Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.861 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 10:40:
[...]

Effekta 4200 of 5000 is een leuke omvormers voor een hele leuke prijs inderdaad. Deed mij besluiten om 3× zoveel op te wekken als ik verbruik :X Worden de laatste tijd alleen niet meer aangeboden op ebay.
Dan is dit weer een leuk alternatief + 3x mppt oOo

http://www.ebay.de/itm/So...lagen&hash=item51a2527000

( werkt ook als je maar 1 of 2 string aansluit, is dus ideaal voor latere uitbreidingen (zelf getest) )

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 03-11-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel worden er 12x 250 WP panelen bij me op het dak geplaatst in combinatie met een SMA omvormer.

Kan niet wachten tot de zon gaat schijnen :-)

Foto's volgens als het helemaal klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

660,- in de auction en als je onderaan kijkt 599,- :)
wel een laag dc voltage van 450

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
@tomvdlee: zonnepanelen zijn voor de lange termijn, daarom kijken veel tweakers niet naar de tvt. Dat komt toch wel goed. De verslavingsfactor, daar moet je pas rekening mee houden. Daar heb je geen tvt van... :P

@swapevent: Ik heb steeds meer het gevoel dat onze keuze voor een omniksol de juiste was. Datalogging standaard aanwezig (en gratis), DC schakelaar op omvormer, redelijk geruisloos (bij hoge opbrengst meer herrie, maar is niet storend :) ), lekker rendement, redelijk geprijsd, goede service, direct leverbaar en niet te groot. Prima dus voor huis-tuin en keuken gebruikers...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:07:
[...]

660,- in de auction en als je onderaan kijkt 599,- :)
wel een laag dc voltage van 450
Die 450V is max per string/mppt, dus gerelateerd aan bv 2000Wp aan panelen per mppt

edit, je kunt deze idd net zo goed kopen via hun eigen webwinkel + voor 5 tientjes
naar nederland verzonden 8)7
http://www.photovoltaik-s...nt-7-0-kostal-piko-3.html

[ Voor 24% gewijzigd door PClop op 03-11-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:43:
[...]

moest hem ff 2 keer lezen voordat ik de spatie zag. ;)

maar waarom wil je je overige loginfo publiek hebben?
Ik wil mijn verdere gedetailleerde log info niet publiek hebben, ik gaf alleen aan dat je dat niet publiek kunt zien omdat tito1984 wou weten wat er in detail gelogd werd. Basislogging publiek maakt me niet zoveel uit, zegt voornamelijk iets over het weer hier (wat op het moment vrij abominabel is overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:23:
Vandaag pakketje binnen, een 32A Effekta DC trennschalter

Voor net geen 8 eurie gescoort op de bay... :9

[afbeelding]

Dan blijft het leuk
sow, das ff goedkoper dan mijn werkschakelaars van 34 euro per stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar jij kan dan wel per string abschalten :)

en voor diegene die ook nog zoeken.
http://www.ebay.de/itm/Sc...lagen&hash=item4abe092c51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:02:
[...]

Dan is dit weer een leuk alternatief + 3x mppt oOo

http://www.ebay.de/itm/So...lagen&hash=item51a2527000

( werkt ook als je maar 1 of 2 string aansluit, is dus ideaal voor latere uitbreidingen (zelf getest) )
Dat is een mooi alternatief voor de SB2000HF met aparte MPPT voor oost en west. Gaat er vast wel een keer komen, maar het geld is ff op.

Ik ga het eerst even aankijken, het zal waarschijnlijk 2014 worden voordat er een andere omvormer is omdat er nu wat andere dingen op de rit staan.
TVL schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:51:
Ik ben aan het overwegen om zonnepanelen aan te schaffen. Ik probeer een goed beeld te krijgen van wat nu de opbrengst is van zonnepanelen tov energie van de energie-leverancier.

Ik heb een offerte gekregen van 12 panelen ET Solar 250Wp panelen en een SMA type SB 3000 HF. Totaal plaatje inclusief montage van 5900 Euro inclusief subsidie.
ok, niet markt conform. Even de prijzen van SolarNRG erbij gepakt.
12 panelen, 2940 Wp, SB3000HF 3914 euro en 1,33euro/Wp

Van die 4000 euro kan je nog 650 euro subsidie krijgen, of volgend jaar 6% btw.
Uitgaand van 650 euro subsidie is dat 3350.
Installatie is dan 1000-1500 euro afhankelijk van partij en installateur.
Er wordt bij verteld dat je hiermee jaarlijks 2700 KWh kan opwekken en dat je dat hiermee 620 Euro per jaar op je energienota bespaard.
2700 x 0,22/kWh ~= 594 euro. != 620 euro

4500 euro / 594 euro = 7,6 jaar.

[ Voor 43% gewijzigd door databeestje op 03-11-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:39:
[...]

Dat is een mooi alternatief voor de SB2000HF met aparte MPPT voor oost en west. Gaat er vast wel een keer komen, maar het geld is ff op.

Ik ga het eerst even aankijken, het zal waarschijnlijk 2014 worden omdat er nu wat andere dingen ook op de rit staan.
sma in de verkoop, ding in duitsland halen ......klaar en nog geld over ook denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 09:53:

solarking, kent iemand dat? is het wat?
Is van Taiwanees bedrijf Powercom Co. Ltd. Werd een 4000 exemplaar van getest in aug. 2010 (Photon). Oordeel toen: "befriedigend" met 92,0% "Photon Wirkungsgrad". Later, met de strengere waarderingen, is dat omgezet naar "ausreichend". Apparaat werd als spartaans ervaren, en "verbesserungsbedürftig".

Hoogst curieus stuurde de fabrikant later een zelfde apparaat met een nieuwe firmware update naar Photon. Die werd opnieuw getest. Gepubliceerd (abstract) in Photon april 2011. En ... zelfs nog slechter bevonden, eindresultaat "mangelhaft". Testresultaat werd bestreden door de fabrikant die andere meetresultaten claimde te hebben met de nieuwe firmware. Maar op een aanbod van het testlab van Photon om de (reeds voor >70 omvormers van 30 fabrikanten) gevolgde procedure in hun lab door te spreken en commentaar te geven werd niet ingegaan.

Overigens werd in dezelfde issue een vrijwel identiek uitziend (andere kleurtjes en label) apparaat van Opti-Solar (GT 4000) getest, ook een bedrijf uit Taiwan. Dat is gewoon een "eigen label bak" die bij het reeds genoemde Powercom wordt gemaakt. Heeft wat afwijkende specificaties t.o.v. het "Powercom origineel". Testresultaat: "ausreichend". Die fabrikant heeft al aangekondigd dat ze het apparaat zullen re-designen en een nieuwe versie naar het Photon lab zullen gaan sturen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:04:
Momenteel worden er 12x 250 WP panelen bij me op het dak geplaatst in combinatie met een SMA omvormer.

Kan niet wachten tot de zon gaat schijnen :-)

Foto's volgens als het helemaal klaar is.
:?

Waar gaat u die plaatsen dan?

Hele dak daar ligt toch al vol?

Waterviolier in Nieuwland/Amersfoort ... ;)

@databeestje:
:?

Wat weet jij wat de rest van Nederland nog niet weet?

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2012 14:13 . Reden: Hmmmmm. ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:48:
[...]

sma in de verkoop, ding in duitsland halen ......klaar en nog geld over ook denk ik ;)
Zo is het wel.......... en de garantie kan via nederland,
http://www.centrosolar.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype, ik bevind me in het zonnige zuiden :-) (Breda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 20:19
databeestje schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:39:
Uitgaand van 650 euro subsidie is dat 3350.
Installatie is dan 1000-1500 euro afhankelijk van partij en installateur.
Als ik voor 4350 euro 3000wp aan panelen op mijn dak kon plaatsen had ik dat allang al gedaan. Maar bedrijven die het voor dergelijke prijzen doen heb ik nog niet kunnen vinden.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:25:
@zonnigtype, ik bevind me in het zonnige zuiden :-) (Breda)
Ja, ik vermoedde al dat uw domicilie zich ergens anders bevond... :z

Veel plezier met het zonnestroom avontuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BerendBoon schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:46:
[...]

Als ik voor 4350 euro 3000wp aan panelen op mijn dak kon plaatsen had ik dat allang al gedaan. Maar bedrijven die het voor dergelijke prijzen doen heb ik nog niet kunnen vinden.
De panelen die ik boven vermeld waren de Canadian Solar 245Wp mono panelen, redelijk vergelijkbaar en enigzins bekende naam.

Ik heb voor 3100 euro alles inclusief logging, meterkast uitbreiding en dergelijk 2200Wp geplaatst. Wel zelf de installatie en meterkast uitbreiding gedaan over de duur van een aantal dagen. Prima te doen als je geen haast hebt.

Kan je meterkast zelf doen, onderhandelen over de installatie prijs. Eigen installateur op marktplaats regelen? Kan ook. Er zijn installateurs die ook over de installatie prijs onderhandelen als je zelf bereid bent om ook het dak op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20
@berendboon: even verder zoeken, het kan nl wel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Je moet het in de PV wereld iets anders aanpakken. Als voorbeeld mijn mail contact met een PV leverancier die een losse omvormer op zijn website aanbood voor €1150 incl. btw (zonder gateway).

Dre: "Kunt u de Delta Solivia 2.5 met Delta Solivia GW gateway leveren voor €650 incl btw en excl verzendkosten?"
Leverancier 5 uur later (op zaterdag): "Beste Dre,
Ik kan de delta solivia 2.5 met gateway niet leveren voor 650 euro inclusief btw
Ik kan u wel de delta solivia 2.5 zonder gateway leveren voor 650 euro inclusief btw"

Canadian Solar CS6P 235P zijn inkoop NL onder de €0,64/ Wp incl. btw per 24 stuks. Beetje erbovenop voor de boterham voor de leverancier en klaar is kees. Omvormer is gewoon kopen op ebay/marktplaats. Zelf uitzoeken en zelf installeren is <€1,20/ Wp. Met wat geluk met LDK prijzen en goedkope omvormers =€0,96/ Wp. Dat geluk met LDK panelen en ook omvormers lijkt trouwens een beetje over te zijn...(prijzen incl btw, clickfit, verzenden. 4kWAC omvormer met 4,7kWp, kWp/kWAC factor van maar 1,2 :+)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 03-11-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

[...]

Is wel mogelijk. Heb zelf 3600 WP zonder installatie voor 3800 euries (inclusief subsidie). 3 panelen eraf is 3350. 1000 euro installatie (kan volgens mij ook goedkoper!) is 4350 euro voor 3000 WP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
databeestje schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:51:
[...]

De panelen die ik boven vermeld waren de Canadian Solar 245Wp mono panelen, redelijk vergelijkbaar en enigzins bekende naam.

[...]
Enigzins bekende naam? Canadian Solar is de 5e grootste producent van de wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 20:19
databeestje schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:51:
[...]
Kan je meterkast zelf doen, onderhandelen over de installatie prijs. Eigen installateur op marktplaats regelen? Kan ook. Er zijn installateurs die ook over de installatie prijs onderhandelen als je zelf bereid bent om ook het dak op te gaan.
@Allen hierboven, bedankt voor de reacties!

Hier zit 'm wel het probleem waar ik bij mijn eedere reactie niet aan had gedacht. Ik ga het dak niet op. De meterkast is oud (1980) en heeft maar 4 groepen (+1 die er apart naast zit :o) en ouderwetse zekeringen (porselein?). Ik ben al geen held in elektrotechniek, maar hierbij denk ik meteen dat ik 'm beter kan laten vervangen dan er iets zelf aan prutsen?

Kortom, dan komt er wel wat bij aan kosten. In elk geval ga ik zelf kijken waar je op uitkomt als je zaken regelt met meerdere leveranciers en een installateur ipv. alles laten regelen door één bedrijf. Jammer dat de onderdelen niet in de PW staan. :P

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mr-Leo schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:20:
[...]

Enigzins bekende naam? Canadian Solar is de 5e grootste producent van de wereld :)
Volgens Photon april 2012 de zevende op de lijst "celfabrikanten 2011" (fysieke productie), na:

Suntech Power (China; 2,22 GWp cel productie)
First Solar (CdTe dunnelaag U.S.A., met grote productie lokaties in Philippijnen en Maleisië)
JA Solar (China)
Yingli Green Energy (China)
Trina Solar (China)
Motech (Taiwan)

Canadian zat in 2011 op 1,01 GWp celproductie.

NB: celproductie is nog niet hetzelfde als module productie, behalve bij First Solar e.a. dunnelaag producenten, die zogenaamde "monolitische" panelen produceren (geïntegreerde cel/module productie, dat is bij kristallijne boeren beslist niet het geval, of "hoeft dat niet te zijn").

Twee van de hierboven genoemde grootste drie dreigen van de beurs te worden verwijderd wegen te lang te lage noteringen. Positie van de overigen is ook niet echt rooskleurig te noemen.

Hetismaardattuhetweet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook wij hadden een oude groepenkast ,ik heb een nieuwe besteld via vekto.nl
vandaag besteld morgen in huis ( nouja doordeweeks dan he )
40 A hoofdschakelaar 3 aardleks en 9 groepen was inclusief verzenden 213 euro kwijt.
vervolgens heb hier een electricien voor een paar tientjes de groepenkast laten vervangen

@drielp
ik heb zeker geen spijt van mijn omnik, buiten de logging zie ik vooralsnog meer voordelen tov de bekende sma. zeker ook de prijs
in zijn algemeenheid is tie nog niet zo bekend in nederland maar maakt een behoorlijke opmars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Idem hier zelf de groepenkast in ongeveer 3/4 uur vervangen; 40A hooofdschakelaar, 3 aardlek 9 groepen waarvan groep 9 - 20A voor de omnik 4.0. Ook nog een kWh meter er in laten plaatsen voor extra (controle) opbrengst (www.elektramat.nl) dit na goed telefonisch advies en ook binnen een dag geleverd.

Nogmaals ook hier een tevreden Omniksol gebruiker bij mij hangt hij buiten onder de carport op de stenen muur.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

BerendBoon schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:09:
[...]

Hier zit 'm wel het probleem waar ik bij mijn eedere reactie niet aan had gedacht. Ik ga het dak niet op. De meterkast is oud (1980) en heeft maar 4 groepen (+1 die er apart naast zit :o) en ouderwetse zekeringen (porselein?). Ik ben al geen held in elektrotechniek, maar hierbij denk ik meteen dat ik 'm beter kan laten vervangen dan er iets zelf aan prutsen?

Kortom, dan komt er wel wat bij aan kosten. In elk geval ga ik zelf kijken waar je op uitkomt als je zaken regelt met meerdere leveranciers en een installateur ipv. alles laten regelen door één bedrijf. Jammer dat de onderdelen niet in de PW staan. :P
Zonnepanelen heb ik zelf geplaatst, maar de groepenkast heb ik door een prof. laten vervangen (zegels moesten ook worden verbroken omdat ik nog geen hoofdschakelaar had).

Ik heb de kosten hiervoor niet meegerekend in de kosten voor de aanschaf van de panelen, de groepenkast was toch al aan vervanging toe (1968)

Vervanging van de kast voor een ABB kast met 2x aardlek en 8 groepen (1 voor de panelen), en het plaatsen van 2 x kWh meter koste 450 euro (alles inclusief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20
vorig jaar nieuwe meterkast incl installatie: 12 groepen op 3 aardlek +1 kast extra voor PV groepen , incl een hoofdschakelaar en 3 stopcontacten in de kast: ca. 340 eur.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier ook , nieuwe meterkast 8 groepen + 2 aardlek en een 40A hoofdschakelaar van ABB (175,- ), zelf gemonteerd en van de week een kWh verbruiksmeter er naast gezet (24,-), pv eigen groep gemaakt naar zolder (30,-) din rail kWh meter ( 41,-) en schroef versie 16A automaat (12,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Afgaande op de initiele vraag/opmerking zou ik vooral niet de indruk willen wekken hier dat het vervangen van de gehele groepenkast voor iedereen is weggelegd, zeker aangezien dat in de meeste gevallen niet geheel spanningloos kan. Voor niet al teveel kun je echter wel een prima groepenkast aanschaffen welke een ZZP-er / installatiebedrijf voor ca 100 euro wel op moet kunnen hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 03-11-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
zonnigtype schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:12:
[...]

Volgens Photon april 2012 de zevende op de lijst "celfabrikanten 2011" (fysieke productie), na:

Suntech Power (China; 2,22 GWp cel productie)
First Solar (CdTe dunnelaag U.S.A., met grote productie lokaties in Philippijnen en Maleisië)
JA Solar (China)
Yingli Green Energy (China)
Trina Solar (China)
Motech (Taiwan)

Canadian zat in 2011 op 1,01 GWp celproductie.

NB: celproductie is nog niet hetzelfde als module productie, behalve bij First Solar e.a. dunnelaag producenten, die zogenaamde "monolitische" panelen produceren (geïntegreerde cel/module productie, dat is bij kristallijne boeren beslist niet het geval, of "hoeft dat niet te zijn").

Twee van de hierboven genoemde grootste drie dreigen van de beurs te worden verwijderd wegen te lang te lage noteringen. Positie van de overigen is ook niet echt rooskleurig te noemen.

Hetismaardattuhetweet...
Ah! Ik had een ander lijstje gezien: Wikipedia: List of photovoltaics companies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rukapul schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:19:
Afgaande op de initiele vraag/opmerking zou ik vooral niet de indruk willen wekken hier dat het vervangen van de gehele groepenkast voor iedereen is weggelegd, zeker aangezien dat in de meeste gevallen niet geheel spanningloos kan. Voor niet al teveel kun je echter wel een prima groepenkast aanschaffen welke een ZZP-er / installatiebedrijf voor ca 100 euro wel op moet kunnen hangen.
+1
Inderdaad niet zo aan beginnen, ik werk als TD in een bedrijf en dit is dagelijks werk voor me, heel wat anders als je het nooit gedaan hebt.
goed punt rukapul :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Nee als je geen technische achtergrond hebt dan beter geen meterkast vervangen Zelf lang geleden MTS electronica gedaan dus ik zag het wel zitten doe ook instalatie uitbreidingen in huis zelf.
Maar het kan zeker uit om online een meterkast te bestellen en een elektricien of zzp'er inhuren voor plaatsing en wat klein materiaal. Onderhanden loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Afgelopen woensdag is hier de Omniksol 4k vervangen (het eerder genoemde piekstroom met uitschakelende zekering verhaal). Het vervangende apparaat lijkt hetzelfde maar is een nieuwere versie op gebied van hardware en software.

De zekering is er hier nog niet weer uit gesprongen (ik blijf duimen). De omvormer lijkt 's ochtends eerder aan te gaan dan de "oude".

De hele toestand met de omvormer was ongewenst maar wel leerzaam voor mij.

Ik heb sinds een paar dagen een Home Wizard met temperatuursensoren. Ik ga eens kijken hoe de temp van de ruimte waar de omvormer hangt wordt (interne temp kan je via de portal uitlezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zou volgens Wikipedia afkomstig zijn van PVinsights:
PV Insights, a premier international solar PV research firm, helps leading solar PV companies and financial professionals making real time decisions on business strategy, component procurements and investments by insightful reports, advisory service, and efficient price reports. The dynamics of Solar PV industry have been similar to commodity components now but there is no efficient information for decision making. To achieve this goal, PV Insights teamed up a group of solar PV analysts with industry expertise, excellent contacts, and proved methodologies in information analyses, market forecasts, and consulting services.
Lijkt me gevoelsmatig een minder betrouwbare bron dan Photon, maar ik kan me vergissen.

Vooral het gemis van gigant JA Solar, en de Taiwanese reus Motech vallen op in het Wikipedia lijstje.

Jaarverslag JA Solar meldt 1,69 GW shipments in 2011. Wikipedia zwijgt ze dood...

En in het berstensvol Chinese/Taiwanese karakters staande, 164 pagina's tellende jaarverslag 2011 van Motech kan ik nog net de 1.080 MW terugvinden waarvan Photon "1.100 MW" heeft gemaakt in hun overzicht. Ik neem aan dat ze bij Photon wel de nodige jaartjes gediplomeerde/erkende vertalers in dienst hebben of hun diensten inkopen. Van PV Insights weet ik dat zo net nog niet, als je die twee grote "missers" ziet.

Over "missers" gesproken. Ook Hareon Solar staat er niet bij, in het Wikipedia lijstje. Die staat bij Photon onder Canadian, met ook geen misselijke 940 MW aan cel productie in 2011. 507% gegroeid t.o.v. productie in 2010... 8)7 Dat getal kan ik helaas niet tussen de Chinese karakter brei op hun website vinden...

Maar goed, wie weet heeft Photon ook nog wel een andere "reus" over het hoofd gezien? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Efficientierecord? Mag ik wat protopypes op mijn dak testen?

gizmo efficientie record pv module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

koprol schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 22:48:
Efficientierecord? Mag ik wat protopypes op mijn dak testen?

gizmo efficientie record pv module?
Concentrator modules >> tracking verplicht & werken nauwelijks/niet in gematigde streken.

Sorry dear boy. If you have a desert with net connection, you might try... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Gewoon vooraf de groep voor de PV laten leggen door een installateur, schakel jij hem in dan scheelt dat al weer in de installatiekosten vergeleken met "alles inclusief". Soms kost kabel/groep (25 meter circa 100 euro materiaal) trekken enige tijd, dan kan het zeker moeite schelen. Niet alle PV bedrijven zitten in de buurt.

Je kan best nieuwe apparatuur in een oude kast kwijt. Ik heb een kast met schroefzekeringen maar het zit wel op een Din Rail.

En dan krijg je dus het volgende plaatje. Een oude stoppen kast uit 1985, met een nieuwe hoofdschakelaar en kWh meter voor verbruik, en daarnaast het uitbreidingskastje met groep voor de PV en kWh meter. (~100 euro bij de BBN, dat kan goedkoper)
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0641.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
deze vraag hoort meer thuis in de kroeg, of de topics over slimme meters

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 04-11-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
[...]

Misschien overwegen om de meterkast toch te laten vervangen door up-to-date schakelmateriaal?
Als je dan toch bezig bent... digitale kwh-meters evt per groep, reserve-groep(en) voor evt. elektrische kook-optie, etc.
En.. het staat ook netter als je ooit je woning gaat verkopen (voor mij zou een brakke/oude meterkast al zeker een minpunt worden).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twe4kers
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-04-2022
nicomo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:26:
[...]

Hi Schinnen-groen,

Kun je een screenshot van de input file plaatsen die je gebruikt om de xls file automatisch mee te vullen. Dat zou mij enorm helpen bij het begrijpen van je VBA code.... :*)

Bij voorbaat dank,
Nico.
De excel sheet op http://solar.4anyone.nl is gemaakt voor SMA omvormer CSV bestanden.

De website vermeld dit nu ook. Dus de maand-files die je met Sunny Explorer exporteert of welke je uit de Sunny Beam haalt kun je (automatisch) importeren in deze Excel sheet en dan heb je een mooi overzicht.

Er staat op de website ook een link naar het forum waar deze sheet besproken wordt en verder wordt ontwikkeld - je zou daar je vragen kunnen posten aan de maker ervan!

http://solar.4anyone.nl

[ Voor 2% gewijzigd door twe4kers op 04-11-2012 09:00 . Reden: Link correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 22:35
Ik had tot voor kort ook zo'n oude groepenkast met 4 draaizekeringen. Deze heb ik door een installateur laten vervangen door een moderne met 8 groepen inclusief een kookgroep en een groep voor de pv-panelen. Kosten; slechts 250 euro. Zelf doen had mij 90 euro bespaart en had ik best zelf kunnen doen maar nu liep ik geen risico en dat was mij die 90 euro wel waard. Bovendien als je ooit je huis verkoopt is zo'n oude groepenkast beslist geen pluspunt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een reden die ik nog niet heb gehoord, maar zeker aansluit bij de opmerking van rakapul is dat als je dichtbij het trafostation woont, een oude meterkast met aanpassingen voor pv vaak een extra risico geeft.
>> de kortsluitstroom uit het net + pv kan erg groot worden bij problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 09:43:
een reden die ik nog niet heb gehoord, maar zeker aansluit bij de opmerking van rakapul is dat als je dichtbij het trafostation woont, een oude meterkast met aanpassingen voor pv vaak een extra risico geeft.
>> de kortsluitstroom uit het net + pv kan erg groot worden bij problemen
Huh? En hoe zou dat groter moeten worden dan het maximale wat de automaat/zekering van de PV of de hoofdzekering toelaat?

Bedoel je dat de spanning dichtbij het trafostation iets hoger is vergeleken met verder weg? Bijvoorbeeld 220 vs 230 Volt respectievelijk? Dat loopt in de tientallen watts, niet iets waar ik me zorgen over zou maken.

Draad is draad, zekering doet zijn werk. Het verhaal komt een beetje over als kwatsch. Ik hoor wel vaker van dit soort verhalen maar ben tot op heden niet overtuigd van de argumenten. Niet persoonlijk bedoelt, maar ik kan zo even niet zien waarom het meer risico mee zou moeten brengen.

Het enige verschil is dat je een ander sort plastic bak aan de wand hebt hangen met schakelautomaten in plaats van draaizekeringen. Persoonlijk vindt ik het zonde om de huidige bakkelieten bak te vervangen voor een plastic bak omdat het "mooier" staat. Het werkt net zo goed en de Din-rail die erin zit is prima.

Omgekeerd, je kan net zo'n ellende onder het deksel van een "nieuwe" meterkast maken. Maar dat is meer afhankelijk van de installateur/persoon die de installatie heeft gedaan. Ik denk dat het om het even zal zijn.

Zoals eerder vermeld, is de kans dat de droger in de fik gaat groter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rondom je meter en hoofdzekeringen bestaat dit risico bij kortere kabels naar het trafostation :
Een ander criterium voor installatieautomaten is de kortsluitvastheid van de automaat. Als een installatie waarin zich automaten bevinden zich dichtbij de voedende transformator bevindt, zal de kortsluitstroom die kan gaan vloeien veel groter zijn dan wanneer deze installatie (veel) verder van de transformator is verwijderd. In het geval dat de installatie dicht bij de transformator is, kan de kortsluitstroom enkele tot vele kA groot zijn. In huisinstallaties zullen de voedende kabels naar het huis zo worden aangelegd zodat deze stromen van ten hoogste 6000 A (6 kA) kunnen verwerken, maar meestal zal de 3000 A niet worden gehaald. Een automaat moet een kortsluiting kunnen afschakelen zonder zelf te worden vernield. Hierbij mag ook geen brand worden veroorzaakt en mag er geen gevaar zijn voor mensen in de nabijheid van het automaat. Op de automaten die vandaag de dag in installaties worden gebruikt is de maximaal af te schakelen kortsluitstroom aangegeven.
bron : Wikipedia: Installatieautomaat
oudere meterkasten laten vervangen is gewoonweg wijs.

ik heb dit gemeld omdat ik zoiets heb, en bij de grid start test van mijn omvormers deze een 10A load zetten
op de oude meterkast, heeft dit uiteindelijk tot uitval geleid.
in oudere meterkasten is soms ook de NUL(blauwe draad) niet gezekert, en dan wat tl omvormers nemen, (niet gescheiden) vind ik gewoonweg een taak van de branche om hierop te wijzen.
De gewone huisinstallatie met smeltautomaten is niet beveiligd tegen overstroom (een te hoge stroom die onder de norm blijft van de zekering voor overstroom).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dit gemeld omdat ik zoiets heb, en bij de grid start test van mijn omvormers deze een 10A load zetten
op de oude meterkast heeft dit uiteindelijk tot uitval geleid.
[/quote]

Ik zit even mee te liften op jullie onderwerp..... :)
Hoe voor je deze test uit??
Ik zit zelf ook redelijk dicht bij een trafohuisje.........heb echter wel een nieuwe meterkast in mijn huis.
Mijn installatie is nu nog maar 0,78 KWp, en zit nog op een groep, waarop nog max 2 A kan worden afgenomen (alleen de badkamer zit op deze groep).
Nu wil ik gaan uitbreiden en dus een apparte groep gaan aanleggen voor de pv-installatie.
Waaraan kan ik nu zien, of ik de zaken goed voorelkaar heb?
Kan ik de kortsluitstroom op de automaat zelf aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

In alle stenen zekeringen kasten is de nul niet geschakeld, automaten hebben een dubbel contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is zaak dat je weet of je nul gezekert is, als je het dus niet weet, ga er dan vanuit dat het niet zo is.
als de nul niet gezekert is, zoals dat bij mij het geval was (bouwjaar 1974) dan staat de nul ader dus in direkt kontakt met het trafo station tot in je meterkast.
foto van mijn meterkast toen het fout ging :
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg (hoofdzekeringen)
zoals je ziet heeft de blauwe draad geen enkele zekering.
als je smeltzekeringen dus alleen de fase draad (bruin) zekeren, dan staat dus overal de nul in direkt kontakt, en over de nul naar de randaarde kan best wat spanning lopen.
na een goed advies van een professional, heb ik alles vervangen, meer qua veiligheid dan voor de pv.
de situatie bestond al jaren en het ging prima, maar toen ik het wist, had ik niet zo`n trek meer in deze situatie, tevens zijn mijn omvormers TL, zonder scheiding.

bijkomend voordeel is dat de stroompjes uit mijn pv nu beter hun weg het net opvinden,
de weerstand (netimpedantie in ohm) is fors lager geworden.
het ziet er nu zo uit : http://van.wijk.net/pvt/epvt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 10:13:
rondom je meter en hoofdzekeringen bestaat dit risico bij kortere kabels naar het trafostation :

[...]

bron : Wikipedia: Installatieautomaat
oudere meterkasten laten vervangen is gewoonweg wijs.

op de oude meterkast, heeft dit uiteindelijk tot uitval geleid.
in oudere meterkasten is soms ook de NUL(blauwe draad) niet gezekert, en dan wat tl omvormers nemen, (niet gescheiden) vind ik gewoonweg een taak van de branche om hierop te wijzen.

[...]
Als ik het verhaal goed begrijp is de vermelde stroom van het trafostation tot 6kA van de binnenkomende fase(n) en nul voor de hoofdzekering. Met andere woorden, als het huis in de fik gaat en tot aan de meterkast beneden toe af brand hier een kortsluitstroom kan ontstaan.

Normaliter moeten mensen niet klussen in het gedeelte voor de verbuiksmeter/hoofdschakelaar/hoofdzekering.

Leuk verhaal op wikipedia maar dat maakt het geen waarheid, het betreffende verhaal heeft feitelijk niets met de installatie in huis te maken, maar speelt zich af tussen het trafostation en de hoofdzekering waar de kabel ingevoerd wordt. Dat laatste stukje kabel van een meter (mag het iets meer zijn? ja hoor) is dus vatbaar voor de situatie die jij schetst.

Met betrekking tot het niet zekeren van de nul bij smeltzekeringen heb je volledig gelijk. Er gaan (hier) vast nog wel een keer schakelautomaten geplaatst worden in plaats van de draaizekeringen. Maar dat heeft meer met de ruimte in de stoppenkast te maken. De huidige schakelautomaten zijn eenmaal smaller dan de oude smeltzekeringen.

Let wel, de uitbreiding in (specifiek) mijn meterkast heeft de PV groep op een schakelautomaat zitten en een aardlek van 30mA. Als je het op die manier aansluit op een bestaande meterkast achter de HS is deze in mijn ogen niet kwetsbaar voor de situatie die jij schetst.

Helaas is dat niet overal het geval, en dat is dan weer jammer gezien de vragen die hier met enige regelmaat voorbij komen. Het geeft wel een aardig beeld van de gemiddelde installatie in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij mij:
Ik meterkast = 1270A (R=0,18 Ohm)
Ik dichtbijzijnde WCD (hemelsbreed) = 676A (R=0,34 Ohm)

Ik direct op xxxkVA transformator is >14kA

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 04-11-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zie ook dat er een verschil in installatie is, ik heb een enkel fase installatie.
@eric-pvt is jouw aansluiting 3 fasen? Daar kunnen met scheeftrekken van fasen flinke stromen door de nul lopen.

Je argument is valide. Ik zal eens zien of ik een bak met schakelautomaten op de kop kan tikken. Mooi klusje voor een winterdag.

Ik had eigenlijk in gedachte de meterkast te vervangen wanneer ik over zou gaan naar 3 fasen. Dan moet ik toch al nieuwe aardlek en HS hebben, kan ik net zo goed een nieuwe kast ophangen, dat valt in het niet bij de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
NielsTn schreef op zondag 04 november 2012 @ 02:49:
[...]

Misschien overwegen om de meterkast toch te laten vervangen door up-to-date schakelmateriaal?
Als je dan toch bezig bent... digitale kwh-meters evt per groep, reserve-groep(en) voor evt. elektrische kook-optie, etc.
En.. het staat ook netter als je ooit je woning gaat verkopen (voor mij zou een brakke/oude meterkast al zeker een minpunt worden).
voor mij een pluspunt. je kunt het gebruiken om iets van de prijs af te krijgen, en het vervolgens voor een prikje zelf precies zo maken als je zelf wil :) als je begrijpt wat ik bedoel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op marktplaats staan redelijk veel aanbieders van complete groepenkasten en kunnen ook leveren zoals jij het wilt, bedraad en al, ook kunnen sommige dit gelijk installeren bij je aangezien de meeste ook electricien zijn. Ik kan wel een aanbeveling geven via pm, ik heb mijn ABB kastje ook bij hem vandaan en geeft goede adviezen ook.

voor

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/kast1.jpg

Na

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/kast2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
deze vraag hoort meer thuis in de kroeg, of de topics over slimme meters

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 05-11-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 10:37:
het is zaak dat je weet of je nul gezekert is, als je het dus niet weet, ga er dan vanuit dat het niet zo is.
als de nul niet gezekert is, zoals dat bij mij het geval was (bouwjaar 1974) dan staat de nul ader dus in direkt kontakt met het trafo station tot in je meterkast.
foto van mijn meterkast toen het fout ging :
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg (hoofdzekeringen)
zoals je ziet heeft de blauwe draad geen enkele zekering.
als je smeltzekeringen dus alleen de fase draad (bruin) zekeren, dan staat dus overal de nul in direkt kontakt, en over de nul naar de randaarde kan best wat spanning lopen.
na een goed advies van een professional, heb ik alles vervangen, meer qua veiligheid dan voor de pv.
de situatie bestond al jaren en het ging prima, maar toen ik het wist, had ik niet zo`n trek meer in deze situatie, tevens zijn mijn omvormers TL, zonder scheiding.

bijkomend voordeel is dat de stroompjes uit mijn pv nu beter hun weg het net opvinden,
de weerstand (netimpedantie in ohm) is fors lager geworden.
het ziet er nu zo uit : http://van.wijk.net/pvt/epvt.jpg
Daar was iets anders aan de hand beste vriend............................. welke spanning voerden die
twee licht bruine draden die van boven naar rechts afslaand, je rechts geplaatste sub verdeler
binnen gaan? waren dat 2, 380V fasen of 2, 16A eind groepen?
De nul bij fase 2 gaat wel met ( vermoed ik ) 6mm² naar je hoofd verdeler, maar waarom gaat
de nul tussen fase 1 en 2 ( aftak naar sub verdeler ) daar maar met een 2,5mm² naar toe?

Edit,
En wat doet die ( bijna over het hoofd gezien bij het aanschouwen van deze ramp ) zwarte
1,5mm² daar,richting subverdeler.

Maakt trouwens ook niet uit of het 2 groepen waren of 2 fasen, je HET zat hier zowiezo goed vaud
amateurwerk, beunhaasrommeltje, enz, enz .

2 BRUINE DRADEN HEEN > VRAGEN OM 2 BLAUWE DRADEN < TERUG , voor de leek.
of 1 nul / blauw van voldoede doorsnee

|:( |:( |:(

PClop zijn tenen groeien hierbij weer behoorlijk krom

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 04-11-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

legenda :
je ziet de inkomende kabel, 3 fase en de hoofdzekering
erboven hangt de meter
rechts hangt de hoog laag automaat (daar komt het debiele zwarte draadje vandaan)

niet `JE` maar de netbeheerder dus, beste vriend,
dit is mijn binnenkomende 3 fasen hoofdgroep
dit was gezegeld en voor mij een duidelijke blackhole.
na de eerste upgrade over de 3680 Wac pv vermogen kwam er ook geluid uit dit kastje onder de meter,
dat was dus ook al zo met wasmachine en droger aan.

PCIop zijn tenen groeien dus nog krommer want dit is zo sinds 1974 opgeleverd geweest.
daarom is een review van je huis installatie belangrijk, als je aan pv begint,
of misschien wel in het algemeen.
de vakman ziet het in 1 oogopslag, de leek dus niet.

nu komen we bij een saillant detail, bij het opdringen van de slimme meter, wilde ik de kabeling, afzekering tot aan de meter vervangen hebben, maar liander weigerde.
slechts de meter kan ik krijgen, de rest blijft zitten, gecorrodeerd en wel.
hierna heb ik een zegelgemachtigde (besseling alkmaar) het tegen eigen kosten laten vervangen.

en ondertussen betaal je steeds meer voor vastrecht meterhuur etc.
ik vind dat niet kunnen, maar ben nu wel tevreden en vooral veilig.
de pv kan zijn vermogen goed en veilig kwijt, ik had bij eem groepenkasten besteld en eea klaargelegd voor besseling, alles met minimaal 6mm2, en alles op 30Ma aardlek, netjes slim verdeeld voor de woning.
na instalatie heb ik ook een ijking van de meter gevraagd, een netimpedantie meting op elke fase, en een keurrapport onder nen1010 gekregen.

een aardige opmerking over de nieuwe kast was wel leuk geweest

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals al eerder gezegt onze groepenkast is ook vervangen door een nieuwe
inclusief installatie was ik 250 euro kwijt en heb nu 3 groepen extra die op dit moment nog niet gebruikt worden.

de laatste aardlek bevat 3*16 A en 1keer 20A groep de laatste is voor de pv systeem.
ik denk alleen dat ik de slaapkamers nog even qua groep omzet naar deze aardlek
opdat ik voor de droger een aparte groep kan trekken
en over een paar hopelijk een 2e pvsysteem op het dak via andere aardlek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:05:
niet JE maar de netbeheerder dus, beste vriend,
dit is mijn binnenkomende 3 fasen hoofdgroep
dit was gezegeld en voor mij een duidelijke blackhole.
na de eerste upgrade over de 3680 Wac pv vermogen kwam er ook geluid uit dit kastje onder de meter,
dat was dus ook al zo met wasmachine en droger aan.

PCIop zijn tenen groeien dus nog krommer want dit is zo sinds 1974 zo opgeleverd geweest.
daarom is een review van je huis installatie belangrijk, als je aan pv begint,
of misschien wel in het algemeen.
de vakman ziet het in 1 oogopslag, de leek dus niet.
Als dat zo is, neem ik het woordtje JE terug...................... ( heb je wel blauwe ogen? )

Maar die dit heeft geflikt is een heeeeele grote KL@@TVIOOL.
PClop is :(

Edit,

"een aardige opmerking over de nieuwe kast was wel leuk geweest"

Bij deze ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 04-11-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)
ben wel blij dat de pv tijdens teruglevering de nul leider opblies,
zo komen gebreken tenminste naar boven, en het is heel erg stoer om te kunnen zeggen.
(ik heb nu op elke fase 1.85Wp)
ik zit overigens slechts 34 meter van het wijkstation af, daar begonnen we over, en hopelijk is dit nu inzichtelijk voor iedereen.
mocht je iemand met een warmtebeeld camera over de vloer krijgen, neem de meterkast dan ook even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 02-10 13:02
Ook met automaten is de nul NIET gezekerd. Een automaat schakeld de nul af bij overstroom in de fase.
Je mag de Nul niet zekeren volgens de nen1010 Een automaat is dus gelijk groepsschakelaar niet beter dan een losse zekering en een groepschakelaar. Sterker nog als je dicht bij een trafo zit bijvoorbeeld in een fabriek pal naast een trafo mag je GEEN automaten gebruiken en MOET je zekeringen gebruiken domweg omdat een normale zekering 25kA doet een een goede automaat slechts 6kA maar de meeste zijn maar 3 of 4,5kA. Dus het is een fabeltje dat automaten beter zijn dan zekeringen. Sterker nog een automaat schakeld een leek zonder nadenken bij sluiting 2 of 3 keer terug in terwijl een zekering dwingt tot nadenken al was het maar dat ze op een gegeven moment op zijn. Het enige probleem wat de oude witte wip schakelaars die hierboven op de foto's te zien zien hebben is dat ze door ouderdom niet goed terug inschakelen als iemand ze naar 10 jaar een keer uit en inschakeld. Er wordt hier toch wel wat vage wijsheid verspreid.
VERDER IS HET ZEER ONVERSTANDIG OM IEMAND WAAR JE DE VAARDIGHEDEN NIET VAN KENT AAN TE ZETTEN TOT HET VERVANGEN VAN DE GROEPENKAST. Ook hoor ik hier niemand die nadenkt laat staan meet of zijn aardelektrode nog wel goed is terwijl die belangrijker is dan de aardlekschakelaar en vaak letterlijk doorgeroest is.
Al bij al werk voor een installateur in mijn ogen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helaas kom je bij oudere huizen idd veel "gepruts "tegen

heb het hier ook gehad , in 1 vertrek was de aaddraad ( geelgroen ) gebruikt als voeding voor de kamer er naast, nou ik kan je vertellen dat ik toch een kwartiertje heb staan trillen toen ik de kabel doorknipte.

hierna alle bedrading maar gecontroleerd en gelukkig verder niets meer tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snameroc schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:26:
Ook met automaten is de nul NIET gezekerd.
daarom is mijn hoofdschakelaar zo gemonteerd dat dit wel het geval is :
http://van.wijk.net/pvt/epvt.jpg
verder heb ik gekozen voor 2 polige automaten, die de nul wel afschakelen.
VERDER IS HET ZEER ONVERSTANDIG OM IEMAND WAAR JE DE VAARDIGHEDEN NIET VAN KENT AAN TE ZETTEN TOT HET VERVANGEN VAN DE GROEPENKAST
ben ik het helemaal mee eens, zeker tav onoverzichtelijke oude kasten met smeltzekeringen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ook met automaten is de nul NIET gezekerd. Een automaat schakeld de nul af bij overstroom in de fase.
Je mag de Nul niet zekeren volgens de nen1010 Een automaat is dus gelijk groepsschakelaar niet beter dan een losse zekering en een groepschakelaar. Sterker nog als je dicht bij een trafo zit bijvoorbeeld in een fabriek pal naast een trafo mag je GEEN automaten gebruiken en MOET je zekeringen gebruiken domweg omdat een normale zekering 25kA doet een een goede automaat slechts 6kA maar de meeste zijn maar 3 of 4,5kA. Dus het is een fabeltje dat automaten beter zijn dan zekeringen. Sterker nog een automaat schakeld een leek zonder nadenken bij sluiting 2 of 3 keer terug in terwijl een zekering dwingt tot nadenken al was het maar dat ze op een gegeven moment op zijn. Het enige probleem wat de oude witte wip schakelaars die hierboven op de foto's te zien zien hebben is dat ze door ouderdom niet goed terug inschakelen als iemand ze naar 10 jaar een keer uit en inschakeld. Er wordt hier toch wel wat vage wijsheid verspreid.
VERDER IS HET ZEER ONVERSTANDIG OM IEMAND WAAR JE DE VAARDIGHEDEN NIET VAN KENT AAN TE ZETTEN TOT HET VERVANGEN VAN DE GROEPENKAST. Ook hoor ik hier niemand die nadenkt laat staan meet of zijn aardelektrode nog wel goed is terwijl die belangrijker is dan de aardlekschakelaar en vaak letterlijk doorgeroest is.
Al bij al werk voor een installateur in mijn ogen.
De nul is niet gezekerd bij automaten maar wel geschakeld, ofwel dubbel contact.
En wat betreft je installateur, er zijn genoeg instalateurs die ook maar wat aanklooien, hebben net niet de goede spullen , ah dan gebruiken we dit wel. Nee een installateur is ook geen garantie voor een goed systeem helaas.
Zeker de grotere bedrijven, sturen een gastje die net van school is, nou veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

back on topic,
door de nieuwe draadjes en het goede werk van de installateur,
heb ik nu meer opbrengst, en een mooie lage netspanning, en lage kabelweerstand.
je wilt natuurlijk niet dat je mooie pv stroom verdwijnt als warmte in slechte verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi

iemand nog meer hier die logt met een netduino, begin zachtjes aan gestoord te worden van dat ding, met de nieuwe software/code elk half uur stopt ie met loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:39:
back on topic,
door de nieuwe draadjes en het goede werk van de installateur,
heb ik nu meer opbrengst, en een mooie lage netspanning, en lage kabelweerstand.
je wilt natuurlijk niet dat je mooie pv stroom verdwijnt als warmte in slechte verbindingen.
Correctie : ik denk dat je een hoge netspanning hebt lees weinig verlies. Door kabelweerstand zakt je spanning juist in. Maar goed dat je het door een installateur hebt laten doen,
En laat de zon maar komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
*grrrmmbl* Ik dacht net ook even m'n groepenkast aan te passen voor de PV met een extra installatieautomaat en kWh meter. Kom ik er achter dat Eaton-Holec de afgelopen twee jaar de componenten van het Systeem 55 systeem heeft veranderd inclusief maatvoering 8)7. Tot zover dus het voordeel van het gebruik van een bekend merk.

De nieuwe installatieautomaat past door de andere maatvoering niet op de doorverbinder-rail waar al 3 groepen op zitten.

Ik hecht eraan dat het netjes en 'zoals het hoort' gebeurt dus nu maar eens zien of dit nog netjes kan. Voorlopig (conform Eaton productinfo) maar 6mm2 onder achter de doorverbinder-rail vastschroeven bij een van de andere groepen (net als de aanvoer vanaf de aardlek) en zo doorlussen naar de nieuwe groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Rukapul schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:27:
*grrrmmbl* Ik dacht net ook even m'n groepenkast aan te passen voor de PV met een extra installatieautomaat en kWh meter. Kom ik er achter dat Eaton-Holec de afgelopen twee jaar de componenten van het Systeem 55 systeem heeft veranderd inclusief maatvoering 8)7. Tot zover dus het voordeel van het gebruik van een bekend merk.

De nieuwe installatieautomaat past door de andere maatvoering niet op de doorverbinder-rail waar al 3 groepen op zitten.

Ik hecht eraan dat het netjes en 'zoals het hoort' gebeurt dus nu maar eens zien of dit nog netjes kan. Voorlopig (conform Eaton productinfo) maar 6mm2 onder achter de doorverbinder-rail vastschroeven bij een van de andere groepen (net als de aanvoer vanaf de aardlek) en zo doorlussen naar de nieuwe groep.
Ik ben daar ook tegen aan gelopen, toen een oproep op marktplaats gedaan en binnen een paar dagen had ik een aantal nieuwe "oude" automaten (B16 HMBL116N) voor weinig voor mijn System 55 kast die installateurs nog over hadden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:27:
helaas kom je bij oudere huizen idd veel "gepruts "tegen

heb het hier ook gehad , in 1 vertrek was de aaddraad ( geelgroen ) gebruikt als voeding voor de kamer er naast, nou ik kan je vertellen dat ik toch een kwartiertje heb staan trillen toen ik de kabel doorknipte.
Dat is zelfs toegestaan, mits je aan de uiteinden van de draad kunt zien waarvoor die daadwerkelijk wordt gebruikt.
Het enige wat niet toegestaan is, is de aarding door een blauwe draad laten lopen, of een geel-groene draad als nul-leider gebruiken.
Daarnaast heb je de groepen natuurlijk uitgeschakeld voordat je met de elektrische installatie bezig gaat..... ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Moet ik er natuurlijk wel bij vermelden dat de nieuwe gebouwde kasten eigenlijk altijd een stuk netter en mooier zijn omdat de voorgaande organische gegroeide indeling ook overhoop kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mr-Leo schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:32:
[...]

Ik ben daar ook tegen aan gelopen, toen een oproep op marktplaats gedaan en binnen een paar dagen had ik een aantal nieuwe "oude" automaten (B16 HMBL116N) voor weinig voor mijn System 55 kast die installateurs nog over hadden!
Goede tip! Bij mij gaat het om een "AT 1NRB16/6" die is opgevolgd door "PLN6-B16/1N-MW". Eaton zegt daar doodleuk over "Dit vervangend artikel kan afwijkende technische kenmerken hebben." 8)7

Voorlopig de boel maar gemonteerd met een doorlus:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/groepenkast.jpg
Het lelijke eendje wordt de PV-groep :+ Nee, er zitten niet meer dan vier groepen per aardlek.

Ik had nog een foto willen hebben van de maagdelijke PV-groep, maar net toen ik het fototoestel ging pakken sprong de kWh-meter van 0.0 naar 0.1kWh. Best apart, want alleen de 'consumptie'-kant is aangesloten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ook met automaten is de nul NIET gezekerd.
Dat licht er maar aan of je een automaat hebt met afschakelbare nul (die dus meeschakeld met de fase) of een 2 polige automaat.
Hetzelfde geld voor een 3 fasen met nul, je hebt een 3 fasen automaat met afschakelbare nul of een 4 polige automaat.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 04 november 2012 @ 13:34:
[...]

Dat is zelfs toegestaan, mits je aan de uiteinden van de draad kunt zien waarvoor die daadwerkelijk wordt gebruikt.
Het enige wat niet toegestaan is, is de aarding door een blauwe draad laten lopen, of een geel-groene draad als nul-leider gebruiken.
Daarnaast heb je de groepen natuurlijk uitgeschakeld voordat je met de elektrische installatie bezig gaat..... ;)
Naar mijn weten is dit niet toegestaan bij een draad in buis systeem, wel bij gebruik van
installetiekabel (ymvk enz) dat je dan de kleur van de aarders als dit nodig is aanpast voor
de gewenste funktie voor desbetreffende aarders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Speksteenkachel schreef op zondag 04 november 2012 @ 15:48:
[...]

Dat licht er maar aan of je een automaat hebt met afschakelbare nul (die dus meeschakeld met de fase) of een 2 polige automaat.
Hetzelfde geld voor een 3 fasen met nul, je hebt een 3 fasen automaat met afschakelbare nul of een 4 polige automaat.
Het is in de nen1010 verboden om de nul te zekeren je hebt wel 2 polige automaten voor 2 fase in de industrie en als je die voor fase en nul gebruikt dan schakel je altijd de fase en de nul gelijk dus is er niet echt een probleem.
Maar als je het zo goed weet hoe denk je aan een hoge stroom in de nul te komen zonder een hoge stroom in de fase? nog los van het feit dat je aardlekschakelaar dit niet goed vind.
Rol-Co schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:36:
[...]

De nul is niet gezekerd bij automaten maar wel geschakeld, ofwel dubbel contact.
En wat betreft je installateur, er zijn genoeg instalateurs die ook maar wat aanklooien, hebben net niet de goede spullen , ah dan gebruiken we dit wel. Nee een installateur is ook geen garantie voor een goed systeem helaas.
Zeker de grotere bedrijven, sturen een gastje die net van school is, nou veel succes!
Niet anders als bij een groepschakelaar dus ook de holec schuifjes onder de zekering schakeld dubbelpolig.
Wat betreft je opmerking van je installateur heb je wel een beetje gelijk maar dat hoef je niet te accepteren en je hebt een rekening om op terug te vallen en een schoon geweten bij brand of een ongeluk, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks. En de meeste installateurs en werknemers daarvan zijn echt wel goed hoor.

[ Voor 39% gewijzigd door snameroc op 04-11-2012 18:38 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is eigenlijk een wonder dat de groepenkast en alle beveiligingen zo goed werkt als deze het doet.

Het verbaast me dat er vooralsnog zo weinig in de fik gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een niet afgeschakelde 0 op een tl omvormer werken,
of op het dak met geaarde frames, geven direkt een klapper of doodklapper.
dc+ en dc- zijn niet galvanisch gescheiden bij tl omvormers van het grid.
en hier zie je dat nen1010 faalt
daarom is het een stuk papier zonder de functie van een wet, het voorziet ook helemaal niet in diverse soorten opwek.
ikke en mkleinman gingen u voor in deze ervaring, en dat is wel even genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:57:
daarom is het een stuk papier zonder de functie van een wet, het voorziet ook helemaal niet in diverse soorten opwek.
Op dat soort momenten wordt ik blij van een galvanisch gescheiden omvormer. Tuurlijk, rendement is niet zo hoog als een TL omvormer maar de theoretische 94% was voor mij goed genoeg.

PowerOne Micro en Stecagrid 2000/2010+ weten met HF transformator toch ook prima resultaten neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Moet je even verder uitleggen als je wil?
Als hij niet galvanisch gescheiden is en de fase is onderbroken door een defecte smelt patroon ligt dus de dc zijde op de een of andere zijde aan de nul en daarmee indeirect aan de aarde want aarde en nul moeten nagenoeg het zelfde potentiaal hebben. Wat ik me kan voorstellen als je met ingeschakelde nul en uitgeschakelde fase aan de dc zijde gaat werken dat er spanning tussen dc en aarde staat. Maar ik zou het niet slim vinden om niet de groepsschakelaar uit te zetten als je dat gaat doen dus ik begrijp het niet. Los van alles schakeld een goede aardlek ook gewoon uit met dc stroom in de nul.
Ik vraag me overigens ten ZEERSTE af of de huidige chineese panelen geschikt zijn voor niet galvanisch gescheiden gebruik. Ik zou graag een verklaring van een panelen importeur zien waar dat in staat. Wat denk je wat voor een capacitieve koppeling je genereerd op je dak achter een aardlek dat komt de betrouwbaarheid van je installatie zeker niet ten goede.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitleg is makkelijker als je zoekt op
SMA dI-Bfr dI-Srr
Riso
http://files.sma.de/dl/7418/Duennschicht-TI-UNL114630.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:56:

Het verbaast me dat er vooralsnog zo weinig in de fik gaat.
Ha, dat is precies de reden waarom ik mijn groepen kast paar weken geleden ook helemaal vervangen heb voor de PV installatie.

situatie voor / na
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/verselewel/fotometerkast.jpg

positie 10 gereserveerd als de Pv groep, ook met extra Kwh meter ernaast ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Laatst online: 01-10 15:32
Mijn zonnepanelen zijn nu 1 fase aangesloten op mijn 1 fase stoppenkast. Binnenkort ga ik mijn meterkast vervangen door een 3 fasen stoppenkast. Nu vraag ik mij hetvolgende af:
  • Kan ik mijn 1 fase omvomer verdelen over 3 fasen? Zo ja, hoe?
  • Als dat niet mogelijk is, klopt het dat ik de zonnepanelen dan op 1 groep aansluiten op 1 fase? Zo nee, hoe dan wel?
Ik heb gezocht maar ik kan hier heel moeilijk informatie over vinden. Mijn installatie is 2000wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
1) nee.
2) je kiest een vrije groep op de meest belaste fase, daar zet je je omvormer op. Op die manier heb je zoveel mogelijk eigen verbruik.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

EnsconcE schreef op zondag 04 november 2012 @ 20:26:
Mijn zonnepanelen zijn nu 1 fase aangesloten op mijn 1 fase stoppenkast. Binnenkort ga ik mijn meterkast vervangen door een 3 fasen stoppenkast. Nu vraag ik mij hetvolgende af:
  • Kan ik mijn 1 fase omvomer verdelen over 3 fasen? Zo ja, hoe?
  • Als dat niet mogelijk is, klopt het dat ik de zonnepanelen dan op 1 groep aansluiten op 1 fase? Zo nee, hoe dan wel?
Ik heb gezocht maar ik kan hier heel moeilijk informatie over vinden. Mijn installatie is 2000wp.
Je hebt nu een 1 fase omvormer dus na ombouw zul je het gewoon op 1 fase aan moeten sluiten.
Waarom vervang je je meterkast door een 3 fasen ? Heb je dit echt nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als ik de tabel op pagina 8 zou moeten geloven dan zouden heel veel combinaties (zie voorbeelden hier op forum) niet verkocht moeten worden ("niet aan te bevelen") of waarschijnlijk niet met de aanbevolen aardingswijze zijn geinstalleerd ("setje X of Y blabla").
Dat is met een extra 2-polige werklastschakelaar natuurlijk eenvoudig te garanderen.
Wil je hiermee impliceren dat geaarde frames gevaarlijker zouden zijn dan ongeaarde? (of bedoel je met 'of' misschien 'en'?) En met aarding van het frame, waar moet je dan mee verbinden voor de 'klapper'?

Even algemeen vraagje: wie heeft zijn panelen (frames) geaard?

Als voorbeeld heb ik maar even de instruction manual van Canadian Solar erbij gepakt. De IEC-versie (internationaal?) zegt:
Although the modules are certified to safety class II, it is recommended that they be grounded
De UL-versie (VS, Canada?) zegt:
Although the modules are certified to safety class II, it is required that they be grounded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Hier wordt toch heel duidelijk in gesteld dat er veel combinaties van panelen met de transformatorloze versie niet mag. Nu ken ik niet de opbouw van alle huidige chineese panelen maar vele zijn hiervoor dus niet geschikt en ook de levensduur is niet gegarandeert ivm carrosie door de gevormde potentiaal verschillen.
Maar blijft als je niet weet dat je voledig van het net gescheiden moet zijn dus groepsschakelaar of zoals gewild automaat afschakelen dan kan men er beter afblijven. Wat te denken van binnen handbereik en schade door bijvoorbeeld een voetbal dan wordt je kind gelijk geelectrocuteerd. Of laminatie schade door vocht en een ongeaarde montage constructie?
Al bij al serieuze reden om een versie met transformator te kiezen zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

snameroc schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:31:
Maar als je het zo goed weet hoe denk je aan een hoge stroom in de nul te komen zonder een hoge stroom in de fase? nog los van het feit dat je aardlekschakelaar dit niet goed vind.
Wel eens van een zwevende nul gehoord?
Komt normaal gesproken niet voor maar er wordt wat afgeprutst in dit landje

Maar ik reageerde op de stelling "met automaten is de nul niet gezekerd".
Die algemene stelling klopt dus niet als je een 2 of 4-polige uitvoering gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-11-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:12:
[...]

Wel eens van een zwevende nul gehoord?
Komt normaal gesproken niet voor maar er wordt wat afgeprutst in dit landje
Yup. Op het werk had een 3 fasen schakelaar had het opgegeven en de nul zwevend geraakt. Was een 63A C automaat maar er liep al een tijdje 80 na wat onderzoek.

Automaat gaf het op en vrijwel alle losse voedingen in een gedeelte van ons pand en een PC. Mooie steekvlam, dat dan weer wel.

Bleek circa 400 Volt te zijn geweest wat er op de afdelingen had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het begrip zwevende nul ken ik maar zou daar in dit geval een stroom doorheen lopen als de fase door een smeltpatroon onder broken is? en dan bedoel ik natuurlijk de nul van de zelfde groep he die anders door de automaat afgeschakeld wordt bij overbelasting van de fase. Onmogelijk in mijn ogen dus verklaar je nader zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
En dat te bedenken dat ik juist met montage juist de panelen heb geisoleerd met epm om potentiaal verschil te vermijden dit ook om roest vorming te vermijden,
Daar de constructie zeer goed geaard is,waarop de panelen gemonteerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Binnenkort wordt er bij mij een slimme meter geplaatst.
Om deze eens uit te lezen zit ik te denken aan een 20 Euro abbonnement bij:
http://www.slimmemeteruitlezen.nl/ iemand hier ervaring mee vind het er wel goed uitzien. Net even met demo account ingelogt. Hier kan ik zelf geen logging / server voor laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
buyksloot schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:19:
En dat te bedenken dat ik juist met montage juist de panelen heb geisoleerd met epm om potentiaal verschil te vermijden dit ook om roest vorming te vermijden,
Daar de constructie zeer goed geaard is,waarop de panelen gemonteerd zijn
Dan moet je de panelen daar mee doorverbinden als je geen dubbelgeisoleerde omvormer hebt

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
snameroc schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:23:
[...]

Dan moet je de panelen daar mee doorverbinden als je geen dubbelgeisoleerde omvormer hebt
Helaas 3 fase transformaat loze omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

snameroc schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:16:
Het begrip zwevende nul ken ik maar zou daar in dit geval een stroom doorheen lopen als de fase door een smeltpatroon onder broken is? en dan bedoel ik natuurlijk de nul van de zelfde groep he die anders door de automaat afgeschakeld wordt bij overbelasting van de fase. Onmogelijk in mijn ogen dus verklaar je nader zou ik zeggen.
Zeg nooit nooit!
Ik bedoel er mee te zeggen dat je nooit alle elektrische installaties over 1 kam moet scheren.
Er zit af en toe nog oude meuk tussen.

"Spanning op de nul
Hoewel de nul als regel ongeveer aardpotentiaal voert, zijn er situaties waarin de nul een hogere spanning heeft:
In sommige oude systemen staat er 115 volt wisselspanning t.o.v. de aarde op beide draden. Doordat beide spanningen in tegenfase zijn, ontstaat daartussen een wisselspanning van 230 volt. In dergelijke situaties kan er feitelijk niet gesproken worden van een fasedraad en een nuldraad, maar toch dragen ze wel die kleuren.
In andere driefasenetten is de fasespanning 130 V. Om 230 V te krijgen worden fase en nul op twee fasen aangesloten.
Tenslotte moet worden opgemerkt dat bij veel stopcontacten de fase en nul verwisseld kunnen worden"

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-11-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Speksteenkachel schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:29:
[...]

Zeg nooit nooit!

"Spanning op de nul
Hoewel de nul als regel ongeveer aardpotentiaal voert, zijn er situaties waarin de nul een hogere spanning heeft:
In sommige oude systemen staat er 115 volt wisselspanning t.o.v. de aarde op beide draden. Doordat beide spanningen in tegenfase zijn, ontstaat daartussen een wisselspanning van 230 volt. In dergelijke situaties kan er feitelijk niet gesproken worden van een fasedraad en een nuldraad, maar toch dragen ze wel die kleuren.
In andere driefasenetten is de fasespanning 130 V. Om 230 V te krijgen worden fase en nul op twee fasen aangesloten.
Tenslotte moet worden opgemerkt dat bij veel stopcontacten de fase en nul verwisseld kunnen worden"
In zo een situatie mag je zelfs geen automaat met 1p+n toepassen en moet je of 2 zekeringen per groep of een 2 fase automaat gebruiken immers iedere pool kan sluiting naar aarde maken. Als je een automaat met 1p+n zou gebruiken en je zou sluiting naar aarde maken krijg je brand.
Het is overigens 133 volt want jij hebt het over een net met 230v tussen de fase. Edit ik zie dat je dit ook bedoelt.
En als je de stekker ompoolt is de zekering in je meterkast nog steeds de fase want daar ging de discussie om over het niet afschakelen van een nul bij een zekering en wel bij een automaat.
En buyksloot dan hoop ik voor je dat ze buiten handbereik zitten anders heb je echt een levengevaarlijke installatie.
Neem van mij aan Electro is een vak.

[ Voor 10% gewijzigd door snameroc op 04-11-2012 22:40 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij een zwevende nul altijd een een 2 of 4 polige automaat gebruiken punt.
Kan naast oude huisinstallaties ook voorkomen op schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:36:
[...]

klopt daarom NEN 3140 vop/vp/iv/wv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Helaas heb ik ook een slechte ervaring mee gehad wat betreft tl omvormers.

Had 4 shell RSM 115 panelen aangesloten op een steca 500. Ik dacht laat ik eens een keer de verbindingen aan elkaar solderen. De stekkers waren van de panelen door mij afgeknipt.
Op het moment dat ik dus met een geaarde soldeerbout de draad aantikte om het te gaan verwarmen hoorde ik een enorme knal in de bijkeuken waar de omvormer hing.
resultaat steca in de rook en stinken, hij was total loss :(
Vergeet je ook een keer de stekker eruit te trekken vordat je gaat knutselen. 8)7

Was een hele dure wijze les.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
snameroc schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:36:
[...]

En buyksloot dan hoop ik voor je dat ze buiten handbereik zitten anders heb je echt een levengevaarlijke installatie.
Nou verklaar u nader, 10 specialisten 10 verschillende meningen
Maar goed 7 meter hoog
Waarom zou het gevaarlijk zijn?
Stel eens stalen constructie met daar op een (voor de discussie) een dikke laag isolatie waarop de panelen liggen, de panelen verbonden met de inverter zonder transformator , en afschakelbare gelijkstroom
De dc plus kan niet in contact komen met de min pool, ze zijn fysiek gescheiden
In de inverter een aardlek, in de verdeel kast een overspannings beveiliging,
Inverter apart geaard los van aarding van verdeelkast
Aarding fysiek in de grond,
We praten dus niet over aarde van netbeheerder
De inverter is dus 2 maal geaard

[ Voor 42% gewijzigd door buyksloot op 05-11-2012 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rukapul schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:49:
Although the modules are certified to safety class II, it is required that they be grounded.
In U.S.A. is aarding van PeeVau verplicht volgens de National Electrical Code, voor zover ik heb begrepen uit documentatie van Photon.
“Exposed non–current-carrying metal parts of module frames, equipment, and conductor enclosures shall be grounded in accordance with 250.134 or 250.136(A) regardless of voltage.”
Al is de exacte uitvoering van "grounding" zoals gebruikelijk in the clash of the bureaucrats een weg die geplaveid is met hobbelige kasseien...

http://www.nmsu.edu/~tdi/...20Module%20Grounding2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:49:

Even algemeen vraagje: wie heeft zijn panelen (frames) geaard?

Als voorbeeld heb ik maar even de instruction manual van Canadian Solar erbij gepakt. De IEC-versie (internationaal?) zegt:

[...]

[...]
Mijn Sunpower SPR-300-WHT staan op een geaard frame en zijn per paneel op de aarddraad aangesloten. Overigens met klassieke (=loodzware) SB1700 omvormers.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4064/4583651279_3235bb9859_z.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op maandag 05 november 2012 @ 07:33:
[...]

Mijn Sunpower SPR-300-WHT staan op een geaard frame en zijn per paneel op de aarddraad aangesloten. Overigens met klassieke (=loodzware) SB1700 omvormers.

[afbeelding]
Dat ziet er netjes uit. Wel compleet anders dan wat je in paneeldocumentatie tegenkomt, maar simpel en netjes. Bout, moer RVS en aarddraad iets van vertind koper? En bij het eerste paneel gewoon een 4 of 6mm2 geel/groene installatiedraad of wat anders?

Kun je aangeven waar je dit materiaal hebt aangeschaft? Wie weet dat de drempel dan zo laag wordt dat meer mensen hun set aarden :)

Ik heb gisteren voor de gein eens rondgeklikt, maar dit soort spul wordt nergens ready-to-go aangeboden. Ook wel grappig dat als het er over gaat dat iedereen over 'of' babbelt, maar niemand over 'hoe'.
Pagina: 1 ... 187 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.