Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.611 views

Onderwerpen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:29:
[...]

Artikel 31c
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.

Artikel 95c 1....
2.Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.
3.Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
Ja oke ze betalen wel wat, maar niet het volle pond, minder dan de helft van de afnameprijs.
6 a 9 cent ipv 22 dus.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Snowmiss schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:20:
[...]

Heel leuk, maar hier melden is toch niet verplicht?!
Een goede opmerking die ik ook wel wilde weten
Na stevige google gisteren heb ik het volgende daarover gevonden

Aansluiting >3x16A moeten vooraf de netwerkbeheerder informeren als ik voor "omzetter" lees omvormer/inverter
Aansluitingen < 3x16A of 11kVa dienen binnen een maand na in bedrijfstelling de netwerkbeheerder te informeren.

Er zijn nog meer aanvullende zaken geregeld

Wijzingsbesluit van de NMA in 2009
Publicatie in de staatcourant
De netcode elektriciteit van 12 maart 2012 zie art 2.4
EDSN en één van de ideëen van de netwerkbeheerders/EDSN medio 2010 , hoever dit gestorven is me niet duidelijk na een oerwoud aan wijzingsvoorstellen. ( na 8-9 codewijzingsvoorstellen was ik de tel kwijt)
Prikkels voor de klant om de aan- en afmelding bij de netbeheerder via het centrale portal te doen zijn:
- recht op saldering en terugleververgoeding voor de klant bestaat alleen indien de registratie in het portal is gedaan en verwerkt in het aansluitingenregister. Dit is conform McE 4.1.5 (“alleen saldering door netbeheerder indien voornemen tot invoeding kenbaar is gemaakt”). De leveranciers kunnen in hun leveringsvoorwaarden opnemen dat, indien dit voornemen NIET kenbaar is gemaakt (en doorgevoerd in het aansluitingenregister), er geen saldering en vergoeding van teruglevering plaats vindt
.
McE=meetcode elektriciteit en art 4.1.5. KAN vervallen wegens wijzing van de electriciteitswet art 31c, het tegen Voorstel N 2011-523: 04-07-2011 uitrol van slimme meters zit in een serie van wijzingsvoorstellen, in de hoop dat deze 1 april 2013 geldig worden en niet in de la verdwijnen en CBP mag ook weleens het nieuwe marktmodel bekijken.

De EDSN zorgt voor de uitvoering van de C-AR (centraal aansluitregister, tot nov 2011 had elke netwerkbeheerder zijn eigen registratie) welke tot april 2013 nog in een opbouwfase zit, waaronder EAN code, basis informatie van een aansluiting staat en er is ook een aparte vermelding of dit een afname, invoer of combi aansluiting is. Voor de juridische basis van EDSN tot 1 april 2013 moet ik nog eens googlen ..

Wat wel opvalt in de C-AR database dat Enexis mega veel bijzondere aansluiting heeft, zowat hele dorpen (voor iets grotere plaatsen was me de lijst van aansluitingen simpel te lang )

En dat de jaarafrekeningsmaand staat vermeld in het register moet je niet zo blij mee zijn, daar ben ik al achter/ingetrap, voor het bedrijf zitten we bij Oxio, Essent stuurde enkel weken voor de gebruikelijke periodiek, een meterkaart die zeer goed leek op die we standaard ontvangen, met doorgeven van de meterstanden waren we gelijk voor een jaar klant van ze, tot de gebruikelijke meter opnamekaart binnen kwam en we deze twee eens naast elkaar legde, na wat actie zaten we precies een maand later weer bij Oxio. Prive al een andere variant per E-mail van ze gezien
Die energieleveranciers zijn stevig op weg om net zo irritant te worden als de telefoonverkopers ooit, maar dan met een beter timing dank zij het C-AR.
Die netwerkbeheers hebben naast Elektra een hobby "wijzingsvoorstellen schrijven"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

PcDealer

HP ftw \o/

SUNNY NEWS - June 2012 (America):
Micro inverter field testing
One of the many advantages of being a part of the Sunny PRO Club is that members receive advanced units, often for field testing purposes. The most current example of this members-only opportunity is the new Sunny Boy 240 micro inverter, which has been undergoing U.S. field testing following extensive lab and field testing in Europe. Being among the first to install and experience new products and game-changing technology is just one example of the benefits our Sunny PRO Club members receive.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 15-06-2012 07:16 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 07:08
Een vraag, op het moment hebben we dubbeltarief (ferraris).
Voorheen hielden we altijd rekening met de piek en dal uren. Maar nu het PV systeem in gebruik is genomen lijkt het me dat we hier geen rekening meer moeten houden, en dus zoveel mogelijk tijdens de dag situatie de zelf opgewekte stroom gebruiken?

Over 2 weken wordt de ferraris vervangen voor slimme (niet op afstand uitleesbare) meter. Is het nu wijsheid om over te gaan op enkeltarief ? of maakt dit onderaan de streep niets uit?

Verwijderd

wat ga je doen als er 12 september een regering komt die saldering afschaft ?
hoe slim is dat dan allemaal ?
je hebt een dubbel ferraris, als die ook nog 3 fase is, en terugdraait?, dan ben je eigenlijk in pv walhalla.

overweging met de ferraris :
je hebt nu iets wat je nooit meer krijgt, waarom lever je die in ?
welke meerwaarde levert de digitale meter voor jou tov de ferraris ?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pielle007 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:54:
Een vraag, op het moment hebben we dubbeltarief (ferraris).
Voorheen hielden we altijd rekening met de piek en dal uren. Maar nu het PV systeem in gebruik is genomen lijkt het me dat we hier geen rekening meer moeten houden, en dus zoveel mogelijk tijdens de dag situatie de zelf opgewekte stroom gebruiken?
Zo lang je geen 5000 kWh teruglevert gaat dat niet op.

Nog altijd geldt: overdag zo min mogelijk verbruiken (of zo veel mogelijk terugleveren) omdat dat het hoge tarief is. Dus ook met zonnepanelen liever 's nachts de wasmachine aan.

[ Voor 47% gewijzigd door Maasluip op 15-06-2012 09:03 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

dat is niet waar, recentelijk is 31c verandert, je verliest geen enkel recht bij -5000kWh,
en daarboven -5001, gewoon kale leveringsprijs+btw.
enexis slaat onwettige taal uit, trap er niet in.
het verschil tussen hoog en laag is inmiddels ook nihil geworden.
pv stroom is de beste soort, het vermijd vuile inkoop+accijns+btw
zet de natuur (jouw leefomgeving en mijne ook) eens in je financiele balans.
rendementen uit het verleden (pre tvt) zijn een garantie voor de toekomst,
de zon blijft immers schijnen, post tvt kost dagstroom dus niets meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 09:12 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PClop schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:26:
Binnenkort in dit theater, mijn nieuwe setup :P
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/8+2x7.pdf
via EBay http://sv650s.home.xs4all...DSI%20datasheet%20ULX.pdf
voor 700 euro ( nieuw ULX 5400 )

Met een lekker laag redement ( volgens sommige hier ) :X

Ter vervanging van dit http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html
( beide installatie's )
Dat is een flinke installatie! Ook een interessante omvormer, zeker voor die prijs en dan ook nog met 3 MPP's. Ik zie dat de omvormer een enkel fase omvormer is met een maximale stroom (AC) van 23A. Is je hoofdaansluiting geschikt voor een automaat van 25A?

Wat ga je trouwens doen met je bestaande installatie?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:13

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:09:
dat is niet waar, recentelijk is 31c verandert, je verliest geen enkel recht bij -5000kWh,
Ik ga dat intern bij Enexis eens aankaarten, dat is gewoon foutieve informatie wat op de site staat 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• pielle007
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:02:
wat ga je doen als er 12 september een regering komt die saldering afschaft ?
hoe slim is dat dan allemaal ?
je hebt een dubbel ferraris, als die ook nog 3 fase is, en terugdraait?, dan ben je eigenlijk in pv walhalla.

overweging met de ferraris :
je hebt nu iets wat je nooit meer krijgt, waarom lever je die in ?
Ja die ferraris draait terug op beide tellers.
Een klein voordeel zou kunnen zijn ivm de jaarafrekening, en het nauwkeurig kunnen uitlezen van teruglevering.
Verder geen idee.

We hebben een PV systeem van 1920wp, dus ik kom bij echt niet aan die 5000kWh.

Dus jullie advies: alles houden zoals het nu is, en qua gedrag ( hoog / laag tarief) niets veranderen

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-01 22:11
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:02:
Je kunt dan zien welk deel van je eigen zonnestroom je direct zelf verbruikt. Dat inzicht heb ik nu niet.

(Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen, dus ik laat hem voorlopig lekker hangen.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

ik weet uit mijn bemeting van de pv, precies wat de opwek is,
wat de hoofdmeter doet, maakt niet uit, dat is er een afgeleide van.
"is er extra aangevoerd / is er extra teruggeleverd"

voorbeeld : je hebt 1500kWh opgewekt
na een jaar staat de meter op +400kWh
je hebt dus 1100kWh direkt verbruikt.
of dat `direkt direkt` was (pv->koelkast), of `indirekt direkt` (pv->grid->terug koelkast), maakt mij eigenlijk niets uit.
het laatste nieuwtje wat mijn netbeheerder gaf was :
"u krijgt geen updates voor uw meter met de oude meter"
heb ik daar dan behoefte aan vraag ik me af.
ik kan al 25 jaar zonder, en elke update van liander geeft hier altijd oorlog, dus ik vind het prima zo,
ik zie dus de toegevoegde waarde niet van dat getal, het is toch altijd 20-40%

als ik het zou willen weten, kan ik de plugwise modules tussen meter en meterkast installeren,
http://www.plugwise.com/idplugtype-g/stealth
dat kost dan ook niet meteen 8 euro per maand, `en betaalde updates`.
Dus jullie advies: alles houden zoals het nu is, en qua gedrag ( hoog / laag tarief) niets veranderen
ik wil graag weten, wat jij er beter van word, en dan wat jij vind.
niet wat de netbeheerder zegt, want die dient jouw belang niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 09:43 ]

• pielle007
Heb de slimme meter al geannuleerd. Opnieuw aanvragen kan altijd nog.

Verwijderd

je kunt de slimme meter altijd nog nemen, je krijgt hem toch.
maar slimmer is dan je hele meterkast te vernieuwen, met mooi dik koper, en erg veel automaten met aardlek, en een aparte pv was droog keuken etc groep.
overal lekker 6mm2 erin, dan word het wel beter op termijn.
maar voor nu is dat niet nodig.

van 2kWp pv schrikt het grid niet, want dat zou dan ook gelden als men bij een autobedrijf gaat lassen,
ik heb nog nooit een garage de netbeheerder horen bellen, omdat ze wat gaan lassen, en daar hangt meestal ook een ferraris; maar met 3 zonnepanelen moet er ineens een slimme meter hangen ?
wat een onzin

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 09:53 . Reden: ** terrasverwarmeraanmelden.nl ** ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:37:
of dat `direkt direkt` was (pv->koelkast), of `indirekt direkt` (pv->grid->terug koelkast), maakt mij eigenlijk niets uit.
Ik ben daar wel benieuwd naar. En zo heeft iedereen zijn eigen kijk op de zaken :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:35
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatie2012.jpg

Even wat geknutseld in Google Sketchup om te bekijken wat de nog te plaatsen nieuwe zonnepanelen gaan doen betreft schaduwwerking. Het tijdsbestek is van 7:00 tot 20:00u van vandaag. Vanaf 13u komt de schaduw op de lichtkoepels, maar hoe heel erg spannend dat is betreft minder licht... tsja.

Ik denk dat ik twee panelen wat naar voren schuif, minder mooi betreft opstelling van de panelen maar geen schaduw meer op de lichtkoepel van de woonkamer

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:02:
[afbeelding]

Even wat geknutseld in Google Sketchup om te bekijken wat de nog te plaatsen nieuwe zonnepanelen gaan doen betreft schaduwwerking. Het tijdsbestek is van 7:00 tot 20:00u van vandaag. Vanaf 13u komt de schaduw op de lichtkoepels, maar hoe heel erg spannend dat is betreft minder licht... tsja.

[video]

Ik denk dat ik twee panelen wat naar voren schuif, minder mooi betreft opstelling van de panelen maar geen schaduw meer op de lichtkoepel van de woonkamer
minder licht door de lichtkoepels is een persoonlijke keuze.
(mag je zelf iets van vinden.)

geeft het 1ne koepeltje geen schaduw op de panelen?
dat lijk mij erger. (kan ik niet beoordelen of dat zo is.)

heb je er al aan gedacht om de panelen oost-west te leggen en dan een omvormer met 2x een mppt.
of 2 omvormers.
dan blijf je makkelijk een heel eind van de licht koepels af.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• psy

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:09:
Nouja, "slaat onwettige taal uit" zo kan ie wel weer, dit is echt niet bewust zo neergezet.
Heb al contact gehad met een collega van Enexis en dit wordt op korte termijn aangepast.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• JeroenH
Even wat geknutseld in Google Sketchup
Mooi gemaakt, maar volgens mij staan je panelen wel te dicht bij de dakrand...

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:25
Maasluip schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:03:
[...]
...
Nog altijd geldt: overdag zo min mogelijk verbruiken (of zo veel mogelijk terugleveren) omdat dat het hoge tarief is. Dus ook met zonnepanelen liever 's nachts de wasmachine aan.
Vanuit duurzaamheid oogpunt zou ik eerder zeggen: gebruik alles wat je zelf opwekt (dus overdag de wasmachine aan) en minimaliseer 's nachts het verbruik wat je extern moet afnemen (en zeer waarschijnlijk minder duurzaam is).

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Maasluip schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:03:
[...]

Zo lang je geen 5000 kWh teruglevert gaat dat niet op.

Ik ben dat niet met je eens. Wij hebben zo'n digitaal onding hangen die niet automatisch saldeert zoals een Ferraris dat zo mooi kan. Alles wat we direct zelf verbruiken gaat niet langs de meter. Het was altijd het doel om de goedkoopste stroom te gebruiken. Dus 's nachts de vaatwasser aan, zoveel mogelijk in het weekend wassen, want dubbeltarief enzo. Inmiddels is de PV stroom het goedkoopst, dus gaat de vaatwasser overdag aan, als we voldoende produceren. Wassen zoveel mogelijk naar de 2e helft van de middag verplaatsen, want dan is de zonneboiler al warm.

De PV stroom die je meteen verbruikt gaat niet langs de meter, dus daar heeft niemand weet van. Met andere woorden: die stroom pakken ze nooit meer van je af. Ik verwacht dat de wet aangaande terugleveren niet lang meer standhoudt in zijn huidige vorm (onderbuikgevoel, ik heb verder geen aanleiding). Dan kan je alvast maar beter je gedragspatronen laten inslijten.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Petje72
JeroenH schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:14:
[...]

Mooi gemaakt, maar volgens mij staan je panelen wel te dicht bij de dakrand...
Dat valt wel mee, ik heb de binnenmaat van het plat dak getekend. In werkelijkheid is er rondom nog een opstaande rand van 20cm breed en 15cm hoog. Maar dat was net iets teveel tekenwerk :P in de donkere winteravond ga ik alles wel exact en netjes tekenen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

hansdegit schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:22:
[...]
De PV stroom die je meteen verbruikt gaat niet langs de meter, dus daar heeft niemand weet van. Met andere woorden: die stroom pakken ze nooit meer van je af. Ik verwacht dat de wet aangaande terugleveren niet lang meer standhoudt in zijn huidige vorm (onderbuikgevoel, ik heb verder geen aanleiding). Dan kan je alvast maar beter je gedragspatronen laten inslijten.
Heb ook een digitale (domme) meter en heb exact dezelfde instelling. Zelfs met een domme meter help ik op deze manier mee aan een 'smart-grid' door opbrengst en afname op elkaar af te stemmen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:27:
[...]

Je kunt dan zien welk deel van je eigen zonnestroom je direct zelf verbruikt. Dat inzicht heb ik nu niet.

(Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen, dus ik laat hem voorlopig lekker hangen.)
Bedoel je hier niet indirect? Op een slimme meter zie je namelijk alleen wat je netto terug levert. Je verbruik is dan je bruto opbrengst minus je netto teruglevering + wat geleverd wordt door je energie leverancier.
psy schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:09:
[...]

Nouja, "slaat onwettige taal uit" zo kan ie wel weer, dit is echt niet bewust zo neergezet.
Heb al contact gehad met een collega van Enexis en dit wordt op korte termijn aangepast.
Dit vind ik nog erger: als je je er niet van bewust bent wat je schrijft op een website bij een van de grote energieleveranciers dan moet je daar niets schrijven. Dan moet je je eerst maar eens realiseren welke een impact dat heeft: je bewust zijn van het feit dat heel veel mensen het voor waar aannemen dat wat op een website van jullie wordt geschreven ook direct aangenomen wordt want ja Enexis is een groot en bekend bedrijf en die zal het wel juist hebben.
Ik ben het met Eric-Pvt eens dat als je voorwaarden gaat stellen die de bedoeling hebben de wet buiten werking te stellen .............

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 10:39 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:31:
Bedoel je hier niet indirect? Op een slimme meter zie je namelijk alleen wat je netto terug levert. Je verbruik is dan je bruto opbrengst minus je netto teruglevering + wat geleverd wordt door je energie leverancier.
Klopt, en met die gegevens kun je heel eenvoudig uitrekenen wel deel van je opgewekte zonnestroom je zelf, direct, verbruikt hebt. Ik zou dat wel interessante informatie vinden, want ik verwacht dat we er op de langere termijn naartoe gaan dat dat financieel interessant wordt.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:09

ericplan

5180 Wp PV

[afbeelding]

[video]

Ben het met Migjes eens dat je zeker ook moet kijken naar een oost-west plaatsing. Grootste voordeel is dat die systemen vrijwel ballastloos geplaatst kunnen worden. Dat scheelt heel veel werk bij plaatsing, maar ook bij eventuele dakvernieuwing.

Ook een voordeel is dat je de opbrengst over een langer deel van de dag spreidt. Dat maakt het eenvoudiger om zelf zoveel mogelijk van je stroom te gebruiken. Dat zou ooit wel eens handig kunnen zijn als de saldeerregels veranderen.

A'dam PVOutput

• pielle007
Hierbij nog wat foto's van de installatie, hebben ervoor gekozen om over de gevel te gaan met de bekabeling gezien het feit de meterkast in de kelder hangt.

Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/6840/pv2j.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/2508/pv1r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/5103/14604014.jpg

Bij ons in de wijk is in iedergeval meer dan genoeg ruimte voor de panelen. Ben van plan om mezelf op tegeven als ambassadeur bij de gemeente. Zou mooi zijn als daardoor meer mensen gaan volgen.

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/5764/pv5r.jpg

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hansdegit schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:22:
[...]

Goed dan. Even uitgaande van een dubbele meter met terugtelwerk.
Even een paar aannames (vul zelf je eigen cijfers in om het op je situatie te betrekken):
Dagverbruik 4 kWh aan € 0,22 /kWh, nachtverbruik 2 kWh aan € 0,20 /kWh.
Opbrengst PV 10 kWh.

Die dag kost je dan (4 - 10) * 0,22 + 2 * 0,2 = - € 0,92 (krijg je dus terug)

Nu draai je een was die 1 kWh aan stroom kost.
Als je dat overdag doet: (4 + 1 - 10) * 0,22 + 2 * 0,2 = - € 0,60 (krijg je dus terug)
Als je dat 's nachts doet: (4 - 10) * 0,22 + (2 + 1) * 0,2 = - € 0,72 (krijg je dus terug)

Noem me maar achterlijk, maar zolang nachtstroom goedkoper is kun je volgens mij financieel gezien nog altijd beter nachtstroom gebruiken.
rube schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:16:
[...]

Vanuit duurzaamheid oogpunt zou ik eerder zeggen: gebruik alles wat je zelf opwekt (dus overdag de wasmachine aan) en minimaliseer 's nachts het verbruik wat je extern moet afnemen (en zeer waarschijnlijk minder duurzaam is).
Dan mag je me uitleggen waarom nachtstroom minder duurzaam is dan dagstroom. Want alles wat je overdag verbruikt moet opgewekt worden. En het maakt niet uit of jij of ik PV op het dak hebben liggen, want als je minder verbruikt werkt de PV niet minder hard, dan werkt de elektriciteitscentrale minder hard. Wat dat betreft maakt het absoluut niet uit of je overdag of 's nachts stroom verbruikt.

Het enige argument is "is nachtstroom duurzaamer dan dagstroom". Volgens mij wordt de hele keten duurzamer als de pieken en dalen lager zijn. Dat betekent nog altijd: meer nachtstroom verbruiken.

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:20
JeroenH schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:32:
[...]
Klopt, en met die gegevens kun je heel eenvoudig uitrekenen wel deel van je opgewekte zonnestroom je zelf, direct, verbruikt hebt. Ik zou dat wel interessante informatie vinden, want ik verwacht dat we er op de langere termijn naartoe gaan dat dat financieel interessant wordt.
of je regelt het zelf en hangt er een meter tussen die je aan alle kanten kan loggen en bekijken. Heb er hier twee hangen om de PV-installaties te monitoren op 3-fase, maar je kan ze thuis tussen de meter en je verdeler hangen.

oh ja, het is niet goedkoop. maar wel helemaal van jou.

• Petje72
migjes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:09:
[...]

minder licht door de lichtkoepels is een persoonlijke keuze.
(mag je zelf iets van vinden.)

geeft het 1ne koepeltje geen schaduw op de panelen?
dat lijk mij erger. (kan ik niet beoordelen of dat zo is.)

heb je er al aan gedacht om de panelen oost-west te leggen en dan een omvormer met 2x een mppt.
of 2 omvormers.
dan blijf je makkelijk een heel eind van de licht koepels af.
Dat 1ne lichtkoepeltje (boven toilet) geeft bijna geen schaduw op de panelen. in de zomermaanden na 15u net een rand van 90cm breed en 10cm hoog of zo, dat verlies neem ik.

oost-west zal ik eens over nadenken, er komt misschien een SB3000TL-21, die heeft twee MPP's, kan ik de "oude" 6 panelen op 1 MPP doen op Zuid en de nieuwe op oost-west. Zou dat een goed rendement hebben. Zowel oost als west kant is vrij, geen bomen of huizen ofzo in de buurt.

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:46:
[...]

Dat 1ne lichtkoepeltje (boven toilet) geeft bijna geen schaduw op de panelen. in de zomermaanden na 15u net een rand van 90cm breed en 10cm hoog of zo, dat verlies neem ik.

oost-west zal ik eens over nadenken, er komt misschien een SB3000TL-21, die heeft twee MPP's, kan ik de "oude" 6 panelen op 1 MPP doen op Zuid en de nieuwe op oost-west. Zou dat een goed rendement hebben. Zowel oost als west kant is vrij, geen bomen of huizen ofzo in de buurt.
een paar oost-west tipjes zijn wel op zijn plaats.

1 omvormer heeft voordelen.
zowel aansluit technisch als opbrengst.

de stelling op het forum is bij oost-west de hoek zo plat mogelijk.
(ik begin hier steeds meer over te twijfelen of dat wel zo is, maar met je plat dak maakt dat niet uit.)

horizon vervuiling speelt een stuk zwaarder mee.
(ik zie elke mooie ochtend de kerktoren dip in mijn opbrengsten.)

je kunt vrij straffeloos je omvormer onder dimensioneren.
hoewel je dakje niet zo heel groot is.

sucses we horen het wel.

edit:
kijk ook eens naar een power-one of iets anders.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• rube
Maasluip schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:42:
[...]
Dan mag je me uitleggen waarom nachtstroom minder duurzaam is dan dagstroom. Want alles wat je overdag verbruikt moet opgewekt worden. En het maakt niet uit of jij of ik PV op het dak hebben liggen, want als je minder verbruikt werkt de PV niet minder hard, dan werkt de elektriciteitscentrale minder hard. Wat dat betreft maakt het absoluut niet uit of je overdag of 's nachts stroom verbruikt.

Het enige argument is "is nachtstroom duurzaamer dan dagstroom". Volgens mij wordt de hele keten duurzamer als de pieken en dalen lager zijn. Dat betekent nog altijd: meer nachtstroom verbruiken.
Wat ik overdag opwek hoeft niet door een energiecentrale opgewekt te worden.
Als ik 's nachts niets gebruikt hoeft het niet door een energiecentrale opgewekt te worden.
Per saldo, geen energie centrale nodig.

Als ik 's nachts stroom verbuikt MOET dat ergens anders opgewekt worden. En dat kan van een windmolen zijn een waterkracht centrale maar het moet in ieder geval van verder komen (met verliezen) en in het ergste geval een niet duurzame energiecentrale
Per saldo, mogelijk een energie centrale nodig (en zeker als steeds meer mensen PV hebben liggen gaat dit meer op).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rube schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:01:
[...]

Wat ik overdag opwek hoeft niet door een energiecentrale opgewekt te worden.
Als ik 's nachts niets gebruikt hoeft het niet door een energiecentrale opgewekt te worden.
Per saldo, geen energie centrale nodig.

Als ik 's nachts stroom verbuikt MOET dat ergens anders opgewekt worden. En dat kan van een windmolen zijn een waterkracht centrale maar het moet in ieder geval van verder komen (met verliezen) en in het ergste geval een niet duurzame energiecentrale
Per saldo, mogelijk een energie centrale nodig (en zeker als steeds meer mensen PV hebben liggen gaat dit meer op).
En als je overdag stroom verbruikt moet dat ook ergens anders opgewekt worden. Want we hebben het over de huidige situatie waar PV nog lang niet al het stroomverbruik dekt. Dus als je overdag stroom verbruikt moet die centrale ook harder draaien.

En omdat stroomverbruik overdag nog altijd meer is dan 's nachts is het argument dat je een extra energiecentrale nodig hebt ook niet geldig. Ik weet niet hoeveel minder stroom er 's nachts nodig is, maar volgens mij is dat toch behoorlijk wat.

• rube
Maasluip schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:10:
[...]

En als je overdag stroom verbruikt moet dat ook ergens anders opgewekt worden. Want we hebben het over de huidige situatie waar PV nog lang niet al het stroomverbruik dekt. Dus als je overdag stroom verbruikt moet die centrale ook harder draaien.

En omdat stroomverbruik overdag nog altijd meer is dan 's nachts is het argument dat je een extra energiecentrale nodig hebt ook niet geldig. Ik weet niet hoeveel minder stroom er 's nachts nodig is, maar volgens mij is dat toch behoorlijk wat.
Op dit moment dek ik MIJN stroomverbruik overdag wel aardig af. Dat hoeft dus NIET ergens anders opgewekt te worden. Dat dit nog niet overal zo is is duidelijk en daarom begrijp ik je stelling wel, maar op den duur moeten we denk ik er toch naar toe om gebruik af te stemmen op beschikbaarheid.

En uit principe gebruik ik zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom ook zelf en laat ik het niet weglekken naar de buren. Ik ga ook mijn tomaten die ik zelf kweek niet aan de buren geven om vervolgens tomaten voor mijzelf bij de supermarkt te kopen.

• Petje72
Migjes en Ericplan, bedankt voor de tip. Ik heb weer even wat geknutseld. is dit een beetje een goed opstelling? in de tekening staan de oost-west panelen nog onder een hoed van 30 graden, maar lager zou beter zijn, 10 a 15% ??

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatieoost-west-e1339751833887.jpg

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:27:
Migjes en Ericplan, bedankt voor de tip. Ik heb weer even wat geknutseld. is dit een beetje een goed opstelling? in de tekening staan de oost-west panelen nog onder een hoed van 30 graden, maar lager zou beter zijn, 10 a 15% ??

[afbeelding]

[video]
ehh geen idee.
teken eens in waar zuid/noord/oost/west eigenlijk is.

zo als je het nu doet heb je 3x mppt nodig.

edit:
als je de oude set nu ook eens naar oost of west zet.
en de nieuwe de andere kant op.

kun je ook nummers bij de panelen zetten, praat makkelijker.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 15-06-2012 11:39 ]

Verwijderd

enexis vervult een maatschappelijke functie, en als iemand -5001kWh wil afrekenen via de opname van enexis, en een rechtzaak aanspant, dan verliest enexis in 1 seconde.
dus wat ik zeg klopt, met de wet in de hand, en een printje van de enexis site.
het zou dus gisteren al aangepast moeten zijn conform huidige wet en regelgeving,
en had ik dit ook niet hoeven zeggen.
al die miljoenen die miljoenen betalen verwachten beter van hun netbeheerder,
ze betalen er immers voor, meetdienst bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 11:44 ]

• Petje72
migjes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:32:
[...]

ehh geen idee.
teken eens in waar zuid/noord/oost/west eigenlijk is.

zo als je het nu doet heb je 3x mppt nodig.

edit:
als je de oude set nu ook eens naar oost of west zet.
en de nieuwe de andere kant op.

kun je ook nummers bij de panelen zetten, praat makkelijker.
8)7 oeps, dat je oost en west door elkaar kon gebruiken op 1 MPP. Duhh. Staj ik doe dit ook tussen andere werkzaamheden door, ben er niet altijd bij met mijn hoofd.

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:43:
[...]

8)7 oeps, dat je oost en west door elkaar kon gebruiken op 1 MPP. Duhh. Staj ik doe dit ook tussen andere werkzaamheden door, ben er niet altijd bij met mijn hoofd.
rustig aan, haast is een slechte raadgever. ;)
goeie plannen hebben net zoals kaas/wijn etc.. tijd nodig om te rijpen.

(mischien het klemmetje van het petje wat losser zetten. >:) )

Verwijderd

http://www.liander.nl/lia...diensten/meetdienst_E.htm -> tab kosten
wat staat daar nou onderaan ?
Maandopname productie eigen opwek
26,4160
aaaai
meetdienst opwek-jaar ook een knaak per maand voor opwek ?
wie weet het wetsartikel waarin dit is beschreven ?
ik heb namelijk geen keuze in netbeheerder, ik zit bij liander,
maar gelukkig nog wel een ferraris

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:04
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:27:
De panelen staan erg dicht bij de dakrand. Officieel moet de afstand tot de rand op een plat dak evenveel zijn als de hoogte die de panelen uitsteken. Dan mag het vergunningsvrij. Dus zet je ze in een hoek van 10 graden dan mogen ze dichter bij de rand dan in een hoek van 40 graden.
Natuurlijk kan je ze ook gewoon neerleggen en gewoon afwachten of er een handhaver langskomt...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 19:23

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:50:
http://www.liander.nl/lia...diensten/meetdienst_E.htm -> tab kosten
wat staat daar nou onderaan ?
Maandopname productie eigen opwek
26,4160
aaaai
meetdienst opwek-jaar ook een knaak per maand voor opwek ?
wie weet het wetsartikel waarin dit is beschreven ?
ik heb namelijk geen keuze in netbeheerder, ik zit bij liander,
maar gelukkig nog wel een ferraris
Lees je altijd maar selectief?

En er staat ook nog een verwijzing naar de herkomst in het tekstje boven de tabel.

Maar als je een productiemeter hebt uit de subsidie tijd is het welliswaar logisch dat men daar extra kosten in rekening voor brengt toch? Tis gewoon een extra meter voor hun.

Dit geldt niet voor als je een 4-standen/slimme meter hebt... maar happy bashing zou ik zeggen :>

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Houtkern schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:03:
[...]

De panelen staan erg dicht bij de dakrand. Officieel moet de afstand tot de rand op een plat dak evenveel zijn als de hoogte die de panelen uitsteken. Dan mag het vergunningsvrij. Dus zet je ze in een hoek van 10 graden dan mogen ze dichter bij de rand dan in een hoek van 40 graden.
Natuurlijk kan je ze ook gewoon neerleggen en gewoon afwachten of er een handhaver langskomt...
In de praktijk komen de handhavers / gemeente alleen langs als de buren er een probleem van maken.

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Hoe zit het dan met een opstaande rand rond je dak?
Stel.. Je hebt een opstaande rand van 20cm rond je dak, en de hoogte van het paneel is 50cm. Houd dat dan in dat je het paneel 30 cm vanaf de buitenzijde van de dakrand mag plaatsen?

• JeroenH
Barrycade schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:06:
In de praktijk komen de handhavers / gemeente alleen langs als de buren er een probleem van maken.
En daarom is natuurlijk één van de eerste stappen met je (achter)buren gaan praten. Je mooie Sketchup tekeningen helpen daar zeker bij. Print er eentje uit met het perspectief van de betreffende buurman en dan hoef je achteraf geen problemen te verwachten.

• Petje72
[...]

Buren hebben een zelfde garage als ons er tegenaan liggen en we hebben geen directe achterburen. Iedereen vind alles goed dus dat is wel fijn. Vanaf de openbare weg zie er niks van, we liggen een flink van de weg af en een stuk hoger, 1,50 meter zoiets.

EDIT 12:43u: foto toen de 6 panelen werden geinstalleerd in januari 2011. Kan je beetje de echte situatie/ligging bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2011/01/IMG_4198-300x225.jpg

EDIT 12:32u: ik heb een soort kompas in de tekening gezet en twee panelen op West gezet. Ik denk zelf dat dit niet echt optimaal is, ik kan zo geen 7 of 6 nieuwe panelen kwijt en als ik ze evenredig aan de dakrand leg liggen ze veel West-Noord. Tijdstip schaduw op tekening is 17:02u vandaag
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatieOost2-e1339756251977.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Petje72 op 15-06-2012 12:45 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

2 Panelen totaal uit de richting lijkt me niet optimaal. Kun je dan niet beter 1 paneel minder doen?

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 15-06-2012 12:46 ]

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:24:
EDIT 12:32u: ik heb een soort kompas in de tekening gezet en twee panelen op West gezet. Ik denk zelf dat dit niet echt optimaal is, ik kan zo geen 7 of 6 nieuwe panelen kwijt en als ik ze evenredig aan de dakrand leg liggen ze veel West-Noord. Tijdstip schaduw op tekening is 17:02u vandaag
a dat maakt een hoop duidelijk.

als je alle panelen nu eens zet zoals de 2 schuinen.
dan haal je waarschijnlijk 18 panelen.

je hoeft nu geen ruimte tussen setjes panelen te houden. ;)

• Petje72
migjes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:54:
[...]

a dat maakt een hoop duidelijk.

als je alle panelen nu eens zet zoals de 2 schuinen.
dan haal je waarschijnlijk 18 panelen.

je hoeft nu geen ruimte tussen setjes panelen te houden. ;)
Ik heb net 5 stuks op West gezet..

Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatieWest-e1339757585794.jpg

Maar ik snap het even niet, waarom hoeft de hoek van panelen op West (of Oost) minder te zijn dan 30 graden ? De zon staat in het oosten en westen toch ook nog eens lager dan zuid? Onder welke hoek kan ik ze het monteren dan? 15% dan ga ik eens tekening maken met alles op West

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 12:57:
[...]

[afbeelding]

Maar ik snap het even niet, waarom hoeft de hoek van panelen op West (of Oost) minder te zijn dan 30 graden ? De zon staat in het oosten en westen toch ook nog eens lager dan zuid? Onder welke hoek kan ik ze het monteren dan? 15% dan ga ik eens tekening maken met alles op West
de juiste hoek bepalen we wel als we weten hoeveel ruimte er is.
ga eerst maar eens uit van 15 graden.

maak hem eens af met de panelen naar oost.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

[afbeelding]

Waarom zou je ze op west zetten als je ze ook 90 graden kan draaien en op zuid kan zetten?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:40
[...]

[afbeelding]

Zo heeft dat Oost-West toch geen zin, joh. Je hebt nu net zoveel panelen ingetekend als je eerst al had, alleen waren alle panelen toen veel mooier op zuid. Volgens mij heeft O-W alleen zin als je dan ook (veel) meer panelen kwijt kan.

• migjes
c70070540 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:00:
[...]

Waarom zou je ze op west zetten als je ze ook 90 graden kan draaien en op zuid kan zetten?
je kunt dan de panelen zonder tussen ruimte tegen elkaar aan zetten.
dus je dak voller leggen.

ook heb je in de zomer lagere dagen als wat een zuid set aan kan.
door ze oost-west te leggen pak je dat ook nog mee.

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

Ik zie een prachtige Oost-West opstelling. Kan je twee keer zoveel op je dak kwijt.
Ga eens op je rug liggen met je voeten naar het westen op het moment dat de zon in het oosten opkomt. Wanneer denk je dat je de zon eerder ziet als je een kussentje onder je hoofd hebt of als je het zonder kussentje doet? Niet in slaap vallen hoor! Daarom doe je een kleinere hellingshoek als meer van de zuid afraakt.

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:13:
[...]

Ik zie een prachtige Oost-West opstelling. Kan je twee keer zoveel op je dak kwijt.
Ga eens op je rug liggen met je voeten naar het westen op het moment dat de zon in het oosten opkomt. Wanneer denk je dat je de zon eerder ziet als je een kussentje onder je hoofd hebt of als je het zonder kussentje doet? Niet in slaap vallen hoor! Daarom doe je een kleinere hellingshoek als meer van de zuid afraakt.
jep daar zijn we mee bezig.

maar de kleinere hellingshoek, die is voor mij niet een uitgesproken zaak.
het hoogste opbrengst punt meer naar de ochtend voor oost en meer naar de avond voor west.
betekend ook dat je meer Wp op een omvormer kunt zetten.
(je kunt dan de omvormer nog verder onder dimensioneren als op zuid.)

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:18:
[...]

jep daar zijn we mee bezig.

maar de kleinere hellingshoek, die is voor mij niet een uitgesproken zaak.
het hoogste opbrengst punt meer naar de ochtend voor oost en meer naar de avond voor west.
betekend ook dat je meer Wp op een omvormer kunt zetten.
(je kunt dan de omvormer nog verder onder dimensioneren als op zuid.)
Er is nog wel een reden waarom je bij Oost West kleiner moet gaan als 20 graden en dus zeker geen 30: schaduw van elkaar. Je panelen liggen namelijk nog steeds niet plat. Een significant deel van de dag kan dan bij lager staande zon in voor en najaar schaduw van de ene rij panelen op de andere panelen komen. En daar is het je nu juist om te doen: zoveel mogelijk licht als de zon in Oost of West staat.

• psy

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:42:
[...]

enexis vervult een maatschappelijke functie, en als iemand -5001kWh wil afrekenen via de opname van enexis, en een rechtzaak aanspant, dan verliest enexis in 1 seconde.
dus wat ik zeg klopt, met de wet in de hand, en een printje van de enexis site.
het zou dus gisteren al aangepast moeten zijn conform huidige wet en regelgeving,
en had ik dit ook niet hoeven zeggen.
al die miljoenen die miljoenen betalen verwachten beter van hun netbeheerder,
ze betalen er immers voor, meetdienst bijvoorbeeld.
Enexis rekent helemaal niks af behalve vastrecht dus dit hele verhaal is in feite een verantwoordelijkheid van de leverancier. Enexis kan standen zelf opnemen en doorgeven aan de leverancier maar de afrekening van het leveringsdeel ligt toch echt bij de leverancier.

Enfin, de tekst is nu aangepast want het was natuurlijk wel fout. Als een netbeheerder het vermeld moet het wel kloppen.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-01 13:44
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:13:
[...]

Vergeten we niet dat de onderste zes er al staan, en deze waarschijnlijk niet verplaats kunnen/willen worden? Het gaat om de opstelling van de nieuwe 7 stuks.

• Petje72
Snowmiss schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:49:
[...]

Vergeten we niet dat de onderste zes er al staan, en deze waarschijnlijk niet verplaats kunnen/willen worden? Het gaat om de opstelling van de nieuwe 7 stuks.
alles kan verzet en aangepast worden :) als het moet zet ik gewoon de zaag in de bestaande frames zodat de panelen op 15graden staan. Ben nu aan het oost-west tekenen :9

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar dat pannendak van waar je foto hebt genomen is niet van jou?

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Vraagje:

Mijn dak staat op zuid-west-west en heeft volgens mij een hoek van 35 graden. Schaduw is er hooguit van de schoorsteen.
Mijn jaarverbruik is ongeveer 2500 KwH. Hoeveel Wp kan ik dan het beste op mijn dak leggen?

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:38:
[...]

Er is nog wel een reden waarom je bij Oost West kleiner moet gaan als 20 graden en dus zeker geen 30: schaduw van elkaar. Je panelen liggen namelijk nog steeds niet plat. Een significant deel van de dag kan dan bij lager staande zon in voor en najaar schaduw van de ene rij panelen op de andere panelen komen. En daar is het je nu juist om te doen: zoveel mogelijk licht als de zon in Oost of West staat.
dat is dan allen bij een plat dak configuratie.

ik zelf heb nu 1710Wp op oost 45 graden.
en straks leg ik der 1900Wp op west bij, ook 45 graden.
en dan kan oost-west met grotere hoek ook. ;)

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:02:
[...]

alles kan verzet en aangepast worden :) als het moet zet ik gewoon de zaag in de bestaande frames zodat de panelen op 15graden staan. Ben nu aan het oost-west tekenen :9
met de info die ik nu van je krijg gaat dat hem niet worden.
huis staat in de weg (horizonvervuiling) :-(

• Petje72
migjes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:20:
[...]

met de info die ik nu van je krijg gaat dat hem niet worden.
huis staat in de weg (horizonvervuiling) :-(
Daar kom ik nu ook achter, ik kan ook met huis verplaatsten of wat draaien, haha. Ik had dit nu even bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatieoostwest15graden-e1339762818139.jpg
die twee panelen die om 8:00u vol in de schaduw staan worden smiddags mooi beschenen. Toch 14 panelen zo. Mijn bestaande 6 gooi op oost en kan dan 8 nieuwe op west plaatsen. Op zich lijkt het me een interessant experiment. 1 jaar Oost-West gaan draaien en dan 1 jaar alles op Zuid-Zuid-West (zoals de 6 panelen van nu staan) en dan de boel vergelijken (rekeninghoudend met het aantal zonuren)

[ Voor 22% gewijzigd door Petje72 op 15-06-2012 14:26 ]

• migjes
Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:23:
[...]

Daar kom ik nu ook achter, ik kan ook met huis verplaatsten of wat draaien, haha. Ik had dit nu even bedacht:
[afbeelding]
die twee panelen die om 8:00u vol in de schaduw staan worden smiddags mooi beschenen.
ja daar zat ik ook aan te denken.
je kunt de 6 oude panelen ook richting noord-oost zetten.
en dan zover mogelijk naar achter zetten.
dan valt de schaduw wel mee.

met de nieuwe panelen een stuk of 10 richting zuid-west.

(kun je niks boven op dak doen?)

edit:
zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/petje1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-06-2012 14:41 ]

• Petje72
migjes schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:31:
[...]

ja daar zat ik ook aan te denken.
je kunt de 6 oude panelen ook richting noord-oost zetten.
en dan zover mogelijk naar achter zetten.
dan valt de schaduw wel mee.

met de nieuwe panelen een stuk of 10 richting zuid-west.

(kun je niks boven op dak doen?)
jij denkt goed mee d:)b ik ga de komende dagen eens flink puzzelen. En op het dak kan ik nog 3 panelen in landscape kwijt onder de dakkapel (ja, die is er nog niet ingetekend ;) ) Maar ik moet ook niet gaan doorslaan, moet toch een beetje aan de portemonee denken en mijn lieve vrouw moet het ook eens zijn met alle plannen

Verwijderd

@petje, if i were you :
oost pannendak volgooien aan de nok een rij
zuidwest platdak volgooien zoals er nu al wat staan.
de eerste 2 paneeltjes vanaf het huis, op een andere omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 14:46 ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Timrek schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:17:
Vraagje:

Mijn dak staat op zuid-west-west en heeft volgens mij een hoek van 35 graden. Schaduw is er hooguit van de schoorsteen.
Mijn jaarverbruik is ongeveer 2500 KwH. Hoeveel Wp kan ik dan het beste op mijn dak leggen?
Zo veel als je kwijt kan....
Even zonder dollen, het hangt van veel dingen af. Waar staat jouw dak? Check www.sideria.nl voor de instraling, dan kan je ook een beetje bekijken wat de opbrengst zal zijn.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Petje72
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:44:
@petje, if i were you :
oost pannendak volgooien aan de nok een rij
zuidwest platdak volgooien zoals er nu al wat staan.
de eerste 2 paneeltjes vanaf het huis, op een andere omvormer.
oost pannendak is aan de straatkant, moet ik vergunning voor aanvragen |:( Ik hou ook liever alles aan de achterkant.

Verwijderd

Petje72 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:48:
[...]

oost pannendak is aan de straatkant, moet ik vergunning voor aanvragen |:( Ik hou ook liever alles aan de achterkant.
Geen bouwvergunning nodig

U hebt geen bouwvergunning nodig als u zich houdt aan de volgende regels:
1.de zonnecollector of het zonnepaneel moet op of aan een bouwwerk worden geplaatst.
2.de zonnecollector of het zonnepaneel moet bedoeld zijn voor de energie- of warmtevoorziening van het bouwwerk waarop of waaraan het is geplaatst. Het is ook toegestaan om een collector of een paneel op of aan een bouwwerk te plaatsen ten dienste van een ander op het perceel aanwezig bouwwerk. Zo is een zonnepaneel op een garage (onder voorwaarden) ook bouwvergunningsvrij als het stroom opwekt voor de woning op hetzelfde perceel.
3.de collector of het paneel moet een geheel vormen met de installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet de installatie in het betreffende bouwwerk worden geplaatst.
4.komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven.
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst.
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat.
5.komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als die hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn.
• de hellingshoek van de collector of het paneel niet meer dan 35° mag zijn.
6.de collector mag niet geplaatst worden bij een monument of in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht.

• Petje72
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:57:
[...]

Geen bouwvergunning nodig

U hebt geen bouwvergunning nodig als u zich houdt aan de volgende regels:
1.de zonnecollector of het zonnepaneel moet op of aan een bouwwerk worden geplaatst.
2.de zonnecollector of het zonnepaneel moet bedoeld zijn voor de energie- of warmtevoorziening van het bouwwerk waarop of waaraan het is geplaatst. Het is ook toegestaan om een collector of een paneel op of aan een bouwwerk te plaatsen ten dienste van een ander op het perceel aanwezig bouwwerk. Zo is een zonnepaneel op een garage (onder voorwaarden) ook bouwvergunningsvrij als het stroom opwekt voor de woning op hetzelfde perceel.
3.de collector of het paneel moet een geheel vormen met de installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet de installatie in het betreffende bouwwerk worden geplaatst.
4.komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven.
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst.
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat.
5.komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als die hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn.
• de hellingshoek van de collector of het paneel niet meer dan 35° mag zijn.
6.de collector mag niet geplaatst worden bij een monument of in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht.
ow, dat wis ik niet, bedankt voor de tip. Maar ja, toch wil ik de voorkant panelen vrij houden. Ik kan aan de achterkant voldoende panelen leggen voor ons kompleet jaarverbruik en dan leveren we nog een beetje extra terug straks.

Verwijderd

ok, heatpipes dan ? ;-)
je weet toch dat je verloren verslaafd bent na het eerste setje, en dus altijd meer wilt ?
en dat uiteindelijk je vrouw de laatste 4 paneeltjes gaat bijbestellen, omdat ze stiekum ook liever schoenen koopt dan afstort bij de kolenboer ?

• psy

psy

Net even via Belgie terug naar huis gereden. Valt toch op hoe vol daar sommige daken staan. >18 panelen heb ik vaker geteld. Als er iets ligt, liggen er meteen een heleboel.
Valt Nederland helaas wel een beetje bij in het niet.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
psy schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:37:
Net even via Belgie terug naar huis gereden. Valt toch op hoe vol daar sommige daken staan. >18 panelen heb ik vaker geteld. Als er iets ligt, liggen er meteen een heleboel.
Valt Nederland helaas wel een beetje bij in het niet.
Daar zit het ook in het lage (6%) tarief. Hier in het hoge (straks 21%).

TheS4ndm4n#1919

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 14:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

En subsidies. Ja, ik wou al niets zeggen maar hoe hier sommige bezig zijn met 3 of 5 paneeltjes te leggen heb ik toch mijn bedenkingen :)

Zelf heb ik 10290wp liggen en dat gaat mooi vooruit.
De meeste gezinnen hebben 4wp a 5wp liggen.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

@oost / west

Stel ik zou naar mijn dak kijken: 3,8m x 5,4m
Daarop gaan 8 panda 265wp met een opbrengstfactor van 0.95 levert dat 2014 kWh per jaar op.

In oost/west zou ik (stel dat ze verkrijgbaar zouden zijn) 10 stuks panda 315 (1,95 x 0,99m) panelen kunnen plaatsen. Dat levert dan op bij 15 graden tilt -> prod. factor 0,8 (! hoger dan het diagram al!) 2520 kWh per jaar op.

Dus 506 kWh extra, in procenten 25 %, terwijl je wel 1030 Wp extra installeren moet (49% extra).
Ook ben je verplicht een dual tracker omvormer in te zetten (duurder).

Volgens mij is oost/west iets dat je alleen doet als het noodzakelijk is vanwege het beschikbare (zadel)dak of omdat je absoluut die productie nodig hebt. Eventueel kan de maximale dakbelasting een factor zijn.
De productie is in ieder geval financieel duidelijk minder rendabel dan een zuid systeem. Overigens ook energetisch.

(btw: de 265 en de 315 panelen hebben een gelijke efficiency)
Of ik zou maximaal panelen moeten willen verkopen, maar zo ben ik dan niet.

Gewoon om ook even de andere kant te belichten.

• RocketKoen
multipasser schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:49:
En subsidies. Ja, ik wou al niets zeggen maar hoe hier sommige bezig zijn met 3 of 5 paneeltjes te leggen heb ik toch mijn bedenkingen :)

Zelf heb ik 10290wp liggen en dat gaat mooi vooruit.
De meeste gezinnen hebben 4wp a 5wp liggen.
4-5Wp is een rekenmachine :P

TheS4ndm4n#1919

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

PcDealer

HP ftw \o/

rube schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:18:
[...]

Op dit moment dek ik MIJN stroomverbruik overdag wel aardig af. Dat hoeft dus NIET ergens anders opgewekt te worden. Dat dit nog niet overal zo is is duidelijk en daarom begrijp ik je stelling wel, maar op den duur moeten we denk ik er toch naar toe om gebruik af te stemmen op beschikbaarheid.
In de winter ook?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

@PCdealer: niet van die moeilijke vragen....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 18:40 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:07:
@oost / west

Stel ik zou naar mijn dak kijken: 3,8m x 5,4m
Daarop gaan 8 panda 265wp met een opbrengstfactor van 0.95 levert dat 2014 kWh per jaar op.

In oost/west zou ik (stel dat ze verkrijgbaar zouden zijn) 10 stuks panda 315 (1,95 x 0,99m) panelen kunnen plaatsen. Dat levert dan op bij 15 graden tilt -> prod. factor 0,8 (! hoger dan het diagram al!) 2520 kWh per jaar op.

Dus 506 kWh extra, in procenten 25 %, terwijl je wel 1030 Wp extra installeren moet (49% extra).
Ook ben je verplicht een dual tracker omvormer in te zetten (duurder).

Volgens mij is oost/west iets dat je alleen doet als het noodzakelijk is vanwege het beschikbare (zadel)dak of omdat je absoluut die productie nodig hebt. Eventueel kan de maximale dakbelasting een factor zijn.
De productie is in ieder geval financieel duidelijk minder rendabel dan een zuid systeem. Overigens ook energetisch.

(btw: de 265 en de 315 panelen hebben een gelijke efficiency)
Of ik zou maximaal panelen moeten willen verkopen, maar zo ben ik dan niet.

Gewoon om ook even de andere kant te belichten.
Helemaal mee eens.

Doe mij maar 12 van die Panda 315's... het hoogste wat ik tot nu toe beschikbaar heb gezien is 285Wp uit zo'n 2x1m plak... :/

• Tommybear1979
  • Laatst online: 13-12-2023
[...]

Stel.. Je hebt een opstaande rand van 20cm rond je dak, en de hoogte van het paneel is 50cm. Houd dat dan in dat je het paneel 30 cm vanaf de buitenzijde van de dakrand mag plaatsen?

• MikeWazowski
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

Tommybear1979 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:20:
Zie het antwoord van Renoman_ een paar posts hierboven!

• Oilmover
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 21:59
Vandaag de order geplaatst voor onze panelen. :)
6 x suntech 245wp, SMA Sunny Boy 1200 met piggy back en de Sunny Beam.
Als alles goed gaat is het a.s. woensdag in huis.
Kunnen we gaan klussen. :*)

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:33
Ik keek vandaag naar boven in Rotterdam CS, en mijn oog viel op een hele trits inverters aan het dak, die blijkbaar bij het zonnedak horen. Zo te zien zit elke strook glas over de breedte in een string op de eigen inverter.
Ik had gedacht dat ze een of ander superspeciale inverter zouden gebruiken, maar blijkbaar is voor een boel kleinere gekozen (5 kW? per inverter oid?
Afbeeldingslocatie: http://www.duijn.info/NSb.jpg)

• RocketKoen
duinsel schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:59:
Ik keek vandaag naar boven in Rotterdam, en mijn oog viel op een hele trits inverters aan het dak, die blijkbaar bij het zonnedak horen. Zo te zien zit elke strook glas over de breedte in een string op de eigen inverter.
Ik had gedacht dat ze een of ander superspeciale inverter zouden gebruiken, maar blijkbaar is voor een boel kleinere gekozen (5 kW? per inverter oid?
[afbeelding])
Als je iets kan gebruiken dat gemaakt wordt met massa-productie, is dat meestal goedkoper dan iets speciaal op maat laten maken?

TheS4ndm4n#1919

• JeroenH
Oilmover schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:49:
Gefeliciteerd! Ga je dan je naam eer aan doen? Moving away from oil? (Hoewel in Nederland niet veel of geen elektriciteit met oliestook wordt opgewekt. Je zult dan toch moeten denken aan geen of minder autokilometers o.i.d.)

• Oilmover
@JeroenH
Moving away from oil wordt moeilijk als je op een olie terminal werkt.
Maar probeer wel zo energie zuinig en groen te zijn als het kan.

Verwijderd

duinsel schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:59:
Ik keek vandaag naar boven in Rotterdam, en mijn oog viel op een hele trits inverters aan het dak, die blijkbaar bij het zonnedak horen. Zo te zien zit elke strook glas over de breedte in een string op de eigen inverter.
[afbeelding])
Power one 5 of 6 Kw

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-01 17:28
Slimme meter verkeerd aangesloten geen leuke combi met zonnepanelen...... Oeps :(

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oilmover schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:49:
Congratz!

Na lang dubben heb ik vandaag 5x Canadian solar 240wp met sma sunny boy 1200 besteld.
Zat nog te twijfelen om de monitoring met een sunny beam te doen. Gezien de prijs ga ik het eerst proberen met de Youless :)

can't wait...

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Oilmover
revolution-nl schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:04:
[...]

Congratz!

Na lang dubben heb ik vandaag 5x Canadian solar 240wp met sma sunny boy 1200 besteld.
Zat nog te twijfelen om de monitoring met een sunny beam te doen. Gezien de prijs ga ik het eerst proberen met de Youless :)

can't wait...
Jij ook gefeliciteerd met je aanschaf van Canadians.
De sunny beam is inderdaad niet goedkoop maar wel handig denk ik.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
[...]

[afbeelding]

Dat snap ik even niet, waarom alles op west?
Beter dan alles op zuid.
En schaduw op de lichtkoepel is cenk ik niet erg, als je van binnen maar niet tegen de panelen aankijkt.
En als iedereen alles goed vindt, kun je de buurman ook vragen of je panelen (deels?) op hun dak mogen staan. Dan kunnen er misschien 3 naast elkaar op zuid, en kun je de panelen makkelijk kwijt.

Voor de lichtkoepels moet je misschien eens nagaan wat hun bijdrage aan de gewenste temperatuur is, in de zomer er de winter...

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:13

bladebla

<Piéééép>

Ik ben van plan 9x Suntech 250 wp op het dak te leggen naast de al aanwezige zonnecollector.
Ik heb ontzettend veel zin in het project en sta nog aan het begin met inlezen.

Zo kom ik nog niet verder, kijkende na alle technische specificaties, welke inverter geschikt is.

Een Fronius IG 30, SMA SB 2500 of een Mastervolt xS3200.

Wat zijn zaken waar ik op moet letten?
Hebben de inverters met actieve koeling ook nog een hoorbare geluidsproductie?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Verwijderd

bladebla schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:46:
Ik ben van plan 9x Suntech 250 wp op het dak te leggen naast de al aanwezige zonnecollector.
Ik heb ontzettend veel zin in het project en sta nog aan het begin met inlezen.

Zo kom ik nog niet verder, kijkende na alle technische specificaties, welke inverter geschikt is.

Een Fronius IG 30, SMA SB 2500 of een Mastervolt xS3200.

Wat zijn zaken waar ik op moet letten?
Hebben de inverters met actieve koeling ook nog een hoorbare geluidsproductie?
Beetje antieke modelletjes.
9 x 250 = 2250wp dat kan je ook op een SMA 2100 tl kwijt of een Solarmax 2000S
en als geld heel belangrijk is een Delta 2.5 (liever met een paneel meer natuurlijk)

Meestal is actieve koeling meer hoorbaar, maar ook met een passieve koeling zijn ze hoorbaar. Hangt van het model af.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 22:54 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
Volgens mij is oost west een alternatief voor wanneer je niet op een redelijk zuid manier kunt plaatsen.
Oost west is ook maar een naam en staat volgens mij alleen voor een idee.
Stel dat je door scaduw alleen vanaf 11 uur sochtends zon hebt en verder savonds geen schaduw dan kun je nog steeds op zuid leggen, maar als dat niet mogelijk is, kun je ze platter leggen zodat ze wel schoon regenen, ze dichter bij elkaar kunnen liggen, en dus de richting minder belangrijk wordt. Je kunt ze dan het beste zo leggen dat de nok van de panelen in de richting van waar de zon gemiddeld gaat komen.
Dan kunnen beide string even lang opbrengst heben, zodat de productie over een groot deel gespreid wordt, en je dus een minder zware omvormer met twee trackers nodig hebt, maar wel nog veel opbrengst.
Het dichter bijelkaar kunnen plaatsen van panelen is voorddlig, omdat wanneer op zuid niet goed mogelijk is, er eigenlijk een ruimteprobleem is.

• SasJo
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Ik ben van plan om er nog een paar paneeltjes bij te leggen. Ja ja het is verslavend. _/-\o_ _/-\o_
Maar ik wil ze deze keer op het golfplatendak van de schuur leggen, met (ev instelbare) platdak frames, ECHTER, het dak ligt hellend naar beneden richting NOORD. |:(

Hellend = 13 graden.

Dus met een platdak frame ANDERSOM gelegd (portret), die op ca 30 graden staat, dan staat deze eigenlijk op 17 graden richting ZUID.
Dus de hoge kant van het frame op noord en de lage kant op zuid.

Heeft iemand dit al eens gezien?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En al die nieuwe installaties aanmelden op de GoT forumleden site van Anton, op naar de 400 kWp :P
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

We zijn er bijna.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Ik zie dat het nieuwe paneeltje van MKleinsman ook nog niet is toegevoegd :o

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-06-2012 23:52 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59
SasJo schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 22:56:
Ik ben van plan om er nog een paar paneeltjes bij te leggen. Ja ja het is verslavend. _/-\o_ _/-\o_
Maar ik wil ze deze keer op het golfplatendak van de schuur leggen, met (ev instelbare) platdak frames, ECHTER, het dak ligt hellend naar beneden richting NOORD. |:(

Hellend = 13 graden.

Dus met een platdak frame ANDERSOM gelegd (portret), die op ca 30 graden staat, dan staat deze eigenlijk op 17 graden richting ZUID.
Dus de hoge kant van het frame op noord en de lage kant op zuid.

Heeft iemand dit al eens gezien?
Jawel, maar in Nederland is dat niet in het dakvlak liggend, dus vergunning aanvragen....
In Duitsland wel diverse constructies gezien.
PS: denk ook aan windkracht: die grijpt makkelijkers aan als de hoge kant 'open' op de wind staat.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:05
Ik heb hier de circulaire 31-2012I van de uneto vni voor de installateur over de subsidie regeling.
Daar in staat dat het aan te raden is om in de overeenkomst een ontbindende voorwaarde op te nemen als je de subsidie onverhoopt niet ontvangt dat de koop niet doorgaat. Ik heb een papiere versie die ik wel kan scannen maar heb niet direkt een locatie voor handen om hem uploaden.

snameroc

Pagina: 1 ... 86 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.