zonnebaas schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:01:
[...]
Ik heb er net voor gekozen de panelen oost te leggen ook meer ruimte want een dakkapel van 4,5 meter breed op west. Maar dakhoek is hier 34 graden. Wat is dan je dakhoek op oost ? Want dat is wel een verschil met een lagere dakhoek pak je eerder de zon op.
De dakhoek is 50 graden op oost, dus dat hakt er aardig in, zodra ik het middag uur voorbij ben pleurde de opbrengst in elkaar. Gelukkig ben ik daar nu vanaf. Gisteren ging de omvormer pas om 16:15 uit, dat verbaaste mij enorm.
De meeste huizen zijn niet optimaal voor PV, wat uitzonderingen daar gelaten. Maar gelukkig kan je er altijd wat van maken met 2 dak vlakken. Aangezien de panelen dit jaar relatief zo goedkoop zijn vergeleken met de omvormers maakt het ook niet zo veel uit om wat meer panelen te plaatsen.
Laat ik het zo zeggen, met de prijzen uit 2011 had ik oost-west niet gedaan, niet omdat het niet zou renderen, maar meer vanwege de eenmalig investering.
migjes schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:04:
[...]
ik kan niet zeggen dat west mij veel meer oplevert als oost.
(west heeft wel 50Wp meer. en 1 kerktoren minder.)
het komt aardig gelijk uit.
wel merk ik met oost-west een beter opbrengst opbrengst als alleen oost.
(de omvormer komt beter in zijn rendement met meer Wp.)
Dat gevoel heb ik nu ook, ik kan het alleen nog niet bewijzen. Er zit nu 2800Wp op een 2000Wac omvormer, niet dat het veel uitmaakt in de winter, maar ik gok op de bewolkte dagen, laat dat maar mijn uitgangspunt worden.
Ik heb nog wel een paar mooie diodes van 10A tot 1kV gescoort op eBay voor 2,13 euro met gratis verzending uit Hong Kong

. Deze ga ik op elke string aansluiten. Dan probeert string oost niet het vermogen in string west te stoppen omdat deze een lagere spanning heeft. Wellicht start deze op oost dan weer iets eerder, al zal het minuten werk zijn.
[
Voor 31% gewijzigd door
databeestje op 05-12-2012 14:18
]