Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
jij snapt mij niet
voldoet niet aan de DSC regelementen :-)
Nu had ik het idee om een bimini top aan te schaffen en hierop een zonnepaneel te monteren die de accu van de electro motor oplaad.
Volgens is het paneel monteren, laadregelaar tussen de accu en gaaan
Heb alleen geen flauw idee hoe snel een 200wp een accu oplaad of de lading op peil houd als je aan het varen bent.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 18-06-2012 11:25 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
http://www.solar4ever.com.au/products.php
Ben voor mijn tante downunder bezig met het kiezen van een lokale panelen boer met fatsoenlijke panelen..
Theoretisch: 200W piekvermogen, Een accu van 80Ah is 960 Wh, dus minstens 5 uur.revolution-nl schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:24:
Ik heb een zodiac van 4,20. Nu wil ik nog eens een fluistermotor erop zetten zodat ik ook op plekken kan varen waren een brandstof motor niet is toegestaan.
Nu had ik het idee om een bimini top aan te schaffen en hierop een zonnepaneel te monteren die de accu van de electro motor oplaad.
Heb alleen geen flauw idee hoe snel een 200wp een accu oplaad of de lading op peil houd als je aan het varen bent.
Wat misschien belangrijker is: wat is het vermogen van de elektromotor. Ik zie dat een elektromotor van 30 lbs stuwkracht 324 W gebruikt, dan dek je dus al 200 W van je verbruik af waarmee je een veel groter bereik hebt.
Signatures zijn voor boomers.
Wat is een geldige koopovereenkomst?
Een koopovereenkomst is een overeenkomst waarin een particulier met de leverancier afspreekt zonnepanelen aan te schaffen bij desbetreffende leverancier. De koopovereenkomst zal alleen in behandeling worden genomen als u de overeenkomst op of na 2 juli 2012 heeft afgesloten en als uw handtekening erop staat. Een door u ondertekende offerte van 2 juli 2012 of erna is ook een koopovereenkomst.
http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen
Als plezierbootje wellicht niet ideaal, maar dat geldt ook voor dat andere bootje dat bij Speurders te koop is.
Ik ben wel benieuwd of er op termijn ook plezierbootjes komen met zonnecellen. Vooral in Amsterdam heb je nu nog veel ronkende benzinemotoren in de gracht. Al is zonnepanelen op je dak misschien handiger...
Verwijderd
Leuk is dat ze het tekenmoment van de ''klant'' noemen, zoals ik als nuance ook had genoemd. Het moment van de ''verbinding'' is dus doorslaggevend.
Offerte van voor 2 juli die door een klant wordt aangegaan op 2 juli of later zou dan vallen binnen de subsidieregeling.
Getekend voor 2 juli met als datum 2 juli, .... geef er zelf maar een naam aan...
Of is het verstandiger om een omvormer te nemen met 2 MPPT (zoals een Power One 3.0, ik weet het een beetje overkill…)? Volgens de stringtool kunnen 5 panelen per MPPT net.
De panelen hebben een andere orientatie, dus een omvormer met 2 MPP trackers, of 2 losse omvormers is dan denk ik ideaal.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:05:
Ik wil graag 10 panelen a 195wp in mijn tuin erbij plaatsen op een plat dak. Enige punt waarmee ik zit is welke omvormer ik nu het beste kan gebruiken. Ik wil namelijk 5 panelen plaatsen gericht naar het ZW. De andere 5 panelen gericht naar het NO. Is het verstandig om hiervoor bijvoorbeeld een Mastervolt XS2000 te gebruiken met 1 MPPT (2 strings)? Mijn gevoel zegt dat het teveel invloed zal hebben op de opbrengst. Klopt dit, of zal het wel meevallen?
Of is het verstandiger om een omvormer te nemen met 2 MPPT (zoals een Power One 3.0, ik weet het een beetje overkill…)? Volgens de stringtool kunnen 5 panelen per MPPT net.
Je kan ook eventueel kijken naar een Stecagrid 1900. Deze heeft een master/slave concept en per master/slave heb je 2 mpp trackers.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
5. Wanneer kan ik subsidie aanvragen?Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:59:
[...]
Leuk is dat ze het tekenmoment van de ''klant'' noemen, zoals ik als nuance ook had genoemd. Het moment van de ''verbinding'' is dus doorslaggevend.
Offerte van voor 2 juli die door een klant wordt aangegaan op 2 juli of later zou dan vallen binnen de subsidieregeling.
U kunt vanaf 2 juli 2012 subsidie aanvragen. U moet op het moment van aanvragen in het bezit zijn van een, door uzelf ondertekende, overeenkomst met uw leverancier. Deze overeenkomst moet op of na 2 juli 2012 zijn getekend.
lastig lastig. sowieso is de XS2000 niet geschikt om 2 strings onder verschillende richting op te zetten.
wat dan wel een goed idee is zou ik je niet kunnen zeggen. Desnoods 2x sb1200 ? Die dingen zijn rond de 650 euro te krijgen tegenwoordig, omdat er veel goede alternatieven zijn en de concurentie is hoog
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
meer foto's
Alleen is het nog niet echt voldoende om de motor te voeden...
75 kW motortje
filmpje!
De panelen doen het goed btw, zelfde als op mijn huis (195 Wp HC solar full black), op een 20A Mppt regelaar (tracer 2210)
Ze liggen op west, heb tot nog toe max. 350 watt gemeten om 16:00
[ Voor 27% gewijzigd door boekel op 18-06-2012 13:46 ]
Die Steca's zien er interessant uit en denk ik ideaal voor mijn situatiemkleinman schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:12:
[...]
De panelen hebben een andere orientatie, dus een omvormer met 2 MPP trackers, of 2 losse omvormers is dan denk ik ideaal.
Je kan ook eventueel kijken naar een Stecagrid 1900. Deze heeft een master/slave concept en per master/slave heb je 2 mpp trackers.
Kijk maar naar de Steca 2010 serie. De 1900 is officieel niet voor de NL markt. (even daar gelaten over het hoe en waarom) en je zou garantie problemen kunnen krijgen. Ik had de 1900 eerst ook, maar toen ik daar achter kwam, heb ik hem gratis om laten ruilen voor een 2010.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:27:
[...]
Die Steca's zien er interessant uit en denk ik ideaal voor mijn situatie. Nu nog op zoek naar enkele shops die deze verkoopt (tot nu toe nog weinig tegengekomen).
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Hah, scouting... hoe kan het ook andersboekel schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:22:
Ik heb ook een zonneboot
[afbeelding]
meer foto's
Alleen is het nog niet echt voldoende om de motor te voeden...
75 kW motortje
filmpje!
De panelen doen het goed btw, zelfde als op mijn huis (195 Wp HC solar full black), op een 20A Mppt regelaar (tracer 2210)
Ze liggen op west, heb tot nog toe max. 350 watt gemeten om 16:00
(en nog het juiste bier in huis ook!
Eens kijken of wij eens een zonnevliegtuig kunnen maken
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Een oost-west opstelling kan ik begrijpen (je kan meer panelen kwijt, meer spreiding van je energie opbrengst).fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:05:
Ik wil graag 10 panelen a 195wp in mijn tuin erbij plaatsen op een plat dak. Enige punt waarmee ik zit is welke omvormer ik nu het beste kan gebruiken. Ik wil namelijk 5 panelen plaatsen gericht naar het ZW. De andere 5 panelen gericht naar het NO. Is het verstandig om hiervoor bijvoorbeeld een Mastervolt XS2000 te gebruiken met 1 MPPT (2 strings)? Mijn gevoel zegt dat het teveel invloed zal hebben op de opbrengst. Klopt dit, of zal het wel meevallen?
Maar waarom wil je panelen op NO zetten op een plat dak?
Ja maar wel eigen boot, die erg veel voor scouting wordt gebruiktNovapaX schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:02:
[...]
Hah, scouting... hoe kan het ook anders
(en nog het juiste bier in huis ook!)
Eens kijken of wij eens een zonnevliegtuig kunnen maken, zit tenslotte bij de luchtscouts...
Je kunt iig accu's van elektr. vliegtuigjes opladen met zonnestroom...
DIt is eigenlijk de enige manier om 10 panelen op mijn platte dak (schuurtje + uitbreiding) te plaatsen. Het idee is dan om de panelen te plaatsen in een hoek van 15 graden (zie plaatje hieronder).RocketKoen schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:16:
[...]
Een oost-west opstelling kan ik begrijpen (je kan meer panelen kwijt, meer spreiding van je energie opbrengst).
Maar waarom wil je panelen op NO zetten op een plat dak?
Passen op het schuurtje net geen 990x1650 panelen? Dan kun je 2 setjes van 2x265Wp daar plaatsen met elk een Soladin 600. Op Pergola 2 setjes van 3x195Wp met elk een Steca 500.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:37:
[...]
DIt is eigenlijk de enige manier om 10 panelen op mijn platte dak (schuurtje + uitbreiding) te plaatsen. Het idee is dan om de panelen te plaatsen in een hoek van 15 graden (zie plaatje hieronder).
[afbeelding]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ik vind het plan van anton ook al een stuk beter.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:37:
[...]
DIt is eigenlijk de enige manier om 10 panelen op mijn platte dak (schuurtje + uitbreiding) te plaatsen. Het idee is dan om de panelen te plaatsen in een hoek van 15 graden (zie plaatje hieronder).
[afbeelding]
(twijfel over 2x 265Wp op soladin.)
al gekeken naar micro-omvormers?
of tigo's?
@antonboonstra
2x 265Wp op soladin.
in tilburg zit deze.
http://www.zonnestroomopb...urg/bram/19257/18588.html
vond het eigenlijk niet echt goed gaan.
wat denk jij?
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 18-06-2012 15:01 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
2 Yingli YL265 geven een MPP voltage van 62V. De MPP range van een Soladin 600 begint bij 45V. Moet kunnen dus.migjes schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:54:
[...]
@antonboonstra
2x 265Wp op soladin.
in tilburg zit deze.
http://www.zonnestroomopb...urg/bram/19257/18588.html
vond het eigenlijk niet echt goed gaan.
wat denk jij?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Het plaatsen van 990x1650 panelen op mijn schuurtje past net niet (dit komt door de dakranden die 5 cm hoger liggen dan het middenstuk). Het liefst wil ik gebruik maken van 1 omvormer (heb momenteel na half 8 pas last van schaduw, beginnend bij mijn pergola). Heb er wel aan gedacht om meerdere omvormers te gebruiken, maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen (kwa prijs en opbrengst zal het volgens mij niet zoveel schelen bij gebruik van een steca 2010 vs meerdere 'kleine' omvormers).antonboonstra schreef op maandag 18 juni 2012 @ 14:49:
[...]
Passen op het schuurtje net geen 990x1650 panelen? Dan kun je 2 setjes van 2x265Wp daar plaatsen met elk een Soladin 600. Op Pergola 2 setjes van 3x195Wp met elk een Steca 500.
Ik vrees dat je wel zult moeten. Een omvormer met 2 MPP's is te groot voor deze installatie. Dan kom je niet eens goed in de MPP range van een SMA SB3000TL-21, laat staan in die van een Power One PVI-3.0-TL. Dan zijn Steca's een goed en goedkoop alternatief. Desnoods doe je op het schuurtje 2x een 265Wp paneel in landscape met een micro omvormer.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:10:
[...]
Het liefst wil ik gebruik maken van 1 omvormer (heb momenteel na half 8 pas last van schaduw, beginnend bij mijn pergola). Heb er wel aan gedacht om meerdere omvormers te gebruiken, maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen (kwa prijs en opbrengst zal het volgens mij niet zoveel schelen bij gebruik van een steca 2010 vs meerdere 'kleine' omvormers).
Die 4 Steca's kun je nog wel voor 100 euro minder krijgen.Lardman schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:09:
Kost je ongeveer 1150 euro aan omvormer met 4 mppt's
[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 18-06-2012 15:21 ]
1600 * 1056 * 40 mm, zou dat wel passen?
[ Voor 25% gewijzigd door Lardman op 18-06-2012 15:28 ]
mischien kun je wel 2 strings van 5 maken met JYM260.(panelen van 1,6x1m met maar 5A en 40V)fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:10:
[...]
Het plaatsen van 990x1650 panelen op mijn schuurtje past net niet (dit komt door de dakranden die 5 cm hoger liggen dan het middenstuk). Het liefst wil ik gebruik maken van 1 omvormer (heb momenteel na half 8 pas last van schaduw, beginnend bij mijn pergola). Heb er wel aan gedacht om meerdere omvormers te gebruiken, maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen (kwa prijs en opbrengst zal het volgens mij niet zoveel schelen bij gebruik van een steca 2010 vs meerdere 'kleine' omvormers).
dan kan het misschien net met een power-one.
(of als je geld teveel hebt sanyo's)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hmm ok. Ik zou het even goed na moeten meten of het wel gaat lukken met 1.6mX1m panelen (en dan icm de power one 3.0).migjes schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:28:
[...]
mischien kun je wel 2 strings van 5 maken met JYM260.(panelen van 1,6x1m met maar 5A en 40V)
dan kan het misschien net met een power-one.
(of als je geld teveel hebt sanyo's)
Zou het dan niet met een Steca 2010+ kunnen? Ik lees het volgende bij de specificaties:
Product features
* Two Maximum Power Point Trackers (MPP tracker) per device
* Maximum start voltage 410 V
* Maximum input voltage 450 V (higher voltages can damage the device)
* Minimum input voltage 80 V
* Minimum input voltage for rated output 132 V
* MPP voltage 80 V … 400 V
* Maximum input current 2 x 8 A (current limited by inverter) or 1 x 16 A (parallel inputs)
* Maximum input power at maximum active power 1,075 W (per input) or 2,150 W (2 parallel inputs)
* Max 2400wp
Als ik het zo lees dan zou je per MPPT toch 5 paneeltjes moeten kunnen gebruiken a 190/195wp?
Ik heb destijds voor de Sanyo's duurdere gekozen omdat ik dan meer Wp op de bij mij beschikbare oppervlak kon plaatsen. Alle andere redenen lijken redelijk discutabel te zijn. Garantie moet je toch altijd maar afwachten, alhoewel ik met Sanyo daar nog wel redelijk vertrouwen in heb.LosGieros schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:55:
Wat is nou eigenlijk de criteria om hoog vermogende panelen te nemen?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
het zal waarschijnlijk wel lukken.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:55:
[...]
Als ik het zo lees dan zou je per MPPT toch 5 paneeltjes moeten kunnen gebruiken a 190/195wp?
maar ja goedkoop is anders.
ecowomen draaid een power-one 3.0 met 6x190wp per string.
loopt aardig tot zelfs goed.
probeer de string tool eens van power-one.
(er is ook nog iets in te stellen in het service menu, heb er zelf nog niet naar gekeken)
maar, ik zet mijn 5cent op mirco omvormers of tigo's.
Verwijderd
Ik heb op oost 5 x 190wp suntech, werkt prima, hoef je niet eens de opstartspanning aan te passen.migjes schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:03:
[...]
het zal waarschijnlijk wel lukken.
maar ja goedkoop is anders.
ecowomen draaid een power-one 3.0 met 6x190wp per string.
loopt aardig tot zelfs goed.
probeer de string tool eens van power-one.
(er is ook nog iets in te stellen in het service menu, heb er zelf nog niet naar gekeken)
maar, ik zet mijn 5cent op mirco omvormers of tigo's.
Vanaf een zeer laag niveau pakt de omvormer met hoog rendement dit gewoon op.
Hij zit in de stringtool niet in het optimum, dus het rendement valt daardoor iets lager uit.
Omdat je met een zeer goed rendement begint stop je dat wel weg.
o ja das waar ook jij had er 5.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:23:
[...]
Ik heb op oost 5 x 190wp suntech, werkt prima, hoef je niet eens de opstartspanning aan te passen.
Vanaf een zeer laag niveau pakt de omvormer met hoog rendement dit gewoon op.
Hij zit in de stringtool niet in het optimum, dus het rendement valt daardoor iets lager uit.
Omdat je met een zeer goed rendement begint stop je dat wel weg.
maar zou hij dat ook doen met 2 strings van 5?
Verwijderd
Het % ''uitlasting'' neemt af, dat doe je niet als je keus hebt.migjes schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:30:
[...]
o ja das waar ook jij had er 5.
maar zou hij dat ook doen met 2 strings van 5?
Maar als je het vergelijkt met het alternatief zoals een 2010 Steca dan zou ik het rustig doen.
Dus, verschillende opties naast elkaar leggen is het devies.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 16:53 ]
Iemand hier nog een mening over?hansvk schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:54:
Ik heb een offerte gehad voor een PV-systeem met 8 x Sun Earth 285W poly en 8 x EnecSys micro inverter 280-72 (heb gedeelte van het jaar wat schaduw dus vandaar de micro inverters). Zonnepanelen zijn volgens mij een B-merk. Toch maar liever gaan voor een A-merk?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ondanks alle negatieve berichten hier toch stiekem gedaan. Een systeem bewijst zich pas als het meerdere jaren op het dak ligt. Vandaar dat ik het gedaan heb en ik hou wel van een uitdaging. Het enige wat zeer arbeidsintensief en moeilijk was was het bevestigingsmateriaal.
De panelen en de omvormer werken al bijna een maand zonder problemen. Ik heb de panelen op zolder met elkaar doorverbonden omdat ik over een aantal jaar schaduw van een boom voor de deur verwacht. Tegen die tijd wil ik micro-omvormers.
Wat betreft de Chint omvormer. Zelfs met mijn oor erop hoor ik hem niet. Dat is met onze Soladin 600 wel anders. In het verleden hebben deze omvormers wel eens problemen gegeven met het resetten van de totaalopbrengst maar ik heb het nog niet gehad. Verder valt mij op dat deze omvormers onder meerdere namen verkocht worden waaronder AEG. Dat is toch niet de minste.
Eerst moest de schoorsteen verplaatst worden omdat panelen nu eenmaal niet over de schoorsteen gelegd kunnen worden. Deze heb ik in drieën gedeeld en op de noordzijde van het huis gezet. Tevens heb ik de 3 oude panelen op onze dakkapel gelegd. Voor foto's kunnen jullie hier terecht. Vanaf 23 mei hebben we dus 3570Wp op één 16A zekering. Tot nu toe zonder enige problemen.
www.mijnzon.info
Op een master zou je per MPPT inderdaad 5 panelen kunnen gebruiken. Ikzelf heb hier een 6+5 en 6+4 aan hangen en dat gaat prima.fatje schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:55:
[...]
Ik denk dat je eerst moet bepalen welke type motor je wilt aanschaffen en hoeveel vermogen deze heeft.revolution-nl schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:24:
Ik heb een zodiac van 4,20. Nu wil ik nog eens een fluistermotor erop zetten zodat ik ook op plekken kan varen waren een brandstof motor niet is toegestaan.
Dit icm het vermogen van je accu en de gewenste vaartijd zal laten zien of het zinvol is om een zonnepaneel mee te nemen.
Als voorbeeld mijn situatie kano met kleine electromotor (zie foto) + 105Ah accu, piekstoom bedraagt +/- 30A wat goed is voor zo'n 3 uur varen. Op de middenstand zo'n 10A en genoeg voor een dagje uit.
Met een Zonnepaneel van 200Wp zou je dus op de middenstand bij voldoende zonneschijn genoeg hebben om verbruik te compenseren.
Gedeeltelijk stond ik er al op.Lardman schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:09:
gefeliciteerd, had je hem al aangemeld in de lijst van Anton?
Nu de rest nog.
www.mijnzon.info
Belangrijkste wijzing
BronU kunt al voor 2 juli 2012 een offerte aanvragen. Als u vervolgens besluit de zonne-installatie aan te schaffen kunt u daarvoor op 2 juli 2012 of erna de offerte ondertekenen. Deze ondertekende offerte is ook een koopovereenkomst en moet u digitaal meesturen met de subsidieaanvraag.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Installatie met 20 stuks panelen Suntech STP245S-20/Wd mono, totaal 4900Wp.
Kies ik nu voor een Kotal Piko van 5.5 kW of een van 4.2 kW.
Volgens de berekeningssheet van Kostal kan ik beide omvormers kiezen, maar wordt bij de keuze van de 4.2 kW omvormer de output begrensd. Dit gebeurt dan alleen als de momentane productie meer is dan 4200W.
Rechtvaardigt de meerprijs voor de 5.5 omvormer (paar honderd euro) de extra productie?
Ze lezen mee...Domba schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:26:
Het Agentschap bijft updaten
Belangrijkste wijzing
[...]
Bron
Als je niet gaat loggen kan je voor de goedkopere optie gaan.aard01 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:24:
Ik heb een dilemma:
Installatie met 20 stuks panelen Suntech STP245S-20/Wd mono, totaal 4900Wp.
Kies ik nu voor een Kotal Piko van 5.5 kW of een van 4.2 kW.
Volgens de berekeningssheet van Kostal kan ik beide omvormers kiezen, maar wordt bij de keuze van de 4.2 kW omvormer de output begrensd. Dit gebeurt dan alleen als de momentane productie meer is dan 4200W.
Rechtvaardigt de meerprijs voor de 5.5 omvormer (paar honderd euro) de extra productie?
Als je wel data gaat loggen lijkt het me beter voor je hart als je de grotere installatie neemt.
Afgelopen dagen perst mijn systeem gewoon de max Wp's er uit gedurende verschillende momenten als mijn systeem dan 700 W zou laten liggen zou ik mijn nagels van frustatie opeten.
Verwijderd
Op dit punt heb ik ze gisteren vrij expliciet aan de gesproken, maar wellicht niet met mij alleen.
Ze liggen onder een behoorlijk telefoon ''vuur''.
Verwijderd
zoja wil ik wel eens komen kijken
Verwijderd
De keuze van de omvormers is met name afhankelijk van de inschatting van het effect van de schaduw.
Er zijn dan 2 tijdvakken waarmee je je afweging kunt toetsen.
Meer of minder heb je circa 8 maanden productietijdvak in een jaar (grof gezegd tellen nov, dec, jan en feb niet zo mee). Het andere tijdvak is het tijdvak op de dag van 10:00 uur tot 17:30, schaduw buiten dat tijdvak heeft maar een beperkte invloed op je jaarproductie.
Als het niet anders gaat kies je voor de duidelijk duurdere micro omvormers, anders zou ik dat niet aanraden.
De panelen zijn niet A zoals je zelf zegt, de specs zien er wel redelijk uit.
Er moet daar wel een bepaald prijsverschil bestaan met een A merk paneel, daar hangt zoiets op.
Succes
Verwijderd
Utrecht CS liggen ze ook op de perronoverkapping. Daar kun je ook kijken.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:55:
is er op dit forum al iemand die transparante zonnepanelen heeft toegepast?
Met die vergoeding als gevolg van Fukushima, breekt hier ook een stampede uit, voorals nog slapen we in NL rustig verder.
Utilities will pay 42 yen (53 cents) a kilowatt-hour for 20 years to solar power producers
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
[quote].
die waren mij ook al opgevallen
maar bij particulier is het even makkelijker kijken hoe en in welk dakprofiel ze zijn toegepast dan op het dak van een station te klimmen
in nijmegen bij centraal station, ter hoogte van de stad- en streekbussen is de overkapping van de wachtplek overkapt. heb op mijn site nog foto's ervan.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:55:
is er op dit forum al iemand die transparante zonnepanelen heeft toegepast?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wel eens gezien hoeveel er daarvan kapot zijn? Best veel. Als ik weer eens wat langer moet wachten zal ik ze weer eens tellen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:01:
Utrecht CS liggen ze ook op de perronoverkapping. Daar kun je ook kijken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Overigens een vraag; heeft er hier iemand ervaring met service van Power One? Heb een 10k omvormer hangen die zichzelf om de zoveel tijd volledig reset. Dus opgewekte kWh etc. gaat naar nul. Dit gemailed & een ticket aangemaakt bij Power One, maar nog geen antwoord.. alweer tijd geleden. Baal ik van. En de klant ook, te zien aan zijn dreigementen (ja, ook dat maak je mee..).
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
1. Het vermogen van de zonnepanelen is 1440Wp. Dit zou me per jaar zo'n 1270 kWh moeten opleveren, als ik het goed begrijp. Op mijn jaarafrekening staat voor 1958 kWh 423,12. Hier komen na vastrecht levering, transportkosten netbeheer en aftrek van korting milieubelasting een 'totaal stroom' bedrag uit van 260,72.
423.12 / 1958 * 1270 = 275.60. Komt mijn totaal stroom in de toekomst met zonnepanelen dan op of onder nul?
2. Als ik het goed begrijp bespaar ik dus ruim 250,- per jaar. Hiermee zou ik er, inc. subsidie, zo'n 12 jaar over doen om de kosten eruit te halen. Wat gebeurt er als ik verhuis? Ben ik dan mijn investering in de zonnepanelen kwijt?
3. Ik woon in een huurhuis op 1-hoog (het gaat tot en met 3-hoog). Kan ik zomaar zonnepanelen op het dak laten plaatsen? Wat als de bewoners van andere etages dit ook willen?
En als je 1958kWh verbruikt, en je wekt 1270kWh op.. dan kom je noch op noch onder nul, maar blijf je 700 boven nul.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Het is wel verstandig eerst informatie in te winnen bij uw verhuurder of het is toegestaan zonnepanelen te plaatsen alvorens tot actie over te gaan.Masterdam schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:08:
3. Ik woon in een huurhuis op 1-hoog (het gaat tot en met 3-hoog). Kan ik zomaar zonnepanelen op het dak laten plaatsen? Wat als de bewoners van andere etages dit ook willen?
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Verwijderd
Ik weet dat het werkt, en ook hoe het werkt.
Maar waarom zitten die diodes niet standaard in zonnepanelen? Om de kosten hoeft men het niet te laten.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
zitten die in alle panelen?NielsTn schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:42:
die bypass diodes zitten in de zwarte box achterop je paneel...
Dat zou je zeggen, maar er wordt voor 447 dagen stroom 33 vastrecht gerekend, 269 transportkosten gerekend, en 464 korting milieubelasting afgetrokken, waardoor ik bij een klein stroomverbruik positief uit lijk te komen?SunshineCompany schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:14:
Waarom bel je Greenchoice niet even? Die moeten dit eenvoudig voor je kunnen beantwoorden..
En als je 1958kWh verbruikt, en je wekt 1270kWh op.. dan kom je noch op noch onder nul, maar blijf je 700 boven nul.
Ik heb greenchoice idd dezelfde vragen ook gemaild, maar nog geen respons gehad..
Philips High Techcampus in Eindhoven, maar ook daar hetzelfde verhaal. Je hebt geen achtergrond info en status over de opbrengst.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:01:
[...]
Utrecht CS liggen ze ook op de perronoverkapping. Daar kun je ook kijken.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Dit lijkt mij niet normaal. Iemand enig idee (die vlekken zitten niet op het glas)?
Is dat niet gewoon de lijm?fatje schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:09:
Net bij het controleren van mijn panelen zag ik het volgende:
[afbeelding]
Dit lijkt mij niet normaal. Iemand enig idee (die vlekken zitten niet op het glas)?
Hmmm dat zou kunnen inderdaad. Ze zaten er nog niet op toen ik de panelen net had (iets langer dan een maand geleden aangeschaft).
Anders even melden bij de fabrikant / leverancier.fatje schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:07:
[...]
Hmmm dat zou kunnen inderdaad. Ze zaten er nog niet op toen ik de panelen net had (iets langer dan een maand geleden aangeschaft).
Wat voor merk zijn de panelen?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zie bij 2 verschillende zonnepanelen grafieken bij 200W/m2 ongeveer max 50Watt (245 Wp) of max 60Watt (235 Wp) opleveren bij een temperatuur van 25 graden. Bij 30 m2 panelen is dit toch een verschil van 300 Watt. De 235 Wp paneel levert dus meer op bij mindere lichtomstandigheden, maar maximaal minder. Dit geldt ook nog voor 400W/m2 en voor 600W/m2 instraling. Pas bij 800W/m2 haalt het paneel met meer vermogen het paneel met minder vermogen in.
Hoeveel is nu de instraling bij bewolkt weer? 's avonds 1 uur na zonsondergang?
Is er een tabel welke lichtomstandigheden hoeveel W/m2 opleveren?
Wat is wijsheid bij het kiezen van een paneel?
Had ik ook op mijn Trina Solars... volgens mij is dat normaal...fatje schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:09:
Net bij het controleren van mijn panelen zag ik het volgende:
[afbeelding]
Ik ga dat zeker doen. Het zijn trouwens 300wp panelen van ZNShine.revolution-nl schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:16:
[...]
Anders even melden bij de fabrikant / leverancier.
Wat voor merk zijn de panelen?
Welke Trina's heb je? Ik heb de pc05 245w's.Bartjuh schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:25:
[...]
Had ik ook op mijn Trina Solars... volgens mij is dat normaal...
Ik zie ze overal wel in de top10's opduiken dus ze moeten best goed presteren.
Ik heb ongelooflijk pech met het weer sinds mijn keuring, dus m'n hoogste opbrengst is 5,5kwp/kwh geweest.
56Kwh op één dag.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
PC05-240Wmultipasser schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:37:
[...]
Welke Trina's heb je? Ik heb de pc05 245w's.
Ik zie ze overal wel in de top10's opduiken dus ze moeten best goed presteren.
Ik heb ongelooflijk pech met het weer sinds mijn keuring, dus m'n hoogste opbrengst is 5,5kwp/kwh geweest.
56Kwh op één dag.
Power One is toch van Aurora? In Nederland voert Legrand ze niet, in België wel.SunshineCompany schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:44:
Overigens een vraag; heeft er hier iemand ervaring met service van Power One? Heb een 10k omvormer hangen die zichzelf om de zoveel tijd volledig reset. Dus opgewekte kWh etc. gaat naar nul. Dit gemailed & een ticket aangemaakt bij Power One, maar nog geen antwoord.. alweer tijd geleden. Baal ik van. En de klant ook, te zien aan zijn dreigementen (ja, ook dat maak je mee..).
Je zou aan hen kunnen vragen of ze een oplossing kennen, en nee ik weet (nog) geen contactpersoon.
Klik hier op "groene energie" http://www.ecataleg.be/nl/d/documentatie/
Lezen en daarna bellen; Legrand Group Belgium, Kouterveldstraat 9, 1831 Diegem, Tel.: 0032 2/719.17.11
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Staan ze zo slecht bekend dan?Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:03:
En als extra service Power One terugnemen en een SMA weer terug hangen
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Power One zijn prima omvormers.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Maak het onderscheid tussen kWh en eurootjes. Met het verbruik en de pv opbrengst zal je netto kWh blijven afnemen van Greenchoice. De kosten kunnen nog wel eens veranderen in opbrengsten omdat de milieubelasting ene vast bedrag is en hoger dan de vaste lasten van vastrecht en transport.Masterdam schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:48:
[...]
Dat zou je zeggen, maar er wordt voor 447 dagen stroom 33 vastrecht gerekend, 269 transportkosten gerekend, en 464 korting milieubelasting afgetrokken, waardoor ik bij een klein stroomverbruik positief uit lijk te komen?
Ik heb greenchoice idd dezelfde vragen ook gemaild, maar nog geen respons gehad..
Vraag 1:Masterdam schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:08:
Ik heb onlangs een offerte van Greenchoice ontvangen. Een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk:
1. Het vermogen van de zonnepanelen is 1440Wp. Dit zou me per jaar zo'n 1270 kWh moeten opleveren, als ik het goed begrijp. Op mijn jaarafrekening staat voor 1958 kWh 423,12. Hier komen na vastrecht levering, transportkosten netbeheer en aftrek van korting milieubelasting een 'totaal stroom' bedrag uit van 260,72.
423.12 / 1958 * 1270 = 275.60. Komt mijn totaal stroom in de toekomst met zonnepanelen dan op of onder nul?
2. Als ik het goed begrijp bespaar ik dus ruim 250,- per jaar. Hiermee zou ik er, inc. subsidie, zo'n 12 jaar over doen om de kosten eruit te halen. Wat gebeurt er als ik verhuis? Ben ik dan mijn investering in de zonnepanelen kwijt?
Ik heb afgelopen jaar 265 kWh afgenomen.
Maar door de terugave van energie belasting van € 308,14 (die volgens mij ieder huishouden standaard krijgt) is het bedrag voor mijn jaarverbruik nu - € 55,28.
Hiermee zou mijn nieuwe maand termijn - € 5,07 bedragen. Ware het niet dat NUON achteraf doorgaf dat ze dat geld liever zelf hielden tot de eindafrekening volgend jaar. (maar wat in het vat zit verzuurt niet)
Dus als je in de buurt van pak 'm beet 300 kWh afgenomen electricteit per jaar komt zullen de totaal kosten ongeveer op nul komen schat ik.
Vraag 2:
2 opties lijkt mij: panelen mee verhuizen of doorverkopen aan de volgende huurder.
Vraag 3:
Dat kan niet zomaar natuurlijk maar in overleg met de verhuurder zou je er misschien wel uit kunnen komen (zie ook webside polderpv.nl voor ervaringen)
Denk dat je ergens wat cijfertjes/lettertjes bent vergeten want 30 m2 panelen lijken me wat groot.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:23:
Hoe zit het met de verschillende zonnepanelen merken met 'weinig licht' situaties?
Ik zie bij 2 verschillende zonnepanelen grafieken bij 200W/m2 ongeveer max 50Watt (245 Wp) of max 60Watt (235 Wp) opleveren bij een temperatuur van 25 graden. Bij 30 m2 panelen is dit toch een verschil van 300 Watt. De 235 Wp paneel levert dus meer op bij mindere lichtomstandigheden, maar maximaal minder. Dit geldt ook nog voor 400W/m2 en voor 600W/m2 instraling. Pas bij 800W/m2 haalt het paneel met meer vermogen het paneel met minder vermogen in.
Hoeveel is nu de instraling bij bewolkt weer? 's avonds 1 uur na zonsondergang?
Is er een tabel welke lichtomstandigheden hoeveel W/m2 opleveren?
Wat is wijsheid bij het kiezen van een paneel?
Maar op je vraag te reageren: vergeet maar opbrengst na zonsondergang. Instraling nu (22:11) is 16W/m2 en daar doet je omvormer helemaal niets meer mee.
Die waarden haal ik van www.meteobeverwijk.nl waar de beste man ook een W/m2 meter heeft.
20 panelen * 1,65m * 0.99 m = 32 m2Barrycade schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:16:
[...]
Denk dat je ergens wat cijfertjes/lettertjes bent vergeten want 30 m2 panelen lijken me wat groot.
Maar op je vraag te reageren: vergeet maar opbrengst na zonsondergang. Instraling nu (22:11) is 16W/m2 en daar doet je omvormer helemaal niets meer mee.
Die waarden haal ik van www.meteobeverwijk.nl waar de beste man ook een W/m2 meter heeft.
Ik heb een bron gevonden m.b.t. zonnestraling.

Dus tussen 6:30 en 19:30 wordt er in juni minimum 100 W/m2 gehaald......ik weet niet wanneer een omvormer/panelen pas opbrengst gaan leveren.....
Als de minimale opstartspanning van de omvormer bereikt is, dan gaat er pas produktie plaatsvinden.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:54:
[...]
....Dus tussen 6:30 en 19:30 wordt er in juni minimum 100 W/m2 gehaald......ik weet niet wanneer een omvormer/panelen pas opbrengst gaan leveren.....
Ik neem aan hoe meer panelen, hoe eerder de minimale opstartspanning bereikt wordt.NielsTn schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:01:
[...]
Als de minimale opstartspanning van de omvormer bereikt is, dan gaat er pas produktie plaatsvinden.
Begrijp ik het goed dat 20 panelen 235 Wp op een SB4000TL (welke volgens mij een minimale opstartspanning van 125 Volt heeft) beter is dan minder panelen......natuurlijk rekening houdend met de lichtgevoeligheid van de panelen.
Het is beter om de maximale capaciteit te benutten.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:23:
[...]
Ik neem aan hoe meer panelen, hoe eerder de minimale opstartspanning bereikt wordt.
Begrijp ik het goed dat 20 panelen 235 Wp op een SB4000TL (welke volgens mij een minimale opstartspanning van 125 Volt heeft) beter is dan minder panelen......natuurlijk rekening houdend met de lichtgevoeligheid van de panelen.
een omvormer die een string van 4000Wp aankan, heeft een veel hogere opstartspanning dan eentje die ontworpen is voor 2000Wp.
2000Wp aan een 4k omvormer hangen is slecht
Na het doorlezen van een twintigtal pagina's in dit forum en diverse sites heb ik een aantal vragen:
- Ik heb nu zekeringen in mijn groepenkast van 16A. Betekent dit dat ik maximaal 3680W kan terugleveren. Hoeveel Wp kan ik dan maximaal plaatsen?
- Is het voordeliger om je eigen verbruik aan zonnepanelen te plaatsen of heeft het ook nog voordeel om boven je verbruik te plaatsen (en dus zoveel mogelijk panelen te plaatsen)?
- Ik kan weinig informatie vinden over het verschil in merk van panelen of omvormers. Hebben tweakers een bepaalde reden om voor een bepaald soort paneel/omvormer te kiezen?
Alvast bedankt voor de hulp
Update: heb een aantal vragen verwijderd die ik on the fly had bedacht. Het antwoord was echter eenvoudig te vinden. Excuus daarvoor.
[ Voor 52% gewijzigd door prutser387 op 20-06-2012 08:02 ]
op de vraag:Ik heb zowel een plat dak als een schuin dak op het zuiden. Is het dan slimmer om op het platte dak panelen te plaatsen met een hogere opbrengst: Laten plaatsen vab bijv 12 panelen op schuin dak ben alleen voor het plaatsen zo 1000 euro lichter, voor het zelf plaatsen van panelen op je platte dak ben je per paneel ongeveer 50 euro meer kwijt aan montage materiaal, maak de keuze.prutser387 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:46:
Sinds kort ben ik verhuisd en was van plan om binnen enkele jaren zonnepanelen te plaatsen. Echter door de subsidie zijn mijn plannen enigszins naar voren geschoven.
Na het doorlezen van een twintigtal pagina's in dit forum en diverse sites heb ik een aantal vragen:
- Ik heb een oude ferrarismeter. Hoe weet ik of deze geschikt is om terug te leveren?
- Kan ik in dat geval bij een negatieve meterstand ook geld terug verwachten?
- Als ik deze laat vervangen door een slimme meter. Is deze slimme meter dan wel geschikt om terug te leveren?
- Ik heb nu zekeringen in mijn groepenkast van 16A. Betekent dit dat ik maximaal 3680W kan terugleveren. Hoeveel Wp kan ik dan maximaal plaatsen?
- Ik heb zowel een plat dak als een schuin dak op het zuiden. Is het dan slimmer om op het platte dak panelen te plaatsen met een hogere opbrengst? Of kan ik beter over het geheel planelen plaatsen met een lageren opbrengst (en dus meer panelen plaatsen)? Of maakt dit niet uit?
- Ik kan weinig informatie vinden over het verschil in merk van panelen of omvormers. Hebben tweakers een bepaalde reden om voor een bepaald soort paneel/omvormer te kiezen?
Alvast bedankt voor de hulp
Verwijderd
Simpel gezegd, gewoon de hele dag. Zo goed als altijd overdag komt er productie uit.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:54:
ik weet niet wanneer een omvormer/panelen pas opbrengst gaan leveren.....
Alleen de nadruk ligt qua productie (bij optimale opstelling) natuurlijk op het midden van de dag.
Verwijderd
Wat de beste keuze is kan je niet zeggen op grond van deze informatie.stephan11 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:01:
[...]
op de vraag:Ik heb zowel een plat dak als een schuin dak op het zuiden. Is het dan slimmer om op het platte dak panelen te plaatsen met een hogere opbrengst: Laten plaatsen vab bijv 12 panelen op schuin dak ben alleen voor het plaatsen zo 1000 euro lichter, voor het zelf plaatsen van panelen op je platte dak ben je per paneel ongeveer 50 euro meer kwijt aan montage materiaal, maak de keuze.
Een perfect schuindak? Meestal staan daken ook niet 100% op zuid en dat heeft wel invloed op de keuze.
Bij een schuindak heb je ook te maken hoe steil deze is. Een schuindak van 30 graden tilt heeft andere eigenschappen dan een schuindak van 55 graden.
Verder kan je zeggen dat een platdak iets duurder is, maar als je genoeg ruimte hanteert bij een platdak (geen onderlinge schaduw) zal je opbrengst wel beter zijn. De panelen worden namelijk iets minder warm door de betere koeling. Ook speelt mee waar de pijpjes staan, want die zijn er altijd wel. En waar je het mooiste aansluitende geheel kunt vormen (in relatie tot de pijpjes en de afmetingen).
PV kent geen simpel rijtje met: dit is het best en dan komt de rest. Zo werkt het niet.
Maar zo goed als alles wat je plaats werkt en komt ook productie uit.
Verwijderd
Een omvormer kan wel een uur starten voordat er productie is. Waarom zou je de omvormer nog eerder willen laten starten? (afhankelijk van de setup qua panelen). Minimale opstartspanning is een voorwaarde, maar het zou zinvoller zijn te kijken naar het moment waarop de productie plaatsvind.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:23:
[...]
Ik neem aan hoe meer panelen, hoe eerder de minimale opstartspanning bereikt wordt.
Als de omvormer ''gewekt'' is en de productie is 1 of 5W en de grens van invoeding door de omvormer is 10W
wat schiet je er dan mee op? (SMA 4000TL -20 begin invoeding 32W !)
Tis maar een tipje
•Er mag niet meer dan 600W ingevoed worden op een groep die ook wordt belast door afnemers (verbruikende apparaten). Wil je meer invoeden dan moet er een aparte groep aangelegd worden.
Kan je bijvoorbeeld wel s'avonds/s'nachts die groep laten gebruiken waarop je overdag je panelen hebt?
IK heb bijv op zolder de wasmachine op een aparte groep staan die ik dus meestal s'avonds gebruik.
Rapapa...
Misschien als je zo schakelaar er tussen heb?LosGieros schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:52:
Kan iemand mij hier nog wat over vertellen :
•Er mag niet meer dan 600W ingevoed worden op een groep die ook wordt belast door afnemers (verbruikende apparaten). Wil je meer invoeden dan moet er een aparte groep aangelegd worden.
Kan je bijvoorbeeld wel s'avonds/s'nachts die groep laten gebruiken waarop je overdag je panelen hebt?
IK heb bijv op zolder de wasmachine op een aparte groep staan die ik dus meestal s'avonds gebruik.
Wat mag niet heel goed gedefinieerd. Ik interpreteer het aldus. Waar je met je verzekeringsmaatschappij over staat te bakkeleien naast de rokende puinhopen van je huis niet. Neem het risico niet, trek een aparte groep.LosGieros schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:52:
Maar dat is mijn mening
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Kan ook gewoon de stekkers uit trekken/omwisselen voor wanneer het nodig is?revolution-nl schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:58:
[...]
Misschien als je zo schakelaar er tussen heb?
[afbeelding]
Maargoed misschien is niet zo duidelijk, ik heb niet zo heel veel verstand van electr vandaar ik de exacte achtergrond ervan wil weten.
@JeroenH. goed punt...
Rapapa...
het kan wel, maar het mag niet.LosGieros schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:52:
gebruikers op een groep (al is het maar een lamp) betekent dat er niet meer dan 600watt teruggeleverd mag worden.
is dat onzin? ja.
ben je de lul als je huis afbrand door een electrisch probleem en de verzekering komt er achter ? ja
is het risico hierop 150 euro aanlegkosten voor een nieuwe groep waard? in mijn optiek niet.
Je aan de regels houden is zo gek nog niet, al zijn we het er niet mee eens (zie verkeer enzo)
Verwijderd
neem geen risico'sLosGieros schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:52:
- 3680W per groep idd. Je kunt gaan klooien met grotere zekeringen en automaten, maar dat is aan jou.prutser387 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:46:
- Is het voordeliger om je eigen verbruik aan zonnepanelen te plaatsen of heeft het ook nog voordeel om boven je verbruik te plaatsen (en dus zoveel mogelijk panelen te plaatsen)?
een 3680W groep kan maximaal een omvormer op die 3680W AC kan leveren, dat zit dus op ergens tussen de 3500 en 4000 Wattpiek aan panelen.
- Alleen je eigen verbruik afdichten geeft meer centjes en minder gezeur. Meer opwekken dan je verbruikt is zeer lovenswaardig maar realiseer je de risico's.
- Ervaringen tot nu toe: als geld belangrijk is maakt paneelmerk niet zo uit. Te goedkoop om waar te zijn is meestal niet goed. De enige reden om A+ merken panelen te kopen is efficiency en S-Peen als ik het zo mag zeggen. Meestal is hoeveelheid bang for a buck doorslaggevend.
Dit topic is gesloten.
![]()