Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.871 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:42:
[...]
Het ligt er wel aan wat voor expert het is of degene waarvoor ik het navraag het gelooft of niet :X
Oh ..een pet met "expert" erop is niet meer genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:52:
[...]

Oh ..een pet met "expert" erop is niet meer genoeg?
Nope, straks mot alles het goedkeuringslabel van Holland Solar/Uneto-VNI/Agentschap NL en vul zelf maar in hebben, anders "mag" je niet meer aan het net. Of zoiets.

http://www.hollandsolar.n...d-door-holland-solar.html
Momenteel is het onduidelijk voor een particulier waar je aan moet denken als je zonnestroom in het net wilt stoppen.
Ik doe dat al bijna twaalf jaar (met honderd procent medeweten van Holland Solar...), met goedgekeurde omvormertjes. Sommigen nog heel wat jaartjes langer. Ik zie het probleem niet. Gewoon Steca'tje of Soladinnetje met stekker in het stopcontact proppen. Klaar is Henk/Ingrid. Invoeduuuuuuuuhhhhhh!!!! :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:14:
Ik doe dat al bijna twaalf jaar (met honderd procent medeweten van Holland Solar...), met goedgekeurde omvormertjes. Sommigen nog heel wat jaartjes langer. Ik zie het probleem niet. Gewoon Steca'tje of Soladinnetje met stekker in het stopcontact proppen. Klaar is Henk/Ingrid. Invoeduuuuuuuuhhhhhh!!!! :*)
NielsTn had het specifiek over de categorie die op een eigen groep moet die niet via stopcontact zou mogen worden aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Misschien bedoeld hij als er meerdere stopcontacten op die groep zitten waar je ook verbruikers in kunt prikken.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:31:
Misschien bedoeld hij als er meerdere stopcontacten op die groep zitten waar je ook verbruikers in kunt prikken.
Nee, dat bedoelde hij niet, want dat heb ik nog nagevraagd bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:17:
[...]
NielsTn had het specifiek over de categorie die op een eigen groep moet die niet via stopcontact zou mogen worden aangesloten.
"zou moeten" ja. Maar waar staat het dan? Voor publiek toegankelijk?

Nederland is "polderland", waar nog wel eens anders gedacht wordt over dat "zou moeten". Zie installatie Spek... Geïnstalleerd door niet de minsten. Het schijnt te kunnen/te mogen. Mits geen andere verbruikers.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat je ook wel ziet is dat er tussen omvormer en meterkast een werkschakelaar wordt gemonteerd, zie laatste newbee bij Polderpv (die met die zwarte panelen).
Een stekker in een stopcontact werkt hetzelfde als een werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:33:
"zou moeten" ja. Maar waar staat het dan? Voor publiek toegankelijk?
Volgens hem dus in de NEN1010...
Nederland is "polderland", waar nog wel eens anders gedacht wordt over dat "zou moeten". Zie installatie Spek... Geïnstalleerd door niet de minsten. Het schijnt te kunnen/te mogen. Mits geen andere verbruikers.
Daarom ben ik dus benieuwd of een van de hier aanwezige installateurs of iemand die de NEN1010 heeft het verhaal van NielsTn kan bevestigen...

Hierbij de link naar de discussie destijds: Quote van NielsTn (inclusief reacties daaronder).

Een paar posts daaronder schrijft hij ook nog:
(en dan heb ik nog niet de lastscheiders betrokken.. immers bij een defect in de omvormer zou potentieel d emogelijkheid ontstaan dat aan de stekker die je los kan halen alsnog gevaarlijke situaties/spanningen op staan).
en Schinnen-groen schrijft als reactie daarop:
Volgens de installateur die vorig jaar mijn nieuwe groepenkast heeft opgehangen moet tussen de groep in de meterkast en de omvormer een directe leiding zitten waartussen een 2-polige schakelaar aanwezig dient te zijn om de omvormer zowel met de fase als de nul te kunnen scheiden van de meterkast.
8)
Dat is ook de reden dat ik er geen Plugwise tussen heb zitten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 07:36
Hmm..ik heb SDE 2009 met BPM en ook de verplichte 2-polige schakelaar in de meterkast, maar ik heb er zelf wel nog een stopcontact tussen gezet zodat ik met Plugwise kan monitoren...
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:40:
......als nen 1010 dat zou eisen, hoe komt het dan het niet publiek beschikbaar is ?
mijn installatie is gekeurd door destijds besseling elektrotechniek, en alles was ok.
de regels veranderen zonder deze publiekelijk te maken, is niet afdwingbaar.
Normen eisen niets en zijn niet van de overheid en daardoor helaas niet gratis en publiekelijk beschikbaar. Je hoeft niet aan de normen te voldoen, maar je moet aan de wetgeving te voldoen.
De normen zijn een hulpmiddel om te voldoen aan de wetgeving, die vaak zo onduidelijk is dat het nauwelijks werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Fijn, afgelopen vrijdag een elektriciteitsleiding, vandaag een waterleiding. Top.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 08:38:
Fijn, afgelopen vrijdag een elektriciteitsleiding, vandaag een waterleiding. Top.
Heb je last van gravertjes? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het gaat jaren goed, en nu 2x achter elkaar.. tja, risico van het vak. Daarom zou ik eigenlijk 10-20 euro voor een betonboring moeten offreren. Boren die breken, soms moeten we boren huren, en risico's.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
SunshineCompany schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 08:44:
Het gaat jaren goed, en nu 2x achter elkaar.. tja, risico van het vak. Daarom zou ik eigenlijk 10-20 euro voor een betonboring moeten offreren. Boren die breken, soms moeten we boren huren, en risico's.
of een leidingzoeker kopen voor 2 tientjes ;) http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=820893

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je weet toch hoe monteurs zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
hansdegit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:32:
Kan iemand mij in een paar zinnen uitleggen hoe MPPT in zijn werk gaat en wat de trigger is voor de inverter om iets met die tracker te gaan doen?

Ik begrijp dat een paneel een bepaald V levert bij een bepaalde I, afhankelijk van instraling en temp.
Op een gegeven moment zal V gaan varieren. Is dat dan de trigger voor de inverter om te gaan spelen met I?

Misschien is het allemaal basis natuurkunde hoor, maar het hoort niet bij mijn parate kennis.
hans probeer eens de spreadsheet van kostel in te vullen.
dat maakt ook een hoop dingen duidelijk.

afhankelijk van de type panelen (je hebt het niet precies opgegeven welke) zie ik wel meer problemen.
met je installatie planning.

ik zelf zou een iets lager wp paneel pakken.
en die panelen op de dakkapellen laten varen. (later een keertje doen is verstandiger.)
maar probeer die spreadsheet dan word je meer duidelijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
migjes schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 09:51:
[...]

hans probeer eens de spreadsheet van kostel in te vullen.
dat maakt ook een hoop dingen duidelijk.

afhankelijk van de type panelen (je hebt het niet precies opgegeven welke) zie ik wel meer problemen.
met je installatie planning.

ik zelf zou een iets lager wp paneel pakken.
en die panelen op de dakkapellen laten varen. (later een keertje doen is verstandiger.)
maar probeer die spreadsheet dan word je meer duidelijk.
Dat laat ik aan Guus over. Sterker, hij heeft het reeds gedaan en zegt dat het prima moet gaan werken.
Maar bovenstaande vraag was niet direct van toepassing op mijn installatie, hoor. Was gewoon kennisslurpen. Oké, ik ben benieuwd hoe de Tigo's en de MPPT van de Kostal op elkaar inwerken. Misschien moet ik maar weer eens bellen naar de mannen in Los Gatos. Ik heb het nu toch al gekocht, kunnen ze het me wel uitleggen ook.

Vanochtend had ik nog een leuke brainwave: als ik nou de dakkapellen van de buren mag huren, kan ik ik wéér 4 panelen extra op zuid plaatsen. En als we dan toch bezig zijn, 6 panelen op oost zou dan ook kunnen. Maar wellicht draaf ik door :+

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:00:
[...]

Dat laat ik aan Guus over. Sterker, hij heeft het reeds gedaan en zegt dat het prima moet gaan werken.
Maar bovenstaande vraag was niet direct van toepassing op mijn installatie, hoor. Was gewoon kennisslurpen. Oké, ik ben benieuwd hoe de Tigo's en de MPPT van de Kostal op elkaar inwerken. Misschien moet ik maar weer eens bellen naar de mannen in Los Gatos. Ik heb het nu toch al gekocht, kunnen ze het me wel uitleggen ook.

Vanochtend had ik nog een leuke brainwave: als ik nou de dakkapellen van de buren mag huren, kan ik ik wéér 4 panelen extra op zuid plaatsen. En als we dan toch bezig zijn, 6 panelen op oost zou dan ook kunnen. Maar wellicht draaf ik door :+
precies daarom spreadsheet vullen = kennisslurpen.
dan kun je zelf eens een keer uit rekenen of je het dakkapel van de buren kunt huren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen maandag mensen van onze kerk gesproken over het gekochte pand wat we na de zomer gaan betrekken. Daar is toch ook een aardig onbenutte ruimte op het dak. Er komen alleen nog wat luchtkanalen op en de daklichten worden dichtgemaakt, maar dat zou de pret niet mogen drukken.
Link naar het pand.

Het rendement van eventuele zonnepanelen zou alleen maar groter worden omdat overdag er een minimale bezetting is en 's avonds en zondag de boel flink staat te draaien. Je kunt dus een boel energie opwekken omdat de ruimte er is. Zo kun je een heleboel compenseren met wat je verbruikt. Het zou een flinke investering zijn maar het genot van een lagere energierekening lijkt me ook wel tof.

[ Voor 31% gewijzigd door sypie op 29-02-2012 11:06 . Reden: Rendement heeft hier inderdaad niks mee te maken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat heeft het rendement van de zonnepanelen te maken met een minimale bezetting overdag, en veel verbruik op zondag..? Ik niet begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:02:
Afgelopen maandag mensen van onze kerk gesproken over het gekochte pand wat we na de zomer gaan betrekken. Daar is toch ook een aardig onbenutte ruimte op het dak. Er komen alleen nog wat luchtkanalen op en de daklichten worden dichtgemaakt, maar dat zou de pret niet mogen drukken.
Link naar het pand.

Het rendement van eventuele zonnepanelen zou alleen maar groter worden omdat overdag er een minimale bezetting is en 's avonds en zondag de boel flink staat te draaien. Je kunt dus een boel energie opwekken omdat de ruimte er is. Zo kun je een heleboel compenseren met wat je verbruikt. Het zou een flinke investering zijn maar het genot van een lagere energierekening lijkt me ook wel tof.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt allemaal.
Maar wat verbruikt de kerk, wat voor aansluiting heeft de kerk en hoe verwarmen jullie de kerk?
(is dat elektrisch dan....?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De link naar dat pand is geen kerk maar een modern bedrijspand. Allicht zit daar minstens een 3-fase aansluiting in.

Ik zou zeker op zoek gaan naar subsidies, maar reken ze de terugverdientijd uit. Voordeel is dat je veel van de montage zelf kunt doen (plat dak = niet eng). En je hoeft natuurlijk niet direkt het hele dak vol te zetten.

[ Voor 60% gewijzigd door Maasluip op 29-02-2012 11:20 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Minstens? Zijn er dan ook 4 of 5 fase aansluitingen in bedrijfspandjes?

Zit gewoon 3x25 of 3x35A in, maar dat is niet heel relevant op dit moment, want dat zal de bottleneck niet zijn waarschijnlijk.

En subsidies? Dat moet een lokale subsidie zijn (zeer moeilijk te krijgen), en je moet het dak juist wel in 1 keer volzetten, als je het doet, moet je het goed doen. En door meer te plaatsen wordt de terugverdientijd ook korter, door meer massa en doordat je meer gaat opwekken, en dus ook in lagere staffels gaat opwekken. Streven is altijd naar nul, verreweg het meest rendabel.

Niet echt goed advies wat je geeft, imho.

[ Voor 51% gewijzigd door SunshineCompany op 29-02-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp best dat je graag veel zonnepanelen wil verkopen, maar als je geen 20.000 euro op de plank hebt liggen dan gaat dat wat lastig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het maakt mij echt niet uit of iemand veel (40) of weinig (20) panelen bij me koop, verdien er geen cent meer of minder op, dus je vooroordeel klopt niet. Wat ik wel belangrijk vind is een goed advies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:50:
Ik begrijp best dat je graag veel zonnepanelen wil verkopen, maar als je geen 20.000 euro op de plank hebt liggen dan gaat dat wat lastig.
Ik heb geen inzage op de bankrekening van de kerk. Jij wel?
20.000 euro lijkt me wat weinig voor een dergelijk dak, daar kan veel meer op.
Hangt natuurlijk af van het aantal en de plaats van de daklichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:00:
(Kruikje extra plies)

Wat voor "huur" had jij in gedachten voor bezetting door 4 paneeltjes? Zou ik in natura afrekenen. Lekkere maaltijd met kaarslicht of zo, massage, bezoek Mattheus Passion, zo iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Gevalletje CPD, danwel zonnesteek.

Wat zou redelijk zijn? Nou, je plaatst een kWp, daar rolt 1000kWh uit. De helft?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:43:
Gevalletje CPD, danwel zonnesteek.

Wat zou redelijk zijn? Nou, je plaatst een kWp, daar rolt 1000kWh uit. De helft?
Hangt er van af welke meterkast stopcontacten het AC kabeltje in zal gaan [2x Steca?]... >:)

Honderd Euri/jaar naar hullie, jij de rest? Bij 22 cent/kWh en probleemloos salderen houd je dan meer dan de helft over...

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 29-02-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zonnigtype schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:57:
[...]

Hangt er van af welke meterkast stopcontacten het AC kabeltje in zal gaan \[2x Steca?]... >:)

Honderd Euri/jaar naar hullie, jij de rest? Bij 22 cent/kWh en probleemloos salderen houd je dan meer dan de helft over...
Je kunt natuurlijk ook met de buren salderen....Vangen wij iets meer voor de stroom, zij betalen minder voor hun stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:06:
[...]

Je kunt natuurlijk ook met de buren salderen....Vangen wij iets meer voor de stroom, zij betalen minder voor hun stroom.
hou er wel rekening mee dat:
de stroom systemen van jouw en je buren absoluut gescheiden dienen te zijn.

dit van wegen brandweer voorschriften.
en installateurs willen perse zeker weten dat als ze de hoofd schakelaar over halen het hele huis zonder stroom is.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 29-02-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Duitsland aan de rand van een peilloze afgrond na "parlementaire goedkeuring onder voorbehoud" van de onzalige valbijl voorstellen m.b.t. ondersteuning zonnestroom, door het Ramp Duo, Rösler (FDP), en Röttgen (CDU).

http://www.polderpv.nl/ni..._Duitsland_aan_de_afgrond

Dat gaan geen frisse tijden worden, als de Bondsraad niet ingrijpt (verwacht ik niet, maar zeg nooit nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:41:
[...]

hou er wel rekening mee dat:
de stroom systemen van jouw en je buren absoluut gescheiden dienen te zijn.

dit van wegen brandweer voorschriften.
en installateurs willen perse zeker weten dat als ze de hoofd schakelaar over halen het hele huis zonder stroom is.
Tuurlijk! (Je bedoelt qua salderen met de buurman, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:14:
[...]

Tuurlijk! (Je bedoelt qua salderen met de buurman, toch?)
jep.

als de buren slim zijn leggen ze gewoon zelf panelen op dak.
maar je zou wel iets kunnen verzinnen met een apparte omvormer.
en dan overschakelen op de DC lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
zonnigtype schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:51:
Duitsland aan de rand van een peilloze afgrond na "parlementaire goedkeuring onder voorbehoud" van de onzalige valbijl voorstellen m.b.t. ondersteuning zonnestroom, door het Ramp Duo, Rösler (FDP), en Röttgen (CDU).

http://www.polderpv.nl/ni..._Duitsland_aan_de_afgrond

Dat gaan geen frisse tijden worden, als de Bondsraad niet ingrijpt (verwacht ik niet, maar zeg nooit nooit).
Er gaan flinke verminderingen doorgevoerd worden in de normale feed-in tarieven, maar hoe gaat het me de self-use tarieven gaan? Dat is mij namelijk nog niet helemaal duidelijk geworden. Als die namelijk redelijk hoog blijven, dan zou dit naast een flinke klap voor de industrie ook wel eens de aanzet tot een tweede zonnestroom revolutie kunnen zijn. De revolutie van de net-integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

pcmadman schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:45:
[...]

Er gaan flinke verminderingen doorgevoerd worden in de normale feed-in tarieven, maar hoe gaat het me de self-use tarieven gaan? Dat is mij namelijk nog niet helemaal duidelijk geworden. Als die namelijk redelijk hoog blijven, dan zou dit naast een flinke klap voor de industrie ook wel eens de aanzet tot een tweede zonnestroom revolutie kunnen zijn. De revolutie van de net-integratie?
Zacht uitgedrukt, het is een abattoir daar, het bloed spat alle kanten op. Al wordt er nu openlijker gesproken over "overgangsperiodes", waar nog helemaal niets over vast staat. En dat is alleen maar voor de "noodgevallen", die nu al hebben geïnvesteerd, en 9 maart op zich af zien komen (en dat niet gaan redden met het project).

Eigenverbruik nog erg veel onduidelijkheid over, de snoeiharde discussie gaat vooral over de grote lijnen en de ramp die Rösler de PV Sector wil laten overkomen (lekker trappen naar elkaar, het is complete oorlog daar).

Van dit artikel.
Zudem sei geplant, ein Marktintegrationsmodell neu in das EEG aufzunehmen. Es solle Anreize für Eigenverbrauch und Speicher setzen, sagte Röttgen weiter. So sollen künftig nur noch 85 Prozent des Stroms aus Dachanlagen mit einer Einspeisevergütung versehen werden. Bei großen Photovoltaik-Anlagen sind es 90 Prozent. Der restliche Solarstrom soll dann von den Betreibern selbst vermarktet werden. Außerdem sei es aus Sicht von beiden Ministern ein wichtiger Schritt, um die Erneuerbaren näher an den Markt zu bringen. Es würde entsprechende Mechanismen nun etabliert, die nach und nach weiter ausgebaut werden könnten.
Hoe dat allemaal gaat uitkristalliseren is onduidelijk. Ik verwacht er niet zo veel van, je moet een forse hoeveelheid stroom naar overdag kunnen verplaatsen om er überhaupt veel aan te hebben, dat gaat de meesten nooit lukken, zeker niet als je een dak vol hebt geplempt, want dan blijf je nog met grote overschotten zitten die voor dumpprijzen het net op "mogen". Als je überhaupt nog een vet dak vol gaat kopen. Dat is nog maar helemaal de vraag onder deze condities.

Als je dat overschot kwijt wilt, willen de grote energieboeren dat vast wel van je afhandig maken voor een bruinkolen fooi of een paars-glimmende uranium-cent. Dat gaat feest worden voor de grote jongens daar.

Ik help het je hopen, "een 2e zonnestroom revolutie". Maar dan moeten er wel wat wonderen gaan geschieden. Die hebben ze daar nu heel hard nodig, de eerste werknemers kunnen al ontslagen gaan worden...

http://www.sfv.de/artikel...verguetungssenkungen_.htm

Voorbeeld:
Kommunale Auswirkungen:
Meine Firma hat in den letzten zwei Jahren jeweils Umsätze im höheren zweisttelligen Millionenbereich bewegt (2010 – 74 Mio netto) und daraus Gewerbesteuern von jährlich über 1 000 000 € an unsere Gemeinde gezahlt. Die Umsatzerwartung nach dieser Kürzung wird sich um ca. 90 % reduzieren, die Gewerbesteuer komplett entfallen, da dann keine Gewinne mehr zu erwarten sind.
Echt, het wordt een slachting in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

... en zoals te verwachten, niet alleen in Duitsland, al zal het bedrijf daar ook zwaar op zijn *** gaan krijgen.

Scheuten Solar, een van de laatste "trotsen van NEEderland": surséance van betaling...

http://www.polderpv.nl/ni...012_Scheuten_in_surseance

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 22:58
Voor mijn studie ben ik bezig met het maken van een aantal proefberekeningen voor zonnenergie maar mis daarbij nog een heel belangrijk getal, namelijk het bedrag dat ik kan gebruiken voor het leveren van energie. Ik ben bezig met rekenen aan een systeem met een jaarlijkse opbrengst van 1000MWh, iets meer dus dan een standaard gezinswoning met een paar PV-panelen. De getallen voor particuliere opbrengst zijn aardig te vinden maar voor een dergelijk grote installatie wordt het toch allemaal iets moeilijker te vinden...
Zijn er hier mensen die wat meer verstand hebben van de markt en een redelijke schatting kunnen doen van wat nou een redelijk bedrag is per KWh?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Elmer:
Dergelijk grote installaties (1MWp) kunnen geen gebruik maken van de saldeerregeling en zijn derhalve niet rendabel te exploiteren. De enige vergoeding die voor dat soort installaties beschikbaar is, is wat een stroomproducent belooft ervoor te betalen. Dat is meestal iets in de richting van de kale stroomprijs. 5ct/kWh misschien.

Als je je E-mail even laat weten (PM of mail), dan stuur ik je een document met wat meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb de mensen van Tigo even gevraagd hoe hun product nu omgaat met de steeds wisselende toestanden tgv de activiteit van de MPPT van de omvormer, dit is hun antwoord:
Depending on which type of inverter you are using, your MPPT will get re-calculated a different number of times during the day. What our product does is take the optimization that the inverter is implementing (basically allowing the inverter to draw as much current as it possibly can) and use impedance matching to help further improve the energy output (basically allowing for current to bi-pass under-performing panels allowing for the maximium current output to reach the inverters). You mentioned having read all the documents on our website so I am sure that you noticed the document describing how Impedance Matching works (http://tigoenergy.com/resourcecenter.php#whitepapers). This is our technology. MPPT is the technology that Inverters use to help optimize systems. It does not matter how frequently this occurs in order for our product to do its magic.
Ik denk dat het mooi spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Elmer- schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:08:
Voor mijn studie ben ik bezig met het maken van een aantal proefberekeningen voor zonnenergie maar mis daarbij nog een heel belangrijk getal, namelijk het bedrag dat ik kan gebruiken voor het leveren van energie. Ik ben bezig met rekenen aan een systeem met een jaarlijkse opbrengst van 1000MWh, iets meer dus dan een standaard gezinswoning met een paar PV-panelen. De getallen voor particuliere opbrengst zijn aardig te vinden maar voor een dergelijk grote installatie wordt het toch allemaal iets moeilijker te vinden...
Zijn er hier mensen die wat meer verstand hebben van de markt en een redelijke schatting kunnen doen van wat nou een redelijk bedrag is per KWh?
Alvast bedankt!
In principe verkoop je dan aan een partij die systeemdiensten mbt elektriciteit verzorgt.
Voor windenergie ligt de prijs duidelijk onder de 4 cent / kWh.

Bij natuurlijke bronnen is het moment van levering geheel in handen van de omstandigheden. En dus ook de prijzen voor elektriciteit van dat moment op de beurs. Zonneenergie wordt overdag geleverd, dat is op zich een voordeel. De beursprijzen van elektriciteit kun je vinden op internet (zie APX endex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 20:45
hansdegit schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 08:17:
Ik heb de mensen van Tigo even gevraagd hoe hun product nu omgaat met de steeds wisselende toestanden tgv de activiteit van de MPPT van de omvormer, dit is hun antwoord:

[...]

Interessant om te lezen over de werking, ben benieuwd naar je werkelijke opbrengsten straks.

Uit de testen van Photon (met name laatste plaatje in PDF) begrijp ik dat vooral bij 'Horizontal' en 'Pole' schaduw de meeropbrengsten van Tigo (of een concurrerend systeem) groot is (>36% en >20%).

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 08:17:

[...]

het is zeker mooi spul.
maar ik zou het zo weinig mogelijk gebruiken.
het is al gouw dat je beter een string werkeloos kunt laten liggen voor een uurtje.
dan voor veel geld enkele panelen toch te laten werken.

het is altijd moeilijk schatten wat beter is.
als ik naar jouw dakkapellen kijk denk ik dat er met die optimizers niet veel extra zullen doen.

op het moment dat er schaduw is op de onderste string en enkele panelen werken, maar
dan ben ik bang dat het start voltage van de omvormer het niet trekt.

maar ik kan het moeilijk schatten.
ik weet het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Als je 4 panelen op zuid hebt en 14 op west, zoals ik, kan je de westpanelen tot een uur of 12 beschouwen als "beschaduwde" panelen (underperforming in Tigo termen).
Met andere woorden: als het systeem de stroom gedeeltelijk langs de underperforming panelen kan leiden, kan je dus panelen met verschillende orientatie in één string kwijt. Immers, die "schaduwpanelen" hebben geen invloed op de rest van de string.

En dat is precies wat we gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:50:
Als je 4 panelen op zuid hebt en 14 op west, zoals ik, kan je de westpanelen tot een uur of 12 beschouwen als "beschaduwde" panelen (underperforming in Tigo termen).
Met andere woorden: als het systeem de stroom gedeeltelijk langs de underperforming panelen kan leiden, kan je dus panelen met verschillende orientatie in één string kwijt. Immers, die "schaduwpanelen" hebben geen invloed op de rest van de string.

En dat is precies wat we gaan doen.
je wou toch voor een kostal piko 4.2 gaan dacht ik?
wou je die parallel aansluiten of via de 3 mppt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kan me voorstellen dat je het een beetje kwijt bent na mijn uitingen van hardopdenken hier.
18x Yingli Panda YL265C-30b
18x Tigo ES-50
1x Tigo MMU
1x Tigo Gateway
1x Kostal Piko 5.5

Alles op één MPPT (3 beschikbaar op de Kostal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:10:
Ik kan me voorstellen dat je het een beetje kwijt bent na mijn uitingen van hardopdenken hier.
18x Yingli Panda YL265C-30b
18x Tigo ES-50
1x Tigo MMU
1x Tigo Gateway
1x Kostal Piko 5.5

Alles op één MPPT (3 beschikbaar op de Kostal)
oke
heb je die spreadscheet van piko al eens geprobeerd?
ik denk dat je het zelfs zonder de tigo red.
maar dan wel een iets lager paneel type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:14:
[...]

oke
heb je die spreadscheet van piko al eens geprobeerd?
ik denk dat je het zelfs zonder de tigo red.
maar dan wel een iets lager paneel type.
Zo'n scheet lijkt me heel ranzig, maar ik vermoed een typo van jouw kant. Ik ga eens kijken op hun site. Dat die Tigo's komen staat al vast, hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 01-03-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:17:
[...]

Zo'n scheet lijkt me heel ranzig, maar ik vermoed een typo van jouw kant. Ik ga eens kijken op hun site. Dat die Tigo's komen staat al vast, hoor.
lol.
als je 2x7 en 1x4 op de mppt aansluit red je het ook.
net 3 volt te weinig maar als ik het goed begrijp heb je veel stc condities en heb je daar geen last van.
alleen die 4 op de dakkapellen komen dan te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 14:42
even de vraag of iemand nog concreet op deze offerte kan schieten: (wil vandaag/maandag knoop doorhakken en voor april nog laten plaatsen!)

plat dak, afmeting 11,70 breed wil max 10,5 gebruiken; 3 meter diep; en 0,75 hoog om onder de vensterbanken te blijven, zie deze foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040165.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040164.jpg

het is een platdak van hout doorlopend in een overkapping ook van hout; Volgens constructeur kan dit officieel niks dragen (wel water/sneeuw); Op de 4 uiteinden van platdak +halverwege wordt dak opengemaakt en ijzeren mallen aan de dragende muur bevestigd. Op deze mallen worden de profielen geschroefd om te komen tot een gehele muur van 2x10 panelen als 1 grote wand die ligt omhoog komt:

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040166.jpg

Offerte van CMS:
20x GESOLAR GES-6P210 (afmeting paneel 1,48 x 0,992)
1x omvormer SMA 4000 TL-20 Bluetooth
Draagconstructie Schletter met draagprofiel GP3, maatwerk

Prijs hardware: E 8651,- = 2,06 Wp

(hardware willen ze niet uitsplitsen in losse componenten, wat ik nog totaal en geheel waardeloos vind...)

Dakmontage + transport + electro montage euro 1930 = 0,46 Wp

Totaal euro 10.581 = 2,52 euro Wp

Ik vond het redelijk aan de prijzige kant, maar ik met CMS/aannemer heb ik al veel doorgesproken en wil niet nog tich keer dit traject doorlopen...

- Hoe staan GESOLAR panelen bekend? Zijn er beter panelen van deze afmetingen met ook meer vermogen? Omdat het maatwerk is lijkt me dat meeste kosten in constructie + montage, dus als ik meer vermogen per paneel pak, de Wp ook daalt. CLAIM CMS: "Uiteraard kun je van alle panelen de Flash-data krijgen. Zoals bekend hebben de GESOLAR panelen allen een + tolerantie."

- de bevestigingspunten in het dak lijken me sowieso nodig? Er zijn toch geen systemen die geheel zonder ballast kunnen, of anders toch goed vastgeschroefd moeten zitten voor de wind?

Al met al wil ik best met deze firma in zee, echter wil ik nog even "kritisch" met hun kunnen praten, maar dan moet ik wel "kritische"punten hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 02-03-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker.
ik denk dat je de panelen kunt plaatsen zonder die hele verbouwing.
zou je ook de foto van uit de tuin kunnen posten zodat ik de balken weer zie.
het zit effen niet helemaal meer in mijn hoofd.
ik zie daar een extra balk lopen en heb wel betere oplossingen als de grote verbouwing.

komen de panelen over het dak raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:03:
even de vraag of iemand nog concreet op deze offerte kan schieten: (wil vandaag/maandag knoop doorhakken en voor april nog laten plaatsen!)

plat dak, afmeting 11,70 breed wil max 10,5 gebruiken; 3 meter diep; en 0,75 hoog om onder de vensterbanken te blijven, zie deze foto's:

het is een platdak van hout doorlopend in een overkapping ook van hout; Volgens constructeur kan dit officieel niks dragen (wel water/sneeuw); Op de 4 uiteinden van platdak +halverwege wordt dak opengemaakt en ijzeren mallen aan de dragende muur bevestigd. Op deze mallen worden de profielen geschroefd om te komen tot een gehele muur van 2x10 panelen als 1 grote wand die ligt omhoog komt:

Offerte van CMS Systemen Venlo:
20x GESOLAR GES-6P210 (afmeting paneel 1,48 x 0,992)
1x omvormer SMA 4000 TL-20 Bluetooth
Draagconstructie Schletter met draagprofiel GP3, maatwerk

Prijs hardware: E 8651,- = 2,06 Wp

Dakmontage + transport + electro montage euro 1930 = 0,46 Wp

Totaal euro 10.581 = 2,52 euro Wp

Ik vond het redelijk aan de prijzige kant, maar ik met CMS/aannemer heb ik al veel doorgsproken en wil niet nog tich keer dit traject doorlopen...

- Hoe staan GESOLAR panelen bekend? Zijn er beter panelen van deze afmetingen met ook meer vermogen? Omdat het maatwerk is lijkt me dat meeste kosten in constructie + montage, dus als ik meer vermogen per paneel pak, de Wp ook daalt.

- de bevestigingspunten in het dak lijken me sowieso nodig? Er zijn toch geen systemen die geheel zonder ballast kunnen, of anders toch goed vastgeschroefd moeten zitten voor de wind?

Al met al wil ik best met deze firma in zee, echter wil ik nog even "kritisch" met hun kunnen praten, maar dan moet ik wel "kritische"punten hebben :)
Wat ik toch vreemd vind is dat er op mijn dakkapel 200kg/m2 mag en op die uitbouw niets zou mogen staan.

Ik weet niet hoe de belangen liggen, maar het zou kunnen dat mensen die de constructie bouwen eerder zeggen dat die noodzakelijk is. Ook heb je op een groot deel van het geheel nauwelijks ballast nodig als je aansluit op het huis en de zijkanten dicht maakt.
Diegene die het heeft gebouwd denkt mogelijk ook "Zet er maar niets op". Lekker makkelijk voor hem.
Ik kan bijna niet geloven dat er niets op dat dak mag.

GEsolar is een chinese fabrikant afdeling "er staat een naam op". Prijs hardware is echt overtrokken. Gezien de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:23:
[...]

Wat ik toch vreemd vind is dat er op mijn dakkapel 200kg/m2 mag en op die uitbouw niets zou mogen staan.

Ik weet niet hoe de belangen liggen, maar het zou kunnen dat mensen die de constructie bouwen eerder zeggen dat die noodzakelijk is. Ook heb je op een groot deel van het geheel nauwelijks ballast nodig als je aansluit op het huis en de zijkanten dicht maakt.
Diegene die het heeft gebouwd denkt mogelijk ook "Zet er maar niets op". Lekker makkelijk voor hem.

GEsolar is een chinese fabrikant afdeling "er staat een naam op". Prijs hardware is echt overtrokken. Gezien de panelen.
doe jij de panelen zorg ik voor de construtie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hier zit het stukje dak wat het niet kan hebben.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/trekker.jpg

heb het rek er effe ruw over heen getekend.
aan 1 kant vast zetten aan het huis.
de andere kant laten rusten op de voor balk. (die is wel stevig genoeg.)
omdat het aan het huis vast zit heb je lang niet zoveel ballast nodig.

aan de tuin kant bevestig je gewoon zwevend ballast.
dat is allen nodig bij het lagere stukje dak.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 02-03-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:03:
Ik denk dat je op je hoge dak minder kwijt kunt, maar ook met veel minder extra inspanning.

Ander onderwerp: Mastervolt ES3.6TL (ES serie)

http://www.mastervoltsola...ster-es/sunmaster-es36tl/

Dit ziet er niet verkeerd uit. Normaal rendement en goed uitleesbaar zo te zien.
Vraag me af of ze tegen normale prijzen gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:23:
[...]

ja ik vind het ook vreemd, toch aannemer nog eens eerst goed aan de tand voelen, het is de originele aannemer van het huis en die wil natuurlijk wel werk, maar geloof niet dat die me wat aansmeert wat niet nodig id... Zijkant dicht en tegen huis aan gaat wel niet werken, want ik wil nog wel kunnen lopen daar en de ramen wassen etc, dus krijg je niet winddicht lijkt me... Toch maar niet te snel beslissen en eens ander bedrijf nog extra over de vloer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:35:
hier zit het stukje dak wat het niet kan hebben.
[afbeelding]

heb het rek er effe ruw over heen getekend.
aan 1 kant vast zetten aan het huis.
de andere kant laten rusten op de voor balk. (die is wel stevig genoeg.)
omdat het aan het huis vast zit heb je lang niet zoveel ballast nodig.

aan de tuin kant bevestig je gewoon zwevend ballast.
dat is allen nodig bij het lagere stukje dak.
je hebt nu ingetekend alleen op stuk waar er ook huis zit, maar het geheel moet lopen over hele breedte van het dak. En wel goed om me dit zo te laten zien, maar ik kan er weinig mee omdat ik zelf niks met techniek kan en het toch aan een bedrijf wil uitbesteden.

Maar de vraag is of er niet bv minder Wp op kan met mindere ingrepen in alles; geen mallen in het dak laten bevestigen scheelt me al 2.000 euro schat ik zo; en minder maat werk scheelt ook in de kosten....

Opzich is 3.000 Wp ook genoeg, zou ik met 12 panelen al genoeg kunnen hebben...

Vragen, vragen vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat je op je hoge dak minder kwijt kunt, maar ook met veel minder extra inspanning.

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040030.jpg

wat is je schatting wat ik hier op kwijt kan? Op zolder gemeten is het 7 meter breed en dan gehele dakkapel er af... De ruimte onder dakkapel is 1,80 x 7 (al is die 7 meter op zijn breedst...) Verder vond ik op platdak mooier omdat het minder in het oog springt.

Misschien deel op het schuine dak (6 panelen van 1,40 x 0,9 oid) en dan nog 6 panelen op mijn gewone platdak en dan wel panelen met hogere opbrengst? 6 panelen moet die toch wel kunnen dragen zou je zeggen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:46:
[...]

je hebt nu ingetekend alleen op stuk waar er ook huis zit, maar het geheel moet lopen over hele breedte van het dak. En wel goed om me dit zo te laten zien, maar ik kan er weinig mee omdat ik zelf niks met techniek kan en het toch aan een bedrijf wil uitbesteden.

Maar de vraag is of er niet bv minder Wp op kan met mindere ingrepen in alles; geen mallen in het dak laten bevestigen scheelt me al 2.000 euro schat ik zo; en minder maat werk scheelt ook in de kosten....

Opzich is 3.000 Wp ook genoeg, zou ik met 12 panelen al genoeg kunnen hebben...

Vragen, vragen vragen :)
je kunt de zaak gewoon door trekken over de keuken heen.
foto had niet meer ruimte om verder te tekenen.
het is geen probleem voor een klusjes man om dat in elkaar te zetten als i wat technische achtergrond heeft.
en dat met gemak in een dag.

maar we zullen neandertaler zijn bericht af wachten.
dat kan best wel eens een betere oplossing zijn.

het dak van de keuken kan het wel hebben allen het dak van het terras (het lagere stukje) is wat krapjes.
dus boven op het schuine dak en een stuk op het platte dak van de keuken kan zonder problemen.
en flink goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
even rond zitten bellen en zit te denken te plaatsen:

8x 240 Wp Yingli op plat dak (lijkt me sterk dat die dat niet kan dragen, systeem zou 18kg per M2 aan belasting hebben, al vraag ik dit nog na)
6x 240 Wp Yingli op schuindak onder de dakkapel

enige waar ik dan mee zit is dat er dan 2 omvormers komen en ook 2 groepen waardoor er in de totaal prijs een verschil van 500-600 euro zit tov 1 omvormer;
Zelf zou ik 1 omvormer stukken fijner vinden qua uitlezen etc.

Is hier geen optie voor?

qua kostprijs zit ik dan op een 7650 voor 3360Wp = 2,27 per Wp; en geen constructies laten aanpassen a 2.000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:31:
[...]

je kunt de zaak gewoon door trekken over de keuken heen.
foto had niet meer ruimte om verder te tekenen.
het is geen probleem voor een klusjes man om dat in elkaar te zetten als i wat technische achtergrond heeft.
en dat met gemak in een dag.

maar we zullen neandertaler zijn bericht af wachten.
dat kan best wel eens een betere oplossing zijn.

het dak van de keuken kan het wel hebben allen het dak van het terras (het lagere stukje) is wat krapjes.
dus boven op het schuine dak en een stuk op het platte dak van de keuken kan zonder problemen.
en flink goedkoper.
Doe jij zelf zulke zaken ook uitvoeren dan? En Neanderthaler ook?

hier heb ik dus ook al over gebeld; ik wil geen ingrijpende opties waar ze het dak gaan openhalen en er grote kans is dat binnenshuis er dan ook stucwerk etc los komt.

Bij Atama kom ik dan op een 2,27 Wp voor 1x los 8 panelen op platdak + omvormer aansluiten etc; & 1x 6 panelen op schuindak + omvormer en aansluiten

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 02-03-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:36:
even rond zitten bellen en zit te denken te plaatsen:

8x 240 Wp Yingli op plat dak (lijkt me sterk dat die dat niet kan dragen, systeem zou 18kg per M2 aan belasting hebben, al vraag ik dit nog na)
6x 240 Wp Yingli op schuindak onder de dakkapel

enige waar ik dan mee zit is dat er dan 2 omvormers komen en ook 2 groepen waardoor er in de totaal prijs een verschil van 500-600 euro zit tov 1 omvormer;
Zelf zou ik 1 omvormer stukken fijner vinden qua uitlezen etc.

Is hier geen optie voor?

qua kostprijs zit ik dan op een 7650 voor 3360Wp = 2,27 per Wp; en geen constructies laten aanpassen a 2.000 euro
1 omvormer met 2 mpp trekkers zo als de sma3000-tl21 of de power-one 3.0/3.6.
geen probleem of misschien nog wat zwaarders.
maar dat laat ik effe aan neandertaler over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:39:
[...]

1 omvormer met 2 mpp trekkers zo als de sma3000-tl21 of de power-one 3.0/3.6.
geen probleem of misschien nog wat zwaarders.
maar dat laat ik effe aan neandertaler over.
kun je dan ook ongelijkheid in strings hebben (of hoe het ook heet?)

6 panelen op schuindak staat vast waarschijnlijk; op platdak ligt het ergens tussen de 7-9 panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:25

WouterB

3680 Wp

trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:46:
[...]

6 panelen op schuindak staat vast waarschijnlijk; op platdak ligt het ergens tussen de 7-9 panelen...
Als je een omvormer met 2 MPP's hebt, dan hoeven de strings niet identiek te zijn.
En kijk ook zeker of je niet liever voor 260/265 Wp Yingli Panda gaat ipv de 240 Wp Yingli (toch 10% meer Wp bij dezelfde grootte aan panelen)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:46:
[...]

ongelijkheid is geen probleem.
het is niet eens nodig dat het de zelfde type panelen zijn.(tot een bepaalde hoogte)
minimale start spanning dan weer wel op letten.
net zo als de maximale spanning.
neandertaler zelf heeft 5x suntech 190Wp (5A panelen) + Yingli 260Wp(8A panelen) op een power-one 3.0.
(als ze al op dak liggen tenminste.)

ik wacht op dit moment nog op mijn power-one 3.0.
ik heb 9 suntech 190Wp. de andere string weet ik nog niet en het geld is effen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
WouterB schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:50:
[...]

Als je een omvormer met 2 MPP's hebt, dan hoeven de strings niet identiek te zijn.
En kijk ook zeker of je niet liever voor 260/265 Wp Yingli Panda gaat ipv de 240 Wp Yingli (toch 10% meer Wp bij dezelfde grootte aan panelen)
meteen even doorgegeven, maar hij was eerst ook al aan het rekenen met 265Wp panelen maar toen terug naar 240 om bepaalde reden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:58:
[...]

meteen even doorgegeven, maar hij was eerst ook al aan het rekenen met 265Wp panelen maar toen terug naar 240 om bepaalde reden..
260wp is normaal leverbaar, 265 is nog een exclusieve opslag voor van toepassing (om het zo uit te drukken)

8 panelen is 2080 en 6 panelen van 260 geeft 1560, lijkt me goed gaan. 3640 Wp is een dijk van een PV installatie. De afstanden zijn niet te groot voor 1 omvormer (iets langere kabels).
Je hoeft dan de opstartspanning niet eens aan te passen.

De maten moeten wel kloppen, op het dak moet je een rand vrij houden tov de dakgoot van minimaal 20cm.
Als het nodig is kun je daar ook andere panelen plaatsen. Kan je toch al overwegen omdat je dan qua spanning wat gunstiger uit kunt komen.

(helaas, hier is het nog niet geplaatst hier door griepjes..... nog 7 a 8 dagen wachten...)

O ja, momenteel doe ik alleen in ideeen. Ik verkoop dus (nog ;) ) niets.
Ideeën zijn gratis

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:08:
[...]

260wp is normaal leverbaar, 265 is nog een exclusieve opslag voor van toepassing (om het zo uit te drukken)

8 panelen is 2080 en 6 panelen van 260 geeft 1560, lijkt me goed gaan. 3640 Wp is een dijk van een PV installatie. De afstanden zijn niet te groot voor 1 omvormer (iets langere kabels).
Je hoeft dan de opstartspanning niet eens aan te passen.

De maten moeten wel kloppen, op het dak moet je een rand vrij houden tov de dakgoot van minimaal 20cm.
Als het nodig is kun je daar ook andere panelen plaatsen. Kan je toch al overwegen omdat je dan qua spanning wat gunstiger uit kunt komen.

(helaas, hier is het nog niet geplaatst hier door griepjes..... nog 7 a 8 dagen wachten...)

O ja, momenteel doe ik alleen in ideeen. Ik verkoop dus (nog ;) ) niets.
Ideeën zijn gratis
"Een TL-21 kan inderdaad wel, maar die is nog niet toegestaan in NL volgens SMA.De piko had ik bekeken, maar daarvan is de spanning bij 6 panelen te laag."

wat zijn er dan voor opties om met 1 omvormer aan de gang te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het kan best een goedkope oplossing worden eigenlijk. Gewoon een balk tegen de muur aan bouten, clickfit erop, en aan de onderkant van elk profiel een 30x30 betontegel, tegen het opwaaien. Zelf die balk (met schuine bovenkant) op de muur bouten, en tegels doorboren, zodat er een bout doorheen kan. Probleem opgelost, goedkope installatie, en geen gezeur. Alleen wellicht wel een 3e profiel per paneel gebruiken, anders kans op doorhangen (gok ik). Al maakt dat ook niet echt uit. En GESOLAR? Wasdattan?

En bij Piko moet je inderdaad naar minimaal 7x Yingli 240 toe, zelfs Canadian 240 kan niet op 1 string met z'n zevenen. Volgens mij 6x 260Wp Yingli ook niet, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd. 2 omvormers = altijd duur, en 2x zoveel kans op falen. Dus dat moet je zien te voorkomen.

Wij zijn vandaag o.a. een systeem aan het monteren op een op zonnepanelen-maat gemaakte veranda..

[ Voor 27% gewijzigd door SunshineCompany op 02-03-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:12
IVM een subsidie in mijn gemeente heb ik een 2-tal systemen opgezocht, welke is volgens jullie beter?

systeem 1:
7 x Eoplly 190WP panelen met een Eaton SGII 1500TL omvormer

System 2:
5 x Canadian solar 240wp met 2 x een Steca 500

een SMA kost maar iets meer, ik neem het mee bij de offertes.
Bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door kleefding op 02-03-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Geen van beiden. Ik zou 5 (liever 6) x Canadian Solar op een SMA'tje zetten. Maargoed, dat is mijn mening, ik ben niet zo van de stopcontactomvormertjes. Die eerste configuratie zegt mij bijzonder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:21

StarWing

Huh ?!?

Een vraag waar ik al een tijd mee worstel, maar blijkbaar nergens antwoord op vindt:
Ik heb een 3x380V + N aansluiting en wil zonnepanelen leggen. Maar ik kan moeilijk 3f omvormers vinden van beperkt vermogen:
Ik kan nu maar max 9 panelen plaatsen, maar met de tool van sma is de "lichtste" 3x380+N omvormer 8KW. Veel te zwaar dus.

Installateurs maken er ook geen probleem van. Dus, hoe gaat dat precies in zijn werk als je een aansluiting hebt zoals de mijne, maar maar 2F omvormers kan installeren ?
Neem je een "gewone" 380+N omvormer en sluit je die dan maar enkelfasig aan, of hoe gaat dat dan ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Starwing:
http://www.kostal-solar-e...&ass=70&al=en&mp=70&kat=6

Misschien snap ik je vraag niet, hoor.

Je hebt toch ook normale éénfasige groepen liggen?

[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 02-03-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:21

StarWing

Huh ?!?

Zowieso, alles is netjes verdeeld over alle 3 fasen om een mooi gelijke stroom te hebben over de 3 fasen.
Maar als ik de PV maar monofasig aansluit, en ik heb alles 3 fasig aangesloten, dan "verlies" ik toch 2 fasen, of ben ik hier helemaal verkeerd in mijn redenatie ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ trekker

Ik denk dat je de maten exact moet hebben van dat dak boven. 1,80 m zou net te weinig zijn voor 1,65m panelen. Dus zou je naar 1,58m panelen moeten. Zoals gezegd is dat ook geen probleem.
Als ze wel passen is 5 of 6 stuks yingli 260 geen probleem.

Die rand beneden kan je plaatsen wat je wilt. Zelfs Suntech 2 x 1 m kan daar makkelijk
(8 of 9 x 280wp) Of varianten naar keuze.

Het begint bij de maten van het dak, dan zoek je er de omvormer bij.
Power one kan heel goed, maar het hangt er maar net vanaf, slim plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StarWing schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:29:
Zowieso, alles is netjes verdeeld over alle 3 fasen om een mooi gelijke stroom te hebben over de 3 fasen.
Maar als ik de PV maar monofasig aansluit, en ik heb alles 3 fasig aangesloten, dan "verlies" ik toch 2 fasen, of ben ik hier helemaal verkeerd in mijn redenatie ?
Nee, je verliest niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:41:
@ trekker

Ik denk dat je de maten exact moet hebben van dat dak boven. 1,80 m zou net te weinig zijn voor 1,65m panelen. Dus zou je naar 1,58m panelen moeten. Zoals gezegd is dat ook geen probleem.
Als ze wel passen is 5 of 6 stuks yingli 260 geen probleem.

Die rand beneden kan je plaatsen wat je wilt. Zelfs Suntech 2 x 1 m kan daar makkelijk
(8 of 9 x 280wp) Of varianten naar keuze.

Het begint bij de maten van het dak, dan zoek je er de omvormer bij.
Power one kan heel goed, maar het hangt er maar net vanaf, slim plannen.
Waarom zou een paneel van 1,8m niet op een dak van 1,65m passen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

System 2:
Kan volgens mij niet. CSI 240 Wp panelen zijn allen met Amp +/- > 8. Steca kan tot +/- 5 Amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:51:
[...]

Kan volgens mij niet. CSI 240 Wp panelen zijn allen met Amp +/- > 8. Steca kan tot +/- 5 Amp.
CSI levert ook 240 met kleine cellen. Dan zou het WEL kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even goed opletten dus welke je neemt :) ... then again .... als je 2 om 3 panelen neemt , waarbij 3 x 240 Wp op 1 Steca gaat en 2 op de andere is dat ook niet echt fijn.

Ik zou gewoon eens kijken naar een SMA 1200.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SunshineCompany schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:38:
Het kan best een goedkope oplossing worden eigenlijk. Gewoon een balk tegen de muur aan bouten, clickfit erop, en aan de onderkant van elk profiel een 30x30 betontegel, tegen het opwaaien. Zelf die balk (met schuine bovenkant) op de muur bouten, en tegels doorboren, zodat er een bout doorheen kan. Probleem opgelost, goedkope installatie, en geen gezeur. Alleen wellicht wel een 3e profiel per paneel gebruiken, anders kans op doorhangen (gok ik). Al maakt dat ook niet echt uit. En GESOLAR? Wasdattan?

En bij Piko moet je inderdaad naar minimaal 7x Yingli 240 toe, zelfs Canadian 240 kan niet op 1 string met z'n zevenen. Volgens mij 6x 260Wp Yingli ook niet, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd. 2 omvormers = altijd duur, en 2x zoveel kans op falen. Dus dat moet je zien te voorkomen.

Wij zijn vandaag o.a. een systeem aan het monteren op een op zonnepanelen-maat gemaakte veranda..
knelle sunshinecompany.
een beetje mijn tips over nemen.
(ik hou van je *; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Beter goed gejat.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hmmz, little change of plans qua budget voor de panelen. Mijn vriendin haar werk gaat verhuizen , dus we dubben een beetje of we niet beter wat sneller dan gepland een andere woning gaan zoeken. Heb niet zoveel zin in het meenemen van de panelen, dus we hebben besloten het budget gewoon wat te verlagen. Als we dan toch langer hier blijven, zetten we er wel een setje bij :)

Overigens begon het vandaag wel te kriebelen..dat zonnetje zo op mijn bol toen ik naar huis fietste! Zie in gedachte al blauwe paneeltjes die straaltjes opslurpen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 17:08:
[...]

knelle sunshinecompany.
een beetje mijn tips over nemen.
(ik hou van je *; )
toch neig ik meer naar platdak boven mijn keuken te gebruiken ipv dat stuk van de overkapping:

http://s1217.photobucket....&current=P1040165.jpg

op deze foto goed te zien:
- bij de overkapping gaat het omlaag en is misschien minder dragend
- mijn licht koepel wordt dan verduisterd
- ik kan niet meer zomaar uit de raam het plat dak op!!!
- er zit een uitvoer van de afzuigkap.

daarom zou ik liever alles plaatsen op platdak boven keuken zonder te bevestigen, hellingshoek 15 graden en dan een belasting van 18kg/m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mag ik hier ook vragen stellen? :P

Een klant wil een 'breakercircuit' tussen de panelen en omvormer:

Zit er nog een circuit breaker tussen de panelen en de inverter, bijvoorbeeld daar waar de bekabeling door het dak naar binnen komt? Zo ja, welke circuit breaker wordt hiervoor gebruikt?

Dus ik zeg; doen we nooit, en krijg dit als reactie:

Als ik sluiting krijg in de bekabeling naar de inverter blijven die panelen gewoon doorpompen en vliegt de boel in de brand lijkt me. Dus een breaker bij de dakdoorvoer van ieder van de drie strings lijkt me geen overbodige luxe. Of zie ik iets over het hoofd? Ik neem aan dat de serieschakeling van de panelen buiten gebeurt, dus dat er per string maar 2 kabels naar binnen komen.

Gaat om een SMA Tripower omvormer. Wat is het juiste antwoord hierop?

Verder wil die man bliksembeveiliging, omdat hij af en toe een zendmast omhoog heeft staan. Lijkt me een solarverzekering goedkoper, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:12:
[...]

toch neig ik meer naar platdak boven mijn keuken te gebruiken ipv dat stuk van de overkapping:

http://s1217.photobucket....&current=P1040165.jpg

op deze foto goed te zien:
- bij de overkapping gaat het omlaag en is misschien minder dragend
- mijn licht koepel wordt dan verduisterd
- ik kan niet meer zomaar uit de raam het plat dak op!!!
- er zit een uitvoer van de afzuigkap.

daarom zou ik liever alles plaatsen op platdak boven keuken zonder te bevestigen, hellingshoek 15 graden en dan een belasting van 18kg/m2...
jep ik snap je.
denk ook dat het makkelijk kan.

(de link van photobuchet werkt niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
migjes schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:24:
[...]

jep ik snap je.
denk ook dat het makkelijk kan.

(de link van photobuchet werkt niet?)
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040165.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/P1040164.jpg

platdak keuken voorkeur:

geen last van overkapping
niks aan hoeven passen
18kg/m2

kan ik 8 panelen 260Wp kwijt en dan liefst toch combineren met schuindak voor wat meer vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:12:
Zit er nog een circuit breaker tussen de panelen en de inverter, bijvoorbeeld daar waar de bekabeling door het dak naar binnen komt? Zo ja, welke circuit breaker wordt hiervoor gebruikt?
DC Circuit Breaker tussen PV en Omvormer
Bijvoorbeeld ABB, blad 36 op onderstaande link.
http://www04.abb.com/glob...f004fd7f9/$file/Vol.5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:29:
[...]

[afbeelding]

en

[afbeelding]

platdak keuken voorkeur:

niks aan hoeven passen
18kg/m2

kan ik 8 panelen 260Wp kwijt en dan liefst toch combineren met schuindak voor wat meer vermogen..
dat klink mij als een beter plan.
dat halveert de kosten bijna.

nu nog kijken welke omvormer der het beste bij zou passen.
(sma 3000tl-21 heeft in mijn ogen geen problemen om in nederland te kunnen werken.)
power-one 3.0/3.6, sma, kostal, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:32:
[...]

DC Circuit Breaker tussen PV en Omvormer
Bijvoorbeeld ABB, blad 36 op onderstaande link.
http://www04.abb.com/glob...f004fd7f9/$file/Vol.5.pdf
Thanks, maar waarom doet niemand het, en waarom zou je het wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

kleefding schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:43:
IVM een subsidie in mijn gemeente heb ik een 2-tal systemen opgezocht, welke is volgens jullie beter?

systeem 1:
7 x Eoplly 190WP panelen met een Eaton SGII 1500TL omvormer

System 2:

een SMA kost maar iets meer, ik neem het mee bij de offertes.
Bedankt
Systeem 1 is ook mogelijk met 2 x Steca 500.
Verkoop ik namelijk zelf ook. Hoef je niet eens een aparte groep aan te leggen mocht je 2 stopkontakten hebben op 2 verschillende groepen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:12:

Gaat om een SMA Tripower omvormer. Wat is het juiste antwoord hierop?
Er is al een "DC-Lasttrennschalter ESS".... rara wat is dat...?

http://www.gehrlicher.com...ectronic-Solar-Switch.pdf

Een DC switch is verplicht in D, vandaar dat bijna alle omvormer er al een hebben.
Zelf heb ik een gigantische draaischakelaar aan mijn omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik vond 't al zo raar. Thanks. Ja, sorry he, ik stel ook wel eens domme vragen :+

---
Vandaag een installatie op een dak, met 3 man 21 paneeltjes. Aan 't eind van de dag nul panelen geplaatst, 60 dakpannen vervangen. Alle dakpannen zo broos als de pest, en verrotte panlatten. Ben je klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 19:18:
Er is al een "DC-Lasttrennschalter ESS".... rara wat is dat...?

http://www.gehrlicher.com...ectronic-Solar-Switch.pdf

Een DC switch is verplicht in D, vandaar dat bijna alle omvormer er al een hebben.
Zelf heb ik een gigantische draaischakelaar aan mijn omvormer.
Ho ho een DC switch is compleet wat anders als een DC circuitbreaker.
Eerstgenoemde is niets anders dan een schakelaar om de omvormer DC zijdig los te koppelen van de panelen.
Een DC circuitbreaker echter beveiligd op overstroom, bijvoorbeeld bij kortsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Is een DC schakelaar ook niet beveiligd op overstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nee, bovendien zit deze strak tegen de omvormer gemonteerd en heeft zodoende geen nut bij bijvoorbeeld kortsluiting in de DC kabel.
Als de afstand waar de DC kabel het huis binnenkomt en de omvormer redelijk groot is kun je de DC automaat het beste plaatsen op de plek waar de kabel het huis binnenkomt.
Het stuk kabel tussen DC automaat en omvormer is dan beveiligd.
In de meeste gevallen is dit maar een heel kort stukje (omvormer op zolder je kent het wel) en daarom gebeurd het vaak niet.
Zit je al alleen nog met de bekabeling buiten, dit is echter een stuk lastiger omdat alle panelen doorgekoppeld zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-03-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook weer aan het inventariseren en ik bedacht me dat ik ook plat dak heb waar ik gebruik van zou kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: http://dump.neofoto.nl/zonnepanelen.png

Mijn dak ligt op oost-zuid-oost en ik heb twee opties: de panelen op het dak plaatsen, of op de uitbouw (2.4m * 8m). Ik wil ongeveer 2000-3000kwp aansluiten (beetje afhankelijk van m'n verbruik, dat moet ik nog in gaan schatten). Mijn voorkeur zou hebben om het op het platte dak te realiseren i.v.m. het zicht. Maar heeft dit nadelige gevolgen in termen van de opbrengst of de materiaalkosten?

Hellingshoek van het dak is ca 45graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
trekker22 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:29:
[...]

[afbeelding]

en

[afbeelding]

platdak keuken voorkeur:

niks aan hoeven passen
18kg/m2

trekker22 wat dacht je van:
7 x suntech 190Wp onder het dakkapel.
9 x yingli 260Wp boven de keuken.

dat is al bijna een sma4000tl-20 vol.
misschien kan er nog ergens een extra paneeltje tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Pikt die SMA het dan, met 7x180Wp Suntech op 1 ingang? (te lui om software te openen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SunshineCompany schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 20:04:
Pikt die SMA het dan, met 7x180Wp Suntech op 1 ingang? (te lui om software te openen).
niet minder als 5 op sma.
had hem open staan voor eigen project.

Pagina: 1 ... 14 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.