Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.628 views

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
larsg schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:47:
[...]

Ik woon in een bosrijk gebied in een huis van 1 verdiep, dus de panelen liggen zeker niet in de volle wind.
Daarbij breken vele bomen de wind, de maximale afstand tussen een boom en de achterkant van de panelen is max 15m, daarbij zijn dit forse bomen die ~30 meter hoog zijn. Ik neem daardoor aan dat de bomen veel wind breken en ik minder ballast moet plaatsen.

Ik vraag het ook hier omdat ik zo verschillende meningen krijg, daarbij kan ik wat afstemmen :)
luister naar jeroenh.

wij hier kunnen het je nooit vertellen.
want het internet is geduldiger als de beluisteraar.
gebruik je eigen verstand. doe daar een factor der op.
sucses.

(gokje nemen is natuurlijk voor eigen risico.
maar ach waarom niet.
maar doe het met verstand.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

larsg schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:21:
Hoeveel ballast moet ik per paneel plaatsen?
Wat is het minimum en wat is veilig?
De hoek bedaagd 20° of 30°. (minste ballast heeft voorkeur.)

alvast bedankt :)
Als ik het goed heb was er bij Ericplan 125 kilo per paneel berekend en bij zijn zonnecollector (die is 1x2m) 250 kilo per vlak en ze staan onder een hoek van 35 graden (Ericplan: correct me if I'm wrong). Als je bij [url="http://www.atagverwarming...s/ballast-berekening-tool "]deze link[/url] op zakelijk klikt, vind je een ballastberekeningstool en op het Zonstraalforum is in deze post ook veel info over ballast te vinden.

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 13:14

Franko P.

Hit it.

Klein vraagje,

Ben van plan om zonnepanelen op mijn dak te gaan plaatsen.
Ik lees in de startpost en op een aantal sites dat het maximale wattage 600 Watt per groep mag zijn als hier ook verbruikers aan hangen.
Ik heb nog een groep over in mijn meterkast en wil dus hierop ook de panelen aansluiten.
Het enige wat aan die groep zit is een dubbel stopcontact in de meterkast, deze wil ik dan ook weghalen zodat de groep alleen maar rechtstreeks op de omvormer zit aangesloten en er dus niet per ongeluk toch een verbruiker kan worden aangesloten op die groep.

Iemand enig idee wat het maximale wattage is wat ik op die ene groep mag terugvoeden?

En volstaat een normale automaat? (zit er nu namelijk al in) of moet ik daar een andere voor installeren?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• migjes
WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:35:
[...]
knip voor de duidelijkheid.
Dank voor het meedenken! (graag gedaan hoor)
ik zou zeggen.
ga eens op het dak staan.

spring ongeveer 1 meter de lucht in.
en klap vol op het dak.
dat is ongeveer een druk van 300 kilo de m2.
sta je dan niet in de slaapkamer dan worden wat paneeltjes geen probleem. >:)
(normaal behoord er 80 kilo grind per m2 op zoon soort dak te liggen, zeldzaam dat het zo is.)

maak je niet te druk over het gewicht, daar ben ik niet bang voor.
het word best verdeeld over een groot oppervlak.
dat lukt wel. een laag sneeuw is zwaarder.

het plan om panda's met flatfix vind ik gevaarlijker.
daar durf ik geen uitspraak over te doen.
de wind kan daar veel makkelijker vat op krijgen.

mijn achter buren hebben het van de week wel zo gedaan.
maar dat is eigenlijk best wel een stuk eigenwijs vreten.
(instalateur van c.v. ketels.)
ben bang dat ik die panelen nog terug ga vinden in mijn tuin.
het ziet er erg slecht uit.

ga eens spelen met het programma van sma.
sunny desing.
(niet dat ik eens ben met wat daar uit komt.
maar helpt je wel om wat meer door te krijgen over deze materie.)
verder ben ik het eens met jeroenh.
doe het maar denk wel na over je eigen kunnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Franko P. schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:56:
Klein vraagje,

Ik lees in de startpost en op een aantal sites dat het maximale wattage 600 Watt per groep mag zijn als hier ook verbruikers aan hangen.
Ik heb nog een groep over in mijn meterkast en wil dus hierop ook de panelen aansluiten.
Het enige wat aan die groep zit is een dubbel stopcontact in de meterkast, deze wil ik dan ook weghalen zodat de groep alleen maar rechtstreeks op de omvormer zit aangesloten en er dus niet per ongeluk toch een verbruiker kan worden aangesloten op die groep.

Iemand enig idee wat het maximale wattage is wat ik op die ene groep mag terugvoeden?

En volstaat een normale automaat? (zit er nu namelijk al in) of moet ik daar een andere voor installeren?
Je mag invoeden wat de automaat aankan. Meestal 16A.

Een gewone automaat is prima.

Verder is het inderdaad verstandig om het stopcontact weg te halen.

• migjes
Franko P. schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:56:
Klein vraagje,

het is geen 600W maar eigenlijk 500W.
(steca 500 en soladin 600 verhaal ze doen allebei ongeveer 500W.)

normale groep. dus uitgaand van 16A.
dat maakt 16A x 230V = 3680W.

Verwijderd

belachelijk hoge piekopbrengsten
nieuw topic ? capture your highest spike ? ;)

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-11 09:18

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ericplan schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:19:
[...]

Ik zou gaan voor een 20 graden opstelling, minder ballast nodig, want minder windgevoelig. Bovendien minder schaduw voor de tweede rij. Wat betreft opbrengst per paneel zal het (bijna) niet merkbaar zijn, maar als je naar opbrengst per m2 dak kijkt win je weer, want je kan meer kwijt.
Omvormer altijd buiten, ten eerste produceert zo'n ding zelf ook warmte, ten tweede wordt hij beter gekoeld door een fris zeebriesje. En de apparaten die ervoor gemaakt zijn kunnen er ook tegen.
Micro-omvormers zou een keus kunnen zijn, maar die zijn wel duurder in aanschaf. Wel kan je dan elk paneel afzonderlijk monitoren.
Je kan overwegen om je panelen gewoon in de lengte van je dak te zetten. Dan kan je uiteindelijk meer panelen kwijt maar bovendien kan je door strategisch plaatsen zorgen dat je dak minder warm wordt en daarmee de kamer eronder. Wat betreft opbrengst per paneel maakt het iets uit, maar ook hier weer kan je meer opbrengst per m2 dak halen.
Dat 20 gr voelt bij mij ook als een goede keuze, misschien zelfs 15gr wanneer ik kies voor portrait.
Zelfde verhaal voor de omvormer buiten (uiteraard wanneer daarvoor geschikt, ip65), beter gekoeld en minder kabel naar binnen toe trekken.
migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:59:
[...]

ik zou zeggen.
ga eens op het dak staan.
Je bent de eerste die dat oppert, misschien beter om dan te weten wat er echt mogelijk is. :)
spring ongeveer 1 meter de lucht in.
en klap vol op het dak.
dat is ongeveer een druk van 300 kilo de m2.
sta je dan niet in de slaapkamer dan worden wat paneeltjes geen probleem. >:)
(normaal behoord er 80 kilo grind per m2 op zoon soort dak te liggen, zeldzaam dat het zo is.)

maak je niet te druk over het gewicht, daar ben ik niet bang voor.
het word best verdeeld over een groot oppervlak.
dat lukt wel. een laag sneeuw is zwaarder.
Als jullie niets meer van me horen na het weekend...
het plan om panda's met flatfix vind ik gevaarlijker.
daar durf ik geen uitspraak over te doen.
de wind kan daar veel makkelijker vat op krijgen.

mijn achter buren hebben het van de week wel zo gedaan.
maar dat is eigenlijk best wel een stuk eigenwijs vreten.
(instalateur van c.v. ketels.)
ben bang dat ik die panelen nog terug ga vinden in mijn tuin.
het ziet er erg slecht uit.
Daar ga ik wat meer informatie over proberen in te winnen, wel een belangrijk punt. Nu ligt mijn woning wat beschut tussen wat hogere rijtjeshuizen in, maar in Scheveningen kan het best wel waaien.
;)
ga eens spelen met het programma van sma.
sunny desing.
(niet dat ik eens ben met wat daar uit komt.
maar helpt je wel om wat meer door te krijgen over deze materie.)
verder ben ik het eens met jeroenh.
doe het maar denk wel na over je eigen kunnen.
Mijn Windows laptop maar weer eens opduiken, uiteraard is er geen Mac OSX versie van dat programma.
Maar dank voor de tip, ik ga er wat mee stoeien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:56:
[...]
De Delta kun je hiermee uitlezen. Ik heb begrepen dat die 70 Euro incl. verzendkosten kost.
Hmmm, ben bang dat dat em niet gaat worden: volgens mij worden dan je standen doorgegeven aan een externe website die bovendien nog op Silverlight draait. Ben een Linux man en wil het zelf volledig kunnen beheren.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:38

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:45:
[...]
Als ik het goed heb was er bij Ericplan 125 kilo per paneel berekend en bij zijn zonnecollector (die is 1x2m) 250 kilo per vlak en ze staan onder een hoek van 35 graden (Ericplan: correct me if I'm wrong). Als je bij [url="http://www.atagverwarming...s/ballast-berekening-tool "]deze link[/url] op zakelijk klikt, vind je een ballastberekeningstool en op het Zonstraalforum is in deze post ook veel info over ballast te vinden.
Klopt, hoewel iets gedateerd. Panelen staan portrait, 105 x 155 cm. Plat dak in stedelijke omgeving, op 11 meter hoogte. ballast is inderdaad 125 kg per paneel, maar ik heb de hoek onlangs teruggebracht tot 25 graden ivm schaduw en windrisico. Zonneboiler 220 x 110 cm, ook portrait heeft 250 kg ballast, dit zijn Nefit specs.

In NL wordt gerekend met drie zones van windbelasting. Verder maakt het uit of je in bebouwd gebied woont en ook de hoogte boven het maaiveld speelt een rol.

A'dam PVOutput

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:38:
[...]

Ik zou dat zelf niet zo gauw in een forum vragen. Wat als de informatie die je krijgt niet klopt? Van bijna niemand hier kun je de identiteit en kwalificaties verifiëren. Als je mooie spul in de eerste beste najaarstorm twee verdiepingen lager op de auto van de buurman ligt heb jij de schade en de ellende, en niet de ongetwijfeld goedbedoelende adviesgever hier in het forum. Een goede leverancier kan het voor je uitrekenen en zet er ook zijn handtekening onder.
Er is toch een standaard installatie eis voor?

LinkedIn WoT Cash Converter

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PcDealer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 20:22:
[...]

Er is toch een standaard installatie eis voor?
Helaas, zo simpel is het niet. Van te weinig ballast zijn inmiddels genoeg voorbeelden. Maar wat is genoeg? Bovendien zijn er veel variabelen in het spel.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 18-04-2012 20:34 . Reden: link zonstraal toegevoegd ]

A'dam PVOutput

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Staat het niet in NEN-1010? N.a.v. die afgewaaide panelen in België is er een link gepost naar de waterdichte voorschriften. En ja, degenen die zijn weggewaaid voldeden daar niet aan.

Interessante link gevonden: http://www.agentschapnl.n...0Zonnestroomprojecten.pdf
Staat ook iets in over PVT (combo pv en warmte).

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

En weer wat zonnestroom in Nederland.

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/3388/dsc4846s.jpg

3840 Wp Canadian Solar. Voor iedereen die niet kan tellen 16 panelen.

Kostal Piko 3.6 omvormer.

Op http://www.roijmans.tk ga ik proberen met hulp van ricdijk de logging up to date te houden.
Gebeurd voorlopig nog per dag met de hand

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PcDealer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 20:35:
Staat het niet in NEN-1010? N.a.v. die afgewaaide panelen in België is er een link gepost naar de waterdichte voorschriften. En ja, degenen die zijn weggewaaid voldeden daar niet aan.
Het staat (uiteraard) niet in NEN-1010 en in NL zijn er geen specifieke normen voor zonnepanelen en of zonnecollectoren mbt ballast. Wat er is aan normen staat in het Bouwbesluit 2012. Uiteraard kan je een opstelling altijd laten doorrekenen, en dat zou ik bij grotere installaties ook zeker doen.

A'dam PVOutput

• migjes
we spreken je na het weekend wel >:)
een staal kabel tussen de schoorsteen en de panelen doet wonderen voor van het dak af waaien.
zorgen dat de wind er niet onder komt is ook een hele verbetering.

het is wel op te lossen maar heb geduld,
komt tijd komt raad.

• migjes
ericplan schreef op woensdag 18 april 2012 @ 20:48:
[...]

Het staat (uiteraard) niet in NEN-1010 en in NL zijn er geen specifieke normen voor zonnepanelen en of zonnecollectoren mbt ballast. Wat er is aan normen staat in het Bouwbesluit 2012. Uiteraard kan je een opstelling altijd laten doorrekenen, en dat zou ik bij grotere installaties ook zeker doen.
het lastigste is eigenlijk niet dat het onmogelijk is.
maar het vertellen hoe het wel moet?

er is volgens mij geen goede richtlijn voor.
na rekenen kan wel maar situaties kunnen zoveel verschillen en op een forum kun je het zo slecht vertellen.
(mensen kunnen tekst nu eenmaal verkeert lezen.)
maakt het erg lastig.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

niki_lauda schreef op woensdag 18 april 2012 @ 20:36:
Mooie installatie, proficiat hoor.
En even aanmelden op de site van Anton als GoT forumlid :)

Edit is al gebeurd zie ik d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-04-2012 21:15 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:01:
[...]

het lastigste is eigenlijk niet dat het onmogelijk is.
maar het vertellen hoe het wel moet?
Je kan natuurlijk met vuistregels werken, zoals Nefit die gewoon in het boekje heeft staan hoeveel ballast er bij welke situatie gebruikt moet worden. Dat levert flinke hoeveelheden op, vaak zoveel dat het te zwaar is voor het dak. Maar je hebt je gehouden aan de voorschriften en bij calamiteiten kan men jou niets verwijten. Als je zelf maar wat bedenkt en er gebeurt een ongeluk, dan zou er wel eens een vervelende situatie kunnen ontstaan. Dan mag je hopen dat er geen letselschade is ontstaan door jouw hobby.

A'dam PVOutput

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:45:
[...]
Nieuwe Windnorm TNO (vorige verouderd):

http://www.valksolarsyste...enker-nieuwe-windnorm-tno
https://docs.google.com/f...JTbE91Y3JreGNKNVNyQQ/edit

Let in het laatste document op de deelnemende partijen.

Als je het niet zeker weet, laat een profi het (met nieuwe methodiek) narekenen, zeker als je in omgeving woont waar vliegende zonnepanelen beslist schade aan andermans eigendommen kunnen opleveren. Of erger.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

niki_lauda schreef op woensdag 18 april 2012 @ 20:36:

[afbeelding]

3840 Wp Canadian Solar. Voor iedereen die niet kan tellen 16 panelen.

Kostal Piko 3.6 omvormer.

Op http://www.roijmans.tk ga ik proberen met hulp van ricdijk de logging up to date te houden.
Gebeurd voorlopig nog per dag met de hand
Feli. Sooooo, dat was een aardig stukkie rijden voor SSC... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Waarom worden zonnepanelen nooit horizontaal geplaatst dus zonder hellingshoek. Dit geeft namelijk ten alle tijden een rendement op van 85%.

• migjes
ericplan schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:14:
[...]

Je kan natuurlijk met vuistregels werken, zoals Nefit die gewoon in het boekje heeft staan hoeveel ballast er bij welke situatie gebruikt moet worden. Dat levert flinke hoeveelheden op, vaak zoveel dat het te zwaar is voor het dak. Maar je hebt je gehouden aan de voorschriften en bij calamiteiten kan men jou niets verwijten. Als je zelf maar wat bedenkt en er gebeurt een ongeluk, dan zou er wel eens een vervelende situatie kunnen ontstaan. Dan mag je hopen dat er geen letselschade is ontstaan door jouw hobby.
vuistregels zijn goed.
maar ook die kunnen verkeert interpreteert worden.
dat maakt het zo lastig.
(gebeurd vaak zat in het bedrijfs-leven.)

en niemands hobby mag iemand letsel doen.

mijn achter buren hebben nu ook pv gelegd.
(installatie bedrijf van cv ketels.)
ik vind het er verschrikkelijk slecht liggen.
2 rijtjes flatfix 20 graden.
met x aantal 5cm stenen/tegels als ballast.
panelen van het type 1,6 x 1 m.
en dat op een hoogte van ongeveer 8 meter.
vol in de wind, het steekt net boven de daken uit.
ik ben er bang voor.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:38:
Waarom worden zonnepanelen nooit horizontaal geplaatst dus zonder hellingshoek. Dit geeft namelijk ten alle tijden een rendement op van 85%.
dan spoelt geen regen buitje ze schoon.

er zijn wel speciale systemen die daar voor speciaal gemaakt zijn.
(heb er nog geen goede verhalen van gehoord,
maar ook nog niks bijzonder slechts, maar het klonk niet hoopvol en erg duur)

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:38:
Niet "nooit", maar: vervuiling.

Tenzij je frameloos gaat installeren, maar dat heeft ook de nodige risico's. En vuil blijft altijd ophopen. Dus onderhoud nodig. Wil je niet, eigenlijk, dertig jaar lang.

Toch?

Mag best hoor, poets d'r maar op los, zou ik zeggen. Maand na maand na maand....

• migjes
zonnigtype schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:41:
[...]

Niet "nooit", maar: vervuiling.

Tenzij je frameloos gaat installeren, maar dat heeft ook de nodige risico's. En vuil blijft altijd ophopen. Dus onderhoud nodig. Wil je niet, eigenlijk, dertig jaar lang.

Toch?

Mag best hoor, poets d'r maar op los, zou ik zeggen. Maand na maand na maand....
zo iets?
http://www.dakbalans.nl/cigs-panelen

Verwijderd

larsg schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:47:
[...]
Ik woon in een bosrijk gebied in een huis van 1 verdiep, dus de panelen liggen zeker niet in de volle wind.
Daarbij breken vele bomen de wind, de maximale afstand tussen een boom en de achterkant van de panelen is max 15m, daarbij zijn dit forse bomen die ~30 meter hoog zijn. Ik neem daardoor aan dat de bomen veel wind breken en ik minder ballast moet plaatsen.

Ik vraag het ook hier omdat ik zo verschillende meningen krijg, daarbij kan ik wat afstemmen :)
Mijn 60 kg was een afronding van 58,7 kg per paneel. Dat komt uit de calculator van Clickfit bij een windsterkte van 11. (103,7km/h). Gezien de omstandigheden en de hoogte van het dak is dat nog rijkelijk ruim.

Met 60 zit je zeker goed, het getal komt niet zomaar uit de lucht vallen.

• zonnigtype

zonnigtype

Ammehoela. Zo dead as a duck en faillieter kan het bijna niet. Obama heeft d'r nog knallende koppijn van, en de Republiekeinen ruiken nog steeds bloed...

http://www.polderpv.nl/ni...Solyndra_artikel11_status

• migjes
zonnigtype schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:50:
[...]

Ammehoela. Zo dead as a duck en faillieter kan het bijna niet. Obama heeft d'r nog knallende koppijn van, en de Republiekeinen ruiken nog steeds bloed...

http://www.polderpv.nl/ni...Solyndra_artikel11_status
dat dacht ik al.
is ongeveer het zelfde wat ik hoorde van de mannen die dat moesten leggen.
(allen zij konden het nog iets bloemrijker vertellen. tja dakdekkers.)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het beste tegen windbelasting is om te zorgen dat de wind er niet onder kan komen, dus gewoon zorgen dat alles mooi vlak loopt met de wind. Het drukverschil door de lagere dynamisch druk aan de bovenzijde is van veel kleinere invloed dan de drag van wind die onder het paneel kan komen.

Het best kan je eigenlijk zoiets nemen;
http://www.redsolarltd.com/images/mse3.JPG
Zoiets is ook wel mooi;
http://www.inbalance-ener...da_light/lambda_light.jpg

Heb je niet veel belast nodig denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 18-04-2012 22:00 ]

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:07
Voor klanten van de Rabobank in Alkmaar is er subsidie op panelen te krijgen: https://www.rabozon.nl/

• migjes
MalleEppie71 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:18:
Voor klanten van de Rabobank in Alkmaar is er subsidie op panelen te krijgen: https://www.rabozon.nl/
iets klopt er niet in 1 zin.
een bank die subsidie geeft? het moet niet gekker worden in nederland.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:24:
een bank die subsidie geeft? het moet niet gekker worden in nederland.
Waarom niet? Banken draaien op subsidie (om zomaar eens een politieke uitspraak te parafraseren) en mogen ze het best eens nuttig inzetten. ( 8)7 )

In alle opzichten grote kolder natuurlijk, ik hoop dat we het tijdperk van subsidies op (o.a.) zonne-energie voorgoed vaarwel kunnen zeggen. Nergens meer voor nodig.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:33:
[...]

Waarom niet? Banken draaien op subsidie (om zomaar eens een politieke uitspraak te parafraseren) en mogen ze het best eens nuttig inzetten. ( 8)7 )

In alle opzichten grote kolder natuurlijk, ik hoop dat we het tijdperk van subsidies op (o.a.) zonne-energie voorgoed vaarwel kunnen zeggen. Nergens meer voor nodig.
ga eens lezen jeroenh dit is serieus.

knelle het is echt zo.

• JeroenH
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:33:
ga eens lezen jeroenh dit is serieus.
Ik had het gelezen. Sja, leuk als je ervoor in aanmerking komt. Ik kan niet bedenken wat het belang van de Rabobank kan zijn, banken staan er niet om bekend dat ze geld weggeven (althans niet openlijk).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:40:
[...]

Ik had het gelezen. Sja, leuk als je ervoor in aanmerking komt. Ik kan niet bedenken wat het belang van de Rabobank kan zijn, banken staan er niet om bekend dat ze geld weggeven (althans niet openlijk).
voor de rabobank is dit gewoon reclame.
het geld dat ze weg geven is niet van hun.
zij zorgen allen voor de afhandeling als ik het goed begrijp.
(ik kan wel effe na vragen wat er verder achter zit)

verder is dit wel goede info.
geen addertjes te bekennen.
nette verwijzing naar polderpv.
geen neem perse deze te dure installateur etc.
geen erg moeilijke aanvraag procedure. (met extra regels of dure kosten.)

het geeft toch weer een paar duizend mensen een duwtje de goede kant op dacht ik zo.

Verwijderd

ik zal geen rabo subsidie zuigen

in alkmaar kan je je scheel subsidie zuigen

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 23:01 . Reden: ik woon vlakbij de nieuwe rabo alkmaar met pv en windmolens ]

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:00:

in alkmaar kan je je scheel subsidie zuigen
Ook daar zet ik vraagtekens bij. Echt niet? Beloof je dat aan ons?

Niet zuigen hé, anders billenkoeck... ;)

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 15:25

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik kan niet bedenken wat het belang van de Rabobank kan zijn
@Jeroen, misschien is het belang wel Geen belang, en willen ze gewoon, omdat ze een nieuw hoofdkantoor hebben, hun klanten een voordeeltje geven. op zich wel een goeie actie :*)
(soms vind ik je een beetje te negatief )

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:47:
[...]

voor de rabobank is dit gewoon reclame.
het geld dat ze weg geven is niet van hun.
zij zorgen allen voor de afhandeling als ik het goed begrijp.
(ik kan wel effe na vragen wat er verder achter zit)

verder is dit wel goede info.
geen addertjes te bekennen.
nette verwijzing naar polderpv.
Leuk, dank voor de tip... ;) (ik wist nergens van...)
geen neem perse deze te dure installateur etc.
geen erg moeilijke aanvraag procedure. (met extra regels of dure kosten.)

het geeft toch weer een paar duizend mensen een duwtje de goede kant op dacht ik zo.
Denk het niet. 50.000 Euro gemaximeerd budget ("onder voorbehoud"), max. 500 Euri/huis, dus als ze pech hebben gaan er 100 huizen blij gemaakt worden, laten we zeggen max. 200.

Dan kan meteen de volgende actie van start, of ze breiden het budget gewoon uit... :P

Stelletje mazzelpikken daar.

(en ja, ik ben ook tegen dat soort acties, maar na nummer 62 kan nummer 63 d'r ook nog wel bij. Of zo. Begin de tel weer kwijt te raken, en het kaartje is al zo vol... 8)7 )

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MalleEppie71 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:18:
Uitsluitend particuliere woning eigenaren van bestaande woningen in de gemeenten: Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Harenkarspel en de Schermer die lid zijn van Rabobank Alkmaar e.o. komen voor subsidie in aanmerking.

met eenmax van 50k subsidie totaal.
maar goed als je daar woont toch weer 10% goedkoper :)

Nukezone FTW

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ach, ach, ach. Rabobank geeft (of gaf in het verleden) ook korting op hypotheken als het huis "groen" is.
Natuurlijk is hun achterliggende gedachte om geld te verdienen, maar dat betekent echt niet dat ze de burger of de klant tot op het bot uitpersen om dat te realiseren.
Als is het alleen maar goodwill, dan nog hebben ze er belang bij. Banken sponsoren ook, dat is toch ook geld weggeven?

Signatures zijn voor boomers.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:13:
[...]

het probleem is wel met 6x 260Wp panelen dat je voltage erg laag blijft.
en maar net over de start spanning van je omvormer komt.
hou daar rekening mee.
Je moet wel rekening houden tussen poly en mono panelen.
De 260Wp mono panelen hebben helemaal geen lage spanning.
6 stuks in serie op een Sma sb1600tl zal prima presteren.
Een sunnybeam erbij om binnen alles te kunnen volgen en je hebt veel plezier.
( ik kom gerust wel een keer naar Amsterdam toe om te bezorgen.

www.sunsolar.nl

• migjes
SolarKing schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:15:
[...]

Je moet wel rekening houden tussen poly en mono panelen.
De 260Wp mono panelen hebben helemaal geen lage spanning.
6 stuks in serie op een Sma sb1600tl zal prima presteren.
Een sunnybeam erbij om binnen alles te kunnen volgen en je hebt veel plezier.
( ik kom gerust wel een keer naar Amsterdam toe om te bezorgen.
ha solarking.

is de omvormer stil?
kan hij buiten hangen?
(het plan was met panda's met kingsuns is het anders,
welke panelen zou ik daar voor moeten pakken in sma sunnydesign voor kingsun 260Wp.
zodat ik wat makkelijker kan schuiven met ideetjes.
ik zoek zelf ook nog iets, en ze staan op het lijsje)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 19-04-2012 09:35 ]

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 13:04
@Lardman en @Meridiaan Ik verwacht dat mijn verbruik nog stijgt en de bedoeling is om kleine ruimtes in mijn huis electrisch te verwarmen. Om zo in iedergeval aan het einde van het jaar het verbruikte kWh > 0 te houden. Dit wil ik gaan sturen aan de hand van de gegevens die ik verzamel. Dit word nog een mooi project! :)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-11 19:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:44:
[...]
Mijn 60 kg was een afronding van 58,7 kg per paneel. Dat komt uit de calculator van Clickfit bij een windsterkte van 11. (103,7km/h). Gezien de omstandigheden en de hoogte van het dak is dat nog rijkelijk ruim.

Met 60 zit je zeker goed, het getal komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Ik heb 3 panelen 1,58 x 0,81 in portrait op 35° staan met een ballast van nog geen 40kg per paneel. De panelen staan met de 'open zijde' echter bijna tegen mijn huis aan, waardoor ze veel minder wind vangen. In de afgelopen 2 jaar nog geen problemen gehad.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ku3rOok5s073T4dFB7k0XyVI/medium.jpg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:20:
[...]
is de omvormer stil?
kan hij buiten hangen?
(het plan was met panda's met kingsuns is het anders,
welke panelen zou ik daar voor moeten pakken in sma sunnydesign voor kingsun 260Wp.
zodat ik wat makkelijker kan schuiven met ideetjes.
ik zoek zelf ook nog iets, en ze staan op het lijsje)
Die omvormer is stil en kan prima aan 6 x260 panda. Hij mag ook buiten.
In sunny design kun je je eigen panelen invoeren en anders lijken de CSI CS5P-260M er wel enigzins op.

• JeroenH
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 19 april 2012 @ 08:16:
Ach, ach, ach. Rabobank geeft (of gaf in het verleden) ook korting op hypotheken als het huis "groen" is.
Ja maar dat zie ik nog anders. De bewoners van een energiezuinig huis geven minder geld uit aan energie en kunnen dus (gemiddeld) hun hypotheek beter betalen. Misschien dat de psychologen die meewerken aan het opstellen van de risicoprofielen op basis waarvan de bank jouw rentepercentage vaststelt wel ontdekt hebben dat mensen met oog voor duurzaamheid betrouwbaarder zijn. Geen idee of dat zo is, maar zoiets kan ik me voorstellen.
Natuurlijk is hun achterliggende gedachte om geld te verdienen, maar dat betekent echt niet dat ze de burger of de klant tot op het bot uitpersen om dat te realiseren.
Nee, alleen de overheid, en daarmee toch ook de klant ;)
Als is het alleen maar goodwill, dan nog hebben ze er belang bij. Banken sponsoren ook, dat is toch ook geld weggeven?
Daar lijkt deze actie nog het meeste op ja...

• NovapaX
  • Laatst online: 11-11 09:05
Waarom plaatsen we voornamelijk de ballast?
Voor het 'opwaaien' of voor verschuiven?
Voor het laatste is ballast plaatsen natuurlijk sowieso een beetje inefficiënt... (en geheel afhankelijk van de gladheid en hoeveelheid raakvlak tussen frame en dak.
Voor het opwaaien is het handig om de achterzijde inderdaad af te sluiten, als je dat met een beetje ballast doet dan hou je alleen nog de schuifkrachten over....

Ik zit zelf te denken om t.z.t. gewoon een paar keilbouten door mijn isolatie in het betonnen dak aan te brengen, en daarop het frame te maken. Beetje speciale kit eromheen om het weer waterdicht te maken... klaar ;)
Of misschien ga ik toch wel gewoon een paar honderd kilo tegels naar boven sjouwen... is wat minder permanent....

Ik wil sowieso de twee rijen (van 3, landscape) aan elkaar bevestigen... dat maakt de kans op opwaaien veel minder groot.... [insert 'kracht x arm' verhaaltje hier]

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 19-04-2012 10:00 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:45:
Ik heb 3 panelen 1,58 x 0,81 in portrait op 35° staan met een ballast van nog geen 40kg per paneel. De panelen staan met de 'open zijde' echter bijna tegen mijn huis aan, waardoor ze veel minder wind vangen. In de afgelopen 2 jaar nog geen problemen gehad.
[afbeelding]
Ik heb hier ....69.2 kg per paneel op een dakkapel met minder rugdekking dan jij daar hebt.
Die panelen staan echter onder een hoek van 15 graden.
Het is een inschatting van wat passend is. Als iemand in plaats daarvan een ´gecertificeerd´ verhaal wil hebben dan komt je bij de tools van Clickfit e.d. uit. Een normaal installatiebedrijf heeft in ieder geval geen magische berekening. Die schatten dat ook in. De meeste daken kunnen veel meer aan dan je zou denken.

Voorbeeld: de jaarbeurs heeft op bepaalde dakvlakken 3 x (!!) minder afvoeren dan de norm is.
Met sneeuw zou het dak dus zo naar beneden kunnen komen. Heb jij wat gemerkt de laatste 20 jaar?
Een gigantisch grotere meerbelasting en er gebeurd niets. (ja nu gaan ze toch wat extra kolkjes plaatsen...)

• NovapaX
Yup... de balastingfactoren, belastingcombinaties en marges zijn gigantisch in de constructie(normen).
Maarja, je zal wel moeten. In de bouw worden ook nog wel eens wat bochten afgesneden (bewust of onbewust) en dan wil je niet bij het minst of geringste met een constructie zitten die plots een heel andere vorm heeft dan wat er op tekening staat.... 8)7

Sparql TV wiki

Verwijderd

NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:57:
Voor het laatste is ballast plaatsen natuurlijk sowieso een beetje inefficiënt... (en geheel afhankelijk van de gladheid en hoeveelheid raakvlak tussen frame en dak.
Voor het opwaaien is het handig om de achterzijde inderdaad af te sluiten, als je dat met een beetje ballast doet dan hou je alleen nog de schuifkrachten over....

Ik zit zelf te denken om t.z.t. gewoon een paar keilbouten door mijn isolatie in het betonnen dak aan te brengen, en daarop het frame te maken. Beetje speciale kit eromheen om het weer waterdicht te maken... klaar ;)
Of misschien ga ik toch wel gewoon een paar honderd kilo tegels naar boven sjouwen... is wat minder permanent....
Bij berekeningen wordt er rekening gehouden met het dakoppekvlak (zoals ik ook noemde).
Beton (glad), PVC, bitumen en dan EPDM (stroef).

Het begint met schuiven en daarna gaat het e.e.a. pas vliegen.
Keilbouten door je dak zal een (eerlijke) dakdekker altijd afraden.

• zonnigtype

zonnigtype

Voor geïnteresseerden heb ik commentaar over de Rabo actie op m'n site gezet.

Meest storende ontdekking in de FAQs (lang niet alles bekeken, geen tijd voor), mijn vetdruk:

"Tot circa 1.000 Wp is een aparte groep in de meterkast niet nodig. U kunt de installatie op een bestaande groep aansluiten. Bij een grotere installatie verdient een aparte groep aanbeveling. Of u kunt de aansluiting van uw installatie over meerdere groepen spreiden. Dus bijvoorbeeld bij 2 systemen elk systeem op een andere groep. Raadpleeg hiervoor een installateur."

Wordt na de tweede zin wel beetje recht gebreid, maar het is geen correcte opmerking, die eerste twee zinnen bij elkaar.

Verder zien de FAQs er behoorlijk goed uit (ff niet letten op verwijzingen naar m'n site, ik loop hier al met een sp rond... :P ).

• NovapaX
Het is wat meer werk inderdaad, en iets meer kans dat het zou kunnen gaan lekken.
Maar er zitten nu ook al een stuk of wat doorvoeren door mijn dak, die geven ook geen probleem...

Mijn punt is eigenlijk dat de balast zo inefficiënt als wat is...
Zojuist kwam het idee van een staalkabel aan de schoorsteen voorbij. Niet echt praktisch, maar die kabel van 5 kilo (?) heeft hetzelfde effect als een paar honderd kilo extra ballast..... snap je mijn punt?

We kunnen natuurlijk ook horizontaal afsteunen naar de dakrand toe...
Sowieso lijkt het mij altijd beter om de rijen onderling te koppelen...

Sparql TV wiki

Verwijderd

NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:10:
Het is wat meer werk inderdaad, en iets meer kans dat het zou kunnen gaan lekken.
Maar er zitten nu ook al een stuk of wat doorvoeren door mijn dak, die geven ook geen probleem...

Mijn punt is eigenlijk dat de balast zo inefficiënt als wat is...
Zojuist kwam het idee van een staalkabel aan de schoorsteen voorbij. Niet echt praktisch, maar die kabel van 5 kilo (?) heeft hetzelfde effect als een paar honderd kilo extra ballast..... snap je mijn punt?

We kunnen natuurlijk ook horizontaal afsteunen naar de dakrand toe...
Sowieso lijkt het mij altijd beter om de rijen onderling te koppelen...
Het is inderdaad de lekkans. Een grotere opstand is makkelijker dan een massa kleintjes. Ook ga je door je isolatie heen (koudebruggen?).

Ik weet zeker dat een massa bouten veel meer werk gaat worden dan die ballast.
Je hebt een betondak, waar maak je je druk om? Bestel een verhuiskraan voor de ballast en de panelen.
Goedkoper dan die bouten.

Rijen zijn inderdaad gekoppeld. Alleen die oplossingen met die consoles hebben dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 10:16 . Reden: consoles ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:52:
[...]

Ja maar dat zie ik nog anders. De bewoners van een energiezuinig huis geven minder geld uit aan energie en kunnen dus (gemiddeld) hun hypotheek beter betalen. Misschien dat de psychologen die meewerken aan het opstellen van de risicoprofielen op basis waarvan de bank jouw rentepercentage vaststelt wel ontdekt hebben dat mensen met oog voor duurzaamheid betrouwbaarder zijn. Geen idee of dat zo is, maar zoiets kan ik me voorstellen.

[...]

Daar lijkt deze actie nog het meeste op ja...
En nog iets anders: alleen leden van de betreffende bank mogen daar aan meedoen. Ofwel de loyalere/betrokken klanten.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Of snel een rekening openen?

.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• rube
  • Laatst online: 08:36
JeroenH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:52:
[...]
Ja maar dat zie ik nog anders. De bewoners van een energiezuinig huis geven minder geld uit aan energie en kunnen dus (gemiddeld) hun hypotheek beter betalen...
[...]
Doet me denken aan iets wat ik laatst gelezen heb: iedereen die nu heel duurzaam bezig is en daardoor minder geld uitgeeft aan zijn energierekening zal dat geld (in de meeste gevallen of uiteindelijk) ergens anders aan gaan uitgeven = consumeren en daarbij is bijna altijd extra energie voor nodig* waardoor de initiële besparing geheel of gedeeltelijk teniet word gedaan.

*Alleen zolang dat is aan andere duurzame zaken (meer isolatie, PV of b.v. biologisch eten) is deze consumptie volgens mij niet zo erg. Ook als men juist minder gaat werken omdat het niet meer nodig is voor het geld, zal het consumptiepatroon ook niet stijgen.

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:06:
...

"Tot circa 1.000 Wp is een aparte groep in de meterkast niet nodig. U kunt de installatie op een bestaande groep aansluiten. .."
Kan iemand me eigenlijk uitleggen waarom de norm ligt bij 600 Wp en niet 1000 en is dat een harde limiet of wordt bij het overschrijden van die 'limiet' het gevaar steeds groter ?

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:23:
[...]

Doet me denken aan iets wat ik laatst gelezen heb: iedereen die nu heel duurzaam bezig is en daardoor minder geld uitgeeft aan zijn energierekening zal dat geld (in de meeste gevallen of uiteindelijk) ergens anders aan gaan uitgeven = consumeren en daarbij is bijna altijd extra energie voor nodig* waardoor de initiële besparing geheel of gedeeltelijk teniet word gedaan.

*Alleen zolang dat is aan andere duurzame zaken (meer isolatie, PV of b.v. biologisch eten) is deze consumptie volgens mij niet zo erg. Ook als men juist minder gaat werken omdat het niet meer nodig is voor het geld, zal het consumptiepatroon ook niet stijgen.
Spijker op de kop.

Ben d'r al jaren mee bezig, minder werken (voor geld dan, hé, ik "werk" echter wel [te veel], maar dan voor de massa... ;) ). Minder/beschaafd/kwalitatief consumeren, niet achter alle opgeklopte nepbehoeftes aan rennen. Ik leef, ik leef prima, waarom zou ik "meer" willen?

ff uitgezonderd dan meer paneeltjes, maar dat "mag" hier wel, toch? :+
extra bekentenis: d'r gaat een ipatje komen, de baas in het huis heeft ook recht op haar comfort, als toekomstige "eva"... O-)

• antonboonstra

antonboonstra

rube schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:23:
[...]

Je kunt ook het geld wat je over houdt schenken aan een goed doel, zoals Fairclimate. Dan wordt de besparing alleen maar versterkt :*)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:32:
[...]

Kan iemand me eigenlijk uitleggen waarom de norm ligt bij 600 Wp en niet 1000 en is dat een harde limiet of wordt bij het overschrijden van die 'limiet' het gevaar steeds groter ?
Die norm ligt niet bij geïnstalleerd DC vermogen, maar bij 2,15 Ampère / max 500 Watt AC vermogen wat de omvormer op een verbruiksgroep "mag" invoeden. Die 600 Wp is onzin, ik heb bijv. een 648 Wp groep (6 modules met 100 Watt OK4tjes, die dat AC vermogen nooit halen) aangelegd gekregen door installateurs in opdracht van een NUON dochter... ("648 Wp op een verbruiksgroep", dus)

Maar NEN wil geld verdienen, dus we mogen het niet "openbaar weten". (of zoiets)

• rube
@ Anton en Zonnigtype: ja, dan is het inderdaad prima. Maar dat zal bij de "massa" denk ik niet het geval zijn.
Die denken eerder aan een extra vakantie (ver weg) of die nieuwe TV.
Maar goed, misschien komen er meer diehards bij zoals Zonnigtype (een aaipetje is je vergeven ;) )

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
De NEN gaat altijd aan de zeer veilige kant zitten.

De korte simpele uitleg is:

Het gaat erom dat jij via je automaat 16A naar je toestel kan drukken en via je omvormer 2A
De kabel/draad wordt dus belast met 18A continu dit betekend dus dat de automaat bij overbelasting minder snel reageert.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:47
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:32:
extra bekentenis: d'r gaat een ipatje komen, de baas in het huis heeft ook recht op haar comfort, als toekomstige "eva"... O-)
Ik lees hier dat ik jullie mag feliciteren?!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:32:
Die 600Wp (eigenlijk: 500W omvormervermogen) is in zeker zin onzin. Micro-WKK-ketels van 1kW mogen wel op een bestaande groep aangesloten worden, heel gek. Dit soort gekkigheden tonen aan dat de regels en normen op dit gebied erg achterlopen op de realiteit.

Voor de technische redenen achter de 600Wp-grens, zie een stukje wat ik daar een tijd terug over schreef. Deze pagina staat in de top-20 van best gelezen pagina's op mijn site, ik merk dat er vanuit diverse forums heen wordt gelinkt. Da's toch wel erg leuk :)

• zonnigtype

zonnigtype

Snowmiss schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:49:
[...]

Ik lees hier dat ik jullie mag feliciteren?!
Dat mag, maar voor mij is het al veel te laat. Zij "moet" nog (wordt slechts in beperkte kring gevierd, we zijn niet van die feestvarkens, elke dag is het hier immers al "feest"...) *O*

• rube
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:01:
[...]
Dat mag, maar voor mij is het al veel te laat. Zij "moet" nog...
:?

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Is "Eva" hetzelfde als "Sara" ?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10 19:24
Heeft iemand ervaring met Zontech BV uit Amersfoort?

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:57:

persoonlijk zou ik nooit met keilboten door de water dichte laag gaan.

waarom: het verschil in uitzetting coëfficiënt.
het aluminium van de rekjes zet anders uit als het dakleer.
naar een aantal jaar gaat dat altijd lekken.
(tegenwoordig doen dakdekker ook geen alu dak afvoeren meer gebruiken. dat geeft na een aantal jaren ook lekken op dakkapellen)

Verwijderd

>:) vaak hebben we toch 3- 5 groepen in huis, dus wil je dat omzeilen , verdeel je je pv met micro inverters zo dat je elke groep in huis op de 600 watt zet ..

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet handig als groep 1 de keuken is, groep 2 de begane grond, groep 3 de verdieping, groep 4 de wasmachine.

Moet je van al die groepen een kabel richting de zonnepanelen / omvormer trekken.

Signatures zijn voor boomers.

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:46:
[...]

Die omvormer is stil en kan prima aan 6 x260 panda. Hij mag ook buiten.
In sunny design kun je je eigen panelen invoeren en anders lijken de CSI CS5P-260M er wel enigzins op.
heb je met 6x 260 panda ook rekening gehouden met het MPP-spanningsbereik / nominale DC-spanning? (155V)
op vol vermogen gaat het goed maar als de panelen te warm worden val je net buiten het berijk van het optimum van de sma 1600tl.
zal niet zoveel verlies geven, maar ik denk dat het net iets beter kan.

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:28:
[...]

persoonlijk zou ik nooit met keilboten door de water dichte laag gaan.

waarom: het verschil in uitzetting coëfficiënt.
het aluminium van de rekjes zet anders uit als het dakleer.
naar een aantal jaar gaat dat altijd lekken.
(tegenwoordig doen dakdekker ook geen alu dak afvoeren meer gebruiken. dat geeft na een aantal ook lekken op dakkapellen)
nou ik moet je helaas hierin wel tegen spreken ....
we gebruiken nog steeds alu daktrim die rondom je dakrand zit (plat dak/uitbouw) en geeft geen problemen.
de flexibiliteit van dak leer (bitumen) is zo groot dat de verschillen in uitzettingscoëfficiënt opheft.
daarbij komt dat keilbouten met een dubbele moer voor een kleine ruimte kunnen zorgen tussen je aluminiumframe en het dakleer, wat de stevigheid van je construkie niet aan tast .

De mensen die nu op een houten plat dak constuctie gewichten van 50-200 kg gaan toevoegen zullen in de jaren zien dat ze een zwembadje krijgen i.v.m het langzaam buigen van de balkenlaag, dit zie je normaal al bij de wat oudere platte daken met grind. we praten wel over een continu belasting over 20-30 jaar met zonnepanelen .en hun ballast

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 11:45 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Prachtig..mijn vriendinnetje vindt de panelen ook al steeds leuker..ze houdt de boel al in de gaten:

meisje: "Schat, ik was net op zolder en de lampjes op de omvormers branden nu niet"
moi: "Ze zijn niet kapot hoor, maar hebben ff geen licht om stroom van te maken"
meisje: "Wat jammer hè"

en eerder die dag:
"Heb jij de specificaties van onze panelen nog? Sprak nog een collega en die had wel interesse in panelen.."

:>

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
2Dutch schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:36:
Prachtig..mijn vriendinnetje vindt de panelen ook al steeds leuker..ze houdt de boel al in de gaten:

meisje: "Schat, ik was net op zolder en de lampjes op de omvormers branden nu niet"
moi: "Ze zijn niet kapot hoor, maar hebben ff geen licht om stroom van te maken"

en eerder die dag:
"Heb jij de specificaties van onze panelen nog? Sprak nog een collega en die had wel interesse in panelen.."

Ojee daar begint het virus :+ O-)

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:35:
[...]

nou ik moet je helaas hierin wel tegen spreken ....
we gebruiken nog steeds alu daktrim die rondom je dakrand zit (plat dak/uitbouw) en geeft geen problemen.
de felexibilieteit van dak leer (bitumen) is zo groot dat de verschillen in uitzettingscoëfficiënt opheft.
daarbij komt dat keilbouten met een dubbele moer voor een kleine ruimte kunnen zorgen tussen je aluminiumframe en het dakleer, wat de stevigheid van je construkie niet aan tast .
voor het daktrim maakt het niks uit klopt.
maar wel voor een dakafvoer.
dat gaat een 30cm onder het dakleer door.
en na een aantal jaar schuurt het gewoon los. (ondangs het aanbranden)

ik zou gewoon met ballast werken.
stuk makkelijker en als je iets wil veranderen kan het zonder veel problemen.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
2Dutch schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:36:

en eerder die dag:

zolang jij belangrijker blijft is het geen probleem.

misschien kan je dr zo gek krijgen dat ze 1 keer in de maand schoonmaakt!

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:41:
[...]

voor het daktrim maakt het niks uit klopt.
maar wel voor een dakafvoer.
dat gaat een 30cm onder het dakleer door.
en na een aantal jaar schuurt het gewoon los. (ondangs het aanbranden)

ik zou gewoon met ballast werken.
stuk makkelijker en als je iets wil veranderen kan het zonder veel problemen.
ben ik met je eens migjes , met zo,n afvoer is dat de lengte hierin een rol speeld en als een kan vast zit aan een muur en de andere aan je dakleer, tja heb je een probleem...

Maar of je nu iets los op het dakleer zet met gewicht of het met de zelfde druk vast bout , maar voor het effect van uitzetting niets uit dat doet het in bijde gevallen even veel.
tja > met ballast werken zou ik ook gewoon doen op beton, dan kun je altijd nog wat draaien om de mooiste hoek te bepalen en zo .

• zonnigtype

zonnigtype

:$

Dead on. Verkeerde vrouw, zelfde bedoeling... 7(8)7

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:47
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:59:
[...]

:$

Dead on. Verkeerde vrouw, zelfde bedoeling... 7(8)7
offtopic:
Gelukkig maar, ik dacht al niet dat jullie naar Italië waren geweest.

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:33:
[...]

heb je met 6x 260 panda ook rekening gehouden met het MPP-spanningsbereik / nominale DC-spanning? (155V)
op vol vermogen gaat het goed maar als de panelen te warm worden val je net buiten het berijk van het optimum van de sma 1600tl.
zal niet zoveel verlies geven, maar ik denk dat het net iets beter kan.
Bij 60 graden panelen nog altijd 163,2 volt, dus binnen die 155v.
Het optimum ligt wat verderop dan, maar het effect daarvan is gering.
Als ik een volgorde moet hanteren kies ik liever eerst de panelen en dan de omvormer.
Die Panda's zijn 1e keus, van wat betaalbaar is en leverbaar.

De nieuwe quasi mono's van Renesola vind ik nog fraaier, maar die zijn niet leverbaar.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
Voor ons mogelijk nieuwe woonstekje ben ik ook aan het kijken wat er mogelijk is met zonnepanelen. Nu heb ik een mooie locatie op het schuurdak hoek van ongeveer 35/40 graden, en een oppervlakte van 2,5 bij 8 mtr. Is de ligging van de schuur optimaal om zonnepanelen te plaatsen? Zie het rode kader in het onderstaande vlak.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7181/6946902082_f4852ae5a7_z_d.jpg

• zonnigtype

zonnigtype

Snowmiss schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:02:
[...]

offtopic:
Gelukkig maar, ik dacht al niet dat jullie naar Italië waren geweest.
Hahaha. Maar we gaan wel naar Italië. Met Saar... (vakantie)

(lamazittuh, dit begint uit de hand te lopen...!)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

looyenss schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:41:
[...]
zolang jij belangrijker blijft is het geen probleem.
misschien kan je dr zo gek krijgen dat ze 1 keer in de maand schoonmaakt!
Nou dan ben ik bang dat ik haar uit de tuin kan vissen (aka uit het raam lazert) ;)
Ze liggen gelukkig zo, dat ik met een zwabbertje aan een steel uit het raam ze simpel ff kan schoonmaken als ze ranzig gaan worden. Maar het zal wel meevallen.

Heb liever een vriendin die het ook wel leuk vindt, dan eentje die het onzin vindt ofzo..lijkt me best lastig/niet zo gezellig ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• zonnigtype

zonnigtype

Houtkern schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:23:
Heeft iemand ervaring met Zontech BV uit Amersfoort?
Wij leveren zonnepanelen uit de eigen productlijn onder de naam Zontech-Solar
Zo, alweer een zogenaamde moduleproducent d'r bij in NL. Totdat het tegendeel bewezen is zou ik er van uitgaan dat ze gewoon OEM paneeltjes laten maken in Verweggistan. Dat is wel "iets anders" dan een "eigen productielijn". (suggestie: "we maken ze zelf")

Dat doen er trouwens meer, al zeggen ze dat dan weer anders...

Verder gewoon kritische vragen stellen. Er zijn >> 200 aanbieders...

(deze stond al in mijn lijst...)

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
zonnigtype schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:10:
[...]

[...]

Zo, alweer een zogenaamde moduleproducent d'r bij in NL. Totdat het tegendeel bewezen is zou ik er van uitgaan dat ze gewoon OEM paneeltjes laten maken in Verweggistan. Dat is wel "iets anders" dan een "eigen productielijn". (suggestie: "we maken ze zelf")

Dat doen er trouwens meer, al zeggen ze dat dan weer anders...

Verder gewoon kritische vragen stellen. Er zijn >> 200 aanbieders...

(deze stond al in mijn lijst...)
Precies. gewoon nog een tussenpersoon die in de lijst van 200 aanbieders kan aansluiten.
Wordt helemaal niks meer hier in NL gemaakt. als het al europees is dan is het duits

OT. ze zitten aan het Kanteklaarpad 35... dat zegt al genoeg

[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 19-04-2012 12:14 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• NovapaX
Vooral door dat laatste (aanpassing) zou ik inderdaad toch wel voor ballast willen gaan.
Maar dan 2 gekoppelde rijen, waarbij 40x60 tegels in portret schuin achter de rijen staan, en dan de koppelstaven aan de voorzijde door laten steken zodat daar ook een rij voor kan liggen...

Dat zijn op 6 panelen dan 33 tegels... Met weinig grip van de wind moet dat meer dan genoeg zijn.

Zo dus: (een van die vlakke rijen zou ik kunnen weglaten, weet alleen niet welke...)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-indeling.png

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 19-04-2012 12:22 ]

Sparql TV wiki

• JeroenH
  • Nu online
Het Makro-verhaal krijgt nog een staartje, ik ontving een e-mail van ze. Al een paar dagen geleden overigens, maar mijn e-mail systeem kwalificeerde het als spam :X

Anyway, het was best een inhoudelijk mailtje en de tekst “specifieke vragen beantwoorden wij altijd” prikkelde mij om toch de vragen die ik heb te stellen.

Als er zinvol antwoord komt laat ik het uiteraard even weten! Ik ben benieuwd...

• Houtkern
looyenss schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:13:
[...]
Precies. gewoon nog een tussenpersoon die in de lijst van 200 aanbieders kan aansluiten.
Wordt helemaal niks meer hier in NL gemaakt. als het al europees is dan is het duits

OT. ze zitten aan het Kanteklaarpad 35... dat zegt al genoeg
Dat was mij ook al duidelijk over Zontech. Maar aangezien ze verder weinig informatie geven op hun website was ik op zoek naar ervaringsdeskundigen. Op www.zonnestroomopbrengst.eu kom ik twee installaties tegen. Op hun twitteraccount komen ook wat projecten langs. Niet op solar top 50, 1miljoenzonnepanelen, greenchoicelijstje etc. Dus nog niet veel aanknopingspunten. Dus roept u maar als Zontech al een keer bij u iets geleverd/geplaatst heeft.

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:17:
Het Makro-verhaal krijgt nog een staartje, ik ontving een e-mail van ze. Al een paar dagen geleden overigens, maar mijn e-mail systeem kwalificeerde het als spam :X

Anyway, het was best een inhoudelijk mailtje en de tekst “specifieke vragen beantwoorden wij altijd” prikkelde mij om toch de vragen die ik heb te stellen.

Als er zinvol antwoord komt laat ik het uiteraard even weten! Ik ben benieuwd...
Antwoord staat hier al:

http://www.pfixx.nl/index.php?page=beschikbare-sets

Zoals verwacht Enecsys omvormers.

Maar .... geen dure Duitse modules, maar Sunrise, wat volgens mij gewoon Chinese import is en waar ik regelmatig aanbiedingen voor in de mailbox krijg, zonder prijsopgaves...

Is en blijft dus duur, meeste zal door de omvormer komen, maar paneel wordt waarschijnlijk woekerwinst op gemaakt bij de "pakket prijzen".

Iemand bekend met de component prijzen? Lijkt me leuk klusje voor Neanderthaler... >:)

Verder grazen module boer:

http://www.srsolartech.cn/

No 65-22 Xinggang Road, Zhonglou Industrial Park, Changzhou
Jiangsu Province 213023,
People's Republic of China
Tel: +86 (519) 8390 6502
Fax: +86 (519) 8390 6508

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 19-04-2012 12:42 . Reden: Data ]

• antonboonstra

antonboonstra

leon1e schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:03:
Voor ons mogelijk nieuwe woonstekje ben ik ook aan het kijken wat er mogelijk is met zonnepanelen. Nu heb ik een mooie locatie op het schuurdak hoek van ongeveer 35/40 graden, en een oppervlakte van 2,5 bij 8 mtr. Is de ligging van de schuur optimaal om zonnepanelen te plaatsen? Zie het rode kader in het onderstaande vlak.

[afbeelding]
Dat lijkt mij wel een optimale oriëntatie. Ik weet niet hoe hoog de gebouwen daar onder zijn. Deze moeten niet (veel) hoger zijn, om schaduw te voorkomen. Leuk dat je gelijk al kijkt naar de mogelijkheid van zonnepanelen bij de aankoop van een nieuw huis 8)

• JeroenH
  • Nu online
Verdorie, waarom keek ik daar nou niet eerst even :$ Thanks!

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:16:
Vooral door dat laatste (aanpassing) zou ik inderdaad toch wel voor ballast willen gaan.
Maar dan 2 gekoppelde rijen, waarbij 40x60 tegels in portret schuin achter de rijen staan, en dan de koppelstaven aan de voorzijde door laten steken zodat daar ook een rij voor kan liggen...

Dat zijn op 6 panelen dan 33 tegels... Met weinig grip van de wind moet dat meer dan genoeg zijn.

Zo dus: (een van die vlakke rijen zou ik kunnen weglaten, weet alleen niet welke...)
[afbeelding]
dat is wel de mooiste methode die ik ken.
erg netjes.

ik zou uitrekenen hoeveel gewicht je nu uit eindelijk hebt.
en als er minder tegels kunnen zou ik die uit de platte stukken hallen, maar alle hoeken betegeld houden.

houd er effe rekening mee dat als je voor 20graden gaat.
het wel eens kleiner tegels kunnen zijn.
er zit ook een aardig verschil in gewicht als de tegels dunner of dikker worden.
(meestal tussen de 3 en 5 cm)

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:55:
[...]

dat is wel de mooiste methode die ik ken.
erg netjes.

ik zou uitrekenen hoeveel gewicht je nu uit eindelijk hebt.
en als er minder tegels kunnen zou ik die uit de platte stukken hallen, maar alle hoeken betegeld houden.

houd er effe rekening mee dat als je voor 20graden gaat.
het wel eens kleiner tegels kunnen zijn.
er zit ook een aardig verschil in gewicht als de tegels dunner of dikker worden.
(meestal tussen de 3 en 5 cm)
tegen het verschuiven is het een optie om een extra randje dakleer rondom of plaatselijk bij frame te branden .. ;)

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:59:
[...]

tegen het verschuiven is het een optie om een extra randje dakleer rondom of plaatselijk bij frame te branden .. ;)
dat is een hele goeie die je daar zegt.
(ik neem aan die dikkere variant die voor de randen word gebruikt.)

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-10 16:09
Maasluip schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:09:
Heb je geld op je spaarrekening? Dan altijd doen.

Ik heb hier een offerte voor 1.920 Wp liggen, inclusief montage voor € 4.200. Dat geld staat nu op mijn spaarrekening 2,64% rente te trekken, dus dat levert me jaarlijks € 110,88 op.
Van 1.920 Wp krijg je jaarlijks 1.632 kWh (als je de "officiële" factor 0,85 aanhoudt, er zijn mensen die 1 kWh/Wp krijgen) en met mijn stroomprijs van 23 cent/kWh gaat me dat € 375,36 besparen.

Dus wat heb ik liever: € 110,88 aan renteinkomsten of € 375,36 aan besparing. Goh, wat is dat een lastige beslissing.

(ik zit alleen te wachten op een goedkeuring voor € 1.000 subsidie van de provincie).
En je afschrijving op je panelen dan? Dat moet je er natuurlijk ook nog bijrekenen. ;)

Dat geld op de bank blijft staan maar de waarde van de panelen neemt snel af...

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-11 10:54
Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:59:
[...]

Ik snapte je vraag en kan deze niet beantwoorden.

Maar als je de FemtoGrid optimizer op een SMA aan wil sluiten dan kan ik zeggen dat dat niet gaat (werken)!

FemtoGrid werkt alleen maar met FemtoGrid spul en niet in combinatie met andere merken/spullen.

FemtoGrid optimizer ---- V ---- FemtoGrid Inverter 2400
FemtoGrid optimizer ---- X ---- SMA Inverter XXXXXX

Je kan dan wel bijv. een Tigo Optimizer systeem toepassen of met Micro Inverters van bijv Enecsys gaan werken.

Tigo werkt (wel, want ze hebben geen eigen inverters) met andere inverters en Micro Inverters zijn op zich zelf staande MPP's&omvormers.
Ik denk dat de FemtoGrid optimizer gewoon los te gebruiken is. Direkt aansluiten gaat inderdaad niet lukken, maar daar moet een Tweaker wel iets aan kunnen doen toch...

Inmiddels wat informatie gevonden over hoe het een en ander zou kunnen samen werken.

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 24-04-2012 09:54 . Reden: IP protectie :-) ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Houtkern
Maasluip schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:09:
Ik heb hier een offerte voor 1.920 Wp liggen, inclusief montage voor € 4.200. Dat geld staat nu op mijn spaarrekening 2,64% rente te trekken, dus dat levert me jaarlijks € 110,88 op.
Van 1.920 Wp krijg je jaarlijks 1.632 kWh (als je de "officiële" factor 0,85 aanhoudt, er zijn mensen die 1 kWh/Wp krijgen) en met mijn stroomprijs van 23 cent/kWh gaat me dat € 375,36 besparen.

Dus wat heb ik liever: € 110,88 aan renteinkomsten of € 375,36 aan besparing. Goh, wat is dat een lastige beslissing.

(ik zit alleen te wachten op een goedkeuring voor € 1.000 subsidie van de provincie).
Jpjedi schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:05:
[...]

En je afschrijving op je panelen dan? Dat moet je er natuurlijk ook nog bijrekenen. ;)

Dat geld op de bank blijft staan maar de waarde van de panelen neemt snel af...
Uitgaande van afschrijving van 20 jaar (zonnepanelen gaan langer mee en omvormer korter) dan is dat 210 euro per jaar aan afschrijving. Oja je kan nog veel meer factoren meenemen (inflatie prijspeilstijging elektriciteit, vervangingswaarde omvormer, onderhoud etc etc) maar dan moet je ook maar gaan rekenen met Netto Contante Waarde. Zonnepanelen zijn gewoon leuk en je zet de kWh prijs voor een hele lange tijd vast. Lekker makkelijk.
Pagina: 1 ... 42 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.