Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.626 views

Onderwerpen

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Domba schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:37:
[...]

"overtrokken" afgelopen jaar heeft 4 dagen een noodstroomgenerator staan ronken van de netwerkbeheerder tot ze na 7 gaten graven eindelijk de kabelbreuk gevonden hadden en een HOUT CV kachel stopt niet met branden als de stroom uitvalt, dan gaat de thermische beveilig open en staat die wel even te koelen op kraanwater.

edit het gaat om 22kW een houtCVkachel
Dan heeft jouw wijk waarschijnlijk voor een flink gedeelte aan die gemiddelde 23 minuten bijgedragen.

Heel soms wil in Nederland nog wel eens een kabel breken of een helikopter in de hoogspanningskabels vliegen maar dat soort dingen blijven incidenten in de categorie shit happens.

Ik heb ooit een keer 2 uur zonder stroom gezeten door een blikseminslag maar voor de rest heeft mijn dorp de afgelopen jaar een uptime van praktisch 100% :P

En die hout-CV gaat vanzelf wel uit hoor ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:15
Misschien moet pomtom (nr. 172) zijn maximaal behaalde dag- en maandwaardes even herberekenen ;)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Foto's van de 220Wp installatie

Paneel rechts van het dakraam ( buitenkant )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/220wp/imag0457.jpg

Paneel links van het dakraam ( binnenkant )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/220wp/imag0458.jpg

Omvormer binnen ( dichtsbijzijnde )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/220wp/imag0460.jpg

Closeup van clickfit

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/220wp/imag0456.jpg

Omvormer doet het prima, enige wat opvalt is dat het ledje veel zwakker brand dan de 2 steca 500 omvormers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo kun je hem makkelijk herkennen als ie tussen zijn broertjes hangt :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:25:
Even verifieren.
Klopt het dat SMA 1200 een hogere drempel waarde heeft om stroom op te wekken dan 2x een steca 500.

Ik probeer een vergelijk te maken qua efficientie tussen.
6x 195WP blackline + 2x steca en 5x 240wp Canadian solar + 1x SMA 1200

Naar mijn idee zullen de 2x steca omvormers een stuk efficienter werken dan de SMA.
Of zit ik hier volstrekt naast.

De panelen komen allen onder dezelfde hellingshoek hebben de gehele dag geen enkele schaduw vorming.
Ik hoop dat ik niels hiermee niet tussen de wielen rij.
Maar je kunt het ook met Canadian solar + Steca doen, als je het type CS5P-240M van Cs
kunt bemachtigen deze zijn nl lekker 5 amp bij 48V ( 2 stuks op een steca ) echter haal
je dan niet je gewenst vermogen, je schiet eronder met 2 steca's en erboven met 3 steca's :9~

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat is nou eigenlijk de deal van het voltage?

Ik begrijp dat zodra er wat licht op valt een potentiaalverschil ontstaat en bij voldoende licht (drempel) gaat de omvormer dit omzetten in energie. Maar op welke manier kan je herkennen dat panelen met weinig licht al effectief worden?
Ik zag dat de door mij beoogde Mage-panelen 49 Volt hebben terwijl bv YingliPanda rond de 34 Volt zitten. Maar wat betekend dat?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
PClop schreef op zondag 10 juni 2012 @ 09:41:
[...]

Maar je kunt het ook met Canadian solar + Steca doen, als je het type CS5P-240M van Cs
kunt bemachtigen deze zijn nl lekker 5 amp bij 48V ( 2 stuks op een steca ) echter haal
je dan niet je gewenst vermogen, je schiet eronder met 2 steca's en erboven met 3 steca's :9~
nop denk niet dat niels dat een probleem vind.

het moesten allen geen mono's worden wegens waf factor.

eigenlijk 6x 1,6 x 0,8m panelen van ongeveer 200Wp in poli of multi.
of
5x 1,6 x 1m panelen poli of multi met hoge V.

waarschijnlijk word het toch een sb1200.
ik heb ook nog geen oplossing die ik goed vond.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op zondag 10 juni 2012 @ 09:41:
[...]

Thnx voor het meedenken allemaal, brengt je toch tot andere inzichten. Heb weer veel opgestoken.
migjes schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:06:
[...]

of

Nu weet ik als newbey eindelijk ZEKER wat WAF fator betekend :D
Mono blackline is overigens wel door de schoonheidscomissie goedgekeurd :P

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2012 10:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Goed verhaal van Vincent, bwt verlaging moet gewoon btw verlaging zijn en geen subsidie met een beperkt budget.
http://www.trouw.nl/tr/nl...i-subsidie-fopspeen.dhtml

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb me een beetje ingelezen bij OpenEnergieMonitor, zijn er al mensen die zich verdiept hebben in de mogelijkheden of al zo een systeem in elkaar hebben gehatseflatst. Volgens mij zijn de mogelijkheden een paar lichtjaar verder dan de commercie/aanbod alhier.

http://openenergymonitor.org/emon/

• Willie Wortel
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:48:
Goed verhaal van Vincent, bwt verlaging moet gewoon btw verlaging zijn en geen subsidie met een beperkt budget.
http://www.trouw.nl/tr/nl...i-subsidie-fopspeen.dhtml
Het lijkt wel in de brief van Verhagen dat alleen door installateurs geplaatste systemen in aanmerking komen voor dat waterijsje. Zal het morgen eens aan de juridische afdeling voorleggen, zij zijn tenslotte vroeger naar school geweest. :+

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Delerium schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:01:
Wat is nou eigenlijk de deal van het voltage?

Ik begrijp dat zodra er wat licht op valt een potentiaalverschil ontstaat en bij voldoende licht (drempel) gaat de omvormer dit omzetten in energie. Maar op welke manier kan je herkennen dat panelen met weinig licht al effectief worden?
Ik zag dat de door mij beoogde Mage-panelen 49 Volt hebben terwijl bv YingliPanda rond de 34 Volt zitten. Maar wat betekend dat?
Volgens mij kan je panelen niet herkennen die met weinig licht al effectief worden. Althans ik zou niet weten hoe. En volgens mij heeft het voltage er in elk geval niets mee te maken :). Ik heb hier bijvoorbeeld Isofoton panelen staan die geven slechts 12V mpp spanning. dit komt omdat er twee cellen parallel zijn geschakeld steeds. Dus dubbele stroom halvering van voltage.

Het voltage wordt bepaald door het aantal cellen in serie, het type cellen ( poly, mono ) en productiewijze van de cellen.

Zodra je string de drempelspanning bereikt van je omvormer gaat je omvormer aan de slag :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
XS2000 reboot ?

Ik heb 8 x 240Wp Canadian Solar op een Mastervolt XS2000
in 2 strings van elk 4 panelen:

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/rm4gs5dy1/zonnepanelen.jpg

Deze opstelling draait sinds een week of drie, maar vanochtend was ik
aan het werk in de schuur en merk dat de omvormer een aantal keren
reboot (uitschakelt en dan vanzelf weer inschakelt),
is dat "normaal" ? Na de reboot is er trouwens geen error-code te zien
in het menu. Temperatuur komt niet boven de 50 graden vlgs het menu.

Firmware is DS2.04 en XS11.00
maar zo te zien kan je die zelf niet upgraden?

thanks,
Ewald....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RogerDad schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:07:
XS2000 reboot ?

Ik heb 8 x 240Wp Canadian Solar op een Mastervolt XS2000
in 2 strings van elk 4 panelen:

[afbeelding]

Deze opstelling draait sinds een week of drie, maar vanochtend was ik
aan het werk in de schuur en merk dat de omvormer een aantal keren
reboot (uitschakelt en dan vanzelf weer inschakelt),
is dat "normaal" ? Na de reboot is er trouwens geen error-code te zien
in het menu. Temperatuur komt niet boven de 50 graden vlgs het menu.

thanks,
Ewald....
Misschien te weinig instraling dat de omvormer inschakelt en weer afschakelt?

Kan je zien op het moment wanneer hij afschakelt hoeveel vermogen hij levert?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-01 17:59
RogerDad schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:07:
XS2000 reboot ?
...

thanks,
Ewald....
Firmware van Mastervolt is wel te upgraden (indien nieuwere versie voorhanden).
Echter, daar is een apart stukje hardware voor nodig die je via Mastervolt/leverancier kan verkrijgen.
Een kameraad heeft zo een nieuwe firmware geupload in zijn XS2000 rondom een probleem van datum/tijd

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• RogerDad
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:15:
[...]

Misschien te weinig instraling dat de omvormer inschakelt en weer afschakelt?

Kan je zien op het moment wanneer hij afschakelt hoeveel vermogen hij levert?
Te weinig instraling kan het niet zijn, het gebeurde net en 't is stralend weer hier in Noordwijkerhout,
rond de 1200W afgegeven vermogen

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
RogerDad schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:36:
[...]

Te weinig instraling kan het niet zijn, het gebeurde net en 't is stralend weer hier in Noordwijkerhout,
weet je heel zeker dat je 2 stringen van 4 CS6P-240 parrallel hebt staan op een XS2000?
Heb net die setup in de design tool gehangen en 1 x 8 is al niet helemaal optimaal, 2 x 4 is ten sterkste af te raden.

Je krijgt namelijk 2x 8.5 = 17 ampère voor je kiezen als omvormer bij maximaal 120 volt. Je ampère is te hoog en je volts te laag en je haalt vaker niet dan wel de opstartspanning. Als het is aangesloten zoals jij zegt en het is verzonnen door een professional dan mag je die wat mij betreft een fontanelcorrectie doen toekomen. 8)7

Bij optimale instraling zou je setup 1575 Watt moeten kunnen leveren. Het zou nog kunnen dat ik de verkeerde conclusies trek, ik ben geen installateur, maar loop even exact na wat voor panelen het zijn. Ik vrees namelijk e.e.a. aan problemen

[ Voor 13% gewijzigd door Lardman op 10-06-2012 12:54 . Reden: gezonde twijfel ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Willie Wortel
  • Niet online
RogerDad schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:36:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad.
Denk dat te grote fluctuaties van de netspanning de boosdoener is.
Heb ik als ik mijn computer en versterker tegelijk inschakel.
Maar als ik andere zware apparaten inschakel heb ik het niet. Het enige verschil is randaarde van de computer en versterker die ik mis en op de andere apparaten wel aanwezig is. En het is ook maar een paar keer gebeurd, niet schokkend want na 30 secs is alles weer online.

• Willie Wortel
  • Niet online
Lardman schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:47:
[...]

weet je heel zeker dat je 2 stringen van 4 CS6P-240 parrallel hebt staan op een XS2000?
Heb net die setup in de design tool gehangen en 1 x 8 is al niet helemaal optimaal, 2 x 4 is ten sterkste af te raden.

Je krijgt namelijk 2x 8.5 = 17 ampère voor je kiezen als omvormer bij maximaal 120 volt. Je ampère is te hoog en je volts te laag en je haalt vaker niet dan wel de opstartspanning. Als het is aangesloten zoals jij zegt en het is verzonnen door een professional dan mag je die wat mij betreft een fontanelcorrectie doen toekomen. 8)7

Bij optimale instraling zou je setup 1575 Watt moeten kunnen leveren. Het zou nog kunnen dat ik de verkeerde conclusies trek, ik ben geen installateur, maar loop even exact na wat voor panelen het zijn. Ik vrees namelijk e.e.a. aan problemen
Helemaal mee eens.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:06:
[...]

of

Nieuwe optie, 5x renesolar poly 245wp op een sma 1300tl!
Eens informeren :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RogerDad
  • Niet online
Lardman schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:47:
[...]

Uhmm, nee, zelf bedacht (bloos) duidelijk niet door een professional ;)
Het setje komt van "met de zon" en daarin stond wel installeren in 1x8, maar zonder verder info.
Ik had op het internet gezien dat in mijn opstelling (zie de foto) dit een grote lus zou geven op het dak qua bedrading en dat dat gevaar kon opleveren bij onweer.
Die design tool kende ik niet, maar heb 'm net gedownload en zie inderdaad dat ik teveel stroom aanlever (op dit moment 13A bij 115V), dus ik zal de strings in serie gaan zetten.

Bedankt,
weer wat geleerd!

• Lardman
Graag gedaan :)

en voor Onweer hoef je niet bang te zijn. De kabels zijn het hoogste punt niet.
Pas op met het lostrekken van DC kabels onder load bij hoge instraling. Eest de stekker uit het stopcontact, dan pas ompluggen. Je kunt de boel mooi 1234 8765 aansluiten, zodat je geen enorme hoeveelheden extra kabel nodig hebt.

Mooi setje is het weldegelijk *O* , ik ben jaloers ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• RogerDad
  • Niet online
Lardman schreef op zondag 10 juni 2012 @ 14:15:
Graag gedaan :)

en voor Onweer hoef je niet bang te zijn. De kabels zijn het hoogste punt niet.
Pas op met het lostrekken van DC kabels onder load bij hoge instraling. Eest de stekker uit het stopcontact, dan pas ompluggen. Je kunt de boel mooi 1234 8765 aansluiten, zodat je geen enorme hoeveelheden extra kabel nodig hebt.

Mooi setje is het weldegelijk *O* , ik ben jaloers ;)
Ik zag meteen al zo'n 300W meer vermogen toen ze allemaal in serie stonden,
dus dat is mooi meegenomen ;)

Dat van die aansluiting en onweer had ik hier vandaan:
http://www.nefit.nl/SiteC...ie%20NL%20070610%20V2.pdf
op blz. 12 hebben ze het daar over inductielussen.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-01 21:33
JoopC schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:49:
Ik heb me een beetje ingelezen bij OpenEnergieMonitor, zijn er al mensen die zich verdiept hebben in de mogelijkheden of al zo een systeem in elkaar hebben gehatseflatst. Volgens mij zijn de mogelijkheden een paar lichtjaar verder dan de commercie/aanbod alhier.

Ziet er erg goed uit. Had zelf nog nooit van "open hardware" gehoord. Als het je hobby is, zeker doen. Ik heb zelf te weinig tijd om zo'n ding zelf in elkaar te knutselen.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Allemaal mensen die mailen of we nog 'even' een factuurdatum kunnen veranderen. Systemen die al maanden draaien..

Komende maand veel installaties, gaan gewoon door, opleverdatum + finale factuur na 2 juli.

[ Voor 29% gewijzigd door SunshineCompany op 10-06-2012 18:28 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
JoopC schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:49:

Dit systeem werkt alleen als de sensor goed werkt. Ik heb nog geen artikelen gelezen waaruit blijkt dat deze erg precies zijn. De sensor is wel een stuk goedkoper dan een kwh meter met s0 uitgang.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:08
Wie kent de definitie van europees omvormer rendement?
ik zie soms dat apart nog energieverbruik van de omvormer wordt gemeld. ik zou verwachten dat dat verrekend wordt in het EU rendement, maar je weet het maar nooit met normen...
Bedankt
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

RogerDad schreef op zondag 10 juni 2012 @ 17:04:
[...]
Dat van die aansluiting en onweer had ik hier vandaan:
http://www.nefit.nl/SiteC...ie%20NL%20070610%20V2.pdf
op blz. 12 hebben ze het daar over inductielussen.
op bladzijde 12 zeggen ze ook "goed" als je junction box op zijn kop hangt,
fraai installateurs nl-docje weer, dramatisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2012 19:13 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:07
SunshineCompany schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:28:
Allemaal mensen die mailen of we nog 'even' een factuurdatum kunnen veranderen. Systemen die al maanden draaien..
Fraude, heet dat. :)

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-01 22:26
http://blog.alexanderhigg...e-energy-industry-142561/

dit ziet er interessant uit

makkelijk te maken met veel lagere temperaturen en tegen de helft van de kosten t.o fosiele brandstoffen

Iseci

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-01 14:49
Ik heb een technisch vraagje: ik ben bezig een aparte groep aan te leggen voor mijn toekomstige setje.
Ik begreep van een leverancier dat in de stoppenkast een ander soort zekering/automaat moest dan de normaal aanwezige. Wat bedoelen ze hiermee? Hoe heet zo'n ding precies?

Homo sapiens non urinat in ventum

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Jan Smit schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:53:
Ik heb een technisch vraagje: ik ben bezig een aparte groep aan te leggen voor mijn toekomstige setje.
Ik begreep van een leverancier dat in de stoppenkast een ander soort zekering/automaat moest dan de normaal aanwezige. Wat bedoelen ze hiermee? Hoe heet zo'n ding precies?
Hmm, nooit van gehoord. Valt dit niet onder de categorie verkooppraatjes...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:08
@Jan Smit: bij mij zijn de automaten voor de PVset dubbel (dus zowel de fase als de nul wordt onderbroken)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 21:40
Hoeveel groepen en aardlek schakelaars heb je nu?
Kan zijn dat ze een aardlekautomaat willen plaatsen, dus groep en aardlek in 1

• JohannV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06-2023

JohannV

5,88 kWp

JohannV schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:32:
Nu met het mooie weer begin ik ineens te twijfelen aan de automaten in de meterkast waarop de pv zit aangesloten....

Ik dacht dat een zekeringautomaat d.m.v. een spoeltje wordt uitgeschakeld bij te hoge stroom, nu dacht ik nog te herinneren dat wanneer je de stroomkring omdraait de richting van het magnetisch veld ook omdraaid.

Nu vraag ik me af of de automaten nu uitschakelen bij te hoge stroom, omdat wij stroom terugvoeren zou dan deze spoel ook de verkeerde kant duwen/trekken met gevolg dat bij overbelasting het contact juist vaster getrokken wordt ??

Hoop op geruststellende antwoorden ;)

(anders wordt het kabels omdraaien in de meterkast)

m.v.g. Johann
Ik post mijn eerder bericht nog eens, in de hoop op alsnog een antwoord....
mvg. JohannV

24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Automaat schakelt af bij te hoge stroom of je nu afneemt of teruglevert dat maakt niets uit.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Pietje NL schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:17:
Hoeveel groepen en aardlek schakelaars heb je nu?
Kan zijn dat ze een aardlekautomaat willen plaatsen, dus groep en aardlek in 1
Dit dus.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 21:40
Zou ook de enige logische verklaring zijn :)

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

JohannV schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 11:32:
Nu met het mooie weer begin ik ineens te twijfelen aan de automaten in de meterkast waarop de pv zit aangesloten....

Ik dacht dat een zekeringautomaat d.m.v. een spoeltje wordt uitgeschakeld bij te hoge stroom, nu dacht ik nog te herinneren dat wanneer je de stroomkring omdraait de richting van het magnetisch veld ook omdraaid.

Nu vraag ik me af of de automaten nu uitschakelen bij te hoge stroom, omdat wij stroom terugvoeren zou dan deze spoel ook de verkeerde kant duwen/trekken met gevolg dat bij overbelasting het contact juist vaster getrokken wordt ??

Hoop op geruststellende antwoorden ;)

(anders wordt het kabels omdraaien in de meterkast)

m.v.g. Johann
Maak je geen zorgen Johann, de spoel is aangesloten op wisselspanning en zal altijd dezelfde kant optrekken.

2k op west bij Pv Output

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
tntkiller schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:51:
http://blog.alexanderhigg...e-energy-industry-142561/

dit ziet er interessant uit

makkelijk te maken met veel lagere temperaturen en tegen de helft van de kosten t.o fosiele brandstoffen
Vorige week tijdens een college ook een stukje over die techniek gehad.
Ze konden die structuur maken met dezelfde machines die worden gebruikt voor het maken van flatscreens.
Daardoor was het gelukt om panelen te maken van 6 m2 uit 1 stuk.

2 grote voordelen dus:
Geen nieuwe machines nodig. scheelt zeker 3 jaar van lab naar consument.
Ze deponeren silicium op glas, waardoor het allemaal uit 1 stuk kan en je ook veel minder materiaal kwijt bent.

TheS4ndm4n#1919

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

SunshineCompany schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:28:
Komende maand veel installaties, gaan gewoon door, opleverdatum + finale factuur na 2 juli.
Ik vraag mij af: is de finale factuur wel de overeenkomst die ze met de subsidie bedoelen of is dat de opdracht/aanbetaling - dat scheelt nogal wat?

• Jan Smit
  • Laatst online: 21-01 14:49
BarryH schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:02:
@Jan Smit: bij mij zijn de automaten voor de PVset dubbel (dus zowel de fase als de nul wordt onderbroken)
Ik heb inmiddels wat verder gespeurd. Men wil een automaat met een C karakteristiek en niet met een B karakteristiek. Wat het verschil is weet ik nog niet.

Verder zou er met de SMA 3000 TL-2 omvormer een aardlek bijmoeten. Oftewel: een aardlekautomaat C 16A.
De SMA zou niet op een gewone groep mogen, alleen met eigen aardlek. Dit komt van MetDeZon (www.zonnepanelen.nl).

- wat is een C karakteristiek?
- herken je deze kwestie en bovenal: klopt dit?

Homo sapiens non urinat in ventum

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Jan Smit schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:46:
[...]

1) Wikipedia: Installatieautomaat
2) lijkt me onzin als je nog "ruimte" hebt op een aardlekschakelaar. Een aardlekautomaat is een stuk duurder dan een standaard automaat. Dus als er een aardlekschakelaar is waar minder dan 4 groepen aanhangen, zou ik een standaard automaat nemen. En B of C...Ik kan me niet voorstellen dat -wanneer de omvormer inschakelt- er zo'n hoge piekstroom ontstaat dat een B automaat eruitklapt.

Maarrrr, als je geen plek heb bij een bestaande aardlekschakelaar is een aardlekautomaat weer goedkoper.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-01 17:59
hier al gerruime tijd een 3kw omvormer hangen aangesloten op dedicated PV groep met een B-karakteristiek.
in-en uitschakelen van PV gebeurt door de omvormer masr de bouwt op en af. Zeker nog niet stromen gezien die de automaat laten klappen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:07
MikeWazowski schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:40:
[...]

Ik vraag mij af: is de finale factuur wel de overeenkomst die ze met de subsidie bedoelen of is dat de opdracht/aanbetaling - dat scheelt nogal wat?
Ik begreep in ieder geval dat tweede, de opdracht; er wordt ook aangeraden een ontbindende clausule op te nemen (geen subsidie = afzien van contract). Dat kan natuurlijk helemaal niet meer bij een factuur.

• RocketKoen
Terpen Tijn schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:04:
[...]

Ik begreep in ieder geval dat tweede, de opdracht; er wordt ook aangeraden een ontbindende clausule op te nemen (geen subsidie = afzien van contract). Dat kan natuurlijk helemaal niet meer bij een factuur.
Natuurlijk kan dat.
Je kan al een factuur krijgen voordat de installatie geplaatst wordt.

Neem als voorbeeld een online bestelling, daar zit ook een ontbindende clausule op vanwege koop-op-afstand.
Erg leuk voor de leverancier zijn dit soort dingen natuurlijk niet.

TheS4ndm4n#1919

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:53
Jan Smit schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:46:
[...]

Ik heb inmiddels wat verder gespeurd. Men wil een automaat met een C karakteristiek en niet met een B karakteristiek. Wat het verschil is weet ik nog niet.

Verder zou er met de SMA 3000 TL-2 omvormer een aardlek bijmoeten. Oftewel: een aardlekautomaat C 16A.
De SMA zou niet op een gewone groep mogen, alleen met eigen aardlek. Dit komt van MetDeZon (www.zonnepanelen.nl).

Dit is het verschil tussen A, B en C karakteristiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg
Een C kan dus korte tijd 5-10× de gespecificeerde stroom aan, terwijl een B "maar" 3-5× de gespecificeerde stroom aan kan. Voor een omvormer niet boeiend volgens mij.

• RocketKoen
pcmadman schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:37:
[...]

Dit is het verschil tussen A, B en C karakteristiek:
[afbeelding]
Een C kan dus korte tijd 5-10× de gespecificeerde stroom aan, terwijl een B "maar" 3-5× de gespecificeerde stroom aan kan. Voor een omvormer niet boeiend volgens mij.
en omvormer werkt met een chopper. Het zou kunnen dat je bij hoge vermogens dan wel eens rare pieken in je stroom kan krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Opdracht gaat eruit, binnenkort op het dak:
-Propsolar of HJsolar (vrijwel dezelfde specs) 240 Wp poly panelen (58 stuks) (13.920 Wp)
-SMA STP 12000TL omvormer (12.330 kWh jaar opbrengst)

Verwijderd

BarryH schreef op zondag 10 juni 2012 @ 18:53:
Wie kent de definitie van europees omvormer rendement?
ik zie soms dat apart nog energieverbruik van de omvormer wordt gemeld. ik zou verwachten dat dat verrekend wordt in het EU rendement, maar je weet het maar nooit met normen...
Bedankt
Barry
Het is het rendement van de omvormer Pac/Pdc x 100% bij verschillende belastingspercentages van de omvormer.
Het eigen verbruik zit er niet in.

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 07:29:
[...]

Het is het rendement van de omvormer Pac/Pdc x 100% bij verschillende belastingspercentages van de omvormer.
Het eigen verbruik zit er niet in.
Zit MPPT efficiency er nu wel of niet bij dan?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 07:29:
[...]
EURO ŋ = 0.03 · ŋ5% + 0.06 · ŋ10% + 0.13 · ŋ20% + 0.10 · ŋ30% + 0.48 · ŋ50% + 0.20 · ŋ100%
Link

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Veel info over amperes, meterkasten, maar het is me toch nog niet duidelijk :?

Momenteel heb ik 1x35A hoofdzekering. 1x16A groep met een SunnyBoy 2500, met SDE-bpm
Wat kan ik nu maximaal bijplaatsen?

Ik wil uitbreiden! :*)

• Paul C
Afhankelijk van welke SDE je hebt en hoeveel er beschikt is als je op dezelfde groep wilt.

Verder kun je natuurlijk zoveel je wilt bijleggen. Je zult echter al snel een extra groep moeten aanleggen en als je echt veel wilt invoeden zul je op een 3-fasen aansluiting moeten overstappen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben me ook aan het orienteren op het aanleggen van PV. M'n dak staat niet iedeaal, Oost/West, maar dat heeft weer als voordeel dat beide kanten toch bedekt kunnen worden.
M'n grootste uitdaging is denk ik een aparte groep aanleggen naar zolder. Natuurlijk wil ik het aansluiten wel door een officiele electricien laten doen. Maar hoe krijg ik de kabels netjes (buizen uit het zicht) naar zolder.
Huis is steen, net als de verdiepingsvloeren, en ik heb geen koof ofzo naar boven.
Ik denk niet dat de vrouw het leuk gaat vinden als er kriskras door het huis wat buizen gelegd moeten worden.

Hoe lossen jullie dat op ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Domba schreef op maandag 11 juni 2012 @ 08:18:
[...]

EURO ŋ = 0.03 · ŋ5% + 0.06 · ŋ10% + 0.13 · ŋ20% + 0.10 · ŋ30% + 0.48 · ŋ50% + 0.20 · ŋ100%
Link
;) bedankt voor het opschrijven

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:43

ericplan

5180 Wp PV

ZeRoC00L schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:31:
Ik ben me ook aan het orienteren op het aanleggen van PV. M'n dak staat niet iedeaal, Oost/West, maar dat heeft weer als voordeel dat beide kanten toch bedekt kunnen worden.
M'n grootste uitdaging is denk ik een aparte groep aanleggen naar zolder. Natuurlijk wil ik het aansluiten wel door een officiele electricien laten doen. Maar hoe krijg ik de kabels netjes (buizen uit het zicht) naar zolder.
Huis is steen, net als de verdiepingsvloeren, en ik heb geen koof ofzo naar boven.
Ik denk niet dat de vrouw het leuk gaat vinden als er kriskras door het huis wat buizen gelegd moeten worden.

Meestal is er toch wel een plek, bijvoorbeeld in de buurt van de rioolbeluchting die altijd naar het dak gaat. En anders moet je buitenom via de gevel, bijvoorbeeld strak tegen een regenpijp. Volg de andere leidingen in je huis. CV, gas, water, waar lopen ze en kijk of je daarbij kan.

A'dam PVOutput

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ericplan schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:54:
[...]
Meestal is er toch wel een plek, bijvoorbeeld in de buurt van de rioolbeluchting die altijd naar het dak gaat. En anders moet je buitenom via de gevel, bijvoorbeeld strak tegen een regenpijp. Volg de andere leidingen in je huis. CV, gas, water, waar lopen ze en kijk of je daarbij kan.
Geen centrale afzuiging aanwezig? Daar heb ik 'm langs getrokken.

Als je een (ongeisoleerde) spouwmuur hebt, zou je daar ook nog een buis in kwijt kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 11-06-2012 11:06 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
ZeRoC00L schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:31:

niet ieder huis is dat even makkelijk.
ik zelf heb de vloer open gebikt (+/- een meter).
en daar na weer terug gestort. (mengseltje van cement en zand, ik meng altijd zelf)
sleuven in de muur gemaakt en weer aan gestuct.

wel heb ik meteen 3 buizen naar zolder gelegd.
mocht ik over gaan naar nog een pv set of een warmte pomp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:51
Hier ook 1 x langs de pijp voor de centrale afzuiging (moet ik idd wel gat in de koof maken en later weer netjes afwerken) en de andere keer buitenlangs.

• Magnat
  • Laatst online: 21-01 19:21
Via de gateway heb ik wel gelogd, ik kan ook zien wat de actuele opbrengst is, alleen kan ik niet zien wat de DAG opbrenst is, dit kan wellicht te maken hebben met het feit dat ik nog niet 24uur online ben of anders... deze vraag heb ik iig gedeponeerd bij enecsys support en bij mijn installateur. Zijn er mss andere mensen met dezelfde ervaringen? De site van Enecsys monitoring hangt ook om de haverklap vast. (zowel via gsm / tablet en laptop).
Ik draai hier ik ook met een Enecsys Gateway met 5 duo inverters. De monitor site werkt prima. Maar houd er wel rekening mee dat het merendeel flash is en dus niet werkt op je iPhone of iPad.

• Magnat
Afgelopen zaterdag live gegaan met mijn setup. 10x Yingli Panda 265 op 5 Enecsys Duo inverters met een gateway voor de statistieken.

Voor de liefhebbers zijn hier foto's van de install: https://www.dropbox.com/sh/olnq3fxymh76vhv/EJfH1pr1F_

• antonboonstra

antonboonstra

Magnat schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:52:
Afgelopen zaterdag live gegaan met mijn setup. 10x Yingli Panda 265 op 5 Enecsys Duo inverters met een gateway voor de statistieken.

Voor de liefhebbers zijn hier foto's van de install: https://www.dropbox.com/sh/olnq3fxymh76vhv/EJfH1pr1F_
Nice, gefeliciteerd! Je ziet wel gelijk de vrij forse invloed van twee kleine pijpjes.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Erik2B
  • Laatst online: 14:23
Hier een newbie op het gebied van PV's

Wil een klein setje op de schuur (4x2,20) zetten (huurhuis en geen toesteming voor het dak vh huis) van een 600Wp Schuur staat op ZW en ik heb tot 3 uur vol de zon erop
http://www.zonnepanelen.n...stemen/1310132010555.html

Wil de set upgrade naar een Mastervolt Soladin 600 omvormer + PC link
Als Panels wil ik de 3 MDZ Blackline pro 195 Wp panelen erop zetten ivm het aanzicht voor de buren

Deze set lijkt me "klein" genoeg voor een bestaande groep in de schuur waar alleen een buitenlamp opzit voor s'nachts en een klein fonteintje overdag.

Echter wil ik voor de tijd van 3 tot zonsondergang 1 paneel op een afkap zetten boven mijn voordeur. deze is van beton en kan precies 1 paneel hebben... maar nu de vraag hoe kan ik dit het beste doen welke omvormer voor dit paneel?

Heb nu een klein 80+ paginas door gelezen en heeeeeel veel op Internet maar zie nu door de panelen de zon niet meer ;-)

• Phony
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:05:
[...]

Geen centrale afzuiging aanwezig? Daar heb ik 'm langs getrokken.

Als je een (ongeisoleerde) spouwmuur hebt, zou je daar ook nog een buis in kwijt kunnen.
Ik zit met een soortgelijk probleem voor mijn woning uit 2001. Er moet een leiding vanuit de meterkast (eerst naar de kruipruimte, dan weer de woning in in de koof bij de trap en van daaruit 2 verdiepingen omhoog naar de vliering (zolder met Vlizo-trap). Door de koof lopen afzuiging, CV leidingen en tapwater.

Het lastige is dat alle wanden netjes met een structuur zijn afgewerkt en ik die koof dus niet wil gaan slopen en ook niet zonder schade kan openen. Helemaal onderin en bovenin heb ik net genoeg ruimte om de kabels door te voeren. Het lijkt me logisch dat je zo`n kabel (of buis met installatiedraad) niet zomaar 5 meter los mag laten bungelen.... :/

Iemand hier nog tips voor?

• ZeRoC00L
  • Niet online
Phony schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:26:

Het lastige is dat alle wanden netjes met een structuur zijn afgewerkt en ik die koof dus niet wil gaan slopen en ook niet zonder schade kan openen. Helemaal onderin en bovenin heb ik net genoeg ruimte om de kabels door te voeren. Het lijkt me logisch dat je zo`n kabel (of buis met installatiedraad) niet zomaar 5 meter los mag laten bungelen.... :/

Idem hierzo, alles netjes gestuced, meterkast zit 'middenin' de hal, dus niet aan een buitenmuur. Ook geen koof met afvoer langs de trap zoals je vaak niet, geen centrale afzuiging....
Volgens mij mag je best een buis met installatiedraad op de muur vastzetten, gebeurt vaakt zat in een garage ofzo. Alleen vraag is of je dat wel wil, ziet er natuurlijk niet echt mooi uit.

Volg je bankbiljetten

• antonboonstra

antonboonstra

Erik2B schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:26:
Hier een newbie op het gebied van PV's

Wil een klein setje op de schuur (4x2,20) zetten (huurhuis en geen toesteming voor het dak vh huis) van een 600Wp Schuur staat op ZW en ik heb tot 3 uur vol de zon erop
http://www.zonnepanelen.n...stemen/1310132010555.html

Wil de set upgrade naar een Mastervolt Soladin 600 omvormer + PC link
Als Panels wil ik de 3 MDZ Blackline pro 195 Wp panelen erop zetten ivm het aanzicht voor de buren
Geen verstandige upgrade. Duurdere omvormer en minder efficient. PC link is misschien leuk, maar hoe ga je deze uitlezen als de omvormer in de schuur staat?
Deze set lijkt me "klein" genoeg voor een bestaande groep in de schuur waar alleen een buitenlamp opzit voor s'nachts en een klein fonteintje overdag.
Klopt. Moet willen.
Echter wil ik voor de tijd van 3 tot zonsondergang 1 paneel op een afkap zetten boven mijn voordeur. deze is van beton en kan precies 1 paneel hebben... maar nu de vraag hoe kan ik dit het beste doen welke omvormer voor dit paneel?
Daarvoor heb je een micro omvormer nodig zoals bijvoorbeeld een Enecsys (zie de startpost).

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:33
Erik2B schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:26:
(huurhuis en geen toesteming voor het dak vh huis)
Heb je geen toestemming gevraagd, of wel gevraagd maar niet gekregen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 16:34
Magnat schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:52:

Heb je die veiligheids uitrusting ook gehuurd ?

• Magnat
jp73 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:53:
[...]

Heb je die veiligheids uitrusting ook gehuurd ?
Nee deze heb ik geleend van iemand. Maar ik neem aan dat dit wel bij Boels te huur is. Het gebruik van zo een ladderlift is wel ideaal hoor, dat raad ik iedereen aan. Veel makkelijker dan stuntelen met ladders etc.

• Magnat
antonboonstra schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:10:
[...]

Nice, gefeliciteerd! Je ziet wel gelijk de vrij forse invloed van twee kleine pijpjes.
Dat klopt ja. Gelukkig is dit maar een paar uur per dag. Als ik ooit nog de achterkant van mijn huis voorzie van panelen. Dan denk ik dat ik ga voor 2 single inverters en verhuis ik deze duo inverter naar de achterkant. Zo kan ik het paneel dat nu geen schaduw krijgt ook vol benutten.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 07:08
Magnat schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:33:
[...]

Ik draai hier ik ook met een Enecsys Gateway met 5 duo inverters. De monitor site werkt prima. Maar houd er wel rekening mee dat het merendeel flash is en dus niet werkt op je iPhone of iPad.
Leuk systeem heb je. Maar hoe zit dat met je omvormers / panelen? Heb je per 2 panelen ( totaal 530wp ) 1 duo omvormer van 480w ? Schakelt de omvormer zichzelf niet uit bij pieken boven de 480w?

Heb zelf 8 x 240wp panelen en 4 omvormers 480w en je ziet dat hier ook al pieken inzitten:
http://img207.imageshack.us/img207/2994/inverter.jpg

Inmiddels zijn de problemen opgelost, had enecsys een mail gestuurd en sinds vandaag kan ik per uur bekijken wat de opbrensten zijn. De site zelf werkt ook prima inmiddels.
Heb geen iphone :) (werkt wel via android phone iig)

[ Voor 61% gewijzigd door pielle007 op 11-06-2012 14:49 ]

• Erik2B
antonboonstra schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:45:
[...]

Geen verstandige upgrade. Duurdere omvormer en minder efficient. PC link is misschien leuk, maar hoe ga je deze uitlezen als de omvormer in de schuur staat?

[...]

Klopt. Moet willen.

[...]

Daarvoor heb je een micro omvormer nodig zoals bijvoorbeeld een Enecsys (zie de startpost).
Voor het uitlezen wilden ik mijn laptop gebruik om, om de paar dagen, alles uit te lezen en bij te houden wat het ongeveer opbrengt. maar als dit een slechter verbruik/opbrengst met zich mee brengt is dit absoluut geen must :-)

Voor de micro-omvormers geld hetzelfde dat je deze gewoon op een groep erbij kan zetten als die niet te zwaar wordt belast? en werken net zoals de "gewone" omvormers? paneel eraan en stekker in het stopcontact.

Sorry voor de "domme" vragen misschien maar kwam er niet meer uit door een overvloed van info.

Zit er trouwens een verschil in portet of landscape plaatsen van de panellen? anders kan ik er namelijk 4 kwijt op de schuur ipv 3

Thanks!
gr Erik

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Het enige verschil is dat je er dan 4 kan plaatsen in plaats van 3 ;)
(Je hebt ook wel wat meer ballast nodig, indien plat dak)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• migjes
Phony schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:26:
[...]

Ik zit met een soortgelijk probleem voor mijn woning uit 2001. Er moet een leiding vanuit de meterkast (eerst naar de kruipruimte, dan weer de woning in in de koof bij de trap en van daaruit 2 verdiepingen omhoog naar de vliering (zolder met Vlizo-trap). Door de koof lopen afzuiging, CV leidingen en tapwater.

het klinkt als of een YMvK kabel wel gaat lukken.
kijk meteen of je niet een 4mm kabel kunt gebruiken.

officieel moet die kabel wel vast gezet worden, maar kun je er niet bij is los ook goed. (gebeurt vaker)
wel boven op zolder hem door een stuk buis doen zodat je hem niet per ongeluk los kunt trekken als je een meubel stuk verplaatst of zo.
dus boven goed vast maken en in de kruipruimte ook.

(er is ook een soepele variant van die kabel, maar dat is duur)

• Erik2B
JeroenH schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:52:
[...]

Heb je geen toestemming gevraagd, of wel gevraagd maar niet gekregen?
Wordt geen toestemming voor gegeven, dit telefonisch nagevraagd. Had ook niks anders verwacht. De eigenaar van de woning wil het niet totdat de woning in de verkoop staan aan de huurders.

Jammer maar helaas... dan maar klein beginnen, kan altijd uit groeien tot iets groots :-)

• Lardman
gewoon 3 paneeltjes op een steca 500 in portret. Moet te vinden zijn voor tussen de 1050 en 900 euro, afhankelijk van de aanbieder. In portret scheelt iets qua te gebruiken materiaal.

• Erik2B
Lardman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:38:
gewoon 3 paneeltjes op een steca 500 in portret. Moet te vinden zijn voor tussen de 1050 en 900 euro, afhankelijk van de aanbieder. In portret scheelt iets qua te gebruiken materiaal.
Kan ik dan eventueel nog een 4de paneel aansluiten op de Steca 500? om kan ik een los paneel met een micro omvormer beter erbij plaatsten.

Het is inderdaan een plat dak, makkelijk om het zelf te doen.

• antonboonstra

antonboonstra

Erik2B schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:46:
[...]

Kan ik dan eventueel nog een 4de paneel aansluiten op de Steca 500? om kan ik een los paneel met een micro omvormer beter erbij plaatsten.

Het is inderdaan een plat dak, makkelijk om het zelf te doen.
4 panelen 195Wp panelen op een Steca500 is iets te veel van het goede. Je zou nog wel 3 iets grotere panelen kunnen toepassen (bijvoorbeeld 240Wp panelen à 1638x982 mm), alleen moeten die weer op een Soladin i.v.m. de hogere stroom van deze panelen (klik). Het hogere vermogen zorgt voor een hogere jaaropbrengst ondanks de iets mindere efficientie van de omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 11-06-2012 14:54 ]

• migjes
antonboonstra schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:54:
[...]

4 panelen 195Wp panelen op een Steca500 is iets te veel van het goede. Je zou nog wel 3 iets grotere panelen kunnen toepassen (bijvoorbeeld 240Wp panelen à 1638x982 mm), alleen moeten die weer op een Soladin i.v.m. de hogere stroom van deze panelen (klik). Het hogere vermogen zorgt voor een hogere jaaropbrengst ondanks de iets mindere efficientie van de omvormer.
ik twijfel een beetje over het rendement maar:
kun je geen 260Wp panelen van 5A pakken op 2x een steca 500.

edit:
word wel erg krap met die maat panelen op het schuurtje.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 11-06-2012 15:05 ]

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-01 16:35
Knop toch maar doorgehakt en besloten voor uitbreiding van mijn zonnepanelen toch mijn "oude" (lees 1 jaar oud) omvormer te vervangen.

Situatie nu: 6x 225Wp Scheutensolar P6-60i op SMA SB1200
Situatie straks: 6x 225Wp Scheutensolar P6-60i + 7x 300Wp merk ? op SMA SB3000TL-21

Offertes voor de panelen + omvormer + flatfix voor platdak + kabels en zooi staan uit.

SMA SB1200 gooi ik als alles werkt op marktplaats/V&A ik denk voor rond de 500 euro, lijkt me wel een redelijke prijs.

klein vraagje aan de kenners, de P6-60i zijn Poly, kunnen de nieuwe Mono panelen op de 2e string zonder problemen?

Verwijderd

Petje72 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:00:
Knop toch maar doorgehakt en besloten voor uitbreiding van mijn zonnepanelen toch mijn "oude" (lees 1 jaar oud) omvormer te vervangen.

Situatie nu: 6x 225Wp Scheutensolar P6-60i op SMA SB1200
Situatie straks: 6x 225Wp Scheutensolar P6-60i + 7x 300Wp merk ? op SMA SB3000TL-21

Offertes voor de panelen + omvormer + flatfix voor platdak + kabels en zooi staan uit.

SMA SB1200 gooi ik als alles werkt op marktplaats/V&A ik denk voor rond de 500 euro, lijkt me wel een redelijke prijs.

klein vraagje aan de kenners, de P6-60i zijn Poly, kunnen de nieuwe Mono panelen op de 2e string zonder problemen?
300wp panelen zijn niet zo makkelijk te verkrijgen. Staan wel in prijslijsten, maar zijn er dan toch niet.
Bij bepaalde aanbieders wel, maar daar is men creatief met labels op panelen geloof ik.

Op een andere mpp hoef je geen rekening te houden met de 1e mpp bezetting.
Heb je ook de Power-one bekeken? Die kan dat kunstje namelijk ook prima.
Succes

• Erik2B
antonboonstra schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:54:
[...]

Dus het is eigenlijk beter om het maximale eruit tehalen wat mogelijk is op zo'n dak ipv later uitbreiden. Een grotere omvormer met minder panelen is niet verstandig zoals ik het begrijp...

Hopelijk kan ik dan ook de frames krijgen om ze in portrait stand te zetten bij hun bestellen zonder al te veel extra kosten.

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 15:05
Heeft iemand ervaring met solarnrg:
Ik heb een paar weken terug gevraagt via de mail wat de levertijd was van een bepaalde set. Dit heeft 8 dagen geduurt om te horen dat dit een week was, Ik had in die tussentijd al een ander gevonden die zelfs al geleverd gekregen.
Daar die solarnrg goedkoper is heb ik gevraagt wat mijn voor ogen hebbend 2de setje gaat kosten bij aflevereing. En al dagen geen reaktie.
Hebben ze het te druk? willen ze niks verkopen? Wat als er iets niet goed zal zijn wat zal dan de service zijn.
kweet :? nie

• Magnat
pielle007 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:17:
[...]

Leuk systeem heb je. Maar hoe zit dat met je omvormers / panelen? Heb je per 2 panelen ( totaal 530wp ) 1 duo omvormer van 480w ? Schakelt de omvormer zichzelf niet uit bij pieken boven de 480w?

Heb zelf 8 x 240wp panelen en 4 omvormers 480w en je ziet dat hier ook al pieken inzitten:
http://img207.imageshack.us/img207/2994/inverter.jpg

Inmiddels zijn de problemen opgelost, had enecsys een mail gestuurd en sinds vandaag kan ik per uur bekijken wat de opbrensten zijn. De site zelf werkt ook prima inmiddels.
Heb geen iphone :) (werkt wel via android phone iig)
Ik gebruik inderdaad de SMI-D480W. En heb er 2x 265Wp er aan hangen. Ik heb nog niet van zulke pieken gezien zoals op jou screencapture. Het is iets overgedimensioneerd maar verwacht hier niet al te veel problemen mee.

Mijn Today stats werken nu ook ineens goed zie ik! Ze zullen wel wat gefixed hebben daar.

• ZeRoC00L
  • Niet online
stephan11 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:20:
Ik heb een paar weken terug gevraagt via de mail wat de levertijd was van een bepaalde set. Dit heeft 8 dagen geduurt om te horen dat dit een week was, Ik had in die tussentijd al een ander gevonden die zelfs al geleverd gekregen.
Daar die solarnrg goedkoper is heb ik gevraagt wat mijn voor ogen hebbend 2de setje gaat kosten bij aflevereing. En al dagen geen reaktie.
Hebben ze het te druk? willen ze niks verkopen? Wat als er iets niet goed zal zijn wat zal dan de service zijn.
kweet :? nie
Een beller is sneller :)

Volg je bankbiljetten

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-01 16:35
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:16:
[...]

300wp panelen zijn niet zo makkelijk te verkrijgen. Staan wel in prijslijsten, maar zijn er dan toch niet.
Bij bepaalde aanbieders wel, maar daar is men creatief met labels op panelen geloof ik.

Op een andere mpp hoef je geen rekening te houden met de 1e mpp bezetting.
Heb je ook de Power-one bekeken? Die kan dat kunstje namelijk ook prima.
Succes
hmmm.. 300Wp niet of slecht leverbaar.. dan kan ik misschien beter 265Wp's of zo pakken, komt niet zo precies maar hoe meer Wp's hoe beter.

Heb je tips betreft de Power-One, totaal komt er dus zo'n 3000 Wp op in 2 strings

Verwijderd

kweet nie
Uhm... c.a. 30.000 man die gaan proberen voor 1 juli 2012 een systeem te regelen voor zichzelf. Dat kun je met recht heel , heel druk noemen ja. Komen de mails niet toevallig in een spamfilter ?

Anders een belletje ?

Verwijderd

Hier nog c.a. 1 container op voorraad , Sopray.

• stephan11
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Uhm... c.a. 30.000 man die gaan proberen voor 1 juli 2012 een systeem te regelen voor zichzelf. Dat kun je met recht heel , heel druk noemen ja. Komen de mails niet toevallig in een spamfilter ?

Anders een belletje ?
dat dacht ik ook maar nee, ik mail, om zaken vast te leggen en niet om mondelinge afspraken te maken, Maar ja, we zoeken gerust verder, genoeg aanbieders zou je denken, maar ivm met schaduw vallen zijn we op zoek naar dunne film panelen. (uitbreiding van m`n 4 sharp na-128 panelen). Daar zijn er niet veel van.
Alleen sunnshop

• babbel72
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12-2019
Hoi ,

Ik heb een vraagje wat is de onderlinge afstand als ik een plat dak zonnepanelen in landscape wil hebben want heb vanmiddag me dag op gemeten en ik denk dat ik beter uit kom als ik de zonnepanelen in portait neer leg.

Ik als n00b zou het niet weten of er een vuistregel is voor de afstand ivm de zon.
Zal een foto plaatsen met wat ruwe maten erin

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/f4h1zd.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door babbel72 op 11-06-2012 16:03 ]

• stephan11
Ik ben op zoek naar micro inverters die 60v kunnen (250-300w) hebben, Ik heb er tot nu toe 1 kunnen vinden. De power-one maar die is nergens te krijgen, het overige bekende spul kan die spanning niet aan en er iets tussen te knopen om de spanning naar beneden te trekken komt volgens mij het rendemen niet ten goede.

:/

• stephan11
babbel72 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:59:
Hoi ,

Ik heb een vraagje wat is de onderlinge afstand als ik een plat dak zonnepanelen in landscape wil hebben want heb vanmiddag me dag op gemeten en ik denk dat ik beter uit kom als ik de zonnepanelen in portait neer leg.

Ik als n00b zou het niet weten of er een vuistregel is voor de afstand ivm de zon.

[afbeelding]
http://www.sbr.nl/product...v-panelen-op-platte-daken

• Paul C
Hoi ,

[afbeelding]
Ligt helemaal aan je situatie. Hoe groot is je dak? Welke orientatie? Welke panelen wil je erop zetten? Hoeveel panelen/hoeveel stroom wil je opwekken?

Als je voor maximale opbrengst gaat kun je het beste een Oost-West opstelling kiezen, dan heb hoef je praktisch geen tussenruimte te houden.

• Domba
  • Nu online

Zal een foto plaatsen met wat ruwe maten erin [afbeelding]
Ik denk dat deze webpagina is wat je zoekt >:)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• babbel72
Domba schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat deze webpagina is wat je zoekt >:)
Mijn wiskunde was al nooit goed maar dit is wiskundig gezien de juiste oplossing :) bedankt voor google

• Domba
  • Nu online
babbel72 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:14:
[...]Mijn wiskunde was al nooit goed maar dit is wiskundig gezien de juiste oplossing :) bedankt voor google
Dit geeft een idee, als je weet hoeveel van je elektra-verbruik wilt opwekken via de zonpanelen , kijk dan ook naar de suggesties van pcmadman Oost-West opstelling.

• babbel72
Zelf dacht ik dat , dat niet nodig is maar correct me if i am wrong

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1r44rs.jpg

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:33
Hoi ,

[afbeelding]
Wat niet zo moeilijk is om te doen en wel goed inzicht geeft in de wisselwerking van beschaduwing van verschillende objecten op je dak is de situatie tekenen in Google Sketchup.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/Sketchup_08.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• stephan11
stephan11 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:59:
Ik ben op zoek naar micro inverters die 60v kunnen (250-300w) hebben, Ik heb er tot nu toe 1 kunnen vinden. De power-one maar die is nergens te krijgen, het overige bekende spul kan die spanning niet aan en er iets tussen te knopen om de spanning naar beneden te trekken komt volgens mij het rendemen niet ten goede.

:/
solarbridge heeft er een type:P235HV-240 en uiteraard hier ook niet te krijgen
Pagina: 1 ... 82 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.