12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
ik vind 1,6 te veel.Dre schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:20:
@dimensioneren omvormer
Moet je elk miliwattuurtje dat op je panelen valt binnenhalen? Grotere omvormer is meestal duurder en door minimale opbrengst verlies bij piekvermogens niet rendabel. Rendement van de omvormer is ook slecht bij lage vermogen. Een paar dagen geleden 200 Watt uit 4800Wp midden op de dag, had nog op een Soladin 600 gekunt.
Verbaast me telkens dat mensen zo nerveus worden van een kleine omvormer. We wonen hier niet aan de evenaar met 365 dagen zon per jaar.
Wp/WAC factor van 1,6 is echt geen probleem, zie berekening van antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" en Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" en Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
zo snel uit het hoofd kan ik niet eens een set samen stellen die dat zou kunnen halen.
mischien is het wel mogenlijk.
maar ik zou niet meer A aan de omvormer hangen dan i aan kan.
een sma4000 met 2x 13x 250Wp geeft 6500Wp dus bijna 1,6.
maar dat geeft minimaal als de zon schijnt 325V x 16,4A = 5330W.
dus als de zon schijnt gooi je opbrengst weg.
1,3 is meer mijn max.
maar kosten technies gezien is vaak 1,0 ook leuk.
en stap je af van sma of andere dure omvormer dan is zelfs 0,8 perfect werkend met difuslicht.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Rapapa...
Verwijderd
op ongeveer pagina 754 is hier ook wat over te vinden
Heb maandag GC gebeld, antwoord : Hij staat al klaar maar ik weet niet waarom u hem nog niet heeft ..... ik zet hem door naar de spoed afdeling ....
Die zitten op hun hoofd te krabben waar die 4000kWh gebleven is die ik vorig jaar nog wel gebruikte .... HAHA
Ik heb mijn paneeltjes wel aangemeld, en het electriciteit voorschot verlaagd van 200 naar 50, is ook gewoon afgeschreven ....
Ze maken het wel spannend .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Heb ik gedaan.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:39:
dat had je vooraf moeten melden bij greenchoice zie voorwarden op hun site
op ongeveer pagina 754 is hier ook wat over te vinden
Jouw pagina 754 hoeft niet mijn pagina 754 te zijn he, ligt aan je instellingen..
Hmmm klinkt veelbelovend..WoudseHoeve schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:58:
Ik zit al 60 dagen op mijn jaarafrekening te wachten van GreenChoice.....
Heb maandag GC gebeld, antwoord : Hij staat al klaar maar ik weet niet waarom u hem nog niet heeft ..... ik zet hem door naar de spoed afdeling ....
Die zitten op hun hoofd te krabben waar die 4000kWh gebleven is die ik vorig jaar nog wel gebruikte .... HAHA
Ik heb mijn paneeltjes wel aangemeld, en het electriciteit voorschot verlaagd van 200 naar 50, is ook gewoon afgeschreven ....
Rapapa...
Hier is eindejaar 29-7 bij GC , niets aangemeld en ook niets verlaagdWoudseHoeve schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:58:
Ik zit al 60 dagen op mijn jaarafrekening te wachten van GreenChoice.....
ik ben ook erg benieuwd volgend jaar met -75% aan verbruik.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Deze keer was Liander laat en heeft Gc mijn meterstanden gebruikt ipv die van Liander.
Kennelijk volgen ze wat ik doe want juist toen ik elders panelen ging bestellen kwamen ze met hun systeem dat echter veel te duur is en met beperkte monitoring.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Je ontkomt toch vaak niet aan een flinke lus alleen al door de ligging van de panelen?
Bij DC heb je daar geen last van. Dat is alleen bij wissel stromen waar een wisselend magnetisch veld ontstaat, wet van Lenz: de emk van inductie is dusdanig gericht dat hij de oorsprong van zijn ontstaan tegenwerkt.Cranberry schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:14:
Hebben jullie bij het plaatsen van de panelen ook gelet op het voorkomen van inductiespanningen door de DC + en - zo dicht mogelijk bij elkaar te houden?
Je ontkomt toch vaak niet aan een flinke lus alleen al door de ligging van de panelen?
Of bedoel je wat anders.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Het werkt idd zonder problemen. De omvormer is natuurlijk voorzien van aarde en is aangesloten in de meterkast.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 07:25:
@drielp
in nederland zijn er geen voorschriften mbt de panelen te aarde
de AC zijde dient wel geaard te zijn
werkt het op dit moment zonder errors
en is de omvormer op ac-zijde wel geaard
dan gewoon zo laten
Als ik het goed begrijp is eigenlijk de aarding van de panelen nodig als ze "aanraakbaar " zijn omdat ze, door een defecte omvormer, onder spanning kunnen komen te staan. D kans hierop is erg klein op 4,5 meter hoogte. Als een paneel defect zou zijn is de spanning niet groot genoeg om gevaar te vormen en bij een bliksem inslag is de spanning zo hoog dat aarde geen zin heeft.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik deel die mening niet dat een installateur niet wil komen.Rukapul schreef op donderdag 08 november 2012 @ 00:03:
[...]
Te abstract en onvoldoende laagdrempelig. Laagdrempelig is op de achterkant van zo'n brief een lijst met installateurs inclusief tarieven afdrukken inclusief opmerking dat er bij X-aantal adressen in een straat een korting geldt.
En dat van die erkende installateur is leuk, maar probeer maar eens op korte termijn bij de grotere installatiebedrijven of op basis van de telefoongids in een paar minuten een erkende installateurelectricien te vinden die op korte termijn voor een redelijke prijs een klein klusje kan doen. Ik heb het wel eens geprobeerd.
En als mensen zoals hier het al niet doen, dan doet mevr Jansen het al helemaal niet zolang de kleinkinderen niet geelectrocuteerd zijn.
Een andere vorm van laagdrempeligheid zou overigens een goedkope en monkey proof doe het zelf kit kunnen zijn
Wat ik wel weet als een installateur wel komt dat het altijd te duur is voor een partikulier, voor een auto reparatie waar ook schoolverlaters aan je auto werken vinden we 65 euro ex heel gewoon maar als een installateur 45 euro ex vraagt is de wereld te klein daarnaast heeft iedereen de prijs al opgezocht van de materialen voordat de installateur al weet wat het kost. Ik zie hier prijzen van HAF kasten voorbij komen waar een gemiddeld installateur ze niet kan kopen bij de TU of Hagemijer ondaks dat je 72% korting krijgt op de bruto prijs dat werkt niet motiverend voor een installateur.
In breda werd de metalen waterleiding vervangen door kunstof leiding het waterleiding bedrijf "verkoopt"de reclame mogelijkheid om je naam als installateur op de mededelingsbrief te krijgen waarin staat dat je zelf moet zorgen voor een vervangende aarde. Weet je hoeveel mensen reageren naar die installateur nog geen 3% dus aan de zogenaamde niet laagdrempelheid ligt het niet.
Ik deel de mening dat niet iedere electricein goed de werking en nuttigheid van de juiste aardelectrode versus aardlekschakelaar begrijpt, maar dat neemt niet weg dat ik hiet op dit forum onacceptabele risico's zie voorbijkomen.
Voor de gene die het nog niet begrijpen hoe belangrijk het is de juiste aarde heb ik een paar dagen geleden de gevaren uitgelegd van het wegnemen van een aardlekschakelaar uit een huis wat nieuw is opgeleverd met ELKE groep achter een aardlek. Ik zou zeggen zoek het op.
snameroc
Via Werkspot heb ik zojuist een opdracht verleend aan een erkende installateur om aardklek- en hoofdschakelaar in bestaande groepenkast te plaatsen. Kosten €125 all in, met ABB componenten.snameroc schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:40:
[...]
Ik deel die mening niet dat een installateur niet wil komen.
Wat ik wel weet als een installateur wel komt dat het altijd te duur is voor een partikulier, voor een auto reparatie waar ook schoolverlaters aan je auto werken vinden we 65 euro ex heel gewoon maar als een installateur 45 euro ex vraagt is de wereld te klein daarnaast heeft iedereen de prijs al opgezocht van de materialen voordat de installateur al weet wat het kost. Ik zie hier prijzen van HAF kasten voorbij komen waar een gemiddeld installateur ze niet kan kopen bij de TU of Hagemijer ondaks dat je 72% korting krijgt op de bruto prijs dat werkt niet motiverend voor een installateur.
In breda werd de metalen waterleiding vervangen door kunstof leiding het waterleiding bedrijf "verkoopt"de reclame mogelijkheid om je naam als installateur op de mededelingsbrief te krijgen waarin staat dat je zelf moet zorgen voor een vervangende aarde. Weet je hoeveel mensen reageren naar die installateur nog geen 3% dus aan de zogenaamde niet laagdrempelheid ligt het niet.
Ik deel de mening dat niet iedere electricein goed de werking en nuttigheid van de juiste aardelectrode versus aardlekschakelaar begrijpt, maar dat neemt niet weg dat ik hiet op dit forum onacceptabele risico's zie voorbijkomen.
Voor de gene die het nog niet begrijpen hoe belangrijk het is de juiste aarde heb ik een paar dagen geleden de gevaren uitgelegd van het wegnemen van een aardlekschakelaar uit een huis wat nieuw is opgeleverd met ELKE groep achter een aardlek. Ik zou zeggen zoek het op.
Lijkt me zeker niet duur.
Laat maar weten of het bij de 125,- totaal blijft, ik gok van niet.deejeebv schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:11:
[...]
Via Werkspot heb ik zojuist een opdracht verleend aan een erkende installateur om aardklek- en hoofdschakelaar in bestaande groepenkast te plaatsen. Kosten €125 all in, met ABB componenten.
Lijkt me zeker niet duur.
Waarom zou het niet. Opdracht is toch duidelijk, installateur heeft foto van huidige situatie. Zaterdag komt hij het uitvoeren.Rol-Co schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:13:
[...]
Laat maar weten of het bij de 125,- totaal blijft, ik gok van niet.
Verwijderd
denk nou niet dat een energiebedrijf spontaan in jouw voordeel handelt alsjeblieft, dat is toch gewoon logisch ?Rol-Co&hoeve schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:50:
[...]
wat gepraat over niet ontvangen energie
mijn afrekeningen komen tegelijk met een eisen lijst, zoals hun "niet betalen vanwege onvoldoende saldo of naheffing"
sinds 2009 alweer is altijd alles binnen drie werkdagen geregeld, anders stuur ik gewoon een naheffing met verhoging.
gek ?
wie is er nu gek ?
vooralsnog ben ik niet gek, en mijn getoonde afrekeningen kennen nog geen match op dit forum,
het werkt dus goed.
gedraag je als leverancier, je bent het tenslotte, maar dan binnen het consumenten segment.
ik betaal overigens niets meer, en vraag na elk half jaar om een afrekening (tav tarief wijzigingen)
ik betaal de ouderwetse energielast aan de spaarrekening.mocht het een slecht jaar zijn, dan betaal ik dat dus fluitend, het is tenslotte beschikbaar +rente (!)
er is geen wet die dat verbied, dus het kan en het mag; natuurlijk zijn ze zuur, maar dat was ik eerst ook,
nu wil ik het weer terug

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 19:36 . Reden: dien je BELANG dat was de tvt geloof ik ]
Ja het kan wel hoor, maar meestal is het iets dat tegenvalt of extra moet of nog iets niet goed zit maar ja meneer dat kost wel extra.deejeebv schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:17:
[...]
Waarom zou het niet. Opdracht is toch duidelijk, installateur heeft foto van huidige situatie. Zaterdag komt hij het uitvoeren.
Daarom vroeg ik ook of je het wil laten weten.
Ik zal het laten weten. Ik heb wel vetrouwen in hem. Stelde zelf al direct voor (op basis van de foto) de groep die los linksonder in de groepenkast zit te verplaatsen naar de andere groepen die op de nieuwe aard lek moeten komen. De foto heeft hier eerder in dit topic gestaan.Rol-Co schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:31:
[...]
Ja het kan wel hoor, maar meestal is het iets dat tegenvalt of extra moet of nog iets niet goed zit maar ja meneer dat kost wel extra.
Daarom vroeg ik ook of je het wil laten weten.
Hahaha , sterkVerwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:30:
[...]
denk nou niet dat een energiebedrijf spontaan in jouw voordeel handelt alsjeblieft, dat is toch gewoon logisch ?
mijn afrekeningen komen tegelijk met een eisen lijst, zoals hun "niet betalen vanwege onvoldoende saldo of naheffing"
sinds 2009 alweer is altijd alles binnen drie werkdagen geregeld, anders stuur ik gewoon een naheffing met verhoging.
gek ?
wie is er nu gek ?
vooralsnog ben ik niet gek, en mijn getoonde afrekeningen kennen nog geen match op dit forum,
het werkt dus goed.
gedraag je als leverancier, je bent het tenslotte, maar dan binnen het consumenten segment.
ik betaal overigens niets meer, en vraag na elk half jaar om een afrekening (tav tarief wijzigingen)
ik betaal de ouderwetse energielast aan de spaarrekening.mocht het een slecht jaar zijn, dan betaal ik dat dus fluitend, het is tenslotte beschikbaar +rente (!)
er is geen wet die dat verbied, dus het kan en het mag.
Verwijderd
het duurt wel even voor je de irritatie kun laten voor wat het is, en er vol in te gaan,
gewoon voor de lol&humor, en hoe compleet achterlijk ze zijn, zelfs de groenste.
als je niets betaald, en krachtig bent, ook in geld (je betaald aan jezelf) , heb je ook een onderhandelingspositie.
<!> als je teveel betaald, krijg het dan nog maar eens terug.(met rente ? echt niet..)
zodra je pv neemt, breng dan onmiddelijk 850kWh/kWp in mindering op je maandbedrag.
kom we kijken nog even :
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
de leverancier zei : we salderen niet meer onder 0
eric zei : dat is mij niet verteld, kom het maar halen dan, hoe kan dat trouwens de voorwaarden veranderen, ik heb toch 3 jaar vast ?
leverancier : u weet dat dat niet kan, maar u heeft wel een punt
eric : ik snap u niet < wel natuurlijk, maar dan ben ik ineens dom>
leverancier : ok, hier heb ik geen zin in, dit is wel de laatste keer
eric : oke, wat aardig van u (koop de strijd maar af dan loosers)
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 19:49 ]
Verwijderd
ik heb een oud kontrakt, toen laag nog laag was, dan was ik (verbruik)
ik ben dus echt een nare zuiger voor de energieleverancier.
er zit bijna 5 cent verschil tussen.
wat deejeebv hierboven zegt is ook leuk, 30 euro is alweer 7% van 1 paneel van 200Wp vandaag.
je energielast op een spaarrekening voor 1 jaar, is ook alweer 5% van 1 paneel,
kijk dat gaat dan best hard.
http://www.zonnestroomnl.nl/
Misschien heeft @zonnigtype er nog iets aan voor z'n lijsten
[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-11-2012 20:00 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ja dat probeer ik ook om het meeste in de hoog niet te gebruiken maar kan niet altijd, min haal ik voorlopig zeker niet, daar ligt te weinig voor op dak. wel heb ik een andere prijs.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:55:
ik ben echt heel gemeen, zolang dit nog lukt, wek ik het meeste op in hoog, maar verbruik daarin geen reet.
ik heb een oud kontrakt, toen laag nog laag was, dan was ik (verbruik)
ik ben dus echt een nare zuiger voor de energieleverancier.
er zit bijna 5 cent verschil tussen.
wat deejeebv hierboven zegt is ook leuk, 30 euro is alweer 7% van 1 paneel van 200Wp vandaag.
je energielast op een spaarrekening voor 1 jaar, is ook alweer 5% van 1 paneel,
kijk dat gaat dan best hard.
Hoog tarief (piek) 2.155 kWh € 0,2274
Laag tarief (dal) 2.049 kWh € 0,2028
Dit was dus voor 29-7 2012 het verbruik in 209 dagen

dat gaat nu dus anders worden
wel een goede tip om gelijk 85% van kwp van je systeem te verlagen op je rekening, sparen en rente pakken kan je zelf wel.
ooit gehad, even belletje klantenservice, en ze corrigeren iets in het dossier dat je wel 4 elektrische meterstanden kan doorgeven. Minuutje werk, en direct zichtbaar!LosGieros schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:36:
Nog meer Greenchoice klanten hier? Ik kan mn meterstanden van mn "slimme" meter niet doorgeven via de website. Ze hebben geen optie voor de opgewekte meterstanden...?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Verwijderd
Losse micro inverters? Waarom zou je jezelf niet in de spiegel kunnen kijken en zeggen "goed advies"?Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:10:
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik werk voor een bedrijf die zonnepanelen verkoopt, plaatst en een totaalpakket biedt, maar als ik de meneer of mevrouw met het dakvlak met de schaduw van de boom en de pijpjes positief zou adviseren, kan ik niet in de spiegel kijken en zeggen "goed advies".
-Ik bedoel het NIET verkeerd hoor, zeg het maar even vooraf-
[ Voor 7% gewijzigd door hautessa op 08-11-2012 22:16 ]
Wat? Verklaar je nader.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:14:
Oja, een nieuwtje voor de kenners. Canadian Solar, die produceert in China overigens voor het eind van het jaar failliet?
Verwijderd
Neem dan gelijk de koers van Yingli ook even mee... Idem, zelfde verhaal. Pennystocks. Toevallig ben ik daytrader. Dus in jouw verhaal zal het met Yingli dan ook wel gedaan zijn binnenkort.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:21:
Kijk even naar de beurskoers van Canadian en de google berichten en trek je conclusie.
Oh en trouwens Sharp, ook niet bepaald een kleintje. Een paar treden naar beneden gezet qua rating deze week.
Maar dat wil niet zeggen dat ik de panelen slecht vind van deze drie. Eerder bij faillissement, afbraakprijzen: ben ik buyer!
[ Voor 23% gewijzigd door hautessa op 08-11-2012 22:26 ]
Verwijderd
hautessa schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:15:
[...]
Losse micro inverters? Waarom zou je jezelf niet in de spiegel kunnen kijken en zeggen "goed advies"?
-Ik bedoel het NIET verkeerd hoor, zeg het maar even vooraf-
Verwijderd
hautessa schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:24:
[...]
Neem dan gelijk de koers van Yingli ook even mee... Idem, zelfde verhaal. Pennystocks. Toevallig ben ik daytrader. Dus in jouw verhaal zal het met Yingli dan ook wel gedaan zijn binnenkort.
Oh en trouwens Sharp, ook niet bepaald een kleintje. Een paar treden naar beneden gezet qua rating deze week.
Maar dat wil niet zeggen dat ik de panelen slecht vind van deze drie. Eerder bij faillissement, afbraakprijzen: ben ik buyer!
Ik keek even op mijn prijslijst... Of mijn leverancier heeft me te lage prijzen gegeven van de Omniksol of hij licht me vet op met SMA.
...Laat maar, ik denk dat ik er helemaal niets van bak. Ik heb er helemaal geen verstand van. Laten we daar maar op houden.

Verwijderd
Zo staan (bijna) alles pv-modulefabrikanten ervoor.. Neemt niet weg dat het zorgwekkend is maar het is denk ik wat kort door de bocht om te stellen dat Canadian Solar het einde van dit jaar niet haalt..Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:21:
Kijk even naar de beurskoers van Canadian en de google berichten en trek je conclusie.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:30:
[...]
Zo staan (bijna) alles pv-modulefabrikanten ervoor.. Neemt niet weg dat het zorgwekkend is maar het is denk ik wat kort door de bocht om te stellen dat Canadian Solar het einde van dit jaar niet haalt..
@365zon
+1
@PV kwaliteit
Denk dat het bedrijfsaccount het einde van het jaar niet haalt...believe me.

[ Voor 62% gewijzigd door hautessa op 08-11-2012 22:37 ]
Verwijderd
databeestje schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:31:
@PV kwaliteit, in geval van een bedrijf is het misschien interresant om je even aan te melden bij de moderators voor een bedrijfsaccount.
Verwijderd
Wikipedia: Watt-peak
omvallen hoort bij marktwerking, alleen een bank in nederland kan niet omvallen,
die krijgen net als chinese modulefabrieken staatssteun
nederland wil goedkoop, dus chinese panelen met staatssteun
misschien valt een chinese pv boer dus juist niet om, en het kwaliteitsmerk wel.
kwaliteitsmerken zouden moeten worden gesteund, maar qcells kan dat niet navertellen.
het verhaal snijd dus geen hout hierboven.
Verwijderd

hautessa schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:29:
[...]
Ik keek even op mijn prijslijst... Of mijn leverancier heeft me te lage prijzen gegeven van de Omniksol of hij licht me vet op met SMA.
...Laat maar, ik denk dat ik er helemaal niets van bak. Ik heb er helemaal geen verstand van. Laten we daar maar op houden.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:35:
Wp is de juiste spelling
Wikipedia: Watt-peak
omvallen hoort bij marktwerking, alleen een bank in nederland kan niet omvallen,
die krijgen net als chinese modulefabrieken staatssteun
nederland wil goedkoop, dus chinese panelen met staatssteun
misschien valt een chinese pv boer dus juist niet om, en het kwaliteitsmerk wel.
kwaliteitsmerken zouden moeten worden gesteund, maar qcells kan dat niet navertellen.
het verhaal snijd dus geen hout hierboven.
Heeft niet zozeer te maken met een verkoopverhaalVerwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:32:
Waarom, promoot niets en deel alleen mijn kennis, zal nooit een verkoopverhaal hier ophangen.
[...]
Dan kunnen de andere mensen meteen zien dat het om een bedrijf gaat in plaats van een doorsnee tweaker. Het is niet perse negatief bedoelt.
Mijn glas is altijd half vol. De anti dump zaak gaat 13 maanden lopen, genoeg tijd voor de Chinese overheid om (een gedeelte van) de branche te redden. Daarnaast hebben een paar van de grotere fabrikanten zoals YingLi en Suntech een veel lagere anti dump heffing in america vergeleken met de onbekende merken (~20% vs 249%).
En met Sharp is het probleem niet in de basis de zonnepanelen, dat is slechts een onderdeel van het gigantische concern. De platte TV's doen het al jaren niet zo goed. Vreemd genoeg ook een aantal overeenkomsten met Panasonic, die Sanyo overgenomen heeft.
De technologie komt uiteindelijk wel op een plek terecht waar er weer panelen mee geproduceerd worden.
Verwijderd
hautessa schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:32:
ok, nog twee hele korte reacties hierop op dan:
@365zon
+1
@PV kwaliteit
Denk dat het bedrijfsaccount het einde van het jaar niet haalt...believe me.
Sounds of Silence, I rest my case
Verwijderd
ik heb meer dan 10 chinese panelen, en ze zitten allemaal boven de flashdata, sommige zelfs 8 a 12%Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:37:
Klopt precies wat je zegt, Chinese panelen leveren ook flashdata, maar in 9 van de 10 gevallen klopt er geen snars van. Als je echt kwaliteit koopt ben je duurder uit, simpel as that.
[...]
myth busted.
mijn erbarmelijke alfasolars (made in germany & expensive) heb ik weggegeven zo slecht waren ze,
ik heb ze niet eens 1 seconde ooit op flash vermogen gezien.
Verwijderd
Ook goedenavond dan.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:42:
Jij zal hier wel de leider zijn en snap eigenlijk niet zo goed als je een beetje tegenwind krijgt je meteen de handdoek gooit, ken dat alleen van mensen die de discussie niet aan willen gaan of kunnen winnen. "Laat maar, je hebt gelijk" klinkt bekend?
[...]
Nope, ik ben von Prutshausen, Ik geen bevestiging nodig.
Verwijderd
Ik denk dat je op dit forum gemiddeld betere adviezen tegenkomt dan bij de meeste leveranciers van zonnepanelen. Op dit forum zitten (veel) mensen die echt wel verstand van zaken hebben. Wanneer er in dit topic een "slecht" advies voorbij komt zorgt dit vaak voor interessante discussies..Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:00:
Zie een hoop "specialisten" hier voorbij komen, maar velen slaan de plank mis. Zeker de mensen met de foto van hun dakvlak zouden moeten reageren en zeker degene met schaduw van de boom.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:45:
[...]
ik heb meer dan 10 chinese panelen, en ze zitten allemaal boven de flashdata, sommige zelfs 8 a 12%
myth busted.
mijn erbarmelijke alfasolars (made in germany & expensive) heb ik weggegeven zo slecht waren ze,
ik heb ze niet eens 1 seconde ooit op flash vermogen gezien.
Verwijderd
databeestje schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:47:
[...]
Ook goedenavond dan.
Nope, ik ben von Prutshausen, Ik geen bevestiging nodig.
Verwijderd
Hoe kun je daar nou over oordelen... Je weet niet eens over welk merk het gaat?Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:48:
Omdat je flashdata uit China vervalst is, overigens voel je niet schuldig, komt vaker voor.
[...]
Blijft een tweakers forum, niet echt doorsnee volluk. Als de een het niet weet is er vast wel iemand anders die het aan kan vullen.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat je op dit forum gemiddeld betere adviezen tegenkomt dan bij de meeste leveranciers van zonnepanelen. Op dit forum zitten (veel) mensen die echt wel verstand van zaken hebben. Wanneer er in dit topic een "slecht" advies voorbij komt zorgt dit vaak voor interessante discussies..
Glukkig wel.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 22:52 ]
De mijne zitten nog op een zeilboot vanuit china, ze mogen onderhand wel eens aankomen zodat ik met west voort kan. Ik mis het opwekken van de energie in de middag, ook al zijn het korte dagen, jammer dat ik het nog met oost moet doen.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:51:
goed om te horen, nog een paar van die valse panelen graag dan, ze doen het echt prima.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:49:
[...]
Hoe kun je daar nou over oordelen... Je weet niet eens over welk merk het gaat?
Het is alleen frappant dat de meeste stellingen van je niet stroken met de ervaringen hier, that's all.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:51:
goed om te horen, nog een paar van die valse flash panelen graag dan, ze doen het echt prima.
Ik ben overigens best tevreden met mijn panelen op het oosten.databeestje schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:53:
[...]
De mijne zitten nog op een zeilboot vanuit china, ze mogen onderhand wel eens aankomen zodat ik met west voort kan. Ik mis het opwekken van de energie in de middag, ook al zijn het korte dagen, jammer dat ik het nog met oost moet doen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:57:
@PV Kwaliteit
Welk merk panelen verkopen jullie als ik vragen mag?
Verwijderd
hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:58:
@ PV Kwaliteit: By all means, blijf nog even.
Het is alleen frappant dat de meeste stellingen van je niet stroken met de ervaringen hier, that's all.
Verwijderd
Laat ik het anders vragen... Verkopen jullie panelen van een Europese fabrikant? Dat zou namelijk verklaren waarom je zo fel reageert op Chinese panelen. Zoals de afgelopen jaren hebben uitgewezen zegt het land van herkomst ook niet zoveel als het aankomt op faillissementen. Bijna alle grote zonnepanelenproducenten in Europa zijn over de kop gegaan of staan er (net als de Chinese bedrijven) niet al te best voor.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:00:
Sorry, ik ben hier niet als verkoper, maar discuteer graag mee over zonnepanelen.
[...]
edit: heb je tijd en zin om een opsomming te maken van de dingen die in jouw ogen kant noch wal raken? Dan kunnen we daar over discussiëren.
[ Voor 45% gewijzigd door hansdegit op 08-11-2012 23:06 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:04:
[...]
Laat ik het anders vragen... Verkopen jullie panelen van een Europese fabrikant? Dat zou namelijk verklaren waarom je zo fel reageert op Chinese panelen. Zoals de afgelopen jaren hebben uitgewezen zegt het land van herkomst ook niet zoveel als het aankomt op faillissementen. Bijna alle grote zonnepanelenproducenten in Europa zijn over de kop gegaan of staan er (net als de Chinese bedrijven) niet al te best voor.
Verwijderd
hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:05:
30 graden? Eg nie. Ik heb goed geluisterd naar Eric, die heeft me anders geadviseerd.
edit: heb je tijd en zin om een opsomming te maken van de dingen die in jouw ogen kant noch wal raken? Dan kunnen we daar over discussiëren.
20 posts maar nu komt er een goed advies, panelen op plat dak moeten...... graden, kom er maar in pv kwaliteit.Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:03:
Hans, wij zitten up-to-date en proberen de beste adviezen naar mensen te brengen en toevallig kom ik op dit forum en lees dingen die kant noch wal raken, daar heb ik op gereageerd. Iemand wel een sgehoord over de nieuwe legmethode op plat dak? Of denken jullie nog steeds dat het op 30 graden moet?
[...]
Verwijderd
Rol-Co schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:08:
[...]
20 posts maar nu komt er een goed advies, panelen op plat dak moeten...... graden, kom er maar in pv kwaliteit.
Is denk ik afhankelijk van de geografische locatie, maar hier liggen ze op 20 graden. Maar serieus, ik ben zeer benieuwd naar je inzichten. Maar graag wel onderbouwen.
edit: op de dakkapellen liggen ze op 15 graden idd.
[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 08-11-2012 23:11 ]
Verwijderd
Wat bedoel je daar mee? Dat is toch geen geheim: http://www.canadiansolar....ny/r-d-and-manufacturing/Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:08:
Canadian solar produceert ook in China FYI
Verwijderd
[quoteSchuin dak, kan je windrichting niet bepalen, plat ka je uitrichten op het zuiden.]hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:11:hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:11:
[...]
Is denk ik afhankelijk van de geografische locatie, maar hier liggen ze op 20 graden. Maar serieus, ik ben zeer benieuwd naar je inzichten. Maar graag wel onderbouwen.
[...]
[/quote]
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:15:
[...]
[quoteSchuin dak, kan je windrichting niet bepalen, plat ka je uitrichten op het zuiden.]hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:11:
[...]
[/quote]
En dan spoelt al het vuil er nog af?Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:10:
15 graden, heeft met de opbrengst tov de investering en het dakopp. te maken.
[...]
De panelen op de dakkapellen liggen best hoog. Hier in de kop van NH van het best spoken, qua wind. De panelen op de dakkapellen liggen dus iets meer low-profile. Puur om problemen te voorkomen. Orientatie overigens 160 ZZW. Op het andere platte dak hadden we iets meer vrijheid (luwte). 20 graden helling op 175gr Z
Zou je je antwoord op een Quote svp onder de Quote kunnen zetten ipv erboven?
Leest een stuk prettiger.....
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:19:
Yep, maar regelmatig schoonmaken van vogelstront helpt ook
[...]
Verwijderd
okantimos schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:19:
@PV Kwaliteit
Zou je je antwoord op een Quote svp onder de Quote kunnen zetten ipv erboven?
Leest een stuk prettiger.....
Verwijderd
Lijkt me een goed advies.hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:19:
@PV Kwaliteit:
De panelen op de dakkapellen liggen best hoog. Hier in de kop van NH van het best spoken, qua wind. De panelen op de dakkapellen liggen dus iets meer low-profile. Puur om problemen te voorkomen. Orientatie overigens 160 ZZW. Op het andere platte dak hadden we iets meer vrijheid (luwte). 20 graden helling op 175gr Z
Waarom vind jij 1,6 te veel? Waarom is 1,3 jou max? Waarom is 1,0 "ook leuk"?migjes schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:47:
[...]
ik vind 1,6 te veel.
zo snel uit het hoofd kan ik niet eens een set samen stellen die dat zou kunnen halen.
mischien is het wel mogenlijk.
maar ik zou niet meer A aan de omvormer hangen dan i aan kan.
een sma4000 met 2x 13x 250Wp geeft 6500Wp dus bijna 1,6.
maar dat geeft minimaal als de zon schijnt 325V x 16,4A = 5330W.
dus als de zon schijnt gooi je opbrengst weg.
1,3 is meer mijn max.
maar kosten technies gezien is vaak 1,0 ook leuk.
en stap je af van sma of andere dure omvormer dan is zelfs 0,8 perfect werkend met difuslicht.
Ik probeer aan de hand van SMA Sunny Design en gegevens van antonboonstra te laten zien hoeveel kWh en euro's je mist bij verschillende factoren. Hierdoor kan je het verschil in Nederlandse omstandigheden vergelijken op basis van feiten. Denk dat we voldoende meetdata beschikbaar hebben om ons te baseren op feiten.
(ik mis een stukje onderbouwing voor jouw factoren, 'simuleer' eens wat met SMA Sunny Design)
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 08-11-2012 23:31 ]
Verwijderd
Kijk even naar de test van Photon januarie 2012. SMA? Scheelt je 6% minder, alleen al met de omvormer.Dre schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:27:
[...]
Waarom vind jij 1,6 te veel? Waarom is 1,3 jou max, Waarom is 1,0 "ook leuk"?
Ik probeer aan de hand van SMA Sunny Design en gegevens van antonboonstra te laten zien hoeveel kWh en euro's je mist bij verschillende factoren. Hierdoor kan je het verschil in Nederlandse omstandigheden vergelijken op basis van feiten. Denk dat we voldoende meetdata beschikbaar hebben ons te baseren op feiten.
Dat dacht ik.
/Off Topic: zelf heb ik ervaren dat je, wanneer je als nieuwkomer het één en ander aan stellingen poneert, je jezelf hier snel aangevallen kunt voelen. In de loop van de tijd is mij gebleken dat de gemiddelde tweaker heel gevoelig is voor argumenten. Dus nogmaals: blijf even een tijdje.
Verwijderd
Hans, heb ondertussen zoveel kennis opgedaan dat ik me geen appels voor peren laat verkopen, daarom is dit forum waarschijnlijk ook niks voor mij.hansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:30:
[...]
Dat dacht ik.
/Off Topic: zelf heb ik ervaren dat je, wanneer je als nieuwkomer het één en ander aan stellingen poneert, je jezelf hier snel aangevallen kunt voelen. In de loop van de tijd is mij gebleken dat de gemiddelde tweaker heel gevoelig is voor argumenten. Dus nogmaals: blijf even een tijdje.
edit: je bedoelt knollen en citroenen, toch?
[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 08-11-2012 23:36 ]
Verwijderd
Vraag maar raak, kan alles 100% beantwoorden. Ga wel over 5 minuten slapenhansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:35:
Dat zou ik jammer vinden. Dit is de uitgelezen plek om kaf en koren te scheiden, iedereen heeft er baat bij als jij je kennis hier deelt. Again: argumenten tellen.
edit: je bedoelt knollen en citroenen, toch?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Mooie quote, ok kijk af en toe even, tot laterhansdegit schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:42:
Hier gaat de slaap ook tellen. Lees gewoon af en toe eens mee en reageer op dingen waarvan je vindt dat die beter kunnen. Hier overigens 21 panelen, maar dit is geen "wie heeft de grootste" forum.
Dit topic is gesloten.