niets. En over 10 jaar heb ik sowieso een nieuw dak nodig, dus dat scheelt..
Vooral het stukje waarin verteld wordt dat zonnepanelen een paar jaar geleden 4000 Euro per kW kosten is erg vermakelijk (liever lachen dan tenen krommen).antimos schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:28:
Voor diegenen die het gemist hebben:
Aflevering "EenVandaag" over electriciteitsgebruik in Nederland waarbij ook Duitsland met z'n vele Wattjes aan zonneenergie aangehaald wordt.
Verwijderd
Een paar zinnen...hansdegit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:32:
Kan iemand mij in een paar zinnen uitleggen hoe MPPT in zijn werk gaat en wat de trigger is voor de inverter om iets met die tracker te gaan doen?
Ik begrijp dat een paneel een bepaald V levert bij een bepaalde I, afhankelijk van instraling en temp.
Op een gegeven moment zal V gaan varieren. Is dat dan de trigger voor de inverter om te gaan spelen met I?
Misschien is het allemaal basis natuurkunde hoor, maar het hoort niet bij mijn parate kennis.
Vanaf een bepaalde spanning schakelt de omvormer in (startspanning).
De mmp haalt een weerstand in het circuit weg, hierdoor neemt de stroom toe.
Hierdoor daalt het voltage.
De omvormer is geprogrammeerd zodat de som van stroom en spanning het maximale vermogen geven.
Dit is opgesloten in algoritmen in de omvormer.
De omvormer zelf doet niets met de buitentemperatuur en de instraling. Hij ziet alleen de spanning, de stroom en het effect van "zijn handelen" op de stroom. Snelheid dalen spanning als gevolg van bepaalde afname weerstand in het circuit.
Zoiets ongeveer. Hij draait inwendig aan een weerstand zodat de som van P en I maximaal is.
A try....
Verwijderd
Mooi, maar dat is niet een paar zinnen he?
Maar je had em al eens eerder gepost, waarvoor dank.
Verwijderd
het mooie van de p&o techniek is ook het schurende geluid uit je omvormer, over een weekje of wat alweer,
als die eerste dikke wolk wegschuift en de zon komt vol op de koude paneelkes, bij >500watt/m2 instaling of beter, en je nieuwe omvormer meteen een nieuwe max AC schrijft op de display.
Wikipedia: Perturb and observe method
die is wat eenvoudiger.
voor henk en ingrid, als ze geen pownews kijken :
een omvormer is continu op zoek naar het maximale koppel bij het ideale toerental & snelheid.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 20:55 ]
Verwijderd
Hij ziet de zon steeds eerder dan ik merk ik. Nog 1,5 week wachten voor mijn plaats feest (snik ...).Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:52:
das heerlijke winteravond lees literatuur !
het mooie van de p&o techniek is ook het schurende geluid uit je omvormer, over een weekje of wat alweer,
als die eerste dikke wolk wegschuift en de zon komt vol op de koude paneelkes, bij >500watt/m2 instaling of beter, en je nieuwe omvormer meteen een nieuwe max AC schrijft op de display.
Wikipedia: Perturb and observe method
die is wat eenvoudiger.
voor henk en ingrid, als ze geen pownews kijken :
een omvormer is continu op zoek naar het maximale koppel bij het ideale toerental & snelheid.
Verwijderd
Zij bedoelt bij haar bouwwerk, niet bij Flatfix.SunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:30:
@Ecowoman, dat is zwaar overdreven, dan zou Esdec dus ongeveer 1x per week een garantiegeval hebben? Zie zelden bij Flatfix tegeldragers eronder.. dus het kan prima zonder.
Flaxfix gaat bijna zonder ballast, ik geloof dat Ecowoman 2 middenklasse auto's in ballast wil toepassen bij haar schans. In dat geval toch maar een tegeldragertje...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 21:35 ]
Er is in de buurt van dat bandencentrum van jou in Hengelo (Twentekanaal) nog ruimte voor meer.
http://www.tctubantia.nl/...-iedereen-mag-meedoen.ece
@Speksteen; ik las het ja. Nog stugger, die mensen van dat bandencentrum mailden me er zelfs over! Ik moet zeggen; ik bemoei me niet met zulke projecten. Te veel risico, te lage marge. En ik ben al enorm druk.
Vandaag een systeem 'verloren' (teruggetrokken) bij een boer hier om de hoek. Die koopt voor 1,20 EUR / Wp 38kWp Sharp + Fronius compleet gemonteerd (ex. BTW). Heb gezegd dat hij er voor die prijs meteen een handtekening onder moet zetten, maar dat hij wel een oogje open moet houden. Zo goedkoop, dat kan eigenlijk niet. Ik snap er niets van.
Er wordt bijgeplaatst bij de fleet in Nederland.
Stel je voor als die 7,5 MWp op de vuilstortplaatsen hier in Twente ook nog los komen
Verwijderd
Vroeger in de tijd dat Peter zijn installatie MEGA groot was...... vonden we 2 kWp astronomischSunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:53:
Wel bij de fleet, maar nog steeds allemaal 1-2-3-4-5 tot maximaal 55kWp systeempjes. Geen 100, 500 of 1000kWp systemen. Dus veel aantallen met lage vermogens = nog steeds niet heul veul.
en een Sharp 162Wp paneel erg krachtig.
55 kWp systeempje ?
oeps... ik zit niet in de kroeg met mijn kroegpraat.....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 21:57 ]
Verwijderd
Is het draagsysteem bij in het veld niet..."best wel duur". Ik bedoel in relatie met een daksysteem ofzo.SunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:01:
Tja, sorry. Pas boven de 100kWp vind ik het groot tegenwoordig. Voor particulieren vind ik tegenwoordig onder de 10 panelen leuk, 16 mooi en 24 perfect. Boven de 24 voor particulieren is groot. Grootste particulier die ik heb gedaan is 42 panelen tot nu toe, maar kans is dat er een in-veld installatie bij een particulier komt te staan van 20kWp (dubbel huishouden, beiden warmtepomp).
Vermogen: 90 kWp
Aantal panelen: 383 Yingli, polykristallijn
Oppervlakte: 2.300 vierkante meter
Omvormers: 5x SMA Tripower
20kWp past niet op een particulier dak, plus het is een prachtig huis, plus ze hebben zat grond (inclusief hun eigen beek door de tuinVerwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:04:
[...]
Is het draagsysteem bij in het veld niet..."best wel duur". Ik bedoel in relatie met een daksysteem ofzo.
Die's gesubsidieerd, dus telt niet mee.Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:07:
De grootste PV installatie van Enschede staat op het dak van de HST groep.
Vermogen: 90 kWp
Aantal panelen: 383 Yingli, polykristallijn
Oppervlakte: 2.300 vierkante meter
Omvormers: 5x SMA Tripower
Ik zit donderdag bij een bedrijf met 18x7,5kWp SDE subsidie uit 2009, ze willen het plat op een plat dak (vanwege dakbelasting / ballast).. want, (zo redeneert de adviseur) dan mis je maar 40% van de opbrengst en in Nederland rekenen ze met 850 zonne-uren, en aan de kust heb je er wel 1500 (daar staat het pand), dus heb je 1500 x 60% = 900 zonneuren = 900kWh/kWp.
Geniaal zulke adviseurs.
Verwijderd
Inderdaad Flatfix is niet vergelijkbaar met de schans die wij gaan neerzetten. Daar komt een heleboel ballast bij kijken.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:34:
Zij bedoelt bij haar bouwwerk, niet bij Flatfix.
Flaxfix gaat bijna zonder ballast, ik geloof dat Ecowoman 2 middenklasse auto's in ballast wil toepassen bij haar schans. In dat geval toch maar een tegeldragertje...
@Sunshine of Solarking of iemand in bezit van NEN1010:
in Duurzame Energie deel 18 of 19 schreef NielsTn dat bij PV op een dedicated groep (dus boven de 600Wp) de omvormer niet via een stopcontact aangesloten mag worden, maar de kabel alleen rechtstreeks van de omvormer naar de meterkast aangesloten mag worden volgens NEN1010. Nu heeft een kennis van mij het wel via een stopcontact aangesloten, maar hij kan het niet terugvinden in de NEN1010 dat dit niet zou mogen. Kan een van jullie misschien bevestigen wat NielsTn zegt of zelfs aangeven op welke plek dit in de NEN1010 beschreven staat?
Dank. Nog meer hilariteit. Die boer die later zegt dat 'ie voor zijn in 2007 geplaatste systeem dertigduizend Euri per jaar krijgt vergoed begint in de reportage met "deze heeft 65.000 kilowatt". Ik geloof best dat 'ie een aardige schuur heeft. Maar 65 MWp op een schuurtje... die panelen hebben ze nog niet uitgevonden (zal wel uitzending stress zijn geweest...).antimos schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:28:
Voor diegenen die het gemist hebben:
Adviseur in die uitzending doet alsof er alleen overschot het net op gaat. Bij het gros van de Duitse installaties gaat alles linea recta het net op (zoals bij die uit de Achterhoek naar Duitsland verkaste boer). Kein saldierungs-geloel daaro. Alleen (moderne regeling, gebruik ervan nog steeds mager via dubbele meter aansluiting) Selbstverbrauch modus waarvan de vergoeding nog steeds door netbeheerder uitbetaald wordt. Leverancier en de Staat hebben daar niks te schaften in de verrekening...
Bovendien blijft hij maar op subsidie in Duitsland drammen, en vergeet hij er bij te vertellen dat wij nu hier goedkope paneeltjes kunnen kopen vanwege het feit dat niet de Staat daar betaalt, maar dat de stroomverbruikers daar de feed-in betalen. Een zeer belangrijke, en in deze tijd onvergeeflijke omissie (zeker als je het extreem beladen woord "subsidie" in de mond durft te nemen, daar hoort een explicatie bij).
Maar goed, verder wel aardig verhaaltje. Die Stad van de Zon beelden die werden getoond betreffen natuurlijk ook vet door "staten" gesubsidieerde systemen. MEP uit onze zakken (werd vroegah door netbeheer voor Min. Fin geïncasseerd, "doelbelasting" in de vorm van een vastrecht van 52 Euri per jaar), en ook nog heftige subsidies van de Europese Unie.
@SSC
Wie racekak aan beleid verzint (EZ/EL&I) kweekt haar eigen bagger aan uitvoering.Geniaal zulke adviseurs.
Vollidioten...
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2012 22:28 . Reden: Bagger in is bagger uit ]
SunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:17:
[...]
Die's gesubsidieerd, dus telt niet mee.
Ik zit donderdag bij een bedrijf met 18x7,5kWp SDE subsidie uit 2009,
Ik kan het navragen bij een expert als je wilt?Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:23:
[...]
Inderdaad Flatfix is niet vergelijkbaar bij de schans die wij gaan neerzetten. Daar komt een heleboel ballast bij kijken.
in Duurzame Energie deel 18 of 19 schreef NielsTn dat bij PV op een dedicated groep (dus boven de 600Wp) de omvormer niet via een stopcontact aangesloten mag worden, maar de kabel alleen rechtstreeks van de omvormer naar de meterkast aangesloten mag worden volgens NEN1010. Nu heeft een kennis van mij het wel via een stopcontact aangesloten, maar hij kan het niet terugvinden in de NEN1010 dat dit niet zou mogen. Kan een van jullie misschien bevestigen wat NielsTn zegt of zelfs aangeven op welke plek dit in de NEN1010 beschreven staat?
[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 28-02-2012 22:37 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De "kleine" categorie "tot en met 15 kilowattpiek" werd (in SDE 2010) gemaximeerd op de maximale subsidie voor een 7,5 kWp systeem (7,5 kWp maal 850 kWh/kWp.jaar = 6.375 kWh/jaar), dus voor normale mensen had het geen enkele zin om in die categorie voor meer dan 7,5 kWp aan te vragen...
(dus ik vermoed dat het om SDE 2010 beschikkingen gaat, klopt dat SSC?)
(leer mij die *** kennen)
Gevolg is "creatief denken" bij de beschikten (beter: bij hun adviseurs).
HST project heeft trouwens een absurde 2.778 Euro/kWp gekost, de ontwikkelaar daar heeft in het verleden ook creatief sloten (MEP) subsidies naar binnen geharkt... (weten de dakverhuurders veul...)

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 28-02-2012 22:38 . Reden: edit SDE 2010? ]
Dan zou je een stofzuiger van 2000 Watt ook niet via een stekker mogen aansluiten.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:23:
[...]
Inderdaad Flatfix is niet vergelijkbaar bij de schans die wij gaan neerzetten. Daar komt een heleboel ballast bij kijken.
Mijn SMA 2500 HF gaat ook netjes via een stekker een stopcontact in op een separate groep.
Let wel dat is ook het enige stopcontact dat op deze groep zit.
Verwijderd
Ik weet wel dat is voorgeschreven dat je IN de meterkast geen onderbrekingen mag hebben in de draad. Daarbuiten lijkt me dat geen probleem. Zoals gezegd verbruikers gaan ook via een stopcontact.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:23:
Zelfs wasdrogers....... (een stopcontact geeft wel wat verlies natuurlijk...voor de purist)
Verwijderd
als nen 1010 dat zou eisen, hoe komt het dan het niet publiek beschikbaar is ?
mijn installatie is gekeurd door destijds besseling elektrotechniek, en alles was ok.
de regels veranderen zonder deze publiekelijk te maken, is niet afdwingbaar.
Ja, daar gaat Holland Solar met zijn "groene heroïne deal" met Verhagen nog een hele zware kluif aan krijgen, met hun al jaren durende "kwaliteits-slag"...Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:40:
mijn omvormers zitten niet op stekkers, vanwege mogelijke verliezen.(weer een halve ohm gewonnen)
als nen 1010 dat zou eisen, hoe komt het dan het niet publiek beschikbaar is ?
mijn installatie is gekeurd door destijds besseling elektrotechniek, en alles was ok.
de regels veranderen zonder deze publiekelijk te maken, is niet afdwingbaar.

Verwijderd
Bedankt, graag! Het ligt er wel aan wat voor expert het is of degene waarvoor ik het navraag het gelooft of nietmkleinman schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:33: Ik kan het nog eens navragen bij een expert als je wilt?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 22:44 ]
Vanwege een virus, windows er opnieuw opgezet vorige week, foto ook weg.SunshineCompany schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:37:
@Speeksteen, kun je eens een foto posten daarvan? Hoe dat is aangelegd?
Kan wel een nieuwe maken maar het is nu een beetje donker op zolder.
Gelukkig hebben we onze Poldermans nog, zie newbee en dan doorscrollen naar 5 novemver 2011
http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#5nov2011_BZijsveld
Voordeel van een stekker met stopcontact is dat je deze ook kunt gebruiken als werkschakelaar.
Stel je voor dat iemand beneden de automaat weer inschakelt terwijl je op zolder aan het prutsen bent met je omvormer.
Nu zal dat niet zo vaak voorkomen maar toch.
[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-02-2012 22:52 ]
Dit topic is gesloten.