Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.615 views

Onderwerpen

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:33
stephan11 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:59:
Ik ben op zoek naar micro inverters die 60v kunnen (250-300w) hebben, Ik heb er tot nu toe 1 kunnen vinden. De power-one maar die is nergens te krijgen,
Mij is verteld per juli. En ik zag ook een bericht op hun site dat ze deze week op een of andere solar conference geintroduceerd zouden worden.
Misschien is dat dus waar, maar eerst zien en dan geloven uiteraard. Ik wacht zelf juli af, en als ze dan niet snel beschikbaar zijn ga ik richting enecsys of Involar denk ik.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

antonboonstra schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:05:
Geen centrale afzuiging aanwezig? Daar heb ik 'm langs getrokken.
Ik heb de kabel + beschermslang in de pijp zitten van de centrale afzuiging, dit was voor mij de kortste weg (8m)
Mocht ik in de toekomst gaan verhuizen gaat de kabel er uiteraard weer uit.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Magnat schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:52:
Afgelopen zaterdag live gegaan met mijn setup. 10x Yingli Panda 265 op 5 Enecsys Duo inverters met een gateway voor de statistieken.

Voor de liefhebbers zijn hier foto's van de install: https://www.dropbox.com/sh/olnq3fxymh76vhv/EJfH1pr1F_
En even aanmelden op de site van Anton s.v.p. :)
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

edit:
Is reeds gebeurd d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-06-2012 18:23 ]

Verwijderd

Weer een mooie actie van MetdeZon... Nu 30% korting wanneer je voor 2 juli besteld. Dit naar aanleiding van de aangekondigde subsidie. Volgens mij is het toch zo, dat na deze datum pas aanvragen ingedient kunnen worden en dat het dan vervolgens complete willekeur is of je uberhaupt subsidie krijgt???

Als je de actie zo leest, krijgt iedereen die een aanvraag indient subsidie... Ik vind het nogal een dubieuse actie, of zie ik iets over het hoofd misschien.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
babbel72 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:41:
Zelf dacht ik dat , dat niet nodig is maar correct me if i am wrong

[afbeelding]
Oost/west met zo http://doe-het-zelf-verbo...o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1 iets
( op Ebay nog goedkoper gespot )

Smullen :9~

Verwijderd

Weer een mooie actie van MetdeZon... Nu 30% korting wanneer je voor 2 juli besteld. Dit naar aanleiding van de aangekondigde subsidie. Volgens mij is het toch zo, dat na deze datum pas aanvragen ingedient kunnen worden en dat het dan vervolgens complete willekeur is of je uberhaupt subsidie krijgt???

Als je de actie zo leest, krijgt iedereen die een aanvraag indient subsidie... Ik vind het nogal een dubieuse actie, of zie ik iets over het hoofd misschien.
Als je iets niet begrijpt is dat per definitie nog niet dubieus volgens mij.

Klant doet aanvraag > MetDeZon checkt of het mogelijk is ( dak check e.d. ) > MetDeZon bevestigt schriftelijk + ondertekend dat zij de bestelling accepteert en gaat uitvoeren > MetDeZon installeert > Klant krijgt factuur.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Bij metdezon/zonnepanelen krijg je toch een factuur voordat je de werkzaamheden uitvoert. Bij het bestellen van een router krijg je een factuur nadat je het product hebt ontvangen.
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 18:29:

Vol=vol, helaas kunnen ze hierdoor de 15% korting garanderen (uit eigen zak) en de overige 15% komt van de overheid en hiervoor geldt sowieso vol = vol en tot max 3500 Kwh. Het staat er verder wel verwarrend bij want het zou moeten zijn dat de korting maximaal 30% is en niet "bijna 30%", klinkt als misleidende reclame. De factuur zal dan waarschijnlijk op de datum van 2 juli of later staan.

[ Voor 73% gewijzigd door Kiswum op 11-06-2012 19:20 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb een offerte van 4700 Wp met een SMA SB4000 TL. Een andere installateur zegt dat de SB4000 maximaal 4000 Watt aankan, dus dat er rendementsverlies is en dus een SB5000 beter is. Max 4700 Wp x 0.9 = 4230W.

Ik heb de specs van de SB4000 ingezien en de DC is max 4200 Watt en de AC is max 4000 Watt. De SB5000 is DC max 5300 Watt en AC is max 4600 Watt.

Wat is nu wijsheid? Wie heeft gelijk? En wanneer ik over het maximum ga, wordt er dan geen stroom opgewekt of alleen het maximum?

O ja, mijn dak is Zuid-West georienteerd en de dakhelling is 50 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-06-2012 19:14 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat ook belangrijk is, is de afzekering in de meterkast en de selectiviteit t.o.v. de hoofdzekering.
Kijk bijvoorbeeld maar even bij Solarnrg in de tabel.
http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting

Met 4700Wp kun je met het gemak ook pieken krijgen van 4700Wp+, als je deze mee wilt pakken en je meterkast/bekabeling heeft er geen probleem mee dan zou een SB5000 zeker een optie zijn.
Verder beide omvormers eens naast elkaar leggen kwa rendement etc.
Ook kun je Sunny Portal van SMA eens raadplegen om te kijken met welk advies SMA komt.
http://www.sunnyportal.com/Templates/NewDeviceWizard.aspx

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-06-2012 19:25 ]

Verwijderd

Het staat er verder wel verwarrend bij want het zou moeten zijn dat de korting maximaal 30% is en niet "bijna 30%", klinkt als misleidende reclame.
Welja ... neem geen blad voor de mond ... nu is het weer misleidend...

Produkt A kost 100 euro, 16 % eraf , dan kost het 84 euro. ( Collectief korting. ) ... nog eens 15 % eraf, van 84 euro dus wel, is 71,40 euro. Dit is dus bijna 30% ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2012 19:40 ]

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

ZuinigeRijder schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:13:
Ik heb een offerte van 4700 Wp met een SMA SB4000 TL. Een andere installateur zegt dat de SB4000 maximaal 4000 Watt aankan, dus dat er rendementsverlies is en dus een SB5000 beter is. Max 4700 Wp x 0.9 = 4230W.

Ik heb de specs van de SB4000 ingezien en de DC is max 4200 Watt en de AC is max 4000 Watt. De SB5000 is DC max 5300 Watt en AC is max 4600 Watt.

Wat is nu wijsheid? Wie heeft gelijk? En wanneer ik over het maximum ga, wordt er dan geen stroom opgewekt of alleen het maximum?

O ja, mijn dak is Zuid-West georienteerd en de dakhelling is 50 graden.
Ik heb 4590 wp op een 4 kwp omvormer. De omvormer topt het gewoon af op 4000 W DC, (in jouw geval 4200 W), dus je voedt gewoon het net. Dit komt niet vaak voor dus om daarvoor nou veel extra te betalen voor een grotere omvormer verdien je niet snel terug. Tenzij je over een tijdje nog 2 paneeltjes erbij wil plaatsen....
De omvormer levert bij mij max 3960 W AC op het net via een B16 automaat (B karakteristiek, eigenlijk geschikt tot 3680 W), maar de automaat is er tot nu toe nooit uitgeklapt.

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:37:
[...]

Welja ... neem geen blad voor de mond ... nu is het weer misleidend...

Produkt A kost 100 euro, 16 % eraf , dan kost het 84 euro. ( Collectief korting. ) ... nog eens 15 % eraf, van 84 euro dus wel, is 71,40 euro. Dit is dus bijna 30% ?
Als de korting niet wordt toegezegd door het rijk/belastingdienst dan is het zeker misleidend. Er moet minimaal bij staan dat het onder voorbehoud is. Mdz is namelijk niet de enige in NL waarbij facturen van worden vestuurd naar het rijk/belastindienst voor de korting. Als MDZ een hoop facturen maakt met de datum 2 juni en 30 andere grote bedrijven doen hetzelfde, dan wordt het redelijk druk bij het toekennen van de korting. Hierdoor kan en mag MDZ niet beloven dat de korting bijna 30% is, tenzij de korting vantevoren wordt gegeven.
p.s. zie dit niet als een persoonlijke aanval, want je bent toch zelf van MDZ?

Verwijderd

@zonnepanelen.nl je reageert wel geirriteerd. Ik geef toch duidelijk aan, of ik iets over het hoofd zie misschien. Als ondernemer begrijp ik best dat je een leuke marketingcampagne omtrent deze subsidieregeling wil organiseren. Wat ik vreemd vond, is dat de actie tot 2 juli duurt, daarna kan je pas een aanvraag indienen. Juist de reactie ondersteund mijn vermoedens...

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Dat viel mij ook even op Pelletsolar, het klopt inderdaad dat je factuur pas na 2 juli ingedient kan en zal worden bij het rijk. Alles kan uiteraard wel vantevoren worden afgetekend, maar de belastingdienst of het rijk betaald je daarna pas uit en dit is volledige willekeur of in ieder geval op datum van binnenkomst of factuurdatum.

Verwijderd

Als de korting niet wordt toegezegd door het rijk/belastingdienst dan is het zeker misleidend. Er moet minimaal bij staan dat het onder voorbehoud is. Mdz is namelijk niet de enige in NL waarbij facturen van worden vestuurd naar het rijk/belastindienst voor de korting.
En wie zegt dat wij ons systeem niet hebben aangepast ?
@zonnepanelen.nl je reageert wel geirriteerd. Ik geef toch duidelijk aan, of ik iets over het hoofd zie misschien. Als ondernemer begrijp ik best dat je een leuke marketingcampagne omtrent deze subsidieregeling wil organiseren. Wat ik vreemd vond, is dat de actie tot 2 juli duurt, daarna kan je pas een aanvraag indienen. Juist de reactie ondersteund mijn vermoedens...
Vreemd gebruikt men doorgaans andere bewoordingen voor. Maar goed , laten we ons bezig houden met wat belangrijk is ? ... er zijn nog wat daken waar zonnepanelen op moeten heb ik gehoord ?

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:22:
[...]

En wie zegt dat wij ons systeem niet hebben aangepast ?

[...]
Dit stuk snap ik niet helemaal zou je dit in een DM naar me kunnen verduidelijken? Alvast bedankt.

Verwijderd

@kiswum, hier nog een die de reactie totaal niet begrijpt.

Het is allemaal opgeblazen verkoop praat. Daar was ik al enigzins bang voor, dat dit zou gaan gebeuren. Alles gericht op omzet en weinig oog meer hebben voor advisering. Als dergelijke kortingen worden gegeven, dan wordt ik sowieso al erg wantrouwend.

Verwijderd

who cares, je bent er zelf toch bij ?

Verwijderd

@eric-pvt, spijker....kop, maarja je verwacht van een bedrijf toch wel een betere reactie...

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00

Q-bone

Dusss...

Wie kan mij helpen met de plaatsing van onze panelen...

Ons huis staat oost-west, de oost kant staat 17 graden zuid gericht.

Op de oostkant hebben wij in ieder geval in de winter een aantal bomen welke zorgen voor wat schaduw, op ons dak ligt dan ook het langst sneeuw (of het ligt aan onze goede isolatie :+ ).

ik heb het 1 en ander even uitgetekend

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/45945054/waarpanelen.jpg

Ik hoor goede verhalen over een oost west opstelling, maar omdat we 17 graden zuid gericht zijn, misschien toch alleen op oost, alleen zit je dan met de bomen welke voor enige schaduw zorgen, iemand een idee?

bla?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:14:
[...]

Hierdoor kan en mag MDZ niet beloven dat de korting bijna 30% is, tenzij de korting vantevoren wordt gegeven.
Ligt er toch aan wat er op de factuur staat? Anders moeten ze die extra 15% maar uit eigen zak betalen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Allemaal mensen die inderdaad verwachten dat je binnen een dag belt, en dezelfde dag nog een offerte stuurt. En ook nog even langskomt om het vrijblijvend in te meten en een advies op maat te geven. En dan moet het ook nog binnen 4 weken geïnstalleerd worden. Oh, en of de offerte nog even op 2 juli gezet kan worden. En de facturen op 3 juli.

En dit trucje doen ze bij 5-8 bedrijven..

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 11-06-2012 21:15 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:33
Wat is nu eigenlijk de regel, offertedatum, factuur datum, plaatsingsdatum?

Verwijderd

alleen als je werkt aan de toon en inzicht hoe je een pv bedrijf benadert, ziet de wereld er zonnig uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2012 21:18 . Reden: * kan bijna weer op een tegel * ]

• MeTooPV
SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:14:
En dit trucje doen ze bij 5-8 bedrijven..
Ligt ook een beetje aan de brache zelf. Ik ken slechts 2 leveranciers waar je op de site een inschatting van de kosten kan maken. De meeste leveranciers willen toch liever dat de klant persoonlijk contact met ze opneemt.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MeTooPV schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:16:
Wat is nu eigenlijk de regel, offertedatum, factuur datum, plaatsingsdatum?
http://www.rijksoverheid....nnepanelen-2012-2013.html
met de digitale versie van een getekende overeenkomst gedateerd op of na 2 juli 2012

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MeTooPV schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:19:
[...]
Ligt ook een beetje aan de brache zelf. Ik ken slechts 2 leveranciers waar je op de site een inschatting van de kosten kan maken. De meeste leveranciers willen toch liever dat de klant persoonlijk contact met ze opneemt.
Precies, dat is echt het grootste nadeel. Je kan helemaal geen goed vergelijk maken, en bovendien (vind ik) teveel gezeur om met iedereen contact te gaan nemen (die ook weer dingen gaan verwachten enzo). Voor mij (naast dat ik het gewoon leuk vind) ook een reden om het gewoon zelf te doen, kan je beter beslissingen maken over de te nemen componenten, kosten, het totaalplaatje, en weet je vrij zeker dat het gewoon goed gaat (omdat je er de tijd voor neemt, en bij installateurs is het altijd tijd=geld dus snel snel snel).

Verwijderd

Als de korting niet wordt toegezegd door het rijk/belastingdienst dan is het zeker misleidend. Er moet minimaal bij staan dat het onder voorbehoud is. Mdz is namelijk niet de enige in NL waarbij facturen van worden vestuurd naar het rijk/belastindienst voor de korting. Als MDZ een hoop facturen maakt met de datum 2 juni en 30 andere grote bedrijven doen hetzelfde, dan wordt het redelijk druk bij het toekennen van de korting. Hierdoor kan en mag MDZ niet beloven dat de korting bijna 30% is, tenzij de korting vantevoren wordt gegeven.
Er staat duidelijk het woord... onze ... onze korting is 16 % voor het collectief. Daarnaast staat er dat het in combinatie met de subsidie kan oplopen tot BIJNA 30 % , zie uitleg boven.
Ik zie het ook niet persoonlijk .. ik vind de toon die je zet en bewoording die je gebruikt gewoon jammer.

Voor het bericht , zie : http://www.zonnepanelen.n...len-met-bijna-30-korting/

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MeTooPV schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:19:
[...]

Zonnepanelen zijn maatwerk.

En natuurlijk willen we dat de klant contact met ons opneemt, maar we willen niet dat we tegen elkaar uitgespeeld worden en dat men 5-8 offertes aanvraagt, etc. etc.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:50
@Q-bone: ik heb dezelfde ligging (oost+15graden), met nog meer schaduw doordat op zuid (op de nok mn schoorsteen staat).
ik heb desondanks een goede opbrengst (820 kwh/1000wp stc) met een set van metdezon.
ik zou je aanraden:
1. als het op oost past: voldoende WP op oost om je verbruik af te denken, anders een (klein) deel op west.
2. en dan of 1 omvormer met 2mppt of 2 omvormers (nb. let op of je wel boven de 16amp. per groep kan. zoniet heeft 1 omvormer ook de eis (waarschijnlijk) dat ie 3fase is)
succes!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Zonnepanelen.nl, let op he.. het gaat om de OFFERTEdatum, niet om de FACTUURdatum.
met de digitale versie van een getekende overeenkomst gedateerd op of na 2 juli 2012

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom staat er maximaal 30.000 huishoudens als ik geen minimum offertebedrag zie?

Verwijderd

Vaak wel / vaak niet. 7 miljoen daken met maatwerk is ook weer wat overdreven , en dan voor 2020 ?

Vrijblijvend langsgaan is sowieso onmogelijk. Je kan onmogelijk vrijblijvend offertes opstellen, CAD tekeningen maken, aanzicht tekeningen maken van PV panelen hoe ze op het dak komen en dan concluderen dat je dienst daardoor duurder is en men de panelen op marktplaats koopt, of bij die andere organisatie die op vrijwilligers draait , al 16.000.000 maal gezegd heeft dat ze stoppen en toch doorgaan......

Hier hebben we een lans voor gebroken.. al een tijdje geleden op dat gebied......

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2012 21:34 . Reden: Typo's ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

PcDealer schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:29:
Waarom staat er maximaal 30.000 huishoudens als ik geen minimum offertebedrag zie?
Gaat om minimaal 600Wp.

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:25:
[...]

En natuurlijk willen we dat de klant contact met ons opneemt, maar we willen niet dat we tegen elkaar uitgespeeld worden en dat men 5-8 offertes aanvraagt, etc. etc.
Wij kunnen niet anders zolang er geen eenvoudig vergelijk is. Schiet op Pricewatch!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:29:
[...]

Vaak wel / vaak niet. 7 miljoen daken met maatwerk is ook weer wat overdreven , en dan voor 2020 ?

Vrijblijvend langsgaan is sowieso onmogelijk. Je kan onmogelijk vrijblijvend offertes opstellen, CAD tekeningen maken, Aanzicht tekeningen maken van PV panelen hoe ze op het dak komen en dan concluderen dat je dienst daardoor duurder is en men de panelen op marktplaats koopt, of bij die andere organisatie die op vrijwilligers draait , al 16.000.000 maal gezegd heeft dat ze stoppen en toch doorgaan......

Hier hebben we een lans gebroken al een tijdje op dat gebied......
Eens. Maatwerk tot op bepaalde hoogte. De laatste 'puntjes op i' zijn echt maatwerk. Schatten hoeveel er op 't dak past niet.

Jij hebt je webshop, met pakketten. Grote doelgroep. Wij hebben klanten die 'gewoon' een advies willen, en zonnepanelen willen. Kleinere doelgroep, groot genoeg voor ons. Daardoor heb ik dan ook vrijwel nooit 'last' van jullie.

Verwijderd

@SunshineCompany

Wij hebben het laten uitzoeken door PWC, die nauw contact houden met AgentschapNL. Een overeenkomst is pas een overeenkomst als beide partijen hem accepteren. Dit is bij ons pas, -na, controle of het überhaupt allemaal wel bij iemand op het dak kan ! ... Zo niet , dan moeten we wijzigen etc...

Zou ook van de zotte zijn als je een offerte aanvraagt bij bedrijf X en een week later bij bedrijf Y , dat je dan als leidraad de offertedatum van X moet nemen ? ... dat is niet wat Agentschap er mee voor heeft in ieder geval.

• PcDealer
  • Nu online

PcDealer

HP ftw \o/

SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:32:
[...]

Eens. Maatwerk tot op bepaalde hoogte. De laatste 'puntjes op i' zijn echt maatwerk. Schatten hoeveel er op 't dak past niet.

Jij hebt je webshop, met pakketten. Grote doelgroep. Wij hebben klanten die 'gewoon' een advies willen, en zonnepanelen willen. Kleinere doelgroep, groot genoeg voor ons. Daardoor heb ik dan ook vrijwel nooit 'last' van jullie.
Ofwel service vs dozenschuivers. Zo heb ik me ook onderscheiden met mijn webshop.(met o.a. niche kwaliteitsproducten).

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:33:
@SunshineCompany

Wij hebben het laten uitzoeken door PWC, die nauw contact houden met AgentschapNL. Een overeenkomst is pas een overeenkomst als beide partijen hem accepteren. Dit is bij ons pas, -na, controle of het überhaupt allemaal wel bij iemand op het dak kan ! ... Zo niet , dan moeten we wijzigen etc...

Zou ook van de zotte zijn als je een offerte aanvraagt bij bedrijf X en een week later bij bedrijf Y , dat je dan als leidraad de offertedatum van X moet nemen ? ... dat is niet wat Agentschap er mee voor heeft in ieder geval.
Dat is niet wat er op papier staat.. getekende overeenkomst! Kortom; offerte-datum.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:50
SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:25:
[...]

"Uitgespeeld"? Heel vreemde voorstelling van zaken vind ik dat. Het is volkomen legitiem om als consument prijzen te vergelijken van verschillende aanbieders. Het zou wel mooi zijn als iedereen gewoon meteen bij de eerste de beste de hele mik aanschaft, om zo de marges van de verkoper te eren. |:(

Er is hier op Tweakers zelfs een heel gedeelte van de site opgezet met precies dit doel: vergelijken. Wat mij betreft mogen zonnepanelen daar zsm bij.

• MeTooPV
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:25:
[...]

Er staat duidelijk het woord... onze ... onze korting is 16 % voor het collectief. Daarnaast staat er dat het in combinatie met de subsidie kan oplopen tot BIJNA 30 % , zie uitleg boven.
Ik zie het ook niet persoonlijk .. ik vind de toon die je zet en bewoording die je gebruikt gewoon jammer.

Voor het bericht , zie : http://www.zonnepanelen.n...len-met-bijna-30-korting/
Mensen, niet zo zeuren over de aanbieding van MDZ. Men geeft een korting over een korting. 15% over 15%. Dat is nu eenmaal rekenkundig iets minder dan 1 keer 30% over startbedrag.

Beetje flauw om MDZ aan te vallen op niet duidelijk genoeg zijn opver prijs en voorwaarden waar andere leveranciers geen eens een prijs op hun site noemen.
(Nee, mijn panelen komen niet bij MDZ vandaan, bij die andere aanbeider die open is over zijn prijzen)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Terpen Tijn schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:35:
[...]

"Uitgespeeld"? Heel vreemde voorstelling van zaken vind ik dat. Het is volkomen legitiem om als consument prijzen te vergelijken van verschillende aanbieders. Het zou wel mooi zijn als iedereen gewoon meteen bij de eerste de beste de hele mik aanschaft, om zo de marges van de verkoper te eren. |:(
Je snapt het niet. Je hebt mensen die vergelijken. Prima. Bij 3 bedrijven. Perfect! Moeten ze doen. En dan heb je mensen die vergelijken, bij 8 bedrijven. Vind ik te ver gaan; maak dan eerst een voorselectie. En dan heb je mensen die vragen 8 offertes aan, en gaan dan mensen (leveranciers) tegen elkaar uitspelen. Letterlijk prijzen van anderen geven, en of je daar nog even 50 EUR onder kan. Dat vind ik schandalig. Heb dingen meegemaakt, lusten de honden geen brood van. En dan gaat het om 250 EUR op een offerte van 50k.

• MeTooPV
SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:38:
[...]

Je snapt het niet. Je hebt mensen die vergelijken. Prima. Bij 3 bedrijven. Perfect! Moeten ze doen. En dan heb je mensen die vergelijken, bij 8 bedrijven. Vind ik te ver gaan; maak dan eerst een voorselectie. En dan heb je mensen die vragen 8 offertes aan, en gaan dan mensen (leveranciers) tegen elkaar uitspelen. Letterlijk prijzen van anderen geven, en of je daar nog even 50 EUR onder kan. Dat vind ik schandalig. Heb dingen meegemaakt, lusten de honden geen brood van. En dan gaat het om 250 EUR op een offerte van 50k.
Helemaal gelijk. Een offerte kost geld, of je dat als klant nu wel of niet betaald. Voor veel mensen is het wel lastig om, als ze zonnepanelen willen, te weten bij welke leverancier ze offerte moeten vragen. Alsof je een auto gaat kopen en geen idee hebt of mercedes ongeveer hetzelfde is al renault. Om 3 gerichte offertes aan te vragen moet je toch een beetje een idee hebben wat voor panelen / service de verschillende winkels aanbieden.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:50
[...]

Dat gaat misschien wat ver, 8 stuks. Maar verder lees ik dus dat jij (uit boosheid?) geen 250 euro van een totaal van 50.000 korting wil geven. Een half procent is kennelijk voor jou net zo goed teveel. Ik weet niet of ik dan de gierige klant of de verkoper de meest sympathieke partij vind.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Ik zie al dat het hier (in de zonnepanelen branch) niet anders gaat als in de bouw. :+

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Terpen Tijn schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:46:
[...]

Dat gaat misschien wat ver, 8 stuks. Maar verder lees ik dus dat jij (uit boosheid?) geen 250 euro van een totaal van 50.000 korting wil geven. Een half procent is kennelijk voor jou net zo goed teveel. Ik weet niet of ik dan de gierige klant of de verkoper de meest sympathieke partij vind.
Als je al 3x korting hebt gegeven? Grapjas.

Ik heb het over tegen elkaar uitspelen. Bellen om een nieuwe prijs, waarbij je de prijs van de concurrent noemt. Of je eronder kan. Dan belt de klant de andere installateur weer. Dat je onder zijn prijs bent gegaan. Belt hij mij weer. Etc. etc. Afgrijselijk gedrag, bij de honden af. Echt naar gedrag.

[ Voor 24% gewijzigd door SunshineCompany op 11-06-2012 21:50 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@ MeTooPV: Het gaat niet om 25 of 28 of 29 of 30%, de discussie was of de 15% inschrijving + de extra 15% van het rijk waargemaakt kan worden. Het laatste weet je helaas pas vanaf 2 juli als de aanvragen massaal binnen komen bij het rijk. Geen enkele leverancier heeft hier als het goed is geen inzage in.
SunshineCompany schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:47:
[...]

Ik heb het over tegen elkaar uitspelen. Bellen om een nieuwe prijs, waarbij je de prijs van de concurrent noemt. Of je eronder kan. Dan belt de klant de andere installateur weer. Dat je onder zijn prijs bent gegaan. Belt hij mij weer. Etc. etc. Afgrijselijk gedrag, bij de honden af. Echt naar gedrag.
Bij keukenzaken is dit niets meer dan normaal en zeer schandalig, men weet nog niet hoe de PV handel werkt. Zij proberen het gewoon,, als het niet kan, prima dan ga je verder uit elkaar en dan stopt de onderhandeling na 1 prijsverlaging.
Persoonlijk ging ik ook voor 3 offertes, uiteindelijk zijn dit er volgens mij 5 + 1 afwijzing geworden en als ik inging op een aantal aanbieders van hier, dan waren het er wellicht 8-9. Hier had ik geen zin in, maar ik heb nu wel een duidelijker beeld van de prijs.
Hoeveel mijn oost+west op zou brengen is net zo "duidelijk" als de aanschafprijs. De opbrengst schommelt namelijk tussen de 50 en de 90% (ik heb geen schaduw van objecten).
De prijs varieert tussen de +/- 1,80 tot 2,80 per Wp! Dit varieert van A+ merken tot B merken waar ik Yingli en Sharp persoonlijk als A merk zie ik dan weer Suntech en Candian Solar. Als B merk denk ik dn weer aan Csun, waarschijnljk klopt het voor geen meter maar goed. De Yingli was in mijn geval het goedkoopst. Deze leverancier woont 100km verderop en de overige leveranciers zitten in een straal van 30km om me heen.

Doordat er geen pricewatch is, moet je afgaan op berichten en feiten van andere mensen of je moet zoveel mogelijk offertes opvragen. Bedrijven uitspelen mag je doen, maar als bedrijf kun je kijken of je prijzen reeel zijn en je niet inlaten bij mensen die 2x over de kop willen qua prijs.

[ Voor 75% gewijzigd door Kiswum op 11-06-2012 22:07 ]

• MeTooPV
[...]

:-) Sommige klanten gun ik altijd graag aan mijn conculega's. Als het offerte traject al veel gezeur geeft, wordt dat na opdracht nooit beter.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
[...]

Je doet er zelf aan mee.
Als je namelijk al 2x korting hebt gegeven, krijgt de klant de indruk dat er blijkbaar een flinke marge op zat. Dan is hij "dom" om niet te kijken waar de grens licht.

Of je doet er helemaal niet aan mee (over de prijs wordt niet onderhandeld)
Of je verhoogt je marge 10%, en laat de klant dan die 10% afdingen (net als de auto industrie)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

En als het niet uit kan om meer korting te geven, gun je een andere leverancier toch het verlies?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MeTooPV schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:59:
[...]

:-) Sommige klanten gun ik altijd graag aan mijn conculega's. Als het offerte traject al veel gezeur geeft, wordt dat na opdracht nooit beter.
Ik stuur ze altijd naar zonnepanelen.nl, voor extra informatie. Geweldige site.

:P

Verwijderd

Tsssssssssssss

*lol*

Kom op mensen ... lighten up ... :)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Laten we de avond zonnig afsluiten :)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Zonnig? Nou....De paneeltjes van Eric spoelen goed schoon in Alkmaar. Hoop dat zijn dakraam dicht zit ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

mooie rooie zonsondergang hier ..

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45
Vandaag zijn de steca's vervangen doordat soladins. De steca paste niet goed bij de canadian solars. Door MDZ kosteloos omgeruild.
Ben erg benieuwd naar de opbrengst. Moet nog wel even de zo'n gaan schijnen natuurlijk.

Is dat uitlezen van de soladins eenvoudig optelling zetten trouwens?

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:37

flippo765

4170 Wp subsidieloos

hansdegit schreef op maandag 11 juni 2012 @ 22:12:
Zonnig? Nou....De paneeltjes van Eric spoelen goed schoon in Alkmaar. Hoop dat zijn dakraam dicht zit ;)
Ach, de regenton is weer gevuld.

En alles wat nu valt staat de zonlicht van morgen niet in de weg.

• mkleinman
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

blissard schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:25:
Vandaag zijn de steca's vervangen doordat soladins. De steca paste niet goed bij de canadian solars. Door MDZ kosteloos omgeruild.
Ben erg benieuwd naar de opbrengst. Moet nog wel even de zo'n gaan schijnen natuurlijk.

Stelt niets voor het uitlezen, RS485 interface die je voor een paar euro in elkaar kan zetten. Volgens mij is er zelfs een aanbieder hier van die dingen op het forum.

Verder zijn er een aantal programma's waarmee je de omvormers perfect kan uitlezen. Solget van Mistraller uit m'n hoofd. SoladinLog van mezelf, en zo zijn er vast nog wel een aantal te vinden.

Solget en Soladinlog krijg je beide zelfs met sourcebestanden, dus als je niet tevreden bent over de software dan knutsel je er wat omheen ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kwam een tijdje geleden deze tegen: http://www.dealextreme.co...s-485-adapter-8504?item=2

Wise enough to play the fool

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:25:

Zelf gebruik ik deze http://www.robot-electronics.co.uk/htm/usb_rs485_tech.htm
en dat ziet er dan zo uit http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0154.JPG
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0155.JPG ( inprikken, en draaien maar )
en is hier te koop http://www.antratek.nl/USB-RS485.html en met de tool van mastervolt
( MasterLog1.0.0.33 ) prima uit te lezen en ook natuurlijk met de sw van mkleinman ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 12-06-2012 09:19 ]

• MrScratch
  • Laatst online: 14:53

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het blijft een lastig verhaal, dat aanvragen van informatie/offertes. Ik ben nu wat partijen in de buurt aan het benaderen waarbij ik vooral allereerst informatie en advies wil over wat nu de beste oplossing voor mijn dak is. Ik heb namelijk een lastige daksituatie met 2 dakvlakken en schaduwwerking.

Tot op heden heb ik nog geen reacties ontvangen, op 1 partij na die vlot reageert, maar aangeeft de komende periode vol te zitten ivm de subsidie-regeling van de overheid. En dan heb ik nog niets over prijzen of korting gezegd. Voor een nieuwkomer in de markt blijft het toch extreem moeilijk om goed inzicht te krijgen in welke partijen er bij je in de buurt zitten en om te weten wie je zou moeten aanschrijven. Als ik naar mezelf kijk, heb ik me nog nooit eerder in deze markt begeven. Daarnaast ben ik in mijn omgeving de 1e en is dus ook via die weg bijna geen referentie te verkrijgen bij vrienden of bekenden.

Maar we houden vol. :)

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

MrScratch schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:05:
Het blijft een lastig verhaal, dat aanvragen van informatie/offertes. Ik ben nu wat partijen in de buurt aan het benaderen waarbij ik vooral allereerst informatie en advies wil over wat nu de beste oplossing voor mijn dak is. Ik heb namelijk een lastige daksituatie met 2 dakvlakken en schaduwwerking.

Tot op heden heb ik nog geen reacties ontvangen, op 1 partij na die vlot reageert, maar aangeeft de komende periode vol te zitten ivm de subsidie-regeling van de overheid. En dan heb ik nog niets over prijzen of korting gezegd. Voor een nieuwkomer in de markt blijft het toch extreem moeilijk om goed inzicht te krijgen in welke partijen er bij je in de buurt zitten en om te weten wie je zou moeten aanschrijven. Als ik naar mezelf kijk, heb ik me nog nooit eerder in deze markt begeven. Daarnaast ben ik in mijn omgeving de 1e en is dus ook via die weg bijna geen referentie te verkrijgen bij vrienden of bekenden.

Maar we houden vol. :)
Voor lastige situaties heb je inderdaad advies en ideeen nodig. Soms meerdere ideeen om de beste te kunnen kiezen. Volgens mij is een (precieze) prijsopgave voldoende om op te orienteren. Een offerte heb je alleen nodig voor de overeenkomst.

• Willie Wortel
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 07:47:
[...]

Stelt niets voor het uitlezen, RS485 interface die je voor een paar euro in elkaar kan zetten. Volgens mij is er zelfs een aanbieder hier van die dingen op het forum.

Verder zijn er een aantal programma's waarmee je de omvormers perfect kan uitlezen. Solget van Mistraller uit m'n hoofd. SoladinLog van mezelf, en zo zijn er vast nog wel een aantal te vinden.

Solget en Soladinlog krijg je beide zelfs met sourcebestanden, dus als je niet tevreden bent over de software dan knutsel je er wat omheen ;)
Soladin heeft geen 485 maar een rj12 6 aderige kabelaansluiting.
www.zonnepanelen.nl heeft een interface oplossing van Mastervolt zelf.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik hoor nu diverse verhalen.

Kan je de subsidie aanvragen met een factuur datum op 2 Juli of dient de subsidie aangevraagt te worden met een getekende offerte met als offerte datum 2 Juli.

Lijkt mij nogal een verschil en redelijk cruciaal imo.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 12-06-2012 10:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
sbrzon schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:41:
[...]

Ik heb 4590 wp op een 4 kwp omvormer. De omvormer topt het gewoon af op 4000 W DC, (in jouw geval 4200 W), dus je voedt gewoon het net. Dit komt niet vaak voor dus om daarvoor nou veel extra te betalen voor een grotere omvormer verdien je niet snel terug. Tenzij je over een tijdje nog 2 paneeltjes erbij wil plaatsen....
De omvormer levert bij mij max 3960 W AC op het net via een B16 automaat (B karakteristiek, eigenlijk geschikt tot 3680 W), maar de automaat is er tot nu toe nooit uitgeklapt.
Bedankt voor de informatie.

Ik heb ook nog even geinformeerd bij mijn gekozen installateur:
Wij hebben heel bewust voor de 4000TL gekozen. Een 5000TL zal op jaarbasis minder opbrengen dan de 4000TL, dit heeft o.a. te maken met het feit dat de 4000TL eerder zal gaan produceren, bij minder licht. 4200W dc vermogen zal zelden voorkomen. 4700Wp is bij standaard testcondities 1000W per m2 bij een temperatuur van 25graden. Wij passen de meterkast aan met een aparte aardlek en Groep van 20A(extra groepenkastje).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:57:
[...]

Bedankt voor de informatie.

Ik heb ook nog even geinformeerd bij mijn gekozen installateur:
Wij hebben heel bewust voor de 4000TL gekozen. Een 5000TL zal op jaarbasis minder opbrengen dan de 4000TL, dit heeft o.a. te maken met het feit dat de 4000TL eerder zal gaan produceren, bij minder licht. 4200W dc vermogen zal zelden voorkomen. 4700Wp is bij standaard testcondities 1000W per m2 bij een temperatuur van 25graden. Wij passen de meterkast aan met een aparte aardlek en Groep van 20A(extra groepenkastje).
de 5000 start net zo snel als de 4000.
dat maakt niet veel uit.

met 4700Wp kun je makkelijk 5000W halen afhankelijk van welke panelen.
maar waarschijnlijk maak je het prijs verschil tussen de 2 niet goed om voor de zware te gaan.

het is meer een keuze: of je de max uit de panelen wil halen on geacht de kosten.
of een systeem wat zich zelf makkelijker terug verdiend.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Niet online
JoopC schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:41:
[...]

Soladin heeft geen 485 maar een rj12 6 aderige kabelaansluiting.
www.zonnepanelen.nl heeft een interface oplossing van Mastervolt zelf.
Oeps :S

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

revolution-nl schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 09:56:
Ik hoor nu diverse verhalen.

Kan je de subsidie aanvragen met een factuur datum op 2 Juli of dient de subsidie aangevraagt te worden met een getekende offerte met als offerte datum 2 Juli.

Lijkt mij nogal een verschil en redelijk cruciaal imo.
Er wordt gesproken over een "overeenkomst" - ik zou dus zeggen dat dit de getekende offerte is, want op dat moment ga je een verplichting/overeenkomst aan. Maar of dat zo is weten we 2 juli pas, wanneer je eigenlijk al te laat bent vermoed ik zo.... Ik reken er dus eigenlijk al niet meer op, geeft een rustiger gevoel :).

[ Voor 5% gewijzigd door MikeWazowski op 12-06-2012 10:50 ]

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 11:06

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Bestaat er een lijst van alle leveranciers en hun betaling, regels&gedrag tav teruglevering?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Verwijderd

MikeWazowski schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:49:
[...]

Er wordt gesproken over een "overeenkomst" - ik zou dus zeggen dat dit de getekende offerte is, want op dat moment ga je een verplichting/overeenkomst aan. Maar of dat zo is weten we 2 juli pas, wanneer je eigenlijk al te laat bent vermoed ik zo.... Ik reken er dus eigenlijk al niet meer op, geeft een rustiger gevoel :).
Het is al eerder gezegd, 22 MLN bij 650 max per systeem betekent tenminste 33.850 installaties
4400 euro materiaal. Dan zou er circa 100MW geplaatst kunnen worden. Alleen in dit halve jaar.
Zou je dan achter het net vissen? Ik vraag het me af, ik denk dat je een goede kans maakt op subsidie.

Het verschil met de SDE is dat je er een overeenkomst voor aangaat, dus de mensen die denken van "Ach ik vraag het aan en ik zie wel wat ik ermee doe" zullen er dit keer niet tussen zitten. Dat was bij de SDE wel zo.

Verwijderd

Na jaren lang passief lezen op GoT toch maar een account aangemaakt...Gezien dit wel een boeiende topic is...

Wie kan me vertellen uit eigen ervaring wat ik moet hebben, en wie er goeie leveranciers zijn? Ik geloof best dat zonnepanelen/Sunshinecompany enz wel zo hun idee erover hebben, maar ja, dat is een beetje het verhaal van: Wij van WC eend adviseren WC eend... :+

Ik heb een plat dak, geen last van schaduw, en wil zo een 30m2 volgooien....
Wie heeft er goeie ideen/tips?

Verwijderd

@Neanderthaler...
Jij hebt volgens mij wel een leuke installatie, en aardig wat posts erover...Jij nog wat zinnigs te melden over mijn post? :P

• Willie Wortel
  • Niet online
Daar zitten jullie nou met je ge fine-tune de apparaten te turen aan de horizon waar de zon blijft. Te loeren op de meter, te tikken op het console, te friemelen aan de draadjes of alles wel juist is aangesloten. Wetende dat er vandaag niet gepatst kan worden met uitslagen op hoogste-opbrengstDotCom. :z

• Bartjuh
  • Niet online
JoopC schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:19:
Daar zitten jullie nou met je ge fine-tune de apparaten te turen aan de horizon waar de zon blijft. Te loeren op de meter, te tikken op het console, te friemelen aan de draadjes of alles wel juist is aangesloten. Wetende dat er vandaag niet gepatst kan worden met uitslagen op hoogste-opbrengstDotCom. :z
Zelfs met deze bewolking schommelt het nog tussen de 500 en 900W (op 1440Wp), dus zo slecht is het nou ook weer niet ;)

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23
Bartjuh schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:39:
[...]

Zelfs met deze bewolking schommelt het nog tussen de 500 en 900W (op 1440Wp), dus zo slecht is het nou ook weer niet ;)
Hier in het midden van het land wolken, wolken en stapelwolken...... Ik begrijp JoopC wel, valt niet tegenop te tunen....

Live PV Data

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zie in Enschede een stukje blauw aan de horizon :o

• Nomdo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-11-2023
Iemand ervaring met Canadian Solar 6P-245 (9 stuks) icm SMA 2000HF??

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:13

psy

Snel vraagje, als ik een 80cm paneel wil gebruiken op een plat dak in een hoek van 15 graden, hoeveel tussenruimte moet ik dan gebruiken. Was dit niet minimaal 2x de hoogte van het voorstaande paneel? Maarja hoe reken ik dat uit :)

@RocketKoen, bedankt _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 12-06-2012 13:11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-01 09:24
psy schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:02:
Snel vraagje, als ik een 80cm paneel wil gebruiken op een plat dak in een hoek van 15 graden, hoeveel tussenruimte moet ik dan gebruiken. Was dit niet minimaal 2x de hoogte van het voorstaande paneel? Maarja hoe reken ik dat uit :)
hoogte / schuine zijde = sin(hoek)
hoogte = 80cm * sin(15 graden) = 21cm

TheS4ndm4n#1919

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Nomdo schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:00:
Geen ervaring, maar qua specs (voltages, stroom en vermogen) moet het prima passen (wel in 1 string).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:30:
@Neanderthaler...
Jij hebt volgens mij wel een leuke installatie, en aardig wat posts erover...Jij nog wat zinnigs te melden over mijn post? :P
Je mag hem altijd komen bekijken. Maar ik ben ook van de WC eend afdeling, dat wil zeggen ik verkoop PV installaties en adviseer hierover. (gemeld aan de moderators)

Op 30m2 platdak kun je onder goede omstandigheden circa 12 panelen van 1,65 x 0,99m kwijt. De mate waarin er pijpjes op het dak staan is hierbij doorslaggevend. Die panelen kun je krijgen van 240wp tot 265wp. Bij gebruik van een 250wp paneel kom je op 3000wp en dat is een maat waarop je niet al teveel last hebt van schaal nadelen van het systeem. Kleinere systemen zijn relatief altijd wat duurder dan grotere.

Op die schaal kun je bij een platdak rekenen op iets van 1.80 a 1.90 euro /wp.
Opbrengst is onder andere afhankelijk van waar je woont. Ook belangrijk is of je een vrije groep kunt vrijspelen voor de omvormer of dat er de mogelijkheid is een aansluitpunt te maken voor de omvormer.

Dus 30m2 platdak kan zeer goed worden ingezet voor een leuke PV installatie. ;)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
Nomdo schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:00:
Ik heb er 6 zitten op de SMA 2000HF maar met power optimizers.

Ik denk zelf dat 9 stuks wat krap zal zijn op een mooie zonnige dag, maar op de 'normale' dagen werkt het vast prima. Redement is een paar procenten lager bij de wat lagere spanning, maar dat maak je goed met meer oppervlak.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:16:
Ik heb er 6 zitten op de SMA 2000HF maar met power optimizers.

Ik denk zelf dat 9 stuks wat krap zal zijn op een mooie zonnige dag, maar op de 'normale' dagen werkt het vast prima. Redement is een paar procenten lager bij de wat lagere spanning, maar dat maak je goed met meer oppervlak.
Op een mooie zonnige dag ga je juist prima uitkomen.
Max DC vermogen 2000HF is 2100W. Op een zonnige dag is 9 stuks 245 echt geen 2205W meer, maar een stukje minder. Onder de 2100W in ieder geval. Een piekje bij koele omstandigheden zul je iets op verliezen, maar dat maakt niet uit. Spanning is juist lager als het een mooie zonnige dag is (hogere temp).

Wat voor optimizers heb je in gebruik ?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:26:
[...]

Op een mooie zonnige dag ga je juist prima uitkomen.
Max DC vermogen 2000HF is 2100W. Op een zonnige dag is 9 stuks 245 echt geen 2205W meer, maar een stukje minder. Onder de 2100W in ieder geval. Een piekje bij koele omstandigheden zul je iets op verliezen, maar dat maakt niet uit. Spanning is juist lager als het een mooie zonnige dag is (hogere temp).

Wat voor optimizers heb je in gebruik ?
Wellicht bedoel ik met een 'mooie' zonnige dag een koele lente dag met precies de juiste instralingshoek :-)

Door een grijs verleden als ontwerper van wat vermogens electronica ben ik tegen het vol belasten van apparaten. Beetje headroom kan nooit kwaad. Nu weet ik best dat SMA zijn inverters wel ruim zal specificeren maar de inverter blijft de zwakste schakel in het geheel en als je die een beetje vertroeteld zal dat de levensduur ten goede komen.

Dus tot zo'n 75% belasten en droog en koel ophangen is beter dan 5 jaar extra garantie kopen IMHO

Ik heb de FemtoGrid optimizers in gebruik.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• multipasser
  • Laatst online: 19-01 14:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Vraagje. Ik heb een 10290wp installatie. Rekening houden met de berekening voor België en wat verlies van de omvormer zou het 820kwh/1000kwh moeten zijn als richtlijn. Ik merk bij volledige zon dat ik continue 9800w haal en soms 10000 en hoger. Dat is een stuk hoger dan het normaal moet opbrengen? Zou ik strikt volgens de bovenste theorie maar 8500w moeten hebben bij vol zonlicht?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die richtlijn, 820 kWh/kWp, is per jaar en is zeker voor België erg laag ingeschat.

Waar je het nu over hebt is het vermogen op een moment en dat kan in gunstige omstandigheden zeker ruim boven je opgestelde (STC) vermogen uitkomen. 10 tot 15% erboven is niks bijzonders wanneer de zon loodrecht op de panelen staat en de panelen niet heet zijn (koude dag en/of veel wind, zon net achter de wolken vandaan op een bewolkte dag, etc.).

In zulke omstandigheden (meestal in het voorjaar) zal je dus zeker waarden boven de 11 kW moeten zien.

Op warme dagen zal het lager zijn en zit je al snel juist 10 tot 15% onder je opgestelde vermogen en zal je dus niet makkelijk boven de 9,2 kW uitkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Basket Kees op 12-06-2012 14:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:16:
[...]

Je mag hem altijd komen bekijken. Maar ik ben ook van de WC eend afdeling, dat wil zeggen ik verkoop PV installaties en adviseer hierover. (gemeld aan de moderators)

Op 30m2 platdak kun je onder goede omstandigheden circa 12 panelen van 1,65 x 0,99m kwijt. De mate waarin er pijpjes op het dak staan is hierbij doorslaggevend. Die panelen kun je krijgen van 240wp tot 265wp. Bij gebruik van een 250wp paneel kom je op 3000wp en dat is een maat waarop je niet al teveel last hebt van schaal nadelen van het systeem. Kleinere systemen zijn relatief altijd wat duurder dan grotere.

Op die schaal kun je bij een platdak rekenen op iets van 1.80 a 1.90 euro /wp.
Opbrengst is onder andere afhankelijk van waar je woont. Ook belangrijk is of je een vrije groep kunt vrijspelen voor de omvormer of dat er de mogelijkheid is een aansluitpunt te maken voor de omvormer.

Dus 30m2 platdak kan zeer goed worden ingezet voor een leuke PV installatie. ;)
Het is ruim 30m2, en geen last van schaduw en bijna geen last van pijpjes...
Ik heb er zelf mn ideeen over, maar heb je een bericht gestuurd, laten we eens babbelen....

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:13

psy

Ik heb op mijn platte dak twee doorvoeren. Eén daarvan is behoorlijk groot (is de uitblaas van de WTW).
Is het “toegestaan” om hier eventueel de bekabeling door mee te laten liften?
Lijkt mij veel gemakkelijker om een nieuw gat te moeten boren en ik kan gemakkelijk de kunstof buis aan de binnenkant modificeren.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Is het “toegestaan” om hier eventueel de bekabeling door mee te laten liften?
Briljant idee. Je bent toch je eigen baas?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 15:05 . Reden: Onnodig lange quote ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb net contact gehad met de rijksoverheid en agentschap.nl.

Het is nog NIET duidelijk wat een getekende overeenkomst inhoud. De dame bij agentschap.nl gaf wel aan dat een factuur datum na 2 juli zeer waarschijnlijk NIET volstaat.

Men verwacht de aankomende dagen meer duidelijkheid.
Ontwikkelingen zijn te volgen op http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 12-06-2012 15:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
@multipasser, de eenhedenpolitie weet u te vinden :F

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Oilmover
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 21:59
Van de week wordt de bestelling door gegeven, 6x suntech 245wp met een SMA Sunny Boy 1200.
Nu kan er in Sunny Boy een RS485-interface geplaatst worden. Is deze op een eenvoudige manier uit telezen zodat we de panelen kunnen monitoren.
En wat voor proggie is hier eventueel goed voor?
Heb hier zoveel gelezen dat ik ff verblind ben door de zon. :*)
Een piggy back met een sunny beam is ook mooi maar zijn samen nog best aardig aan de prijs.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:09
Gebruik piggyback + sunnybeam hier met de SMA 1200. Reuze handig.

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 15:05
Afbeeldingslocatie: http://i1254.photobucket.com/albums/hh601/stephandegoeij/2012-05-12135936.jpg

Klein maar fijn, 4x sharp NA-F128 watters (dunne film ivm met schaduw van div bomen) gekoppeld aan een soladin 600 (herrie bak >:) )
Het houthok waar ze op zitten voed in de winter mijn 600 kg speksteen hout kachel.
We gaan nog z`n setje op het platte dak er boven zetten.
En volgend jaar gaat het dak nog vol. (klein beginnen groot eindigen)

[ Voor 36% gewijzigd door stephan11 op 12-06-2012 15:58 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wai_AM schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:47:
Gebruik piggyback + sunnybeam hier met de SMA 1200. Reuze handig.
Hele mooie optie inderdaad.
Vind het totaal setje echter redelijk aan de prijs.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Grrr ik wou er 2x 260Wp bij leggen met subsidie.
Maar er moet minimaal 600WP geplaatst worden wil je in aanmerking komen voor subsidie.

Hadden ze nu maar gewoon de BTW omlaag gedaan ipv sub.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 16:47
multipasser schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:10:
Vraagje. Ik heb een 10290Wp installatie. Rekening houden met de berekening voor België en wat verlies van de omvormer zou het 820kwh/1000kwh 850kWh/kWp/jaar(?) moeten zijn als richtlijn. Ik merk bij volledige zon dat ik continue 9800W haal en soms 10000W en hoger. Dat is een stuk hoger dan het normaal moet opbrengen? Zou ik strikt volgens de bovenste theorie maar 8500W moeten hebben bij vol zonlicht?
Als je de eenheden even fixed, dan zie je al dat je W en kWh door elkaar haalt (de clue). Het piekvermogen is niet direct gerelateerd aan de jaaropbrengst. En is ook niet direct gelimiteerd door het Wp (Watt-piek) vermogen van je panelen. Watt-piek vermogen verwijst alleen naar het vermogen onder STC (Standaard Test Condities). Als de omstandigheden tijdelijk gunstig zijn kan het STC vermogen dus weldegelijk overschreden worden. (Meestal slechts kort en niet echt significant voor de jaaropbrengst.)

Verwijderd

jhead22 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:17:
Grrr ik wou er 2x 260Wp bij leggen met subsidie.
Maar er moet minimaal 600WP geplaatst worden wil je in aanmerking komen voor subsidie.

Hadden ze nu maar gewoon de BTW omlaag gedaan ipv sub.
Wat je zou kunnen doen is een installatie met 3 x 200wp in de + tolerantie kopen. Op de offerte laat je 601 Wp zetten. Dat kan ook nog eens vrij makkelijk op de relatief betaalbare Steca 500. Dat is bijna dezelfde maat als 2 x 260. En anders doe je er een 3e paneel van 260 bij, dan ben je er ook.

Gewoon kijken of je ergens nog een gaatje kunt vullen

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:09
revolution-nl schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:55:
[...]

Hele mooie optie inderdaad.
Vind het totaal setje echter redelijk aan de prijs.
Volgens de factuur was het
SMA SB1200 ***398,65
SMA Sunny Beam + BT Piggy Back259,00
Totaal657,65

edit: *** bij nader inzien is het meerprijs tov van een soladin600

vindt het op zich niet duur voor het gemak die je ervoor koopt.
In vergelijking met een soladin600 + sol-link + pc

[ Voor 5% gewijzigd door Wai_AM op 12-06-2012 16:33 ]

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-01 10:14

TheNephilim

Wtfuzzle

Even kort een vraagje, of ik het nu goed begrijp:

Situatie: Mogelijkheden bekijken van PV installatie voor een stichting op het dak van de manege (paardrijden voor gehandicapten).

Wat heb ik begrepen:
- Mogelijkheid tot opslaan op het net, tot 5000 kWh om het later weer te gebruiken.
- Echte terug levering, dus verdienen per kWh kan niet (zou leuk zijn met zo'n groot dak).
- Alleen het quitte spelen van het eigen verbruik mogelijk (evenveel opwekken per jaar als dat je verbruikt).
- Edit: er is krachtstroom aanwezig, gaat het dan nog lukken, ik lees dat dat niet kan.

Klopt dit een beetje? Eigenlijk had ik al wat meer informatie willen voorleggen, maar ik ben er nog steeds niet achter wat het verbruik is per jaar. Dat hoop ik vanavond te horen, in een vergadering.

[ Voor 5% gewijzigd door TheNephilim op 12-06-2012 17:00 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.