RvV schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:51:
Hallo allemaal,
Ik zit al jaren te kijken naar pv panelen maar vond ze altijd nog net te duur. Nu de prijzen behoorlijk zijn ingezakt, wil ik toch kijken of ik eind dit jaar / begin volgend jaar iets kan aanschaffen. (zo lang er tegen die tijd geen zonnetax op pv panelen gaat komen...) Maarrrr..
Welkom, en veel plezier met "het traject"!
Afgelopen jaar zat ik op een verbruik van 3000Kwh met 2 personen. Gezien de toekomst wil ik toch wel een opbrengst hebben van pak hem beet 3400-3500Kwh per jaar, met het idee er achter dat ik altijd 100% van mijn eigen stroom moet kunnen leveren. Ik ben die energieprijzen en afhankelijkheid meer dan beu.
Forget it but, in de nacht en in de winter ga je nooit (momentaan) "altijd 100% van je eigen stroom kunnen leveren", wat je ook op je "krappe" dak gooit. Voor de seizoensafhankelijkheid, zie deze grafiek:

(dat is vrijwel zuid oriëntatie, klein deel modules in winter zelfs partieel beschaduwd)
Alleen over het hele jaar salderend kun je leuk scoren (zomerperiode overschotten >>> net; winterperiode tekorten terughalen van het net).
Met een dak met een hoek van 30° en een ligging op ZW moet je dan toch wel zo'n 4000wp op je dak hebben?
Instralingsschijf >>> 90-95% van max. instraling zeker mogelijk, mits geen obstakels grofweg, afhankelijk van ligging in Nederland, moet 3.240-3.420 kWh op jaarbasis "haalbaar" zijn. Als je geluk hebt, goede installatie, en/of in kustgebied woont, is die 3.500 kWh/jaar "te halen" met 4 kWp.
Alleen is mijn dak niet zo gigantisch...+-24m2
Met moeite zou ik er 18 van 160x80cm op kunnen krijgen, maar dan ligt het behoorlijk strak tegen elkaar en zit er weinig ruimte aan de randen. Op een hoop fotos zie ik dat ze al snel een 30cm van de rand af blijven maar je kunt toch in principe helemaal tot de randen/nok/dakgoot leggen?
17x Sanyo HIT N-type 240 geeft je 4,08 kWp en 17x (1,58 x 0,798) = 21,43 m².
Dus dat kan...
Overigens beter niet helemaal tot de (goot) rand, tenzij je tijdens een regenbui een flinke sloot water op je kop wilt als je de tuindeur uit gaat (of zo)...
[
Voor 3% gewijzigd door
zonnigtype op 16-02-2012 17:40
. Reden: Niet te dicht bij de goot ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)