Ik ben het er geheel mee eens om inderdaad een aparte groep aan te leggen, dus ik steun dat advies van harte.Lardman schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:11:
[...]
het kan wel, maar het mag niet.
gebruikers op een groep (al is het maar een lamp) betekent dat er niet meer dan 600watt teruggeleverd mag worden.
is dat onzin? ja.
ben je de lul als je huis afbrand door een electrisch probleem en de verzekering komt er achter ? ja
is het risico hierop 150 euro aanlegkosten voor een nieuwe groep waard? in mijn optiek niet.
Je aan de regels houden is zo gek nog niet, al zijn we het er niet mee eens (zie verkeer enzo)
Echter, MOET het? Als je de NEN1010 wilt volgen wel. Echter deze standaard is geen wet. De standaard is wel een hulpmiddel om te voldoen aan wetgeving en het is vaak erg lastig (lees onmogelijk) om bij b.v. een bouwinspecteur daar van af te wijken.
Maar wanneer je met valide argumenten kunt aangeven dat iets wat afwijkt van NEN1010 wel voldoet aan de wet (dat het dus veilig is) kan de verzekering zich niet zomaar beroepen op NEN1010 als het voor de rechter zou komen.
De NEN1010 kan b.v. ook achterlopen op nieuwe inzichten (invoeding PV versus HRE anyone?) waardoor je dus een reden kunt hebben om bewust van de NEN1010 af te wijken.
Maar in dit geval zou ik zeker niet adviseren om meer PV in te voeden op een bestaande groep, eerder minder in te voeden met een HRE als op dit moment volgens NEN1010 is toegestaan.