Hij telt gewoon door op 2 meters. Geen probleem. Wordt afgerekend op 1 tarief.Speksteenkachel schreef op zondag 12 februari 2012 @ 15:53:
[...]
Blijft je dubbeltariefmeter op 1 stand staan of schakelt hij nog steeds om en worden beide standen met elkaar verrekend?
Dat laatste zou heel raar zijn want ze geven nu juist aan dat ze geen 2 meterstanden met elkaar kunnen verrekenen
Hmm, dus dan kan de ene meter wel met de andere verrekend worden.
Ik dacht al zoiets, bewuste onwil van de energieleverancier.
Ik dacht al zoiets, bewuste onwil van de energieleverancier.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
twijfels?hansdegit schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:21:
[...]
Twijfels, twijfels... Ik zit nu even te kijken naar de live opbrengst bij Eric-PVT, pal west. Tsja, dat liegt er niet om, zo zonder optimizers. Dus nu heb ik het standpunt dat ik voor de AEG ga. Maar dat kan over een half uur weer anders zijn....
Sjongejonge, lekker zichtbaar die nummers...Nou ja bovenste rij (van links naar rechts): 1 t/m 6, op dakkapellen 7 t/m 10, het remi paneeltje is dan nr 11, onder de dakkapellen nrs 12 t/m 18
dat snap ik.
ik heb ook lang getwijfeld.
gelukkig hebben mensen hier gezegd dat ik moest wachten.
en dat is tot nu toe de beste tip geweest die ik heb gehad.
prijzen waren toen nog best relatief hoog.
eerst wou ik gaan werken met 2 steca500's.
en nu heb ik 3x 16A groepen klaar liggen.(ga ze niet allemaal gebruiken voor pv hoor)
dus denk rustig na. tijd brengt raad.
1 t/m 6 en 7 t/m 10 dat zijn eigenlijk gewoon 2 normale strings.
ik heb mijn twijfels over 7 t/m 10 wel onder vergunning vrij vallen.
ze zijn misschien nog wel een beetje te kort (te weinig panelen) om leuke voltages te halen voor een mppt.
maar dat is op te lossen met verschillende soorten panelen.
11 t/m 18.
wat voor optimalisatie je ook uitvoert ze zullen altijd last hebben van schaduw.
zelfs als je ieder paneel aansluit op een omvormer.
de grote vraag is zou je die panelen wel doen?
(misschien in kleinere vorm met een steca500/soladin maar ik zou niet veel meer doen.)
ik vond ericplan zijn idee ook niet slecht.
je zou evt de zonnecollector ook een 1/4 slag kunnen draaien en meer tussen de dakkapellen leggen.
dan heb je wel meer plaats voor 1 of 2 extra panelen boven op dak. (desnoods een kleiner dakraam der in zetten)
desnoods pak je helle hoge rendements panelen (sanyo of iets dergelijks).
dat lijkt mij verstandiger als 1000 euro investeren in optimizers op panelen die het toch niet fantastisch zullen doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
niet te lang naar kijken, ik ben daar nu een sungrow aan het testen,Ik zit nu even te kijken naar de live opbrengst bij Eric-PVT, pal west.
die doet daar trouwens goede zaken met alles in 1 string en een mpp voltage van dik 420 volt,
de sma laat daar toch dik 18% liggen, die er nomaal hangt.
de steca houd hem wel bij (1 steca op de hoek vanwege schaduw in juni na 21:00u)
Zo lang ze het hoogste tarief aanhouden zie ik het probleem niet.Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:08:
[...]
Hij telt gewoon door op 2 meters. Geen probleem. Wordt afgerekend op 1 tarief.
Dat zal echter wel wat te naïef zijn van mij...
Nou, die zonnecollectoren blijven hangen waar ze nu hangen. We hebben een historie, zeg maar.migjes schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:58:
[...]
1 t/m 6 en 7 t/m 10 dat zijn eigenlijk gewoon 2 normale strings.
ik heb mijn twijfels over 7 t/m 10 wel onder vergunning vrij vallen.
ze zijn misschien nog wel een beetje te kort (te weinig panelen) om leuke voltages te halen voor een mppt.
maar dat is op te lossen met verschillende soorten panelen.
11 t/m 18.
wat voor optimalisatie je ook uitvoert ze zullen altijd last hebben van schaduw.
zelfs als je ieder paneel aansluit op een omvormer.
de grote vraag is zou je die panelen wel doen?
(misschien in kleinere vorm met een steca500/soladin maar ik zou niet veel meer doen.)
ik vond ericplan zijn idee ook niet slecht.
je zou evt de zonnecollector ook een 1/4 slag kunnen draaien en meer tussen de dakkapellen leggen.
dan heb je wel meer plaats voor 1 of 2 extra panelen boven op dak. (desnoods een kleiner dakraam der in zetten)
desnoods pak je helle hoge rendements panelen (sanyo of iets dergelijks).
dat lijkt mij verstandiger als 1000 euro investeren in optimizers op panelen die het toch niet fantastisch zullen doen.
keuze is gemaakt. Als alles hangt (half maart!) dan zal ik foto's posten.
edit: kent iemand deze toko:
http://www.drsolar.be/index.html
Een AEG Protect PV4600 voor 999,- ex.
Ik heb altijd geleerd: when things look too good to be true.....
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 13-02-2012 08:29 ]
Kick. iemand??internet4me schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:16:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Kostal/Piko 3.0 omvormer.
Ik ben bezig met een offerte traject en ik twijfel tussen een SMA en een Piko.
Ik zie dat de Piko 3.x goedkoper is dan een SMA 3.x TL versie.
Beide zijn TL versie's.
De Piko is wat minder efficient (zo een 3-4%), maar dat maakt de prijs weer goed.
Echter heeft de Piko onboard web monitoring en een ventilator. (ventilator is zowel goed als fout...ivm geluid en warmteafvoer)
Als je kijkt naar de markt; dan zou iedereen uit gewoonte zeggen ga voor een SMA. Maar is sma echt zo goed cq zoveel beter?
Wat zouden jullie doen?
Dat is waar, maar zo "too good to be true" is het, mijns inziens, nu ook weer niet ...hansdegit schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:53:
[...]
Die AEG's kom je geregeld goedkoop tegen. Idem voor die Delta Solivia's, of Powerstocc's.
Ik zie ze nu ook voor om en nabij die prijs staan op Duitse sites.Bartjuh schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:51:
[...]
Dat is waar, maar zo "too good to be true" is het, mijns inziens, nu ook weer niet ...
Die AEG's kom je geregeld goedkoop tegen. Idem voor die Delta Solivia's, of Powerstocc's.
Maar om nou zo'n duur onderdeel van je installatie op marktplaats te kopen...Op één of andere manier voelt dat niet goed. Zowiezo omdat je dan met twee leveranciers te maken krijgt (Guus doet dan de panelen, montage en Tigo's)
Net als bij keukens, eigenlijk....Ik wil voorkomen dat leveranciers naar elkaar gaan zitten wijzen bij een garantiegevalletje. Enne, wie is die leverancier van DRsolar.be? Ik ken 'em niet.
@handegid.
ik vind eigenlijk alle omvormers veelste duur.
als ik er zelf zo naar kijk is het eigenlijk niet meer als een flinke uit de kluiten gewassen omgekeerde computer voeding. dat zou toch geen 1000 euro moeten kosten.
maar ja de markt bepaalt en die bepalen de prijs.
wat je wil doen is jouw keuze maar ik zie geen probleem.
maar ja je moet ook niet piepen als het fout gaat.
@internet4me
dat is ook een erg moeilijke vraag.
de meeste mensen hebben maar 1 omvormer, dus kunnen ook weinig vergelijken.
ik hoor wel verhalen dat de mppt van de sma het minder goed doet bij hoge voltages.(eric-pvt)
maar echt een duidelijk verschil kan ik je ook niet geven.
als ik er zelf zo naar kijk is het eigenlijk niet meer als een flinke uit de kluiten gewassen omgekeerde computer voeding. dat zou toch geen 1000 euro moeten kosten.
@internet4me
dat is ook een erg moeilijke vraag.
de meeste mensen hebben maar 1 omvormer, dus kunnen ook weinig vergelijken.
ik hoor wel verhalen dat de mppt van de sma het minder goed doet bij hoge voltages.(eric-pvt)
maar echt een duidelijk verschil kan ik je ook niet geven.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Ken die zaak niet, eind vorig jaar waren deze in Duitsland nog een stuk goedkoper.hansdegit schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:53:
keuze is gemaakt. Als alles hangt (half maart!) dan zal ik foto's posten.
Het lijkt me nog een redelijk passende prijs. 0,22 euro/wp. Daar kun je iets leuks mee doen.
Het merk wekt wel enig vertrouwen, jammer is dat er vrij weinig over te vinden is verder.
Logging vanuit deze omvormer kan niet zonder aanvullende kaart voor zover ik weet. Alternatief is de S0 loggen van de groep.
Hierbij de gepatenteerde communicatie van Tigo.hansdegit schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:09:
We hebben eigenlijk een handige vogel nodig die in staat is om het Tigo protocol te ontcijferen. Ik weet dat de data gecomprimeerd verzonden wordt. Weten wij veel, misschien draait die management box wel een linux variant...
Lijkt mij dus wel oplosbaar.
www.mijnzon.info
Zijn er eigenlijk nog subsidies voor particuleren op zonnepanelen. Ik heb op dit moment 6x214 + 3x235 wp liggen. Waarbij ik 2x subsidie heb kunnen krijgen (voor 1x leve mijn schoonmoeder
) via de gemeente.
Maar zijn er ook nog landelijke of provinciale (noord brabant) regelingen.
Maar zijn er ook nog landelijke of provinciale (noord brabant) regelingen.
Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!
Dat gaat toch over de communicatie tussen de maximizers en de management unit?Mike70 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:38:
[...]
Hierbij de gepatenteerde communicatie van Tigo.
Lijkt mij dus wel oplosbaar.
Het is juist mijn bedoeling om het verkeer tussen de management unit en de tigo servers in Californie te onderscheppen.
Waarom?hansdegit schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:38:
[...]
Dat gaat toch over de communicatie tussen de maximizers en de management unit?
Het is juist mijn bedoeling om het verkeer tussen de management unit en de tigo servers in Californie te onderscheppen.
Directer dan dit kun je het niet hebben.
www.mijnzon.info
Ik ga ook panelen plaatsen en heb eind vorig jaar voor 460 euro een Delta Solivia 5.0 gekocht. Had daarbij nog een DC-schakelaar nodig, deze kon ik niet goedkoper vinden dan 170 euro, toen geboden op een set, Dc-schakelaar en een Delta Solivia 5.0 Deze voor 380 euro gewonnen. Dat betekent de 2e omvormer voor 210 euro, deze laat ik gewoon liggen als back-up . B.T.W. 10 jaar garantie van de fabrikant, hier val ik me geen buil aan.migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:18:
@handegid.
(prijzen waren incl. verzenden via ebay.de)
Scherp.Mike70 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:59:
[...]
Waarom?
Directer dan dit kun je het niet hebben.
Dus: kwestie van aftappen en interpreteren.
[ Voor 61% gewijzigd door hansdegit op 13-02-2012 14:34 ]
Volgens mij wel ja.hansdegit schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:34:
[...]
Scherp.
Dus: kwestie van aftappen en interpreteren.
www.mijnzon.info
@hansdegit,mike
als de zaak niet encripted is.
@jp73.
nice
@jp73.
nice
Net geen 60+ maar zit wel aan de 6000 kWh. We hebben wel zo'n daalderop Combinair (warmte pomp) ketel die slechts 800m3 verbruikte het afgelopen jaar. Verder zijn alle lampen vervangen door LED. En wordt alles via X10 netje uitgeschakeldSunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:19:
Waarom verbruiken 60plussers zo bizar veel stroom? Net iemand, met z'n 2en, 7800kWh. Niets bijzonders.
Wel saai zo dit topicDe hele sfeer is weg.
Bing
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Gelezen, gelachen, gehuild, gereageerd (als het wordt geplaatst). Vooral die 5000kg op het dak....man en die berekeningen. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen. Al moet ik zeggen dat ik een hoop hoopvolle reacties heb gezien gelukkig. "Werkzaam in de energiesector" ook....maar dan niet eentje waar veel kennis zit over PV of het berekenen van kosten/baten/diefstal. Op die manier is besparen ook diefstal

reserveringshouder Tesla Model 3
Dat hele stuk is gewoon te humoristisch om ook maar een beetje serieus te nemen!
Man, wat staan daar een hoop onwaarheden in zeg!
Je zou bijna gaan denken dat het met opzet zo neer is gezet.(dit kan toch niet serieus bedoeld zijn?!)
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Heb het patent nog eens doorgespit.migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:48:
@hansdegit,mike
@jp73.
nice
Er wordt regelmatig gesproken over ASCII strings.
www.mijnzon.info
Verwijderd
Ik heb net als vele andere ondertussen de meneer bijna de grond in geboord. Tenminste, iedere reactie gaat wel over het feit, dat zijn gegeven informatie onjuist is. Ook ik heb een reactie geschreven en daarin heb ik (juiste) informatie verstrekt. Hopenlijk gaat die redactie dat niet deleten.
Zonnigtype zou daar ook het beste nog op kunnen reageren. Want het cliche "op een huurwoning mag je geen zonne-panelen installeren" komt ook weer regelmatig terug in die berichtenstroom. Op die cliche heb ik ook nog even kort ingehaakt.
Toch heeft hij wel een punt dat "conventionele" stroom voor consumenten voor slechts 20% uit stroomkosten bestaat, en voor 80% uit belastingen en heffingen. Nu wordt PV niet grootschalig toegepast, maar als dat wel zou gebeuren kan je er donder op zeggen dat de overheid elders meer gaat binnenharken.
Verwijderd
Voor de overheid is het een stuk goedkoper dan wind op zee anders.RemcoDelft schreef op maandag 13 februari 2012 @ 22:22:
[...]
Toch heeft hij wel een punt dat "conventionele" stroom voor consumenten voor slechts 20% uit stroomkosten bestaat, en voor 80% uit belastingen en heffingen. Nu wordt PV niet grootschalig toegepast, maar als dat wel zou gebeuren kan je er donder op zeggen dat de overheid elders meer gaat binnenharken.
Verder betalen burgers in het proces van het installeren van PV een hele flinke duit in het zakje (BTW/IB en Vpb).
En huishoudens verbruiken maar een klein deel van de totale elektriciteit.
Voorlopig werkt het beleid dus goed, door de hoge prijzen voor elektriciteit worden mensen meer geprikkeld zich in te spannen voor een laag verbruik dan zonder deze extra heffingen. Het brengt voor de particulier grid-pariteit voor PV.
Zonder de heffingen hier zou men ergens anders meer moeten heffen, als je er vanuit gaat dat we evenveel JSF'jes willen kopen (om het zo maar eens uit te drukken) of evenveel AOW willen verstrekken.
Wat is daar dan mis mee? Het is een godsgeschenk die EB en BTW op de Elektriciteit.
Denk je eens in hoe mensen zouden omspringen met Elektriciteit van 7,15 cent / kWh?
(6 cent tarief + BTW). Dat lijkt me wel duidelijk.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2012 08:07 ]
Had het stuk al gezien, en effe naast me neer gelegd ("seen 'em all..."), er is al e.e.a. gezegd. Het lijkt er op dat de energiebedrijven inmiddels full-time personeel op "tabaksindustrie strategie" koers heeft gezet: "zaai zoveel mogelijk verwarring door polderkolder rond te strooien in de publieke ruimte!".Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 22:15:
[...]
Ik heb net als vele andere ondertussen de meneer bijna de grond in geboord. Tenminste, iedere reactie gaat wel over het feit, dat zijn gegeven informatie onjuist is. Ook ik heb een reactie geschreven en daarin heb ik (juiste) informatie verstrekt. Hopenlijk gaat die redactie dat niet deleten.
Zonnigtype zou daar ook het beste nog op kunnen reageren. Want het cliche "op een huurwoning mag je geen zonne-panelen installeren" komt ook weer regelmatig terug in die berichtenstroom. Op die cliche heb ik ook nog even kort ingehaakt.
Alsof "de milieuclubs" het allemaal zo goed en betrouwbaar doen...
http://www.polderpv.nl/ni...nZoektDak_tegen_het_licht
Ach ja.
Kreeg de dertiende mail binnen van PV Legal (peperduur EU project) die me gelijk geeft dat ze verkeerde cijfers van de marktafzet van PV in Nederland blijken te hebben gebruikt en onterecht in hun dure rapport hebben opgenomen (had ik ze op gewezen). De bron is nog niet opgehelderd, maar ik heb al aangegeven waar de fout waarschijnlijk heeft gezeten ... bij een invloedrijk beleidsbureau in ons land, waar ze hebben zitten suffen ...
Kreeg net weer een ander meeltje binnen. Of ik ff bij een NMa medewerker op de koffie wil komen - of ik mee kan denken over een duurzame koers bij hen.
Wat dachten jullie? Bakkie doen? Moet ik dan wellicht voor de zekerheid m'n eigen fair-trade biologische koffie meenemen? Of een op zonnestroom gebakken appeltaart? Beide?
@RemcoDelft
Verhouding ligt iets minder extreem, als je tenminste doelt op uitsluitend de (relevante) variabele kosten. Bij mij momenteel 67 procent wat naar de Staat vloeit, het beetje rest naar Greenchoice.Toch heeft hij wel een punt dat "conventionele" stroom voor consumenten voor slechts 20% uit stroomkosten bestaat, en voor 80% uit belastingen en heffingen.

Met vastrechten is het ook weer apart verhaal, dat vloeit voor het overgrote merendeel richting "die andere Staat in een Staat", de netbeheerders toe:

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 14-02-2012 01:51 . Reden: De harde cijfers van de tarief differentiatie ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Maar ook van de daadwerkelijke leveringskosten gaat een deel naar de Staat, al is het alleen maar het aardgas wat de energiecentrale in gaat.
't Is wat dat betreft net als de energiezuinige auto's momenteel: zodra er massaal gebruik van wordt gemaakt, komt er gewoon een extra belasting op.
't Is wat dat betreft net als de energiezuinige auto's momenteel: zodra er massaal gebruik van wordt gemaakt, komt er gewoon een extra belasting op.
Verwijderd
Je vergeet te melden dat de onzuinige auto's in dat proces stukken duurder zijn geworden en veel minder worden verkocht, ook nadat de prijzen van de zuinige auto's weer wat zijn opgetrokken. Juist omdat daarbij de onzuinige auto's nog veel sneller duurder worden.RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:01:
Maar ook van de daadwerkelijke leveringskosten gaat een deel naar de Staat, al is het alleen maar het aardgas wat de energiecentrale in gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2012 08:15 ]
@Ferrarismeters
Ik heb nu dubbeltarief op een draaischijf.
Ultimo juli loopt ons contract af; we zullen dan ws gaan overstappen. En dan gaat er volgens mij heel veel poep tegen de ventilator...Immers, de dagteller zal flink zijn teruggelopen terwijl de nachtteller een positief saldo laat zien.
Weet iemand (Eric?) hoe Liander omgaat met dubbele telwerken en een continutarief? Worden er "foutjes" gemaakt bij het optellen van de meterstanden?
Wat is -in een notendop- nu precies het probleem met de "slimme" meter? Als ikde horrorstories van Eric lees, lijkt die meter een workaround voor gezeik/procedures/ergernissen. Of ben ik nu vreselijk naief?
Ultimo juli loopt ons contract af; we zullen dan ws gaan overstappen. En dan gaat er volgens mij heel veel poep tegen de ventilator...Immers, de dagteller zal flink zijn teruggelopen terwijl de nachtteller een positief saldo laat zien.
Weet iemand (Eric?) hoe Liander omgaat met dubbele telwerken en een continutarief? Worden er "foutjes" gemaakt bij het optellen van de meterstanden?
Wat is -in een notendop- nu precies het probleem met de "slimme" meter? Als ikde horrorstories van Eric lees, lijkt die meter een workaround voor gezeik/procedures/ergernissen. Of ben ik nu vreselijk naief?
Je kan ook een gewone digitale meter laten plaatsen. Dan heb je aparte lever en teruglever tellers. Als een slimme meter je niet aanstaat is dit een prima oplossing. Geen gezeur met negatieve standen.hansdegit schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:10:
@Ferrarismeters
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Bestaat dat ook nog? ik dacht dat met een digitale meter altijd een slimme meter werd bedoeld..
Verwijderd
Slim is op afstand uitleesbaar enz.hansdegit schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:40:
Bestaat dat ook nog? ik dacht dat met een digitale meter altijd een slimme meter werd bedoeld..
En gewoon digitaal niet
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik heb van het weekend even de slimme meters van Stedin (mijn netbeheerder) bekeken. Geen van de 3 verschillende 'slimme' meters die ze aanbieden kan omgaan met teruglevering...
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Als een slimme meter niet kan terugleveren wat is er dan slim aan ?
Ik was ook van plan om het dak vol te stapelen met panelen maar helaas was de subsidie net op. Voorlopig dus maar even kijken wat nu de best buy oplossing is.
Ik was ook van plan om het dak vol te stapelen met panelen maar helaas was de subsidie net op. Voorlopig dus maar even kijken wat nu de best buy oplossing is.
[ Voor 54% gewijzigd door raymonvdm op 14-02-2012 11:03 ]
Slim voor de stroomleverancier?raymonvdm schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:03:
Als een slimme meter niet kan terugleveren wat is er dan slim aan ?
Wel vreemd dat dit ontbreekt, juist omdat het aandeel teruglevering alleen maar zal toenemen.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 14-02-2012 11:09 ]
Leuke grafiek gemaakt op basis van de getallen op http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html

Groothandelsprijzen per Wp (ex. BTW)
Ik verwacht dat de prijzen niet heel hard meer zullen dalen. De zonnecellen zijn een steeds kleiner deel van de totaalprijs. De overige kosten zoals het aluminium frame, het glas en de assemblage hiervan zal niet (veel) dalen. Daarnaast lijkt het mij dat de staatssubsidiëring van China toch een keer zal moeten afnemen.

Groothandelsprijzen per Wp (ex. BTW)
Ik verwacht dat de prijzen niet heel hard meer zullen dalen. De zonnecellen zijn een steeds kleiner deel van de totaalprijs. De overige kosten zoals het aluminium frame, het glas en de assemblage hiervan zal niet (veel) dalen. Daarnaast lijkt het mij dat de staatssubsidiëring van China toch een keer zal moeten afnemen.
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 14-02-2012 11:19 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik denk dat ik het -eindelijk, pff- begin te begrijpen.RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:08:
[...]
Slim voor de stroomleverancier?
Wel vreemd dat dit ontbreekt, juist omdat het aandeel teruglevering alleen maar zal toenemen.
Als de paneeltjes straks in productie zijn, gaan we minder afnemen van nuon. Nu is dat nog 3600 kWh. Met een ferraris kunnen we dus ook echt ons jaarverbruik terugleveren tegen het volle tarief. Met zo'n digitaal ding zullen ze constateren dat we minder afnemen op zonnige dagen. Met andere woorden: aan het eind van de rit hoeven ze minder teruglevering tegen het volle tarief te betalen.
Zie hier het nuon belang van een meter die teruglevering registreert.
Verwijderd
Ik kan je niet volgen. Wat ik teruglever wordt afgerekend met hetzelfde tarief als wat van toepassing is als ik afneem. Dat is salderen. Salderen is kWh om kWh.hansdegit schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:17:
[...]
Ik denk dat ik het -eindelijk, pff- begin te begrijpen.
Als de paneeltjes straks in productie zijn, gaan we minder afnemen van nuon. Nu is dat nog 3600 kWh. Met een ferraris kunnen we dus ook echt ons jaarverbruik terugleveren tegen het volle tarief. Met zo'n digitaal ding zullen ze constateren dat we minder afnemen op zonnige dagen. Met andere woorden: aan het eind van de rit hoeven ze minder teruglevering tegen het volle tarief te betalen.
Zie hier het nuon belang van een meter die teruglevering registreert.
Het zou zo moeten zijn dat als hoog "op" gesaldeerd is men doorgaat met laag te salderen.
Niet bij mij ik heb een enkeltarief contract en alles wordt op 1 hoop gesaldeerd (tenminste tot aan mijn verbruik met een maximum van 5000kWh jaarlijks.)
Greenchoice doet er nog wat bovenop, maar dat is vrijwillig (het salderen tot -1000 bij een 4 tels meter).
Even een vraag aan de experts hier
Mijn broer heeft op zijn nieuwbouwhuis een 6 tal zonnepanelen liggen achter 2 steca 500 omvormers (overigens aangeschaft mede naar aanleiding van dit forum
).
De meter die ca een jaar terug is opgehangen is 3 maanden terug gesneuveld. De verbruikte stroom werd nog netjes geregistreerd, de terug geleverde elektra was echter niet meer uitleesbaar vanaf het scherm.
Dit is door hem keurig gemeld, waarna de meter is vervangen door een slimme meter. Helaas heeft de netbeheerder geen enkele actie ondernomen om de kapotte meter uit te lezen om zo nog de hoeveelheid terug geleverde elektra te bepalen. Kortom, in mijn ogen zo ongeveer diefstal van (een vrij beperkte hoeveelheid) energie.
Wat echt vreemd is is dat de nieuwe slimme meter wel erg fanatiek lijkt te meten. Het stroomverbruik van de afgelopen weken is wel erg veel hoger als dat van de weken ervoor. Het zelfde lijkt te gelden voor de hoeveelheid terug geleverde elektra. Aangezien het huis nog niet bewoond is (word nog afgebouwd) word er op het moment alleen elektrische energie verbruikt door de ketel en bijbehorende pompen die het huis vorstvrij houden, het verbruik is dus vrij constant.
Ter controle heb ik nu een plugwise set aangesloten om de opbrengst van de panelen te kunnen vergelijken met de meter. Al kan dit niet 1 op 1 ivm het eigen verbruik.
Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met een nieuwe (slimme) meter?
Als de meter gecontroleerd moet worden en er blijkt niks me mis te zijn, komen de kosten namelijk voor rekening van de huiseigenaar. We willen dus zoveel mogelijk zeker zijn van onze zaak. Iemand met goed advies?
Mijn broer heeft op zijn nieuwbouwhuis een 6 tal zonnepanelen liggen achter 2 steca 500 omvormers (overigens aangeschaft mede naar aanleiding van dit forum
De meter die ca een jaar terug is opgehangen is 3 maanden terug gesneuveld. De verbruikte stroom werd nog netjes geregistreerd, de terug geleverde elektra was echter niet meer uitleesbaar vanaf het scherm.
Dit is door hem keurig gemeld, waarna de meter is vervangen door een slimme meter. Helaas heeft de netbeheerder geen enkele actie ondernomen om de kapotte meter uit te lezen om zo nog de hoeveelheid terug geleverde elektra te bepalen. Kortom, in mijn ogen zo ongeveer diefstal van (een vrij beperkte hoeveelheid) energie.
Wat echt vreemd is is dat de nieuwe slimme meter wel erg fanatiek lijkt te meten. Het stroomverbruik van de afgelopen weken is wel erg veel hoger als dat van de weken ervoor. Het zelfde lijkt te gelden voor de hoeveelheid terug geleverde elektra. Aangezien het huis nog niet bewoond is (word nog afgebouwd) word er op het moment alleen elektrische energie verbruikt door de ketel en bijbehorende pompen die het huis vorstvrij houden, het verbruik is dus vrij constant.
Ter controle heb ik nu een plugwise set aangesloten om de opbrengst van de panelen te kunnen vergelijken met de meter. Al kan dit niet 1 op 1 ivm het eigen verbruik.
Als de meter gecontroleerd moet worden en er blijkt niks me mis te zijn, komen de kosten namelijk voor rekening van de huiseigenaar. We willen dus zoveel mogelijk zeker zijn van onze zaak. Iemand met goed advies?
nuon saldeert ook t/m eigen verbruik. Mijn punt is nu juist dat je eigen verbuik "afneemt" in de ogen van je leverancier. Op zonnige dagen betrek je immers geen stroom.Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:24:
[...]
Ik kan je niet volgen. Wat ik teruglever wordt afgerekend met hetzelfde tarief als wat van toepassing is als ik afneem. Dat is salderen. Salderen is kWh om kWh.
Het zou zo moeten zijn dat als hoog "op" gesaldeerd is men doorgaat met laag te salderen.
Niet bij mij ik heb een enkeltarief contract en alles wordt op 1 hoop gesaldeerd (tenminste tot aan mijn verbruik met een maximum van 5000kWh jaarlijks.)
Greenchoice doet er nog wat bovenop, maar dat is vrijwillig (het salderen tot -1000 bij een 4 tels meter).
Kijken of ik het kan staven met een rekenvoorbeeldje:
Nu 3600 kWh, terugleveren 0 kWh, alles tegen hoofdprijs afrekenen.
Straks: afnemen 3600 kWh, maar de meter blijft staan, want per saldo ook 3600 kWh teruggeleverd. Gesloten beurs.
Maar, met een digitale meter: afnemen wordt fors minder want op zonnige dagen doe je alles uit eigen opwek. Doe eens gek: 3000 afnemen, 4200 terugleveren. Nu krijg je dus 1200 kWh tegen 5,88 ct terug.
Is het nu wat minder warrig?
[ Voor 2% gewijzigd door hansdegit op 14-02-2012 12:48 . Reden: Hoe spel je pannenkoek? Haa aaa en es. ]
Ehm... nee.
Het salderen gebeurt alleen met je overschot. Wat je in de winter verbruikt (= gemeten) kun je in de zomer uit je overschot halen (= gemeten)
Lever je in de zomer meer terug dan je in de winter extra verbruikt hebt dan saldeer je pas echt eigenlijk.... maar datzelfde geld voor een draaischijfmeter....
Feit blijft wel dat ze met een digitale meter de voorwaarden kunnen wijzigen en je opeens niet meer teruggeven voor je teruggeleverde energie in de zomer. Dat verschil kunnen ze bij een draaischijf niet maken.
Netto kan je altijd op diezelfde 0 uitkomen. Mits de voorwaarden er naar zijn.
Edit: nu ik het nog eens lees is mijn verhaal net zo onduidelijk. Ik ga er ook een rekensommetje bij maken:
Je hebt je panelen zo gedimensioneerd dat ze 90% van je jaarlijkse (totaal)verbruik van 2000kWh opwekken, 1800kWh opgewekt door je panelen dus.
In de winter verbruik je veel meer: winter: 1500kWh, zomer 500kWh
In de zomer wek je veel meer op: winter: 400kWh, zomer 1400kWh
Dat is toch waar we het over hebben?
Met een draaischijfmeter zal deze in de winter vooruit lopen en in de zomer achteruit lopen, verbruik na een jaar: 200kWh
Met een digitale teruglevertellermeter (is dat een woord?) wordt het een ander verhaal:
In de winter verbruik je bijna alle energie die je zelf opwekt direct, zeg 90%.
Verbruikteller in de winter: 1500kWh - 360kWh (90% van 400) = 1140kWh op de verbruiksteller
Terugleverteller: 10% van 400 = 40kWh
In de zomer wek je veel meer op dan je verbruikt, en vooral op de momenten dat je meer verbruikt ('s avonds) wek je weer niets op. Stel 20% van de opgewekte energie gebruik je direct zelf
Verbruikteller in de zomer: 500kWh - 280kWh (20% van 1400) = 220kWh op de verbruikteller in de zomer
Terugleverteller: 80% van 1400 = 1120kWh
Aan het eind van het jaar:
verbruiksteller: 1140 + 220 = 1360
terugleverteller: 40 + 1120 = 1160 kWh
Van elkaar afgetrokken komen we op dezelfde 200kWh uit als met de draaischijfmeter.
Al ga je meer eigen opgewekte energie direct gebruiken dan zal zowel de verbruikteller als de terugleverteller met dezelfde hoeveelheid lager worden.
Het wordt natuurlijk wel een probleem als een leverancier verbruik in het nachttarief niet wil verrekenen met de terruggeleverde energie overdag.
Het salderen gebeurt alleen met je overschot. Wat je in de winter verbruikt (= gemeten) kun je in de zomer uit je overschot halen (= gemeten)
Lever je in de zomer meer terug dan je in de winter extra verbruikt hebt dan saldeer je pas echt eigenlijk.... maar datzelfde geld voor een draaischijfmeter....
Feit blijft wel dat ze met een digitale meter de voorwaarden kunnen wijzigen en je opeens niet meer teruggeven voor je teruggeleverde energie in de zomer. Dat verschil kunnen ze bij een draaischijf niet maken.
Netto kan je altijd op diezelfde 0 uitkomen. Mits de voorwaarden er naar zijn.
Edit: nu ik het nog eens lees is mijn verhaal net zo onduidelijk. Ik ga er ook een rekensommetje bij maken:
Je hebt je panelen zo gedimensioneerd dat ze 90% van je jaarlijkse (totaal)verbruik van 2000kWh opwekken, 1800kWh opgewekt door je panelen dus.
In de winter verbruik je veel meer: winter: 1500kWh, zomer 500kWh
In de zomer wek je veel meer op: winter: 400kWh, zomer 1400kWh
Dat is toch waar we het over hebben?
Met een draaischijfmeter zal deze in de winter vooruit lopen en in de zomer achteruit lopen, verbruik na een jaar: 200kWh
Met een digitale teruglevertellermeter (is dat een woord?) wordt het een ander verhaal:
In de winter verbruik je bijna alle energie die je zelf opwekt direct, zeg 90%.
Verbruikteller in de winter: 1500kWh - 360kWh (90% van 400) = 1140kWh op de verbruiksteller
Terugleverteller: 10% van 400 = 40kWh
In de zomer wek je veel meer op dan je verbruikt, en vooral op de momenten dat je meer verbruikt ('s avonds) wek je weer niets op. Stel 20% van de opgewekte energie gebruik je direct zelf
Verbruikteller in de zomer: 500kWh - 280kWh (20% van 1400) = 220kWh op de verbruikteller in de zomer
Terugleverteller: 80% van 1400 = 1120kWh
Aan het eind van het jaar:
verbruiksteller: 1140 + 220 = 1360
terugleverteller: 40 + 1120 = 1160 kWh
Van elkaar afgetrokken komen we op dezelfde 200kWh uit als met de draaischijfmeter.
Al ga je meer eigen opgewekte energie direct gebruiken dan zal zowel de verbruikteller als de terugleverteller met dezelfde hoeveelheid lager worden.
Het wordt natuurlijk wel een probleem als een leverancier verbruik in het nachttarief niet wil verrekenen met de terruggeleverde energie overdag.
[ Voor 103% gewijzigd door NovapaX op 14-02-2012 13:43 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
De onduidelijkheid werd idd alleen maar groter. Maar gelukkig hebben we NovapaX nog.
Thanks, het is nu duidelijk.
Thanks, het is nu duidelijk.
De eenvoudigste oplossing lijkt me om een bekend verbruik te verbruiken (zeg een fohn) en dan even het aantal LED-knippers per minuut op de slimme meter te tellen. Als het donker is weet je zeker dat je panelen niets beinvloeden.lithoijen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:29:
Het zou mij niet verbazen als die meter zo slim is om de teruggeleverde stroom ook als verbruik te tellen...RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:42:
[...]
De eenvoudigste oplossing lijkt me om een bekend verbruik te verbruiken (zeg een fohn) en dan even het aantal LED-knippers per minuut op de slimme meter te tellen. Als het donker is weet je zeker dat je panelen niets beinvloeden.
Met de zonnige weken begin februari is dan het extra 'verbuik' ook goed te verklaren..
[ Voor 8% gewijzigd door WouterB op 14-02-2012 13:07 ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Verwijderd
Het is wel noodzakelijk de wet daarvoor aan te passen. Vooralsnog is het salderen in de wet opgenomen.NovapaX schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:54:
Feit blijft wel dat ze met een digitale meter de voorwaarden kunnen wijzigen en je opeens niet meer teruggeven voor je teruggeleverde energie in de zomer.
Dat is het probleem niet volgens mij. Er word keurig een teruggeleverde hoeveelheid stroom aangegeven op de meter. Alleen lijkt deze hoeveelheid erg aan de hoge kant, net zoals dit voor het verbruik het geval is.WouterB schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:06:
[...]
Het zou mij niet verbazen als die meter zo slim is om de teruggeleverde stroom ook als verbruik te tellen...
Met de zonnige weken begin februari is dan het extra 'verbuik' ook goed te verklaren..
Kortom de meter lijkt zowel de opbrengst als het verbruik erg ruim te bemeten. Aangezien het verbruik hoger is als de hoeveelheid opgewekte energie zou dit erg negatief zijn.
Dit probleem lijkt vaker voor te komen als ik zo over internet struin. Alleen kost het ca 600 euro's om je meter te laten kalibreren. Mocht deze toch goed zijn dan moet je zelf deze kosten dragen. Kortom je moet wel een erg sterk vermoeden hebben van een slecht functionerende meter voordat je hier aan begint!
Het valt alleen niet mee alle verbruikers/opwekkers te meten in huis. Denk aan bijvoorbeeld cv pompen en de wtw unit. Gelukkig kan momenteel een en ander helemaal uit. Dus toch maar proberen dit helder te krijgen.
Da's een goeie, maar dat maakt het plaatje dus "nog erger".RemcoDelft schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:01:
Wordt wel wat lastig om te achterhalen wat er van de totale stroommix (netstroom) dan wel ook nog naar de graaiende Staat vloeit. Zal hier dicht bij het Westland vast wel meer zijn dan, laten we zeggen, direct wonend naast de heftig overbetaalde MEP-subsidie windturbines van RWE bij de Eemshaven...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Tip plaats iets meer PV dan je stroom verbruikt....lithoijen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:18:
Kortom de meter lijkt zowel de opbrengst als het verbruik erg ruim te bemeten. Aangezien het verbruik hoger is als de hoeveelheid opgewekte energie zou dit erg negatief zijn.
Is het voordeel voor jou....
"Mag" absoluut niet. De uitdrukkelijke bedoeling van die krengen was dat ze het WEL zouden moeten kunnen, "volgens de expliciete intentie van het parlement".WouterB schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:00:
[...]
Ik heb van het weekend even de slimme meters van Stedin (mijn netbeheerder) bekeken. Geen van de 3 verschillende 'slimme' meters die ze aanbieden kan omgaan met teruglevering...
Als je zeker bent van je zaak: melden aan Paulus Jansen van de SP, die regelmatig zeer kritische vragen stelt aan Verhagen (en parallel ook melden aan Consuwijzer/NMa) om de onderste steen boven te krijgen...
http://www.tweedekamer.nl...ricus_cornelius/index.jsp
Na nogmaals de handleiding doorkijken, zie ik dat het inderdaad wel kan (/moet kunnen). Staat er alleen niet erg duidelijk in (alleen een kleine uitleg dat als de R/ander symbool brandt, er teruglevering gemeten wordt..)zonnigtype schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:23:
[...]
"Mag" absoluut niet. De uitdrukkelijke bedoeling van die krengen was dat ze het WEL zouden moeten kunnen, "volgens de expliciete intentie van het parlement".
Als je zeker bent van je zaak: melden aan Paulus Jansen van de SP, die regelmatig zeer kritische vragen stelt aan Verhagen (en parallel ook melden aan Consuwijzer/NMa) om de onderste steen boven te krijgen...
http://www.tweedekamer.nl...ricus_cornelius/index.jsp
Ach voorlopig ben ik nog tevreden mijn automatisch salderende ferraris
Gelukkig. Paulus kan weer ademhalen tussen de dikke stapels dossiers "af te handelen"...WouterB schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:36:
[...]
Na nogmaals de handleiding doorkijken, zie ik dat het inderdaad wel kan (/moet kunnen). Staat er alleen niet erg duidelijk in (alleen een kleine uitleg dat als de R/ander symbool brandt, er teruglevering gemeten wordt..)
Ach voorlopig ben ik nog tevreden mijn automatisch salderende ferraris

Ik heb mijn vorige post nog aangevuld met een voorbeeldberekening om duidelijk te maken dat bij eerlijke verrekening (en een niet té grote PV-installatie) geen verschil is tussen een draaischijfmeter en een digitale meter.
[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 14-02-2012 13:47 ]
Sparql TV wiki
Pak een flinke verbruiker (electrische verwarming of zo) en meet het verbruik daarvan (bijvoorbeeld met een kWh meter of bij iemand anders in huis op de ferrarismeter). Schakel alle verbruikers in je woning af (zekering uitzetten) en zet die grote verbruiker een tijd aan en zie wat de meter doet.lithoijen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:18:
[...]
Het valt alleen niet mee alle verbruikers/opwekkers te meten in huis. Denk aan bijvoorbeeld cv pompen en de wtw unit. Gelukkig kan momenteel een en ander helemaal uit. Dus toch maar proberen dit helder te krijgen.
Dat kost je geen 600 euro en je krijgt een goed beeld of de meter wel of niet te veel telt.
Signatures zijn voor boomers.
idioot meld zich ook even....
Hele debiele vraag, maar jullie hebben het altijd over "meter dit" en "meter dat" (lees: ferarismeter etc.)
Is het een idee om in de startpost wat afbeeldingen te knoeien waarop je kan zien wat voor meter je hebt en hoe je de verschillende merken/typen kunt onderscheiden. Dan weet ik namelijk ook waar jullie het de helft van de tijd over hebben
Hele debiele vraag, maar jullie hebben het altijd over "meter dit" en "meter dat" (lees: ferarismeter etc.)
Is het een idee om in de startpost wat afbeeldingen te knoeien waarop je kan zien wat voor meter je hebt en hoe je de verschillende merken/typen kunt onderscheiden. Dan weet ik namelijk ook waar jullie het de helft van de tijd over hebben
Daar ben ik dus ook bang voor, dat men bij een digitale meter de teruggeleverde stroom anders gaat beprijzen als de afgenomen stroom.
Daar heb je bij een Ferraris geen last van.
Greenchoice wijzigt eigenhandig bij de fleet dus het zal mij niet verbazen dat er een verschil gaat komen in zomerstroom en winterstroom
Daar heb je bij een Ferraris geen last van.
Greenchoice wijzigt eigenhandig bij de fleet dus het zal mij niet verbazen dat er een verschil gaat komen in zomerstroom en winterstroom

[ Voor 97% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-02-2012 15:07 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Wanneer iemand e.e.a. kan aanleveren, plak ik het er wel in (of als iemand zich geroepen voelt om de startpost ook bij te houden....)batsma schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:37:
idioot meld zich ook even....
Om het beeld en de rekensom over leveren en afnemen nog iets lastiger te maken:
Stel je verbruikt 100W en wekt ook 100W op.
Een ferasis meter zal stil staan, maar een digitale meter ook.
De meting vindt namelijk plaats voor de groepenkast.
En de groepenkast regelt de totale verdeling, ook van afname en levering.
Anders gezegd, je hebt het net, dan de meter en daarna de groepenkast.
De meter zal alleen registreren wat er uit het net komt of naar het net toe gaat.
Als je 200W opwekt en 100W gebruikt, zal de teruglever meter 100W registreren en de afname meter staat stil.
Daarom is er vaak een produktiemeter vereist.
Die registreerd namelijk de werkelijke produktie, zonder verrekening met het momentele verbruik.
Zo'n meter moet dan natuurlijk wel op de groep zijn aangesloten waar de PV op staat. (Maar dat spreekt voor zich)
De meter zal alleen registreren wat er uit het net komt of naar het net toe gaat.
Als je 200W opwekt en 100W gebruikt, zal de teruglever meter 100W registreren en de afname meter staat stil.
Die registreerd namelijk de werkelijke produktie, zonder verrekening met het momentele verbruik.
Zo'n meter moet dan natuurlijk wel op de groep zijn aangesloten waar de PV op staat. (Maar dat spreekt voor zich)
Guus Assmann
is het niet best practise om sowieso je PV op een aparte groep aan te sluiten zonder verbruikers?guus.assmann schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:53:
Ik kan echt helemaal nergens op het net een installatiehandleiding vinden van de AEG Protect PV 4600. Ik heb er ook al om gevraagd bij aegps.com, maar tot dusver geven zij geen sjoege.
Zijn er tweakers die zo'n apparaat hebben hangen? Zo ja, wat zijn de afstanden tussen de schroefgaten?
reden: ik verwcht dat ik wat versteviging moet aanbrengen op het plaatje hout waaraan de omvormer komt te hangen. Dan wil ik dat natuurlijk wel op de goede plekken doen.
Zijn er tweakers die zo'n apparaat hebben hangen? Zo ja, wat zijn de afstanden tussen de schroefgaten?
reden: ik verwcht dat ik wat versteviging moet aanbrengen op het plaatje hout waaraan de omvormer komt te hangen. Dan wil ik dat natuurlijk wel op de goede plekken doen.
wel op een apparte groep als groter dan 500W.batsma schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:09:
is het niet best practise om sowieso je PV op een aparte groep aan te sluiten zonder verbruikers?
maar de stroom gaat niet langs de meter (bij 1 fase of beperkter met 3 fase.) en word niet geregistreerd door de meter als je zelf gebruikt.
ik had hem net openstaan.hansdegit schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:14:
Ik kan echt helemaal nergens op het net een installatiehandleiding vinden van de AEG Protect PV 4600. Ik heb er ook al om gevraagd bij aegps.com, maar tot dusver geven zij geen sjoege.
hij is maar 27 kilo.
moet wel een heel zwak muurtje zijn wil die het niet houden.
Het is een plaatje multiplex (1cm dik) dat aan een paar balkjes hangt, achter de wasmasjien en droger. Ik dacht er aan om de schroeven wat meer vlees te geven door twee horizontale raggels extra te plaatsen. Maar ik zou dus niet weten waar precies.
[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 14-02-2012 15:24 ]
wachten tot je hem in je hand hebt dan.hansdegit schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:24:
Het is een plaatje multiplex (1cm dik) dat aan een paar balkjes hangt, achter de wasmasjien en droger. Ik dacht er aan om de schroeven wat meer vlees te geven door twee horizontale raggels extra te plaatsen. Maar ik zou dus niet weten waar precies.
bedenk wel dat i zen warmte wel kwijt moet.
Die beredenering werkt alleen als je naar momentaan vermogen kijkt. Het punt is dat je niet het hele jaar door dezelfde afname en productie hebt. Afname zal redelijk stabiel zijn over het jaar, productie is in de zomermaanden wel 10x hoger dan in de wintermaanden.guus.assmann schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:53:
Stel je produceert 3000 kWh maar je verbruikt ook 3000 kWh. In januari verbruik je dan 250 kWh maar je zonnepanelen wekken maar 60 kWh op. Als dat voor de meter al opgesoupeerd wordt loopt de meter 175 kWh op.
In juli verbruik je ook 250 kWh maar wek je 600 kWh op. De meter moet dan 350 kWh teruglopen want je verbruikt nooit zoveel stroom.
Signatures zijn voor boomers.
ach maassluip je kunt natuurlijk met een vrieskist warmtepomp of desnoods met een wietplantage aardig wat van je zonnestroom opslurpen. 
(stiekem heb ik overdag al gouw 500W aanstaan.)
(stiekem heb ik overdag al gouw 500W aanstaan.)
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 14-02-2012 15:54 ]
@maassluip
Wat is nou precies het probleem dat je in de zomer meer terugveert dan in de winter. Energiebedrijven zijn sowieso verplicht tot 5000kWh te salderen.... lijkt me niet zo'n heel erg groot probleem toch?
Tenzij je inderdaad een grote installatie hebt (meer dan 6kWp ofzo?) dan zou je terugleverteller door het overschot van de zomer op meer dan 5000 uit kunnen komen terwijl een ferrarismeter gewoon terug zou tellen en 'onbeperkt saldeert binnen het eigen verbruik'
Wat is nou precies het probleem dat je in de zomer meer terugveert dan in de winter. Energiebedrijven zijn sowieso verplicht tot 5000kWh te salderen.... lijkt me niet zo'n heel erg groot probleem toch?
Tenzij je inderdaad een grote installatie hebt (meer dan 6kWp ofzo?) dan zou je terugleverteller door het overschot van de zomer op meer dan 5000 uit kunnen komen terwijl een ferrarismeter gewoon terug zou tellen en 'onbeperkt saldeert binnen het eigen verbruik'
Sparql TV wiki
@NovapaX
door je vrieskist met een tijdschakelaar uit te voeren en allen overdag te laten draaien kun je natuurlijk wat verder gaan als die 5000kWh.
evt met een elektrische auto dan gaat het nog harder.
maar een ferrarismeter is dan toch makkelijker.
door je vrieskist met een tijdschakelaar uit te voeren en allen overdag te laten draaien kun je natuurlijk wat verder gaan als die 5000kWh.
evt met een elektrische auto dan gaat het nog harder.
maar een ferrarismeter is dan toch makkelijker.
Vergeten we met z'n allen niet dat het wel om 5.000 kWh netinvoeding ("overschot") gaat op jaarbasis, en dat daar "voor" dus nog het nodige "weg geconsumeerd" kan zijn? Dus niet 5.000 kWh productie, het kan beslist meer zijn, als de overschotten (die vrijwel iedereen hier nooit zal halen) niet boven die 5.000 kWh/jaar komen. (daarboven is het feest met kolenfooi maal dempingsfactor en een grijnzende leverancier die dat groene cadeau'tje best wel van u wil ontvangen voor een prikkie...)
Niet dat ik er blij mee ben, al deze discussies hebben te maken met de extreme complicaties volgend uit het invoeden vóór de meter, en de weerstanden en sabotage technieken die je krijgt als de daardoor meest getroffen partijen, vooraleerst de Staat, en dan pas de leverancier, gaan merken dat er steeds meer geld weg lekt, herstel: niet meer binnen komt gesijpeld.
Nu PV en salderen een heftige sprong voorwaarts gaan maken (in NL), is de groei van het verzet ingebakken in die constructie. Hebben ze in Duitsland nooit last van gehad, daar werd alles direct buiten de afname meter om op het net gezet (gaat daar nu om totaal andere reden wel het nodige fout, maar dat terzijde).
Heb net postje gedaan bij ED.nl, benieuwd of die door de moderatie heen komt (anders ga ik hem misschien zelf wel publiceren)...
Niet dat ik er blij mee ben, al deze discussies hebben te maken met de extreme complicaties volgend uit het invoeden vóór de meter, en de weerstanden en sabotage technieken die je krijgt als de daardoor meest getroffen partijen, vooraleerst de Staat, en dan pas de leverancier, gaan merken dat er steeds meer geld weg lekt, herstel: niet meer binnen komt gesijpeld.
Nu PV en salderen een heftige sprong voorwaarts gaan maken (in NL), is de groei van het verzet ingebakken in die constructie. Hebben ze in Duitsland nooit last van gehad, daar werd alles direct buiten de afname meter om op het net gezet (gaat daar nu om totaal andere reden wel het nodige fout, maar dat terzijde).
Heb net postje gedaan bij ED.nl, benieuwd of die door de moderatie heen komt (anders ga ik hem misschien zelf wel publiceren)...
Kan iemand mij een paar betrouwbare partijen adviseren om een offerte in te laten doen.
Zie door de vele bomen de zon niet.
Ik ben opzoek aan een set van 12 (liefst zwarte) panelen voor 3600+ wp set.
Lijkt me nu een mooi moment om het zonder subsidie zooi aan te schaffen
Toentertijd ook offerte bij http://www.zonnestroom.eu aangevraagd. Omdat hij actief was in dit topic, maar zie hem hier niet meer terug.
Ik heb een aantal jaar geleden aanschaf overwogen icm met SDE subsidie, maar viel toen buiten de boot.
Was toen rond de 17.000 euro.
Wat is nu te verwachten?
Toentertijd ook offerte bij http://www.zonnestroom.eu aangevraagd. Omdat hij actief was in dit topic, maar zie hem hier niet meer terug.
Ik heb een aantal jaar geleden aanschaf overwogen icm met SDE subsidie, maar viel toen buiten de boot.
Wat is nu te verwachten?
Zie DM...DarkChylde schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:51:
Kan iemand mij een paar betrouwbare partijen adviseren om een offerte in te laten doen.
Wat is nu te verwachten?
En voor dat geld heb je nu ook nog een mooie set en een leuke vakantie
@zonnigtype
ja papa zonnigtype
@DarkChylde
reken tegenwoordig al gouw op 2 euro de Wp bij laten leggen.
en 1,5 euro per Wp bij zelfbouw.
uitspraken over betrouwbaarheid en leverantiers doe ik niet.
ja papa zonnigtype
@DarkChylde
Aha, m'n reactie op ED.nl is inmiddels het gevaarlijke station van de moderatoren gepasseerd...
Complimenten (alweer) voor je schrijfstijl !
Ja, Delta. vraag maar aan de Zeeuwse PV-ers alhier.SolarKing schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 02:50:
Mocht iemand een andere leverancier kennen die goed betaald voor overschotten en nette saldering toepast (zonder dat ik voor bank moet spelen) laat het even weten.
@c70070540 / migjesmigjes schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:00:
@zonnigtype
ja papa zonnigtype![]()
@DarkChylde
bedankt voor de info. Niet te geloven hoe het gezakt is in de prijs de afgelopen paar jaar
Amorf spul voor €0,55 per Wp
http://doe-het-zelf-verbo...n-film-60-wp-0-55-wp.html
(edit: pas op bij aanschaf blijkt uit Photon... sommige series zijn besmet met 30% degradatie)
Je zou bijna voor de lol zo'n ding aanschaffen voor € 33 voor 60Wp... Maar voor die prijs kan het frame, glas, etc, toch niet veel meer zijn? Het weegt toch nog 14,4kg. http://goldensolar.com.au...ucts/GS_60_Data_Sheet.gif
Overigens niet geïnteresseerd in het aanschaffen ervan. Als omvormers nog eens super-cheap worden kan je het overwegen om zulke panelen nog eens neer te leggen op Noord...

(edit: pas op bij aanschaf blijkt uit Photon... sommige series zijn besmet met 30% degradatie)
Je zou bijna voor de lol zo'n ding aanschaffen voor € 33 voor 60Wp... Maar voor die prijs kan het frame, glas, etc, toch niet veel meer zijn? Het weegt toch nog 14,4kg. http://goldensolar.com.au...ucts/GS_60_Data_Sheet.gif
Overigens niet geïnteresseerd in het aanschaffen ervan. Als omvormers nog eens super-cheap worden kan je het overwegen om zulke panelen nog eens neer te leggen op Noord...
[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 14-02-2012 20:31 ]
Dat wil je ook helemaal niet aanschaffen als je het artikel in Photon 11/2011: 130-133 hebt gelezen (je weet m'n mail adres) ...Bartjuh schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:23:
Amorf spul voor €0,55 per Wp![]()
Je zou bijna voor de lol zo'n ding aanschaffen voor € 33 voor 60Wp... Maar voor die prijs kan het frame, glas, etc, toch niet veel meer zijn? Het weegt toch nog 14,4kg. http://www.gs-solar.eu/gs50.

... zonnigtiepje heeft wel een donkerbruin vermoeden waar dat spul vandaan komt ...
Toch is dat dubbeltarief in sommige gevallen wel handig, oa. als je een elektr. boiler hebt die ,s-nachts opwarmt met (iets) goedkoper nachtstroom.Neanderthaler71 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:29:
Dubbeltarief is toch al zo goed als onzinnig, verschillen zijn heel klein.
Toen ik mijn huis kocht zat er een dubbele meter in, dus vervangen is dan niet slim, want dat zou toch al gauw een dikke honderd euro kosten.
Conclusie dus: die 3 cent verschil maakt op jaarbasis inderdaad niet zoveel uit, maar als je hem al hebt, gewoon lekker laten hangen en dan de was etc. gewoon lekker in het weekend doen - indien mogelijk natuurlijk.
als panelen die prijs worden, dan ga ik mijn oost muur vol plakken.Bartjuh schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:23:
15 stuks op een steca500.
mmmm dat zou je wel eens na 10 jaar terug kunnen verdienen.
als je een muur op zuid hebt 7,5 jaar?
maar zouden ze het zolang volhouden.
(met oude ok4e omvormers nog sneller, 40% van de prijs is de omvormer

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-02-2012 18:03 ]
N.a.v. je edit: vergeet niet dat het om "een bepaalde serie" lijkt te gaan, het is absoluut niet zeker (en hoogst onwaarschijnlijk) dat de complete productie van dat paneel type "een probleem" zou hebben gehad. De kunst is bij de producent gedaan te krijgen dat ze de problemen erkennen, en exact aangeven welke series niet goed (blijken te) zijn. Dat hebben ze tot nog toe nagelaten (NB: laatste nummer wat ik van Photon heb is van januari), en daarmee hebben ze impliciet dat type (eigenlijk 2 types) module tot "potentieel besmet" verklaard (resultaat >>> marktplaats). Wat dus ongelofelijk dom is, want het had niet zo hoeven te geschieden...Bartjuh schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:23:
(edit: niet bepaald goed spul blijkt uit Photon...)
... tenzij ze zelf niet eens zeker zijn van hun zaak, dat kan natuurlijk ook.
... ter info: er staan enkele leuke MWp parken met de gewraakte module types, bij 2 zijn problemen vastgesteld. Ik ken meer projecten met de panelen van die producent...
Verwijderd
Je hoeft echt je meter niet te vervangen voor enkeltarief.JAN-B schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:28:
[...]
Toch is dat dubbeltarief in sommige gevallen wel handig, oa. als je een elektr. boiler hebt die ,s-nachts opwarmt met (iets) goedkoper nachtstroom.
Toen ik mijn huis kocht zat er een dubbele meter in, dus vervangen is dan niet slim, want dat zou toch al gauw een dikke honderd euro kosten.
Conclusie dus: die 3 cent verschil maakt op jaarbasis inderdaad niet zoveel uit, maar als je hem al hebt, gewoon lekker laten hangen en dan de was etc. gewoon lekker in het weekend doen - indien mogelijk natuurlijk.
Is al meerdere keren aan de orde geweest.
Ik heb een 4tels meter en een enkeltarief contract.
Het is (bijna) zeker dat de panelen op marktplaats niet goed zijn ? en wat is er dan mis met deze panelen ?zonnigtype schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:55:
[...]
(NB: laatste nummer wat ik van Photon heb is van januari), en daarmee hebben ze impliciet dat type (eigenlijk 2 types) module tot "potentieel besmet" verklaard (resultaat >>> marktplaats). Wat dus ongelofelijk dom is, want het had niet zo hoeven te geschieden...
Niet "bijna zeker". We weten het niet, maar het paneeltype zijn problemen mee gesignaleerd. Soms 30% minder opbrengst dan zou moeten. Dat is een heftige vorm van degradatie, wat niet getolereerd kan worden.kloas_wokkel schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:05:
[...]
Het is (bijna) zeker dat de panelen op marktplaats niet goed zijn ? en wat is er dan mis met deze panelen ?
Kan alleen maar met professionele apparatuur worden vastgesteld. Ik gis dat geen enkele afnemer het spul zal (kunnen) testen op verborgen, niet zichtbare malheur. Misschien heb je geluk. Het kan ook zijn dat je een probleemgeval of meer koopt...
En die 30% word dan in de loop van de tijd erger ?
Als dit niet zo is lijkt me dit wel wat om op een OK4E te zetten met een overspanningsbeveiliging.
De gok is dan toch niet zo groot
Als dit niet zo is lijkt me dit wel wat om op een OK4E te zetten met een overspanningsbeveiliging.
Vooral blijven gokken, je bent er zelf bij. Je kunt wellicht ook nog gratis wat Schott Solar aSi spul bij de padvinders van Zwolle afhalen, want die weten volgens mij van gekkigheid niet wat ze met dat nooit gebruikte spul moeten doen.kloas_wokkel schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:38:
En die 30% word dan in de loop van de tijd erger ?
Zou me verbazen als dat spul sowieso op een OK4 kan, dat mogen de inverter rekenaars hier even voor me uitrekenen...
Nog ff een nabrandertje gedaan op ED.nl (geplaatst) ...
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 14-02-2012 21:23 . Reden: afterburner ]
Is het niet zo dat dunne laag modules op trafo omvormers aangesloten dienen te worden? Dan zou Steca 500 of OK4 niet mogelijk zijn denk ik.
www.sunsolar.nl
Of het altijd "moet" weet ik niet (helemaal) zeker, maar inderdaad lees ik meestal dat er trafo-omvormers nodig zijn cq. worden gebruikt. Schijnt met karakteristieken van dunnelaag technologie te maken te hebben, het fijne mag een echte specialist hier proberen in Jip en Janneke taal te verwoorden.SolarKing schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:06:
Is het niet zo dat dunne laag modules op trafo omvormers aangesloten dienen te worden? Dan zou Steca 500 of OK4 niet mogelijk zijn denk ik.
Ik heb het wel ooit gelezen, maar weet het niet helemaal precies meer. Een probleem is echter dat sommige TF-modules vereisen dat de negatieve pool (DC-zijdig) geaard is (of iig geen significant potentiaal verschil met de aarde heeft...). Een ander probleem voor TF-modules is dat de spanning op de modules niet vrij zweeft t.o.v. de netspanning en dus een bijvoorbeeld een 50Hz frequentie heeft. Dit variëren was ook slecht, zo kan ik mij herinneren.zonnigtype schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:13:
[...]
Of het altijd "moet" weet ik niet (helemaal) zeker, maar inderdaad lees ik meestal dat er trafo-omvormers nodig zijn cq. worden gebruikt. Schijnt met karakteristieken van dunnelaag technologie te maken te hebben, het fijne mag een echte specialist hier proberen in Jip en Janneke taal te verwoorden.
Het is trouwens inmiddels niet meer per definitie zo dat TL-omvormers niet samen gaan met TF-modules (of modules met back-contact cellen). Zo kan een 3-fase omvormer bijvoorbeeld een deel van het probleem oplossen doordat de 3 fasen voor een stabielere DC-spanning zorgen.
Een goede google aanzet (voor wie de Duitse taal machtig is):
http://www.google.nl/search?q=dünnschicht+trafolose+wechselrichter
[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 14-02-2012 23:33 ]
(dank, pcmadman)
En ja hoor, het wordt steeds gezwelliger in Nederland.
Weer een Stichting d'r bij, met eigen pakketjes paneeltjes, voor wie d'r trek in heeft.
http://iedereenzonneenergie.nl
"Missie: 10% aandeel zonne-energie in 2020" ...

Dat wordt hard aanpoten geblazen, dan, we hebben nog maar 8 jaartjes...
... alle trossen los!
plaatje bij pakket 4:

Goede "reclame":
(a) geen zonnestroom installatie
(b) niet bepaald strak uitgelijnd
(c) "ietwat irritant, schaduw werpend [natuurlijk, dat wel] obstakel"
[/cynisme modus]
En ja hoor, het wordt steeds gezwelliger in Nederland.
Weer een Stichting d'r bij, met eigen pakketjes paneeltjes, voor wie d'r trek in heeft.
http://iedereenzonneenergie.nl
"Missie: 10% aandeel zonne-energie in 2020" ...
Dat wordt hard aanpoten geblazen, dan, we hebben nog maar 8 jaartjes...
... alle trossen los!
plaatje bij pakket 4:

Goede "reclame":
(a) geen zonnestroom installatie
(b) niet bepaald strak uitgelijnd
(c) "ietwat irritant, schaduw werpend [natuurlijk, dat wel] obstakel"
[/cynisme modus]
[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2012 00:50 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Ik heb nog dubbeltarief, en ben daar zeer tevreden over. We wassen veelal in het weekend, en niet door de week. Dus mijn laag tarief is 1,3 keer hoger dan het hoog tarief. Daar haal ik dus wel voordeel uit.Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:00:
[...]
Je hoeft echt je meter niet te vervangen voor enkeltarief.
Is al meerdere keren aan de orde geweest.
Ik heb een 4tels meter en een enkeltarief contract.
Of heb jij een tarief (enkel) van lager dan 19ct per kWh? Dan wordt het tijd over te stappen en is het wel goedkoper.
Met 60% gebruik in de laagtariefgroep was mijn totale winst tov enkeltarief op jaarbasis €10 ....
Het verschil tussen dag- en nachttarief is de laatste jaren sterk gedaald (en vastrecht gestegen)
Ik vond € 10 niet de moeite waard om steeds te moeten wachten met afwassen, stofzuigen, etc.
Aart
Het verschil tussen dag- en nachttarief is de laatste jaren sterk gedaald (en vastrecht gestegen)
Ik vond € 10 niet de moeite waard om steeds te moeten wachten met afwassen, stofzuigen, etc.
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Ontwikkelingen om een groter deel van het spectrum te gebruiken klinken in ieder geval veelbelovend.motormuis schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:10:
Voor wat het waard is:
link
Als het klopt is het wel interessant.
Hier wordt een methode om zelfs het hele spectrum te gebruiken besproken waardoor zelfs 's nachts energie zou kunnen worden opgewekt.
En ook in Ohio wordt gewerkt aan zonnecellen die het volledige spectrum gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door bszz op 15-02-2012 11:51 ]
Even tussen neus en lippen door; Canadian Solar inkoop is 0,04 EUR duurder geworden (voor mij).
Verder zijn zwarte panelen van bijv. Canadian Solar of Suntech razend duur in vergelijking tot normale paneeltjes. Kyocera heeft ook 'zwarte' (meer grijs) panelen, maar die zijn sowieso niet bepaald goedkoop.
Kyocera:

Suntech All Black:

Over paar weken gaan er bij een klant 30x 195Wp Canadian All black 't dak op, zal foto's posten.
Verder zijn zwarte panelen van bijv. Canadian Solar of Suntech razend duur in vergelijking tot normale paneeltjes. Kyocera heeft ook 'zwarte' (meer grijs) panelen, maar die zijn sowieso niet bepaald goedkoop.
Kyocera:
Suntech All Black:
Over paar weken gaan er bij een klant 30x 195Wp Canadian All black 't dak op, zal foto's posten.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Volgende keer all-black Sunpowertjes? Als je toch al bezig bent met de sjiekere paneeltjes, moet je wel meteen voor de "high-end" gaan vind ik... Ben je aan jezelf verplicht. Toch?SunshineCompany schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:20:
Even tussen neus en lippen door; Canadian Solar inkoop is 0,04 EUR duurder geworden (voor mij).
Kyocera:
[afbeelding]
Suntech All Black:
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.