Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.600 views

Onderwerpen

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Lardman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:11:
[...]
het kan wel, maar het mag niet.
gebruikers op een groep (al is het maar een lamp) betekent dat er niet meer dan 600watt teruggeleverd mag worden.

is dat onzin? ja.
ben je de lul als je huis afbrand door een electrisch probleem en de verzekering komt er achter ? ja
is het risico hierop 150 euro aanlegkosten voor een nieuwe groep waard? in mijn optiek niet.

Je aan de regels houden is zo gek nog niet, al zijn we het er niet mee eens (zie verkeer enzo)
Ik ben het er geheel mee eens om inderdaad een aparte groep aan te leggen, dus ik steun dat advies van harte.

Echter, MOET het? Als je de NEN1010 wilt volgen wel. Echter deze standaard is geen wet. De standaard is wel een hulpmiddel om te voldoen aan wetgeving en het is vaak erg lastig (lees onmogelijk) om bij b.v. een bouwinspecteur daar van af te wijken.

Maar wanneer je met valide argumenten kunt aangeven dat iets wat afwijkt van NEN1010 wel voldoet aan de wet (dat het dus veilig is) kan de verzekering zich niet zomaar beroepen op NEN1010 als het voor de rechter zou komen.

De NEN1010 kan b.v. ook achterlopen op nieuwe inzichten (invoeding PV versus HRE anyone?) waardoor je dus een reden kunt hebben om bewust van de NEN1010 af te wijken.

Maar in dit geval zou ik zeker niet adviseren om meer PV in te voeden op een bestaande groep, eerder minder in te voeden met een HRE als op dit moment volgens NEN1010 is toegestaan.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 19:23

Barrycade

Through the...

@Prutser
Als aanvulling op alle andere reacties:
In de ideale situatie leveren je panelen 1 kWh/Wp per jaar (of iets meer zelfs). Als je niet aan de kust woont haal je die standaard naar alle waarschijnlijkheid niet. Dus je zou een kleine sur-plus aan Wp kunnen nemen.

Dus als je nu 3000 kWh/j gebruikt zou je naar 3500 Wp kunnen kijken als je niet aan de kust woont en niet op het perfecte zuiden zit met je panelen of andere nadelige situaties hebt zoals schaduw een gedeelte van de dag etc.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:11
Ik denk dat de meesten hier ook wel meelezen in de Duurzame Kroeg, maar ik wil graag advies over een artikel wat ik geschreven heb. Daarom even een crosslink:

JeroenH in "De Duurzame Kroeg"

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 18:31
In eerste instantie was de aanschaf van een PV-systeem uitgesteld tot 2013. Maar de komende subsidie per 2 juli heeft ons toch doen besluiten om nu tot aanschaf over te gaan. Het wordt een systeem van ca. 2800Wp met micro omvormers (schaduw van een boom en een paar pijpjes).

Moet op dit dak komen.

Eén offerteverzoek is inmiddels de deur uit.
Nu ben ik wel gecharmeerd van Enecsys micro inverters en kan ik maar moeilijk vinden welke bedrijven in Nederland deze kunnen leveren, samen met een compleet PV-systeem, montage en aansluiting. Heb al gezocht via google, top50solar e.d. maar kan er niet veel vinden die aan de voorwaarden voldoen. Wie heeft tips? Graag via DM want volgens mij mag je niet zomaar leveranciers noemen in het forum.

[ Voor 5% gewijzigd door hansvk op 20-06-2012 12:09 . Reden: Link naar foto toegevoegd ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:54:
[...]

20 panelen * 1,65m * 0.99 m = 32 m2
Ik heb een bron gevonden m.b.t. zonnestraling.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/35461579/zonnestraling.jpg

Dus tussen 6:30 en 19:30 wordt er in juni minimum 100 W/m2 gehaald......ik weet niet wanneer een omvormer/panelen pas opbrengst gaan leveren.....
Op deze site van Goeree Overflakkee vindt je actuele zonne straling grafieken van de laatste 24 uur, 7 dagen en maand en jaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkeeweer.nl/graphs.php?type=solarraddayhistory

Dat geeft een beter beeld dan gemiddelden per uur per dag......

Verwijderd

Lardman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:16:
- Ervaringen tot nu toe: als geld belangrijk is maakt paneelmerk niet zo uit. Te goedkoop om waar te zijn is meestal niet goed. De enige reden om A+ merken panelen te kopen is efficiency en S-Peen als ik het zo mag zeggen. Meestal is hoeveelheid bang for a buck doorslaggevend.
Wil je je ervaring dan even toelichten.

Volgens mij is de reden om een A merk te kopen een bepaalde mate van zekerheid.
Er zijn meer ervaringen met Suntech dan met Alibaba2. Van Suntech(*) kun je er ook redelijk vanuit gaan dat de opgegeven specificaties ook worden gehaald.

Dat rechtvaardigd een prijsverschil. Hoe groot dat prijsverschil moet zijn hangt van de koper in kwestie, dat is een persoonlijke keuze.

(*) slechts een voorbeeld

Verwijderd

prutser387 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:46:
- Ik heb nu zekeringen in mijn groepenkast van 16A. Betekent dit dat ik maximaal 3680W kan terugleveren. Hoeveel Wp kan ik dan maximaal plaatsen?
Het gaat niet om de groepen in je meterkast, maar om de aansluiting en de selectiviteit.
Je plaatst namelijk een nieuwe groep en die heeft niets te maken met de al geinstalleerde groepen.

Heb je een 1 x 35A aansluiting kun je dus ook een 25A groep plaatsen (incl selectiviteit na afronden conform 1010) Dat komt overeen met 35/1,6 = 21,88 -> afronden meest dichtbij -> 25A en 5750W , daar kan makkelijk 6325Wp op.
Heb je echter een 3 x 25A aansluiting kun je op een normale groep max 16A kwijt.
Op een krachtgroep natuurlijk 3 x 16A, voor een normale particulier staat dat bijna altijd gelijk aan onbeperkt. (12kWp+)

Meestal is een 16A groep al ruim voldoende in de praktijk. ;)

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb nog een vraag, wanneer gebruik je micro inverters?

Rapapa...

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
LosGieros schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:37:
Ik gebruik ze om te voorkomen dat er hoge DC stromen over me schuurdak lopen en hoge spanningen overheen staan

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:33
Vooral wanneer sommige panelen af en toe schaduw vangen, of wanneer panelen verschillende orientaties hebben. Elk paneel een eigen MPPT, dus maximaal efficient (Schaduw op 1 paneel kan anders de hele string beinvoeden).

Of wanneer je ze cool vindt, of je elk paneel apart wilt kunnen monitoren, of je (beloofde) langere levensduur door andere condensatoren belangrijk vindt. En je de kleine meerprijs er voor over hebt.

Verwijderd

Als het nodig is, anders niet want ze zijn niet goedkoop.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 10:03
Ik gebruik een soort micro inverter (Power Optimizer) omdat de inverter van mijn keuze meer panelen van mijn keuze wenste dan ik kon plaatsen...

6 x 27 V is niet voldoende voor een 2 kW SMA met trafo en de optimizer geven een strakke 400 VDC dat precies in het optimale werkgebied van de inverter valt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
duinsel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:47:
[...]
Vooral wanneer sommige panelen af en toe schaduw vangen, of wanneer panelen verschillende orientaties hebben. Elk paneel een eigen MPPT, dus maximaal efficient (Schaduw op 1 paneel kan anders de hele string beinvoeden).

Of wanneer je ze cool vindt, of je elk paneel apart wilt kunnen monitoren, of je (beloofde) langere levensduur door andere condensatoren belangrijk vindt. En je de kleine meerprijs er voor over hebt.
En als je ze buiten wilt hangen (geen omvormer binnen wilt), maar geen ruimte hebt om zo'n groot gevaarte buiten op te hangen.

• LosGieros
  • Niet online
Ok duidelijk, in de setup die ik in gedachte heb is er geen sprake van schaduw op sommige panelen.
De omvormer mag ook niet te weinig belast worden dus voor een goed rendement als ik het goed begrijp.
Zit nu ff te kijken naar 6 Suntech zonnepanelen van 285 Wp met een mastervolt XS 2000 voor op mn dak (ozo gericht). Opzich wel interessant per paneel kunnen zien wat de opbrengst is.

Heb eigenlijk zelfde situatie als hansvk, al eerder interesse gehad ervoor maar nu wil ik het eigenlijk wel.
Alleen korte periode om het allemaal uit te zoeken. Wil het ook zelf gaan monteren met de nodige hulp van technische mensen.

Rapapa...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LosGieros schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:37:
Ok duidelijk, in de setup die ik in gedachte heb is er geen sprake van schaduw op sommige panelen.
De omvormer mag ook niet te weinig belast worden dus voor een goed rendement als ik het goed begrijp.
Zit nu ff te kijken naar 6 Suntech zonnepanelen van 285 Wp met een mastervolt XS 2000 voor op mn dak (ozo gericht). Opzich wel interessant per paneel kunnen zien wat de opbrengst is.

Heb eigenlijk zelfde situatie als hansvk, al eerder interesse gehad ervoor maar nu wil ik het eigenlijk wel.
Alleen korte periode om het allemaal uit te zoeken. Wil het ook zelf gaan monteren met de nodige hulp van technische mensen.
Ik denk dat je dan beter voor een SMA 1600TL kan gaan. Hogere efficientie en 6x 285 past net :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
[b][message=38449638,noline]Heb eigenlijk zelfde situatie als hansvk, al eerder interesse gehad ervoor maar nu wil ik het eigenlijk wel.
Mijn probleem is ook dat ik niet zelf kan/wil monteren. Zie me niet alléén op een pannendak met 25 kg panelen sjouwen en heb geen hulp dus vandaar de zoektocht naar een leverancier die ook de montage verzorgd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:19:
[...]

Wil je je ervaring dan even toelichten.

Volgens mij is de reden om een A merk te kopen een bepaalde mate van zekerheid.
Er zijn meer ervaringen met Suntech dan met Alibaba2. Van Suntech(*) kun je er ook redelijk vanuit gaan dat de opgegeven specificaties ook worden gehaald.
De ervaring dat inderdaad er meer zekerheid is bij bestaande merken had ik er bij kunnen zetten idd. Voor de rest hebben we volgens mij 3 soorten panelen: onbekende kwaliteit goedkoop, bekende kwaliteit lang bestaand merk, zeer hoge prijs hoge kwaliteit super panelen.

Waar trek je de grens? Ik ken gebruikers van Sopray panelen (whats in a name) die tot nu toe heel erg blij zijn met de panelen, maar ze zijn aantoonbaar van iets lagere kwaliteit. De vraag is of dat een probleem is natuurlijk. Wat is B merk en wat niet?

Ik weet alleen dat Sanyo (panasonic) en Sunpower de geilste en duurste panelen zijn. Met een reden overigens.

Voor alle liefhebbers, ik zou de discussies uit het verleden er op nalezen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Gister was een heugelijke dag voor me, ik eindigde op 1008,47kWh sinds ik mijn installatie inschakelde op 29-02-2012

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Dit artikel gevonden, ter ondersteuning van een vorige vraag en antwoorden:

Zonnepanelen koelen huizen in de zomer, warmer in de winter.

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnehoven.nl/aankondigingen/zonnepanelenverlagendeenergievraag/thermografie.jpg

quote:
De zonnepanelen vangen in de zomer de hitte op, waardoor deze niet in het dak cq het huis kan dringen. De hitte die aan de zonnepanelen ontsnapt, wordt verwijderd als er wind waait tussen het dak en de zonnepanelen. Panelen die schuin staan, maken de circulatie van wind nog gemakkelijker en daar is het koelende effect dus nog groter. De hoeveelheid hitte die het dak bereikt kan door zonnepanelen tot 38 procent teruglopen. Wanneer het buiten koud is, zorgen de zonnepanelen dat een huis minder warmte uitstraalt. En slaat de verwarming minder vaak aan.

Oftewel, nog een reden om zonnepanelen aan te schaffen.....

• Bartjuh
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:10:
[...]
Ik denk dat je dan beter voor een SMA 1600TL kan gaan. Hogere efficientie en 6x 285 past net :)
Maar kost nog 800-900 euro.

800-900 euro = 0,5 - 0,56 € per Wp. Enecys omvormer 480W (duo) kost 289 euro, dat is 0,60 € per Wp. Kortom; nauwelijks duurder.

En ja, de 1600TL is misschien 2% efficiënter, maar zal ook zo goed zijn als het slechtste paneel. Aangezien tolerantie van panelen toch al snel +- 3%, sommigen +-5% zijn gaat dat voordeel snel foetsie. En dan nog aannemende dat je nooit partiële schaduw hebt, of het ene paneel viezer is/vogelpoep/etc.

Dat is een beetje het probleem dat ik heb met string omvormers in dat vermogensbereik tot zo'n 2000W, het maakt financieel niet veel uit met micro-omvormers, maar hebben wel een hoop nadelen zoals; lawaai-, ruimte innemend-, warmte afstralend (met name in zomer)-, apparaat binnen in huis (tenzij je zoiets op dak kwijt kunt? of op boerderij woont, of op schuur staat), en hogere voltages op dak.

En situatie-specifiek; meer last van partiële schaduw, geen monitor per paneel mogelijk.

En voor micro-omvormers 20 jaar garantie als ook gateway aanschaft in geval van Enecsys. En claims over hogere mtbf bij micro-omvormers, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen...

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 20-06-2012 19:29 ]

• multipasser
  • Laatst online: 19-01 14:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

PvPower schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:07:
Gister was een heugelijke dag voor me, ik eindigde op 1008,47kWh sinds ik mijn installatie inschakelde op 29-02-2012
http://www.solarlog-home.eu/pauwhof/

Kijk deze :) 542Kwh per dag! :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:29:
[...]

Het gaat niet om de groepen in je meterkast, maar om de aansluiting en de selectiviteit.
Je plaatst namelijk een nieuwe groep en die heeft niets te maken met de al geinstalleerde groepen.

Heb je een 1 x 35A aansluiting kun je dus ook een 25A groep plaatsen (incl selectiviteit na afronden conform 1010) Dat komt overeen met 35/1,6 = 21,88 -> afronden meest dichtbij -> 25A en 5750W , daar kan makkelijk 6325Wp op.
Heb je echter een 3 x 25A aansluiting kun je op een normale groep max 16A kwijt.
Op een krachtgroep natuurlijk 3 x 16A, voor een normale particulier staat dat bijna altijd gelijk aan onbeperkt. (12kWp+)

Meestal is een 16A groep al ruim voldoende in de praktijk. ;)
Betekent dit dat ik op een 5000W omvormer (SMA SB5000TL) geen 25A zekering in mijn groepenkast kan plaatsen als ik een 3x25A aansluiting heb?? :?

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Baas boven baas :)

[ Voor 9% gewijzigd door PvPower op 20-06-2012 19:54 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:04

PcDealer

HP ftw \o/

Met pieken boven de 700 deze maand per uur en 770+ afgelopen maand.

LinkedIn WoT Cash Converter

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 20:10
aard01 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:53:
[...]

Betekent dit dat ik op een 5000W omvormer (SMA SB5000TL) geen 25A zekering in mijn groepenkast kan plaatsen als ik een 3x25A aansluiting heb?? :?
Ja,volgens mij kan je dan beter een 3 fase omvormer nemen (kostal piko bijv.). Max. Kan je een 16 A groep op een 25 A hoofdaansluiting aansluiten.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

aard01 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:53:
Dat klopt inderdaad.
De automaat van de PV groep moet selectief zijn t.o.v. de hoofdautomaat.
Dit voorkomt dat je hoofdautomaat er eerder uitgaat dan je groepsautomaat.
Voor de PV groep een automaat van 1x16A zou in jou geval prima kunnen of 3x16A als je daar een geschikte omvormer voor kunt vinden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Speksteenkachel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:27:
[...]
De automaat van de PV groep moet selectief zijn t.o.v. de hoofdautomaat.
[...]
moet, moet....

Het is raadzaam.

Hier 3x25 A hoofdaansluiting, C20 3-fase automaat naar een onderverdeler op zolder. In de onderverdeler zitten C16 automaten. Is niet selectief volgens de NEN-1010 regeltjes. Maareh, je maakt mij niet wijs dat een 25A smeltveiligheid eerder de geest geeft dan een C20 automaat.

Maar ik ben gevoelig voor praktijkvoorbeelden...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 17:56

flippo765

4170 Wp subsidieloos

En vanaf 23:00 worden de dagen weer korter, maar vandaag toch nog ff op en top genieten van deze lange zomerse dag.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er moet in Nederland niks inderdaad, alleen als de netbeheerder de hoofdzekering moet vervangen doet het pijn in je portomonee :'(
Een hoofdautomaat i.p.v. smeltzekering is in dat geval handiger.
Karakteristiek wil ook nog wel eens een handje helpen, hoofd D-karakteristiek en PV groep een B-karakteristiek bijvoorbeeld.
Waarom heb je op zolder geen B16 automaten gebruikt?

Leuke installaties in Alkmaar en IJmuiden er bij :)
http://www.dichtbij.nl/gr...-grand-hotel-alkmaar.aspx
http://www.dichtbij.nl/no...ntoor-van-tata-steel.aspx

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-06-2012 22:40 ]

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07-2025
Hier probeert iemand mij ook wijs te maken dat een 20A automaat in de meterkast ook prima kan in plaats van een 16A. Ik heb vandaag nog nagevraagd, ik heb een 25 ampere smelt hoofdzekering. Voor mijn gevoel klopt die 20A zekering met een 25 A hoofdzekering niet... in theorie moet het dus kunnen maar toch...

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Kent iemand een project hiervoor?

Het betreft het project Het Energie Gezelschap, gaat om 2000 woningen welke worden verduurzaamd, door middel van glas, zonne-energie, domotica en installatie van Cv ketels. Woningen zijn 25/30 jaar oud, subsidie vanuit Agentschap.nl

Het Energie Gezelschap

√ verbeter je eigen woning
√ verlaag je woonlasten
√ verhoog je wooncomfort

Welkom bij Het Energie Gezelschap. Onze website gaat binnenkort live. Tot die tijd kunt u voor meer informatie en een eventuele inschrijving terecht op: www.buurtvoorbuurteindhoven.nl

Het Energie Gezelschap is een initiatief van stichting Buurt voor Buurt Eindhoven. Een stichting zonder winstoogmerk, opgericht door netwerkbedrijf Endinet, Q-ENERGY en HetEnergieBureau. De stichting heeft als doel om de gebouwde omgeving te verbeteren en energiezuiniger te maken. Buurt voor Buurt organiseert hiertoe de samenwerking tussen burgers en bedrijfsleven, controleert de uitgevoerde werkzaamheden en garandeert een lager energieverbruik. De gemeente Eindhoven ondersteunt dit initiatief van harte.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• Houtkern
  • Laatst online: 26-12-2025
SasJo schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:36:

Het betreft het project Het Energie Gezelschap, gaat om 2000 woningen welke worden verduurzaamd, door middel van glas, zonne-energie, domotica en installatie van Cv ketels. Woningen zijn 25/30 jaar oud, subsidie vanuit Agentschap.nl

Het Energie Gezelschap

√ verlaag je woonlasten
√ verhoog je wooncomfort

Welkom bij Het Energie Gezelschap. Onze website gaat binnenkort live. Tot die tijd kunt u voor meer informatie en een eventuele inschrijving terecht op: www.buurtvoorbuurteindhoven.nl

Het Energie Gezelschap is een initiatief van stichting Buurt voor Buurt Eindhoven. Een stichting zonder winstoogmerk, opgericht door netwerkbedrijf Endinet, Q-ENERGY en HetEnergieBureau. De stichting heeft als doel om de gebouwde omgeving te verbeteren en energiezuiniger te maken. Buurt voor Buurt organiseert hiertoe de samenwerking tussen burgers en bedrijfsleven, controleert de uitgevoerde werkzaamheden en garandeert een lager energieverbruik. De gemeente Eindhoven ondersteunt dit initiatief van harte.
Is dit niet de Blok voor Blok aanpak van de SEV/Energiesprong. Verwacht geen subsidie om aanschaf... Volgens mij zoeken ze vooral buurten / particuliere woningeigenaren die mee willen doen en graag een all inclusive aanpak willen.

• hansdegit
Speksteenkachel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:28:
[...]
Waarom heb je op zolder geen B16 automaten gebruikt?
[...]
Mijn leverancier stelde de wedervraag: waarom zou je géén C karakteristiek nemen?
Ik had daar geen antwoord op en zag er ook geen bezwaar in; onze kast hing toch al vol met C automaten.

Qua veiligheid zit het goed, maar de vraag blijft: hoe waarschijnlijk is het dat een 25A smelt eerder gaat dan een 20A automaat?

edit: voor de volledigheid: de onderverdeler wordt gevoed door 4mm2 draadjes. Is niet verplicht voor die lengte (20-25m) maar wél beter voor de PV richting meter; daar blijft dan meer van over).
Dus ik zou niet zomaar 20A automaten in je kast plaatsen. Bij twijfel niet inhalen.

[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 20-06-2012 22:52 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan zul je van beiden de karakteristiek naast elkaar moeten leggen op dat te bepalen.

• hansdegit
We gaan misschien een beetje OT, maar er zit ook nog eens 5A tussen. Weet je wat: we vragen het PClop en Geurt-Kun, die kunnen vast uit hun ervaring putten.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Zoals onderaan de webpagina staat is het een onderdeel van blok voor blok en hier is te lezen op welke wijze dat gestimulieert wordt, verwacht geen maatwerk, enkele standaard pakketen die minimaal 2 labelstappen dienen te op te leveren of label B anders komt de woning niet in aanmerking bij de selectiecommisie.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:05
Een C automaat plaatsen ipv een B automaat vergt terdege onderzoek aan de installatie en mag nooit zomaar gedaan worden. De kans op brand en een te hoge aanraakspanning bij een aardfout is serieus aan wezig in een aantal gevallen een en ander hangt sterk af van de aard elektrode, aardlekschakelaars en leidinglengte's.
Kortom werk voor de erkende installateur.

snameroc

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

12 juli is de dag, dat het zonnetje op mijn nieuwe PV-installatie schijnen mag :)

Ik ben reuze benieuwd hoe het er uit gaat zien en wat de echte productie wordt van de 6000Wp ET-Solars!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

SasJo schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:36:

Het Energie Gezelschap

√ verlaag je woonlasten
√ verhoog je wooncomfort
.
Ik ken het niet, maar als dit interessant is voor de gemeente om te ondersteunen, waarom is hierover niet veel/geen info aanwezig op Eindhoven.nl sinds eind 2011 (Buurt voor Buurt Eindhoven is onderdeel van de landelijke blok voor blok aanpak en goedgekeurd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij beschikking BVB1611008, dd 10-11-2011.)

Adder is waarschijnlijk dat alles bij 1 leverancier wordt ingekocht en je hierdoor weinig keuze hebt om voor een andere aanbieder te gaan als dit significant goedkoper is.
Ik heb meer informatie opgevraagd aangezien ik in de doelgroep zou kunnen passen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
koprol schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:35:
Hier probeert iemand mij ook wijs te maken dat een 20A automaat in de meterkast ook prima kan in plaats van een 16A. Ik heb vandaag nog nagevraagd, ik heb een 25 ampere smelt hoofdzekering. Voor mijn gevoel klopt die 20A zekering met een 25 A hoofdzekering niet... in theorie moet het dus kunnen maar toch...
hou het lekker op 16A automaat. De bedrading etc. hoeft dan ook niet aangepast te worden. Beter neem je 2 16A groepen als je voor meer wilt gaan.

die 25 ampere zekering mag je bij liander gratis laten verhogen naar een 35A smeltzekering.
Je krijg dan wel een andere meter (1 met teruglevering telwerk, geen slimmemeter)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Speedfightserv
  • Nu online
hansdegit schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:48:
[...]

Mijn leverancier stelde de wedervraag: waarom zou je géén C karakteristiek nemen?
Ik had daar geen antwoord op en zag er ook geen bezwaar in; onze kast hing toch al vol met C automaten.

Qua veiligheid zit het goed, maar de vraag blijft: hoe waarschijnlijk is het dat een 25A smelt eerder gaat dan een 20A automaat?

edit: voor de volledigheid: de onderverdeler wordt gevoed door 4mm2 draadjes. Is niet verplicht voor die lengte (20-25m) maar wél beter voor de PV richting meter; daar blijft dan meer van over).
Dus ik zou niet zomaar 20A automaten in je kast plaatsen. Bij twijfel niet inhalen.
je automaat gaat net zo snel bij 20+ als je smeltzekering bij 25+ uit.

zoals ik in een andere post al zei:
die 25 ampere zekering mag je bij liander gratis laten verhogen naar een 35A smeltzekering.
Je krijg dan wel een andere meter (1 met teruglevering telwerk, geen slimmemeter)

• hansdegit
Speedfightserv schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:47:
[...]

je automaat gaat net zo snel bij 20+ als je smeltzekering bij 25+ uit.

zoals ik in een andere post al zei:
In ons geval zou dat niet gratis gaan, daar wij een 3x25A hoofdaansluiting hebben. En die even opwaarderen naar 3x35A ga je heel stevig voelen in je knip.
snameroc schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:43:
Een C automaat plaatsen ipv een B automaat vergt terdege onderzoek aan de installatie en mag nooit zomaar gedaan worden. De kans op brand en een te hoge aanraakspanning bij een aardfout is serieus aan wezig in een aantal gevallen een en ander hangt sterk af van de aard elektrode, aardlekschakelaars en leidinglengte's.
Van wie mag dat niet? Brand? Je beweert één en ander, dan graag ook onderbouwen.

[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 21-06-2012 09:10 ]

• koprol
  • Laatst online: 26-07-2025
De situatie bij mij is dat ik niet volgens mijn vorige plan 3680Wp plaats op mijn platte dak maar meer richting het absolute maximum van 5200Wp. Ik denk zelf dat ik rond de 4400 Wp ga plaatsen. Dan zit ik boven de 16A. Mijn meterkast zit al vol met 2 aardlekschakelaars en op beide 4 groepen aangesloten. Het wordt volgens mij een flinke verbouwing als daar nog 2 groepen bij moeten komen voor PV.

Ik vast aan Enexis en heb opgevraagd hoeveel het zou kosten om de 25A hoofdzekering te vervangen voor een 40A met dubbele tarief.
[Ik werd naar aansluitingen.nl gestuurd door de klantenservice van Enexis en bij aansluitingen.nl gaat de aanvraag weer terug naar Enexis, zo houden we allemaal werk!]

Bij aansluitingen.nl kon ik geen 35A selecteren en dat vond ik al vreemd, wel een 40A. Ik heb al een "slimme" meter met 4 telwerken en heb ook dubbel tarief. Wat is nu wijsheid. Ik wil absoluut veiligheid want op een zonnige dak wil ik niet Enexis moeten opbellen om de de zekering te vervangen.

• Speedfightserv
  • Nu online
hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:07:
[...]

In ons geval zou dat niet gratis gaan, daar wij een 3x25A hoofdaansluiting hebben. En die even opwaarderen naar 3x35A ga je heel stevig voelen in je knip.
dat ga je inderdaad behoorlijk voelen.. duur geintje, sorry had niet gezien dat je 3x25 had. :X

• hansdegit
koprol schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:18:
[...]
Dan zit ik boven de 16A. Mijn meterkast zit al vol met 2 aardlekschakelaars en op beide 4 groepen aangesloten. Het wordt volgens mij een flinke verbouwing als daar nog 2 groepen bij moeten komen voor PV.
[...]
Je kunt er toch een kastje naast plaatsen? Of bedoel je te zeggen dat de hele kast vol zit (met schoenen, rommel en andere zaken die je altijd in je meterkast smijt...)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:54:
We gaan misschien een beetje OT, maar er zit ook nog eens 5A tussen. Weet je wat: we vragen het PClop en Geurt-Kun, die kunnen vast uit hun ervaring putten.
De ervaren rotten komen er ook niet altijd uit, het is en blijft een behoorlijk nieuwe materie als het
gaat om VET stroom terug te leveren op het stroomnet van uit een normale huis aansluiting.
Op een elektrotechneuten site als deze http://www.circuitsonline.net/forum/view/105624
hebben ze ook niet altijd pasklare antwoorden als het gaat om stroom terugleveren aan het net
dmv zonnestroom omvormers.

Wat ik nog wel even wil aangeven dat in een normale huisinstallatie enkel B automaten gebruikt
mogen worden voor algemeen gebruik, en C ( traag ) automaten mogen worden gebruikt als
daar maar één gebruiker opaangesloten wordt, die onderhevig is aan aanloop/inschakel piek
stromen die hoger zijn dan ~ 1.5 keer I nominaal en langer duren dan 15 seconden
( weet dit niet meer zeker trouwens)

Dus is dit ook goed voor een omvormer voor zonnestroom omdat deze vergelijkbare pieken
geeft, en dan niet in de vorm van 1.5 x I nominaal bij inschakelen, maar wel tijdens bedrijf
als de zon na een wolk weer tevoorschijn komt ( en de panelen zijn afgekoeld ! )
Ik zie dit bij mij ook wel eens gebeuren met mijn Fronius IG 30 ( 2.6 KWp aangeloten )
dat deze soms pieken van 3200W op het display tovert.

• hansdegit
PClop schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:32:
[...]

Wat ik nog wel even wil aangeven dat in een normale huisinstallatie enkel B automaten gebruikt
mogen worden voor algemeen gebruik, en C ( traag ) automaten mogen worden gebruikt als
daar maar één gebruiker opaangesloten wordt, die onderhevig is aan aanloop/inschakel piek
stromen die hoger zijn dan ~ 1.5 keer I nominaal en langer duren dan 15 seconden

[...]
Da's interessant, dat kan ik niet terugvinden in NEN-1010 en NPR-5310. Kijk ik met mijn neus?
zou mijn vrouw niet van opkijken

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Vandaag is een mooie dag! Eindelijk ligt hij op het dak mijn 12kWp installatie !
In 4 dagen met een goede vriend gelegd.
Ondanks het feit dat er nog 6 panelen op nalevering staan toch maar begonnen, iedere kWh is er een!
48 stuks 250 Wp panelen, clickfit montage en een Kostal PIKO 10.1 omvormer.
Dit alles ligt op 195 graden (~ZZW) onder een hoek van 45 graden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• hansdegit
Ja eh, dat kan iedereen wel claimen.

Foto's!!!!

edit: gefeliciteerd! Het is zó ontzettend leuk, dat plezier gun je iedereen.
edit2: nog logging programmatuur nodig?

[ Voor 57% gewijzigd door hansdegit op 21-06-2012 09:56 ]

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:41:
[...]

Da's interessant, dat kan ik niet terugvinden in NEN-1010 en NPR-5310. Kijk ik met mijn neus?
zou mijn vrouw niet van opkijken
Nee waarschijnlijk niet, maar ik denk dat het probleem ook zit in dat ik veelal uitga van mijn ervaring met fabrieks normen en al sinds de jaren "70 nen1010 boekjes aan het door pluizen ben op zoek naar de waarheid
:9~ zulks ze dan om de paar jaar ook nog es een keer omzeep helpen door soms weer tegenstrijdige regels
in dat boekje te pleuren 8)7 en jij nu waarschijnlijk weer zit te neuzen in de meest resente versie van 2007?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

WoudseHoeve schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:53:
Vandaag is een mooie dag! Eindelijk ligt hij op het dak mijn 12kWp installatie !
Ondanks het feit dat er nog 6 panelen op nalevering staan toch maar begonnen, iedere kWh is er een!
jeetje had ik maar zoveel plek _/-\o_

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:55:
Ja eh, dat kan iedereen wel claimen.

Foto's!!!!

edit: gefeliciteerd! Het is zó ontzettend leuk, dat plezier gun je iedereen.
edit2: nog logging programmatuur nodig?
Fotos : Zo moet het lukken ? Hier dus

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
psy schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:11:
[...]

jeetje had ik maar zoveel plek _/-\o_
Wil je dan ook mijn hyphotheek ????? :-(

• PClop
  • Niet online
Juist, en jij moet nu niet vergeten dat jij leest in normen die enkel gelden voor installaties die in gebruik
zijn genomen NA 2007/2008.
En voor alle andere huisinstallaties ( +/- 95% ) GELDEN ENKEL de normen van NA de toenmalige uitgave nen1010 van het jaar waarin die installatie is opgelevert.

( jij heb dus gewoon NIET de "waarheid" in handen met je digi versie van 2007/2008 )

;)

• hansdegit
PClop schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:30:
[...]

Juist, en jij moet nu niet vergeten dat jij leest in normen die enkel gelden voor installaties die in gebruik
En voor alle andere huisinstallaties ( +/- 95% ) GELDEN ENKEL de normen van NA de toenmalige uitgave nen1010 van het jaar waarin die installatie is opgelevert.

( jij heb dus gewoon NIET de "waarheid" in handen met je digi versie van 2007/2008 )

;)
Niet DE waarheid, wel mijn waarheid. Immers, onze installatie is uit 2010.
Je zou verwachten dat de normen van 2007/2008 veiliger/beter overwogen/gangbaarder etc. zijn dan de normen van pak-em-beet 1980. Mag je dan met de NEN-1010 2007/2008 in je hand een C automaat plaatsen in een meterkast uit de jaren 90?

ZOU verwachten....En: assumption is de mother of all f***ups

• Pietje NL
  • Laatst online: 08:28
PClop schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:30:
[...]

;)
Doet volgens mij niets af aan de vraag tav de groep met een C karakteristiek.
Weet bijna zeker dat er wel wat in de NEN1010 over staat qua gebruik.
Helaas geen NEN1010 in bezit :'(

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

WoudseHoeve schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:26:
[...]

Wil je dan ook mijn hyphotheek ????? :-(
Hahahaha nee maar over het algemeen verdienen grote installaties zich makkelijker terug en dat voelt toch ook wel lekker :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• WoudseHoeve
De drie vlakken van 4x4 panelen zijn ook de drie strings met eigen MPP's
In de hoogte paste het net ......
Aan de linker kant van het dak (onder schoorsteen) komen volgend jaar nog heatpipes voor warmwater en ruimte verwarming gecombineerd met een warmte pomp .... Mogelijk dat ik ook mijn houtkachel vervang voor een exemplaar dat ook het buffervat kan verwarmen.
Heb ook nog dak over als het verbruik toeneemt door de warmtepomp .... :)
Heb een sunboard capture toegevoegd bij de fotos.
Maar eerst weer even sparen..... 8)7

Voor de logging zit ik nu op het Kostal Solar portal.
Verder weet ik nog niet hoe .... wil het wel op een website zetten maar dat is nog niet echt simpel denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-06-2012 10:50 ]

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

koprol schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:18:
[Ik werd naar aansluitingen.nl gestuurd door de klantenservice van Enexis en bij aansluitingen.nl gaat de aanvraag weer terug naar Enexis, zo houden we allemaal werk!]
aansluitingen.nl stuurt je voor vragen ook weer door naar je regeoleverancier. Het enige voordeel is dat je niet meer uit hoeft te zoeken wie je regeoleverancier is. (Ik heb er 2, Enexis voor electra en Rendo voor gas)
Ik kreeg ook nog een mooie brief waar in stond dat bij het wisselen van de meter het verlicht was om een "slimme" meter te installeren, maar in het formulier was er wel een optie voor "geen slimme meter". hij komt vanmiddag, ik ben benieuwd.

• JohannV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06-2023

JohannV

5,88 kWp

PClop schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:32:
[...]

De ervaren rotten komen er ook niet altijd uit, het is en blijft een behoorlijk nieuwe materie als het
gaat om VET stroom terug te leveren op het stroomnet van uit een normale huis aansluiting.
Op een elektrotechneuten site als deze http://www.circuitsonline.net/forum/view/105624
hebben ze ook niet altijd pasklare antwoorden als het gaat om stroom terugleveren aan het net
dmv zonnestroom omvormers.

Dus is dit ook goed voor een omvormer voor zonnestroom omdat deze vergelijkbare pieken
geeft, en dan niet in de vorm van 1.5 x I nominaal bij inschakelen, maar wel tijdens bedrijf
als de zon na een wolk weer tevoorschijn komt ( en de panelen zijn afgekoeld ! )
Ik zie dit bij mij ook wel eens gebeuren met mijn Fronius IG 30 ( 2.6 KWp aangeloten )
dat deze soms pieken van 3200W op het display tovert.
Ik weet dat het niet mag maar, ik heb hier een 3x25A hoofdaansluiting afgezekerd met zandzekeringen, hierop heb ik een B25 automaat geplaatst waar een 5000TL20 met 5,88kWp op aangesloten zit.
Maximale teruglevering bedraagd 22 A, in mijn optiek kan de B25 er niet uitvliegen, mocht er toch te veel gaan lopen gaat de B25 er sneller uit dan de trage 25A zandzekeringen.

Draait tot nu toe zonder problemen met pieken van 5,34 kW en langdurig > 4,3 kW maar het mag dus niet.

B20 op T25 hoofdzekering zou dus ook goed moeten gaan, maar het mag niet ;-)

24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 17:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JohannV schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:52:
[...]
Ik weet dat het niet mag maar, ik heb hier een 3x25A hoofdaansluiting afgezekerd met zandzekeringen, hierop heb ik een B25 automaat geplaatst waar een 5000TL20 met 5,88kWp op aangesloten zit.
Maximale teruglevering bedraagd 22 A, in mijn optiek kan de B25 er niet uitvliegen, mocht er toch te veel gaan lopen gaat de B25 er sneller uit dan de trage 25A zandzekeringen.

Draait tot nu toe zonder problemen met pieken van 5,34 kW en langdurig > 4,3 kW maar het mag dus niet.

In jouw geval had een Kostal Piko 5.5 (3-fase) beter gepast. Een aparte 1-fase omvormer voor oost en eentje voor west had ook gekund, welke beide op 16A afgezekerd hadden kunnen worden.

Dat het tot nu toe zonder problemen draait, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het goed blijft gaan. Hoofdzekering vervangen is trouwens niet enorm duur. Het koste mij, voor een 1-fase Enexis aansluiting 35A, € 55,68 om precies te zijn :P

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
[...]

[...]Ik weet dat het niet mag maar[...]

[...] maar het mag dus niet.[...]

Het mag prima. Selectiviteit is niet verplicht, alleen handig.

[ Voor 64% gewijzigd door hansdegit op 21-06-2012 13:20 ]

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 16:34
hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:18:
[...]

Het mag prima. Selectiviteit is niet verplicht, alleen handig.
Dus ik kan prima een 32 A zekering zetten op een eigen groep als de ac bekabeling maar dik genoeg is ?

Ben bang dat een 25 A zekering er soms uit gaat klappen. (hoofdzekering is 40A)

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-01 02:45
Hallo Hoby Boer ik heb ook een Kostal Piko en laad mijn data automatisch op naar de Suntrol Portal hier mee kan je overal je PV instalatie volgen zelfs op je mobieltje, ook kan je de gegevens weer importeren in excel. Ook is het mogenlijk deze gegevens automatich te importeren bij http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/mystat
http://www.suntrol-portal.com/nl/help/upload-kostal

http://www.suntrol-portal.com/nl/page/zonven
WoudseHoeve schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:49:

De drie vlakken van 4x4 panelen zijn ook de drie strings met eigen MPP's
In de hoogte paste het net ......
Aan de linker kant van het dak (onder schoorsteen) komen volgend jaar nog heatpipes voor warmwater en ruimte verwarming gecombineerd met een warmte pomp .... Mogelijk dat ik ook mijn houtkachel vervang voor een exemplaar dat ook het buffervat kan verwarmen.
Heb ook nog dak over als het verbruik toeneemt door de warmtepomp .... :)
Heb een sunboard capture toegevoegd bij de fotos.
Maar eerst weer even sparen..... 8)7

Voor de logging zit ik nu op het Kostal Solar portal.
Verder weet ik nog niet hoe .... wil het wel op een website zetten maar dat is nog niet echt simpel denk ik.

• hansdegit
jp73 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:24:
[...]

Dus ik kan prima een 32 A zekering zetten op een eigen groep als de ac bekabeling maar dik genoeg is ?

Veiligheid voor alles. Dus alle componenten in de stroomkring moeten op > 32A zijn voorbereid als je op 32A wilt afzekeren.

En je moet vast meer regelen. Ik heb daar niet genoeg kennis voor. Alleen wanneer iemand roept: "mag niet", ga ik dat even uitzoeken.

[ Voor 118% gewijzigd door hansdegit op 21-06-2012 13:31 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 17:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

Dan zou ik eerder een 25A C-automaat toepassen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• WoudseHoeve
Gerardd513 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:26:
Hallo Hoby Boer ik heb ook een Kostal Piko en laad mijn data automatisch op naar de Suntrol Portal hier mee kan je overal je PV instalatie volgen zelfs op je mobieltje, ook kan je de gegevens weer importeren in excel. Ook is het mogenlijk deze gegevens automatich te importeren bij http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/mystat
http://www.suntrol-portal.com/nl/help/upload-kostal

http://www.suntrol-portal.com/nl/page/zonven
[...]
Hoi Zonven,
Ik sta er op hoor !!!!
hier dus

Bedankt voor de info.

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 19:53
-foutje- verkeerde Post sorry 7(8)7

[ Voor 96% gewijzigd door Petje72 op 21-06-2012 16:05 . Reden: verkeerde gepost, haal maar weg als dat kan ]

• PClop
  • Niet online
[...]

Vele post's geleden heb ik al eens een poging ondernomen om de begippen VEILIGHEID en BEDRIJFSZEKERHEID op een rijtje te zetten, dit lukt me niet goed in dit forum.
Voor jou geld, je bedrijfszekerheid is niet gewaarborgt, je veiligheid is gewaarborgt mits de aansluiting
qwa aansluitkabel 4mm2 enz, enz overeen komen met de eisen voor wat je op die eindgroep mag aansluiten
enkel als er iets mis gaat ben jij eindverandwoordelijk enkel krijg je geen prik op je installatie op het moment
dat je je deze aanbied voor een keuring bij nieuw installatie.
( je verzekeraar gaat behoorlijk lullig doen als het mis gaat )

Boven al geld dat alles wat na de met "loodjes"beveiligde kastjes zit, jou eigendom en verandwoordlijkheid
is ( en je hebt daar voor oa de nen1010 als leidraad en als je geen zin hebt in hoofdpijn, neem dan een pro
in de arm.)

• PClop
  • Niet online
antonboonstra schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:17:
[...]

In jouw geval had een Kostal Piko 5.5 (3-fase) beter gepast. Een aparte 1-fase omvormer voor oost en eentje voor west had ook gekund, welke beide op 16A afgezekerd hadden kunnen worden.

Dat het tot nu toe zonder problemen draait, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het goed blijft gaan. Hoofdzekering vervangen is trouwens niet enorm duur. Het koste mij, voor een 1-fase Enexis aansluiting 35A, € 55,68 om precies te zijn :P
Ben naderhand ook wel blij met m,n enkel fasige aansluitng 25>35 Amp :P

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:36:
[...]

Niet DE waarheid, wel mijn waarheid. Immers, onze installatie is uit 2010.
Je zou verwachten dat de normen van 2007/2008 veiliger/beter overwogen/gangbaarder etc. zijn dan de normen van pak-em-beet 1980. Mag je dan met de NEN-1010 2007/2008 in je hand een C automaat plaatsen in een meterkast uit de jaren 90?

ZOU verwachten....En: assumption is de mother of all f***ups
Ff pesten, ik wil jou niet als adviseur bij opa&oma huisjes ( die ik zo nu en dan op orde breng )
als deze nog zijn bedraad met 1 tot 1.5 mm2 textiel omwonden getrokken ( 50/60jaar geleden )
in omgevelsde 15mm pisbakken ijzerpijp verdeeld via T-dozen van éénzelfde superisosorriegeleidendematerie
voorzien van een 110% ideale antiwarmtegeleidendespinnenraghoutzaagselvulling, met dan nog wel vaak beveiligd ( gelukkig ) met een 500 mA aardlek ( tegen brand )
met jou 2007/2008nen1010 in de hand.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-01 20:07
[...]

Waarom denk je dat? Ik heb hier een tijdje een SMA4000 op een 16A automaat gehad, en die ging er ook niet uit. Zelfs niet na een paar uurtjes lekker sudderen. Voordat een 25A automaat er uitvliegt moet er in mijn ogen heel wat gaan gebeuren.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Subsidieregeling in de staatscourant

quote gedeelte:

Artikel 3.11.3

1. De subsidie voor de koop van zonnepanelen met een vermogen tot en met 3,5 kWp bedraagt 15% van de subsidiabele kosten, maar niet meer dan € 650.

2. De subsidie voor de koop van zonnepanelen met een vermogen groter dan 3,5 kWp bedraagt 15% van de subsidiabele kosten gedeeld door het vermogen van de zonnepanelen in kWp vermenigvuldigd met 3,5, maar niet meer dan € 650.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

WoudseHoeve schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:53:
svp ook even aanmelden op de site van Anton, je brengt het totaal over de 400 kWp :P
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-06-2012 19:31 ]

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
De vergroening van de lucht zegt genoeg.
De zonnepanelen krijgen weer een fikse wasbeurt.
De heftige bliksem is echter niet fijn. :N
Nog ff doorbijten hier in Zeeland.
Veel sterkte straks in de rest van het land!!
:o

• JohannV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06-2023

JohannV

5,88 kWp

PClop schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:56:
[...]

Vele post's geleden heb ik al eens een poging ondernomen om de begippen VEILIGHEID en BEDRIJFSZEKERHEID op een rijtje te zetten, dit lukt me niet goed in dit forum.
Voor jou geld, je bedrijfszekerheid is niet gewaarborgt, je veiligheid is gewaarborgt mits de aansluiting
qwa aansluitkabel 4mm2 enz, enz overeen komen met de eisen voor wat je op die eindgroep mag aansluiten
enkel als er iets mis gaat ben jij eindverandwoordelijk enkel krijg je geen prik op je installatie op het moment
dat je je deze aanbied voor een keuring bij nieuw installatie.
( je verzekeraar gaat behoorlijk lullig doen als het mis gaat )

Boven al geld dat alles wat na de met "loodjes"beveiligde kastjes zit, jou eigendom en verandwoordlijkheid
is ( en je hebt daar voor oa de nen1010 als leidraad en als je geen zin hebt in hoofdpijn, neem dan een pro
in de arm.)
Ik ben het volkomen met je eens, ik had echter een vmvk 3x6mm2 liggen die ik perse wilde gebruiken.
In de planning ligt een verzwaring van de hoofdzekering, de gebruikerszijde van de verdeelinrichting is wel zwaar genoeg uitgevoerd, als er problemen ontstaan is dat het eruit klappen van de hoofdzekering.
Daar kan ik wel mee leven.

24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden

• hansdegit
PClop schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 18:35:
[...]

Ff pesten, ik wil jou niet als adviseur bij opa&oma huisjes ( die ik zo nu en dan op orde breng )
als deze nog zijn bedraad met 1 tot 1.5 mm2 textiel omwonden getrokken ( 50/60jaar geleden )
in omgevelsde 15mm pisbakken ijzerpijp verdeeld via T-dozen van éénzelfde superisosorriegeleidendematerie
voorzien van een 110% ideale antiwarmtegeleidendespinnenraghoutzaagselvulling, met dan nog wel vaak beveiligd ( gelukkig ) met een 500 mA aardlek ( tegen brand )
met jou 2007/2008nen1010 in de hand.
Ik ga er vanuit dat je met de beste bedoelingen eea post, maar dit komt op mij over als een beetje zuigen. En wat nog vervelender is: ik begrijp niet wat je wilt zeggen.
Jij hebt als je een opa&oma adviseert altijd de NEN-1010 uit 1960 bij je? Of renoveer je hun installatie met die normen in de hand? Of renoveer je naar de huidige standaard? Of was dit een poging om je kennis (waarvan ik serieus aanneem dat die enorm is) te etaleren?

Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer je inbreng; ik heb alleen af en toe wat moeite met de toon. Noordhollanders kunnen bot zijn, dus ik ben wel wat gewend, maar deze vond ik niet zo netjes van je.

zo, dat is eruit. Ik hoop dat ik je niet beledigd heb.

Vertel nu eens vanaf welk bouwjaar een C automaat wél mag en wanneer niet?

Verwijderd

hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:46:
[...]

Ik ga er vanuit dat je met de beste bedoelingen eea post, maar dit komt op mij over als een beetje zuigen. En wat nog vervelender is: ik begrijp niet wat je wilt zeggen.
Hij zei net dat hij je wil pesten, ik denk dat zuigen dan een methode is. ;)

• snameroc
Of een c automaat mag of niet is niet 123 te zeggen en hangt af van vele faktoren van de rest van je installatie. In de nen 1010 staat dat een installatie ten alle tijden veilig moet zijn en het hangt van vele faktoren af of dat bij jouw kan met een c automaat. Dat vergt onderzoek en kenis van de rest van een installatie.

snameroc

• hansdegit
Een automaat moet beveiligen tegen overstroom en tegen kortsluiting, daar zijn we het over eens, toch?
quote: NEN-1010
Elk beveiligingstoestel tegen kortsluitstroom moet voldoen aan de volgende twee
bepalingen:
434.5. 1 Het afschakelvermogen mag niet minder zijn dan de hoogste te verwachten
kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geïnstalleerd [...]

Elk beveiligingstoestel tegen kortsluitstroom moet voldoen aan de volgende twee
bepalingen:
434.5. 1 Het afschakelvermogen mag niet minder zijn dan de hoogste te verwachten
kortsluitstroom op de plaats waar het toestel is geïnstalleerd [...]
Dan heb je nog te maken met kabellengte, die bij een C de helft korter is dan bij een B.

Nou, ontopic maar weer. Hoe vaak is jullie inverter vanavond uitgeschakeld? Écht donker hier....

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 20:10
Ik was voor mijn toekomstig systeem wat aan het puzzelen met de Excel sheet PIKOplan van de website van Kostal Piko tbv de keuze van de omvormer en de configuratie van de panelen hierop. Uitgaande van 16 Yingli YL 235 P-29b panelen en een 3 fase hoofdaansluiting was de keuze gevallen op een PIKO 4.2. (eigenlijk 245 Wp, maar die zitten niet in die excel sheet en het handmatig toevoegen werk niet helemaal goed, maar dat ter zijde).

Nu krijg ik, als ik deze configuratie invul,
A: de melding dat het (wellicht) mogelijk is om de panelen parallel te verbinden in twee strings op één input. Dit begrijp ik (staat ook in de handleiding), maar blijkt als ik dat invoer niet mogelijk te zijn vanwege een te hoog Amperage aan de DC zijde. Prima, dan doe ik gewoon 1 string op input A en 1 string op input B.

B: daarnaast krijg ik de volgende melding: Please check the interconnection! The chosen modules can be interconnected as well on only 2 Mpp-Trackers of the inverter.

Kan iemand mij toelichten wat er met dit punt B bedoeld wordt? Deze melding krijg je alleen bij twee dezelfde panelen

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Verwijderd

s441558 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:39:
B: daarnaast krijg ik de volgende melding: Please check the interconnection! The chosen modules can be interconnected as well on only 2 Mpp-Trackers of the inverter.

Kan iemand mij toelichten wat er met dit punt B bedoeld wordt? Deze melding krijg je alleen bij twee dezelfde panelen
Je kunt te panelen niet alleen op aparte mpp's zetten maar ook in 1 string. (wellicht beter)

Met zo weinig panelen zit je wat in 2 strings erg laag in het voltage. Staat ook in pikoplan

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het meest gangbaar:
B: ca 3 à 5 x In (huisinstallaties)
C: ca 5 à 10 x In industriële toepassingen (motoren)
D: ca 10 à 14 x In (transformatoren)

Hans als jij voor je zware omvormer met dikke koperen kabels gelegen aan de kust een C-automaat gebruikt is niets mis mee hoor.
Dat de rest van de groepen in een huisinstallatie zijn uitgevoerd met C automaten is niet gebruikelijk maar hoeft niet perse fout te zijn.

• snameroc
Het hoeft niet fout te zijn c automaten maar het kan wel.
Alleen de koperdiameter van de bedrading is niet voldoende ook de aardverspreidingsweerstand het type aardlek en nog wat zaken zijn mede bepalend of je een c automaat mag toepassen zonder de veiligheid van je installatie en de gebruikers in het geding brengt.

snameroc

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En met elkaar de 400 kWp gepasseerd, op naar de 500 kWp _/-\o_

Ik mis nog steeds het nieuwe paneeltje van M.Kleinsman :o

[ Voor 19% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-06-2012 23:28 ]

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

hansdegit schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:54:
snameroc schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:43:
@ Hans, snameroc zou nog wat aan interpunctie kunnen doen, maar mooier zou ik het niet gezegd kunnen hebben. Kortom, een waarheid als een koe, dus een man met ervaring en van mij mag je hem aan het rijtje toevoegen :)

2k op west bij Pv Output

• mkleinman
  • Laatst online: 20-01 20:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:27:
En met elkaar de 400 kWp gepasseerd, op naar de 500 kWp _/-\o_

Ik mis nog steeds het nieuwe paneeltje van M.Kleinsman :o
Rebus:

-s :)

Wat was het invulformulier ook alweer? Heb de Excel wel gevonden niet de invulmogelijkheid..

* mkleinman kijkt waarschijnlijk voor de verandering weer eens met z'n neus.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hansdegit
Geurt-kun schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:15:
[...]
@ Hans, snameroc zou nog wat aan interpunctie kunnen doen, maar mooier zou ik het niet gezegd kunnen hebben. Kortom, een waarheid als een koe, dus een man met ervaring en van mij mag je hem aan het rijtje toevoegen :)
Thx.

Met die aardelektrode zit het wel snor. Diameter is bijna een centimeter en die is met een heipaal de grond in gegaan.

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-08-2025
Heeft iemand ervaring met de KACO Powador 10.0 TL3 ? Ik wil deze graag monitoren, meten is immers weten. Deze heeft een RS485, usb en ethernet uitgang. Ik weet dat je deze via de ethernet kabel (lokaal) kan monitoren, maar ik wil dat ook via het web.

Is het handig om hierbij een KACO prolog aan te schaffen, of is dat overbodig ?

ps. pictures van de panelen (dat vinden we toch mooi :))
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/21719422/20120413_172122%20%28Medium%29.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/21719422/IMG_0866%20%28Medium%29.JPG

Verwijderd

heinoh schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:17:
Heeft iemand ervaring met de KACO Powador 10.0 TL3 ? Ik wil deze graag monitoren, meten is immers weten. Deze heeft een RS485, usb en ethernet uitgang. Ik weet dat je deze via de ethernet kabel (lokaal) kan monitoren, maar ik wil dat ook via het web.

Is het handig om hierbij een KACO prolog aan te schaffen, of is dat overbodig ?

ps. pictures van de panelen (dat vinden we toch mooi :))
[afbeelding]
[afbeelding]
Kijk eens op het Duitse forum, www.photovoltaikforum.com

Een prolog zal wel niet goedkoop zijn, ...ehh inderdaad meer dan 500 euro
Ik zou eerder een solarlog 200 doen of iets wat je zelf maakt op basis van de info op internet.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-01 13:44
mkleinman schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:27:
[...]

Rebus:

-s :)

Wat was het invulformulier ook alweer? Heb de Excel wel gevonden niet de invulmogelijkheid..

* mkleinman kijkt waarschijnlijk voor de verandering weer eens met z'n neus.
U vraagt, wij draaien: invulformulier

Oplossing:

Kleinman ;)

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 20-01 18:12
Vraag: Maken veel kleintjes 1 grote?

Situatie: 3420Wp, verdeeld in 18x 190Wp (kleine panelen) of in 12x 285Wp (grote panelen). Denk hierbij aan Yingli YGE-190 of Sharp ND190 en Suntech STP-285.

Aangenomen dat dit aangesloten wordt op een standaard string inverter (SMA 3000TL of Fronius IG TL 3.6), maakt de paneelkeuze dan uit qua opbrengst? Maken de kleine paneeltjes de omvormer later 'wakker', vanwege hun lagere voltage? Zijn er andere mogelijke effecten? Maakt het nog uit of alle panelen op 1 string zitten of op 2?

Ik begrijp nog niet goed hoe het voltage van de panelen en hun aantal zich vertaalt in opbrengst...

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:46:
[...]

Jij hebt als je een opa&oma adviseert altijd de NEN-1010 uit 1960 bij je? Of renoveer je hun installatie met die normen in de hand? Of renoveer je naar de huidige standaard? Of was dit een poging om je kennis (waarvan ik serieus aanneem dat die enorm is) te etaleren?

Begrijp me niet verkeerd: ik waardeer je inbreng; ik heb alleen af en toe wat moeite met de toon. Noordhollanders kunnen bot zijn, dus ik ben wel wat gewend, maar deze vond ik niet zo netjes van je.

zo, dat is eruit. Ik hoop dat ik je niet beledigd heb.

Vertel nu eens vanaf welk bouwjaar een C automaat wél mag en wanneer niet?
Over je laatste vraag dit, ( is hier boven ook al door een ander wat subtieler omschreven )
het ligt dus aan de toestand van de installatie of het kan en/of verstandig is ( oa "opa&oma" huisjes )
en er is dus ook geen pasklaar andwoordt op te geven.

En over dat jij je door mij voelt aangevallen het volgende, sinds je hier bent begonnen met vragen te stellen
heb ik je behoorijk qwa kennis zien groeien _/-\o_ en ook je leergierigheid is prima , maar op een gegeven
moment merkte ik dat je mensen hier adviesen ging geven met jou nieuw aangeschafte nen1010
(2007 uitgave) in de hand, want jij wist het wel, want jij had de nieuwste versie nen1010
( let wel dit zijn mijn woorden, ik citeer je nu niet ) en waarschijnlijk
bedoelde je daarmee dat dat enkel gold voor jou 2010 installatie op basis van de nen1010 uit 2007
maar is mij dit niet duidelijk geworden.

Het gevaar van, als iemand stelt het "staat in de nieuwste nen1010" dus is het goed, of mag het, is dat
als andere passieve lezers hier op dit forum dit lezen, ervanuitgaan dat dit dan ook voor hun
installatie zal gelden ( want het staat in de nieuwste nen1010) en zulks is gewoon bloedlink
en daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van die opa&oma installaties.

( lees ook zelf eens tussen de regels door, als je(niet) begrijpt wat ik bedoel )

Je hebt een puike zonnestroominstallatie op je dak trouwens. ;)

• hansdegit
Zand erover en bedankt voor de complimenten.

Maar leg eens uit, aub. Als iemand dus een vraag stelt, moet je eerst weten uit welk jaar hun installatie stamt, voordat je een zinnig woord kunt zeggen? Bestaat er dan niet zoiets als backward-compatibility, qua NEN?
:?

Je zou bijna blij worden van het feit dat er weinig opa's en oma's in zonnestroom duiken...

• LosGieros
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:10:
[...]

Heb even zitten kijken maar die SMA 1600TL kan je niet via een wireless netwerk uitlezen of monitoren toch?
Zou dat wel een leuke optie vinden alleen weet niet of ik er een meerwaarde voor zou accepteren hah.

Ben er bijna uit, heb al een iemand gevonden die de extra groep kan plaatsen. Gelukkig ook nog een loze leiding naar zolder gevonden. Ben al bijna door alle pagina's van dit topic, wat toch wel erg interessant is ongeacht ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie :P

Wil eigenlijk de suntech 285 om gewoon zoveel mogelijk kWh te pakken maar ze zijn wel het onhandigst om te plaatsen wbt de grootte en gewicht las ik. Nog meer tips over dingen waar ik nog tegenaan ga lopen als ik zelf ga plaatsen?

Rapapa...

• multipasser
  • Laatst online: 19-01 14:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Neem Sunpower 327 e21's :))

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:46:
Vraag: Maken veel kleintjes 1 grote?

Situatie: 3420Wp, verdeeld in 18x 190Wp (kleine panelen) of in 12x 285Wp (grote panelen). Denk hierbij aan Yingli YGE-190 of Sharp ND190 en Suntech STP-285.

Aangenomen dat dit aangesloten wordt op een standaard string inverter (SMA 3000TL of Fronius IG TL 3.6), maakt de paneelkeuze dan uit qua opbrengst? Maken de kleine paneeltjes de omvormer later 'wakker', vanwege hun lagere voltage? Zijn er andere mogelijke effecten? Maakt het nog uit of alle panelen op 1 string zitten of op 2?

Ik begrijp nog niet goed hoe het voltage van de panelen en hun aantal zich vertaalt in opbrengst...
Het vermogen is spanning x stroom (het gaat niet alleen om spanning). Je moet wel letten op een correcte spanning, maar het is absoluut niet zo dat een hoge spanning beter is. Dat hangt af van de omvormer die ermee wilt combineren. Bij mijn broer hangt er 22 x YL185 aan een Fronius TL 3.6. dat is net in het ideale bereik.

Stuur anders een plan van je dak. Het is dak-panelen en dan pas omvormer. ;)

Edit, 1 of 2 strings maakt zeker uit, maar dat hangt weer af van de situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2012 10:39 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.