@ MeTooPV: Het gaat niet om 25 of 28 of 29 of 30%, de discussie was of de 15% inschrijving + de extra 15% van het rijk waargemaakt kan worden. Het laatste weet je helaas pas vanaf 2 juli als de aanvragen massaal binnen komen bij het rijk. Geen enkele leverancier heeft hier als het goed is geen inzage in.
SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:47:
[...]
Als je al 3x korting hebt gegeven? Grapjas.
Ik heb het over tegen elkaar uitspelen. Bellen om een nieuwe prijs, waarbij je de prijs van de concurrent noemt. Of je eronder kan. Dan belt de klant de andere installateur weer. Dat je onder zijn prijs bent gegaan. Belt hij mij weer. Etc. etc. Afgrijselijk gedrag, bij de honden af. Echt naar gedrag.
Bij keukenzaken is dit niets meer dan normaal en zeer schandalig, men weet nog niet hoe de PV handel werkt. Zij proberen het gewoon,, als het niet kan, prima dan ga je verder uit elkaar en dan stopt de onderhandeling na 1 prijsverlaging.
Persoonlijk ging ik ook voor 3 offertes, uiteindelijk zijn dit er volgens mij 5 + 1 afwijzing geworden en als ik inging op een aantal aanbieders van hier, dan waren het er wellicht 8-9. Hier had ik geen zin in, maar ik heb nu wel een duidelijker beeld van de prijs.
Hoeveel mijn oost+west op zou brengen is net zo "duidelijk" als de aanschafprijs. De opbrengst schommelt namelijk tussen de 50 en de 90% (ik heb geen schaduw van objecten).
De prijs varieert tussen de +/- 1,80 tot 2,80 per Wp! Dit varieert van A+ merken tot B merken waar ik Yingli en Sharp persoonlijk als A merk zie ik dan weer Suntech en Candian Solar. Als B merk denk ik dn weer aan Csun, waarschijnljk klopt het voor geen meter maar goed. De Yingli was in mijn geval het goedkoopst. Deze leverancier woont 100km verderop en de overige leveranciers zitten in een straal van 30km om me heen.
Doordat er geen pricewatch is, moet je afgaan op berichten en feiten van andere mensen of je moet zoveel mogelijk offertes opvragen. Bedrijven uitspelen mag je doen, maar als bedrijf kun je kijken of je prijzen reeel zijn en je niet inlaten bij mensen die 2x over de kop willen qua prijs.
[
Voor 75% gewijzigd door
Kiswum op 11-06-2012 22:07
]