Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.865 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:43:
40 panelen onder een hoek van 15 graden is een best dak, had ik maar zoveel ruimte.
30 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Was 15 graden niet beter? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-11-2012 23:50 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kunnen we ergens de opbrengst zien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:41:
Heb zelf 40 panelen op dak ( verbruik 11.000 KWH) per jaar 240 WP dus weet echt wel waar ik over praat.
Door dit soort domme opmerkingen wordt je dus nooit serieus genomen.
Hoe kan het hebben van 40 zonnepanelen nou garanderen dat iemand weet waar ie het over heeft?
Of als iemand 11.000kWh verbruikt?
Dat zijn dus opmerkingen die kant nog wal raken.
Er zijn zo veel prutsers in de wereld die van alle daken schreeuwen hoe goed ze wel niet zijn en die beweren dat ze 100% alles weten (totaal onmogelijk overigens), het geeft JUIST veel meer waardering en geloofwaardigheid als je kunt toegeven dat er altijd wat te leren valt en niet alles waarvan jij denk dat het waarheid is ook daadwerkelijk de waarheid hoeft te zijn.
No offence maar denk er even over na hoe andere op je reageren als je zulke dingen beweert.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buyksloot schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:44:
Heb ik lekker 60 , jammer maar op 20 graden
Dan heb jij de grootste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:24
Rol-Co schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:46:
[...]

Kunnen we ergens de opbrengst zien?
ben ik ook wel benieuwd naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S.Death schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:46:
[...]

Door dit soort domme opmerkingen wordt je dus nooit serieus genomen.
Hoe kan het hebben van 40 zonnepanelen nou garanderen dat iemand weet waar ie het over heeft?
Of als iemand 11.000kWh verbruikt?
Dat zijn dus opmerkingen die kant nog wal raken.
Er zijn zo veel prutsers in de wereld die van alle daken schreeuwen hoe goed ze wel niet zijn en die beweren dat ze 100% alles weten (totaal onmogelijk overigens), het geeft JUIST veel meer waardering en geloofwaardigheid als je kunt toegeven dat er altijd wat te leren valt en niet alles waarvan jij denk dat het waarheid is ook daadwerkelijk de waarheid hoeft te zijn.
No offence maar denk er even over na hoe andere op je reageren als je zulke dingen beweert.
Ja dus en als je dat niet geloofd kan ik mijn rekening inscannen en posten, geen probleem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Zal het me vrouw zeggen, weet nu al wat ze zal zeggen de grote is niet interesant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snoekds20 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:49:
[...]

ben ik ook wel benieuwd naar ;)
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:49:
[...]

Ja dus en als je dat niet geloofd kan ik mijn rekening inscannen en posten, geen probleem _/-\o_
ach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:49:
[...]

Ik geloof best dat je 40 panelen hebt of 11.000kWh verbruikt, zegt alleen helemaal niets over je kennis over de materie. Alleen wat over je portemonee/of schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adios vrienden ga slapen, morgen weer een drukke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Beste PV Kwaliteit,

ach laat ook maar.. ik ga ook slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S.Death schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:53:
[...]

Ik geloof best dat je 40 panelen hebt of 11.000kWh verbruikt, zegt alleen helemaal niets over je kennis over de materie. Alleen wat over je portemonee/of schuld.
Sowieso schuld, maar met de panelen scheelt het een stukje in de maandlasten en qua (nieuwe spelling kwa) spelling ga ik de uitdaging graag aan. *knip telefoonnummer*. Overigens iedereen mag bellen. Gr, Iwan vanavond niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 09-11-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
*knip op de man spelen* Het is nu genoeg geweest.

[ Voor 70% gewijzigd door Rukapul op 09-11-2012 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snoekds20 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:04:
of we bellen naar Bongo innovations Apeldoorn voor een totaal oplossing
Of we halen 28 maart even een biertje bij hem in bierum, kunnen we gelijk even die 40 paneeltjes kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

MieJuul schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:05:
[...]

De gegevens op die site kloppen met de gegevens van de datasheet die ik gekregen heb inderdaad.
Of HS-Solar een re-label is weet ik niet, maar m'n gevoel zegt van niet.
Ik heb echter geen idee hoe groot HS-Solar is.
Da's een mini-leverancier, als ik ENFSolar.com mag geloven... (20 MWp in 2011):

http://www.enfsolar.com/directory/panel/2695

@Speksteenkachel:
Nog wat PV info beschikbaar op onderstaande site.
http://www.zonnestroomnl.nl/

Misschien heeft @zonnigtype er nog iets aan voor z'n lijsten
Nou, die hebben beslist NIET de 375 376 ;) leveranciers die ik in mijn lijst heb staan, maar ze doen hun best. Wordt wel hard aanpoten als ze echt alles d'r in willen proppen, en ook nog eens regelmatig willen updaten... :F

Staat ook een failliete NL module fabrikant in hun lijst als zijnde "leverancier", een leverancier die d'r al lang mee is opgehouden, een broker site die niks zelf levert, en Sunkit is gewoon een uitvinding [gestandaardiseerde pakketjes] van Oskomera wat ze standaard via talloze installateurs vermarkten... :/

Ze waren ook op Sunday, op woensdag, was weer erg gezwellig daar met zijn vierhonderden...

Leuk, die meneer van CBS die even kennis wilde maken, en me bedankte voor (de vorige versie van) De Lijst... O-)

Jullie gedragen je straks wel hé, als ik ff weg ben? Niet te veel posten s.v.p., anders moet ik weer zoveel inhalen... Ook niet teveel plaatsen op het dak, ik heb het al druk genoeg... :+ :O

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2012 03:18 . Reden: Alweer een leverancier... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:19:
[...]

Of we halen 28 maart even een biertje bij hem in bierum, kunnen we gelijk even die 40 paneeltjes kijken. :)
Shanghai Solar of Eopply? O-)

* edit *

:? Top kwaliteit, en installatie op vrij liggend pal zuid gericht dak 24 kWp N. van Apeldoorn, wat maar 19.000 kWh per jaar mag opleveren?

:? 792 kWh/kWp.jaar ??? 8)7

Dan moet Siderea.nl hoogst nodig een vervolg opleiding gaan volgen, want zijn premisses voor "optimale orientatie (bovenste getal)" zijn vanaf vandaag waardeloos gebleken...

[ Voor 51% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2012 03:12 . Reden: Hmmmmm. ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjonge jonge zeg , waar gaat het nu over de afgelopen 4 pagina;'s
het lijkt wel een wedstrijdje wie heeft de grootste,of zogenoemd een "pissing contest" 8)7
het is een tweakers forum geen breiclubje.

Een ieder spreekt uit zijn eigen ervaring maar dat wil zeker niet zeggen dat de ervaring van poster x een correct advies is voor de situatie van poster y.

mbt het aantal panelen die men claimt te hebben,
een pvsysteem van 12 panelen kan beter presteren op jaarbasis dan een systeem van 20 panelen met een verkeerde orientatie dus dat zegt nagenoeg niets

verder mbt leveranciers
ja verschillende panelen worden in china gemaakt so what als ik bijv naar mijn tv kijken is 80% made in china, kijk ik naar het speelgoed van mijn kids is 100% made in china duuhh
Of mijn leverancier heeft me te lage prijzen gegeven van de Omniksol of hij licht me vet op met SMA.
de omnik omvormers zijn idd een behoorlijk stuk goedkoper
ter info het is duitse techniek en design ze worden echter wel in china gemaakt volgens de duitse richtlijnen, niet alleen qua techniek maar ook qua mileu belasting om het product te maken.

Platte daken
ik heb de afgelopen tig postings nog even terug gelezen als ook andere info
en standaart werd op een platdak altijd die schuine steunen gezet waarbij de afstand tussen steun x en y soms redelijk groot was ivm schaduwwerking.
echter merk je op het ogenblik dat de trend verandert

<1> de schans, je ziet dat men tegenwoording meer panelen vlak tegen elkaar aan legt op een schans ipv de schuine steunen ( hier ook wel vlieger genoemd _)
<2> panelen vlak naast elkaar ipv schuin , plat dak platte panelen
in beide gevallen zal de toekomst het leren ,technieken veranderen / verbeteren

rest mij nog 1 punt nu
pv systemen en verzekering , misschien is het handig om een staatje op te zetten hoe verzekeraars hiermee omgaan
Rabobank/interpolis ==> pv systemen zijn standaart meeverzekerd in de opstal ongeacht of ze op het dak woonhuis danwel dak schuur liggen zolang ze bedoelt zijn om het woonhuis te voeden
kortom de ac kabel moet verbonden zijn met het woonhuis.

ik las laatst echter dat iemand had gepost dat panelen op een vlak dak alszijnde onroerend goed telde
vandaar mijn voorstel op een staatje te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Ik heb de verzekering gebeld met het verzoek om een nieuw polisblad met expliciet vermeld dat de opstal voorzien is van een PV-installatie t.w. van x euro. Aan dit verzoek werd direct voldaan.

@Rukapul begrijp de knip niet :? , totaal niet de bedoeling maar vind het prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Bij ING zijn panelen die aan het dak bevestigd zijn standaard meegenomen in de opstal. Voor de panelen op het platte dak (die eigenlijk "los"liggen) heb ik het nog even expliciet gevraagd: meeverzekerd. Maar da's wel als aparte opmerking in het CRM systeem opgenomen.

Moraal van het verhaal: als je bij ING verzekerd bent, waag er even een belletje aan.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay ik weet inmiddels welke panelen het gaan worden, de Canadian Solar CS6P all black 245wp. Deze hebben een voc van 37.4V. Nu twijfel ik om toch voor 15 panelen te gaan, waardoor mijn omvormer (een Delta 2.5 G3) behoorlijk ondergedimensioneerd is (3675wp op een 2.5). De installatie ligt op west (om precies te zijn 10 graden naar noord vanaf westen).

Wat is wijsheid, 15 panelen op de Delta zetten? Of 12 op de Delta en 3 op een Steca500. De Soladin gaat het niet worden, ik heb stille omvormers nodig ivm open trappen.

Specs panelen: http://www.resourcesolar.nl/PDF/CS6P_M_total_black.pdf
Specs Delta 2.5: http://www.solar-inverter.com/eu/en/293.htm

Evt. kan ik de 2.5 op Marktplaats zetten en kijken wat een 3.3kw omvormer zou doen... Maarja, de vraag is wat dat oplevert :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met een bedrijf die mij 3x4 panelen wil leveren op een schans.
Gezien echter dat een paar huizen verderop een verwoed houtstoker stinkt en rookt heb ik het volgende bedacht. Een watergeefslang met gaatjes aan de bovenkant en zonodig sproeien, dan hoef ik niet meer zelf het dak op.
Denken jullie dat het iets kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:41:
Gezien echter dat een paar huizen verderop een verwoed houtstoker stinkt en rookt heb ik het volgende bedacht. Een watergeefslang met gaatjes aan de bovenkant en zonodig sproeien, dan hoef ik niet meer zelf het dak op.
Ik zou het niet doen. In het leidingwater zit teveel kalk. Dat wil je niet op de panelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:35:
Okay ik weet inmiddels welke panelen het gaan worden, de Canadian Solar CS6P all black 245wp. Deze hebben een voc van 37.4V. Nu twijfel ik om toch voor 15 panelen te gaan, waardoor mijn omvormer (een Delta 2.5 G3) behoorlijk ondergedimensioneerd is (3675wp op een 2.5). De installatie ligt op west (om precies te zijn 10 graden naar noord vanaf westen).

Wat is wijsheid, 15 panelen op de Delta zetten? Of 12 op de Delta en 3 op een Steca500. De Soladin gaat het niet worden, ik heb stille omvormers nodig ivm open trappen.

Evt. kan ik de 2.5 op Marktplaats zetten en kijken wat een 3.3kw omvormer zou doen... Maarja, de vraag is wat dat oplevert :)
Met -10 zegt SD dat dit op een 623 Voc uitkomt. Lijkt me geen goede combinatie met een Delta 2.5.

Even op zoek naar een omvormer die 650-700 Volt aan kan. Dan zou je al uit komen op een SMA 3000HF of 3000TL-21/3600TL-21, waarvan SD aangeeft dat dit een 2500kWh per jaar is (rekent met 682kWh/kWp).

Ik denk dat een 3000Wac ongeveer het beste zal renderen, in de zomer zou het niet zo vreemd zijn als je de 3000 Wac aantikt. In de winter zal je het puur op het difuse licht moeten doen.

Kijk of je ergens een StecaGrid 3000 kan krijgen, lijkt me een top ding.
http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_3000_3600_en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:35:

15 panelen geeft een te hoge VOC als het koud is (= omvormer gaat kapot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben hier wel heel zacht water in Apeldoorn, zal eens een proef nemen op gewoon glas
ook is er een glasbeschermende en vuil-afstotende vloeistof gebaseerd op nano-
technologie die de trick kan doen. :)
MeTooPV schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:51:
[...]

Ik zou het niet doen. In het leidingwater zit teveel kalk. Dat wil je niet op de panelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:51:
[...]

Met -10 zegt SD dat dit op een 623 Voc uitkomt. Lijkt me geen goede combinatie met een Delta 2.5.

Even op zoek naar een omvormer die 650-700 Volt aan kan. Dan zou je al uit komen op een SMA 3000HF of 3000TL-21/3600TL-21, waarvan SD aangeeft dat dit een 2500kWh per jaar is (rekent met 682kWh/kWp).

Ik denk dat een 3000Wac ongeveer het beste zal renderen, in de zomer zou het niet zo vreemd zijn als je de 3000 Wac aantikt. In de winter zal je het puur op het difuse licht moeten doen.

Kijk of je ergens een StecaGrid 3000 kan krijgen, lijkt me een top ding.
http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_3000_3600_en
Thanks, dat is waar ja, de voc loopt nog verder op, niet aan gedacht. De Steca 3000 wordt 'em niet hier, startvoltage ligt vrij hoog (350v mpp) tegenover bijv 150 van de Delta's of 175 van de SMA's. Probleem blijft dat laatste paneel lijkt het wel, daardoor loop je telkens buiten de voltageranges :P

Zou een Steca500 voor de laatste drie panelen toch een goede oplossing zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:53

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:13:
Thanks, dat is waar ja, de voc loopt nog verder op, niet aan gedacht. De Steca 3000 wordt 'em niet hier, startvoltage ligt vrij hoog (350v mpp) tegenover bijv 150 van de Delta's of 175 van de SMA's.
En dus? Ik zie bij mijn panelen dat het als er weinig licht is, de stroom laag is en het voltage eigenlijk gelijk blijft. Als je genoeg panelen neerlegt om bij dat startvoltage te komen, dan heb je dat voltage vrijwel altijd. Ik zie hier in voltage geen verschil tussen 200W of 2000W (uit 16 panelen).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je toch je panelen wilt afspoelen gewoon regenton wegzetten en dat water gebruiken.
de omnik 3 al eens overwogen 2mpp trackers voldoende volt ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:13:
[...]
Thanks, dat is waar ja, de voc loopt nog verder op, niet aan gedacht. De Steca 3000 wordt 'em niet hier, startvoltage ligt vrij hoog (350v mpp) tegenover bijv 150 van de Delta's of 175 van de SMA's. Probleem blijft dat laatste paneel lijkt het wel, daardoor loop je telkens buiten de voltageranges :P

Zou een Steca500 voor de laatste drie panelen toch een goede oplossing zijn?
Had je mijn reactie van 3 dagen geleden überhaupt wel gelezen?

thunder7 heeft gelijk. Als je de datasheet van de panelen erbij pakt zie je dat de Voc (startspanning) bijna onafhankelijk is van de lichtintensiteit. De grafiek gaat niet lager dan 400W/m2 maar ook dan heb je nog een Voc van 15x35V = 525V. Bij 100W/m2 is dit misschien 1% lager, dus nog steeds ruim boven de 350V startspanning van een Steca.
I-V curve CS6P-M

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:32:
[...]

thunder7 heeft gelijk. Als je de datasheet van de panelen erbij pakt zie je dat de Voc (startspanning) bijna onafhankelijk is van de lichtintensiteit. De grafiek gaat niet lager dan 400W/m2 maar ook dan heb je nog een Voc van 15x35V = 525V. Bij 100W/m2 is dit misschien 1% lager, dus nog steeds ruim boven de 350V startspanning van een Steca.
[afbeelding]
Wel even rekening houden met de negative temperatuurs coefficient, de spanning wordt lager als het warmer wordt. Naar de +60 heeft dit significante invloed.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

thunder7 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:20:
[...]

En dus? Ik zie bij mijn panelen dat het als er weinig licht is, de stroom laag is en het voltage eigenlijk gelijk blijft. Als je genoeg panelen neerlegt om bij dat startvoltage te komen, dan heb je dat voltage vrijwel altijd. Ik zie hier in voltage geen verschil tussen 200W of 2000W (uit 16 panelen).
Dat dus, als de panelen niet "aan" gaan dan zit er waarschijnlijk toch niet noemenswaardig vermogen in.

De nominale spanning volgens SD is 403 Volt, minimaal 365. Het leek me wel een mooie pasvorm. Of je moet een SB3000HF kunnen vinden voor een mooie prijs, die heeft daar ook geen probleem mee (en start vanaf 200 Volt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

2x 7 panelen op de delta kan ook niet? heeft dat ding nou 2 trackers of alleen 2-3 aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:35:
[...]
Wel even rekening houden met de negative temperatuurs coefficient, de spanning wordt lager als het warmer wordt. Naar de +60 heeft dit significante invloed.
Het gaat om de startspanning, dus 's ochtends vroeg tijdens opstarten. De celltemperatuur is dan over het algemeen zelfs lager dan 25°C.
De Vmp bij 15 panelen is 451V, wat flink wat meer is dan de minimale 350V. Bij 60°C zal de Vmp zo'n 12% lager liggen = 395V. Nog steeds ruim binnen de marges.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:39:
2x 7 panelen op de delta kan ook niet? heeft dat ding nou 2 trackers of alleen 2-3 aansluitingen?
1 tracker voor 3 strings, alles zou hier in 1 string komen (12 panelen als ik voor 15 stuks ga) en dan nog 3 op een Steca. Andere optie is om een andere omvormer te pakken, maar ook de Delta 3.3 komt te laag met de max voltage uit. Ik wil graag 15 panelen voor het oog, ik kan 3 rijen van 5 kwijt (4 rijen als ik heel west vol zou leggen) :) Anders mist er weer zo lullig een paneeltje in de rij :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:57:
[...]

1 tracker voor 3 strings, alles zou hier in 1 string komen (12 panelen als ik voor 15 stuks ga) en dan nog 3 op een Steca. Andere optie is om een andere omvormer te pakken, maar ook de Delta 3.3 komt te laag met de max voltage uit. Ik wil graag 15 panelen voor het oog, ik kan 3 rijen van 5 kwijt (4 rijen als ik heel west vol zou leggen) :) Anders mist er weer zo lullig een paneeltje in de rij :P
Delta 3,3 heeft ook 1 tracker? dan heb je er niets aan, met een oneven aantal panelen en hoge Voc moet je een omvormer hebben die zo hoog kan of in 2e delen met een omvormer met 2 trackers.
es4200 niets dan, die zijn best te vinden en ook 96% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
[...]

En waarom die 12 panelen niet verdelen in 2 strings? Dan wordt je spanning ook niet zo hoog toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:40:
[...]

Het gaat om de startspanning, dus 's ochtends vroeg tijdens opstarten. De celltemperatuur is dan over het algemeen zelfs lager dan 25°C.
De Vmp bij 15 panelen is 451V, wat flink wat meer is dan de minimale 350V. Bij 60°C zal de Vmp zo'n 12% lager liggen = 395V. Nog steeds ruim binnen de marges.
Met een 98% rendement omvormer moet je toch redelijk kunnen scoren.

Ik zie een list prijs van 1.151,90 €, dat valt me alles mee voor een 3kWac omvomer. Zeker niet de goedkoopste, maar wel een redelijk bekend merk. http://www.photovoltaik-s...idwechselrichter3000.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Of 14 panelen op een delta en het 15e paneel niet aansluiten... Dan ziet het er voor het oog goed uit en heb je meteen mooi een reserve paneel voor als er onverhoopt ooit een kapot gaat :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:21:
[...]

Met een 98% rendement omvormer moet je toch redelijk kunnen scoren.

Ik zie een list prijs van 1.151,90 €, dat valt me alles mee voor een 3kWac omvomer. Zeker niet de goedkoopste, maar wel een redelijk bekend merk. http://www.photovoltaik-s...idwechselrichter3000.html
De 3000 met 7 jaar gar

De 3600

De 4200 met 7 jaar gar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
Dre schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:27:
[...]

Waarom vind jij 1,6 te veel?
dat schrijf ik eerder ook al, maar zal hem verder uit schrijven.

ik reken met sunnydesign.
een sma4000tl-21 en suntech stp250s-20/Wd
max 13 op een string. (mischien kan 14 ook wel, maar dat is de max van sunnydesign)
een sma4000 met 2x 13x 250Wp geeft 6500Wp.
een sma4000 doet 4200W.
dus een 1,54 onderdimensionering van de omvormer.
meer kan niet met die panelen en omvormer. (er zal vast een combi zijn die verder gaat, maar goed)

het minimaalste V die er uit komt volgens sunnydesign is dan 325V.
dat voltage heb je als er een beetje licht schijnt tot volle inschijning van de zon.

maar dat geeft minimaal als de zon schijnt 325V x 16,4A = 5330W.
dus als de zon schijnt gooi je al gouw opbrengst weg.

op het moment dat je strings boven de 12.92A gaan geven zal de omvormer de V terug moeten schroeven,
en boven de 13A uit komen is niet zo moeilijk.
Waarom is 1,3 jou max?
daar komt een stukje gevoel en meteriologie bij kijken.
het is altijd het afwegen tussen de waardes.
een tegrote omvormer is niet rendements vol bij lage W.
en een te kleine verliest te veel bij volle zon. daar is niet zoveel zon voor nodig
Waarom is 1,0 "ook leuk"?
ja als je een 3300W omvormer kunt kopen voor 600euro.
dan gaan al die verhaaltjes niet meer op over onder dimensioneren en kosten rendement.
als je daar maar 2500Wp aanhangt werkt het ook zonder problemen.
en verdien je hem ook met gemak terug.
Ik probeer aan de hand van SMA Sunny Design en gegevens van antonboonstra te laten zien hoeveel kWh en euro's je mist bij verschillende factoren. Hierdoor kan je het verschil in Nederlandse omstandigheden vergelijken op basis van feiten. Denk dat we voldoende meetdata beschikbaar hebben om ons te baseren op feiten.

(ik mis een stukje onderbouwing voor jouw factoren, 'simuleer' eens wat met SMA Sunny Design)
de gegevens van antonboonstra hoe mooi ze ook zijn.
zijn niet echt handig om mee te rekenen.
dat komt door zijn omvormers.
de steca gaat niet verder als 5A terwijl zijn panelen best boven de 5A kunnen leveren.
ik zou een andere set uitzoeken om mee te rekenen. (liefst 1 die niet ondergedimensioneert is, anders weet je niet wat je mist)
dat zal je nettere resultaten geven.
(ik mis een stukje onderbouwing voor jouw factoren, 'simuleer' eens wat met SMA Sunny Design)
ik vind juist dat jij dat wel eens mag doen.
probeer maar eens een set samen te stellen die in de volle zon met hoge temperaturen.
de max levert van de omvormer.
(dan zit je op een onderdimensionering van +/-1,2.)
en vergeet niet dit is locatie/hoek afhankelijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:32:
[...]

[afbeelding]
Soms dringt niet alles direct door, maar ik begin het nu wel te snappen, bedankt voor de uitleg :) Ik zit nu te kijken naar een andere omvormer. Even kijken wat het meest kosteneffectief is, budget is met 15 panelen niet heel ruim meer :P Dat wordt even zoeken, ook aangezien ik bij voorkeur een convectiegekoelde omvormer wil gebruiken i.v.m. de geluidsproductie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:09:
[...]

Soms dringt niet alles direct door, maar ik begin het nu wel te snappen, bedankt voor de uitleg :) Ik zit nu te kijken naar een andere omvormer. Even kijken wat het meest kosteneffectief is, budget is met 15 panelen niet heel ruim meer :P Dat wordt even zoeken, ook aangezien ik bij voorkeur een convectiegekoelde omvormer wil gebruiken i.v.m. de geluidsproductie.
Heb je al gekeken of een van de AEG omvormers aan je eisen voldoet?
Zijn niet heel duur, ervaringen zijn goed, en zijn erg stil.
Geen idee of ze qua voltages aankunnen wat je ermee wil, maar heb de naam niet voorbij zien komen in je berichten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

S.Death schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:23:
[...]
Heb je al gekeken of een van de AEG omvormers aan je eisen voldoet?
Zijn niet heel duur, ervaringen zijn goed, en zijn erg stil.
Geen idee of ze qua voltages aankunnen wat je ermee wil, maar heb de naam niet voorbij zien komen in je berichten volgens mij.
AEG kunnen zulke hoge spanningen niet aan. De volgende omvormers zijn wel geschikt voor 15 stuks CS6P 245Wp panelen in 1 string (volgens mijn excelsheet):
  • Sunways AT 3000
  • SMA SB3000TLST-21
  • Omniksol 3.0k TL
  • Fronius Plus 30V
  • SMA SB3000HF-30
  • SMA SB3000TL-21
  • Conergy IPG 3 S
  • Kostal Piko 3.0
  • Delta Solivia 3.0 G4
  • Delta Solivia 3.3 G4
  • Centrosolar PS 3.6
  • Kaco Powador 4002
  • Fronius Plus 35V
  • Sunways AT 3600
  • Delta Solivia 3.6 G4
  • Kostal Piko 3.6
  • Power One PVI-3600
  • Power One PVI-3.6-TL

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 09-11-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/390083_4196710475180_1187376644_n.jpg

de omnik 3 is 990,- ex btw
de omnik 4 is 1100,- ex btw

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:30:
[...]

AEG kunnen zulke hoge spanningen niet aan. De volgende omvormers zijn wel geschikt voor 15 stuks CS6P 245Wp panelen in 1 string (volgens mijn excelsheet):
  • Sunways AT 3000
  • SMA SB3000TLST-21
  • Omniksol 3.0k TL
  • Fronius Plus 30V
  • SMA SB3000HF-30
  • SMA SB3000TL-21
  • Conergy IPG 3 S
  • Kostal Piko 3.0
  • Delta Solivia 3.0 G4
  • Delta Solivia 3.3 G4
  • Centrosolar PS 3.6
  • Kaco Powador 4002
  • Fronius Plus 35V
  • Sunways AT 3600
  • Delta Solivia 3.6 G4
  • Kostal Piko 3.6
  • Power One PVI-3600
  • Power One PVI-3.6-TL
Held! Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:30:
[...]

• Sunways AT 3000
  • SMA SB3000TLST-21
  • Omniksol 3.0k TL
  • Fronius Plus 30V
  • SMA SB3000HF-30
  • SMA SB3000TL-21
  • Conergy IPG 3 S
  • Kostal Piko 3.0
  • Delta Solivia 3.0 G4
  • Delta Solivia 3.3 G4
  • Centrosolar PS 3.6
  • Kaco Powador 4002
  • Fronius Plus 35V
  • Sunways AT 3600
  • Delta Solivia 3.6 G4
  • Kostal Piko 3.6
  • Power One PVI-3600
  • Power One PVI-3.6-TL
Mooi lijstje, maar de AEG PV4600 wel die gaat tot 750 Volt. Heb je ook geen onderdimensionering.....
Hij staat hier voor 1388,- inclusief btw, mogelijk kan hij nog wat goedkoper....

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-11-2012 15:43 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Helaas, OmnikSol heeft een maximale klemspanning van 590 Volt en SD zegt 623 Volt. Dat zal met een enkele string niet goed gaan. 2 strings is prima.

Een enkele omvormer (en eventuele enkele string) zal qua rendement geen buil vallen en ook simpeler te installeren, ik weet alleen niet meer of het om een doe het zelf installatie ging. Al vermoed ik dat wel.

De OmnikSol 3.0 kan dan wel weer een string van 7 en 8 aan voor een totaal van 15 panelen en werkt dan verder prima. Logging meestal inbegrepen met de wifi kit. Toch nog 1 dak vlak.
WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:41:
[...]

Mooi lijstje, maar de AEG PV4600 wel die gaat tot 750 Volt. Heb je ook geen onderdimensionering.....
Hij staat hier voor 1388,- inclusief btw, mogelijk kan hij nog wat goedkoper....
Ik gok dat hij het wil beperken tot een enkele 16A groep. Maar dat is een gok.

[ Voor 23% gewijzigd door databeestje op 09-11-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:41:
[...]
Sorry, de kleinere AEG omvormers kunnen de hoge stringspanning niet aan. Uiteraard kun je altijd overgedimensioneerde omvormers toepassen, zoals een Kaco Powador 60.0 TL3 die tot 1000V gaat :P

@databeesje Omniksol is inderdaad net te krap qua maximale spanning in 1 string, maar met 2MPP's kun je ze mooi verdelen. Ik had 5% marge in m'n excelsheet staan t.b.v. temperatuursinvloeden, maar dat is net te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plus hij is een stuk goedkoper 990 ex btw

ff omnidesing gelepeld
Omniksol-4.0k-TL Check ListMPPT-1 Parameter Value Range
Power[W] (STC) 1680 <2250
Vmpp[V] (STC) 213 150 ~ 500
Impp[A] (STC) 7.91 <18
Voc [V] 291 <590
MPPT-2 Parameter Value Range
Power[W] (STC) 2000 <2250
Vmpp[V] (STC) 289 150 ~ 500
Impp[A] (STC) 6.93 <18
Voc [V] 406 <590
Total Max.PV Power [W] 4500
Max.AC Power [W] 4400
Total Quantity of PV-module 17
Module Area [m²] 27.37
DC input power [W] 3680
DC input power/Rated DC Power [%]

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:52:
[...]

Sorry, de kleinere AEG omvormers kunnen de hoge stringspanning niet aan. Uiteraard kun je altijd overgedimensioneerde omvormers toepassen, zoals een Kaco Powador 60.0 TL3 die tot 1000V gaat :P

@databeesje Omniksol is inderdaad net te krap qua maximale spanning in 1 string, maar met 2MPP's kun je ze mooi verdelen. Ik had 5% marge in m'n excelsheet staan t.b.v. temperatuursinvloeden, maar dat is net te weinig.
Die AEG heeft wel 3 MPP's, kan je nog eens ergens een paar paneelstjes bij leggen onder een andere orientatie .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:43:
Ik gok dat hij het wil beperken tot een enkele 16A groep. Maar dat is een gok.
Ik heb twee groepen naar boven loos liggen en als het echt moet drie :P Ik kon de leidingen kwijt nadat ik een gat van 20x20cm in de zoldervloer van m'n nieuwbouwwoning had zitten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

start spanning is voor mij geen issue, ik kijk naar de minimum mpp spanning en het bereik ervan.
start is veelal aan, na standby, en geen opwek.
veel belangrijker is dat mpp bereik, of zelfs de instelbaarheid ervan.
ik heb mijn oost en west set in de winter 50Volt lager staan in de mpp,
vermogen haal je toch niet, met lage instraling, en eind februari gaat ie weer naar default.
ik moest ook wel want ik zag dat hans de git me aan het voorbijgaan was door de tigo`s die dat vanzelf doen.
ook heb ik wat schaduw nu, dus elk zuid paneel mist nu 12 cellen, van het paneel ervoor, de mpp word overigens nu keurig gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Maaruh, hoeveel kWh verlies ik nu per jaar door een factor 1,6 te kiezen i.p.v. de 1,3 die jij gevoelsmatig beter vind? Cijfertjes willen we :)

Heb hier een leuke tabelletje voor je met de SMA 4000TL-21 omvormer (4000 Watt AC vermogen) en daarop een aantal 245Wp panelen.

Aantal stringenTotaal aantal panelenWp vermogenWh/ kWp per jaarProcent verlies tov max (900 Wh/kWp)Wp/WAC factor
1122940 Wp892 Wh/kWp-0,9%0,74
1143430 Wp898 Wh/kWp-0,2%0,86
1163920 Wp899 Wh/kWp-0,1%0,98
1184410 Wp899 Wh/kWp-0,1%1,10
2204900 Wp900 Wh/kWp0,0%1,23
2225390 Wp899 Wh/kWp-0,1%1,35
2245880 Wp893 Wh/kWp-0,8%1,47
2266370 Wp883 Wh/kWp-1,9%1,59
2286860 Wp870 Wh/kWp-3,3%1,72
2307350 Wp855 Wh/kWp-5,0%1,84
2327840 Wp838 Wh/kWp-6,9%1,96
2348330 Wp820 Wh/kWp-8,9%2,08

Need to say more? Hoeveel Wp zou jij op de SMA 4000TL-21 zetten?

Bron: SMA Sunny Design met Suntech pluto 245-Wde (EU), Amsterdam, Dak op zuid, 35 graden helling. Betrouwbaarheid van SMA Sunny design onbekend :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 10:41:
NEE, niet doen. Als ik buiten de straat aan het afspuiten ben met de hogedrukspuit worden de ramen vies. Denk ik, ach als laatste spuit ik de ramen nog even af met de tuinslang. Als het droog is, hoor ik al klaagzang dat er kalkstrepen op het raam staan. En dat komt echt door het kraanwater. Niet doen dus.

N.B. De mensen met een Osmose/ ontkalksysteem op hun leidingwater kunnen dit negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:52:
[...]

En hoe zit het dan met de Danfoss ULX HV types ?
http://doe-het-zelf-verbo...ebw%3D%3D&fta_ind=29&fs=1

Passen die nog in het plaatje, kosten net niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25
PClop schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:14:
[...]

En hoe zit het dan met de Danfoss ULX HV types ?
http://doe-het-zelf-verbo...ebw%3D%3D&fta_ind=29&fs=1

Passen die nog in het plaatje, kosten net niks ;)
Danfoss HV zijn 7A max als ik zosnel kijk, (ik heb niet gevolgd) alleen iets voor 5 inch zonnepanelen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:21:
[...]

Danfoss HV zijn 7A max als ik zosnel kijk, (ik heb niet gevolgd) alleen iets voor 5 inch zonnepanelen
Klopt, zie het nu ook, zou dat scherp zijn of met een marge.
Maar idd meer geschikt voor 50/60V panelen a 5+Amp max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:21:
[...]

Schiet niet echt op, paneeltjes van 12 en een halve centimeter in het kwadraat.

Voor de opletters: er werden cellen bedoeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dat mag je lekker zelf uitzoeken.
niemand kan dat berekenen.
zijn gewoon teveel factoren voor.

maar ik heb graag een omvormer die in de zomer in iedergeval lekker zijn vermogen uit de panelen kan benutten.

en graag 1 die ook bij slecht weer nog een leuk rendement geeft.

een beetje verlies in de lente is voormij acceptabel.
maar verlies in de zomer vind ik gewoon zonde.

zeker als je kijkt naar het kleine prijs verschil tussen omvormers als je net een stapje zwaarder gaat.

nu heb ik zelf 3850wp op een power-one 3.0.
dat zou een 1,15 onderdimensionering zijn.
maar het is oost-west dus ik kom niet vaak boven de 2300W.
dat is niet echt hoog, maar door oost-west wel langere uren als op zuid.

nu ben ik bezig met een project met ook een power-one 3.0 en 4770Wp.
dat zou een onderdimensionering zijn van 1,45.
maar ja ook oost-west dus ik ben benieuwed waar op ik uit ga komen.
ik heb gewoon per mpp ondergedimensioneert, 2000W met 9 x 265Wp.
en dat is 1,20 onderdimensionering. (versimpeld gezegt.)

(vaak is het eerder zoeken naar wat kan met een dak kan, dan wat een omvormer kan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25
zonnigtype schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:47:
[...]

Schiet niet echt op, paneeltjes van 12 en een halve centimeter in het kwadraat.

Voor de opletters: er werden cellen bedoeld. ;)
yep, zonnepanelen opgebouwd uit 5 inch zonnecellen bedoelde ik inderdaad

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de top5 van sonnenertrag.eu voor nederland hebben allemaal een zwaardere omvormer of gelijke dan het Wp vermogen aangesloten.
de plek waar je woont op 1
dan pas naar de omvormer kijken, doe niet zoals ik, en gooi omdat het goedkoper is 20% van je jaaropbrengst weg in de maanden dat de zon schijnt.

een sma 2100tl doet wel derating door hitte, en laat zijn mpp helemaal niet lopen, om oververhitting te voorkomen, ik heb er fotos van

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

20% van je jaaropbrengst weggooien is vrijwel onmogelijk. Denk meer aan 5%. En daar moet je al heel erg je best voor doen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SunshineCompany schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 19:30:
20% van je jaaropbrengst weggooien is vrijwel onmogelijk. Denk meer aan 5%. En daar moet je al heel erg je best voor doen.
de stelling staat nu op 2x 13 x 250Wp op een sma4000. ;)
20%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 19:11:
een sma 2100tl doet wel derating door hitte, en laat zijn mpp helemaal niet lopen, om oververhitting te voorkomen, ik heb er fotos van
... daarbij gaarne de hierbij horende aantekening dat de SMA 2100TL in 2002 (!!!) op de markt is gekomen, en dat de topologie ervan is gebaseerd op ontwerp concepten van de eerste trafoloze SMA omvormers uit ... 1999. Met dank aan de samenvatting van de Photon test in het al antieke nummer 5/2009, pagina 123, toen het apparaat nog een (achterhaald) predikaat "gut" met bovenstaande nuanceringen kreeg toebedeeld. Huidige predikaat in de herziene versie van Photon is "befriedigend". Nicht schlecht voor een omvormer met technologie aan boord uit het jaar "bijna nul".

Ik wilde dit toch even gezegd hebben. Omvormers uit het jaar "bijna nul" vergelijken met moderne topologieën die zijn ontstaan door de enorme hoeveelheid kennis die met name door deze omvormer fabrikant in de markt is ontwikkeld, en waar veel andere fabrikanten met hun eigen kennis inbreng deels mee verder zijn gaan werken, lijkt me geen faire vergelijking.

Het is gewoon een oud, prehistorisch beest, en het doet desondanks verder zijn best. Elk technologisch platform graag in het juiste tijdsbeeld plaatsen en in dat licht bezien. De technologische ontwikkelingen bij omvormers zijn razendsnel gegaan, dus dan al snel appels-met-peren vergelijkingen tot gevolg.

Ondergetekende heeft geen belang in/bij SMA, maar erkent dat het bedrijf een zeer belangrijke factor in de ontwikkeling van de sector is geweest, en nog steeds is...

... mogelijk totdat er nog betere fabrikanten komen die ze op alle vlakken zullen gaan verslaan.

Want niets is van eeuwige waarde. SMA niet. Eric-pvt niet. En zonnigtype al helemaal niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:30:
start spanning is voor mij geen issue, ik kijk naar de minimum mpp spanning en het bereik ervan.
start is veelal aan, na standby, en geen opwek.
veel belangrijker is dat mpp bereik, of zelfs de instelbaarheid ervan.
ik heb mijn oost en west set in de winter 50Volt lager staan in de mpp,
vermogen haal je toch niet, met lage instraling, en eind februari gaat ie weer naar default.
ik moest ook wel want ik zag dat hans de git me aan het voorbijgaan was door de tigo`s die dat vanzelf doen.
ook heb ik wat schaduw nu, dus elk zuid paneel mist nu 12 cellen, van het paneel ervoor, de mpp word overigens nu keurig gevonden.
Hoe controleer je wat het max power point is ( ter controle)
???????:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:47
migjes schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 19:36:
[...]

de stelling staat nu op 2x 13 x 250Wp op een sma4000. ;)
20%?
Volgens Sunny Desgin op SB5000TL21 908 kWh/kWp, met SB400TL21 881 kWh/kWp, is zo'n 3% extra verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Achja.

Volgende week komen de 260Wp Canadian Solar ELPS paneeltjes binnen, mono. Leuk, betaalbaar paneel. Alleen niet zwart. En da's dan wel weer jammer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat doen die qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-10 23:20
Ik overweeg ook panelen neer te zetten. Ik krijg echter wat wisselende verhalen over het terugleveren.

Ik verbruik ongeveer 3000 per jaar. en wil dit ook aan panelen neerzetten. Som is dan vrij simpel. Ik lever terug, dus gebruikte energie- opgewekte energie = rekening. Maar stel ik verbruik 1500 en wek 3000 op?

De ene partij zegt: je krijgt 1500 aan + op je rekening tegen het tarief zoals je ook afneemt

Andere partij: je krijgt helemaal niets voor die stroom

Weer een ander: je krijgt wel wat maar een paar cent

Kan iemand mij helpen? is dit per maatschappij verschillend ofzo? Ik weet dat tot 5000 er standaard regels zouden moeten zijn maar dit is me niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
De meeste leveranciers geven je hun 'kostprijs' voor dat wat je meer opbrengt dan je zelf verbruikt (~ 5 - 7 ct/kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 23:16
verbruik <= opwekking = saldering met energie rekening. Maw, je krijgt het zelde als je betaald hebt.
Daarboven kan je een kale prijs verwachten. Inderdaad een cent of 7.

Er zijn ook uitzonderingen die salderen tot 1000 Kw/h maar daar zou ik geen rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-10 23:20
Dank voor de hulp, maakt het duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:52:
[...]

Maaruh, hoeveel kWh verlies ik nu per jaar door een factor 1,6 te kiezen i.p.v. de 1,3 die jij gevoelsmatig beter vind? Cijfertjes willen we :)

Heb hier een leuke tabelletje voor je met de SMA 4000TL-21 omvormer (4000 Watt AC vermogen) en daarop een aantal 245Wp panelen.

Aantal stringenTotaal aantal panelenWp vermogenWh/ kWp per jaarProcent verlies tov max (900 Wh/kWp)Wp/WAC factor
2204900 Wp900 Wh/kWp0,0%1,23
Goed te lezen dat de keuze van mijn omvormer met 20x 245 Wp hoogste efficientie oplevert. Weet niet of dat ook geldt op ZuidWest met 50 graden helling, maar neem aan van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja 20% en meer zelfs, vorig jaar het eerste jaar met zware omvormers en zomaar 1198kWh/kWp gehaald
nu blijf ik netjes aan karel prior hangen qua opbrengst.(en soms erboven)
maar zoals ik zei : eerst de plek waar je woont, en pas dan de spullen

je vind je mpp op de omvormer als deze stabiel staat op een zeker dc voltage,
dit dc voltage moet eigenlijk het meest efficiente punt zijn voor de mpp/omvormer
als het paneel 36 volt is over 72 cellen weet je het voltage per cel.
vallen er 12 cellen door een diode weg, weet je het nieuwe mpp punt
dit moet de omvormer ook een beetje snappen

praktijk voorbeeld :
10x185Wp 36 volt op een AEG pv 2000 (ideaal efficient punt bij 360 volt 96,6%)
voor mij zijn er nu 8x12 cellen onbruikbaar (de voorste 2 panelen niet)
hierdoor valt de mpp diep omlaag.
zo bepaal je dat.
8 x 12cellen x 2 volt = 192 volt mpp omlaag bij zon, de aeg kan dat aan, het maximum vermogen word zo laag niet gehaald, hoeft ook niet want de instraling is in de winter ook erg laag
bij difuus licht is de mpp gewoon nog ~360 volt
de winteropbrengst van 10 panelen met schaduw is hierdoor gelijk gebleven aan 8 panelen zonder schaduw eerder.
de zomeropbrengst is bijzonder veel hoger geworden.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Die Karel, staat daar vet bovenaan bij Sonnenertrag met z'n SMA SB 2100TL :Y)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karel eric vergelijken is interessant, het is puur jaargetijde
een mooi voorjaar met slechte zomer is voor karel
een mooie zomer is voor eric
grappig genoeg zaten we vorig jaar 0,2kWh/kWp van elkaar af na 1 kalenderjaar
beide met 2100tl gemeten met plugwise, das een aardige vergelijk
dit jaar leg ik het af voor 2012 de lente+zomer was slecht, dus ik kom niet meer in de buurt
als karel nu een mega efficiente omvormer koopt komt niemand meer in de/zijn buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:54:
ja 20% en meer zelfs, vorig jaar het eerste jaar met zware omvormers en zomaar 1198kWh/kWp gehaald
nu blijf ik netjes aan karel prior hangen qua opbrengst.(en soms erboven)
maar zoals ik zei : eerst de plek waar je woont, en pas dan de spullen

je vind je mpp op de omvormer als deze stabiel staat op een zeker dc voltage,
dit dc voltage moet eigenlijk het meest efficiente punt zijn voor de mpp/omvormer
als het paneel 36 volt is over 72 cellen weet je het voltage per cel.
vallen er 12 cellen door een diode weg, weet je het nieuwe mpp punt
dit moet de omvormer ook een beetje snappen

praktijk voorbeeld :
10x185Wp 36 volt op een AEG pv 2000 (ideaal efficient punt bij 360 volt 96,6%)
voor mij zijn er nu 8x12 cellen onbruikbaar (de voorste 2 panelen niet)
hierdoor valt de mpp diep omlaag.
zo bepaal je dat.
8 x 12cellen x 2 volt = 192 volt mpp omlaag bij zon, de aeg kan dat aan, het maximum vermogen word zo laag niet gehaald, hoeft ook niet want de instraling is in de winter ook erg laag
bij difuus licht is de mpp gewoon nog ~360 volt
de winteropbrengst van 10 panelen met schaduw is hierdoor gelijk gebleven aan 8 panelen zonder schaduw eerder.
de zomeropbrengst is bijzonder veel hoger geworden.
Volgens mij is mpp volt afgezet tegen ampere
En niet de reken som volt min volt
Wikipedia: Maximum power point tracking

[ Voor 3% gewijzigd door buyksloot op 09-11-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij moet je eerst de minimale spanning halen voor je omvormer iets doet,
hiervoor is daglicht voldoende, de zonintensiteit (instraling) bepaald de A
samen zijn ze de i/v curve
als na een wolk de zon in april flink doorkomt op de panelen is de spanning nauwelijks een variabele,
de A (stroom) daarintegen wel.

in mijn genoemde voorbeeld is vanaf 1 november tot 1 februari door de laagstaande zon, de spanning ook een variabele geworden, de knie van de i/v curve is naar links gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:02

MieJuul

3970Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 01:44:
[...]

Da's een mini-leverancier, als ik ENFSolar.com mag geloven... (20 MWp in 2011):

http://www.enfsolar.com/directory/panel/2695
zelf claimen ze iets anders
"Our annual capacity for solar module is up to 200MW now."

Maar goed, het is niet zo'n bekende speler begrijp ik.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26
Goedemorgen zonnige figuren,

Ik heb een simpele vraag, waar iemand hopelijk een simpel antwoord op heeft.

Op onze zolder heb ik 2 wandcontactdozen voor een wasmachine en een droger.
Deze worden beide gevoed met een 16mm PVC pijp, direct vanuit de meterkast.
Mijn idee was om een verdeelkast te plaatsen op zolder, en de pvc pijpen gebruiken om een 3 fase aansluiting door te trekken.
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, heb ik even een Jip-en-Janneke schema getekend:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/ot192h.png

Kunnen jullie mij vertellen of dit mag? A.K.A. toegestaan is volgens NEN1010 e.d.
Zoniet, misschien hebben jullie tips over hoe ik dit wel zou kunnen realiseren.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door robindk op 10-11-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:02

MieJuul

3970Wp

Lijkt me niet dat het mag zo.
Je hebt nu geen dedicated groep voor je PV.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Volgens mij moet je je omvormer ook nog even apart afzekeren in je onderverdeler. Is die SMA een 3-fase omvormer?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
hansdegit schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:28:
Volgens mij moet je je omvormer ook nog even apart afzekeren in je onderverdeler. Is die SMA een 3-fase omvormer?
Yep, Inverter is een 3 fase inverter.

Ja, ik zou die KWh meter kunnen skippen, en daar voor in de plaats een automaat kunnen zetten.
Alleen ben ik nog niet veel 10A 3fase automaten tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
MieJuul schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:25:
Lijkt me niet dat het mag zo.
Je hebt nu geen dedicated groep voor je PV.
Waar staat er geschreven dat je een aparte groep dient te hebben voor je PV?

Volgens mij is het zo, dat je geen verbruikers mag aansluiten op de groep, waar je inverter op zit.
Aangezien ik nog 2 automaten tussen de verbruikers en de inverter heb getekend, dacht ik dat dit dus nieuwe groepen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
Volgens deze website, mag een je een 3fase automaat gewoon aftakken voor WCD`s:

http://www.e-veiligheid.n...s.html?id=71&view=answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Omvormer < 600 watt op bestaande groep, > 600 watt op aparte groep.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je bent alleen vergeten om ook de aardedraad door te geven naar je wasmachine en droger. Dit is toch wel van belang. (iets met water en stroom...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn gezonde verstand ziet geen gevaarlijke situatie (behalve de 'vergeten' aarde naar wasmachine+droger). Eensch PCIop?

[ Voor 203% gewijzigd door Dre op 12-11-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
sypie schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:04:
Je bent alleen vergeten om ook de aardedraad door te geven naar je wasmachine en droger. Dit is toch wel van belang. (iets met water en stroom...)
Ja idd, sorry.
Deze gaan niet door de 10A automaten, maar rechtstreeks via randaarde uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
[quote]Dre schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:09:
Mijn gezonde verstand ziet geen gevaarlijke situatie (behalve de 'vergeten' aarde naar wasmachine+droger). Eensch PCIop?

Mijn gezonde verstand zei ook dat dit wel veilig zou moeten zijn.

Alleen zou ik graag weten of dit ook echt toegestaan, voor het geval dat de hele tent afbrandt en de verzekering niet uitkeert 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 255% gewijzigd door Dre op 12-11-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:14:
[quote]Dre schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:09:

Mijn gezonde verstand zei ook dat dit wel veilig zou moeten zijn.

Alleen zou ik graag weten of dit ook echt toegestaan, voor het geval dat de hele tent afbrandt en de verzekering niet uitkeert 8)7
Neen, is niet toegestaan.

Stel dat er tussen je kWh meter en de 16A zekering kortsluiting ontstaat( je boort door de buis heen) en je inverter maximaal vermogen draait, dan heb je (uitgaande dat er 1 fase sluiting maakt) een maximale kortsluitstroom van 10 ampere vanuit je SMA + 16A vanuit je zekering, dat maakt 26A kortsluitstroom en dat is niet toegestaan.
Vandaar dat alle Pv boven de 600W op een aparte groep behoort te zitten, ook als je 3 fasen gebruikt.

En daarbij nog een NEN regel:
je moet je fasen zo gelijk mogelijk belasten, dus je mag niet (zware) verbruikers aan 2 fasen hangen en met de 3e dan niets doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
rdfeij schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:52:
[...]

Neen, is niet toegestaan.

Stel dat er tussen je kWh meter en de 16A zekering kortsluiting ontstaat( je boort door de buis heen) en je inverter maximaal vermogen draait, dan heb je (uitgaande dat er 1 fase sluiting maakt) een maximale kortsluitstroom van 10 ampere vanuit je SMA + 16A vanuit je zekering, dat maakt 26A kortsluitstroom en dat is niet toegestaan.
Vandaar dat alle Pv boven de 600W op een aparte groep behoort te zitten, ook als je 3 fasen gebruikt.

je moet je fasen zo gelijk mogelijk belasten, dus je mag niet (zware) verbruikers aan 2 fasen hangen en met de 3e dan niets doen...
Bedankt voor je reactie rdfeij. Maar volgens mij zijn je antwoorden niet echt goed onderbouwt.

Als ik door een buis heen boor loopt er geen 26A hoor. Dan lopen er Kilo-amperes.
Als ik geen inverter op die groep zou aansluiten en door de buis heen boor, loopt er erg waarschijnlijk precies evenveel stroom door heen, aangezien het net "oneindig" veel energie kan leveren.

Gelijkmatig belasten, ok. Maar momenteel staan de droger en wasmachine nu ook op 2 aparte fasen.
Vertel jij me nu dat ik dan wanneer de wasmachine en de droger aanstaat ik ook verplicht de vaatwasser moet aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

rdfeij schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:52:
[...]

Hoezo is 26A niet toegestaan, wil je zeggen dat er volgens de NEN1010:2008 geen 34A mag door een 2,5mm2? Wat gebeurt als ik een dedicated groep voor PV gebruik en zoals jij beweert komt er 16A uit het net en 16A uit de omvormer. Dan loopt er ook 32A. Niet toegestaan om uberhaupt in te voeden volgens jou? Waar in de NEN1010 kan ik dit na lezen?
2,25A is de grens in de NTA 8493 (stroom, geen vermogen).
Dus de wasmachine moet tegelijk draaien met de droger? Een extra magnetron op fase 1 en dan voldoen we aan jouw NEN regels. Waar kan ik deze regels overigs nalezen in de NEN1010?

[Edit]
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:57:
Bedankt voor je reactie rdfeij. Maar volgens mij zijn je antwoorden niet echt goed onderbouwt.
Bekend probleem hier op Tweakers O-)
Gelijkmatig belasten, ok. Maar momenteel staan de droger en wasmachine nu ook op 2 aparte fasen.
Vertel jij me nu dat ik dan wanneer de wasmachine en de droger aanstaat ik ook verplicht de vaatwasser moet aanzetten?
En je moet een derde verbruiker op je eerst fase aansluiten 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 12-11-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 11:01:
Goedemorgen zonnige figuren,

Ik heb een simpele vraag, waar iemand hopelijk een simpel antwoord op heeft.

Op onze zolder heb ik 2 wandcontactdozen voor een wasmachine en een droger.
Deze worden beide gevoed met een 16mm PVC pijp, direct vanuit de meterkast.
Mijn idee was om een verdeelkast te plaatsen op zolder, en de pvc pijpen gebruiken om een 3 fase aansluiting door te trekken.
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, heb ik even een Jip-en-Janneke schema getekend:

[afbeelding]

Kunnen jullie mij vertellen of dit mag? A.K.A. toegestaan is volgens NEN1010 e.d.
Zoniet, misschien hebben jullie tips over hoe ik dit wel zou kunnen realiseren.

Alvast bedankt!
Het loopt al spaak bij 5x 2,5mm² door een 16mm pvc leiding, afgezekert op 3x 16 Amp
( als je het al lukt om die 5 stuks 2,5mm² door een 16mm buis heen te trekken inc bochten werk )
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/893443

Kwa veiligheid, afgezien van een 3 fasen groep + N + Aarde (P= ~ 11Kw) door een 16mm buis,
valt het met de veiligheid wel mee, echter rammelt het nogal met je bedrijfszekerheid, er vallen nu steeds
3 apparaten uit als 1 van de 3 een aardfout geeft.
Verder mist er nog een hoofdschakelaar in de verdeelkast op zolder.

En of het nu is toegestaan of niet........... ben er geen voorstander van om een wasmachiene en
een droger naast mekaar hebben te staan waarbij een spannings verschil van 400V tussen
beide ( natte ) apparaten kan voor komen 8)7 |:(

( ik vergeet vast nog wat, Dre >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
robindk schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:57:
[...]

Als ik door een buis heen boor loopt er geen 26A hoor. Dan lopen er Kilo-amperes.
Als ik geen inverter op die groep zou aansluiten en door de buis heen boor, loopt er erg waarschijnlijk precies evenveel stroom door heen, aangezien het net "oneindig" veel energie kan leveren.

Je zekeringen van 16A zullen vanuit de meterkast de stroom binnen miliseconden afschakelen als het een kortlsuitstroom betreft, dus daar mag je zeggen dat 16A maximaal kan gaan. Vanuit de inverter zal ook een stroom gaan lopen, want die blijft zoalang de zekering in de meterkast niet uitschakeld ook stroom leveren, je hebt een 6kW inverter, gedeeld door 3 fasen, is maximaal 2kW per fase = 10A per fase...

als er tussen de zekering en de inverter iets misgaat moet je tot uitschakeling de stromen bij elkaar optellen...

voor wat betreft die gelijke verdeling.. natuurlijk haal je dat niet altijd, maar er heeft als het goed is wel iemand ooit doorgerekend hoe de verdeling in je meterkast is gemaakt, en daar mag je niet zomaar van afwijken. Deze berekening gaat uit van een gelijktijdigheidsfactor dat aangesloten apparatuur aan is... hier wordt dan een zo goed mogelijk verdeling over de 3 fasen over berekend.
Er is ook geen probleem als jij dit in je eentje doet, er is pas een probleem als iedereen in de straat deze verdeling zelf om zeep gaat halen, en er in de straat waar iedereen op dezelfde kabel zit aangesloten iedereen fase 3 zwaarder gaat belasten dan de andere 2 fasen... In het ergste geval (dan wel heel zwart wit) trek je een wijkverdeler onderuit.
Niet wetende wat je doet (lees: geen elektrotechniek gestudeerd hebbende) mag je niet zomaar aanpassingen doen aan een groepsverdeling aan je huis. "Wel" mag je je pv installatie er bijschakelen zolang je niet je aangegeven wasmachine en droger gaat bijschakelen. De PV inverter zal namelijk zijn vermogen netjes verdelen over de 3 fasen waarbij er in je meterkast berekening niets veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
PClop schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:10:
[...]

Het loopt al spaak bij 5x 2,5mm² door een 16mm pvc leiding, afgezekert op 3x 16 Amp
( als je het al lukt om die 5 stuks 2,5mm² door een 16mm buis heen te trekken inc bochten werk )
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/893443

Kwa veiligheid, afgezien van een 3 fasen groep + N + Aarde (P= ~ 11Kw) door een 16mm buis,
valt het met de veiligheid wel mee, echter rammelt het nogal met je bedrijfszekerheid, er vallen nu steeds
3 apparaten uit als 1 van de 3 een aardfout geeft.
Verder mist er nog een hoofdschakelaar in de verdeelkast op zolder.

En of het nu is toegestaan of niet........... ben er geen voorstander van om een wasmachiene en
een droger naast mekaar hebben te staan waarbij een spannings verschil van 400V tussen
beide ( natte ) apparaten kan voor komen 8)7 |:(

( ik vergeet vast nog wat, Dre >:) )
Er zitten op zolder 2 WCD`s naast elkaar.
Deze hebben beide een eigen 16mm PVC pijp.
Ik wilde dus 1 pijp gebruiken om zeg 3 bruine draden te trekken van 2,5 mm2
en de andere pijp gebruiken om aarde en nul te trekken.
De verdeelkast wilde ik fysiek over de 2 dozen heen monteren, zodat deze direct afgewerkt zijn en niemand verwart kan raken over waar de pijpen voor zijn.

Het klinkt inderdaad wel eng, 400V op een natte groep, maar goed, praktisch is het wel ;)
Verder zitten ze gewoon op een aardlek en heeft de wasmachine een aquastop.

MOET er een hoofdschakelaar in de verdeelkast?
en moet deze dan achter een automaat zitten vanuit de meterkast, of dien je die dan direct aan te sluiten op de hoofdzekering?

Dat er 3 apparaten uitvallen na een aardlek vind ik niet zo boeiend.
Dan start ik de wasmachine toch opnieuw?
Pagina: 1 ... 192 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.