Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.613 views

Onderwerpen

• Oilmover
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 21:59
Wai_AM schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:29:
[...]

Volgens de factuur was het
SMA SB1200 ***398,65
SMA Sunny Beam + BT Piggy Back259,00
Totaal657,65

edit: *** bij nader inzien is het meerprijs tov van een soladin600

vindt het op zich niet duur voor het gemak die je ervoor koopt.
In vergelijking met een soladin600 + sol-link + pc
Voor die prijzen heb ik ze nog niet gezien , Wai_AM

Oeps niet goed gelezen maar de prijs van de piggy back en SMA sunny beam zijn mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door Oilmover op 12-06-2012 16:48 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
stephan11 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:50:
[afbeelding]

Klein maar fijn, 4x sharp NA-F128 watters (dunne film ivm met schaduw van div bomen) gekoppeld aan een soladin 600 (herrie bak >:) )
Het houthok waar ze op zitten voed in de winter mijn 600 kg speksteen hout kachel.
We gaan nog z`n setje op het platte dak er boven zetten.
En volgend jaar gaat het dak nog vol. (klein beginnen groot eindigen)
Ziet er mooi uit. in de schaduw doen dunne films het helaas net zo beroerd als normale panelen, maar met een beetje mazzel krijg je met de warmte uit de soladin je hout sneller droog.
Ben erg benieuwd naar je opbrengstcijfers. Hoe meet je de boel?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 16:47
TheNephilim schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:43:
Even kort een vraagje, of ik het nu goed begrijp:

Situatie: Mogelijkheden bekijken van PV installatie voor een stichting op het dak van de manege (paardrijden voor gehandicapten).

Wat heb ik begrepen:
- Mogelijkheid tot opslaan op het net, tot 5000 kWh om het later weer te gebruiken.
- Echte terug levering, dus verdienen per kWh kan niet (zou leuk zijn met zo'n groot dak).
- Alleen het quitte spelen van het eigen verbruik mogelijk (evenveel opwekken per jaar als dat je verbruikt).

Klopt dit een beetje? Eigenlijk had ik al wat meer informatie willen voorleggen, maar ik ben er nog steeds niet achter wat het verbruik is per jaar. Dat hoop ik vanavond te horen, in een vergadering.
Klopt. In Nederland kun je alleen rendabel salderen. Als je meer terugleverd is dat niet rendabel.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Poldermans op New Energy tv, na een minuut of 8 ;)
Uitzending selecteren: 09-06-2012 The Solar Future: de toekomst is nu

http://www.new-energy.tv/

[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-06-2012 16:55 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lardman schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:49:
[...]
Ziet er mooi uit. in de schaduw doen dunne films het helaas net zo beroerd als normale panelen....
Normaal als in; c-Si? En dunne films als in a-Si?

Dat is niet waar, bij partiële schaduw zakt de opbrengst veel minder in, en ze zijn iets gevoeliger voor diffuus licht door hogere absorptie.

Desalniettemin scheelt het in de praktijk jaarlijks zeer weinig per Wp.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:14

TheNephilim

Wtfuzzle

pcmadman schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:51:
[...]

Klopt. In Nederland kun je alleen rendabel salderen. Als je meer terugleverd is dat niet rendabel.
Bedankt voor je reactie! Duidelijk! :D

Nu lees ik alleen over max 3x80A, we hebben krachtstroom op de manege, gaat het feest dan nog wel door?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Bartjuh schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:53:
[...]

Normaal als in; c-Si? En dunne films als in a-Si?

Dat is niet waar, bij partiële schaduw zakt de opbrengst veel minder in, en ze zijn iets gevoeliger voor diffuus licht door hogere absorptie.

Desalniettemin scheelt het in de praktijk jaarlijks zeer weinig per Wp.
Mocht je het duits machtig zijn ( of chrome laten vertalen als je wilt lachen)
http://www.photovoltaik.e...-dmmerung-_100005258/332/

I rest my case :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lardman schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:06:
[...]
Mocht je het duits machtig zijn ( of chrome laten vertalen als je wilt lachen)
http://www.photovoltaik.e...-dmmerung-_100005258/332/

I rest my case :)
Ze hebben het niet over partiële schaduw, en in die situaties kan het wel degelijk uitmaken.

En (ja, vertaling :P ) ze zeggen ook dit;
De outdoor metingen bij een onafhankelijke instelling aan de andere kant op vrijwillige basis. Veld-en laboratoriumuitslagen zijn in goede overeenstemming, aldus Blok. Na deze, de efficiëntie van dunne film modules in omstandigheden met weinig licht onveranderd, terwijl het verlies van de kristallijne Schott zonnepanelen ongeveer drie procent.
Verschilt dus wel, maar zoals ik al zei; minimaal.

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 15:05
stephan11 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:22:
[...]

Je kan met de beschikbare interface en gratis software van 3de partij (sunprofit) met laptop ierer interval loggen of eens in de 10 dagen (dag opbrengst geheugen van de soladin) uilezen.

en deze dunne film panelen (160 cellen/paneel) werken al heel vroeg in de ochtend en werkt lang door in de avond alleen is bij mij de hoogste piek ron 1 uur een dal (schaduw) Afgelopen maand is de hoogste opbrengst 2,8kwh en laagst (regen) 0,5kwh maar als de blaadjes gaan vallen...
Lardman schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:49:
[...]

Ziet er mooi uit. in de schaduw doen dunne films het helaas net zo beroerd als normale panelen, maar met een beetje mazzel krijg je met de warmte uit de soladin je hout sneller droog.
Ben erg benieuwd naar je opbrengstcijfers. Hoe meet je de boel?
Je kan met de beschikbare interface en gratis software van 3de partij (sunprofit) met laptop ierer interval loggen of eens in de 10 dagen (dag opbrengst geheugen van de soladin) uilezen.

en deze dunne film panelen (160 cellen/paneel) werken al heel vroeg in de ochtend en werkt lang door in de avond alleen is bij mij de hoogste piek ron 1 uur een dal (schaduw) Afgelopen maand is de hoogste opbrengst 2,8kwh en laagst (regen) 0,5kwh maar als de blaadjes gaan vallen...

verder is dit een heeeeele grote "reken machine cel"en die doet het binnen gewoon, anders heb je er niets aan.

Hier mijn zuid kant
Afbeeldingslocatie: http://i1254.photobucket.com/albums/hh601/stephandegoeij/2012-06-12172841.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door stephan11 op 12-06-2012 17:44 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
JoopC schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:19:
Daar zitten jullie nou met je ge fine-tune de apparaten te turen aan de horizon waar de zon blijft. Te loeren op de meter, te tikken op het console, te friemelen aan de draadjes of alles wel juist is aangesloten. Wetende dat er vandaag niet gepatst kan worden met uitslagen op hoogste-opbrengstDotCom. :z
Hier lekker wel een toppie dag oOo :X

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
TheNephilim schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor je reactie! Duidelijk! :D

Nu lees ik alleen over max 3x80A, we hebben krachtstroom op de manege, gaat het feest dan nog wel door?
GreenChoice saldeert alles wat je gebruikt - opwekt tot en met 3x80A.
Alleen zal je bij een verbruik van meer dan 10.000kWh per jaar minder betalen per kWh ( ~0.17 door de verlaagde energie belasting ). De rentabiliteit loopt dan terug.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

PcDealer

HP ftw \o/

Nu een stuk duidelijker:
Subsidiebedrag
Het subsidiebedrag is 15 % van het aankoopbedrag van een zon-PV installatie. Daaronder vallen de kosten voor het materiaal, bijvoorbeeld de aanschaf van de panelen en ondersteunende apparatuur, zoals omvormers. U krijgt geen subsidie voor de arbeids- en verbouwingskosten.

Wilt u in aanmerking komen voor subsidie dan moet de installatie groter zijn dan 0,6 kilo Wattpiek. U kunt maximaal € 650,- subsidie krijgen.

Hoe vraagt u aan
Vanaf 2 juli 2012 kunt u digitaal subsidie aanvragen (via DigiD). Het heeft geen zin de subsidieaanvraag vóór 2 juli 2012 in te dienen. De aanvragen die voor 2 juli 2012 binnenkomen zullen worden afgewezen.
Daarnaast is het belangrijk dat u digitaal, een getekende koopovereenkomst voor de zonnepanelen meestuurt. De koopovereenkomst (hieronder verstaan we geen offerte) moet op 2 juli 2012 of daarna zijn afgesloten.
http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen
Ik mag toch hopen dat niemand onder een offerte een koopovereenkomst verstaat (handtekening buiten beschouwing gelaten)..

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 12-06-2012 19:34 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
Kort geleden eindelijk de knoop doorgehakt en sinds 26 april 2012 heb ik 10x195 Wp op mijn dak liggen. Zonder subsidie welliswaar, dat werd een dag of wat later besloten door de 5 partijen. Eerst baal je hier een beetje van, later niet meer. De regeling zorgt nu al voor onduidelijkheid, en 22 miljoen is zo op. Ik heb de subsidie ook niet echt nodig, de zonnepanelen brengen hun geld toch wel op in de komende jaren. En dat geldt voor iedereen, dus waarom dan toch deze subsidie vraag je je dan af. Heeft groenlinks iets goed te maken?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

drielp schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:05:
Heeft groenlinks iets goed te maken?
Misschien de zeurende meute over tvt over de streep trekken?

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 21:50
PcDealer schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:32:
Nu een stuk duidelijker:

[...]

Ik mag toch hopen dat niemand onder een offerte een koopovereenkomst verstaat (handtekening buiten beschouwing gelaten)..
Een ondertekende offerte is toch een koopovereenkomst? Of wordt hier dan toch een factuur bedoeld? Nu ben ik in de war...

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:05
Gisteren 3 panelen 260wattpiek op mijn garage geinstalleerd gericht op het zuiden en aangesloten op een soladin 600 en vanavond om 10 uur nog steeds opbrengst. Ik ben benieuwd watt het doet op een zonnige dag.

snameroc

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59
snameroc schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:06:
Gisteren 3 panelen 260wattpiek op mijn garage geinstalleerd gericht op het zuiden en aangesloten op een soladin 600 en vanavond om 10 uur nog steeds opbrengst. Ik ben benieuwd watt het doet op een zonnige dag.
in elk geval max 499 Watt :)
Maar: gefeliciteerd! enne.. ook de spreadsheet van Anton even updaten ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:49:
[...]

Mooi product (Yingli / SMA O-) ), vind echter de prijs voor zo'n inkoop-actie nog niet echt schokkend laag. En het maatwerk ontbreekt wederom.
Precies wat ik op het oog heb! :+
Over een paar weekjes liggen ze te glimmen in de zon, per paneel naar binnen gebracht zodat ik een floeperd die geen zin meer heeft midden in de winter er gewoon tussen uit kan halen.
Verloren vermogen bij ruim 130 meter solarkabel (wel 6kwadraat) en bij 8A load nog geen 30 watt!
1 maand uitval omdat de zonneboer geen tijd heeft om naar je paneel te kijke: héél wat meer watjes.
Daarnaast hoop ik dat de nuon er een dag of twee mee ophoudt nadat ik de solarlader van steca heb geïnstalleerd en op een enkel paneeltje mijn accu's kan vullen overdag.
Hoezo fanaat?, gewoon zonnig!!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ben nog op zoek naar een kleine omvormer voor 2x een Sharp ND190R1S
http://www.sharp.nl/cps/r...roduct=ND190R1S&cat=46005

Drie van deze rakkers gaan er binnenkort komen op een Soladin 600, maar er is nog ruimte voor 2 extra.
Iemand enig idee?
1 omvormer voor 5 van deze panelen bestaat helaas niet dus moet het maar met 2 omvormertjes.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-06-2012 23:02 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Terpen Tijn schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:01:
[...]

Een ondertekende offerte is toch een koopovereenkomst? Of wordt hier dan toch een factuur bedoeld? Nu ben ik in de war...
Zoals ik al eerder zei. Ik heb vandaag contact gehad met de rijksoverheid en agentschap nl. Het is nog NIET duidelijk wat men bedoelt met een koopovereenkomst. Dit word pas duidelijk als de uitwerking klaar is, hier kan al op korte termijn duidelijkheid over komen.

Wel kon de dame mij vertellen dat er niet vannuit gegaan moet worden dat een factuur afdoende is.

Ik vraag me af hoe MDZ hier mee omgaat als het daadwerkelijk om de offerte datum gaat.
Gezien de actie tot 2 juli loopt kan val je dan buiten de boot met de subsidie.

Anyway ik wacht nog even met bestellen :P.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 12-06-2012 23:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:56:
Ik ben nog op zoek naar een kleine omvormer voor 2x een Sharp ND190R1S
http://www.sharp.nl/cps/r...roduct=ND190R1S&cat=46005

Drie van deze rakkers gaan er binnenkort komen op een Soladin 600, maar er is nog ruimte voor 2 extra.
Iemand enig idee?
1 omvormer voor 5 van deze panelen bestaat helaas niet dus moet het maar met 2 omvormertjes.
Zo iets ? http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item3f18a31ab2

Of anders deze? http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item564ac5e48f

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de info, maar de Soladin heb ik reeds.
Weet je misschien ook een type omvormer voor 2x genoemde Sharp panelen?

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:18:
Dank voor de info, maar de Soladin heb ik reeds.
Weet je misschien ook een type omvormer voor 2x genoemde Sharp panelen?
Ja met zo iets http://www.ebay.de/itm/12...lagen&hash=item33659624c0

Waarschijnlijk met garantie tot aan de ..........................................?

Maar wel leuk speelgoed lijkt me zo.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:03:
[...]

Zoals ik al eerder zei. Ik heb vandaag contact gehad met de rijksoverheid en agentschap nl. Het is nog NIET duidelijk wat men bedoelt met een koopovereenkomst. Dit word pas duidelijk als de uitwerking klaar is, hier kan al op korte termijn duidelijkheid over komen.

Wel kon de dame mij vertellen dat er niet vannuit gegaan moet worden dat een factuur afdoende is.

Ik vraag me af hoe MDZ hier mee omgaat als het daadwerkelijk om de offerte datum gaat.
Gezien de actie tot 2 juli loopt kan val je dan buiten de boot met de subsidie.

Anyway ik wacht nog even met bestellen :P.
Ik heb navraag gedaan bij collega's (in dienst als juristen). Je kunt geen geld claimen bij de overheid aan de hand van een offerte/koopovereenkomst. Zo werd mij dat meerdere malen verteld. De brief van verhagen gaf meer vragen dan dat ik antwoorden kreeg. Om fraude te voorkomen, er was wettelijke bedenktijd, een hoop blabla....pffff
Als je graag de subsidie wil zou ik idd afwachten.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op Samenkopen.net loopt momenteel een animo check om te zien of er geintereseerden zijn voor pakketten met PV systemen. Ook daar wordt over de aanstaande subsidie gesproken. Zoals op de polderpv site gemeld wordt rondom de aanstaande subsidie worden inderdaad totaalpakketten aangeboden.

Verwijderd

Gisteravond een behoorlijke tijd met Neanderthaler aan de tel gezeten...Goeie info gehad, en hij wist een reeel beeld te scheppen, van wat wel en niet te verwachten...
Ook qua terugverdientijden...Daarom ben ik toch echt benieuwd naar hoe bijvoorbeeld een MDZ ofzo aan hun getallen komen van de ROI? Die zijn wel erg optimistisch in mijn ogen...

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:13

psy

Terugverdientijden zijn sowieso een hele grote slag om de arm, niemand weet bijvoorbeeld hoe lang we nog kunnen blijven salderen in de huidige vorm. Als dadelijk half Nederland PV op zijn dak heeft liggen zeg dan maar dag met je handje tegen de huidige salderingsmogelijkheid. Want dan krijgt de overheid minder inkomsten binnen als nu :O

Neuh ik ga daar niet teveel bij stilstaan, teveel invloeden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Een korte TVT berekenen is heel simpel.

Je zet 'geld op de bank' & 'geld op je dak' af tegen tijd. Bij geld op de bank (tegen rente) heb je over 10 jaar niets meer, je moet je elektrarekening betalen. Bij 'geld op je dak' start je op nul, want je geld is weg. Over 10 jaar heb je het weer terug op je bank staan. Maar die 2 lijnen kruisen elkaar bij +/- 6 jaar. Mooi korte TVT :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

Ik reken liever simpel.
Ik investereer 7000 eur, haal er 3000kwh uit, dat is 3000*0,22 = 660 eur per jaar wat je bespaart, 7000/660=10,6 jaar.
Nou jij weer? :)

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-01 13:10
SunshineCompany schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:11:

Je zet 'geld op de bank' & 'geld op je dak' af tegen tijd. Bij geld op de bank (tegen rente) heb je over 10 jaar niets meer, je moet je elektrarekening betalen. Bij 'geld op je dak' start je op nul, want je geld is weg. Over 10 jaar heb je het weer terug op je bank staan. Maar die 2 lijnen kruisen elkaar bij +/- 6 jaar. Mooi korte TVT :)
Ik heb gisteren een discussie gehad met mijn ouders thuis en zij zien totaal de voordelen er niet van, in het kort wilde ze gelijk pv's ophangen met een totaal vermogen boven ons gebruik (en dat is veel kosten liepen tegen de 20/30k aan) maar omdat het geld wat je terugkrijgt te laag was vonden ze het al gelijk onzin en zouden ze er niets mee beginnen en zou de tvt ook heel erg lang zijn (20 jaar werd er geroepen) en natuurlijk werd er ook totaal niet geloofd dat die dingen zeker 20 jaar meegaan maar dan wel met een rendement van <85% ipv 100%

Ik weet dat een discussie aangaan niet het slimste is omdat ouder = wijzer = beter weten.

maar juist wat noshine zegt is iets wat zij vergeten als je eenmaal over die 9 jaar bent dan ga je alleen maar verdienen en we weten nu niet wat de energieprijzen doen maar zoals het er nu naar uitziet gaat dit alleen maar omhoog.

verder kwam er nog een groter voorbeeld naar voren nadat ik de 9 jaar vermelde "maar we blijven hier geen 9 jaar meer zitten als je broertje uit huis gaat zijn wij ook weg"

ik ben zelf van mening als ze ipv 20k kapot slaan (wat ze toch niet doen) om een 20m2 pakket te nemen en deze op het tuinhuis te gooien en mochten ze ooit gaan verhuizen dit simpelweg meeverhuizen.

mijn pa is nogal van het googlen en heeft deze wijsheid hier vandaan gehaald maar volgens mij snapt hij het totaal niet en ontbreekt het mij aan de kennis om de wijsheid in hun hoofd te stompen dat pv echt geen verkeerd iets is om te doen en dat het beter is dan geld op de bank te gooien nu (zeker met een energierekening van 200+ euro)

wie o wie kan mij aan de wijsheid helpen wat ik blanco kan doormailen naar de betweterige vader die altijd zijn gelijk wilt hebben |:( want ik vind het op het moment echt van de zotte dat ze zo doorgaan en zit tegen het punt aan om voor 2k aan pv spul te halen en het op hun tuinhuis te gooien in een weekend dat ze weg zijn en dan na een maand verbaasde gezichten te krijgen over het verbruik..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:13

psy

ricdijk had wel een aardige berekening gemaakt:
ricdijk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:39:
Voor het vergelijken van geld op de spaarrekening vs investeren in zonnepanelen heb ik de volgende sheet gebruikt: http://dl.dropbox.com/u/14042594/Rendement%20berekening.xlsx.

Als je in de gele velden jouw gegevens invult, zal de sheet de rente en opbrengsten in zonnepanelen met elkaar vergelijken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AjDuLion schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:23:
[...]

Ik heb gisteren een discussie gehad met mijn ouders thuis en zij zien totaal de voordelen er niet van, in het kort wilde ze gelijk pv's ophangen met een totaal vermogen boven ons gebruik (en dat is veel kosten liepen tegen de 20/30k aan) maar omdat het geld wat je terugkrijgt te laag was vonden ze het al gelijk onzin en zouden ze er niets mee beginnen en zou de tvt ook heel erg lang zijn (20 jaar werd er geroepen) en natuurlijk werd er ook totaal niet geloofd dat die dingen zeker 20 jaar meegaan maar dan wel met een rendement van <85% ipv 100%

Ik weet dat een discussie aangaan niet het slimste is omdat ouder = wijzer = beter weten.

maar juist wat noshine zegt is iets wat zij vergeten als je eenmaal over die 9 jaar bent dan ga je alleen maar verdienen en we weten nu niet wat de energieprijzen doen maar zoals het er nu naar uitziet gaat dit alleen maar omhoog.

verder kwam er nog een groter voorbeeld naar voren nadat ik de 9 jaar vermelde "maar we blijven hier geen 9 jaar meer zitten als je broertje uit huis gaat zijn wij ook weg"

ik ben zelf van mening als ze ipv 20k kapot slaan (wat ze toch niet doen) om een 20m2 pakket te nemen en deze op het tuinhuis te gooien en mochten ze ooit gaan verhuizen dit simpelweg meeverhuizen.

mijn pa is nogal van het googlen en heeft deze wijsheid hier vandaan gehaald maar volgens mij snapt hij het totaal niet en ontbreekt het mij aan de kennis om de wijsheid in hun hoofd te stompen dat pv echt geen verkeerd iets is om te doen en dat het beter is dan geld op de bank te gooien nu (zeker met een energierekening van 200+ euro)

wie o wie kan mij aan de wijsheid helpen wat ik blanco kan doormailen naar de betweterige vader die altijd zijn gelijk wilt hebben |:( want ik vind het op het moment echt van de zotte dat ze zo doorgaan en zit tegen het punt aan om voor 2k aan pv spul te halen en het op hun tuinhuis te gooien in een weekend dat ze weg zijn en dan na een maand verbaasde gezichten te krijgen over het verbruik..
Bij een energierekening van +200 euro lijkt mij het verstandig om eerste het verbruik te minimaliseren en dan pas aan PV te denken.

Scheelt een stuk in aanschafkosten.

Afbeeldingslocatie: http://gels-architectuurdienstverlening.nl/wp-content/uploads/2010/12/Trias-Energetica.jpg

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

@Metdezon/Zonnepanelen.nl....

Als je op je website op de opbrengstcalculator het intensief pakket kiest staat er terugverdientijd 7 jaar, Als je er op klikt wordt het opeens 6 jaar, en daaronder staat met subsidie (van max 650 eur!!!) tvt 5 jaar...
Hoe bereken je dat zo creatief?
Je geeft zelf aan, opbrengst 90 eur/maand, is 1080/jaar...op 8330 eur, ex montage is dat nog altijd zo een 8 jaar, en als je er 650 eur af haalt = 7680/1080 is inc subsidie nog steeds over de 7 jaar...Hoe kom jij aan die 5?

• AjDuLion
revolution-nl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:29:
[...]

Bij een energierekening van +200 euro lijkt mij het verstandig om eerste het verbruik te minimaliseren en dan pas aan PV te denken.

Scheelt een stuk in aanschafkosten.

[afbeelding]
dit is al uitgevoerd overal hangen sleep killers achter media hoeken worden hard met de stekker elke avond uit gezet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AjDuLion schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:32:
[...]

dit is al uitgevoerd overal hangen sleep killers achter media hoeken worden hard met de stekker elke avond uit gezet.
Wat is het jaarverbruik dan? Bij een investering van 20k moet dit toch al tegen de 10.000kwh aanlopen.

• AjDuLion
revolution-nl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:34:
[...]

Wat is het jaarverbruik dan? Bij een investering van 20k moet dit toch al tegen de 10.000kwh aanlopen.
dagverbruik tussen de 15-25KW met soms pieken naar 30+

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
AjDuLion schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:35:
[...]

dagverbruik tussen de 15-25KW met soms pieken naar 30+
sorry, maar daar heb je weinig aan. Weet je niet wat het verbruik op jaarbasis is?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Terpen Tijn
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:29:
@Metdezon/Zonnepanelen.nl....

Als je op je website op de opbrengstcalculator het intensief pakket kiest staat er terugverdientijd 7 jaar, Als je er op klikt wordt het opeens 6 jaar, en daaronder staat met subsidie (van max 650 eur!!!) tvt 5 jaar...
Hoe bereken je dat zo creatief?
Je geeft zelf aan, opbrengst 90 eur/maand, is 1080/jaar...op 8330 eur, ex montage is dat nog altijd zo een 8 jaar, en als je er 650 eur af haalt = 7680/1080 is inc subsidie nog steeds over de 7 jaar...Hoe kom jij aan die 5?
Je bent wel mal als je op die WC Eend calculators afgaat hoor. Die zijn natuurlijk veel te optimistisch. Gewoon negeren.

Kijk liever eens hier in het topic: Terpen Tijn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Daar reageer ik op een goed doordacht model, door een gebruiker gemaakt. Afgezien van de twee puntjes die ik aandroeg is zo'n model veel realistischer. Bedenk wel goed of jouw eigen situatie ook zo ideaal is (veel Wp op Zuid, relatief lage aanschafkosten, etc), voordat je je rijk rekent. Ikzelf kan bijvoorbeeld noch op Zuid veel plaatsen, noch zoveel Wp voor zo weinig geld installeren.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

AjDuLion schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:23:
[...]
... en zit tegen het punt aan om voor 2k aan pv spul te halen en het op hun tuinhuis te gooien in een weekend dat ze weg zijn en dan na een maand verbaasde gezichten te krijgen over het verbruik..
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mhrznAy3Q8aYBewmr4kHUSoC/full.jpgHeb hetzelfde gedaan bij mijn ouders. Zelf gewoon 3x 190Wp Suntech panelen gehaald met een Steca500 (totaal zo'n 1000 euro) en bij hun op het dak gemonteerd. Toen ze terug kwamen en de meter zagen terugdraaien, vonden ze het geweldig en hebben ze het bedrag ook nog terug betaald.

Ze zijn wel enthousiast maar heb ze nog niet weten te overtuigen om hun dak verder vol te gooien. Dan moeten ze namelijk een aparte groep aanleggen en de kabel van de meterkast naar het dak trekken wil niet heel makkelijk...

Edit: de opbrengsten zijn trouwens erg goed. Geen schaduw en bijna vol op zuid.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 13-06-2012 13:15 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:43:
[...]

Je bent wel mal als je op die WC Eend calculators afgaat hoor. Die zijn natuurlijk veel te optimistisch. Gewoon negeren.

Kijk liever eens hier in het topic: Terpen Tijn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Daar reageer ik op een goed doordacht model, door een gebruiker gemaakt. Afgezien van de twee puntjes die ik aandroeg is zo'n model veel realistischer. Bedenk wel goed of jouw eigen situatie ook zo ideaal is (veel Wp op Zuid, relatief lage aanschafkosten, etc), voordat je je rijk rekent. Ikzelf kan bijvoorbeeld noch op Zuid veel plaatsen, noch zoveel Wp voor zo weinig geld installeren.
Ben niet mal, maar vind het gewoon irritant, en wil daar een verklaring voor :) Ik wil mezelf niet rijk rekenen, vandaar dat ik ook text en uitleg vraag...Wie weet is text en uitleg wel heel plausibel :P

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
SunshineCompany schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:11:

ik heb hem nu voor elkaar gekregen.
ik betaal geen voorschotten meer. (dat werd mij te duur.)
ik zet nu elke maand het oude bedrag op de spaarrekening. (110 euro per maand.)
en betaal per jaar. (650 euro)

@tvt-ers.
er is veel meer tvt te halen als je een systeem verzint wat het meeste opbrengt met je dak voor de laagste kosten.
desnoods doe je dan niet je hele verbruik dekken. als de tvt zo belangrijk is.
maar hoe belangrijk is het of je het in 12 jaar of 8 jaar terug verdiend.
(ik heb het op oost dus het duurt gewoon wat langer.)

1x betalen voor pv doet 1x pijn.
elke maand betalen voor de elektra doet elke maand pijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:47:
[...]
Ben niet mal, maar vind het gewoon irritant, en wil daar een verklaring voor :) Ik wil mezelf niet rijk rekenen, vandaar dat ik ook text en uitleg vraag...Wie weet is text en uitleg wel heel plausibel :P
Noem je een veel te hoge stijging van de energieprijs plausibel? Of geen rekening houden met rentederving? Ik noem het 'naar jezelf toe rekenen'.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• looyenss
migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:49:
[...]

Touché!

jullie zijn slecht voor mijn werkzaamheden, veelte interessant hier!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:49:
[...]

ik heb hem nu voor elkaar gekregen.
ik betaal geen voorschotten meer. (dat werd mij te duur.)
ik zet nu elke maand het oude bedrag op de spaarrekening. (110 euro per maand.)
en betaal per jaar. (650 euro)

@tvt-ers.
er is veel meer tvt te halen als je een systeem verzint wat het meeste opbrengt met je dak voor de laagste kosten.
desnoods doe je dan niet je hele verbruik dekken. als de tvt zo belangrijk is.
maar hoe belangrijk is het of je het in 12 jaar of 8 jaar terug verdiend.
(ik heb het op oost dus het duurt gewoon wat langer.)

Het is een investering, en dan doe ik het puur voor het rendement, sorry voor alle eco-freaks, maar de ozon boeit mij niet...Dus dan gaat het mij om de TVT/financieel rendement...

En 1x 11000 eur betalen doet meer pijn dan 200/maand betalen :+

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Misschien is een apart TVT topic wel wat :P

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26

ericplan

5180 Wp PV

revolution-nl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:56:
Misschien is een apart TVT topic wel wat :P
Graag! Start jij een nieuw topic?

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 13-06-2012 10:02 ]

A'dam PVOutput

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:53:
[...]

Het is een investering, en dan doe ik het puur voor het rendement, sorry voor alle eco-freaks, maar de ozon boeit mij niet...Dus dan gaat het mij om de TVT/financieel rendement...

En 1x 11000 eur betalen doet meer pijn dan 200/maand betalen :+
pv heeft niks met eco-freaks te maken hoor.
dat was vroeger. en nu allang niet meer.
(er valt wel veel te leren van die mensen, vergis je niet.
zeker als tvt belangrijk is.
een apparaat vervangen in huis voor een zuiniger model, kan een betere tvt hebben als het op lossen met pv.
dat is niks eco-frekerings maar gewoon slim verstand.)

mmm betaal eens 10 jaar lang 200 euro per maand. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Ach, ik heb 3000W aan thuisbios staan op een aparte groep...Ga ik echt niet vervangen voor zuiniger :P
En ja, maar ja, 10 jaar...wie dan leeft, die dan zorgt :P:+ Daarom moet mn TVT niet zo gek lang zijn, ik wil mn (toekomstige) winst in zicht hebben, en niet zo ver weg...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 10:07 ]

• snoekds20
  • Laatst online: 22:01
hoe ver kun je vooruit kijken.... je tracht het te doen...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:04:
[...]

een apparaat vervangen in huis voor een zuiniger model, kan een betere tvt hebben als het op lossen met pv.

Wel grappig dat je dit aanhaalt, dit was voor mij ook een belangrijke reden om mijn "oude" 40inch LCD tv te vervangen die 190watt verbruikte.

Vervangen voor een LED TV die maar 48watt verbruikt. Doordat ik de oude TV goed heb kunnen verkopen heeft de TV mij amper iets gekost maar ik heb nu wel 3d, smart tv, en 3 jaar garantie.

De meerprijs van de TV had ik anders moeten investeren in een PV paneel om de KWH slurpende LCD tv van stroom te voorzien.

Ik heb nu dus gratis een nieuwe tv :*)
Als je dit verhaal overigens verteld tegen familie vrienden dan zitten ze je allemaal schaapachtig aan te kijken :'). Bijna allemaal mensen denken nog volgens de platconsumeren wijze. Ik denk liever in verantwoord en onderbouwt consumeren ;). Zoveel mogelijk luxe tegen zo laag mogelijke (vaste) lasten.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:06:
Ach, ik heb 3000W aan thuisbios staan op een aparte groep...Ga ik echt niet vervangen voor zuiniger :P
wie dan leeft, die dan zorgt :P
Wat heb ik een gruwelijke hekel aan dit egocentrische spreekwoord :r

• migjes
En ja, maar ja, 10 jaar...wie dan leeft, die dan zorgt :P:+ Daarom moet mn TVT niet zo gek lang zijn, ik wil mn (toekomstige) winst in zicht hebben, en niet zo ver weg...
dan moet je investeren in palm invest. >:)
aandelen facebook of tomtom. >:)
geld weg zetten op een bank in ijsland doet het ook leuk. >:)
of koop een stukje bos in Brazilië >:)

ik ben bang dat pv wat veiliger is.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-01 16:16
Geen nieuw topic, TVT is een zeer belangrijk onderdeel van "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)". Zeker voor "newbees"....

"een apparaat vervangen in huis voor een zuiniger model, kan een betere tvt hebben als het op lossen met pv.
dat is niks eco-frekerings maar gewoon slim verstand.)"

Dacht ik ook van mijn vriezer van 30 jaar oud, maar na verbruik meten en investering bekijken was de TVT veel te lang.
Stelling : Financiële Investering is recht evenredig met Energie investering.
Conclusie : Een korte TVT is duurzaam ! (relatief tov de verwachte levensduur)
En als er eco freaks komen met TVT van langer als de verwachte levensduur van een apparaat is het niet duurzaam.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• looyenss
kunnen we weer on topic?

• migjes
dat is niet zoon goed voorbeeld.

een thuisbios van 3kW is geen probleem in mijn ogen.
als je dat wil moet je dat ook zeker doen.
het is hobbie en dat mag kosten.
probleem is eerder waarom zou je die apparaten op stand-by laten staan als je niet kijkt.
dat kost vaak meer stroom als de paar uren die je per dag kijkt.

stel je kijkt gemiddeld 2 uur per dag.
dus 2uur x 3kW x 365dagen = 2190kWh per jaar.

sluipverbuik = 250W? (gokje)
250W x 24 uur x 365 dagen = 2190kWh per jaar.
een simpel schakelaar van minder dan 50euro is dan het zelfde als een 2500Wp pv.

wat wou jij ook alweer tvten?

Verwijderd

250W sluimerverbruik per uur vind ik wel erg veel hoor...Dat haal je in je hele huis niet eens volgens mij...

• looyenss
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:16:
250W sluimerverbruik per uur vind ik wel erg veel hoor...Dat haal je in je hele huis niet eens volgens mij...
einheitenpolizei kom dr maar in

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 09:22:
Ik reken liever simpel.
Ik investereer 7000 eur, haal er 3000kwh uit, dat is 3000*0,22 = 660 eur per jaar wat je bespaart, 7000/660=10,6 jaar.
Nou jij weer? :)
Het principe van een TVT tijd is correct. Echter bij 1,85 euro/wp is een set van 3000Wp -> 5550 euro als investering. Eruit komt dan 0.95 x 3000 = 2850 kWh bij 22 cent per kWh -> 627 euro
5550 / 627 = 8,85 jaar TVT

Simpel rekenen is belangrijk dat geef ik toe. Dit is zonder subsidie en op een ''goed'' dat grotendeels een erg lange levensduur heeft (panelen 25 jaar). Het hangt af van wat je wilt en hoe je er naartoe rekent.

Het rendement over de levensduur is in ieder geval erg hoog.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Heb je het al eens nagemeten? Het zou je nog wel eens kunnen verbazen hoeveel sluipverbruik je daar hebt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Neanderthaler
Als dit je nieuwe bedrijf is kom ik een keer een biertje drinken :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:23:
[...]

Het principe van een TVT tijd is correct. Echter bij 1,85 euro/wp is een set van 3000Wp -> 5550 euro als investering. Eruit komt dan 0.95 x 3000 = 2850 kWh bij 22 cent per kWh -> 627 euro
5550 / 627 = 8,85 jaar TVT

Simpel rekenen is belangrijk dat geef ik toe. Dit is zonder subsidie en op een ''goed'' dat grotendeels een erg lange levensduur heeft (panelen 25 jaar). Het hangt af van wat je wilt en hoe je er naartoe rekent.

Het rendement over de levensduur is in ieder geval erg hoog.
Met jouw rekensommen ben ik het wel eens, dat zei ik gister al ;) :P Gaat mij om de heren die TVT van 5 jaar beloven...

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:38:
[...]

Met jouw rekensommen ben ik het wel eens, dat zei ik gister al ;) :P Gaat mij om de heren die TVT van 5 jaar beloven...
ja dat vind ik ook erg overdreven.
misschien als de stroom prijs verdubbeld komend jaar.(wat hij eigenlijk amper gedaan heeft de afgelopen jaren)

maar ja:
marketing mensen doen veel beloven en weinig geven,
dat doet ze vreugden in het leven.

zo als in iedere sector.
als ik weer eens hoor dat wasmiddel x verbeterd is.
denk ik altijd:"fijn je verkocht me dus vroeger rotzooi"
meten is weten.
maar als het 125W is veranderd er niks aan het verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 13-06-2012 11:54 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:51:
[...]

ja dat vind ik ook erg overdreven.
misschien als de stroom prijs verdubbeld komend jaar.(wat hij eigenlijk amper gedaan heeft de afgelopen jaren)

maar ja:
marketing mensen doen veel beloven en weinig geven,
dat doet ze vreugden in het leven.

zo als in iedere sector.
als ik weer eens hoor dat wasmiddel x verbeterd is.
denk ik altijd:"fijn je verkocht me dus vroeger rotzooi"

[...]

meten is weten.
Of de 20% korting die je bij een bouwmarkt krijgt. Dan weet je eigenlijk al dat je buiten de kortingsperiode een poot wordt uitgedraait.

• antonboonstra

antonboonstra

snameroc schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:06:
Persoonlijk vind ik 3x260Wp = 780Wp op een Soladin 600 aan de erg hoge kant. Ik zie in de PV GoT verzamellijst dat het systeem ook nog op zuid zit en dan krijgt die omvormer het nog erg zwaar. Ik weet dat een Steca 500 het maximaal vermogen kan begrenzen, maar in de documentatie van een Soladin 600 staat vrij hard: Maximum PV power: 700 Wp

In de PV lijst staat trouwens 720Wp. Heb je nu 240Wp panelen of 260Wp?

Edit: Ik lees nu in een ander document:
Beveiliging piekvermogen: automatische regeling, afhankelijk van de omvormertemperatuur, door het verhogen van Vmpp. Het is onmogelijk om de omvormer door te veel vermogen te beschadigen.
Dus te veel vermogen zal de omvormer gelukkig niet beschadigen.

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 13-06-2012 13:32 ]

Verwijderd

Persoonlijk vind ik 3x260Wp = 780Wp op een Soladin 600 aan de erg hoge kant
Als Mastervolt kwaad wil kunnen ze aangeven dat je het apparaat oneigenlijk gebruikt ( je belast hem dermate dat het de levensduur verkort ).

Als leverancier is het kortzichtig om dit soort dingen aan te bieden ( bijzondere omstandigheden zoals Noord / West of Oost dak buiten beschouwing gelaten ). Je schept hiermee verwarring en daarnaast levert het problemen op.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:05:
( bijzondere omstandigheden zoals Noord / West of Oost dak buiten beschouwing gelaten )
ook met oost/west haal je eigenlijk de zelfde W.
dat is niet anders als op zuid.

ik merk met mijn panelen op 45 graden en vol oost totaal niet dat het wattage lager is als zuid.
(1710Wp suntech pieken van 1902W vandaag en 1750W langer als 5 minuten.)

wel zijn het aantal uren minder als zuid.
wat de opbrengst lager maakt op jaar basis als zuid.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:35:
[...]
wel zijn het aantal uren minder als zuid.
wat de opbrengst lager maakt op jaar basis als zuid.
Oost begint toch eerder en west stopt later? Per saldo weinig verschil? JohannV heeft een mooie tekening laten zien.

Verwijderd

Voor een project voor mijn studie ben ik een onderzoek aan het doen naar zonnepanelen. In het bijzonder het rendement ervan en of het op een specifieke manier gestimuleerd kan worden. Hiervoor ben ik momenteel aan het uitzoeken wat een grote installatie kost. Eigenlijk ben ik begonnen met het zoeken van panelen en kwam op een website de volgeden Suntech 245 panelen tegen:

http://pvstore-europe.com/suntech-stp245s-20-wd

Nu lijkt deze prijs me wel heel erg laag vergeleken met andere pakketten en aanbiedingen van andere aanbieders. ( < 0.74 €/WP). Is iemand bekend met deze winkel? Kan ik mijn berekening op basis van zo'n prijs doorvoeren?

Kan iemand me aangeven aan welke kosten ik verder moet denken (naast een omvormer)? Kabels en montagemateriaal, ga ik dan de goede kant op of vergeet ik nog iets?

Alvast bedankt

• migjes
PcDealer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:31:
[...]

Oost begint toch eerder en west stopt later? Per saldo weinig verschil? JohannV heeft een mooie tekening laten zien.
ja die tekening van johannV is mooi.
hoop ik dit jaar ook nog te hebben.
(ben al halve wegen. :) )

en ja oost begind eerder.
maar helaas mis je daar door wel wat in de dag.

in maart wat meer.
en hoe dichter bij de langste dag hoe minder het word.

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:32:
Voor een project voor mijn studie ben ik een onderzoek aan het doen naar zonnepanelen. In het bijzonder het rendement ervan en of het op een specifieke manier gestimuleerd kan worden. Hiervoor ben ik momenteel aan het uitzoeken wat een grote installatie kost. Eigenlijk ben ik begonnen met het zoeken van panelen en kwam op een website de volgeden Suntech 245 panelen tegen:

Nu lijkt deze prijs me wel heel erg laag vergeleken met andere pakketten en aanbiedingen van andere aanbieders. ( < 0.74 €/WP). Is iemand bekend met deze winkel? Kan ik mijn berekening op basis van zo'n prijs doorvoeren?
Dat kan, als je rekening houdt met het feit dat dit groothandelsprijzen zijn (kun je als consument dus niet kopen) en dat dit prijzen excl. BTW zijn.
Kan iemand me aangeven aan welke kosten ik verder moet denken (naast een omvormer)? Kabels en montagemateriaal, ga ik dan de goede kant op of vergeet ik nog iets?

Alvast bedankt
Dat zijn inderdaad de grootste kosten. Je vergeet echter nog de aanpassingen die eventueel nodig zijn in de meterkast als er geen vrije groep beschikbaar is. Daarnaast zal het ook nog gemonteerd moeten worden. Dit kun je prima zelf doen, maar veel mensen laten dit doen.

• migjes

Alvast bedankt
ja die zijn wel heel goedkoop.
heb niet alle voorwaarde gelezen maar was er al snel achter dat ik daar 700+ aantal panelen zou moeten bestellen.
is wel een beetje veel voor mijn dak. >:)

(anton is sneller als ik.)

• Terpen Tijn
migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:49:
[...]

ja die zijn wel heel goedkoop.
heb niet alle voorwaarde gelezen maar was er al snel achter dat ik daar 700+ aantal panelen zou moeten bestellen.
is wel een beetje veel voor mijn dak. >:)
Tweakers.net group buy dan maar? :P

• looyenss
Terpen Tijn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:51:
[...]

Tweakers.net group buy dan maar? :P
samenkopen.net

• migjes
het gaat daar met 40 voet containers te gelijk.
en dat kost ongeveer 100.000 euro.
mij iets te groot.

Verwijderd

Thx AntonBoonstra & Migjes, dan ga ik vooralsnog hier even mee rekenen. Het zal toch om een 'zakelijk' aankoopmodel gaan. Ik ga me ook even verdiepen in plaatsingskosten.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:00:
Thx AntonBoonstra & Migjes, dan ga ik vooralsnog hier even mee rekenen. Het zal toch om een 'zakelijk' aankoopmodel gaan. Ik ga me ook even verdiepen in plaatsingskosten.
bij zelfbouw kun je tegenwoordig op 1,40 euro per Wp uitkomen.
bij laten leggen zit je ongeveer op 1,60 euro de Wp.
(een prijs van 2 euro de Wp kan ook als het tegenzit.)
(all in)

maar er zijn veel variabele die prijs kunnen veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-06-2012 16:10 ]

• snoekds20
1.60 euro Wp geinstalleerd is erg positief

• looyenss
snoekds20 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:15:
1.60 euro Wp geinstalleerd is erg positief
Hoezo? dit is een reële waarde, zo ligt het er bij mij thuis ook, het 2e setje

• migjes
looyenss schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:16:
[...]

Hoezo? dit is een reële waarde, zo ligt het er bij mij thuis ook, het 2e setje
het is wel heel krap.
dat geef ik ook wel toe.

• Barcafan
  • Laatst online: 16-01 15:30
En dan gaat het ook om systemen van 2500Wp + neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Barcafan op 13-06-2012 16:48 . Reden: Foute eenheid (dank migjes) ]

Verwijderd

Is iemand bekend met deze winkel? Kan ik mijn berekening op basis van zo'n prijs doorvoeren?
Als je de website leest staat er dat je handelaar moet zijn. Je moet bewijsstukken overleggen van je bedrijf e.d.
Prospective users must register by completing in full and accurately the registration form available online and returning it to PV Store SARL, together with a valid trading license, certificate of company registration or other appropriate business license or chamber of commerce certificate (for freelancers) which corresponds with the registration data.
Het is niet echt een winkel. Het is een B2B platform. Buiten dat is het een ex BTW ex transportkosten verhaal. Zie verder overige opmerkingen, het is al gezegd.

Antwoord op je vraag hangt af van het perspectief, het is nee vanuit het standpunt van een particulier.

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 15:05
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:05:
[...]

Als Mastervolt kwaad wil kunnen ze aangeven dat je het apparaat oneigenlijk gebruikt ( je belast hem dermate dat het de levensduur verkort ).

Als leverancier is het kortzichtig om dit soort dingen aan te bieden ( bijzondere omstandigheden zoals Noord / West of Oost dak buiten beschouwing gelaten ). Je schept hiermee verwarring en daarnaast levert het problemen op.
de thermische belasting zal erg hoog zijn, hij moet deze warmte kwijt. Dit zal de levensduur niet ten goede komen.

• migjes
Barcafan schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:24:
En dan gaat het ook om systemen van 2500Kw + neem ik aan?
sorrie eenheden politie.
met 2500Kw bedoel je?

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:08:
[...]
(all in)

Het hangt erg af van de schaalgrootte van het project. Bij die manege hangt dat weer af van het verbruik.
De prijs @ 3.5kWp is anders dan @ 10 kWp.

1,60 euro/Wp vind ik wel lastig. Zonder marge en zonder installatie zit je al iets boven de 1,50. (@ 3 kWp)
Ik heb met mijn (prive) installatie ook gelukjes gehad met omvormers e.d. Daarmee kun je niet werken als bedrijf. (vind ik dan). (ik ga uit van van deze merken, Suntech, Power-one, Lapp Stuttgart Olflex, MC orgineel)

Of je doet het erg goed ! ;)

• Barcafan
  • Laatst online: 16-01 15:30
migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:36:
[...]

sorrie eenheden politie.
met 2500Kw bedoel je?
Ik bedoel grotere systemen die rond de 1,60 euro de Wp zitten.

(foutje Kw moet natuurlijk Wp zijn, excuus aan de politie :+ )

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:42:
[...]
1,60 euro/Wp vind ik wel lastig.
was ook een project bij bekenden.
vrij zicht, op nog geen 2 meter hoogte.
schuindak, meterkast recht onder het dak.
alles zat daar mee.

stond er zelf ook van te kijken.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:48:
was ook een project bij bekenden.
vrij zicht, op nog geen 2 meter hoogte.
schuindak, meterkast recht onder het dak.
alles zat daar mee.

stond er zelf ook van te kijken.
Door een bedrijf of als kennis? Een bedrijf moet wel iets marge kunnen maken.
A1 materiaal?

• migjes
Barcafan schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:46:
[...]

Ik bedoel grotere systemen die rond de 1,60 euro de Wp zitten.

(foutje Kw moet natuurlijk Wp zijn, excuus aan de politie :+ )
je hebt tegenwoordig al omvormers van 1500W.
voor een niet al te geke prijs.
190Wp paneeltjes zijn ook niet al te duur.
kom je leuk uit.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:54:
[...]

Door een bedrijf of als kennis? Een bedrijf moet wel iets marge kunnen maken.
A1 materiaal?
door bedrijf (zzper).
met bagger spul. (relatief dan)

heb er niet 100% vertrouwen in, moet nog gaan kijken.

• snoekds20
...en dan wordt goedkoop misschien toch duurkoop. wel reeel blijven in prijzen/systeem.

• migjes
snoekds20 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:00:
...en dan wordt goedkoop misschien toch duurkoop. wel reeel blijven in prijzen/systeem.
het grootste probleem is.
dat een plat dak per Wp altijd wat duurder uitvalt b.v.
of een te grote omvormer omdat het anders niet kan.
nadeel van meten in euro de Wp een heel klein verschilletje snel erg groot kan worden

goed uit mikken is altijd het moeilijkste.
vaak hebben mensen zoiets als: ik wil perse 250Wp panelen die zijn beter als 190Wp panelen.
dan bedenken ze niet dat ze wel een andere maat hebben en het aantal Wp per m2 niet zoveel verschild.

of zo als bij mij thuis.
als ik het zou moeten laten aan leggen was ik ruim over de 3 euro de Wp heen gegaan.
allen al voor de kosten van de extra leiding naar zolder.
heb de vloer moeten open bikken, sleuven in de muur, gaten door de vloeren.
daar na vloer storten, muur stucen , etc...
en de meterkast moeten vervangen.

gelukkig ben ik handig en hou ik wel van een klusje. :*)
ik had het voor geen goud door een ander als mij zelf willen laten doen.
daar voor is het een te leuke klus.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 13-06-2012 17:20 ]

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:08:
[...]

(all in)

Bedankt voor de feedback, voor grote systemen zou ik kunnen rekenen met 1,60 euro per Wp. Dat is dan inclusief BTW en exclusief eventuele subsidies en dergelijke?

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:22:
[...]

Bedankt voor de feedback, voor grote systemen zou ik kunnen rekenen met 1,60 euro per Wp. Dat is dan inclusief BTW en exclusief eventuele subsidies en dergelijke?
grotere systemen zijn een relatieve benaming.
wat is groot?

als het echt groot word, staan ze ook niet meer op een dak,
maar op een veldje, liefst tegen een heuvel op.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Damnit:
Beste,

Hartelijk dank voor uw interesse in SMA.
De Sunny Boy 240 komt eerst uit in Amerika. Begin 2013 volgt Europa.

Met vriendelijke groeten,

SMA Benelux

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

1,60? Laten we ons niet rijk rekenen aub. Als ik 'gewoon' een mooi paneel pak, met gewoon een leuke omvormer, op gewoon de website van SolarNRG, wat gewoon compleet opgeleverd wordt:

€ 7.633,03 22x CSI 245 op Piko
€ 2000 montage
350 EUR meterkast
---------------
10.000 EUR voor 5,4 kWp.

1,85 / Wattpiek inc. BTW

Dus wees aub een beetje voorzichtig met het roepen van te lage prijzen.. anders gaan mensen denken dat het echt zo is, en dat iedereen die 1,85 voor een fatsoenlijk systeem vraagt te duur is. Wat gewoon niet zo is.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:04:
[...]

Veel kleintjes maken één héééle grote, a 24.000 pleuro :Y

• xer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01-2022

xer

Kent iemand deze omvormer?
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-1.5k-tl-2.0k-tl

Volgens leverancier is deze als beste getest door http://www.libra-energy.eu/news/omnik-20k-tl-photon-test, maar kan verder bar weinig info vinden.

Verwijderd

ik ken hem niet, ik heb wel de sungrow sg1k5tl, en die is reteefficient en erg stil.
inmiddels bemoei ik me niet meer met het prijs geleuter of eurie en Wptjes,
ik heb recent zonder subsidie aangeschaft en zelf bijgeplaatst voor 30% van de hier genoemde prijzen,
en ik vraag me nu af of dit forum commercieel word beheerst of particulier.
ik zal verder niets zeggen over hoe en wat want ik wil niemand kwaad doen.
mooi is het wel weer : http://van.wijk.net/pvt/oost.jpg (dhz amateur)

ik heb nu het geluk dat ik pal zuid, pal oost en pal west identieke stc vermogens heb
mijn nok ligt exact zuid (volgens googlecompass.com)
geen groter geluk voor een pv addict dan een oost west dak, met een zuid schuur/garage

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 20:30 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
revolution-nl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:10:
[...]

Wel grappig dat je dit aanhaalt, dit was voor mij ook een belangrijke reden om mijn "oude" 40inch LCD tv te vervangen die 190watt verbruikte.

Vervangen voor een LED TV die maar 48watt verbruikt. Doordat ik de oude TV goed heb kunnen verkopen heeft de TV mij amper iets gekost maar ik heb nu wel 3d, smart tv, en 3 jaar garantie.

De meerprijs van de TV had ik anders moeten investeren in een PV paneel om de KWH slurpende LCD tv van stroom te voorzien.

Ik heb nu dus gratis een nieuwe tv :*)
Als je dit verhaal overigens verteld tegen familie vrienden dan zitten ze je allemaal schaapachtig aan te kijken :'). Bijna allemaal mensen denken nog volgens de platconsumeren wijze. Ik denk liever in verantwoord en onderbouwt consumeren ;). Zoveel mogelijk luxe tegen zo laag mogelijke (vaste) lasten.
En wat is het voor nieuwe tv geworden?
Ook weer 40"?

Ben wel benieuwd want ik wil mijn oude crt die 100 w trekt wel vervangen, maar dan moet die niet teveel verbruiken, en de meeste tv's doen al snel 70 w

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
xer schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:03:
Kent iemand deze omvormer?
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-1.5k-tl-2.0k-tl

Volgens leverancier is deze als beste getest door http://www.libra-energy.eu/news/omnik-20k-tl-photon-test, maar kan verder bar weinig info vinden.
In het artikel waar je naar verwijst, staat dat er gebruik wordt gemaakt van optimizers, nog al een appel en peer vergelijk als je kijkt naar de andere omvormers in het figuur waar 1op1 mee vergeleken wordt.

In het januari nummer van photon staat ook een artikel met als samenvatting
PHOTON International 2012-01 January, page 100 Good, in principle
Omnik New Energy’s 2 kW inverter has a good efficiency – now the manufacturer just has to tweak the manufacturing quality

Highlights Omnik New Energy’s Omniksol-2k-TL, a transformerless, single-phase inverter, has a DC nominal power of 2,000 W The device’s MPP range stretches from 120 to 450 V; this range cannot be fully exploited The maximum conversion efficiency was recorded as 97. 5 percent The European efficiency reaches 96. 8 percent, while the Californian efficiency came in at 97....

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 84 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.