je heb miss gelijk maar je kiest voor panelen of niet.. subsidie is mooi meegenomen maar daar laat je m.i. de beslissing toch niet van afhangen.snameroc schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 00:28:
I
Daar in staat dat het aan te raden is om in de overeenkomst een ontbindende voorwaarde op te nemen als je de subsidie onverhoopt niet ontvangt dat de koop niet doorgaat.
Ik heb ze al de panelen en de susidie vraag ik niet aan hoor. Het is net wat je zegt je gaat er voor of niet en in mijn ogen is subsidie niet meer nodig met de huidige prijzen. Maar er was hier nogal wat onduidelijkheid over of je ze "gekocht" moest hebben voor de aanvraag, wat dus niet is in mijn ogen als je door de voorwaarde van subsidie de koop ongedaan kunt maken.
Johan
Johan
snameroc
Weet iemand of je op een Delta Solivia 3.3 omvormer meer dan 1 string kan plaatsen? Ik heb de documentatie doorgelezen (in verschillende talen) maar kan het niet vinden. Ik gok dan dat dit niet kan maar wil het graag zeker weten.
Dat staat gewoon in de specificatie: http://www.solar-inverter.com/eu/en/295.htm
Er zitten dus 3 paar DC connectors op, dus je kunt zo wie zo 3 strings aansluiten. Ik denk echter dat je eigenlijk wilt weten hoeveel MPP trackers erop zitten. Dat is er zo te zien 1.
Er zitten dus 3 paar DC connectors op, dus je kunt zo wie zo 3 strings aansluiten. Ik denk echter dat je eigenlijk wilt weten hoeveel MPP trackers erop zitten. Dat is er zo te zien 1.
Voor als je niet weet wat dit in de praktijk betekent: de consequentie is dat op alle gebruikte strings evenveel panelen moeten worden aangesloten met dezelfde oriëntatie (hoek en windrichting) en hoeveelheid schaduw.Ik denk echter dat je eigenlijk wilt weten hoeveel MPP trackers erop zitten. Dat is er zo te zien 1.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Stel het salderen wordt afgeschaft.
Ik als bezitter van een slimme meter wordt dan benadeeld t.o.v. een bezitter van een ferraris meter.
Kan ik me dan niet beroepen op de wet van gelijke behandeling o.i.d. om toch volledig te mogen salderen ?
Als dit inderdaad mogelijk zou zijn, zou dit betekenen dat salderen pas afgeschaft kan worden op het moment dat iedere aansluiting over dezelfde slimme meter beschikt.
Tevens zou ik op dit moment niet gehouden mogen worden aan een salderings maximum van 5000 kWh omdat een Ferraris bezitter deze limiet niet heeft ?
te mooi om waar te zijn waarschijnlijk.....
Ik als bezitter van een slimme meter wordt dan benadeeld t.o.v. een bezitter van een ferraris meter.
Kan ik me dan niet beroepen op de wet van gelijke behandeling o.i.d. om toch volledig te mogen salderen ?
Als dit inderdaad mogelijk zou zijn, zou dit betekenen dat salderen pas afgeschaft kan worden op het moment dat iedere aansluiting over dezelfde slimme meter beschikt.
Tevens zou ik op dit moment niet gehouden mogen worden aan een salderings maximum van 5000 kWh omdat een Ferraris bezitter deze limiet niet heeft ?
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
Ik heb een aantal gerelateerde knagende vragen
. Mijn huis heeft een dakoppervlak van ongeveer 60 m2/dakhelling 50 graden aan een zijde (Zuid-West kant) met zwarte pannen. Nu wordt het op de zolder in de zomer soms erg warm, ondanks dat het huis (redelijk?) geisoleerd is. Op de andere verdiepingen is het wel redelijk koel in de zomer.
De vraag is of het plaatsen van zonnepanelen (32 m2) een gunstig effect op deze zolder temperatuur heeft in de zomer. De zonnestralen schijnen niet rechtstreeks op de zwarte dakpannen, maar op de zonnepanelen. De zonnepanelen worden wel warm en de lucht tussen de zonnepanelen en dakpannen ook, maar de overdracht van de warmte van de lucht naar de dakpannen zal minder zijn dan rechtstreeks schijnen op de zwarte dakpannen? Iemand hier ervaring mee of een formule om het effect te berekenen
?
Wat is het effect in de winter? Er schijnt minder zon rechtstreeks op de dakpannen. Maar misschien heeft de lucht tussen zonnepanelen en dakpannen het effect dat minder kou rechtstreeks in aanraking komt met de dakpannen?
?
In de zomer worden zonnepanelen warmer en daardoor minder efficient. Is het daarom beter om de zonnepanelen niet helemaal te laten aansluiten, zodat de warmte tussen zonnepanelen en dakpannen beter eruit/wind er beter bij kan van onderen en dus de zonnepanelen koeler blijven en een beter rendement geven?
De vraag is of het plaatsen van zonnepanelen (32 m2) een gunstig effect op deze zolder temperatuur heeft in de zomer. De zonnestralen schijnen niet rechtstreeks op de zwarte dakpannen, maar op de zonnepanelen. De zonnepanelen worden wel warm en de lucht tussen de zonnepanelen en dakpannen ook, maar de overdracht van de warmte van de lucht naar de dakpannen zal minder zijn dan rechtstreeks schijnen op de zwarte dakpannen? Iemand hier ervaring mee of een formule om het effect te berekenen
Wat is het effect in de winter? Er schijnt minder zon rechtstreeks op de dakpannen. Maar misschien heeft de lucht tussen zonnepanelen en dakpannen het effect dat minder kou rechtstreeks in aanraking komt met de dakpannen?
In de zomer worden zonnepanelen warmer en daardoor minder efficient. Is het daarom beter om de zonnepanelen niet helemaal te laten aansluiten, zodat de warmte tussen zonnepanelen en dakpannen beter eruit/wind er beter bij kan van onderen en dus de zonnepanelen koeler blijven en een beter rendement geven?
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-06-2012 13:04 ]
Met panelen word het zeker koeler, heb zelf 3 panelen op mn schuurtje en daar is het sinds het plaatsen in de zomer een heel stuk aangenamer.
Verwijderd
Stel dat ... gaat niet gebeuren.JohannV schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:35:
Stel het salderen wordt afgeschaft.
Als je daar al vanuit gaat zal nog eerder de ferraris worden vervangen (verplicht).
Waarom gaat het niet gebeuren; het salderen kan nooit zo groot worden dat het te vergelijken zou worden met het geïnstalleerde volume PV in D. Het is in NL onmogelijk grote installaties te plaatsen door de beperking tot 3 x 80A aansluitingen.
Het gros van de productie komt in D van van (echt) grote installaties. De maximale te plaatsen capaciteit vs het totaalverbruik van stroom is echt zeer gering in NL.
Verwijderd
Warmte zolder, bij een installatie van mij heeft een klant zelf ontdekt dat het minder warm werd.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:02:
Ik heb een aantal gerelateerde knagende vragen. Mijn huis heeft een dakoppervlak van ongeveer 60 m2/dakhelling 50 graden aan een zijde (Zuid-West kant) met zwarte pannen. Nu wordt het op de zolder in de zomer soms erg warm, ondanks dat het huis (redelijk?) geisoleerd is. Op de andere verdiepingen is het wel redelijk koel in de zomer.
De vraag is of het plaatsen van zonnepanelen (32 m2) een gunstig effect op deze zolder temperatuur heeft in de zomer. De zonnestralen schijnen niet rechtstreeks op de zwarte dakpannen, maar op de zonnepanelen. De zonnepanelen worden wel warm en de lucht tussen de zonnepanelen en dakpannen ook, maar de overdracht van de warmte van de lucht naar de dakpannen zal minder zijn dan rechtstreeks schijnen op de zwarte dakpannen? Iemand hier ervaring mee of een formule om het effect te berekenen?
Wat is het effect in de winter? Er schijnt minder zon rechtstreeks op de dakpannen. Maar misschien heeft de lucht tussen zonnepanelen en dakpannen het effect dat minder kou rechtstreeks in aanraking komt met de dakpannen??
In de winter iets minder directe koude wind op de pannen. Theoretisch voordelig, nauwelijks merkbaar.
Zonnepanelen wekken het meest op met lekker veel zon, dat ze dan minder vermogen geven is geen punt, de dagproductie ligt wel het hoogst dan. Dus het afkoppelen op de beste dagen is ...uche... niet een aanrader !
Edit (inderdaad niet goed gelezen), niet aansluitend leggen kan zinvol zijn, maar alleen als je ruimte genoeg hebt. Het heeft wel een effect, maar dat is beperkt. Hangt overigens ook af van de kwaliteit van de panelen. Heb je panelen met een erg goede temp. coëfficiënt, dan maakt het minder uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 15:51 ]
In de zomer wordt je zolder vooral warm vanwege (elektromagnetische) straling direct op je dakpannen, niet door convectieve warmteoverdracht uit de lucht. Hence, de dakpannen kunnen veel warmer/heter worden dan de omgevingstemperatuur (iets dat niet kan met convectie/conductie).ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:02:
Ik heb een aantal gerelateerde knagende vragen. Mijn huis heeft een dakoppervlak van ongeveer 60 m2/dakhelling 50 graden aan een zijde (Zuid-West kant) met zwarte pannen. Nu wordt het op de zolder in de zomer soms erg warm, ondanks dat het huis (redelijk?) geisoleerd is. Op de andere verdiepingen is het wel redelijk koel in de zomer.
De vraag is of het plaatsen van zonnepanelen (32 m2) een gunstig effect op deze zolder temperatuur heeft in de zomer. De zonnestralen schijnen niet rechtstreeks op de zwarte dakpannen, maar op de zonnepanelen. De zonnepanelen worden wel warm en de lucht tussen de zonnepanelen en dakpannen ook, maar de overdracht van de warmte van de lucht naar de dakpannen zal minder zijn dan rechtstreeks schijnen op de zwarte dakpannen? Iemand hier ervaring mee of een formule om het effect te berekenen?
Wat is het effect in de winter? Er schijnt minder zon rechtstreeks op de dakpannen. Maar misschien heeft de lucht tussen zonnepanelen en dakpannen het effect dat minder kou rechtstreeks in aanraking komt met de dakpannen??
Het wegnemen van de directe straling (ofwel; schaduw) van de zon (blackbody 5800k, t^4) zal zeker kunnen helpen! En dat is echt geen theoretisch marge-gezeur.
De lucht tussen de dakpannen en de panelen zal uiteraard iets opwarmen, maar door middel van convectie (door temp. gradient en gewoon wind) zal dat redelijk snel afgevoerd worden. Alsmede is de convectieve warmte flux evenredig met het temperatuurverschil tot de eerste macht, terwijl dit bij straling tot de 4de macht is. Dus zal niet veel effect hebben verder (naast dat lucht een lage warmtecapaciteit heeft).
Edit; oh ja, en je laatste vraag: Je zit er helemaal naast
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 16-06-2012 17:39 ]
Ja het is inderdaad het beste de zonnepanelen op enige afstand van de dakpannen te monteren. Dit zal bij clickfit en andere montage systemen altijd het geval zijn. De meeste warmte kan hierdoor ontsnappen.In de zomer worden zonnepanelen warmer en daardoor minder efficient. Is het daarom beter om de zonnepanelen niet helemaal te laten aansluiten, zodat de warmte tussen zonnepanelen en dakpannen beter eruit/wind er beter bij kan van onderen en dus de zonnepanelen koeler blijven en een beter rendement geven?
Grappig dat er drie mensen zijn die hierboven lezen dat je de zonnepanelen niet wilt aansluiten in de zomer.
Zelfs volgens de wet van behoud van energie:
Elke Joule aan electriciteit die je opwerkt met je paneel, zal niet als warmte op je dak komen.
Elke Joule aan electriciteit die je opwerkt met je paneel, zal niet als warmte op je dak komen.
Wij hebben inmiddels offertes ontvangen voor 2 aparte systemen. 1 voor op het schuine dak van het huis (6 panelen/1500Wp) en 1 voor op het platte dak op de carport (3 panelen/585Wp). Met de vraag of deze systemen gecombineerd konden worden, kregen we te horen dat dit technisch niet mogelijk is. Maar is dit wel echt zo?
Als er een kabel aan de buitenkant van het huis naar het dak van de carport loopt zit je ongeveer aan 14m, maar wellicht zou de omvormer in het midden geplaatst kunnen worden. Of is het toch beter om 2 aparte omvormers te plaatsen?
Als er een kabel aan de buitenkant van het huis naar het dak van de carport loopt zit je ongeveer aan 14m, maar wellicht zou de omvormer in het midden geplaatst kunnen worden. Of is het toch beter om 2 aparte omvormers te plaatsen?
Het is waarschijnlijk niet goed voor je opbrengst als 2 installaties die niet onder dezelfde hoek, azimuth en locatie zitten, hetzelfde MPP hebben.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:08:
Wij hebben inmiddels offertes ontvangen voor 2 aparte systemen. 1 voor op het schuine dak van het huis (6 panelen/1500Wp) en 1 voor op het platte dak op de carport (3 panelen/585Wp). Met de vraag of deze systemen gecombineerd konden worden, kregen we te horen dat dit technisch niet mogelijk is. Maar is dit wel echt zo?
Dan kun je dus veel beter 2 losse inverters nemen. eentje van 500W en eentje van 1500 ofzo.
Verwijderd
Met die vermogens is dat zo. Als je op de carport 5 x 190 panelen kan plaatsen kan het wel op 1 omvormer met 2 mpp trackers. Als voordeel is dat de systeemprijs in totaal daarmee lager wordt.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:08:
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 15:47 ]
In NRC Weekend Hollands Dagboek van Albert Polman.
Titel: We willen een zonnecel met superrendement.
Helaas geen link.
edit:
Bij dit instituut werkt hij: http://www.amolf.nl/news/amolf-in-the-media/
Titel: We willen een zonnecel met superrendement.
Helaas geen link.
edit:
Bij dit instituut werkt hij: http://www.amolf.nl/news/amolf-in-the-media/
[ Voor 25% gewijzigd door PvPower op 16-06-2012 16:51 ]
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
RocketKoen schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:30:
Het is waarschijnlijk niet goed voor je opbrengst als 2 installaties die niet onder dezelfde hoek, azimuth en locatie zitten, hetzelfde MPP hebben.
Dan kun je dus veel beter 2 losse inverters nemen. eentje van 500W en eentje van 1500 ofzo.
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrepen heb zoekt de inverter dus naar het juiste punt (MPP) om de stroom om te zetten. Dat punt zal inderdaad verschillend zijn bij de systemen. Dan heb je de mogelijkheid om een omvormer met 2 mpp trackers te nemen. Maar ik begrijp nog niet waarom er 5 x 190 (Wp?) panelen op de carport zou moeten. En de kabellengte zou verder geen probleem moeten zijn?Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:39:
Met die vermogens is dat zo. Als je op de carport 5 x 190 panelen kan plaatsen kan het wel op 1 omvormer met 2 mpp trackers. Als voordeel is dat de systeemprijs in totaal daarmee lager wordt.
Pietje NL schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 13:06:
Met panelen word het zeker koeler, heb zelf 3 panelen op mn schuurtje en daar is het sinds het plaatsen in de zomer een heel stuk aangenamer.
RocketKoen schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:00:
Zelfs volgens de wet van behoud van energie:
Ok, duidelijk, de zolder zal in de zomer minder warm worden.Bartjuh schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 14:39:
[...]
In de zomer wordt je zolder vooral warm vanwege (elektromagnetische) straling direct op je dakpannen, niet door convectieve warmteoverdracht uit de lucht. Hence, de dakpannen kunnen veel warmer/heter worden dan de omgevingstemperatuur (iets dat niet kan met convectie/conductie).
Het wegnemen van de directe straling (ofwel; schaduw) van de zon (blackbody 5800k, t^4) zal zeker kunnen helpen! En dat is echt geen theoretisch marge-gezeur.
De lucht tussen de dakpannen en de panelen zal uiteraard iets opwarmen, maar door middel van convectie (door temp. gradient en gewoon wind) zal dat redelijk snel afgevoerd worden. Alsmede is de convectieve warmte flux evenredig met het temperatuurverschil tot de eerste macht, terwijl dit bij straling tot de 4de macht is. Dus zal niet veel effect hebben verder (naast dat lucht een lage warmtecapaciteit heeft).
Verwijderd
Kabellengte maakt niet uit. Als je het precies wilt weten moet ik het even doorrekenen.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:02:
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrepen heb zoekt de inverter dus naar het juiste punt (MPP) om de stroom om te zetten. Dat punt zal inderdaad verschillend zijn bij de systemen. Dan heb je de mogelijkheid om een omvormer met 2 mpp trackers te nemen. Maar ik begrijp nog niet waarom er 5 x 190 (Wp?) panelen op de carport zou moeten. En de kabellengte zou verder geen probleem moeten zijn?
Als voorbeeld 5 stuks 195 genomen. Dat werkt zeker. Per string/mpp moet het welpassen bij het werkpunt en spanning . Als 3 stuks echt het max is gaat dat dus niet.
Waarschijnlijk kan je niet één string van 3 panelen en één string van 6 panelen aansluiten op 1 omvormer met twee MPPT's. Dat komt omdat een omvormer gebouwd is voor een bepaald spanningsbereik. 6 panelen in serie produceren grofweg 2x zo hoge spanning als 3 panelen in serie, dus is het waarschijnlijk dat twee dusdanig verschillende strings niet te combineren zijn. Echter, niet alle zonnepanelen leveren dezelfde spanning, dus om hier iets over te zeggen moet het doorgerekend worden. Daarvoor moeten dus de specificaties van beide typen zonnepanelen en de gewenste omvormer bekend zijn.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 17:02:
[...]
[...]
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrepen heb zoekt de inverter dus naar het juiste punt (MPP) om de stroom om te zetten. Dat punt zal inderdaad verschillend zijn bij de systemen. Dan heb je de mogelijkheid om een omvormer met 2 mpp trackers te nemen. Maar ik begrijp nog niet waarom er 5 x 190 (Wp?) panelen op de carport zou moeten. En de kabellengte zou verder geen probleem moeten zijn?
Omvormers in die vermogensklasse met 2 MPPT's zijn echter redelijk dun gezaaid. Bespaar je de moeite en neem twee omvormers, is wellicht het beste advies hier.
Verwijderd
@VantageR
Een power one 3.0 kan op 1 string zo laag gaan als 4 x Suntech 195 (heb even gekeken voor je). Liever 5 stuks natuurlijk. Aan de andere string kan dan die 1500, wellicht kan daar ook nog iets erbij.
Maak een opstelling en kijk eens naar het totaal kostenplaatje.
Verder kan ik onmogelijk inschatten wat de mogelijkheden en ruimte is die je nog hebt.
Een power one 3.0 kan op 1 string zo laag gaan als 4 x Suntech 195 (heb even gekeken voor je). Liever 5 stuks natuurlijk. Aan de andere string kan dan die 1500, wellicht kan daar ook nog iets erbij.
Verder kan ik onmogelijk inschatten wat de mogelijkheden en ruimte is die je nog hebt.
Kun je vanaf de hoge kant richting zuid geen afdak plaatsen met daarop de zonnepanelen?SasJo schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:56:
Ik ben van plan om er nog een paar paneeltjes bij te leggen. Ja ja het is verslavend.![]()
![]()
Maar ik wil ze deze keer op het golfplatendak van de schuur leggen, met (ev instelbare) platdak frames, ECHTER, het dak ligt hellend naar beneden richting NOORD.![]()
Hellend = 13 graden.
Dus met een platdak frame ANDERSOM gelegd (portret), die op ca 30 graden staat, dan staat deze eigenlijk op 17 graden richting ZUID.
Dus de hoge kant van het frame op noord en de lage kant op zuid.
Heeft iemand dit al eens gezien?
( of de zonnepanelen als afdak gebruiken? )
Alla veranda model?
Of valt dat buiten je erfgrens ( of te dicht bij bebouwing )
Ja maar Niels, 30gr verschil tov lage stuk, dat merkt niemand daar. En als ik hem instelbaar maak, dan ligt ie soms nog platter. Voor de wind ben ik zo laag niet bang, hij komt goed vast te zitten.NielsTn schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 00:14:
[...]
Jawel, maar in Nederland is dat niet in het dakvlak liggend, dus vergunning aanvragen....
In Duitsland wel diverse constructies gezien.
PS: denk ook aan windkracht: die grijpt makkelijkers aan als de hoge kant 'open' op de wind staat.
Maar wie kan er zulke instelbare frames maken, behalve Daniel.
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Mijn vrouw wil ze absoluut niet zien.PClop schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:18:
[...]
Kun je vanaf de hoge kant richting zuid geen afdak plaatsen met daarop de zonnepanelen?
( of de zonnepanelen als afdak gebruiken? )
Alla veranda model?
Of valt dat buiten je erfgrens ( of te dicht bij bebouwing )
De situatie is in een eerdere post van mij te vinden. Ik denk dat 5 panelen nog wel passen op de carport. Het enige probleem is dat het bedrijf alleen maar sets van 3 panelen kan/wil leveren. Mijn moeder is bij dit bedrijf terecht gekomen via een collectieve inkoop (123zonne-energie dacht ik).Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 18:01:
@VantageR
Verder, als ik een beetje naar de prijzen kijk van omvormers met 2 mppt's, lijken deze nog hoger te liggen dan 2 aparte omvormers (in mijn geval dan een van 1500W en een van 600W). Misschien moet ik gewoon het advies van pcmadman opvolgen en 2 aparte omvormers nemen.
andere leverancier zoeken kan ook.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:31:
[...]
De situatie is in een eerdere post van mij te vinden. Ik denk dat 5 panelen nog wel passen op de carport. Het enige probleem is dat het bedrijf alleen maar sets van 3 panelen kan/wil leveren. Mijn moeder is bij dit bedrijf terecht gekomen via een collectieve inkoop (123zonne-energie dacht ik).
Verder, als ik een beetje naar de prijzen kijk van omvormers met 2 mppt's, lijken deze nog hoger te liggen dan 2 aparte omvormers (in mijn geval dan een van 1500W en een van 600W). Misschien moet ik gewoon het advies van pcmadman opvolgen en 2 aparte omvormers nemen.
heb niet veel colectieve inkoop acties gezien die nu echt goedkoop waren.
vaak vond ik het meer marketing als mooie acties.
maar goed laat je dat niet tegen houwen.
het is wel een lastig puntje voor 1500Wp en 600Wp een omvormer met 2x mpp tevinden.
meer dan was het wel slim geweest.
(als je geld teveel hebt kun je de 3x ook vervangen voor sanyo's, duur maar veel Wp.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Gezien de situatie zou ik dus iets heel anders doen. Zonnepanelen in maatwerk pakt veel goedkoper uit dan je denkt.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:31:
[...]
De situatie is in een eerdere post van mij te vinden. Ik denk dat 5 panelen nog wel passen op de carport. Het enige probleem is dat het bedrijf alleen maar sets van 3 panelen kan/wil leveren. Mijn moeder is bij dit bedrijf terecht gekomen via een collectieve inkoop (123zonne-energie dacht ik).
Doorgaans is een oplossing met 2 omvormers duurder, uitzondering daargelaten.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 20:23 ]
Wat voor opstakels heeft het schuine dak van het huis dat er niet meer panelen op passen?VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:31:
[...]
De situatie is in een eerdere post[/url] van mij te vinden. Ik denk dat 5 panelen nog wel passen op de carport. Het enige probleem is dat het bedrijf alleen maar sets van 3 panelen kan/wil leveren. Mijn moeder is bij dit bedrijf terecht gekomen via een collectieve inkoop (123zonne-energie dacht ik).
Want op 4,90Bx4,30H gaat normaal vlot 2kWp en niet netjes met de buren lief aankijken, met 3 in rij landscape een paar mee, tenminste als het 123zonne-energie actie is zouden dat suntech STP 250S- 20/Wd panelen zijn.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Die panelen zijn 1.64, 3 stuks is 4,92 dan komen er nog middenklemmen en eindklemmen bij (totaal 4996 mm).Domba schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:29:
met 3 in rij landscape een paar mee, tenminste als het 123zonne-energie actie is zouden dat suntech STP 250S- 20/Wd panelen zijn.
Dus landscape 3 kan niet.
Vandaar "niet netjes"Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:51:
Die panelen zijn 1.64, 3 stuks is 4,92 dan komen er nog middenklemmen en eindklemmen bij (totaal 4996 mm).
Dus landscape 3 kan niet.
Als er geen opstakels zijn kunnen nog steeds 2x4 in portait
En om bij Suntech te blijven Ad+ panelen (1580 x 808 x 35 mm) gaat wel in landscape tot 3x5 en hebben na genoeg de zelfde Wp/m2, dus geheel afhankelijk van obstakels of ca 2kWp gaat.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben besloten om inderdaad nog een aantal andere offertes te laten maken. De prijzen die we nu hebben liggen zijn ook behoorlijk hoog, dus wat migjes zegt over zulke acties klopt wel. Weet iemand toevallig nog een goed bedrijf in de buurt van Rotterdam, die ook installeert? Zelf heb ik er al een aantal gevonden via maps, maar er zijn maar weinig ervaringen te vinden op internet.
Op het dak van het huis zitten inderdaad nog wat obstakels: Afvoer van de droger, afvoer cv-ketel en nog iets. Eigenlijk zitten die afvoeren heel ongunstig, omdat de buren aan de rechterkant een dakkapel hebben.

(plaatje komt uit offerte en is volgens mij gemaakt op basis van een foto, want ze hebben hier nooit iets opgemeten)
Op het dak van het huis zitten inderdaad nog wat obstakels: Afvoer van de droger, afvoer cv-ketel en nog iets. Eigenlijk zitten die afvoeren heel ongunstig, omdat de buren aan de rechterkant een dakkapel hebben.

(plaatje komt uit offerte en is volgens mij gemaakt op basis van een foto, want ze hebben hier nooit iets opgemeten)
Verwijderd
Als je die grote panelen (1.64 x 0.99) pakt kan je 2 landscape in 4 rijen kwijt = 8 stuks icm wat van die pijpjes.VantageR schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:54:
Bedankt allemaal voor de reacties. We hebben besloten om inderdaad nog een aantal andere offertes te laten maken. De prijzen die we nu hebben liggen zijn ook behoorlijk hoog, dus wat migjes zegt over zulke acties klopt wel. Weet iemand toevallig nog een goed bedrijf in de buurt van Rotterdam, die ook installeert? Zelf heb ik er al een aantal gevonden via maps, maar er zijn maar weinig ervaringen te vinden op internet.
[afbeelding]
Maar wel even kijken of je die pijpjes niet kwijt kan raken. Dat pijpje waarvan je niet weet wat het is kan de rioolontluchter zijn. Daar zijn ook wel platte versies van verkrijgbaar.
Verder heb je voldoende ruimte op de carport voor wat extra, ik dacht (graaf graaf) dat je toch niet zo heel veel verbruik had toch? Niet meer gaan opwekken als je verbruik is in het algemeen een redelijke tip.
Hoi wij hebben 17x6 meter schuin dak op het zuiden beschikbaar voor panelen. Heb gespeurd op Google maar kom daar niet echt verder mee. Ik kamp met de volgende vragen
Word de btw nu echt zes procent?
Er is subsidie beschikbaar tot max €650,-?
Prijzen zakken nog 20% de komende tijd?
Wat zijn de beste panelen mbt terugverdientijd/rendement/levensduur?
Wat zijn de beste omvormers?
Alleen panelen voor stroom of ook zonnebrillen plaatsen, wat is verstandig?
Wat is verstandiger, panelen juist genoeg voor eigen stroom of zo veel mogelijk plaatsen?
Een hoop vragen maar denk dat hier mensen zijn die hier wel raad mee weten...
Wat is verstandiger, panelen juist genoeg voor eigen stroom of zo veel mogelijk plaatsen?
Er wordt hier toch wel verwacht dat je zelf ook enig onderzoek verricht.
Onderziek
[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-06-2012 12:28 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Hehehe.....Bizzy schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:56:
Hoi wij hebben 17x6 meter schuin dak op het zuiden beschikbaar voor panelen. Heb gespeurd op Google maar kom daar niet echt verder mee. Ik kamp met de volgende vragen
1) BTW gebeurd niets mee.
2) Subsidie inderdaad 650 max (15% over alles ex installatie)
3) Prijzen die zakken, ja alleen het punt is dat alleen de prijs van de panelen zakt en het systeem als geheel daardoor steeds minder.
4) Met een vlak als jij hebt hoef je geen bijzonder hoog vermogende panelen te nemen, Goed merk tegen leuke prijs. Suntech 245 ofzo.
5) Beste omvormer hangt van je situatie af. Als je dat dat wilt volleggen zit je aan een 3 fase omvormer. Kostal/SMA of Danfoss
6) ik zou niet meer plaatsen dan nodig (rekening houden met je plannen ...bv elektrisch auto rijden)
Zeker ook die zonnebrillen plaatsen. Die kun je zelfs 's nachts dragen per slot van rekening...Bizzy schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:56:
Sorry stomme spellingchecker... Ik bedoel of het verstandig is ook een zonne boiler te nemen of alleen panelen voor stroom?Terpen Tijn schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:23:
[...]
Zeker ook die zonnebrillen plaatsen. Die kun je zelfs 's nachts dragen per slot van rekening...
Bizzy schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:26:
[...]
Sorry stomme spellingchecker... Ik bedoel of het verstandig is ook een zonne boiler te nemen of alleen panelen voor stroom?
Maar het hangt ook van je energieverbuik af. Misschien ben je wel een boer ofzo, en heb je dat grote dak geheel nodig om elektriciteit voor de koeienstal op te wekken... dat soort dingen kun je daarom eigenlijk het beste zelf uitzoeken.
[ Voor 85% gewijzigd door snoekds20 op 16-06-2012 23:40 ]
Dat is ook maar de vraag, nu het gerucht steeds sterker wordt dat Duitsland eventueel mogelijk mee gaan met Solar World voor een anti-dumping onderzoek bij de EU eind deze maand en de chinese nemen dat serieusVerwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:19:
3) Prijzen die zakken, ja alleen het punt is dat alleen de prijs van de panelen zakt en het systeem als geheel daardoor steeds minder.
Ipad, of niet?Bizzy schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:26:
Sorry stomme spellingchecker...
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2012 23:59 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Daar is wel een oplossing voor ...................
het zijn ook best aardige schepsels ( zo lang ze hun zin krijgen
Wat is de reden daar dan voor? Wat vind ze van een auto voor het huis, ook niet echt mooi, toch?SasJo schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 19:05:
Mijn vrouw wil ze absoluut niet zien.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Binnenkort komen er 20 panelen 250W op het dak en het platte dak. In België krijg je dan ook nog eens 230euro per 1000kw aan groenestroomcertificaten. En de prijs is echt goed te doen. ik betaal incl btw 10700 euro voor de gehele installatie. Terugverdiend op 6 jaar...
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Verwijderd
even een vraag over Belgie en zonne-energie. Ik zag vanavond op het nieuws, dat iedere Belg-met-zonnepanelen iets van een netvoeding-vergoeding moet betalen. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2012 00:52 ]
Ik denk een gevalletje klok-klepel. Bij jou of bij de journalist.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:52:
even een vraag over Belgie en zonne-energie. Ik zag vanavond op het nieuws, dat iedere Belg-met-zonnepanelen iets van een netvoeding-vergoeding moet betalen. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wat ik me kan bedenken:
) Als je genoeg stroom opwerkt om jezelf van energie te voorzien, moet je toch betalen voor je aansluiting op het net. (je gebruikt immers snachts stroom, en overdag lever je terug). Je bent dus vastrecht kwijt. En bij grote installaties kan die rekening best hoog oplopen.
Een installatie van een paar kWp kan namelijk prima op een gewone aansluiting. Maar als je spreekt over tientallen kWp, dat moet je een industriele aansluiting op het net hebben. En die zijn minstens €600 euro per jaar meer.
) belgen krijgen een vergoeding (net als nederlanders) voor de stroom die ze leveren aan het net
) belgen zonder zonnepanelen, moeten extra energiebelasting betalen omdat mensen met panelen dit vorige voordeel krijgen.
Dank je voor je advies.Terpen Tijn schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:35:
[...]
Je hebt ruimte zat, dus het kan allemaal. Maar je moet even voor jezelf berekenen of je het de investering waard vind, afgezet tegen de besparingen op warm water. En bedenken of je een groot boilervat kwijt kan ergens.
Maar het hangt ook van je energieverbuik af. Misschien ben je wel een boer ofzo, en heb je dat grote dak geheel nodig om elektriciteit voor de koeienstal op te wekken... dat soort dingen kun je daarom eigenlijk het beste zelf uitzoeken.
Het vervelende hier in Nederland vind ik dat de Nederlandse overheid niet echthun best doen om duidelijkheid te scheppen voor de burger. Overheid zorg nu eens voor lage btw een langdurende subsidie regeling die in het hele land gelijk is! Dan kunnen wij ook onze bijdrage aan groene stroom leveren.
Dat vult de schat kist niet, korting geven op iets wat later geld gaat kosten?Bizzy schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:14:
[...]
Dank je voor je advies.
Het vervelende hier in Nederland vind ik dat de Nederlandse overheid niet echthun best doen om duidelijkheid te scheppen voor de burger. Overheid zorg nu eens voor lage btw een langdurende subsidie regeling die in het hele land gelijk is! Dan kunnen wij ook onze bijdrage aan groene stroom leveren.
subsidie liever niet.Bizzy schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:14:
[...]
Dank je voor je advies.
dan krijgen nederlanders euro tekens in hun ogen.
en gaan ze pv aanschaffen met euro in het hooft en kijken ze niet naar de behoefte.
liever de energie belasting een volle cent omhoog.
dat levert de overheid geld op.
en pv word makkelijker terug verdiend.
ook gaan mensen dan kijken naar hun behoefte om pv te leggen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De regeling in Nederland is toch vrij duidelijk in mijn ogen. Salderen tot 5000 kWh en daarna een ramshprijs.
Wat niet duidelijk is, is dat geneuzel uit het Lente akkoord. Waardoor mensen bang zijn om een paar honderd euro mis te lopen en dus het installeren/kopen uitstellen totdat ze te laat zijn en de pot leeg is.
Wat niet duidelijk is, is dat geneuzel uit het Lente akkoord. Waardoor mensen bang zijn om een paar honderd euro mis te lopen en dus het installeren/kopen uitstellen totdat ze te laat zijn en de pot leeg is.
Het is nu 17 juni, over 2 weken gaat er een grote landelijke subsidie lopen. De regels voor die subsidie staan nog steeds niet vast. Onlangs is bijvoorbeeld nog toegevoegd dat de subsidie niet samengaat met andere (gemeentelijke) subsidies, wat opzich prima is maar wel 100% in tegenspraak met dat de subsidie gelijk is aan een BTW verlaging. Ook de discussie over wat de datum van de overeenkomst is (offerte datum of datum waarop beide de offerte aanvaarden, dan pas ontstata de overeenkomst). Allemaal typisch Nederlands gepruts. Waarom kan men nu niet gewoon een paar strakke regels opschrijven en daar aan vasthouden? Het is ongetwijfeld allemaal goed bedoeld, maar de uitwerking is echt belabberd.Bizzy schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:14:
[...]
Dank je voor je advies.
Zoals ik het tot nu toe lees bij het Agentschap bij FAQ dient de offertedatum ook 2 juli of later te zijnMeTooPV schreef op zondag 17 juni 2012 @ 09:38:
[...] Ook de discussie over wat de datum van de overeenkomst is (offerte datum of datum waarop beide de offerte aanvaarden, dan pas ontstata de overeenkomst). Allemaal typisch Nederlands gepruts.
Een door u ondertekende offerte van 2 juli 2012 of erna is ook een koopovereenkomst.
Ik had de panelen best voor 2 juli op het dak willen hebben (met de begrenzing op 650,- max is het toch peanuts) maar het lijkt er op dat leveranciers het nu al te druk hebben.
* jwstolk heeft net een eigen dak. nu de rest nog.
* jwstolk heeft net een eigen dak. nu de rest nog.
Verwijderd
En wat te denken van bedrijven en mensen die offertes van voor 2 juli op 2 juli dateren.Domba schreef op zondag 17 juni 2012 @ 09:55:
[...]
Zoals ik het nu toe lees bij het Agentschap bij FAQ dient de offertedatum ook 2 juli of later te zijn
[...]
Hoe heet dat?
Als de offerte zelf geen datum heeft, alleen maar geldig tot ....., dan geldt volgens mij de datum van ondertekening.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:06:
[...]
En wat te denken van bedrijven en mensen die offertes van voor 2 juli op 2 juli dateren.
Hoe heet dat?
Verwijderd
Het moment van het opstellen van de offerte, of er een datum op staat of niet.Domba schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:12:
[...]
Als de offerte zelf geen datum heeft, alleen maar geldig tot ....., dan geldt volgens mij de datum van ondertekening.
Ik krijg van diverse overheden ook brieven die een paar dagen in de toekomst gedateerd zijn. Zolang de offerte datum maar voor de overeenkomst en betalingsdatum liggen zie ik het probleem niet zo. Welke datum je ook aanhoud, zolang we allemaal tijdelijke subsidies houden in plaats van een doorlopende regeling blijft het een rommeltje. Deze is natuurlijk ook lang voor 31 december "op" dus krijg je rond 1 januari hetzelfde verhaal.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:06:
En wat te denken van bedrijven en mensen die offertes van voor 2 juli op 2 juli dateren.
creatief boekhouden/fraude.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:06:
[...]
Hoe heet dat?
maar dat licht aan je eigen standpunt.
(somige landen zijn daar ook goed in, b.v. Griekenland.)
Verwijderd
Als een offerte op zeg vandaag 17 juni wordt uitgebracht en er staat op de offerte een ondertekeningen mogelijkheid waarbij ook een datum moet worden ingevuld en iemand ondertekend dat op 2 juli en vult ook 2 juli in wordt er helemaal niet gefraudeerd.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:06:
[...]
Hoe heet dat?
Je kan zelf als datum op de offerte nu al 2 juli zetten en met de klant afspreken dat de offerte pas op die datum geldig is. Als de klant dan bij de aanvaarding van de offerte als datum ook 2 juli invult dan is dit 100% legaal. Waar het om gaat is de afspraak die twee partijen met elkaar maken voor wat betreft de overeenkomst. Daar kunnen ook afspraken over datums inzitten.
Een offerte uitbrengen op 3 juli en op de offerte aanvaarding 2 juli vermelden kan niet en moet dan als frauderen worden gezien in mijn ogen.
Ook een factuur op 2 juli uitgebracht en op 2 juli betaald is een koopoverkomst/opdracht tot levering.
Iedereen kent wel brieven en zelfs stukken van de overheid die je eerder binnen hebt dan de datum die erop vermeld staat. Dit kan te maken hebben met verplichtingen die aan termijnen gebonden zijn. Zo ook betalingsverplichtingen. Je geeft iemand nog even wat respijt.
Ik zie dat bij veel zonnepanelen de temperatuur-curve niet (standaard) in de documentatie staat. Van de panelen van mij wel.Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 14:22:
[...]
Edit (inderdaad niet goed gelezen), niet aansluitend leggen kan zinvol zijn, maar alleen als je ruimte genoeg hebt. Het heeft wel een effect, maar dat is beperkt. Hangt overigens ook af van de kwaliteit van de panelen. Heb je panelen met een erg goede temp. coëfficiënt, dan maakt het minder uit.

Bij deze panelen zie je dat bij 50 graden de efficienty ongeveer 8% minder is en bij 75% ongeveer 23% t.o.v. 25 graden, tenminste als ik het goed interpreteer.
Is dit een redelijke temperatuur curve? En wat zijn temperatuur curves van andere panelen? Vergelijkbaar?
helemaal gelijkVerwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]
Als een offerte op zeg vandaag 17 juni wordt uitgebracht en er staat op de offerte een ondertekeningen mogelijkheid waarbij ook een datum moet worden ingevuld en iemand ondertekend dat op 2 juli en vult ook 2 juli in wordt er helemaal niet gefraudeerd.
Je kan zelf als datum op de offerte nu al 2 juli zetten en met de klant afspreken dat de offerte pas op die datum geldig is. Als de klant dan bij de aanvaarding van de offerte als datum ook 2 juli invult dan is dit 100% legaal. Waar het om gaat is de afspraak die twee partijen met elkaar maken voor wat betreft de overeenkomst. Daar kunnen ook afspraken over datums inzitten.
Een offerte uitbrengen op 3 juli en op de offerte aanvaarding 2 juli vermelden kan niet en moet dan als frauderen worden gezien in mijn ogen.
Ook een factuur op 2 juli uitgebracht en op 2 juli betaald is een koopoverkomst/opdracht tot levering.
Iedereen kent wel brieven en zelfs stukken van de overheid die je eerder binnen hebt dan de datum die erop vermeld staat. Dit kan te maken hebben met verplichtingen die aan termen gebonden zijn. Zo ook betalingsverplichtingen. Je geeft iemand nog even wat respijt.
ik heb zelf het idee dat tegenwoordig de meesten wel redelijk vergelijkbaar zijn.ZuinigeRijder schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]
Ik zie dat bij veel zonnepanelen de temperatuur-curve niet (standaard) in de documentatie staat. Van de panelen van mij wel.
[afbeelding]
Bij deze panelen zie je dat bij 50 graden de efficienty ongeveer 8% minder is en bij 75% ongeveer 23% t.o.v. 25 graden, tenminste als ik het goed interpreteer.
Is dit een redelijke temperatuur curve? En wat zijn temperatuur curves van andere panelen? Vergelijkbaar?
(er zullen vast uitzonderingen zijn.)
wat je in die curve altijd mist is wat er gebeurd als de straling van de zon hoger is.
zo haalde ik van ochtend nog een piekje van 6,4A met mijn suntechjes 5,2A.
is maar een piekje dus niet belangrijk.
als je de curves wil vergelijken moet je wel opletten.
niet altijd gebruiken ze de zelfde noct omstandigheid en dat kan veel uit maken.
wat je er echt aan hebt is mij vaak een vraagteken, het is niet iets wat je zomaar kunt vergelijken.
Het staat ook vaak vermeld als een temperatuur coëfficiënt van de spanning, stroom en/of vermogen.ZuinigeRijder schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
Ik zie dat bij veel zonnepanelen de temperatuur-curve niet (standaard) in de documentatie staat. Van de panelen van mij wel.
SSM60C All Black Series 225/230/235/240/245W:
"Temperature Coefficients of Pmax: -0.46%/°C"
Verwijderd
Het argument van de brieven van de overheid heeft er niets mee te maken. Dat heeft alleen tot doel de datum in overeenstemming te krijgen met de leesdatum.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]
Als een offerte op zeg vandaag 17 juni wordt uitgebracht en er staat op de offerte een ondertekeningen mogelijkheid waarbij ook een datum moet worden ingevuld en iemand ondertekend dat op 2 juli en vult ook 2 juli in wordt er helemaal niet gefraudeerd.
Iedereen kent wel brieven en zelfs stukken van de overheid die je eerder binnen hebt dan de datum die erop vermeld staat. Dit kan te maken hebben met verplichtingen die aan termijnen gebonden zijn. Zo ook betalingsverplichtingen. Je geeft iemand nog even wat respijt.
In dit geval is er een grens getrokken en is juist die grens van belang.
Net zoals, noem maar een zijstraat een EU-aanbesteding. (ik heb er veel van gecontroleerd)
Grenzen zijn altijd op de ondeelbare seconde als het erop aan komt.
Een offertedatum wordt hierbij door het Ministerie aangegeven als ijkpunt.
Een offerte is er op het moment dat deze is gereedgekomen. Aantoonbaar is die op het moment dat deze wordt uitgebracht. Als nu blijkt dat er een offerte geantidateerd is met als oogmerk het verkrijgen van subsidie .....
Dit beseffen mensen niet. Ik heb ook wel gezegd dat je pas 2 juli kan ondertekenen, feitelijk ligt het inderdaad eerder. Het moment van gereedmaken van de offerte. Maar het moment van het verbindend worden van de overeenkomst kan NIET voor 2 juli liggen.
Edit: het punt is dat diverse partijen een hele stapel offertes ondertekend binnen hebben voor 2 juli met de datum 2 juli. Die zijn zowiezo van voor die datum. Mag dat? Wat vind jij?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2012 11:09 ]
Verwijderd
De waarde staan ook in de datasheet vermeld. Ook de afhankelijkheid van de efficiency tov de sterkte van de instraling (dit minder vaak).ZuinigeRijder schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]
[afbeelding]
Zo een beetje de gemiddelde waarde op Pmax is -0,45%/K , daar kun je makkelijker mee rekenen.
http://eu.suntech-power.c...4_260_255_250)_EN_WEB.pdf
In designsoftware van omvormers kun je dit ook makkelijk aflezen (bij sommige)
Verwijderd
We zijn het met elkaar eens.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:53:
[...]
Dit beseffen mensen niet. Ik heb ook wel gezegd dat je pas 2 juli kan ondertekenen, feitelijk ligt het inderdaad eerder. Het moment van gereedmaken van de offerte. Maar het moment van het verbindend worden van de overeenkomst kan NIET voor 2 juli liggen.
Edit: het punt is dat diverse partijen een hele stapel offertes ondertekend binnen hebben voor 2 juli met de datum 2 juli. Die zijn zowiezo van voor die datum. Mag dat? Wat vind jij?
Offertes voor 2 juli 2012 ondertekenen met als datum van ondertekening 2 juli 2012 ...........ik weet het niet. Als de kopende en leverende partijen hebben afgesproken dat die datum als datum van de overeenkomst geld en dat rechten en verplichtingen daaraan verbonden pas vanaf die datum gelden..........
De overheid heeft zijn eigen regels opgesteld met betrekking tot de aanvraag van subsidie!!!!! Niet met betrekking tot wat een koopovereenkomst is. Dat is nog steeds iets tussen 2 partijen waarbij een grote mate van vrijheid is voor wat er afgesproken kan worden. Als dat allemaal aan vaste regels gebonden was hadden we niet zoveel rechters nodig om in rechtszaken Zaken af te handelen die voorkomen uit (vermeende) rechten en verplichtingen die niet nagekomen worden.
Hier staat het ook keurig uitgelegd.jwstolk schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:29:
[...]
Het staat ook vaak vermeld als een temperatuur coëfficiënt van de spanning, stroom en/of vermogen.
SSM60C All Black Series 225/230/235/240/245W:
"Temperature Coefficients of Pmax: -0.46%/°C"
Quote:
De opbrengst van zonnepanelen (in wattpiek) is bepaald bij een temperatuur van 25°C. Op een warme zomerdag kan een zonnepaneel echter gerust 65 graden heet worden; een temperatuur waarbij u zo’n 20% opbrengst inlevert (ruwweg 0,5% per graad celcius boven de 25°C). Het is dus van belang zonnepanelen zo koel mogelijk te houden. Hoewel dit uiteraard niet altijd even goed mogelijk is, is het van belang in ieder geval de passieve koeling goed op orde te hebben. Installeer de zonnepanelen niet te dicht op elkaar en zorg ervoor dat de wind, naast tussen de panelen door, ook onder de panelen door kan waaien. Een zonnepaneel presteert eigenlijk op zijn best tijdens een zonnige zomerdag mét een koele wind die de panelen koel houdt.
Betekent dat ik bij de plaatsing van de zonnepanelen een kleine ruimte tussen de panelen ga houden, zodat de warmte beter kan wegstromen en de wind iets beter onder de panelen kan komen. In eerste instantie had ik de panelen netjes aan elkaar getekend.
Ik zie dat men bijna altijd de panelen tegen elkaar plaatst, terwijl er toch nog genoeg ruimte is, bijvoorbeeld:
Is daar een andere reden voor? Optisch mooier? Minder materiaal? Handiger monteren? Steviger gemonteerd?
Goedkoper monteren (minder materiaal nodig), esthetisch mooier, en je kan meer kwijt op je dak.
Ik denk dat het verschil echt minimaal is in opbrengst. Als het 1% scheelt zou ik al verbaast zijn.
Ik denk dat het verschil echt minimaal is in opbrengst. Als het 1% scheelt zou ik al verbaast zijn.
Als je wat ruimte houdt tussen het dak en de panelen, creëer je een soort van schoorsteeneffect waardoor opgewarmde lucht omhoog trekt. Dit geeft al redelijke koeling. De extra ruimte tussen de panelen verstoort deze 'trek' juist, waardoor de extra ventilatie misschien niet eens zoveel meerwaarde heeft.ZuinigeRijder schreef op zondag 17 juni 2012 @ 11:37:
[...]
Is daar een andere reden voor? Optisch mooier? Minder materiaal? Handiger monteren? Steviger gemonteerd?
Daarnaast is montagemateriaal (zoals clickfit) ook gemaakt om met 1 klem gelijk 2 panelen vast te zetten.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Het gaat hier om predateren, antidateren is "voorzien van een vroegere dagtekening dan die vd werkelijke opstelling"Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:53:
Een offertedatum wordt hierbij door het Ministerie aangegeven als ijkpunt.
Een offerte is er op het moment dat deze is gereedgekomen. Aantoonbaar is die op het moment dat deze wordt uitgebracht. Als nu blijkt dat er een offerte geantidateerd is met als oogmerk het verkrijgen van subsidie .....
Wat ik over predateren kan vinden is 1e kamer behandeling juridische basis voorlopige aanslag
In 2e termijn onderbouwd met dat dit heel gebruikelijk is en een betere dienstverleningDe heer Reuten (SP): Zijn wij het erover eens dat dit
predateren is?
Staatssecretaris De Jager: Ja, maar dat mag.
Verwijderd
Predateren in het kader van de diensverlening mag, antidateren om subsidie te krijgen?Domba schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:02:
[...]
Het gaat hier om predateren, antidateren is "voorzien van een vroegere dagtekening dan die vd werkelijke opstelling"
Wat ik over predateren kan vinden is 1e kamer behandeling juridische basis voorlopige aanslag
In 2e termijn onderbouwd met dat dit heel gebruikelijk is en een betere dienstverlening
Waarom zou je dan uberhaupt een datum gebruiken?
Leg eens uit.
???ik volg het niet antidateren, het is nu 17 juni en volgens mijn kalender ligt 2 juli in de toekomst, dat is predateren.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 12:10:
[...]Predateren in het kader van de diensverlening mag, antidateren om subsidie te krijgen?
Waarom zou je dan uberhaupt een datum gebruiken?
Leg eens uit.
Of anders gezegd er is geen sprake van extra kennis of nader inzicht verworven op een later tijdstip dan het moment van opstellen, de verplichting wordt op een moment in de toekomst aangegaan eventueel met ontbindende voorwaarden zoals zoveel overeenkomsten.
Edit: hier nog de brief over predateren
Dit is de letterlijke tekst uit de brief, als je belastingdienst nu eens vervangt door Ondernemer en belastingaanslag door offerte, wat verandert er dan aan het argument dat predatering plots niet meer zou mogen?De Belastingdienst probeert er zo te allen tijde voor te zorgen dat de dagtekening van de belastingaanslag
ligt na de datum waarop belanghebbende die belastingaanslag ontvangt. Hierdoor heeft de belanghebbende meer tijd om zijn belastingaanslag te bekijken en zijn eventuele bezwaren te uiten.
[ Voor 33% gewijzigd door Domba op 17-06-2012 13:06 ]
Knappe kerel die aan de hand van deze curves zijn efficiency verlies kan bepalen...je moet eerst het MPP bepalen, dus stroom maal spanning en omdat de curves veranderen hoeven die niet op hetzelfde punt te liggen, en daarna kun je van de 3 curves het verlies uitrekenen...ZuinigeRijder schreef op zondag 17 juni 2012 @ 10:18:
[...]
[afbeelding]
"Is je hoofdaansluiting geschikt voor een automaat van 25A?" nu welantonboonstra schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:12:
[...]
Dat is een flinke installatie! Ook een interessante omvormer, zeker voor die prijs en dan ook nog met 3 MPP's. Ik zie dat de omvormer een enkel fase omvormer is met een maximale stroom (AC) van 23A. Is je hoofdaansluiting geschikt voor een automaat van 25A?
Wat ga je trouwens doen met je bestaande installatie?
(do not try this at home)
En de bestaande installatie qwa zonnepanelen blijft zo enkel komen er nog 2 panelen bij
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/3x%20mpp.odg
Jawel, maar dat is weer een andere discussie. Mij werd gevraagd naar het waarom, nou dat was 1 vd redenen.JeroenH schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:18:
[...]
Wat is de reden daar dan voor? Wat vind ze van een auto voor het huis, ook niet echt mooi, toch?
En om dan de auto erbij te moeten halen? Tja, hoe komen die panelen anders door het land? Op de fiets? Wij hebben geen rails in de straat.
Dus laten we die discussie niet verder voeren.
Maar instelbare frames met 3 standen, 0, 15 en 30gr is of een zoektocht, of een vraag, en anders zelf maken.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de eerste zal zijn.
Komt dit systeem van Lorentz in de buurt? Tot 25 gr, geen ervaring mee. Ik weet ook niet of het icm ballast kan.SasJo schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:21:
Maar instelbare frames met 3 standen, 0, 15 en 30gr is of een zoektocht, of een vraag, en anders zelf maken.
Yeah!duinsel schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:38:
[...]Komt dit systeem van Lorentz in de buurt? Tot 25 gr, geen ervaring mee. Ik weet ook niet of het icm ballast kan.
Dat komt zeker in de buurt! Dank je wel Duinsel.
Alleen de prijs weer niet (sorry echte Hollander
Of zo verstelbaar, zie je in Spanje veel vanwege andere vergoedingssysteem
Edit: hier een tussenreportage van een testvergelijk opstelling + actuele data SMA-portaal
Voor een test opstelling met zoveel "profesionals" toch diep triest, als je naar de data per maand kijkt om een verstelbare opstelling achter een vaste te plaatsen, die niet schaduwvrij is zoals op de foto's in de tussenrapportage .
Edit: hier een tussenreportage van een testvergelijk opstelling + actuele data SMA-portaal
Voor een test opstelling met zoveel "profesionals" toch diep triest, als je naar de data per maand kijkt om een verstelbare opstelling achter een vaste te plaatsen, die niet schaduwvrij is zoals op de foto's in de tussenrapportage .
[ Voor 91% gewijzigd door Domba op 17-06-2012 15:12 . Reden: fix link + extra commentaar ]
Predateren, datum van ondertekening offerte.. lekker vaag allemaal.
Als ik een nieuw document maak, met als titel 'Koopovereenkomst', en daarin 1 zin:
"Dhr. Jansen & TSC hebben een koopovereenkomst gesloten mbt een zonnestroomsysteem van 5kWp.", en ik maak die op 22-6, predateer hem op 2-7, en de klant ondertekent hem op 3-7.. dan is het volgens mij allemaal legaal. Ondanks dat de klant de offerte al eerder getekend heeft.
Als ik een nieuw document maak, met als titel 'Koopovereenkomst', en daarin 1 zin:
"Dhr. Jansen & TSC hebben een koopovereenkomst gesloten mbt een zonnestroomsysteem van 5kWp.", en ik maak die op 22-6, predateer hem op 2-7, en de klant ondertekent hem op 3-7.. dan is het volgens mij allemaal legaal. Ondanks dat de klant de offerte al eerder getekend heeft.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Nee, helaas kan ik niet meer kwijt op mijn eigen dak, anders had ik het zo vol gelegd dat ik zelfs op de slechtste dag in de winter voldoende zou opwekken voor 24 H (er even van uitgaan dat ik het sneeuwvrij kan houden).
Dus tuurlijk, je hebt een punt dat dag-nacht en zomer-winter cycli een probleem geven in een 100% afstemming van het opwekken van eigen duurzame energie t.o.v. eigen gebruik. Toch zal het het volgens mij uiteindelijk efficiënter zijn dit zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen en zeker met de dag-nacht cyclus kun je daar zelf invloed op uit oefenen (wasmachine, afwasmachine, opladen electrische fiets etc.)
Verwijderd
Je schrijft de datum van het opmaken van de offerte er niet op maar in plaats daarvan een andere datum.SunshineCompany schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:05:
Predateren, datum van ondertekening offerte.. lekker vaag allemaal.
En waarom? Juist om voor subsidie in aanmerking te komen.
Wat je op een document schrijft maakt verder niets uit, het gaat om de betekenis van het document.
Wat wil je hier mee zeggen?Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:40:
[...]
Je schrijft de datum van het opmaken van de offerte er niet op maar in plaats daarvan een andere datum.
En waarom? Juist om voor subsidie in aanmerking te komen.
Wat je op een document schrijft maakt verder niets uit, het gaat om de betekenis van het document.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Het afsluiten van de koopovereenkomst moet op 2 juli of later vallen.
Het wordt een overeenkomst door aanvaarding (het is een wederkerige overeenkomst nog altijd 2 partijen met wilsovereenstemming)
Bij het tekenen van de 2e partij krijg de overeenkomst gelding. De toelichting van het Ministerie gaat iets verder in de faq. Dat gedeelte zie ik niet als een direct probleem. Maar offertes die gesloten zijn voor 2 juli komen niet in aanmerking voor subsidie.
Moeten ze nog aantonen natuurlijk, dat is vers 2.
En als iemand nu een offerte tekent, deze week. De installatie vind plaats in augustus. Echter, volgende week komen we erachter dat er toch 2 panelen bij komen. Of 2 meter bekabeling. Of een andere omvormer. Kortom; moet nieuwe offerte komen.. die maak ik 1 juli, 2 juli tekent de klant. Opnieuw. Ik bedoel.. waar hebben we het over?
Ik heb een offerte gehad voor een PV-systeem met 8 x Sun Earth 285W poly en 8 x EnecSys micro inverter 280-72 (heb gedeelte van het jaar wat schaduw dus vandaar de micro inverters). Zonnepanelen zijn volgens mij een B-merk. Toch maar liever gaan voor een A-merk?
Hoe zit het met het aansluiten van meer dan 6 EnecSys micro inverters? Kan dat gewoon op een aparte groep? Misschien kan ik ook 10 panelen kwijt dus dan worden het 10 EnecSys micro inverters. Ik neem aan dat dit geen probleem is?
Hoe zit het met het aansluiten van meer dan 6 EnecSys micro inverters? Kan dat gewoon op een aparte groep? Misschien kan ik ook 10 panelen kwijt dus dan worden het 10 EnecSys micro inverters. Ik neem aan dat dit geen probleem is?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
In de installatie handleiding staat geen woord.hansvk schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:54:
Zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de meegeleverde Wieland interconnect kabels, deze zijn er zowel in 3x1,5mm2, 3x2,5mm2 als in 3x4,0mm2 en de gemeten weerstand in het systeem tot de AC afzekering.
Zolang de som van het max. vermogen* niet boven de 3680W (16A) uitkomt is het goed toch?hansvk schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:54:
...
De distributieblokjes en AC verlengkabels zijn allemaal 16A. De enige kabels die niet 16A zijn, zijn die van de omvormers zelf.
En er is geen 280-72 versie... althans, kan ik niet vinden; http://www.enecsys.com/products/datasheets.php
Edit; is er toch wel, maar staat niet op de site... lekker, fabrikanten die hun webpagina's niet updaten
* Max is niet nominale vermogen. Maar ligt daar iets boven waarschijnlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 17-06-2012 19:21 ]
Ik denk dat 10 zo'n beetje de limiet is per groep. Een power one micro inverter document spreekt over 10, en dit Enecsys doc zegt dat het van je installatie afhangt, maar geeft 10 als voorbeeld op een 16A zekering.hansvk schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:54:
Ik heb een offerte gehad voor een PV-systeem met 8 x Sun Earth 285W poly en 8 x EnecSys micro inverter 280-72 (heb gedeelte van het jaar wat schaduw dus vandaar de micro inverters). Zonnepanelen zijn volgens mij een B-merk. Toch maar liever gaan voor een A-merk?
PS ik zie net een andere doc die voor de 280W zegt max 11 units per branch.
3680W is niet hetzelfde als 3680Wp he.Bartjuh schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:10:
[...]
Zolang de som van het max. vermogen* niet boven de 3680W (16A) uitkomt is het goed toch?
De distributieblokjes en AC verlengkabels zijn allemaal 16A. De enige kabels die niet 16A zijn, zijn die van de omvormers zelf.
En er is geen 280-72 versie... althans, kan ik niet vinden; http://www.enecsys.com/products/datasheets.php
Edit; is er toch wel, maar staat niet op de site... lekker, fabrikanten die hun webpagina's niet updaten![]()
* Max is niet nominale vermogen. Maar ligt daar iets boven waarschijnlijk.
Anders knalt je automaat er op een zonnige dag een paar keer uit.
Zie *RocketKoen schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:42:
[...]
3680W is niet hetzelfde als 3680Wp he.
Anders knalt je automaat er op een zonnige dag een paar keer uit.
Even een vraagje over de Omniksol-2k-TL.
Sinds een paar dagen hangt deze omvormer aan 10 x 195 WP Sunrupu panelen. Dze omvormer produceert een iritante hoge pieptoon die sterker wordt naarmate het opgewerkte vermogen hoger wordt. Vanaf ongeveer 800 watt begint de pieptoon, hieronder is het geluid bijna niet waarneembaar. Is dit normaal voor dit type omvormers? De werking is verder prima. De vorige omvormer, een sunteams 3000 maakt helemaal geen geluid. Deze was echter tijdelijk in gebruik.
Sinds een paar dagen hangt deze omvormer aan 10 x 195 WP Sunrupu panelen. Dze omvormer produceert een iritante hoge pieptoon die sterker wordt naarmate het opgewerkte vermogen hoger wordt. Vanaf ongeveer 800 watt begint de pieptoon, hieronder is het geluid bijna niet waarneembaar. Is dit normaal voor dit type omvormers? De werking is verder prima. De vorige omvormer, een sunteams 3000 maakt helemaal geen geluid. Deze was echter tijdelijk in gebruik.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
hier een TL-omvormer die stil is (Sungrow SG3kTL). Misschien hoor je iets van coil-whine (eerder in het topic besproken). Anders mag je je leverancier eens raadplegen.drielp schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:49:
Even een vraagje over de Omniksol-2k-TL.
post anders als het kan een youtube-opname, welicht dat dat je verhaal kan ondersteunen. Met huidige informatie is het gewoon gissen voor ons, denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 18-06-2012 00:22 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Onder de SMA kenners. Ik heb 42 panelen. Opgedeeld in 3 strings van elk 14 panelen. (SMA 10000TL).
Sommige panelen hebben vroeger shaduw en in totaal zijn dat 7 panelen. Om het makkelijk te maken wil ik een string van 8 en twee stringen van 17. Dat moet doenbaar zijn op een SMA 10k maar ik vraag me af of grote strings en een kleintje ook geen negatieve invloed hebben op het rendement? (In vol zonlicht zonder schaduw)
Sommige panelen hebben vroeger shaduw en in totaal zijn dat 7 panelen. Om het makkelijk te maken wil ik een string van 8 en twee stringen van 17. Dat moet doenbaar zijn op een SMA 10k maar ik vraag me af of grote strings en een kleintje ook geen negatieve invloed hebben op het rendement? (In vol zonlicht zonder schaduw)
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Verwijderd
Op ingang B moet je dan de kleine string zetten, maar dat komt dan niet meer goed uit met het werkbereik van de MPP die van 320V tot 800V loopt. Je blijft dan een stuk onder die 320V op die string. Dus de setup die je noemt is niet een goede keuze. (de rest op DM, als nodig)multipasser schreef op maandag 18 juni 2012 @ 00:27:
Onder de SMA kenners. Ik heb 42 panelen. Opgedeeld in 3 strings van elk 14 panelen. (SMA 10000TL).
Nog op zoek naar een duurzaam vervoersmiddel. Check dit zonnebootje
http://www.facebook.com/p...9461351371&type=1&theater
zei je wat?ikonline schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:51:
Nog op zoek naar een duurzaam vervoersmiddel. Check dit zonnebootje![]()
mijne is mooier :-)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Dit topic is gesloten.
![]()