Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 209 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.538.920 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:29
Anoniem: 238103 schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:06:
[...]

moet ik mij nu zorgen maken ? ik was aan het downsizen....
ik heb juist 7 panelen verkocht. omdat mijn verbruik helemaal niet meer overeenkwam met de opwek.
overigens heb ik de kopers lekker laten delen met alle subsidie die ik genoot, ik hoop dat ze er veel plezier van hebben.
Zorgen over de koorts? Die gaat hierna waarschijnlijk wel weer een paar maanden liggen.

Kleine kinderen worden groot en gaan meer douchen, meer stroom verbruiken. Ik dacht: laat ik dat moment eens voor zijn. En anders doe ik de mensen in de straat er wel een plezier mee.

Wel nobel dat je de kopers laat meeprofiteren van je subsidie. Maar als je nou ooit nog eens van je gasaansluiting af wilt, heb je toch alle kWh's nodig? Ik snap je beweegredenen niet helemaal.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik had 7880Wp, nu is het 6160Wp, en het moet iets van 5500Wp worden, bij een verbruik van ~1250kWh zodra de 2e er is. (nu rond de ~850kWh)

ruim voldoende voor de warmtepomp, maar nu waren we weer bij deyle in zaandam, en daar zagen we de mooiste cv pellets, die in het stucwerk passen.
de wp droger en overal vervanging na 5 jaar van de calex lampen (gaan stuk na 4000x / 8000 uur) daalt het verbruik nog dieper weg.

inmiddels lig ook de hele zolder weer overhoop, dat kan ook beter.
crisis ? hier niet, de grootste lol hier !
niet alles heeft een beweegreden hier, alhoewel, ik krijg een eigen omvormer hoekje !

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-12-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:29
Aha. Kijk, ik moet het gebrek aan douche WTW zien te compenseren, alsmede de luxe spullen (Quooker, vriezer, Synology). En die halogeenlampjes doen het ook nog wel een paar jaar. En wat is er mis met het opstoken van een boiler tbv ruimteverwarming?

Even zonder dollen: er valt heus nog wel eea te besparen. Tot die tijd heb ik liever een overschot.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaking_Deejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 12:42

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

zonnebaas schreef op zondag 09 december 2012 @ 03:33:
[...]

Dan is dit misschien wat voor je 8)

[afbeelding]
Geweldig! Maar €354,90 is een beetje teveel van het goede :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tweaking_Deejay op 09-12-2012 20:28 ]

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Geweldig! Maar €354,90 is een beetje teveel van het goede :)
[/quote] :P

Helemaal gelijk de tvt wordt dan wel heel erg lang voor die paar cent extra die het sneeuwvrij maken opleverd.
Vraagt mijn buurman mij of ik voor 1 euro zijn oprit sneeuwvrij maakt dan denk ik doe het lekker zelf.
En voor dezelfde euro extra opbrengs pak je wel een trap en veeg je je dak schoon. :P
Raar virus dat PV gedoe.

Bij mij is de sneeuw er nu wel afgespoeld !

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:55:
[...]

Kan alleen het volgende vinden:

Bij -20 °C mag de leegloopspanning van de FV-modules niet boven 500 V
liggen. Voor de bepaling van de theoretische leegloopspanning bij -20 °C
kunt u de geschikte temperatuurfactoren vinden op het gegevensblad van
de FV-modules.
Als de leegloopspanning van de FV-modules boven 500 V ligt, mogen de
FV-modules niet aangesloten worden, omdat dit schade aan de
fotovoltaïsche omvormer veroorzaakt!

Ik lees een andere handleiding dan jij geloof ik :D
pag 68

AL04 BOOSTER_A
Input
Over-Voltage
Te lage of te hoge
spanning van de
gelijkstroomingang

En omdat ik het al eerder geprobeerd had op de dag maar ook net te hoog was. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-05 23:32
databeestje schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:46:
Ik ga eens proberen of ik een zelf voorzienend eiland kan maken van mijn schuur. Ik durf alleen niet te zeggen hoe lang deze charge controller meegaat.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=281030245304

Daar moet ik de tuinverlichting wel op kunnen schakelen.
Hoeveel watt tuinverlichting heb je en hoeveel watt is de opwekking?
Ik heb hier ook eilandbedrijf voor de tuinverlichting maar in deze tijd houd dat niet over.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

snameroc schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:49:
[...]

Hoeveel watt tuinverlichting heb je en hoeveel watt is de opwekking?
Ik heb hier ook eilandbedrijf voor de tuinverlichting maar in deze tijd houd dat niet over.
Ik heb nog een autoaccu, die kreeg een winter geleden de diesel niet meer lekker rond. Het plan is om daar deze winter de (led) kerstverlichting achter in de tuin op te laten draaien, misschien later nog een keer een tuinlampje. 3.6 Watt staat erop.

Ik misbruik tijdelijk een 200Wp paneel, dat plaatsen wordt toch pas van het voorjaar. Ik zoek later op eBay of iets dergelijks nog wel een paar mooie 100Wp paneelkes.

Dit rare kastje is goedkoop, heeft geen MPPT maar goedkoop PWM en is specifiek voor tuinverlichting. Mocht het de vrouw bevallen dan kan ik altijd nog een echte controller met MPPT bestellen voor 90 euro. Ik was toch al verbaast dat dit goedkope ding je laat laden met een paneel tot 50 Volt DC. Al de andere verwachten een 17-18 Volt paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:47:
[...]

pag 68

AL04 BOOSTER_A
Input
Over-Voltage
Te lage of te hoge
spanning van de
gelijkstroomingang

En omdat ik het al eerder geprobeerd had op de dag maar ook net te hoog was. :)
Alarm melding is niet hetzelfde als een beveiliging... Er staat nergens dat de spanning hoger mag zijn dan 500 Volt. Dat de omvormer bij jou niet direct defect raakt betekend niet dat de omvormer ervoor geschikt is. Condensatoren kunnen (zeker kortstondig) vaak wel wat meer hebben, maar halfgeleiders zijn vrij gevoelig voor te hoge spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 21:25

MieJuul

3970Wp

Cranberry schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:28:
Keek net naar de specs van de ABB-meter: Imin=0,25A. Beetje jammer, aangezien ik de meter wil gaan gebruiken om m'n verbruik te meten.
Betekent dat 'ie pas van zo'n 57W echt (betrouwbaar) gaat meten ..

Maar ja, iets een een paard en 'n bek... ;-)
Ik zag het ook ja.
Zou dat betekenen dat ie daaronder helemaal niks registreerd?!

Edit: In de documentatie staat ook:
Starting Current Ist: <20mA

Dat zou wellicht betekenen dat ie al werkt vanaf ca 5 Watt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:04:
Ik heb de laatste dagen wat koorts opgelopen...PV koorts welteverstaan. Guus mag twee panelen extra gaan plaatsen op de aanbouw. Op het overgebleven stuk schuin dak komen wat extra buizen tbv de zonneboiler. Denk ik nu....

Het is de bedoeling dat we op de aanbouw een schans van 3 panelen breed en 2 panelen hoog krijgen. Alle paneeltjes in landscape, hellingshoek 15 graden. Helaas moet ik mijn logger ook gedeeltelijk herschrijven: straks 2 strings. 10 op 160gr zuid en 13 op 250gr west.
Meer en meer pvisten worden bevangen door het pvschansvirus,
aka verstand komt met de jaren _/-\o_

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-05 23:32
databeestje schreef op zondag 09 december 2012 @ 21:55:
[...]

Ik heb nog een autoaccu, die kreeg een winter geleden de diesel niet meer lekker rond. Het plan is om daar deze winter de (led) kerstverlichting achter in de tuin op te laten draaien, misschien later nog een keer een tuinlampje. 3.6 Watt staat erop.

Ik misbruik tijdelijk een 200Wp paneel, dat plaatsen wordt toch pas van het voorjaar. Ik zoek later op eBay of iets dergelijks nog wel een paar mooie 100Wp paneelkes.

Dit rare kastje is goedkoop, heeft geen MPPT maar goedkoop PWM en is specifiek voor tuinverlichting. Mocht het de vrouw bevallen dan kan ik altijd nog een echte controller met MPPT bestellen voor 90 euro. Ik was toch al verbaast dat dit goedkope ding je laat laden met een paneel tot 50 Volt DC. Al de andere verwachten een 17-18 Volt paneel.

Ik heb 2 18 volt panelen een van 30 watt en een van ongeveer 15 watt mijn accu is een 15Ah loodgel accu en de tuinverlichting is in totaal 4,5 watt Led. De verlichting wordt geschakeld door een 12 volt relais verbreekcontact wat voor een diode aan een zonnepaneel zit dus geen paneelspanning is lampen aan. Echter ongeveer sinds een maand schakel ik via een digitale tijdklok welke ik ook omgebouwd heb naar 12 volt de verlichting s'nachts uit tussen 12 en 6 omdat ik anders energie te kort kom.

Ik heb sinds dik weekeinde een 25Ah loodgel accu welke ik nog moet aansluiten welke wat meer reserve moet geven want als de zon echt schijnt dan heb je de accu redelijk snel weer vol maar er zijn nu in deze tijd gewoon meerdere donkere dagen achtereen.

Wel heb ik ook een diepontladings beveiliging welke nog niet in actie is gekomen maar het vermogen van de leds neemt behoorlijk af als de accu spanning daalt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413826

Alles is door een bedrijf geplaast, de schans is aan de achterkant en schuine zijden met aluplaten met een omgezette rand dicht gemaakt. Aan de achterzijde helpen deze ook voor stabiliteit van de driehoeken. Ik weet niet hoe ik plaatjes hier moet laden, heb ook een paar foto's van de kale schans, het werd al knap donker en er was door de thermostaatkabel geboord, dus was ik van opzichter spelen weer monteur. Ketel brand nu door losse kabel moet nog kijken of ik weer door de pijp een nieuwe kabel kan trekken. Voorlopig even niet het dak op, door een uitglijder wat ribben gekneust. :(
Is vanaf straat een mooi gezicht zo een schans met 12 panelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

foto's even op picasa laden of iets deregelijks en dan url bij afbeelding invoegen.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-08GDDz56StU/UGRotpNPmzI/AAAAAAAAFUs/zKRSNoDNMf0/w381-h285-n-k/P1030938.JPG

foto van mijn schans (zeer lage hoek) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128614

Zo'n schans kan ik ook wel op mijn dakkapel kwijt..... Ik was altijd in de veronderstelling dat er een minimale hoek is van 15 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gisteravond een klein beginnerssetje gekocht :P

Niet lachen!

4x 110 WP (Poly, nuon actie) (8jaar oud)
3x soladin 125w inverter (1 mist, iemand nog wat liggen??)
Wat bevestigingsmateriaal...

Dit alles voor 225 euro via MP. Waren al 5 geïnteresseerden voor mij, maar ik kon direct ophalen, was wel 180km rijden :X :X

Dit moet uiteindelijk op mijn schuurtje komen (geen ideale ligging, maar leuk om mee te beginnen).

Nu is mijn schuurtje voorzien van EPDM dakleer, dat wil ik eigenlijk niet kapotmaken, maar e.e.a. moet natuurlijk wel goed verankerd worden, dus ik zal daar goed over na moeten denken hoe ik dat ga doen, ik weet zelfs niet eens of de 4 panelen wel naast elkaar op het dak passen. Als dat niet pas zal ik de 'rail' eronder moeten doorzagen in 2 stukken, dan kunnen ze in een vierkant gelegd worden.

Ben heel benieuwd naar hoe dit gaat presteren :)

Dan hoor ik ook een klein beetje bij de PV club :D

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 10-12-2012 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nee, hoor. Gewoon een volwaardig lid! _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

kijk even hoe ze het bij mij gedaan hebben.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/553979_4116654833839_2027896672_n.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 10-12-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 413826 schreef op maandag 10 december 2012 @ 05:40:
Alles is door een bedrijf geplaast, de schans is aan de achterkant en schuine zijden met aluplaten met een omgezette rand dicht gemaakt. Aan de achterzijde helpen deze ook voor stabiliteit van de driehoeken. Ik weet niet hoe ik plaatjes hier moet laden, heb ook een paar foto's van de kale schans, het werd al knap donker en er was door de thermostaatkabel geboord, dus was ik van opzichter spelen weer monteur. Ketel brand nu door losse kabel moet nog kijken of ik weer door de pijp een nieuwe kabel kan trekken. Voorlopig even niet het dak op, door een uitglijder wat ribben gekneust. :(
Is vanaf straat een mooi gezicht zo een schans met 12 panelen. :)
Nou beterschap gewenst met je ribben.

Ik ben ook erg benieuwd naar een foto. En zou je kunnen laten weten door wie je het hebt laten plaatsen?

@zonnebaas: zelfbouw of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Schinnen-groen schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:48:
Nee, hoor. Gewoon een volwaardig lid! _/-\o_
Dank u :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 239318 schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:57:
kijk even hoe ze het bij mij gedaan hebben.

[afbeelding]
Zegt me ook niet zoveel. Zijn die steunen door de shingles in het hout geschroefd?

Ik zit ook te overwegen mijn volgende panelen op het tuinhuisje te leggen. De niet-optimale ligging (23 graden helling op oost en west) weegt op tegen het zelf kunnen aanleggen (ik ga niet het dak van mij huis op, maar een tuinhuisje lukt nog wel).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ipv dat er een rail van bijv 3 meter is gebruikt worden er steunen gebruikt van slechts 20cm met een voetplaat , deze worden ingekit en vastgeschroeft . zit als een huis.
bijkomend voordeel van die rail gebruik je ongeveer 80cm per paneel toch niet, dus die hoef je nu ook niet te betalen.
hieronder een iets duidelijker plaatje
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s480x480/394984_4219642568468_237750769_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Weet niet zeker of deze al is gepasseerd, ben erg druk geweest laatste dagen.

Alle 13 Nederlandse BV's van de Solar Living holding uit Elst (Gld) zijn failliet verklaard op 4 december jl.

http://www.polderpv.nl/ac...ving_NL_volledig_failliet

Natuur & Milieu heeft heel erg veel "uit te leggen" na dit drama. Wie gaat de "garanties" afdekken voor die 2.200 klanten die daar een systeem via hun ZZD 1 actie hebben gekocht?

Ik heb eerder al tot ernstig zelfonderzoek opgeroepen bij deze milieuorganisatie...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik zit ook te overwegen om panelen te laten plaatsen, maar doordat ik wienig ruimte heb (5 panelen max) en ik het zelf niet kan plaatsen, drukken de installatiekosten nogal op de terugverdientijd.

In de Excelsheet die ik van hun gekregen heb, gaan ze uit van een stijging van de energieprijs van 7% per jaar. Dit zou betekenen dat de energieprijs elke 10 jaar verdubbelt.

Mij lijkt dit een behoorlijke stijging, maar ik kan op internet niet echt veel informatie vinden m.b.t. de historische ontwikkelingen van energieprijzen (vind voornamelijk aanbiedingen van energieboeren die de zoekresultaten vervuilen).

Is er in dit topic bekend wat de gemiddelde ontwikkeling van de energieprijs in de afgelopen jaren is (en evemtueel wat de verwachtingen zijn in de toekomst?).

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Anoniem: 239318 schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:23:
ja ipv dat er een rail van bijv 3 meter is gebruikt worden er steunen gebruikt van slechts 20cm met een voetplaat , deze worden ingekit en vastgeschroeft . zit als een huis.
bijkomend voordeel van die rail gebruik je ongeveer 80cm per paneel toch niet, dus die hoef je nu ook niet te betalen.
[afbeelding]
Weet je waar ik deze steunen kan krijgen? Ik heb er wellicht nog een paar nodig voor op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

5180 Wp PV

BSTNjitRam schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:24:

Is er in dit topic bekend wat de gemiddelde ontwikkeling van de energieprijs in de afgelopen jaren is (en evemtueel wat de verwachtingen zijn in de toekomst?).
Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Besef dat de energieprijs vooral bepaald wordt door de overheid met BTW en overige heffingen en maar een zeer klein deel door de feitelijke kostprijs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ databeestje
Deze steunen zijn te verkrijgen via westlandsolar.nl danwel aluminumshop.nl

vraag even naar Joost, hij weet dan precies wat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:28:
[...]

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Besef dat de energieprijs vooral bepaald wordt door de overheid met BTW en overige heffingen en maar een zeer klein deel door de feitelijke kostprijs.
Inflatiegecorrigeerd op basis van bekende cijfers tm. november: plus 2,43% op de energiebelasting, kun je, als er verder geen rekening wordt gehouden met de ook nog in te voeren SDE plus heffing, en de "kropjes sla projecten heffing" al uitkomen op dik 14 Eurocent/kWh incl. 21% BTW wat alleen al aan die post naar de Staat gaat (bij niet salderen). Komt nog wat gepruts van de leverancier bij, cent of 7,6 ex BTW nu (Vattenfall heeft VERLAGING aangekondigd per januari, nog niet hoeveel dan wel), kun je incl. BTW minstens uitkomen op 23 Eurocent/kWh continu/grijs.

Komende jaren: stapsgewijs hogere SDE plus heffing, bij hoge inflatie mogelijk hogere energiebelasting, dus ook meer BTW. De prijs/kWh (exclusief vastrechten) is nu al grotendeels door de Staat bepaald, en heeft straks helemaal niets meer te maken met "vrije marktwerking". Dat was een hoax, het is een hoax, en het zal altijd een hoax blijven.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dit weekend mijn 'uit het raam met een ramenwisser met lange steel' sneeuwschuifmethode getest: werkt prima :) Helaas heeft een Plugwise Circle kuren, dus ik zie al een tijdje geen mooie grafiekjes meer en heb inmiddels alle tips en trucs van de helpdesk wel geprobeerd: dat wordt dus even de Circle+ aan de PV prikken, ik beschouw de rest van de data maar als verloren :(

Nu heb ik nog een metertje in de meterkast hoor, maar blijft toch wel interessant om te zien wat mijn locatie + jaargetijde doet voor de opbrengsten per een specifieke dag. Gewoon funfactor hoog ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 07:14
ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:28:
[...]

Heb een tijdje geleden een post gedaan in de duurzame kroeg....

De NMA heeft in september een rapport gepubliceerd over energieprijzen ontwikkelingen.

Uit het rapport (voor de grafieken zie rapport)

Prijzen

De gemiddelde elektriciteitsprijs voor onbepaalde tijd contracten met een variabel tarief is met €287 op 1 juli
2012 nagenoeg stabiel gebleven ten opzichte van de prijs op 1 januari 2012 (€285). Groene stroom contracten met een onbepaalde tijd zijn op 1 juli 2012 gemiddeld iets duurder geworden, de jaarkosten stegen van €274 op 1 januari 2012 naar €286 op 1 juli 2012.

Voor de bepaalde tijd contracten geldt een ander beeld. Op 1 januari 2012 waren de jaarkosten voor 1, 2, 3 en
5 jarige contracten respectievelijk € 278, € 283, €275 en € 286. Deze contracten zijn op 1 juli 2012 in prijs
gedaald naar respectievelijk € 263, € 270, €266 en € 263 per jaar. (voor bepaalde tijd zie rapport)

De gemiddelde gasprijzen voor alle contracten zijn gestegen. Op 1 januari 2012 waren de jaarkosten voor een
contract met onbepaalde tijd en variabel €605 , op 1 juli 2012 zijn de jaarkosten voor een dergelijk contract
€666. Voor de bepaalde tijd contracten met een vast tarief van gas zijn de jaarkosten gestegen van €586 naar
€621 (1 jaar vast), €615 naar €620 (2 jaar vast), €602 naar €616 (3 jaar vast), en €623 naar €630 (5 jaar vast). (voor bepaalde tijd zie rapport)

Opbouw energierekening

Op 1 juli 2012 betaalde een gemiddeld huishouden €1972 per jaar voor elektriciteit en gas (figuur 10). Hiervan
is 48% leveringskosten voor elektriciteit en gas, 15% voor het transport en de aansluiting, 2% voor de
meterhuur en 34% energiebelasting en BTW. Deze verdeling is door de jaren heen nagenoeg onveranderd. De
gemiddelde jaarkosten zijn sinds juli 2009 gestegen van €1674 naar €1972. Hiermee zijn de kosten bijna op
het niveau van januari 2009 (€1997). De stijging wordt veroorzaakt door een stijging van de leveringskosten
en (energie)belasting. Het verbruik van elektriciteit en gas is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in 2005 kostte 1 kwh inclusief energhieheffing en btw 14 eurocent
in 2006 tot en met 2009 steeg deze tot 23 cent / kwh
in 2010 daalde deze naar 22 cent /kwh
anno vandaag wederom 23 cent/kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Nu online
Helder! Als ik de grafiekjes in dat rapport goed interpreteer dan fluctueert het wel, maar zowel omhoog als omlaag. Voor mij reden genoeg om die 7% stijging per jaar met een flinke korrel zout te nemen (en wss ook de reden om op dit moment niet voor panelen te kiezen, terugverdientijd is me dan te lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

BSTNjitRam schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:55:
Helder! Als ik de grafiekjes in dat rapport goed interpreteer dan fluctueert het wel, maar zowel omhoog als omlaag. Voor mij reden genoeg om die 7% stijging per jaar met een flinke korrel zout te nemen (en wss ook de reden om op dit moment niet voor panelen te kiezen, terugverdientijd is me dan te lang).
Ik waarschuw al tijden in diverse artikelen dat die 7% lulkoek is omdat die CBS tabel waar die op is gebaseerd niet de kale variabele kosten weergeeft, de BTW er buiten houdt, er vaste kosten in gooit, maar de teruggavepost energiebelasting uit weg laat. Gevolg: kunstmatige, willekeurige "tariefcomponentjes pyramide".

Ik heb het ook korter uitgedrukt: 7% stijging/jaar = LULKOEK.

http://www.polderpv.nl/ni..._procent_kWh_stijging_ctd
http://www.polderpv.nl/ni...12_hoezo_7_procent_deel_2

Laatste moet ik nog bijwerken met medename van de 21% BTW stijging per 1 oktober. Ik wacht denk ik totdat alles duidelijk is voor de relevante componenten per 1-1-2013, en ga dan een update doen. Kan eventjes duren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Over energieprijzen (resultaten uit het verleden bieden geen garantie) = koffiedikkijken
Doe het dus voor het milieu, goed gevoel,

@Jurk738 - Ja panelen op de carport = doe het zelf was een keuze 6 of 9 panelen op deze opervlakte.
Over de lage hoek er is geen minimale hoek alleen spoelen ze eventueel niet goed schoon en ja sneeuw blijft er goed op liggen. Maar goed wateraansluiting onder de carport aanwezig. En makkelijk bereikbaar om even schoon te vegen. Inspectie mogelijk vanuit slaapkamerraam.

@jakkes72 Ik zou het zelf niet aanraden op een dakkapel waar je minder makkelijk bij kunt.

@BSTNjitRam - wat betaal jij dan voor 5 panelen inc. instalatie ? Aanname 2000 tot 2500 Euro.
Panelen gaan minimaal 20 jaar mee. Op dit moment leveren de zonnepanelen dan 8 to 12% rendament op per geinvesteerde euro. Alleen ligt het geld op het dak en staat het niet op de bank (2% rente). Ik weet niet een helemaal eerlijk vergelijking. Je bespaart per jaar geld, goed gevoel (hobby), mileu andere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vraag aan Ministerie van BZK over de mistige passage "in of direct op het dakvlak" m.b.t. opbouw van PV panelen en thermische zonnecollectoren op schuine daken is inmiddels beantwoord. Uitgewerkt alhier:

http://www.polderpv.nl/ni...rd_panelen_folder_Min_BZK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Nu online
zonnebaas schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:41:
@BSTNjitRam - wat betaal jij dan voor 5 panelen inc. instalatie ? Aanname 2000 tot 2500 Euro.
Panelen gaan minimaal 20 jaar mee. Op dit moment leveren de zonnepanelen dan 8 to 12% rendament op per geinvesteerde euro. Alleen ligt het geld op het dak en staat het niet op de bank (2% rente). Ik weet niet een helemaal eerlijk vergelijking. Je bespaart per jaar geld, goed gevoel (hobby), mileu andere redenen.
2000 voor 3 panelen met een verwachte opbrengst van 640 KWh / jaar (+- 13.5 jaar tvt)
3000 voor 5 panelen met een verwachte opbrengst van 1100 KWh / jaar (+- 12 jaar tvt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BSTNjitRam schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:10:
[...]

2000 voor 3 panelen met een verwachte opbrengst van 640 KWh / jaar (+- 13.5 jaar tvt)
3000 voor 5 panelen met een verwachte opbrengst van 1100 KWh / jaar (+- 12 jaar tvt)
Uhm, setje 3 panelen met Steca en materiaal == 1100 euro.

Voor 3000 euro heb je circa 2500Wp ~= 2000kWh/jaar
3000 euro / 440 euro/jaar ~= 6.8 jaar

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 10-12-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
BSTNjitRam schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:10:
[...]

2000 voor 3 panelen?
een setje met een steca500 kost +/- 940 euro.
dan nog 1060 euro voor installatie?
das veel. voor een ochtend werk.
en zeker te bedenken dat je geen nieuwe groep in huis nodig hebt.
de opbrengst is dan wel lager als 640kWh/jaar, meer in de richting van de 450kWh tot 500kWh.

3000 voor 5 panelen klopt meer.
wel een nieuwe groep nodig, en dat is een beetje het gat tussen de grotere omvormers en kleinere.
(en de installatie kosten zijn bijna het zelfde voor 5x250Wp of 10X 250Wp)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:50:
Vraag aan Ministerie van BZK over de mistige passage "in of direct op het dakvlak" m.b.t. opbouw van PV panelen en thermische zonnecollectoren op schuine daken is inmiddels beantwoord. Uitgewerkt alhier:

http://www.polderpv.nl/ni...rd_panelen_folder_Min_BZK
1 grote dank.
kan ik verder met de planning van mijn oost-set.
waren net de gegevens die ik nodig had. _/-\o_

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oke mijn mini mini setje is ook aangesloten. Ik heb het hele spektakel gewoon op de grond liggen, nog niet op het dak, maar al wel de stekker er in om te testen.

Tis hier bewolkt, dus niet veel licht. De panelen geven nu ongeveer 1 a 2 watt, soms 3 watt per paneel.

Is dat een beetje normaal? Komt de echte opbrengst pas als er behoorlijk wat zon op schijnt?

PS. nog een domme vraag. Ik heb 4 paneeltjes en 3 omvormers. Kan ik ook 2 panelen (tijdelijk) gewoon parralel op 1 omvormer steken? Of blaas ik dan de omvormer/panelen op??

Parralel veranderd het voltage niet, maar de panelen komen wel 1 op 1 aan elkaar te hangen.... ?

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 10-12-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fairy schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:14:
Oke mijn mini mini setje is ook aangesloten. Ik heb het hele spektakel gewoon op de grond liggen, nog niet op het dak, maar al wel de stekker er in om te testen.

Tis hier bewolkt, dus niet veel licht. De panelen geven nu ongeveer 1 a 2 watt, soms 3 watt per paneel.

Is dat een beetje normaal? Komt de echte opbrengst pas als er behoorlijk wat zon op schijnt?

PS. nog een domme vraag. Ik heb 4 paneeltjes en 3 omvormers. Kan ik ook 2 panelen (tijdelijk) gewoon parralel op 1 omvormer steken? Of blaas ik dan de omvormer/panelen op??

Parralel veranderd het voltage niet, maar de panelen komen wel 1 op 1 aan elkaar te hangen.... ?
Klopt wel aardig, het is vandaag weer spectaculair donker. Ik zie op de thuis installatie ook circa 1-2% van het nominale vermogen eruit komen. Met een beetje meer licht gaat ie een stuk harder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

databeestje schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:21:
[...]

Klopt wel aardig, het is vandaag weer spectaculair donker. Ik zie op de thuis installatie ook circa 1-2% van het nominale vermogen eruit komen. Met een beetje meer licht gaat ie een stuk harder!
Oke mooi, maar wat ik me dan nog afvraag, mogen de panelen parralel 2 stuks of kan de electronics in de omvormer (of paneel) hier niet meer omgaan....?

Zijn paneeltjes die geven zonder belasting 30v en aan de omvormer geven de 18v, schieten wat naar boven en dan weer terug naar 18v.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 10-12-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Anoniem: 239318 schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:23:
[afbeelding]
En worden de panelen aan de onderkant voldoende gekoeld als de zon er hoog opstaat?
Ik denk dat er bij deze constructie nauwelijks ventilatie onder de panelen is.
Het rendement schijnt erg terug te lopen als PV cellen erg warm worden meen ik te hebben begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fairy schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:24:
[...]

Oke mooi, maar wat ik me dan nog afvraag, mogen de panelen parralel 2 stuks of kan de electronics in de omvormer (of paneel) hier niet meer omgaan....?

Zijn paneeltjes die geven zonder belasting 30v en aan de omvormer geven de 18v, schieten wat naar boven en dan weer terug naar 18v.
Ik ben niet bekend genoeg met de omvormers die hierbij zitten, parallel is wel veiliger omdat de spanning niet te hoog zal worden. De stroom wordt door de omvormer begrenst. Dus in principe wel.

Daar zitten nogal wat variabelen aan. Zo zou je met een redelijke nieuwe micro omvormer meerdere panelen in serie en parallel aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de montage hoogte is gelijk aan die van clickfit of systemen met dakhakenbijv

er zit 4cm vrij ruimte vanwege de beugel, plus nog eens de hoogte van je paneel zelf is bijna 9cm

tevens zitten er tussen de panelen een gleuf van ongeveer 1 cm
dus ruim voldoende ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Anoniem: 239318 schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:30:
de montage hoogte is gelijk aan die van clickfit of systemen met dakhakenbijv

er zit 4cm vrij ruimte vanwege de beugel, plus nog eens de hoogte van je paneel zelf is bijna 9cm

tevens zitten er tussen de panelen een gleuf van ongeveer 1 cm
dus ruim voldoende ventilatie
Alleen die 4 cm vrije ruimte is belangrijk, de hoogte van het paneel is niet belangrijk.
Omdat de panelen veel vlakker liggen dan op een dak van 45 graden heb ik bedenkingen wat betreft de ventilatie aan de onderzijde van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

LET OP !! Bug omniksol monitoring - Security lekje

Ik heb al verschillende leden een PM gestuurd.
Omniksol gebruikerts; Controleer je url welke je aan je profiel hebt gehangen !

Bij enkele gebruikers kan ik nu bij details, serienr, history enz zien.
Als ik zelf ben ingelogt en ik klik jullie link dan zie ik deze gegevens ook.
Fout zit in je link dit is inmiddels getest.

foute link = http://www.omnikportal.co...aspx?pid=8623&key=78xx7F6
bewust verminkt nu

juiste link is met public in de url:
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=475

hier krijg je nu de juiste melding: Sorry your not autorized to view this information
bij klikken op real time / history enz

Tot zover deze waarschuwing !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:54
zonnebaas schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:48:
LET OP !! Bug omniksol monitoring - Security lekje
Bedankt zonnebaas,

voor een snelle fix, ff naar het publieke domein van omniksol, hier je eigen systeem opzoeken en deze url plakken in je profiel. (er staat dan PUBLIC bij)

Ik was idd niet de enige met dit lek.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb zojuist 2PV panelen op hun eigen inverter gezet en 2 op 1 inverter.

Ik kan het spul morgen niet in de gaten houden fysiek, maar ik kan wel remote bij mijn server, daarop kan ik de 3 plugwise modules uitlezen.

Ik kan niet wachten :)

Ben ik nu elke zin met "Ik" begonnen?? Foei!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fairy schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:34:
Ik heb zojuist 2PV panelen op hun eigen inverter gezet en 2 op 1 inverter.

Ik kan het spul morgen niet in de gaten houden fysiek, maar ik kan wel remote bij mijn server, daarop kan ik de 3 plugwise modules uitlezen.

Ik kan niet wachten :)

Ben ik nu elke zin met "Ik" begonnen?? Foei!! :+
Kan 2 panelen parallel wel ivm het amperage ? voltage blijft wel gelijk maar amperage niet, die verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rol-Co schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:19:
[...]

Kan 2 panelen parallel wel ivm het amperage ? voltage blijft wel gelijk maar amperage niet, die verdubbeld.
Is het niet zo dat de inverter zoveel omzet als deze aankan? Komt er meer, dan wordt het niet effectief omgezet?

De huidige opstelling van mijn panelen is dermate slecht dat ik me er nu geen zorgen over maak, maar in de toekomst moet ik wel een extra inverter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geen idee, kijk even in de handleiding oid, daar zal het vast in staan.

het lijkt me (even naar mijn panelen gekeken) dat 5,5 of 11A best een groot verschil is wat de inverter niet leuk vind, ok het is een max en met deze dagen zal hij er nooit komen maar toch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rol-Co schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:30:
Geen idee, kijk even in de handleiding oid, daar zal het vast in staan.

het lijkt me (even naar mijn panelen gekeken) dat 5,5 of 11A best een groot verschil is wat de inverter niet leuk vind, ok het is een max en met deze dagen zal hij er nooit komen maar toch.....
Panelen zijn Photowatt PW 1250. Deze zijn 110wp. Echter 8 jaar oud en dus al iets gedegradeerd? Zou het realistisch zijn om van een absoluut maximum van 90 watt uit te gaan?

Sowieso liggen ze op de grond half in de schaduw dus dat gaat wel goed denk ik :) morgen maar eens even zien hoe het gaat.

Vraagje, als ik de stroom afschakel (plugwise) wordt er dan direct ook geen vermogen meer opgenomen? Stel dat het wel uit de hand loopt en ik schakel de stroom af van de inverter, dan zit ik toch veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Fairy schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:43:
[...]

Panelen zijn Photowatt PW 1250. Deze zijn 110wp. Echter 8 jaar oud en dus al iets gedegradeerd? Zou het realistisch zijn om van een absoluut maximum van 90 watt uit te gaan?
Neen hoor, daar hoef je helemaal niet per definitie van uit te gaan...

http://www.polderpv.nl/ni...denburg_weinig_degradatie

:)

Kan natuurlijk per paneeltype verschillen, laat dat duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fairy schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:43:
[...]

Sowieso liggen ze op de grond half in de schaduw dus dat gaat wel goed denk ik :) morgen maar eens even zien hoe het gaat.

Vraagje, als ik de stroom afschakel (plugwise) wordt er dan direct ook geen vermogen meer opgenomen? Stel dat het wel uit de hand loopt en ik schakel de stroom af van de inverter, dan zit ik toch veilig?
Wat is het formaat van de panelen? Ik heb nog platdak steunen voor +/- 1,20x0,55 m panelen met lage hoek.
Kan je ze vast leggen zodat ze niet wegwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 20:41
Zo'n PV schans. mag dat eigenlijk ook zo in het weiland geplaatst worden of moet je dan ook weer aan bepaalde omgevings eisen voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
silvester6 schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:42:
Zo'n PV schans. mag dat eigenlijk ook zo in het weiland geplaatst worden of moet je dan ook weer aan bepaalde omgevings eisen voldoen?
ik zie niet waarom je dat zou willen.
in een weiland heb je plek genoeg om de paneeltjes gewoon neer te zetten.
(maar het kan ook zijn dat je de tuin weiland noemd, of dat het zelfs zo is.)

voor de meeste lage bouw werken heb je geen vergunnig nodig.
zolang je maar niet boven de 1,8m komt.

(hoge plaatsing van pv is meestal voordeliger voor de opbrengst. hoe lager hoe meer schaduw.)

edit: bij mijn moeder hebben ze op de moestuin gewoon het aluminium gestolen van de groentekas.
kan ook een puntje zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 10-12-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Omdat het op een schans op poeren mooier staat dan zo los in het gras. denk hierbij ook aan het maaien en dieren als het 40-50 cm va de grond begint lijkt het mij beter +evt diefstalen ik kan er dan mooi 1 geheel van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
silvester6 schreef op maandag 10 december 2012 @ 18:52:
Omdat het op een schans op poeren mooier staat dan zo los in het gras. denk hierbij ook aan het maaien en dieren als het 40-50 cm va de grond begint lijkt het mij beter +evt diefstalen ik kan er dan mooi 1 geheel van maken
kan nog wel wat mooier denk ik dan.
https://www.google.com/se...CDgQsAQ&biw=1920&bih=1054
kun je er zelfs paarden onder houden. :*)

per locatie is het wel anders of je zomaar een carport mag plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-12-2012 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Het gaat me niet om mooi bedoel eigenlijk zo iets.

Afbeeldingslocatie: http://www.samangroep.nl/uploads/afbeeldingen/duurzameenergie/Zonnepanelen/Vrijstaande%20opstelling.JPG

anders zijn er dit soort situaties

http://www.ijmuidercouran...en-in-weiland-Velserbroek

[ Voor 37% gewijzigd door silvester6 op 10-12-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
silvester6 schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:05:
a zo.
zolang het niet boven de schutting uitkomt en er geen zicht op is van uit openbaar gebied.
mag je doen wat je wil met je eigen tuin/weiland.

daar buiten gelden andere regels.
zie je eigen gemeente website.
voor meer info. >:)

iemand bij tilburg aan het spoor (met een weiland er tussen) heeft zoon stellage staan.
er zijn eigenlijk geen speciale regels voor pv in een weiland behalve het schuurtje/stellage waar het op staat wat vergunnigs plichtig eventueel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

WouterG

Dit is geen ondertitel

silvester6 schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:05:

[afbeelding]

anders zijn er dit soort situaties

http://www.ijmuidercouran...en-in-weiland-Velserbroek
Ziet er wel vrij diefstalgevoelig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat de panelen veel vlakker liggen dan op een dak van 45 graden heb ik bedenkingen wat betreft de ventilatie aan de onderzijde van de panelen.
dit valt reuze mee, er is voldoende vrije ruimte omheen dus er staat altijd wel iets van wind op de blokhut
en deze blaast ook onder de panelen door dus voldoende ventilatie

een paar postings terug zag je zelfs een compleet vlak dak gevult, die zou dan hetzelfde koelings issue hebben.

het zijn geen blackpanels die extra warmte opnemen dus het valt wel mee schat ik zo in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ja daarom dacht ik 1 vlak van 3x4 panelen en dan evt vast lassen aan de rail tegen diefstal. en dan op van zulke poten oid. tegen die tijd als dit moet dus zeker het onderzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij het vastschroeven gewoon een druppeltje locktite op de schroeven , of een druppeltje kit inde schroefkop zodat deze dichtzit.

als je zelf een keer een paneel moet loshalel is het niet zo erg dat je wat langer aan het rommelen bent
dat doe je tenslotte als het goed is helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Er staat me nog iets bij dat er iemand in het verre verleden ook iets over gepost heeft.
Hij moest de schans weer weg halen omdat dat gezien werd als een illegaal bouwwerk in landelijk gebied.
Niemand had er last van maar een of andere ambtenaar had er werk van gemaakt.
Was in omgeving Hoonhorst als ik me niet vergis.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 20:28

B2

wa' seggie?

Speksteenkachel schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:05:
Er staat me nog iets bij dat er iemand in het verre verleden ook iets over gepost heeft.
Hij moest de schans weer weg halen omdat dat gezien werd als een illegaal bouwwerk in landelijk gebied.
Niemand had er last van maar een of andere ambtenaar had er werk van gemaakt.
Was in omgeving Hoonhorst als ik me niet vergis.
Zal inderdaad heel erg er van af hangen hoe lokaal de 'regels' worden toegepast. Hier in Apeldoorn is 1 complete wijk als beschermd stadsgezicht aangemerkt. Een paar inwoners van de wijk (volgens mij niet eens een monumentaal pand) hadden ook een PV installatie op het dak gelegd. Ook door (volgens mij) selectief toe doen van een over ijverig gemeentelijk commissietje moesten deze installaties weer verwijderd worden, of mochten ze niet doorgaan. (link)

Het "plaatje" is dus blijkbaar belangrijker dan minder CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Fairy schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:27:
[...]

Is het niet zo dat de inverter zoveel omzet als deze aankan? Komt er meer, dan wordt het niet effectief omgezet?
Stroom is geen probleem. Accu aansluiten op omvormer gaat hartstikke goed (stroom van >100 Ampere, als omvormer dat zou vragen).

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 10-12-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3498

Ik heb dus sinds een paar dagen een Omnik 2K TL draaien, via de omnik portal werkt dat prima. maar wil deze ook via bv. PVouput of eigen site kunnen loggen / monitoren. Ben nu voor mijn gevoel iets te veel afhankelijk van de leverancier, (wat als ze stoppen met de portal?)

Iemand tips? wil dit nu niet direct oplossen met extra H/W, bv netduino, wel heb ik een Synolgy NAS die ik mogelijk kan inzetten, probleem daarvan is dan wel dan ie continu actief moet zijn . Nu is hij ca 20 uur per dag in standby modus. (dus bijna geen stroom verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Anoniem: 3498 schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:46:
Ik heb dus sinds een paar dagen een Omnik 2K TL draaien, via de omnik portal werkt dat prima. maar wil deze ook via bv. PVouput of eigen site kunnen loggen / monitoren. Ben nu voor mijn gevoel iets te veel afhankelijk van de leverancier, (wat als ze stoppen met de portal?)

Iemand tips? wil dit nu niet direct oplossen met extra H/W, bv netduino, wel heb ik een Synolgy NAS die ik mogelijk kan inzetten, probleem daarvan is dan wel dan ie continu actief moet zijn . Nu is hij ca 20 uur per dag in standby modus. (dus bijna geen stroom verbruik)
De enige leverancier onafhankelijke methode is een S0 kWh meter in de meterkast.
Dan zijn de opties, Flukso, Youless, netduino/arduino. Allen verbruiken circa 3 Watt. Ik weet niet zo snel een software projectje dat semi-realtime deze kan monitoren. Misschien is er al een project dat de Omniksol over het netwerk uitleest, daar ben ik niet thuis genoeg in.

De Flukso kan je bij PVoutput rechtstreeks als autoupload selecteren. Maar is met 98 euro wel meteen stevig aan de prijs, geen abbo kosten, dat valt dan weer mee. Ik gebruik deze zelf om mijn levering en verbruik inzichtelijk te maken en het bevalt na 3 maanden tot nog toe goed.

Uiteindelijk was ik met 100 voor de Flukso en 80 voor de 2 kWh meters 180 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik kreeg vanwege een storing bij een klant in een OmnikSol een flashpakket van Omnik toegestuurd. Uit China. Was d'r in 2 dagen trouwens. Wat een gebeuren is dat zeg. Kabels, trafo's, insteekkaarten, USB stekkers, MC4 stekkers, software, weet ik veel wat allemaal. Wat een feest.

Maargoed, mocht iemand dus interesse hebben, het is te leen. Op te halen in Wierden.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mooi einde van een gesloopte robotgarage...

Toch leuk, die ouwe, van Armageddon geredde meuk van 32 Wp moduultjes, weer full-swing an die Arbeit (OK, vooral vanaf maart). d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:42

charrel

Cortisol4life..

SunshineCompany schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:23:
Ik kreeg vanwege een storing bij een klant in een OmnikSol een flashpakket van Omnik toegestuurd. Uit China. Was d'r in 2 dagen trouwens. Wat een gebeuren is dat zeg. Kabels, trafo's, insteekkaarten, USB stekkers, MC4 stekkers, software, weet ik veel wat allemaal. Wat een feest.

Maargoed, mocht iemand dus interesse hebben, het is te leen. Op te halen in Wierden.
De firmware die je van de site kan downloaden van omnik zijn beveiligd met een wachtwoord, of heb je die ook :)
Hier aan de kust nu trouwens wel mooie blauwe lucht, jammer dat er sneeuw gevallen is .... ;w

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 11-12-2012 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 00:01:
Mooi einde van een gesloopte robotgarage...

Toch leuk, die ouwe, van Armageddon geredde meuk van 32 Wp moduultjes, weer full-swing an die Arbeit (OK, vooral vanaf maart). d:)b
Noest padvinderswerk, leuk om te lezen dat de panelen een tweede leven krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

net een rondje omnik portal gedaan, leuk om te zien dat nagenoeg over verspreid toch dezelfde boog is te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hmm, net even ingelogd op mijn paneeltjes. 3 inverters brengen gemiddeld 1,5watt/u energie op. Niet echt geweldig ;) Je ziet ze om en om af en toe 1 watt opleveren :P tenminste ik hoop dat het opleveren is en geen verbruik :D

Maarja ze liggen nu ook nog op de grond tussen het huis en de schuur. Ik moet ze toch maar zo snel mogelijk toch ff op het dak leggen.

Waaien die dingen makkelijk weg? Als ik ze nu tijdelijk even simpel veranker, zou dat kunnen/mogen? De panelen en frame is namelijk best zwaar... Lijkt me niet dat die zomaar wegwaaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 11-12-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
nieuws: Kritiek op inkoopacties zonnepanelen na faillissement Solar Living

Niet eens gebeld met onze huisexpert zonnigtype? :P

Wat het artikel en de reacties me eigenlijk deed afvragen: zijn die inkoopacties echt goedkoper? M.i. is het vooral marketing op basis van de de reputatie van vertrouwde partijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fairy schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:08:
Hmm, net even ingelogd op mijn paneeltjes. 3 inverters brengen gemiddeld 1,5watt/u energie op. Niet echt geweldig ;) Je ziet ze om en om af en toe 1 watt opleveren :P tenminste ik hoop dat het opleveren is en geen verbruik :D

Maarja ze liggen nu ook nog op de grond tussen het huis en de schuur. Ik moet ze toch maar zo snel mogelijk toch ff op het dak leggen.

Waaien die dingen makkelijk weg? Als ik ze nu tijdelijk even simpel veranker, zou dat kunnen/mogen? De panelen en frame is namelijk best zwaar...
Dan zal een of meerder modules schaduw hebben. Als het dakje (ongeveer) naar het zuiden wijst onder een hoek van een graad of 20 gaat het een stuk beter.

Wellicht kan je uit de voeten met gewone aluminium hoeklijn en dergelijken van de bouwmarkt. Betekent wel schroeven in het dak, op te lossen met bitumenkit zoals aangegeven.

Ik zou ze er niet los op leggen, ze waaien toch wel makkelijk, het zijn eigenlijk grote vliegers.

Zonnepanelen lijken op mobiele telefoons, als de hoek op de grond valt spat er een ster in de ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

databeestje schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:14:
[...]

Dan zal een of meerder modules schaduw hebben. Als het dakje (ongeveer) naar het zuiden wijst onder een hoek van een graad of 20 gaat het een stuk beter.

Wellicht kan je uit de voeten met gewone aluminium hoeklijn en dergelijken van de bouwmarkt. Betekent wel schroeven in het dak, op te lossen met bitumenkit zoals aangegeven.

Ik zou ze er niet los op leggen, ze waaien toch wel makkelijk, het zijn eigenlijk grote vliegers.

Zonnepanelen lijken op mobiele telefoons, als de hoek op de grond valt spat er een ster in de ruit.
Nou ze mogen er idd niet afvallen, die wegens de schade, maar vanwege veiligheid voor mensen die door het pad lopen :)

Ze liggen nu bijna plat, maar wel gericht op ZZW. Ik kan alleen niet zien of er zon op valt op het moment. Ik heb tot op heden alleen nog geen opbrengst gezien, alleen maar 1 watt, geen 2 of iets meer...

EDIT: Vrouwtje belde net, ligt sneeuw op 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 :F :F :F :F :F :F
Ze is nu aan het krabben voor me *; *; *; *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aaaah wat lief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Fairy schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:26:
[...]

Nou ze mogen er idd niet afvallen, die wegens de schade, maar vanwege veiligheid voor mensen die door het pad lopen :)

Ze liggen nu bijna plat, maar wel gericht op ZZW. Ik kan alleen niet zien of er zon op valt op het moment. Ik heb tot op heden alleen nog geen opbrengst gezien, alleen maar 1 watt, geen 2 of iets meer...

EDIT: Vrouwtje belde net, ligt sneeuw op 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 :F :F :F :F :F :F
Ze is nu aan het krabben voor me *; *; *; *;
aa wat lief. de maf hout van de waf. :*)

op dit moment heb je eigenlijk een hoek van 60 graden nodig (of meer)voor een aardige opbrengst. en op zuid.
(als ze plat liggen maakt de richting niet uit dan liggen ze altijd op zuid.)

edit: voor een tijdelijke oplossing.
kun je ook gewoon een houte balk pakken en ze daar aan schroeven.
en met wat ballast op het dak leggen.
er is wel 1 gevaar. na een paar jaar rot het hout en kunnen de panelen gaan vliegen.
dus hou het op tijdenlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 11-12-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:38:
[...]

aa wat lief. de maf hout van de waf. :*)

op dit moment heb je eigenlijk een hoek van 60 graden nodig (of meer)voor een aardige opbrengst. en op zuid.
(als ze plat liggen maakt de richting niet uit dan liggen ze altijd op zuid.)

edit: voor een tijdelijke oplossing.
kun je ook gewoon een houte balk pakken en ze daar aan schroeven.
en met wat ballast op het dak leggen.
er is wel 1 gevaar. na een paar jaar rot het hout en kunnen de panelen gaan vliegen.
dus hou het op tijdenlijk.
Op zuid aan de muur hangen, ik neem aan dat het toch maar een testje is. Later iets degelijks op dak, maar als je dat nu op dak legt moet er toch wat ballast op/aan in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

SunshineCompany schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:23:

Cool :) Omvormer draait nu goed, dus geen plannen om te flashen. Maar leuk om te weten dat de optie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Prachtig weer. Ferrarismeter draait terug vanwege zonnestroom overschot op 11 december. Oei, ik zie daar een auto van Liander in de straat komen...

Paniek, paniek. :D

Even later gaat de bel. Ja meneer, we komen de meterstanden opnemen.

Keurig de meterkast voor hem opengemaakt met kloppend hart, en meteen maar even verteld dat hij niet moet schrikken van de negatieve meterstand, "vanwege de zonnepanelen".

"Oh, ja, ik zie het. Daar hebben we een knopje TL voor, voor "teruglevering"".

Meterstanden probleemloos ingevoerd (negatief t.o.v. opname van vorig jaar: 37 kilowattuur), de beste man alle andere meterkasten van de overige bewoners laten zien hier (en de t*ringzooi er voor hem uitgehaald zodat 'ie zijn werk kan doen).

Heel leuk gesprek over de ins and outs van de energiesector, metingen, netbeheer, etcetera gehad. Wel een half uur lang. Ik mocht zelfs zijn display fotograferen, met de harde meterstanden.

Hartelijk afscheid genomen. Kaartje van Polder PV meegegeven, hij gaat de website zeker bekijken...

Pfoei. Gaat vast wel goedkomen met de nota, is mijn inschatting.

En anders heeft de vriendelijke man (die training sociale vaardigheden heeft gehad, zoals alle medewerkers) zijn best gedaan om het de klant naar de zin te maken...

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja ik heb het idee dat de meteropnemers er geen boodschap aan hebben, gewoon een "dat zoeken ze maar uit" mentaliteit.
Hier de vrouw opdracht gegeven om de oven even aan te zetten tijdens pakken van de sleutel :) wat niet weet wat niet deerd.
Maar daar kan je niets mee met een negatieve stand natuurlijk, dus daar ligt dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het knettert er best door met een momentaan vermogen van 2kW en dat half december :P
Zit zelf heerlijk in het zonnetje te werken met uiteraard de kachel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:56:
Ja ik heb het idee dat de meteropnemers er geen boodschap aan hebben, gewoon een "dat zoeken ze maar uit" mentaliteit.
Hier de vrouw opdracht gegeven om de oven even aan te zetten tijdens pakken van de sleutel :) wat niet weet wat niet deerd.
Maar daar kan je niets mee met een negatieve stand natuurlijk, dus daar ligt dat anders.
het intereseert die mannen of vrouwen(nog nooit gezien maar mischien zijn ze er) niets welke kant de meter op loopt. of de stand nu negatief is of positief.
bied ze koffie aan en wees gewoon vriendelijk.

probleem zit ergens anders in de organizatie.
de paar p.v. bezitters waarbij het fout gaat werden gewoon gezien als collateral damage.
boeide ze gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:59:
Het knettert er best door met een momentaan vermogen van 2kW en dat half december :P
Mag ik dat kacheltje van je dan even lenen, brrrrr. Als je het even toch niet nodig hebt.

Hier is het nat, koud en een waterkoude wind.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:59:
Hier inmiddels al 7kW vandaag, maar nu gaat het bewolkt raken en sneeuwen. Altech niet aan? Hier al wel sinds 07:30 uur... Dit jaar nog steeds CV loos, 21 graadjes 55m2 woodpower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en welke regio sneeuwt het dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Regio Groningen/Drenthe in ieder geval. Mijn paneeltjes hebben vandaag nog weinig zon gezien :(

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hautessa schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:31:
[...]

Hier inmiddels al 7kW vandaag, maar nu gaat het bewolkt raken en sneeuwen. Altech niet aan? Hier al wel sinds 07:30 uur... Dit jaar nog steeds CV loos, 21 graadjes 55m2 woodpower.
Kustgebied?
Het is hier de hele dag al strak helder, en zover ik kan zien ook.
2,1kWh/kWp al atm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In Twente is het kraakhelder, het is hier alles of niets deze maand.
Ik hoop dat je de bewolking nog even kunt vertragen Anton, tot zonsondergang zo ongeveer O-)

[ Voor 41% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-12-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij ons is het echt minimaal wat het opbrengt nu, eind van de ochtend piept de zon even langs de flat, om er vervolgens achter te duiken :( :(

voor het geval de vraag komt waarom ik de set niet op het woonhuis had gelegt
dan had ik zeker helf minder panelen kunnen plaatsen ( max 7 op 1 dakhelft ) en die dakhelft heeft nu het zelfde nadeel maar dan door dak buren.

ik zal december/januari gewoon als nonproductieve maanden moeten zien en dan vanaf februari komen we weer op gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Goed nieuws gehad, mijn panelen komen half januari :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:39:
[...]
Het is hier de hele dag al strak helder, en zover ik kan zien ook.
2,1kWh/kWp al atm
Bij mij (omgeving Amersfoort) 2kWh/kWp so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De effekta geeft nog 1,65kW dc vermogen aan atm, maar ik denk dat het wel slechter word over een half uurtje/ drie kwartier.

Altijd wel leuk met mooi weer thuis zijn, beetje klussen en observeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb zojuist een piek gezien van 10 watt :D

Ben benieuwd wat ze op het dak gaan doen als ze écht zon krijgen :7

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 11-12-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rukapul schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:13:
nieuws: Kritiek op inkoopacties zonnepanelen na faillissement Solar Living

Niet eens gebeld met onze huisexpert zonnigtype? :P

Wat het artikel en de reacties me eigenlijk deed afvragen: zijn die inkoopacties echt goedkoper? M.i. is het vooral marketing op basis van de de reputatie van vertrouwde partijen :)
Neen, ik ben niet gevraagd. Maar goed ook. Met wat ik binnen een paar dagen te weten ben gekomen, zou dat een pers-hoax van hier tot gunder hebben opgeleverd...

(niet voor publicatie geschikt. Nog niet ...)

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:09
1.542kWh/kW Op de vlak liggende paneeltjes hier :)
Was tussen 12:00 en 15:00 bewolkt met beetje sneeuw, maar nu piept de zon er al weer tussendoor.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Pagina: 1 ... 209 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.