Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.866 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:54:
[...]

Doen ze hun best om per string een MPP tracker te maken plakken ze de oost/west strings weer parallel...

Woudsehoeve loopt mompelend en hoofdschuddend weg van de computer .....
Ehm, het spijt me maar mijn SB 2000HF heeft er echt maar 1 MPPT. Dat is niet helemaal hetzelfde, meer in lijn met "werken met wat je tot beschikking hebt".

De keerzijde van niet in 1 keer je dak vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
databeestje schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:56:
[...]

Ehm, het spijt me maar mijn SB 2000HF heeft er echt maar 1 MPPT. Dat is niet helemaal hetzelfde, meer in lijn met "werken met wat je tot beschikking hebt".

De keerzijde van niet in 1 keer je dak vol leggen.
Verkopen op marktplaats (krijg je best een goede prijs) en een andere goede omvormer zoeken, heb je later veel lol van.
Twee strings met ongelijke orientatie parallel is gewoon niet handig, oost/west geeft al een verminderde opbrengst per Wp dat maak je alleen maar minder.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 02:03:
Niet te geloven. Het gaat maar door, daar...
Totaal nu 31 GWp aan zonnestroom capaciteit. Meer dan eind dit jaar voor windturbine capaciteit op land is voorspeld...
Waarom eigenlijk al die heisa in Duitsland?
Ze willen toch uitbouwen tot max 52 GWp, voorlopig kunnen ze nog even vooruit :)

Zou het geen idee zijn om in 2013 voor nieuwe installaties geen EEG toeslag meer uit te keren maar salderen toe te staan?
Of is er al zoiets in Duitsland.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-11-2012 19:45 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb al veel info gevonden op deze (en andere) sites, maar heb nog een paar vragen, voordat mijn dak wordt volgeplempt met zwarte celletjes. Wellicht kan hier iemand mij helpen.

-Kan ik verschillende formaten panelen (1000x1600 + 1000x2000) gewoon in serie zetten? Of ben ik dan stom bezig?
-Hoe groot is het effect van 1 paneel in de schaduw? Het is mij inmiddels wel duidelijk dat, als je 7 panelen in de zon hebt en 1 in de schaduw (alles in serie met 1 omvormer), die ene juist als een weerstand werkt. Dat is dus niet handig. Maar hoe stom is het? Op mijn dak ligt alles vanaf 11 uur allemaal in het het zonnetje. Maar de helft van mijn beschikbare dak heeft dus tot 11 uur schaduw.
-Ik heb tegenstrijdige info over de gewenste HOH-afstand (het gaat om en plat dak :) ). Bij panelen van 1000mm zegt de één bij 25° een hoh van 2000mm en bij 15° een hoh van 1600mm. De ander rekent bij 15° nog steeds met een hoh van 2000mm?

Ik hoor graag van u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:01:
.....
-Kan ik verschillende formaten panelen (1000x1600 + 1000x2000) gewoon in serie zetten? Of ben ik dan stom bezig?
Is alleen mogelijk als de panelen de zelfde cellen hebben, de stroom I van het zwakste paneel/cel is bepalend voor de gehele string.
-Hoe groot is het effect van 1 paneel in de schaduw? Het is mij inmiddels wel duidelijk dat, als je 7 panelen in de zon hebt en 1 in de schaduw (alles in serie met 1 omvormer), die ene juist als een weerstand werkt. Dat is dus niet handig. Maar hoe stom is het? Op mijn dak ligt alles vanaf 11 uur allemaal in het het zonnetje. Maar de helft van mijn beschikbare dak heeft dus tot 11 uur schaduw.
Hier een voorbeeld hoe "killing" schaduw is voor de opbrengst.
(2 strings en 4 rijen panelen; string 1= rij1&4, string2=rij 2&3, waarbij de verticale schaduw langzaam van 2 panelen verdwijnt, (omvormer heeft geen schaduwmanagement)
-Ik heb tegenstrijdige info over de gewenste HOH-afstand (het gaat om en plat dak :) ). Bij panelen van 1000mm zegt de één bij 25° een hoh van 2000mm en bij 15° een hoh van 1600mm. De ander rekent bij 15° nog steeds met een hoh van 2000mm?

Ik hoor graag van u!
Op deze website kun je zelf de afstand berekenen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 19:08:
[...]

Waarom eigenlijk al die heisa in Duitsland?
Ze willen toch uitbouwen tot max 52 GWp, voorlopig kunnen ze nog even vooruit :)

Zou het geen idee zijn om in 2013 voor nieuwe installaties geen EEG toeslag meer uit te keren maar salderen toe te staan?
Of is er al zoiets in Duitsland.
Nee, natuurlijk niet! Effe salderen voor 26 eurocent per kWh 7(8)7
Ze zijn maar wat blij dat per 1 januari een systeem tot 10 kWp nog maar 17 cent/kWh krijgt. Wel voor twintig jaar (plus 11 maanden), maar dat kregen en krijgen ze allemaal...

Het is al een paar jaar oorlog daar tussen de gevestigde orde en de vele nieuwkomers. De veldslagen beginnen grootschaliger en bloediger te worden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees weinig over het parallel schakelen van panelen in 1 string als oplossing voor schaduw problemen Dit zou toch moeten kunnen?

Stel dat je 8 panelen hebt, 8 x 30v = 240Volt , bij de meeste omvormers in het middenbereik.
Bij 1 of 2 panelen verwacht je schaduw, daar zet je dan een paneel parallel bij,
Het voltage van de string wordt dus niet hoger, wel blijven de amperes van de parallele panelen stabieler ,

de gehele string wordt dus niet zoveel naar beneden getrokken als wanneer 1 paneel schaduw krijgt en dus geen/ weinig amperes kan leveren, het probleem dat Domba laat zien zou dan niet zo groot zijn.

of ben ik nu verkeerd aan het redeneren?
.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan beter bypass diodes gebruiken, da's veel simpeler.

Afbeeldingslocatie: http://www.solar-facts.com/panels/bypassdiode.png

Ze moeten wel tegen de hoge keerspanning kunnen natuurlijk en de stroom van de keten kunnen doorlaten.
Ik heb panelen besteld die uit 6 segmenten bestaan en dus met 6 bypass diodes erin.
Deze diodes hebben geen invloed (verlies) bij normale werking maar ze vangen wel het verlies bij schaduw op.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:35:
Het is al een paar jaar oorlog daar tussen de gevestigde orde en de vele nieuwkomers. De veldslagen beginnen grootschaliger en bloediger te worden...
Is er dan niet een gedeelte dat ze voor eigenverbruik 1 op 1 mogen verekenen?
Als dat niet het geval is zou er een compleet idiote situatie ontstaan namelijk zelf voor een appel en een ei stroom leveren en duur weer terug kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-11-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:55:
[...]

Is er dan niet een gedeelte dat ze voor eigenverbruik 1 op 1 mogen verekenen?
Als dat niet het geval is zou er een compleet idiote situatie ontstaan namelijk zelf voor een appel en een ei stroom leveren en duur weer terug kopen.
Dat heb ik hier al tig keer uitgelegd. De "staande praktijk" is dat er NIET wordt gesaldeerd in Duitsland, maar dat alles het net op wordt gepropt. Invoeding en afname zijn rabiaat gescheiden kanalen, zodat er ook niet gez*ken kan worden door e-bedrijven over het invoeden. E-bedrijven hebben daar helemaal niets over te vertellen (daarom is het ook zo'n succes...).

Pas laatste paar jaar was er OOK een eigenverbruik (MOMENTAAN) optie, wat bemeten moest worden, en waarvoor de netbeheerder een lagere vergoeding dan voor de netinvoeding moest betalen. Uiteraard was het totaal resultaat hoger, omdat tegelijkertijd er bij afname eigen stroom geen elektra uit het net hoefde te worden getrokken voor het toepasselijke consumenten tarief (inclusief heffingen). Al het overschot kon dan via de standaard netroute worden weggezet voor een hoger tarief dan dat voor de eigenconsumptie (beiden door regionale netbeheerder uit te betalen). Die is weer afgeschaft omdat er andere "marktprikkels" in de steeds complexere wetgeving zijn gepropt. Je kon zelfs per maand kiezen of je eigenverbruik toepaste of naast je neer zou leggen (netbeheerders moeten daar volgens mij helemaal gek van worden, maar de hele administratieve kermis achter het EEG was toch al een kafkaëske hemel op aarde...).

Eigenverbruik gaat nu vanwege de fors hoge afnameprijs (inclusief taxen en de EEG Umlage) steeds interessanter worden. Dus daadwerkelijk (nogmaals: MOMENTAAN, en dus NIET "over het jaar gesaldeerd") eigen opwek overdag op te zuipen (want vermeden stroomafnameprijs hoger dan kale netinvoedingsprijs). En het overschot wel via de netroute laten afvloeien. Alle energie stromen moeten wel volledig bemeten worden, dus minstens twee meters, verzegeld en wel. Tijd zal het leren hoe succesvol het wordt. ÜNB's hebben nog niet zo heel erg veel voor dat traject in de verwachting staan, 2,3 TWh voor 2013 in de boeken (voor ons is dat een ontzagwekkend volume, natuurlijk):

http://www.eeg-kwk.net/de...e_der_EEG-Umlage-2013.pdf

Pagina 6.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een ingewikkeld verhaal, in de donkere maanden ben je dus vet de l*l omdat je dan zelf bijna geen opwek hebt :o
Desondanks verwachten ze in 2013 nog nieuwbouw van 6,5 GWp aan PV :P
Een windmolentje voor de donkere maanden dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
*snip* De regels zijn dat we hier geen leveranciers promoten.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nieuw? Login vereist, anders geen info daar...

Of hebben ze ergens een nieuwe site gedropt?

(had hem al in mijn lijst staan met opmerking "veel links werken niet"...)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
antonboonstra schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:14:
Als de strings exact hetzelfde zijn, gaat het redelijk werken. De spanning van de strings is namelijk redelijk onafhankelijk van de instraling. Hierdoor kan de MPP tracker een redelijk optimale spanning zoeken en worden de stromen van beide strings (die wel flink verschillen) bij elkaar opgeteld.

Edit: Voorbeeld van een Sunrise paneel
[afbeelding]
Hier kun je zien dat de spanning bij 100W/m2 niet eens zo heel veel lager is dan bij 1000W/m2. Dit verschil is in werkelijkheid nog kleiner, omdat bij 1000W/m2 de temperatuur van de cellen toeneemt en als gevolg daarvan de MPP spanning daalt en dus nog dichterbij de MPP spanning @ 100W/m2 komt.
Ik krijg deze ook volgende week all black maar dan de SR-M572200-B zijn het goede panelen qua opbrengsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

JanPedaal schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:17:
Wat legt iedereen toch veel panelen op z'n dak.. Ik zit te kijken naar opties voor een 1500-1600 Wp set. Jaarverbruik ca 2400 kWh, dat wil ik voor 2/3 ongeveer zelf gaan opwekken.
Ligging van het dak is bijna perfect met oriëntatie ZZO (~160 graden) en helling 30 graden. Alleen is de dakkapel een behoorlijke hindernis.
Ik vind het juist allemaal weinig hier. De meeste hier zijn nog eens zuinig ook, en hebben dus weinig panelen nodiig. Meeste mensen bij wie wij komen (onze doelgroep) hebben grote huizen, grote daken, en dus vaak grote installaties. En hebben vaak geen zin om zuinig te doen. Wekken liever meer op.. dus gewoon 4000-6000Wp op 't dak.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:05:
Ik lees weinig over het parallel schakelen van panelen in 1 string als oplossing voor schaduw problemen Dit zou toch moeten kunnen?

Stel dat je 8 panelen hebt, 8 x 30v = 240Volt , bij de meeste omvormers in het middenbereik.
Bij 1 of 2 panelen verwacht je schaduw, daar zet je dan een paneel parallel bij,
Het voltage van de string wordt dus niet hoger, wel blijven de amperes van de parallele panelen stabieler ,

de gehele string wordt dus niet zoveel naar beneden getrokken als wanneer 1 paneel schaduw krijgt en dus geen/ weinig amperes kan leveren, het probleem dat Domba laat zien zou dan niet zo groot zijn.

of ben ik nu verkeerd aan het redeneren?
Als je twee panelen parallel zet en de panelen hebben geen last van schaduw, dan kunnen ze slechts de helft van hun vermogen leveren, omdat de stroom wordt begrensd door de overige panelen in de string. Lijkt mij geen goed oplossing.
WoudseHoeve schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:54:
[...]
Doen ze hun best om per string een MPP tracker te maken plakken ze de oost/west strings weer parallel...
Woudsehoeve loopt mompelend en hoofdschuddend weg van de computer .....
Uiteraard is een omvormer met 2 MPP's of 2 aparte omvormers altijd beter voor het vinden van de exacte MPP. Echter twee (gelijke!) strings parallel op 1 MPP is misschien suboptimaal, maar wel een hele kostenefficiënte manier om bijvoorbeeld een oost-west opstelling te maken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:02

MieJuul

3970Wp

SunshineCompany schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:28:
[...]

Ik vind het juist allemaal weinig hier. De meeste hier zijn nog eens zuinig ook, en hebben dus weinig panelen nodiig. Meeste mensen bij wie wij komen (onze doelgroep) hebben grote huizen, grote daken, en dus vaak grote installaties. En hebben vaak geen zin om zuinig te doen. Wekken liever meer op.. dus gewoon 4000-6000Wp op 't dak.
Daar sla je de spijker op z'n kop.
Jou doelgroep vind je dus ook een stuk minder hier op tweakers.
De gemiddelde tweaker woond niet in een mega-landhuis/boerderij/villa met dito dak, maar in een ruitjeshuis.
En daar passen gewoon niet zoveel panelen op als bij de mensen uit jullie doelgroep.(uitzonderingen daargelaten)

Dat in het achterhoofd hebbende vind ik de installatie-groottes hier best wel meevallen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip*

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:55
V.w.b. de grootte van installaties hier: zoals MieJuul al opmerkt, heeft niet iedereen voldoende oppervlakte voor grote PV-installaties.
Zelf moet ik ook worstelen om 2000Wp op m'n dak te plaatsen op een dusdanige wijze dat het 'rendabel' is (schaduw).
Verder verbruik ik 2800kWh per jaar. Een veel grotere installatie zou ik nooit terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12
antonboonstra schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:42:Als je twee panelen parallel zet en de panelen hebben geen last van schaduw, dan kunnen ze slechts de helft van hun vermogen leveren, omdat de stroom wordt begrensd door de overige panelen in de string. Lijkt mij geen goed oplossing.

[...]

Uiteraard is een omvormer met 2 MPP's of 2 aparte omvormers altijd beter voor het vinden van de exacte MPP. Echter twee (gelijke!) strings parallel op 1 MPP is misschien suboptimaal, maar wel een hele kostenefficiënte manier om bijvoorbeeld een oost-west opstelling te maken.
Ik gebruik ivm schaduw micro inverters.
Hier een plaatje van mijn panelen (nu bijna zon overal maar anders zie je nog veel meer panelen schaduw hebben.
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/schaduw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
SunshineCompany schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:28:
[...]

Vind het wel jammer dat de grote groep mensen met weinig inkomen en onzuinige huizen ook geen notie lijken te hebben van hoe ze veel geld besparen door te bezuinigen en evt in zonnepanelen te investeren.
Als je 40 euro per maand bespaart door paar eenvoudige maatregelen en nog eens 40 euro per maand door een gewone PV installatie (oke, wel investeren), dan heb je structureel 80 euro per maand.. over!
Dat is toch best veel geld - even los van de uitschieters.

Ik verdien bovengemiddeld en woon riant, maar gebruik verhoudinggewijs veel minder energie dan mensen in onze omgeving met lagere inkomens en kleinere huizen. En die situatie wordt niet beter naarmate de energie prijzen stijgen!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@SpikeHome,

Gebruik je Enecsys inverters? De DUO's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Zelfs ik me registreer, krijg ik een snoeiharde 'Access Denied' voor m'n oren....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Cranberry schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:07:
@SpikeHome,

Gebruik je Enecsys inverters? De DUO's?
Nee involars gebruik ik.
http://www.involar.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
NiGeLaToR schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 09:06:
[...]
Vind het wel jammer dat de grote groep mensen met weinig inkomen en onzuinige huizen ook geen notie lijken te hebben van hoe ze veel geld besparen door te bezuinigen en evt in zonnepanelen te investeren.
Als je 40 euro per maand bespaart door paar eenvoudige maatregelen en nog eens 40 euro per maand door een gewone PV installatie (oke, wel investeren), dan heb je structureel 80 euro per maand.. over!
Dat is toch best veel geld - even los van de uitschieters.

Ik verdien bovengemiddeld en woon riant, maar gebruik verhoudinggewijs veel minder energie dan mensen in onze omgeving met lagere inkomens en kleinere huizen. En die situatie wordt niet beter naarmate de energie prijzen stijgen!
Met mijn bovengemiddeld dak doe ik ook mijn best om te besparen! Het valt alleen niet mee. We werken beide 40 uur of meer en hebben ook nog een klein "boerenbedrijf" te runnen. Dan gaat bij ons de was echt gewoon de droger in hoor, geen tijd om het aan de lijn te hangen ..... Gelukkig een groot (geisoleerd) dak om dat weer te compenseren en er komt volgend jaar meer bij als het dak van mijn schuur klaar is (de panelen worden het dak). Vervolgens kan ik daarmee een warmtepomp voeden ....

Daarnaast komt er nog een CV-houtkachel (altijd veel hout beschikbaar) met buffervat en als ik weer wat pegels gespaard heb en er mee door locale de investerings comissie kom, gaan er wat heatpipes op het dak om in de zomer het buffervat warm te houden ... Ik wil alleen niet van het gas af omdat er een CV ketel bij blijft hangen voor als ik even niet in staat ben om de hout kachel te stoken ..... en de zon niet schijnt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diegene die nog twijfelen of ze dure merkpanelen moeten kopen ivm garantie van 20 jaar, niet doen. Geen enkel bedrijf kan je die garantie geven. Lees dit bericht maar eens http://www.nu.nl/economie...junkstatus-van-fitch.html

Een grote naam zegt helemaal niets helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
databeestje schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:50:
Zoals belooft, fototje van de ampere meters voor de strings.

[afbeelding]

Dan kan ik strak in ieder geval nog zien waar het vermogen in de omvormer vandaan komt, oost of west. Beetje old school, maar het werkt wel. 2 strings op 1 MPPT/omvormer.
goed bezig Von PrutsHausen.
ik merk zelf ongeveer 20V verschil tussen oost en west.
(ik hou maar effe 5A aan voor de panelen. dat is wel te veel.)
vooral op het moment dat de west string voor het eerst zon krijgt.
dat zou dan ongeveer 100W verlies zijn ten opzichten van 2x een mpp.

uit mijn duim gezogen getal.
ik denk dat het mij 1kWh per (een zonnige) dag verlies zou op leveren als ik de omvormer naar 1mpp zou omzetten op 20kWh die ik dan zou doen.
vond ik eigenlijk best nog pittig.

maar hou ons op de hoogte van de bevindingen.
ik heb zelf ook zoon idee om te gaan doen.
(al mijn west panelen naar oost te verplaatsen, en dan 2 strings met verschillende hoeken op 1 mpp te zetten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
net ff gekeken nog.
Maar je kan nu mooi zien dat er op sommige panelen wel wat meer licht krijgt dan andere.
En dat de boom nu tussen links onder en rechts boven zit.
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/schaduw-2012-11-02-10-45.jpg

En hij schuift op vandaag 11.00

Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/schaduw-2012-11-02-11-00.jpg

En nu die van 11.15

Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/schaduw-2012-11-02-11-15.jpg

laatste dan nu van 11.30

Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/schaduw-2012-11-02-11-30.jpg

duurt echter nog een 2 uur voor dat de schaduw helemaal weg is.
En eind van de dag komt er aan de andere kant schaduw.
Zomers en winters ligt de schaduw natuurlijk iets anders allemaal.

[ Voor 66% gewijzigd door SpikeHome op 02-11-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:41:
[...]

goed bezig Von PrutsHausen.
ik merk zelf ongeveer 20V verschil tussen oost en west.
(ik hou maar effe 5A aan voor de panelen. dat is wel te veel.)
vooral op het moment dat de west string voor het eerst zon krijgt.
dat zou dan ongeveer 100W verlies zijn ten opzichten van 2x een mpp.

uit mijn duim gezogen getal.
ik denk dat het mij 1kWh per (een zonnige) dag verlies zou op leveren als ik de omvormer naar 1mpp zou omzetten op 20kWh die ik dan zou doen.
vond ik eigenlijk best nog pittig.

maar hou ons op de hoogte van de bevindingen.
ik heb zelf ook zoon idee om te gaan doen.
(al mijn west panelen naar oost te verplaatsen, en dan 2 strings met verschillende hoeken op 1 mpp te zetten)
Panelen naar oost? daar heb je toch een kerk probleempje rond deze tijd?
en pas dat onderschrift nou eens aan :+
heb nu 3850Wp hangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:38:
Diegene die nog twijfelen of ze dure merkpanelen moeten kopen ivm garantie van 20 jaar, niet doen. Geen enkel bedrijf kan je die garantie geven. Lees dit bericht maar eens http://www.nu.nl/economie...junkstatus-van-fitch.html

Een grote naam zegt helemaal niets helaas.
Zo, dat is heftig.

Overigens, zowel Suntech als JA Solar, de grootsten onder de Chinezen, staan financieel bezien ook te trillen op hun grondvesten. Provinciale overheden proberen ze op de been te houden omdat ze van de beurs verwijderd dreigen te worden vanwege structureel (te) lage koersen... :X

http://www.pv-tech.org/ne...tened_with_nyse_delisting
http://www.businessweek.c...arning-due-to-stock-price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heftig ja. En dan was er laatst hier op het forum een grappenmaker die beweerde dat de zonnepanelenleveranciers hier in Nederland er allemaal financieel redelijk voor staan. Tuuuuuuurlijk. Ik vertrouw niemand en betaal geen cent aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:58:
[...]

Panelen naar oost? daar heb je toch een kerk probleempje rond deze tijd?
en pas dat onderschrift nou eens aan :+

[...]
probleempje kerk heb ik nu geen last meer van.
is nu probleempje laag opkomende zon geworden.
de zon komt nu voorbij de kerk pas op.

ik heb op oost ook nog een muur. >:)
en met de huidige prijzen (en het automatise sparen wat ik met de energie rekening doe) word het wel heel snel kosten effectief om met de zelfde omvormer daar ook nog wat te hangen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

databeestje schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:50:
Zoals belooft, fototje van de ampere meters voor de strings.

[afbeelding]

Dan kan ik strak in ieder geval nog zien waar het vermogen in de omvormer vandaan komt, oost of west. Beetje old school, maar het werkt wel. 2 strings op 1 MPPT/omvormer.
Van analoge meters in PV systemen wordt ik altijd erg blij. :)
Ziet er goed uit! :9

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 12:10:
Heftig ja. En dan was er laatst hier op het forum een grappenmaker die beweerde dat de zonnepanelenleveranciers hier in Nederland er allemaal financieel redelijk voor staan. Tuuuuuuurlijk.
Ik maak bepaald weinig grappen. Tevens ben ik zorgvuldig om de verschillende spelers in de waardeketen te onderscheiden. En wat dat betreft durf ik de stelling wel aan dat de gemiddelde installateur van zonnepanelen in NL er op dit moment een stuk beter voor staat dan een willekeurige zonnepaneelfabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 12:14:
[...]

Van analoge meters in PV systemen wordt ik altijd erg blij. :)
Ziet er goed uit! :9
inderdaad netjes, en er is nu wat op te zien denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 12:16:
[...]

Ik maak bepaald weinig grappen. Tevens ben ik zorgvuldig om de verschillende spelers in de waardeketen te onderscheiden. En wat dat betreft durf ik de stelling wel aan dat de gemiddelde installateur van zonnepanelen in NL er op dit moment een stuk beter voor staat dan een willekeurige zonnepaneelfabrikant.
Die stelling kan jij op geen enkele wijze onderbouwen zolang je geen inzage krijgt in de financiële huishouding van deze bedrijven en die krijg jij echt niet. Puur jouw onderbuikgevoel dus niet relevant. Een stelling is ook geen feit. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe met mijn mening wat je wil maar ik weet waar ik over spreek omdat het mijn vak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
*snip* reclame niet toegestaan

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip*
In Nederland mag u zonnestroom systemen tot 600Wp zelf installeren
ahum je mag alles zelf installeren je zit immers "achter" de meter

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

zonnigtype schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:54:
[...]

Zo, dat is heftig.

Overigens, zowel Suntech als JA Solar, de grootsten onder de Chinezen, staan financieel bezien ook te trillen op hun grondvesten. Provinciale overheden proberen ze op de been te houden omdat ze van de beurs verwijderd dreigen te worden vanwege structureel (te) lage koersen... :X

http://www.pv-tech.org/ne...tened_with_nyse_delisting
http://www.businessweek.c...arning-due-to-stock-price
Volgens mij gaat het ook niet best met Panasonic, heeft te maken met de dure yen. Heb geen bron hiervan.
Welk merk zal wel rechtop blijven staan?

Is dit een reden om niet te plaatsen? Dacht het niet. Volplempen die daken!

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 12:49

charrel

Cortisol4life..

Als je moet kiezen tussen:
6x nsi 240/6op met een omniksol 1,5K tl + wifi
of
6x canadian solar 6p 245 met een sma sunny boy 1600 tl -2100tl

Of kan ik dan beter iets duurder en Suntech STP 250 20Wd panelen nemen met een sma 1600-2100tl
Zo zie ik door de bomen het bos niet meer ;)

Meer plek hebben we echt niet dus de suntech lijkt me dan het meest voor de hand liggend?

[ Voor 14% gewijzigd door charrel op 02-11-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Ik krijg de sunrise SR-M572200-B en nu twijfel ik voor de omvormer, welke zal het beter doen op de panelen? De omniksol 1.5kTL of de sma 1300TL???
Dak 30graden 172graden zuid geen schaduw

[ Voor 12% gewijzigd door Longrun op 02-11-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De meeste mensen welke de OmnikSol omvormers hebben zijn er tevreden mee, de wifi kit is voor de meeste mensen een plus. Dan is de omvormer via internet en/of Apps te volgen.

Er zijn echter wel wat kwaliteits meldingen voorbij gekomen de afgelopen maanden, welke (vijwel alle) verholpen zijn door omvormer wissels. Er is melding geweest van een kapotte DC aansluiting, aarding fout bij 2 aangesloten strings en hoge piekstroom bij inschakelen waardoor de zekering automaat eruit springt. Ik meen dat alle door de leveranciers opgelost zijn.

De meeste mensen zijn tevreden over de kwaliteit van de SMA omvormers, maar niet het hoogste rendement (Zie Photon test resultaten), en karige uitrusting en relatief hoge prijs. Bluetooth of Serieel kost extra en dan is een Sunny Beam nog eens extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Juiste samenvatting omniksol / sma lijkt mij.
Zelf zeer tevreden met de omniksol 4.0 + voor handige standaard portal voor loging en overzicht en ja de prijs.
Vergelijk maar eens een omniksol 4.0 met een sma 4000 TL

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijk maar eens een omniksol 4.0 met een sma 4000 TL
prijs => punt voor omnik
kwaliteit => punt voor omnik
bediening => punt voor omnik
formaat => punt voor omnik

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Over micro-omvormers gesproken.

De "oude garde met baard en geitenharenwollensokken" (8> doet ook nog prima mee, hoor...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/1000_kWh_eerste_OK4.jpg

Eerst antieke, 11 jaar oude OK4-tje in huize zonnigtiep over de 1.000 kWh productie. Still going strong.

Roomboter voor de appeltaart ligt al zacht te worden... :9 :Y) *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:04:
[...]

prijs => punt voor omnik
kwaliteit => punt voor omnik
bediening => punt voor omnik
formaat => punt voor omnik
Kwaliteit eerder een punt voor SMA.

Ik heb nog maar weinig gelezen over defecte SMA omvormers, en heb toch al regelmatig gehoord dat \een Omnik omgeruild moest worden. Daarnaast schijnen Omniks een slecht schaduwmanagement te hebben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schaduwmanagement valt me juist erg mee
anno deze periode zie ik dat vanaf 3 ongeveer de linkerhelft in de schaduw komt maar dan zie je ook verschil tussen pv1 en pv2

hier het voltage verschil de afgelopen dagen eens bijgehouden
dit ivm de 2 verschillende hoeken van de panelen
tussen 11 en 2 uur ongeveer V verschil tussen pv1 en pv2 minder dan 1 volt
na die tijd word het verschil groter ongeveer 7 v omstreeks half 5

systeem draait nog niet zolang hier dus heb nog niet zo'n grote geschiedenis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sma word nogal wat kwaliteit toegeschreven die in mijn ervaringen met sma, simpelweg een hell waren.
zelfs voor een mpp aanpassing moet je naar je leverancier, die er dan weer software en andere duur betaalde modules in moet zetten, voordat je de landcode en mpp voor mekaar hebt.
als je eenmaal een slechte sma hebt, zoals ik met een te vrolijke temp sensor, (gaf +23c teveel aan dus snelle derating) dan kom je er niet meer vanaf, er `bestaat ` immers geen slechte sma.
als je in de telefoon klimt, kan je soms beter de hoorn erop gooien en opnieuw bellen,
dan maak je een kans... bye the way, ik spreek goed duits.
mijn andere merken en leveranciers zijn verder superieur geweest aan sma, ik heb in die omvormers net even de mpp start 30volt naar beneden gezet, vanwege de lage instraling, dat kan hier gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:35:
sma word nogal wat kwaliteit toegeschreven die in mijn ervaringen met sma, simpelweg een hell waren.
zelfs voor een mpp aanpassing moet je naar je leverancier, die er dan weer software en andere duur betaalde modules in moet zetten, voordat je de landcode en mpp voor mekaar hebt.
als je eenmaal een slechte sma hebt, zoals ik met een te vrolijke temp sensor, (gaf +23c teveel aan dus snelle derating) dan kom je er niet meer vanaf, er `bestaat ` immers geen slechte sma.
als je in de telefoon klimt, kan je soms beter de hoorn erop gooien en opnieuw bellen,
dan maak je een kans... bye the way, ik spreek goed duits.
mijn andere merken en leveranciers zijn verder superieur geweest aan sma, ik heb in die omvormers net even de mpp start 30volt naar beneden gezet, vanwege de lage instraling, dat kan hier gewoon mee.
Blijkbaar vinden de klanten die voor 8 Gigawatt aan SMA omvormers hebben gekocht in 2011 het allemaal niet zo erg, of ze hebben een ietwat ander perspectief.

Laat ik het zo zeggen: ik denk niet dat het allemaal aan uitstekende marketing heeft gelegen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:43:
[...]

Blijkbaar vinden de klanten die voor 8 Gigawatt aan SMA omvormers hebben gekocht in 2011 het allemaal niet zo erg, of ze hebben een ietwat ander perspectief.

Laat ik het zo zeggen: ik denk niet dat het allemaal aan uitstekende marketing heeft gelegen... ;)
ik vind ook wel dat de tijd sma een beetje ingehaald heeft.
als je een sma vergelijkt met jouw ok4tjes.
dan was er zeker iets voor te zeggen om voor sma te gaan.
vandaag de dag zijn er meer en meer merken die dezelfde of betere specs hebben als een sma.
(als ik nu naar de nieuwe modellen kijk is sma wel weer bezig zaken beter te maken.)

factor tijd is belangrijk in deze discusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is het niet een beetje "gewoongoed" geworden? panelen met een sma dan komt het wel goed, echter ingehaald door de goedkope paneelprijzen waar een omvormer met een prijs van factor 2 niet bij past.

Dus zijn er meerdere die "de gok" genomen hebben en een ander merk zijn gaan proberen en guess what......doen het ook best aardig.
Als je dan hoort dat er een gratis wifi kit mee komt die, als je het zelfde bij sma wilt al snel een paar 100 meerprijs kost ben je snel om denk ik.

Van een bekende leverancier hier in de buurt en ook leverd aan forummers hoorde ik dat sma nog wel eens wil roepen dat er iets op voorraad is en met 2 dagen te leveren maar na het afronden van de offerte je ineens moet wachten op die inverters, daar zou ik als zakenman ook niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en omnik is met een offensief bezig op de nederlandse markt
1 van de grote steekpunten is dan ook direct leverbaar gratis wifi gratis logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:09
jammer is alleen dat de schaduwmanagement van die dingen ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
Dat zou misschien met een firmware update verbeterd kunnen worden....

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

antimos schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:42:
Dat zou misschien met een firmware update verbeterd kunnen worden....
Firmware update hier een omvormer wissel actie daar. Bij SMA weet je dat het gewoon werkt...
Dan maar 90 euro extra om logging met Youless te realiseren.

Laat Omnik eerst maar eens volwassen worden zodat alle kinderziektes eruit zijn.

Wat dat betreft vind ik beproefde techniek belangrijker dan hoge efficiency cijfers en allerlei extra rand functionaliteiten.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2012 15:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zie je het precies dat je schaduwmanagement <censuur> is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dit is mooi balen, de Yujang panelen gaan dit jaar niet meer komen bij MDZ, ze bieden ZNShine panelen aan, ik vermoed dat dit dan de ZX200 is, deze komt redelijk overeen met de specificaties van de Xuyjang XY-200D-72.

De Impp van de Xuyang 200Wp is 5.41A en de ZNshine 200Wp is 5.36A. Ik kan niet goed beoordelen of het uiterlijk helemaal hetzelfde is, al lijken de meeste mono panelen wel op elkaar.
Wel dezeflde dikte gelukkig. De andere troost is dat de panelen op circa 7 meter boven de begane grond liggen. Of ik het dan ga zien is nog maar de vraag.

Nachtje over slapen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Balen data, zeker omdat je ook een paar van je Xuyang wil combineren, Znshine is niets mis mee volgensmij wat ik zo zie op pvoutput.

Je kan ze zeker niet inruilen zodat je allemaal ZNshine hebt?

Hoe gingen je meters vandaag, tenminste......die ene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:11:
Balen data, zeker omdat je ook een paar van je Xuyang wil combineren, Znshine is niets mis mee volgensmij wat ik zo zie op pvoutput.

Je kan ze zeker niet inruilen zodat je allemaal ZNshine hebt?

Hoe gingen je meters vandaag, tenminste......die ene.
Ik had wel verwacht dat naleveren lastig zou zijn, maar 3 maanden na datum oorspronkelijke bestelling is wel erg kort.

De panelen komen wel redelijk overeen, allemaal gemier in 2e decimaal achter de komma. Ik denk dat het wel kan, maar even rustig door rekenen in spreadsheet wat de verschillen worden.

Die meter, nou, niet eigenlijk. De bouwmarkt heeft tegenwoordig geen gele kabelschoentjes meer. Ik heb er vanochtend op weg naar het werk maar een paar bij de Brezan gehaald. Die heeft nog wel de gele kabelschoentjes voor 4mm2. Ligt het nou aan mij of kan ik zelfs de meest simpele dingen niet meer bij de bouwmarkt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:29:
[...]

Ik had wel verwacht dat naleveren lastig zou zijn, maar 3 maanden na datum oorspronkelijke bestelling is wel erg kort.

De panelen komen wel redelijk overeen, allemaal gemier in 2e decimaal achter de komma. Ik denk dat het wel kan, maar even rustig door rekenen in spreadsheet wat de verschillen worden.

Die meter, nou, niet eigenlijk. De bouwmarkt heeft tegenwoordig geen gele kabelschoentjes meer. Ik heb er vanochtend op weg naar het werk maar een paar bij de Brezan gehaald. Die heeft nog wel de gele kabelschoentjes voor 4mm2. Ligt het nou aan mij of kan ik zelfs de meest simpele dingen niet meer bij de bouwmarkt vinden?
Ja dat is wel kort, ik kan mijn paneeltjes gewoon krijgen nog, en hoop volgend jaar ook nog.

de bouwmarkt kom ik al niet veel meer, ik ga meestal gelijk naar de TU hier in gouda, lekker makkelijk alles op voorraad.
Gisteren mijn groepenkast weer aangepast, apparte goep voor PV van boven naar beneden, die was er nog even niet, de kwh meter met logging in de meterkast gebouwd en een verbruiksmeter tussen hoofdschakelaar en rail gemaakt.
De effekta aan een 2,5 mm³ kabel op een camping stekker gezet, kan ook niemand hem er uit halen voor een opladertje of zo, je weet maar nooit.
De dag weer goed besteed en alles werkte vanmorgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even de verschillende systemen in een google docs sheet gezet.

Als MDZ de ZNshine 205Wp panelen kan leveren kom ik met een deel systeem uit op 1615Wp, verschil in spanning oost vs west 3 Volt.
Als MDZ de ZNshine 200Wp panelen kan leveren kom ik met een deel systeem uit op 1593Wp, verschil in spanning oost vs west 2 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maakt niets uit denk ik, als ik hier kijk zie ik op de A en B string ook weinig verschil maar toch ligt er een paneel minder, en op beide zon heb je toch al bijna nooit.
Het is meer dat je beide strings het zelfde aantal ZNshine en Xuyang wil hebben, tenminste, dat zou ik doen.

edit: in het voltage weinig verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 02-11-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:43:
Hier ook een meer dan tevreden SMA (SB2500HF) gebruiker, installatie functioneert top hier aan de Oost grens.
De Soladin 600 echter was binnen 2 dagen stuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongeacht het merk omvormer , er zit er altijd wel een hier of daar tussen die vroegtijds de geest geeft.
wat kan daar de oorzaak van zijn :
- doos met omvormer is een keer gevallen
- stofje in de soldeerpunten
- voltage wisselingen omdat iemand in zijn schuurtje met 380 lekker aan het klussen is , het is slechts een voorbeeld he

- een keer blikseminslag in de buurt geweest
- etc

kortom iedere omvormer heeft wel wat
mbt de sma vind ik dat ze wat acher lopen met de huidige max pv systemen
mbt omnik na de omnik 5 komt gelijk de omnik 13 het gaat is wel groot
mbt pico omvormer moesten die nu echt zo dik zijn qua hoogte???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 17:42:
[...]

Hier ook een meer dan tevreden SMA (SB2500HF) gebruiker, installatie functioneert top hier aan de Oost grens.
De Solardin 600 echter was binnen 2 dagen stuk :X
Horen we nog wat de oorzaak was............
( kan zijn dat ik het heb gemist. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die oorzaak weet ik niet en Solarnrg ook niet, Mastervolt is er niet op teruggekomen helaas.
Is een beste sluiting intern in de omvormer geweest want de B16 automaat in de meterkast was er uitgeklapt.
Binnen 2 dagen is de omvormer uitgewisseld veel produktie heb ik derhalve niet gemist.
Je vraagt je af wat de funktie is van de 3,15A zekering aan de AC kant van de omvormer.

Dat ik voor het tweede setje een Soladin heb genomen is het beruchte omvormergat tussen de 500-950Wp.
Anders was het 5x Sharp 190 geworden i.p.v. 3x.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-11-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:11:
Is een beste sluiting intern in de omvormer geweest want de B16 automaat in de meterkast was er uitgeklapt.
...
Je vraagt je af wat de funktie is van de 3,15A zekering aan de AC kant van de omvormer.
Zonder dat ik weet of de fout voor of achter de zekering zit, mijn vermoeden is dat magnetische drempel B16 eerder aangesproken is dan de 3,15A thermisch: Een factor 1,6 gaf volgens sommige de zekerheid wat betreft selectiviteit tussen zekeringen. Het lijkt erop dat voor volledige selectiviteit iets meer nodig is dan een factor 1,6. Voor de Tweakers die hoge eisen stellen aan de bedrijfscontinuïteit van hun huisinstallatie wel even iets om op te letten!
Dat ik voor het tweede setje een Soladin heb genomen is het beruchte omvormergat tussen de 500-950Wp.
Een enkele Steca 500 OF een enkele Soladin 600 kan uitstekend in de de range van 500-1200Wp werken >:) (Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De fout zat met 100% zekerheid in de omvormer.
Hij zit nu met 570 Wp al geregeld tegen de 500W aan dus 950Wp (5x190Wp) zou belachelijk zijn.
Installatie staat pal zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:30:
De fout zat met 100% zekerheid in de omvormer.
De vraag is waar in de omvormer het fout gaat B). De interne zekering zit op de printplaat en de printplaat is met een snoertje op je netstekker aangesloten. Nu is het 99% zeker dat de fout is ontstaan in de elektronica die 'beveiligt' wordt met die 3,15A zekering, maar 100% zekerheid hebben we niet B)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 02-11-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Jawel, de stekker van de omvormer zat 2 dagen zonder problemen in de wcd.
De derde dag 's ochtends bij het opstarten gaf ie de geest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Wat ik jammer aan de SMA vind (SB 3000 TL20) is dat ze nog steeds denken dat mensen hun netbox kopen voor data logging en dus geen software leveren die eenvoudig de reultaten kan uploaden naar bv pvoutput. Ben je aangewezen op hobby projecten. Van een leider verwacht je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:11:
Die oorzaak weet ik niet en Solarnrg ook niet, Mastervolt is er niet op teruggekomen helaas.
Binnen 2 dagen is de omvormer uitgewisseld veel produktie heb ik derhalve niet gemist.

Zal dan wel onder de noemer van de wet van Murphy vallen, als het nu maar goed werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
databeestje schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:39:
De meeste mensen welke de OmnikSol omvormers hebben zijn er tevreden mee, de wifi kit is voor de meeste mensen een plus. Dan is de omvormer via internet en/of Apps te volgen.

Er zijn echter wel wat kwaliteits meldingen voorbij gekomen de afgelopen maanden, welke (vijwel alle) verholpen zijn door omvormer wissels. Er is melding geweest van een kapotte DC aansluiting, aarding fout bij 2 aangesloten strings en hoge piekstroom bij inschakelen waardoor de zekering automaat eruit springt. Ik meen dat alle door de leveranciers opgelost zijn.

De meeste mensen zijn tevreden over de kwaliteit van de SMA omvormers, maar niet het hoogste rendement (Zie Photon test resultaten), en karige uitrusting en relatief hoge prijs. Bluetooth of Serieel kost extra en dan is een Sunny Beam nog eens extra.
Ik zat ook met de rendementen te kijken, maar de sma1300tl en de omnik 1.5kTL zijn niet specifiek getest dus de efficiëntie is niet echt goed te vergelijken.
Ik neig nu echt naar de omniksol toe puur voor het loggen alleen al.met de kwaliteit hoop ik gewoon geluk te hebben.
Maar zou de omniksol met zijn 1750Wp niet te overgedimensioneerd zijn met mijn 1400Wp panelen?
Iedereen bedankt voor t meedenken super! Is een moeilijke keuze vooral omdat je er de komende 15jaar (hoop ik) tegenaan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
tito1984 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:47:
[...]

Ik zat ook met de rendementen te kijken, maar de sma1300tl en de omnik 1.5kTL zijn niet specifiek getest dus de efficiëntie is niet echt goed te vergelijken.
Ik neig nu echt naar de omniksol toe puur voor het loggen alleen al.met de kwaliteit hoop ik gewoon geluk te hebben.
Maar zou de omniksol met zijn 1750Wp niet te overgedimensioneerd zijn met mijn 1400Wp panelen?
Iedereen bedankt voor t meedenken super! Is een moeilijke keuze vooral omdat je er de komende 15jaar (hoop ik) tegenaan kijkt.
Ooit gedacht aan een simpele SB1200 plus piggy back en een ( voor tweakers not done ) solarlog
200 of 100e eenvoudig te regelen op de duitse EBay, hoeveel output / input info wou je.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot231.jpg

En laat je niet gek maken door voor het hoogste rendement te gaan, bewezen betrouwbaar is beter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Die piggy back kost ook € 130eu en dan de solarlog nog,weet niet wat die kost dan komt er dus weer 1jaar terugverdien tijd bij. en is solarlog compatible met ios? ik heb nu de keuze tussen sma 1200 1300tl en de omniksol ik heb een vaste prijs voor de set dus maakt financieel niet uit welke ik neem.
Weet iemand de refresh rate van de omniksol naar de App toe? En die van sma naar de portal?

Zegt die gele lijn nou dat je ong. 0,95kW/kWp haalde met de sb1200?
En zijn die pieken ook hoger aan de kust als in het binnenland of heb je alleen meer zonuren aan de kust?

[ Voor 26% gewijzigd door Longrun op 03-11-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Heel erg off topic, maar ik kon niet zo snel een "elektriciteit opwekken met wind turbines" draadje vinden. Zijn er ook mensen in dit forum die een combinatie van wind en zon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
databeestje schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:35:
Heel erg off topic, maar ik kon niet zo snel een "elektriciteit opwekken met wind turbines" draadje vinden. Zijn er ook mensen in dit forum die een combinatie van wind en zon gebruiken?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
databeestje schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:35:
Tellen winddelers ook mee of zoek je mensen met eigen windmolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
tito1984 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:31:
Die piggy back kost ook € 130eu en dan de solarlog nog,weet niet wat die kost dan komt er dus weer 1jaar terugverdien tijd bij. en is solarlog compatible met ios? ik heb nu de keuze tussen sma 1200 1300tl en de omniksol ik heb een vaste prijs voor de set dus maakt financieel niet uit welke ik neem.
Weet iemand de refresh rate van de omniksol naar de App toe? En die van sma naar de portal?

Zegt die gele lijn nou dat je ong. 0,95kW/kWp haalde met de sb1200?
En zijn die pieken ook hoger aan de kust als in het binnenland of heb je alleen meer zonuren aan de kust?
Ik doelde op prijzen die je ziet op de duitse EBay, niet de reguliere prijzen in nederland, heb daar zelf
2 fijne danfoss omvormers gehaald voor 700,- p/st + volle garantie ( hier te koop voor ~ 1800,- ) ULX5.4 mv
en dat het met volle garantie was is helaas ook al bewezen daar 1 van de 2 een D.O.A. was en kostenloos
is vervangen door danfoss denemarken _/-\o_

De uitdraai van de solarlog die je ziet is dan ook niet van een SB1200 maar van een ULX 5.4 met 3 x mppt
"en is solarlog compatible met ios", niet zondermeer, maar solarlog geeft je we de mogelijkheid om
de App op je eigen website te plaatsen en dan kun je dat mocht je dat willen wel weer fixen.

ik vermoed dat je toch wel voor de omniksol gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op ebay kan je voor een leuke prijs inderdaad een omvormer scoren, mijne komt er ook vandaan en ook met volle garantie voor nog geen 400.
Wel goed lezen, er word namelijk vanalles aangeboden, ook defecte sma :)

Zie hier voor de liefhebbers.
http://www.ebay.de/sch/i....chter&_osacat=0&_from=R40

http://www.ebay.de/itm/AE...lagen&hash=item46097cc54e

solarking, kent iemand dat? is het wat?

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 03-11-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 09:53:
Op ebay kan je voor een leuke prijs inderdaad een omvormer scoren, mijne komt er ook vandaan en ook met volle garantie voor nog geen 400.
Effekta 4200 of 5000 is een leuke omvormers voor een hele leuke prijs inderdaad. Worden de laatste tijd alleen niet meer aangeboden op ebay.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 04-11-2012 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
PClop schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 09:49:
[...]

Ik doelde op prijzen die je ziet op de duitse EBay, niet de reguliere prijzen in nederland, heb daar zelf
2 fijne danfoss omvormers gehaald voor 700,- p/st + volle garantie ( hier te koop voor ~ 1800,- ) ULX5.4 mv
en dat het met volle garantie was is helaas ook al bewezen daar 1 van de 2 een D.O.A. was en kostenloos
is vervangen door danfoss denemarken _/-\o_

De uitdraai van de solarlog die je ziet is dan ook niet van een SB1200 maar van een ULX 5.4 met 3 x mppt
"en is solarlog compatible met ios", niet zondermeer, maar solarlog geeft je we de mogelijkheid om
de App op je eigen website te plaatsen en dan kun je dat mocht je dat willen wel weer fixen.

ik vermoed dat je toch wel voor de omniksol gaat ;)
Voor grote omvormers is het inderdaad wel rendabel qua prijs maar er worden niet veel kleine aangeboden daar. Ik denk dat ik gewoon voor de omniksol ga idd, puur voor het gebruiksgemak. Ik heb nog wel vragen over de refreshrate en of je ook allerlei randzaken in de software kunt zien zoals temp. Omvormer, terugverdientijd enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag pakketje binnen, een 32A Effekta DC trennschalter

Voor net geen 8 eurie gescoort op de bay... :9

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/effekta-dc-schalter.jpg

Dan blijft het leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:23:
Vandaag pakketje binnen, een 32A Effekta DC trennschalter

Voor net geen 8 eurie gescoort op de bay... :9

[afbeelding]

Dan blijft het leuk
Is een DC scheider overigens vereist? Ik ken de normen hierover niet. Mocht het ooit nodig zijn heb ik wel een alternatieve DC scheider in huis:

Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/3/8/389_zijbek_kniptang_1.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tito984

Ik heb hier 2 omniksols 1.5 hangen met ieder 6 240Wp panelen. Mijns insziens werkt dat goed, zit nu inmiddels 2 maanden op de verwachte opbrengst. Moet daar bij zeggen dat ik een schaduwloos zuid dak heb, dus dingen als schaduwmanagement kan ik niet beoordelen.
De logging software werkt, alhoewel de web portal ietwat traag en soms wat gammel overkomt. Refresh rate is 5 minuten, en je kan werkelijk alles terugzoeken (voltages, temperatuur, stroom, AC power etc.) Helaas is het protocol nog niet publiek, dus het is of die chinese portal gebruiken, of niet. Neem aan dat je weet dat je publiek heel veel sites kan bekijken op omnikportal.com. Als 'guest' kun je niet bij de historie met gedetailleerde gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Thnx rs312 dat is waardevolle info, maar wat bedoel je precies met de Chinese portal? Dat je de Chinese site moet bezoeken voor de extra info uit de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:31:
[...]

Is een DC scheider overigens vereist? Ik ken de normen hierover niet. Mocht het ooit nodig zijn heb ik wel een alternatieve DC scheider in huis:

[afbeelding]

:+
Niet vereist volgens mij maar ik vind het wel net zo mooi/veilig voor als je het er even af wilt hebben, die mc4 stekkers zijn nou niet bepaald handig om los te halen.

Die schakelaar die jij hebt is handig voor los alleen vast word weer wat lastiger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12

TVL

Ik ben aan het overwegen om zonnepanelen aan te schaffen. Ik probeer een goed beeld te krijgen van wat nu de opbrengst is van zonnepanelen tov energie van de energie-leverancier.

Ik heb een offerte gekregen van 12 panelen ET Solar 250Wp panelen en een SMA type SB 3000 HF. Totaal plaatje inclusief montage van 5900 Euro inclusief subsidie.

Er wordt bij verteld dat je hiermee jaarlijks 2700 KWh kan opwekken en dat je dat hiermee 620 Euro per jaar op je energienota bespaard.

Nu heb ik over de laatste 6 jaar even mijn energie nota's erbij gepakt en zie dat ik op een gemiddeld verbruik zit van 4300 Kwh per jaar en dat ik hiervoor inclusief transport en belasting 750 Euro per jaar betaald heb. Ik zou dan op een besparing van rond de 470 Euro per jaar uitkomen. En dan kom ik op een terugverdien tijd van bijna 13 jaar in plaats van de in de offerte genoemde 7,5 jaar. Ik vind dit nogal een verschil.

Ik heb meerdere berekeningen gezien ook op internet en ik heb het idee dat dit veel en veel te mooi wordt voorgespiegeld. Klopt mijn beeld?

Ik heb voor mij zelf de conclusie getrokken dat zonnepanelen totaal niet rendabel zijn. Mede door de veel te lange terugverdien tijd en ik denk dat binnen deze terug verdientijd er al veel meer ontwikkeling en betere rendementen zijn te behalen. Ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door TVL op 03-11-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
TVL schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:51:
Ik ben aan het overwegen om zonnepanelen aan te schaffen. Ik probeer een goed beeld te krijgen van wat nu de opbrengst is van zonnepanelen tov energie van de energie-leverancier.

Ik heb een offerte gekregen van 12 panelen ET Solar 250Wp panelen en een SMA type SB 3000 HF. Totaal plaatje inclusief montage van 5900 Euro inclusief subsidie.

Er wordt bij verteld dat je hiermee jaarlijks 2700 KWh kan opwekken en dat je dat hiermee 620 Euro per jaar op je energienota bespaard.

Nu heb ik over de laatste 6 jaar even mijn energie nota's erbij gepakt en zie dat ik op een gemiddeld verbruik zit van 4300 Kwh per jaar en dat ik hiervoor inclusief transport en belasting 750 Euro per jaar betaald heb.

Ik heb meerdere berekeningen gezien ook op internet en ik heb het idee dat dit veel en veel te mooi wordt voorgespiegeld. Klopt mijn beeld?

Ik heb voor mij zelf de conclusie getrokken dat zonnepanelen totaal niet rendabel zijn. Mede door de veel te lange terugverdien tijd en ik denk dat binnen deze terug verdientijd er al veel meer ontwikkeling en betere rendementen zijn te behalen. Ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.
Ik zou eerst proberen je jaarverbruik (4300 kWh....) eens te minderen. Scheelt investeren in PV, en aanzienlijk in TVT.
Over TVT ga ik niet op in: ik zie TE veel aannames, dat het eigenlijk alle kanten (positief en negatief) op berekend kan worden. Overigens, bij aanschaf van je auto ga je ook je TVT eerst vaststellen toch? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tito1984

Met de 'chinese portal' bedoel ik dat je naar http://www.omnikportal.com moet om de zaak te bekijken. Alternatieven zijn de iPhone/iPad apps (best leuk) en ik meen dat er ook wat voor Android is, maar dat heb ik niet. Laatste alternatief is lokaal op de omvormer op het LCD schermpje de zaak uitlezen, ook daar is alle info te zien. Moet ie wel lopen, geen zon/productie, dan ook geen werkend LCD schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Nu heb ik over de laatste 6 jaar even mijn energie nota's erbij gepakt en zie dat ik op een gemiddeld verbruik zit van 4300 Kwh per jaar en dat ik hiervoor inclusief transport en belasting 750 Euro per jaar betaald heb. Ik zou dan op een besparing van rond de 470 Euro per jaar uitkomen.
Dat klopt niet. Je deelt nou 750 door 4300 en denkt dan dat dat de prijs per kWh is. Dat is dus niet 0,1744, maar eerder 0,21 of meer. In de totaalprijs zit namelijk een heffingskorting ingebouwd en natuurlijk vastrecht. Ik kom dan minimaal op 567 besparing/jaar. Nog steeds 10 jaar. Maarja, 5900 incl. subsidie betekent zowat 6950 excl. subsidie. Dat is 2,31/Wp. Dat is gewoon te veel. Goedkopere aanbieder zoeken dus. En in die offerte rekenen ze waarschijnlijk met verwachte energieprijs-stijgingen... dus dan wordt het korter. Maarja, niemand heeft een (werkende) glazen bol.

Het lijkt erop dat je hier komt om je gelijk te halen over dat TVT vaak te rooskleurig wordt voorgesteld. In dat geval kan ik je van dienst zien: daarin heb je gelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door woekele op 03-11-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nu heb ik over de laatste 6 jaar even mijn energie nota's erbij gepakt en zie dat ik op een gemiddeld verbruik zit van 4300 Kwh per jaar en dat ik hiervoor inclusief transport en belasting 750 Euro per jaar betaald heb. Ik zou dan op een besparing van rond de 470 Euro per jaar uitkomen. En dan kom ik op een terugverdien tijd van bijna 13 jaar in plaats van de in de offerte genoemde 7,5 jaar. Ik vind dit nogal een verschil.

750,- voor 4300 kWh zou € 0,17 zijn, nou weet ik niet welke leverancier je hebt maar dat lijkt me erg weinig.

De 3000wp die je aangeeft voor 5900 incl subsidie is ook wat aan de hoge kant, dat kan wel goedkoper, helemaal als je zelf ook wat kan. Ik heb al div forummers met 1,55 per wp gezien wat het op 4650,- brengt en daar moet dan nog 15% af waardoor je op 4000,- uitkomt.

Maar als het is zoals je beschrijft heb je een redelijk lange tvt inderdaad, al kijk je daar niet naar als je het eenmaal hebt, voordeel pak je gelijk de maand na installatie al natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL

TVL

NielsTn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:54:
[...]

Ik zou eerst proberen je jaarverbruik (4300 kWh....) eens te minderen. Scheelt investeren in PV, en aanzienlijk in TVT.
Over TVT ga ik niet op in: ik zie TE veel aannames, dat het eigenlijk alle kanten (positief en negatief) op berekend kan worden. Overigens, bij aanschaf van je auto ga je ook je TVT eerst vaststellen toch? ;)
Jaar verbuik is afhankelijk van je situatie en zegt niets over de rendementen. Ik houd rekening met het verbruik en probeer op veel mogelijkheden te besparen op energiekosten. Het gaat mij erom dat zonnepanelen totaal niet rendabel zijn in mijn ogen en ik vraag me af of dit juist is. Alle online offertes die je ziet praten over veel te rooskleurige geschertste terugverdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
De 5 tot 6 jaar die men roept, zijn m.i. niet realistisch. Het hangt van veel zaken:
- de opbrengst op zich is afhankelijk van diverse zaken zoals hellingshoek, ligging, aan- dan wel afwezigheid van schaduw en - natuurlijk - van het weer ;)
- niemand garandeert dat de salderingsregel de komende jaren ongewijzigd blijft en of teruglevering zonder extra kosten mogelijk blijft (vgl. Belgie waar men een bepaalde vaste heffing per x Wp moet betalen
- Eventuele kosten voor vervanging in geval spullen defekt raken buiten de garantietermijn

Gezien echter de doelstelling om meer duurzaam energie op te wekken, ga ik er van uit dat als je nu voor een nette prijs een set aanschaft, je deze met 9 à 10 jaar wel hebt terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

woekele schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:02:
[...]

Dat klopt niet. Je deelt nou 750 door 4300 en denkt dan dat dat de prijs per kWh is. Dat is dus niet 0,1744, maar eerder 0,21 of meer. In de totaalprijs zit namelijk een heffingskorting ingebouwd en natuurlijk vastrecht. Ik kom dan minimaal op 567 besparing/jaar. Nog steeds 10 jaar. Maarja, 5900 incl. subsidie betekent zowat 6950 excl. subsidie. Dat is 2,31/Wp. Dat is gewoon te veel. Goedkopere aanbieder zoeken dus. En in die offerte rekenen ze waarschijnlijk met verwachte energieprijs-stijgingen... dus dan wordt het korter. Maarja, niemand heeft een (werkende) glazen bol.

Het lijkt erop dat je hier komt om je gelijk te halen over dat TVT vaak te rooskleurig wordt voorgesteld. In dat geval kan ik je van dienst zien: daarin heb je gelijk.
1050 subsidie? hoe doe je dat? :+
TVL schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:04:
[...]

Jaar verbuik is afhankelijk van je situatie en zegt niets over de rendementen. Ik houd rekening met het verbruik en probeer op veel mogelijkheden te besparen op energiekosten. Het gaat mij erom dat zonnepanelen totaal niet rendabel zijn in mijn ogen en ik vraag me af of dit juist is. Alle online offertes die je ziet praten over veel te rooskleurige geschertste terugverdiensten.
Is dat niet overal, haalt je wagen ook precies het verbruik wat opgegeven is?, je internet verbinding haalt ook altijd de snelheid die opgegeven is? Het verbruik van al jouw apparaten zijn precies wat in de handleiding staat?
Kortom, het is ook een stukje marketing, heel erg ver zitten ze er niet naast maar op je website zetten dat je een tvt van 15 jaar hebt en niet rendabel is verkoopt zo slecht. :+

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 03-11-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL

TVL

Rol-Co schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:04:
[...]

750,- voor 4300 kWh zou € 0,17 zijn, nou weet ik niet welke leverancier je hebt maar dat lijkt me erg weinig.

De 3000wp die je aangeeft voor 5900 incl subsidie is ook wat aan de hoge kant, dat kan wel goedkoper, helemaal als je zelf ook wat kan. Ik heb al div forummers met 1,55 per wp gezien wat het op 4650,- brengt en daar moet dan nog 15% af waardoor je op 4000,- uitkomt.

Maar als het is zoals je beschrijft heb je een redelijk lange tvt inderdaad, al kijk je daar niet naar als je het eenmaal hebt, voordeel pak je gelijk de maand na installatie al natuurlijk.
Ik heb Eneco en had de energietarieven vastgezet. Misschien dat de prijzen wel hoger gaan worden nu want de garantiestroom is nu afgelopen. Ik schertste een beeld van 6 jaar, als ik in mijn situatie kijk over 2011 dan heb ik ongeveer 3900 kWh verbruikt en ik heb totaal betaald aan energiekosten ongeveer 690 Euro en dat is inclusief transport kosten en energiebelasting en exclusief meterhuur van 30 Euro.

@Rol-Co
Dus moet je het maar als normaal beschouwen dat je bedonderd wordt, maar het klopt wat je zegt. Je ziet het overal helaas. :( Transparantie zou zo mooi zijn maar verkoopt voor geen meter.

[ Voor 7% gewijzigd door TVL op 03-11-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

hoeveel het opbrengt in kWh is altijd lastig te zeggen en hangen veel factoren van af.
een opbrengst factor van 0,7 tot 1,2 is mogenlijk.
dus 3000Wp * 0,7 = 2100kWh per jaar.
2100kWh * 0,22 euro = 462 euro per jaar.
of
3000Wp * 1,2 = 3600kWh per jaar.
3600kWh * 0,22 euro = 792euro per jaar.
(0,22 is een redelijk bedrag per kWh om mee te rekenen, maar kan een beetje verschillen per leverancier.)
als je dan naar je rekening kijkt staan daar nog meer zaken op.
en dan begind bij mij de hooftpijn.
(en dan moet je bij iemand anders zijn. als ik)

nu reken je met een setje met een sma, ja dat is gewoon duur.
nu kan er op die omvormer best 2 panelen bij zonder verlies. (in somige gevallen afhankelijk van factoren)
dan is de set wat rendabeler.

en ja somige leverancies rekenen de klant zo rijk.
(persoonlijk heb ik het idee dat, hoe rijker ze je rekenen de meer ze je een te dure set willen aansmeren.)

nu is er bij pv wel meer als de tvt.
b.v. 1x betalen doet 1x pijn maar elke maand betalen doet elke maand pijn.
of
het stukje vrijheid die je er voor terug krijgt omdat je zelf voorzinender van word.

en als je eenmaal panelen hebt ben je verslaaft en wil je eigenlijk meer en doet tvt er eigenlijk niet toe.
mischien is het wel heel verstandig om er niet aan te beginnen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TVL schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:34:
[...]
Ik heb Eneco en had de energietarieven vastgezet. Misschien dat de prijzen wel hoger gaan worden nu want de garantiestroom is nu afgelopen.
De energieprijzen gaan eerst zakken: de gasprijs gaat (of is inmiddels) naar beneden. Vastzetten is in die zin dus niet zo verstandig.

[ Voor 49% gewijzigd door sypie op 03-11-2012 12:37 . Reden: Tussentijds bericht geplaatst door andere gebruiker, hierdoor zou mijn reactie onlogisch zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sypie schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:36:
[...]

De energieprijzen gaan eerst zakken: de gasprijs gaat (of is inmiddels) naar beneden. Vastzetten is in die zin dus niet zo verstandig.
Nooit slim geweest, ik heb het 1x gedaan, koste me veel geld. Dus beter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier 2 omniksols 1.5 hangen met ieder 6 240Wp panelen
moest hem ff 2 keer lezen voordat ik de spatie zag. ;)

maar waarom wil je je overige loginfo publiek hebben?

--------
mbt DC scheide de omnik heeft een mooie schakelaar op de omvormer waarmee de panelen loskoppelt van de omvormer

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2012 12:45 ]

Pagina: 1 ... 186 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.