Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.867 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@PClop 16mm
Goed punt! Heeft met het mechanische aspect te maken, totaal niet aan gedacht.
rdfeij schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:10:
[...]
voor wat betreft die gelijke verdeling.. natuurlijk haal je dat niet altijd, maar er heeft als het goed is wel iemand ooit doorgerekend hoe de verdeling in je meterkast is gemaakt, en daar mag je niet zomaar van afwijken.
Waarom mag ik daar niet van afwijken? Wie zegt dat? "Als het goed is wel ooit iemand doorgerekend" moet trouwens worden "op gevoel"

Moet ik bij de netbeheerder melden dat ik een inductiekookplaat heb gekocht (2× volle 16A) en op welke fasen ik die mag aansluiten?
Er is ook geen probleem als jij dit in je eentje doet, er is pas een probleem als iedereen in de straat deze verdeling zelf om zeep gaat halen, en er in de straat waar iedereen op dezelfde kabel zit aangesloten iedereen fase 3 zwaarder gaat belasten dan de andere 2 fasen...
Ik heb liever iedereen zelf wat doet (random) dan dat één installateur in een nieuwbouw wijk alle vaatwasser op dezelfde fase aansluit. (Dat laatste gebeurt namelijk in de praktijk)
Niet wetende wat je doet (lees: geen elektrotechniek gestudeerd hebbende) mag je niet zomaar aanpassingen doen aan een groepsverdeling aan je huis.
Is dat zo? Waar staat dat? Is HBO studie voldoende of moeten we een WO studie volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26
rdfeij schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:10:
[...]

Je zekeringen van 16A zullen vanuit de meterkast de stroom binnen miliseconden afschakelen als het een kortlsuitstroom betreft, dus daar mag je zeggen dat 16A maximaal kan gaan. Vanuit de inverter zal ook een stroom gaan lopen, want die blijft zoalang de zekering in de meterkast niet uitschakeld ook stroom leveren, je hebt een 6kW inverter, gedeeld door 3 fasen, is maximaal 2kW per fase = 10A per fase...

als er tussen de zekering en de inverter iets misgaat moet je tot uitschakeling de stromen bij elkaar optellen...

voor wat betreft die gelijke verdeling.. natuurlijk haal je dat niet altijd, maar er heeft als het goed is wel iemand ooit doorgerekend hoe de verdeling in je meterkast is gemaakt, en daar mag je niet zomaar van afwijken. Deze berekening gaat uit van een gelijktijdigheidsfactor dat aangesloten apparatuur aan is... hier wordt dan een zo goed mogelijk verdeling over de 3 fasen over berekend.
Er is ook geen probleem als jij dit in je eentje doet, er is pas een probleem als iedereen in de straat deze verdeling zelf om zeep gaat halen, en er in de straat waar iedereen op dezelfde kabel zit aangesloten iedereen fase 3 zwaarder gaat belasten dan de andere 2 fasen... In het ergste geval (dan wel heel zwart wit) trek je een wijkverdeler onderuit.
Niet wetende wat je doet (lees: geen elektrotechniek gestudeerd hebbende) mag je niet zomaar aanpassingen doen aan een groepsverdeling aan je huis. "Wel" mag je je pv installatie er bijschakelen zolang je niet je aangegeven wasmachine en droger gaat bijschakelen. De PV inverter zal namelijk zijn vermogen netjes verdelen over de 3 fasen waarbij er in je meterkast berekening niets veranderd...
Verdeling maak ik me geen zorgen over.
Onze wijk heeft 2 verdeelstations, elke woning heeft een 3fase aansluiten en een warmtepomp.

Verder heb ik wel elektrotechniek gestudeerd inderdaad, alleen zijn mijn NEN boeken nu meer dan 10 jaar oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 09:57:
volgens mij moet je eerst de minimale spanning halen voor je omvormer iets doet,
hiervoor is daglicht voldoende, de zonintensiteit (instraling) bepaald de A
samen zijn ze de i/v curve
als na een wolk de zon in april flink doorkomt op de panelen is de spanning nauwelijks een variabele,
de A (stroom) daarintegen wel.

in mijn genoemde voorbeeld is vanaf 1 november tot 1 februari door de laagstaande zon, de spanning ook een variabele geworden, de knie van de i/v curve is naar links gegaan.
Ok duidelijk je past gewoon de band breedte aan, hoeveel zakt de spanning in % als je schaduw in de winter ervaart?
Je zou bij aanschaf dus meteen bekijken of de bandbreedte in bereik van de variable ziiten ipv steeds de band breedte handmatig aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:32:
[...]

Er zitten op zolder 2 WCD`s naast elkaar.
Deze hebben beide een eigen 16mm PVC pijp.
Ik wilde dus 1 pijp gebruiken om zeg 3 bruine draden te trekken van 2,5 mm2
en de andere pijp gebruiken om aarde en nul te trekken.oud :)
Dan weet je ook dat bovenstaande ook niet toegestaan is...

Een brandverzekering weet je te vinden als het mis gaat... En ja die kans is klein, maar heetf wel heel grote gevolgen... Gewoon netjes een groep bijleggen voor je PV installatie zoals vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
rdfeij schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:38:
[...]

Een brandverzekering weet je te vinden als het mis gaat... En ja die kans is klein, maar heetf wel heel grote gevolgen... Gewoon netjes een groep bijleggen voor je PV installatie zoals vereist is.
Ja ehh... hoe dan 8)7

Moet ik een 5x2,5mm2 Ymvk kabel over de trap laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Waar loopt de ontluchting van je riool naar boven? Dat is vaak een koof waarin je een nieuwe kabel kan trekken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
thunder7 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:43:
Waar loopt de ontluchting van je riool naar boven? Dat is vaak een koof waarin je een nieuwe kabel kan trekken.
Die zit Precies op de perfecte locatie voor dit doeleinde.

Alleen is de koof waar deze inzit van kalkzandsteenblokken waar netjes overheen gestucadoord is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Tja, je hooft alleen een gaatje bovenin en onderin. Is het onderin (in de kruipruimte) niet gewoon al open? Ik heb in ons vorige huis gewoon bovenin een gat geboord en er kabel in laten zakken tot het beneden te voorschijn kwam. Als het lukt om de kabel in een buis te laten zakken is dat natuurlijk nog netter.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
Ik heb nog 1 mogelijkheid...

Volgens sunny design zou ik de inverter mogen/kunnen voeden met 5 x 1,5mm2

Deze mogen wel met z`n allen door 1 5/8 pijp.

Alleen, tja, kun je geel/groen en blauw draad vinden van 1,5 mm2 en mag dat van NEN1010 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

rdfeij schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:38:
[...]

Ik heb even snel de NEN1010 nageslagen, maar kon dat niet zo snel terug vinden. Wellicht heb je wel gelijk, maar heb je een artikel nummer voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
thunder7 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:47:
Tja, je hooft alleen een gaatje bovenin en onderin. Is het onderin (in de kruipruimte) niet gewoon al open? Ik heb in ons vorige huis gewoon bovenin een gat geboord en er kabel in laten zakken tot het beneden te voorschijn kwam. Als het lukt om de kabel in een buis te laten zakken is dat natuurlijk nog netter.
Helaas, de koof loopt door 2 verdiepingen en staat op de vloeren.
Ze hebben dus voor elke pijp die er doorloopt een precies-passend gat geboord.

Ik kan er dus niet zomaar iets door heen laten zakken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:48:
Ik heb nog 1 mogelijkheid...

Volgens sunny design zou ik de inverter mogen/kunnen voeden met 5 x 1,5mm2

Deze mogen wel met z`n allen door 1 5/8 pijp.

Alleen, tja, kun je geel/groen en blauw draad vinden van 1,5 mm2 en mag dat van NEN1010 ?
Dat is wel slim ;)
Je zou een 5x 1,5 ymvk-G kabel van die lengte kunnen kopen en daar dan de buiten mantel
van strippen, waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, echter moet je dan je 3 fasen hoofd zekering
van 16A vervangen door een van 10Amp............................... enz >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
10a automaat is geen probleem.

Aardlek kan er dan ook tussenuit.
Dan heb ik weer ruimte voor KWh meter in groepenkast beneden.

Moet dan wel hopen dat wasmachine en droger op 1 groep kunnen, maarja wel snelle simpele en goedkope oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 14:23:

Moet dan wel hopen dat wasmachine en droger op 1 groep kunnen, maarja wel snelle simpele en goedkope oplossing..
Wel een 3 fasen+N 10 Amp automaat natuurlijk ( mijn advies + losse 3f +N 30 of 100 mA aardlek er voor )
en dan de WM en DR op een keuze/ omschakelaar op een met 30mA/ 16A beveiligde eindgroep,
beide tegelijk, WM en DR zal dan wel jou keus worden, niet de mijne.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:49:
[...]

Helaas, de koof loopt door 2 verdiepingen en staat op de vloeren.
Ze hebben dus voor elke pijp die er doorloopt een precies-passend gat geboord.

Ik kan er dus niet zomaar iets door heen laten zakken :'(
het is mij laatst nog gelukt met een oud cassete bandje.
(opzolder was er bij mij wel een opening waar ik de vloer van de eerste verdieping kon zien)

beneden een gat geboort naar de onderkant van de koof.
boven het cassette bandje afgerold tot er een hoopje lag in de buurd van het gat.
en dan met een stofzuiger de tape door het boor gat gezogen.
touwtje er aan geknoopt en dat er door getrokken en toen de ymvk kabel.

ben wel effe bezig geweest maar uiteindelijk is het wel gelukt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 14:55:
[...]

(opzolder was er bij mij wel een opening waar ik de vloer van de eerste verdieping kon zien)

beneden een gat geboort naar de onderkant van de koof.
boven het cassette bandje afgerold tot er een hoopje lag in de buurd van het gat.
en dan met een stofzuiger de tape door het boor gat gezogen.
touwtje er aan geknoopt en dat er door getrokken en toen de ymvk kabel.

Die moet ik onthouden, bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:03:
[...]

Die moet ik onthouden, bedankt ;)
o ik had eigenlijk wel verwacht dat jij als oude rot in het vak die truk wel kenden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

migjes schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 14:55:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Nu online
Ben bezig met het uitzoeken hoeverre ik PV op mijn dak kan krijgen. Nu is mijn schaduwvrije/naar zuid gerichte dakpannen dak 475x~260cm groot. Na het bekijken van paneel groottes kom ik op 1580x808 als mooie maat (3x3 landscape). Dan kom je op bruto 474x242,4cm aan benodigde ruimte.
Probleem is dan echter de bevestiging. Standaard zie je dat de panelen worden geklemd. Echter hiervoor is er in de breedte dus maar 10mm beschikbaar. :(
Dat betekent dus dat de bevestigingsbalken met het dak schuin omhoog moeten lopen, zodat de klemmen op het lange vlak kunnen komen. Clicklfit wil dan niet meer, maar concurrenten genoeg waar dat wel bij wil.
Nu is mijn vraag. In hoeverre kunnen die panelen echt tegen elkaar aan komen? Dit i.v.m. uitzetting van de frames? Of moet er tussen de panelen altijd wat vrije ruimte zitten?

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 14:04:
[...]
Dat is wel slim ;)
Je zou een 5x 1,5 ymvk-G kabel van die lengte kunnen kopen en daar dan de buiten mantel
van strippen, waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, echter moet je dan je 3 fasen hoofd zekering
van 16A vervangen door een van 10Amp............................... enz >:)
De maximaal toegestane stroom volgens de NEN1010 met 3 belaste aders van 1,5mm2 koper is met PVC isolatie in een niet geisoleerde muur 15,5 Ampere per fase. 16 Ampere is inderdaad net teveel :)

[Edit]
@Dimensioneren omvormer
Had vandaag wel 15kWp op een 500 Watt omvormer kunnen hebben zonder de omvormer tegen zijn plafond aan zou komen :(. Wp/WAC factor van 30 toepassen? O-)

[ Voor 255% gewijzigd door Dre op 10-11-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
FireWood schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 16:12:
Nu is mijn vraag. In hoeverre kunnen die panelen echt tegen elkaar aan komen? Dit i.v.m. uitzetting van de frames? Of moet er tussen de panelen altijd wat vrije ruimte zitten?
Ik heb mijn 60 panelen strak tegen elkaar verticaal 2 centimeter ruimte in horizontaal vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

MieJuul schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:38:
[...]

zelf claimen ze iets anders
"Our annual capacity for solar module is up to 200MW now."

Maar goed, het is niet zo'n bekende speler begrijp ik.
"Productie capaciteit" is heeeeeeeeel wat anders dan fysieke productie. ENF heeft productie staan.

Heb net een issue binnen van vaktijdschrift Sonne Wind & Wärme, met een hele leuke kaart met de mondiale productie lokaties van zonnecellen en modules, met die "capaciteiten" (= niet productie). In China tel je niet mee als je productie "capaciteit" lager is dan 200 MWp. Vele bedrijven daar zitten er vet boven. Maar uiteindelijk gaat het er om wat er van die lopende banden fysiek aan paneeltjes komt rollen. Zou bij veel bedrijven wel eens vies kunnen gaan tegenvallen in 2013...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Alweer een tijdje geleden dat er op dit topic blote meterkasten voorbijkwamen; sta me toe wat MK pr0n (c.q. anatomie) te plempen. Betreft een huisinstallatie. Hoofdzekering is 3x25A.

Voor ombouw is MK voorzien van twee aardlekschakelaars; de 30mA voor vier groepen woonhuis, de 100mA voor masmachine, close-in boiler, oven. Installatie kent twee loze 5/8" buizen, een gaat naar CV hok onder schuine dak, daar wordt PV op aangesloten, een naar bijkeuken.
Afbeeldingslocatie: http://www.mta.nl/media/jpg/mk-voor-bloot.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.mta.nl/media/jpg/mk-voor.jpg

Na ombouw is allereerst een hoofdschakelaar geplaatst. De algemene groepen en close-in zijn voorzien van individuele B16/30mA automaten. De wasmachine, oven en reserve achter een 3 fasen 30mA aardlek. Uiterst links een extra groep met S0 kWh meter voor de toekomstige PV installatie.
Afbeeldingslocatie: http://www.mta.nl/media/jpg/mk-na-bloot.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.mta.nl/media/jpg/mk-na.jpg

Met een groepenverklaring erbij zijn we weer helaam het heertje. Besteld zijn twaalf stuks Canadian Solar CS6P all black 245 Wp met een Kostal Piko 3.0. Zodra dit erop ligt volgen ook daarvan een paar geile plaatjes.
Disclaimer: Blijf van je MK af als je er geen verstand van hebt, dit is geen uitnodiging je MK lost te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:02
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 14:23:

Hoeveel ohm is je aardelektrode?
Waarom denk je dat de aardlek er tussen uit mag?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
snameroc schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:44:
[...]

Hoeveel ohm is je aardelektrode?
Waarom denk je dat de aardlek er tussen uit mag?
Neem aan dat aardelektrode < 0,5 ohm is.
Heb daar niet de juiste apparatuur voor om dit te meten...

Maar zover ik weet is een aardlek niet nodig voor groepen zonder wcd's.
Verder heeft de inverter zijn eigen Aardlekbeveiliging.

Zover ik weet, moeten sommige inverters zelfs zonder Aardlek worden aangesloten...

zijn al mijn aannames onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Iemand al wat gezien of gehoord van z'n ABB kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:04
mta schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:17:
Disclaimer: Blijf van je MK af als je er geen verstand van hebt, dit is geen uitnodiging je MK lost te trekken.
Bij mij is vanmorgen een 30 mA aardlekschakelaar geplaatst voor vaatwasser, droger en wasmachine. Ook de PV zit nu achter die aardlek. Deze groepen hadden tot nu toe geen aardlek.
Ook is er een hoofdschakelaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
Dit is mijn meterkast op het moment:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/35bwd4o.jpg

De 2 groepen die uit staan waren voor de kookgroep.
Deze heb ik vervangen voor 3fase dus deze kunnen weg.
Als ik de wasmachine en droger combineer, komen er dus in totaal weer 3 module-breedtes vrij.

Gezien alle adviezen denk ik dat ik het dan maar zo ga opstellen dat ik een aparte 3fase aardlek met een 3P+N 10A automaat installeer voor de inverter.

De KWh meter moet ik dan skippen :'(
Dan maar alleen via Sunnyportal bijhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:08:
[...]

Neem aan dat aardelektrode < 0,5 ohm is.
Heb daar niet de juiste apparatuur voor om dit te meten...

Maar zover ik weet is een aardlek niet nodig voor groepen zonder wcd's.
Verder heeft de inverter zijn eigen Aardlekbeveiliging.

Zover ik weet, moeten sommige inverters zelfs zonder Aardlek worden aangesloten...

zijn al mijn aannames onjuist?
Als je aardelektode werkelijk <0,5 ohm is en je geen wcd dus de omvormer is vast aangesloten dan mag het inderdaad.
Echter voor <0,5 ohm heb je normaal gesproken 3 elektrodes met een lengte van 24 meter nodig op de meeste plaatsen in nederland dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Even laten controleren dus.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:14:
[...]

o ik had eigenlijk wel verwacht dat jij als oude rot in het vak die truk wel kenden. ;)
Toen gebruikten wij die dingen nog waar ze voor gemaakt waren "music was my first love" enz
In die zelfde jaren wel eens naar de Firato geweest en daar de eerste CD PHILIPS player mogen
bewonderen................ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
snameroc schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:50:
[...]
Als je aardelektode werkelijk <0,5 ohm is en je geen wcd dus de omvormer is vast aangesloten dan mag het inderdaad.
Hoe laag moet de aardweerstand eigenlijk zijn dan om de aardlek te mogen skippen? precies 0,5 Ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:54:
[...]

Hoe laag moet de aardweerstand eigenlijk zijn dan om de aardlek te mogen skippen? precies 0,5 Ohm?
Dat is tegenwoordig een behoorlijk ingewikkelde materie en afhankelijk van de lengte en dikte van de bekabeling in huis en in de grond naar de trafo. Het is de bedoeling dat bij aardsluiting de zekering of de automaat snel genoeg uitschakeld om letsel bij de gebruiker te voor komen. Hoe langer de kabel hoe kleiner de kortsluitstroom immers de impedantie (weerstand) van het net is groter waardoor het langer duurt voor de automaat uitschaklelt. Tot hij uitschakeld staat immers bij alle toestellen welke met aarde verbonden zijn de halve netspanning. Ons hart mag maar een heel korte tijd die spanning hebben zonder blijvend letsel. Daarom mag je zonder aardlek ook nooit zomaar van een B automaat een C automaat maken die heeft immers een viel hogere uitschakel stroom en daar is geen rekening mee gehouden met het slaan van de aardelektrode.

Een oude en best wel bruikbare vuistregel om de maximale waarde van de aardelektrode te berekenen is: 25 gedeeld door de waarde van de grootste zekering neestal 16A
Dus 25/16 is ongeveer 1,5 ohm

Succes ermee

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
OK, just to be safe zet ik er een aardlek voor.
Deze heb ik toch al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Ik heb er geen verstand van maar zag dat mijn PV achter een C16 automaat zit. Iemand enig idee waarom dat gedaan zou kunnen zijn. Hij zat tot vandaag ook niet achter een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

deejeebv schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 19:38:
Ik heb er geen verstand van maar zag dat mijn PV achter een C16 automaat zit. Iemand enig idee waarom dat gedaan zou kunnen zijn. Hij zat tot vandaag ook niet achter een aardlekschakelaar.
1) omdat er geen B voorhanden was.
2) Omdat de omvormer soms pieken trekt boven de 16A

Volgens de regelgeving is het minder veilig, deze schakelt namelijk later uit als de standaard 0,4 sec, dus minder veilig voor jou mocht er iets gebeuren, voor de omvormer maakt het niets uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Rol-Co schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:51:
[...]

Volgens de regelgeving is het minder veilig, deze schakelt namelijk later uit als de standaard 0,4 sec, dus minder veilig voor jou mocht er iets gebeuren, voor de omvormer maakt het niets uit.
Dan ben ik in elk geval blij dat hij nu achter de aardlekschakelaar zit. De omvormer is een SMA3300, lijkt daar hij wel onder die 16 A blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:02

MieJuul

3970Wp

tito1984 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:15:
ik heb nog niets ontvangen in ieder geval

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:51:
[...]

BCD-karakteristiek. In grafiek is te zien dat C net zo snel uitschakelt als B. Alleen de magnetische drempel is hoger. De laagste Ik die ik hier thuis heb gemeten is meer dan 400A en daarmee een stuk meer dan de 10×16A. De 0,4/ 0,2seconden (afhankelijk van stelsel) is de maximale uitschakeltijd en niet een "standaard" tijd. C karakteristiek is volgens mij goedkoper.

Kortom: C is hartstikke veilig volgens de NEN1010/NEN3140 indien Ik hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

C word normaal niet in wooninstallaties gebruikt.

hier nog wat info over de verschillen, (heeft ook nog met kabel lengte te maken)

http://nen1010.cobouw.nl/...tschakeling-van-automaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 16:36
PV tweakerts en ander gespuis :+

Ik probeer mijn pa zover te krijgen om zijn dak te gaan gebruiken voor zonnepanelen. Het verbruik van hen (2 persoons huishouden) is ongeveer 3400kw p/jr en er kan ongeveer zo'n 4000kw aan panelen op het dak als ik de offertes moet geloven.

Nu is mijn pa nog steeds heel stellig dat het niet uit kan (nu niet en nooit niet) om te investeren in zonnepanelen. Hij denkt dat de terugverdientijd boven de 25jaar ligt hiervoor.

Is er ergens een duidelijk berekening of uitleg te geven indien het wél uit kan en de terugverdientijd toch wel (veel) eerder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dre schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:47:
[...]

BCD-karakteristiek. In grafiek is te zien dat C net zo snel uitschakelt als B. Alleen de magnetische drempel is hoger. De laagste Ik die ik hier thuis heb gemeten is meer dan 400A en daarmee een stuk meer dan de 10×16A. De 0,4/ 0,2seconden (afhankelijk van stelsel) is de maximale uitschakeltijd en niet een "standaard" tijd. C karakteristiek is volgens mij goedkoper.

Kortom: C is hartstikke veilig volgens de NEN1010/NEN3140 indien Ik hoog genoeg is.
Daar heb je gelijk in als de kortsluitstroom hoog genoeg is.
Maar dat is hij vaak niet en daarom moet je meten en onderzoek doen en kun je nooit zo maar zeggen verwissel de b16 voor een c16 zonder de installatie te kennen.
En dan praten we nog maar niet over lange kabels naar tuinhuisjes waar men pv oplegt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
rookie no. 1 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 23:56:

Ik probeer mijn pa zover te krijgen om zijn dak te gaan gebruiken voor zonnepanelen. Het verbruik van hen (2 persoons huishouden) is ongeveer 3400kw p/jr en er kan ongeveer zo'n 4000kw aan panelen op het dak als ik de offertes moet geloven.

Nu is mijn pa nog steeds heel stellig dat het niet uit kan (nu niet en nooit niet) om te investeren in zonnepanelen. Hij denkt dat de terugverdientijd boven de 25jaar ligt hiervoor.

Is er ergens een duidelijk berekening of uitleg te geven indien het wél uit kan en de terugverdientijd toch wel (veel) eerder is?
Damn, beste installatie dan van 4MW!! :9
Of bedoelde je 4000Wp? ;)

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Uitrekenen kan je zelf, ff een excel sheetje downloaden van het net. Er staan er genoeg op.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afhankelijk wat je voor die 4000 Wp betaald en afhankelijk van de ligging enz enz natuurlijk maar simpel sommetje.
4,000×0.85×0.23= 782 pj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 20:47

Deze heb ik gebruikt.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46

databeestje

Von PrutsHausen

Eindelijk een beetje zon terwijl ik thuis ben, een post gevat naast de omvormer met de metertjes.

De meter komt nu eindelijk uit de hoek (2A) en komt aardig overeen met wat de omvormer aangeeft. Deze begon vanochtend wel op 275 volt en liep langzaam op naar 400 Volt, maar nog steeds circa 2A.

Wat ook wel mooi is om te zien, je kan duidelijk de MPP scan waarnemen met de analoge meter welke elke 6 minuten wordt gedaan. Gedurende 1 seconde zie je de ampere meter een flinke zwaai maken en daarna weer terug naar de oude stand (als er geen nieuw MPP gevonden is). Iets wat je met een digitale meter waarschijnlijk niet waar zou kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Er zit een foutje in cel B4, hier staat =IF(B2*15%>650; 650; B3*15%), moet zijn =IF(B2*15%>650; 650; B2*15%). Maakt alleen uit als subsidiebedrag < 650€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:39:
Eindelijk een beetje zon terwijl ik thuis ben, een post gevat naast de omvormer met de metertjes.

De meter komt nu eindelijk uit de hoek (2A) en komt aardig overeen met wat de omvormer aangeeft. Deze begon vanochtend wel op 275 volt en liep langzaam op naar 400 Volt, maar nog steeds circa 2A.

Wat ook wel mooi is om te zien, je kan duidelijk de MPP scan waarnemen met de analoge meter welke elke 6 minuten wordt gedaan. Gedurende 1 seconde zie je de ampere meter een flinke zwaai maken en daarna weer terug naar de oude stand (als er geen nieuw MPP gevonden is). Iets wat je met een digitale meter waarschijnlijk niet waar zou kunnen nemen.
Ik zat me wel af te vragen of zo'n meter geen verlies geeft, de kabels zijn 6 kwadraad voor DC maar is die meter dat ook aangezien die er in serie tussen zit?
Amperage kan ik ook op de inverter en software zien eventueel, ik wil nog wel eens een voltmeter er aan zetten om te zien hoe veel dat is voor de inverter aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 10:56:
[...]

Ik zat me wel af te vragen of zo'n meter geen verlies geeft, de kabels zijn 6 kwadraad voor DC maar is die meter dat ook aangezien die er in serie tussen zit?
Amperage kan ik ook op de inverter en software zien eventueel, ik wil nog wel eens een voltmeter er aan zetten om te zien hoe veel dat is voor de inverter aan gaat.
Dat valt heel erg mee want de stroom gaat voornamelijk door de shuntweerstand en dat is een hele kleine weerstand.

Zie:

Wikipedia: Shuntweerstand

Het verleis is dus zeer laag.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad, valt mee.
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tito1984 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 18:15:
nog niks van de actie gehoord.

maar ik heb er wel 1 liggen.
op een andere manier verkregen.

hij valt me een beetje tegen en is lastig te bedienen.
ik zoek nog een fatsoenlijke handleiding.

hij hangt bij mijn ouders in de meterkast.
heb nog niet veel tijd gehad om echt goed naar te kijken.
dus wie weet valt het mee, maar eerste indruk is niet fantasties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V vs A
net even gekeken sting 1 van 9 panelen ligt inmiddels in de zon
V = 271 A= 2,70

string 2 van 9 panelen liggen 6 panelen in de zon en 3 nog in schaduw
V= 278 A =0.39

totaal 817 watt
verbaast me toch dat een rijtje schaduw nog zoveel uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:02

MieJuul

3970Wp

wat die analoge paneelmeters betreft, ik neem aan dat je ac en dc meters hebt. of maakt dat niet uit? ik zoek ook nog een amperemeter en voltmeter, gewoon omdat t wel wat heeft, die meters.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

conrad heeft die ouderwetse meters nog van 72mmbij72mm of 96mm*96mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

situatie nu 2 van die rijen in de zon
3e rij voor helft de helft in de zon, panelen liggen landscape
V= 227 ( gedaalt ) A=1,13 was net 0m39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MieJuul schreef op zondag 11 november 2012 @ 11:39:
wat die analoge paneelmeters betreft, ik neem aan dat je ac en dc meters hebt. of maakt dat niet uit? ik zoek ook nog een amperemeter en voltmeter, gewoon omdat t wel wat heeft, die meters.
Je moet de DC == gelijk spanning/stroom meters hebben. Ik heb deze voor 10$ gekocht via eBay uit hongkong met gratisch verzending.

Het eBay linkje staat in een van mijn vorige posts. Zoek anders op "dc current meter analog" en kies er een uit. Ik heb een 72x72mm exemplaar gekozen, deze kan je door middel van gele kabelschoentjes (Brezan 2,45 euro) met ring op de Solar kabel knijpen en aansluiten op de ampere meter.

Het kastje is een standaard ABS inbouwkastje van circa 150x200x70mm en zou iets van 20 euro moeten kosten.

De Volt meter (0-500Volt DC) zit nog op een zeilboot en heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 11:39:
V vs A
net even gekeken sting 1 van 9 panelen ligt inmiddels in de zon
V = 271 A= 2,70

string 2 van 9 panelen liggen 6 panelen in de zon en 3 nog in schaduw
V= 278 A =0.39

totaal 817 watt
verbaast me toch dat een rijtje schaduw nog zoveel uitmaakt
Schaduw doet heel veel, de panelen in de schaduw trekken de rest naar beneden, dat worden een soort verbruikers, des te meer zon op de schaduwvrije panelen des te lager de output, op bewolkte dagen met difuus licht zal je zien dat het verschil mee valt of bijna niet te zien is.
Ik heb dat ook gehad op de carport in landscape, het scheelt heel veel, nu je het weet zou ik het zeker anders doen.
Leermomentje geweest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moest hier wel wel zo, op woonhuis zou ik max 8*240 kwijtkunnen ivm schaduw dakburen
ik hoop wel later deze 8 panelen er nog bij te kunnen plaatsen dit omdat de opbrengst in principe gelijk is aan mijn verbruik

al met al toch wel apart om te zien wat 1 rijtje panelen voor invloed heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:07:
moest hier wel wel zo, op woonhuis zou ik max 8*240 kwijtkunnen ivm schaduw dakburen
ik hoop wel later deze 8 panelen er nog bij te kunnen plaatsen dit omdat de opbrengst in principe gelijk is aan mijn verbruik

al met al toch wel apart om te zien wat 1 rijtje panelen voor invloed heeft
Ik neem aan dat je dit alleen in dit getijde van het jaar hebt en niet in de zomer, anders toch een ander soort oplossing.
schaduw is zo zonde, omdat het omdraaid lijkt het, meer zon is minder opbrengst op die string dus dan heb je stralend weer en zie je de waarden zakken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

snameroc schreef op zondag 11 november 2012 @ 00:11:
[...]

Daar heb je gelijk in als de kortsluitstroom hoog genoeg is.
Maar dat is hij vaak niet en daarom moet je meten en onderzoek doen en kun je nooit zo maar zeggen verwissel de b16 voor een c16 zonder de installatie te kennen.
En dan praten we nog maar niet over lange kabels naar tuinhuisjes waar men pv oplegt.
De Ik heb in twee woonhuizen in de bebouwde kom gemeten en kom aan minimaal 418A op de WCDen. Voor een C karakteristiek is (10× 16=) 160 Ampère voldoende om de maximaal/magnetische beveiliging aan te laten spreken. 160 Ampère komt overeen met een netimpedantie van 1,43 Ohm. Als je een dergelijke netimpedantie hebt betekend dit dat bij een 16 Ampère belasting de netspanning met 23 Volt zal zakken (of bij PV 23 Volt stijgen). Lijkt mij rijkelijk veel, dus dat jij zegt dat Ik "vaak" onder de 160 Ampère komt vraag ik mij af? (Bron/ervaring?)

Je zou met een huis tuin en keuken test de impedantie/ kortsluitstroom kunnen bepalen door met een waterkoker je WCD te belasten en kijken hoeveel de spanning daalt door hoeveel stroom. Wel de test even meerdere keren herhalen om een betrouwbaarder resultaat te krijgen (Netspanning varieert continu). Of je koopt gewoon een installatietester :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dre schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:27:
[...]

De Ik heb in twee woonhuizen in de bebouwd kom gemeten en kom aan minimaal 418A op de WCDen. Voor een C karakteristiek is (10× 16=) 160 Ampère voldoende om de maximaal/magnetische beveiliging aan te laten spreken. 160 Ampère komt overeen met een netimpedantie van 1,43 Ohm. Als je een dergelijke netimpedantie hebt betekend dit dat bij een 16 Ampère belasting de netspanning met 23 Volt zal zakken (of bij PV 23 Volt stijgen). Lijkt mij rijkelijk veel, dus dat jij zegt dat Ik "vaak" onder de 160 Ampère komt vraag ik mij af? (Bron/ervaring?)

Je zou met een huis tuin en keuken test de impedantie/ kortsluitstroom kunnen bepalen door met een waterkoker je WCD te belasten en kijken hoeveel de spanning daalt door hoeveel stroom. Wel de test even meerdere keren herhalen om een betrouwbaarder resultaat te krijgen (Netspanning varieert continu). Of je koopt gewoon een installatietester :+
Laat ik nu een installatie tester hebben.
Ik doe voor mijn werk keuringen aan electrische installaties maar voornamelijk industrie.
Die met de waterkoker is een goede mogelijkheid alleen moet je dan niet blind vertrouwen op het opgegeven vermogen je zult dus de stroom moeten meten die varieert immers mee met het spanningsverlies.
Bij de metingen die ik gemeten heb kom ik toch regelmatig waardes rond de 200A en dat is dan in een huis of garage naderhand bij gebouwde achter in de tuin geplaatste tuinhuizen zijn daar niet bij. Als je 50 meter ymvk 3x2,5 neemt heeft ook al een impedantie van 0,7Ohm daar zit de kabel van de voordeur tot de trafo en niet te vergeten de trafo zelf niet bij. Jouw verhaal bevestigd wel heel mooi waarom je de aardlek niet zo maar weg mag laten want de waarde van de aardelektrode tel je op bij de net impedantie wat weer een langere uitschakeltijd tot gevolg heeft of zelfs helemaal niet uitschakelen bij een fase aardsluiting.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Laatst online: 18:08
Ik ben een Newbie op dit gebied, maar ben me dus aan het orrienteren. Er worden heel veel "pakketten" aangeboden dit zeer verschillend zijn qua merken, opbrengst, omvang enz. Ook de diversiteit aan omvormers zorgt voor de spreekwoordelijke bomen en bos niet meer zien.

Ik zal even kort mijn situatie uitleggen: Ik heb een schuurdak met afmeting van 5 x 2.1m, dit dak staat volledig op het zuiden en heeft helling van +- 30 grd. Overige dakdelen (huis) staan op oost en west en dus minder geschikt. Door deze maten kan ik maar een beperkt aantal panelen plaatsen en wil dus een zo hoog mogelijk opbrengst/rendament.
Nu zijn er allerlij panelen met verschillende waarden (100, 195, 200, 250 zelfs 300Wp) en ook met uiteenlopende afmetingen. Is er ergens een site waar alle afmetingen/Wp van verschillende merken panelen staan vermeld?
Wat zijn de "betere" en "slechtere" panelen ? Ik lees berichten over dumpen van chinese panelen op europeesche markt :| .
M.a.w. alle nuttige informatie is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

lammerts schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:27:
Overige dakdelen (huis) staan op oost en west en dus minder geschikt.
Nou, dat zou ik niet te hard roepen, met oost west kan prima en je kan 2x zoveel panelen kwijt als het zelfde dak alleen op zuid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

lammerts schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:27:
Ik ben een Newbie op dit gebied, maar ben me dus aan het orrienteren. Er worden heel veel "pakketten" aangeboden dit zeer verschillend zijn qua merken, opbrengst, omvang enz. Ook de diversiteit aan omvormers zorgt voor de spreekwoordelijke bomen en bos niet meer zien.

Ik zal even kort mijn situatie uitleggen: Ik heb een schuurdak met afmeting van 5 x 2.1m, dit dak staat volledig op het zuiden en heeft helling van +- 30 grd. Overige dakdelen (huis) staan op oost en west en dus minder geschikt. Door deze maten kan ik maar een beperkt aantal panelen plaatsen en wil dus een zo hoog mogelijk opbrengst/rendament.
Nu zijn er allerlij panelen met verschillende waarden (100, 195, 200, 250 zelfs 300Wp) en ook met uiteenlopende afmetingen. Is er ergens een site waar alle afmetingen/Wp van verschillende merken panelen staan vermeld?
Wat zijn de "betere" en "slechtere" panelen ? Ik lees berichten over dumpen van chinese panelen op europeesche markt :| .
M.a.w. alle nuttige informatie is welkom :)
Zomaar een overzicht van alles is er niet. Er zijn wel sites waar je een hoop info kan achterhalen (bv dit forum).

Mijn advies is om je te laten voorlichten door een bedrijf die al langer in de zonnepanelen zit of de tijd nemen om je in te lezen in de zonnepanelen materie.

Ik zelf heb het laatste gedaan en heb pas besteld nadat ik na 3 maanden precies wist wat ik nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@lammerts
een schuurtje is leuk voor een setje.
maar is ook lager als een huis.
dus grote kans op meer schaduw.
oost-west geeft ook een leuk alternatief.
welke beter is is moeilijk te zeggen. (gewoon bijde vol leggen en meten zou ik zeggen >:) )

welke panelen nu goed zijn kan niemand je echt vertellen.
mischien over 10 jaar dat iemand het weet en wie weet bestaad de fabriek dan niet meer of maken ze ander soort panelen.

kijk niet te veel naar het aantal Wp.
een leuke V op de omvormer is belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@lammerts,

Zoals migjes zegt oost/west is geen probleem, kijk maar naar zijn installatie.
Verder is oost/zuid/west nog beter, kijk maar naar de opbrengst van eric-pvt
Een van de voordelen van een oost/zuid/west installatie is dat het niet uit maakt als het alleen maar op een bepaald dagdeel mooi zonnig is.
Want je hebt altijd een aantal panelen in de richtng van de zon liggen op zo'n moment.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay ik heb de Delta te koop gezet, ik ga toch kijken of ik die 15 panelen kan regelen. Die AEG PV4600 trekt me op zich wel, de groepen heb ik liggen en het geeft ruimte voor uitbreiding in de toekomst (mocht ik op oost ook verder willen bouwen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 14:13:
Okay ik heb de Delta te koop gezet, ik ga toch kijken of ik die 15 panelen kan regelen. Die AEG PV4600 trekt me op zich wel, de groepen heb ik liggen en het geeft ruimte voor uitbreiding in de toekomst (mocht ik op oost ook verder willen bouwen) :)
Ik heb 2 AEG PV2800 omvormers en "they haven't skipped a beat" erg tevreden over.
Tip voor een leuke logger: http://fp4all.com/index.p...ath=70_71&products_id=263

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 16:36
Oké, bedankt. Toch maar eens even een adviseur erbij halen, 'iets' te weinig verstand van deze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56

Reken het eens voor met rendement als uitgangspunt in plaats van terugverdientijd.

Stel je koopt voor 8000 euro een 4000Wp installatie (en dat is erg duur). Op een spaarrekening levert dat tegenwoordig op:
1,9% van 8000 euro is 152 euro per jaar. (1,9% bij internetsparen Rabo en ING)

4000Wp levert per jaar 3400kWh op (afhankelijk van ligging en hoek).
3400 x 0,20 = 680 euro.

Dus:
8000 euro op een spaarrekening = 1,9% = 152 euro per jaar
8000 euro op je dak = 8,5% = 680 euro per jaar

Het kan dus uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mr-Leo schreef op zondag 11 november 2012 @ 16:48:
[...]

Reken het eens voor met rendement als uitgangspunt in plaats van terugverdientijd.

Stel je koopt voor 8000 euro een 4000Wp installatie (en dat is erg duur). Op een spaarrekening levert dat tegenwoordig op:
1,9% van 8000 euro is 152 euro per jaar. (1,9% bij internetsparen Rabo en ING)

4000Wp levert per jaar 3400kWh op (afhankelijk van ligging en hoek).
3400 x 0,20 = 680 euro.

Dus:
8000 euro op een spaarrekening = 1,9% = 152 euro per jaar
8000 euro op je dak = 8,5% = 680 euro per jaar

Het kan dus uit :9
Dit rekenvoorbeeld is niet juist.
De afschrijving van de panelen is hierin niet meegenomen en spaargeld voor 20 jaar vast is vele malen hoger en genereerd rente op rente.
Ook wel het wonder van Einstein genoemd. 8)
Resumé mee, zonnepanelen zijn een matige investering maar wel leuk om eens te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Het (eventueel) hoger worden van de stroomprijs is ook niet meegenomen, en ook al zet je je spaargeld voor 20 jaar vast dan krijg je maximaal nog maar 4-5% rente. Dus de helft! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
JoopC schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:12:
[...]

De afschrijving van de panelen is hierin niet meegenomen en spaargeld voor 20 jaar vast is vele malen hoger en genereerd rente op rente.
Ook wel het wonder van Einstein genoemd. 8)
Resumé mee, zonnepanelen zijn een matige investering maar wel leuk om eens te doen.
En jij vergeet de inflatie korrektie toe te passen op het spaargeld over 20 jaar
(dan kost een brood 100 euries, weg rente winst ) >:)
welke je niet hoef toe te passen op de aanschaf van zonnepanelen want die keren elke maand
de winst uit in de vorm van een lagere energierekening, hoef je geen 20 jaar op te wachten :Y

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 11-11-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Precies, de inflatie is dit jaar 2,9%. Dus de effectieve rente -1% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Dus kan je het geld dat je uitspaard het beste weer investeren in andere enegie besparende maatreglen.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mr-Leo schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:34:
Precies, de inflatie is dit jaar 2,9%. Dus de effectieve rente -1% :)
Inflatie, 2,9% ....Is dat alweer zoveel? ....maar we helpen de Grieken toch en hoeven niet meer te wisselen aan de grens, daar is ook wel wat voor te zeggen. .....toch ....8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 13:02
Even een vraagje over pvoutput.

Weet iemand hoe je een systeen kan verwijderen ik heb er 2 op mijn account maar ik wil er een verwijderen maar ik krijg het niet voor elkaar?

Ik mijn systeem graag vergelijken met mensen uit de buurt maar ik kan ze niet vinden in het systeem?
Is er ergen een handleiding voor pvoutput?

Alvast bedankt.

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jonkma schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:41:
Even een vraagje over pvoutput.

Weet iemand hoe je een systeen kan verwijderen ik heb er 2 op mijn account maar ik wil er een verwijderen maar ik krijg het niet voor elkaar?

Ik mijn systeem graag vergelijken met mensen uit de buurt maar ik kan ze niet vinden in het systeem?
Is er ergen een handleiding voor pvoutput?

Alvast bedankt.
Verwijderen is me ook nog niet gelukt, je kan hem wel de-activeren

http://pvoutput.org/about.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
JoopC schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:38:
[...]

Inflatie, 2,9% ....Is dat alweer zoveel? ....maar we helpen de Grieken toch en hoeven niet meer te wisselen aan de grens, daar is ook wel wat voor te zeggen. .....toch ....8)
offtopic/
We helpen niet de echte Grieken,want die lijden honger, het geld wordt gestort van cb/nl naar cb/gr
en dat zien de gewone Grieken terug als aftebetalen STAATSSCHULD...........
leuker kunnen we het niet maken 8)7
offtopic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 13:02
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:46:
[...]

Verwijderen is me ook nog niet gelukt, je kan hem wel de-activeren

http://pvoutput.org/about.html
Bedankt ik ga daar eens kijken of ik wijzer kan worden.

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jonkma schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:55:
[...]

Bedankt ik ga daar eens kijken of ik wijzer kan worden.
Ik kan me niet heugen of je het systeem kan verwijderen, maar ik geloof wel dat je alle historische data kan verwijderen.

Ik heb zelf in ieder geval al een keer de data voor een dag verwijderd toen ik bezig was om sma-bluetooth aan te zwengelen op mijn linux doosje. Vingers gekruist, deze doet het al maanden naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Van het weekend maar weer eens wat voorbereidingen voor de PV getroffen.
  • Rookgasdoorvoer op m'n westdak geplaatst zodat die op het oostdak bij de aanleg van de nieuwe CV-ketel wegkan inclusief bijbehorende schaduw.
  • Bovenste rij click-fit haken geplaatst waarvoor de nokvorst los moest. Wel ten koste van twee dakpannen. De eerste doordat de clickfit haak teveel spanning op de pan zette. De tweede bij het lostikken van haak bij de vervangende pan.
    Ik hoop dat de clickfit rails een beetje vergevingsgezind zijn, want als de haken toch nog wat aangetikt moeten worden dan kan dat een pan kosten wat niet leuk is als net je nokvorst hebt afgesmeerd :+
Tip van de dag: denk niet te lichtzinnig over het plaatsen van een doorvoer op een dakvlak met 50graden helling en ook niet over het loshalen en weer vastzetten van je nokvorst. Het is gewoon een bak met werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de blokhut waar nu de panelen op liggen liggen in de zomerse maanden april .. september vanaf zonopkomst tot zonsondergang in de zon.
de periode oktober .. mrt ligt net de flat naast ons ervoor dus alleen smiddags ff pieken

mbt het woonhuis, de buren hebben ook een opbouw
schuine zijde dak is 4 meter van nok tot goot
effectief kan ik maar 2 meter gebruiken ivm schaduw werking van opbouw muren
vandaar dat ik voor nu heb gekozen om de blokhut vol te leggen
effectief meer oppervlakte langdurig in de zon in de zomer

als later het dak van het woonhuis er bij komt ( 8 * 240 ) dan heb ik ook daar in dezelfde periode juist de meeste profijt van , nu wederom vanwege die flat slechts half profijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoopC schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:12:
[...]

De afschrijving van de panelen is hierin niet meegenomen
dat is oude opblaas economie
op panelen schrijf je natuurlijk niet af, op de tvt hebben ze immers niets gekost, na de tvt kun je gewoon alweer panelen kopen, want sparen is echt kansloos.
natuurlijk ga ik na je advies niet weer sparen, dat is zal 6 jaar zo,
het bljft mooi liggen waar het nu ligt.
nieuwe economie
jammer genoeg ben ik uit geinvesteerd en spaar ik helaas weer,
het rendement hiervan is om te janken, nog ideeen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:31
@rukapul Heb je nu de haken over de eerste of tweede rij dakpannen?. Ik wil ze hier eigenlijk over de tweede rij dakpannen. Moet dan de nokvorst los omdat je de eerste rij dakpannen niet omhoog kan schuiven of kun je de eerste dakpan verwijderen en terugplaatsen zonder de nokvorst los te halen.

Alternatief is haken over de 3e rij dakpannen maar dat betekent nog meer schaduw in mijn situatie (tussenwoning met dwarskap)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Leuk een terugverdientijd discussie! Is tochj al weer snel een paar dagen geleden voor het laatst.

Naar mijn mening moet je het sommetje simpel houden. Het is geen exacte wetenschap, je kan er zo een jaar naast zitten (omdat je allerlei factoren niet in de hand hebt).

Dus een kWh levert je 21 cent op. Een Wp geinstalleerd incl omvormer kost 2 euro. (Bij zelf doen hoor je hier soms aanzienlijk lagere prijzen). Een Wp levert ongeveer 0,9 kWh per jaar op.
Dus na 2 / (0,9 * 0,21) = 10,6 jaar heb je de kosten eruit, en een systeem dat nog steeds gratis stroom levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
RaymondD schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:36:
@rukapul Heb je nu de haken over de eerste of tweede rij dakpannen?.
Ik heb de haken over de tweede rij dakpannen.
Ik wil ze hier eigenlijk over de tweede rij dakpannen. Moet dan de nokvorst los omdat je de eerste rij dakpannen niet omhoog kan schuiven of kun je de eerste dakpan verwijderen en terugplaatsen zonder de nokvorst los te halen.
Het zal ongetwijfeld van de situatie afhangen. In mijn geval is de nokvorst aan de eerste rij pannen gemetseld. Daardoor kan de eerste pan niet omhoog geschoven worden. Na het losbikken kan de pan wel iets omhoog geschoven en omhoog getild worden waardoor de haak ertussen past. In de praktijk verwijder ik de nokvorst dus niet maar maak ze alleen los zodat de eerste pan beweegruimte krijgt.

De eerste pan in z'n geheel weghalen kan typisch alleen door de nokvorst echt los te halen. Als de eerste pan ook achter een panlat hangt dan moet de pan namelijk opgetild worden om er overheen te kunnen. En aangezien de pannen over elkaar liggen geldt dat ook deels voor de pan ernaast, etc.
Alternatief is haken over de 3e rij dakpannen maar dat betekent nog meer schaduw in mijn situatie (tussenwoning met dwarskap)
Wie weet heb je wel een heel ander systeem :) Ik zou eerst eens heel goed kijken.

Ik had een geldig excuus om te experimenteren aangezien ik een gebroken dakpan had in de 2e rij waardoor de boel toch los moest. Dat gaf voldoende gevoel van zekerheid om de rest ook aan te durven voor de PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RaymondD schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:36:
@rukapul Heb je nu de haken over de eerste of tweede rij dakpannen?. Ik wil ze hier eigenlijk over de tweede rij dakpannen. Moet dan de nokvorst los omdat je de eerste rij dakpannen niet omhoog kan schuiven of kun je de eerste dakpan verwijderen en terugplaatsen zonder de nokvorst los te halen.

Je paneel steekt nog wel een stukje voorbij de rails, de rand van het paneel hoeft niet op de rails te liggen hoor, dus je kan met je paneel best tot aan de nok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:18:
[...]
Je paneel steekt nog wel een stukje voorbij de rails, de rand van het paneel hoeft niet op de rails te liggen hoor, dus je kan met je paneel best tot aan de nok.
Panelen komen landscape. Met click-fit en 2 dakpannen tussen beide rails heb je bij 1m hoge panelen nog de mogelijkheid om ca 25cm boven de bovenste rail uit te steken.

Als ik de haken krijg over de 3e dakpan dan kom ik dus ca. 35cm onder de nok uit. Ik weet dat dicht bij de nok qua wind niet verstandig is, maar ik heb al zoveel schaduw vanaf oktober.. Daarom zit ik liever dichtbij de nok.

Nouja, mijn panelen moeten nog komen en ik laat de klus uitvoeren. Ik heb gevraagd om zo dicht mogelijk tegen de nok te monteren, maar als dat niet lukt is het niet anders dat ze iets lager zitten. Er komen 2 rijen van 4 panelen landscape, met micro omvormers. De onderste rij heeft vanaf eind oktober schaduw, de bovenste rij heeft geen schaduw als hij max zo'n 10cm onder de nok begint. Als hij lager komt heb ik daar vanaf ca. 20 november schaduw.

[ Voor 15% gewijzigd door RaymondD op 11-11-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:18:
[...]

Dat ligt aan je dakpanmaat en de specificatie van het paneel.

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RaymondD schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:24:
[...]

Panelen komen landscape. Met click-fit en 2 dakpannen tussen beide rails heb je bij 1m hoge panelen nog de mogelijkheid om ca 25cm boven de bovenste rail uit te steken.

Als ik de haken krijg over de 3e dakpan dan kom ik dus ca. 35cm onder de nok uit. Ik weet dat dicht bij de nok qua wind niet verstandig is, maar ik heb al zoveel schaduw vanaf oktober.. Daarom zit ik liever dichtbij de nok.

Nouja, mijn panelen moeten nog komen en ik laat de klus uitvoeren. Ik heb gevraagd om zo dicht mogelijk tegen de nok te monteren, maar als dat niet lukt is het niet anders dat ze iets lager zitten. Er komen 2 rijen van 4 panelen landscape, met micro omvormers. De onderste rij heeft vanaf eind oktober schaduw, de bovenste rij heeft geen schaduw als hij max zo'n 10cm onder de nok begint. Als hij lager komt heb ik daar vanaf ca. 20 november schaduw.
Die 35 lijkt me niet eens verkeerd voor een paneel van 1m breed, een 80cm word dat al anders natuurlijk.
kunnen ze niet portrait , dan heb je (meestal) 1m65 dus is die 35 zeker geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:41:
[...]

Die 35 lijkt me niet eens verkeerd voor een paneel van 1m breed, een 80cm word dat al anders natuurlijk.
kunnen ze niet portrait , dan heb je (meestal) 1m65 dus is die 35 zeker geen probleem.
Portrait kan ik minder panelen kwijt (6 in plaats van 8 ). Daarnaast heb ik dan nog meer last van schaduw op de panelen omdat de bypass diodes dan hun werk niet gaan doen.

Uiteindelijk is het natuurlijk niet heel veel opbrengst wat ik ga missen bij iets lager gemonteerde panelen. Het gaat vooral om de maand december. Stel dat ik in die maand maar de helft zou produceren ten opzichte van hoger gemonteerde panelen.. dan heb je nog maar circa 5% minder opbrengst op jaarbasis. Maar het gaat me natuurlijk om te proberen het uiterste eruit te halen...

[ Voor 28% gewijzigd door RaymondD op 11-11-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RaymondD schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:44:
[...]

Portrait kan ik minder panelen kwijt (6 in plaats van 8 ). Daarnaast heb ik dan nog meer last van schaduw op de panelen omdat de bypass diodes dan hun werk niet gaan doen.
Huh?
2 rijen panelen landscape zijn toch breder als de 1m65 ?

Maar je zal wel gemeten hebben, schaduw moet je niet hebben iedergeval, mag wel maar alleen december of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:47:
[...]

Huh?
2 rijen panelen landscape zijn toch breder als de 1m65 ?

Maar je zal wel gemeten hebben, schaduw moet je niet hebben iedergeval, mag wel maar alleen december of zo :)
Zo is het idee, plaatje is van 21 december 12:00

Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah ja dat is best wat schaduw ja, ik vat um. Ook de 1m65 ligt in de schaduw inderdaad, ik dacht dat het net een randje zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:58:
Ah ja dat is best wat schaduw ja, ik vat um. Ook de 1m65 ligt in de schaduw inderdaad, ik dacht dat het net een randje zou zijn.
Van half februari tot eind oktober geen schaduw. In de winterperiode wilde ik eigenlijk de schaduw beperken tot maximaal de helft van de panelen. Dat in combinatie met de micro omvormers zou toch nog wel tot een heel acceptabel rendement moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RaymondD schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:05:
[...]

Van half februari tot eind oktober geen schaduw. In de winterperiode wilde ik eigenlijk de schaduw beperken tot maximaal de helft van de panelen. Dat in combinatie met de micro omvormers zou toch nog wel tot een heel acceptabel rendement moeten komen.
Slechte gedachte, 3 PowerOne 0.3 300 Watt micro inverter en dan de verticale geplaatste 2 panelen op 1 omvormer parallel. Niet het toppunt in de zomer, wel kosten efficient. Kan je altijd nog upgraden naar meerdere losse micros (6). Weet niet of dat goedkoper is dan 2 steca 500 omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

RaymondD schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:05:
[...]

hier even de opbrengst van een 1 kWh systeem brengt 844 kWh op in mijn woonplaats
half okt t/m half febr is : 55,5/2 +31+17,7+24,2+48.4/2= 111 kWh
hier mis jij de helft van =55 kWh = 55/8,44 = 6,5% van je jaar opbrengst.

Wat is meerprijs micro invertors ? En je terug verdientijd tov 55 kWh per 1kWh geinstaleerd vermogen extra per jaar ?

voor cijfers van je eigen woonplaats zie http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Fixed system: inclination=35�, orientation=0�
Month Em
Jan 24.2
Feb 48.4
Mar 66.0
Apr 98.5
May 115
Jun 102
Jul 108
Aug 101
Sep 76.1
Oct 55.5
Nov 31.0
Dec 17.4
Yearly average 70.3
Total for year 844

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
eens... als je kijkt naar terugverdientijd zijn de microomvormers discutabel. Qua aanschafprijs scheelt het met deze hoeveelheid panelen niet bijzonder veel met een normale omvormer. Vandaar de keuze. Ik vind het gewoon zonde dat in december de hele installatie bijna niets doet omdat de helft van de panelen in schaduw liggen.

Het idee met de Power One 300watt microomvormers met 2 panelen eraan is wel erg veel onderdimensioneren. Het gaat om 250WP panelen.

[ Voor 20% gewijzigd door RaymondD op 11-11-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:43:
[...]

Slechte gedachte, 3 PowerOne 0.3 300 Watt micro inverter en dan de verticale geplaatste 2 panelen op 1 omvormer parallel. Niet het toppunt in de zomer, wel kosten efficient. Kan je altijd nog upgraden naar meerdere losse micros (6). Weet niet of dat goedkoper is dan 2 steca 500 omvormers.
zijn dan 4 steca's , 8 panelen van ?? 250?

Pagina: 1 ... 193 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.