Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.631 views

Onderwerpen

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-10 16:09
Houtkern schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:14:
[...]

[...]

Uitgaande van afschrijving van 20 jaar (zonnepanelen gaan langer mee en omvormer korter) dan is dat 210 euro per jaar aan afschrijving. Oja je kan nog veel meer factoren meenemen (inflatie prijspeilstijging elektriciteit, vervangingswaarde omvormer, onderhoud etc etc) maar dan moet je ook maar gaan rekenen met Netto Contante Waarde. Zonnepanelen zijn gewoon leuk en je zet de kWh prijs voor een hele lange tijd vast. Lekker makkelijk.
Maar er is ook zoiets als economische levensduur. 20 jaar klinkt heel geweldig maar die opbrengst is waarschijnlijk totaal achterhaald over 5 jaar, laat staan over 20 jaar.

Ik blijf het een kromme beredenering vinden om van de operationele baten uit te gaan terwijl je paneel bij installatie al de helft meer waard is. En dan zijn inderdaad de overige kosten nog totaal buiten beschouwing gelaten.

Geen zin of tijd om iets te gaan narekenen maar het lijkt per saldo toch een hobby die geld kost en kan in mijn ogen niet aan een leek in dit topic worden voorgespiegeld als pure winst. (spaarrente vs opbrengst)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:05:
[...]
En je afschrijving op je panelen dan? Dat moet je er natuurlijk ook nog bijrekenen. ;)

Dat geld op de bank blijft staan maar de waarde van de panelen neemt snel af...
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn... heeft de geschiedenis wel uitgewezen.

Bovendien zijn er economen die beargumenteren dat we nu negatieve reële rente hebben (rente minus inflatie), en je geld dus langzaamaan minder waard wordt op de bank ook al krijg je er rente over.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:20:

Geen zin of tijd om iets te gaan narekenen maar het lijkt per saldo toch een hobby die geld kost en kan in mijn ogen niet aan een leek in dit topic worden voorgespiegeld als pure winst. (spaarrente vs opbrengst)
Volgens mij interesseert dat de meesten die voor de paneelkes gaan geen r**t (want die snappen sowieso niets van financiële zaken, en geven normaal gesproken ook aan andere onzinnige zaken bakken geld uit).

Geld stinkt. Uitgeven dus, die rommel... Het huis uit, paneeltjes op het huis d'r voor terug. Klaar, zonnestroom bakken, en verder maar zien hoe nat de Jager's bilspleet wordt van al dat gesaldeer... :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Jpjedi
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:23:
[...]

Volgens mij interesseert dat de meesten die voor de paneelkes gaan geen r**t (want die snappen sowieso niets van financiële zaken, en geven normaal gesproken ook aan andere onzinnige zaken bakken geld uit).

Geld stinkt. Uitgeven dus, die rommel... Het huis uit, paneeltjes op het huis d'r voor terug. Klaar, zonnestroom bakken, en verder maar zien hoe nat de Jager's bilspleet wordt van al dat gesaldeer... :+
Lol, tja zo kun je het ook bekijken.
Bartjuh schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:22:
[...]

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn... heeft de geschiedenis wel uitgewezen.

Bovendien zijn er economen die beargumenteren dat we nu negatieve reële rente hebben (rente minus inflatie), en je geld dus langzaamaan minder waard wordt op de bank ook al krijg je er rente over.
Doom scenarios en dat de wereld vergaat zijn genoeg website over ;)

Dat spaarrente lager is dan inflatie is een feit maar daar gaat deze discussie niet over.. :)

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 19:24
[...]
Ach, zoveel dingen kosten geld. Hier krijg je ook nog wat voor terug. Ik ben het met je eens dat je spaarrente niet moet vergelijken met opbrengst. Appels en ....

• zonnigtype

zonnigtype

Heb uit betrouwbare bron vernomen dat de offertes niet bij te pennen zijn. De panelen vliegen de deur uit, ze worden uit de handen gegrist...

Hmmmm. Moet ik misschien mijn prognose voor dit jaar over de 100 MWp gaan tillen??? 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Vandaag een piek voorbij zien komen van 2910W uit mijn 2280Wp systeem (flashdata buiten beschouwing gelaten) :9~
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:50:
Heb uit betrouwbare bron vernomen dat de offertes niet bij te pennen zijn. De panelen vliegen de deur uit, ze worden uit de handen gegrist...

Hmmmm. Moet ik misschien mijn prognose voor dit jaar over de 100 MWp gaan tillen??? 8)7
Leuk, leuk, leuk! Op Zonnestroomopbrengst.eu vind ik het ook leuk om te zien dat er vrijwel elke dag nieuwe Nederlandse systemen bij komen.
Maar er is ook zoiets als economische levensduur. 20 jaar klinkt heel geweldig maar die opbrengst is waarschijnlijk totaal achterhaald over 5 jaar, laat staan over 20 jaar.
Lees eens de info van Suntech over de garantie die ze geven op het vermogen:
The customary power output warranty within the industry is 90% of power for a period of up to 10 years and 80% for 25 years. But for system operators, the performance of solar modules not only needs to be high but also constant. For this reason, we offer a power output warranty for our products that is beyond the industry standard and scaled optimally: 95 %/5years, 90 %/12years, 85 %/18years, and 80 %/25years.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

kdeboois schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:05:
[...]

De FemtoGrid optimizer is gewoon los te gebruiken. Je hebt alleen een losse 48V voeding extra nodig. Direkt aansluiten gaat inderdaad niet lukken, maar daar moet een Tweaker wel iets aan kunnen doen toch...

Ik heb FemtoGrid inmiddels bereid gevonden om hun optimizer op de SMA te testen.
Oke, apart verhaal en was mij niet bekend.

Heb het afgelopen half jaar "close" contact gehad met FemtoGrid over grotere/zwaardere omvormers.
Ze leveren nu alleen een 2400 model en er zou een zwaardere komen. Op de site staat/stond dat de optimizers alleen met de FemtoGrid omvormer werkt. De optie van een andere omvormer is mij nooit aangeboden/bekendgemaakt/etc.

Ze hadden grote moeite om een leverancier te vinden voor een bredere omvormer lijn.
Zou, voor de Nederlands StartUp, erg mooi als er andere merken omvormers gebruikt kunnen worden.

Ik zou zeggen:
Keep me/us posted!!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Jpjedi
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:07:
Vandaag een piek voorbij zien komen van 2910W uit mijn 2280Wp systeem (flashdata buiten beschouwing gelaten) :9~
[...]

[...]
Lees eens de info van Suntech over de garantie die ze geven op het vermogen:
[...]
Denk dat je het nu gaat verwarren met afnemende werking van het paneel tav levensduur. Ik heb het over economische levensduur. Oftewel als voorbeeld: Rr is voor dezelfde investering een 10x zo hoge opbrengst te halen met nieuwe techniek.

Maar goed, genoeg azijn gepist, ik volg dit topic met plezier en wil ook eens gaan kijken wat er te hobbyen gaat vallen met panelen. Ik woon in België en vanwege de subsidies liggen hier al veel daken vol.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:36:
[...]

Denk dat je het nu gaat verwarren met afnemende werking van het paneel tav levensduur. Ik heb het over economische levensduur. Oftewel als voorbeeld: Rr is voor dezelfde investering een 10x zo hoge opbrengst te halen met nieuwe techniek.
Wat is in jouw ogen dan de economische levensduur?

Voor mij is dat bij zonnepanelen net zolang als dat ze energie opbrengen en ik dus minder energie af hoef te nemen van mijn elektraboer.

Je kan prima een berekening maken waarin je ziet hoelang je moet opwekken met je panelen totdat je de investering er weer uit hebt en hoe lang het duurt voor je het verschil met geld op de bank laten staan met rente ontvangen tov zonnepanelen en opbrengst tot het moment dat je met zonnepanelen meer geld op de bank hebt staan er vanuitgaande dat je de besparing op je energierekening op een spaarrekening zet.

Als je de bovenstaande berekening wilt zien, en misschien op wilt schieten, ik kan daar ook een fout in gemaakt hebben natuurlijk, dan DM je me maar met je e-mail adres. Dan stuur ik je de Excel sheet op.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• zonnigtype

zonnigtype

Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:36:

Maar goed, genoeg azijn gepist, ik volg dit topic met plezier en wil ook eens gaan kijken wat er te hobbyen gaat vallen met panelen. Ik woon in België en vanwege de subsidies liggen hier al veel daken vol.
Inmiddels (ijkdatum 1 april) staat d'r alleen al in Vlaanderen 1.740 MWac, zou al dik 1.900 MWp kunnen zijn.

Ik zeg: geef jezelf nog een schop en ga voor die 2 GIEG! :Y

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:01:
[...]

dat is een hele goeie die je daar zegt.
(ik neem aan die dikkere variant die voor de randen word gebruikt.)
maakt opzich niet zoveel uit , je mag meerdere laagjes branden, of zelfs een lapje op het dak en over je alu profiel doen.. zoals bij daktrim...
Alleen wel altijd blijven verzwaren.. en alleen gebruiken om schuif krachten op te vangen, doe je dat niet kunnen je panelen je dak bedekking doen scheuren met alle gevolgen van dien .......

(is ook al eens 2 jaartjes (beginnend) dakdekker geweest en nog 15 ander beroepen)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 14:50 ]

• Jpjedi
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:43:
[...]

Inmiddels (ijkdatum 1 april) staat d'r alleen al in Vlaanderen 1.740 MWac, zou al dik 1.900 MWp kunnen zijn.

Ik zeg: geef jezelf nog een schop en ga voor die 2 GIEG! :Y
2 GIEG _O_

In Vlaanderen is de subsidie onderhand al gedaan. Was 4 jaar geleden 450 euro per meter (aftrek) en is afgenomen met 100 euro per jaar tot 50 euro op het moment. Daarbij is de lening voor de investering rentevrij. Ik verwacht dus niet meer de explosieve groei van de afgelopen jaren. Al heeft mijn overburman toch ook weer zijn dak vol gegooid vorige week. _/-\o_
c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:43:
[...]

Wat is in jouw ogen dan de economische levensduur?
Jij hebt het over technische levensduur
Wikipedia: Technische levensduur

Ik spreek over economische levensduur
Wikipedia: Economische levensduur

Voorbeeld is een werkende C64 computer. Doet het nog geweldig maar is totaal achterhaald volgens hedendaagse maatstaven. Vertaald naar zonnepanelen, de huidige opbrengsten zijn wellicht peanuts vergelen met de rendementen over 5, 10 of 20 jaar.

Excel sheet geloof ik wel, zo moeilijk is die berekening niet maar het gaat over het totaal plaatje. Per saldo stond er een stelling dat het pure winst was en dat is natuurlijk niet zo,.. dat was meer een punt maar dat is al besproken.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:54:
[...]
Voorbeeld is een werkende C64 computer. Doet het nog geweldig maar is totaal achterhaald volgens hedendaagse maatstaven. Vertaald naar zonnepanelen, de huidige opbrengsten zijn wellicht peanuts vergelen met de rendementen over 5, 10 of 20 jaar.
Ah, maar je maakt hier een redenatiefout.

Een C64 is achterhaald omdat hij niet meer in staat is om aan de huidige vraag te voldoen.

De vraag naar stroom zal de komende jaren niet opeens 10 of 20x zo groot worden, en dan nog zal een paneel in staat zijn een deel van die vraag af te dekken. De economische levensduur van een paneel is dus eigenlijk net zo groot als de technische.

Dus ook al zal je paneel niet meer het neusje van de zalm zijn, nog steeds zal hij rendabel zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door yzf1kr op 19-04-2012 15:04 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:54:
[...]
Jij hebt het over technische levensduur
Wikipedia: Technische levensduur

Ik spreek over economische levensduur
Wikipedia: Economische levensduur

Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar wat is meer kapitaal en grondstoffen vernietiging?
1) Panelen die nog prima stroom opwekken wegdoen omdat de economische levensduur voorbij is.
2) Panelen lekker laten liggen en stroom op laten wekken zonder extra kosten

Ik weet het wel. Maar ben jij al overtuigd?

Als ik netjes geld opzij zou zetten elke maand als afschrijving én het geld dat ik uitspaar op mijn stroom rekening ten opzichte van geen PV plaatsen, waarom zou ik dan de panelen na een ecomische levensduur van pakweg 8 jaar (of langer of korter) vernietigen? Dat is toch idioot?

Al het geld dat ik uitgespaard heb, kan ik eventueel gebruiken om nieuwe, beter renderende panelen, te kopen over 8 jaar en dus nog meer opwekken dan ik al deed. (dat is: Extra panelen neerleggen naast mijn reeds geplaatste 8 jaar oude panelen)

Ik zie gewoon echt de toegevoegde waarde van een discussie van economische levensduur niet als het gaat over een consumenten PV installatie.

En over 20 jaar zullen er echt wel betere panelen te vinden zijn. Maar als economische levensduur hierin gemeten wordt en je daarin laat afhangen of je al dan niet panelen moet doen, dan kom je nooit aan panelen aanschaffen, want over 20 jaar is je argumentatie hetzelfde. Over 40 jaar zal het rendement nog weer veel beter zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door Gé Brander op 19-04-2012 15:11 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
Even een vraagje tussendoor: Ik ben nog steeds bezig om een ideale omvormer te vinden voor 6 * 240 watt aan paneel (polies, moet goedkoop) maar ik loop er tegenaan dat al die goedkope 500 euro of minder omvormers pas bij 150 of soms 180 volt aangaan. Bij 6 polies heb je max 180 volt. Dat schiet dus niet zo op. Nou is de growatt 1500 redelijk geschikt zo te zien met een startup bij 100 volt, maar het heeft eigenlijk nog niet over. Weet er iemand een omvormer waar 6 * 240 of meer watt aan poly het een beetje wil doen? (hoe lager de opstart en mppt opstart spanning hoe beter)

Of is het bij dit soort vermogens toch beter om 8 * mono te pakken ? Ik vind het zo sneu om 20 cent per wattpiek meer te moeten betalen, of weet iemand een plek waar je budget mono's kunt krijgen van rond de 80 cent? Ik weet dat bedrijven noemen hier aardig not done is, maar een indicatie of het ueberhaupt mogelijk is zou mooi zijn, ik zoek wel uit waar ik de boel koop, wat de 1 kan inkopen kan de ander ook natuurlijk.

Doel is 1400 + watt aan panelen + clickfit, + kabel + omvormer voor rond de 2000 euro (op Oost Zuid Oost). Dan moet je natuurlijk concessies doen.

Schets: Clickfit: 24 dakhaken, 14 bouten, 10 tussenstukken, 4 eindstukken, 2 x 6 meter rail, 6 montage setjes inc btw ruweweg 260 euro.
kabels, 40 euro
omvormer geinig voor weinig, pech = weg: 500 euro inc.

6 * 240 watt budget poly, bijvoorbeeld trinia ofzo: 1440 * 80 cent = 1152 euro.

Komt samen dus op 1950 euro, dus als ik meerdere van dit soort setjes afneem (4 sets) dan kan dat vast voor 8000 euro.

tot zover het rekenwerk, hoor graag van jullie of ik ergens een enorme denkfout maak.

[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 19-04-2012 15:24 . Reden: typo's ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:17

ericplan

5180 Wp PV

Wie voelt zich geroepen een apart topic te openen over TVT en afschrijving bij PV-panelen? Het onderwerp komt steeds weer terug en het lijkt me wel handig als deze informatie geconcentreerd beschikbaar is voor degenen die het interesseert.

A'dam PVOutput

Verwijderd

tegen de tijd dat m,n paneeltjes op zijn, ben ik dat ook ...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:18:
tegen de tijd dat m,n paneeltjes op zijn, ben ik dat ook ...
ben bang dat de panneltjes langer mee gaan dan jij >:)

over 30 jaar produceer jij ben ik bang geen 80% meer.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 19-04-2012 15:22 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:19:
[...]

ben bang dat de panneltjes langer mee gaan dan jij >:)
ben bang dat dat idd zo is .... eind 70 en vrij zeker niet meer onder ons , haha juist wel onder ons denk ik net :P

wat is eigenlijk de verwachte levens duur van panelen dan he .. 30-35 jaar ?totdat de celletjes echt beginnen te degraderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 15:28 ]

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:23:
[...]

wat is eigenlijk de verwachte levens duur van panelen dan he .. 30-35 jaar ?totdat de celletjes echt beginnen te degraderen.
Er zijn nog sharp panelen uit begin jaren 80 op rekenmachines die het vandaag nog steeds doen. 30 jaar is dus al in de praktijk bewezen en als je goed zoek kun je ze denk ik nog wel van ouder operationeel vinden. Hoe lang ze meegaan uiteindelijk is koffiedik kijken, maar als de degradatiesnelheid bij Zonnigtype een indicatie is gaat het reuze meevallen allemaal

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:23:
[...]

ben bang dat dat idd zo is ....

dat weet nog niemand.
fabriek zegt na 25jaar 80% nog leverend gegarandeerd.
dat kan best betekenen dat ze na 50 jaar nog steeds 50% doen.
of iets anders. misschien na 50 jaar nog steeds 80%

ik ben wel bang dat externe factoren meer roet in het eten zouden kunnen geven.
een klein oorlogje met belgie b.v. of een neerstortend vliegtuig etc..

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 19-04-2012 15:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

dan word het dus een onderdeel van onze kids hun uitzet ! zonnepanelen....

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:31:
dan word het dus een onderdeel van onze kids hun uitzet ! zonnepanelen....
En kan pa/papa/opa zelf nieuwe speeltjes kopen >:)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

haha ja zo kan ook ,
maar bedoelde eigenlijk , als ze er optimaal van willen genieten (50jaar) dat ze dan als ze op zich zelf gaan er direct mee moeten beginnen....

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:36:
haha ja zo kan ook ,
maar bedoelde eigenlijk , als ze er optimaal van willen genieten (50jaar) dat ze dan als ze op zich zelf gaan er direct mee moeten beginnen....
Zo hier ook. Ben nu een jaar iets meer dan 5 jaar het huis uit en wil nu al met panelen gaan beginnen. Als ze dan 40 jaar meegaan, kan ik er zeker tot mijn 70ste mee doen :D :9

• Jpjedi
c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:09:
[...]

Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar wat is meer kapitaal en grondstoffen vernietiging?
1) Panelen die nog prima stroom opwekken wegdoen omdat de economische levensduur voorbij is.
2) Panelen lekker laten liggen en stroom op laten wekken zonder extra kosten

Ik weet het wel. Maar ben jij al overtuigd?
Niet echt, je kunt dan wel je hele terrein volleggen maar als dit met nieuwe panelen voor een kwart van het oppervlak te doen is tegen een fractie van de kosten die de oude panelen origineel kostten dan is de afweging snel gemaakt. DAT is economisch overleden. Natuurlijk kun je ze er lekker naast laten liggen maar het slaat dan nergens meer op plus andere kosten zijn dan nog niet meegewogen natuurlijk.
Als ik netjes geld opzij zou zetten elke maand als afschrijving én het geld dat ik uitspaar op mijn stroom rekening ten opzichte van geen PV plaatsen, waarom zou ik dan de panelen na een ecomische levensduur van pakweg 8 jaar (of langer of korter) vernietigen? Dat is toch idioot?

Al het geld dat ik uitgespaard heb, kan ik eventueel gebruiken om nieuwe, beter renderende panelen, te kopen over 8 jaar en dus nog meer opwekken dan ik al deed. (dat is: Extra panelen neerleggen naast mijn reeds geplaatste 8 jaar oude panelen)
Zelfde antwoord
Ik zie gewoon echt de toegevoegde waarde van een discussie van economische levensduur niet als het gaat over een consumenten PV installatie.
Waarom niet? Het hele idee is toch juist iets terugverdienen? Zal niet de drijfveer van iedereen zijn maar opbrengsten worden hier toch integraal besproken?
En over 20 jaar zullen er echt wel betere panelen te vinden zijn. Maar als economische levensduur hierin gemeten wordt en je daarin laat afhangen of je al dan niet panelen moet doen, dan kom je nooit aan panelen aanschaffen, want over 20 jaar is je argumentatie hetzelfde. Over 40 jaar zal het rendement nog weer veel beter zijn...
Dan heb je hem niet begrepen, het gaat er juist om hoeveel je uit de economische levensduur kan halen. Oftewel de tijd dat ze volgens dan geldende maatstaven efficiënt stroom produceren. Stel dat ze 5 keer zoveel opleveren per vierkante meter dan is de keuze veel gemakkelijker omdat je investering er rap uitgehaald wordt. De argumentatie is dus over 20 jaar niet hetzelfde maar wel kan je dan dezelfde afweging maken met een positief resultaat, waar ik op het moment nog aan twijfel of wat op zijn minst erg miniem is.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 19:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

antonboonstra schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:13:
[...]
Zojuist om 12:20 uur heeft mijn kWh meter in 5 minuten 89 pulsjes afgegeven! En dat uit een Steca500 met 555Wp *O*
89 pulsjes * 0,5Wh = 44,5Wh in 5 minuten = 534 Watt B)
Het moet niet gekker worden. Vandaag het record alweer verbroken: 93 pulsjes (=46,5 Wh) in 5 minuten wat neer komt op gemiddeld 558 W AC uit een Steca 500! Dat is meer dan 2,25A...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

@Jpjedi

soms....ggrr

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 16:00 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 17:16
@teruglevermeter.
Enige tijd geleden was er een discussie over het aanvragen van een teruglevermeter.
Mijn ervaring was dat je niet kon kiezen en dat je moest betalen voor het vervangen van de meter voor een "slimme" teruglevermeter. Dit was zo begin van het jaar.

Nu heb ik opnieuw om een nieuwe meter gevraagd, een die kan terugleveren. Raad eens. Nu kan ik bij enexis kiezen of ik een slimme of een domme teruglevermeter wil. Zonder kosten.

Zo zie je maar. Even wachten en dan lukt het wel. Nu nog wachten op de paneeltjes, de paneeltjes komen eind Mei.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:48:
[...]
Niet echt, je kunt dan wel je hele terrein volleggen maar als dit met nieuwe panelen voor een kwart van het oppervlak te doen is tegen een fractie van de kosten die de oude panelen origineel kostten dan is de afweging snel gemaakt. DAT is economisch overleden. Natuurlijk kun je ze er lekker naast laten liggen maar het slaat dan nergens meer op plus andere kosten zijn dan nog niet meegewogen natuurlijk.
Nog steeds maak je de zelfde redenatie fout.

Jouw redenatie zou alleen opgaan als ik onvoldoende ruimte zou hebben om met de huidige generatie panelen aan mijn energievraag te voldoen.

Maar als ik nu mijn dag vol zou leggen met panelen en die aan mijn huidige vraag en een beetje reserve zouden voldoen. Dan heeft het helemaal geen zin om over 10 jaar panelen neer te leggen die efficienter zijn.

Immers het enige dat ik zou winnen is een kleiner dak oppervlak dat in gebruik is.

[Edit]

In jouw redenatie zou het zijn dat je over 20 jaar panelen zou kunnen kopen die zo efficcnt zijn dat je een terugerverdientijd hebt van 1 jaar en daarna zo veel overschot kan genereren dat je de gemiste winst van de 10 jaar dat je geen panelen had in rap tempo terugverdient (aan de kale stroomprijs).

[ Voor 13% gewijzigd door yzf1kr op 19-04-2012 16:08 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Verwijderd

Hier in het rijnmondgebied (Stedin) zijn ze niet zo meegaand vwb teruglevermeter. Je kan kiezen tussen een slimme meter of een slimme meter. De keuze was dan ook niet moeilijk. Toch ben ik bang dat er een flinke 'adder onder het gras' zit. In de toekomst zullen de netbeheerders er echt wel beter van worden op de een of andere manier.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:05:
Hier in het rijnmondgebied (Stedin) zijn ze niet zo meegaand vwb teruglevermeter. Je kan kiezen tussen een slimme meter of een slimme meter. De keuze was dan ook niet moeilijk. Toch ben ik bang dat er een flinke 'adder onder het gras' zit. In de toekomst zullen de netbeheerders er echt wel beter van worden op de een of andere manier.
waarom?
Je betaald huur en dat is het ... zou niet weten waar ik me druk om zou moeten maken.
Google weet ondertussen meer van mij dan mijn netbeheerder.....

Dan kun je de discussie aangaan dat de data bij Google veiliger is dan bij de netbeheerder...
Maar Google hanteerde "Don't be evil" en dat kun je nu niet meer van ze zeggen. (Ik schat) De acht de kans groter dat Google rare dingen met mijn gegeven gaat doen dan dat er iets met mijn (hopelijk) geanonimiseerde data bij de netbeheerder in verkeerde handen valt en ik daar de dupe van wordt. Er zijn buiten mijn stroomverbruik zoveel andere mogelijkheden om achter mijn activiteiten, dan wij bij elkaar weten.

Heb een stuk gelezen dat google over enkele jaren zoveel van ons weet, dat ze zeer precies onze dag,week,maand agenda kunnen samenstellen/voorspellen.
Dit is ook wel een leuke (voor als je een google account hebt):
Google Personal Dashboard

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 19-04-2012 16:18 ]

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 19:21
internet4me schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:57:
@teruglevermeter.
Enige tijd geleden was er een discussie over het aanvragen van een teruglevermeter.
Mijn ervaring was dat je niet kon kiezen en dat je moest betalen voor het vervangen van de meter voor een "slimme" teruglevermeter. Dit was zo begin van het jaar.

Nu heb ik opnieuw om een nieuwe meter gevraagd, een die kan terugleveren. Raad eens. Nu kan ik bij enexis kiezen of ik een slimme of een domme teruglevermeter wil. Zonder kosten.

Zo zie je maar. Even wachten en dan lukt het wel. Nu nog wachten op de paneeltjes, de paneeltjes komen eind Mei.
Klopt, heb ook een aanvraag gedaan bij Enexis maar koos gelijk al voor een slimme meter gezien de (mooie?) uitleesbaarheid daarvan, bij het plaatsten van de meter bleek dat de deur v/d meterkast niet meer dicht wilde 8)7 , de meter stak een stuk meer uit dan de oude digitale die niet kon terugleveren.
Er toen toch maar ter plaatse in overleg een 'domme' ISKRA meter (digitaal/teruglever) in laten zetten.
Moest wel een apart kastje bijgeplaats worden ivm dag/nachtstroom tarief, oude en slimme meter hadden dat gedeelte er al ingebouwd zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door antimos op 19-04-2012 16:22 . Reden: ISKRA meter dom gemaakt ]

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• zonnigtype

zonnigtype

yzf1kr schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:03:

Dus ook al zal je paneel niet meer het neusje van de zalm zijn, nog steeds zal hij rendabel zijn.
Kan ik van meepraten. Achtste paneeltje is terugverdiend, en we gaan echt geen 20 jaar volmaken om kiet te zijn. Spaargeld hebben we toch al, dus ik doe niks met "gedorven spaarrente" en dat soort onzin. Bovendien zou een systeemrenovatie in onze situatie dramatisch kunnen uitpakken (25 meter DC bekabeling met veel hogere power modules), dus die ouwe Shell zooi laten we lekker op dat huurdak staan... :*) Doet het prima, nog steeds extreem veel beter dan wat NUON destijds voorspiegelde. Een dikke 13 procent beter. Jaar na jaar na jaar na .... >:)

Verwijderd

Houtkern schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:38:
[...]

Dat was mij ook al duidelijk over Zontech. Maar aangezien ze verder weinig informatie geven op hun website was ik op zoek naar ervaringsdeskundigen. Op www.zonnestroomopbrengst.eu kom ik twee installaties tegen. Op hun twitteraccount komen ook wat projecten langs. Niet op solar top 50, 1miljoenzonnepanelen, greenchoicelijstje etc. Dus nog niet veel aanknopingspunten. Dus roept u maar als Zontech al een keer bij u iets geleverd/geplaatst heeft.
Sprak toevallig gisteren iemand op een congres die -naar zijn zeggen- een tiental offertes had opgevraagd voor een systeem van 20 panelen en dat ZonTech veruit het goedkoopst was; de volgende in zijn lijstje was al 30% duurder. Eigen ervaring heb ik niet!

Verwijderd

Amen _/-\o_ Helemaal mee eens!

Je zet een nog werkende LCD TV ook niet aan de straat omdat je een nieuwere/grotere wilt; die gaat gewoon naar de slaapkamer, badkamer, of weet ik het waar (Marktplaats desnoods).

Wat ik in dat licht dus ook ga doen is in enkele fases alles volleggen wat er vol te leggen valt.
Als eerste de beste/meest zonnige plek benutten, in een volgende fase gaan die panelen naar een mindere plek en wordt de vrijgekomen plek ingenomen door nog hoger renderende panelen!

• zonnigtype

zonnigtype

antimos schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:19:
[...]

Klopt, heb ook een aanvraag gedaan bij Enexis maar koos gelijk al voor een slimme meter gezien de (mooie?) uitleesbaarheid daarvan, bij het plaatsten van de meter bleek dat de deur v/d meterkast niet meer dicht wilde 8)7 , de meter stak een stuk meer uit dan de oude digitale die niet kon terugleveren.
Er toen toch maar ter plaatse in overleg een 'domme' ISKRA meter (digitaal/teruglever) in laten zetten.
Moest wel een apart kastje bijgeplaats worden ivm dag/nachtstroom tarief, oude en slimme meter hadden dat gedeelte er al ingebouwd zitten.
TIP (gratis): iedereen de meterkast deurscharnieren zo goed mogelijk naar "binnen" verplaatsen...

Jammer dat mijn meterkast zo diep is... (misschien heeft Liander weer andere problemen, dat kan ook)

• Bartjuh
  • Niet online
Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:25:
[...]
Doom scenarios en dat de wereld vergaat zijn genoeg website over ;)

Dat spaarrente lager is dan inflatie is een feit maar daar gaat deze discussie niet over.. :)
Nee hoor, is al een paar jaar geleden gebeurt, met name in de VS. Volop in het nieuws hoor; http://www.nuzakelijk.nl/...n-omgevallen-in-2010.html
Heel veel mensen veel geld verloren.

Of hier meer in de buurt; de DSB bank en Ice-save, genoeg mensen heel veel geld verloren (tot op zekere hoogte gegarandeerd door Bos, dus die deposito-mensen hadden nog geluk dat ze het (gedeeltelijk) terugkregen).

Ook zijn er genoeg mensen/organisaties in ponzi-schemes getrapt, waardoor spaarpotjes als pensioenen minder waard zijn geworden (je krijgt minder geld).

Dus zo "alu-hoedjes" is het echt niet.

En negatieve reële rente is zo vaak voorgekomen in de geschiedenis, dus ook niets nieuws onder de zon. Maar een negatieve reële rente geeft wel aan dat het op een spaarrekening houden van geld financieel ongunstig is, en dan kunnen zonnepanelen een goede investering zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 19-04-2012 17:21 ]

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 08:52
yzf1kr schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:04:
[...]

Nog steeds maak je de zelfde redenatie fout.

Jouw redenatie zou alleen opgaan als ik onvoldoende ruimte zou hebben om met de huidige generatie panelen aan mijn energievraag te voldoen.

Maar als ik nu mijn dag vol zou leggen met panelen en die aan mijn huidige vraag en een beetje reserve zouden voldoen. Dan heeft het helemaal geen zin om over 10 jaar panelen neer te leggen die efficienter zijn.

Immers het enige dat ik zou winnen is een kleiner dak oppervlak dat in gebruik is.

[Edit]

In jouw redenatie zou het zijn dat je over 20 jaar panelen zou kunnen kopen die zo efficcnt zijn dat je een terugerverdientijd hebt van 1 jaar en daarna zo veel overschot kan genereren dat je de gemiste winst van de 10 jaar dat je geen panelen had in rap tempo terugverdient (aan de kale stroomprijs).
Het heeft allemaal met de prijsontwikkeling van de panelen, rendement van de panelen, terugleververgoeding, energiekosten en energieverbruik in de toekomst te maken.

Stel dat je nu panelen koopt met een terugverdientijd van 20 jaar...
Na 20 jaar heb je misschien panelen die 3 keer zoveel produceren, 3 keer zo goedkoop zijn en een enegieprijs/terugleververgoeding die 3 keer zo hoog is...
Dan heb je een terugverdientijd van 8 maanden voor die super-panelen.

Dan zou ik over 20 jaar (misschien zelfs eerder) een nieuwe investering doen.
Daar tegenover staat dat als de mensheid het energieprobleem oplost in 20 jaar en de prijs van energie keldert (zou toch mooi zijn)...
Dan zou ik ze lekker laten liggen, investering heb je tochal gedaan.

wie heeft die 20jaar toekomst glazenbol thuis liggen?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55
Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:48:
[...]

[...]

Zelfde antwoord

[...]

Waarom niet? Het hele idee is toch juist iets terugverdienen? Zal niet de drijfveer van iedereen zijn maar opbrengsten worden hier toch integraal besproken?

[...]
Dan heb je hem niet begrepen, het gaat er juist om hoeveel je uit de economische levensduur kan halen. Oftewel de tijd dat ze volgens dan geldende maatstaven efficiënt stroom produceren. Stel dat ze 5 keer zoveel opleveren per vierkante meter dan is de keuze veel gemakkelijker omdat je investering er rap uitgehaald wordt. De argumentatie is dus over 20 jaar niet hetzelfde maar wel kan je dan dezelfde afweging maken met een positief resultaat, waar ik op het moment nog aan twijfel of wat op zijn minst erg miniem is.
Ik denk dat het probleem is dat jij de economische levensduur van zonnepanelen te laag inschat. Ik zal proberen hier even een snelle kwalitatieve en deels kwantitatieve analyse van te maken:

Wat is de economische levensduur?

De tijd waarna het economisch is de bestaande zonnepanelen te vervangen door nieuwe.

Wanneer is het economisch rendabel om zonnepanelen te vervangen door nieuwe?
Als de meeropbrengst van de nieuwe zonnepanelen de aanschaf verantwoord. De meeropbrengst bestaat uit rendementsverbeteringen in het nieuwe systeem en degradatie van het oude systeem.

Dan hebben we dus drie factoren:
  • Rendemenstverbetering nieuwe sytemen t.o.v. van hedendaagse systemen
    In de afgelopen 10 jaar is het rendement van zonnepanelen met ongeveer 5%-punt toegenomen van 10% naar gemiddeld zo'n 15% nu. Rendementsverbeteringen zijn een belangrijk speerpunt van de meeste fabrikanten en hier wordt veel onderzoek naar gedaan. Naarmate we echter dichter bij de Shockley-Queisser-limit komen wordt het steeds lastiger hier vooruitgang in te boeken. Multi-junction cellen bieden hiervoor een oplossing, maar zijn exorbitant duur. Het beste perspectief om boven de Shockley-Queisser-limit te komen bied nano-technologie. Deze oplossingen zijn momenteel echter nog theoretisch van aard en het is daarom niet te verwachten dat enige technologie van deze aard op de middellange termijn significant marktaandeel gaat veroveren. Het lijkt daarom veilig om te stellen dat de gemiddelde efficiëntie in de komende 10 jaar zal stijgen naar maximaal 20% (modulerendement).
  • Degradatie van bestaande systemen
    Voor een goed hedendaags systeem zijn er geen voorziene factoren die opbrengst met het verloop van de tijd significant negatief zullen beïnvloeden.
  • Systeemprijsontwikkeling
    De systeemprijs zal zeker fors omlaag blijven gaan de komende jaren. Er zit echter een ondergrens op het moment dat zonne-energie kan gaan concurreren met andere vormen van opwek. Ook is in de afgelopen jaren de prijs van zonne-energie sterk gedaald door het goedkoper worden van de zonnepanelen. Het aandeel van de zonnepanelen is de totaalprijs is daardoor flink afgenomen en bedraagt nu ongeveer de helft van de totale kosten. Een verdere daling in de prijs van zonnepanelen zal hierdoor een steeds geringer effect op de systeemprijs hebben. Er zit nog wel rek in de markt voor omvormers, maar dit is waarschijnlijk minder dan ooit bij zonnepanelen het geval was. Omvormers zijn gewoon elektronica en dat is een heel wat volwassener technologie dan PV. De rest van de kosten zijn verder heel moeilijk te verlagen omdat het hier voornamelijk grondstoffen (aluminium voor montage, koper voor kabels) en manuren betreft. Het lijkt me daardoor onwaarschijnlijk dat de prijs van zonnepanelen dusdanig zakt dat de investering hierin door een beperkte meeropbrengst verantwoord wordt.
Verder is dit alleen aan de orde als de investeerder beperkt is in oppervlak om te plaatsen. Een nieuw systeem naast een bestaand werkend systeem levert immers altijd meer op (financieel) dan een bestaand werkend systeem vervangen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:09:
[...]

Wat is er mis met verkopen?

LinkedIn WoT Cash Converter

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

PcDealer schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:24:
[...]

Of verplaatsen naar een laag-opbrengst dak (NO/N/NW)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:32:
extra bekentenis: d'r gaat een ipatje komen, de baas in het huis heeft ook recht op haar comfort, als toekomstige "eva"... O-)
Gefeliciteerd van mijn kant, maar eh gaat er nog een app voor PolderPV komen :Y)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:38:
[...]

Gefeliciteerd van mijn kant, maar eh gaat er nog een app voor PolderPV komen :Y)
Hahaha. Iemand nog lust dazu om dat op te zetten? Moet in het totaalpakket: hoe maak ik PPV leesbaar voor Henk en Ingrid... (meerjarenproject, wat "iemand" voor me moet gaan doen. zt gaat voor de content)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Speksteenkachel schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:38:
[...]

App was toch een afkorting van appeltaart?

A'dam PVOutput

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 16:28
Wat zijn op dit moment de beste panelen? Die van Panasonic (sanyo)?

• antonboonstra

antonboonstra

D-TECH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:28:
Definieer beste... Beste prijs/kwaliteit verhouding of degene met de hoogste efficientie? En moeten ze ook nog voor de consument normaal verkrijgbaar zijn, of mag het ruimtevaart spullie zijn ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

PcDealer schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:24:
[...]

Niets, maar we hebben het hier over vervangen als de 'oude' het nog doen. Ik zou ze niet vervangen maar naar de oost kant van mijn dak verplaatsen. Dan zou ik nieuwe, efficientere kopen en deze op mijn west dak plaatsen. Dan heb ik geen nieuwe gekocht omdat de 'economische' levensduur op zou zijn, maar gewoon omdat ik meer PV wil.

De enige redenatie om te vervangen na economische levensduur, is als je ze vervangt omdat je geen ruimte hebt om uit te breiden. Elke andere reden dan 'economische levensduur' is te zot voor woorden. Elke reden om te vervangen is te zot voor worden behalve ruimtegebrek. Vernietiging van potentieel/kapitaal etc.

Een koelkast vervangen door een zuinigere omdat je minder gaat verbruiken kan ik inkomen, omdat je daar uiteindelijk winst op zou kunnen maken. Winst in de vorm van minder geld (nog vaak niet te realiseren) of winst in de vorm van minder verbruik. Dat kan beide een doel zijn.
D-TECH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:28:
De Sanyo als je snel van je geld afwil
De Sanyo als je zoveel mogelijk Wp per m2 wil (zoals ik)

;)

[ Voor 66% gewijzigd door Gé Brander op 19-04-2012 19:40 . Reden: Onzinnige zin ]

• D-TECH
Prijs/kwaliteit lijkt mij het belangrijkste.

Ik had al zo'n idee dat de Panasonic panelen best wel duur zijn...

[ Voor 44% gewijzigd door D-TECH op 19-04-2012 19:36 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dit is me ook wat..ik meld netjes bij onze verzekeraar dat er panelen op het dak liggen. Denkende: ik moet de factuur meersturen en ze gooien dat bedrag bij hun cijfertjes.

Krijg ik een formulier toegestuurd:herbouwwaardemeter..veel vakjes in te vullen, en een paar regels waarop ik kan melden dat ik panelen heb :X
Komt dit jullie bekend voor? Ik ben geneigd om ze de factuur van de panelen te sturen, zo van: de rest van de gegevens hebben jullie al, voeg daar deze kosten aan toe ofzo?

Of is dit doodnormaal? :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:18:
[...]

App was toch een afkorting van appeltaart?
_/-\o_ :9~
* NielsTn pakt agenda voor volgende gathering-with-applepie! >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• antonboonstra

antonboonstra

c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:34:
[...]
De Sanyo als je snel van je geld afwil
De Sanyo als je zoveel mogelijk Wp per m2 wil (zoals ik)
;)
Hoho! De Sanyo's/Panasonic hebben misschien een module efficientie van 19,03% maar Sunpower levert toch echt al 333Wp panelen met een module efficientie van 20,42%

Beste prijs/kwaliteit verhouding kun je over discusieren, maar volgens mij komen de Yingli en Suntech panelen hier het dichtst bij in de buurt.

[ Voor 26% gewijzigd door antonboonstra op 19-04-2012 19:44 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

antonboonstra schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:40:
[...]

Hoho! De Sanyo's/Panasonic hebben misschien een module efficientie van 19,03% maar Sunpower levert toch echt al panelen met een module efficientie van 20,42%

Beste prijs/kwaliteit verhouding kun je over discusieren, maar volgens mij komen de Yingli en Suntech panelen hier het dichtst bij in de buurt.
Uitgaande van de Sanyo 19% heb je gelijk. Maar volgens mij hebben ze ook 21% rendementspanelen in die serie. Dus het is mierenneuken in de marge.

Echter welke dan ook, als je hoger rendement hebt dan kost het meer geld. De enige reden waarom je die zou willen is omdat je per m2 een zo hoog mogelijke opbrengst wilt hebben.

Edit:
Even een frustratie van mijn kant ventileren: c70070540 in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"

[ Voor 17% gewijzigd door Gé Brander op 19-04-2012 20:03 ]

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Kreeg vandaag een brief in de bus gericht "Aan de bewoners van" en dan mijn adres.
Blijkbaar huis aan huis verspreid, begint met:
Geachte heer, mevrouw,
Wist u dat uw woning waarschijnlijk zeer geschikt is om zonnepanelen op het dak te plaatsen?
Dit is de site van het bedrijf www.greenybros.com
Ik had nog niet van ze gehoord.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• D-TECH
Ik zie nu dat ze bij zontech ook een "eigen" productielijn hebben (zeker zo'n Chinees adres).

Scheelt wel veel in het geld...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:45:
[...]

Uitgaande van de Sanyo 19% heb je gelijk. Maar volgens mij hebben ze ook 21% rendementspanelen in die serie. Dus het is mierenneuken in de marge.
ik noem 10,5263157894732% meer rendement toch behoorlijk en geen "mieren neuken" achter de komma.

over mieren neuken gesproken ;)

• zonnigtype

zonnigtype

c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:45:
[...]

Forget it but. Hoogste MODULE rendement en het hoogste CEL rendement (voor "op aarde toepasbare panelen die nog net kunnen voor bepaalde portemonnaies") is en blijft voorlopig bij Sunpower. Je doelt waarschijnlijk op het CEL rendement van 21,6% in de HIT 240 Wp modules. Die modules zelf hebben (vanwege de "verloren ruimte tussen cellen, er omheen, en het frame") een module rendement van 19,0%.

Sunpower zit met zijn E20 serie 333 Wp module op een module rendement van 20,4%, het heeft cellen die per stuk een efficiëntie (STC) hebben van 22,9%. Er staan in de PHOTON module database zelfs al bakbeesten van 415 tot 435 Wp, die echter lagere cel- en module efficiënties hebben.
Echter welke dan ook, als je hoger rendement hebt dan kost het meer geld. De enige reden waarom je die zou willen is omdat je per m2 een zo hoog mogelijke opbrengst wilt hebben.
De 333 Wp modules van Sunpower hebben 204,2 Wp per vierkante meter.
De zusjes van 327 Wp 200,5 Wp per vierkante meter.

Maar wat niet is kan nog komen, voorlopig heeft Sunpower nog steeds (al jaren) the lead.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:04:
[...]

Forget it but. Hoogste MODULE rendement en het hoogste CEL rendement (voor "op aarde toepasbare panelen die nog net kunnen voor bepaalde portemonnaies") is en blijft voorlopig bij Sunpower. Je doelt waarschijnlijk op het CEL rendement van 21,6% in de HIT 240 Wp modules. Die modules zelf hebben (vanwege de "verloren ruimte tussen cellen, er omheen, en het frame") een module rendement van 19,0%.
Ok, I stand corrected ;)
Sunpower zit met zijn E20 serie 333 Wp module op een module rendement van 20,4%, het heeft cellen die per stuk een efficiëntie (STC) hebben van 22,9%. Er staan in de PHOTON module database zelfs al bakbeesten van 415 tot 435 Wp, die echter lagere cel- en module efficiënties hebben.

[...]

De 333 Wp modules van Sunpower hebben 204,2 Wp per vierkante meter.
De zusjes van 327 Wp 200,5 Wp per vierkante meter.

Maar wat niet is kan nog komen, voorlopig heeft Sunpower nog steeds (al jaren) the lead.
Wat is de prijsverhouding tussen Sunpower en Sanyo?

• zonnigtype

zonnigtype

c70070540 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:07:
Wat is de prijsverhouding tussen Sunpower en Sanyo?
Kweenie. Duur en minder duur.

Panasonic/Sanyo volgens Photon Profi 2-2012, voor december 2012, "Angebotspreise" ver boven de rest van de meute (duurste middenklassers Schott en het inmiddels in insolventie getreden Q-Cells, plm. 1,2 EUR/Wp, goedkoopste spullie de al vaker door mij gesignaleerde dubiotjes van Noble Solar Industries, plm. 0,7 EUR/Wp, zal nu alweer lager liggen): boven de 1,75 EUR/Wp destijds. Kan nu ook lager liggen, maar dan weet je beetje de verhouding met de rest.

Sunpower heb ik geen info over, dat mogen jullie uitzoeken (wordt nauwelijks op spotprijs niveau aangeboden volgens mij).

** DISCLAIMER **
Alle vragen die ik (hier en daar) beantwoord gaan van mijn kostbare tijd af ter informatie voorziening van de Nederlandse goegemeente. Hoe meer vragen ik hier beantwoord, hoe minder andere info "jullie" krijgen. Make your choice... >:)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Naar aanleiding van een mail-conversatie met migjes, ben ik bij de heren van ZEN Duurzaam om informatie gaan vragen over de PV-twin modules.

Zen omschrijf de modules als volgt:
"Een ZEN® PV Twin combineert dus twee functies in collector: deze genereert
elektriciteit èn warmte. Hierdoor verhoogt de efficiëntie en de opbrengst
"

Dit klinkt zeer interessant en omdat wij (mijn vriendin en ik) in de toekomst ook een zonneboiler willen, konden we zo misschien 2 vliegen in 1 klap slaan.

De Productsheet van de PVtwin is nogal summier en wilde meer weten over de modules.

Zo gezegd, zo gedaan en er ging een email uit naar Zen Duurzaam:
Beste,

Na het bezoeken van uw website ben ik enthousiast geworden over de door u aangeboden PVtwin "panelen".
Echter kan ik op uw site geen uitgebreide product informatie vinden over PV en ZB prestaties.

Kunt u mij meer informatie verschaffen over de PV en ZB prestaties/specificaties, denk bijv. Temperatuur karakteristieken van de PV-panelen, klemspanningen, etc.

Alvast bedankt voor uw tijd/moeite en vriendelijke groet,
Tot mijn verbazing had ik binnen 24uur een zeeeeer uitgebreide EN vernietigende reactie(hier een grote selectie uit de email):
De PVTwin collectoren worden momenteel herontworpen, de vereiste 5”cellen zijn niet meer verkrijgbaar.
Ontwerp en productie moet drastisch worden aangepast om met 6” te kunnen werken.

Wellicht kunnen we eind 2012 de PVTwin weer produceren en leveren.

Eerlijk gezegd heeft dit weinig prioriteit bij ons. Hoewel het een interessant concept is, en de opbrengst per m2 groter is dan met ZT en PV apart, zitten er in de praktijk veel nadelen aan dePVTwin collector. Bijna in alle gevallen is het veel gunstiger om apart een thermische collector toe te passen, en daarnaast onze dak-geÏntegreerde PowerVolts.

Nadelen PVTwin:
- Veel lagere water temperatuur uit de collector.
Door de PV-cellen op de absorber, is het eigenlijk een behoorlijk slechte thermische collector geworden, de spectraal-selectieve absorber werkt niet meer. Water in de zonneboiler wordt maximaal 50-60C in de zomer, opbrengst fors lager dan “gewone” thermische collector.

- Extra opbrengst van PV is bescheiden: 1,5% minder opbrengst bij 10⁰C hogere temperatuur. Door het koelen van de cellen is de temperatuur 10-20C lager dan met een “gewoon” PV-systeem dak-geÏntegreerd. Dus slechts 3% meer opbrengst per Wp.

- Prijs is relatief hoog, minimaal een optelsom van los PV-systeem + thermisch systeem. PVTwin is namelijk niet gemakkelijk te maken (speciale laminaat afmeting, adhesive verbinding laminaat aan absorber, hoog-temperatuur junction box, etc…).

- Thermische collector heeft optimum, afhankelijk van warm water verbruik. Heeft geen zin om 25 m2 PVTwin collector te plaatsen als enkel voorverwarming tapwater voor een gezin van 4 personen gewenst is… Optimale oppervlakte is dus meestal klein, en dan weinig geschikte omvormers daarvoor beschikbaar.

- Grote oppervlaktes zijn bruikbaar voor ondersteuning laag-temperatuur verwarming, of zwembadverwarming. Echter, dan is juist de lagere thermische opbrengst een groot nadeel: de warmtevraag is dan veel groter in de winter, beetje in voorjaar/najaar. En PVTwin opbrengst dan heel laag. Met “gewone” collector is juist in die periodes de opbrengst veel hoger.
Doet er jullie voordeel mee :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Freemann schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:01:
Naar aanleiding van een mail-conversatie met migjes, ben ik bij de heren van ZEN Duurzaam om informatie gaan vragen over de PV-twin modules.

Zen omschrijf de modules als volgt:
"Een ZEN® PV Twin combineert dus twee functies in collector: deze genereert
elektriciteit èn warmte. Hierdoor verhoogt de efficiëntie en de opbrengst
"

Dit klinkt zeer interessant en omdat wij (mijn vriendin en ik) in de toekomst ook een zonneboiler willen, konden we zo misschien 2 vliegen in 1 klap slaan.

De Productsheet van de PVtwin is nogal summier en wilde meer weten over de modules.

Zo gezegd, zo gedaan en er ging een email uit naar Zen Duurzaam:

[...]

Tot mijn verbazing had ik binnen 24uur een zeeeeer uitgebreide EN vernietigende reactie(hier een grote selectie uit de email):

[...]

Misschien dat Rube of Bartjuh dit in de startpost kunnen opnemen, lijkt me belangrijk genoeg. Ik zal het ook bewerken voor het zonneboilertopic

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

Freemann schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:01:

...

[...]

Sodekneiters: die mogen de Nobelprijs voor eerlijkheid! :D
Impressionante "hoe breek ik mijn eigen product tot de grond toe af" reactie.

(had er nooit wat in gezien, fijn dat het op zo'n wijze nota bene door een ontwerper wordt bevestigd...)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:19:
[...]

Sodekneiters: die mogen de Nobelprijs voor eerlijkheid! :D
Impressionante "hoe breek ik mijn eigen product tot de grond toe af" reactie.

(had er nooit wat in gezien, fijn dat het op zo'n wijze nota bene door een ontwerper wordt bevestigd...)
je haalt me de woorden uit de mond..... Cursus 1:
hoe boor ik mijn eigen product enkele 10tallen meters de grond in :)

Het huidige systeem kan ik ook nergens meer op hun site vinden. Waarschijnlijk hebben ze het ook van de markt gehaald. En zo te lezen is dat niet zonder reden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 19-04-2012 21:29 ]

Verwijderd

Waarom dure panelen aanschaffen, terwijl prijs en rendementen nog zo in beweging zijn?
Ik denk dat je nu eerder voor goedkope panelen moet gaan. De terugverdien tijd is dan een stuk korter.
Bij de WWZ actie zijn ook goedkope panelen geleverd. Volgens mij zijn deze exact hetzelfde als de NSI panelen...

Ook de micro omvormers zijn in opkomst. Op dit moment nog (te) duur, maar dat zal ook snel veranderen. Wel worden er garanties van 25 jaar gegeven op deze kleine omvormers..

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-11 20:34
zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 01:48:
[...]

Dat is zeker Nieuwland/Amersfoort.

Dat dak wat opengerukt is, zou wel eens indicatie van de renovatie ronde van Eneco kunnen zijn, omdat het hele project "nogal teleurstellende" resultaten heeft opgeleverd. En de hele zooi (voor een niet nader genoemde ongetwijfeld heftige som geld) compleet nagelopen moet worden, kabelzooi vervangen/aangepast, en alle Mastervolt omvormers moeten worden vervangen...

http://www.polderpv.nl/ni...12_Nieuwland_in_renovatie

Bovendien weet ik niet of ik wel zo jaloers wil zijn op de mensen onder die mooie PV-daken (ook al zijn het Shelletjes). Want het PV-dak van die woningen is volgens mij eigendom van Eneco, en niet van die lieden zelf. Zie foto bijschrijft van dit artikel van september vorig jaar:

http://www.polderpv.nl/ni...nnepanelen_prijzen_woeker

:/
Sprak vandaag met een monteur die op het dak bezig was.
Je bent toch niet van de arbo hé! Hoorde ik 'm roepen nadat ik een foto had gemaakt.

Hij gaf aan dat de bekabeling is vervangen. Slechte contacten etc.
Nadeel van dit soort constructies is dat alles er af moet. De bekabeling zit tussen de panelen en de houten platen. Niet echt handig. Als ik zo de panelen ga monteren dan zorg ik er wel voor dat ik bij alle kabels kan, zeker de mc4 connectoren.

• zonnigtype

zonnigtype

PvPower schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:47:
Kreeg vandaag een brief in de bus gericht "Aan de bewoners van" en dan mijn adres.
Blijkbaar huis aan huis verspreid, begint met:
Geachte heer, mevrouw,
Wist u dat uw woning waarschijnlijk zeer geschikt is om zonnepanelen op het dak te plaatsen?
Dit is de site van het bedrijf www.greenybros.com
Ik had nog niet van ze gehoord.
Lekker bizar weer...
Als je de gemiddelde prijsstijging van de afgelopen jaren doortrekt van 6,2% per jaar zitten we over 8 jaar al op 34,5 cent per kiloWattuur.
Jaaaaaaaaahhhhhhh. Lekker, 34,5 cent/kWh, dan ben ik zo door m'n paneeltjes heen (lees: "terugverdiend"...).

** NOT **
... houd hier rekening mee voor inschattingen voor de toekomst.
(met foutieve "6,2% stijging energieprijs/jaar"....)

** ZUCHT **

Product info ho maar. BIPV (duur!) of "Premium Black" doehetzelf... Verkoop voorwaarden ho maar.

Ach, maakt het uit, "iedereen" kan zonnepaneeltjes verkopen, toch?

Zucht. Nummer twee-hon-derd-ze-ven-en-der-tig, dus... :O

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:33:
Waarom dure panelen aanschaffen, terwijl prijs en rendementen nog zo in beweging zijn?
Ik denk dat je nu eerder voor goedkope panelen moet gaan. De terugverdien tijd is dan een stuk korter.
Bij de WWZ actie zijn ook goedkope panelen geleverd. Volgens mij zijn deze exact hetzelfde als de NSI panelen...

Ook de micro omvormers zijn in opkomst. Op dit moment nog (te) duur, maar dat zal ook snel veranderen. Wel worden er garanties van 25 jaar gegeven op deze kleine omvormers..
Misschien omdat je andere overwegingen hebt bij de aanschaf, zoals een beperkt dakoppervlak. Of omdat je geen goed gevoel hebt bij de afwerking/uitvoering/kwaliteit. Of omdat je liever geheel zwarte panelen op je dak wil. En zo zijn er vast wel meer argumenten.

Ik durf wel te stellen dat TVT alleen speelt bij mensen die nog geen zonnepanelen hebben. Als je ze eenmaal hebt is TVT geen issue meer.

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:46:

[...]
Ik durf wel te stellen dat TVT alleen speelt bij mensen die nog geen zonnepanelen hebben. Als je ze eenmaal hebt is TVT geen issue meer.
Dat is nog een van de beste stellingen die ik hier de afgelopen maanden tegen ben gekomen!!! _/-\o_

Betrapte mijzelf laatste ook op dat idee. Je wilt je centjes goed uitgeven en had zoiets van; tja als ze er liggen is het ook wel goed allemaal :)

• zonnigtype

zonnigtype

tw_eek schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:36:
[...]

Sprak vandaag met een monteur die op het dak bezig was.
Je bent toch niet van de arbo hé! Hoorde ik 'm roepen nadat ik een foto had gemaakt.

Hij gaf aan dat de bekabeling is vervangen. Slechte contacten etc.
Nadeel van dit soort constructies is dat alles er af moet. De bekabeling zit tussen de panelen en de houten platen. Niet echt handig. Als ik zo de panelen ga monteren dan zorg ik er wel voor dat ik bij alle kabels kan, zeker de mc4 connectoren.
Aha, dank voor het vragen. Bang voor arbo? Deed 'ie iets wat niet verstandig was?

Kabels. Tja, dat had Copernicus al jaren geleden geconstateerd als waarschijnlijke oorzaak. Kleine oorzaak. Grote (Dure!) gevolgen...

Mocht je meer te weten komen houd ik me aanbevolen. Dank voor de moeite... d:)b

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:36
Een hobby mag wat kosten.

Als je dezelfde berekening op een auto los gaat laten koop je hem echt nooit.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Freemann
  • Niet online

Freemann

kdeboois schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:51:
Een hobby mag wat kosten.

Als je dezelfde berekening op een auto los gaat laten koop je hem echt nooit.
hmmm dat is wel (groene)appel met (rottende)peren vergelijken....

Ik zie PV niet direct als een hobby.

Het is een stukje lering en vermaak, goed doen voor het milieu (al vraag ik mij af of de donkere panelen niet teveel negatief bijdragen aan omgevingsopwarming) EN daarbij komt voor mij wel degelijk de centjes.

Het is bij ons niet zo dat we liggende gelden hebben die we kwijt moeten en ff in panelen stoppen. Voor ons is het een wel overwogen risico en de investering op meerdere vlakken meer dan waard.

Of we het terugverdienen en wanneer, Geen idee.... Nu kunnen en willen we het betalen en we verwachten er in de toekomst voordeel aan te hebben/iets bij te dragen.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Omgevingsopwarming?
Mijn dak is nu pikzwart ;-) En heb je de lappen asfalt gezien die In je wijk liggen?

Bovendien wordt zeker 15 procent omgezet in elektriciteit :D

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 17:33
Er is recent wat discussie geweest over micro inverters. Power One heeft een model dat bijna op de markt komt, maar waar de details een beetje onduidelijk van blijven in de documentatie op de website.
Ik had navraag gedaan bij solartechno.com omdat zij spullen van Power One verkopen. Met name was ik geinteresseerd in de monitoring in hun systeem, waar ze bij solartechno.com ook nog niet veel van afwisten.
Zij stuurden mij vandaag een presentatie van PowerOne bedoeld voor sales teams die zij ontvangen hadden. Ze vroegen mij het ding hier niet integraal te posten, dat zal ik dus niet doen. Voor de monitoring bestaat het systeem uit micro inverters (duh) die draadloos communiceren met een soort gateway boxje (CDD). Dat lijkt met een soort Zigbee systeem te praten met de inverters (50m). Het CDD boxje heeft een text display, en communiceert via ethernet of wifi met een locale PC, of via je ISP met een power one web portal.
Dat kastje zou zo'n E133 moeten kosten, een stuk minder dan de gateways die andere microinverters gebruiken. Ik vond dat dus wel aantrekkelijk klinken.
Verder zag ik in de presentatie een hele rits prestatiecurves en vergelijkingen met andere microinverters. Die kwamen er goed uit, maar dat is ook te verwachten met de fabrikant als auteur. Verder wat details over de bekabeling (trunk cable met drop cable per inverter), prestaties onder partial shading (diodes actief), MTBF en wat kosten analyses.
Als iemand wat meer detail wil hoor ik het wel. Ik ga ff rekenen of dit een goede optie is voor mij.

• rube
  • Laatst online: 09:54
ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:08:
[...]
Misschien dat Rube of Bartjuh dit in de startpost kunnen opnemen, lijkt me belangrijk genoeg. Ik zal het ook bewerken voor het zonneboilertopic
Ik wil het best doen maar dat zal waarschijnlijk nog even een tijd duren. Ik ben de komende 4-5 weken waarschijnlijk even wat minder online. Wellicht kan Bartjuh het doen of iemand anders als die de startpost actief wil beheren.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:02:
Omgevingsopwarming?
Mijn dak is nu pikzwart ;-) En heb je de lappen asfalt gezien die In je wijk liggen?

Bovendien wordt zeker 15 procent omgezet in elektriciteit :D
http://www.nu.nl/wetensch...n-klimaatverandering.html
Albedo

De zogenoemde albedo of reflectiviteit van een oppervlak wordt gemeten op een schaal van 0 tot 1. Waarbij een perfect zwart niet reflecterend oppervlak een 0 scoort en een volledig wit oppervlak een 1.
Mijn huidige dakpannen zijn bruin.
Zonnepanelen zijn bijna zwart en reflecteren minder en zullen dus meer warme absorberen dan mijn (lichtere) bruine dakpannen.

• Bartjuh
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:08:
[...]
Ik vind het goed, als jij het in het zonneboilertopic hebt geplaatst kopieer ik het wel daaruit (met bronvermelding) :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

duinsel schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:08:

Als iemand wat meer detail wil hoor ik het wel. Ik ga ff rekenen of dit een goede optie is voor mij.
Ik zou de gegevens en de presentatie graag inzien. M'n mailadres staat in m'n profiel. Is er ook al bekend wanneer geleverd kan worden?

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

duinsel schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:08:
Er is recent wat discussie geweest over micro inverters. Power One heeft een model dat bijna op de markt komt, maar waar de details een beetje onduidelijk van blijven in de documentatie op de website.
Ik had navraag gedaan bij solartechno.com omdat zij spullen van Power One verkopen. Met name was ik geinteresseerd in de monitoring in hun systeem, waar ze bij solartechno.com ook nog niet veel van afwisten.
Zij stuurden mij vandaag een presentatie van PowerOne bedoeld voor sales teams die zij ontvangen hadden. Ze vroegen mij het ding hier niet integraal te posten, dat zal ik dus niet doen. Voor de monitoring bestaat het systeem uit micro inverters (duh) die draadloos communiceren met een soort gateway boxje (CDD). Dat lijkt met een soort Zigbee systeem te praten met de inverters (50m). Het CDD boxje heeft een text display, en communiceert via ethernet of wifi met een locale PC, of via je ISP met een power one web portal.
Dat kastje zou zo'n E133 moeten kosten, een stuk minder dan de gateways die andere microinverters gebruiken. Ik vond dat dus wel aantrekkelijk klinken.
Verder zag ik in de presentatie een hele rits prestatiecurves en vergelijkingen met andere microinverters. Die kwamen er goed uit, maar dat is ook te verwachten met de fabrikant als auteur. Verder wat details over de bekabeling (trunk cable met drop cable per inverter), prestaties onder partial shading (diodes actief), MTBF en wat kosten analyses.
klinkt als het Enecsys(Micro Omvormer) systeem en Tigo(optimizer) werkt op een soort gelijke manier.

Allemaal werken ze met een gateway en allemaal willen ze geld verdienen. Ben dan ook meer benieuwd naar de prijs van omvormer. De Enecsys 480 kost zo'n €300 en de gateway net even over de €200.
Zoals bij zoveel van die systemen, moet je de totale kosten uit gaan rekenen. Kan best zijn dat de Gateway van Power One "spot goedkoper" is, maar dat de omvormers per stuk 1 a 2 tientjes duurder zijn.

Tigo is weer vrij goedkoop MAAR is een optimizer EN om per paneel te kunnen monitoren, heb je een abonnement van €50 a €60 per jaar nodig

• kdeboois
Freemann schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:59:
[...]

hmmm dat is wel (groene)appel met (rottende)peren vergelijken....
Valt mee, ik ben net Opel Ampera gaan rijden... die koop je ook niet als je het volledig tot 3 cijfers achter de komma uit gaat rekenen.

Je hebt een passie voor techniek, wil een statement maken en hoopt er iets goeds mee te doen en misschien als alles mee zit iets van geld mee te besparen wat je dan weer aan ander onzin uit gaat geven...

:)

• duinsel
ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:14:
[...]

Ik zou de gegevens en de presentatie graag inzien. M'n mailadres staat in m'n profiel. Is er ook al bekend wanneer geleverd kan worden?
Iets van juli is mij verteld.

• duinsel
Freemann schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:22:
[...]

Ben dan ook meer benieuwd naar de prijs van omvormer. De Enecsys 480 kost zo'n €300 en de gateway net even over de €200.
De prijs van de Power One micro 0.25-I is 159,- en van de Power One Micro 0.3-I is 182,-
Dat is ook wel te doen.
Ik weet niet of er nog nare abonnementen horen bij de web portal oid, ik heb daar in elk geval geen info over gezien.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bartjuh schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:12:
[...]

Ik vind het goed, als jij het in het zonneboilertopic hebt geplaatst kopieer ik het wel daaruit (met bronvermelding) :)
Zonneboilertopic is aangevuld, dus ga je gang.

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

kdeboois schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:22:
[...]

Valt mee, ik ben net Opel Ampera gaan rijden... die koop je ook niet als je het volledig tot 3 cijfers achter de komma uit gaat rekenen.

Je hebt een passie voor techniek, wil een statement maken en hoopt er iets goeds mee te doen en misschien als alles mee zit iets van geld mee te besparen wat je dan weer aan ander onzin uit gaat geven...

:)
Tja, ben een Opel man...Maar een Ampera..... ;( (Opel/Chevrolet of nee GM zijn grootste marketing fout, ding doet totaal niet van wat er van te voren beloofd is 1:50+ of zelf 100+)

Als je echt een statement wilt maken;
Koop dan helemaal geen (nieuwe) auto ;)

Mijn vader is ooit is begonnen met uitrekenen wat een nieuwe auto hem na 3 jaar had gekost.
Hij begon bij de berekening per jaar, ging toen over naar "per maand" en is toen gestopt...

Overigens vind ik dat passie hebben voor techniek niets te maken heeft met duurzaam zijn en leven.

Steek dan de lease centen (gokje) en passie in een mooie dikke technisch prachtige PV/ZB installatie met Warmtepomp op een natuurlijke
grondbron. Maar goed dat is een discussie die hier verder niet thuis hoort.
duinsel schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:26:
[...]

De prijs van de Power One micro 0.25-I is 159,- en van de Power One Micro 0.3-I is 182,-
Dat is ook wel te doen.
Ik weet niet of er nog nare abonnementen horen bij de web portal oid, ik heb daar in elk geval geen info over gezien.
oftewel:
2x159 = €318
voor een vergelijkbare scenario. Dat maakt de Power One zo'n €18 (6%) duurder dan een Enecsys.
Bij een installatie van 10 panelen is dat 180 en bij 15 is dat 270.
Zal er dus om hangen en lijken, qua prijs, goede concurrenten.

[ Voor 21% gewijzigd door Freemann op 19-04-2012 22:36 ]

• kdeboois
PV is besteld.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

_/-\o_ _/-\o_

Je vroeg recent nog om info over omvormers met FemtoGrid en nu zeg je dat de boel besteld is.

Wie,wat,waar besteld en wanneer wordt geleverd?

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 19-04-2012 22:39 ]

• Bartjuh
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:27:
[...]
Zonneboilertopic is aangevuld, dus ga je gang.
Done. Al heb ik het niet gekopieerd, maar gelinkt naar je topic met dito begeleidende tekst.

Verwijderd

Er zijn nog meer fabrikanten die met micro omvormers op de markt komen, zelfs SMA. Op dit moment kan je ook kiezen voor Enphase (Amerikaans) of Involar (Chinees). De prijzen liggen voor de Enphase zo rond de € 165,- p/st en voor Involar € 150,- p/st. Mijn verwachting is, dat de prijs snel naar de € 100,- zal gaan en dan de concurrentie met Steca en Soladin aan kan.

Op dit moment heb ik 2 Involars op het schuurdak liggen. Het voordeel is dat de investering in 1 of 2 paneeltjes minimaal is en uitbreiden een kwestie van paneel/omvormer kopen en aansluiten (plug and play) Het maakt Solar laagdrempeliger.

• kdeboois
Ruimte is beperkt dus 6 Canadian Solar panelen met een SMA SB 2000HF bij MetDeZon via een mooie kortingsregeling van de Co. De Windvogel

Ben in afwachting van de levering.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30
Hoe lees je de specs van een omvormer?
als ik naar de specs van een omvormer kijk (b.v. de piko 3,6. specs hieronder), dan zie ik een min. V dc (hier 180v) en een Min MPP voltage 440V. Wat betekent dit? hoe werkt de omvormer dan tussen 180 en 440 V in?
bedankt

Technical data - PIKO 3.6

Input side (DC)
Number of DC inputs / number of MPP trackers 2 / 2
Max. input voltage (open circuit voltage) UDCmax 950 V
Min. DC input voltage UDCmin 180 V
Start-up DC input voltage UDCstart 180 V
Rated DC input voltage UDC,r 680 V
Max. MPP voltage UMPPmax 850 V
Min. MPP voltage in single-tracker operation UMPPmin 440 V
Min. MPP voltage in two-tracker or parallel operation UMPPmin 340 V
Max. DC input current IDCmax 9 A
Max. DC input current with parallel connection IDCmax ,p 13 A

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:44:

Op dit moment heb ik 2 Involars op het schuurdak liggen. Het voordeel is dat de investering in 1 of 2 paneeltjes minimaal is en uitbreiden een kwestie van paneel/omvormer kopen en aansluiten (plug and play) Het maakt Solar laagdrempeliger.
Ja, dat zeiden ze van de OK4 ook, dat die solar laagdrempeliger zou maken...

... ik ben "laagdrempelig" ingestapt en ben in twaalf jaar tijd "hoogdrempelig" heel wat wijzer geworden over (de implementatie van) zonnestroom.

Is nu natuurlijk anders. Techniek is zeer rap gevorderd, dus we hebben het nu over "een ander niveau" van laagdrempeligheid... ;)

* edit *

Sjeesus wat gaat dit forum onderdeel weer lekker hard...

...maakt zich zelf schuldig daar aan... :X

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 19-04-2012 22:50 . Reden: Foei ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ach topic zal wel weer opgesplitst gaan worden :X

• Bartjuh
  • Niet online
Ik heb in de OP even een klein overzichtje met micro-omvormer fabrikanten geplaatst, deze;

Omvormer merkLinkRichtprijs in euro's
Enecsys micro-invertersSite180/290 (single 240W)/(duo 480W)
Enphase M215Site165 (215W)
Involar MAC 250Site140 (250W)
Power-one Aurora microSite160/180 (250W)/(300W)
SMA micro omvormerSitePrijs onbekend (240W)

OK4 hoef ik niet toe te voegen lijkt me, want die worden niet meer gemaakt :P

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar nog wel tweede hands verkocht :)

Verwijderd

Kijk alle micro omvormers in een oogopslag.. Thx. Nu nog een beetje feedback van gebruikers

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Almelo PV.
Onderstaande kan ik wel onderschrijven, er liggen daar gigantische bedrijfshallen dus waarom geen PV op het dak i.p.v. op de grond.
Of beter nog allebei :P
http://www.tctubantia.nl/...aken-van-bedrijven%27.ece

Eric, toch nog een beetje subsidie opslurpen in Alkmaar >:)
http://www.alkmaarsnieuws...teactie-voor-zonnepanelen
http://www.alkmaar.nl/nuzonopalkmaar
Hier in Enschede is er nooit wat :(

@Sunshine,
Lees ik daar iets over koffie met gebak :9
http://www.solardays.nl/solardays.html
De complete voorraad appeltaart van Poldermans meegenomen zeker.

[ Voor 58% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-04-2012 23:57 ]

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-11 20:34
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:51:
[...]

Aha, dank voor het vragen. Bang voor arbo? Deed 'ie iets wat niet verstandig was?

... d:)b
Nee hoor, het zag er netjes uit.
Vroeger, toen ik nog jong was , kon je met een 3x14 spots ladder de ramen wassen op 8 meter hoogte in je eentje. Niks geen regels. Wel leuk vakantiewerk.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Vandaag een vage bedoening in opwekking en internet toegang.

Vanmiddag hadden we geen internet, telefoon en tv meer. Echter mijn vrouw zat wel een opgenomen programma te kijken.

Het signaal van de kabel was weg, en mijn schoonouders belden ook nog (mobiel), zij hadden geen stroom én geen internet/telefoon/tv.

Wij hadden wel stroom, want we zaten tv te kijken.

Echter ik kijk in de opbrengsten van de Steca, en ik zie het volgende:
4/19/2012 5:00:00 PM; 239.589996337891; 4/19/2012 5:00:00 PM; 0;
4/19/2012 5:10:00 PM; 88.4099960327148; 4/19/2012 5:10:00 PM; 0;
4/19/2012 5:20:00 PM; 0; 4/19/2012 5:20:00 PM; 0;
4/19/2012 5:30:00 PM; 0; 4/19/2012 5:30:00 PM; 0;
4/19/2012 5:40:00 PM; 0; 4/19/2012 5:40:00 PM; 0;
4/19/2012 5:50:00 PM; 0; 4/19/2012 5:50:00 PM; 0;
4/19/2012 6:00:00 PM; 1.53999996185303; 4/19/2012 6:00:00 PM; 0;
4/19/2012 6:10:00 PM; 44.1499977111816; 4/19/2012 6:10:00 PM; 0;
Van 17:20-17:50 uur geen opbrengsten.
Verder gekeken in de log van de Steca:
Error code 80 - Frequency too low gedurende deze tijden.
Kan het zijn dat de frequentie van het net te laag is, en dat daarom de inverter zichzelf uitschakeld? Het is toch raar dat de frequentie op het net zoveel zou wisselen?

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 19 april 2012 @ 23:16:
@Sunshine,
Lees ik daar iets over koffie met gebak :9
http://www.solardays.nl/solardays.html
De complete voorraad appeltaart van Poldermans meegenomen zeker.
Een van de beste systemen van Nederland, met een rendement van 106%.
Hmmmmmmmm.....

... wordt vast wel uitgelegd (Tiramisu gebak schat ik in, dan snap je alles... >:) )

(Luuk is zo makkelijk - en zo lekker - te plagen, maar dat kan 'ie wel hebben hoop ik, zeker na 312 km. fietsen in Wallonië... _/-\o_ ).

SDE 2012 aanvraag circus in grafische vorm beschikbaar op PPV. U weet wel: service to humanity...

OK, en nou ff dimmuh, zonnigtiep! :X
(ligt aan het Rode Toren biobiertje denk ik... )

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Electrisch aangedreven auto's: Kassa had er een item over. Om te huilen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1 ... 43 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.