TVL schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 11:51:
Er wordt bij verteld dat je hiermee jaarlijks 2700 KWh kan opwekken en dat je dat hiermee 620 Euro per jaar op je energienota bespaard.
Nu heb ik over de laatste 6 jaar even mijn energie nota's erbij gepakt en zie dat ik op een gemiddeld verbruik zit van 4300 Kwh per jaar en dat ik hiervoor inclusief transport en belasting 750 Euro per jaar betaald heb. Ik zou dan op een besparing van rond de 470 Euro per jaar uitkomen. En dan kom ik op een terugverdien tijd van bijna 13 jaar in plaats van de in de offerte genoemde 7,5 jaar. Ik vind dit nogal een verschil.
Ik heb meerdere berekeningen gezien ook op internet en ik heb het idee dat dit veel en veel te mooi wordt voorgespiegeld. Klopt mijn beeld?
hoeveel het opbrengt in kWh is altijd lastig te zeggen en hangen veel factoren van af.
een opbrengst factor van 0,7 tot 1,2 is mogenlijk.
dus 3000Wp * 0,7 = 2100kWh per jaar.
2100kWh * 0,22 euro = 462 euro per jaar.
of
3000Wp * 1,2 = 3600kWh per jaar.
3600kWh * 0,22 euro = 792euro per jaar.
(0,22 is een redelijk bedrag per kWh om mee te rekenen, maar kan een beetje verschillen per leverancier.)
als je dan naar je rekening kijkt staan daar nog meer zaken op.
en dan begind bij mij de hooftpijn.
(en dan moet je bij iemand anders zijn. als ik)
nu reken je met een setje met een sma, ja dat is gewoon duur.
nu kan er op die omvormer best 2 panelen bij zonder verlies. (in somige gevallen afhankelijk van factoren)
dan is de set wat rendabeler.
en ja somige leverancies rekenen de klant zo rijk.
(persoonlijk heb ik het idee dat, hoe rijker ze je rekenen de meer ze je een te dure set willen aansmeren.)
nu is er bij pv wel meer als de tvt.
b.v. 1x betalen doet 1x pijn maar elke maand betalen doet elke maand pijn.
of
het stukje vrijheid die je er voor terug krijgt omdat je zelf voorzinender van word.
en als je eenmaal panelen hebt ben je verslaaft en wil je eigenlijk meer en doet tvt er eigenlijk niet toe.
mischien is het wel heel verstandig om er niet aan te beginnen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)