Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 207 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.845 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is je link op omnik ,
als je naar pv1 en pv2 kijkt dan zie je het voltage op je strings
zodra de A erbij komt gaat tie leveren
schrik niet maar je ziet dan wel je voltage even omlaag schieten van bijv 250 v naar 210 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:19:
wat is je link op omnik ,
als je naar pv1 en pv2 kijkt dan zie je het voltage op je strings
zodra de A erbij komt gaat tie leveren
schrik niet maar je ziet dan wel je voltage even omlaag schieten van bijv 250 v naar 210 volt
Koend1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Zo net de sneeuw van mijn panelen af gehaald.
Plat dak van de garage, de opbrengst ging van 127 watt momentaan naar 668 watt momentaan.
Voor vijf minuten werk de moeite waard.
Maar mijn panelen zijn makkelijk en zonder risico berijkbaar.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier nog sneeuw op de paneeltjes, ben niet thuis helaas dus kan niet ff bezemen

@koend je settings staan denk ik nog niet goed,
je inverter is aangegaan op 5 december om 21:15 uur ;)
levert al wel 18 wat op nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:10:
hier nog sneeuw op de paneeltjes, ben niet thuis helaas dus kan niet ff bezemen

@koend je settings staan denk ik nog niet goed,
je inverter is aangegaan op 5 december om 21:15 uur ;)
levert al wel 18 wat op nu
Ha ja eventjes goed gezet bedankt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dacht al dat je veel straatverlichting op je dak had _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Luiaard schreef op donderdag 06 december 2012 @ 09:42:
Poeh, je blijft ermee bezig. Ik heb mijn ouders overgehaald dus er mogen nog meer panelen besteld worden.

Zie ik net ook nog weer een hele scherpe pallet actie. Nog even wikken en wegen en rekenen maar ik doe het niet. Moet ik de restanten weer proberen te slijten omdat ik niet alles kan plaatsen en het is wellicht ook lastig met subsidie als je een factuur voor 20 hebt en je plaatst er minder.

Misschien voor iemand anders interessant die er wel 20 kwijt kan: Hyundai 228W poly panelen in de aanbieding met ook maar 15% btw (Luxemburg). Per 20 af te nemen. Je kunt het ook daar afhalen, Almashop heet het. Als je meer premium panelen zoekt hebben ze ook Suntech 250W mono voor een hele goede prijs, die zijn per 10 af te nemen.
Zeker weten dat het originelen betreft? Er is in het verleden meermalen gefraudeerd met "merkmodules" uit Azië.

Tismaardatjehetweet.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26
zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:36:
[...]

Zeker weten dat het originelen betreft? Er is in het verleden meermalen gefraudeerd met "merkmodules" uit Azië.

Tismaardatjehetweet.
Die winkel oogde zover ik kon zien betrouwbaar en bestaat ook al wat langer. Zeker weten doe ik het niet, dat mag iemand anders uitzoeken als ze interesse hebben.

Ik koop nu 30 Asola panelen, 18 voor mijzelf en er komen er 12 bij mijn ouders op het dak. Eens kijken hoe we dat gaan vervoeren. Aanhanger zou moeten kunnen denk ik.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let ff op je rijbewijs of je dit mag vervoeren , gewicht is pakembeet 650 kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08
En hoe verzeker je het tijdens transport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Is zo'n pakketje nog een beetje veilig te vervoeren of is opsturen een betere optie?
Is het montagesysteem (Clickfit o.i.d.) niet te lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betalen met je creditcard dan zijn je aankopen verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rukapul schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:55:
En hoe verzeker je het tijdens transport?
????
Ontzettend veel vervoerd met de aanhanger, ook antiek (duur) spul.
Nog nooit iets gebeurd, als je voorzichtig aan doet.

Maar goed, de kans op een ongeluk is nooit nul.
Verzekeren we ons niet het licht uit, denk ik dan....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 23:43

B2

wa' seggie?

Ach, zo'n mooie witte deken is ook niet lelijk :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xtnmFgZ9cuQaWuQ4xQiOo4Ht/medium.jpg

Maar net even alle 12 schoongemaakt en we gingen naar 1200W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op donderdag 06 december 2012 @ 12:03:
[...]
..

Maar goed, de kans op een ongeluk is nooit nul.
Verzekeren we ons niet het licht uit, denk ik dan....
Ja, denk ik ook. Maar ik zou het sowieso laten bezorgen. Zelf heen en weer rijden kost ook brandstof, en vooral veel tijd.

Heeft iemand trouwens een mening over het flat roof mounting system dat alma-solarshop aanbiedt? Zo'n kunststof ding ziet er wat anders uit dan flatfix dat ik vaak zie.
Edit: Volgens de specs op http://www.ubbink.nl/NL/S...t%20platdak%20(FRS60).pdf moet er hier op mijn dak in Zuid-Holland 105kg = 11 stoeptegels aan ballast op. Lijkt me vrij veel.

[ Voor 20% gewijzigd door jurk738 op 06-12-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:52:
Ja is even wat puzzelwerk nu het meer is geworden. Hetzij een deel achter in de auto en rest in aanhanger zodat max toelaatbaar gewicht auto en aanhanger in orde blijven. Misschien kan ik ook wel een vw transporter lenen. Maar dan is het nog een beetje vogelen met hoe hoog ik kan stapelen.

Ik vraag ook nog wel even voor de zekerheid na wat transport kost.

Montagemateriaal haal ik elders, maar is ook een uitdaging. Misschien gewoon laten zagen in delen van iets meer dan 3m en wat extra tussenverbinders meebestellen, dan past het gewoon nog in mijn auto met de klep dicht. Moet ik ook nog even over puzzelen hoe dat het beste te doen met minste zaagsnedes en verbindingsstukken. En ook hier nog even het vergelijk met laten bezorgen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:52:
Dan moet je wel een heel lichte auto rijden wil dit niet kunnen. Zolang totaalgewicht aanhanger onder gewicht van de auto ligt mag je gewoon met B rijden, vanaf 19 januari 2013 wordt het nog leuker en is B-E bijna nutteloos geworden: tot 3500kg mag je op B alles trekken, mits je de gewichten van de voertuigen respecteert.

Ergo: mag geen probleem zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 12:56:
[...]

Dan moet je wel een heel lichte auto rijden wil dit niet kunnen. Zolang totaalgewicht aanhanger onder gewicht van de auto ligt mag je gewoon met B rijden, vanaf 2013 wordt het nog leuker en is B-E bijna nutteloos geworden: tot 3500kg mag je op B alles trekken, mits je de gewichten van de voertuigen respecteert.
Kun je dat eens toelichten. Wat verandert er vanaf 2013? Is voor mij wel goed om te weten als ik bijna 700kg aan panelen moet vervoeren (Duitse degelijkheid, 23kg per stuk!) Zou zomaar kunnen dat dit na 1 januari wordt.

Edit: Volgende gevonden:
Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

[ Voor 104% gewijzigd door Luiaard op 06-12-2012 13:28 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
Bij ons waren de panelen ook besneeuwd, maar onder de sneeuw was vooral aangevroren water. Dus echt verwijderen ging niet, maar wanneer een paar zwarte plekken van de panelen zon krijgen worden de panelen snel warm en smelt de rest. Na het schoonmaken gingen we richting de 400-500watt met de zon erop en daarna heeft het een hele tijd boven de 1000watt (2400Wp, Zzw, hoek 30' ofzo) gefunctioneerd :)

Kun je er niet goed bij of geen zin/tijd om alles schoon te vegen volstaat het creeeren van wat sneeuwloze plekken blijkbaar ook. Dan kost het een half uurtje voor de panelen alsnog sneeuwvrij zijn, mits voldoende zon. Zonne-energie; ook voor het sneeuwvrij maken van je panelen ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic aan:
totaal gewicht 30 panelen met verpakking etc 650 kilo

de gemiddelde enkelasser aanhanger is type goedgekeurt voor max 750 kilo inclusief eigen gewicht
vandaar die 750 kilo grens

gezien gewicht panelen gaat je dit niet trekken

dan een tandemasser
de gemiddelde tandemasser gaat tot 1250 kilo ( eigen gewicht plus ladig )
hier kan je de panelen dus WEL mee vervoeren

echter nu moet de auto ook minimaal 1250 kilo zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Deels offtopic aan:
Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013: (de laatste regels):

Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto.
Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Conclusie:
Dan mag je dus alles trekken, als het maar niet zwaarder is als 3500kg totaal en de auto het mag.

Deels offtopic off.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dus als ik het even goed lees WoudseHoeve:

In de eerste drie regels maken we het duidelijk.
In de vierde regel zorgen we ervoor dat het weer niet TE duidelijk gaat worden.

Verwijzen ze dan naar het gewicht van de auto, of naar een zinsnede waarin staat wat deze auto maximaal aan de trekhaak mag hangen?

Ambtenarentaal, het meest bizarre Nederlands.. 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25
staat er toch logisch?
maar ja.. ontopic..:)

Zal er nog subsidie zijn tegen eind mei?? :) Dan komt de HRA en dat wil ik dit jaar gebruiken om ook ons dak vol te gaan leggen. (oost-west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 23:01
Ben serieus aan het overwegen om bij mijn nieuwe huis flink wat zonnepanelen te gaan gebruiken als soort schutting.
Vooral bij het gebruik van thin-film panelen komen de kosten denk ik niet eens heel veel hoger uit dan een goede schutting. Hier bijvoorbeeld voor $0.64 per watt:
http://www.sunelec.com/a-...0-watts-total-p-1763.html

En vind deze er persoonlijk voor dit gebruik ook een stuk beter uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.sunelec.com/images/products03c.jpg
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze manier van opstellen en hoe het zal tonen? Uiteraard is de opstelling zeker niet optimaal (rechtop en waarschijnlijk wel wat schaduw erop), maar het zal altijd nog veel meer opwekken dan een gewone schutting die over x jaar verrot is.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25
voor onze 1 schutting wel leuk, die staat pal zuid.. De andere heeft weining nut.. Daar zit ik altijd juist lekke achter om in de schaduw te zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:12:
offtopic aan:
totaal gewicht 30 panelen met verpakking etc 650 kilo

de gemiddelde enkelasser aanhanger is type goedgekeurt voor max 750 kilo inclusief eigen gewicht
vandaar die 750 kilo grens

gezien gewicht panelen gaat je dit niet trekken

dan een tandemasser
de gemiddelde tandemasser gaat tot 1250 kilo ( eigen gewicht plus ladig )
hier kan je de panelen dus WEL mee vervoeren

echter nu moet de auto ook minimaal 1250 kilo zijn
Mijn auto heeft een leeggewicht van bijna 1600kg en mag volgens kenteken 1500 geremd trekken, dus moet goedkomen. Effectief heb ik niets aan die nieuwe regel, want mag volgens kenteken toch niet meer trekken hoewel wettelijk de aanhanger meer mag gaan wegen dan mijn auto.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

ice-T106 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:46:
Ben serieus aan het overwegen om bij mijn nieuwe huis flink wat zonnepanelen te gaan gebruiken als soort schutting.
Vooral bij het gebruik van thin-film panelen komen de kosten denk ik niet eens heel veel hoger uit dan een goede schutting. Hier bijvoorbeeld voor $0.64 per watt:

[afbeelding]
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze manier van opstellen en hoe het zal tonen? Uiteraard is de opstelling zeker niet optimaal (rechtop en waarschijnlijk wel wat schaduw erop), maar het zal altijd nog veel meer opwekken dan een gewone schutting die over x jaar verrot is.
geen schutting om even lekker een balletje tegen te trappen of als doel te gebruiken 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

[afbeelding]
Zitten de kabels met junction boxes wel bij je buren ......

Kan je beter een afdakje boven je schutting maken ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[afbeelding]
Leuk idee!
Wat had je zelf als idee om deze frameloze panelen te bevestigen?
Hoe 'mooi' zijn de panelen aan beide kanten? (achterkant/ voorkant)

Qua prijs kan je thin film panelen kopen voor <=€0,44 incl. btw excl. verzendkosten uit duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
WoudseHoeve schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:02:
[...]

Zitten de kabels met junction boxes wel bij je buren ......

Kan je beter een afdakje boven je schutting maken ?
Deze komen in mijn geval uit op een groenstrook. Maar inderdaad moet de achterkant ook wel een beetje robuust en toonbaar zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Dre schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:03:
[...]

Leuk idee!
Wat had je zelf als idee om deze frameloze panelen te bevestigen?
Hoe 'mooi' zijn de panelen aan beide kanten? (achterkant/ voorkant)

Qua prijs kan je thin film panelen kopen voor <=€0,44 incl. btw excl. verzendkosten uit duitsland.
Bedankt. Misschien is het mooi om met glasklemmen te werken, net zoiets als dit:Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/6327018/klemmen.jpg

Zoals al aangehaald is het inderdaad fijn als beide kanten (voor iig een groot deel) er toonbaar uit zien. Hoopte daarom om wat nuttige feedback te krijgen hier ;) .

Zeker mooie prijs voor die thin films. Zou je hier iets meer toelichting over kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

[afbeelding]
De keuze voor thin-film is in deze wel een goede, want als schutting heb je natuurlijk heel snel last van schaduw. De opbrengst bij thin-film zal dan niet zo hard inzakken als bij kristallijn panelen. Bovendien krijg je, doordat het ca de helft van de efficiëntie heeft, wel twee keer zoveel oppervlakte voor ongeveer hetzelfde geld ;) Ook zijn de door de veel hogere absorptie een stuk dunner, waardoor ze flexibel zijn. Mocht er iemand tegenaan stoten, dan gaan ze niet snel kapot (i.t.t. kristallijn, dat je snel kan breken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:31:

Ambtenarentaal, het meest bizarre Nederlands.. 8)7
Gewoon gejat uit Nappies' schone Franse langue diplomatique, waarschijnlijk (ik heb wel meer van dat soort belachelijke geintjes meegemaakt in onze ranzige wetsteksten) ... ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Alleen begrijpelijk voor mensen van onze leeftijd, denk ik :X

den ijzersterken van dezen weereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik zie ineens dat als ik een fout woord intik dat er een golfje onder verschijnt...... >:)
Dat is luxe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
JoopC schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:56:
Ik zie ineens dat als ik een fout woord intik dat er een golfje onder verschijnt...... >:)
Dat is luxe...
Een rood of een groen golfje ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 06 december 2012 @ 16:57:
[...]

Een rood of een groen golfje ? >:)
Woud, dit ligt eraan hoe laat en hoeveel bier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
JoopC schreef op donderdag 06 december 2012 @ 17:08:
[...]
Woud, dit ligt eraan hoe laat en hoeveel bier ;)
Geef jij je computer bier ????? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Solar Living België inmiddels failliet...

Was een volle dochter van een van de dertien NL BV's die in voorlopige surseance zijn gegaan (en waarvan eentje de leverancier voor de eerste Zon Zoekt Dak actie was).

Gaat lekker zo...

(einde nog lang niet in zicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Dat krijg je, als je meer inkoopt dan je kan verkopen de $ tekens zijn weer de oorzaak.
Nou paniek, gevolg veel buurt iniatieven die ook weer de $ tekens zien.

Dumpen van partijen, en lekker de markt verzieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 17:58
Ik vind geen andere topic hiervoor maar toch even mededelen dat er in Vlaanderen een storm van protest gaat losbarsten want de netbeheerders (wat men niet kan kiezen en waar verschillende 'overheden' aandeelhouder van zijn) gaan een zeer fors injectietarief aanrekenen (ze willen beginnen vanaf januari 2013).
Het gaat erom dat de politici een tijd geleden een systeem van groenestroomcertificaten hebben opgezet waarbij de netbeheerders de producenten van groene elektriciteit (klein en groot) betalen per geproduceerde kWh. Het is hen ondertussen boven het hoofd gegroeid en nu komen ze met een mafiose oplossing om dat alles betaald te krijgen. Ze zullen de kleine producenten; die tot 10MWh produceren per jaar; zomaar eventjes 53€ per geïnstalleerde (!? dus zelfs niet 'geproduceerde') Kw (niet duidelijk als het piek is) INJECTIETARIEF aanrekenen. Buiten alle proportie dus aangezien grote producenten die niet-groene stroom maken maar een goeie 3€/MWh betalen! Mocht men dit tarief aan de grote spelers aanrekenen dan heeft Vlaanderen binnenkort geen producenten meer en geen elektriciteit.

Bovendien moet men voor kleine installatie de aansluiting niet verzwaren en de geproduceerde elektriciteit moet amper aan het net passeren omdat de elektriciteit direct naar de buren gaat.
Het enige waar ze een punt kunnen hebben is dat de LS transfo in de straat de netspanning moet kunnen aanpassen indien nodig (want een installatie die elektriciteit geeft moet een hogere spanning dan het net opwekken). De kosten hiervoor moeten ze dan maar bewijzen.

Eigenlijk is dit pure oplichterij! De éénzijdige adviezen werden letterlijk overgenomen (ons-kent-ons show).

Ik betaal als kleine PV installatie eigenaar pertinent niet. Even kijken wat het uithaalt.

Aan de moderator: mocht hierover al een topic opgestart zijn dan mag U dit bericht zeker verplaatsen.
THX!

[ Voor 0% gewijzigd door mutmong op 07-12-2012 11:42 . Reden: aanpassen eenheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@mutmong/ iedereen
kWh, MWh, kWp en Wp zijn de juiste combinaties van hoofd- en kleine letters die wij op het forum gebruiken. Zou iedereen die willen gebruiken, dat leest een stuk makkelijker!

En voor de rest: tel eerst even tot 10 voordat je al je frustratie in een post typt :+

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 06-12-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes! ik heb ook de panelen op het dak liggen! was er een prima dag voor vandaag aan de kust / zuid holland. / bollenstreek.

8 panelen van 250 wp, open klem spanning zo 'n 250 volt einde middag . overdag zelfs 200v met 5 panelen, ca 40 volt per paneel,

nu alleen nog de omnik aan de praat krijgen, bij inschakelen gebeurde er helaas erig weinig, geen lampjes, display niets.... het was toen al wel donker buiten, maaar had verwacht dat je op 220v netspanning wel de omnik kan instellen, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:36:
Yes! ik heb ook de panelen op het dak liggen! was er een prima dag voor vandaag aan de kust / zuid holland. / bollenstreek.

8 panelen van 250 wp, open klem spanning zo 'n 250 volt einde middag . overdag zelfs 200v met 5 panelen, ca 40 volt per paneel,

nu alleen nog de omnik aan de praat krijgen, bij inschakelen gebeurde er helaas erig weinig, geen lampjes, display niets.... het was toen al wel donker buiten, maaar had verwacht dat je op 220v netspanning wel de omnik kan instellen, iemand ervaring?
Lees even een pagina terug, antwoord kan je daar vinden.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

[ Voor 5% gewijzigd door Tafkar op 06-12-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meen je! lees hier bijna alle posts...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:44:
Heb je hem toch gemist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:44:
gezien, thanks ! ok even wachten dus tot morgen en hopen dat het hier even niet gaat sneeuwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Hier in België krijgen ze toch alles krom, eerst bijna oversubsidieren, nu reele subsidies, en nu een absurd hoge netinvoeding bijdrage voor installaties < 10kw, die veel duurder is dan de grotere invoeders.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mensen ervaring/ meningen over ronde zonnecellen die voor platte daken bedoelt zijn? Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/1-50-per-watt-Solyndra-SL-001-150-Solar-Panels-150Watts-16-Panels-Per-Pallet-/00/s/Njk1WDc4Mw==/$(KGrHqF,!n8E9eWqp,1WBPb7veKyJQ~~60_12.JPG
Ik verwacht dat de kWh/ kWp opbrengst aanzienlijk lager is dan bij de normale platte panelen, maar hoeveel??? (60% minder?)
Tomsworld schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:05:
Hier in België krijgen ze toch alles krom, eerst bijna oversubsidieren, nu reele subsidies, en nu een absurd hoge netinvoeding bijdrage voor installaties < 10kw, die veel duurder is dan de grotere invoeders.
[eenheden politie]
Wat betekend 10 kw?
[/eenheden politie]

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 06-12-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag ook de ABB kWh meter ontvangen :)
Deze ga ik in de Kerstvakantie maar eens in de meterkast (pv groep) monteren.
Kan ik eens vergelijken of de totaal opbrengst van Sunny Beam + Sunwatch hetzelfde weergeven als de ABB meter.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:11:
Mensen ervaring/ meningen over ronde zonnecellen die voor platte daken bedoelt zijn? Ziet er zo uit:

[afbeelding]
Ik verwacht dat de kWh/ kWp opbrengst aanzienlijk lager is dan bij de normale platte panelen, maar hoeveel??? (60% minder?)
Geinig concept, maar overslaan als je productie wilt.

Solyndra is al lang failliet en de buizen zijn bij duizenden de kliko container in gefl*kkerd in U.S.A. (gelukkig "slechts" de glazen buizen zonder CIGS absorber). Garanties kun je op je buik schrijven. Alleen nog maar tweedehands meuk / magazijn restanten te koop volgens mij.

http://www.polderpv.nl/ni...Solyndra_artikel11_status

Productieresultaten in België (als Sunhunter verkocht) waren, laten we het netjes zeggen, "niet om over naar huis te schrijven"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:22:
[...]

Geinig concept, maar overslaan als je productie wilt.

Solyndra is al lang failliet en de buizen zijn bij duizenden de kliko container in gefl*kkerd in U.S.A. (gelukkig "slechts" de glazen buizen zonder CIGS absorber). Garanties kun je op je buik schrijven. Alleen nog maar tweedehands meuk / magazijn restanten te koop volgens mij.

http://www.polderpv.nl/ni...Solyndra_artikel11_status

Productieresultaten in België (als Sunhunter verkocht) waren, laten we het netjes zeggen, "niet om over naar huis te schrijven"...
Na wat googlen opbrengst België
http://www.zonstraal.be/wiki/Sunhunter_panelen

Paneeltjes zijn uitermate goedkoop (per Wp), maar de slechte opbrengst (zeker op een bestaand dak) i.c.m. bedrijf dat niet meer bestaat verklaard een hoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:26:
[...]

Na wat googlen opbrengst België
http://www.zonstraal.be/wiki/Sunhunter_panelen

Paneeltjes zijn uitermate goedkoop (per Wp), maar de slechte opbrengst (zeker op een bestaand dak) i.c.m. bedrijf dat niet meer bestaat verklaard een hoop :+
Ja, sorry, ik had geen zin om alle posts en draadjes daarover op Zonstraal forum te gaan linken. Daar is het meeste over die * KUCH * "tegenvallende" productie gezegd (zoekterm: Sunhunter of Solyndra, dan kom je d'r wel).

Wat ik al zei: magazijn restanten.

Even meejanken over Solyndra?

Eerst gaan zitten, borrel d'r bij, en ramptoeristje spelen:

http://www.realclearpolit...ying_brand_new_parts.html

* edit *
Ik ken enkele bedrijven die nog steeds dat spul als product aanbieden.

En ook triple amorf Si Unisolar dakbanen, ook al een failliete (dunnelaag) producent uit The States...

:/

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2012 21:45 . Reden: Ja, ja... handelaartjes zat hier ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

geen idee of het al eens voorbij is gekomen, ik kwam het net tegen: http://www.areafranceram.com/en/tegolasolare

Als je dakpannen aan vervanging toe zijn of voor nieuwbouw ziet het er netjes uit, een egaler geheel.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Pixelmagic schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:58:
geen idee of het al eens voorbij is gekomen, ik kwam het net tegen: http://www.areafranceram.com/en/tegolasolare

Als je dakpannen aan vervanging toe zijn of voor nieuwbouw ziet het er netjes uit, een egaler geheel.
Kijk, dat zijn leuke daktegels met gewoon een mono cel, iets wat ook redelijk makkelijk met wat stekkers aan elkaar te knoeien is in horizontale of verticale richting. De dichthoud is niet zo hoog vergeleken met een gemiddeld 250Wp mono paneel maar toch een stuk aantrekkelijker dan een dunne film tegel.

Zwart op rood, mmm, dat moet dan toch een zwarte dak tegel worden. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar het moet een flinke hoeveelheid aluminium uitsparen. Aangezien dat inmiddels een indrukwekkend deel van de grondstoffen van een paneel is misschien niet eens zo gek. Tuurlijk, de pannen moeten wel een andere vorm hebben, maar niet onoverkomelijk.

Misschien zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
hier in de buurt staat een sporthal waarvan het dak helemaal vol ligt met die buizen van solyndra. voor de liefhebber: tuitjenhorn. geen idee of ze er daar blij mee zijn. voordeel is dat het dak wit is...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:26:
hier in de buurt staat een sporthal waarvan het dak helemaal vol ligt met die buizen van solyndra. voor de liefhebber: tuitjenhorn. geen idee of ze er daar blij mee zijn. voordeel is dat het dak wit is...
Dat witte dak hoorde bij het product. Zo zou het rendement nog hoger worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

databeestje schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:18:
[...]

Kijk, dat zijn leuke daktegels met gewoon een mono cel, iets wat ook redelijk makkelijk met wat stekkers aan elkaar te knoeien is in horizontale of verticale richting. De dichthoud is niet zo hoog vergeleken met een gemiddeld 250Wp mono paneel maar toch een stuk aantrekkelijker dan een dunne film tegel.

Zwart op rood, mmm, dat moet dan toch een zwarte dak tegel worden. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar het moet een flinke hoeveelheid aluminium uitsparen. Aangezien dat inmiddels een indrukwekkend deel van de grondstoffen van een paneel is misschien niet eens zo gek. Tuurlijk, de pannen moeten wel een andere vorm hebben, maar niet onoverkomelijk.

Misschien zie ik iets over het hoofd ?
aangaande de kleur, bedenk dat het een Franse site/product is hé, dit past in een Mediteriaans beeld.

wat dichtheid heb je natuurlijk een punt, daat staat tegenover dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat je op elke pan een cel hebt... nu vallen op veel Nl daken gedeeltes uit ivm pijpjes, dakkapellen en ramen en dat zie je bij de doelgroep in Frankrijk veel minder.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
Pixelmagic schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:58:

flink wat kabels en connectoren.. leuk als er 1 hapert...
slagschaduw want ze liggen toch tussen welvingen in....
temperatuur zal ook lekker oplopen als de dakpannen de volle zon ontvangen....
blijf het leuk, maar niet praktisch vinden (tel uit het uurloon wat je meer betaald als dakdekker ze moet aansluiten....)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

NielsTn schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:41:
[...]

flink wat kabels en connectoren.. leuk als er 1 hapert...
slagschaduw want ze liggen toch tussen welvingen in....
temperatuur zal ook lekker oplopen als de dakpannen de volle zon ontvangen....
blijf het leuk, maar niet praktisch vinden (tel uit het uurloon wat je meer betaald als dakdekker ze moet aansluiten....)
Daar zal je zondermeer een hoop plezier aan beleven om dat fatsoenlijk aan te sluiten. Door de slagschaduw zullen deze nooit voor een oost-west gebruikt kunnen worden.

Dan zijn temperatuur en installatie misschien nog de minste faktoren. De dunne film panelen die ik in een youtube filmpje zag uit amerika waren dan een stuk minder kritisch en makkelijker te installeren.
YouTube: How To Install Solar Shingles - Ah The Ease! Daar ook veel minder last van slagschaduw omdat deze gewoon plat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zelfs op hun promotiemateriaal liggen ze in de schaduw :P

Afbeeldingslocatie: http://www.areafranceram.com/sites/default/files/teg11-new-it.png

Het is een leuke gimmick maar als je toch je dakpannen moet vervangen zie ik meer in zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.newhomesdirectory.com/Blog/image.axd?picture=2009%2F8%2FGreen-Solar-Panels.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Voor de installateurs wellicht interessant:
http://www.daanauctions.c...mId=1032641&CategoryId=36

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat een meuk, we leggen op elke pallet een paar dingen en dan hebben we 32 pallets!
Bruikbaar: een stapeltje platdak steunen en paneelklemmen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Erasmo schreef op donderdag 06 december 2012 @ 22:59:
Zelfs op hun promotiemateriaal liggen ze in de schaduw :P

[afbeelding]

Het is een leuke gimmick maar als je toch je dakpannen moet vervangen zie ik meer in zoiets:

[afbeelding]
Beiden bestaan al jaren (decennia, zelfs) maar er zal wel een reden zijn dat je het nergens ziet, denk je ook niet?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:37:
[...]

Beiden bestaan al jaren (decennia, zelfs) maar er zal wel een reden zijn dat je het nergens ziet, denk je ook niet?
Let me guess...

$$$€€€£££¥¥¥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rol-Co schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:23:
[...]

Wat een meuk, we leggen op elke pallet een paar dingen en dan hebben we 32 pallets!
Bruikbaar: een stapeltje platdak steunen en paneelklemmen.
Dat soort veilingsites werken echt op basis van een idee dat je een heel goede deal krijgt om argeloze mensen te verleiden een bod te doen, terwijl de waren zelf al twijfelachtig zijn (er is op zijn minst nauwelijks tijd in inventarisatie gestoken, de werknemers van de veiling weten zelf heel goed wat waarde heeft en wat eigenlijk niet) en daarnaast moet je bedenken dat er nog flink geld bovenop je bod betaald moet worden in de vorm van opcenten en BTW.

Natuurlijk zijn er wel dealtjes te vinden als je weet waar je moet zijn. Ik haal mijn panelen B-keus van secondsol.de, dit betekent in dit geval dat er optisch wat aan kan zijn, maar technisch niet en met volle garantie. En houd bijvoorbeeld het aanbod deel van photovoltaikforum.de in de gaten, daar haal ik nu mijn omvormers vandaan. Ik snap best dat niet iedereen deze route zal willen volgen, maar ik doe wel goed mijn huiswerk, ben technisch geschoold en schrijf goed Duits. Uiteraard zal ik hier nog wel de resultaten en foto's posten als het spul binnen komt/afgehaald wordt en als ik het ga monteren.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:37:
[...]

Kleine pannen werken gewoon niet goed, maar de prijs van een vierkante meter PV komt steeds dichter bij die van een goed pannendak.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Ja dit soort veilingen moet je erg mee oppassen, een klein jaar terug was er ook een grote 'zonneveiling' in België waar de panelen voor 2x de marktprijs weggingen...

Maar daarom schrijf ik ook: wellicht interessant voor de installateur, montagemateriaal is niet goedkoop, maar je moet wel weten wat het is en of het bruikbaar is...

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Montagemateriaal heb ik besteld bij solar-setup.de (Profiness). Erg tevreden met de snelheid van antwoorden en hulp via mail. Ik had een grote bestelling voor mijzelf en mijn ouders samen (=inkoopvoordeel) en die heeft hij op verzoek in twee rekeningen gesplitst in de juiste verhouding van systeemgrootte.

Je moet wel even goed weten wat je allemaal nodig hebt en hoeveel, als je het heel officieel wilt doen moet je ook de boel laten doorrekenen op aantal haken, verwachte sneeuw en windlast etc. Dan moet je nagaan dat lang niet alle installateurs dat in Nederland doen. Wat ik heb gedaan is bij de fabrikant Renusol op de website een calculatie maken, dit kan als demo-gebruiker, hieruit kwam het minimaal aantal dakhaken. Schletter heeft ook iets dergelijks, maar daar moet je een account voor hebben. Wel zijn er van Schletter allerlei pdf's te downloaden waar informatie over de berekeningen instaan. Toen heb ik voor alle zekerheid nog 20% extra haken genomen, kwam ook gunstig uit met hoeveelheden.

Het is allemaal even puzzelen, maar dat heb je nu eenmaal als je zoals ik de spullen bij verschillende leveranciers besteld. Prijs is ook goed. Afhalen in Wuppertal is niet zo heel ver vanuit Nederland. Profielen zijn 6,1m, maar ik laat ze zagen zodat ik maximaal stukken van 4m heb. Er past 3m in de auto en het mag 1m uitsteken aan de achterzijde bij een personenauto als ondeelbare lading. Ik heb dan weer tussenverbinders meebesteld zodat ik de nodige stukken op locatie weer langer kan maken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:50:
Let me guess...

$$$€€€£££¥¥¥
Yep. En dan niet alleen het spul zelf, maar ook de bekabeling (en het bekabelen) kost meer.
Erasmo schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 08:45:
Kleine pannen werken gewoon niet goed, maar de prijs van een vierkante meter PV komt steeds dichter bij die van een goed pannendak.
Klopt, maar dat kun je niet zomaar vergelijken. Bij bestaande bouw met een schuin dak worden zonnestroompanelen vrijwel altijd over de dakpakken heen geplaatst - indaksystemen zie je niet zoveel. Heeft ook nadelen natuurlijk (koeling).

Daarbij kunnen zonnestroompanelen ook niet zomaar een pannendak vervangen. I.v.m. waterdichtheid etc. is er dan meer nodig, wat de prijs van een 'PV-dak' weer wat opdrijft.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het op een gegeven moment concurrerend wordt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Helaas, zo te zien is nog niemand van het Tweakers.net team aangegaan :|
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Vraag me af of dat uberhaupt nog gaat gebeuren vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier inderdaad momenteel nul watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 10:08:
. Profielen zijn 6,1m, maar ik laat ze zagen zodat ik maximaal stukken van 4m heb. Er past 3m in de auto en het mag 1m uitsteken aan de achterzijde bij een personenauto als ondeelbare lading. Ik heb dan weer tussenverbinders meebesteld zodat ik de nodige stukken op locatie weer langer kan maken.
Hier waren de profielen 6m20 en heb er 7 op mijn dakdragers gebonden, tape om de uiteinden en rijden, 1m10 achter uitsteken en voor een stuk voorbij de motorkap, geeft niks en ging prima. :)

Ik hoor net een lawine van de panelen af gaan dus het komt los, gaat hij vandaag misschien nog wat doen denk ik.
niet echt belangrijk deze dagen.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/sneeuw.jpg

ik zit op zolder maar schrik me rot als het er af glijd, maakt best kabaal voor sneeuw.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 07-12-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rol-Co schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:10:
Hier waren de profielen 6m20 en heb er 7 op mijn dakdragers gebonden, tape om de uiteinden en rijden, 1m10 achter uitsteken en voor een stuk voorbij de motorkap, geeft niks en ging prima. :)
Ik heb geen dakdragers dus dat is lastig. Uiteindelijk ben ik ietsjes duurder uit met zagen en sommige stukken weer terug aan elkaar verbinden, maar dat is wel goed zo.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 17:58
Dre schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:34:
@mutmong/ iedereen
kWh, MWh, kWp en Wp zijn de juiste combinaties van hoofd- en kleine letters die wij op het forum gebruiken. Zou iedereen die willen gebruiken, dat leest een stuk makkelijker!

En voor de rest: tel eerst even tot 10 voordat je al je frustratie in een post typt :+
Frustratie heel zeker! Tot 10 tellen maakt het alleen maar erger. Ik wil zo vlug mogelijk ventileren en actie ondernemen.
Jullie nederlanders liggen hiervan natuurlijk niet van wakker (blijkbaar niet veel vlamingen op het forum) maar zou ik ergens info kunnen vinden hoe het in Nederland geregeld is met een slimme meter?
Dit zou een keuzemogelijkheid zijn in Vlaanderen maar men geeft geen details.
THX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is genoeg te lezen hier over slimme meters
begin eens terug te lezen vanaf ongeveer pagina 750 dan ben je al een stuk wijzer

---------------------
GOODWE ==>This makes Jiangsu GoodWe the first Chinese inverter manufacturer, whose inverters are universally insured, an indication of quality in the product.

http://www.pv-tech.org/ne..._jiangsu_goodwe_inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 11:45:
[...]

Ik heb geen dakdragers dus dat is lastig. Uiteindelijk ben ik ietsjes duurder uit met zagen en sommige stukken weer terug aan elkaar verbinden, maar dat is wel goed zo.
Wel goed uitmeten als je vertikaal plaatst zodat je niet precies een verbinding krijgt tussen 2panelen waar de klem komt.
Ik had even dakdragers geleend, universeel dingetjes die zo op de dakrails van de auto passen, maar je kan ze natuurlijk ook huren bij een garage van je merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Die firma Chubb doet gouden zaken met al dat Pv gebeuren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:42

Punkrocker

Mostly harmless

Kwam dit tegen:

Service van de Kiwa?

Van de site:
In dit Zonne energie register van Kiwa kunt u zien of de door u aangeboden panelen en omvormers de juiste papieren, en daarmee aangetoond hebben om een leven lang (minimaal 20 jaar) de door u verwachte energie te leveren.
Ik vind het nogal summier...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag me eerlijk gezegt zowiezo af hoe dit te meten
stel je systeem brengt nu 2000 kwh per jaar op
en na 7jr spontaan 1800 kwh is het dan een slecht jaar geweest qua opbrengst of leveren de panelen dan onder de garantie norm

lijkt mij zowiezo tricky om dat te bewijzen of zie ik dat nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:49
Zit mij even iets af te vragen, mijn panelen worden elk moment geplaatst. Wat voor effect heeft neerkomend vuurwerk op de panelen. Ik heb met een vorige auto wel eens redelijke aantasting van de lak gehad ten gevolge van "verwaaiend" kruit.

Zijn panelen hier wat tegen bestand?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

panelen is gehard glass die kunnen daar wel tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
En als er echt vuiligheid op zit en het regent een keer niet op 1/1 dan zou ik het even afspoelen met water.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel even uit de regenton pakken
ipv kraanwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wel leuk met die sneeuw vandaag, er vormt iedere keer een laag maar omdat het eigenlijk niet koud is, glijdt het er om de zoveel tijd als een heuze mini-lawine vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omvormer is hier al de hele tijd bezig met een poging om op te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jep, hier istie ook al wakker, maar door de vlakke hoek en de sneeuw die dus lang blijft liggen geen opbrengst vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat klinkt bekend ik ga ff sneeuw afvegen hier gezien de vorst die er aan komt vriest het anders vast
nu glijd het met een beetje hulp zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

NiGeLaToR schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:55:
Wel leuk met die sneeuw vandaag, er vormt iedere keer een laag maar omdat het eigenlijk niet koud is, glijdt het er om de zoveel tijd als een heuze mini-lawine vanaf :)
Uitkijken als je de deur uit stapt, voor je het weet krijg je 5kg sneeuw in je nek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rol-Co schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:02:
[...]

Uitkijken als je de deur uit stapt, voor je het weet krijg je 5kg sneeuw in je nek. :)
Tis uitbouwdakje achter, onder hoek van graadje of 30, dus als ik daar al heen ga valt het hoe dan ook mee :)

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/zl54js.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:18:
[...]

Tis uitbouwdakje achter, onder hoek van graadje of 30, dus als ik daar al heen ga valt het hoe dan ook mee :)

[afbeelding]
Ik blijf ze mooi vinden die blackline panelen O+ :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Me2, geen moment spijt van gehad :) ET Solar All Blacks zijn dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

panelen net schoongemaakt
omvormer probeerde al vanaf 11 uur op te starten , nu panelen weer schoon dus we draaien weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
NiGeLaToR schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 14:22:
Me2, geen moment spijt van gehad :) ET Solar All Blacks zijn dit.
Hé! Eerste keer dat ik ze in "real" life zie. Ik krijg ook 13 stuks 250wp van ET-Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Appie Heijn schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:12:
[...]

Hé! Eerste keer dat ik ze in "real" life zie. Ik krijg ook 13 stuks 250wp van ET-Solar
Wij hebben er 12 200Wp liggen sinds september. Precies dakje vol zo, praktisch op het zuiden. Alleen de hoek is niet echt winter-handig, maar verder prima :) Panelen doen het goed en zien er nog beter uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
NiGeLaToR schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:16:
[...]

Wij hebben er 12 200Wp liggen sinds september. Precies dakje vol zo, praktisch op het zuiden. Alleen de hoek is niet echt winter-handig, maar verder prima :) Panelen doen het goed en zien er nog beter uit ;)
Gokje België ;)
Die van mij komen wel onder een goede hoek te liggen maar qua ligging niet optimaal 107gr(vanaf noord) O-ZO dus...
Kom ik aankakken met mn 3250Wp :9

Hoeveel Wp per paneel heb je?

[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 07-12-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Belgie? Integendeel, noord-west-Nederland ;)

Edit; 12 x 200Wp.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-12-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
NiGeLaToR schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 15:31:
Belgie? Integendeel, noord-west-Nederland ;)

Edit; 12 x 200Wp.
:)
Ik dacht al dergelijke installaties komen in Nederland niet vaak voor op particuliere basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door Mr-Leo op 07-12-2012 16:14 ]

Pagina: 1 ... 207 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.