Heeft iemand al met de ABB-meter getest? Wat doet 'ie wanneer er stroom in de 'verkeerde' richting loopt? Het telwerk telt dan iig niet terug, maar wat doen de LED resp. S0?
Is al genoemd in deze topic, ik dacht dat de LED en S0 wel de "verkeerde" stroom registreerden.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Goeie vraag! Ik heb hem ook binnen, maar nog geen tijd gehad om te testen. Wel heel erg jammer dat de S0 maar 100 imp/kWh doet. Mijn Swissnox-ebay-teller van 20 euro doet er 2000.Cranberry schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:20:
Heeft iemand al met de ABB-meter getest? Wat doet 'ie wanneer er stroom in de 'verkeerde' richting loopt? Het telwerk telt dan iig niet terug, maar wat doen de LED resp. S0?
geen idee.Cranberry schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:20:
zal hem vanavond eens "verkeerd" om aansluiten.
ik vermoed dat hij gewoon registreert.
edit:
snelle test met waterkoker.
hij geeft een foutwaarschuwing.
en ik zie hem niet tellen op het display.
nog dat ik het letje zie knipperen.
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 07-12-2012 17:28 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Kan iemand zeggen of sneeuwval en lage temperaturen een reden voor installateurs is om het werk uit te stellen?
Bij mij gaat het om een plat dak met kiezels dus dat verhoogt de risico's niet enorm.
A.s. dinsdag vindt de installatie plaats en het lijkt dan droog en boven nul te zijn.
Ik heb geen mededeling gehad over uitstel dus ik reken erop dat het door zal gaan
Voor de zekerheid heb ik ze wel even gemaild, maar nog geen antwoord gehad.
Bij mij gaat het om een plat dak met kiezels dus dat verhoogt de risico's niet enorm.
A.s. dinsdag vindt de installatie plaats en het lijkt dan droog en boven nul te zijn.
Ik heb geen mededeling gehad over uitstel dus ik reken erop dat het door zal gaan
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het is niet aan te raden om bij temps van rond het vriespunt te veel op een bitumen dakSpeedy-Andre schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 18:00:
Kan iemand zeggen of sneeuwval en lage temperaturen een reden voor installateurs is om het werk uit te stellen?
rond te dansen, je hebt dan een grote kans op breuken in de dakbedekking
het is maar dat je het weet
In NL is het anders opgebouwd, los van welk type meter of dat je weinig afneemt og teruglevert betaal je in NL netwerkkosten bestaande uit (voorbeeld is voor Enexis incl BTW):mutmong schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:50:
[...]
Frustratie heel zeker! Tot 10 tellen maakt het alleen maar erger. Ik wil zo vlug mogelijk ventileren en actie ondernemen.
Jullie nederlanders liggen hiervan natuurlijk niet van wakker (blijkbaar niet veel vlamingen op het forum) maar zou ik ergens info kunnen vinden hoe het in Nederland geregeld is met een slimme meter?
Dit zou een keuzemogelijkheid zijn in Vlaanderen maar men geeft geen details.
THX!
Jaarlijkse aansluitkosten € 35,45
Jaarlijkse transportkosten € 21,78
Capaciteitsafhankelijk Transporttarief €142,54
Systeemdienstentoeslag € 5,03
Meterhuur € 31,92 +
Totale netwerkkosten elektriciteit €236,72
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 07-12-2012 18:34 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De installateur heeft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid en hopelijk genoeg verstand van (d)zaken.PClop schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 18:12:
[...]
Het is niet aan te raden om bij temps van rond het vriespunt te veel op een bitumen dak
rond te dansen, je hebt dan een grote kans op breuken in de dakbedekking
het is maar dat je het weet
Er wordt flatfix gebruikt en dat heeft een rubberen onderlaag, wat me beter lijkt dan kaal alu op het dak.
We gaan het beleven
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@migjes, thanks!
De vraag houd nl. verband met hoe ik e.e.a. ga aansluiten om met 2 kWh-meters zowel m'n opbrengst als verbruik te meten.
Zie ook m'n post in het Datalogging: PV Systemen forum
De vraag houd nl. verband met hoe ik e.e.a. ga aansluiten om met 2 kWh-meters zowel m'n opbrengst als verbruik te meten.
Ik zou me systeem loggen met slimme meter, en de inverter uitlezen.Cranberry schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 19:56:
@migjes, thanks!
Dan heb je meer info dan een so pulse meter
@buyksloot,
een slimme meter heb ik nog niet en ik heb er ook geen haast mee ;-)
De inverter is van SolarEdge en ik ben nog niets tegengekomen om deze zelf uit te lezen en output te posten op bijv. PVOutput. Voor zover ik kan nagaan, gaat alle data naar SolarEdge, maar ik kan daar niet de grafiekjes krijgen die ik graag wel.
Verder wil ik graag ook zelf over m'n data (kunnen) beschikken.
een slimme meter heb ik nog niet en ik heb er ook geen haast mee ;-)
De inverter is van SolarEdge en ik ben nog niets tegengekomen om deze zelf uit te lezen en output te posten op bijv. PVOutput. Voor zover ik kan nagaan, gaat alle data naar SolarEdge, maar ik kan daar niet de grafiekjes krijgen die ik graag wel.
Verder wil ik graag ook zelf over m'n data (kunnen) beschikken.
Verwijderd
paneeltjes weer schoon geveegt ,echter gezien het tijdstip had het vandaag weinig zin meer,
voordeel is wel dat de sneeuw nu niet kan aanvriezen op de panelen .
wel grappig om te zien, het stopte met sneeuwen en de omvormer gaat gelijk proberen weer aan de slag te gaan. niet dat het veel opbracht vandaag. maar goed, morgen weer een dag
voordeel is wel dat de sneeuw nu niet kan aanvriezen op de panelen .
wel grappig om te zien, het stopte met sneeuwen en de omvormer gaat gelijk proberen weer aan de slag te gaan. niet dat het veel opbracht vandaag. maar goed, morgen weer een dag
Is al vaker besproken, maar om alles na te lezen...Cranberry schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 19:56:
@migjes, thanks!
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Proper Estimation of PV Panel Power:Before beginning determine the following information from the mfgr of the module array:Effective active area for the PV cells in square meters _________________ m²PV cells efficiency as percentage of input to output power ______________ %DC to AC conversion efficiency of the PV cell modules in the array _______ % Also, record the temperature near the back of the array _____________________ °C It is best to do this when sun is directly shining on module near noon. The meter error will increase (read low) at angles greater than about 35° from direct at-sun conditions. Example Calculation with PV Meter reading 1000 W/m² perpendicular to 10 m² array at 10 m² active area, 14% cells efficiency, 95% converter efficiency, 40° C:1000 W/m² x 10 m² = 10000 Watts incoming sun power 10000 W x 0.14 cell efficiency = 1400 Watts 1400 W x 0.95 conversion efficiency = 1330 Watts Typical temperature coefficient loss for PV cells is -0.5% per degree C over 25°... or 7.5% for 40° in this example (15° x 0.5% = 7.5% loss or 92.5% of above value. So: 1330 W x 0.925 = 1230 Watts. Lastly, a small wiring & component loss of ~1% reduces PV output down to ~1218 W. Energy Production over Time:The above 1218 Watts value is an "instantaneous" number. Energy is Watt (or kiloWatt) hours. So if the solar irradiance remained constant for an hour near noon, the energy produced would be 1218 WH.To estimate power over the entire day... take readings every hour and apply the above examples. Then add up each hour's value x number of hours for daily WattHours. Of course the value will increase toward summer, peaking near June 21 in northern hemisphere... and decrease toward winter, lowest near December 21 solstice. Southern hemisphere is opposite.
Daarom een kWh meter in de meterkast voor teruglevering, dan zijn alle verliezen er al af en dus netto opbrengst in pvoutput.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat heeft er toch niets mee te maken toch....!
Ik heb even contact gezocht met Suntech en Alma. Van beide snelle reakties ontvangen. Suntech zegt dat Alma geen authorized partner is, en dat ze dus niks kunnen garanderen. En Alma zegt dat ze hun panelen in gecombineerde orders van Suntech authorized partners betrekken, dat Suntech de fake panelen al eerder heeft opgelost en dat hun panelen dus zeker weten origineel zijn.zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:36:
[...]
Zeker weten dat het originelen betreft? Er is in het verleden meermalen gefraudeerd met "merkmodules" uit Azië.
Tismaardatjehetweet.
Is dat echt zo dat deze ABB meter niet de opbrengst kan meten bij verkeerd om aansluiten?Cranberry schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:20:
Ik wil hem er in de Kerstvakantie tussen zetten maar als het niet werkt kan ik de moeite dus besparen

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
In zo verre dat het verhaal technisch helemaal correct is, niets op aan te merken. Ik vindt het alleen wel alleen een erg omslachtige methode. Dit met name om de zin "To estimate power over the entire day... take readings every hour and apply the above example". Dat klinkt als hard werk, daar hebben ze meters en computers voor.buyksloot schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:00:
Dat heeft er toch niets mee te maken toch....!
Een kWh meter in de meterkast zit voor de levering heel erg dicht bij de meetbron waar je op afgerekend wordt, dat wil zeggen de meter van de netbeheerder. Je kan de situatie het beste vergelijken met een bruto productie meter bij een SDE installatie.
Din-rail kWh meters (met of zonder S0 puls) vaak klasse 1 of 2 zijn is dit in ieder geval 1 of 2 procent accuratesse, vergelijkbaar met een netbeheerder meter. Echter, waar de kWh meter van de netbeheerder gemaakt is voor een tijdspan van 20 jaar, ben ik daar met de meeste S0 kWh meters niet zo zeker van. Niet noodzakelijk een probleem voor een omvormer en heeft geen financiele gevolgen als deze stuk gaat.
Maar hoe meet je dan volgens jou als de panelen minder gaan opbrengen over de tijd?
Jaarlijkse opbrengst, daar gaat het om toch?buyksloot schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:46:
Maar hoe meet je dan volgens jou als de panelen minder gaan opbrengen over de tijd?
Nee, om te kijken of er inplaats van 80% maar 70% opbrengst uit de panelen komt
Dan heb je een andere referentie erbij nodig.buyksloot schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:50:
Bijv. een zgn zonnekrachtmeter waarvan je weet dat hij in 20 jaar 1% zal afwijken.
Dat zie je dan toch aan de efficientie, als je het eerste jaar regelmatig bijv 6,4 kWh/kWp haalt en na 10 jaar kom je niet meer boven de 6 dan kan je wel concluderen dat ze minder opbrengen maar uiteindelijk gaat het om de jaaropbrengst.buyksloot schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:50:
Word het slecht is er iets, hoe je het meet maakt niet eens veel uit.
De vraag is dan test is bij 1000 watt/m2 laat zegen 250 watt
Stel dat meting 500 watt/m2 aangeeft mag ik dan zeggen dat hij 125 watt zou moeten opleveren of gaat deze berekening niet linear?
Stel dat meting 500 watt/m2 aangeeft mag ik dan zeggen dat hij 125 watt zou moeten opleveren of gaat deze berekening niet linear?
Dat is eigenlijk alleen iets wat je in een lab met gecontroleerde meet condities daadwerkelijk kan meten, en dan moet je de Flash data al tot je beschikking hebben. En per paneel zal het gemeten moeten worden.
Als de panelen eenmaal op het dak zitten is het eigenlijk niet meer te meten, gooi er dan maar met de pet naar. Het aantal factoren is vermenigvuldigd en vrijwel allen buiten controle, dus kansloze meetresultaten.
Eigenlijk hebben de mensen welke 1 paneel op een omvormer hebben, zoals zonnigtype met de OKE, de enige kans. Daarnaast zou er alleen op lange termijn uberhaupt enige vorm van trend waarneembaar kunnen zijn. Jaren en condities zijn niet met elkaar te vergelijken.
De mogelijke veroudering van cellen blijkt met de studies die er naar gedaan zijn zo relatief laag te zijn (over bijna 30 jaar als ik het goed herinner) dat het in de praktijk niet onder meetbaar valt.
Leuk theoretisch verhaal, maar aangezien de omvormer na een jaar of 10 zomaar eens vervangen kan zijn kan het zomaar zijn dat daar ineens 1 of 2% meer opbrengst uit komt. => begint weer van voren.
Als de panelen eenmaal op het dak zitten is het eigenlijk niet meer te meten, gooi er dan maar met de pet naar. Het aantal factoren is vermenigvuldigd en vrijwel allen buiten controle, dus kansloze meetresultaten.
Eigenlijk hebben de mensen welke 1 paneel op een omvormer hebben, zoals zonnigtype met de OKE, de enige kans. Daarnaast zou er alleen op lange termijn uberhaupt enige vorm van trend waarneembaar kunnen zijn. Jaren en condities zijn niet met elkaar te vergelijken.
De mogelijke veroudering van cellen blijkt met de studies die er naar gedaan zijn zo relatief laag te zijn (over bijna 30 jaar als ik het goed herinner) dat het in de praktijk niet onder meetbaar valt.
Leuk theoretisch verhaal, maar aangezien de omvormer na een jaar of 10 zomaar eens vervangen kan zijn kan het zomaar zijn dat daar ineens 1 of 2% meer opbrengst uit komt. => begint weer van voren.
Ik heb alle flash data ik weet welke data op elke string zit.databeestje schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:08:
Dat is eigenlijk alleen iets wat je in een lab met gecontroleerde meet condities daadwerkelijk kan meten, en dan moet je de Flash data al tot je beschikking hebben. En per paneel zal het gemeten moeten worden.
Als de panelen eenmaal op het dak zitten is het eigenlijk niet meer te meten,
Dus zou dat met een irriadance meter elke string toch moeten kunnen meten
Toch.....
Dan zou je eens moeten kijken of je zo'n referentie belichtingsbak kan gebruiken, paneel meenemen met de flash data die erbij hoort en dan op de test bank. Dat is de enige (juiste?) bruikbare meet methode.buyksloot schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:13:
[...]
Ik heb alle flash data ik weet welke data op elke string zit.
Dus zou dat met een irriadance meter elke string toch moeten kunnen meten
Toch.....
Met een irradiance meter vergelijken wordt (mijn inziens) geen success, dit zijn hele andere test condities vergeleken met een referentie lichtbak. Ik denk dat het je namelijk meer over temperatuur, instralingshoek en dergelijke zal vertellen, ik ben er niet van overtuigd dat je met deze meetwaarden terug kan rekenen naar de Flash data.
sorry
Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken. Immers, als je de fase vanuit je omvormer aansluit op de ingang van de meter en de uitgang breng je naar de meterkast, dan werkt de meter als opbrengst meter.Speksteenkachel schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:18:
[...]
Is dat echt zo dat deze ABB meter niet de opbrengst kan meten bij verkeerd om aansluiten?
Ik wil hem er in de Kerstvakantie tussen zetten maar als het niet werkt kan ik de moeite dus besparen
Zo werkt de hager kwh-meter hier in de garage ook.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik denk dat als je nu met een meet instrument bijv 500 watt/m2 meet en je hebt een opbrengst van laat zeggen 2000 watt hebt in een string dan kan je als je ook de temp weet over de tijd toch zien of het afneemt of ben ik nu helemaal mis?
Dat lijkt mij ook, ik meende echter te lezen dat er iemand getest had en dat het niet werkte.MieJuul schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:20:
Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken. Immers, als je de fase vanuit je omvormer aansluit op de ingang van de meter en de uitgang breng je naar de meterkast, dan werkt de meter als opbrengst meter.
Zo werkt de hager kwh-meter hier in de garage ook.
Dan ga ik hem er zelf maar eens tussen zetten, meten is weten
Als je de ingang en uitgang van deze omdraait voor het meten van de opbrengst van de PV zal dat dus prima werken. Net als de meeste kWh meters zal deze dan gewoon omhoog tellen, niets aan de hand.Speksteenkachel schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:26:
[...]
Dat lijkt mij ook, ik meende echter te lezen dat er iemand getest had en dat het niet werkte.
Dan ga ik hem er zelf maar eens tussen zetten, meten is weten
Mocht je de pulsen meten dan zal je wel een omvormer sluip verbruik zien van circa 1 Watt, echter zal deze nooit op de teller stand getoond/gecorrigeerd worden.
Ik wil hem gebruiken om de led te koppelen aan Youless LS110 zodat ik op afstand het momentane vermogen kan aflezen.
Tevens als vergelijk met de Sunny Beam als zijnde opbrengstmeter.
Tevens als vergelijk met de Sunny Beam als zijnde opbrengstmeter.
[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-12-2012 23:39 ]
Gaat prima werken, al kan het zijn dat, zoals databeestje al opmerkte, je het sluipverbruik ook als opbrengst gaat meten.
Maar als je het momentane vermogen wil aflezen zie ik geen problemen.
Maar als je het momentane vermogen wil aflezen zie ik geen problemen.
In tegenstelling tot gisteren leveren we vandaag weer wat op met de ochtendzon, ondanks het laagje wit wat weer is aangevroren
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het is een alu dak, dus dat is al speciaal tov pannen of bitumen plus dat ik de panelen tot aan de rand wilde hebben en netjes zwart. Ook beetje symbool voor dat het ook mooi kan, want zie helaas ook te vaak PV broeders die 2-3 soorten panelen combineren op 1 dak in het volle aangezicht. Weliswaar pluspunten voor de poging, maar toch een onvoldoende voor de uitvoering zeg maarAppie Heijn schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:01:
[...]
Ik dacht al dergelijke installaties komen in Nederland niet vaak voor op particuliere basis
Maargoed, beetje flauw, ik heb de langere tvt er voor over gehad.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Zelfde hier. Onderste helft heeft nog wat sneeuw maar hij wekt nu toch 430 W opNiGeLaToR schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 09:20:
In tegenstelling tot gisteren leveren we vandaag weer wat op met de ochtendzon, ondanks het laagje wit wat weer is aangevroren
Die opmerking ging over een ander merk volgens mij, andere meter dus.The Wizard schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:23:
Is al genoemd in deze topic, ik dacht dat de LED en S0 wel de "verkeerde" stroom registreerden.
De ABB meet maar 1 kant op heb ik begrepen. Je kunt hem wel verkeerd om aansluiten uiteraard, maar dan meet hij nog steeds 1 kant op.
Net een tekortkoming van de ClickFit montage gevonden. De bouten en plaatjes steken iets te ver boven de panelen uit en gooien daardoor een lange schaduw over enkele cellen heen.
Wellicht maar op zoek naar betere klemmen voor op de ClickFit rail. Dit is specifiek voor mensen die een oost-west opstellen maken. Mensen met een zuid orientatie zullen dit niet hebben.

Met de rijp op de panelen was de schaduw pas goed zichtbaar, het was me niet eerder opgevallen. Rond een uur of 2 zal deze schaduw werking voor het westen nagenoeg weg zijn.
Wellicht maar op zoek naar betere klemmen voor op de ClickFit rail. Dit is specifiek voor mensen die een oost-west opstellen maken. Mensen met een zuid orientatie zullen dit niet hebben.
Met de rijp op de panelen was de schaduw pas goed zichtbaar, het was me niet eerder opgevallen. Rond een uur of 2 zal deze schaduw werking voor het westen nagenoeg weg zijn.
[ Voor 48% gewijzigd door databeestje op 08-12-2012 12:06 ]
Daar ga ik dinsdag eens op letten, of is dat met flatfix niet het geval?
De ligging is hier z-zo maar met een bijna vierkant plat dak kan ik alle kanten op.
De ligging is hier z-zo maar met een bijna vierkant plat dak kan ik alle kanten op.
Hoi,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een klein zonnepanelensetje, redelijk kan en klaar. Nu zit ik ook op marktplaats te kijken maar die site is echt een drama, op het moment dat je "gebruikt" aanklikt zie je alleen nog maar honderden bedrijven en geen particuliere advertenties meer.
Ik heb een schuurtje, die krijgt niet zo veel zonlicht, maar voor mij is het ook meer experimenteel om er kennis mee te maken en om het rustverbruik van het huis een beetje op te vangen. Ik zoek dus iets met bijvoorbeeld 3 paneeltjes en een kleine inverter met stekker zoals een steca 500 of een soladin ofzo.
Kan iemand met een beetje de weg wijzen? Uiteraard als je wat hebt liggen mag je natuurlijk altijd DM'en, maar dit is natuurlijk geen V&A topic....
Iemand ideeën?
Ik ben al een tijdje op zoek naar een klein zonnepanelensetje, redelijk kan en klaar. Nu zit ik ook op marktplaats te kijken maar die site is echt een drama, op het moment dat je "gebruikt" aanklikt zie je alleen nog maar honderden bedrijven en geen particuliere advertenties meer.
Ik heb een schuurtje, die krijgt niet zo veel zonlicht, maar voor mij is het ook meer experimenteel om er kennis mee te maken en om het rustverbruik van het huis een beetje op te vangen. Ik zoek dus iets met bijvoorbeeld 3 paneeltjes en een kleine inverter met stekker zoals een steca 500 of een soladin ofzo.
Kan iemand met een beetje de weg wijzen? Uiteraard als je wat hebt liggen mag je natuurlijk altijd DM'en, maar dit is natuurlijk geen V&A topic....
Iemand ideeën?
volgens mij is dat montagemateriaal niet de grootste bron van schaduw op je panelen, dus ik zou me er niet druk om maken?databeestje schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 11:55:
Net een tekortkoming van de ClickFit montage gevonden. De bouten en plaatjes steken iets te ver boven de panelen uit en gooien daardoor een lange schaduw over enkele cellen heen.
[afbeelding]
Er wordt niet veel gebruikte panelen aangeboden op marktplaats. Je kan beter zoeken naar losse nieuwe spullen voor een goede prijs.Fairy schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:27:
Hoi,
Iemand ideeën?
Maar ik ben wel benieuwd hoeveel verschil het zou maken.engelbertus schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:31:
[...]
volgens mij is dat montagemateriaal niet de grootste bron van schaduw op je panelen, dus ik zou me er niet druk om maken?
Hoe dan ook, ik ga even op zoek of ik mooie beugels kan maken of vinden die in de ClickFit rails schroeven, net als de huidige fretbouten, maar dan met een kleinere schaduw.
Tussenbeugels zoals deze.

Eindbeugels zoals deze.

Een aantal pagina's terug wou iemand zijn oude setje op Marktplaats gooien, even een stukje teruglezen dan vind je het wel....Fairy schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:27:
Hoi,
Iemand ideeën?
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
of je niet druk maken over 1W verlies gedurende een paar minuten.... ?Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:51:
Je kan toch gewoon de bouten iets inkorten
Bouten inkorten? Maar zonder een schroefkop krijg je hem niet vastVerwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:51:
Je kan toch gewoon de bouten iets inkorten
De kop van de bout steekt iets uit en gooit de schaduw, als dit een platte bout zou zijn kom ik al een heel end. Dus eigenlijk gewoon een iets duurdere bout met een plattere of verzonken kop.
Met oost-west opstelling is het iets langer dan een paar minuten en beinvloed het 2 van de 6 cel rijen gedurende langere tijd met een landscape opstelling. Dit is dan natuurlijk wel in de periode van oktober tot en met maart.
Zomers staat de zon hoger en is het geen probleem.
[ Voor 25% gewijzigd door databeestje op 08-12-2012 13:05 ]
dus, als je er iets aan doet: bout met verzonken schroefkop.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De klemmen die ik heb vallen de bouten in een lager gedeelte er tussen, voor een middenklem heb ik dan ook 25mm lange bouten op een 35mm hoog paneel.
Verwijderd
Het is nu toch koud en ik zie weinig verschil in het voltage van mijn panelen. Iets waar ik voor gewaarschuwd werd bij het bepalen van de omvormer. Waar ligt dat aan?
Paneeltjes gaan lekker vandaag, bijna 4 KwH.
Met sneeuw leveren ze niets op, dus maar even met de bezem er overheen. 
Ondanks de ijslaag toch nog 430 watt gelijk na het schoonmaken
Tijdens het vegen bedacht dat je misschien op een RC auto een sneeuwschuiver kunt modden

Tijdens het vegen bedacht dat je misschien op een RC auto een sneeuwschuiver kunt modden
[ Voor 7% gewijzigd door Tweaking_Deejay op 08-12-2012 14:18 ]
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
Dat heeft betrekking tot de open klemspanning van de panelen, dus onbelast voordat deze in bedrijf gaat. Zodra de belasting erop komt gaat deze naar de MPP spanning.Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 13:42:
Het is nu toch koud en ik zie weinig verschil in het voltage van mijn panelen. Iets waar ik voor gewaarschuwd werd bij het bepalen van de omvormer. Waar ligt dat aan?
Echter, als de open klemspanning boven de gestelde grens van de omvormer komt zal deze niet meer starten, en dat is gemiste opbrengst.
Inmiddels wat schroeven gevonden die vergelijkbare lengte en dikte zijn als de voor het ClickFit meegeleverde materiaal. Op rvspaleis stonden gelukkig wat plaatjes, Google was kansloos als je niet weer waar je op moet zoeken
Gelukkig zijn de ClickFit eindstops en tussenstukken allemaal alluminium, makkelijk te verzinken met verzinkboor.
Edit: Met een aangeschafte multimaat erachter gekomen dat de gebruikte ClickFit bouten 6,3mm dik zijn. Iets om op te letten voor andere mensen die hier naar op zoek zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door databeestje op 08-12-2012 16:49 . Reden: Juiste schroefmaat ClickFit ]
Verwijderd
en dit is een gedeelte van mijn installatie. (boven dakkapel 5 stuks, eronder nog 3 stuks )

2 dagen geleden geinstalleerd , gelukkig net voor de vele sneeuwval. Gisteren sprong de omvormer wel aan maar nog lage opbrengst vanwege de sneeuw.
omdat ik met het mooie zonnetje toch wel even wilde weten wat ik eruit kon halen, heb ik met een tuinslang de sneeuw van de panelen weggespoeld, (ging best goed, vanuit het dakraampje
) en zag opbrengst meteen omhoog schieten. ca 850watt gehaald op een set van 2000Wp.
Nu nog de meter checken, schijf draaide wel terug (L&G ML230df3) maar teller is niets teruggelopen....
2 dagen geleden geinstalleerd , gelukkig net voor de vele sneeuwval. Gisteren sprong de omvormer wel aan maar nog lage opbrengst vanwege de sneeuw.
omdat ik met het mooie zonnetje toch wel even wilde weten wat ik eruit kon halen, heb ik met een tuinslang de sneeuw van de panelen weggespoeld, (ging best goed, vanuit het dakraampje
Nu nog de meter checken, schijf draaide wel terug (L&G ML230df3) maar teller is niets teruggelopen....
Ik bijvoorbeeld.Luiaard schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:49:
[...]
Zou op de schuur kunnen, maar dan moet ik nog investeren in iets om ze op plat dak te gaan monteren en daar is de terugverdientijd niet zo gunstig voor. Als iemand anders die nu niets heeft hem op zijn dak zet, dan pakt die wel een mooie besparing vanwege de saldering. Het zou bij mij alleen maar teruglevering zijn tegen hooguit 9 cent/kWh. En als ik zo in dit topic lees, zijn er best nog mensen die een bescheiden systeem zoeken.
Mijn schuurtje heeft echter geen gunstige ligging, deze licht achter de woning (paar meter afstand) en krijgt dus wel met schaduw van het huis te maken. Echter wil ik klein beginnen en zou een klein setje als startup voor mij heel interessant zijn, maar vanwege de ligging kan ik geen grote bedragen uitgeven aan een setje. Het is tevens ook een plat dak, maar daar kan ik zelf misschien iets voor fabriceren.
Waar woon je ongeveer? Ik woon in Wezep (bij zwolle). Misschien kunnen wij iets voor elkaar betekenen
Als er nog anderen zijn die iets voor me kunnen betekenen dan hoor ik het graag!
(Ja ik weet het, het is hier geen V&A, anders maar even verder via de DM, maar die heb je helaas nog uit staan...?
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 08-12-2012 15:36 ]
Mooie panelen, welk merk/type is het geworden (niet de senersun 245 die je eerder noemde)Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:01:
en dit is een gedeelte van mijn installatie. (boven dakkapel 5 stuks, eronder nog 3 stuks )
[afbeelding]
...
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Keek net naar de specs van de ABB-meter: Imin=0,25A. Beetje jammer, aangezien ik de meter wil gaan gebruiken om m'n verbruik te meten.
Betekent dat 'ie pas van zo'n 57W echt (betrouwbaar) gaat meten ..
Maar ja, iets met een paard en 'n bek... ;-)
Maar ja, iets met een paard en 'n bek... ;-)
De paneeltjes zijn lekker schoongebrand door deze mooie dec dag, en de hele dag niemand thuis dus die heeft op zijn gemak de teller 6kWh achteruit gedraaid.
Goed bezig, gelijk maar zonnefrietjes aan het bakken voor de kids
Goed bezig, gelijk maar zonnefrietjes aan het bakken voor de kids
Ik zag het ook ja.Cranberry schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 17:28:
Keek net naar de specs van de ABB-meter: Imin=0,25A. Beetje jammer, aangezien ik de meter wil gaan gebruiken om m'n verbruik te meten.
Maar ja, iets een een paard en 'n bek... ;-)
Zou dat betekenen dat ie daaronder helemaal niks registreerd?!
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Verwijderd
idd, uiteindelijk gekozen vooor de sunrise panelen, scherp geprijsde chinese panelenRaymondD schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 16:40:
[...]
Mooie panelen, welk merk/type is het geworden (niet de senersun 245 die je eerder noemde)
flash data zat erbij, alle rond de 253 Wp
btw, omnik omvormer + wifi unit had ik in 10 minuten online geregistreerd, appeltje eitje.
Iemand hier misschien een tip voor mij?
Heb een solarlog met rs485 en een webbox rs485.
SMA SB3800 met orginele SMA rs485 piggyback.
Webbox en solarlog werken perfect. totdat ik ze samen aansluit. dan wint de solarlog het van de webbox met de rs485 verbinding..
Ik zou ze graag beide tegelijk met de omvormer willen laten communiceren.
Wie weet de oplossing
Heb een solarlog met rs485 en een webbox rs485.
SMA SB3800 met orginele SMA rs485 piggyback.
Webbox en solarlog werken perfect. totdat ik ze samen aansluit. dan wint de solarlog het van de webbox met de rs485 verbinding..
Ik zou ze graag beide tegelijk met de omvormer willen laten communiceren.
Wie weet de oplossing
Ik kom er achter dat mijn platte dak eigenlijk erg 'lastig' is. Het dak ligt mooi vrij op het zuiden, maar door de vorm, hoge dakranden en daklicht+pijpjes is het moeilijk om veel panelen te plaatsen.
Hier een ppt schets van mijn dak: https://dl.dropbox.com/u/...nelen/Dak%206%20leeg.pptx
De randen (rood en blauw) zijn resp 50cm en 30cm hoog, en dan hebben we een daklicht en een strookje met 4 pijpjes.
Volgens mij kan ik (maar) 7 panelen goed kwijt: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/Dak%207.pptx
Wie heeft goede ideeen voor een grotere installatie?
Is het zinvol en mogelijk om panelen in portrait te plaatsen? En (hoe) kan ik het stukje van 3.50mx2.15m benutten?
Hier een ppt schets van mijn dak: https://dl.dropbox.com/u/...nelen/Dak%206%20leeg.pptx
De randen (rood en blauw) zijn resp 50cm en 30cm hoog, en dan hebben we een daklicht en een strookje met 4 pijpjes.
Volgens mij kan ik (maar) 7 panelen goed kwijt: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/Dak%207.pptx
Is het zinvol en mogelijk om panelen in portrait te plaatsen? En (hoe) kan ik het stukje van 3.50mx2.15m benutten?
Al eens een zonneschans overwogen ?jurk738 schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 20:47:
Ik kom er achter dat mijn platte dak eigenlijk erg 'lastig' is. Het dak ligt mooi vrij op het zuiden, maar door de vorm, hoge dakranden en daklicht+pijpjes is het moeilijk om veel panelen te plaatsen.
http://www.zonenco.nl/zonneschans-panelen-met-de-buren/
of zoek even op schans in dit forum misschien geeft dat nieuwe inzichten.
Dan behoord 9 of 12 panelen tot de mogelijkheid.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Nieuwe schroeven 6,3x60 besteld met verzonken kop, helaas alleen verkrijgbaar in RVS A2, geen A4 beschikbaar, wat beter is hier aan de kust. Niet dat die oorspronkelijke verzinkte bouten echt veel beter zijn.
1 van de ClickFit eindbeugels die ik over had aangepast met verzinkboor, dat gaat goed en een verzonken kop past er prima in, ook de lengte van de schroef is vergelijkbaar met het origineel. Een hoop gepriegel met hoop ik snel resultaat. Ik ben benieuwd, niks gewonnen, niks verloren. Schroeven komen altijd van pas.
1 van de ClickFit eindbeugels die ik over had aangepast met verzinkboor, dat gaat goed en een verzonken kop past er prima in, ook de lengte van de schroef is vergelijkbaar met het origineel. Een hoop gepriegel met hoop ik snel resultaat. Ik ben benieuwd, niks gewonnen, niks verloren. Schroeven komen altijd van pas.
Wat is de hellingshoek van het dak?databeestje schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 11:55:
[afbeelding]
Gevoelsmatig moet je een vrij stijl dak hebben om hier last van te hebben.
Gevoelsmatig kan het de opbrengst ook niet veel beinvloeden. De zon schijnt immers met een (extreem) lage hoek op de panelen. De lengte van de schaduw is 10x a 20x zo lang als de hoogte van het obstakel? Dan heb je het dus over een hoek van 6 a 3 graden. De zon staat dus vrijwel parallel aan de panelen ipv loodrecht erop zoals in het ideale geval.
[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 08-12-2012 23:10 ]
Dan is dit misschien wat voor jeTweaking_Deejay schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 14:11:
Met sneeuw leveren ze niets op, dus maar even met de bezem er overheen. [afbeelding]

Verwijderd
grinz, ik zie het al helemaal voor me ,
trapje op sneeuwschuiver plaatsen lekker vanuit je luie stoel je panelen schoonvegen
en halverwege er achter komen dat de batterijen leeg zijn
trapje op sneeuwschuiver plaatsen lekker vanuit je luie stoel je panelen schoonvegen
en halverwege er achter komen dat de batterijen leeg zijn
Geduld is een schone zaak, op het moment dat je CV begint te pompen draait ie weer net zo hard vooruit.Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:01:
[afbeelding]
omdat ik met het mooie zonnetje toch wel even wilde weten wat ik eruit kon halen, heb ik met een tuinslang de sneeuw van de panelen weggespoeld, (ging best goed, vanuit het dakraampje) en zag opbrengst meteen omhoog schieten. ca 850watt gehaald op een set van 2000Wp.
Ziet er mooi uitVerwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:01:
[afbeelding]
omdat ik met het mooie zonnetje toch wel even wilde weten wat ik eruit kon halen, heb ik met een tuinslang de sneeuw van de panelen weggespoeld, (ging best goed, vanuit het dakraampje) en zag opbrengst meteen omhoog schieten. ca 850watt gehaald op een set van 2000Wp.
Overigens duurde het gisteren een uurtje voor al het sneeuw + water simpelweg gesmolten en voor een deel verdampt was. Zon maakte de panelen zo warm dat de damp er af kwam, dus toch nog 4kWh gehaald, tussen 0900 en 1600.
Weet niet of clickfit montage materiaal vervangen nu echt zinvol is. Als de zon er al zo vlak op staat is je opbrengst dan niet al maar enkele watts per paneel? Laat dat 20-30% meer zijn voor even dan levert je dat per jaar dus nog geen kWh op toch? Voor het helemaal-af idee snap ik de motivatie wel, maarja
Dat is natuurlijk wel een beetje zo, met een oost-west opstelling gebeurt dit natuurlijk elke dag als de zon over het dak draait. Nu in de winter met de lage zon werpt deze ook nog eens een lange schaduw, en midden op de dag als de straling het sterkst is.NiGeLaToR schreef op zondag 09 december 2012 @ 10:01:
[...]
Weet niet of clickfit montage materiaal vervangen nu echt zinvol is. Als de zon er al zo vlak op staat is je opbrengst dan niet al maar enkele watts per paneel? Laat dat 20-30% meer zijn voor even dan levert je dat per jaar dus nog geen kWh op toch? Voor het helemaal-af idee snap ik de motivatie wel, maarja
Al het Clickfit vervangen is omslachtig, het worden nieuwe bouten met verzonken kop en met een verzinkboor de aluminium beugeltjes aanpassen. Dat is redelijk snel te doen.
Misschien maakt het net het verschil. Gisteren had ik 1,964kWh opgewekt, misschien had ik dan de 2,0kWh gehaald!
DM staat nu aan.Fairy schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:26:
(Ja ik weet het, het is hier geen V&A, anders maar even verder via de DM, maar die heb je helaas nog uit staan...?
Import van EVs
databeestje schreef op zondag 09 december 2012 @ 10:08:
Misschien maakt het net het verschil. Gisteren had ik 1,964kWh opgewekt, misschien had ik dan de 2,0kWh gehaald!
Gister avond een schans uit getekend. volgens mij vallen de kosten best mee bij een DHZ pakket van 12 panelen.
+- 75m hoekprofiel, 25m rail, klemmen, wat kleinmateriaal en evt ballast.
Voor een tuin opstelling wat extra poeren in de grond
Hoekprofiel zou ook rails voor gebruikt kunnen worden.

Ligt dit niet erg plat?!Tweaking_Deejay schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 14:11:
Met sneeuw leveren ze niets op, dus maar even met de bezem er overheen. [afbeelding]
@ RC sneeuwschuiver
"What do you get if you multiply six by nine..."
Een diagnonaal verbinding is aan te bevelen en zorgt voor zijdelingse stevigheid, vanuit deze zichthoek kan deze wel of niet aanwezig zijn in de schanstekening. De wind komt namelijk niet altijd loodrecht op de schans richting,silvester6 schreef op zondag 09 december 2012 @ 10:40:
Gister avond een schans uit getekend. volgens mij vallen de kosten best mee bij een DHZ pakket van 12 panelen.
[afbeelding]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Waarom niet meteen een SnowBlowerzonnebaas schreef op zondag 09 december 2012 @ 03:33:
[...]
Dan is dit misschien wat voor je![]()
[afbeelding]
YouTube: RC Snowblower 2
Ubergeil!!!databeestje schreef op zondag 09 december 2012 @ 11:29:
[...]
Waarom niet meteen een SnowBlower
YouTube: RC Snowblower 2
Ik heb hem, deze dus. YouTube: RC Peter Schneefräse 2
En dan Zomers een borstel erop voor het poetsen.
@Databeestje; ik heb het idee dat de kWh's die er in gaat stoppen om het te veranderen meer zijn dan dat je ooit extra op gaat wekken door je 'tweak'.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
kloptSunshineCompany schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:15:
@Databeestje; ik heb het idee dat de kWh's die er in gaat stoppen om het te veranderen meer zijn dan dat je ooit extra op gaat wekken door je 'tweak'.
Maar als niemand het probeert, weten we het niet. Het wordt alleen wel lastig om aan te tonen dat het uberhaupt verschil maakt.
Met een andere opstelling dan op het volle oosten of westen is het ook geen probleem. Dan valt de schroef en het plaatje in zijn eigen schaduw, en niet het paneel. Ik had eerlijk gezegd er nooit bij stil gestaan dat de schaduw so lang zou zijn.
Maar goed, met een relatief kleine aanpassing en een paar nieuwe schroeven kan het prima.
Dan rijst bij mij de vraag waarom bij ClickFit niet RVS verzonken schroeven meegeleverd worden, er is altijd ruimte voor verbetering lijkt mij. Misschien ben ik gewoon een zeur.
[ Voor 55% gewijzigd door databeestje op 09-12-2012 13:40 ]
Of het iets opleverd vraag ik me ook af maar als ik zoiets zou zien op mijn systeem zou het me ook niet lekker zitten, dus veranderen.SunshineCompany schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:15:
Vandaag een donkere dag dus dacht laat ik als het donker is de 2 strings in serie proberen, als het dan morgen word heeft hij snel voldoende voltage om te starten en kan hij de donkere dag door met een hoger voltage maar helaas werkt dat niet zo......vreemd.
De inverter gaat helemaal niet aan zelfs, en na checken van het voltage om 10u was hij al 595v dus te hoog, ik probeer het nu te begrijpen waarom niet, tussen 9 en 10 zal hij toch wel ergens vroeg boven de 150v zijn waardoor hij aan gaat.
Iemand een idee? Zal er een tijdsinterval in zitten voor hij start of zo.
Gebruiksaanwijzing al door gelezen ?Rol-Co schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:12:
[...]
Of het iets opleverd vraag ik me ook af maar als ik zoiets zou zien op mijn systeem zou het me ook niet lekker zitten, dus veranderen.
Vandaag een donkere dag dus dacht laat ik als het donker is de 2 strings in serie proberen, als het dan morgen word heeft hij snel voldoende voltage om te starten en kan hij de donkere dag door met een hoger voltage maar helaas werkt dat niet zo......vreemd.
De inverter gaat helemaal niet aan zelfs, en na checken van het voltage om 10u was hij al 595v dus te hoog, ik probeer het nu te begrijpen waarom niet, tussen 9 en 10 zal hij toch wel ergens vroeg boven de 150v zijn waardoor hij aan gaat.
http://www.effekta.com/pd...richter_ES_V-3-1_B_NL.pdf
blz 40 en blz 46 bv ?
Het enige wat ik kan bedenken is de open klemspanning naar beneden trekken met een belasting, dan blijft de spanning langer en stabiel onder de 500 Volt grenswaarde waardoor deze alsnog zou starten.Rol-Co schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:12:
[...]
Of het iets opleverd vraag ik me ook af maar als ik zoiets zou zien op mijn systeem zou het me ook niet lekker zitten, dus veranderen.
Het grote probleem daarmee is dat je de belasting af wil schakelen als deze eenmaal in bedrijf gaat zodat het vermogen naar de omvormer gaat. Dan is het andere probleem dat je een relais oid moet hebben dat 600 Volt DC kan schakelen zonder vlambogen. De combinatie van vermogen dissiperen in een belasting weerstand betekend gelijk dat de omvormer later zal starten. Alles voor niets geweest.
Ben je nu aan het testen bij welke spanning de effekta defect raakt? Beetje dure testRol-Co schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:12:
[...]
@databeestje
Er bestaan tegenwoordig elektronische schakelaars, geen last van vlambogen
Pas een keer of 15PClop schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:42:
[...]
Gebruiksaanwijzing al door gelezen ?
http://www.effekta.com/pd...richter_ES_V-3-1_B_NL.pdf
blz 40 en blz 46 bv ?
ook aan gedacht inderdaad met de weerstand, maar in princiepe als het smorgens licht word heeft hij een lager voltage, waarom het dan niet aan gaat zodra hij boven de 150v komt is me nog even een raadsel, of dat is maar heel kort en gaat snel boven die 500v, zoiets moet het zijn.databeestje schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:45:
[...]
Het enige wat ik kan bedenken is de open klemspanning naar beneden trekken met een belasting, dan blijft de spanning langer en stabiel onder de 500 Volt grenswaarde waardoor deze alsnog zou starten.
Het grote probleem daarmee is dat je de belasting af wil schakelen als deze eenmaal in bedrijf gaat zodat het vermogen naar de omvormer gaat. Dan is het andere probleem dat je een relais oid moet hebben dat 600 Volt DC kan schakelen zonder vlambogen. De combinatie van vermogen dissiperen in een belasting weerstand betekend gelijk dat de omvormer later zal starten. Alles voor niets geweest.
naja het werkt niet, jammer, ik wilde een zomer en winterstand maken
met donkere dagen zit hij precies rond het startvoltage namelijk (belast)
Defect? nee hoor, ze zijn goed beveiligt, er zijn zelfs gasten die onder load de panelen los koppelen en bijzetten om te zien dat de mppt omhoog schiet en gelijk terug naar max.Dre schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:52:
[...]
Ben je nu aan het testen bij welke spanning de effekta defect raakt? Beetje dure test
@databeestje
Er bestaan tegenwoordig elektronische schakelaars, geen last van vlambogen
[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 09-12-2012 13:57 ]
Verwijderd
Donderdag op een schans 12x245 Wp laten plaatsen, vrijdag waren het sneeuwpanelen geworden, in gelderland is bij ons zo'n 12 cm sneeuw gevallen. Vandaag geeft de SMA voorzichtig wat af, tussen 40 en 380 watt. Valt wel steeds wel af, erg wisselend weer. maar ik weet nu dat alles werkt,
Sunny Explorer werkt, prima verbinding maar te weinig om nu al wat te laten zien,
We moeten maar op beter weer wachten. De schans is aan de zijden dicht met alu platen, zodat de wind er niet onder kan.
Sunny Explorer werkt, prima verbinding maar te weinig om nu al wat te laten zien,
We moeten maar op beter weer wachten. De schans is aan de zijden dicht met alu platen, zodat de wind er niet onder kan.
Gisteren niets gezien dan?, het was prachtig weer.Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:07:
Donderdag op een schans 12x245 Wp laten plaatsen, vrijdag waren het sneeuwpanelen geworden, in gelderland is bij ons zo'n 12 cm sneeuw gevallen. Vandaag geeft de SMA voorzichtig wat af, tussen 40 en 380 watt. Valt wel steeds wel af, erg wisselend weer. maar ik weet nu dat alles werkt,
Sunny Explorer werkt, prima verbinding maar te weinig om nu al wat te laten zien,![]()
Hoe kom je erbij dat de omvormer goed is beveiligt tegen een overspanning vanuit de PV-panelen? Ik vermoed dat dit niet het geval is namelijk.Rol-Co schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:55:
[...]
Defect? nee hoor, ze zijn goed beveiligt, er zijn zelfs gasten die onder load de panelen los koppelen en bijzetten om te zien dat de mppt omhoog schiet en gelijk terug naar max.
Om te voorkomen dat er een te hoge spanning op je omvormer komt zou je met een simpel circuitje de spanning van de string kunnen meten en als de spanning te hoog wordt 1 of meerdere panelen kortsluiten. Kan i.p.v. de hele string waarschijnlijk ook wel op 1 paneel gemeten worden. Mooie hysterese erin en klaar is Rol-Co. Weerstanden zijn niet leuk meer als je 31×100Wp wilt wegbranden.
jawel, staat ook in de handleiding, beveiligt tegen overvoltage, en klopt ook, gebeurd niets. Je zal echter geen 1200v op moeten zetten zoals die gast op i-net.Dre schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:19:
[...]
Hoe kom je erbij dat de omvormer goed is beveiligt tegen een overspanning vanuit de PV-panelen? Ik vermoed dat dit niet het geval is namelijk.
Het was gewoon een test om te kijken voor een oplossing met de donkere dagen maar ik laat het maar zo, met voldoende licht/zon presteerd het boven gemiddeld dus verder ok.
Kan alleen het volgende vinden:Rol-Co schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:41:
[...]
jawel, staat ook in de handleiding, beveiligt tegen overvoltage, en klopt ook, gebeurd niets. Je zal echter geen 1200v op moeten zetten zoals die gast op i-net.
Bij -20 °C mag de leegloopspanning van de FV-modules niet boven 500 V
liggen. Voor de bepaling van de theoretische leegloopspanning bij -20 °C
kunt u de geschikte temperatuurfactoren vinden op het gegevensblad van
de FV-modules.
Als de leegloopspanning van de FV-modules boven 500 V ligt, mogen de
FV-modules niet aangesloten worden, omdat dit schade aan de
fotovoltaïsche omvormer veroorzaakt!
Ik lees een andere handleiding dan jij geloof ik
Post eens even een foto ben wel beniewd naar je schans.Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:07:
Sunny Explorer werkt, prima verbinding maar te weinig om nu al wat te laten zien,![]()
ik heb nu 2 abb meter's aan elkaar gekoppeld op een waterkoker.Cranberry schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 16:20:
waarvan 1 meter "verkeert" om zit.
resultaat:
meter die goed zit begind te knipperen.
meter die verkeert zit knippert niet.
(ik ga er van uit dat de puls dan ook niks doet. kan het moeilijk testen)
wel geeft de display -1710W aan bij de verkeerdt aangesloten, maar hij telt het niet op.
conclusie.
als je hem gebruikt voor een omvormer zal hij het gebruik van de omvormer niet mee nemen.
je maakt met 2 meters achterelkaar wel een schakeling die net zo dom/slim is als een slimme meter.
en de nauwkeurigheid is niet de beste.
edit:
wat ik eigenlijk een leukere funtie vind, is dat je de puls ook kunt instellen op een alarm.
of tewel zodra je panelen meer opwekken als xW dan schakel een apperaat aan.
eigenlijk is salderen leuk, maar zelf gebruiken net een promieltje leuker.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 09-12-2012 16:51 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ben ook benieuwd naar de schans. Was het een kant en klaar paket. of zelfbouw?
Ik heb de laatste dagen wat koorts opgelopen...PV koorts welteverstaan. Guus mag twee panelen extra gaan plaatsen op de aanbouw. Op het overgebleven stuk schuin dak komen wat extra buizen tbv de zonneboiler. Denk ik nu....
Het is de bedoeling dat we op de aanbouw een schans van 3 panelen breed en 2 panelen hoog krijgen. Alle paneeltjes in landscape, hellingshoek 15 graden. Helaas moet ik mijn logger ook gedeeltelijk herschrijven: straks 2 strings. 10 op 160gr zuid en 13 op 250gr west.
Het is de bedoeling dat we op de aanbouw een schans van 3 panelen breed en 2 panelen hoog krijgen. Alle paneeltjes in landscape, hellingshoek 15 graden. Helaas moet ik mijn logger ook gedeeltelijk herschrijven: straks 2 strings. 10 op 160gr zuid en 13 op 250gr west.
Hoe kom je bij die conclusie?migjes schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:45:
conclusie.
en de nauwkeurigheid is niet de beste.
Ik ga eens proberen of ik een zelf voorzienend eiland kan maken van mijn schuur. Ik durf alleen niet te zeggen hoe lang deze charge controller meegaat.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=281030245304
Daar moet ik de tuinverlichting wel op kunnen schakelen.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=281030245304
Daar moet ik de tuinverlichting wel op kunnen schakelen.
Verwijderd
moet ik mij nu zorgen maken ? ik was aan het downsizen....hansdegit schreef op zondag 09 december 2012 @ 18:04:
Ik heb de laatste dagen wat koorts opgelopen...PV koorts welteverstaan. Guus mag twee panelen extra gaan plaatsen op de aanbouw. Op het overgebleven stuk schuin dak komen wat extra buizen tbv de zonneboiler. Denk ik nu....
ik heb juist 7 panelen verkocht. omdat mijn verbruik helemaal niet meer overeenkwam met de opwek.
overigens heb ik de kopers lekker laten delen met alle subsidie die ik genoot, ik hoop dat ze er veel plezier van hebben.
Hallo Tweakers ,
Ik heb het GoT team gejoined .. Sinds dit weekend kan ik mijn systeem uitlezen via een zelf geschreven php script. Via de API van pvpoutput post ik elke dag netjes de dagopbrengst van de vorige dag.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=16543
Het systeem bestaat uit 11 x Sharp ND-R250A5 High-performance photovoltaic modules gekoppeld aan een Mastervolt XS3200 Solar inverter.
Het uitlezen gaat via een Raspberry PI Model B (512MB) via USB gekoppeld aan een Aten UC232A RS-232 to USB converter die weer aan de Mastervolt PC-Link RS-485 to RS-232 Converter gekoppeld zit.
Via een VPN verbinding en een website kan ik het systeem realtime monitoren of historische gegevens navragen.
Ik heb ook een Youless en deze kan geen onderscheid maken tussen het feit of ik het net voed of dat ik uit het net haal.
Tips zijn welkom
Ik heb het GoT team gejoined .. Sinds dit weekend kan ik mijn systeem uitlezen via een zelf geschreven php script. Via de API van pvpoutput post ik elke dag netjes de dagopbrengst van de vorige dag.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=16543
Het systeem bestaat uit 11 x Sharp ND-R250A5 High-performance photovoltaic modules gekoppeld aan een Mastervolt XS3200 Solar inverter.
Het uitlezen gaat via een Raspberry PI Model B (512MB) via USB gekoppeld aan een Aten UC232A RS-232 to USB converter die weer aan de Mastervolt PC-Link RS-485 to RS-232 Converter gekoppeld zit.
Via een VPN verbinding en een website kan ik het systeem realtime monitoren of historische gegevens navragen.
Ik heb ook een Youless en deze kan geen onderscheid maken tussen het feit of ik het net voed of dat ik uit het net haal.
Tips zijn welkom
Dit topic is gesloten.