Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.861 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Er is ook geen 1 leverancier die dit monteerd denk ik, of wel?
Als alle panelen cotact maken mer de rails heb je toch alleen een aarde draad per rail sectie nodig?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet dat de drempel dan zo laag wordt dat meer mensen hun set aarden
ik zie eerlijk gezegt niet waarom ik de pv set zou aarden als het nu gewoon goed werkt
zoals hier iemand al vaker zegt als het niet stuk is moet je het niet fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:36:
Er is ook geen 1 leverancier die dit monteerd denk ik, of wel?
Ik gok haast van niet. Linksom of rechtsom is dit bewerkelijk en tijd is geld.
Als alle panelen cotact maken mer de rails heb je toch alleen een aarde draad per rail sectie nodig?
Theoretisch wel. In de praktijk is het de vraag of je er op kunt vertrouwen: hoe goed is het contact? is er ergens een stuk onderbroken? is er per ongeluk een stuk geisoleerd? wat is het effect van jarenlange corrosie? etc. Metaal van een frame of rail kan bijvoorbeeld voorzien zijn van een materiaal wat bijzonder slecht geleid waardoor je bijvoorbeeld al expliciet een stuk blank moet maken en mechanisch een goede verbinding moet leggen.
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:37:
[...]

ik zie eerlijk gezegt niet waarom ik de pv set zou aarden als het nu gewoon goed werkt
zoals hier iemand al vaker zegt als het niet stuk is moet je het niet fixen
Waarom zou je het niet overwegen wanneer je de set toch nog moet plaatsen, de fabrikant het aanbeveelt, het eenvoudig en goedkoop is, en ook nog wanneer de ligging van de panelen zodanig is dat je er in theorie bij kunt (bv bij het leegscheppen van de dakgoot ed.)?

M.i. stel je de verkeerde vraag of in elk geval te vroeg. Dat je niet direct alles van je dak afrost om vervolgens te aarden kan ik helemaal inkomen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 05-11-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:30:
[...]

Dat ziet er netjes uit. Wel compleet anders dan wat je in paneeldocumentatie tegenkomt, maar simpel en netjes. Bout, moer RVS en aarddraad iets van vertind koper? En bij het eerste paneel gewoon een 4 of 6mm2 geel/groene installatiedraad of wat anders?

Kun je aangeven waar je dit materiaal hebt aangeschaft? Wie weet dat de drempel dan zo laag wordt dat meer mensen hun set aarden :)

Ik heb gisteren voor de gein eens rondgeklikt, maar dit soort spul wordt nergens ready-to-go aangeboden. Ook wel grappig dat als het er over gaat dat iedereen over 'of' babbelt, maar niemand over 'hoe'.
Het is een Tyco Grounding connector, die ik via Guus (zonnestroom.eu) heb gekocht. Moer heeft een kartelrand zodat er zeker contact gemaakt wordt met het frame. Werkt wel makkelijk, maar wel met beleid gebruiken, anders draai je ze kapot. Aarddraad is standaard vertind koper 6 mm2 die aan twee kanten is aangesloten op de 25 mm2 aarde ringleiding van het complex.

Is overigens een eigen actie geweest, die redelijk eenvoudig uitvoerbaar was op het platte dak, ook achteraf. Was meer geïnspireerd door de uitdrukkelijke uitsluiting van garantie bij Sunpower.

Mocht je zelf aan de slag gaan, kijk wel uit bij het aanschaffen van de verbindingsblokjes voor aarddraad. De blokjes zelf zijn vaak roestvrij, maar de schroefjes beslist niet. Dat moet voor buitengebruik dus aangepast worden. Rechtsboven de "foute" boutjes en moertjes.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H25jJLPXYIHzTlZxqZBWPk1v/medium.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door ericplan op 05-11-2012 10:09 . Reden: Verbindingsblokjes ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ databeestje
[/quote]Ik heb voor 3100 euro alles inclusief logging, meterkast uitbreiding en dergelijk 2200Wp geplaatst. Wel zelf de installatie en meterkast uitbreiding gedaan over de duur van een aantal dagen. Prima te doen als je geen haast hebt.
[quote]

Ik heb bij Installatiekoopjes.nl een set gekocht van 2700Wp. Voor 150 euro meer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Maak je van je panelen niet een grote bliksem aflleider als je ze aan aarde hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Fabrikant zegt (online ) je hoeft ze niet te aarden, en er is geen lek stroom dit getest tot 1000 volt
Dus........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de specs hier stond niet vermeld dat panelen aarden nodig/noodzakelijk is.
derhalve dan ook niet gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Ik denk dat er veel verwarring is hier over, en dat men aarde en massa ook met elkaar verwisseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Onze installatie is geaard via de omvormer: panelen ---> omvormer--->meterkast.

Tevens een dubbelpolige lastschakelaar gemonteerd op de AC-zijde van de omvormer.

Baat het niet, dan schaadt het niet.... 8)

En straks nog zo'n kekke draaispoel ampèremeter op elke string aan de DC-zijde, dan ben ik helemaal gelukking

[ Voor 23% gewijzigd door Schinnen-groen op 05-11-2012 11:10 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

buyksloot schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:01:
Ik denk dat er veel verwarring is hier over, en dat men aarde en massa ook met elkaar verwisseld
Verklaar je nader, ik ken massa alleen als grootheid.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Ik overweeg een slimme meter aan te vragen en wel i.v.m. het volgende :

De energie belasting onder de 10.000kWh per jaar 0.114 Euro daarboven 0.0415 Euro, het verschil is dus 0.0725 Euro per kWh. (slaat nergens op maar goed)

Bij een "ferraris" meter worden de kWh gesaldeerd.
Mijn verbruik is 15.000 kWh per jaar, mijn opwek waarschijnlijk iets van 10.000kWh per jaar.
Ik heb nu een ferraris meter en mijn 10.000kWh wordt van de top van de 15.000kWh gesaldeerd waardoor er een rekening voor 5.000kWh over blijft. Ik betaal nu dus het hoge EB tarief.

Bij een "slimme" meter worden de rekeningen gesaldeerd.
Als ik "slimme meter" aanvraag worden het verbruik en de terug levering apart geregistreerd en krijg ik een debet rekening voor de verbruikte stroom en een credit rekening voor de terug geleverde stroom. De terug geleverde stroom is minder als de opgewekte stroom.
Nu wordt dus de terug geleverde stroom ook tegen het hoge tarief af gerekend en verrekend met de geleverde stroom. Dit kan dus een winst opleveren van ~6000kWh (gokje) * 0.0725 = 435 euro winst ...... (oeps BTW vergeten, winst 526 Euro)

IS DEZE REDENATIE CORRECT ?
Graag jullie meningen.

P.S. Ik zit bij Green Choice en die saldeert alles wat je verbruikt tot een aansluiting van 3x80A. Het is een hoog verbruik maar er zijn drie gezinnen aangesloten op 1 meter inclusief nog een paardenstal en besparing op het verbruik is nog "in progress". Net nog een 8 armige kroonluchter (8x40W) vervangen door 1 8W LED lamp (en ik vond vorige week nog een vloerverwarmingspomp die de hele zomer heeft gedraaid, grrr)

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 05-11-2012 11:30 . Reden: BTW vergeten ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@WoudseHoeve
daar zou ik heel goed over na denken.

versimpled senario ferraris:
15000kWh gebruikt.
10000kWh opgewekt.
5000kWh afrekenen.

versimpled senario slimme meter:
15000kWh gebruikt.
5000kWh salderen.
5000kWh kolenfooi.
10000kWh betalen.

nu is het wel zo dat greenchoise alles saldeert, maar tegen welke prijs.
maar ik heb soms wel mijn tweifels of ze dat kunnen blijven doen.
en je zit dan wel vast aan maar een paar leveranciers met hun eigen grappen en grollen.

het is wel een beslissing. die ik zeer overwogen zou maken.
(een vast en langdurig contrakt lijkt mij verstandig.)
veel haken en ogen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een slimme meter telt alleen teruglevering als je opbrengst hoger is als je verbruik op dat moment. En de eb word denk ik berekend op de totaal afname, dus kom je nooit meer in de hoge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
ericplan schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:19:
[...]

Verklaar je nader, ik ken massa alleen als grootheid.
Aarding is een veiligheid richting aarde, foutstromen kunnen wegvloeien op deze manier.

@ de discussie hierboven, het laatste wat ik zal doen is een grote bliksemafleider op mijn dak monteren door het boeltje aan aarde te hangen. Als de bliksem inslaat is ook alle apparatuur die geaard is geheid kapot.
(Tenzij het een losse aarde is)

Massa is een centraal vereffeningspunt, maar niet per definitie aan aarde... Wordt gebruikt om spanningsverschillen tussen (voornamelijk) electronica weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:35:
@WoudseHoeve
daar zou ik heel goed over na denken.

nu is het wel zo dat greenchoise alles saldeert, maar tegen welke prijs.
maar ik heb soms wel mijn tweifels of ze dat kunnen blijven doen.
en je zit dan wel vast aan maar een paar leveranciers met hun eigen grappen en grollen.
Het principe van Salderen is je eigen verbruik, het is dus tegen het tarief wat je betaald. (op dit moment dan ...)
het is wel een beslissing. die ik zeer overwogen zou maken.
(een vast en langdurig contrakt lijkt mij verstandig.)
veel haken en ogen.
Daarom gooi ik het hier in de groep.
Een feraris meter heeft ook als nadeel : wat doen ze met een negatieve dag teller stand, kolenfooi of verekeken met de nacht teller, dat is mijn niet duidelijk.

@Rol-Co : Dat er een deel direct verbruikt wordt is alleen maar gunstig, heeft niemand wat over te zeggen. Het EB zijn schijven, over de eerste 10.000kWh betaal je het hoge tarief, het deel daarboven het lagere.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crxtreem schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:14:
Maak je van je panelen niet een grote bliksem aflleider als je ze aan aarde hangt?
Ik heb pas nog wat geleerd, de spanning opgewekt door bliksem in de aansluit lus van zonne panelen is afhankelijk van het OPPERVLAK van de lus (de panelen in serie).
Als je nu twee rijen panelen plaatst moet je de bovenste rij met de aansluit kastjes naar beneden plaatsen en de verbindings kabels bij elkaar binden, dan is het oppervlak van de lus minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

woudsehoeve

Ja klopt, boven 10.000 maar dat kom je nooit, ook niet met de slimme meter. Hij telt fysiek namelijk alleen wat over is, niet wat je opbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van de site van greenchoice :
Rekenvoorbeeld 1: MET SLIMME METER
Een klant verbruikt van het net 18.000kWh en levert 9.000kWh terug De klant betaalt op de nota voor levering;

10.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,1140 + BTW
8.000 kWh: kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,0415 + BTW

De klant krijgt op de nota voor de teruglevering vergoed;

8.000 kWh: kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,0415 + BTW
1.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting a €0,1140 + BTW
ikzeg gewoon de ferrari houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
rdfeij schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:01:
@ de discussie hierboven, het laatste wat ik zal doen is een grote bliksemafleider op mijn dak monteren door het boeltje aan aarde te hangen. Als de bliksem inslaat is ook alle apparatuur die geaard is geheid kapot.
Natuurlijk is alle apparatuur kapot evenals het dak waar waarschijnlijk een groot gat in is geslagen en de rest van je huis door de brand die volgt.

De gevolgen van een blikseminslag zul je door een paar mm2 extra geleidend materiaal nauwelijks vergroten. De kans op blikseminslag idem. De krachten waar je mee van doen hebt zijn zoveel ordes groter dat je ze nauwelijks beinvloedt in negatieve zin.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 05-11-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:09:
[...]

Het principe van Salderen is je eigen verbruik, het is dus tegen het tarief wat je betaald. (op dit moment dan ...)

[...]

Daarom gooi ik het hier in de groep.
Een feraris meter heeft ook als nadeel : wat doen ze met een negatieve dag teller stand, kolenfooi of verekeken met de nacht teller, dat is mijn niet duidelijk.
bij salderen is het eigenlijk wel de max van 5000kWh.
(oke niet elke leverancier doet het op de zelfde manier.
maar ook greenchoise heeft de regels regelmatig op de website aangepast en daar niks over laten weten aan zijn klanten. en niet iedereen word zomaar het zelfde behandeld als ik dat zo hoor.)

oke een feraris met dubbel telwerk dus.
oplossing kan zijn: over gaan naar administratief enkel tarief.
voor de prijs hoef je dubbel tarief niet echt te doen.
dan word laag gewoon met hoog opgelteld of afgetrokken.
en dan is dat geen probleem meer.

heb je een goed idee hoeveel van de 10000kWh's je eigenlijk saldeert?
hoeveel stroom verlaat je boerderij eigenlijk?
(dat zou voor mij een hele belangrijke zijn voor de beslissing.)
ik zou het voor jouw niet durven te schatten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:14:
woudsehoeve

Ja klopt, boven 10.000 maar dat kom je nooit, ook niet met de slimme meter. Hij telt fysiek namelijk alleen wat over is, niet wat je opbrengst is.
Ja ik begrijp wat je wil zeggen. Door de directe saldering kom ik niet meer in het lage EB tarief.
Bedankt voor het wijzen op mijn denk fout, dat was nu net de reden waarom ik het gepost heb.
Dus ik moet tijdens opwek zo min mogelijk gebruiken, maar dat is weer tegen het duurzaamheid principe ........

Conclusie : Ferraris houden !!!!! of ben ik nog iets vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor idd gewoon de ferrari houden
de enige ferrarie waar de vrouw geen problemen mee heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:22:
[...]

bij salderen is het eigenlijk wel de max van 5000kWh.
(oke niet elke leverancier doet het op de zelfde manier.
maar ook greenchoise heeft de regels regelmatig op de website aangepast en daar niks over laten weten aan zijn klanten. en niet iedereen word zomaar het zelfde behandeld als ik dat zo hoor.)

oke een feraris met dubbel telwerk dus.
oplossing kan zijn: over gaan naar administratief enkel tarief.
voor de prijs hoef je dubbel tarief niet echt te doen.
dan word laag gewoon met hoog opgelteld of afgetrokken.
en dan is dat geen probleem meer.

heb je een goed idee hoeveel van de 10000kWh's je eigenlijk saldeert?
hoeveel stroom verlaat je boerderij eigenlijk?
(dat zou voor mij een hele belangrijke zijn voor de beslissing.)
ik zou het voor jouw niet durven te schatten.
Ik zou het niet weten, mijn hoog laag verhouding is 60% laag, 40% hoog ....
Overdag meest niemand thuis, behalve in het weekend .....
Overdag gebruik oven, koffie, close-in boiler, allemaal sochtend's of eind van de dag.
Nacht gebruik wassen droger, maar ook in het weekend.

mmmm ik kan er inderdaad geen inschatting van maken.
( moet ik eerst een slimme meter hebben met logging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon naar enkel tarief gaan en de meter lekker laten terugdraaien,
geen ingewikkelde berekeningen meer
maar heel simpel eindstand min beginstand is ongeveer 5000kwh (afhankelijk van je opbrengst )
eventueel verlies tov dubbel tarief meter is dan 28 euro per jaar

terwijl je met dubbeltarief en salderen meer kwijt bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

rdfeij schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:01:
[...]

(Tenzij het een losse aarde is)
Maakt weinig uit. Ook de metalen hijsbalken op het dak zijn met deze aarde verbonden en ook de wapening van het beton ligt aan deze aarde.

Als de bliksem inslaat, wat met de hoge panden om ons heen niet zo waarschijnlijk is, heb je toch aanzienlijke schade.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:31:
[...]

Ik zou het niet weten, mijn hoog laag verhouding is 60% laag, 40% hoog ....
Overdag meest niemand thuis, behalve in het weekend .....
Overdag gebruik oven, koffie, close-in boiler, allemaal sochtend's of eind van de dag.
Nacht gebruik wassen droger, maar ook in het weekend.

mmmm ik kan er inderdaad geen inschatting van maken.
( moet ik eerst een slimme meter hebben met logging)
heb je niet perse een slimme meter voor nodig.
een paar meters in de meterkast die het gebruik van je boerderij meten is genoeg.
maar goed.

een flinke disclamer, want ik weet dat je zo niet kan rekenen.
maar goed het geeft wel een idee, maar dan met een flinke fout marge
15000kWh gebruik.
15000/365/2/2 = 10kWh (gebruik delen door dagen in het jaar, helft van de dag is pv actief, voor alleen de zomer) is dan ongeveer het gebruik wat niet gesaldeert word.
dus alle dagen waarop je meer als 10kWh opwekt saldeer je.
(dit is met een hele grote foutmarge.)

verder sluit ik me aan bij swapevent.
maar het blijft een hele mooie prestatie om 15000kWh te gebruiken.
daar kom ik niet aan met mijn 3500kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

zonnebaas schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:21:
Binnenkort wordt er bij mij een slimme meter geplaatst.
Om deze eens uit te lezen zit ik te denken aan een 20 Euro abbonnement bij:
http://www.slimmemeteruitlezen.nl/ iemand hier ervaring mee vind het er wel goed uitzien. Net even met demo account ingelogt. Hier kan ik zelf geen logging / server voor laten draaien.
Ik post het nog maar eens issue is wat ondergesneewt in de hiervoor lopende massa / aarde discussie 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
zonnebaas schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:09:
Ik post het nog maar eens issue is wat ondergesneewt in de hiervoor lopende massa / aarde discussie 8)
Ik krijg ook nog een slimme meter.
Huidige meter draait niet terug namelijk.
Maar ik ga geen 20 euro betalen voor het uitlezen ervan.
Ik mag aannemen dat ik het poortje zelf mag uitlezen?
migjes schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:59:
verder sluit ik me aan bij swapevent.
maar het blijft een hele mooie prestatie om 15000kWh te gebruiken.
daar kom ik niet aan met mijn 3500kWh.
Hij melde dat dit verbruik met 3 gezinnen achter 1 meter is he.

[ Voor 39% gewijzigd door SpikeHome op 05-11-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

zonnebaas schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:09:
[...]

Het probleem van deze oplossing is dat de slimme meter niet slim genoeg is. Wek je zelf ook energie op met PV of wind dan zijn deze gegevens niet zuiver en gekleurd.

Je meet namelijk niet de opbrengst of het verbruik in huis maar beide. Dan meet je niet echt waardevolle gegevens. Met andere woorden, ben je enkel een verbruiker dan is het een prima oplossing.

Voor de meesten hier is een oplossing met 2 apart kWh meters met S0 in de groepenkast een veel betere meet oplossing. En ook dat kan voor niet al te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik had ook al eens een vraagje gesteld over teveel terug leveren.
Momenteel heb ik panelen liggen die opleveren per jaar ongeveer wat ik verbruik.
Ik heb echter nog het hele dag vrij en kan daar nog een 2500kw op leggen die ik voor b.v. verwarming kan gebruiken.
Er ligt dan ook al een zonnenboiler bij voor het warm water.
Ik zat te denken om mijn c.v. water elektrisch voor te verwarmen d.m.v. http://www.asl-trading.nl/product/72/Atrium-type-7-kw
Iemand daar al eens naar gekeken?
Of betere oplossing om je gas verbruik dan omlaag te krijgen?
zonneboiler panelen hebben het nadeel dat je er in de winter bijna geen rendament van hebt en voor c.v. niet echt handig is want zomers doet deze niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:14:
Nee.

Bliksem is - tot de microseconde voordat er een echte ontlading is - een elektrostatisch verschijnsel, waarbij er helemaal geen of slechts een minimale lekstroom ("sproeien") stroom loopt.

Of jouw installatie geaard is of niet maakt voor een elektrostatisch veld niets uit. Vanuit het oogpunt van de geladen wolk zit alles aan aarde daar beneden op het aardoppervlak. Alleen hoge objecten zijn "aantrekkelijker", liefst nog gecombinerd met scherpe spitsen.

De kans op een inslag wordt dus niks groter of kleiner bij aarden van de installatie.

Het maakt WEL veel uit vor de evt. gevolgschade bij een directe of naburige inslag. En daar moet je dus wel aan denken.

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 05-11-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SpikeHome schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:24:
Ik had ook al eens een vraagje gesteld over teveel terug leveren.
Momenteel heb ik panelen liggen die opleveren per jaar ongeveer wat ik verbruik.
Ik heb echter nog het hele dag vrij en kan daar nog een 2500kw op leggen die ik voor b.v. verwarming kan gebruiken.
Er ligt dan ook al een zonnenboiler bij voor het warm water.
Ik zat te denken om mijn c.v. water elektrisch voor te verwarmen d.m.v. http://www.asl-trading.nl/product/72/Atrium-type-7-kw
Iemand daar al eens naar gekeken?
Of betere oplossing om je gas verbruik dan omlaag te krijgen?
zonneboiler panelen hebben het nadeel dat je er in de winter bijna geen rendament van hebt en voor c.v. niet echt handig is want zomers doet deze niks.
Kan je beter een warmte pomp op je zonneboiler aansluiten of een Electrisch element er in. ( ps die ketel kan niet geleverd worden...)
Nog beter de verwarming helemaal met een warmtepomp uitvoeren, beetje combineren met je zonneboiler. Mogelijk nog een hout kachel.
Bij mij heb ik de CV voor ruimte verwarming nog niet aan gehad, doe alles nog op de hout kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
WoudseHoeve schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:41:Kan je beter een warmte pomp op je zonneboiler aansluiten of een Electrisch element er in. ( ps die ketel kan niet geleverd worden...)
Nog beter de verwarming helemaal met een warmtepomp uitvoeren, beetje combineren met je zonneboiler. Mogelijk nog een hout kachel.
Bij mij heb ik de CV voor ruimte verwarming nog niet aan gehad, doe alles nog op de hout kachel.
Warmte pomp gaat niet vanwegen de enorme ruimte die je daarvoor nodig hebt en dan bedoel ik niet de leidingen in de grond.
Hout kachel, daarvoor moet je ook je huis aanpassen.
Ik heb het bedrijf overigens wel een mail gestuurd (wacht op antwoord nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 22:35
Die Atrium is een complete cv-ketel en lijkt mij wat duur om voor te verwarmen. Ik loop zelf ook al een tijdje met het idee van voorverwarmen of liever helemaal. Ik zag onlangs eens een verwarmingselement in een buis voor een jacuzzi, maar die was zo te zien van kunststof en lijkt mij daarom niet zo duurzaam. Verder wel makkelijk in te bouwen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zo de DC switch ook gemonteerd, hier is het klaar nu. :)

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/zoldereffekta.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

ziet er goed uit laat de zon maar gaan schijnen 8)

Dit weekend wat offerte vragen de deur uitgedaan voor de vrije 2e string uitbreiding met 2400 tot 2600 W (oost)
vraag panelen (black) + montagemateriaal excl installatie, net de eerste reactie's binnen:

10 Yingli YL255C-30b black - Totaal 2862 = 1,12 Euro/WP
10 ET solar ET-M660245BB mono - 3013 = 1,22 Euro/WP

Nog even afwachten wat er nog meer volgt.

edit : hier vandaag 1,1 kWh met af en toe zon op 1755W
aanvulling locatie : Hoogeveen maar ook schaduw van wat bomen in dit jaargetij
http://pvoutput.org/list.jsp?id=14110&sid=11975 -

[ Voor 95% gewijzigd door zonnebaas op 05-11-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dank, het moet strak zijn he. :)

@Zonnebaas
Dat deed ie ook vandaag (Zie display) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zonnebaas schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:11:

edit : hier vandaag 1,1 kWh met af en toe zon op 1755W
waar zit je in nl?
Das nie best weer, zuiden was redelijk , 5,1 kWh met een piek van 3050w (2750w pv-output)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Gisteren een ECN medewerker gesproken die me wist te vertellen dat Yingli volgend jaar met nieuwe ECN technology komt die het rendement van een cel weer verder vooruit helpt.

Is overigens een argument om dan maar weer een jaar te wachten...

De man was trouwens zéér gecharmeerd van de HIT's van Panasonic /Sanyo.

Hihi, waar gaat dit heen? Straks 400Wp /m2?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Ik heb nu 8 groepen in mijn groepenkast. 4 zitten achter een aardlek, de andere 4 niet. Dit zijn wasmachine, droger, vaatwasser en PV. Voor de veiligheid wil ik een extra aardlek plaatsen. Zal ik ook de PV achter de aardlek zetten? Ik heb een SB3300 (met trafo) die direct zit aangesloten.
De PV groep is de groep linksonder. Als ik die ook achter de aardlek wil zetten is het logischer deze naar boven te verhuizen. De aardlek kan dan linksonder.
Voor zover ik in het forum terug heb kunnen vinden is aardlek voor de PV niet verplicht.
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/1600/img0295w.jpg
Overigens, de geelgroen omwikkelde ader is de zwarte ader van de kabel die van de PV komt. Eerder in dit topic kwam al eens langs dat dat is toegestaan. Hier is het dus zo aangesloten (door de installateur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou er in ieder geval wel een hoofdschakelaar en aardlek bijzetten ja. Of het verstandig is om de zonnepanelen ook op de aardlek te zetten weet ik niet. Ik heb het wel gedaan terwijl in de handleiding van de omvormer stond dat het niet mocht of een afwijkende aardlekautomaat.(1600TL).

Het is wel veel werk maar als je over stapt op twee aardlekken is het misschien verstandig om de groepenverdeling anders te maken. Lichtgroepen verspreiden over de twee aardleks en de wasmachine/afwasmachine en droger op verschillende aardleks. Ik heb dat wel gedaan maar heb ook gelijk mijn hele kast vervangen, dan is dat een stuk minder werk.

Mocht je pv buiten de twee aardlekken om installeren en geen hoofdschakelaar toepassen dan zou ik dat wel duidelijk vermelden, de verwachting van een installateur/brandweer/etc is dat na het uitschakelen van de aardleks de installatie spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Voor nieuwe instalaties is ook een hoofdschakelaar verplicht en wat zijn ingrijpende aanpassingen ?
Tegenwoordig worden alle groepen ook wasmachine, droger, vaatwasser ook achter een aardlek aangesloten.
Zelf heb ik ook mijn omvormer omniksol 4.0 achter de aardlek hangen.

Voor bestaande kasten en uitbreiding gelden weer andere regels

Wanneer is een hoofdschakelaar verplicht
Een hoofdschakelaar is verplicht geworden sinds 1 september 2005.
Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of
ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31
Kun je de 40A automaat (hoofdzekering) zien als hoofdschakelaar? Wat is de toegevoegde waarde van een echte schakelaar ten opzichte van een door je zelf in -en uit te schakelen hoofdzekering?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RaymondD schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:17:
Kun je de 40A automaat (hoofdzekering) zien als hoofdschakelaar? Wat is de toegevoegde waarde van een echte schakelaar ten opzichte van een door je zelf in -en uit te schakelen hoofdzekering?
Met een hoofdschakelaar word de voedingskabel onderbroken, met een automaat maar 1 groep.

te snel gelezen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De hoofdautomaat werkt hetzelfde als een hoofdschakelaar, echter een hoofdschakelaar kun je voorzien van een hangslot zodat iemand anders de installatie niet kan inschakelen als jij boven aan het klussen bent.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:01:
Ik heb nu 8 groepen in mijn groepenkast. 4 zitten achter een aardlek, de andere 4 niet. Dit zijn wasmachine, droger, vaatwasser en PV. Voor de veiligheid wil ik een extra aardlek plaatsen. Zal ik ook de PV achter de aardlek zetten? Ik heb een SB3300 (met trafo) die direct zit aangesloten.
De PV groep is de groep linksonder. Als ik die ook achter de aardlek wil zetten is het logischer deze naar boven te verhuizen. De aardlek kan dan linksonder.
Voor zover ik in het forum terug heb kunnen vinden is aardlek voor de PV niet verplicht.
[afbeelding]
Overigens, de geelgroen omwikkelde ader is de zwarte ader van de kabel die van de PV komt. Eerder in dit topic kwam al eens langs dat dat is toegestaan. Hier is het dus zo aangesloten (door de installateur).
Krijg een beetje jeuk bij het zien van al die ongeïsoleerde verbindingen. Dat was vroeger heel gebruikelijk, nu niet meer. Ik zou eerst investeren in een hoofdschakelaar, zodat je die twee verdeelblokjes onderin kwijt bent. Kan je bovendien veilig werken. En alleen apparaten die vast zijn aangesloten hoeven niet achter een aardlek, zoals een wasmachine aan een wasmachineschakelaar. Zodra er een WCD zit is de aardlek in nieuwe installaties verplicht.
Kijk verder of je niet allemaal nieuwe automaten wil, die je dan met geïsoleerde kammen kan verbinden. In de kast is het eenvoudiger om met 4mm2 soepel VD te werken, uiteraard met adereindhulzen.
RaymondD schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:17:
Welke 40A automaat bedoel je?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
In mijn meterkast zit een 40ampere automaat voor de meter als hoofdzekering. In het verzegelde deel dus. Dit kun je toch gewoon gebruiken als hoofdschakelaar? Of zou ik na de meter nog een hoofdschakelaar moeten hebben. Ik zie niet echt in wat dat toe zou voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In het verzegelde deel mag een leek niet met z'n vingers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
RaymondD schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:37:
In mijn meterkast zit een 40ampere automaat voor de meter als hoofdzekering. In het verzegelde deel dus. Dit kun je toch gewoon gebruiken als hoofdschakelaar? Of zou ik na de meter nog een hoofdschakelaar moeten hebben. Ik zie niet echt in wat dat toe zou voegen.
Bij mij zit er inderdaad ook een 40A automaat voor de meter. Als ik die afschakel is de hele groepenkast stroomloos, dus ook de verdeelblokjes onderin. Die zitten mij niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Die zit voor de meter. Je kan in ieder geval wel veilig werken, maar je zou nog steeds een hoofdschakelaar na de meter moeten hebben. Kan me niet voorstellen dat je netbeheerder het leuk vindt als z'n slimme meter uitgeschakeld wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Speksteenkachel schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:41:
In het verzegelde deel mag een leek niet met z'n vingers komen.
Je komt toch niet in het verzegelde deel als ik de spanning daar afschakel? Ik zie de toegevoegde waarde van een nieuwe hoofdschakelaar niet. Als ik in de groepenkast aan het werk ben wil ik ook geen spanning op de hoofdschakelaar hebben. Ben ik elders in de installatie aan het werk dan schakel ik alleen de betreffende groep af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even je plaatje er opnieuw bijgepakt

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/1600/img0295w.jpg

begrijp ik het nu wel / niet goed dat je voor je groepenkast nog een schakelaar hebt
zoja dan heeft je groepenkast geen hoofdschakelaar nodig
anders wel.
persoonlijk vind ik het niet zo, zoals je al zei indien je bij 1 groep moet zijn schakel je 1 groep uit
blijft risico of weet je echt inje huis waar alle bedrading naar toe loopt.

boven de automaten vind ik het op zijn zacht gezegt een zooitje , excuus voor de kritiek in deze
maar eerlijk kan je hier wijs uit. 8)7
zal zo ff foto maken van de kast hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:36:

begrijp ik het nu wel / niet goed dat je voor je groepenkast nog een schakelaar hebt
anders wel.
Er zit een hoofdzekering voor de meter:
Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/6536/img0296ij.jpg
Bovenin is het inderdaad een zootje. Ik heb dat zelf niet aangelegd en ga er ook niet in rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

dit zie ik nu voor het eerst ! ? Bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:54:
[...]

Er zit een hoofdzekering voor de meter:
[afbeelding]
Bovenin is het inderdaad een zootje. Ik heb dat zelf niet aangelegd en ga er ook niet in rommelen.
Als je goed kijkt zie je dat de 40A automaat enkelpolig is! Dan heeft een dubbelpolige hoofdschakelaar zeker meerwaarde.
(En kan je dus niet eens veilig werken aan je groepen zonder aardlek!!!!!!!)

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 05-11-2012 20:04 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit heb ik werkelijk nog nooit eerder gezien
misschien is mijn idee fout, maar het doel van de hoofdzekering is indien nodig optijd eruit blazen en
als tie is gegaan dat er een proffesioneel iemand naar de oorzaak kijkt ipv het wippertje weer omhoog gooien in de gauwigheid met alle gevolgen van dien
situatie hier
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/316611_4181300609943_2102299157_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Nette kast 2.0! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dankje databeeste mocht ook wel vorige kast zag er net zo uit als het plaatje hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Dus als ik de adviezen samenvat:
- Aardlek voor PV niet nodig
- Kammen verwijderen
- Hoofdschakelaar toevoegen
- Extra aardlek voor drie groepen
Of misschien zelfs de hele kast vervangen.
Ik weet het niet, het 1e idee was een aardlek plaatsen, zo kom je wel van het een in op het ander. Het resultaat is misschien wel dat ik voorlopig nog niets doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/IMAG0144.jpg

Bovenin: 7 normale groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars en daarnaast een beltrafo

Daaronder links en rechts de twee aardlekschakelaars en daartussen een kwh meter voor bruto opbrengst en een aardlekautomaat voor de PV groep.

Daaronder de nog niet slimme meter (is aangevraagd)

Daaronder de 40A hoofdzekering (automaat)

Dit betreft een nieuwbouwhuis uit 2005. De hele wijk heeft de hoofdzekering op deze manier. Enige wat hier veranderd is is de extra groep voor de zonnepanelen en de kwh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik jou was zou ik gewoon de gehele groepenkast vervangen
de kast die heb kostte me 220 euro inclusief een 20 A groep
en 50 euro voor het vervangen van de oude.

gezien je spaghettei zal je iets meer kwijt zijn zeg zo;'n 350 euro.
in principe hoeft de pv niet over de aardlek heen als deze rechtstreeks is aangesloten op de groep
persoonlijk heb ik ervoor gekozen om het wel te doen
zoals je ziet zijn er bij mij nog 3 groepen ongebruikt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:12:
Dus als ik de adviezen samenvat:
- Aardlek voor PV niet nodig
- Kammen verwijderen
- Hoofdschakelaar toevoegen
- Extra aardlek voor drie groepen
Of misschien zelfs de hele kast vervangen.
Ik weet het niet, het 1e idee was een aardlek plaatsen, zo kom je wel van het een in op het ander. Het resultaat is misschien wel dat ik voorlopig nog niets doe.
Dat zijn keuzes die je zelf moet maken. Als je je maar realiseert dat je niet veilig in de groepenkast kan werken als je de hoofdzekering uit zet, omdat die alleen de fase schakelt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:01:
dit heb ik werkelijk nog nooit eerder gezien
misschien is mijn idee fout, maar het doel van de hoofdzekering is indien nodig optijd eruit blazen en
als tie is gegaan dat er een proffesioneel iemand naar de oorzaak kijkt ipv het wippertje weer omhoog gooien in de gauwigheid met alle gevolgen van dien
situatie hier
[afbeelding]
Ik mis wel de aarde van je grondkabel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor is wat moelijk te zien op de foto maar die zit rechtsboven in aangesloten
tussen de meest rechtse blauwe en de geelgroene
dit zit op een schroefbalk (aarddraad ) en die draad loopt rechts de buis in naar aarde
klik even op de foto voor een vergroting

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik bedoel eigenlijk de mantel van je binnenkomende kabel, dat is toch een ymvkas kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee een xmvk AS en het AS gedeelte is aangesloten op het aardingsbalkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Ik vind wel dat het aansluiten van die kWh meters erg onhandig is van links naar rechts (of andersom, weet ik niet meer precies) "door" de meter heen. En dan denk je als je met een prijsvraagje een nieuwe ABB kWh meter kunt winnen (proef exemplaar) dat het wel goed doordacht is dan hebben ze beide aansluitingen aan de boven (of onder) kant gedaan en aan de andere zijde de s0 puls uitgang. Waarom? Compleet onhandig. Onderkant is in en bovenkant is uit en dan de uitgang (of ingang) kant combineren met de s0. Dat zou in mijn ogen logisch zijn. Zo vraagt men om een warboel van draden in de groepenkast.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 13:02
EEn hoofdzekeringautomaat heeft geen nul contact en kan een installatie niet veilig van het net scheiden de nul blijft immers altijd doorverbonden vandaar de hoofdschakelaar. Wat ik heel erg mis in de discussie wel of geen aardlek voor pv is de vraag wat is de ohmse waarde van de aardelektrode, dit bevestigd voor mij dat vele niet weten waar ze het over hebben. Als je geen aardlek hebt moet je aardelektrode een waarde hebben welke kleiner is dan 1,5ohm bij een groep van 16A bij 20A moet hij nog kleiner zijn.
Nog terug komend op het aarden van je panelen bij een trafoloze of tewel niet galvanisch gescheiden omvormer. Even een theoretisch voorbeeld stel er onstaat vochtschade in een van de vele panelen door een montage fout of gewoon ouderdom. dan komt er een kruipweg van het lichtnet (dus ac) naar de staalconstruktie hier mee zet je in wezen je hele huis onder spanning als de stenen vochtig zijn van bijv. regen als je dan ook nog geen aardlek hebt belt buurman aan en wordt geelektrocuteerd.
Je kunt zonder aarde de veiligheid gewoon niet garanderen in de loop van de jaren.

[ Voor 52% gewijzigd door snameroc op 05-11-2012 21:47 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

deejeebv schreef op maandag 05 november 2012 @ 18:53:
Je komt toch niet in het verzegelde deel als ik de spanning daar afschakel? Ik zie de toegevoegde waarde van een nieuwe hoofdschakelaar niet. Als ik in de groepenkast aan het werk ben wil ik ook geen spanning op de hoofdschakelaar hebben. Ben ik elders in de installatie aan het werk dan schakel ik alleen de betreffende groep af.
Ik reageerde niet op jou maar op onderstaande, daar werd gesproken over een automaat in het verzegelde deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57
Aanhakend bij de discussie over de zaken m.b.t. de meterkast:
Overal lees ik het volgende:

Een hoofdschakelaar is sinds september 2005 verplicht in elke groepenkast.
ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.

Zelf heb ik (woning dateert van 1988) geen hoofdschakelijk. Is een extra groep i.v.m. een PV-installatie aan te merken als 'een ingrijpende aanpassing', zodat ik dan ook verplicht ben een hoofdschakelaar te (laten) installeren?

Als de netbeheerder een nieuwe meter komt installeren (ivm teruglevering), dan wordt daarbij toch niet automatisch een hoofdzekering geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:21

HeroS

SmartHome Nerd

@snameroc

Misschien kun jij het dan wat beter uitleggen voor een leek. Als ik namelijk een installateur vraag (heb meerdere gevraagd) dan krijg ik als antwoord dat je een PV zowel zonder als met aardlek kan aansluiten.

Maar niemand kan mij vertellen wat de regels precies zijn en hoe het MOET dus niet hoe het kan.

Ik heb het geheel zonder aardlek aangesloten. Lees veel te veel verhalen dat aardleks eruit knallen om de haverklap. Daar heb ik geen zin in en lijkt me ook niet echt veilig.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Even een theoretisch voorbeeld stel er onstaat vochtschade in een van de vele panelen door een montage fout of gewoon ouderdom. dan komt er een kruipweg van het lichtnet (dus ac) naar de staalconstruktie hier mee zet je in wezen je hele huis onder spanning als de stenen vochtig zijn van bijv. regen als je dan ook nog geen aardlek hebt belt buurman aan en wordt geelektrocuteerd.
Je kunt zonder aarde de veiligheid gewoon niet garanderen in de loop van de jaren.
Een string panelen in serie die (erge geval) door bijv doorgesleten kabel op het frame dc stroom zet , hoe kom jij dan met AC stroom op het huis?
Ik denk dat de meeste omvormers gelijk in storing gaan. Als er in de omvormer iets gebeurd waardoor er AC stroom op de paneelframes komt gaat de aardlek er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Cranberry schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:48:

Zelf heb ik (woning dateert van 1988) geen hoofdschakelijk. Is een extra groep i.v.m. een PV-installatie aan te merken als 'een ingrijpende aanpassing', zodat ik dan ook verplicht ben een hoofdschakelaar te (laten) installeren?

Als de netbeheerder een nieuwe meter komt installeren (ivm teruglevering), dan wordt daarbij toch niet automatisch een hoofdzekering geplaatst?
Bij mij is er in 2008 niamand geweest die me er op gewezen heeft een hoofd schakelaar te plaatsen. De installateur niet en Liander ook niet toen die de meter kwam wisselen en de SDE productiemeter geplaatst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
HeroS schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:49:
@snameroc

Misschien kun jij het dan wat beter uitleggen voor een leek. Als ik namelijk een installateur vraag (heb meerdere gevraagd) dan krijg ik als antwoord dat je een PV zowel zonder als met aardlek kan aansluiten.

Maar niemand kan mij vertellen wat de regels precies zijn en hoe het MOET dus niet hoe het kan.

Ik heb het geheel zonder aardlek aangesloten. Lees veel te veel verhalen dat aardleks eruit knallen om de haverklap. Daar heb ik geen zin in en lijkt me ook niet echt veilig.
Als je geen aardlek hebt en er ontstaat kortsluiting tussen fase en aarde dan gaat er een stroom lopen die afhankelijk is van de ohmsewaarde van je aardelektrode.
Stel je aardelektrode is 3mtr en heeft een ohmse waarde van 50 ohm (een heel gangbare waarde in een moderne installatie)
1.Door bijvoorbeeld vocht of een defekt in de omvormer onstaat er een kortsluiting tussen de fase en de aarde.
2 De stroom vind zijn weg door de sluiting van fase naar aarde door de elektrode van 50 ohm.
3. U = I x R oftewel I is u gedeeld door R
4. Waaruit volgt 230volt gedeelt door 50 ohm geeft een stroom van 4,6A
5. een zekering of automaat van 16A vind een stroom van 4,6A geen probleem dus schakeld niet uit.
6. gevolg alle met aarde verbonden toestellen staan onder 230 volt immers via de sluiting ligt de aarde aan de fase.
7. een aardlek van 30 ma schakeld veel voor de 4,6 A uit
8 als je elektrode ipv van 50 ohm 1,5 ohm zou zijn zou je kortsluitstroom 153A waardoor de automaat of zekering uitschakeld.

Ik hoop dat je dit duidelijk is

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:58:
[...]

Een string panelen in serie die (erge geval) door bijv doorgesleten kabel op het frame dc stroom zet , hoe kom jij dan met AC stroom op het huis?
Ik denk dat de meeste omvormers gelijk in storing gaan. Als er in de omvormer iets gebeurd waardoor er AC stroom op de paneelframes komt gaat de aardlek er uit.
Omdat de ac zijde intern verbonden is met de dc zijde omdat te voorkomen heb je een trafo nodig en dit noemt men galvanische scheiding. Vergelijk het met de adaptor van je telefoon die brengt ook een scheiding aan tussen ac (in) en dc(uit) die is maar een paar va en past tegenwoordig in de stekker.
Als de omvormer de fout detekteerd zal hij afschakelen maar dat is niet snel genoeg om in alle gevallen aan de voldoende veiligheid te doen, bovendien gaat dat elektronsch en dat is nu net niet zo betrouwbaar in de loop van de jaren.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:00:
[...]

Bij mij is er in 2008 niamand geweest die me er op gewezen heeft een hoofd schakelaar te plaatsen. De installateur niet en Liander ook niet toen die de meter kwam wisselen en de SDE productiemeter geplaatst heeft.
Dat klopt ook wel, je bent zelf verantwoordelijk. Dat was vroeger wel anders, met name het PEN was berucht. Elke installatie werd gekeurd en je kreeg geen stroom op je nieuwe woonadres zonder keuring. Een ontbrekend kapje op een WCD was voldoende voor afkeuring.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ericplan schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:06:
[...]

Dat klopt ook wel, je bent zelf verantwoordelijk. Dat was vroeger wel anders, met name het PEN was berucht. Elke installatie werd gekeurd en je kreeg geen stroom op je nieuwe woonadres zonder keuring. Een ontbrekend kapje op een WCD was voldoende voor afkeuring.
De meter plaatser is misschien wel een gas monteur dus die heeft geen verstand van stroom.
Die meterplaatser plaatst zowel gas als electrameters en is zeker geen ervaren elektroman dat kan ook niet anders want dan deed hij dat werk niet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je huisinstallatie perfect is, dan draait je pv ook erg goed zei de gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:05:
[...]

Omdat de ac zijde intern verbonden is met de dc zijde omdat te voorkomen heb je een trafo nodig en dit noemt men galvanische scheiding. Vergelijk het met de adaptor van je telefoon die brengt ook een scheiding aan tussen ac (in) en dc(uit) die is maar een paar va en past tegenwoordig in de stekker.
Als de omvormer de fout detekteerd zal hij afschakelen maar dat is niet snel genoeg om in alle gevallen aan de voldoende veiligheid te doen, bovendien gaat dat elektronsch en dat is nu net niet zo betrouwbaar in de loop van de jaren.
En om bij jouw voorbeeld te blijven, in die "langzame" tijd dat hij afschakeld moet dan de buurman precies op de bel drukken. :+
Nee maar serieus, Als er iets is met de kabels gaat hij niet eens aan, zelfs als er niets is zit er een wetteleijke 30 seconden tussen voordat hij naar het net schakeld, en dan hoor je een gigantisch relais inschakelen, waarschijnlijk dezelfde die je hoort bij afschakelen of als je de spanning er af haalt.
Het is niet verplicht om een inverter over de aardlek te zetten maar ik zou het gewoon doen, altijd veiliger en al de verhalen hier van een aardlek die er uit knalt tijdens inschakelen was er iets aan de hand met de inverter of installatie, het kan gewoon werken zonder de lekstroom die hem er uit laat klappen. Er omheen bouwen is je kop in het zand steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Heb je mijn uitleg over de aarlek versus aardelektrode gelezen?
De fabrikant van de omvormer bepaalt of je de omvormer moet aarden net als de fabrikant van een wasmachine, dat er mensen zijn die dat niet doen en zeggen het werkt toch die brengen andere mensen bewust in gevaar zonder waarschijnlijk zelf de risico's te kunnen inschatten.
Het door jouw genoemde relais is geen gedwongen veiliheidsrelais en wat doet dat relais als je omvormer buiten hangt met vocht op de printplaat?

[ Voor 17% gewijzigd door snameroc op 05-11-2012 22:22 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:20:
Heb je mijn uitleg over de aarlek versus aardelektrode gelezen?
De fabrikant van de omvormer bepaalt of je de omvormer moet aarden net als de fabrikant van een wasmachine, dat er mensen zijn die dat niet doen en zeggen het werkt toch die brengen andere mensen bewust in gevaar zonder waarschijnlijk zelf de reisico's te kunnen inschatten.
Het door jouw genoemde relais is geen gedwongen veiliheidsrelais en wat doet dat relais als je omvormer buiten hangt met vocht op de printplaat?
Ja gelezen, maar we hadden het niet over het aarden van de omvormer, het begon bij aarding panelen en ging over in wel of niet aardlekschakelaar.
Niks, de omvormer is ip67 en hangt zelfs binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:23:
[...]

Ja gelezen, maar we hadden het niet over het aarden van de omvormer, het begon bij aarding panelen en ging over in wel of niet aardlekschakelaar.
Bij een niet galvanisch gescheiden omvormer zijn panelen en omvormer toch een. dan staat de net spanning letterlijk op de panelen. Zie voorbeeld een paar berichten terug met de soldeerbout bij de hier vermaladijnde soladin had er niets gebeurt dat is het verschil.

Niks, de omvormer is ip67 en hangt zelfs binnen.

Dat zegt toch niets over de veiligheidsklasse van het relais en voorgaande elektonica

Maar ik vind het prima ieder is voor zichzelf verandwoordelijk en ook zijn installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door snameroc op 05-11-2012 22:29 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:20:

Het door jouw genoemde relais is geen gedwongen veiliheidsrelais
Uit de handleiding:

De fotovoltaïsche omvormer bevat een bewakingseenheid voor
lekstromen volgens VDE 0126-1-1. Deze eenheid meet de aardingsstroom
van de FV-modules en verhindert in geval van een aardingsfout de
voeding in het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Cranberry schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:48:

Ver voor 2005 was het al verplicht een hoofdschakelaar te hebben bij meer dan 5 eindgroepen.
Voorheen mocht je ook met meerdere schakelaars (max 3) alles afschakelen. Tegenwoordig niet meer dan één hoofdschakelaar.
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:36:
even je plaatje er opnieuw bijgepakt

[afbeelding]

anders wel.
persoonlijk vind ik het niet zo, zoals je al zei indien je bij 1 groep moet zijn schakel je 1 groep uit
blijft risico of weet je echt inje huis waar alle bedrading naar toe loopt.

boven de automaten vind ik het op zijn zacht gezegt een zooitje , excuus voor de kritiek in deze
maar eerlijk kan je hier wijs uit. 8)7
zal zo ff foto maken van de kast hier
Een "verkeerde kleur" draad omtapen mag alleen bij groter dan 10 mm2
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:33:
nee een xmvk AS en het AS gedeelte is aangesloten op het aardingsbalkje
Is het niet zo dat je XMvK alleen in verlichtingsgroepen mag toepassen? Correct me if I'm wrong.

En ja, zoals reeds eerder opgemerkt, een hoofdautomatische zekering schakelt alleen de fase en niet de nul. De nul heeft niet altijd aardpotentiaal en kan dus een gevaarlijke spanning leveren.

Vraagje, volgens Sunny Explorer heeft mijn zonnepaneel installatie een isolatie weerstand van 3000 kilo-ohm. Nu weet ik dat de isolatieweerstand minstens 1000 ohm per volt moet zijn, dus daar maak ik me geen zorgen om. Toch heeft een perfecte (220 Volt) installatie gauw een waarde van 100 Meg ohm. Is 3 Meg ohm dan niet aan de lage kant?
Wat geeft jullie omvormer aan? Om het goed te vergelijken, ik spreek over een Sunny Boy 1600 TL.

[ Voor 8% gewijzigd door Geurt-kun op 05-11-2012 22:44 . Reden: Vraag toegevoegd ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:38:
[...]

Uit de handleiding:

De fotovoltaïsche omvormer bevat een bewakingseenheid voor
lekstromen volgens VDE 0126-1-1. Deze eenheid meet de aardingsstroom
van de FV-modules en verhindert in geval van een aardingsfout de
voeding in het net.
Het staat er letterlijk verhindert de invoeding in het net.
Dus niet van het net naar de omvormer en of panelen en is daarmee geen veiligheids funktie ten behoeve van personen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
[b][message=39233282,noline]
Nog terug komend op het aarden van je panelen bij een trafoloze of tewel niet galvanisch gescheiden omvormer. Even een theoretisch voorbeeld stel er onstaat vochtschade in een van de vele panelen door een montage fout of gewoon ouderdom. dan komt er een kruipweg van het lichtnet (dus ac) naar de staalconstruktie hier mee zet je in wezen je hele huis onder spanning als de stenen vochtig zijn van bijv. regen als je dan ook nog geen aardlek hebt belt buurman aan en wordt geelektrocuteerd.
Neen de omvormer zal niet opstarten daar de weerstand niet aan de waarde voldoet die nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

FSCD

Toch leuk die Chinese aanbiedingen van PV hardware, die je om de oren vliegen.

Bij de laatste zat de correspondentie van de aanbieder met een Nederlandse bedrijf er nog bij, wat ik nog niet kende.

Numero 374...

(was vast niet de bedoeling)

Zo leer je nog eens wat... _O-

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:23
Geurt-kun schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:38:
[...]

Is het niet zo dat je XMvK alleen in verlichtingsgroepen mag toepassen? Correct me if I'm wrong.

En ja, zoals reeds eerder opgemerkt, een hoofdautomatische zekering schakelt alleen de fase en niet de nul. De nul heeft niet altijd aardpotentiaal en kan dus een gevaarlijke spanning leveren.

Vraagje, volgens Sunny Explorer heeft mijn zonnepaneel installatie een isolatie weerstand van 3000 kilo-ohm. Nu weet ik dat de isolatieweerstand minstens 1000 ohm per volt moet zijn, dus daar maak ik me geen zorgen om. Toch heeft een perfecte (220 Volt) installatie gauw een waarde van 100 Meg ohm. Is 3 Meg ohm dan niet aan de lage kant?
Wat geeft jullie omvormer aan? Om het goed te vergelijken, ik spreek over een Sunny Boy 1600 TL.
Mijn beide SB 2100TL geven eveneens 3Meg Ohm aan, fabrieks instelling is 1 Meg Ohm als schakelpunt in de fabrieksinstellingen..
Ik heb 3 TL's op een 3fase aardlekschakelaar, wat prima gaat, voor wat het waard is, alle omvormers geven een lekstroom tussen 3-5 mA aan in de uitlezing.

Hoe meet je nu eigenlijk de aardelectrode of deze 50 Ohm of 1,5 Ohm is?

Is tegenwoordig een hoofdschakelaar toegestaan of mag nog steeds een aardlekschakelaar S type vertraagd?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@zonnigtype
En? goedkoop ? :)

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

DUURzame energie is tegenwoordig voor een prikkie te koop... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De aard verspeidings weerstand meet je met een aardverspreidings weerstandmter met hulpelektrodes en de te meten elektrode losgekoppeld om meetfouten te voorkomen of met een profietester maar dat zijn beide apparaten die niet voor het oprapen liggen. Met een gewone universeel meter kun je het niet meten.

Nog even stof tot nadenken hoe denk je dat de omvormer de lekweerstand meet?
Hiervoor zal hij toch echt energie voor nodig hebben, batterijen zitten er niet in dus doet hij dat of met de pv spanning ( de soladin) of met net spanning bij de trafoloze.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Domba schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:14:
[...]

Mijn beide SB 2100TL geven eveneens 3Meg Ohm aan, fabrieks instelling is 1 Meg Ohm als schakelpunt in de fabrieksinstellingen..
Ik heb 3 TL's op een 3fase aardlekschakelaar, wat prima gaat, voor wat het waard is, alle omvormers geven een lekstroom tussen 3-5 mA aan in de uitlezing.

Hoe meet je nu eigenlijk de aardelectrode of deze 50 Ohm of 1,5 Ohm is?

Is tegenwoordig een hoofdschakelaar toegestaan of mag nog steeds een aardlekschakelaar S type vertraagd?
De weerstand van je aardelektrode meet je met een aardverspreidingsweerstandmeter. (letterwaarde?)
Zelf vind ik dat een ingewikkelde methode en doe ik het met een circuitweerstandsmeter in combinatie met de Kortsluitstroom. Aan de hand van een tabel kan dan bepaald worden of de juiste smeltpatroon is toegepast.

Tegenwoordig dient de gehele groepenkast met 1 hoofdschakelaar uitgeschakeld te worden. Of deze lastscheider een aardlekschakelaar of een 2 of 4 polige schakelaar is maakt denk ik niet uit. Maar dat laatste kan ik niet staven met de NEN1010.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Jammer toch weer dat de belangenorganisatie voor zonne-energie net weer een promotiefilmpje (onder "Onze visie") linkt van eigen maaksel, waarin een al begin dit jaar failliet gegane module productie bedrijf aan bod komt. Waar de restanten van de boedel recentelijk van te koop werden gezet...

http://www.hollandsolar.n...issie-en-missie-knop.html

Tijd voor een nieuw filmpje, vrees ik... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Isolatieweerstand van omvormer en PV-systeem in bedrijf: * De DIN VDE 0126-1-1 omschrijft voor omvormers zonder galvanische scheiding dat de Isolatiemeting moet voldoen aan RISO ≥ 1 kΩ / V. * Ondanks de formule RISO ≥ 1 kΩ / V mag de isolatiewaarde van de omvormer nooit lager zijn dan 500 kΩ. * Deze Isolatiemeting vindt plaats voordat de omvormer gekoppeld wordt met het elektriciteitsnet. * De DIN VDE 0105-100:2009 omschrijft dat de Isolatiebewaking van het IT-stelsel moet voldoen aan RISO = 50 Ω / V = 37,5 kΩ / 750 V * Bij Isolatiebewaking wordt de isolatieweerstand RISO continu gemeten tijdens het in bedrijf zijn van het PV-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Formule voor het berekenen van de isolatieweerstand van de PV-generator: * De isolatieweerstand van alle zonnepanelen vormen tezamen een parallel circuit naar aarde. * Om de totale isolatieweerstand van de PV-generator te berekenen gebruiken we de wet van Ohm. * De totale isolatieweerstand ten opzichte van aarde wordt minder bij het gebruik van meer zonnepanelen. Zijn alle gebruikte zonnepanelen identiek, dan kan ook onderstaande formule gebruikt worden. Rekenvoorbeeld: We hebben 7200 zonnepanelen die identiek zijn. De fabrikant geeft als isolatiewaarde van het zonnepaneel op 400 MΩ. De totale isolatieweerstand van de PV-generator RISO bedraagt dan: RISO = 400 MΩ / 7200 = 55 kΩ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Formule voor het berekenen van de lekstroom: I = C x 2π x f x Uf = frequentie van de netspanning. U = effective AC-spanning op de PV-generator.(+/- 2 V voor een omvormer met transformator, 115 V voor omvormers zonder transformator) C = lekcapaciteit PV-generator. Rekenvoorbeeld: Een PV-generator heeft een lekcapaciteit van 20 uF, we gebruiken een omvormer zonder tranformator. De lekstroom is dan 20 uF x 2π x 50 Hz x 115 V = 722200 / 1000 = 722,2 mA Gebruiken we een omvormer met transformator, dan wordt de lekstroom: 20 uF x 2π x 50 Hz x 2 V = 12560 / 1000 = 12,56 mA De keuze van de omvormer is dus heel belangrijk in verband met de hoogte van de lekstroom en de veiligheid van de instalatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:23
snameroc schreef op maandag 05 november 2012 @ 23:57:
Nog even stof tot nadenken hoe denk je dat de omvormer de lekweerstand meet?
Hiervoor zal hij toch echt energie voor nodig hebben, batterijen zitten er niet in dus doet hij dat of met de pv spanning ( de soladin) of met net spanning bij de trafoloze.
Ik heb SMA TL's door het ontbreken van de galvanische scheiding kan de isolatie weerstand niet continue gemeten worden, alleen voor de leveringstart om de isolatie weerstand te waarborgen tijdens gebruik dient dan continue de lekstroom gemeten te worden, zonder capacitatieve lekstroom deel om te voldoen aan DIN VDE 0126-1-1. Tijdens bedrijf van de TL wordt de halve netamplitude doorgeven aan de PV, dus 115V/50Hz.

Wat er wordt gemeten is afleidstroom + lekstroom en bij dauw en regen zal de afleidstroom toenemen. Volgens SMA specs is de grenswaarde voor afleidstroom 50mA; C= 50mA/ 2π • f • V (f en V zijn halve netamplitude)= 1384nF max voor 15m2 PV, ik heb geen permittiviteit van mijn Sharp panelen, maar deze zijn wel dikker dan 1 mm, ( er zijn vrijwel geen vaste stoffen met een relatieve permittiviteit >18).
Dat wordt ongeveer C (1384 nF)/ 50tot150= A[m2]/d[mm] voor het afleidstroom deel en omdit plus de lekstroom te kunnen meten is dan een bufferelko's als voeding nodig voor de lekstroommeting zelf, want ook de AC zijde is communicerend met DC kant omdat die halve netamplitude op zowel plus als de min wordt gezet van DC.
Eens op de print staren of ik kan zien of dat ook zo is.

De SB2100TL-15 werken alleen als er voldoende DC vermogen is, na lossen van DC en AC is er voldoende buffer om 2-3 min door te lopen incl bluetooth in de bufferelko's.
Zonder DC zou het vermogensverbruik <0,1W zijn volgens de specs, te weining voor mijn kWh meters met 2 cijfers achter de komma aan AC kant om dat goed te zien, de kWh meters zelfconsumptie zijn ca 0,4Watt elk.

Edit: @Buyksloot, ik heb nog steeds geen isolatieweerstand van de Sharp ND-190R1S gevonden, zodat ik kan berekenen wanneer zoals tijdens zware regen elk op een aparte lekstroom schakelaar dien te schakelen of het advies van SMA op te volgen voor 100mA ALS

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 06-11-2012 08:52 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:21

HeroS

SmartHome Nerd

@snameroc Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp wat je zegt. Hoewel de situatie die je schets bijna niet voor gaat komen maar het is natuurlijk wel mogelijk.

Bij punt 6 zeg je dat dan alle toestellen onder stroom staan maar deze zijn toch wel op een aardlek aangesloten? Dus klapt deze er alsnog uit.

Het vervelende is alleen dat je vertrouwd op een vakman als hij zegt dat het op die manier kan. Blijkbaar hebben ze allemaal geen verstand van zaken?

Dat is natuurlijk wel een zorgwekkende ontwikkeling omdat de gemiddelde consument niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Pagina: 1 ... 188 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.