Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.563 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 22:29:
Wat betreft het pijpjes verhaal.
Pijpje centrale afzuiging gaat nu door de zij-muur middels een flexibele buis afgedekt met een rooster dus daar ben ik van verlost.
Voor ontluchtingspijpjes kun je onderstaand model gebruiken.
Daar kunnen de zonnepanelen in principe overheen gelegd worden, er zit immers een centimeter of 10 tussen dakpannen en onderkant panelen.

[afbeelding]
Ja dat had jij heel goed bekeken en ook hier is er wel wat mogelijk.

Zonnepanelen zo hoog mogelijk op het dak, werkt altijd beter met lange schaduwen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mee eens, ik heb 1 dakpan ruimte tussen bovenkant panelen en nok, dit om een zogenaamd vlieger effect te voorkomen bij harde wind.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Keuzes, keuzes....

Over optimizers. Tigo werkt ongetwijfeld heel goed, goeie marketing, maar ervaringscijfers zijn -althans voor mij- lastig te vinden. Waar ik het meest tegenaan hik bij Tigo is het feit dat je een abbo neemt op hun software waarmee je je de opbrengsten kan bijhouden. Dat abbootje is bepaald niet gratis en ik gruwel van abbo's.

Een mogelijk alternatief is Poweredge. Deze optimizers werken alleen maar samen met Poweredge inverters, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Volgens mij maken ze prima inverters. Voordeel: hun software/gebruiksplatform is gratis.

Gezien de schaduwen op ons dak ben ik wel in voor een optimizer systeem. Ik vind het echter wel heel belangrijk dat ik zelf eigenaar blijf van de verzamelde gegevens en dat ik vrij ben om die gratis te bewerken. Microinverters vind ik duur en gaan m.i. niet lekker werken als het wat warmer wordt.

Zijn er meer alternatieven? Aurora heeft ook wel iets, maar die laat zich alleen via USB monitoren. Het lijkt me nou weer lastig om die aan te sluiten op mijn Synology die 2 verdiepingen lager staat. Hoewel...Ik heb nog een Linksys E3000 routertje over waarvan ik de USB zou kunnen gebruiken.

Ik sta open voor andere ideeën.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
ach hansdegit waarom doe je toch zo moeilijk met die dingen.
pak toch gewoon een aeg omvormer.
de protect pv 4600 die heeft 3 mppt's
1 voor alles boven de dakkapellen.
1 voor op de dakkapellen.
1 voor onder de dakkapellen.
hoezo schaduw probleem.
en volgens mij staat er ook nog 1 op maktplaats. niet te duur.
wel effe een 4mm kabel trekken van de meterkast naar omvormer

(geen idee of het iets is die omvormer, maar specs zien er niet slecht uit.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 09-02-2012 23:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betreft overdag in de plus en s'nachts in de min

dank voor de opmerkingen en aanbevelingen

als er een leverancier is die het 1op1 wegstreep ben ik al lang blij.
met zo'n vorstperiode gaat het hard met elektrisch vloerverwarming

hier het antwoordt van greenchoice
(frappant blijft dat met digitale meter men kan optellen en aftrekken maar met een draaischijfmeter niet!!)

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij kunnen u als volgt berichten.

Als u een elektrameter heeft met dubbeltarief, dan wordt zowel het verbruik als de teruglevering in de betreffende bij het betreffende telwerk geregistreerd. Het is niet mogelijk dit onderling met elkaar te verrekenen. Indien u een digitale meter heeft met teruglevertelwerken, dan is dit geen enkel probleem. Uw teruglevering wordt gesaldeerd met uw verbruik, uw ‘overschot’ wordt vergoed tegen het leveringstarief. Als u een analoge draaischijfmeter heeft, dan hanteren wij een margeregel, waarbij we (niet elk jaar) een negatief verbruik bij u in rekening kunnen brengen. Meer informatie over salderen en terugleveren vindt u op http://www.greenchoice.nl...kken/met-zon/zonnepanelen en http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Speksteenkachel schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 22:29:
[...]
Wat betreft het pijpjes verhaal.
Pijpje centrale afzuiging gaat nu door de zij-muur middels een flexibele buis afgedekt met een rooster dus daar ben ik van verlost.
Voor ontluchtingspijpjes kun je onderstaand model gebruiken.
Daar kunnen de zonnepanelen in principe overheen gelegd worden, er zit immers een centimeter of 10 tussen dakpannen en onderkant panelen.

[afbeelding]
Zou zo'n pan met geintegreerd minipijpje ook werken met douche-afzuiging? Er gaat toch iets condenseren, lijkt me.

@migjes
Moeilijk is my middle name....Hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik heb. Ik wil het gewoon in één keer helemaal goed doen. Gaat niet lukken natuurlijk, maar een poging moet je toch zeker wagen.

Kabels liggen er al (5x 2,5mm2 VD), aardlekautomaat 20A is ook al geplaatst. Ik ben er helemaal klaar voor, qua infra dan.

[ Voor 19% gewijzigd door hansdegit op 10-02-2012 09:28 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 22:16:
@ opbrengst bij evenaar en opbrengst op noordpool:

volgens mij levert de zon op aarde 1000 W/m2
door invloed van dampkring misschien dat in de ruimte 13xx W/m2 gerekend wordt?

het is ook een mooi getal, en ALS dat het maximale vermogen van de zon is, dan zou je kunnen zeggen dat dat enige relatie heeft met het bepalen van hoeveel Wp een paneel oplevert, door er een lamp op te zetten die 1000 W levert per m2.
Yes, het piekvermogen van het paneel zal niet veel anders zijn dan hier in de zomer. De max instraling zal iets verschillen (hoger zijn) omdat er minder 'air mass' tussen de aarde en zon als deze midden boven de evenaar staat. Terwijl die bij ons nooit recht boven onze knar staat, en dus een langere weg door de lucht moet afleggen (met de nodige absorptie e.d.). Echter, de temperatuur is ook een stuk hoger, en dus de cel temperatuur. Dat weegt waarschijnlijk op tegen de iets grotere max instraling.

Air Mass (AM) is om aan te geven hoeveel 'air mass' er tussen de zon en de aarde zit. AM0 is in de ruimte, dus 0 air mass, en komt overeen met 5800K blackbody radiation, en ongeveer 1360 W/m2. AM1 is recht boven je knar op de evenaar, en komt overeen met 1040W, en AM1.5 (ongeveer op onze noorderbreedte) komt overeen met 930 W/m2. Ze rekenenen met 1000W/m2 omdat het een standaard is (stc, standard test conditions).
Wikipedia: Air mass (solar energy)
hansdegit schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:23:
[...]
@migjes
Moeilijk is my middle name....Hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik heb. Ik wil het gewoon in één keer helemaal goed doen. Gaat niet lukken natuurlijk, maar een poging moet je toch zeker wagen.

Kabels liggen er al (5x 2,5mm2 VD), aardlekautomaat 20A is ook al geplaatst. Ik ben er helemaal klaar voor, qua infra dan.
Maar het is natuurlijk de vraag of het (veel) duurdere systeem van allemaal apart mppt's opweegt tegen de opbrengst. Ik denk dat het voorstel van migjes een goede is, de 3 mppt, en je bespaart zo >€1000 op die manier. Dat verdien je niet zo snel terug met die paar % winst door schaduw.

Ik heb ook iets last van het schoorsteenpijpje van de buurman, maar na simulaties heb ik afgeschat dat het niet meer dan enkele % kan zijn aan opbrengstverlies (in zomer sowieso geen last van). Ik neem dus waarschijnlijk gewoon een SMA 1200 met optitrack, i.p.v. mijn eerdere idee van veel duurdere micro-inverters van Enecsys. Het verschil is zeker 400 euro, en dat verdien ik hoogst waarschijnlijk nooit terug in die paar % hogere opbrengst.

[ Voor 29% gewijzigd door Bartjuh op 10-02-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

upje schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:03:
Ik zie dat een aantal mensen wat aan het rondmailen zijn voor offertes. Dat lijkt mij ook wel wat, maar ik vraag mij af in hoeverre het voor een leverancier mogelijk is om een redelijk accurate offerte te maken zonder bij de klant thuis geweest te zijn?

De installatiekosten (die voor een redelijk gedeelte de totaalprijs bepalen) zijn lijkt mij afhankelijk van de situatie ter plekke, zoals bijvoorbeeld de plek waar de zonnepanelen moeten komen, de situatie in de meterkast, of het aantal panelen wat de klant heeft bedacht wel past op het dak (of net niet!) enzovoort.

Of zijn de offertes in de trant van tussen de x en de y duizend euro?
Haak hier even graag op in: het viel mij ook op dat er vrij snel prijzen werden genoemd, terwijl ik zelf niet eens goed weet hoe het zit qua afmetingen (omdat er een dakkapel naar mijn mening vreselijk PV-unfriendly op mijn dak geprakt staat :P ) en dus niet 100% zeker kan aangeven of het wel gaat passen omdat ik niet het dak op kan om vanalles te bekijken en meten.

Echter nu ik met een aantal wat langer aan de mail ben, komen de eerst verzoekjes tot meten (zaken waar ik wel bij kan) en de afspraken thuis al tot stand ;) Qua TVT..tsja, ik heb geen idee hoe lang we nog in deze woning blijven. Met de huizenmarkt is het niet zo verstandig om binnen 10 jaar weg te gaan, maar om daardoor maar geen PV panelen te leggen en alles te bewaren voor woning 2.
In het "ergste" geval schroef je ze van je dak en neem je ze mee naar de nieuwe woning ofzo :P
Wordt wel een puntje voor die woning dan: zuiddak graag :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Zou zo'n pan met geintegreerd minipijpje ook werken met douche-afzuiging? Er gaat toch iets condenseren, lijkt me.

@migjes

zoon minipijpje is geen probleem.

op markt plaats staat een aeg 4600 voor 1000 euro.
kabels en automaat zijn al goed.
dan moet je nog wel effen rekenen maar een schatting geeft mij dat je ongeveer voor 5000Wp der op kwijt kunt.
als je genoeg dak ruimte hebt en kunt balanceren tussen de mppt's.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
Hierbij een vraag aan de experts.
Mijn ouders hebben nieuwbouw plannen. Nu hebben ze hierbij plannen om zonnepanelen toe te gaan passen. Deze zouden dan op een garage/schuur komen te liggen pal op het zuiden zonder noemenswaardige schaduw problemen. Via dit forum kwam ik op marktplaats sharp panelen tegen voor een aantrekkelijke prijs.
Het gaat om het volgende type: Sharp NDR 245 A5 (voor ca 0,90 wp exclusief btw)

Nu zijn we ons aan het oriënteren voor een omvormer voor circa 16 van bovengenoemde panelen.
Hiermee komen we dan op 16*245=3920wp waarmee we toch rond de 3500kWh moeten kunnen komen op jaarbasis, genoeg voor ons.
De oriëntatie en de schaduwsituatie is voor alle panelen vergelijkbaar, dus ik denk maar 1 tracker nodig te hebben. Welke van onderstaande omvormers zouden jullie aanraden, of zijn er nog omvormers met een betere prijs/kwaliteit verhouding?

- Solivia SI 3.3 via ebay voor ca 570 euro exlusief verzendkosten
- SunMaster XS4300 (prijs mij nog onbekend)
- Fronius IG TL 4.0 voor ca 1400 via ebay
- ZM Solar TLS-4000 voor ca 1200 euro gevonden
- AEG Protect PV 4600 (nog geen prijs voor gevonden, wel 3 trackers)
- SMA SB 4000 TL-21 prijs ca 1700 euro via ebay.
- Meerdere kleinere omvormers

Als ik bovenstaand lijstje bekijk komt de Solivia SI 3.3 prijstechnisch wel erg goed naar boven.
Of zie ik een addertje onder het gras over het hoofd?

Graag hoor ik op of aanmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Met de Solivia 3.3 is je omvormer best wel ondergedimensioneerd, waardoor je wat piekopbrengsten kan mislopen al zal dit niet veel zijn.

De omvormer is geschikt tot 4000 Wp, dus 16 stuks zou net willen. Als je ze in 2 strings aansluit, vallen de panelen ook mooi in het MPP spanningsbereik. Verder is een voordeel dat je de Solivia kan afzekeren met een 16A automaat. Voor de overige omvormers (ook de kostal Piko 4.2 zou kunnen) hebben of 3 fases nodig of 20/25A 1 fase. Of dit mogelijk is, hangt af van je hoofdaansluiting (denk aan selectiviteit).

De SMA SB4000 TL heeft een hogere efficientie en geen piekverliezen, maar deze moet je 25A 1 fase afzekeren en is duurder. Twee stuks SMA SB 2000 HF zou ook kunnen als je onder de 16A per groep wilt blijven.

Edit: Ik zie trouwens dat de Fronius een nog hogere efficiëntie heeft en die heeft een maximale output van 17,4A, dus hoeft 'maar' met 20A te worden afgezekerd. Met alle panelen in 1 string zit je mooi hoog in de MPP range, waardoor de omvormer al vroeg kan opstarten.

Edit2: Wat mij betreft de beste optie: De Stecagrid 3600. Euro-efficientie van 98,1% en af te zekeren met 16A. Vmp (491,2) en Voc (596,8) van 16 panelen in 1 string vallen prima in de MPP range van 350...700V.

[ Voor 35% gewijzigd door antonboonstra op 10-02-2012 13:45 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Bedankt voor het meedenken.
Eventueel is het ook een optie om met bijv 15 of 17 panelen aan de slag te gaan als dit beter uitkomt.
Wel moeten we kijken hoe dat op het dakvlak gaat passen.

Aangezien alles nieuwbouw word is er van alles mogelijk mbt kabels en zekeringen. Al is de SMA SB4000 TL dan waarschijnlijk niet de beste optie. Twee omvormers zie ik weinig voordeel in, het word daardoor volgens mij alleen maar duurder. Overigens zou een drie fase omvormer mijn voorkeur hebben, al weet ik eerlijk gezegd niet helemaal waarom ;)

Ik neig nog steeds naar de Solivia ivm de prijs, alleen kan ik daarvan de kwaliteit niet goed inschatten.
Al heeft de Fronius IG TL 4.0 wel ingebouwde usb logging en een erg goed rendement, ik vind de meerprijs tov bovenstaander omvormer wel erg veel.

De Stecagrid 3600 is inderdaad een mooi ding! Maar wederom best prijzig in vergelijking met een solivia.
Dus als die volstaat eventueel met een paneel minder is dat wel een mooie optie denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 10-02-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Graag jullie mening over een offerte die ik kreeg voor een compleet PV systeem op mijn platte dak. De offerte is afkomstig van een gerenommeerd bedrijf.

Offerte
Piekvermogen: 1710 Wp
Panelen: Sharp ND-190R1S
Omvormer: SMA SB1700
Prijs: 3437 euro incl. BTW (dus 2,00 euro/Wp)
inclusief panelen, omvormer, bekabeling, profielen en ballast
exclusief aanpassing meterkast en plaatsing

Vragen die bij mij nog leven:
- Andere panelen zijn verhoudingsgewijs goedkoper bij dezelfde aanbieder (bijv. ND-R240-A5). Waarom worden deze niet aangeboden? Heeft het iets met minimale of MPP spanningsbereik te maken? Ik zou een grotere installatie ook niet erg vinden, hoor. Kan wel tot 2 kWp opschalen.
- De omvormer (SB1700) heeft geen denderende efficiëntie (92%). Welke andere omvormer met hogere efficiëntie raden jullie aan: “SB1600 TL”? “SB2000 HF30” ?
- De huidige hoekopstelling is 15 graden. Is dit niet te vlak?
- De monitoring vind ik belangrijk. Optioneel is een Sunny Webbox (wel duur!). Is er een andere optie (BlueTooth ofzow) om de data op je pc te krijgen? Ik wil eea ook publiceren op webpagina?
- Vanwege de langgerekte vorm van mijn huis en de schaduwwwerking van het huis van de buren bevinden de panelen zich aan de ene kant van het huis en de meterkast aan de andere kant. Het liefst zou ik de DC bekabeling langer maken en de omvormer in de schuur, dicht bij de meterkast hangen is hier een bezwaar tegen? Is het beter om de omvormer dicht bij de panelen te houden en lange AC-bekabeling te gebruiken?

Thanks ;)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kets_One schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:40:
Graag jullie mening over een offerte die ik kreeg voor een compleet PV systeem op mijn platte dak. De offerte is afkomstig van een gerenommeerd bedrijf.

Offerte
Piekvermogen: 1710 Wp
Panelen: Sharp ND-190R1S
Omvormer: SMA SB1700
Prijs: 3437 euro incl. BTW (dus 2,00 euro/Wp)
inclusief panelen, omvormer, bekabeling, profielen en ballast
exclusief aanpassing meterkast en plaatsing

Vragen die bij mij nog leven:
- Andere panelen zijn verhoudingsgewijs goedkoper bij dezelfde aanbieder (bijv. ND-R240-A5). Waarom worden deze niet aangeboden? Heeft het iets met minimale of MPP spanningsbereik te maken? Ik zou een grotere installatie ook niet erg vinden, hoor. Kan wel tot 2 kWp opschalen.
- De omvormer (SB1700) heeft geen denderende efficiëntie (92%). Welke andere omvormer met hogere efficiëntie raden jullie aan: “SB1600 TL”? “SB2000 HF30” ?
- De huidige hoekopstelling is 15 graden. Is dit niet te vlak?
- De monitoring vind ik belangrijk. Optioneel is een Sunny Webbox (wel duur!). Is er een andere optie (BlueTooth ofzow) om de data op je pc te krijgen? Ik wil eea ook publiceren op webpagina?
- Vanwege de langgerekte vorm van mijn huis en de schaduwwwerking van het huis van de buren bevinden de panelen zich aan de ene kant van het huis en de meterkast aan de andere kant. Het liefst zou ik de DC bekabeling langer maken en de omvormer in de schuur, dicht bij de meterkast hangen is hier een bezwaar tegen? Is het beter om de omvormer dicht bij de panelen te houden en lange AC-bekabeling te gebruiken?

Thanks ;)
15 graden kan prims maar hangt van de situatie af.
Sharp, omdat je zelf installeert kijk eens op marktplaats.
Ik zou 9 sharp 245 doen op een sma 2100. Als het past natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb vanochtend mijn zonnepanelen ijsvrij gemaakt, vooral op de onderste panelen ( 1x Gridfit, 2x Steca500 ) lag nog behoorlijk wat sneeuw en ijs.

Vanuit het dakraam met een telescooparm met een borstel heb ik ze schoon gemaakt. Ik ging van 700W naar 1.1kW. Na een half uur het laatste beetje eraf gehaald, dat was door het opwarmen van het paneel ook acht geworden. en HUP 1.2kW

* mkleinman blij :)

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/2012/10-2-2012.png Effect is heel goed te zien :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 09:57

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

Metroman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:50:
Heb gezocht maar niet gevonden, vraag voor de kenners.

Verschil in opbrengst tussen een 250Wp Blackline paneel of een 'gewoon paneel' mono in Nederland?

Dit zou zo zijn ivm temperatuur die hoger zou zijn?
Niemand die weet of de opbrengst van een black paneel beter, slechter of gelijk is aan een niet zwart paneel?
De argumentatie die ik zo hier en daar lees is teruggang van opbrengst door hoger temperatuur van het paneel.
Maar echt cijfers heb ik er niet over kunnen vinden.

Ik zit namelijk te denken aan black panelen op mijn huis vanwege de zwarte dakpannen die ik al heb.
Het oog wil ook wat, maar als mij dat zoveel % per jaar scheelt aan opbrengst boven op de iets hogere aanschaf prijs moet ik daar misschien toch maar van af zien. :?

Het plan zoals het er nu ligt, heb ook even met ketchup gespeeld, 20-21 panelen, ruimte overhouden voor later zonneboiler.

Heb nu een warmtepomp boiler, maar daar ben ik nog niet zo over te spreken, ook ivm stroomverbruik.

Afbeeldingslocatie: http://tinyurl.com/7uqax6t

Binnenkort de extra groep aan laten leggen en een stroom leiding naar boven. Wat nog een hele klus gaat worden. Er gaat een volledige 3 fasen naar boven, 5 draden.

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Metroman schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:56:
[...]
Niemand die weet of de opbrengst van een black paneel beter, slechter of gelijk is aan een niet zwart paneel?
Theoretisch zal een volledig zwart paneel inderdaad slechter presteren. Kijk in het datablad van het PV paneel. Hierin staan vaak de "Temperature Characteristics". Bij een Suntech paneel staat bijvoorbeeld:
Temperature Coefficient of Pmax: -0.45 %/°C

Dit betekent dat bij elke graad boven de STC temperatuur van 25°C het maximale vermogen met 0,45% naar beneden gaat. Het gaat hierbij om de celtemperatuur. In de zomer worden de zwarte cellen zo maar 50°C. Dit betekent bij een 190Wp paneel, dat het vermogen met 11,25% is gedaald naar 169Wp. Bij een volledig zwart paneel zal deze nog een paar graden warmer worden. Door deze temperatuureffecten is het maximaal geleverde vermogen in de lente (maart/april) vaak hoger dan in de zomermaanden, maar omdat de zomerdagen langer zijn, wordt er meestal toch meer opgebracht in deze maanden.

Ik denk eerlijk gezegd dat het vermogensverlies bij volledig zwarte panelen meevalt. Het grootste oppervlakte van de paneel bestaat namelijk al uit zwarte cellen.

Edit: Wel leuk om uit te rekenen. Tijdens een goeie zomerdag (27 juni 2011) produceerden mijn 3 panelen met een flash STC vermogen van 569 Wp, 450 W. Uitgaande van een Steca 500 efficiëntie van 95% kom ik op 474 W aan DC zijde. Dit is (474/569) 83,3% van het STC vermogen. Ik had dus 16,7% verlies door warmte. Mijn panelen hebben een temp.coefficient van 0,5% per °C, dus 16,7/0,5 = 33,5°C warmer dan 25°C (STC) = een geschatte celtemperatuur van ruim 58°C! Hier ga ik er gemakshalve vanuit dat er wel 1000W/m2 straling was...

[ Voor 29% gewijzigd door antonboonstra op 10-02-2012 16:29 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Net even op zolder geweest om af te lezen wat de sinds zondag aangebrachte verwarmingskabel rondom de CV-afvoer tot nu toe heeft verbruikt.

F*ck, ruim 22 kWh!!!! Morgenvroeg gaat daar een dikke mantel Armaflex omheen!!
Waarom niet meteen gedaan? Omdat 2 dagen in het vorige weekend op de knietjes rond de zolder kruipend bij 2-3 C enige pijntjes kan veroorzaken.

Het leven is een......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zou zo'n pan met geintegreerd minipijpje ook werken met douche-afzuiging?
Nee, zijn puur bedoeld ter ontluchting.
Centrale afzuiging gaat in mijn geval door de zijmuur (was vroeger ook zo'n vervelend pijpje op dak).
FEEST *O*

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-02-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:23:
Nee, zijn puur bedoeld ter ontluchting.
Centrale afzuiging gaat in mijn geval door de zijmuur (was vroeger ook zo'n vervelend pijpje op dak).
ik dacht eigenlijk dat het geen probleem zou zijn.
die douche ontluchting zijn meestal maar 100mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Zo vandaag al op de 8,3kwh productie dat is nu al mijn hoogste dag opbrengst sinds sinds 28okt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoog en laag tarief NUON

heden omgezet in continutarief de kWhmeter (draaischijf) blijft de standen worden met elkaar verrekend

ook als deze negatief zouden zijn " is mij verzekerd" ook zei telefoonmevrouw ik hoef me geen zorgen te maken dat er iets verkeerd gaat.

Dat is fijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

migjes schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:43:
ik dacht eigenlijk dat het geen probleem zou zijn.
die douche ontluchting zijn meestal maar 100mm.
Als ik hier bij ons in de wijk kijk worden er voor alle ontluchtingsaansluitingen die bolletjes gebruikt zoals eerder door mij gepost.
Hier zit in huis een 50mm buis aangekoppeld.
Voor de centrale afzuiging staan er overal van die pijpjes op dak, zal wel komen omdat er zo min mogelijk weerstand in moet zitten lijkt mij.
Diameter buis afzuiging in huis is ook veel groter ten opzichte van ontluchting.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:57:
hoog en laag tarief NUON
heden omgezet in continutarief de kWhmeter (draaischijf) blijft de standen worden met elkaar verrekend
ook als deze negatief zouden zijn " is mij verzekerd" ook zei telefoonmevrouw ik hoef me geen zorgen te maken dat er iets verkeerd gaat.
Dat is fijn om te weten.
Ik zal ook weer eens te rade gaan bij Greenchoice of ze zoiets hebben als continutarief.
Eerder hadden ze nog het standpunt dat de standen met elkaar verrekend werden.
Dat jojo beleid van die gasten begint me anders danig de keel uit te hangen :r

[ Voor 42% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-02-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:48
Vandaag was idd een goede dag met 37,85 KWh :) . Dinsdag was beter met 40,67 KWh *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:59:
[...]
Als ik hier bij ons in de wijk kijk worden er voor alle ontluchtingsaansluitingen die bolletjes gebruikt zoals eerder door mij gepost.
Hier zit in huis een 50mm buis aangekoppeld.
Voor de centrale afzuiging staan er overal van die pijpjes op dak, zal wel komen omdat er zo min mogelijk weerstand in moet zitten lijkt mij.
Diameter buis afzuiging in huis is ook veel groter ten opzichte van ontluchting.
oei is die buis maar 50mm.
ik dacht dat je ze ook had van 100mm.
100mm is genoeg voor een douch ontluchting.
125/150 voor de centrale ontluchting.

trouwens.
bij mij loopt de riool ontluchtings-buis gewoon tot net onder de pannen.
en daar gewoon een normale pan boven op.
der hoeft alleen maar een beetje lucht door als je de wc doortrekt. zodat de siflons in het huis niet leeg gezogen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 10-02-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij ons zit op de ontluchting zo'n speciale dakpan met zo'n bolletje waar de ontluchtingspijp op aangesloten zit.
Er komt een vieze stinklucht uit dus ik ben blij dat het niet onder maar boven de dakpannen uitkomt :)

Centrale afzuiging daar in tegen is best een forse buis die op een pijpje zat aangesloten.
Deze gaat nu door de zijmuur op zolder middels een flexibele buis afgedekt met een rooster.
Op deze manier kwam ons dak vrij voor panelen.

edit.
Mooi om te zien hoe de zon nu ondergaat.
http://wolken.buienradar.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-02-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Hier is de opbrengst nog steeds slecht, op de meeste panelen ligt nog een restant sneeuw, ik heb 1 set begin deze week schoon gekregen en die zorgt voor een beetje opbrengst. Het wordt tijd dat het gaat dooien :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik houd eigenlijk wel van schaatsen op natuur ijs, zou jammer zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijzonder...
het ac vermogen van de nieuwe omvormer, is nu al veel hoger dan het jaar ervoor, en de opbrengst ook,
mogelijk werkt mijn theorie goed, mijn eigen rekenwerk ook, en zijn alle progjes behalve genau van sma, bagger.
het resultaat is voor de kenners zichtbaar in mijn online grafieken.
er is nu al een piek geweest van 1989 Wac uit 1850Wp
http://van.wijk.net/pvt/redesign.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjwjmc
  • Laatst online: 13-09 16:51
migjes schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 17:10:
[...]

oei is die buis maar 50mm.
ik dacht dat je ze ook had van 100mm.
100mm is genoeg voor een douch ontluchting.
125/150 voor de centrale ontluchting.

trouwens.
bij mij loopt de riool ontluchtings-buis gewoon tot net onder de pannen.
en daar gewoon een normale pan boven op.
der hoeft alleen maar een beetje lucht door als je de wc doortrekt. zodat de siflons in het huis niet leeg gezogen worden.
Voor rioolontluchting is minimaal 75mm vereist.
Voor elke liter water heb je 4 liter lucht nodig om goed weg te spoelen. Zonder de syphons etc leeg te trekken.
Ontluchtingpijp gewoon onder de pannen is voor luie monteurs want zo krijg je condens onder de pannen met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:36:
bijzonder...
het ac vermogen van de nieuwe omvormer, is nu al veel hoger dan het jaar ervoor, en de opbrengst ook,
mogelijk werkt mijn theorie goed, mijn eigen rekenwerk ook, en zijn alle progjes behalve genau van sma, bagger.
;) Veel plezier

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:36:
bijzonder...
Mooi man. Toch heb ik blijkbaar iets gemist...Je hebt een nieuwe inverter? Merk, type?

@SolarEdge / Tigo:
Ik heb zojuist gebeld met Tigo in California en hen gevraagd naar hun competitive advantage... Welnu: Tigo claimt dat ze "less intrusive" zijn. Dat heb ik uitgelegd als: wanneer er geen schaduw wordt waargenomen, doet zo'n optimizer helegaar niks. In tegenstelling tot de optimizer van SolarEdge, die altijd iets doet met de uitgaande stroom en voltage. Die samenvatting werd bevestigd. Ik hoop maar dat ik de salesperson goed heb begrepen. Bovendien werkt Tigo met alle omvormers, waar SolarEdge Optimizers een twee-eenheid vormen met een SolarEdge inverter. Oké, met een soort van adapter kan SolarEdge ook met andere omvormers overweg.

Ik ga maandagavond nog even bellen met SolarEdge, even horen wat zij te vertellen hebben (de US sales person werkt van maandag t/m donderdag...)

Toch vind ik dat abbo voor Tigo heel storend. Voor installaties < 10kW kost dat USD 350,- voor 5 jaar. En daarna? Ik heb wel oren naar Tigo, maar dan zonder abbo. Heeft niks met centen te maken, maar met onafhankelijkheid.

@W.Wonderland: zin om een Tigo protocol te reverse-engineeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

... en dan vinden sommige lieden nog steeds dat zonnepanelen niet "sexy" zijn ...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/10feb2012_DSCF5883.jpg

7(8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat lijkt wel een D-cup op je display, in die zin heb je gelijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Sniff, Ik heb net de 5kWh niet gehaald vandaag

4,948kWh opwek, had ik mijn panelen maar 10 minuten eerder schoongemaakt *SNIF*

:)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wilde hierbij nog even melden, dat indien je een ferraris hebt hangen,
en je legt panelen neer, dat een lagere meterstand niet betekend dat je vanaf nu ook minder gaat betalen
ik ben vandaag wel in het gelijk gesteld, maar een dergelijke afrekening krijg je niet zomaar van tafel.

of je meterstanden digitaal wel gaan kloppen is ook nog maar de vraag,
feit is dat ik op 28-11 een eindafrekening kreeg, en 3 dagen later 3500 kWh had verbruikt, en of ik ook even 3737 m3 wilde afrekenen omdat de netbeheerder dat nodig vond. 2e eindafrekening ....
floep en weg is je geld, krijg het maar eens terug.
meterstanden die niet bestaan incasseren.
dit is nu mogelijk in ons landje.
de bank deed ook niets (wel vragen stellen als je komt storten, maar nu niet)

uiteraard moest de ferraris weg, dus dan meteen de slimme meter maar, ik wilde wel een pilot. ~ahum~
positief blijven zeg maar.
helaas is die niet in staat teruglevering slim te behandelen, dus nu blijft de oude gewoon hangen.
tevens is mijn schijfje binnen 1 uur afgekeurd en goedgekeurd vanaf een buro.
zodra je aangeeft welke slimme meter je wilt, komt de prijs op tafel,
maar als je meter stuk is verklaard dan is ie dus gratis !
maar dan is snel je ferraris weer heel.

be warned.
het was een hel van 1,5 week.

verder is natuurlijk al het geld bij een gezin van de rekening raggen volstrekt bezopen,
zonder waarschuwing of wat dan ook.
omdat banken en netbeheerder vuil spel aan het spelen zijn, raad ik dan ook mijn tip aan :
houd 1000 euro cash thuis, dan kan je brood kopen, ik had het in huis omdat banken vaker storen dan je lief is, nu heb ik het met een dubbele reden, je energieleverancier en bank dus

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 22:51 . Reden: als opwekker opgewekt blijven word steeds moeilijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Greenchoice verrekend ook al niet meer tussen laag en hoogtarief. (Ze kunnen het in een keer niet meer :? )
Je krijgt niet eens bericht terwijl ze weten dat je zonnepanelen hebt.
Moet je hier op het forum toevallig lezen.

@Eric,
Dus als ik het goed begrijp wilde de bank het ten onrechte afgeschreven bedrag niet terug storten?
Advies in de toekomst automatische incasso van het voorschotbedrag stop laten zetten en in het gevolg met de hand overboeken.

[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-02-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:57:
Greenchoice verrekend ook al niet meer tussen laag en hoogtarief. (Ze kunnen het in een keer niet meer :? )
Je krijgt niet eens bericht terwijl ze weten dat je zonnepanelen hebt.
Moet je hier op het forum toevallig lezen.
Tja, het heet na een paar boetes waarvan de ergste 7,2 miljoen wegbrandde van de GC account tegenwoordig waarschijnlijk Neogreenchoice, nu "het bestuur" weg moest.

Kan Eneco dat "pareltje" na de krenten uit de pap van de Econcern holding te hebben gevist, en Oxxio voor een prikkie van Centrica in de schoot geworpen te hebben gekregen, ook eindelijk "hun" GC (30% "aandeel") naar binnen gaan schrokken als er nog een mega-incident bovenop komt... ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar waarom wordt er niet gewoon nog verrekend?
Komt niet echt klantvriendelijk over, helemaal zo zonder een mail hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Greenchoice.
Op hun website bij klantenervaringen niks dan goed, maar wat ik zag bij Eric-pvt gingen mijn haren van overeind staan. :o Zelf ben ik ook niet zo tevreden met Greenchoice. Ze denken daar dat ik een bank ben die hun geld moet lenen tegen 0% rente terwijl ik 4000kWh overschot heb. |:(
Ook hun zo gepromote volledige stroomprijs uit betaald krijgen tot 5000kWh en daarboven 9 cent per kWh was als sneeuw voor de zon verdwenen toen ik vorig jaar mei een eindafrekening kreeg. Nu mag je blij zijn als je nog de kale stroomprijs krijgt. ;(

Mocht iemand nog Greenchoice adviseren zoals Sunshine aan zijn klanten vergeet dan niet deze belangrijke regel erbij te vermelden wat nu voortaan op de website staat van Greenchoice.

Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.

Mocht iemand een andere leverancier kennen die goed betaald voor overschotten en nette saldering toepast (zonder dat ik voor bank moet spelen) laat het even weten.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gedoe zeg met dat salderen. Als je als consument met panelen zo slecht wordt beschermd dan wordt het steeds minder aantrekkelijk in Nederland om panelen te kopen. Het blijft stuitend om te zien hoe de oude industrieën beschermd worden en hoe nieuwe, concurrerende ontwikkelingen al decennia lang de kop in worden gedrukt.

Het is ook belachelijk dat er een limiet zit aan het salderen van een overschot want iedere kWh die je als consument levert hoeft de energiemaatschappij niet elders te kopen/produceren. Oftewel als ze boven een bepaalde hoeveelheid kWh overproductie niet vergoeden dan is dat pure diefstal. Volgens mij zal een rechter daar ook niet anders over oordelen.
zonnigtype schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:11:
... en dan vinden sommige lieden nog steeds dat zonnepanelen niet "sexy" zijn ...

[afbeelding]

7(8)7
De 'tepel' ligt overigens praktisch op 1 uur. :P Daaruit blijkt nogmaals dat de klok in Nederland bijna een uur te laat staat ingesteld en dat de Engelse tijd beter zou passen. En dan gaat binnenkort ook de klok nog 's een uur vooruit. Hoezo jezelf voor de gek houden. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2012 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
SolarKing schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 02:50:
Mocht iemand een andere leverancier kennen die goed betaald voor overschotten en nette saldering toepast (zonder dat ik voor bank moet spelen) laat het even weten.
Ik weet er wel een maar ik durf het hier bijna niet te noemen :P
atoomstroom
Disclamer: Ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee, maar overweeg dit wel nu greenchoice hun beleid heeft aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
janjwjmc schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:37:
[...]

Voor rioolontluchting is minimaal 75mm vereist.
Voor elke liter water heb je 4 liter lucht nodig om goed weg te spoelen. Zonder de syphons etc leeg te trekken.
Ontluchtingpijp gewoon onder de pannen is voor luie monteurs want zo krijg je condens onder de pannen met alle gevolgen van dien.
ha die janjwjmc
welke regel is het eigenlijk voor de ontluchting pijp.
ik kon hem niet vinden.
vandaar dat ik niks over die maat zei.

het was geen luie monteur bij mij.
het hoort in het "design" van het huis.
wel last van condens maar dat levert met mijn isolatie systeem van het dak geen problemen op.
maar je kunt het wel zien op koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen aanvallen zonder bewijs is niet nodig.
lithoijen schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 07:33:
[...]

Ik weet er wel een maar ik durf het hier bijna niet te noemen :P
atoomstroom
Disclamer: Ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee, maar overweeg dit wel nu greenchoice hun beleid heeft aangepast.
Niet vloeken in de kerk. Atoomstroom is niet duurzaam. Je kan ook Anode eens proberen. Die regelt het complete zelflevermodel van de Windvogel.

[ Voor 72% gewijzigd door Sprite_tm op 11-02-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
2Dutch schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:51:
Wordt wel een puntje voor die woning dan: zuiddak graag :+
Helemaal niet, ik wil een oost en west dak. Heb je 2x zoveel vierkante meters. Twee keer 85% van zuid is 170% van zuid. Oftewel genoeg ruimte voor een zonneboiler met cv ondersteuning en eigen opwek voor een warmtepomp en elektrische auto.

@ Metroman:
Vanwaar denk je dat je warmtepomp boiler ongunstig is voor je energierekening? Hij zal veel stroom verbruiken inderdaad, maar je cv ketel verstookt anders gas. Heb je cijfers?

[ Voor 20% gewijzigd door SpiceWorm op 11-02-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
spiceworm
over een jaartje of wat kan ik je meer vertellen oven een oost west dak.
1ste set panelen komen er aan voor mijn dak.

(als een ander er iets over kan vertellen vind ik dat ook leuk natuurlijk.)

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 11-02-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
@migjes: zie mkleinman en bij mezelf oozo dak-> 2400 KWH uit 2880 WP in het eerste jaar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Migjes/Bartjuh en alle anderen die het beste met me voorhebben:

Ik heb nog even zitten spelen met Sketchup; ik kan de schaduw van de dakkapellen niet negeren, ook als ik de onderste 8 panelen op een aparte string van die AEG zou zetten (mooi apparaat overigens!). Pas rond het middaguur zou de onderste string beginnen te leveren (ook in juni).

Stel je nou eens voor dat die optimizers een extraatje van 10% opbrengen...Da's volgens mij een conservatieve schatting. Een andere conservatieve schatting is dat de array 4MWh per jaar in het laatje brengt.

Om met Eric-PVT te spreken: wat kost het om het niet te doen?

edit: van een rug kan je ook weer 4 paneeltjes kopen, voor op de aanbouw, bijvoorbeeld....

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 11-02-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Effe nieuwsgierig: wanneer wordt een dak op het noorden interessant genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 11:24:
Effe nieuwsgierig: wanneer wordt een dak op het noorden interessant genoeg?
Vanuit duurzaamheidsoogpunt zou ik het nooit doen. Een schaduwloos systeem op het zuiden verdient zich energetisch volgens mij in zo'n 2 a 3 jaar terug. Hetzelfde systeem op het noorden doet daar misschien wel 6 a 7 jaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hansdegit schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:56:
[...]
@SolarEdge / Tigo:
Ik heb zojuist gebeld met Tigo in California en hen gevraagd naar hun competitive advantage... Welnu: Tigo claimt dat ze "less intrusive" zijn. Dat heb ik uitgelegd als: wanneer er geen schaduw wordt waargenomen, doet zo'n optimizer helegaar niks. In tegenstelling tot de optimizer van SolarEdge, die altijd iets doet met de uitgaande stroom en voltage. Die samenvatting werd bevestigd. Ik hoop maar dat ik de salesperson goed heb begrepen. Bovendien werkt Tigo met alle omvormers, waar SolarEdge Optimizers een twee-eenheid vormen met een SolarEdge inverter. Oké, met een soort van adapter kan SolarEdge ook met andere omvormers overweg.

Ik ga maandagavond nog even bellen met SolarEdge, even horen wat zij te vertellen hebben (de US sales person werkt van maandag t/m donderdag...)

Toch vind ik dat abbo voor Tigo heel storend. Voor installaties < 10kW kost dat USD 350,- voor 5 jaar. En daarna? Ik heb wel oren naar Tigo, maar dan zonder abbo. Heeft niks met centen te maken, maar met onafhankelijkheid.

@W.Wonderland: zin om een Tigo protocol te reverse-engineeren?
Ik ben op dit moment bezig om Tigo prijzen via de Nederlandse importeur los te peuteren.
Ook ga ik maandag met de fabrikant van de APtronic INV-350 bellen.
De module's zijn voor mij interessant omdat je geen aparte omvormer nodig hebt.
Maar voor de prijs zitten ik toch te denken aan de Tigo.Maar ik wil ze ook zelf uitlezen en niet afhankelijk zijn van de software van de fabrikant.

[ Voor 1% gewijzigd door Mike70 op 11-02-2012 12:58 . Reden: Linkje toegevoegd. ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
We hebben eigenlijk een handige vogel nodig die in staat is om het Tigo protocol te ontcijferen. Ik weet dat de data gecomprimeerd verzonden wordt. Weten wij veel, misschien draait die management box wel een linux variant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 10:12:
spiceworm
over een jaartje of wat kan ik je meer vertellen oven een oost west dak.
1ste set panelen komen er aan voor mijn dak.

(als een ander er iets over kan vertellen vind ik dat ook leuk natuurlijk.)
Waarschijnlijk werkt dat zeer goed met een oost/west opstelling als ik kijk
naar deze duitse installatie http://solarlog-home.de/srsolar01/ vlak bij de
nederlandse grens in Bocholt, zit toch ook in de 900 KWh/KWp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 11:23:
@Migjes/Bartjuh en alle anderen die het beste met me voorhebben:

Ik heb nog even zitten spelen met Sketchup; ik kan de schaduw van de dakkapellen niet negeren, ook als ik de onderste 8 panelen op een aparte string van die AEG zou zetten (mooi apparaat overigens!). Pas rond het middaguur zou de onderste string beginnen te leveren (ook in juni).

Stel je nou eens voor dat die optimizers een extraatje van 10% opbrengen...Da's volgens mij een conservatieve schatting. Een andere conservatieve schatting is dat de array 4MWh per jaar in het laatje brengt.

Om met Eric-PVT te spreken: wat kost het om het niet te doen?

edit: van een rug kan je ook weer 4 paneeltjes kopen, voor op de aanbouw, bijvoorbeeld....
ik zal straks effe kijken.
maar kom net van het knotten der wilgen af.
en heb het nog koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hansdegit schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:09:
We hebben eigenlijk een handige vogel nodig die in staat is om het Tigo protocol te ontcijferen. Ik weet dat de data gecomprimeerd verzonden wordt. Weten wij veel, misschien draait die management box wel een linux variant...
Hmm data loopt via ethernet.
Dat kon wel eens moeilijker worden dan via RS232 of USB.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@hansdegit.
post je plaatje van je huis en panelen nog eens.
en nummer de panelen effe (dat communiceert makkelijker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Over de salderings-dicussie:

Voor zover ik uit de reacties begrijp wordt er moeilijk gedaan over het salderen bij het laagtarief van een dubbeltariefmeter. Waarom laten we niet allemaal enkeltariefmeters installeren dan? Als dit geen soelaas biedt, dan denk ik er over om maar een klein setje neer te zetten de het equivalent van mijn consumptie in hoogtarief opwekt... :(

[ Voor 22% gewijzigd door Kets_One op 11-02-2012 15:01 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

hansdegit schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:52:
NEEEEEEEEEEEEEEEE. Komt ie nu mee.....
Voor de tweakers met meer Rhino3D dan google-sketchup ervaring: in Rhino3D zit een animatie functie waar de locatie, Noord richting, datum en start/end tijd ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@oost west eigen dak is het best.

ik heb mooie dagen gepakt van uit een willekeurige zomer maand.
en daar een index opgemaakt zodat ze te vergelijken waren.
en cijfers vermenigvuldigt naar wat ik van plan ben.

west = mkleinman
oost = mkleinman
combi = oost en west bij elkaar opgeteld.
anton vol = zelfde aantal panelen op zuid.
anton half = de helft van de panelen op zuid.

(nu begreep ik dat oost erg laag op het dak zat en wat schaduw probleempjes had.)

dat gaf mij deze grafiek.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwest.jpg
het was mij duidelijk uit deze grafiek dat als je een 3000Wp omvormer hebt met 2 mppt's.
je 2000Wp op oost kunt hangen en 2000Wp op west.
en dat dat waarschijnlijk net goed zou gaan.

nu haal ik geen 2x 2000Wp maar ik heb 9x 190Wp(1710Wp) besteld voor 1 string.
volgend jaar de volgende string eerst eens experimenteren met 1 string.

ik onderschrijf de stelling van spiceworm niet, want je hebt wel meer dak maar ook meer panelen nodig.
dus kosten zijn een stuk hoger en opbrengst is per kWh/kWp is lager.
het grootste voordeel is dat het systeem erg vroeg begind en pas erg laat gaat slapen.
maar panelen zijn best goedkoop op het moment en omvormers duur.
dus ik ga er gewoon voor en we zullen wel zien.

als iemand betere vergelijk setjes weet dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:16:
@hansdegit.
post je plaatje van je huis en panelen nog eens.
en nummer de panelen effe (dat communiceert makkelijker.)
Twijfels, twijfels... Ik zit nu even te kijken naar de live opbrengst bij Eric-PVT, pal west. Tsja, dat liegt er niet om, zo zonder optimizers. Dus nu heb ik het standpunt dat ik voor de AEG ga. Maar dat kan over een half uur weer anders zijn....

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/seringenhof39.PNG

Sjongejonge, lekker zichtbaar die nummers...Nou ja bovenste rij (van links naar rechts): 1 t/m 6, op dakkapellen 7 t/m 10, het remi paneeltje is dan nr 11, onder de dakkapellen nrs 12 t/m 18

[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 11-02-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:21:
[...]
Twijfels, twijfels... Ik zit nu even te kijken naar de live opbrengst bij Eric-PVT, pal west. Tsja, dat liegt er niet om, zo zonder optimezers.

[afbeelding]
Die bovenste rij vangt nooit schaduw? Dan hoef je daar ook geen optimizers te gebruiken toch? (in het geval van Tigo optimizers..) Alsmede de panelen op het dakkapel. Misschien kan je daar een Stecagrid 2000+ gebruiken, met 2 mppt (1 voor bovenste rij, 1 voor dakkapel). En dan voor de onderste rij panelen gewoon een paar Steca 500's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Verplaats je zonnecollectoren naar de dakkapel. Dan heb je bovenin een mooie schaduwvrije zone. Staat ook fraaier.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kets_One schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 14:19:
Over de salderings-dicussie:

Voor zover ik uit de reacties begrijp wordt er moeilijk gedaan over het salderen bij het laagtarief van een dubbeltariefmeter. Waarom laten we niet allemaal enkeltariefmeters installeren dan? Als dit geen soelaas biedt, dan denk ik er over om maar een klein setje neer te zetten de het equivalent van mijn consumptie in hoogtarief opwekt... :(
Ik snap het probleem niet.
Ik heb een enkel tarief contract en een dubbeltarief meter. Dat gaat prima.
Verrekenen 1 op 1.
Als ik in het dubbel tarief zou zitten. Wat is dan het probleem? 5/7 van de productie is in dagtarief.
Als er een overschot is op het dagtarief wordt het verrekend met het nachttarief.

Dubbeltarief is toch al zo goed als onzinnig, verschillen zijn heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Vraagje: Stel je hebt een plat dak waarop een zonnepaneel op zo'n schuin frame gemonteerd is.
Is het dan niet de moeite waard om dat op een draaiplateau te zetten en met een 1W-motor aan te drijven zodat het zonnepaneel optimaal van de zon kan profiteren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het is al gouw goedkoper om panelen alle windrichtingen(oost,west,zuid) te installeren als een tracker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 09:57

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

@spiceworm

Die warmtepomp boiler van mij verbruikt nu ongeveer 1000kWh per jaar. Daar staat wel tegenover dat ik natuurlijk voor het douchen minder gas gebruik. (boiler 150 liter)

Zover ik er nu zicht op heb, verbruik ik zonder verwarming ongeveer 0.2 kuub gas per dag. Ik heb een moderne Nefit boven hangen, dus vermoed dat dat extra douche water verwarming is. Ik in het bijzonder ben wat douchen betreft niet echt groen. mea maxima culpa.

Op zich werkt hij wel ok denk ik, maar het ding hangt bij mij op zolder en maakt een boel lawaai (klinkt als een koelkast) en heb er al een tweetal keer een monteur bijgehad omdat hij het niet deed. Maar goed nu al een maandje of 4 doet hij het vlekkeloos.

Ik denk dat het verbruik van die pomp (1000kWh) lager moet kunnen door bijvoorbeeld een zonneboiler erbij te hangen. (Boiler 300 liter, 2 spiraal ofzo) Zon op het dak, douchen op de zon. Geen zon / niet warm genoeg, warmtepomp. Maar goed ik zit wat dat betreft nog in de bestudeer fase kosten/baten op lange termijn.

Eerst de PV, ruimte vrijhouden voor de zonneboiler.

@antonboonstra
antonboonstra schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:57:
[...]

Edit: Wel leuk om uit te rekenen. Tijdens een goeie zomerdag (27 juni 2011) produceerden mijn 3 panelen met een flash STC vermogen van 569 Wp, 450 W. Uitgaande van een Steca 500 efficiëntie van 95% kom ik op 474 W aan DC zijde. Dit is (474/569) 83,3% van het STC vermogen. Ik had dus 16,7% verlies door warmte. Mijn panelen hebben een temp.coefficient van 0,5% per °C, dus 16,7/0,5 = 33,5°C warmer dan 25°C (STC) = een geschatte celtemperatuur van ruim 58°C! Hier ga ik er gemakshalve vanuit dat er wel 1000W/m2 straling was...
Dat is een leuke berekening, maar de correctie van helling en uitrichting daar geen verlies?
Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat een boel panelen ongeveer dezelfde waarden hebben op dat vlak.

rond -0.45 %/C een zwart of niet, positieve uitschieter daarin de Sanyo HIT panelen -0.3 %/C

uiteindelijk zal het verschil tussen een blauw of een zwart paneel wel zijn het reflectie verschil, wat de absorbtie weer bepaalt van het zonlicht wat omgezet wordt in warmte en energie. De nominale (optimale?) werkingstemperatuur van de panelen lijkt ook ongeveer bij allemaal rond de NOCT 45-48 graden te liggen (volgens de specs).

Maar goed ik ben geen expert en lees maar wat, misschien zit ik er dik naast. Lees me suf en elke keer kom ik weer nieuw spul tegen.

Moeilijkste is ook wel het lezen van al die specs op de datasheets van elk paneel. Misschien leuk als een expert die even vertaald wat dat allemaal betekend op de openingspost? Vmp = Volt maximum power point, Imp = current maximum power point? en wat je daar uit kunt afleiden? ;) Of is daar ergens een wiki van?

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
migjes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:05:
@oost west eigen dak is het best.
Eigen dak wint sowieso. Maar als ik een nieuwe mag uitzoeken weet ik het wel.
ik heb mooie dagen gepakt van uit een willekeurige zomer maand.
Leuke grafiek!
het was mij duidelijk uit deze grafiek dat als je een 3000Wp omvormer hebt met 2 mppt's.
je 2000Wp op oost kunt hangen en 2000Wp op west.
Ik lees uit de grafiek dat het maximale vermogen niet boven de 2000 watt komt (gemiddeld over de door jou gekozen zonnige dagen), kun je zelfs dan niet stellen dat je dc vermogen niet meer dan 2000 watt is? Misschien voor de zekerheid de super zonnige dagen even los bekijken. Desnoods een 2200 ~ 2500wp omvormer erop.
Dan kun je 4kWp aan je 2kW omvormer hangen. Dan heb je een flink prijsvoordeel; een omvormer van 2kW kost je een stuk minder dan eentje van 4.
ik onderschrijf de stelling van spiceworm niet, want je hebt wel meer dak maar ook meer panelen nodig.
dus kosten zijn een stuk hoger en opbrengst is per kWh/kWp is lager.
Klopt maar die elektrische auto of warmtepomp vraagt best wel wat elektriciteit. Zou toch zonde zijn wanneer dat op je zuid dak alléén niet op te wekken is, en je weer dure netstroom moet gebruiken. Doe mij dan maar PV op oost én west én een grote zonneboiler, dat is altijd nog goedkoper en gezonder dan fossiele energie inkopen.
maar panelen zijn best goedkoop op het moment en omvormers duur.
Daar zou juist een omvormer met een dubbele mpp uitkomst bieden. Veel panelen verspreid over oost en west waardoor je omvormer veel draaiuren maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@spiceworm.
ik vind allen de stelling 170% niet kloppen.
want het gaat ongeveer 50% meer aan dak kosten met oost west.
en flink meer kosten.
er is voordeel, maar niet zo veel.

de berekening met de grafiek is gedaan met 2x 1500W oost west.
tegenover 3000W op zuid.

(omvormer ik hoop op een power-one 3.0)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-02-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
een omvormer van 3000 Wp met 2 mppt trackers, werkt die dan niet met maximaal 1500 Wp per tracker?

nders zou die per mppt 3000 kunnen levren, en volgens mij werken omvormers toch een beetje anders?

of kun je het vermogen zelf zo verdelen als je zelf wilt? nee toch?
je moet toch volgens de boekjes ook altijd zo indelen dat op beide trackers evenveel dezelfde panelen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

migjes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:45:
het is al gouw goedkoper om panelen alle windrichtingen(oost,west,zuid) te installeren als een tracker te gebruiken.
Dit kan je toch aan een klokje hangen? Van 8.00uur t/m 20.00 uur laat je de zonnepanelen ongeveer met de zon mee bewegen, en de volgende twaalf uur laat je ze terug bewegen (levert toch weinig op).

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

engelbertus schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:47:
een omvormer van 3000 Wp met 2 mppt trackers, werkt die dan niet met maximaal 1500 Wp per tracker?

nders zou die per mppt 3000 kunnen levren, en volgens mij werken omvormers toch een beetje anders?

of kun je het vermogen zelf zo verdelen als je zelf wilt? nee toch?
je moet toch volgens de boekjes ook altijd zo indelen dat op beide trackers evenveel dezelfde panelen zitten?
Er zijn omvormers waarbij elke tracker de max van de omvormer kan halen zoals bij SMA of Kostal omvormers
Een 3000W omvormer met 2 trackers zou elke tracker tot 3000W kunnen gaan maar bij elkaar opgeteld is de max ook 3000W.

Je mag op beide MPPT's verschillende aantallen panelen op zetten. Ze werken namelijk onafhankelijk van elkaar.

In België heb ik bij een bedrijf met oost-wet daken van die SMA sb5000TL omvormers gezien met 1 MPPT naar westdak en 1 MPPT naar oostdak en bijelkaar flink ondergedimenioneerd om daarmee omvormer kosten uit te sparen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@engelbertus
een omvormer zoals de power-one pvi 3.0.
kan per mppt 2kW aan.
de omzetter naar wisselspanning kan 3kW aan.

dus 2kW op oost en 2kW op west is net te doen.(hoop ik maar ik blijf er nog net onder wegens ruimte gebrek)
voorwaarde: als de graden van plaatsing meer is als ????? (geen idee hoeveel)

per mppt hoeft niet het zelfde te zijn.

@Onbekend
maar nu neem je de prijs niet mee van de trakker.
dat is duurder als 3x panelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SolarKing schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:01:
[...]

Er zijn omvormers waarbij elke tracker de max van de omvormer kan halen zoals bij SMA of Kostal omvormers
Een 3000W omvormer met 2 trackers zou elke tracker tot 3000W kunnen gaan maar bij elkaar opgeteld is de max ook 3000W.

Je mag op beide MPPT's verschillende aantallen panelen op zetten. Ze werken namelijk onafhankelijk van elkaar.

In België heb ik bij een bedrijf met oost-wet daken van die SMA sb5000TL omvormers gezien met 1 MPPT naar westdak en 1 MPPT naar oostdak en bijelkaar flink ondergedimenioneerd om daarmee omvormer kosten uit te sparen.
kostal werkte niet voor mij.
maar een sma3000tl-21 zou daar de mppt de voledige 3000 redden?
kon het niet vinden in de handleiding?

hoever zijn ze gegaan in belgie?
en natuurlijk onder welke hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:29:
Ik snap het probleem niet.
Ik heb een enkel tarief contract en een dubbeltarief meter. Dat gaat prima.
Verrekenen 1 op 1.
Als ik in het dubbel tarief zou zitten. Wat is dan het probleem? 5/7 van de productie is in dagtarief.
Als er een overschot is op het dagtarief wordt het verrekend met het nachttarief.
Zit jij ook bij Greenchoice?
Ik heb ook een dubbeltarief meter hangen, nu wil ik de meter wel laten hangen maar 1 tarief kan dat ook bij Greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:06:
[...]

kostal werkte niet voor mij.
maar een sma3000tl-21 zou daar de mppt de voledige 3000 redden?
kon het niet vinden in de handleiding?

hoever zijn ze gegaan in belgie?
en natuurlijk onder welke hoek?
Even sunny design toepassen.

Hoever ze ook alweer gegaan zijn daar in België weet ik niet meer. Ik dacht 36 x 185Wp op een SMA sb5000TL met 2 x 9 op oost en 2 x 9 op west maar ik weet niet meer zeker
Ze hangen er alweer ruim 2 jaar en prestaties waren prima.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:09
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:32:
[...]
Ik heb ook een dubbeltarief meter hangen, nu wil ik de meter wel laten hangen maar 1 tarief kan dat ook bij Greenchoice?
Daar ben ik idd ook wel in geinteresseerd en straks voor mijn ouders ook. Zojuist even ingelogd bij "mijn dossier" maar kan niet vinden dat ik dat online kan doen.
Iemand dit al geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik kan er in mijn dossier ook niks over vinden.
Die gasten veranderen van alles achter je rug om, het lijkt er wel op dat ze zonnestroom producenten het zo moeilijk mogelijk willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
je kunt dit gewoon altijd regelen via de leverancier. in het verleden kon dit ook, maar moest de netbeheerder je meer omschakelen, zodat hij ging reageren op het omschakelsignaal en dus op de dag of nachtteller ging tellen. ( of juist niet reageert en alles op 1 teller zet) dat deed de netbeheerder natuurlijk niet gratis...

pas sinds kort kun je de meter gewoon op dubbel tarief laten, en met de levrancier afspreken dat je beide telwerken tegen enkel tarief afrekent. dit kan ook bij greenchoic. ik heb hier naar gevraagd. maar ik ga niet lopen avonturen met dubbel tarief, als het omzetten van de meter zo duur is.. ik heb nu enkel tarief. ik heb ook geen pv, dus ook geen overschot dat je met een dubbeltarief gunstiger kunt afrekenen. ( je bespaart immer op je piektarief met PV, de zon schijnt tijdens piektarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tot dat je negatief gaat met het piektarief dan zijn de rapen gaar.
In het verleden stond er altijd op hun site dat dit dan verrekend werd met het laagtarief, ook met een draaischijf meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:24:
[...]

Als je meedoet met die Solar Days, kom ik kijken, lekker dichtbij - Zuud -Beveland toch
Ik heb me ingeschreven voor SolarDays voor 5 mei 2012 tussen 10:00 en 17:00 . Dus als er zeeuwen en andetre mensen interesse hebben om te komen kijken of iemand in de buurt weten, dan mogen die komen kijken naar een werkend voorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
rube schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 20:27:
[...]

Daar ben ik idd ook wel in geinteresseerd en straks voor mijn ouders ook. Zojuist even ingelogd bij "mijn dossier" maar kan niet vinden dat ik dat online kan doen.
Iemand dit al geregeld?
Na de installatie van onze zonnepanelen hebben we gebeld met GC om ons tarief van
dubbel naar enkel te laten zetten. Was geen probleem en hebben het in het dossier veranderd.
Wij hebben overigens een digitale meter met vier werkende telwerken,
1, 2, 6 en 7. 1 voor dagtarief afname,
2 voor avond en weekend afname,
6 voor dagtarief teruglevering en
7 voor avond en weekend teruglevering.

In maart komt de afrekening. Ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen(met neg.-500 kWh.)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 13-09 13:56
Iemand bekend met de panelen van PVT-Austria?
Met name de PVT-2xxMAE-A (230Wp-250Wp) Mono
1044mm x 1451mm zou hier op het dak goed uitkomen.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Helaas hebben we Guus Lambalk / Zonnestroom.eu wederom met accounts aangetroffen hier, waarbij hij DM heeft gebruikt voor spam, en met andere accounts geprobeerd heeft zijn identiteit te verhullen. De vorige keer heeft hij na constateren gauw een aantal contacten hier benaderd en gesteld dat hij het niet was. Zowel toen, als nu, hebben we onomstotelijk bewijs dat hij het wel degelijk is die probeert eenieder hier te benadelen middels het saboteren van het topic. Onder andere de accounts SolaNier en Steca500 waren van hem. We hebben zelfs eerst open gevraagd wie hij was met welke bedoelingen, maar het antwoord waren enkel leugens.

Hem is aangezegd dat als hij wederom op de site wordt aangetroffen, alle middelen zullen worden ingezet zijn overlast te staken en de kosten daarvoor te verhalen. Het is jammer dat het zover heeft moeten komen.

Gezien zijn werkwijze en totaal gebrek aan respect voor onze inzet om dit topic voor iedereen bruikbaar te houden, gebruiker of ondernemer, zien we helaas geen andere mogelijkheid.

De reden dat deze melding publiek staat. Is dat na alles wat deze topicreeks al heeft meegemaakt, de vaste lezer het recht heeft te weten hoe het zit.

Hopelijk kan dit topic nu gewoon weer rustig verder, zoals bedoeld is: ten voordele van de bezoekers hier.

Zon on!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:32:
Ik zit nu bij Greenchoice, daarvoor had ik een contract via de Vastlastenbond wat ook met een enkel tarief was op dezelfde dubbeltarief meter. Sinds ik hier woon (nieuwbouw) heb ik al enkeltarief contracten in combinatie met de dubbeltariefmeter.

Met de plaatsing van de PV heb ik gebeld met GC en het maandbedrag flink verlaagd (20 euro ofzo).
Hierdoor ben ik ook geen financier van betekenis voor GC.

Gaat allemaal prima eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk dat is nou leuk om te lezen, mijn maandbedrag is na 5 jaar leren 21 euro.(voornamelijk vastrecht)
dat betekend dat pv en zonneboiler dus kunnen worden gezien in financiele zin in epc.
mijn investering in een ex huur naar energie 0 bouwjaar 1974 heeft nu dezelfde financiele prestatie als een nieuwbouwhuis van na 2001 (bouwbesluit)

echter was de aanschaf hier lager, (ex huur is goedkoop maar bagger in epc), en de verbouwing een schijntje tov de overwaarde&woz. Dit is ook precies ons discussiepunt, en de essentie van dit forum.
door de dunnere spouw kan in dit geval de zon-cv compenseren, al was het maar 100m3,
en pv staat eigenlijk los van het huis, maar meer in de context van wat de bewoners erin verbruiken.
de meest slimme investering in geld en milieu verschilt dus per bouwjaar van het huis,
en de kwaliteit van het huis.
het is eigenlijk jammer dat we zover uit elkaar wonen, om dat eens naast elkaar te leggen,
en als uitgangspunt : wat doe ik en welke baseload in mijn maandbudget krijg ik ervoor met maximale milieuwinst.

het niet betalen van je energierekening is ook nog eens verstandig, je behoud je geld, maar bewaard het,
laat ze eerst maar eens een correcte afrekening presenteren, en dan betaal of ontvang je direkt.
rente krijg je niet van energiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Hmmm, een iets kortere Mod-break, zonder persoonlijke adviezen, had ook gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 07-09 09:11
@modbreak

Even los van wat er ook gebeurd is vind ik deze name en shame actie nogal ver gaan. Als bedrijf zijnde (VNUmedia) vind ik dit echt een actie die te ver gaat. Los dit achter de schermen op, en ga geen ongefundeerd verkoopadvies geven.

Guus levert prima werk maar schijnbaar is zijn marketing wat gebrekkiger. Nogmaals los dit lekker achter de schermen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:14:
Hmmm, een iets kortere Mod-break, zonder persoonlijke adviezen, had ook gekund?
Volgens mij is er een forum met forum regels.
Worden die overtreden dient met op te treden. :(

Maar de adviezen die ook betrekking hebben op de wereld buiten het forum lijken mij ook niet op zijn plaats.
Ik heb wel eens het een en ander gekocht bij hem, maar zelf geïnstalleerd. Over zijn werkzaamheden voor anderen heb ik verder nooit klachten gehoord hier. En dat is wel een typisch forum onderwerp.

Wat voor inhoudelijke informatie ligt er ten grondslag aan dit advies? Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:06:
de meest slimme investering in geld en milieu verschilt dus per bouwjaar van het huis,
en de kwaliteit van het huis.

het is eigenlijk jammer dat we zover uit elkaar wonen, om dat eens naast elkaar te leggen,
en als uitgangspunt : wat doe ik en welke baseload in mijn maandbudget krijg ik ervoor met maximale milieuwinst.
@1 dat is HELEMAAL waar

@2 ik zal je eens bezoeken, maar dan drinken we een bakje koffie erbij (of pils ofzo...)

Stuur me maar eens een mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reacties over achter de schermen oplossen: Daar ben ik het helemaal mee eens - in principe. Dat is in het verleden ook meermalen gedaan. Op het moment dat iemand echter keer op keer de boel blijft verstieren, tegen ons liegt en via duistere Thaise proxies met accounts aan de gang gaat houdt het een keer op. Dit topic heeft - zoals de oudgedienden ongetwijfeld nog weten - op het verzoek van topicstarters destijds op de rand van permanent sluiten gestaan. We hebben er uren en uren ingestoken om het uit de modder te trekken en leefbaar te maken. Doen we graag, alles ter wille van jullie. Maar dat werk wordt dan wel verdedigd.

Mijn reactie was wellicht te specifiek en berust op frustratie na weer uren steken in zo'n lambak. Die heb ik in de modbreak dan ook wat milder neergezet nu. Dank voor het inzicht.

Dit soort dingen publiek melden wordt niet lichtzinnig gedaan. Laten we echter dit topic verder zijn waar het voor is :). Discussie of vragen over de gang van zaken zijn uiteraard altijd welkom; eenieder kan mij mailen, en als er bredere discussie gewenst is, is een los topic in bv Lieve Adjes ook altijd welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:00
Ik lees hier dat veel mensen hun pv materiaal halen via marktplaats, ebay of uit Duitsland. Kan iemand mij meer info geven hoe het zit met de garantie? Gaat de garantie via de producenten, en zo ja is die goed of verschilt dit per merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 05:10:
[modbreak][..]
Zon on!
[/modbreak]
Je hebt het nu iets milder neergezet, gelukkig. Zoals het er eerder stond, kon écht niet.

Ik heb de posts van SolaNier en Steca500 nog eens gelezen; ik vond dat nou niet bepaald schokkend.
Het zal me verder allemaal worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De garantie van alle zonnepanelen kun je ook direct claimen bij de fabriek waar ze gemaakt worden. Idem omvormers en alle materialen die erbij horen. Je hebt er alleen zo weinig aan als je met je draadje en tangetje vol goede moed op het dak staat. Dan wil je gewoon in het Nederlands je praatje doen en je ei kwijt als je een paar schroefjes mist ;) Als je van hele goede huize komt dan kan je het erop wagen, maar anders is het ook fijn als je ergens terecht kunt met je vragen zeg maar ;)

Daarnaast, niet onbelangrijk, dient aansluiten boven de 600 Watt toch echt te gebeuren door een elektriciën of iemand met voldoende verstand van o.a. de veiligheidsvoorschriften in de NEN-1010 en alles wat erbij hoort. Volgens mij staan die anno nu niet op marktplaats ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:09
Indien nodig i.v.m. onvoldoende kennis van NEN-1010: elektriciens bieden hun diensten aan op marktplaats en b.v. werkspot (moet je natuurlijk wel een GOEDE kiezen en niet een beunhaas die er zelf ook geen kaas van heeft gegeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:12:
Indien nodig i.v.m. onvoldoende kennis van NEN-1010: elektriciens bieden hun diensten aan op marktplaats en b.v. werkspot (moet je natuurlijk wel een GOEDE kiezen en niet een beunhaas die er zelf ook geen kaas van heeft gegeten).
Verder is een extra groepje voor PV hetzelfde als elk ander groepje. Het draad is standaard, de leiding is standaard. Alles wat ze altijd al doen, die elektriciens. Omdat het voor PV is wordt het niet opeens anders, het is net zo normaal als een pak melk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

hansdegit schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:04:
[...]

Je hebt het nu iets milder neergezet, gelukkig. Zoals het er eerder stond, kon écht niet.

Ik heb de posts van SolaNier en Steca500 nog eens gelezen; ik vond dat nou niet bepaald schokkend.
Het zal me verder allemaal worst wezen.
Ik snap ook niet helemaal wat er nou gesaboteerd wordt in dit topic na het lezen van zijn posts... Als hij mensen direct berichten heeft gestuurd met aanbiedingen, dan is dat op het randje, maar dan nog... Waar komt die frustratie bij Floppus vandaan?

Ik ben zeer tevreden over de door Guus geleverde panelen en omvormer. Over after sales niets dan lof. Dus ik kan niet helemaal plaatsen wat hier nu aan de hand is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjwjmc
  • Laatst online: 13-09 16:51
migjes schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 09:51:
[...]

ha die janjwjmc
welke regel is het eigenlijk voor de ontluchting pijp.
ik kon hem niet vinden.
vandaar dat ik niks over die maat zei.

het was geen luie monteur bij mij.
het hoort in het "design" van het huis.
wel last van condens maar dat levert met mijn isolatie systeem van het dak geen problemen op.
maar je kunt het wel zien op koude dagen.
Oftopic maar het is NEN 3215 waar u het kan vinden.
En het is zelfs nog strenger geworden na 2007 als ik bewoorde het is zo als je met 110mm naar boven gaat je zelfs met 110mm door het dak moet.

Wat zijn de beste pv panelen qwa rendement en duurzaamheid op het moment?
YL260b of toch SANYO HIT-235SE10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
c70070540 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 15:15:
[...]
Ik ben zeer tevreden over de door Guus geleverde panelen en omvormer. Over after sales niets dan lof. Dus ik kan niet helemaal plaatsen wat hier nu aan de hand is.
Same here. Vooralsnog geen klachten over het geleverde systeem. De echte test moet nog komen, want wat kun je nou helemaal uit de wintermaanden afleiden, maar dat ga ik met vertrouwen tegemoet.

Wat er verder is voorgevallen weet ik niet precies, dus daar kan ik niet over oordelen. Wel over het oorspronkelijke bericht van de moderator, en dat ging mij ook veel te ver. In een ander land had je zomaar een rechtszaak aan je broek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat achtergrond:
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 18"
(en verder)
Verwijderd in "Is er ruimte voor een subforum Duurzame Energie?"

Ik besef dat dingen misschien wat onduidelijk lijken. We hebben niet als doel mensen te schaden, we hebben als doel een leefbaar topic en het nakomen van de afspraken die met alle leveranciers destijds zijn gemaakt. Alle historie hier plaatsen gaat ons te ver, soms mogen mensen tegen zichzelf beschermd worden ook al zien ze dat zelf anders. Als mij dat de boeman maakt, dan is dat even zo.

Als gezegd: als er discussie gewenst is, is dat prima - maar niet hier in dit topic. Posts die over de ingreep gaan in dit topic, hoe klein ook, gaan vanaf hieronder door de shredder. Alles mag gezegd worden, maar voor alles is een plek :)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 10:19:
Ik zit nu bij Greenchoice, daarvoor had ik een contract via de Vastlastenbond wat ook met een enkel tarief was op dezelfde dubbeltarief meter. Sinds ik hier woon (nieuwbouw) heb ik al enkeltarief contracten in combinatie met de dubbeltariefmeter.
Blijft je dubbeltariefmeter op 1 stand staan of schakelt hij nog steeds om en worden beide standen met elkaar verrekend?
Dat laatste zou heel raar zijn want ze geven nu juist aan dat ze geen 2 meterstanden met elkaar kunnen verrekenen :o

Pagina: 1 ... 6 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.