Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.629 views

Onderwerpen

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jan Workum schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Nee, er is een essentieel verschil.
Bij een omslagregeling betaalt elke consument van zwarte stroom >:) een paar centen extra.
Subsidie is gewoon geldsmijterij.
Sorry, maar ik zie het verschil niet. Beide worden uit de algemene middelen betaald. Het enige verschil is dat in Duitsland per opgewekte kWh subsidie wordt gegeven en in Nederland hangt dat van de subsidieregeling af. SDE is per opgewekte kWh, veel andere subsidies is een percentage van de installatieprijs of een factor van het aantal Wp.
Ik zie echt niet in waarom de Nederlandse subsidies dan opeens geldsmijterij zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:55
Het grote probleem is gewoon dat er geen continuiteit is van de overheid op het vlak van zonnepanelen. De ene keer is er een subsidie, dan weer niet. Ook zijn er geen keiharde afspraken over de toekomst van salderen zoals in Duitsland (daar staat gewoon voor 20 jaar vast wat je minimaal krijgt aan vergoeding voor saldering). Voorlopig blijft investeren in zonnepanelen een gok vanwege dat gebrek aan visie bij de overheid.

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 08:46:
Sorry, maar ik zie het verschil niet. Beide worden uit de algemene middelen betaald.
Dat is dus net het verschil: in Duitsland wordt het juist niet uit de algemene middelen betaald en dat is voor velen de reden om het geen subsidie te noemen. Er wordt een berekening gemaakt van wat alle invoeding van stroom die binnen de regeling (een wet, geen tussendoor geschoven geneuzel) valt kost en die kosten worden verdeeld over (bijna) alle afgenomen kWhtjes in heel Duitland. Rechtstreeks van gebruikers naar opwekkers dus, geen cent uit de schatkist.

Voor de ontvanger maakt het inderdaad weinig verschil, het blijft een stimuleringsmaatregel. Maar wel een waarbij de verbruiker betaalt, heel overzichtelijk van opzet is, een langetermijngarantie geeft, stimuleert om zoveel mogelijk op te wekken (hier in NL mag het toch vooral niet te veel zijn) en de hoogte van de stimulering nauwgezet aangepast wordt aan de kosten van het opwekken.

Uiteindelijk zou je het een subsidie mogen noemen (semantiek geneuzel schiet niemand wat mee op). Het gaat erom of het een goede maatregel is. Ik denk dat de Duitsers wel bewezen hebben dat ze het niet heel slecht gedaan hebben ermee.

• MikeWazowski
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

[off-topic]
Blik1984 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:25:
....vanwege dat gebrek aan visie bij de overheid.
Ja, DAT is het grote probleem in Nederland. Er is geen visie, niemand die nu eens knopen durft door te hakken alleen maar omdat ze dat mogelijk stemmen gaat kosten. Altijd maar dat polderen. Dat zie je nu ook wel weer in het terugtrekken van afspraken die partijen in de lente gemaakt hebben. En waarom zit de woningmarkt zo vast - om al dat gedonder over wel of niet afschaffen van de hypotheekrenteaftrek dat nu al bijna 10 jaar duurt. Fantastisch dat idee van een democratie, maar het werkt niet echt
[/off-topic]

Sorry, moest ik even kwijt want ik word er steeds geïrriteerder van.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeWazowski op 08-06-2012 10:45 . Reden: Hypotheekrenteaftrek er ook even bijgenomen ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
snoekds20 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 18:51:
Jongens, als je op onderstaande link "systeem calculator mastervolt " aanklik en deze download, dan kun je diverse type's intikken maar ik kom er niet uit welk type nu bij 22 st. suntech STP245S-wd het beste past.
er is mij een aanbieding gedaan met deze 22 st. suntech 245 in combinatie met 2 st mastervolt XS3200.
mijn vraag: is dit een goede en efficiënte setup?

http://www.solarclarity.nl/engineering/tools/
2x XS3200 gaat prima.
1x XS6500 met 2 stringen van 11 kan ook

gewoon even de tool leren kennen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:30

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

:( Wat een puinhoop maakt men ervan in Den Haag

DEN HAAG - De chaos rond zonnepanelen in Nederland groeit. Het is niet duidelijk of de beloofde subsidie van 15 procent voor particulieren vanaf 1 juli beschikbaar komt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu meldde dat gisteren maar trok die datum schielijk in.

De voorwaarden moeten nog worden uitgewerkt en worden 'spoedig' bekend, aldus de woordvoerder.

Ook is niet duidelijk hoeveel geld er beschikbaar komt. Staatssecretaris Joop Atsma schreef de Tweede Kamer dat 22 miljoen is gereserveerd voor subsidies aan particulieren. De regeling gaat in 2012 in en eindigt in 2013. "Wij gaan uit van de 52 miljoen euro die is toegezegd in het Lente-akkoord: 22 miljoen dit jaar en 30 volgend jaar", aldus Olaf van der Gaag van Natuur en Milieu die ruim 7000 belangstellenden heeft voor haar actie Zon Zoekt Dak.

http://www.bndestem.nl/ni(...)die-zonnepanelen.ece

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:21
Goeie genade zeg, als je bewust de zonnestroommarkt in Nederland de nek om wil draaien zou je het niet efficiënter kunnen doen dan hoe er nu gebeurt.

;(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:52:
Goeie genade zeg, als je bewust de zonnestroommarkt in Nederland de nek om wil draaien zou je het niet efficiënter kunnen doen dan hoe er nu gebeurt.

;(
Ik snap niet waarom men Zonnepanelen niet gewoon fiscaal aftrekbaar maakt.
Waarom moet het weer via een gecompliceerde subsidie structuur.

Keep it simple, iets waar men in Den Haag nog nooit van heeft gehoord.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Nog leuker wat ik gisteren las op http://nos.nl/artikel/381...eg-voor-zonnepanelen.html:
"Daarnaast komt er na de zomer voor iedereen een subsidie op zonnepanelen waardoor deze goedkoper worden. Dit plan was al opgenomen in het Vijfpartijenakkoord."

Na de zomer is voor mij september/oktober.... Echt het beste moment om op zonnepanelen over te gaan hoor 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door MikeWazowski op 08-06-2012 12:03 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 16:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En het is na de verkiezingen dus je kunt op je klompen aanvoelen dat alles wat er nu over gezegd wordt totaal nietszeggend is.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 08-06-2012 12:04 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-01 11:04
http://www.trouw.nl/tr/nl...i-subsidie-fopspeen.dhtml

een weblog die de frustatie goed verwoord.

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Over subsidie gesproken deze in nrc

http://www.nrc.nl/nieuws/...n-blijft-vaak-ongebruikt/

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Verwijderd

we zijn er allemaal debet aan, ik laat me er niet door afleiden, dat is namelijk energieverspilling.
klaas vaak die zand in je ogen gooit, de vertragingskast staat vol open, en we trappen er weer collectief in.
als je deze subsidie nodig hebt voor pv, dan hang je al aan de fopspeen.
verder zie ik posts over subsidie die in duitsland word gegeven, sorry hoor, maar lees eerst even iets over het EEG, voordat je het subsidie noemt, dan ben je echt een fossieltje.
deze installaties hangen apart bemeten aan het net, en er word een garantieprijs voor jaren gegeven,
industriepolitiek. Vele nl-crisis dingetjes gaan helemaal niet op in duitsland, we zijn volkomen braindead hier ervoor, en de posts in dit forum laten dat zien.
"hou jij ze dom, hou ik ze arm" is de stroming in bestuurlijk nederland.

denken we nu echt dat tankers met kolen uit colombia of zuid afrika hierheen halen het gaat redden van zonneenergie/wind biomassa ? misschien wel, maar dat kan alleen met subsidie en vrijstellingen, zoals de waanzin dat in nederland doet, afschaffen die hap, integraal.
hermann scheer beschreef het al, de macht van energiebedrijven zal de politiek ontstijgen,
en zoals je al ziet heb je in nederland door de lobby 12 september al geen keuze meer,
geen enkel programma omschrijft een feed-in, dat is al weg gelobby`d.
go figure, trap er niet in.

facts :
atsma geeft 22 miljoen, boeren met asbest daken mogen hier ook uit putten,
per paneel of vierkante meter blijft er niets voor jou over,
je betaald dit jaar door aan de vrienden van atsma, binnen is binnen!
volgend jaar baal je en volgend jaar betaal je ook nog steeds.
heel slim allemaal, maar voor wie nu precies ?
(en je tvt is weer een jaar langer)

in alkmaar kan het nog gekker, de actie is hier verlengt,
misschien dat je dan nog kan gaan stapelen ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2012 12:58 ]

• PvPower
Eric-pvt

Je hebt gelijk dat subsidie totaal niet nodig is.
Maar het is nu eenmaal zo dat veel mensen(Henk en Ingrid) kijken naar de tvt ondanks de hier eerder aan gehaalde argumenten dat bij de aanschaf van een auto daar ook niet naar kijkt.
Maar als iemand begint over hoelang ik er over doe om het terug te verdienen vraag ik ze meestal hoeveel hun geld op de bank opbrengt.
En dat ik heel voorzichtig gerekend heb en dat je het echt in tien jaar terug verdiend.
En of wel eens na gedacht hebben over inflatie en de belasting die te betaald in box 3 waar je spaargeld zit.
En verder hoort deze discussie naar mijn idee meer thuis in de Duurzame kroeg ook al heeft hij een flink raakvlak met PV

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PvPower schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:11:
Eric-pvt

Je hebt gelijk dat subsidie totaal niet nodig is.
Maar het is nu eenmaal zo dat veel mensen(Henk en Ingrid) kijken naar de tvt ondanks de hier eerder aan gehaalde argumenten dat bij de aanschaf van een auto daar ook niet naar kijkt.
Maar als iemand begint over hoelang ik er over doe om het terug te verdienen vraag ik ze meestal hoeveel hun geld op de bank opbrengt.
En dat ik heel voorzichtig gerekend heb en dat je het echt in tien jaar terug verdiend.
En of wel eens na gedacht hebben over inflatie en de belasting die te betaald in box 3 waar je spaargeld zit.
En verder hoort deze discussie naar mijn idee meer thuis in de Duurzame kroeg ook al heeft hij een flink raakvlak met PV
Door het ter spraken brengen van de subsidie zijn al wel veel mensen op de hoogte van PV.
Het is ook het leefbaar maken van het onderwerp wat erg belangrijk is. In mijn omgeving heb ik al diverse mensen over PV horen praten, iets wat een jaar geleden nog absoluut niet aan de orde was. Als mensen er iets over horen en zich erin gaan verdiepen dan komt men erachter dat ook zonder subsidie PV interessant is.

Ik ga in Juli gewoon een set aanschaffen subsidie of niet. Ik wil nu al 2 jaar PV en nu moet het gewoon gebeuren. Niet alleen om het financiele aspect maar vooral voor de beleving eromheen, de innovatie, je steentje bijdragen aan de verduurzaming van onze economie en mensen enthousiasmeren.

Ik wil het ik wil het ik wil het :9.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 08-06-2012 13:59 ]

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
Kon het niet laten om dit met jullie te delen, info komt van de website v/d Rijksoverheid;

Een zonnepaneel van een vierkante meter kost ongeveer €700 (inclusief materialen). Het installeren van een paneel kost gemiddeld €200. Als alles goed is afgesteld, levert een set van 4 panelen jaarlijks zo’n 320 kWh aan elektriciteit op. Dat is een jaarlijkse besparing van circa €75.

Wanneer worden ze nu eens wakker daar in Den Haag?????? 8)7 :'( :'(

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• PvPower
Zo mag ik het horen revolution-nl, en als het op je dak ligt zal je merken dat mensen aan je gaan vragen of het bevalt, en de tvt komt bijna altijd ter sprake.(Een goed onderbouwd antwoord is dan wel handig)

[ Voor 13% gewijzigd door PvPower op 08-06-2012 14:12 ]

Verwijderd

antimos schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:03:
Kon het niet laten om dit met jullie te delen, info komt van de website v/d Rijksoverheid;

Een zonnepaneel van een vierkante meter kost ongeveer €700 (inclusief materialen). Het installeren van een paneel kost gemiddeld €200. Als alles goed is afgesteld, levert een set van 4 panelen jaarlijks zo’n 320 kWh aan elektriciteit op. Dat is een jaarlijkse besparing van circa €75.

Wanneer worden ze nu eens wakker daar in Den Haag?????? 8)7 :'( :'(
dan heb ik veeeeeel te weinig betaald, laat dan die subsidie ook maar zitten.

• JeroenH
Het is maar goed dat zonnigtype op vakantie is, die vreet zich op...

@revolution-nl: That's the spirit!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

antimos schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:03:
Stel dat ik 4 geinstalleerde zonnepanelen neem van 1 vierkante meter a 4*(700+200)=3600 euro, dan heb ik een terugverdientijd van 3600/75 = 48 jaar. Logisch dat er dan subsidie bij moet komen, goedzo minister! 8)7

Ik krijg net van mijn installateur te horen dat het juist erg druk is ipv rustig, maar dat ik van de week gebeld wordt voor een installatie afspraak - WAAAH, ik kan niet wachten! :)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeWazowski op 08-06-2012 15:58 . Reden: Bericht afspraak toegevoegd ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:53
Hier het origineel op de officiële site:

http://www.rijksoverheid....ie-voor-zonnepanelen.html
Per installatie wordt maximaal 650 euro subsidie verstrekt, wat neerkomt op een vermogen van 3,5 kilowatt. Hiermee kan voor een gemiddeld huishouden genoeg energie worden opgewekt.
Zoals vandaag nog gedemonstreerd kan de overheid soms te hoge richtprijzen aanhouden, maar dit is absoluut scherp:
650 / 0.15 = €4333,-
€4333,- / 3.500 Wp = €1,24 /Wp (inclusief installatie)

[ Voor 35% gewijzigd door Paul C op 08-06-2012 16:20 ]

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
"De subsidie hoeft niet van tevoren te worden aangevraagd en wordt uitbetaald op basis van een getekende overeenkomst met het bedrijf dat de panelen verkoopt en installeert."

Dat betekent dus dat zelf installeren er niet in zit als je subsidie wilt? ;w

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
Installatiekosten op de rekening zetten á 0.00 euro, of desnoods 0,01, en klaar ben je?

650 per installatie:
Als je twee installaties neemt, heb je dan ook 2 keer die 650 euro?
of is het niet per installatie, maar per woning, of gebouw? of persoon, of huishouden ?
of zijn er betere kleine lettertjes op de site van de rvd?

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 20:10
engelbertus schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:31:
Installatiekosten op de rekening zetten á 0.00 euro, of desnoods 0,01, en klaar ben je?

650 per installatie:
Als je twee installaties neemt, heb je dan ook 2 keer die 650 euro?
of is het niet per installatie, maar per woning, of gebouw? of persoon, of huishouden ?
of zijn er betere kleine lettertjes op de site van de rvd?
Laatste zin van het persbericht. Per adres een maal subsidie.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• engelbertus
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door engelbertus op 08-06-2012 16:36 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:02
Geen gekke implementatie IMO, maar heb nog wel 1 vraag:

Is de maximale subsidie afhankelijk van Wattpiek of kostprijs?

Edit: Iets meer info (subsidie geldt ook apparatuur) hier: link

Kamerbrief: pdf

[ Voor 78% gewijzigd door Terpen Tijn op 08-06-2012 16:47 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
Installatiekosten vallen er niet onder lees de brief aan de 2e kamer

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:41:
Geen gekke implementatie IMO, maar heb nog wel 1 vraag:

Is de maximale subsidie afhankelijk van Wattpiek of kostprijs?

Edit: Iets meer info (subsidie geldt ook apparatuur) hier: link

Kamerbrief: pdf
Men linkt 650 aan 3500kwh, het zal dus om een maximale subsidie gaan van 650 euro.
Ben blij dat het doorgaat, scheelt toch weer 300 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-06-2012 17:16 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
Hmm als ik het goed begrijp betekend het dus dit:

€ 22 miljoen beschikbaar voor dit jaar.
Max € 650 per adres.

22 mln / 650 = 33.846 "huishoudens" die er gebruik van kunnen maken als ze allemaal het maximale bedrag van € 650 uitgekeerd zouden krijgen.

+ het geldt voor mensen die zonnepanelen aanschaffen ná 2 juli 2012?

Klopt dit? Zo ja, dan lijkt het mij niet dat die subsidie binnen 1 week op is, want 33.846 is nogal veel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:48:
Installatiekosten vallen er niet onder lees de brief aan de 2e kamer
Dit is volgens mij gewoon een concept brief van Verhagen
PASware schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:15:

Max € 650 per adres.

22 mln / 650 = 33.846 "huishoudens" die er gebruik van kunnen maken als ze allemaal het maximale bedrag van € 650 uitgekeerd zouden krijgen.

Klopt dit? Zo ja, dan lijkt het mij niet dat die subsidie binnen 1 week op is, want 33.846 is nogal veel.
En de boeren vissen achter het net.!. 8)

• Paul C
PASware schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:15:

Max € 650 per adres.

Pas maar op hoor! :P Dat kan hard gaan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik gok dat er in 2012 een historische hoeveelheid kwp in Nederland bijgeplaatst gaat worden :)

• PASware
JoopC schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:17:
En de boeren vissen achter het net.!. 8)
Is maar goed ook, als dat + die limiet van € 650 er niet op had gezeten was de subsidiepot in no-time op.
pcmadman schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:17:
[...]

Pas maar op hoor! :P Dat kan hard gaan.
Maar klopt mijn berekening?

Dat het harder zal gaan dan nu verbaasd me niks, genoeg mensen die helemaal wild worden van het woord "subsidie" terwijl het maar 15% korting is. Een klein half jaar geleden betaalde je nog 15% meer voor een hele setup en daar kraait ook niemand naar. Toch is deze subsidie wel fijn voor degene die er door getriggerd worden om zonnepanelen aan te schaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door PASware op 08-06-2012 17:21 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Domba
Als je weet wat de uitvoeringskosten zijn, dan is het aantal te bepalen, want die €22 milj is inclusief uitvoeringskosten voor beoordeling aanvraag en uitbetaling bij de overheid.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PASware
Domba schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:28:
[...]

Als je weet wat de uitvoeringskosten zijn, dan is het aantal te bepalen, want die €22 milj is inclusief uitvoeringskosten voor beoordeling aanvraag en uitbetaling bij de overheid.
Ah logisch natuurlijk, dat zal ook wel weer het nodige geld wezen. Dan nog zul je op zeker meer dan 25.000 installaties komen. Interessant :)

• Paul C
PASware schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:20:
[...]

Is maar goed ook, als dat + die limiet van € 650 er niet op had gezeten was de subsidiepot in no-time op.

[...]

Dat het harder zal gaan dan nu verbaasd me niks, genoeg mensen die helemaal wild worden van het woord "subsidie" terwijl het maar 15% korting is. Een klein half jaar geleden betaalde je nog 15% meer voor een hele setup en daar kraait ook niemand naar. Toch is deze subsidie wel fijn voor degene die er door getriggerd worden om zonnepanelen aan te schaffen.
Zoals gezegd moeten de uitvoeringskosten er nog af volgens mij.

Maar dat maakt verder niet zo veel uit. Toen men in 2010 het S-woord in de mond nam waren er binnen één dag 17.000 aanvragen (en was alles op), ondanks dat zonnepanelen toen nog véééél minder leefde.

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Het is dus niet echt 15%, voor mij zou het ongeveer 7% zijn vanwege de limiet van 650 euro.... Gelukkig ben ik niet standaard doorsnee :9

[ Voor 18% gewijzigd door MikeWazowski op 08-06-2012 17:50 ]

Verwijderd

MikeWazowski schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:48:
Het is dus niet echt 15%, voor mij zou het ongeveer 7% zijn vanwege de limiet van 650 euro.... Gelukkig ben ik niet standaard doorsnee :9
Des te korter de kopersstaking na het afschaffen hiervan en dus de marktverstoring hierdoor.

Ik vind het wel goed.

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:51:
[...]Des te korter de kopersstaking na het afschaffen hiervan en dus de marktverstoring hierdoor.
Je vergeet de 2e trap Woensdag 2 januari 2013, is de 2e ronde met €30 milj. dit zal voornamelijk voor 3 tot 20-30 panelen vertragend zijn, want 1 oktober gaat de BTW omhoog.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PASware schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:20:
[...]

[...]

Ik zou dit jaar sowieso al een systeem aanschaffen alleen word het nu een 1200wp systeem ipv 600wp
Met het collectief van MDZ is het toch 16% + 15% korting. WP prijs van het complete systeem is dan 1,34 :*)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:57:
[...]
Je vergeet de 2e trap Woensdag 2 januari 2013, is de 2e ronde met €30 milj. dit zal voornamelijk voor 3 tot 20-30 panelen vertragend zijn, want 1 oktober gaat de BTW omhoog.
Die 2% btw? De prijzen van PV panelen dalen al 2% per maand, als het niet meer is. Dat is echt gerommel in de marge, denk niet dat het veel uit gaat maken.

Verwijderd

zoveel korting, en dan toch nog meer dan 2x zo duur dan mijn laatste 4 panelen ....
subsidie als doel en niet meer als middel

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2012 18:05 . Reden: penny wise pound foollish ]

• Domba
Bartjuh schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 18:03:
[...]Die 2% btw? De prijzen van PV panelen dalen al 2% per maand, als het niet meer is. Dat is echt gerommel in de marge, denk niet dat het veel uit gaat maken.
Van die kant kan ik met je eens zijn de prijs zal even stabiliseren, maar waarom zou je de aankoop doen in oktober-december, als erop 2 januari 2013 een bingo is met kans op €650
Daarnaast de wintermaanden zijn nou niet de productie maanden van zonnepanelen, als in Maart maar staat redenering.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik kwam dit nog tegen.
http://www.zonnestroomnl.nl/

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-06-2012 18:35 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 18:04:
zoveel korting, en dan toch nog meer dan 2x zo duur dan mijn laatste 4 panelen ....
subsidie als doel en niet meer als middel
Ben ook idd super gelukkig dat ik me niet meer druk hoef te maken over die dode musjes sub.
650,- wel 2 hele supervaginalezonnepaneeltjestegeefvandennederlandsestaat.bv

:( 8)7

Verwijderd

je mag ook nog effe je digid gebruiken voor de subsidie,
sinds ik dat deed voor mijn nieuwe pui, word ik alleen maar door uber domme semi overheid en andere types lastig gevallen, die mij willen uitleggen hoe het werkt (geld verdienen aan me zeg maar)
zeer storend en ongewenst.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18
het heeft even geduurd maar eindelijk ook ons PV-systeem online:

- 11x canadian 240wp
- delta solivia 2.5 omvormer
- platdak zuid-west 46graden.
- hellingshoek 20 graden

alleen moet er nog een gateway om de opbrengsten te monitoren...
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IMG_0697.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IMG_0696.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IMG_0700.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IMG_0699.jpg

had om 19:00 toch nog een opbrengst van 1200-1300 watt op totaal van 2640 watt!

waar moet ik me systeem ook al weer aanmelden?

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-01 19:37

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Staan het een na laatste en het laatste paneel niet ietwat scheef?
Het lijkt wel of ze getordeerd op je dak staan.

• trekker22
flippo765 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:44:
Staan het een na laatste en het laatste paneel niet ietwat scheef?
Het lijkt wel of ze getordeerd op je dak staan.
klopt was nog een boutje dat gedaan moest worden, staat recht ondertussen! Was te vroeg met foto's maken en toen was telefoon leeg:)

[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 08-06-2012 20:48 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

PClop schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 18:51:
[...]

Ben ook idd super gelukkig dat ik me niet meer druk hoef te maken over die dode musjes sub.
650,- wel 2 hele supervaginalezonnepaneeltjestegeefvandennederladsestaat.bv

:( 8)7
:D

Met heel veel gedoe en gezever erom heen.

Hebben we ons hier druk om gemaakt.. gaap.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

trekker22 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:07:
waar moet ik me systeem ook al weer aanmelden?
Hier zo
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

Mooie installatie, veel plezier er mee d:)b

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 07:08
Zo... ik mag mij bijdeze officieel aanmelden bij de mensen die een PV systeem bezitten :)
URL=http://imageshack.us/photo/my-images/818/pvsysteem1.jpg/]Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/402/pvsysteem1.jpg[/URL]

Sinds gisteren avond alles aangesloten :
8x ceeg csun 240Wp en 4 enecsys micro grids...
vandaag 7 Kwh terug geleverd en ik weet niet wat er exact qua opbrengst is gegeneerd.

Via de gateway heb ik wel gelogd, ik kan ook zien wat de actuele opbrengst is, alleen kan ik niet zien wat de DAG opbrenst is, dit kan wellicht te maken hebben met het feit dat ik nog niet 24uur online ben of anders... deze vraag heb ik iig gedeponeerd bij enecsys support en bij mijn installateur. Zijn er mss andere mensen met dezelfde ervaringen? De site van Enecsys monitoring hangt ook om de haverklap vast. (zowel via gsm / tablet en laptop).

[ Voor 11% gewijzigd door pielle007 op 08-06-2012 21:05 ]

• trekker22
zo... laatste 2 paneeltjes op de goede manier...

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/IMG_0702.jpg

was een bout die niet geheel goed vast zat... Ff iets onder gezet om beter nieuwe bout te bevestigen en daarom kwam die even iets omhoog!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Jongens, mekker vooral nog even door over die subsidie. Ik ga daar mooi 600 euro besparen op mijn aanschaf van zonnepanelen. Ik had zonder subsidie ook gekocht, maar nu kan ik 600 Euro aan iets anders (milieubesparends) besteden.

...Ok, OK, ik snap et allemaal wel, maar een positief bericht mag ook wel eens. :)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

trekker22 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:13:
zo... laatste 2 paneeltjes op de goede manier...

[afbeelding]

was een bout die niet geheel goed vast zat... Ff iets onder gezet om beter nieuwe bout te bevestigen en daarom kwam die even iets omhoog!
Mono's van Canadian Solar.. :) En, houdt je dak het? Of moet 't al gestut worden.. (was toch aan de orde las ik hier?).

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 08-06-2012 21:21 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• trekker22
SunshineCompany schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:20:
[...]

Mono's van Canadian Solar.. :) En, houdt je dak het? Of moet 't al gestut worden.. (was toch aan de orde las ik hier?).
naaah komt helemaal goed... water liep sowieso al slecht af, nu nog ietsje minder... Morgen komt iemand ff kijken of verstandig is extra hemelwaterafvoer te maken...

Maar dit was sowieso al nodig door het slecht leggen van dakafschot bij de bouw door aannemer...

verder ligt het er prachtig bij _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Anton
Het schiet al aardig op richting de 400 kWp op je site.
Gaat na 1 juli zeker gepasseerd worden :P

• Terpen Tijn
revolution-nl schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:10:
[...]

Men linkt 650 aan 3500kwh, het zal dus om een maximale subsidie gaan van 650 euro.
Ja, dat is wel duidelijk.

Mijn vraag is echter of je die 650 euro ook krijgt als je minder dan 3500 Wp plaatst, maar wel meer dan die 4333 euro uitgeeft (waarvan 650 euro dus 15% is).

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

De 15% is op basis van de factuur, incl. installatie van PV en elektra zit je daar wel ruim boven.
Zo niet, dan ben ik benieuwd waar het wel gaat lukken met klasse A panelen en klasse A omvormer. voor een prijs onder de 4333 euro

1,23 Wp incl. installatie.. Ben benieuwd of je voor de prijs ook garantie erbij hebt :D

[ Voor 16% gewijzigd door Kiswum op 08-06-2012 22:40 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Bartjuh
  • Niet online
pielle007 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:01:
Via de gateway heb ik wel gelogd, ik kan ook zien wat de actuele opbrengst is, alleen kan ik niet zien wat de DAG opbrenst is, dit kan wellicht te maken hebben met het feit dat ik nog niet 24uur online ben of anders... deze vraag heb ik iig gedeponeerd bij enecsys support en bij mijn installateur. Zijn er mss andere mensen met dezelfde ervaringen? De site van Enecsys monitoring hangt ook om de haverklap vast. (zowel via gsm / tablet en laptop).
Ik heb ook Enecsys + gateway, bijna 1 week :P

- Nog geen vastlopers gehad met de site. En ook op meerdere pc's en laptops nergens last van. monitor.enecsys.com?
- Ja, de dagopbrengst wordt niet snel ververst. Volgens mij is dat omdat je alle data punten over een uur moet integreren, en de server doet dat denk ik eens in de zoveel tijd en cleared daarna hoge resolutie log? iig werkt de real-time opbrengst wel goed, en zie ik het ook mooi per paneel e.d. (of 2 panelen in mijn geval -> duo omvormers).

• Domba
Kiswum schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:38:
De 15% is op basis van de factuur, incl. installatie van PV en elektra zit je daar wel ruim ...........
Particulieren kunnen in de regeling subsidie aanvragen voor 15% van het aankoopbedrag van een zon-PV installatie. Daaronder vallen de materiaalkosten, zoals de aanschaf van de panelen en ondersteunende apparatuur, zoals omvormers, maar niet de arbeidskosten voor bijvoorbeeld installatie van het systeem. Installaties groter dan 0,6 kWp komen in aanmerking voor subsidie. Per installatie wordt maximaal 3,5 kWp gesubsidieerd, hetgeen overeenkomt met een maximum subsidiebedrag van € 650,-.
bron

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Andere bron:

Zonnepanelen en apparatuur

Zonnepanelen en apparatuur De subsidie hoeft niet van tevoren te worden aangevraagd en wordt uitbetaald op basis van een getekende overeenkomst met het bedrijf dat de panelen verkoopt en installeert. Niet alleen voor de kosten van de zonnepanelen maar ook van de bijbehorende apparatuur kan subsidie worden aangevraagd.

www.rijksoverheid.nl/nieu...en-vanaf-2-juli-2012.html

Daarbij lijkt het alsof je de subsidie aan moet vragen bij de verkoper en tevens installateur.

• Domba
Zelfde bron klik maar op PDF onderaan de pagina

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Kiswum schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:00:
Andere bron:

Zonnepanelen en apparatuur

Zonnepanelen en apparatuur De subsidie hoeft niet van tevoren te worden aangevraagd en wordt uitbetaald op basis van een getekende overeenkomst met het bedrijf dat de panelen verkoopt en installeert. Niet alleen voor de kosten van de zonnepanelen maar ook van de bijbehorende apparatuur kan subsidie worden aangevraagd.

www.rijksoverheid.nl/nieu...en-vanaf-2-juli-2012.html

Daarbij lijkt het alsof je de subsidie aan moet vragen bij de verkoper en tevens installateur.
Nee, de subsidie moet je online aanvragen met je digiD

Maar je moet wel een factuur voor een volledige installatie + montage meesturen.

Dus niet dat je een PV koopt met subsidie en vervolgens meteen doorverkoopt aan je buurman, die ook 15% terug vraagt enz.

TheS4ndm4n#1919

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Installatie groter dan 600 Wp, laat mijn uitbreidingssetje nou 570 Wp zijn :o
Ik kan er vannacht niet van slapen denk ik :+

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Het klopt dat het dezelfde website is, maar het stond er in mijn voorbeeld niet duidelijk in. Ik moet toegeven dat het vooralsnog zonder installatiekosten is.

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 20:41
Ze gaan dus 3500/650 = 5.3 650/3500 = 18,5 ct betalen per Wp
Het zal wel weer meer ge**** geven dan dat die doet schijnen in de brief.
ben heel beniewd hoeveel aanvragen er gaan komen op 2 juli

edit
whoepsie helemaal gelijk wordt tijd dat ik ga slapen :z

[ Voor 19% gewijzigd door silvester6 op 08-06-2012 23:24 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

silvester6 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:14:
Ze gaan dus 3500/650 = 5.3 ct betalen per Wp
Het zal wel weer meer ge**** geven dan dat die doet schijnen in de brief.
ben heel beniewd hoeveel aanvragen er gaan komen op 2 juli
Maak daar maar 650/3500= 18,6 ct/ Wp van :)

• Terpen Tijn
Juist omdat ze zo expliciet linken naar 3500Wp maak ik me zorgen. Nogmaals met een voorbeeld:

Scenario A: PV systeem (panelen + omvormer) van 2500Wp voor tenminste 4333 euro op de factuur
Scenario B: PV systeem (panelen + omvormer) van 3500Wp voor tenminste 4333 euro op de factuur

Krijg je in beide gevallen de 650 euro, of zeggen ze in scenario A: U krijgt slechts 464 euro (2500/3500 -> 71%) omdat u slechts 2500Wp installeert.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:16:
Juist omdat ze zo expliciet linken naar 3500Wp maak ik me zorgen. Nogmaals met een voorbeeld:

Scenario A: PV systeem (panelen + omvormer) van 2500Wp voor tenminste 4333 euro op de factuur
Scenario B: PV systeem (panelen + omvormer) van 3500Wp voor tenminste 4333 euro op de factuur

Krijg je in beide gevallen de 650 euro, of zeggen ze in scenario A: U krijgt slechts 464 euro (2500/3500 -> 71%) omdat u slechts 2500Wp installeert.
Beide gevallen krijg je 650.
Maar als je bijvoorbeeld 7000Wp installeert, voor €7000 excl installatie kosten, dan krijg je maar over 50% van je installatie subsidie.

TheS4ndm4n#1919

• Domba
Ik zou me niet verbazen als ook de kWp in afweging wordt betrokken, het is afwachten tot de ministeriële regeling en uitwerking er is,
Als ook de ratio van kWp meeweegt geeft dat een groter aantal PV-systemen en een groter getal op papier heeft zo zijn aantrekkingskracht,

• engelbertus
Jullie denken nog steeds dat dit een subsidie is op zonnepanelen voor particulieren, maar het is eigenlijk een subsidie voor leveranciers, van zonnepanelen en een werkgelegenheidsproject voor ambtenaren.
Dat zijn immers de mensen die feitelijk uit het potje van 22 miljoen worden betaald.
Daarom geld het ook voor maximaal 3500 Wp, anders is er te weinig administratief werk mee gemoeid.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bedrijven zijn uitgezonderd staat er in de brief van Verhagen.
Ik dacht dat boeren juist wel mee konden doen, 't is weer een wazig verhaal.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:06:
Installatie groter dan 600 Wp, laat mijn uitbreidingssetje nou 570 Wp zijn :o
Ik kan er vannacht niet van slapen denk ik :+
het is maar hoe het op je factuur staat ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Domba
Ik kwam onderstaande verklaring tegen waarom GC bij de ene niet verder gaat dan nul voor salderen en de andere negatief mag gaan.

De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.

Deze marge regel kwam ik hier tegen
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:53:
ik zal je heel makkelijk verslaan, namelijk door al 5 jaar negatieve rekeningen te posten,
al die vaag gemeten of ingevoerde dingen, das heel stoer, maar nu even na saldering graag,
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
succes met het verslaan hiervan
quote:
Erasmo schreef op zondag 03 juni 2012 @ 23:03:
Geluksvogel, bij mij wil Greenchoice niet verder omlaag dan een verbruik van 0 ook al sta ik in de min.

Ik snap de problemen niet zo. (als newbee).

Bij Essent krijg je tot 5000KW teruglevenen je kwtjes + BTW + Energiebelasting terug.
Staat zwart op wit op hun website.

Verwijderd

@domba
ja, hier zie je dus dat 2008 eigenlijk al het jaar was dat je pv had moeten hebben,
je kunt dit recht niet meer verwerven, en ik dien mijn kontrakt nog uit.
sinds 1 mei 2011 is dit niet meer mogelijk.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 09:20 ]

• JeroenH
En zelfs dat is niet zwartwit, ik krijg het bij GC gewoon elke jaar voor elkaar om het gedeelte onder nul volledig uitbetaald te krijgen. Ondanks een draaischijfmeter.

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:15:
@domba
sinds 1 mei 2011 is dit niet meer mogelijk.
Staat op het moment gewoon nog onder tab bij "zelf energie opwekken" bij GC.

Ik moet eerst nog eens zien/testen of mijn draaischijf terug wil tellen, ik heb een MD 3f type D3YB(d) met C=150, volgens de metercode lijst van KEMA is deze er met de zelfde metercode (nog niet ondekt) er met en zonder teruglooprem zonder vermeldeling op het telwerk zelf.

Dat wordt een rustig moment zoeken om mijn kleine noodstroomgenerator even anders aan te sluiten, deze is eigenlijk voor mijn 22kW hout CV kachel als het wat langer duurt en mijn UPS voor de pompen na 1-2 uur leeg
raakt en toch warm wil hebben. Tenslotte moet je tegenwoordig wel met een paar stroomstoringen per jaar wel rekening houden.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Domba schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 02:10:
Ik kwam onderstaande verklaring tegen waarom GC bij de ene niet verder gaat dan nul voor salderen en de andere negatief mag gaan.

De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.

Deze marge regel kwam ik hier tegen

[...]

[...]
Sinds ik bij Greenchoice zit hebben ze al 2x het beleid qua neggies aangepast, om gek van te worden.
Domba schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 10:46:
[...]

Staat op het moment gewoon nog onder tab bij "zelf energie opwekken" bij GC.

Ik moet eerst nog eens zien/testen of mijn draaischijf terug wil tellen, ik heb een MD 3f type D3YB(d) met C=150, volgens de metercode lijst van KEMA is deze er met de zelfde metercode (nog niet ondekt) er met en zonder teruglooprem zonder vermeldeling op het telwerk zelf.

Dat wordt een rustig moment zoeken om mijn kleine noodstroomgenerator even anders aan te sluiten, deze is eigenlijk voor mijn 22kW hout CV kachel als het wat langer duurt en mijn UPS voor de pompen na 1-2 uur leeg
raakt en toch warm wil hebben. Tenslotte moet je tegenwoordig wel met een paar stroomstoringen per jaar wel rekening houden.
Behoorlijk overtrokken als je het mij vraagt, in Nederland zat een huishouden in 2011 gemiddeld 23 zonder stroom.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Domba
Erasmo schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:24:
Behoorlijk overtrokken als je het mij vraagt, in Nederland zat een huishouden in 2011 gemiddeld 23 zonder stroom.
"overtrokken" afgelopen jaar heeft 4 dagen een noodstroomgenerator staan ronken van de netwerkbeheerder tot ze na 7 gaten graven eindelijk de kabelbreuk gevonden hadden en een HOUT CV kachel stopt niet met branden als de stroom uitvalt, dan gaat de thermische beveilig open en staat die wel even te koelen op kraanwater.

edit het gaat om 22kW een houtCVkachel

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 09-06-2012 11:49 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Even verifieren.
Klopt het dat SMA 1200 een hogere drempel waarde heeft om stroom op te wekken dan 2x een steca 500.

Ik probeer een vergelijk te maken qua efficientie tussen.
6x 195WP blackline + 2x steca en 5x 240wp Canadian solar + 1x SMA 1200

Naar mijn idee zullen de 2x steca omvormers een stuk efficienter werken dan de SMA.
Of zit ik hier volstrekt naast.

De panelen komen allen onder dezelfde hellingshoek hebben de gehele dag geen enkele schaduw vorming.

• NielsTn
  • Nu online
revolution-nl schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:25:
Even verifieren.
Klopt het dat SMA 1200 een hogere drempel waarde heeft om stroom op te wekken dan 2x een steca 500.

Naar mijn idee zullen de 2x steca omvormers een stuk efficienter werken dan de SMA.

De panelen komen allen onder dezelfde hellingshoek hebben de gehele dag geen enkele schaduw vorming.
Google is your friend:
SMA1200: datasheet

Steca 500: datasheet

Steca start op vanaf 45Volt, de SMA1200 120Volt.
Steca doet max 5 Ampere, SMA 12.6 Ampere.

Dus denk dat ondanks lagere EU-rendement de SMA1200 meer presteerd (bij panelen van >5 Ampere zal de Steca gewoon knijpen en de SMA invoeden).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Bartjuh
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:25:
Even verifieren.

Wij hebben hier 6x240Wp panelen, en ooit ook voor vergelijkbare keuzes gestaan.

Probleem is dat de omvormers redelijk duur zijn, de 1200 is zo 700+ euro, en 2 Steca's een kleine 600. Voor dat geld kan je ook naar micro-omvormers kijken. 3 Enecsys 360W duo zit je ook aan ca 700 euro, maar heb je (vind ik) een veel mooier systeem (met meerdere mppt, mooie monitoring als optie, lange garantie). Om die redenen ben ik voor die micro-omvormers gegaan.

Het is gewoon een lastig bereik voor omvormers (500-1500W), je bent altijd duur uit.

• NielsTn
  • Nu online
Bartjuh schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:34:
[...]

Wij hebben hier 6x240Wp panelen, en ooit ook voor vergelijkbare keuzes gestaan.

Probleem is dat de omvormers redelijk duur zijn, de 1200 is zo 700+ euro, en 2 Steca's een kleine 600. Voor dat geld kan je ook naar micro-omvormers kijken. 3 Enecsys 360W duo zit je ook aan ca 700 euro, maar heb je (vind ik) een veel mooier systeem (met meerdere mppt, mooie monitoring als optie, lange garantie). Om die redenen ben ik voor die micro-omvormers gegaan.

Het is gewoon een lastig bereik voor omvormers (500-1500W), je bent altijd duur uit.
SMA brengt binnenkort toch de SB1300 uit? zonder trafo, weer up to date.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[
NielsTn schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:29:
[...]

Google is your friend:
SMA1200: datasheet

Steca 500: datasheet

Steca start op vanaf 45Volt, de SMA1200 120Volt.
Steca doet max 5 Ampere, SMA 12.6 Ampere.

Dus denk dat ondanks lagere EU-rendement de SMA1200 meer presteerd (bij panelen van >5 Ampere zal de Steca gewoon knijpen en de SMA invoeden).
Het is eigenlijk de keuze of de 195WP (5.4amp panelen) met 2x steca OF de Canadion Solar 8 Amp panelen met SMA 1200 omvormer. De 1300TL komt voor mij helaas te laat op de markt.

Als de Steca eerder een lager start niveau halen en dus eerder beginnen met leveren EN een hoger rendement hebben dan zal de efficientie van het totale systeem dus stukken beter zijn.

Vraag me of hoeveel het verschil in de praktijk zal zijn qua opbrengst.
Kan natuurlijk ook voor de SMA1600tl hierbij ik dan later volgens mij nog de mogelijkheid om uit te breiden mits ik dan weer de juiste panelen kan vinden.

SMA 1600 ook geen optie zie ik door de te lage spanning :F

Moeilijk moeilijk... als n00b :P

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 09-06-2012 15:01 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
revolution-nl schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:36:
Het is eigenlijk de keuze of de 195WP (5.4amp panelen) met 2x steca OF de Canadion Solar 8 Amp panelen met SMA 1200 omvormer. De 1300TL komt voor mij helaas te laat op de markt.

Als de Steca eerder een lager start niveau halen en dus eerder beginnen met leveren EN een hoger rendement hebben dan zal de efficientie van het totale systeem dus stukken beter zijn.

Vraag me of hoeveel het verschil in de praktijk zal zijn qua opbrengst
ik denk dat een sb1200 of nog iets anders beter is.

de V gaat allen omhoog of omlaag als de temperatuur hoger of lager word.
de A gaat omhoog als de zon harder schijnt.
(daar zorgt de mppt voor)

dus die opstart V maakt niet uit.
dat is allen voor of hij start heeft niks te maken met eerder starten.

met 2x een steca heb je 2x 0,4A die je niet gebruikt.
komt ongeveer op 85W x 2 = 170W.
tegen het lagere rendement van een sb1200.

en dan nog de specificatie van de panelen mag dan 5,4A zijn.
die van mij zijn 5,2A en halen soms wel 6,2A kortstondig. en 5,8 langer als 5 minuten.

je kunt ook nog rond kijken naar een 2000W omvormer die heb je wel goedkoper als een sb1200.
(ik gok een 600 euro.)
en een goeie kans dat dat ook werkt met canadians.

edit:
browser werkt beter na herstart.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-06-2012 15:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier is de 220Wp nu ook aangesloten op een Steca300. Deze heb ik bij de andere twee Stecaatjes geklikt.

Bij het weer in bedrijf brengen vond de Soladin600 het meteen nodig om in een tijdelijke storing te gaan :P ( maf apparaat ;) ).

Ik heb nu totaal 4058Wp ( STC / stickervermogen ) op het dak liggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 14:55:
[...]

ik denk dat een sb1200 of nog iets anders beter is.

de V gaat allen omhoog of omlaag als de temperatuur hoger of lager word.
de A gaat omhoog als de zon harder schijnt.
(daar zorgt de mppt voor)

dus die opstart V maakt niet uit.
dat is allen voor of hij start heeft niks te maken met eerder starten.

met 2x een steca heb je 2x 0,4A die je niet gebruikt.
komt ongeveer op 85W x 2 = 170W.
tegen het lagere rendement van een sb1200.

en dan nog de specificatie van de panelen mag dan 5,4A zijn.
die van mij zijn 5,2A en halen soms wel 6,2A kortstondig. en 5,8 langer als 5 minuten.

je kunt ook nog rond kijken naar een 2000W omvormer die heb je wel goedkoper als een sb1200.
(ik gok een 600 euro.)
en een goeie kans dat dat ook werkt met canadians.

edit:
browser werkt beter na herstart.
Weer wat geleerd. Thnx!
Met dit inzicht zou een SMA 1600TL dus wel een optie zijn?

Specs SB1600TL
http://www.energie-unie.nl/SMA/SB1600_2100TL.pdf

Specs Canadian solar CS6P-P240 (5x)
https://docs.google.com/v...6&a=bi&pagenumber=2&w=707

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
revolution-nl schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:21:
[...]

Weer wat geleerd. Thnx!
Met dit inzicht zou een SMA 1600TL dus wel een optie zijn?

Specs SB1600TL
http://www.energie-unie.nl/SMA/SB1600_2100TL.pdf

Specs Canadian solar CS6P-P240 (5x)
https://docs.google.com/v...6&a=bi&pagenumber=2&w=707
néé te duur.

a ik zie nu 5 stuks.
dat word wel heel krap aan.
6 x 195Wp op een 2000Wp omvormer kan dan weer wel.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 09-06-2012 15:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mkleinman schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:06:
Hier is de 220Wp nu ook aangesloten op een Steca300.
En even aanmelden bij Anton ;)

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe kon je ook alweer systemen aanmelden?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:02
Ik lees nu al een aardige tijd mee in dit forum alleen snap ik nog niet helemaal hoe je nu de juiste omvormer bij de panelen uit kiest.

Ik heb onder mijn dakkapel een vrije strook met een hoogte van 1,42m en een breedte van 5,10m. Veel panelen passen hier in de hoogte niet in. NU kwam ik panelen van Sharp(ND-195R1S) en Yingli (YL 195p-23b) tegen met een hoogte van 1,31m. Ik zou 5 van deze panelen kwijt kunnen. (dak op zuiden geen schaduw 45 graden)

de Sharp heeft de volgende specs
Imp (A) 8.27
Vmp (V) 23.60
Isc (A) 8.68
Voc (V) 29.70

en de Yingli
Imp (A) 8.10
Vmp (V) 24.0
Isc (A) 8.62
Voc (V) 30.3

Nu heb ik al een keer contact met een webwinkel gehad en die raden 2 keer een Mastervolt Soladin 600 aan. Alleen komen de omvormers in een slaapkamer te hangen. Ik begrijp uit berichten op dit forum dat de Soladin 600 niet echt als stil bekend staat.

Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar een passende omvormer. Alleen heb ik er niet echt kaas van gegeten. Zit op het moment te kijken naar micro inverters van Enecsys maar geen idee of die op de panelen kunnen.

Kan iemand mij uitleggen waar ik op moet letten?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Bartjuh
  • Niet online
msxbox schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:00:
Nu heb ik al een keer contact met een webwinkel gehad en die raden 2 keer een Mastervolt Soladin 600 aan. Alleen komen de omvormers in een slaapkamer te hangen. Ik begrijp uit berichten op dit forum dat de Soladin 600 niet echt als stil bekend staat.

Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar een passende omvormer. Alleen heb ik er niet echt kaas van gegeten. Zit op het moment te kijken naar micro inverters van Enecsys maar geen idee of die op de panelen kunnen.

Kan iemand mij uitleggen waar ik op moet letten?
De panelen geven nogal een laag voltage, geen enkele Enecsys omvormer is echt goed geschikt (zowel single als duo), zowel qua voltage als vermogen dat niet ideaal is. Ook andere micro-omvormers zijn niet ideaal...

Wat je kan doen is;
- Grotere panelen kopen met hoger voltage en vermogen, en die in landscape neerleggen. Dan kan je wel micro-omvormers gebruiken.
- 72 cells vinden van hetzelfde formaat en vermogen, die hebben doorgaans hoger voltage. Dan kan je de duo 360W wel gebruiken.

Steca's kan je niet gebruiken vanwege de 5A limiet.

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-01 19:32

michels911

4690Wp

JoopC schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:19:
Nou wil ik in de woonkamer een display, gekoppeld aan die kilowattuur meter. Nu heb ik al wat rondgekeken hier en daar....Zjools etc. (best wel duur voor zo een simpel ding) Maar die werkt met plakkertjes...sensor-tjes. Is er niet iets wat ik direkt kan aansluiten er zit een SO aansluiting op zeg maar. Misschien is er iets op de markt met meer aansluitmogelijkheden.?
Ik heb een "Wattson" met extra sensor (middels stroomklemmen). Hij geeft dan naar keuze opbrengst, totaal verbruik of prachtig ' netto' verbruik in grote cijfers en evt mooie LED kleurtjes
Vast niet supernauwkeurig maar wel erg leuk om altijd in het zicht te hebben.
Zie voor plaatje site in mijn footer -> installatie of http://www.diykyoto.com/nl

[ Voor 9% gewijzigd door michels911 op 09-06-2012 17:20 ]

Victron 3phase 30kWh accu, Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

• Domba
msxbox schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 16:00:
Ik zou 5 van deze panelen kwijt kunnen. (dak op zuiden geen schaduw 45 graden)
Bij mijn zoektocht voor mijn 131x100 voorkeur ben ik alleen eens de ZM solar tls 1000 tegengekomen voor een 4-5 panelen.
Ook voor dunne film zijn er kleine panelen zoals solar frontiers, maar ook weer soladin's

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Domba schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:21:
[...]

Bij mijn zoektocht voor mijn 131x100 voorkeur ben ik alleen eens de ZM solar tls 1000 tegengekomen voor een 4-5 panelen.
Ook voor dunne film zijn er kleine panelen zoals solar frontiers, maar ook weer soladin's
Eventueel panelen op maat laten bestellen? Er zijn leveranciers die dat doen. Ik heb destijds een custom paneeltje van 80x80 besteld. Wp prijs was hetzelfde als een normaal paneel

• Domba
mkleinman schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:32:
[...]
Eventueel panelen op maat laten bestellen? Er zijn leveranciers die dat doen. Ik heb destijds een custom paneeltje van 80x80 besteld. Wp prijs was hetzelfde als een normaal paneel
De posting was een reactie op deze van msxbox, mijn keuze ligt al een tijdje vast,
5x ND195R1S hebben een lage stringspanning van 87-150V met gem. 95V net als andere 48 6" cel panelen, in veel gevallen haal je daarmee niet de startspanning of MPPT werkgebied zoals bij een stecgrid 2010+ (start 132V), van die zm solar heb ik trouwens nog niet veel specs gezien zoals startspanning.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mkleinman schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:42:
Hoe kon je ook alweer systemen aanmelden?
Hier zo.
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

En hier onder kun je de lijst bekijken van de forumleden ;)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-06-2012 18:59 ]

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
michels911 schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:14:
[...]

Ik heb een "Wattson" met extra sensor (middels stroomklemmen). Hij geeft dan naar keuze opbrengst, totaal verbruik of prachtig ' netto' verbruik in grote cijfers en evt mooie LED kleurtjes
Vast niet supernauwkeurig maar wel erg leuk om altijd in het zicht te hebben.
Zie voor plaatje site in mijn footer -> installatie of http://www.diykyoto.com/nl
Zo een Wattson is duur en vind het persoonlijk minder zeg maar.

Zoiets als dit zie ik wel zitten:

http://openenergymonitor.org/emon/applications/solarpv
Pagina: 1 ... 81 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.