Ik heb zelf een Omniksol 1.5TL aangesloten op mijn NSI 230 panelen. Ik had vandaag een piek van 1720 watt. Deze omvormers zijn standaard uitgerust met WiFi datalogger... Werkt allemaal prima. Op www.omnikportal.com kun je je eigen site maken. Erg leuk allemaal. Is een mooie vervanger voor mijn Steca coolcept 3000.
Ik heb ook het idee dat er erg veel commerciëlen hier op het forum zijn, maar ben als particulier zeker geïnteresseerd hoe ik ook voor 30% van de hier genoemde prijzen kan uitbreiden. Anders een dm?Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:22
ik heb recent zonder subsidie aangeschaft en zelf bijgeplaatst voor 30% van de hier genoemde prijzen,
en ik vraag me nu af of dit forum commercieel word beheerst of particulier.
ik zal verder niets zeggen over hoe en wat want ik wil niemand kwaad doen.
Volgens mij geldt hier: "Als het te mooi is om waar te zijn..." Maar ik laat me natuurlijk ook graag overtuigen van het tegendeel.ricdijk schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:54:
[...]
Ik heb ook het idee dat er erg veel commerciëlen hier op het forum zijn, maar ben als particulier zeker geïnteresseerd hoe ik ook voor 30% van de hier genoemde prijzen kan uitbreiden. Anders een dm?
Verwijderd
Eric mag het zelf zeggen, maar ik meen dat hij het laatst had over panelen @56 euro/wp
Dat kun je niet vergelijken met een installatie @ xx,xx euro (panelen, montagegestel, omvormer, bekabeling....)
Die 30% begrijp ik dan ook niet helemaal.
Het gaat er evengoed ook niet om wat ik of Eric betaalt, het gaat er veel mensen om waar het te krijgen is en dan tegen welke prijs. En Eric zal zeker lager uitkomen door andere keuzes.
Eric ga je gang. (mag ik nog bij je douchen?)
Dat kun je niet vergelijken met een installatie @ xx,xx euro (panelen, montagegestel, omvormer, bekabeling....)
Die 30% begrijp ik dan ook niet helemaal.
Het gaat er evengoed ook niet om wat ik of Eric betaalt, het gaat er veel mensen om waar het te krijgen is en dan tegen welke prijs. En Eric zal zeker lager uitkomen door andere keuzes.
Eric ga je gang. (mag ik nog bij je douchen?)
Ik kom echt niet veel lager dat 1.50 euro /wp voor een compleet 1200wp systeem en dan heb ik voor mij gevoel als newbey redelijk wat researche gedaanVerwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:22:
ik ken hem niet, ik heb wel de sungrow sg1k5tl, en die is reteefficient en erg stil.
inmiddels bemoei ik me niet meer met het prijs geleuter of eurie en Wptjes,
ik heb recent zonder subsidie aangeschaft en zelf bijgeplaatst voor 30% van de hier genoemde prijzen,
mooi is het wel weer : http://van.wijk.net/pvt/oost.jpg (dhz amateur)
ik heb nu het geluk dat ik pal zuid, pal oost en pal west identieke stc vermogens heb
mijn nok ligt exact zuid (volgens googlecompass.com)
geen groter geluk voor een pv addict dan een oost west dak, met een zuid schuur/garage
Ik houd me aanbevolen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
42 Inch philips pfl 7606engelbertus schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:38:
[...]
En wat is het voor nieuwe tv geworden?
Ook weer 40"?
Ben wel benieuwd want ik wil mijn oude crt die 100 w trekt wel vervangen, maar dan moet die niet teveel verbruiken, en de meeste tv's doen al snel 70 w
Ben er enorm over te spreken.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-06-2012 23:23 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb inderdaad een fout vermogen opgegeven de panelen zijn 3x240 ipv 3x260 in de lijst had ik het wel goed gedaan.
Overigens geeft master volt in de gebruiksaanwijzing aan dat je 3x 240 mag instaleren en dat de omvormer dan zelf terug regelt het voordeel is dat je bij bewolkte hemel dan toch meer opbrengst hebt.
Overigens vandaag de Kwh meter terug zien draaien dat geeft wel een kik.
Overigens geeft master volt in de gebruiksaanwijzing aan dat je 3x 240 mag instaleren en dat de omvormer dan zelf terug regelt het voordeel is dat je bij bewolkte hemel dan toch meer opbrengst hebt.
Overigens vandaag de Kwh meter terug zien draaien dat geeft wel een kik.
snameroc
Verwijderd
Hallo allemaal
ik zou graag willen weten waarom je een omvormer zou installeren die kleiner is dan het maximale vermogen van de zonnepanelen?
Mijn installateur heeft een Kostal Piko 5.5 omvormer op een SunTech 6000 Wp installatie gezet.
Mijn dak ligt perfect op t zuiden en ik zie de omvormer regelmatig 5450 W aan t net leveren.
Wat gebeurt er met t teveel geleverde vermogen van de panelen? wordt dit in warmte omgezet?
de omvormer knetterd wel wat bij maximaal vermogen.
Slijt de omvormer niet extra hard doordat hij het aanbod niet aan kan?
Kan ik niet beter de omvormer vervangen door de Kostal Poko 7.0
Bedankt.
ik zou graag willen weten waarom je een omvormer zou installeren die kleiner is dan het maximale vermogen van de zonnepanelen?
Mijn installateur heeft een Kostal Piko 5.5 omvormer op een SunTech 6000 Wp installatie gezet.
Mijn dak ligt perfect op t zuiden en ik zie de omvormer regelmatig 5450 W aan t net leveren.
Wat gebeurt er met t teveel geleverde vermogen van de panelen? wordt dit in warmte omgezet?
Bedankt.
Een grotere omvormer kost geld, en levert slechts heel weinig extra geld op, omdat dat topvermogen niet vaak/lang geleverd wordt. Vaak is het ook zo dat kleinere omvormers eerder beginnen met omvormen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn - zie daarvoor de documentatie, met name over de minimale spanning waarbij ze beginnen.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Die vraag komt vaker terug: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:06:
Panelen leveren bij elke spanning een bepaalde stroom. Op het ideale punt (MPP maximum power point) leveren de panelen het maximaal vermogen. Hiervoor zorgt de MPP tracker in een omvormer. Kunnen de panelen meer leveren dan de omvormer aan kan, dan gaan de meeste omvormers de spanning verhogen. Hierdoor neemt de stroom hard af, waardoor het vermogen (spanning x stroom) uiteindelijk binnen de marges van de omvormer blijft.Wat gebeurt er met t teveel geleverde vermogen van de panelen? wordt dit in warmte omgezet?
Dat lijkt mij niet normaal, maar misschien heeft iemand ervaring met de Piko's?de omvormer knetterd wel wat bij maximaal vermogen.
Als je een computervoeding of processor zwaarder belast, 'slijt' deze dan sneller? In principe is de omvormer daarvoor gemaakt. Als de omvormer voldoende koeling krijgt, lijkt mij vol vermogen niet extra schadelijk.Slijt de omvormer niet extra hard doordat hij het aanbod niet aan kan?
Als je geld over heb, kun je een zwaardere omvormer kiezen (alhoewel een Piko 7.0 volgens mij niet bestaat), maar over een jaar gezien levert deze slechts een minimale hoeveelheid meer kWh op... Lijkt mij geen verstandige investering.Kan ik niet beter de omvormer vervangen door de Kostal Piko 7.0
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
mooie vraag.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:06:
Hallo allemaal
Bedankt.
Neanderthaler71 had hem eigenlijk niet zo lang geleden nog beantwoord.
(waarschijnlijk in een mooiere bewoording als ik nu doe.)
teveel vermogen word gewoon niet uit de panelen gehaald.
de mppt zal gewoon wat in efficiënter gaan staan zodat de omvormer het blijft doen.
(theoretisch zouden de panelen warmer moeten worden, maar ik kan dat niet verifiëren.)
als alles goed is zou de omvormer het aan moeten kunnen.
de ventilator zou eventueel wat sneller slijten.
niet echt een reden om hem te vervangen.
bij bewolkt of koud weer leveren je panelen meer als gespecificeert. (in wattage)
en op een lange zonnige dag leveren ze minder (in wattage)
de cellen worden warmer waardoor de spanning daalt.
nu kun je de omvormer zoals bij jouw iets onder dimensioneren zodat je de mooie opbrengsten hebt in de zomer.
dan gooi je gewoon een beetje weg in de lente of bij bewolkt weer.
het is eigenlijk de keuzen.
wil ik mijn systeem zo snel mogelijk terug verdienen (door een goekopere omvormer)
of vind ik zonnepanelen zo geil dat ik ze wil uitknijpen tot de laatste druppel.(door een te dure omvormer.)
zo te lezen heb je wel genoeg info zo.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Gisteren 600 Wp bijgeplaatst, ik had nog ruimte op de garage. Tot een uur of 10 bijna volledig in de schaduw, maar daarna tot zonsonergang volop zon (als hij schijnt)
Gefeliciteerd! Totaal 1200wp nu?Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:31:
Gisteren 600 Wp bijgeplaatst, ik had nog ruimte op de garage. Tot een uur of 10 bijna volledig in de schaduw, maar daarna tot zondsondergang volop zon (als hij schijnt)
Gefeliciteerd.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:31:
Gisteren 600 Wp bijgeplaatst, ik had nog ruimte op de garage. Tot een uur of 10 bijna volledig in de schaduw, maar daarna tot zondsondergang volop zon (als hij schijnt)
maar een foto, anders geloven we je niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En natuurlijk meer specs. Wat voor panelen heb je dat je op 600Wp uitkomt? 3x 200Wp? Heb je dan Suntech Pluto's weten te bemachtigen? Of heb je 2 gigantische 300Wp panelen? Steca500 of Soladin600500?migjes schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:35:
[...]
Gefeliciteerd.
maar een foto, anders geloven we je niet.
Edit: Ik loop achter. Ik zie dat de Suntech STP's ook al in 200Wp én 205Wp uitvoering zijn. Nee, dan een STP180s voor een schijntje bij de 'discounter'
[ Voor 37% gewijzigd door antonboonstra op 14-06-2012 11:11 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Tis iets, ligt nog meer opt dak maar daar kan ik geen foto van maken
en deze draait :-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
@looyenss ik mis de solarboot met panelen op het droge nog
Verwijderd
De grotere omvormer, n Kostal Piko 7.0, kost een kleine 400 euro meer.
Beide omvormers hebben dezelfde minimale begin spanning.
Ik heb alleen het gevoel dat ik 2 panelen teveel voor de huidige omvormer op m'n dak heb. en ja dat is dan uiteraard alleen als de zon maximaal schijnt, maar daar heb ik het systeem toch voor geplaatst om juist ook op een mooie dag het maximale beschikbare binnen te halen.
Waar blijft het 'over' vermogen? wordt dat in warmte en lawaai omgezet? lijkt me allebei niet prettig.
m'n gevoel zegt dat de te kleine omvormer harder zou willen werken dan dat ie kan en daardoor eerder stuk zal gaan.
Ik heb alleen het gevoel dat ik 2 panelen teveel voor de huidige omvormer op m'n dak heb. en ja dat is dan uiteraard alleen als de zon maximaal schijnt, maar daar heb ik het systeem toch voor geplaatst om juist ook op een mooie dag het maximale beschikbare binnen te halen.
Waar blijft het 'over' vermogen? wordt dat in warmte en lawaai omgezet? lijkt me allebei niet prettig.
m'n gevoel zegt dat de te kleine omvormer harder zou willen werken dan dat ie kan en daardoor eerder stuk zal gaan.
zei je wat?Darkduckie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:39:
@looyenss ik mis de solarboot met panelen op het droge nog
mijn bootje

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Helemaal mee eensVerwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:22:
ik ken hem niet, ik heb wel de sungrow sg1k5tl, en die is reteefficient en erg stil.
inmiddels bemoei ik me niet meer met het prijs geleuter of eurie en Wptjes,
mooi is het wel weer : http://van.wijk.net/pvt/oost.jpg (dhz amateur)
ik heb nu het geluk dat ik pal zuid, pal oost en pal west identieke stc vermogens heb
mijn nok ligt exact zuid (volgens googlecompass.com)
geen groter geluk voor een pv addict dan een oost west dak, met een zuid schuur/garage
i.c.m. een lage hellingshoek is het helemaal een harde plasser voor de PV addicts op dagen zoals vandaag.
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
Verwijderd
Migjes en Renoman
Het is me duidelijk dat ik de Piko 5.5 gewoon moet laten zitten.
Dank voor jullie reacties
Het is me duidelijk dat ik de Piko 5.5 gewoon moet laten zitten.
Dank voor jullie reacties
Zie deze link op de SMA website omtrend onderdimensioneren.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:44:
Quote:
Het vermogen van uw panelen wordt uitgedrukt in Watt-piek. Dat wil niet zeggen dat de panelen ook werkelijk vaak dit vermogen zullen produceren; in de Benelux bijvoorbeeld gebeurt dit slechts zelden. Daarom kiezen we in de Benelux vaak een omvormer die kleiner is dan het piekvermogen van de panelen. Een omvormer die weinig wordt belast is minder efficiënt dan een omvormer die op een hogere capaciteit werkt. Vandaar dat een onderdimensionering uiteindelijk een hogere opbrengst oplevert.
Vaak wordt er gekozen voor een omvormer waarvan het ingangsvermogen (aan de DC zijde) ongeveer 90% is van het piekvermogen van de panelen. Wanneer uw panelen verder afwijken van de ideale oriëntatie (pal zuid) en hellingshoek (35 graden), dan kunt u dit percentage (het zgn. Power Ratio) nog verder verlagen.
Op de (schaarse) momenten dat uw panelen meer vermogen zouden kunnen produceren dan uw omvormer aankan, zal deze de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. Het is dus niet zo, dat er een overschot aan energie moet worden afgevoerd in de vorm van warmte o.i.d. Een milde onderdimensionering levert geen schade op aan de omvormer.
@Onderdimensioneren:
Het is niet altijd de beste optie, dat ligt ook enorm aan je type panelen en je situatie. In uitzonderlijke situaties is overdimensioneren zelfs aan te raden, zoals aan de kust bij eric-pvt. Het ligt er maar net aan.
Als je de boel nu al hebt hangen zou ik het zo laten hangen, maar bij het ontwerpen van je installatie loont gedegen onderzoek imho
Het is niet altijd de beste optie, dat ligt ook enorm aan je type panelen en je situatie. In uitzonderlijke situaties is overdimensioneren zelfs aan te raden, zoals aan de kust bij eric-pvt. Het ligt er maar net aan.
Als je de boel nu al hebt hangen zou ik het zo laten hangen, maar bij het ontwerpen van je installatie loont gedegen onderzoek imho
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Weer interessante stof tot nadenken. Ik heb een dak op het zuiden 0 schaduw, midden van het land.ZuinigeRijder schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:55:
[...]
Zie deze link op de SMA website omtrend onderdimensioneren.
Quote:
Het vermogen van uw panelen wordt uitgedrukt in Watt-piek. Dat wil niet zeggen dat de panelen ook werkelijk vaak dit vermogen zullen produceren; in de Benelux bijvoorbeeld gebeurt dit slechts zelden. Daarom kiezen we in de Benelux vaak een omvormer die kleiner is dan het piekvermogen van de panelen. Een omvormer die weinig wordt belast is minder efficiënt dan een omvormer die op een hogere capaciteit werkt. Vandaar dat een onderdimensionering uiteindelijk een hogere opbrengst oplevert.
Vaak wordt er gekozen voor een omvormer waarvan het ingangsvermogen (aan de DC zijde) ongeveer 90% is van het piekvermogen van de panelen. Wanneer uw panelen verder afwijken van de ideale oriëntatie (pal zuid) en hellingshoek (35 graden), dan kunt u dit percentage (het zgn. Power Ratio) nog verder verlagen.
Op de (schaarse) momenten dat uw panelen meer vermogen zouden kunnen produceren dan uw omvormer aankan, zal deze de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. Het is dus niet zo, dat er een overschot aan energie moet worden afgevoerd in de vorm van warmte o.i.d. Een milde onderdimensionering levert geen schade op aan de omvormer.
De prijs van 5x 240wp CS en SMA 1200 is gelijk aan 6x 240wp op twee Mastervolt 600 omvormers.
Daarbij heb je bij de Mastervolt optie meer wp wat naar mijn idee beter is voor de opbrengst bij bewolking.
Toch leuk die PV wereld, denk je net een keuze gemaakt te hebben komt er weeeeeeeer een nieuwe weegfactor om de hoek kijken
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 14-06-2012 10:54 ]
wil je er nog een paar?revolution-nl schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:16:
[...]
Weer interessante stof tot nadenken. Ik heb een dak op het zuiden 0 schaduw, midden van het land.
De prijs van 5x 240wp CS en SMA 1200 is gelijk aan 6x 230wp op twee Mastervolt 600 omvormers.
Daarbij heb je bij de Mastervolt optie meer wp wat naar mijn idee beter is voor de opbrengst bij bewolking.
De SMA optie zal op zonnige dagen meer opbrengen.
Toch leuk die PV wereld, denk je net een keuze gemaakt te hebben komt er weeeeeeeer een nieuwe weegfactor om de hoekkijken![]()
![]()
mastervolt 600 doet maar 500W leveren aan het net. (net zo veel als een steca500).
de extra Wp doet wel iets meer opleveren, maar als omvormer zelf is i niet heel effectief.
een sma 1200 wil graag een hogere spanning als 5x 240Wp cs.
je kunt ook nog kijken naar 6x een 200Wp paneel, dan is de spanning wat hoger en behaalt de omvormer een beter rendement. (94% tegen over 96% ongeveer met wat aan namens.)
en ik ben ook nog lang niet uitgeleerd.
elke dag weer iets nieuws.
maar dat geld zelfs voor de installateurs hier, die zie je af en toe ook dingen bij leren of ontdekken.
het helle pv wereldje is nog in onderzoek.
dat zie je wel aan de mensen die nu voor oost-west gaan bijvoorbeeld.
een paar jaar geleden werden die nog voor gek verklaart.
edit:
of lardman zijn optie:
Volgens mij is de oplossing lekker simpel. Bel die lui op en zeg dat je 6* 230 op een SB1200 wil. Kan keurig volgens sunnydesign en de prijs zal niet eens tegenvallen denk ik.revolution-nl schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:16:
[...]
Weer interessante stof tot nadenken. Ik heb een dak op het zuiden 0 schaduw, midden van het land.
De prijs van 5x 240wp CS en SMA 1200 is gelijk aan 6x 230wp op twee Mastervolt 600 omvormers.
Toch leuk die PV wereld, denk je net een keuze gemaakt te hebben komt er weeeeeeeer een nieuwe weegfactor om de hoek kijken![]()
![]()
Of:
Zoals vast eerder opgemerkt door deze en gene, 7 * 190 Watt mono (1600mm *800mm) doet het ook prima.
195 Watt of zelfs 200 Watt heb ik ook al langs zien komen. Doen het er allemaal prima op
[ Voor 11% gewijzigd door Lardman op 14-06-2012 10:34 ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Verwijderd
Als je configuratie 2 x 12 x STP250 is dan is dit zelfs volgens PikoPlan een prima combinatie. Download Pikoplan op de website van Kostal en controleer het.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:44:
Nieuwtjes uit München?
SMA gaat vanaf september een nieuwe serie 3-fase omvormers in productie nemen. Vanaf 5000 tot 9000 oplopend per 1000W. Echt nieuw is dat deze ook nog eens standaard een ethernet verbinding aan boord krijgen en direct met de webportal van SMA kunnen communiceren. Zoals al eerder vermeld de SB240 komen pas in 2013.
Solaredge komt met een omvormer onafhankelijke optimizer die IP68 is. Alsof we zonnepanelen onder water gaan installeren. Hele slimme marketing door iedereen een kartonnen trolley mee te geven. Die zag je over de hele beurs banjeren. Ik weet niet wat er in zat want zelf heb ik er geen meegenomen.
Delta komt met een nieuwe serie TL omvormers. Helaas allemaal met maar 1 MPPT. Pas de 10000 versie krijgt er 2.
Monitoring abo van Tigo gaat drastisch goedkoper worden. Ze vonden het zelf ook wel een beetje raar dat iemand met 21 panelen net zoveel betaald als iemand met 400.
Natuurlijk niet alles gezien. Ondanks dat er veel minder bedrijven staan als vorig jaar toch nog veel te groot om in 1 dag te doen.
Euhm, ja: http://www.theregister.co...y_underwater_solar_cells/Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:45:
[...]
Solaredge komt met een omvormer onafhankelijke optimizer die IP68 is. Alsof we zonnepanelen onder water gaan installeren.
Verwijderd
Ik heb eens een beetje lopen bladeren door dit topic en vind het erg interessant.
Mijn (noob) vraag eigelijk is, hoeveel leveren echte goeie zonnepanelen nu op? Ik zie een Kwh/Kwp waarde overal staan maar kon niet achterhalen in de OP wat dit betekend.
Is het bijvoorbeeld al mogelijk (lees: rendabel) om volledig op zonne energie over te gaan? Of duurt dit nog wel 10 jaar eer we zo ver zijn?
Mijn (noob) vraag eigelijk is, hoeveel leveren echte goeie zonnepanelen nu op? Ik zie een Kwh/Kwp waarde overal staan maar kon niet achterhalen in de OP wat dit betekend.
Is het bijvoorbeeld al mogelijk (lees: rendabel) om volledig op zonne energie over te gaan? Of duurt dit nog wel 10 jaar eer we zo ver zijn?
Het is al zeker vijf jaar rendabel.
Maar vertel eens: hoe definieer jij rendabel? Als een periode? Of als een gevoel? En kijk je alleen naar geld, of vind je meer belangrijk?
Maar vertel eens: hoe definieer jij rendabel? Als een periode? Of als een gevoel? En kijk je alleen naar geld, of vind je meer belangrijk?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Waarom heb je die drie panelen los geplaatst? Volgens mij had je ze best in 1 rij van 3 kunnen plaatsen.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:12:
[...]
Ik zit nu op 600Wp + 585Wp, beide achter een Soladin 600 500, dus totaal nu 1185 1000Wp.
[afbeelding]
[afbeelding]
Tot 10 uur bijna volledig in de schaduw, maar daarna totdat de zon onder gaat volop zon (als hij schijnt)
Op de achtergrond mijn schuurtje met 585Wp.
Scheelt je 50% clickfit montage driehoeken.
Gezien de specificaties had je de panelen ook op een Steca 500 aan kunnen sluiten. Scheelt je steeds die doorhalingen in Soladin 600
Verwijderd
rechts van het garagedak staat mijn huis, als ik ze naast elkaar plaats komt het voorste paneel te lang in de schaduw dus minder opbrengst. Of ik moet ze meer naar het westen richten, wat weer minder rendeert.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:42:
[...]
Waarom heb je die drie panelen los geplaatst? Volgens mij had je ze best in 1 rij van 3 kunnen plaatsen.
Scheelt je 50% clickfit montage driehoeken.
Gezien de specificaties had je de panelen ook op een Steca 500 aan kunnen sluiten. Scheelt je steeds die doorhalingen in Soladin 600
Het was een setprijs, dus meer of minder driehoeken maakt me niet uit, ook handig bij verhuizing/verkoop
Ja Steca had gekund, maar ik maak gebruik van Sunprofit voor de logging, bevalt me wel.
@Killingdjef: ik ben al jaren volledig over op zonnestroom en warmte.
Het fossiel netwerk is hooguit backup.
ik produceer meer aan elektriciteit dan ik verbruik (dus neggie),
en de warmte is mooi voor douchen en centrale verwarming (Qsolar).
Oh... en ongevoelig voor de prijsstijging gas etc per 1-7 a.s.
Dus duurzame energie is al jaren rendabel!
Het fossiel netwerk is hooguit backup.
ik produceer meer aan elektriciteit dan ik verbruik (dus neggie),
en de warmte is mooi voor douchen en centrale verwarming (Qsolar).
Oh... en ongevoelig voor de prijsstijging gas etc per 1-7 a.s.
Dus duurzame energie is al jaren rendabel!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het liefst ben ik compleet onafhankelijk van de grillen van de energie/olie markt. Dat is iets wat voor mij wel vrij zwaar weegt, de onafhankelijkheid. Op gelijke hoogte met het terugverdienen van de panelen. Al denk ik dat dat vanzelf wel goed komt met de constant stijgende prijzen.JeroenH schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:28:
Het is al zeker vijf jaar rendabel.
Ik begreep alleen dat de zonnepanelen van tegenwoordig slechts een rendement hebben van ~10%-20%. Waardoor je dus, naar mijn ongefundeerd idee een half voetbalveld vol moet leggen om je huishouden van stroom te kunnen voorzien.
Dat rendement van 10-20% is dat 10-20% van het invallend zonlicht wordt omgezet in stroom. Dat is een gegeven en niet iets wat snel dramatisch zal veranderen.killingdjef schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 12:09:
[...]
Ik begreep alleen dat de zonnepanelen van tegenwoordig slechts een rendement hebben van ~10%-20%. Waardoor je dus, naar mijn ongefundeerd idee een half voetbalveld vol moet leggen om je huishouden van stroom te kunnen voorzien.
Een paneel van 240Wp is ongeveer 1,6 m2 en daarmee wek je jaarlijks 168-240 kWh mee op (afhankelijk van locatie en positie). Dus je kunt zelf uitrekenen hoeveel oppervlakte je nodig hebt om je jaarverbruik op te wekken. Op mijn dak past 3360 Wp en daarme kan ik mijn huidige energiebehoefte mee dekken.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Het rendement hoef je voor het gemak niet aan te denken. Ik wek op jaarbasis ook meer op dan ik verbruik met 8 standaard panelen en 5 kleine panelen. Dat is het probleem dus niet.killingdjef schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 12:09:
Het liefst ben ik compleet onafhankelijk van de grillen van de energie/olie markt. Dat is iets wat voor mij wel vrij zwaar weegt, de onafhankelijkheid. Op gelijke hoogte met het terugverdienen van de panelen. Al denk ik dat dat vanzelf wel goed komt met de constant stijgende prijzen.
Onafhankelijk zijn van de energiemarkt is maar beperkt mogelijk, energie zit overal in, op of om.
Panelen verdienen zich prima terug.
Verwijderd
iemand een idee:

ineens valt het vermogen terug naar een kwart en daar blijft het ook op, bewolking niet echt veranderd, zit op mijn werk kan dus niet kijken naar de panelen etc.
Als er een paneel niet goed werkt zou je zeggen dat de spanning naar beneden gaat, maar deze blijft redelijk constant rond de 105 V.

ineens valt het vermogen terug naar een kwart en daar blijft het ook op, bewolking niet echt veranderd, zit op mijn werk kan dus niet kijken naar de panelen etc.
Als er een paneel niet goed werkt zou je zeggen dat de spanning naar beneden gaat, maar deze blijft redelijk constant rond de 105 V.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2012 13:55 ]
Ik neem aan dat je de energieleverancier met de hoogste kWh-prijs hebt?Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 12:15:
[...]
Het rendement hoef je voor het gemak niet aan te denken. Ik wek op jaarbasis ook meer op dan ik verbruik met 8 standaard panelen en 5 kleine panelen. Dat is het probleem dus niet.
Ze zijn toch hard aan het werken op dat wel dramatisch te veranderen hoorMaasluip schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 12:14:
[...]
Dat rendement van 10-20% is dat 10-20% van het invallend zonlicht wordt omgezet in stroom. Dat is een gegeven en niet iets wat snel dramatisch zal veranderen.
Het maximum zit nu op 30-35%. 35% is het theoretisch maximum voor single-layer halfgeleiders (omdat halfgeleiders een vaste bandgap hebben, en dus alleen elektronen van een bepaalde energie range kan vangen)
Maar om dat te halen krijg je ingewikkelde composities (lage yields) met extreem zeldzame materialen.
Maar daar zie je als consument dus niks van (te duur)
Het meeste succes wordt de laatste 10 jaar geboekt met het goedkoper produceren van 10-20% rendament PV cellen. En de verwachting is dat dit nog wel doorgaat, richting de €0,20/Wp over 5 jaar.
Helaas zijn omvormers nu nog ongeveer even duur als 10 jaar geleden. En zover ik weet zijn er recent ook geen doorbraken geweest die we de komende 5 jaar op de markt gaan zien. Dus het effect van de prijsdaling wordt een stuk minder. Binnenkort betaal je meer voor je omvormer dan voor je panelen.
En de temperatuur van de omvormer? Het kan zijn dat de omvormer zichzelf terugregelt omdat hij te heet wordtVerwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:47:
iemand een idee:
[afbeelding]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
temperatuur stond op 60 graden, na de instorting ging ook de temperatuur naar beneden naar zo'n 35-40 graden.mkleinman schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:01:
[...]
En de temperatuur van de omvormer? Het kan zijn dat de omvormer zichzelf terugregelt omdat hij te heet wordt
Ik zit nu wel weer op zo'n 150 Watt, maar dat is nog lang niet wat het zou moeten zijn.
(misschien is er wel een hoogwerker in de straat bezig??)
Ik zal vanavond alles nakijken (connectoren en bekabeling), gisteren alles geplaatst.
Ik denk dat er niets aan de hand is. Gewoon wolkje ervoor/regen, en daarvoor was het direct zonlicht.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:47:
iemand een idee: [afbeelding] ineens valt het vermogen terug naar een kwart en daar blijft het ook op, bewolking niet echt veranderd, zit op mijn werk kan dus niet kijken naar de panelen etc.
En voltage hoort ook niet veel te varieren, ongeacht instraling (tenzij praktisch 0 instraling natuurlijk).
Verwijderd
Hij kruipt heel langzaam weer richting de 200 Watt (doet ie wel 1 1/2 uur over).Bartjuh schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:14:
[...]
Ik denk dat er niets aan de hand is. Gewoon wolkje ervoor/regen, en daarvoor was het direct zonlicht.
Ik zal het verder in de gaten houden.
Verwijderd
Welk merk montagebeugel is dat?Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:47:
[...]
rechts van het garagedak staat mijn huis, als ik ze naast elkaar plaats komt het voorste paneel te lang in de schaduw dus minder opbrengst. Of ik moet ze meer naar het westen richten, wat weer minder rendeert.
Het was een setprijs, dus meer of minder driehoeken maakt me niet uit, ook handig bij verhuizing/verkoop![]()
Ja Steca had gekund, maar ik maak gebruik van Sunprofit voor de logging, bevalt me wel.
Het agentschap heeft de pagina alweer aangepast en een link toegevoegd
Edit zie ook de rechts de links met meer details rond de aanvraag
Bron:Als u voor uw zonnepanelen al een andere subsidie hebt ontvangen van een gemeente, provincie of Rijksoverheid dan komt u niet in aanmerking voor de subsidieregeling voor zonnepanelen voor particulieren.
Edit zie ook de rechts de links met meer details rond de aanvraag
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 14-06-2012 14:41 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Da's dan wel weer mooi, we krijgen nu niet meer van die excessen dat subsidievissers "gratis" zonnestroompanelen neerleggen.
-edit-
"Gratis" even tussen aanhalingstekens gezet, want "gratis" bestaat natuurlijk niet. Iemand betaalt altijd.
-edit-
"Gratis" even tussen aanhalingstekens gezet, want "gratis" bestaat natuurlijk niet. Iemand betaalt altijd.
[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 14-06-2012 14:34 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ah, zo'n regeltje staat ook in de subsidieregels van mijn gemeente. Jammer anders was ik lekker gaan stapelen (voor zover je de kans bestaat dat je daadwerkelijk wordt ingeloot). Is natuurlijk zot als het wel kon maar dit terzijde.Domba schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:29:
Het agentschap heeft de pagina alweer aangepast en een link toegevoegd
[...]
Bron:
[ Voor 5% gewijzigd door koprol op 14-06-2012 14:34 ]
Ondanks het bewolkte weer toch een leuke opbrengst tot nu 14.00u
http://imageshack.us/photo/my-images/268/psmonitor.jpg/
als het zonnetje doorkomt ook mooie pieken:
http://imageshack.us/photo/my-images/337/2222kj.jpg
Al met al wel mooi om te zien.
Over 2 weken komen ze de oude meters vervangen voor slimme meter, die wordt overigens niet slim gemaakt.
Iemand enig idee wat de gemiddelde verwerkingstijd is van zo'n subsidie aanvraag bij de provincie limburg?
Zou mooi zijn wanneer we worden ingeloot. Dan kunnen we dat aan de kant zetten, met als doel uit te breiden OF voor zonnecollectoren te kiezen.
http://imageshack.us/photo/my-images/268/psmonitor.jpg/
als het zonnetje doorkomt ook mooie pieken:
http://imageshack.us/photo/my-images/337/2222kj.jpg
Al met al wel mooi om te zien.
Over 2 weken komen ze de oude meters vervangen voor slimme meter, die wordt overigens niet slim gemaakt.
Iemand enig idee wat de gemiddelde verwerkingstijd is van zo'n subsidie aanvraag bij de provincie limburg?
Zou mooi zijn wanneer we worden ingeloot. Dan kunnen we dat aan de kant zetten, met als doel uit te breiden OF voor zonnecollectoren te kiezen.
[ Voor 28% gewijzigd door pielle007 op 14-06-2012 14:56 ]
Zou het daarmee prijstechnisch interessanter zijn om op lange termijn over te gaan op gelijkstroom?RocketKoen schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:59:
.... Binnenkort betaal je meer voor je omvormer dan voor je panelen.
Nope. Gelijkstroom is niet effectief te transformeren. Je panelen leveren geen stabiele spanning. Veel apparaten in huis hebben juist wel een lager voltage nodig. Andere apparaten hebben juist wisselstroom nodig (motoren enzo)rube schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:52:
[...]
Zou het daarmee prijstechnisch interessanter zijn om op lange termijn over te gaan op gelijkstroom?
@ piele, hey nu werken je foto's na 4 pogingen
Leuke piek voor dit weer, 1720W / 1920Wp
[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 14-06-2012 14:58 ]
Vanochtend eerst een leuk scherm opgehangen:

En toen even het dak op bij een installatie vandaag in Wierden, stuk of 18 x zwarte Canadian's op een SB4000.

En toen even het dak op bij een installatie vandaag in Wierden, stuk of 18 x zwarte Canadian's op een SB4000.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Maar is het wellicht goedkoper om omvormers te maken die een stabiele gelijkstroom spanning maken?RocketKoen schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:55:
[...]
Nope. Gelijkstroom is niet effectief te transformeren. Je panelen leveren geen stabiele spanning. Veel apparaten in huis hebben juist wel een lager voltage nodig.
Ja, dat is mij wel bekend hoor. Maar theoretisch zou er natuurlijk overgeschakeld kunnen worden op gelijkstroom als het voldoende voordeel zou bieden.Andere apparaten hebben juist wisselstroom nodig (motoren enzo)
Bij de provincie Limburg is het zelfs zo dat je maar een keer subsidie kunt krijgen:koprol schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:34:
[...]
Ah, zo'n regeltje staat ook in de subsidieregels van mijn gemeente. Jammer anders was ik lekker gaan stapelen (voor zover je de kans bestaat dat je daadwerkelijk wordt ingeloot). Is natuurlijk zot als het wel kon maar dit terzijde.
Wel leuk allemaal die verschillende subsidieregeltjes. Ook weer bij de provincie Limburg was het zo dat je alleen subsidie kreeg op basis van een offerte (met nadruk geen ondertekende opdrachtsbevestiging), bij de Rijksoverheid is het dus wel op basis van een koopovereenkomst.6. Subsidie wordt slechts verleend aan een eigenaar-bewoner indien deze niet eerder subsidie is verleend en/of subsidie heeft ontvangen voor zonnepanelen voor de betreffende woning op grond van een andere gemeentelijke, provinciale of landelijke subsidieregeling.
Dus: risico aanvrager. Geen subsidie? Toch plaatsen.
Voordeel voor mij is dus wel: eerst provinciale subsidie, dan andere zonnepanelen landelijke subsidie. Als het andersom was gegaan dan had ik geen provinciale subsidie meer kunnen aanvragen.
Ik meen dat het bij mij 1,5 maand geduurd heeft voordat de bevestiging kwam. Na de installatie de aanvraag voor uitbetaling gedaan, daar kwam na 1 maand bericht over en dat wordt binnen 6 weken uitbetaald (en daar zit ik nu op te wachten).pielle007 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:49:
[ Voor 47% gewijzigd door Maasluip op 14-06-2012 15:12 ]
Nee, de leverancier 'moet' een clausule inbouwen.. geen subsidie? Offerte gaat niet door. Achterlijke overheid.
Wat is een koopovereenkomst?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Juridisch gezien een getekende offerte lijkt mijSunshineCompany schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:12:
Nee, de leverancier 'moet' een clausule inbouwen.. geen subsidie? Offerte gaat niet door. Achterlijke overheid.
Anders een papiertje waarin de leverancier verklaart product A te leveren op datum X voor bedrag Y.
Met handtekening van beide partijen.
Lijkt mij dat het zoiets word
Verwijderd
toch verdacht dit, ik denk dat de omvormer niet helemaal in orde is:

hele rare regelmatige piek, terwijl het wel heel onregelmatig bewolkt is hier.

hele rare regelmatige piek, terwijl het wel heel onregelmatig bewolkt is hier.

Kan niet anders
Agentschap NL8. Wat is een geldige koopovereenkomst?
Een koopovereenkomst is een overeenkomst waarin een particulier met de leverancier afspreekt zonnepanelen aan te schaffen bij desbetreffende leverancier. De koopovereenkomst zal alleen in behandeling worden genomen als u de overeenkomst op of na 2 juli 2012 heeft afgesloten en als uw handtekening erop staat. Een door u ondertekende offerte van 2 juli 2012 of erna is ook een koopovereenkomst.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dus een koopovereenkomst mag 'gewoon' een document zijn met daarin de afspraak..
Hm.
@JeroenH

Hm.
@JeroenH

Dus gewoon offerte nemen en ondertekenen met datum erbij. Hoeft een leverancier niets van te weten.
Uhhmm.. ja, dat kan ook. En dan belt AgentschapNL, en weet de leverancier van niets.. maar dan wel, en dan moet de koop doorgaan.Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:49:
Dus gewoon offerte nemen en ondertekenen met datum erbij. Hoeft een leverancier niets van te weten.
Verwijderd
Wat roept subsidie toch het slechtste in de mens naar boven. Zonder blikken of blozen? Je belazert de leverancier en al die mensen die het mogelijk maken die subsidie te kunnen verstrekken: de belastingbetaler.Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:49:
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2012 16:12 ]
Een andere voorwaarde is binnen 6 maanden geinstalleerd te hebben, het agentschap hoef alleen die te volgen die binnen die tijd zich niet gemeld hebben bij http://www.energieleveren.nl/ (aldan niet met een update)Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:49:
Ik wilde het net zeggen... denken we nou echt dat 'gratis geld' bestaat?!?Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:09:
Wat roept subsidie toch het slechtste in de mens naar boven. Zonder blikken of blozen?
@JeroenH/SSC bij mij lijkt het toch echt op een grote dikke zwarte wolk die aan komt schuiven.
Maar als een van jullie twee gelijk heeft hoef ik in ieder geval niet bang te zijn voor regen.
Maar als een van jullie twee gelijk heeft hoef ik in ieder geval niet bang te zijn voor regen.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Heel leuk, maar hier melden is toch niet verplicht?!Domba schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:10:
[...]
Een andere voorwaarde is binnen 6 maanden geinstalleerd te hebben, het agentschap hoef alleen die te volgen die binnen die tijd zich niet gemeld hebben bij http://www.energieleveren.nl/ (aldan niet met een update)
Verwijderd
Niet iedere leverancier betaalt negatieve jaarproductie uit.Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:55:
[...]
Ik neem aan dat je de energieleverancier met de hoogste kWh-prijs hebtn?
Greenchoice doet dat wel, dat doen ze uit vriendelijkheid. Ik verwacht dat ze dat zullen vasthouden.
Maakt me niets uit, uit principe zit ik al bij die club.
Ik bedoelde verwacht NIET
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2012 21:06 ]
Weet iemand hier of het goed gaat als je 2x YL245 bijplaatst in dezelfde string met YL245?
Zo, mijn solar (omvormer)koeling werkt ook en goed (nu is het koelelement gewoon koel ipv handwarm)::

Ehh, dezelfde panelen dus? Of bedoel je 2 stuks YL265 bijplaatsen in een string van YL245 panelen?SunshineCompany schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:44:
Weet iemand hier of het goed gaat als je 2x YL245 bijplaatst in dezelfde string met YL245?
In beide gevallen levert het geen problemen op, alleen maak je bij 2 stuks YL265 niet (volledig) gebruik van het extra vermogen. Deze panelen kunnen namelijk een hogere stroom leveren, maar worden beperkt door de rest van de string.
Goed bezigSnowmiss schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:49:
Zo, mijn solar (omvormer)koeling werkt ook en goed (nu is het koelelement gewoon koel ipv handwarm)::
[afbeelding]
[afbeelding]
wat voor casefan heb jij er op zitten? ik draai 3x 80mm parallel op exact zo'n paneeltje, ook een beaut 5W.
stoere bijkomstigheid, je kunt aan de toeren van de fan horen hoe je instraling gaat
Soladin 600 na-apersLardman schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:59:
je kunt aan de toeren van de fan horen hoe je instraling gaat
Verwijderd
Had het er gisteren nog met Mastervolt over dat ze de slag aan het missen zijn wat betreft de miniomvormers. Van pioniers tot hekkensluiters. Maar een Soladin 1200 is cool.
Het is een 'standaard' 120mm fan. Is er eentje met 0,36A op de sticker, betekend het dat als ik een fan neem met bv. 0,13A, dat deze eerder zal gaan draaien? Ik heb deze nl. een tikje moeten geven voordat hij ging draaien en dat is natuurlijk niet de bedoelingLardman schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:59:
[...]
Goed bezig
wat voor casefan heb jij er op zitten? ik draai 3x 80mm parallel op exact zo'n paneeltje, ook een beaut 5W.
stoere bijkomstigheid, je kunt aan de toeren van de fan horen hoe je instraling gaat
Binnenkort in dit theater, mijn nieuwe setup
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/8+2x7.pdf
via EBay http://sv650s.home.xs4all...DSI%20datasheet%20ULX.pdf
voor 700 euro ( nieuw ULX 5400 )
Met een lekker laag redement ( volgens sommige hier )
Ter vervanging van dit http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html
( beide installatie's )
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/8+2x7.pdf
via EBay http://sv650s.home.xs4all...DSI%20datasheet%20ULX.pdf
voor 700 euro ( nieuw ULX 5400 )
Met een lekker laag redement ( volgens sommige hier )
Ter vervanging van dit http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html
( beide installatie's )
kijk dat is nou leuk om te zien een foto van je eigen werkc70070540 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:34:
Zowaar PV uitbreiding in de wijk. Een van de buren heeft 12 panelen laten plaatsen vanmiddag.
[afbeelding]
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Heb jij ze geplaatst?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ja namens werk met een collega, het draait echter nog niet voeding van zolder moet nog naar de meterkast gemaakt worden.
stef
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Wat voor panelen zijn het, en wat voor omvormer komt er bij?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Merk zou ik zo een twee drie niet weten, zijn 240Wp op een SB2500
is die foto bij jou uit je huis genomen? zag geen panelen in de omgeving liggen.
stef
is die foto bij jou uit je huis genomen? zag geen panelen in de omgeving liggen.
stef
Aha, nee dat klopt, vanaf dat huis kan je ze niet zien liggen. Ze liggen aan de andere kant van het huis op WZW. Dat is beter dan ONO.stef110 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:48:
Merk zou ik zo een twee drie niet weten, zijn 240Wp op een SB2500
stef
Ik ben heel benieuwd wat de opbrengsten doen van dat systeem op die ligging. Wel de volle ochtendzon, maar na drie uur in de winter zit er geen zonlicht meer op. In de zomer stopt het wel rond zes uur met directe instraling.
Maar is 12 x 240Wp panelen niet een beetje veel voor een SB2500?
[ Voor 17% gewijzigd door Gé Brander op 14-06-2012 19:53 ]
Verwijderd
Als dit WZW ligt zal je lang last van de schaduw van het dakkapel hebben. Hoe ga je dat oplossen met een SB2500?c70070540 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:34:
Zowaar PV uitbreiding in de wijk. Een van de buren heeft 12 panelen laten plaatsen vanmiddag.
[afbeelding]
Onzin, een offerte is altijd geheel vrijblijvend tenzij de verkoper een idioot is.
Nee, dit is niet WZW. Mijn PV ligt op WZW, dit staat er 90 graden haaks op richting zuid.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:14:
[...]
Als dit WZW ligt zal je lang last van de schaduw van het dakkapel hebben. Hoe ga je dat oplossen met een SB2500?
Verwijderd
Een offerte is zo vrijblijvend als dat je zelf met je klant of leverancier afspreekt. Het gaat om de afspraken die aanbieder en afnemer samen hebben vastgesteld en samen hebben bepaald wat een koopovereenkomst is. Als is afgesproken dat een offerte met handtekening van de afnemer erop een koopovereenkomst is dan is dat zo.JoopC schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:15:
[...]
Onzin, een offerte is altijd geheel vrijblijvend tenzij de verkoper een idioot is.
als ik me goed herinner was de schaduw van dat dakkapel even na 9e al weer weg.
Geachte heer huppeldepup,Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:21:
[...]
Een offerte is zo vrijblijvend als dat je zelf met je klant of leverancier afspreekt. Het gaat om de afspraken die aanbieder en afnemer samen hebben vastgesteld en samen hebben bepaald wat een koopovereenkomst is. Als is afgesproken dat een offerte met handtekening van de afnemer erop een koopovereenkomst is dan is dat zo.
wij hebben het genoegen om u geheel vrijblijvend aan te kunnen bieden......
aanbieding:
......
Hoogachtend,
Joop
flap handtekening eronder.....
Nou ja die site energieleveren.nl is uiterst dubieus, vraag Zonnigtype maar (of zoek eens op polderpv.nl)Domba schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:10:
[...]
Een andere voorwaarde is binnen 6 maanden geinstalleerd te hebben, het agentschap hoef alleen die te volgen die binnen die tijd zich niet gemeld hebben bij http://www.energieleveren.nl/ (aldan niet met een update)
(en is eerder in dit topic behandeld).
dus laat dat nu maar.... ik heb NIET/NEVER-EVER daar gemeld en krijg gewoon gesaldeerd.
Tenzij je de netbeheerder maar al te graag leuke informatie wilt toespelen zodat ze zelf er leuke dingen mee kunnen doen a la 'slimme meter'...
CHECK
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 14-06-2012 20:34 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Sorry, 245's in een string met 240's.. ws. hetzelfde antwoord? Zijn er risico's?antonboonstra schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:51:
[...]
Ehh, dezelfde panelen dus? Of bedoel je 2 stuks YL265 bijplaatsen in een string van YL245 panelen?
In beide gevallen levert het geen problemen op, alleen maak je bij 2 stuks YL265 niet (volledig) gebruik van het extra vermogen. Deze panelen kunnen namelijk een hogere stroom leveren, maar worden beperkt door de rest van de string.
En 245's bij 235's op een string?
Zijn 2 klanten die bij willen plaatsen.. geen ervaring mee tot nu toe.
[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 14-06-2012 21:43 ]
Een offerte is vrijblijvend, maar met een handtekening gebruik je hem om een subsidie aan te vragen en zeker weten dat er een paar regels in het uitvoeringsbesluit komen die controle toelaten of dit na 6 mnd geinstalleerd is,, zoals bijv een koppeling aan een EAN code, het agentschap, zal een makkelijk manier zoeken om grootste bulk van aanvragers te checken.
Bij de subsidie van SDE staat in het uitvoeringsbesluit dat registratie verplicht is met een EAN code .
Het is nu wachten op het uitvoeringsbesluit voor deze subsidieronde wat daar staat, iets vergelijk als/of bijschrijving op EAN code van de LDN of iets dergelijks ligt denk ik wel in lijn der verwachtingen
En deze EAN codes zijn publiekelijk, als je adres hebt, kun je via I-net de EAN code opzoeken en met iets meer moeite is zelf de aansluitcapaciteit te vinden.
Dat die website dubieus is, geloof ik wel, er zijn niet eens privacy regels vermeldt, dus elke aanmelding is feest.NielsTn schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:32:
[...]........
Tenzij je de netbeheerder maar al te graag leuke informatie wilt toespelen zodat ze zelf er leuke dingen mee kunnen doen a la 'slimme meter'...
CHECK
Bij de subsidie van SDE staat in het uitvoeringsbesluit dat registratie verplicht is met een EAN code .
Het is nu wachten op het uitvoeringsbesluit voor deze subsidieronde wat daar staat, iets vergelijk als/of bijschrijving op EAN code van de LDN of iets dergelijks ligt denk ik wel in lijn der verwachtingen
En deze EAN codes zijn publiekelijk, als je adres hebt, kun je via I-net de EAN code opzoeken en met iets meer moeite is zelf de aansluitcapaciteit te vinden.
Verwijderd
Artikel 31cVerwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:28:
[...]
Niet iedere leverancier betaalt negatieve jaarproductie uit.
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.
Artikel 95c 1....
2.Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.
3.Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
Durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Bij mij is het altijd even afwachten tot de amps er zijn idd. Mocht je twijfelen, dan zou ik zeggen zet het paneeltje in de volle zon. Doet de fan het niet automagisch dan heb je hem net te zwaar. Een 120mm verplaatst wel meer lucht dan een 80mm, maar het koelend effect is dikke prima.Snowmiss schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 19:20:
[...]
Het is een 'standaard' 120mm fan. Is er eentje met 0,36A op de sticker, betekend het dat als ik een fan neem met bv. 0,13A, dat deze eerder zal gaan draaien? Ik heb deze nl. een tikje moeten geven voordat hij ging draaien en dat is natuurlijk niet de bedoeling
De ervaring leert wel dat je meerdere fans kunt plaatsen op een paneel als dit maar dat je ze wel parallel moet zetten
Lol, hoe graag ze zand in de ogen strooien, Enexis netwerkbeheerder geen energie leverancierVerwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:29:
[...]
Artikel 31c
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.
Edit: bovenstaande tekst is inmiddels verdwenen van de webpagina, mijn opmerking is niet meer van toepassingBij een teruglevering van meer dan 5.000 kWh per jaar, vindt er geen verrekening plaats met de geleverde kWh. Uw totale teruglevering wordt vergoed op basis van het terugleveringstarief van uw leverancier.
psy schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:41:
Enfin, de tekst is nu aangepast want het was natuurlijk wel fout. Als een netbeheerder het vermeld moet het wel kloppen.
[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 15-06-2012 14:33 . Reden: tekst op webpagina is aangepast, posting is achterhaald ]
Lijkt me niet... zal ietsje hoger voltage zijn (maakt niet uit), maar ook iets hoger Imp bij 245's (maakt wel uit). Door Kirchhoff's current law zal het slechtste paneel beperkend zijn voor de stroomsterkte. Dus enige nadeel is dat die 245's de current aannemen van de 235 (maar niet voltage). Prestatie zal dus liggen tussen 245 en 235, waar dat punt ligt is afhankelijk van de verhouding deltaV en deltaI zeg maar. Verder is er qua betrouwbaarheid niets aan de hand dunkt me.SunshineCompany schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:30:
[...]
Sorry, 245's in een string met 240's.. ws. hetzelfde antwoord? Zijn er risico's?
En 245's bij 235's op een string?
Zijn 2 klanten die bij willen plaatsen.. geen ervaring mee tot nu toe.
Klopt toch gewoon? Enexis zegt daar eigenlijk niets anders. Na 5000 krijg je geen saldering meer maar een vergoeding van de leverancier.Domba schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:52:
[...]
Lol, hoe graag ze zand in de ogen strooien, Enexis netwerkbeheerder geen energie leverancier
[...]
Of bedoelen ze te zeggen.
Tot 5000 is er niks aan de hand maar als je meer dan 5000 teruglevert wordt niet alleen pas >5000 tegen het ongunstige tarief verrekend, maar ALLES vanaf 0? Dat zou idioot zijn
Nu ik het zo lees, ja dat staat er wel. Raar.
Bij Liander trouwens exact zo http://www.liander.nl/lia...edingen_teruglevering.htm
[ Voor 82% gewijzigd door psy op 14-06-2012 23:41 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dit topic is gesloten.
![]()