Heeft iemand ervaring met http://www.photovoltaik-shop.com/ toevallig? Prijzen zijn net, ze reageren redelijk vlot op mail in correct Engels, maar ik ben toch wat huiverig om even 2300 euro vooruit te betalen.
Wat een heerlijk zonnige start van de dag, om 10 uur 's ochtends komt er 1,7 kW uit de istallatie.
Mensen tel je zegeningen in november, vanmiddag komt de bewolking er weer aan.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Mijn panelen hebben meer een hoek voor de zomerzon, maar er wordt zeker wat opgeleverd op het moment 
Toch 1kW geraakt nu net, laat die zon maar schijnen!
Blijf overigens emails krijgen van SamenZonneEnergie. Ooit opgegeven, maar nadat ik mijn gegevens niet kon invullen en niemand kon helpen mee gestopt. Schijnbaar hebben ze mijn 'aanvraag' toch vertaald naar een aanbieding (die nergens op slaat) en blijf ik emails krijgen dat ik het aanbod nog niet heb geaccepteerd. Zonder opt-out. Even los van dat het voor MetDeZon natuurlijk een fantastische klus is, gezien de prijzen
Blijf overigens emails krijgen van SamenZonneEnergie. Ooit opgegeven, maar nadat ik mijn gegevens niet kon invullen en niemand kon helpen mee gestopt. Schijnbaar hebben ze mijn 'aanvraag' toch vertaald naar een aanbieding (die nergens op slaat) en blijf ik emails krijgen dat ik het aanbod nog niet heb geaccepteerd. Zonder opt-out. Even los van dat het voor MetDeZon natuurlijk een fantastische klus is, gezien de prijzen
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-11-2012 10:42 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Leuk om de prijzen op een rijtje te zien, maar de verzendkosten zou ik er niet voor over hebbenVerwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:17:
Heeft iemand ervaring met http://www.photovoltaik-shop.com/ toevallig? Prijzen zijn net, ze reageren redelijk vlot op mail in correct Engels, maar ik ben toch wat huiverig om even 2300 euro vooruit te betalen.
Als je betaalt met Paypal (en een cc) ben je redelijk gedekt, ook bij schade aan een zending.
Toch zou ik zoiets niet doen want je zal alles in de toekomst met hen moeten afhandelen en wat weet je nou van zo'n online store ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik denk dat de paar bedrijven die de hoofdprijs hebben getrokken uit grote acties wel de nodige organisatorische problemen voor hun kiezen krijgen. Ook de allergrootste leverancier moet alle tandjes bij zetten om het hele proces zo goed mogelijk te laten verlopen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:41:
Mijn panelen hebben meer een hoek voor de zomerzon, maar er wordt zeker wat opgeleverd op het moment
Is inherent aan de opzet van die acties: je roept meteen een gigantische hoop werk over je af, de potentiële vragers zitten je continu op de huid of er al een vervolgstap is afgerond, bestoken je met honderden vragen, er wordt reeds massale uitval van geïnteresseerden vastgesteld (forse financiële risico's), en ga zo maar door.
Neen, doet u mij maar "gewoon" een doodordinair wettelijk vastgelegde feed-in (en keiharde installatie criteria, voor wat hoort wat). Dan zoeken de mensen het verder zelf wel uit, en zal de werkdruk veel evenrediger over het jaar worden verdeeld, voor ALLE aanbieders (niet alleen een in de tijd gelimiteerde gigaklus voor de paar gelukkige leveranciers van mega-acties). Mits geen absurde verlaging van tarief voor nieuwe installaties als de politici het weer eens op hun heupen krijgen als het allemaal veel sneller gaat met de afzet dan ze in hun stoutste dromen hebben durven dromen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
ja hij gaat lekker.Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:27:
Wat een heerlijk zonnige start van de dag, om 10 uur 's ochtends komt er 1,7 kW uit de istallatie.
maar een 800/900W hier, maar toch erg lekker.
rol-co zal wel een stuk hoger zitten met zijn hogerehoek op zuid.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Niet om 10 uur , grote dikke wolkmigjes schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:55:
[...]
ja hij gaat lekker.
maar een 800/900W hier, maar toch erg lekker.
rol-co zal wel een stuk hoger zitten met zijn hogerehoek op zuid.
Half 10 1500w+ en half 11 2100w+ gemiddeld in 5 min.
maar ja het word al weer slecht.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Momenteel 0,47 Watt AC per Wp opgesteld DC vermogen.
Tevrejuh met z'n prehistorische installatie...
Tevrejuh met z'n prehistorische installatie...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik ben ook over de 2000W gegaan rond 11:00 
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11837&sid=9797
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11837&sid=9797
[ Voor 3% gewijzigd door Mr-Leo op 06-11-2012 11:38 ]
Om 10 uur al leo
aardige opbrengst al, die regenbuien zijn zeker achter de zon langsgegaan bij jou
aardige opbrengst al, die regenbuien zijn zeker achter de zon langsgegaan bij jou
Je hebt gelijk! De dag begon hier met strak blauwe lucht, mijn dak zit hoog en op ZZO.
Pv output zegt zuid, moet je dan niet ZZO invullen daar? en hoog, wat is hoog? 1 string ligt hier ook op 9,5m en 45-46graden hoek. Maar ja met 2 regenbuien stopt het even he
(misschien een windmolen erbij
)
Je hebt wel een mooi systeempje, canadians met een solvia
Je hebt wel een mooi systeempje, canadians met een solvia
Klopt, maar dat kun je niet invullen helaas, alleen Z of ZO dus ZZO wordt dan Z.
Hoog valt dan wel mee, begint bij een meter of 5 en dan omhoog. Voordeel is dat er een groot stuk braakliggend terrein zit op het oosten zodat er geen belemmering is.
Erg blij met mijn systeem tot nu toe
Hoog valt dan wel mee, begint bij een meter of 5 en dan omhoog. Voordeel is dat er een groot stuk braakliggend terrein zit op het oosten zodat er geen belemmering is.
Erg blij met mijn systeem tot nu toe

ff twee vraagjes:
1.Heb flink gezocht, maar heb het antwoord nog niet duidelijk. Op google is er 1 website die zegt dat deze meter niet geschikt is om terug te draaien/leveren. Deze website is veelvuldig gekopieerd, maar is letterlijk dezelfde tekst overgenomen. Kan iemand mij vertellen of ik een andere meter nodig ben om terug te kunnen leveren?
2.Ik heb een 3x25A aansluiting, deze komen dan via 16A zekeringen de verschillende groepen in. Indien ik 5000Wp installatie plaats, kom ik hoger uit dan 16A. Mag ik dan voor de zonnestroom gewoon een 20A automaatje plaatsen of niet?
Ik hoor graag van jullie!
[ Voor 11% gewijzigd door hautessa op 06-11-2012 12:24 ]
Dat kan/mag, maar je levert wel in op selectiviteit. Zoek maar eens op dat woord in dit topic. (Worst case knalt je hoofdzekering eerder dan je installatieautomaat.)hautessa schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:22:
2.Ik heb een 3x25A aansluiting, deze komen dan via 16A zekeringen de verschillende groepen in. Indien ik 5000Wp installatie plaats, kom ik hoger uit dan 16A. Mag ik dan voor de zonnestroom gewoon een 20A automaatje plaatsen of niet?
Er zijn overigens ook 3-fase omvormers en afhankelijk van orientatie kun je wellicht ook nog onderdimensioneren naar een 16A omvormer (ca 3600W).
dak vol op het zuiden: 171 graden zuid. Dus ik denk dat onderdimensioneren niet kan...toch?Rukapul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:25:
[...]
afhankelijk van orientatie kun je wellicht ook nog onderdimensioneren naar een 16A omvormer (ca 3600W).
Hoe/waar vind ik meter type?Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:29:
wat voor type meter is het , plaatje is wat klein onduidelijk
[ Voor 33% gewijzigd door hautessa op 06-11-2012 12:35 ]
ISKRAVerwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:48:
boven teller 1
Type MT300-D1A51-V12G12
Kijk of je dit symbool ziet:hautessa schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:22:
[afbeelding]
ff twee vraagjes:
1.Heb flink gezocht, maar heb het antwoord nog niet duidelijk. Op google is er 1 website die zegt dat deze meter niet geschikt is om terug te draaien/leveren. Deze website is veelvuldig gekopieerd, maar is letterlijk dezelfde tekst overgenomen. Kan iemand mij vertellen of ik een andere meter nodig ben om terug te kunnen leveren?

Dan is de meter beveiligd tegen terugdraaien.
Verwijderd
mijn duits is niet zo goed maar misschien heb je hier iets aan
http://www.iskraemeco.si/...45474/$FILE/ProductDE.pdf
http://www.iskraemeco.si/...45474/$FILE/ProductDE.pdf
Kijk daar hebben we het antwoord: Er zit inderdaad een symbool op van terugdraaibeveiliging. Jammer, maar helaas. Wel weer wat geleerd vandaag. Liander maar eens bellen voor een andere meter. Kan ik dat al doen voordat de panelen installatie geplaatst is?
[ Voor 3% gewijzigd door hautessa op 06-11-2012 13:14 ]
Onderdimensioneren kan dan nog steeds, alleen zullen de piekverliezen wellicht iets groter zijn. Alternatief om onder de 16A te blijven: een 3 fase omvormer of twee enkelfase omvormers.hautessa schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:34:
[...]
dak vol op het zuiden: 171 graden zuid. Dus ik denk dat onderdimensioneren niet kan...toch?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Ik las laatst ook al dat Rukapul iets van 30% wilde gaan onderdimensioneren. Ik ben nu bezig met mijn PV setup, deze komt op west te liggen: Delta Solivia 2.5 nu met waarschijnlijk 10 stuks 245-260wp panelen (ben nog aan het zoeken). Zou hier nog een extra 5 panelen bij op passen zonder dat dit al te veel verliezen zou genereren?
Als ik zo even vlug kijk zou ik alle panelen alsnog in 1 string moeten zetten in dat geval?
Als ik zo even vlug kijk zou ik alle panelen alsnog in 1 string moeten zetten in dat geval?
In sommige gevallen zijn ze bereid de kosten voor de metervervanging te laten vervallen als er sprake is van teruglevering. Als je de teruglevering aanvraagt op de website in ieder geval wel.hautessa schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:12:
[...]
Kijk daar hebben we het antwoord: Er zit inderdaad een symbool op van terugdraaibeveiliging. Jammer, maar helaas. Wel weer wat geleerd vandaag. Liander maar eens bellen voor een andere meter. Kan ik dat al doen voordat de panelen installatie geplaatst is?
Met 15 panelen in 1 string kom je eigenlijks te hoog uit qua spanning. Heb je een Solivia 2.5 G3 dan kom je zeker te hoog uit (Voc is 560V terwijl de max 540V is). Twee strings van 7 panelen zou wel kunnen. Maar zelfs ik vind 14 panelen (~3500Wp) op een 2,5 kW omvormer wel een erg grote onderdimensionering... Als je de Solivia 2.5 een beetje fatsoenlijk kan verkopen, zou ik toch wel voor minimaal een 3kW omvormer gaan. Of het bij zo'n 12 panelen (3000Wp) in 1 string houden.Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:18:
Ik las laatst ook al dat Rukapul iets van 30% wilde gaan onderdimensioneren. Ik ben nu bezig met mijn PV setup, deze komt op west te liggen: Delta Solivia 2.5 nu met waarschijnlijk 10 stuks 245-260wp panelen (ben nog aan het zoeken). Zou hier nog een extra 5 panelen bij op passen zonder dat dit al te veel verliezen zou genereren?
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 06-11-2012 13:29 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dus ook twee groepen naar zolder brengen?
15 panelen (Vmpp 30 Volt) in 1 string kan wel, maar dan moet je al aan een SMA Sunny Boy 3000 HF denken, niet de goedkoopste oplossing. Er is meer keuze in omvormers die 2 strings aan kunnen van circa 3000Wac voor vergelijkbaar geld.antonboonstra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:25:
[...]
Met 15 panelen in 1 string kom je eigenlijks te hoog uit qua spanning. Heb je een Solivia 2.5 G3 dan kom je zeker te hoog uit (Voc is 560V terwijl de max 540V is). Twee strings van 7 panelen zou wel kunnen. Maar zelfs ik vind 14 panelen (~3500Wp) op een 2,5 kW omvormer wel een erg grote onderdimensionering... Als je de Solivia 2.5 een beetje fatsoenlijk kan verkopen, zou ik toch wel voor minimaal een 3kW omvormer gaan. Of het bij zo'n 12 panelen (3000Wp) in 1 string houden.
Ok. Volgende stap:

Dit is een voorbeeld van mijn dak op de zuidkant. De groene panelen en de blauwe panelen zullen als eerste in 1 keer tegelijk geplaatst worden, zonder enige vorm van schaduw van dakkapel, schoorsteen en bomen. Nu zoek ik naar een voordelige oplossing, echter wil ik achteraf niet denken: had ik het maar anders gedaan. Vandaar dat ik jullie vraag even mee te kijken over mijn schouder.
Groene en blauwe panelen:
De voordelige oplossing is een omvormer die twee strings aan kan, echter heeft hij maar 1 mpp tracker. Nu is mijn vraag: zou ik daarmee toekomen. Ergo: De zon komt in het oosten op, rond 9:00 staat de zon wel op alle panelen hier. Gedurende de dag komt hij recht voor mijn dak (heerlijk) en dan trekt hij na 19 uur wel weg over het westen en verdwijnt hij met de groene pijl mee over de dakrand naar het westen. Is het zo dat de rechterhelft gedurende de ochtend meer doet en de linkerhelft gedurende de namiddag/avond? Moet ik dus een (duurdere) ontvanger kopen met 2 MPP trackers hiervoor? Of is dat onzin vanuit dit oogpunt? Dit vind ik de meest belangrijke vraag op dit moment van beslissen.
rode panelen:
De verslaving is al toegeslaan VOORDAT ik plaats, dus denk alvast vooruit. De rode panelen wil ik later eventueel bijplaatsen. Het ziet er naar uit, dat ik dit uit oogpunt van "een mooier geheel" dit wellicht al volgend jaar ga doen. Deze wil ik dan op een eigen omvormer zetten. Zou dat wel in 1 string/1 ,MPP tracker gaan ivm de schaduw die gedurende de dag nogal veranderd? Eerst rechts schaduw dakkapel ochtend en schoorsteen, dan geen schaduw in de middag naar schaduw linkerkant van dakkapel en schoorsteen? Ik ben er wel van bewust dat deze panelen daardoor iets minder presteren. Ik zou met 20% minder wel tevreden zijn. Gedurende het grootste deel van de middag staat de zon er vol op, zonder schaduw schat ik.
Dan hebben we als toetje ook nog op de westkant een opbouw op de garage waar nog eens 8 panelen kunnen als derde uitbreiding.
Nu moet ik de leiding (meteen voor de toekomstige uitbreidingen) natuurlijk in 1 keer goed trekken vanuit de meterkast. Dus ik moet 3 lege groepen naar boven trekken nu?

Dit is een voorbeeld van mijn dak op de zuidkant. De groene panelen en de blauwe panelen zullen als eerste in 1 keer tegelijk geplaatst worden, zonder enige vorm van schaduw van dakkapel, schoorsteen en bomen. Nu zoek ik naar een voordelige oplossing, echter wil ik achteraf niet denken: had ik het maar anders gedaan. Vandaar dat ik jullie vraag even mee te kijken over mijn schouder.
Groene en blauwe panelen:
De voordelige oplossing is een omvormer die twee strings aan kan, echter heeft hij maar 1 mpp tracker. Nu is mijn vraag: zou ik daarmee toekomen. Ergo: De zon komt in het oosten op, rond 9:00 staat de zon wel op alle panelen hier. Gedurende de dag komt hij recht voor mijn dak (heerlijk) en dan trekt hij na 19 uur wel weg over het westen en verdwijnt hij met de groene pijl mee over de dakrand naar het westen. Is het zo dat de rechterhelft gedurende de ochtend meer doet en de linkerhelft gedurende de namiddag/avond? Moet ik dus een (duurdere) ontvanger kopen met 2 MPP trackers hiervoor? Of is dat onzin vanuit dit oogpunt? Dit vind ik de meest belangrijke vraag op dit moment van beslissen.
rode panelen:
De verslaving is al toegeslaan VOORDAT ik plaats, dus denk alvast vooruit. De rode panelen wil ik later eventueel bijplaatsen. Het ziet er naar uit, dat ik dit uit oogpunt van "een mooier geheel" dit wellicht al volgend jaar ga doen. Deze wil ik dan op een eigen omvormer zetten. Zou dat wel in 1 string/1 ,MPP tracker gaan ivm de schaduw die gedurende de dag nogal veranderd? Eerst rechts schaduw dakkapel ochtend en schoorsteen, dan geen schaduw in de middag naar schaduw linkerkant van dakkapel en schoorsteen? Ik ben er wel van bewust dat deze panelen daardoor iets minder presteren. Ik zou met 20% minder wel tevreden zijn. Gedurende het grootste deel van de middag staat de zon er vol op, zonder schaduw schat ik.
Dan hebben we als toetje ook nog op de westkant een opbouw op de garage waar nog eens 8 panelen kunnen als derde uitbreiding.
Nu moet ik de leiding (meteen voor de toekomstige uitbreidingen) natuurlijk in 1 keer goed trekken vanuit de meterkast. Dus ik moet 3 lege groepen naar boven trekken nu?
@hautessa
kijk eens of je iets kunt met een kostal 5.5/4.2.
heb je meteen 3mpp.
ook meteen 3fase omvormer.
heb je meteen 3mpp.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hoe lastiger het is om aan te leggen hoe verstandiger het is om zoveel mogelijk leidingen tegelijk aan te leggen. Ik had eerst 4 buizen van meterkast naar zolder gelegd toen ik dit huis kocht. En nu ik PV aan ga leggen heb ik er 5 bijgelegd. En een tip: gebruik 3/4" ipv 5/8".hautessa schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:49:
Overigens zou ik persoonlijk niet teveel op de groei kopen, maar proberen in eenmaal de beoogde set neer te leggen, bijvoorbeeld een die het eigen verbruik oplevert.'
Er is ook al een Piko 7.0 beschikbaar, die heeft dan alleen 2 MPP trackers, wel 3 strings.migjes schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:53:
@hautessa
heb je meteen 3mpp.
kost onder de 2000 euro. De panelen zonder schaduw maar dezelfde ligging kunnen op 1 MPP.
En de logging is ook eitje voor de piko's.
[ Voor 6% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-11-2012 14:15 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Vandaar de eerste set (3/4 van het geheel) nu eerst. Blauw en groen op het plaatje. Niet moeilijk en redelijk qua prijs. Dekt mijn volledige verbruik, 4000Wp> 3400Kw. Alleen is het dak dan niet "mooi geheel" gevuld. Het oo g wil ook wat. Ik heb overwogen om de rood getekende panelen wel aan te schaffen, maar niet aan te sluiten voorlopig. Maar ja, das ook weer zoRukapul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:02:
[...]
Overigens zou ik persoonlijk niet teveel op de groei kopen, maar proberen in eenmaal de beoogde set neer te leggen, bijvoorbeeld een die het eigen verbruik oplevert.'

[ Voor 18% gewijzigd door hautessa op 06-11-2012 14:18 ]
Heeft iemand de ABB energy meter al ontvangen (zie posts van vorige week woensdag)?
[ Voor 28% gewijzigd door Cranberry op 06-11-2012 14:21 ]
nop.Cranberry schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:21:
Heeft iemand de ABB energy meter al ontvangen (zie posts van vorige week woensdag)?
Hier ook nog niet.
Hier ook nog niet.
Maar zo spoedig mogelijk kan ook 4 weken zijn hè.
Maar zo spoedig mogelijk kan ook 4 weken zijn hè.
www.mijnzon.info
hij moet dus eigenlijk ruilen met mijantonboonstra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:25:
[...]
Met 15 panelen in 1 string kom je eigenlijks te hoog uit qua spanning. Heb je een Solivia 2.5 G3 dan kom je zeker te hoog uit (Voc is 560V terwijl de max 540V is). Twee strings van 7 panelen zou wel kunnen. Maar zelfs ik vind 14 panelen (~3500Wp) op een 2,5 kW omvormer wel een erg grote onderdimensionering... Als je de Solivia 2.5 een beetje fatsoenlijk kan verkopen, zou ik toch wel voor minimaal een 3kW omvormer gaan. Of het bij zo'n 12 panelen (3000Wp) in 1 string houden.
abb meter is er denk ik nog niet (ben niet op het werk) ze zullen wel een stormvloed aan inzendingen gehad hebben.
of jullie hadden de vragen fout
Hoeveel kWh zou hij dan per jaar mislopen met een Wp/WAC factor van 1,4? In groningen dan, op basis van jou Steca gegevens.antonboonstra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:25:
[...]
Jullie hebben het over onderdimensioneren, voornamelijk bij gevallen dat de panelen niet helemaal op het zuiden staan toch? En wat gebeurt er als je met piek power toch over de limieten heen gaat? Draait zo'n inverter dan gewoon door met verlies of slaat hij in de beveiliging en levert tijdelijk niets op.
Misschien verschilt dit gedrag ook voor de kleine en grote inverters.
Zelf ben ik geinteresseerd in een kleine set van rond de 600 a 700 watt. Dan met een Steca 500 of Mastervolt 600. Ik ga het op een plat dak zetten en kan het onder de juiste hoek naar het zuiden richten.
Nu zie ik ook redelijk betaalbare sets voorbij komen: http://link.marktplaats.nl/612448365
Maar ik zie hier ook dat de panelen meer opbrengen dan het maximum van de (in dit geval) Steca 500 inverter. Men heeft het over een 780Wp set, op een inverter die eigenlijk max 625Wp wil. Waarom bieden ze dat aan?
Zelf ben ik geinteresseerd in een kleine set van rond de 600 a 700 watt. Dan met een Steca 500 of Mastervolt 600. Ik ga het op een plat dak zetten en kan het onder de juiste hoek naar het zuiden richten.
Nu zie ik ook redelijk betaalbare sets voorbij komen: http://link.marktplaats.nl/612448365
Maar ik zie hier ook dat de panelen meer opbrengen dan het maximum van de (in dit geval) Steca 500 inverter. Men heeft het over een 780Wp set, op een inverter die eigenlijk max 625Wp wil. Waarom bieden ze dat aan?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
dit!null schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:01:
Jullie hebben het over onderdimensioneren, voornamelijk bij gevallen dat de panelen niet helemaal op het zuiden staan toch? En wat gebeurt er als je met piek power toch over de limieten heen gaat? Draait zo'n inverter dan gewoon door met verlies of slaat hij in de beveiliging en levert tijdelijk niets op.
@!null
nee hoor ook bij panelen op het zuiden kun je onderdimensioneren van de omvormer.
panelen leveren gewoon minder W als het aantal Wp als het warm is in de zomer wanneer de uren het langst zijn.
het beetje verlies wat je dan hebt in de koude periodes is dan niet erg.
het is dan wel vaak meer een economies verhaal.
omvormers zijn op dit moment relatief duur vergeleken aan de panelen.
(ben er niet de grootste voorstander van)
edit:
pasop. die leverancier komt ook hier op het forum.
zelf vind ik die optie iets wat over don met een steca.
maar het zal vast werken met de juiste panelen.
nee hoor ook bij panelen op het zuiden kun je onderdimensioneren van de omvormer.
panelen leveren gewoon minder W als het aantal Wp als het warm is in de zomer wanneer de uren het langst zijn.
het beetje verlies wat je dan hebt in de koude periodes is dan niet erg.
het is dan wel vaak meer een economies verhaal.
omvormers zijn op dit moment relatief duur vergeleken aan de panelen.
(ben er niet de grootste voorstander van)
edit:
pasop. die leverancier komt ook hier op het forum.
zelf vind ik die optie iets wat over don met een steca.
maar het zal vast werken met de juiste panelen.
[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 06-11-2012 16:09 ]
Ok, bedankt. De sets van deze aanbieder zijn best betaalbaar, scheelt niet veel meer met alle onderdelen zelf bij elkaar verzamelen. Alleen moet ik dus eigenlijk aansluit materiaal voor een plat dak erbij hebben ipv op schuin dak. Maar goed, kan ik altijd nog zelf maken. Wellicht koop ik van die plastic bakken om gewicht in te leggen.
Misschien bijt ie
De blauwe en groene panelen komen er zeker weten, dit dekt ons jaarlijkse verbruik net wel/net niet. Ik leg een 5 aderige 4mm2 naar de zolder. Hiermee kan ik alle kanten nog uit toch?Rukapul schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:02:
[...]
En een tip: gebruik 3/4" ipv 5/8".
o daar heeft hij ook een oplossing voor.!null schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:15:
Ok, bedankt. De sets van deze aanbieder zijn best betaalbaar, scheelt niet veel meer met alle onderdelen zelf bij elkaar verzamelen. Alleen moet ik dus eigenlijk aansluit materiaal voor een plat dak erbij hebben ipv op schuin dak. Maar goed, kan ik altijd nog zelf maken. Wellicht koop ik van die plastic bakken om gewicht in te leggen.
hij kan de set gewoon totaal leveren als je wil.
(liever niet die bakken die luchten niet goed door.)
@pasop waarschuwing.
ik had niet zoon zin in weer een dicusie over een steca met 4 panelen op het forum.
en vond het wel netjes om iemand die mischien wel achteloos praat op het forum mischien niet door heeft dat de leverancier mee leest. niet dat ik wil zeggen dat er iets mis is met de leverancier.
Zou ik willen overwegen, maar mijn leverancier heeft dat merk niet. En daar heb ik nou juist zulke nette prijzen.migjes schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:53:
3mpp.
3fase omvormer.
nieuwe verzie sunny design 2,30.0r
zit er net een beetje mee te spelen.
wat zie ik.
als je een sma3600TL-21 pakt raad hij minimaal 6mm AC kabel aan.
bij een sma3000TL-21 raad hij minimaal 4mm AC kabel aan.
is dat niet een beetje over don?
vind het wel heftig voor omvormers van onder de 16A.
wat zie ik.
Hier ook, effekta zegt ook 4mm² voor de 3300 en 6mm² voor de 4200-5000, ja zeker, trek even een 6 kwadraad naar zolder.migjes schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:15:
nieuwe verzie sunny design 2,30.0r
wat zie ik.
2,5mm² is 25A gespecificeerd, het zal wel met verliezen te maken hebben.
oke maar dat is wel flink meer.Rol-Co schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:28:
[...]
Hier ook, effekta zegt ook 4mm² voor de 3300 en 6mm² voor de 4200-5000, ja zeker, trek even een 6 kwadraad naar zolder.
2,5mm² is 25A gespecificeerd, het zal wel met verliezen te maken hebben.
dit is voor onder de 16A.
Klopt maar ze zeggen dit in de calculatormigjes schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:30:
[...]
oke maar dat is wel flink meer.
dit is voor onder de 16A.
20meter AC op 2,5mm²
verlies in de kabel 89,53 Watt
20meter AC op 4mm²
verlies in de kabel 55,95Watt
20meter AC op 6mm²
verlies in de kabel 37,30
20meter AC op 10mm²
verlies in de kabel 22,38
20meter AC op 20mm²
verlies in de kabel 11,19
rol-co heb je dan ook de nieuwe verzie?
Deze waarden had ik ook al uitgerekend.Rol-Co schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:39:
[...]
Klopt maar ze zeggen dit in de calculator
20meter AC op 2,5mm²
verlies in de kabel 89,53 Watt
20meter AC op 4mm²
verlies in de kabel 55,95Watt
20meter AC op 6mm²
verlies in de kabel 37,30
20meter AC op 10mm²
verlies in de kabel 22,38
20meter AC op 20mm²
verlies in de kabel 11,19
Gelden voor een continue vermogen van 3300 Watt.
Als het vermogen lager is neemt het verlies kwadratisch af (I2R)
Voor 1000 Watt op 2.5mm2 is het nog maar 7.7Watt.
Hoe vaak draaien we op max vermogen ?????
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Voor een niet nader te noemen bedrijf ben ik aan het uitzoeken of het plaatsen van een PV-installatie besparing kan opleveren.
Zelf zie ik door alle subsidies, teruglever regelingen en Euro/Wattpiek de zon niet meer en ik hoop dat jullie kunnen adviseren.
Het bedrijf in kwestie is een grootverbruiker van elektriciteit; maandelijks wordt er ongeveer 120.000 kWh verbruikt.
Totaal zijn er 4 gebouwen waar zonnepanelen op geplaatst kunnen worden, afmetingen van daken zijn als volgt:
Gebouw1 20m x 50m = 1000 m
Gebouw2: 75m x 35m = 2625 m2
Gebouw3: 130m x 75m = 9750 m2
Gebouw4: 40m x 40m = 1600 m2
Hoeveel gewicht de daken kunnen dragen is op dit moment niet bekend.
Dak 4 ligt het hoogst, dak 1 en 3 daaronder en dak 2 is het laagst gelegen.
Ik vroeg mij af of een installatie überhaupt rendabel kan zijn, en zo ja wat dan de terugverdientijd ongeveer zal zijn. Het zal allemaal geïnstalleerd moeten worden.
Zelf zie ik door alle subsidies, teruglever regelingen en Euro/Wattpiek de zon niet meer en ik hoop dat jullie kunnen adviseren.
Het bedrijf in kwestie is een grootverbruiker van elektriciteit; maandelijks wordt er ongeveer 120.000 kWh verbruikt.
Totaal zijn er 4 gebouwen waar zonnepanelen op geplaatst kunnen worden, afmetingen van daken zijn als volgt:
Ik vroeg mij af of een installatie überhaupt rendabel kan zijn, en zo ja wat dan de terugverdientijd ongeveer zal zijn. Het zal allemaal geïnstalleerd moeten worden.

Dit is de effekta layouttool 4.0 en kan je invullen wat je wilt, ook AC lengte's en dikte's , dan geeft hij daar ook de verliezen, maar het lijkt met de AC kant het hardst te gaan.migjes schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:46:
rol-co heb je dan ook de nieuwe verzie?
WoudseHoeve
Ja zoiets had ik ook al, jammer dan voor een beetje verlies, ik ga geen 6mm² trekken, dat word me te gek.
hoogste wat ik hier gezien heb is 14A
dit was op een 4200, een 3300 is het 50watt
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 06-11-2012 18:16 ]
Als eerste moet je kijken wat de aansluit waarden in amperes zijn, als de hoofdzekering(en) groter zijn als 3x80A kan er niet gesaldeerd worden en wordt de TVT wel groot. Wat extra fiscale aftrek faciliteiten helpen dan wel weer mee. Mijn is verteld dat je 160% van de aanschaf waarde kan aftrekken van de winst (moet je wel winst maken).Sibrand schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:05:
Voor een niet nader te noemen bedrijf ben ik aan het uitzoeken of het plaatsen van een PV-installatie besparing kan opleveren.
[afbeelding]
Verder moet je offertes (of eerst ramingen) aanvragen bij een zonne bedrijf welke dat aan kan. Je kan prijzen van rond de 1 tot 1.50 euro/Wp verwachten.
Je kan natuurlijjk ook zelf wat containers panelen in china kopen, omvormers inkopen en de installatie regelen, dat is het goedkoopst als je weet wat je doet ....... maar wel specialistisch werk ! zou ik niet doen.
Ik heb heel kortstondig naar mijn werkgever gekeken en wel gezien dat er SDE regelingen voor zijn waarbij je een vergoeding krijgt per kWh voor een vast aantal productie uren per jaar.
Daarnaast is er geen BTW en kon je een gedeelte van de investering opvoeren onder de EIA, geen idee of dat ook voor grote bedrijven van toepassing is. Lijkt me wel een flinke papier winkel en er zal waarschijnlijk een bruto productie meter geplaatst worden. Het gaat dan vaak wel om een lange termijn van 15 jaar geloof ik.
SunShineCompany plaatst met enige regelmaat grotere installaties van boeren en dergelijke, misschien dat hij wat meer licht in de duisternis kan scheppen. Al weet ik niet of deze geplaatst worden bij aansluitingen groter dan 3x80A.
Daarnaast is er geen BTW en kon je een gedeelte van de investering opvoeren onder de EIA, geen idee of dat ook voor grote bedrijven van toepassing is. Lijkt me wel een flinke papier winkel en er zal waarschijnlijk een bruto productie meter geplaatst worden. Het gaat dan vaak wel om een lange termijn van 15 jaar geloof ik.
SunShineCompany plaatst met enige regelmaat grotere installaties van boeren en dergelijke, misschien dat hij wat meer licht in de duisternis kan scheppen. Al weet ik niet of deze geplaatst worden bij aansluitingen groter dan 3x80A.
Misschien eens een berichtje/mailtje naar swartzmans sturen, die heeft ook een aardig stukje pv op zijn bedrijf.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14368&sid=12224
lijkt me dat hij je wel kan vertellen of het rendabel is met die aantallen.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14368&sid=12224
lijkt me dat hij je wel kan vertellen of het rendabel is met die aantallen.
De aardlek als die er al is schakeld zeker uit als de groep waar het probleem (aardsluiting) in zit, maar als die er niet is in die groep niet natuurlijk daar ging de discussie over.HeroS schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:22:
@snameroc Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp wat je zegt. Hoewel de situatie die je schets bijna niet voor gaat komen maar het is natuurlijk wel mogelijk.
Bij punt 6 zeg je dat dan alle toestellen onder stroom staan maar deze zijn toch wel op een aardlek aangesloten? Dus klapt deze er alsnog uit.
Het vervelende is alleen dat je vertrouwd op een vakman als hij zegt dat het op die manier kan. Blijkbaar hebben ze allemaal geen verstand van zaken?
Dat is natuurlijk wel een zorgwekkende ontwikkeling omdat de gemiddelde consument niet verder kijkt dan zijn neus lang is.
Als alle andere groepen wel achter een aardlek zitten en de defecte pv groep niet dan schakeld de aardlek van de wasmachine bijvoorbeeld niet uit ook niet als jij als gebruiker hem aanraakt terwijl hij door de fout stroom van de pv groep onder spanning staat. in de stroomvoerende draden van de wasmaschine groep loopt immers geen verschil stroom.Zelfs al schakeld hij uit dan blijft de wasmaschine onder spanning via de aarde want die wordt immers niet afgeschakeld ten opzichte van de pv groep. In vaktermen zegt men dat het potentaal opgetild wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door snameroc op 06-11-2012 18:36 ]
snameroc
Verwijderd
vandaar ook naar mijn mening gewoon alles achter een aardlek hangen.
de gemiddelde installatie van een pvsysteem kost tussen de 4000 en 7000 euro inclusief installatie
waarom dan een paar tientjes willen besparen dmv een aardlek te omzeilen
wel zo veilig om hem wel te gebruiken
de gemiddelde installatie van een pvsysteem kost tussen de 4000 en 7000 euro inclusief installatie
waarom dan een paar tientjes willen besparen dmv een aardlek te omzeilen
wel zo veilig om hem wel te gebruiken
Ik heb een behoorlijke discussie op gang gebracht. Het antwoord op mijn vraag is mij nog niet helder. De risico's die hier genoemd worden kunnen volgens mij alleen optreden bij een trafoloze omvormer. Ik heb een SB3300, dus met trafo. Volgens mij loop ik dan geen risico.snameroc schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:33:
[...]
De aardlek als die er al is schakeld zeker uit als de groep waar het probleem (aardsluiting) in zit, maar als die er niet is in die groep niet natuurlijk daar ging de discussie over.
Als alle andere groepen wel achter een aardlek zitten en de defecte pv groep niet dan schakeld de aardlek van de wasmachine bijvoorbeeld niet uit ook niet als jij als gebruiker hem aanraakt terwijl hij door de fout stroom van de pv groep onder spanning staat. in de stroomvoerende draden van de wasmaschine groep loopt immers geen verschil stroom.Zelfs al schakeld hij uit dan blijft de wasmaschine onder spanning via de aarde want die wordt immers niet afgeschakeld ten opzichte van de pv groep. In vaktermen zegt men dat het potentaal opgetild wordt.
Uiteraard kan ik het zekere voor het onzekere nemen en de PV toch achter de aardlek schakelen.
Zelden...... maar bij alles geld... x 365 ( schrik 366 ) het later opstarten cq eerder uitschakelenWoudseHoeve schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:56:
[...]
Deze waarden had ik ook al uitgerekend.
Gelden voor een continue vermogen van 3300 Watt.
Als het vermogen lager is neemt het verlies kwadratisch af (I2R)
Voor 1000 Watt op 2.5mm2 is het nog maar 7.7Watt.
Hoe vaak draaien we op max vermogen ?????
van den O zo aanbeden zonnestroominstallatie........

Verwijderd
kop van noordholland : veelvuldig ver boven vermogen
als je iemands woonplaats niet kent, adviseer dan niet.
ik heb 121 dagen in 2012 met meer dan 2 uur oververmogen.(+1 ~ +25%)
bij 3+ kWp gaat dat verlies best hard.
als je iemands woonplaats niet kent, adviseer dan niet.
ik heb 121 dagen in 2012 met meer dan 2 uur oververmogen.(+1 ~ +25%)
bij 3+ kWp gaat dat verlies best hard.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 19:39 ]
Mijn mening is dat je ook alleen moet investeren als het zinvol is. Mijn PV is aangesloten met 3x2.5 mm2. Dit is overeenkomstig het advies van Sunny Design. 3x4 of 3x6 is overkill en verspilling van grondstoffen.PClop schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:31:
[...]
Zelden...... maar bij alles geld... x 365 ( schrik 366 ) het later opstarten cq eerder uitschakelen
van den O zo aanbeden zonnestroominstallatie........![]()
Datzelfde geldt voor vervanging van de groepenkast. Die suggestie werd hier ook gedaan. De huidige groepenkast is dan wel niet zo netjes, maar kan met de huidige materialen en een extra hoofdschakelaar en aardlek prima worden aangepast.
Ook wat betreft gebruik van grondstoffen wil ik duurzaam zijn. Gooi niet weg wat bruikbaar is.
Verwijderd
dat is niet de hoofdreden om een groepenkast te vervangen maar onder normale omstandighedenDe huidige groepenkast is dan wel niet zo netjes
is de max load bij een woning per groep ongeveer 2000 watt
bijv 1 groep wasmachine 2000 wat max
1 groep vaatwasser 2000 watt max
misschien nog de over even ivm een taart ofzo 1500watt
maar dan houd het toch wel op je zit dan aardig veilig
echter als je een pvsysteem aanlegt wat met 3400 watt bijv gaat terugvoeden dan word het toch wat anders als je dan toch een systeem aanlegt spendeer dan ook die paar honderd euro voor een veilige groepenkast
zeker als je dan zo;n spaghettie plaatje ziet zoals een paar pagina;s terug denk ik neem even de moeite om orde te scheppen niet zozeer voor het mooie plaatje maar voor je veiligheid en dat van je partners kids etc
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 19:59 ]
Maar daarom hoef ik goede componenten toch niet weg te gooien en te vervangen door nieuwe. Orde scheppen kan ook met gebruikmaking van de huidige componenten.Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:55:
zeker als je dan zo;n spaghettie plaatje ziet zoals een paar pagina;s terug denk ik neem even de moeite om orde te scheppen niet zozeer voor het mooie plaatje maar voor je veiligheid en dat van je partners kids etc
Ik heb nog ruimte op mijn ZW dak maar staat een "schoorsteenpijp" van de mechanische ventilatie . Die wil ik vervangen door zo'n combipan. Dan heb ik daar geen schaduwproblemen van.
Weet iemand of die geschikt is voor een mechanische ventilatie met WTW?
Weet iemand of die geschikt is voor een mechanische ventilatie met WTW?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
daar heb je wel gelijk in ,maar wat ik bedoelde isOrde scheppen kan ook met gebruikmaking van de huidige componenten.
dat het veiliger moet zijn en soms is het beter om ervoor te kiezen om een compleet nieuwe groepenkast te plaatsen dan bijv de bestaande verbouwen
ik heb zelf nu 3 ongebruikte groepen dit is met het oog op de toekomst gedaan
- 1 groep voor een 2 pvsysteem
- 1 groep apart voor droger ( deze groep doet nu of wassen of drogen , is niet handig )
- 1 groep om keuken( niet de appartuur ) en schuur te scheiden
de meerprijs is zeer gering op het totaal plaatje
beter nu als achteraf 2 of zelfs 3 keer aanpassen
Ben het wel met je eens, maar dan moet je verder niet teveel willen in die kast. Hoofdschakelaar erbij, aardlekschakelaar of aardlekautomaat en intern netjes met 4 mm2 bedraden. Maar geen dingen als kWh-meters met S0 erbij.deejeebv schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:04:
[...]
Maar daarom hoef ik goede componenten toch niet weg te gooien en te vervangen door nieuwe. Orde scheppen kan ook met gebruikmaking van de huidige componenten.
A'dam PVOutput
Meer ben ik ook niet van plan de kWh meter voor PV hangt er naast (SDE productie meter). Het aantal groepen is voldoende.ericplan schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:09:
[...]
Ben het wel met je eens, maar dan moet je verder niet teveel willen in die kast. Hoofdschakelaar erbij, aardlekschakelaar of aardlekautomaat en intern netjes met 4 mm2 bedraden. Maar geen dingen als kWh-meters met S0 erbij.
Ik heb even overwogen het zelf te doen. Ik ben wel techneut en hobbyist, maar geen elektrotechnicus.
De opdracht staat net op werk spot. De eerste bieding kwam na een kwartier al binnen.
Leuk, had het net vrijdag met een van je collega's over een cooperatie van personeelsleden en dan een flink systeem aanleggen op het dak. Kom maar eens langs, ik zit tegenover jeSibrand schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:05:
[afbeelding]
Nobele woorden die hier zeker mogen worden geprezen...deejeebv schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:47:
Ook wat betreft gebruik van grondstoffen wil ik duurzaam zijn. Gooi niet weg wat bruikbaar is.
Best toevallig. Door verhalen over je eigen PV systeem begon ik een onderzoekje te doen op internet.reddo schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 20:13:
[...]
Leuk, had het net vrijdag met een van je collega's over een cooperatie van personeelsleden en dan een flink systeem aanleggen op het dak. Kom maar eens langs, ik zit tegenover jeff praten met de buren ook, die hebben ook aardig wat op het dak liggen.
Daar vond ik ook dat medewerkers ook kunnen profiteren als ´de baas´ zonnepanelen installeert.
We hebben het er nog wel over.
Oant moarn
Heeft iemand hier nog praktijktips m.b.t. de afwerking van de bekabeling?
Volgens mij mogen de connectors wel nat worden, maar lijkt me beter om ze zoveel mogelijk onder de panelen te leggen.
Ik heb hier een platdakopstelling ... gebruiken jullie vaak PVC-pijp om het netjes af te werken?
Volgens mij mogen de connectors wel nat worden, maar lijkt me beter om ze zoveel mogelijk onder de panelen te leggen.
Ik heb hier een platdakopstelling ... gebruiken jullie vaak PVC-pijp om het netjes af te werken?
Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |
KrimpkousFataMan schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:24:
Hey mensen,
Eindelijk is het dan zover, na maanden van alleen maar lezen gaan we nu ook paneeltjes aanschaffen voor op ons plat dak. Voordat ik akkoord wil geven op de offerte heb ik hierover nog een korte vraag. We hebben een set van 9 Canadian Solar 6P-245 met een SB 2000 HF 30 op het oog. Gaat de SB niet te krap zijn voor in totaal 2205 wp aan panelen? Schaduw zal er bijna niet vallen op de panelen.
Alvast bedankt.
Greetz
Eindelijk is het dan zover, na maanden van alleen maar lezen gaan we nu ook paneeltjes aanschaffen voor op ons plat dak. Voordat ik akkoord wil geven op de offerte heb ik hierover nog een korte vraag. We hebben een set van 9 Canadian Solar 6P-245 met een SB 2000 HF 30 op het oog. Gaat de SB niet te krap zijn voor in totaal 2205 wp aan panelen? Schaduw zal er bijna niet vallen op de panelen.
Alvast bedankt.
Greetz
Een onderdimensionering van 10% op de omvormer wordt niet vreemd van opgekeken. Een van de frequente gebruikers @antonboonstra heeft de zijn historie door geakkerd en daar kwam uit dat er maar een heel klein percentage van de opbrengst in het jaar sprake is van maximaal vermogen.
Daarnaast speel op veel plaatsen de temperatuur van de panelen sterk mee, hete panelen, minder vermogen.
Daarnaast speel op veel plaatsen de temperatuur van de panelen sterk mee, hete panelen, minder vermogen.
Lijkt mij juist gedimensioneerd 10% overdimensie.Mr.MarQuez schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:25:
Hey mensen,
Eindelijke is het dan zover, na maanden van alleen maar lezen gaan we nu ook paneeltjes aanschaffen voor op ons plat dak. Voordat ik akkoord wil geven op de offerte heb ik hierover nog een korte vraag. We hebben een set van 9 Canadian Solar 6P-245 met een SB 2000 HF 30 op het oog. Gaat de SB niet te krap zijn voor in totaal 2205 wp aan panelen? Schaduw zal er bijna niet vallen op de panelen.
Alvast bedankt.
Greetz
In de zomer door opwarmen panelen haal je het max vermogen niet.
En je panelen verouderen ook ieder jaar wat zodat je over 10 jaar nog steeds ongeveer 2000W aan panelen hebt liggen. Mag ik vragen wie je leverancies is / wordt ?
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
In principe zijn ze waterdicht (twee O-ringen) als ze goed dicht geklickt zijn (moet je goed horen als je ze in elkaar drukt)FataMan schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:24:
Het beste is de connectoren omhoog te binden zodat ze niet in het water liggen en droog kunnen worden. Onder de panelen is het best.
Pijp loopt vaak weer water in, dan zijn ze altijd nat.
dat verouderen valt nog te bezien, vraag zonnigtype maar (en siderea.nl).zonnebaas schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:32:
[...]
Lijkt mij juist gedimensioneerd 10% overdimensie.
En je panelen verouderen ook ieder jaar wat zodat je over 10 jaar nog steeds ongeveer 2000W aan panelen hebt liggen. Mag ik vragen wie je leverancies is / wordt ?
Verlies in prestaties valt bij zonnigtype nog niet te bespeuren (als er een meet-fanaat is, is hij het wel
dus... denk nuchter na.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Solarnrg wordt de leverancier zoals het er nu naar uitziet.zonnebaas schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:32:
[...]
Lijkt mij juist gedimensioneerd 10% overdimensie.
Dan heb ik meteen nog een vraagje.
Het platdak loopt van voor naar achter 5 graden af, afgaande wat ik gelezen heb kan ik dan beste voor het montage systeem van 30graden kiezen? Panelen zullen voor geplaatst worden met 2 rijen van 4 en nog 1 paneel apart.
Ik zat ook pas geleden ff voor ons bedrijf te kijken voor zonnepanelen ze betalen nu ong. €3,5milj. Per jaar aan stroom. ik had ff nagevraagd wat ze voor de stroom betalen nu, schijnt dat ze maar €0,03 betalen in dal en €0,06 tijdens piekSibrand schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:05:
Gebouw4: 40m x 40m = 1600 m²

... en ze betalen maar vijfhonderdste van een Eurocent per kWh energiebelasting (ex BTW)...tito1984 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:53:
[...]
Ik zat ook pas geleden ff voor ons bedrijf te kijken voor zonnepanelen ze betalen nu ong. €3,5milj. Per jaar aan stroom. ik had ff nagevraagd wat ze voor de stroom betalen nu, schijnt dat ze maar €0,03 betalen in dal en €0,06 tijdens piekToen heb ik niet eens meer de moeite genomen om de TVT uit te rekenen..

Iemand uit de buurt heeft geïnventariseerd hoeveel interesse er is voor zonnepanelen en wat dit zou kosten (als meerdere mensen uit de buurt ze zouden kopen). Mijn moeder vond dit wel interessant en heeft een offerte gekregen en inmiddels is hiervoor subsidie toegewezen. Morgenochtend komt het bedrijf dat ze zonnepanelen gaat leveren/plaatsen bij ons langs om wat zaken te bespreken.
Ik heb het hele proces eigenlijk niet gevolgd, maar mijn moeder heeft gevraagd of ik morgen bij het gesprek wil zijn. Dat vind ik prima, maar ik heb geen idee wat belangrijke zaken zijn m.b.t. dit onderwerp. Weten jullie dingen die ik absoluut moet zeggen/vragen? Bedankt!
Ik heb het hele proces eigenlijk niet gevolgd, maar mijn moeder heeft gevraagd of ik morgen bij het gesprek wil zijn. Dat vind ik prima, maar ik heb geen idee wat belangrijke zaken zijn m.b.t. dit onderwerp. Weten jullie dingen die ik absoluut moet zeggen/vragen? Bedankt!
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Kijk of het bedrijf e.e.a. goed heeft bekeken zoals de ligging van het dak op het zuiden bij een schuin dak.
Zelf heb ik veel moeite gedaan om de kabel tussen de inverter en de meterkast buiten zicht te krijgen, sommige installateurs maken daar een potje van en rammen overal maar gootjes tegen de muren.
Of de meter in de meterkast vervangen moet worden is handig om te weten en wat kost dat?
Een aparte groep met aardlek hoort erbij als je meer dan 600Wp plaatst.
Meer algemeens kan ik niet bedenken zonder de situatie te kennen.
Zelf heb ik veel moeite gedaan om de kabel tussen de inverter en de meterkast buiten zicht te krijgen, sommige installateurs maken daar een potje van en rammen overal maar gootjes tegen de muren.
Of de meter in de meterkast vervangen moet worden is handig om te weten en wat kost dat?
Een aparte groep met aardlek hoort erbij als je meer dan 600Wp plaatst.
Meer algemeens kan ik niet bedenken zonder de situatie te kennen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat zijn al een aantal goede dingen om te weten! Bedankt!
Er is vrij weinig bekeken volgens mij. De persoon uit de buurt die de zak bedacht heeft heeft vanaf de grond wat stappen gezet om een schatting van het oppervlakte te maken; dat is alles. Het gaat om een twee-onder-een-kapwoning waarbij de schuine zijde loodrecht op het zuiden staat (lijkt me dus prima). Ik weet niet wat de hoek is, maar als ik goed naar StreetView-beelden kijk lijkt het 45 graden te zijn.
Er is vrij weinig bekeken volgens mij. De persoon uit de buurt die de zak bedacht heeft heeft vanaf de grond wat stappen gezet om een schatting van het oppervlakte te maken; dat is alles. Het gaat om een twee-onder-een-kapwoning waarbij de schuine zijde loodrecht op het zuiden staat (lijkt me dus prima). Ik weet niet wat de hoek is, maar als ik goed naar StreetView-beelden kijk lijkt het 45 graden te zijn.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Heey dat gebouw ken ik..Sibrand schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:05:
[afbeelding]
mijn broer heeft er nog gewerkt.
Je zou contact kunnen opnemen met de mensen van www.groenleven.nl
Ze komen uit Heerenveen en hebben ook veel ervaring met grote installaies, o,a, in de agrarische sector.
Misschien dat die hun licht kunnen laten schijnen op de haalbaarheid van grote daken vol bij een bedrijf dat erg veel stroom verbruikt.
De prijzen die ze hanteren zijn volgens mij wel aantrekkelijk.
het feit dat het niet de bekende panelen en omvormers zijn hoeft geen belemmering te zijn. en in ieder geval zou je iets kunnen hebben aan een advies, en een eventuele prijsopgaaf. ( en de subsidie, en eeventuele ( belasting)voordelen voor bedrijven)
Met de euro / Wp prijs kun je dan kijken of dat bij andere bedrijven ook diezelfde kosten zou betekenen.
kijk echter wel goed naar de verwachte opbrengst per Wp. Deze schattingen kunnen nogal uiteen lopen.ik zou ze zelf controleren adhv hoe de geplande installatie er uit zou zien.
IK heb problemen met het loggen van de gegevens uit een SMA2500 met behulp van het SMA-uploader script op een server. Ik heb aansluiting gezocht bij het volgende draadje: mpx200_05 in "Installatieproblemen loggingsoftware voor een PV-omvormer"
Via onze vriend Google kom ik helaas ook niet verder.
Het script loopt wel als ik niet ingelogd ben, maar er worden geen nieuwe gegevens vanuit de Sunny-Boy geschreven. Als ik wel ingelogd ben in de server gaat eea wel goed.
Iemand hier een oplossing?
Via onze vriend Google kom ik helaas ook niet verder.
Het script loopt wel als ik niet ingelogd ben, maar er worden geen nieuwe gegevens vanuit de Sunny-Boy geschreven. Als ik wel ingelogd ben in de server gaat eea wel goed.
Iemand hier een oplossing?
Er zijn van die dagen dat je wilt emigreren
http://pvoutput.org/aggre...73&sid=4180&v=0&est=1&t=y
4Mwh per jaar met een 3kWp systeem
Ldk paneeltjes overigens.
4Mwh per jaar met een 3kWp systeem

HAHA goed plan...... daar ben ik geboren, Brisbane .... mijn ouders hadden er niet meer weg moeten gaan. (triest uit het raam kijkend)Rol-Co schreef op woensdag 07 november 2012 @ 08:49:
Er zijn van die dagen dat je wilt emigreren![]()
4Mw per jaar met een 3kWp systeem![]()
Ja zonnepaneeltechnisch niet nee
maar het zal best een goede reden gehad hebben.
Wat een mooie boog grafiekjes trekken die jongens ....pfff.
Wat een mooie boog grafiekjes trekken die jongens ....pfff.
Hoi Allemaal,
Ik heb eergisteren de bestelling voor 9 panelen getekend dus ben binnenkort (als alles goed gaat) ook de trotse bezitter van een PV installatie. Ik heb wel ongeveer een beeld hoe ik de boel aan moet gaan sluiten en ook de stoppenkast is niet het probleem. Waar ik wel mee zit is de doorvoer van de kabels door m'n platte dak. Heeft iemand daar nog goeie ideeen/tips over (zijn er standaard setjes die "waterdicht" zijn?). Van de leverancier kreeg ik deze tip: "Shell wet Seal & Fix", maar dat is wel heel kort door de bocht en zegt niets over hoe je het best een waterdicht gat maakt (dat klinkt raar). Als ik de vraag in m'n omgeving stel krijg ik maar een antwoord: DOE HET NIET. Via de zijkant wil ik om estetische redenen liever niet, maar als 't ECHT niet anders kan.... zucht.
Mocht deze vraag al besproken zijn dan mijn excuses. 700+ pagina's doorneuzen was wat veel en een zoektocht leverde behalve dezelfde vraag mbt schuin dak niet zoveel op.
Ik heb eergisteren de bestelling voor 9 panelen getekend dus ben binnenkort (als alles goed gaat) ook de trotse bezitter van een PV installatie. Ik heb wel ongeveer een beeld hoe ik de boel aan moet gaan sluiten en ook de stoppenkast is niet het probleem. Waar ik wel mee zit is de doorvoer van de kabels door m'n platte dak. Heeft iemand daar nog goeie ideeen/tips over (zijn er standaard setjes die "waterdicht" zijn?). Van de leverancier kreeg ik deze tip: "Shell wet Seal & Fix", maar dat is wel heel kort door de bocht en zegt niets over hoe je het best een waterdicht gat maakt (dat klinkt raar). Als ik de vraag in m'n omgeving stel krijg ik maar een antwoord: DOE HET NIET. Via de zijkant wil ik om estetische redenen liever niet, maar als 't ECHT niet anders kan.... zucht.
Mocht deze vraag al besproken zijn dan mijn excuses. 700+ pagina's doorneuzen was wat veel en een zoektocht leverde behalve dezelfde vraag mbt schuin dak niet zoveel op.
Ik voeg me bij het groepje : DOE HET NIET door een gat door je dak te boren ! (en zeker niet zelf !!!)mrvanes schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:04:
Hoi Allemaal,
Bon, heb je geen regenafvoerbuis vanaf dit platte dak waar je de kabel kan doorleggen en ergens laten "uitkomen" om vervolgens daar ergens door een gevel te gaan ?
Ik heb hier volledig alles in de regenafvoer weggestoken, kabel over de gevel zagen we echt niet zitten nadat we zo links en recht in de straat van die kunstwerkjes zagen ...

Ik heb nog een vraagje omtrent die bevestigingsmaterialen. Ik heb zelf wel eens wat (kleine) panelen op m'n reis auto gezet, en daarbij gewoon gebruik gemaakt van aluminium hoeken, op maat gezaagd en van die zelfborende schroeven (of hoe je dat ook noemt) eirn gedraait, in de zijkant van het paneel, waar het paneel gewoon tegen kan.
Nu heb je heel veel oplossingen om zonnepanelen op je dak te bevestigen, maar ik vroeg me af of er doorgaans nou ook echt voorbereidingen (gaten) op die grote zonnepanelen (180 a 230 Wp) zitten, of dat er nog steeds wat in de zijkant geboord moet worden? Want als je met een vrij prijzig bevestigingssysteem nog steeds gaten moet maken in die panelen dan kan ik ook net zo goed wat zelf maken. Het is voor een plat dak, dus het moet gewoon gat vast zitten aan elkaar, en je moet er gewicht op kunnen zetten zodat het geheel er niet vanaf waait.
Nu heb je heel veel oplossingen om zonnepanelen op je dak te bevestigen, maar ik vroeg me af of er doorgaans nou ook echt voorbereidingen (gaten) op die grote zonnepanelen (180 a 230 Wp) zitten, of dat er nog steeds wat in de zijkant geboord moet worden? Want als je met een vrij prijzig bevestigingssysteem nog steeds gaten moet maken in die panelen dan kan ik ook net zo goed wat zelf maken. Het is voor een plat dak, dus het moet gewoon gat vast zitten aan elkaar, en je moet er gewicht op kunnen zetten zodat het geheel er niet vanaf waait.
Dit topic is gesloten.