Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.626 views

Onderwerpen

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dank, heb ik elders al e.e.a. over gezegd:

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=80035
En polderpv wordt ook al gepromoot in de Noordkop :o
http://www.dichtbij.nl/no...t-op-landelijke-site.aspx
Zo, die is er rap bij (die kopie van mijn bericht was n.a.v. een artikel van mij over een bekende PV-schans waarop deze installateur reageerde per e-mail).
En aanvullende info van het projekt in Almelo, 17MWp :9
http://www.deingenieur.nl...t-grootste-zonnepark.html
Wist ik al van Tubantia, die (maximaal!) 17 MWp. Ben met stukkie bezig. Is een plannetje van ..... GroenLinks .... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

lithoijen schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:10:
Nu is mijn duits wat roestig maar:

!!Module bitte extra bestellen, da nicht im Angebot enthalten!!

Klinkt mij als exclusief de panelen of lees ik dat verkeerd?
Heb je soms om een aanbieding gevraagd waar je panelen "bij" wilt? Dan moet je de aanbieding aankruisen en apart "die extra modules" opgeven. Zoals ik het lees.

De "aanbieding" was blijkbaar of "zonder modules" (curieuze aanbieding).
Of je wilde meer panelen dan "in de aanbieding" ("Angebot") stonden...

Kan er niet meer van maken... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Speksteenkachel schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:24:
Uit m'n SMA 2500HF komt nu al een tijdje 2,5kW en dat terwijl het niet eens strak blauw is :P
Wat nu als het midden zomer is?
zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:13:
[...]

De "aanbieding" was blijkbaar of "zonder modules" (curieuze aanbieding).
Of je wilde meer panelen dan "in de aanbieding" ("Angebot") stonden...
Er staat de Technische Daten:
3/Modulmaße 1420 x 990 x 38 mm, 200 Wp, Heckert Solar HS-PXL 200
Drie panelen zitten er reeds bij?

[ Voor 45% gewijzigd door PcDealer op 17-04-2012 19:20 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Daar geloof ik geen drol van, dat jouw dak ooit "vol" zal zijn...
en mijn dak een stukje leger ;)
Wat nu als het midden zomer is?
dan komt er minder uit door de hogere temperatuur,
maar zijn de dagen weer langer, dus netto levert dat meer op

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:56:
[...]

Daar geloof ik geen drol van, dat jouw dak ooit "vol" zal zijn... :N
Kan ook zijn dat het PV-virus muteert in een HR-virus. Dan is Sanyo-HIT of Sunpower het aangewezen medicijn.

A'dam PVOutput

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:46:
[...]

Ik heb nu een offerte liggen voor 8xKingsun op een Delta Solivia 3.3 maar er kunnen er 9 op mijn (platte) dak naast elkaar (is net even meer 'af') en die Delta heeft geen goede mogelijkheid tot uitlezen. Bovendien is die Delta net ondermaats voor 9 panelen (al samen met SunSolar uitgebreid over gesproken).
Mocht je interesse hebben, ik heb hier nog een Delta Solivia 2.5 liggen...

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
ericplan schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:27:
[...]

Kan ook zijn dat het PV-virus muteert in een HR-virus. Dan is Sanyo-HIT of Sunpower het aangewezen medicijn.
...en nog niemand die ons verlaten heeft met een over-dosis aan PV ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:37:
[...]

...en nog niemand die ons verlaten heeft met een over-dosis aan PV ;)
Ik zal eens gaan navragen of Endegeest inmiddels "terminale" gevallen heeft opgenomen... (niet meer te redden).

@mkleinman:

In Lelystad schijnen ze ook een gekkenhuis te hebben, misschien moet je daar ff navragen of er al ruimte is... >:)

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

tw_eek schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:28:
[...]

Ik woon achter deze woningen. Heb zelf gelukkig een 'eigen' systeem. Heb nog geen monteur gezien of gesproken. Het zeil ligt er al zeker een week of twee op.

Mocht ik toevallig wat meer te weten komen dan zal ik het hier posten.
Mooi, want het duurt minstens een maand voor ik er weer in de buurt ben. Daar komt bij dat ik ook niemand gezien heb om het te vragen. :)

2k op west bij Pv Output

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 16:28
Ik ben van plan om zonnepanelen uit China te importeren, iemand ervaring hiermee?

• Geurt-kun

Geurt-kun

D-TECH schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:08:
Ik ben van plan om zonnepanelen uit China te importeren, iemand ervaring hiermee?
Daar heb ik ook aan gedacht. Mijn meisje spreekt 3 chinese talen...

2k op west bij Pv Output

• D-TECH
Handig! Ik zat te denken aan deze panelen: http://www.aliexpress.com...-ISO-IEC-wholesalers.html

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
$642.11 voor 250Wp is niet goedkoop, hell, dat is zelfs hardstikke duur te noemen.

• D-TECH
Naar de prijs moet je even niet kijken, de prijs die ik heb afgesproken ligt rond de 200 dollar per paneel, inclusief shipping. Wat volgens mij best wel voordelig is.

[ Voor 13% gewijzigd door D-TECH op 17-04-2012 20:21 ]

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 00:11
D-TECH schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:18:
Naar de prijs moet je even niet kijken, de prijs die ik heb afgesproken ligt rond de 200 dollar per paneel, inclusief shipping. Wat volgens mij best wel voordelig is.
dat is relatief voordelig, Hi kochi ken ik niet, lijkt me geen A-merk

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

larsg schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:23:
[...]

dat is relatief voordelig, Hi kochi ken ik niet, lijkt me geen A-merk
Zulke diploma's gaven wij ook, maar dat mocht niet meer van de onderwijsinspectie.

A'dam PVOutput

• rube
  • Laatst online: 22:57
Wat voor shipping? CIF? Reken dan nog wel ff inklaringskosten en lokaal transport erbij.....

Edit: volgens mij zit je incl. BTW en lokaal transport al richting de € 1,- / Wp, is niet echt goedkoop meer dan hoor. Daar kun je hier lokaal ook wel e.e.a voor kopen.....

[ Voor 19% gewijzigd door rube op 17-04-2012 20:38 ]

• Geurt-kun

Geurt-kun

rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:33:
[...]

Wat voor shipping? CIF? Reken dan nog wel ff inklaringskosten en lokaal transport erbij.....

Edit: volgens mij zit je incl. BTW en lokaal transport al richting de € 1,- / Wp, is niet echt goedkoop meer dan hoor. Daar kun je hier lokaal ook wel e.e.a voor kopen.....
Die inklaringskosten begrijp ik wel, maar waarom niet gewoon thuis afleveren en dus geen kosten voor lokaal transport?

2k op west bij Pv Output

• rube
eh, dat bedoel ik met lokaal transport (Haven Rotterdam - thuis somewhere in NL).

Ik weet niet waar je woont en per Wp zal dat niet zo heel veel zijn, maar toch wel weer iets wat er bij komt.

• Geurt-kun

Geurt-kun

rube schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:56:
eh, dat bedoel ik met lokaal transport (Haven Rotterdam - thuis somewhere in NL).

Ik weet niet waar je woont en per Wp zal dat niet zo heel veel zijn, maar toch wel weer iets wat er bij komt.
Staat er op die site dat Free Shipping alleen tot de haven van Rotterdam is?
Btw, als je de locatie wijzigt van US naar NL is het free shipping.
Ik kan me wel voorstellen dat er voor de douane nog kosten zijn voor het inklaren.
Met alleen BTW zit ik op 95,2 cnt/W

2k op west bij Pv Output

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:47
spotmarktprijzen maart bekend:
http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html

standaard chinees: -3,9% -> 0,74 eur/wp!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• rube
Geurt-kun schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:07:
[...]

Staat er op die site dat Free Shipping alleen tot de haven van Rotterdam is?
Btw, als je de locatie wijzigt van US naar NL is het free shipping.
Ik kan me wel voorstellen dat er voor de douane nog kosten zijn voor het inklaren.
Met alleen BTW zit ik op 95,2 cnt/W
Ah, ik had niet naar de site gekeken en las alleen "importeren" en "shipping", dat kwam op mij over als FOB of CIF zelf inklaren en transport regelen.

Op de site zie ik staan courier with DHL, dat is voor mij niet echt importeren, maar "gewoon" in het buitenland kopen en hier laten afleveren. Dat is een wat andere tak van sport dan zelf een LCL lading per schip laten laten komen.

Maar bij DHL zal het inderdaad wel door to door zijn en dus geen lokale transportkosten meer, alleen inklaringskosten, BTW en invoerrechten (kun je opzoeken dmv HS code op site van de douane volgens mij).

[ Voor 11% gewijzigd door rube op 17-04-2012 21:30 ]

• Bartjuh
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:14:
spotmarktprijzen maart bekend:
http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html

standaard chinees: -3,9% -> 0,74 eur/wp!
Toch ongelooflijk, tot februari nam de daling nog af, en nu versnelt ie weer. Het houd nooit op :P

In ieder geval heeft het nu minder effect op de absolute prijs van PV (3% van 0,75 is minder dan 3% van 2 euro), en helemaal op het totaal van de installatie. Als de daling vanaf nu een heel jaar ca 2.5% per maand daalt (of minder) (dus van 75 cent naar 55 cent over komend jaar (.975^12)), dan heb je geen geld verloren t.o.v. een jaar wachten (gemiddeld genomen). Is het meer, dan had je beter kunnen wachten (puur economisch gezien), is het minder, dan heb je een verstandige keuze gemaakt. Dan reken ik de rente op de spaarrekening niet mee :P (als de reële rente al positief is...)

Maar 55 cent zal het niet (zo snel) halen toch? :S Dan is het aluminium frame al duurder dan de totaalprijs (bij wijze van spreken) :X

Heeft iemand iets van een BOM van een zonnepaneel? En daarmee de prijs van de verschillende componenten? En assemblagekosten. Daarmee kan je wel redelijk een bodem afschatten (bijv. aluminium zal niet goedkoper worden, alleen maar duurder).

Edit: in mijn vergeefse zoektoch naar een solar panel BOM, wel een BOM gevonden van een Power-One PVI 4.2 omvormer, voor de geïnteresseerden; http://www.isuppli.com/Te...uction-Opportunities.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 17-04-2012 21:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:46:
Ik heb nu een offerte liggen voor 8xKingsun op een Delta Solivia 3.3 maar er kunnen er 9 op mijn (platte) dak naast elkaar (is net even meer 'af') en die Delta heeft geen goede mogelijkheid tot uitlezen. Bovendien is die Delta net ondermaats voor 9 panelen (al samen met SunSolar uitgebreid over gesproken).

Ik heb nu dus gevonden dat die Kostal standaard een ethernet poort heeft en een webservertje aan boord en dat maakt het wel een grote pre. Wil ook met ZonPHP aan de gang en alles real time monitoren (net als jij !).
De Delta kun je hiermee uitlezen. Ik heb begrepen dat die 70 Euro incl. verzendkosten kost.

• zonnigtype

zonnigtype

Helianthos waarschijnlijk definitief ter ziele (had ik wel verwacht).

Geen geïnteresseerden om de hele zooi in een keer over te nemen.

Binnenkort start de veiling om alles per stuk aan te bieden aan geïnteresseerden. Iemand nog lust dazu een patent document te kopen?

http://www.polderpv.nl/ni...anthos_reddeloos_verloren

• silvester6
  • Laatst online: 08-11 22:16
Hier van de week een folder op de mat gekregen voor 65 panelen 225wp op een Siemens omvormer voor 1,19 €/wp uitbreiden 100 panelen mogelijk voor 220 €/paneel met een maximum van 35 panelen extra.
Incl. plaatsing excl btw.

Voorwaarde was wel dat er minimaal 10 pakketten werden afgenomen met deze actie.
Kwam van onze oosterburen af.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:51:
[...]

Veel van wat netbeheerders beweren klopt niet. Gevallen van "problemen" bij terugdraaiende Ferrarissen zijn zeldzaam. Dus meestal gaat het goed. Een Ferraris voert de wet blind uit. Een administratieve saldering via een meter met teruglever telwerken verloopt over de schijven "netbeheer" en "leverancier", en daar kunnen vreemde kronkels in komen. Ik saldeer al 12 jaar met Ferraris (enkeltarief, een telwerk), bij de collega's van Liander. Nooit gezeik mee gehad (een keer telefoontje van meteropnemer, na mededeling "zonnepanelen" en actuele meterstand was het "OK", en nooit meer wat van gehoord). Ik heb me nooit (formeel) daar aangemeld en ben niet van plan dat te doen totdat er een Nederlands Einspeise Gesetz is gemaakt (hoop het voor mijn dood nog mee te maken...).
Is het niet zo dat een netbeheerder zich hiermee gewoon indekt tegen problemen!? In mijn ogen hebben ze gelijk en informeren ze de klant netjes.

Als een klant wel problemen blijkt te hebben met het terugdraaien, dan krijgt de netbeheerder het op zijn boordje. Vind het niet meer dan netjes en service dat ze je op mogelijke problemen wijzen en je erop wijzen dat de mogelijkheid er is om een andere meter te laten plaatsen.

Voorlopig staat er van mij nog steeds,bij Stedin, de vraag open of ik een 1/3 fase aansluiting heb EN of ik een nieuwe slimme meter kan krijgen (de huidige heeft geen S0 aansluiting).

Zou 2 weken geleden al teruggebeld worden over de 1/3 aansluiting en voor een afspraak om de meter te plaatsen......
kdeboois schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:12:
Na een tijdje meelezen ben ik inmiddels begonnen met de DIY installatie van een 6-tal Canadian Solar op een SMA SB 2000HF via de Power Optimizer PV300 van een start-up uit Amsterdam genaamd Femtogrid.

De Power Optimiser boost de spanning van de panelen die zo rond de 27V ligt naar 380V nominaal.

Na een uurtje rondkijken op de SMA site kom ik er alleen niet achter of de MPP tracker van de inverter uitgeschakeld / configureerd kan worden om samen te werken met dit type Power Optimizers.

Iemand ervaring ? Wie kan mij vertellen wat de opties van de SMA zijn m.b.t. de MPP tracker ?

Op dit moment heb ik alleen het ballast in huis. De rest is besteld en onderweg. Zodra ik wat resultaten / ervaringen heb zal ik dit hier posten.
FemtoGrid optimizers kan alleen met FemtoGrid omvormers werken. Dit is het "grote probleem"/manco van dit systeem. Daarbij komt dat ze maar 1 relatief kleine omvormer hebben (2400watt) en er is niet echt zicht op een grotere exemplaar.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

Het hangt bij een prijs altijd samen met het volume wat erbij hoort.
Per paneel is het acceptabel gezien het merk (geen).
Bij een container is het helemaal niet speciaal.

We hebben het namelijk over 0.635325 EX BTW per wp. (middenkoers dollar)
Als je de prijzen niet kent kun je zo een huis vol cash verbranden, geen enkel probleem.

Voor hetzelfde geld zou ik je GRAAG een container BYD poly 240 verkopen.
BYD is zelfs een merk Atema verkoopt. 10 x meer merk dan het paneel dat je noemt.
http://www.atama.nl/produ...olar-energy/zonnepanelen/

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:56:
[...]
De Delta kun je hiermee uitlezen. Ik heb begrepen dat die 70 Euro incl. verzendkosten kost.
Ik heb er een bestelt, komen wel verzendkosten bij. Verder was de gateway gratis.
Moet nog even bekijken wat ermee mogelijk is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:30:
[...]

Is het niet zo dat een netbeheerder zich hiermee gewoon indekt tegen problemen!? In mijn ogen hebben ze gelijk en informeren ze de klant netjes.

Als een klant wel problemen blijkt te hebben met het terugdraaien, dan krijgt de netbeheerder het op zijn boordje. Vind het niet meer dan netjes en service dat ze je op mogelijke problemen wijzen en je erop wijzen dat de mogelijkheid er is om een andere meter te laten plaatsen.

Voorlopig staat er van mij nog steeds,bij Stedin, de vraag open of ik een 1/3 fase aansluiting heb EN of ik een nieuwe slimme meter kan krijgen (de huidige heeft geen S0 aansluiting).

Zou 2 weken geleden al teruggebeld worden over de 1/3 aansluiting en voor een afspraak om de meter te plaatsen......
nee hoor.
metertjes draaien gewoon netjes terug.
ze kunnen het allen niet controleren of jij niet "per ongeluk" meer opwekt als 5000kWh.
(dan zijn de salderings regels anders.)
ze mogen mensen niet dwingen om de meter te vervangen, maar bang maken kan wel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29
Ik overweeg een tweede setje panelen te plaatsen en zit te denken aan het volgende:

4 mdz 240wp panelen in combinatie met 2 Steca's 500

Dan krijg je per Steca max 480wp leek mij een goede keuze of is er een andere omvormer waarbij dit beter uitvalt?

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mediacj schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:53:
Ik overweeg een tweede setje panelen te plaatsen en zit te denken aan het volgende:

Dan krijg je per Steca max 480wp leek mij een goede keuze of is er een andere omvormer waarbij dit beter uitvalt?
Kun je beter 2 x 260Wp mono's nemen op een Steca 500.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Mediacj schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:53:

Min of meer door sun solar gezegd.
Die panelen sluiten niet aan op de stroom die een steca kan verwerken.
Dat past dus duidelijk niet. Zijn het die panelen van 279,65 euro?
Dat neem ik dan aan.

Dus of een paneel met een kleinere stroom, of een soladin die een grotere stroom aan kan.
Ik zou het anders samenstellen.

• mkleinman
  • Laatst online: 11-11 15:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:27:
[...]

Stiekem al eens over zitten dromen. Sanyo HIT-n240se10 paneeltjes neerleggen waar ik nu de 185/190Wp panelen en de Isofotons heb liggen.

Dan kan ik er 17 op het oosten kwijt en 6 op het westen. 23 totaal = 5520Wp + het afdakje van 93Wp = 5613Wp. :9

Betekent wel een ingrijpende verbouwing, ik moet dan een tweede stroomgroep naar boven zien te krijgen.

Zouden trouwens 2 Sanyo HIT 240 panelen passen op een Steca500? O-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:40:
[...]

nee hoor.
ze kunnen het allen niet controleren of jij niet "per ongeluk" meer opwekt als 5000kWh.
Ja dat zeg ik ;)
Ze wijzen je erop dat het "mogelijk" problemen op kan leveren en je daarom ervoor "kunt kiezen" om een digitale meter op te laten hangen. En op termijn wordt toch heel NL van een andere meter voorzien..... Kan een paar jaartjes duren, maar het komt er (helaas) wel aan....

Net maar weer is met Stedin gebeld over de vastrechtkosten voor een 1x35A,3x25A of > 3x25A aansluiting en welke aansluiting ik nu heb.

Ik blijk een 1x35A zekering te hebben en moet een (offerte)aanvraag doen op aansluitingen.nl om naar een andere af-zekering te gaan.

De vastrechtkosten voor de verschillende aansluiting zijn:
1x35 = €238,57 (voor meterhuur en transport)
3x25 = €238,57 (voor meterhuur en transport)
3x35 = €914,35 (voor meterhuur en transport)

Heb op aansluitingen.nl een aanvraag gedaan om naar 3x25 te gaan (ook al is het maar voor de HEB) en ben benieuwd naar de kosten. Mogelijk dat er dan toch een 3fase omvormer komt 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 18-04-2012 09:27 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• silvester6
  • Laatst online: 08-11 22:16
[...]

nee hoor.
Als de netbeheerder zijn meter wil verwisselen kan je ze niet tegen houden. dit gebeurt toch altijd wel in overleg.
Daarbij alles wat je direct opmaakt valt ook niet onder salderen. Je kan dus meer opwekken dan 5000kWh
Hoeveel meer hangt dan af van je continu verbruik.

Verwijderd

mkleinman schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:25:
Panasonic 240SE : 5.51A max

Dat is wel een beetje zonde om dat aan een steca te hangen....lijkt me.

• migjes
[...]

Stiekem al eens over zitten dromen. Sanyo HIT-n240se10 paneeltjes neerleggen waar ik nu de 185/190Wp panelen en de Isofotons heb liggen.

Dan kan ik er 17 op het oosten kwijt en 6 op het westen. 23 totaal = 5520Wp + het afdakje van 93Wp = 5613Wp. :9

Betekent wel een ingrijpende verbouwing, ik moet dan een tweede stroomgroep naar boven zien te krijgen.

je 2kWp omvormer vervangen voor een power-one 3.0.
en dan een paar sanyo's op het andere dak hangen.
:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:26:
Heb op aansluitingen.nl een aanvraag gedaan om naar 3x25 te gaan (ook al is het maar voor de HEB) en ben benieuwd naar de kosten. Mogelijk dat er dan toch een 3fase omvormer komt 8)
Met 1 x 35A kun je een 20A groep plaatsen.
Daar kun je een hele stevige omvormer op plaatsen. Max AC 4600W

Een Fronius IG TL 4.6 bijvoorbeeld, daar mag max 4820wp DC op.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:41:
[...]

En wat heeft dat voor een gevolgen voor de rest van de groepenkast?
Ik weet dat er een 40A hoofdschakelaar inzit en dat dat dus geen problemen oplevert.
Maar moet ik dan nog andere aanpassingen doen, zoals zwaardere bekabeling, andere aardlek, etc etc?

• NielsTn
[...]

gaat dat wel lukken nu het dak dichtgezet is met de isolatieparels? Kan me voorstellen dat de clickfit rails + haken verplaatst zouden moeten worden....
just a thought :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:41:
[...]

die had toch maar 1 mppt.
met zijn dak denk ik eerder aan 3 mppt.
mischien de aeg pv4200.

(ik denk dat 25A zekeren ook wel kan.
mits de juiste voor zorg maatregels)

• migjes
Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:44:
[...]

Ik weet dat er een 40A hoofdschakelaar inzit en dat dat dus geen problemen oplevert.
Maar moet ik dan nog andere aanpassingen doen, zoals zwaardere bekabeling, andere aardlek, etc etc?
je hebt allen zwaardere kabels nodig.
maar ik dacht dat dat geen probleem was bij jouw.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:48:
[...]

je hebt allen zwaardere kabels nodig.
maar ik dacht dat dat geen probleem was bij jouw.
is idd geen probleem.

Er moet voor de PV een nieuwe AC kabel getrokken worden en die kan ik zo dik/zwaar maken als ik wil (zolang er maar een SDS-Boor voor te krijgen is ;) )

Eerst maar is ff wachten op de uitslag van Stedin (offerte 1x35->3x25).
Dan maar is een beslissing nemen.

wist trouwens niet van het bestaan van 24A zekeringsautomaten af.

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:44:
[...]

Bij mijn weten niets. In de meterkast moet je je aan de regels van de groepenkast houden.
Draaddikte, aardleks enz Dat lijkt me geen probleem.
Als het om zo'n dik vermogen gaat zou ik de AC naar de omvormer wel iets dikker nemen dan voorgeschreven.
Maar dat is buiten de meterkast

@migjes, ik weet niet meer dan dat hij een plat dak heeft.
Larsg heeft iets wat hij in 3 stukken wou opdelen.

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:51:

Ik ook niet, 25A heb ik wel eens gezien op een plaatje ;)

• Mediacj
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:20:
[...]

Min of meer door sun solar gezegd.
Die panelen sluiten niet aan op de stroom die een steca kan verwerken.
Dat past dus duidelijk niet. Zijn het die panelen van 279,65 euro?
Dat neem ik dan aan.

Dus of een paneel met een kleinere stroom, of een soladin die een grotere stroom aan kan.
Ik zou het anders samenstellen.
Ja het zijn inderdaad die panelen ik ga nog eens verder kijken bedankt!

• migjes
Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:51:
[...]

is idd geen probleem.

Er moet voor de PV een nieuwe AC kabel getrokken worden en die kan ik zo dik/zwaar maken als ik wil (zolang er maar een SDS-Boor voor te krijgen is ;) )

Eerst maar is ff wachten op de uitslag van Stedin (offerte 1x35->3x25).
Dan maar is een beslissing nemen.

die kabel is niet zo dik, dus die boor vind je wel.

je kunt zelfs nog verder gaan.
http://www.eprotech.nl/sh...eristiek-6-kA--p-299.html
maar je moet wel rekening houden met de selectiviteit. (1.6)
dus 25A is eigenlijk te veel. 21,8A is de max.
dat maakt ongeveer 5000Wp op het dak (+ plus nog wat extra van wegen oost en west, die werken toch niet tegelijk ik gok 5500Wp)
maar ik ben bang dat je daar teweinig dak voor hebt.
(dit is wel duwen naar de grens. het kan net/net niet.
met de juiste kabels zou je het gerust kunnen doen)

straks krijg je waarschijnlijk een slimme meter de meeste zijn dan afgezekerd op 40A.
dus dat geeft je genoeg ruimte.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:55:
[...]

Ik ook niet, 25A heb ik wel eens gezien op een plaatje ;)
Tiepo van migjes denk ik.

Wil zo ie zo 4mm2 naar de zolder gaan leggen.

Heb nu al een slimme meter, maar die is, voor mij, niet slim genoeg :9 :?
Is namelijk 1 van de eerste slimme meter en die zijn zonder S0-X aansluitingen geleverd.
Wil op termijn live de elektra en gas standen uitlezen en dan heb ik deze aansluiting nodig.
Vandaar dat er een nieuwe elektra+gas meter gaat komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Freemann op 18-04-2012 10:07 ]

• mkleinman
  • Laatst online: 11-11 15:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:46:
[...]

gaat dat wel lukken nu het dak dichtgezet is met de isolatieparels? Kan me voorstellen dat de clickfit rails + haken verplaatst zouden moeten worden....
just a thought :)
Voor de twee extra paneeltjes moet ik inderdaad even voorzichtig zijn. Voorzichtig een paar dakpannen verwijderen, daarna een deel van de isolatieparels verwijderen en opslaan in een zak ofzo. Daarna beugels achter de panlat, isolatie weer terugproppen dakpan erop en klaar!

Voor de Sanyo panelen hoef ik verder niets te doen, kwestie van panelen eraf, en nieuwe panelen erop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:53:
[...]

Bij mijn weten niets. In de meterkast moet je je aan de regels van de groepenkast houden.
Draaddikte, aardleks enz Dat lijkt me geen probleem.
Als het om zo'n dik vermogen gaat zou ik de AC naar de omvormer wel iets dikker nemen dan voorgeschreven.
Maar dat is buiten de meterkast

sorrie die 24A is een typo moest 25A zijn.
je kunt niet alles weten.
(hij heeft 2 projecten.)

de nieuwe meters gaan waarschijnlijk gezekerd worden op 40A.
en dan gaat een 25A zekering perfect lukken.
(wel opletten mij is nog niet helemaal duidelijk welke nu 40A gaan krijgen)

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 13:04
Als nieuweling in dit forum gedeelte heb ik dit komplete topic doorgelezen. Ik heb leuke projecten voorbij zien komen. Ik ben van plan zelf wat panelen op mijn dak te zetten. Ik woon nabij utrecht en heb een geheel schaduwloos schuin pannendak op het zuidwesten. Ik heb nog een ouderwetse schijfmeter en ik verbruik ongeveer 1500kWh.

Nu is mijn oog gevallen op 10x Yingli 265wp panelen welke ik portrait in 2 rijen van 5 wil monteren.
Hier moet ik sowiso een groep voor aan leggen.

Nu zit ik alleen te twijfelen welke inverter ik zal gaan gebruiken. Ik heb begrepen dan een SMA SB 2500 prima zal werken. Maar ik wil zo veel mogelijk statistieken verzamelen. Die SMA kan ik met RS-485/bleutooth aan een netduino hangen en de rest daar kom ik wel uit.

Maar nou zou het natuurlijk veel mooier zijn als ik per rij statistieken kan verzamelen of per 2 panelen misschien zelfs wel. Maar welke inverter zal ik dan gebruiken? Het mogen er ook meerdere zijn natuurlijk. Die SMA kan maar 1 string aan heb ik begrepen. Nu heb ik gelezen over de Steca500? hoe geven die statistieken af? Nu kan ik alle producthandleiding doorlezen natuurlijk maar ik denk dat mijn vraag hier zo beantwoord kan worden :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:53:
Ben bezig met 2 PV-installaties;
1. is een platdak van 5,5x5m, huis is noord/zuid gericht
2. is een schuindak, huis is oost/west gericht en heeft een respectievelijke hellingshoek van 60/30.

1. wordt 9-12 panelen
2. wordt 12-14 panelen
migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:09:
[...]

(hij heeft 2 projecten.)

kan zelfs de beste overkomen ;)

Ja ik ga ff met Stedin in conclaaf over de fases, afzekering en slimme meter.
De man van de Stedin klantenservice wist namelijk te melden dat bij het "verzwaren" van een aansluiting ook een nieuwe meter hoort. Deze meter zit dan al in de offerte berekend en hoort dus in het totaalplaatje.
Waarschijnlijk hoef ik dan geen nieuwe meter(met S0-X aansluiting) meer aan te vragen bij Stedin.
Echter moet ik er dan nog wel achter zien te komen of de meter, die ik dan bij de nieuwe aansluiting krijg, wel over de S0-X aansluiting(en) beschikt.

[ Voor 51% gewijzigd door Freemann op 18-04-2012 10:16 ]

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:12:
[...]

Ben bezig met 2 PV-installaties;
1. is een platdak van 5,5x5m, huis is noord/zuid gericht
2. is een schuindak, huis is oost/west gericht en heeft een respectievelijke hellingshoek van 60/30.

1. wordt 9-12 panelen
2. wordt 12-14 panelen
Dat kan in ieder geval makkelijk achter een 16A (uitgaande van 260wp panelen)

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:14:
[...]

Dat kan in ieder geval makkelijk achter een 16A (uitgaande van 260wp panelen)
ik denk dat hij voor project 2.
een pico 5.5 kan op hangen als hij het wil.
string A: 9 x 190Wp.
string B: 8 x 250Wp
string C: 8 x 250Wp
zijn verbruik is er hoog genoeg voor. en red het met het dak ook wel.
ik zie niet teveel problemen met die schaduw in maart.
die fornius zou ook kunnen maar dan moeten er wel optimizers bij enz.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-04-2012 10:33 ]

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:20:
[...]

ik denk dat hij voor project 2.
een pico 5.5 kan op hangen als hij het wil.
string A: 9 x 190Wp.
string B: 8 x 250Wp
string C: 8 x 250Wp
Ik zie daar 2 vlakken een west en een oost met verschillende hellingshoeken.
12-14 panelen totaal. Voor die kom je dan al snel uit bij iets met 2 mpp's.
Het lukt altijd wel en als het plan wat verder is komt het nog wel een keer langs hier denk ik.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:25:
[...]

Het lukt altijd wel en als het plan wat verder is komt het nog wel een keer langs hier denk ik.
klopt.
allen heeft het grote minst schuine gedeelte last van schaduw. (al ik het goed heb is dat west.)
die op delen over 2 mppt zodat 1 string in maart wat minder doet en het is volgens mij al opgelost.
dan heb je voor de lol nog een leuk stringentje over voor oost.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:25:
[...]
Plan is redelijk concreet.
Zit lekker kort te schakelen met Migjes en die heeft erg leuke en mooie ideeen/plannen.
Dit maakt alleen de keuze zo verdomde moeilijk......
Onze PV installatie moet namelijk een 2/3 trapraket gaan worden.

1. is PV op oost/west ("noodzakelijk" ivm "veel" schaduw op west)
2. plaatsen van een dakkapel op West, hierna valt het schaduw probleem weg en kunnen de panelen van oost naar west.
3. op oost komen dan 2-3 heatpipe collectoren met bijbehorende boiler etc.

Migjes kwam van de week nog met Zen PVtwin op de propjes. En ben druk aan het kijken/lezen/denken/rekenen of dat misschien een interessante optie is om meteen Oost dubbel te gebruiken :)
Kan dan op West 2 strings neerleggen en kom dan totaal op 3 strings+ZB-collector. :Y)

Daarbij ben ik geen ster op hoogtes en wil/moet ik het laten plaatsen :|

@migjes;
Check mail ;)
Thanks!!

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 18-04-2012 10:36 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[...]
nee hoor.
Nu ben ik nog redelijk nieuw op dit gebied, maar het salderen dmv teruglopende meter (of gewoon het teruggeleverde aantal kwh op een apart telwerk) verrekenen met je verbruik is toch altijd het gunstigst? Kost alles en iedereen de minste moeite..

Ben benieuwd hoe lang ik mijn netbeheerder uit mijn meterkast kan houden, de ferraris is van 1980, na 30 jaar worden de meeste vervangen is mij in mijn Nuon tijd gemeld. Maar de levensduur is volgens mij wel 60 jaar als ik me niet vergis. (graaf nu ff in geheugen). Er werden zelfs nog beschikbare (al wat jaren oude) meters in woningen geplaatst als die werden aangepast. Kwam vaak genoeg klanten tegen met een meter die 10 jaar ouder was dan de woning, best apart!

Zijn er hier trouwens veel mensen die net wat meer dan hun jaarverbruik terugleveren, maar wel onder de 5000 kwh? Gaat dat administratief een beetje soepel?

[ Voor 22% gewijzigd door 2Dutch op 18-04-2012 10:46 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• migjes
2Dutch schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:38:
[...]

Nu ben ik nog redelijk nieuw op dit gebied, maar het salderen dmv teruglopende meter (of gewoon het teruggeleverde aantal kwh op een apart telwerk) verrekenen met je verbruik is toch altijd het gunstigst? Kost alles en iedereen de minste moeite..

Zijn er hier trouwens veel mensen die net wat meer dan hun jaarverbruik terugleveren, maar wel onder de 5000 kwh? Gaat dat administratief een beetje soepel?
er is een klein verschil tussen 3 verschillende meters. (grof verteld)

1 ferraris meter. (de oude draaischijf.)
deze draait gewoon netjes terug. (in de meeste gevallen. soms hebben ze een terug loop rem)
(er zijn wat mensen in de problemen gekomen op het moment dat ze meer hebben gelevert dan gebruikt.
maar ik heb het idee dat dat tegenwoordig niet erg lastig meer is om op telossen.
maar je moet er dan wel zin in hebben om elk jaar weer te gaan bellen.)

2. een nieuwere elektronische meter.
die kan niet terug leveren.

3. de slimme meter.
die meet wat je gebruikt en wat je levert apart.
het energie bedrijf zal dat verrekenen tot de 5000kWh. (salderen)

bij optie 1 kunnen ze niet zien dat je meer doet als 5000kWh.
en optie 3 levert de minste problemen met het afrekenen op.

ik zelf ben voorstander van optie 1.
als ze willen weten of de zon schijnt in mijn stad dan mogen ze bij het knmi kijken.
mijn meter moet niet slimmer te worden als ik zelf ben. >:)

(en voordat er een wijsneus komt die zegt dat niet alle opgewekte stroom langs de meter gaat.
je kunt gerust iets meer op wekken als 5000kWh als je veel sluipverbruik hebt of een airco in de zomer.)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:09:
[...]

(hij heeft 2 projecten.)

Het vervangen van je meter staat in principe los van de grootte van je hoofdzekering. Toen Liander bij mij kwam opwaarderen van 1x35A naar 3x25 hebben ze de zekeringkast gewoon laten zitten. Wél d zekeringen vervangen en nieuwe meter geplaatst.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• NielsTn
2Dutch schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:38:
[...]

....

ik denk dat ik daar straks wel wat over kan vertellen, eerst ff de situatie afwachten ;)
Huidige leverancier : Greenchoice
Verbruik ca. 800-1000 kWh per jaar
Huishouden: (nog ;) )een-persoons

Totaal 4800 Wp geplaatst, waarvan ca 4300 op ZUID >:)

make note: nu ben ik flink elektrisch aan het affakkelen zodat salderen niet tegen 6 cent gaat gebeuren :P
dus tja.. VERBRUIK zal toenemen zover ik kan zien

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 18-04-2012 11:14 ]

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:07:
[...]

Het vervangen van je meter staat in principe los van de grootte van je hoofdzekering. Toen Liander bij mij kwam opwaarderen van 1x35A naar 3x25 hebben ze de zekeringkast gewoon laten zitten. Wél d zekeringen vervangen en nieuwe meter geplaatst.
dat licht aan het type meter.
der zijn nu meters waarbij de hoofd stop in de meter zit.
dan krijg je meteen een 40A der in.
ik heb wel het idee dat ze dat allemaal nog niet helemaal zeker weten hoe ze het willen gaan doen bij de netbeheerders.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:15:
[...]

dat licht aan het type meter.
der zijn nu meters waarbij de hoofd stop in de meter zit.
dan krijg je meteen een 40A der in.
ik heb wel het idee dat ze dat allemaal nog niet helemaal zeker weten hoe ze het willen gaan doen bij de netbeheerders.
Voor diegene die het interesseert, Stedin levert op het moment de volgende meters uit:
1-fase L&G ZCF120,
3-fase L&G ZMF120
In beide gevallen bevatten deze een Xemex communicatiemodule.
Als gasmeter wordt in beide gevallen een Flonidan G4SRV geleverd.

Geen idee of daar al een zekering(en) in zitten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:53:
[...]

als ze willen weten of de zon schijnt in mijn stad dan mogen ze bij het knmi kijken.
En daarbij: als het ooit een probleem wordt (lees: zoveel zonnepanelen in een buurt dat er echt veel teruggeleverd wordt) is één slimme meter plus de kennis dat er meer zonnepanelen liggen voldoende om te weten wat er teruggeleverd wordt.
Want als mijn buurman opeens productie heeft dan heb ik dat ook.

Overigens onderken ik wel dat het een probleem kan worden. Afname kun je middelen. Er zal statistisch gezien nooit een moment zijn dat iedereen in een wijk zijn maximale 25A of 35A afneemt. Koelkasten, diepvriezers, magnetrons, wasmachines, alle zware verbruikers zullen nooit exact tegelijkertijd aan staan.
Maar zonnepanelen... als de zon schijnt levert wel iedereen terug. En als iedereen 5kWp op het dak heeft liggen dan moet je daar wel de infrastructuur voor hebben.

Maar goed, de vraag is hoeveel mensen dan zonnepanelen moeten hebben. Het probleem zal niet erg dringend zijn. Toch zal het verstandig zijn om iig aan te melden bij je netbeheerder dat je zonnepanelen hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Maasluip schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:35:
[...]

En daarbij: als het ooit een probleem wordt (lees: zoveel zonnepanelen in een buurt dat er echt veel teruggeleverd wordt) is één slimme meter plus de kennis dat er meer zonnepanelen liggen voldoende om te weten wat er teruggeleverd wordt.

Overigens onderken ik wel dat het een probleem kan worden. Afname kun je middelen. Er zal statistisch gezien nooit een moment zijn dat iedereen in een wijk zijn maximale 25A of 35A afneemt. Koelkasten, diepvriezers, magnetrons, wasmachines, alle zware verbruikers zullen nooit exact tegelijkertijd aan staan.
Maar zonnepanelen... als de zon schijnt levert wel iedereen terug. En als iedereen 5kWp op het dak heeft liggen dan moet je daar wel de infrastructuur voor hebben.

Maar goed, de vraag is hoeveel mensen dan zonnepanelen moeten hebben. Het probleem zal niet erg dringend zijn. Toch zal het verstandig zijn om iig aan te melden bij je netbeheerder dat je zonnepanelen hebt.
Ben toch wel benieuwd naar het SmartGrid principe en dan vooral naar de voor/na -delen voor de consument.
En (in mijn ogen) zal je daarin alleen kunnen deelnamen met een SmartMeter.....

Zou het toch wel fijn vinden als mijn wasmachine begint met draaien als er goedkope (groene) stroom in overvloed is en ik niet meer op grijze nachtstroom hoef te draaien :)
(Scheelt in de nacht ook wat ergernis bij het centrifugeren)

Overigens moet het dmv domotica ook mogelijk zijn om je huis Smart te maken (onafhankelijk van het SmartGrid).

Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met de Zen PVtwin 's ?
En dan met name op het gebied van opbrengst van de PV.
Kan namelijk niet vinden wat de temperatuur karakteristieken zijn. Kan me zo voorstellen dat deze panelen (door de ZB-leidingen) worden dan normaal. Daarbij is de Wp/m2 erg laat (Suntech's gaan over de 150Wp/m2), namelijk "maar" 97Wp/m2,

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 18-04-2012 11:48 ]

• migjes
Maasluip schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:35:
[...]

dat klopt ergens zal er een probleem komen.
niet op het wattage denk ik dat is niet zo gouw een probleem.
ik knal s'avonds ook gewoon mijn elektra oven aan (3kW).
anderen koken weer elektrisch en dat kan op lopen tot 7kW.
dus daar zie ik geen problemen.

ik denk dat wel eerder vast gaan lopen op het voltage.
iedere omvormer kan het voltage 2V verhogen. (minus wat verlies in kabels etc.)
dat kan natuurlijk in een woonwijk erg hard gaan.
"come on baby lets surf the sinus-wave" :*)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 13:31

Barrycade

Through the...

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:53:
[...]

2. een nieuwere elektronische meter.
die kan niet terug leveren.

ik zelf ben voorstander van optie 1.
Ik heb een ISKRA kWh-meter,type ME162 / MT171 dus gevalletje 2 (electronische meter en niet "slim") en die registreert wel teruggeleverde kWh (ondertussen 15 kWh gisteravond, vanaf zondag middag 8) )

Ik heb me ook gewoon aangemeld bij energieleveren.nl op verzoek van Eneco toen ik meldde dat ik zonnepanelen had.
Ik ben niet zo van de alu-hoedjes/big conspiracy theoriën. Men weet alles al van me als ze zouden willen. En links of rechts om: bij de eind afrekening / meter opnemen was men er ook achter gekomen en had ik fijn een paar uur met servicedesks mogen bellen om mijn verrekening te krijgen.

• migjes
Barrycade schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:00:
[...]

Ik heb een ISKRA kWh-meter,type ME162 / MT171 dus gevalletje 2 (electronische meter en niet "slim") en die registreert wel teruggeleverde kWh (ondertussen 15 kWh gisteravond, vanaf zondag middag 8) )

Ik heb me ook gewoon aangemeld bij energieleveren.nl op verzoek van Eneco toen ik meldde dat ik zonnepanelen had.
Ik ben niet zo van de alu-hoedjes/big conspiracy theoriën. Men weet alles al van me als ze zouden willen. En links of rechts om: bij de eind afrekening / meter opnemen was men er ook achter gekomen en had ik fijn een paar uur met servicedesks mogen bellen om mijn verrekening te krijgen.
heeft ook niks met alu-hoetjes te maken hoor.
eerder met het feit dat ze als ze de meters niet vervangen ze dan de prijs gaan kwijt raken voor de meter huur.
daar maken ze flinke winst op. ik betaal tenminste al vrij lang die huur dat hebben ze wel terug verdiend.

het vreemde is dat ze zich nu in allerlei vreemde bochten vringen met beloftes tot smartgrids/bezuiniging etc..
(wat de huidige slimmemeters totaal niet doen.)
om zo hun eigen markt veilig te stellen over de rug van de consument.
(conspiracy zou je het kunnen noemen maar niet big als in bigbrother)

(je hebt een uitzondering met je meter, maar gelukkig zij ik ook grof gezegd.
der zullen vast meer uitzonderingen zijn.)

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Magnat schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:09:
schaduwloos schuin pannendak op het zuidwesten. Ik heb nog een ouderwetse schijfmeter en ik verbruik ongeveer 1500kWh.

Nu is mijn oog gevallen op 10x Yingli 265wp panelen welke ik portrait in 2 rijen van 5 wil monteren.
Heb je al enig idee wat je met je overschot aan opgewekte stroom ga doen?
De grotere installatie t.o.v. je verbruik is namelijk niet logisch.

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-11 09:18

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Nou, ik heb groen licht van de gemeente Den Haag. Het blijkt dat mijn straat wel in een beschermd stad/dorpsgezicht ligt, echter is deze door de gemeente aangewezen en niet door het Rijk. Dat betekent dat ik geen omgevingsvergunning nodig heb en alleen met de normale bepalingen rekening hoef te houden. Phew...

Volgende stap; ik weet nu redelijk wat ik wil en nu nog een mooie prijs voor dit al. Ik heb wat aanvragen voor offertes gedaan en lopen.

Helaas vindt The Sunshine Company het te veel werk om een ordertje als de mijne helemaal te gaan versturen naar het westen van het land (levert niet genoeg op), laat staan het plaatsen (hier heb ik overigens wel begrip voor, niet bepaald hun regio).

Graag wat tips over goede leveranciers om te leveren/plaatsen. Tips waar ik het goedkoopste kan inkopen zijn uiteraard welkom. Wat googlen op de verschillende onderdelen heeft me wel wat leveranciers opgeleverd, maar misschien bestaan er meer die niet in de top50solar staan. ;)

Ik ben overigens voornemens het zelf te gaan plaatsen, maar wil wel weten wat het zou kosten wanneer het gedaan wordt door een bedrijf.

Mijn lijstje:

- 6 panelen van 260Wp, bij voorkeur Yingli Panda 260Wp;
- voor buitenplaatsing geschikte omvormer; extra groep is al aanwezig in meterkast met ferrarismeter; :9
- Platfix montagebenodigdheden voor deze set op een plat dak (20 of 30 graden helling, opstelling in 2 rijen van 3 panelen landscape);
- bekabeling om de panelen aan te sluiten op de omvormer en om deze in de meterkast aan te sluiten (+/- 15m)

Situatieschets:

- plat dak van 7m x 4,50m (langste zijde haaks op ZO gericht):
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/25ic01f.jpg

Aandachtspunten:

Ik twijfel over 20 of 30 graden hellingshoek, het is een oud huis (1910) en met 20 graden bespaar ik wat gewicht door minder ballast nodig te hebben. 30 graden zorgt voor een betere opbrengst. Graag zou ik wat ervaringen en/of adviezen van anderen hiermee/-over lezen.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal uit welke omvormer het gaat worden. Binnen heb ik weinig ruimte in de meterkast en ik heb geen zolder waar ik de boel kan verstoppen. Ik had eerder al geinformeerd naar een stille en compacte omvormer voor binnen, maar omdat ik nu ook buiten mag monteren is dit nu de voorkeur.

Ik wil kunnen monitoren wat de opbrengst is en dit in een database knallen, dit doe ik nu al voor het gebruik m.b.v. een Youless verbruiksmeter die wordt uitgelezen via het netwerk door een Cron-job die de database vult.
Dit apparaatje raakt straks gigantisch in de stress van het terugdraaien van de meter, wat hij helaas registreerd alsof het verbruik is (geen onderscheid tussen links- of rechts-om draaien van het wiel).

De micro omvormers zien er interessant uit om uitval te beperken, al heb ik voor zover ik nu kan beoordelen geen schaduw op de panelen. Maar een defecte omvormer zal dan geen volledige uitval van de opbrengst veroorzaken.
Zijn er al ervaringen hier met dit type omvormer? Ik lees overal dat het vrij nieuw is.

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Moet ik nog ergens anders mee rekening houden?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
SolarNRG is in mijn ervaring prima, en ze zitten niet ver bij Den Haag vandaan.

V.w.b. monitoring, ze zou je YouLess ook direct op je productie kunnen zetten. Misschien heeft je omvormer een knipperlampje, of anders zet je er een elektromechanische kWh-teller aan met een knipperlampje.

Je zou er een tweede YouLess voor kunnen gebruiken, en dan naderhand je productie aftrekken van je netto verbruik (wat je op je e-meter meet met de eerste YouLess) zodat je je productie en verbruik toch gescheiden kunt meten. Een leuke bijkomstigheid hiervan is dat je ook kunt zien welk percentage van je zonnestroom je direct zelf gebruikt, en welke eerst het net opgaat om later verbruikt te worden.

Een andere optie is Plugwise, met een Circle als je omvormer een stekker heeft, of een Stealth als je omvormer schroefaansluitingen heeft.

[ Voor 86% gewijzigd door JeroenH op 18-04-2012 13:00 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:55:
SolarNRG is in mijn ervaring prima, en ze zitten niet ver bij Den Haag vandaan.

V.w.b. monitoring, ze zou je YouLess ook direct op je productie kunnen zetten. Misschien heeft je omvormer een knipperlampje, of anders zet je er een elektromechanische kWh-teller aan met een knipperlampje.

Je zou er een tweede YouLess voor kunnen gebruiken, en dan naderhand je productie aftrekken van je netto verbruik (wat je op je e-meter meet met de eerste YouLess) zodat je je productie en verbruik toch gescheiden kunt meten. Een leuke bijkomstigheid hiervan is dat je ook kunt zien welk percentage van je zonnestroom je direct zelf gebruikt, en welke eerst het net opgaat om later verbruikt te worden.

Een andere optie is Plugwise, met een Circle als je omvormer een stekker heeft, of een Stealth als je omvormer schroefaansluitingen heeft.
Dank voor je tips Jeroen!

• JeroenH
Om even aan schaamteloze zelfpromotie te doen; ik heb ooit een artikel geschreven over het monitoren van zonnestroominstallaties met Plugwise. Wellicht heb je er iets aan. Ik heb ook een YouLess ter review gekregen, maar ik neem de tijd voor het artikel daarover.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Houtkern
  • Laatst online: 24-10 19:24
@WackyWindsurfer

Kijk eens voor een energieleverancier op het lijstje van Greenchoice: http://www.greenchoice.nl...et-zon/zonnepanelen-kopen (er zijn er genoeg in het Westen)
Of: http://www.1miljoenzonnep...en-vergelijk/leveranciers

Uit Den Haag komt buro-wilders.nl (niet te verwarren met...)

Ik heb goede ervaringen met Energieker (een van de vele uit A'dam)

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

JeroenH schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:14:
[...]

Om even aan schaamteloze zelfpromotie te doen; ik heb ooit een artikel geschreven over het monitoren van zonnestroominstallaties met Plugwise. Wellicht heb je er iets aan. Ik heb ook een YouLess ter review gekregen, maar ik neem de tijd voor het artikel daarover.
Jouw artikel had ik langs zien komen, mooie en informatieve site heb je b.t.w.! Ik ben benieuwd wat jij allemaal met de Youless gaat verzinnen.
Houtkern schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:17:
@WackyWindsurfer

Kijk eens voor een energieleverancier op het lijstje van Greenchoice: http://www.greenchoice.nl...et-zon/zonnepanelen-kopen (er zijn er genoeg in het Westen)
Of: http://www.1miljoenzonnep...en-vergelijk/leveranciers

Uit Den Haag komt buro-wilders.nl (niet te verwarren met...)

Ik heb goede ervaringen met Energieker (een van de vele uit A'dam)
Handige links van je, ge-bookmarked!

• migjes
zal wat aanvullen.

omvormer buiten.
niet mijn voorkeur om dat te doen met mijn omvormer.
(power-one 3.0)
hij kan het wel maar of hij het dan 20 jaar vol houd heb ik wel mijn twijfels over.
ook is die veeste zwaar voor wat je nu plant.
ik vind hem wel stil. die 5x klikjes die hij in de ochtend en avond maakt zijn niet al te storend.
(hij schijnt wel meer lawaai te gaan maken als hij warmer word)
(ecowomen heeft een power-one 3.0 buiten met 12x190Wp)

ballast en flatfix.
als je echt lichter wil.
dan kun je beter andere panelen kiezen.
iets meer in de trant van 190Wp. (1.6 x 0.8 meter)
dan steken ze niet boven de flatfix uit en kun je met minder balast weg komen.
dat maakt voor opbrengst niks uit. gewoon een paar paneeltjes extra plaatsen.
(meestal per Wp goedkoper)

mischien kun je ook oost-west werken.
(word lastig om daar een omvormer voor te vinden met 2 mppt's)
dan heeft de wind nog minder vat op de panelen.

20 of 30 graden.
ik ben er nog steeds niet uit wat beter is.
20 graden is in ieder geval beter als je ruimte te kort komt.
want dan kun je meer plaatsen, maar zo te zien is dat geen probleem bij jouw.

ik heb de zaak nu geplaatst voor 1,5 per Wp.
maar een kleinere installatie zoals jij nu plant is per Wp iets duurder.
(de omvormer weegt zwaarder mee)

en wat simple tips:
kijk eerst eens rond of je niet wat kunt bezuinigen op het gebruikt.
en probeer niet meer op te wekken als je zelf opmaakt.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-11 10:54
Freemann schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:30:
FemtoGrid optimizers kan alleen met FemtoGrid omvormers werken. Dit is het "grote probleem"/manco van dit systeem. Daarbij komt dat ze maar 1 relatief kleine omvormer hebben (2400watt) en er is niet echt zicht op een grotere exemplaar.
Mijn vraag heeft echt betrekking op de SMA inverter.

De FemtoGrid optimizer kan eventueel aangepast worden.

Hun inverter past bij mijn installatie planning, maar ik wil bluetooth en duitse degelijkheid voor de hoge AC spanningen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JeroenH
WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:33:
Jouw artikel had ik langs zien komen, mooie en informatieve site heb je b.t.w.!
Dank je wel! Altijd leuk om te horen natuurlijk :)
Ik ben benieuwd wat jij allemaal met de Youless gaat verzinnen.
Ik ben bang niet zo heel veel innovatiefs, eerst maar eens gewoon aan de meter hangen en aan die online datadienst knopen. In het YouLess-topic gebeuren heel veel leuke dingen door mensen die allerlei toepassingen schrijven. Gaaf! Maar niet voor mij weggelegd ben ik bang.

Overigens heb ik hetzelfde probleem als jij beschrijft: ik heb een draaischijfmeter en zonnestroompanelen wat het apparaat dus niet snapt. Maar dat maakt voor een test niet uit.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

kdeboois schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:43:
[...]

Mijn vraag heeft echt betrekking op de SMA inverter.

De FemtoGrid optimizer kan eventueel aangepast worden.

Hun inverter past bij mijn installatie planning, maar ik wil bluetooth en duitse degelijkheid voor de hoge AC spanningen.
Ik snapte je vraag en kan deze niet beantwoorden.

Maar als je de FemtoGrid optimizer op een SMA aan wil sluiten dan kan ik zeggen dat dat niet gaat (werken)!

FemtoGrid werkt alleen maar met FemtoGrid spul en niet in combinatie met andere merken/spullen.

FemtoGrid optimizer ---- V ---- FemtoGrid Inverter 2400
FemtoGrid optimizer ---- X ---- SMA Inverter XXXXXX

Je kan dan wel bijv. een Tigo Optimizer systeem toepassen of met Micro Inverters van bijv Enecsys gaan werken.

Tigo werkt (wel, want ze hebben geen eigen inverters) met andere inverters en Micro Inverters zijn op zich zelf staande MPP's&omvormers.

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 18-04-2012 14:01 ]

Verwijderd

WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:48:
Nou, ik heb groen licht van de gemeente Den Haag. Het blijkt dat mijn straat wel in een beschermd stad/dorpsgezicht ligt, echter is deze door de gemeente aangewezen en niet door het Rijk. Dat betekent dat ik geen omgevingsvergunning nodig heb en alleen met de normale bepalingen rekening hoef te houden. Phew...

Volgende stap; ik weet nu redelijk wat ik wil en nu nog een mooie prijs voor dit al. Ik heb wat aanvragen voor offertes gedaan en lopen.

Helaas vindt The Sunshine Company het te veel werk om een ordertje als de mijne helemaal te gaan versturen naar het westen van het land (levert niet genoeg op), laat staan het plaatsen (hier heb ik overigens wel begrip voor, niet bepaald hun regio).

Graag wat tips over goede leveranciers om te leveren/plaatsen. Tips waar ik het goedkoopste kan inkopen zijn uiteraard welkom. Wat googlen op de verschillende onderdelen heeft me wel wat leveranciers opgeleverd, maar misschien bestaan er meer die niet in de top50solar staan. ;)

Ik ben overigens voornemens het zelf te gaan plaatsen, maar wil wel weten wat het zou kosten wanneer het gedaan wordt door een bedrijf.

Mijn lijstje:

- voor buitenplaatsing geschikte omvormer; extra groep is al aanwezig in meterkast met ferrarismeter; :9
- Platfix montagebenodigdheden voor deze set op een plat dak (20 of 30 graden helling, opstelling in 2 rijen van 3 panelen landscape);
- bekabeling om de panelen aan te sluiten op de omvormer en om deze in de meterkast aan te sluiten (+/- 15m)

Situatieschets:

[afbeelding]

Aandachtspunten:

Ik twijfel over 20 of 30 graden hellingshoek, het is een oud huis (1910) en met 20 graden bespaar ik wat gewicht door minder ballast nodig te hebben. 30 graden zorgt voor een betere opbrengst. Graag zou ik wat ervaringen en/of adviezen van anderen hiermee/-over lezen.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal uit welke omvormer het gaat worden. Binnen heb ik weinig ruimte in de meterkast en ik heb geen zolder waar ik de boel kan verstoppen. Ik had eerder al geinformeerd naar een stille en compacte omvormer voor binnen, maar omdat ik nu ook buiten mag monteren is dit nu de voorkeur.

Ik wil kunnen monitoren wat de opbrengst is en dit in een database knallen, dit doe ik nu al voor het gebruik m.b.v. een Youless verbruiksmeter die wordt uitgelezen via het netwerk door een Cron-job die de database vult.
Dit apparaatje raakt straks gigantisch in de stress van het terugdraaien van de meter, wat hij helaas registreerd alsof het verbruik is (geen onderscheid tussen links- of rechts-om draaien van het wiel).

De micro omvormers zien er interessant uit om uitval te beperken, al heb ik voor zover ik nu kan beoordelen geen schaduw op de panelen. Maar een defecte omvormer zal dan geen volledige uitval van de opbrengst veroorzaken.
Zijn er al ervaringen hier met dit type omvormer? Ik lees overal dat het vrij nieuw is.

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Moet ik nog ergens anders mee rekening houden?
Ik weet niet wat je wilt opwekken. Maar je stelt de panelen nu wel extreem ruim op.
Het is mogelijk veel meer wp te plaatsen dan je huidige plan. Ook mogelijk is lager vermogende panelen te nemen en dan 1 meer te plaatsen.

Een oplossing met micro omvormers is duidelijk duurder. Dat doe je alleen als het noodzakelijk is.

Verder is de minder opbrengst bij 20 graden erg gering. Ik zou zeker kiezen voor 20 graden boven 30 in jou geval.
Yilar zit ook in Den Haag en heeft zo goed als 1000kwh/kwp met een hellingshoek van 15 graden !

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
Magnat schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:09:
Als nieuweling in dit forum gedeelte heb ik dit komplete topic doorgelezen. <snip> Ik heb nog een ouderwetse schijfmeter en ik verbruik ongeveer 1500kWh.

Nu zit ik alleen te twijfelen welke inverter ik zal gaan gebruiken. Ik heb begrepen dan een SMA SB 2500 prima zal werken. Maar ik wil zo veel mogelijk statistieken verzamelen. Die SMA kan ik met RS-485/bleutooth aan een netduino hangen en de rest daar kom ik wel uit.

Nu heb ik gelezen over de Steca500? hoe geven die statistieken af? Nu kan ik alle producthandleiding doorlezen natuurlijk maar ik denk dat mijn vraag hier zo beantwoord kan worden :)
Welkom!

bij een eigen gebruik van 1500kwh per jaar en een ferraris meter zou ik niet meer dan 1500kwh per jaar willen opwekken. Een huis tuin en keuken setje van 8 190w(+) monos op een ditto inverter is dan al zat.

10x Yingli Panda is op zuid-west zo rond de 2600kWh per jaar, dat wordt dus knokken met de netbeheerder over je 99100kWh aan jaargebruik.

Tenzij je leuke plannen hebt om die 900kwh extra af te fakkelen of een andere meter wilt nemen lijkt het mij de moeite niet om ver over je jaarverbruik heen op te gaan wekken.

@SB2500, prima omvormer, maar ik zou nog even rondkijken, er zijn liefhebbers van andere omvormers (kom der maar in eric-pvt)

@Steca monitoring, wordt aan gewerkt door deze en gene, is niet simpel en steca's en panda's gaat niet zo goed samen.

succes met beslissen :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:40:
[...]

zal wat aanvullen.

omvormer buiten.
niet mijn voorkeur om dat te doen met mijn omvormer.
(power-one 3.0)
hij kan het wel maar of hij het dan 20 jaar vol houd heb ik wel mijn twijfels over.
ook is die veeste zwaar voor wat je nu plant.
ik vind hem wel stil. die 5x klikjes die hij in de ochtend en avond maakt zijn niet al te storend.
(hij schijnt wel meer lawaai te gaan maken als hij warmer word)
(ecowomen heeft een power-one 3.0 buiten met 12x190Wp)
De kamer boven waar hij anders zou kunnen geplaatst worden wordt juist erg warm met de zon erop (rechtstreeks onder het platte dak). Wordt dus al snel te warm denk ik. Vandaar de motivatie om liever buiten te houden wanneer dat kan.

Wat is de algemene mening over plaatsing eigenlijk hier, omvormer binnen of buiten?
ballast en flatfix.
als je echt lichter wil.
dan kun je beter andere panelen kiezen.
iets meer in de trant van 190Wp. (1.6 x 0.8 meter)
dan steken ze niet boven de flatfix uit en kun je met minder balast weg komen.
dat maakt voor opbrengst niks uit. gewoon een paar paneeltjes extra plaatsen.
(meestal per Wp goedkoper)
Maar de 260Wp panelen die ik tegenkom zijn 1,65 x 0,99m / 19,8kg (Yingli) of 1,58 x 1,06m / 21,5kg (Kinsgsun).
Ik wens zo'n 1500Wp te plaatsen, is iets meer dan mijn huidige verbruik (+/- 1300kWh, maar dan doe ik zuinig aan).
Wanneer ik dan met 260Wp panelen werk kom ik met Yingli op zo'n 120kg excl montagemateriaal; met 190Wp panelen (15,5kg / stuk) moet ik er 8 plaatsen en kom ik op 124kg en heb ik nog meer montagemateriaal nodig en nog meer ballast aan tegels? 2 x 3 of 2 x 4 scheelt nogal wat in lengte van de platfix installatie en het aantal benodigde tegels 30x30.

Of denk ik hier verkeerd en bedoel jij juist het verdelen van het gewicht over meer oppervlakte van het dak?
mischien kun je ook oost-west werken.
(word lastig om daar een omvormer voor te vinden met 2 mppt's)
dan heeft de wind nog minder vat op de panelen.

20 of 30 graden.
ik ben er nog steeds niet uit wat beter is.
20 graden is in ieder geval beter als je ruimte te kort komt.
want dan kun je meer plaatsen, maar zo te zien is dat geen probleem bij jouw.

ik heb de zaak nu geplaatst voor 1,5 per Wp.
maar een kleinere installatie zoals jij nu plant is per Wp iets duurder.
(de omvormer weegt zwaarder mee)

en wat simple tips:
kijk eerst eens rond of je niet wat kunt bezuinigen op het gebruikt.
en probeer niet meer op te wekken als je zelf opmaakt.
Mijn verbruik is redelijk minimaal nu, al het onnodige sluipverbruik is al eerder aangepakt. Ik wil mijn comfort juist weer wat verhogen en de productie d.m.v. panelen daarop afstemmen. Ik probeer niet te gaan verdienen aan terugleveren. ;)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:40
WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:48:

Mijn lijstje:

Situatieschets:

[afbeelding]

Aandachtspunten:

Ik woon ook in Den Haag en heb vorig jaar herfst een installatie laten plaatsen door guus http://zonnestroom.eu. Waar woon je trouwens want dit google maps plaatje komt me akelig bekend voor :+ (ik woon in de bomenbuurt)

Ik gok dat je een vergelijkbaar huis heb als hier. Wij hebben via een luchtkanaal een kabel van de panelen naar de kast met de cv door getrokken en daar hangt de omvormer. (een power one 3.0) die nagenoeg niet te horen is.

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 18-04-2012 15:06 ]

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:07:
[...]

Ik weet niet wat je wilt opwekken. Maar je stelt de panelen nu wel extreem ruim op.
Het is mogelijk veel meer wp te plaatsen dan je huidige plan. Ook mogelijk is lager vermogende panelen te nemen en dan 1 meer te plaatsen.

Een oplossing met micro omvormers is duidelijk duurder. Dat doe je alleen als het noodzakelijk is.

Verder is de minder opbrengst bij 20 graden erg gering. Ik zou zeker kiezen voor 20 graden boven 30 in jou geval.
Yilar zit ook in Den Haag en heeft zo goed als 1000kwh/kwp met een hellingshoek van 15 graden !
Het idee is zo'n 1500Wp, afgestemd op mijn verwachte gebruik.
Ik heb hierboven in mijn reactie op migjes het een en ander hier over geschreven.

De wijze van opstelling is mijn idee om de opbrengst te maximaliseren en denk met 2 x 3 panelen dit zo te kunnen doen. 2 x 4 wordt lastig denk ik om binnen de afstand te blijven volgens de bepaling (afstand tot rand moet meer dan of gelijk aan de hoogte van de installatie zijn, dit geldt ook voor de zijkanten/buren in het geval van een rijtjeswoning).

Verder heb ik twee lichtkoepels staan en zo te zien op de Google-maps foto een aantal kleine paddestoeltjes (ik vermoed voor ventilatie van de dakconstructie).

Maar ik heb geen ervaring met plaatsten op een plat dak, misschien denk ik helemaal verkeerd en is een andere wijze beter of meer optimaal?

• migjes
WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:57:
[...]
De kamer boven waar hij anders zou kunnen geplaatst worden wordt juist erg warm met de zon erop (rechtstreeks onder het platte dak). Wordt dus al snel te warm denk ik. Vandaar de motivatie om liever buiten te houden wanneer dat kan.

Wat is de algemene mening over plaatsing eigenlijk hier, omvormer binnen of buiten?

[...]
Maar de 260Wp panelen die ik tegenkom zijn 1,65 x 0,99m / 19,8kg (Yingli) of 1,58 x 1,06m / 21,5kg (Kinsgsun).
Ik wens zo'n 1500Wp te plaatsen, is iets meer dan mijn huidige verbruik (+/- 1300kWh, maar dan doe ik zuinig aan).
Wanneer ik dan met 260Wp panelen werk kom ik met Yingli op zo'n 120kg excl montagemateriaal; met 190Wp panelen (15,5kg / stuk) moet ik er 8 plaatsen en kom ik op 124kg en heb ik nog meer montagemateriaal nodig en nog meer ballast aan tegels? 2 x 3 of 2 x 4 scheelt nogal wat in lengte van de platfix installatie en het aantal benodigde tegels 30x30.

Of denk ik hier verkeerd en bedoel jij juist het verdelen van het gewicht over meer oppervlakte van het dak?

[...]
Mijn verbruik is redelijk minimaal nu, al het onnodige sluipverbruik is al eerder aangepakt. Ik wil mijn comfort juist weer wat verhogen en de productie d.m.v. panelen daarop afstemmen. Ik probeer niet te gaan verdienen aan terugleveren. ;)
jep duidelijk, net verbruik trouwens.

als je met 190Wp panelen werkt.
steken ze niet boven de flatfix uit.
dus vangen ze minder wind.
dan is 1 rijtje stoep tegels al genoeg en hoeft er niet nog een extra rijtje er bij.
kom je in totaal veel lager uit per paneel en de hele installatie.

die warmte is niet zo een heel groot probleem.
teminste het blijft er toch wel onder de 60 graden?

het probleem is wel met 6x 260Wp panelen dat je voltage erg laag blijft.
en maar net over de start spanning van je omvormer komt.
hou daar rekening mee.

(maar waarschijnlijk heb je een houten dak. dus eigenlijk denk ik dat je er geen zorgen over hoeft te maken.
der kan ook een vadsige dakdekker over heel lopen, dus panelen geen probleem)

met zoon laag verbruik kun je ook kijken naar 2x steca 500.
stil. goedkoop van wegen geen extra stop nodig.
en eigenlijk ben je er dan ook bijna.

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:13:
[...]

jep duidelijk, net verbruik trouwens.
Dank je! Eigenlijk zit ik nu nog iets lager, ik blijf er w.s. onder dit jaar.
als je met 190Wp panelen werkt.
steken ze niet boven de flatfix uit.
dus vangen ze minder wind.
dan is 1 rijtje stoep tegels al genoeg en hoeft er niet nog een extra rijtje er bij.
kom je in totaal veel lager uit per paneel en de hele installatie.
Ah, op die fiets. Ik dacht dat 1 rij tegels op de 20gr variant van de Flatfix voldoende zou zijn. Hoe lager hoe minder wind en minder ballast nodig, dat is duidelijk.
die warmte is niet zo een heel groot probleem.
teminste het blijft er toch wel onder de 60 graden?
Boven de 30 is geen enkel probleem helaas. Zelfs afgelopen 'zomer'! Die 60 wens ik nooit te zien... Het dak is vanaf buiten geïsoleerd, aan de binnenkant mag ik niets doen zei de meneer van de bouwkundige keuring.
het probleem is wel met 6x 260Wp panelen dat je voltage erg laag blijft.
en maar net over de start spanning van je omvormer komt.
hou daar rekening mee.
En dit zijn dus van die dingen waar ik geen weet van had en dus geen rekening mee had gehouden. ;)
(maar waarschijnlijk heb je een houten dak. dus eigenlijk denk ik dat je er geen zorgen over hoeft te maken.
der kan ook een vadsige dakdekker over heel lopen, dus panelen geen probleem)

met zoon laag verbruik kun je ook kijken naar 2x steca 500.
stil. goedkoop van wegen geen extra stop nodig.
en eigenlijk ben je er dan ook bijna.
Houten dak i.d.d. Maar geen bouwkundige tekening ofzo, weet niet hoe sterk het is (1910 enzo).

Zou 2x Steca 500 niet wat te ondergedimensioneerd zijn? Zou dan al snel 3 stuks moeten worden en die moeten dan binnen (mijn meterkast is bijv net 27cm breed x 20cm diep en zit nog in de woonkamer ook).
Die extra groep is er overigens al, met het vernieuwen van de groepenkast al laten doen (je weet maar nooit).

Dank voor het meedenken!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Crazyanz schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:57:
[...]

Ik woon ook in Den Haag en heb vorig jaar herfst een installatie laten plaatsen door guus http://zonnestroom.eu. Waar woon je trouwens want dit google maps plaatje komt me akelig bekend voor :+ (ik woon in de bomenbuurt)

Ik gok dat je een vergelijkbaar huis heb als hier. Wij hebben via een luchtkanaal een kabel van de panelen naar de kast met de cv door getrokken en daar hangt de omvormer. (een power one 3.0) die nagenoeg niet te horen is.
Die naam kreeg ik ook door van The Sunshine Company, misschien ook die even polsen. Plaatje komt b.t.w. uit Scheveningen. :)

Verwijderd

WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:07:
[...]
Het idee is zo'n 1500Wp, afgestemd op mijn verwachte gebruik.

Maar ik heb geen ervaring met plaatsten op een plat dak, misschien denk ik helemaal verkeerd en is een andere wijze beter of meer optimaal?
Dat is lastig zo te zeggen. De opstelling die je tekent heeft in ieder geval een krappe tussenafstand.(schaduw?)
Als je zo weinig wilt opwekken kun je er ook met andere opstellingen komen.
295 x 5 stuks = 1475. Die plaats je in portrait en dan ben je klaar. Natuurlijk dan 20 graden hellingshoek.
100% schaduwvrij. Dat kan natuurlijk ook met 6 x panda of 6 x STP250.

Ballast, ja natuurlijk en behoorlijk wat (niet snel het probleem). Panelen? 2m x 1m heel groot. Is dat lastig?
Nee, je huurt een ladderlift boy ad 50 a 60 euro en alles staat in een no-time op je dak. Kan je lekker plaatsen
zonder gebroken rug. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 15:45 . Reden: typo ]

• antonboonstra
  • Laatst online: 19:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:41:
[...]
Die plaats je in portrait en dan ben je klaar.
Portrait bij zulke grote panelen heeft veel ballast nodig. Je kunt ook 7 stuks Kingsun 195Wp (1365Wp) of Suntech STP190S panelen toepassen. Landscape opstelling van 2 rijen van 3 en nog eentje (of twee?) daarvoor zetten, daar is nog wel ruimte voor. Die passen bijvoorbeeld op een SMA 1600TL of SunGrow 1K5TL die IP65 zijn (geschikt voor buitenopstelling).

Edit: omvormer zou je aan de schaduw/noordzijde van je schoorsteen kunnen monteren.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 18-04-2012 16:17 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype

zonnigtype

RWE/Essent lijkt ziende blind en horende doof gezien hun one-liner:
Zonnepanelen zijn tijdelijk niet leverbaar.
_O- _O- _O-

Zeker nog nooit in Rotterdam, Antwerpen of Hamburg geweest... :?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:35:
[...]
Dank je! Eigenlijk zit ik nu nog iets lager, ik blijf er w.s. onder dit jaar.

[...]
Ah, op die fiets. Ik dacht dat 1 rij tegels op de 20gr variant van de Flatfix voldoende zou zijn. Hoe lager hoe minder wind en minder ballast nodig, dat is duidelijk.

[...]
Boven de 30 is geen enkel probleem helaas. Zelfs afgelopen 'zomer'! Die 60 wens ik nooit te zien... Het dak is vanaf buiten geïsoleerd, aan de binnenkant mag ik niets doen zei de meneer van de bouwkundige keuring.

[...]
En dit zijn dus van die dingen waar ik geen weet van had en dus geen rekening mee had gehouden. ;)

[...]
Houten dak i.d.d. Maar geen bouwkundige tekening ofzo, weet niet hoe sterk het is (1910 enzo).

Zou 2x Steca 500 niet wat te ondergedimensioneerd zijn? Zou dan al snel 3 stuks moeten worden en die moeten dan binnen (mijn meterkast is bijv net 27cm breed x 20cm diep en zit nog in de woonkamer ook).
Die extra groep is er overigens al, met het vernieuwen van de groepenkast al laten doen (je weet maar nooit).

Dank voor het meedenken!
Ik zou gaan voor een 20 graden opstelling, minder ballast nodig, want minder windgevoelig. Bovendien minder schaduw voor de tweede rij. Wat betreft opbrengst per paneel zal het (bijna) niet merkbaar zijn, maar als je naar opbrengst per m2 dak kijkt win je weer, want je kan meer kwijt.
Omvormer altijd buiten, ten eerste produceert zo'n ding zelf ook warmte, ten tweede wordt hij beter gekoeld door een fris zeebriesje. En de apparaten die ervoor gemaakt zijn kunnen er ook tegen.
Micro-omvormers zou een keus kunnen zijn, maar die zijn wel duurder in aanschaf. Wel kan je dan elk paneel afzonderlijk monitoren.
Je kan overwegen om je panelen gewoon in de lengte van je dak te zetten. Dan kan je uiteindelijk meer panelen kwijt maar bovendien kan je door strategisch plaatsen zorgen dat je dak minder warm wordt en daarmee de kamer eronder. Wat betreft opbrengst per paneel maakt het iets uit, maar ook hier weer kan je meer opbrengst per m2 dak halen.

A'dam PVOutput

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:40
WackyWindsurfer schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:38:
[...]
Die naam kreeg ik ook door van The Sunshine Company, misschien ook die even polsen. Plaatje komt b.t.w. uit Scheveningen. :)
ja ik "officieel" ook :+ maarja dit huis is ook uit 1910, ook van hout allemaal. Bij ons is het grind dat er lag waar de zonnepanelen zijn komen te staan in zakken geschept en als ballast gebruikt. Er is dus op de panelen en de constructie na geen gewicht toegevoegd.

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:10:
[...]
Portrait bij zulke grote panelen heeft veel ballast nodig.
Natuurlijk meer dan bij een klein paneel. Daarvoor plaats je ook minder panelen.
Bij een groter paneel zou je zelfs ook kunnen kiezen voor 15 graden hellingshoek.
Bij 1,65 portrait komt de hoogste kant maar 56cm omhoog bij 20 graden en 43cm bij 15 graden.
Gezien die 1500wp zou ik 6 panelen in portrait kiezen, tenminste als het goed uitkomt met de pijpjes e.d.

Evengoed kan je kijken of 8 panelen in 2 rijen portrait kunnen in de maat 1.50 x 1 m
Die zijn @205wp 1640wp totaal. Die krijg je beter naar het zuiden gericht natuurlijk, want kortere rijen.

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:41:
[...]

Dat is lastig zo te zeggen. De opstelling die je tekent heeft in ieder geval een krappe tussenafstand.(schaduw?)
Als je zo weinig wilt opwekken kun je er ook met andere opstellingen komen.
295 x 5 stuks = 1475. Die plaats je in portrait en dan ben je klaar. Natuurlijk dan 20 graden hellingshoek.
100% schaduwvrij. Dat kan natuurlijk ook met 6 x panda of 6 x STP250.

Ballast, ja natuurlijk en behoorlijk wat (niet snel het probleem). Panelen? 2m x 1m heel groot. Is dat lastig?
Nee, je huurt een ladderlift boy ad 50 a 60 euro en alles staat in een no-time op je dak. Kan je lekker plaatsen
zonder gebroken rug. ;)
De opstelling was een schematisch voorstelling van mijn gedachte om ze mooi haaks op het zuiden te kunnen plaatsen, ik heb nog niets daadwerkelijk opgemeten op het dak.

Ik ga de opties voor portrait ook zeker bekijken.
Crazyanz schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:25:
[...]

ja ik "officieel" ook :+ maarja dit huis is ook uit 1910, ook van hout allemaal. Bij ons is het grind dat er lag waar de zonnepanelen zijn komen te staan in zakken geschept en als ballast gebruikt. Er is dus op de panelen en de constructie na geen gewicht toegevoegd.
Wat een fantastisch idee, het al aanwezige ballast gebruiken is natuurlijk de manier om de belasting zo laag mogelijk te houden. Die optie ga ik zeker bekijken! Welk montage systeem heb jij gekozen?
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:52:
[...]

Natuurlijk meer dan bij een klein paneel. Daarvoor plaats je ook minder panelen.
Bij een groter paneel zou je zelfs ook kunnen kiezen voor 15 graden hellingshoek.
Bij 1,65 portrait komt de hoogste kant maar 56cm omhoog bij 20 graden en 43cm bij 15 graden.
Gezien die 1500wp zou ik 6 panelen in portrait kiezen, tenminste als het goed uitkomt met de pijpjes e.d.

Evengoed kan je kijken of 8 panelen in 2 rijen portrait kunnen in de maat 1.50 x 1 m
Die zijn @205wp 1640wp totaal. Die krijg je beter naar het zuiden gericht natuurlijk, want kortere rijen.
Volgens mij moet ik weer even om de tafel, een hoop alternatieve opties die ik kan bekijken.
Wat een goede ideeen allemaal.

[ Voor 43% gewijzigd door WackyWindsurfer op 18-04-2012 17:08 ]

• larsg
Hey

De interne design fase hier is bijna afgerond, ik wacht nog op enkele mails en dan staan vrijwel alle lichten op groen!

nu, iets waar ik liever jullie advies en expertise op raadpleeg.

1 paneel = 1,65 m² en 22 Kg
Toaal 47 panelen aan elkaar verbonden via frame.

Hoeveel ballast moet ik per paneel plaatsen?
Wat is het minimum en wat is veilig?
De hoek bedaagd 20° of 30°. (minste ballast heeft voorkeur.)

alvast bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 18-04-2012 17:21 ]

Verwijderd

dubbelpost door hobbel ns

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 17:39 ]

Verwijderd

larsg schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:21:
Hey

De interne design fase hier is bijna afgerond, ik wacht nog op enkele mails en dan staan vrijwel alle lichten op groen!

nu, iets waar ik liever jullie advies en expertise op raadpleeg.

1 paneel = 1,65 m² en 22 Kg
Toaal 47 panelen aan elkaar verbonden via frame.

Hoeveel ballast moet ik per paneel plaatsen?
De hoek bedaagd 20° of 30°. (minste ballast heeft voorkeur.)

alvast bedankt :)
Ik denk zo 60 kg per paneel bij 20 graden.
Je moet wel de situatie wat meer toelichten. Je zit niet aan het strand dat maakt wel uit.
Ik ken de situatie een beetje meer vandaar dat ik wel wat kan zeggen.
Verder heeft jeroen wel een punt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 17:42 ]

• JeroenH
larsg schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:21:
Ik zou dat zelf niet zo gauw in een forum vragen. Wat als de informatie die je krijgt niet klopt? Van bijna niemand hier kun je de identiteit en kwalificaties verifiëren. Als je mooie spul in de eerste beste najaarstorm twee verdiepingen lager op de auto van de buurman ligt heb jij de schade en de ellende, en niet de ongetwijfeld goedbedoelende adviesgever hier in het forum. Een goede leverancier kan het voor je uitrekenen en zet er ook zijn handtekening onder.

Maar dat is mijn mening.

Hier in Hilversum is het bewolkt, maar heel af en toe piept de zon achter de wolken vandaan. Als de gouden zonnestraaltjes de koele (en coole) paneeltjes beroeren zie ik voor mijn doen belachelijk hoge piekopbrengsten:

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AqxiD_OCAAAI7CI.png

(Ik zag nog heel even 1.5kW, maar ik was te laat met capturen)

• larsg
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:36:
[...]

Ik denk zo 60 kg per paneel bij 20 graden.
Je moet wel de situatie wat meer toelichten. Je zit niet aan het strand dat maakt wel uit.
Ik woon in een bosrijk gebied in een huis van 1 verdiep, dus de panelen liggen zeker niet in de volle wind.
Daarbij breken vele bomen de wind, de maximale afstand tussen een boom en de achterkant van de panelen is max 15m, daarbij zijn dit forse bomen die ~30 meter hoog zijn. Ik neem daardoor aan dat de bomen veel wind breken en ik minder ballast moet plaatsen.

Ik vraag het ook hier omdat ik zo verschillende meningen krijg, daarbij kan ik wat afstemmen :)
Pagina: 1 ... 41 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.