Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.849 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

trebium schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:47:
[...]

Vandaag is een monteur langs geweest, en het bleek dat de eerdere monteurs de plus en min hadden verwisseld van de eerste lus...

Maar het lijkt nu opgelost, dus het is nu weer even wachten op wat beter weer en kijken wat de opbrengst gaat doen! Nogmaals bedankt voor de input!
Ik zeg meten is weten een simpele voltmeter volstond in dit geval !
Wees blij dat je omvormer hier tegen beveiligd is. Maar goed fouten worden nu eenmaal gemaakt.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Luiaard schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:21:
Ik had een Stecagrid 4200 in de planning zitten maar loop nu tegen een Solarmax 4200S aan die ik tegen een wel heel aantrekkelijke prijs kan krijgen. Van een restpartij, scheelt me letterlijk honderden euro's nog. Zit nu te twijfelen, ik weer dat de solarmax ook kwalitatief erg goed zijn, mogelijke nadelen t.o.v. de Stecagrid is het wat lagere rendement. Voordeel is dat de Solarmax direct op ethernet te prikken is en met een app of software op de pc uit te lezen is.

Iemand ervaring met de Solarmax? En als ik de 6000S kan krijgen die beter nemen of gewoon de 4200S met nu gepland 4500Wp aan panelen? Ik zou als ik echt alles vol leg nog wel 2 panelen meer kwijt kunnen voor 5000Wp maar twijfel omdat na salderen van ons verbruik van 2600KWh weinig vergoeding tegenover staat.
Gewoon die extra paneeltjes met de 4200S ( weinig verlies door onderdimensioneren) , het gaat niet alleen om de TVT. Ook het CO2 arm opwekken is een doel. Doe het eens voor een ander...... O-)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
WoudseHoeve schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:46:
[...]

Gewoon die extra paneeltjes met de 4200S ( weinig verlies door onderdimensioneren) , het gaat niet alleen om de TVT. Ook het CO2 arm opwekken is een doel. Doe het eens voor een ander...... O-)
Solarmax 4200S blijkt die 4200Wp alleen kortdurend te kunnen verwerken. Denk dat ik toch voor de 6000S ga, die kan continu 4600Wp leveren en pieken boven de 5000. Meerprijs is tientjeswerk.

Milieu is voor mij een belangrijke drijfveer, maar die tvt blijf ik ook in de smiezen houden. Dacht eerst mijn oude set op de schuur te gaan leggen wanneer de nieuwe er is, maar levert financieel meer op als ik die bijvoorbeeld bij mijn ouders op het dak leg, tegen dezelfde milieuvoordelen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Via een energiebespaarproject van mijn gemeente heb ik een aanbieding om 9 zonnepanelen van 250Wp te laten installeren. Ivm de kosten ben ik aan het kijken of ik de installatie zelf kan doen.
Het aanbod van de gemeente lijkt hier op:
http://www.samenaandezon....2160-wp-1944-kwh-per-jaar maar dan met 9 x 250Wp, SMA 2100TL en FlatFix montage.
Paar vragen hierover:
  1. De adviseur van de gemeente gaf aan dat er bij ons geen extra leiding van de meterkast naar de berging op de tweede verdieping nodig is, maar dat er op de aansluiting van de wasmachine een automaat kan worden geplaatst waarop de wasmachine en omvormer worden aangesloten. Wat wordt er hier van deze oplossing gevonden? Heb hierover eerder wel eens discussie gezien maar kon het niet terugvinden. (Dit laat ik sowieso door een installateur doen.)
  2. Hij stelde ook voor om de kabels tussen de omvormer en panelen via de afvoer van de wasdroger door het dak te voeren. Waar moet ik op letten als ik dit zelf ga doen?
  3. Het lijkt me niet zo moeilijk om de FlatFix + panelen te monteren, maar hoe plaats ik ze? Grind aan de kant scheppen/vegen, rubber matjes/tegels oid neerleggen om bitumen te beschermen, FlatFix+panelen monteren, en grind weer terug leggen? En hoe leg ik de kabels, moet ik buisjes gebruiken en hoe/waaraan maak ik deze vast? Is er misschien ergens een handleiding hiervoor beschikbaar? (Heb ik nog niet gevonden.)
  4. Iemand ervaring met samenaandezon.nl?
Krijg er al zin in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
jurk738 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:17:
Via een energiebespaarproject van mijn gemeente heb ik een aanbieding om 9 zonnepanelen van 250Wp te laten installeren. Ivm de kosten ben ik aan het kijken of ik de installatie zelf kan doen.
Het aanbod van de gemeente lijkt hier op:
http://www.samenaandezon....2160-wp-1944-kwh-per-jaar maar dan met 9 x 250Wp, SMA 2100TL en FlatFix montage.
Paar vragen hierover:
  1. De adviseur van de gemeente gaf aan dat er bij ons geen extra leiding van de meterkast naar de berging op de tweede verdieping nodig is, maar dat er op de aansluiting van de wasmachine een automaat kan worden geplaatst waarop de wasmachine en omvormer worden aangesloten. Wat wordt er hier van deze oplossing gevonden? Heb hierover eerder wel eens discussie gezien maar kon het niet terugvinden. (Dit laat ik sowieso door een installateur doen.)
  2. Hij stelde ook voor om de kabels tussen de omvormer en panelen via de afvoer van de wasdroger door het dak te voeren. Waar moet ik op letten als ik dit zelf ga doen?
Krijg er al zin in..
Ad. 1 dit mag absoluut niet, een omvormer van boven de 600Wp? heeft een eigen groep nodig waarop geen andere verbruikers zijn aangesloten vanwege de grotere stromen die lokaal zouden kunnen gaan lopen.
Ad. 2 Dat is in principe geen probleem als je de kabels door een bestaande buis kunt leggen, die kabels zijn goed geïsoleerd. Het beste is natuurlijk om een aparte doorvoer te maken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar, dacht neit goed na.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Luiaard schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:25:
[...]

Ad. 1 dit mag absoluut niet, een omvormer van boven de 600Wp? heeft een eigen groep nodig waarop geen andere verbruikers zijn aangesloten vanwege de grotere stromen die lokaal zouden kunnen gaan lopen.
Dat is wat ik tot nu toe ook hoofdzakelijk had gehoord. De adviseur zei docent NEN1010 te zijn en rekende voor dat het geen probleem zou zijn.
Het leek mij aantrekkelijk want een extra leiding is wat lastig (en lelijk) hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon logisch nadeken
maar dat er op de aansluiting van de wasmachine een automaat kan worden geplaatst waarop de wasmachine en omvormer worden aangesloten
hij bedoelt hier zeker zo'n wasmachine / droger automaati die tijdelijk de droger uitschakelt als de wasmachine te veel stroom pakt

wasmachine moet vanwege zijn belasting op een aparte groep
stel dat je dit volgens voorstel zou doen dan schakelt tie "automaat" iedere keer je pv uit als je wasmachine te veel pakt.

kan je nagaan wat hier de gevolgen van gaan.

- niet correct aangesloten
- niet verzekert wegens reden 1

mbt tot punt2
je kabels door de droger afvoer lijkt me ook niet goed,
dan loopt er continu condens over je kabels heen
plus stel dat het vriest dan is het koud/warm koud warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:58:
gewoon logisch nadeken
[...]
hij bedoelt hier zeker zo'n wasmachine / droger automaati die tijdelijk de droger uitschakelt als de wasmachine te veel stroom pakt
Mijn credo :
"Assumption is the mother of all fuckups"
Eerst feiten checken voordat je iemand bang maakt op basis van onjuistheden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:41:
[...]

Dat is wat ik tot nu toe ook hoofdzakelijk had gehoord. De adviseur zei docent NEN1010 te zijn en rekende voor dat het geen probleem zou zijn.
Het leek mij aantrekkelijk want een extra leiding is wat lastig (en lelijk) hier.
"Hij rekende voor " wel zo eerlijk dat je ons die berekening even voorlegt, scheelt weer veel geruzie
en welles nietes posts enz :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
jurk738 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:41:
[...]

met pciop en woudesehoeven eens.
gooi dat eens hier neer.

ik geloof wel dat er een mogenlijkheid is maar heb het nog niemand zien doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:07
Hallo wij zijn van plan om een PV installatie op ons dak te laten zetten. Gezien de huidige sfeer op de huizenmarkt zien we het toch niet zitten binnenkort te verhuizen en dit leek ons een goede toevoeging.

Nu hebben we een aanbod voor 14x 260Wp met een Delta Solivia3.3 converter. Iemand ervaring met die delta en het loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe word de ligging , plat dak schuin dak? 1 of 2 strings , ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:07
Ligging op dak schuin ca.35 graden. Z-ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuw dieptepunt 13"30 uur opbrengst 0 Wattt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op maandag 03 december 2012 @ 20:04:
[...]

Ben wel benieuwd of de ABB twee richtingen op meet. Kom er net achter dat een dure Hager EC 051 behalve bedroevend weinig pulsen (10 imp/kWh op de S0, 6000 imp/kWh LED) ook geen onderscheid kan maken tussen verbruik en opbrengst. Ook niet verlicht en slecht afleesbaar door een klein venster. Dat doet die Finder toch een stuk beter.
heb hem nu effe met wat draaidjes aangesloten.
zoek nog een beetje hoe ik hem kan testen en instellen.

edit:
heb nu al pijnlijke vingers van het knopje. :*)
ik probeer eerst de alarm functie.
waterkoker er op(dat zou meer als 100W moeten zijn >:) )
kijken wat hij doet.
puls led blijft puls led zo te zien. (is geen indicatie van het alarm.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 04-12-2012 14:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Gevonden op leveranciers-site "bijna numero 400":
Verder hebben wij de beschikking over ruim 50 installateurs die dag en nacht niets anders doen dan zonnepanelen te installeren.
Ik wist dat het druk was op het dak. Maar zo druk?

Misschien helpers van deze jongen? <+:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Afgelopen weekend een mail gestuurd naar SMA. In de mail een opmerking of het misschien een idee voor een volgende firmware versie is, om de functie "optitrack global peak" (schaduwmanagement) mbv een klok of timer functie in en uit te schakelen. Vele installaties hebben bv maar een kleine tijdsduur schaduw. Bij geen schaduw geeft de functie een weining opbrengstverlies. Zou mooi zijn dat je de functie dan weer uit zou kunnen schakelen (automatisch). Zojuist antwoord dat ze de opmerking zeer interessant vonden. Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

harry.rb schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:06:
Afgelopen weekend een mail gestuurd naar SMA. In de mail een opmerking of het misschien een idee voor een volgende firmware versie is, om de functie "optitrack global peak" (schaduwmanagement) mbv een klok of timer functie in en uit te schakelen. Vele installaties hebben bv maar een kleine tijdsduur schaduw. Bij geen schaduw geeft de functie een weining opbrengstverlies. Zou mooi zijn dat je de functie dan weer uit zou kunnen schakelen (automatisch). Zojuist antwoord dat ze de opmerking zeer interessant vonden. Ben benieuwd....
Zo had ik in die lijn ook gevraagd of ze de string spanning konden loggen.

Helaas, hierbij verwezen ze naar het uit/aan schakelen van ogp. Jammer, want op die manier kan je mooi zien op de MPP spanning of deze actief is.

Ik kan dus geen goede ingang vinden bij SMA of dit toe te voegen is in de functionaliteit van de omvormer. Ik zou het bijzonder nuttig vinden als ik van de omvormer de string spanning kan volgen, al dan niet op PVoutput.

Zo weet ik dat op dit moment de MPP spanning van de 6 panelen voor wordt gebruikt en niet van de 8 panelen achter. Dit zou in een grafiek mooi zichtbaar zijn. Wellicht heeft iemand het email adres van een duitse ontwikkelaar bij SMA die hier serieus op in zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 12:04:
[...]

met pciop en woudesehoeven eens.
gooi dat eens hier neer.

ik geloof wel dat er een mogenlijkheid is maar heb het nog niemand zien doen.
Ik heb de schets+berekening van de adviseur niet op papier, maar in mijn lekentaal is zijn voorstel zo:
- Plaats ipv het huidige wasmachinestopcontact een extra kast met 2 groepen/zekeringen.
- Op de ene uitgang van deze extra kast komt een stopcontact voor de wasmachine, en op de andere uitgang komt een stopcontact voor de omvormer.
Volgens de schets+berekening, die ik dus niet paraat heb, zou er in geen van de leidingen (meterkast - extra kast, extra kast - wachmachine, extra kast - omvormer) een stroom van >16A kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:12:
[...]

Ik heb de schets+berekening van de adviseur niet op papier, maar in mijn lekentaal is zijn voorstel zo:
- Plaats ipv het huidige wasmachinestopcontact een extra kast met 2 groepen/zekeringen.
- Op de ene uitgang van deze extra kast komt een stopcontact voor de wasmachine, en op de andere uitgang komt een stopcontact voor de omvormer.
Volgens de schets+berekening, die ik dus niet paraat heb, zou er in geen van de leidingen (meterkast - extra kast, extra kast - wachmachine, extra kast - omvormer) een stroom van >16A kunnen ontstaan.
Had dat vermoeden ook al, dan is het zowizo veilig met een onderverdeling van 2 x 16A automaten
op een 16A eindgroep ( plus aardlek ) niet netjes, maar wel veilig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag hem hier nog niet voorbij komen, maar er is weer een hele berg zonnepanelen in de aanbieding via BVA-Auctions. Merk en type zijn mij niet duidelijk, maar ze zijn (kennelijk) afkomstig van een failliete firma uit Venray.

Het betreft 240wp panelen die in veelvouden van 6 verkocht worden. Per zes kun je bieden vanaf 890 euro (ex BTW en veilingkosten).

https://www.bva-auctions.com/auction/category/6275/304827

Veiling loopt overigens tot 17:12 uur vanmiddag. Goede deal of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:34:
Ik zag hem hier nog niet voorbij komen, maar er is weer een hele berg zonnepanelen in de aanbieding via BVA-Auctions. Merk en type zijn mij niet duidelijk, maar ze zijn (kennelijk) afkomstig van een failliete firma uit Venray.

Het betreft 240wp panelen die in veelvouden van 6 verkocht worden. Per zes kun je bieden vanaf 890 euro (ex BTW en veilingkosten).

https://www.bva-auctions.com/auction/category/6275/304827

Veiling loopt overigens tot 17:12 uur vanmiddag. Goede deal of niet?
Bij deze prijzen zit je al boven de 1 euro per Wp zonder garantie ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:36:
[...]

Bij deze prijzen zit je al boven de 1 euro per Wp zonder garantie ......
En dat zullen we maar niet doen..., denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jurk738 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:12:
[...]

zoals pciop ook al zegt.

alleen wel effe rekening met het kabeltje tussen de 2 stoppen.
die moet meer zijn als 2,5mm. op dat stukje kan er meer als 27A op de kabel komen.
(maar vaak zijn daar standaart beugels voor, die voldoen.)

mooier is als het 2x 10A kan zijn.
heb alleen eigenlijk nog nooit een wasmachiene op 10A gezien en weet niet zeker of dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een bod van 890 euro kom je op een totaalprijs van 1249,20 euro inclusief alles. En dat dus voor 6 x 240 wp, ofwel 1440 Wp en 0,87 euro per Wp. Maar gezien het ontbreken van garantie is dat dus geen goede deal in jullie ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Dat is toch niet zo moeilijk vast te stellen. Met heel snel even online zoeken vind je al panelen van een bepaald merk voor bv EUR0.83/Wp incl garantie.

De prijs van de veilig zit hier al boven voor panelen van een onbekend merk en onbekende staat. Reken het eens uit wanneer een van de panelen defect is. Er zal al flink mee gesleept zijn in context van zo'n faillissement.

* Rukapul kent iemand die nu zelf panelen aan het maken is op basis van meuk gekocht bij BVA :P Dan praat je echter wel over een heel andere kostenbasis.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 04-12-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK thanks. Ik ben niet zo ingevoerd in de materie en wist niet dat je nu al voor dergelijke prijzen panelen met garantie kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:56:
OK thanks. Ik ben niet zo ingevoerd in de materie en wist niet dat je nu al voor dergelijke prijzen panelen met garantie kan kopen.
Zelfs lager dan de harde productiekosten, maar daar zullen we het verder maar niet over hebben.

(heet "dump" in Algemeen Beschaafd Nederlands)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:56:
Mijn recente bijkoop bij een grote noord hollandse leverancier van zonnepanelen en installaties leverde mij panelen (200Wp), nieuw, met garantie en BTW voor 0,87 euro per Wp.

Dat is niet eens een prijs vechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:10:
[...]

Platdak Beugel geleuter hier:

Nog een hoop gemeubel met die beugels van aluminiumshop. Gaatjes boren, schroefjes draaien, alles weer uit elkaar. Een kant en klaar pakket is het niet, je krijgt wel de basis driehoek, en alle 3 gelijk, wat het veel makkelijker maakt.

De alu hoekprofiel voor de ballast aan de achterzijde moet je zelf boren en vastzetten met rvs zelftappers. Het loont wel om dit te doen voor je op het dak bent, je wil geen aluminium schilvers op het platte dak hebben.

Ik heb nog niet besloten hoeveel balast ik nodig heb voor 10 graden. Ik zat te denken aan 2 30x30 tegels voorin en 3 of 4 30x30 tegels achterop. Geen idee of de zijkant echt dicht moet met zo'n lage hoek.
Had mij dan gebeld. Ik ben sinds mijn montage specialist aluminium schroeven met Zweudse Schreuven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vervangingsoperatie Nedap PowerRouter in aantocht.

http://www.polderpv.nl/ni...12_vervangingsactie_Nedap

Kan gebeuren. Overkomt de besten (gedenk operatie Mastervolt Soladin"600"). It's a normal business.

* edit *

SLIK

Solar Living (merknaam van Solar Total, uitvoerder van eerste Zon Zoekt Dak actie van Natuur & Milieu) heeft uitstel van betaling aangevraagd...

http://www.energiebusines...in-surseance-van-betaling

Toch een apart wereldje, die PeeVau... :X

[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 04-12-2012 18:08 . Reden: eeeeeeuuuhhhhhh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterkt mijn betoog van enige tijd geleden NOOIT grote bedragen aan te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nog even een correctie: alle bedrijfsonderdelen van de Solar Total holding (NL Elst) blijken te zijn omgekat in Solar Living varianten (doorverwijzingen op KVK site*). De website Solartotal.nl viel begin dit jaar nog onder de Belgische bvba (die echter geregistreerd stond in NL). Alles verwijst nu door naar Solar Living (als je bovengenoemde website url invult, word je doorverwezen naar http://www.solarliving.eu/). Heeft verder kennelijk niks uitgemaakt. Mogelijk wel in de juridische uitwerking.

Maar goed, wie weet is er nog een redder in de nood.

Zo niet, en er volgt een faillissement, en je hebt dan een probleem met je installatie ...

... vul zelf in.

* edit:
Reden: naamsverwarring met Total, die ook al tijden in de PV-business zit (heeft o.a. meerderheidsaandeel in Sunpower genomen):

http://www.madeinlimburg....aamswijziging-solartotal/

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 04-12-2012 20:02 . Reden: naampjes verwarring ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Weet iemand of die geleverde stroommeter van ABB stroom in beide richtingen bij elkaar optelt, vanaf elkaar aftrekt, of in 1 richting negeert? Ik had hiervoor een mooie testopstelling om het zelf uit te zoeken, maar die is momenteel even 'zoek'.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 04-12-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

woekele schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:33:
Weet iemand of die geleverde stroommeter van ABB stroom in beide richtingen bij elkaar optelt, vanaf elkaar aftrekt, of in 1 richting negeert? Ik had hiervoor een mooie testopstelling om het zelf uit te zoeken, maar die is momenteel even 'zoek'.
Draden omgedraaid, dus de voedende kant op de volgens handleiding afgaande kant aangesloten à la PV. Vervolgens gaat in het display een gevaren driehoekje aan, en een cirkeltje knipperen. Lijkt alsof cirkeltje wil verwijzen naar teruglevering. Zal er eens een apparaat op aansluiten...

40 Watt halogeenlamp laat de meter wel oplopen, maar verkeerd om aangesloten, niet teruglopen. Dat cirkeltje wordt in beide situaties getoond.
Conclusie: teruglevering wordt niet gemeten, en/of niet verwerkt in de getoond meterstand.

[ Voor 16% gewijzigd door mta op 04-12-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

UdiBenLudi schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 12:47:

Nu hebben we een aanbod voor 14x 260Wp met een Delta Solivia3.3 converter. Iemand ervaring met die delta en het loggen?
Ja. Buggy, moeilijk aan de praat te krijgen, externe hardware nodig, omslachtig, ingewikkeld, onpraktisch. Maar ik ben dan ook geen 'die-hard-Tweaker'..(meer).

Een goede reden om een Delta op te hangen is de standaard 10j garantie en de aardige prijs. Wil je mooi monitoren (eenvoudig) pak dan gewoon een moderne SMA SB3000 HF/TL omvormer, met BT.

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 04-12-2012 21:17 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Overigens vandaag ook een ABB kWh meter op het werk mogen ontvangen. Bij die versie stak dat kleine pielknopje verder naar buiten waardoor het zich makkelijker laat bedienen. Zal onderling een tiende van een mm schelen, maar qua bedieningsgemak een wereld van verschil. Tot zover uw kritische praktijktester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

SunshineCompany schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:14:
[...]

Ja. Buggy, moeilijk aan de praat te krijgen, externe hardware nodig, omslachtig, ingewikkeld, onpraktisch. Maar ik ben dan ook geen 'die-hard-Tweaker'..(meer).

Een goede reden om een Delta op te hangen is de standaard 10j garantie en de aardige prijs. Wil je mooi monitoren (eenvoudig) pak dan gewoon een moderne SMA SB3000 HF/TL omvormer, met BT.
Buggy ????
Moeilijk aan de praat te krijgen ?????
Externe hardware nodig, Klopt kreeg ik er van mijn leverancier voor €10,- bij!!!!
Omslachtig ?????
Ingewikkeld ??????
Onpraktisch????
Ik ben ook geen Die Hard tweaker maar ik via die hardware van €10,- gewoon mijn Delta uitlezen. :O
Die SMA is ook nog eens €500,- duurder, maarja dan heb je wel een SMA en hoor je erbij ;)

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 04-12-2012 21:48 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Prima, ik schreef over mijn ervaringen en die van verschillende klanten. En 'vroeger' waren de externe loggers gratis, tegenwoordig moet je er voor zover ik weet voor betalen. Maargoed, jij vind wat anders, da's mooi.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Het uitlezen is op zich misschien niet het probleem, want dat gaat eenvoudig met de Sunny Beam.
Maar wat is nu de mooiste/simpelste/goedkoopste methode om via BT naar bijvoorbeeld PvOutput.org te uppen?
Dan heb ik het over life uploaden.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Geurt-kun schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:55:
Het uitlezen is op zich misschien niet het probleem, want dat gaat eenvoudig met de Sunny Beam.
Maar wat is nu de mooiste/simpelste/goedkoopste methode om via BT naar bijvoorbeeld PvOutput.org te uppen?
Klein PC kastje zoals een PCengines Alix wat ik zelf gebruik met Debian op een CF kaart en een USB bluetooth dongle. Circa 125 euro alles bij elkaar. Verbruik 3-5Watt, opslag in lokale database.

Alternatief is een android telefoon (2.3 of hoger) en daar een van de PV apps opzetten, kan niet direct op de naam komen. Deze kan het ook naar PVoutput doorsturen. Hang deze naast de omvormer. Ook circa 125 euro voor een leuk 2e hands of een prepaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
databeestje schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:57:
[...]

Alternatief is een android telefoon (2.3 of hoger) en daar een van de PV apps opzetten, kan niet direct op de naam komen. Deze kan het ook naar PVoutput doorsturen.
Zou graag weten hoe dit zou gaan ik ken er geen
Lees het uit via tablet maar kan het echt niet doorsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

buyksloot schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:27:
[...]

Zou graag weten hoe dit zou gaan ik ken er geen
Lees het uit via tablet maar kan het echt niet doorsturen
Even gezocht op "android" in dit topic.

boekel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Hij gebruikt een oude HTC hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
databeestje schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:33:
[...]

Even gezocht op "android" in dit topic.

boekel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Hij gebruikt een oude HTC hero.
Helaas alleen voor sma denk ik, hier solarmax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi alternatief wifikit met dataloggin standaart
http://www.westlandsolar....dwe/goodwe-gw3000-ss.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

mta schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:00:
[...]
Conclusie: teruglevering wordt niet gemeten, en/of niet verwerkt in de getoond meterstand.
Tnx! Dat maakt hem geschikt om direct na de hoofdmeter te monteren, dan weet ik ook hoeveel ik nou écht van het net trek en teruglever ipv alleen de opbrengst van de panelen en de gesaldeerde stand van de ferraris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:11
Even ter info voor degene die de B+G E-Tech DRS154D kWh-meter gebruiken voor logging van de opbrengst: de LED en S0 geven wel een puls bij verbruik (bijv. standby verbruik inverter), maar deze wordt niet meegeteld in de weergegeven meterstand.
De data in bijv. PVOutput is dus niet helemaal correct, maar de op het display weergegeven aantal kWh's is wel juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
jurk738 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:17:
  1. ..
  2. ..
  3. Het lijkt me niet zo moeilijk om de FlatFix + panelen te monteren, maar hoe plaats ik ze? Grind aan de kant scheppen/vegen, rubber matjes/tegels oid neerleggen om bitumen te beschermen, FlatFix+panelen monteren, en grind weer terug leggen? En hoe leg ik de kabels, moet ik buisjes gebruiken en hoe/waaraan maak ik deze vast? Is er misschien ergens een handleiding hiervoor beschikbaar? (Heb ik nog niet gevonden.)
  4. Iemand ervaring met samenaandezon.nl?
Krijg er al zin in..
Iemand nog info ivm #3 e/o #4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de meeste foto's die je hier tegenkomt zie je idd dat men het grind even aan de kant veegt.
aan de andere kant zie je ook dat men bijv tegels op het grond legt als basis en daarmee verder gaat

kijk gewoon even voor je zelf wat het handigst is.
grind wegvegen , dan zie jewel gelijk hoe je dakleer ervoor staat

mbt de buisjes voor je kabels , deze kan je gewoon met tyrips vastzetten

http://www.click-fit.nl/d..._Installationguide_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 23:43

B2

wa' seggie?

Geurt-kun schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:55:
Ik heb op mijn Linux Hypervisor gewoon een extra klein VM-metje aangemaakt, met daarop sma-bluetooth, (wel even de juiste clone zoeken), mysql e.d. en elke 5 minuten wordt pvoutput geupdated.

Zal er binnenkort wel even een kleine blog over maken. Het e.e.a is ook heel makkelijk met een Raspberry Pi te doen, maar dat was weer een paar tientjes voor hardware die ik toch heb staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Het blijkt dat het dak van mijn ouders toch wel erg gunstig ligt (perfect Zuid, helling 40 graden), dus ik heb een berekening voor ze gemaakt als ik ook bij hen een installatie neerleg van 2750-3000Wp. Ben nu toch bezig met alles, dus kan net zo goed gelijk wat meer panelen halen (met 2 aparte facturen t.b.v. de subsidie natuurlijk)

Ik ga de set die nu op mijn dak ligt (600Wp, 4 panelen en Philips (Steca) omvormer, montagemateriaal voor schuin dak en kabels) misschien maar beter verkopen. Wat zou ik daar voor kunnen vragen? Het is een jaar of zes oud.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je geen ruimte om deze te behouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:24:
heb je geen ruimte om deze te behouden ?
Zou op de schuur kunnen, maar dan moet ik nog investeren in iets om ze op plat dak te gaan monteren en daar is de terugverdientijd niet zo gunstig voor. Als iemand anders die nu niets heeft hem op zijn dak zet, dan pakt die wel een mooie besparing vanwege de saldering. Het zou bij mij alleen maar teruglevering zijn tegen hooguit 9 cent/kWh. En als ik zo in dit topic lees, zijn er best nog mensen die een bescheiden systeem zoeken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou het toch overwegen om ze op de schuur te leggen, die 500kwhdie het opbrengt kan je dan mooi gebruiken voor bijv een closein boiler in je keuknkastje of iets dergelijks

of een airco unit die ook kan verwarmen om in het voorjaar /najaar bijv gas te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Als ik er te weinig voor krijg, gaat hij de schuur op of naar het dak van mijn ouders, daar waar hij het meeste opbrengt. Ik was niet direct van plan meer verbruikers in te schakelen om ervan te profiteren.

Heeft iemand een idee wat ik er nog voor kan vragen?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Zo vandaag de leverancier op de koffie gehad en de offerte getekend, binnenkort uitbreiding op oost.
10*250 ET Solar (black) levering / montage hangt even van het weer af en de levertijd.
Als het er op licht post ik wel even een foto. Mijn voorstel voor montage was 21 dec dan wordt het alleen maar beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk naar gisteren dan valt het vandaag ook niet tegen hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Net een tekenafspraak gehad bij iemand een nieuwbouwhuis. 3 dubbelglas, WTW systeem, warmtepomp, zonnecollectoren, all-electric, megaspouwmuurisolatie en binnenkort 49x CSI 245/250 op een Piko 10.1 op 3 dakvlakken. Leuke klus. Die man heeft +/- 40.000 EUR extra geinvesteerd om alles energieneutraal te krijgen. Maar dan ook echt alles. Heel groot huis. Wat zal de TVT zijn? 4000 kuub gas + aansluiting en 5000kWh zal hij ongeveer besparen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
40000 / 3500* = 11,43 jaar
* goedkoopste gaslicht.com tarief

Nice! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 21:14

dof

Ook hier ABB metertje ontvangen, geinig ;-)

En ook eerste sneeuw op zonnepanelen (locatie groningen),

Ben bijna bereid naast stoep ook dak (+pv's) te vegen ;-)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dof schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:27:
Ook hier ABB metertje ontvangen, geinig ;-)

En ook eerste sneeuw op zonnepanelen (locatie groningen),

Ben bijna bereid naast stoep ook dak (+pv's) te vegen ;-)
Een hele lange stok met een roterend borsteltje erop? Maarja waar laat je die 8 meter stok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maarja waar laat je die 8 meter stok
gewoon 6meter afzagen of je gebruikt een oversteekhengel dan is de opberg lengte 1m80 maar werkende lengte tot 15m

heb hier maar 2m nodig : _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik 2 cm, aangezien ze nog in de schuur staan.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan zullen ze vast niet veel opbrengen hahahaha

er is weer een nieuwe omvormer op de markt, volgens photon test 96,8 %
Afbeeldingslocatie: http://www.westlandsolar.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/o/goodwe-ss-series-westlandsolar.nl_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

databeestje schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:29:
[...]

Een hele lange stok met een roterend borsteltje erop? Maarja waar laat je die 8 meter stok.
Nee hoor, pv's op plat dak, maar drie trappen lopen met sneeuw aan schoenen geeft ruzie in deze tent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:41:

[afbeelding]
Zo glimmend kan hij bijna in de huiskamer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:41:

[afbeelding]
Is het niet stiekem een gejatte Omniksol? Ik kan het niet goed oordelen. Installatie filmpje zag er wel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de uitvoeringen met 1 mpp tracker zijn iets goedkoper als de omniks
die met 2 mpp trackers ietsje duurder maar nog steeds goedkoper als de gevestigde orde

tevens voice control , nu zie ik mezelf nog niet gaan lopen schreeuwen tegen de omvormer
me vrouw verklaart me voor gek hahah
maar wel net als omnik een portal met gratis logging.

het zou overigens mooi zijn als je dezelfde portal zou kunnen gebruiken maar dat zal er wel niet inzitten

testreport http://www.westlandsolar....oodWe_Inverter_Report.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

databeestje schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:46:
[...]

Is het niet stiekem een gejatte Omniksol? Ik kan het niet goed oordelen. Installatie filmpje zag er wel netjes uit.
Ik denk geen omniksol kloon want de specs zijn wel anders en het zijn allemaal single MPP track omvormers.
itt de omniksol, welke vanaf de 3000 serie 2 MPP trackers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de DS serie heeft 2 mpp trackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

je hebt helemaal gelijk was op de 1e bladzijde van de site blijven steken.
Zo zie je maar weer read the fu#$#@ manuel voor je iets roep :o
Ik vind ze er wel strak uitzien en gelijk een complete lijn van singe MPP, single fase,
tot dual trackers en 3 fase

[ Voor 16% gewijzigd door zonnebaas op 05-12-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb nu pas een klein weekje panelen op de westkant van het huis, en het zijn er op het moment nog minder dan oost. Maar het valt me wel op dat deze west kant aanzienlijk beter gaat dan mijn oost.

Het valt me in de PVoutput grafieken op dat net na het middag uur als alle 6 panelen licht zien het ding meteen harder gaat dan de achterkant. Dat zal denk ik met de lagere hoek van het west dak van 40 graden te maken hebben.

Terugblikkend misschien beter met west kunnen starten in plaats van oost. Misschien dat dit voor andere mensen die een installatie op oost-west overwegen waardevolle informatie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

databeestje schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:57:
Ik heb nu pas een klein weekje panelen op de westkant van het huis, en het zijn er op het moment nog minder dan oost. Maar het valt me wel op dat deze west kant aanzienlijk beter gaat dan mijn oost.

Het valt me in de PVoutput grafieken op dat net na het middag uur als alle 6 panelen licht zien het ding meteen harder gaat dan de achterkant. Dat zal denk ik met de lagere hoek van het west dak van 40 graden te maken hebben.

Terugblikkend misschien beter met west kunnen starten in plaats van oost. Misschien dat dit voor andere mensen die een installatie op oost-west overwegen waardevolle informatie kan zijn.
Ik heb er net voor gekozen de panelen oost te leggen ook meer ruimte want een dakkapel van 4,5 meter breed op west. Maar dakhoek is hier 34 graden. Wat is dan je dakhoek op oost ? Want dat is wel een verschil met een lagere dakhoek pak je eerder de zon op.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnebaas op 05-12-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb al de nodige documentatie hierover mogen doorlezen, en 1e indruk
- werking gelijk aan omnik , maar iets efficienter (logisch is nieuwer )
- ook single mpp tracker in grotere uitvoering
- fancy display

situatie hier valt me nog niet tegen,
opbrengst nu is wat lager dan verwacht maar verwachting is wel gezien de ligging dat dit goed komt in de zonnige maanden, dakhoek 15 graden

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:57:
ik kan niet zeggen dat west mij veel meer oplevert als oost.
(west heeft wel 50Wp meer. en 1 kerktoren minder.)
het komt aardig gelijk uit.
wel merk ik met oost-west een beter opbrengst opbrengst als alleen oost.
(de omvormer komt beter in zijn rendement met meer Wp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

zonnebaas schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:01:
[...]

Ik heb er net voor gekozen de panelen oost te leggen ook meer ruimte want een dakkapel van 4,5 meter breed op west. Maar dakhoek is hier 34 graden. Wat is dan je dakhoek op oost ? Want dat is wel een verschil met een lagere dakhoek pak je eerder de zon op.
De dakhoek is 50 graden op oost, dus dat hakt er aardig in, zodra ik het middag uur voorbij ben pleurde de opbrengst in elkaar. Gelukkig ben ik daar nu vanaf. Gisteren ging de omvormer pas om 16:15 uit, dat verbaaste mij enorm.

De meeste huizen zijn niet optimaal voor PV, wat uitzonderingen daar gelaten. Maar gelukkig kan je er altijd wat van maken met 2 dak vlakken. Aangezien de panelen dit jaar relatief zo goedkoop zijn vergeleken met de omvormers maakt het ook niet zo veel uit om wat meer panelen te plaatsen.

Laat ik het zo zeggen, met de prijzen uit 2011 had ik oost-west niet gedaan, niet omdat het niet zou renderen, maar meer vanwege de eenmalig investering.
migjes schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:04:
[...]

ik kan niet zeggen dat west mij veel meer oplevert als oost.
(west heeft wel 50Wp meer. en 1 kerktoren minder.)
het komt aardig gelijk uit.
wel merk ik met oost-west een beter opbrengst opbrengst als alleen oost.
(de omvormer komt beter in zijn rendement met meer Wp.)
Dat gevoel heb ik nu ook, ik kan het alleen nog niet bewijzen. Er zit nu 2800Wp op een 2000Wac omvormer, niet dat het veel uitmaakt in de winter, maar ik gok op de bewolkte dagen, laat dat maar mijn uitgangspunt worden.

Ik heb nog wel een paar mooie diodes van 10A tot 1kV gescoort op eBay voor 2,13 euro met gratis verzending uit Hong Kong 8)7 . Deze ga ik op elke string aansluiten. Dan probeert string oost niet het vermogen in string west te stoppen omdat deze een lagere spanning heeft. Wellicht start deze op oost dan weer iets eerder, al zal het minuten werk zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door databeestje op 05-12-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daarom wil ik in de toekomst ook beide dakhelften van het woonhuis gaan gebruiken,
7 stuks op west 7 stuks op oost.
maar dat is nog toekomst muziek
eerst even zien wat het me nu oplevert op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Ik had al 1755 W op zuid liggen carport naast het huis vrijwel plat. En binnenkort 2500 W op oost erbij 34 graden op een omnik 4.0. Vandaag is de aankoop definitief geworden anders blijf je wachten en vooruitschuiven. Totaal instalatie komt nu gemiddeld op 1,58 Euro/Watt. TVT voorzichtig berekend rond 8/9 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

zonnebaas schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:24:
Ik had al 1755 W op zuid liggen carport naast het huis vrijwel plat. En binnenkort 2500 W op oost erbij 34 graden op een omnik 4.0. Vandaag is de aankoop definitief geworden anders blijf je wachten en vooruitschuiven. Totaal instalatie komt nu gemiddeld op 1,58 Euro/Watt. TVT voorzichtig berekend rond 8/9 jaar.
Die 9 jaar kom ik hier ook ongeveer op uit, ik had de meterkast uitbouw er ook bij gerekend en installatie materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:06
Ook in 2013 weer subsidie beschikbaar !

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/12/05/T156.htm

Ben benieuwd of mensen die in 2012 subsidie hebben gehad in het volgende jaar weer mee mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
daanNL schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:38:

Ben benieuwd of mensen die in 2012 subsidie hebben gehad in het volgende jaar weer mee mogen doen.
ahh, overheid doet het weer, DMS!

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

:?

potjandrie.

Waarom hebben ze daar al een Dezember exemplaar van Photon en ik nog nie?

Hebben ze daar een ander kanaal dan per post? Wellicht uit de elektronische versie gelepeld, die pdf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Waarom omweg via gemeente Laarbeek?

Die hebben het gewoon van Agentschap NL.

https://www.agentschapnl....idieregeling-zonnepanelen
Particulieren die een volledige aanvraag indien(d)en in 2012 en buiten budget van 2012 vallen krijgen subsidie vanuit budget voor 2013. Deze aanvragers ontvangen zo spoedig mogelijk in 2013 het besluit op de subsidie aanvraag.
Nieuw subsidieplafond voor 2013 is nog niet vastgesteld (wordt 30 miljoen Euro minus verwachte uitvoeringskosten). Maar kennelijk kun je gewoon aanvragen.

Verlaat Nicolaas cadeautje? Of voor de Paashaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Er mag in een aantal jaar voorafgaand aan de aanvraag geen subsidie zijn verkregen. Exacte voorwaarden staan op de site van AgentschapNL genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Rukapul schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:01:
[...]

Er mag in een aantal jaar voorafgaand aan de aanvraag geen subsidie zijn verkregen. Exacte voorwaarden staan op de site van AgentschapNL genoemd.
Zet je hem toch als systeemaanpassing, ik denk niet dat ze in 2013 klaar zijn met 2012.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:10
Zo lekker voorspelbaar de staat.........

SMA heeft tegenwoordig ook de webconnect voor bepaalde types. Deze is mij na het testen dit weekend zeer goed bevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, heb nu ook een installatie van zonnepanelen op mijn schuurtje liggen 20 stuks met een omniksol 4T omvormer. Na alles geïnstalleerd te hebben vandaag een extra groep in de meterkast laten plaatsen.
De spanning erop, maar de omvormer geeft geen display, of moet de spanning van de panelen komen? Kan hier eigenlijk niets over weer vinden. Moet wel aangeven dat het vanavond al donker was voordat de spanning er op gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:43:
Hallo allemaal, heb nu ook een installatie van zonnepanelen op mijn schuurtje liggen 20 stuks met een omniksol 4T omvormer. Na alles geïnstalleerd te hebben vandaag een extra groep in de meterkast laten plaatsen.
De spanning erop, maar de omvormer geeft geen display, of moet de spanning van de panelen komen? Kan hier eigenlijk niets over weer vinden. Moet wel aangeven dat het vanavond al donker was voordat de spanning er op gekomen is.
Even tot morgen wachten tot er genoeg licht is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tafkar schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:02:
[...]

Even tot morgen wachten tot er genoeg licht is 8)
Oke bedankt, dacht misschien dat omvormer stuk zou zijn, omdat ook totaal niets oplicht op de omvormer,
maar we wachten tot morgen, ben benieuwd.
Eens zien of alles gaat werken, hopelijk schijnt de zon morgen nog even voor een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:43:
jep. wachen tot morgen heb die ..... fout ook gemaakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:11
Luiaard schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:22:
Ik ga de set die nu op mijn dak ligt (600Wp, 4 panelen en Philips (Steca) omvormer, montagemateriaal voor schuin dak en kabels) misschien maar beter verkopen. Wat zou ik daar voor kunnen vragen? Het is een jaar of zes oud.
Ben geen taxateur, maar op MP zie ik dat men nog makkelijk €600-800 geeft.
Persoonlijk zou ik dat er al lang niet meer voor geven. Het rendement van de panelen is gedurende de looptijd al weer 'n paar procent gedaald. Verder is de kans redelijk groot dat de omvormer binnen 'n paar jaar de pijp aan Maarten geeft. Garantie is niet meer van toepassing neem ik aan.

Persoonlijk zou ik voor de panelen + montagemateriaal niet meer dan 250-300 geven.
Dat is mijn mening, maar in de praktijk is het wat de gek er voor geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiehoe, subsidiecentjes zijn binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Cranberry schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:34:
[...]

Ben geen taxateur, maar op MP zie ik dat men nog makkelijk €600-800 geeft.
Persoonlijk zou ik dat er al lang niet meer voor geven. Het rendement van de panelen is gedurende de looptijd al weer 'n paar procent gedaald. Verder is de kans redelijk groot dat de omvormer binnen 'n paar jaar de pijp aan Maarten geeft. Garantie is niet meer van toepassing neem ik aan.

Persoonlijk zou ik voor de panelen + montagemateriaal niet meer dan 250-300 geven.
Dat is mijn mening, maar in de praktijk is het wat de gek er voor geeft ;)
Dank je voor de input. Ik slinger de set gewoon op marktplaats en we zullen zien.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Die panelen vindt ik nog wel wat waard, dat verloop is nihil en bijna niet waarneembaar. Een omvormer is daarentegen een heel ander verhaal, daar moet altijd wat vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Laten we met z'n allen tot Gaia bidden dat de laatste geruchten rond ZZD niet waar zijn...

... want dan kunnen de organisatoren denk ik wel gaan inpakken ...

http://www.polderpv.nl/ac...t_zal_toch_niet_waar_zijn

Overdrijven is ook een vak:

http://www.polderpv.nl/ac...reven_productie_claim_ASN

Leuke "name history" van de leverancier van de eerste actie (die "op springen staat"):

http://www.polderpv.nl/ac..._SolarLiving_in_surseance

Wat een land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

potjandrie.

Waarom hebben ze daar al een Dezember exemplaar van Photon en ik nog nie?
Westlandsolar is de 1e suplier van de goodwe omvormers in nederland vandaar.

@koend
de omnik omvormer moet minimaal een vermogen krijgen van 50watt om op te starten.
de panelen verzorgen deze spanning.
ik weet niet of het bij andere omvormers mogelijk is maar de omnik kan derhalve ook opstarten terwijl deze niet aan het lichtnet gekoppeld zit, ( voor firmware flashing bijv )

gewoon even afwachten (hoewel het nu ff lastig is met de sneeuw )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Poeh, je blijft ermee bezig. Ik heb mijn ouders overgehaald dus er mogen nog meer panelen besteld worden.

Zie ik net ook nog weer een hele scherpe pallet actie. Nog even wikken en wegen en rekenen maar ik doe het niet. Moet ik de restanten weer proberen te slijten omdat ik niet alles kan plaatsen en het is wellicht ook lastig met subsidie als je een factuur voor 20 hebt en je plaatst er minder.

Misschien voor iemand anders interessant die er wel 20 kwijt kan: Hyundai 228W poly panelen in de aanbieding met ook maar 15% btw (Luxemburg). Per 20 af te nemen. Je kunt het ook daar afhalen, Almashop heet het. Als je meer premium panelen zoekt hebben ze ook Suntech 250W mono voor een hele goede prijs, die zijn per 10 af te nemen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 06:48:
[...]

@koend
de omnik omvormer moet minimaal een vermogen krijgen van 50watt om op te starten.
de panelen verzorgen deze spanning.
ik weet niet of het bij andere omvormers mogelijk is maar de omnik kan derhalve ook opstarten terwijl deze niet aan het lichtnet gekoppeld zit, ( voor firmware flashing bijv )

gewoon even afwachten (hoewel het nu ff lastig is met de sneeuw )
Heb even gekeken op het omnikportal en zie toch dat mijn omvormer vanaf half negen een bepaald voltage heeft doorgegeven, hij zal dus toch wel niet stuk zijn.
Wel balen dat er op de eerste dag sneeuw op je panelen ligt, kan het er wel af kijken.
Lijk wel een klein kind dat op sinterklaasavond iets heeft gekregen, maar er niet mee aan de slag kan, maar geduld is een schone zaak. :)
Pagina: 1 ... 206 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.