Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.871 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind je ? ze liggen er allebei mooi bij
en natuurlijk schitterend om te zien hoe beide systemen reageren op het weer
dit ivm hellingshoek, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Yeah, huis is gekocht! Lekker op het zuiden.

Alleen een vraagje over de kWh-meter. Dat is geen ferraris/draaischijfmeter, maar een (dubbele) meter zonder draaischijf, maar wel met telwerken die de twee standen bijhouden. En drie lampjes: eentje voor tarief I, een voor tarief II en een die knippert afhankelijk van het verbruik. Dit leek me geen digitale meter - maar kan hij terugdraaien?
o2h schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:20:
Wat denken jullie van dit huis? Ik woon er (nog?) niet, dus kan het niet gaan opmeten.

Hoeveel m2 panelen zullen hierop passen denk je? Nu verbruiken we ca. 2000kWh per jaar (dus 10 panelen van 250 Wp nodig), maar dat zal wel wat gaan toenemen (nu op een flatje).

En is het onverstandig om de panelen op de carport/schuur te leggen (voetbal er tegenaan --> paneel kapot)? En/of gedoe met elektriciteitsleiding naar de schuur aanpassen?

Afmeting schuur/carportdak volgens Google Earth: ca. 5.70 x 3.30/4.90 = 23m2 Dak van het huis kan ik niet zo makkelijk opmeten. Huis is overigens vrijwel pal zuid (bovenste plaatje is noordgeoriënteerd).

Fotootjes voor de duidelijkheid:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
de mvormer doet niet meer waar hij voor gebouwd is, maar krijgt nog wel steeds de spanning en troom aangeboden door de panelen. er kan geen AC meer van gemakt worden, maar er is nog steeds het spanningsverschil dat er is kan toch nog wel vermogen leveren. ergens kortsluiting in de omvormer tussen AC en DC input, die niet beveiligd is door een schakelaar die AC en / of DC afschakaelt is dus toch gewoon potentieel een begin van een brand.

maar ja
hoe vaak brand er nu eigenlijk iets af?

het is wel altijd een probleem met niet werkende of niet aanwezige beveiliging, maar eeh
Who Cares....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:24:
Is het een idee om, wanneer je je omvormer aan een houten schot hebt hangen, dit schot te impregneren met een anti-brand spray oid? Ik vind nl. dat de opmerkingen van ericplan hout snijden. Hier hangt er ook eentje die 6kW DC produceert aan een multiplex plaat.
Hier ook, zit ook nog een joekel van een stalen montageplaat achter, loopt wel los, denk ik.
( ok, in mijn gebruiksaanwijzing staat............. niet op hout monteren, echt waar :+ )
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0366.JPG

( btw installatie werkt sinds zondag, moet nog af monteren......... 2 stuks?, ja ééntje op reserve 8) )
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0367.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door PClop op 31-10-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 17:46

databeestje

Von PrutsHausen

o2h schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:40:
Yeah, huis is gekocht! Lekker op het zuiden.

Alleen een vraagje over de kWh-meter. Dat is geen ferraris/draaischijfmeter, maar een (dubbele) meter zonder draaischijf, maar wel met telwerken die de twee standen bijhouden. En drie lampjes: eentje voor tarief I, een voor tarief II en een die knippert afhankelijk van het verbruik. Dit leek me geen digitale meter - maar kan hij terugdraaien?

[...]
Aanmelden bij de netbeheerder voor vervanging, je moet 4 telwerken hebben. Hoog/laag afname, hoog/laag levering. Mocht dat Liander zijn, doe dat dan na plaatsing van de PV, dan is het gratis.

Doe je het vooraf zoals ik gedaan heb, dan is Liander soms bereidt om de kosten voor de vervanging (78 euro) kwijt te schelden. Het is wellicht verstandig hier gewoon met de netbeheerder over te bellen vooraf.

Vandaag de brief van Liander binnen gekregen dat het verzoek tot saldering geaccepteerd is. N.B. de plaatsing was op 10 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Laatst online: 09-09 21:54
Maar dit is toch nog geen digitale meter? Of: dus niet elke analoge meter kan terugtellen?
databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

Aanmelden bij de netbeheerder voor vervanging, je moet 4 telwerken hebben. Hoog/laag afname, hoog/laag levering. Mocht dat Liander zijn, doe dat dan na plaatsing van de PV, dan is het gratis.

Doe je het vooraf zoals ik gedaan heb, dan is Liander soms bereidt om de kosten voor de vervanging (78 euro) kwijt te schelden. Het is wellicht verstandig hier gewoon met de netbeheerder over te bellen vooraf.

Vandaag de brief van Liander binnen gekregen dat het verzoek tot saldering geaccepteerd is. N.B. de plaatsing was op 10 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 18:48
PClop schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

Hier ook, zit ook nog een joekel van een stalen montageplaat achter, loopt wel los, denk ik.
( ok, in mijn gebruiksaanwijzing staat............. niet op hout monteren, echt waar :+ )
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0366.JPG
Nou ja, alles is relatief. Jij was toch ook degene met die "vlieger" op het dak? De dubbel-hoge schans van panelen? Daar zou ik me persoonlijk nog meer zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:20:
[...]

Nou ja, alles is relatief. Jij was toch ook degene met die "vlieger" op het dak? De dubbel-hoge schans van panelen? Daar zou ik me persoonlijk nog meer zorgen over maken.
Ja, wordt ook aan gewerkt, aan de vlieger zodat ti niet gaat vliegen :+
( ben niet doof voor opbouwende kritiek )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 03-10 18:48
PClop schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:33:
[...]

Ja, wordt ook aan gewerkt, aan de vlieger zodat ti niet gaat vliegen :+
( ben niet doof voor opbouwende kritiek )
Goed plan. :) Bedoelde het niet lullig ofzo. Ik moest er toevallig aan denken toen die verzekeringsmaatschappij mij meedeelde dat alle platdak PV systemen als "niet stormvast" worden beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:17:
[...]

Volgens mij maak je een grote denkfout. Als de netzekering eruit ligt, wordt er inderdaad niet meer teruggeleverd, maar er kan wel degelijk een gelijkstroom in de omvormer lopen, bijvoorbeeld door nieuwe verbindingen na een ontplofte condensator. Daar heb je geen netspanning voor nodig. En ik bedoel dus stroom als ik dat zeg.
Ik was er vanuit gegaan dat het om een storingsvrije omvormer ging. In jou veronderstelling van een defect van bijvoorbeeld een ontplofte condensator dan kan er inderdaad wel een stroom gaan lopen vanuit de zonnepanelen naar de omvormer.
ik moet toegeven zet je inderdaad toch aan het denken.

Zou het technisch mogelijk zijn om bijvoorbeeld een vermogensrelais ingeschakeld te laten worden door de netspanning en op het moment dat dan de netspanning weg valt, de verbindingen van de zonnepanelen verbroken worden. Dan kan bovenstaande probleem wat jij voorstelt zich ook niet meer voordoen.
Ik heb alleen geen idee of er relais bestaan die bijvoorbeeld 1000 volt en 10 amp kunnen schakelen.
Interessant idee zou volgens mij niet eens zo duur hoeven te zijn om het te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:50
zonnefreak schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:01:
[...]

Ik was er vanuit gegaan dat het om een storingsvrije omvormer ging. In jou veronderstelling van een defect van bijvoorbeeld een ontplofte condensator dan kan er inderdaad wel een stroom gaan lopen vanuit de zonnepanelen naar de omvormer.
ik moet toegeven zet je inderdaad toch aan het denken.

Zou het technisch mogelijk zijn om bijvoorbeeld een vermogensrelais ingeschakeld te laten worden door de netspanning en op het moment dat dan de netspanning weg valt, de verbindingen van de zonnepanelen verbroken worden. Dan kan bovenstaande probleem wat jij voorstelt zich ook niet meer voordoen.
Ik heb alleen geen idee of er relais bestaan die bijvoorbeeld 1000 volt en 10 amp kunnen schakelen.
Interessant idee zou volgens mij niet eens zo duur hoeven te zijn om het te realiseren.
Als je 170 euro niet zo duur vindt (plus een paar euro voor klein spul) dan is het inderdaad, euh.. niet zo duur :)
http://www.conrad.nl/ce/n...VDC-1-NO/0214211&ref=list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

buyksloot schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:31:
[...]

En waarom kan je de panelen niet uitschakelen?
Gewoon een schakelaar!

DODELIJK VERHAAL
Het moge nu wel duidelijk zijn dat het wel degelijk gevaarlijk is.
Gelijkspanning kan vanaf 110 Volt al dodelijk zijn, in tegenstelling tot wisselspanning 50 Volt.
Persoonlijk zou ik het wel netjes vinden als je de post even edit, voor het geval je mensen op verkeerde gedachten brengt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dan zorgen omvormers met een trafo aan boord in ieder geval nog voor een galvanische scheiding.
Ik heb bewust gekozen voor een omvormer met trafo (SB2500HF).

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 21:40
blissard schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:11:
[...]

Als je 170 euro niet zo duur vindt (plus een paar euro voor klein spul) dan is het inderdaad, euh.. niet zo duur :)
En dat per string, ik heb er twee. Omvormer in brandkast, kan dan alleen niet meer aan de muur.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Speksteenkachel schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:19:
Dan zorgen omvormers met een trafo aan boord in ieder geval nog voor een galvanische scheiding.
Ik heb bewust gekozen voor een omvormer met trafo (SB2500HF).
Aan gedacht maar meer als 2 maal de prijs, van een gewone omvormer te hoog voor de evt voordelen en risico,s ( dit voor een 3fase omvormer van 16 kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het kastje met de 2 ampere meters hangt, helaas heb ik niet een paar kabelschoentjes van niks om ze daadwerkelijk aan te sluiten. Grrrr.

Maar kortstondig een kroonsteentje er tussen gezet, morgen de bouwmarkt maar even overvallen voor 65 euro cent kabelschoentjes.
http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 31-10-2012 21:58 . Reden: kan niet meer typen na 3 bier. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

jp73 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:18:
[...]

Welk landinstelling gebruik je ? De Delta heeft geen instelling voor Nederland als ik het goed begrijp ?
De G3 heeft geen NL instelling. Ik gebruik DE instelling
De G4 heeft wel NL instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

blissard schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:11:
[...]

max. 80 A

Niet echt nodig he, maar dit maakt het wel duur, ik denk dat je meer als zat hebt aan deze.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/186009/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Niet te geloven. Het gaat maar door, daar...

981 MWp nieuwbouw in september bij de oosterburen.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/BNA_september_2012_981MWp.gif
© Bundesnetzagentur

Totaal nu 31 GWp aan zonnestroom capaciteit. Meer dan eind dit jaar voor windturbine capaciteit op land is voorspeld...

7(8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:24

charrel

Cortisol4life..

Wij zien hier ook bezig met een klein setje zonnepanelen omdat het dak niet zo groot is,
het zou dan gaan om een setje van 6 ldk panelen van 235Wp, dus 1410Wp totaal met een
Power-one omvormer. Dit setje kost rond de 3049,04€.
Dit is inclusief het monitorinssysteem van Aurora.
Daar komen dan nog montage kosten bij en ook het opnieuw aanleggen en vernieuwen van de stoppenkast. Totaal rond de 4800€
Is het setje aan te raden in deze setup of kan er wat verbeterd ergens en hoe zit het met de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spanning aan de DC zijde bij stroomuitval.
als je een los paneel in de zon legt dan kan hier al een spanning opstaan. vandaar ook de bewuste mc4 stekers opdat men veilig paneel 1 met paneel 2 etc kan verbinding

ik heb in mijn vorige posting reeds gemeld dat als het lichtnet uitvalt de AC zijde uitvalt
de DC zijde blijft wel spanning opstaan maar waarom zou je als je "lichtnet "uitvalt op dat moment aan je omvormer willen gaan frutten.

in het geval van kortsluiting in je omvormer
dan valt AC zijde uit => veilig
de panelen geven nog steeds een DC spanning maar dan trek je simpelweg de bewuste DC kabels los
wederom veilige connector dus niets aan de hand.

laatste optie pak een trapje / ladder ga je dak op en trek de veilige connector aan je panelen zijde los
de laaste connector die voor je omvormer zit.

geen enkele reden tot dure uitgaven met schakel apparatuur nodig lijkt me
Dit setje kost rond de 3049,04
nog al prijzig , ik dacht dat dat prijs inclusief montage was

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:01:
spanning aan de DC zijde bij stroomuitval.
als je een los paneel in de zon legt dan kan hier al een spanning opstaan. vandaar ook de bewuste mc4 stekers opdat men veilig paneel 1 met paneel 2 etc kan verbinding

ik heb in mijn vorige posting reeds gemeld dat als het lichtnet uitvalt de AC zijde uitvalt
de DC zijde blijft wel spanning opstaan maar waarom zou je als je "lichtnet "uitvalt op dat moment aan je omvormer willen gaan frutten.

in het geval van kortsluiting in je omvormer
dan valt AC zijde uit => veilig
de panelen geven nog steeds een DC spanning maar dan trek je simpelweg de bewuste DC kabels los
wederom veilige connector dus niets aan de hand.

laatste optie pak een trapje / ladder ga je dak op en trek de veilige connector aan je panelen zijde los
de laaste connector die voor je omvormer zit.

geen enkele reden tot dure uitgaven met schakel apparatuur nodig lijkt me
We gaan nu wel erg ver van het onderwerp af. Oorspronkelijke discussie was dat een aantal fabrikanten en het Duitse Photovoltaikforum adviseren om een omvormer op een stenen ondergrond te plaatsen om, in geval van calamiteit, het risico op brand te verkleinen.
Er ontstond discussie over het gevaar van gelijkstroom en het afschakelen van de (gelijk)stroom op de panelen. Ook dat is duidelijk. Op een zonnige dag blijven de PV-panelen gewoon leveren, ook al hangt de omvormer roodgloeiend op zolder en is de netzekering er al lang uitgeklapt.
Het lijkt me duidelijk dat in zo'n geval er andere prioriteiten zijn dan met een laddertje het dak op.
Komen we terug op de oorspronkelijke aanbeveling, omvormer op een stenen muur en als dat niet kan een ruim bemeten plaat Fermacell achter de omvormer, dus rondom 20 cm extra. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar voor het geval dat....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand eens eens zijn datalogging kijken naar de temperatuur van de omvormer in de periode 23-07 tot en met 26-07 2012
dat was namelijk een week schitterend weer , dus erg productief weekje
ben benieuwd wat de omvormers dan aan temp hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

charrel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:00:
Wij zien hier ook bezig met een klein setje zonnepanelen omdat het dak niet zo groot is,
het zou dan gaan om een setje van 6 ldk panelen van 235Wp, dus 1410Wp totaal met een
Daar komen dan nog montage kosten bij en ook het opnieuw aanleggen en vernieuwen van de stoppenkast. Totaal rond de 4800€
Is het setje aan te raden in deze setup of kan er wat verbeterd ergens en hoe zit het met de prijs?
"normaal" is 1,- tot 1,60 per watt piek dus reken maar uit, stoppenkast niet meegerekend maar dat is rond 400,- voor een hele nieuwe, een losse groep bij zetten is al vele euro's goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:32:
[...]

max. 80 A

Niet echt nodig he, maar dit maakt het wel duur, ik denk dat je meer als zat hebt aan deze.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/186009/
Nee, te licht. Die kan geen 1000 Volt gelijkspanning aan. Daarom had ik die andere gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:47:
kan iemand eens eens zijn datalogging kijken naar de temperatuur van de omvormer in de periode 23-07 tot en met 26-07 2012
dat was namelijk een week schitterend weer , dus erg productief weekje
ben benieuwd wat de omvormers dan aan temp hadden
Weet niet wat je wil aantonen, die discussie hebben we al gehad. Ik heb het over situaties waar de omvormer in de fout gaat, door een defect. Dus niet in normaal bedrijf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:58:
[...]

Nee, te licht. Die kan geen 1000 Volt gelijkspanning aan. Daarom had ik die andere gekozen.
Haal je toch nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Niet met mijn 4 paneeltjes en deze bewolking nee :'( maar ik heb hoop een een zonnigere toekomst (met wat extra investeringen in paneeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:01:
[...]

Niet met mijn 4 paneeltjes en deze bewolking nee :'( maar ik heb hoop een een zonnigere toekomst (met wat extra investeringen in paneeltjes :)
Dan ook niet, in de zomer zakt je voltage in als pudding op warme dagen, en er zijn maar weinig inverters die boven 800v aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

charrel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:00:
Ik zou zeggen vraag nog eens wat offertes op. Dit is behoorlijk aan de prijs 2,16 Euro/Wp.
Normaal zal het ergens rond de 1,5 tot 1,7 zijn voor zo'n set.

Ik heb zelf mijn groepenkast vervangen google eens op EMAT niet te duur.
1750 euro voor instalatie + groepenkast lijkt mij ook erg veel.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was gewoon benieuwd naar de temp en Maxload in A , die periode was namelijk een week van schiterend weer zoals eerder gezegt,
ik heb net een rondje gemaakt op de omnikportal voor die week
en hierbij zag in het volgende
systeem 3840 wp ==> max load terugvoeden 13 A
systeem 1920 wp ==> max load terugvoeden 6,5 A
systeem 3345 wp ==> max load terugvoeden 6 A
systeem 6000 wp ==> max load terugvoeden 20,3 A
systeem 4800 wp ==> max load terugvoeden 15,8 A

het viel mij dus op dat je niet zomaar door die 16 A grens heengaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat heb je ook niet met mooi weer, je moet in sep / okt kijken denk ik of mei. Je systeem piekt niet met warm weer, integendeel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was idd waar ik benieuwd naar was, bij een weekje volle zon gaat het idd gelijkmatig omhoog maar bijft je max load over het algemeen ruim onder de 16A
maar ook als ik in periode sep bijv kijk dan zie je wel plotselingen pieken maar nog steeds niet boven die 16 A uitschieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
ericplan schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:40:
[...]

We gaan nu wel erg ver van het onderwerp af. Oorspronkelijke discussie was dat een aantal fabrikanten en het Duitse Photovoltaikforum adviseren om een omvormer op een stenen ondergrond te plaatsen om, in geval van calamiteit, het risico op brand te verkleinen.
Er ontstond discussie over het gevaar van gelijkstroom en het afschakelen van de (gelijk)stroom op de panelen. Ook dat is duidelijk. Op een zonnige dag blijven de PV-panelen gewoon leveren, ook al hangt de omvormer roodgloeiend op zolder en is de netzekering er al lang uitgeklapt.
Het lijkt me duidelijk dat in zo'n geval er andere prioriteiten zijn dan met een laddertje het dak op.
Komen we terug op de oorspronkelijke aanbeveling, omvormer op een stenen muur en als dat niet kan een ruim bemeten plaat Fermacell achter de omvormer, dus rondom 20 cm extra. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar voor het geval dat....
Altijd goed om over na te denken - toch zitten risico's veel eerder in de veel eenvoudigere zaken:
- brand door sigaretten op bank/bed/etc
- drogers vliegen dagelijks in de fik, dat zijn echte brandbommen met tijdvertraging (want na zoveel jaar overal brandbare pluisjes).
- ovens en magnetrons, zeker als je ze niet goed schoonmaakt, gaan zeker een keer in de fik.

Enzovoorts. Een inverter heeft als 'nadeel' dat ie vaak aan is als je er niet naast staat. Een brandmelder erbij en een brandwerende plaat er achter kan geen kwaad dus - maar belangrijker nog, plaats 'm zoveel mogelijk in een ruimte waar je zelf niet woont. Die van ons hangt in de garage om die reden - helaas wel met wat extra meters aan AC en DC draden, maar die paar procent verlies neem ik voor lief.

Dat zonnepanelen stroom blijven leveren ook als de stroom er af is is net zo'n gegeven dat water, gas en netstroom ook blijft stromen ook als je je lampen, kranen en gasfornuis uit zet. Het stroomt alleen de andere kant op. Enige is dat je je zonnepanelen niet uit kunt zetten, behalve als de wolken van de brandende huis voor de zon gaan :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Het begon allemaal met mijn omvormer die niet aan een stenen muur hangt omdat er op de plaats waar hij moet hangen geen stenen muur is. Overigens hangt hij niet aan kaal plaatmateriaal, maar aan groen vochtwerend spaanplaat met daarover onbrandbare voorstrijk en dan 3 lagen latex op waterbasis. Dan dus eerst de stalen bevestigingsplaat van de omvormer en daaraan dus de omvormer. Ik vind het wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 03-10 19:51
Weet iemand of de AEG Protect PV 4600 in mijn situatie kan voldoen?

Ik krijg zeer binnenkort een 13 panelen op -73gr(O-ZO). Tot op heden ging mijn voorkeur naar de SMA SB4000-TL21. Duur maar het is wel goed mogelijk om 13 panelen aan 1 mpp te hangen. Ik vermoed dat wij volgend jaar augustus nog eens minimaal 6 panelen op zuid gaan plaatsen. Deze kunnen dan mooi op de 2e mpp.

Het gaat om de volgende panelen http://www.etsolar.com/upload/Product/2012091907561644.pdf
ET Solar ET-M660250BB 250W

Module Efficiency 15.37%
Maximum Power Voltage (Vmp) 30.43V
Maximum Power Current (Imp) 8.22A
Open Circuit Voltage (Voc) 37.70V
Short Circuit Current (Isc) 8.69A
Power Tolerance ±3%
Maximum System Voltage DC 1000V
Nominal Operating Cell Temperature 45.3±2℃
Series Fuse Rating (A) 20A
Number of Bypass Diode 3

Helaas heeft AEG niet zo'n leuke tool zoals Omniksol en SMA o.a. hebben.

Eventueel is het mogelijk om 12 panelen op oost te plaatsen, ik heb dan alvast 1 voor zuid over. Van de meerprijs van de SMA t.o.v. de AEG kan ik ook al weer 2 panelen kopen.

Zijn die 12-13 panelen op oost over 2(van de 3) mpp's te verdelen?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je bijv 2 keer 6 panelen doet ieder op 1 mpp dat zullen ze later starten ivm startspanning
6*30 = 180 volt ( valt grote kans onder je mpp range )
12 * 30 volt zit je veel sneller aan je startspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:52:
als je bijv 2 keer 6 panelen doet ieder op 1 mpp dat zullen ze later starten ivm startspanning
6*30 = 180 volt ( valt grote kans onder je mpp range )
12 * 30 volt zit je veel sneller aan je startspanning
Eens, alleen kan er op deze omvormer 12*30 op 1mpp? Verwacht van niet.

Ik ben naast de SMA geen andere omvormers tegengekomen die dit kunnen. Ze zullen er vast zijn maar een Omniksol redt het niet volgens de tool van omniksol.

MPP1
12x bovengenoemd paneel
Power[W] (STC) =1750 maar moet onder de 1700 blijven

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
Appie Heijn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:55:
[...]

Ik ben naast de SMA geen andere omvormers tegengekomen die dit kunnen. Ze zullen er vast zijn maar een Omniksol redt het niet volgens de tool van omniksol.
je kunt ook eens kijken naar een fornius 30.
(voor snele berekeningen pak ik meestal de sunnydesign en het data blad van desbeteffende omvormer.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de sma 4000 :
pv 125-440 volt
nominaal 175 tot 440 volt
gezien je panelen
12*30 v == 360 v
kortom geen probleem
bij 2* 6panels is 180 v is heel krap

de omniksol 40.
Dc voltage mpp range 120-550
deze zal sneller starten en je zou zelfs 2*6 panels kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 17:59
Een Piko zou ook nog een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Appie Heijn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:55:
[...]

Geen probleem op een omnik 4.0 er worden hier te snel zaken geroepen gewoon de parametes bekijken.
12*30,41 = 365 V (range 120-500)- VOC max zal ook ruim onder de 590 V blijven.

2e string is / blijft dan beschikbaar voor een eventuele uitbreiding.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnebaas op 01-11-2012 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:01:
de sma 4000 :
pv 125-440 voltMPP spanning: 125-750 Volt DC
nominaal 175 tot 440 volt
gezien je panelen
12*30 v == 360 v
kortom geen probleem
bij 2* 6panels is 180 v is heel krap

de omniksol 40.
Dc voltage mpp range 120-550
deze zal sneller starten en je zou zelfs 2*6 panels kunnen doen
Op de SMA ga ik zowieso alles op 1 mpp zetten, A omdat het kan, B omdat de opstartspanning sneller gehaald wordt, C omdat ik dan MPP2 over heb voor de panelen op zuid. Leuke van de AEG is dat hij 3 mpp's heeft en een stuk goedkoper is.

Ik verwacht alleen dat ik die 12-13 panelen niet op 1 mpp kwijt kan bij de AEG. Tenzij iemand mij kan corrigeren of kan duidelijk maken dat het wel kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2012 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de omnik 3 is dit zowiezo geen probleem om het op 2 mpp aan te sluiten
per mpp tracker 6 panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
zonnebaas schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:06:
[...]

Geen probleem op een omnik 4.0 er worden hier te snel zaken geroepen gewoon de parametes bekijken.
12*30,41 = 365 V (range 120-500)- VOC max zal ook ruim onder de 590 V blijven.

2e string is / blijft dan beschikbaar voor een eventuele uitbreiding.
Power[W] (STC) is 3000W dit zou volgens de tool onder de <2250W per MPP moeten blijven bij de Omnik 4.0 volgens hun eigen tool. Dit bij 12 panelen op 1 mpp.
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:10:
op de omnik 3 is dit zowiezo geen probleem om het op 2 mpp aan te sluiten
per mpp tracker 6 panels
Dan heb ik geen MPP meer over voor mijn panelen die over een jaar op zuid komen te liggen ;)

Blijft mijn vraag, even er vanuit gaande dat ik geen 12-13 panelen aan 1 MPP kan hangen op de AEG, dat ik ze verdeel over 2 MPP's. Vervolgens nog eens 6 panelen op de derde mpp op zuid over een jaar.

Zal ik vanaf begin 12-13 panelen problemen krijgen qua opstartspanning en kan ik over een jaar zonder problemen nog eens 6 panelen bijplaatsen op de derde mpp.

Eind situatie
MPP1 (OZO) 6x 250w
MPP2 (OZO) 6x 250w
MPP3 (Z) 6x 250w(? wellicht hoger)

=18x 250 = 4500W

[ Voor 45% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 08:24

charrel

Cortisol4life..

zonnebaas schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:10:
[...]
Ik zou zeggen vraag nog eens wat offertes op. Dit is behoorlijk aan de prijs 2,16 Euro/Wp.
Normaal zal het ergens rond de 1,5 tot 1,7 zijn voor zo'n set.

Ik heb zelf mijn groepenkast vervangen google eens op EMAT niet te duur.
1750 euro voor instalatie + groepenkast lijkt mij ook erg veel.
Zijn er toevallig ook bedrijven die iemand kan aanraden? Woon in Noord-holland aan de rand van de randstad?
Als ik bv. bij metdezon kijk zit je ook al op dat bedrag van 2450 en dan zit er nog geen monitoringding bij:
http://www.zonnepanelen.n...en-systeem-1400-watt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem eens kontakt opmet westlandsolar schappelijke prijzen goed advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Bekijk nou gewoon de specs van de AEG 4600 eens.

Afbeeldingslocatie: https://nsrrow.dm1.livefilestore.com/y1pcXgIZD10OFtO4oIBoOxJxL1mZEIqoZtvBoOIUFYJzN1_C-p-wlEYZkbRH26Eaw5KIEOepGgBIPdAgbqGX1Z9U8HOQ0jpjiIT/aeg.png?psid=1

geen enkel probleem om 12 *30,41 = 365 V op 1 mpp aan te sluiten

[ Voor 39% gewijzigd door zonnebaas op 01-11-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

charrel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:17:
[...]

Zijn er toevallig ook bedrijven die iemand kan aanraden? Woon in Noord-holland aan de rand van de randstad?
Als ik bv. bij metdezon kijk zit je ook al op dat bedrag van 2450 en dan zit er nog geen monitoringding bij:
Kijk eens bij solarnrg.nl. Daar zal je rond de 2200 euro klaar zijn.

3000 euro voor 1440 wp is echt veel te veel, en dan ook nog eens LDK panelen!
Er wordt in iedergeval een leuke boterham aan verdient door de leverancier.

Ik zou niet teveel naar monitoring kijken. Plaats een apparte DIN Kwh meter met een Youless en je hebt voor 100 euro een monitoring oplossing.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
zonnebaas schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:23:
Bekijk nou gewoon de specs van de AEG 4600 eens.

[afbeelding]

geen enkel probleem om 12 *30,41 = 365 V op 1 mpp aan te sluiten
Dat begrijp ik, qua voltage geen probleem. Maar ik vindt nergens terug hoeveel watt er op 1 mpp mag hangen, of kijk ik er over heen. Dat wattage per MPP is namelijk bij de Omniksol 4.0 de beperking i.p.v. het voltage. Is namelijk 3000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Rol-Co schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:05:
[...]

Dan ook niet, in de zomer zakt je voltage in als pudding op warme dagen, en er zijn maar weinig inverters die boven 800v aankunnen.
Natuurlijk heb je gelijk. Ik zou het ook niet zo prettig vinden als de gelijkspanning boven een paar honderd volt begint uit te komen. Duizend volt DC wil ik ook gewoon niet in mijn huis. (niet rationeel, het is vast erg veilig, maar gevoelsmatig zit me dat niet lekker. Iets teveel ongelukjes met hoge spanningen gezien).
Dan maar meerdere strings met een wat lager voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Appie Heijn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:27:
[...]

Dat begrijp ik, qua voltage geen probleem. Maar ik vindt nergens terug hoeveel watt er op 1 mpp mag hangen, of kijk ik er over heen. Dat wattage per MPP is namelijk bij de Omniksol 4.0 de beperking i.p.v. het voltage. Is namelijk 3000W
Ik vermoed 3 gelijk mpp; dus 4600W / 3 = 1533 * 10% = ongeveer 1700W per mpp zal het advies wel zijn
Kan het zo niet vinden op het web. Waarom vraag je het de leverancier of aeg niet gevwoon.

Het kan geen kwaad om bij een oost of west dak de aanbevolen wattage per sting /mpp te overschrijden.
Mits de max spanning en stroom niet overschreden wordt. Omvormer zal alleen het teveel aangeboden vermogen (piek) niet om kunnen zetten. Maar panelen halen vrijwel nooit hun max op oost/west.
Zelf zit ik eraan te denken max 2500 tot 3000 Watt (oost) aan te sluiten op de 2 string omniksol 4.0 aanbevolen PV max 2250W per string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Wat legt iedereen toch veel panelen op z'n dak.. Ik zit te kijken naar opties voor een 1500-1600 Wp set. Jaarverbruik ca 2400 kWh, dat wil ik voor 2/3 ongeveer zelf gaan opwekken.
Ligging van het dak is bijna perfect met oriëntatie ZZO (~160 graden) en helling 30 graden. Alleen is de dakkapel een behoorlijke hindernis.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
JanPedaal schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:17:
Wat legt iedereen toch veel panelen op z'n dak.. Ik zit te kijken naar opties voor een 1500-1600 Wp set. Jaarverbruik ca 2400 kWh, dat wil ik voor 2/3 ongeveer zelf gaan opwekken.
Ligging van het dak is bijna perfect met oriëntatie ZZO (~160 graden) en helling 30 graden. Alleen is de dakkapel een behoorlijke hindernis.
Niet iedereen hoor; ik denk dat je hier wel bovengemiddeld enthousiaste mensen aantreft, dat wel.
Heb zelf 2400Wp en gezien de omvang van installaties die ik zoal tegenkom houden veel mensen het bij 3-12 panelen. In ieder geval leuk dat je ook mee doet! Kun je geen panelen op je dakkapel kwijt?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat legt iedereen toch veel panelen op z'n dak
niet iedereen vebruikt op jaarbasis evenveel
sommige idd 2400kwh anderen zoals wij 5000 kwh ( vijver )
je ziet idd recentelijk dat men meer naar het maximale gaat
mogelijke redenen
<1> van iedere kwh gaat er al ~12 eurocent naar denhaag vanaf volgend jaar is dat nog iets meer
<2> 2000 kwh per jaar opwekken bijv scheelt algauw een kleine 40 euro per maand
<3> goed voor het mileu denk aan de kids / kleinkids
<4> gemiddelde prijsteiging 6% per jaar afgelopen jaar , het geen wat je zelf opwekt zorg ervoor dat punt2 steeds hoger word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

NiGeLaToR schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:22:
[...]
Niet iedereen hoor; ik denk dat je hier wel bovengemiddeld enthousiaste mensen aantreft, dat wel.
Heb zelf 2400Wp en gezien de omvang van installaties die ik zoal tegenkom houden veel mensen het bij 3-12 panelen. In ieder geval leuk dat je ook mee doet! Kun je geen panelen op je dakkapel kwijt?
Dat zou nog wel kunnen, maar als ze in het dakvlak liggen verwacht ik minder gemekker van buren (niemand in de straat heeft ze nog) en met het nodige puzzelwerk zou het ook zonder moeten kunnen. Moet nog even het dak op om precies de ruimte in te meten die ik heb.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mijn systeem uitbreiden, maar loop nu tegen verschillende dikte cq. hoogte aan van de panelen. Ik heb mono liggen van 50mm dik, tegenwoordig zie je meer 35mm. (passen er meer in een doos/container).

Zoek dus 50mm dikke. Iemand?

Cell Type Mono
Connector Type MC4 (Solarline 2)
Connector Cable Length (mm) -
Length (mm) 1580
Width (mm) 808
Module area (m2) 1.28
Depth (mm) 50
Weight (kg) 15.50
BIPV No
Frame Color Silver
Backsheet Color White

Oorspronkelijke datasheet van mijn (niet via tentensolar) eeteetjes:
http://www.tentensolar.nl...0ET%20Solar%20ET-M572.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tja, als ik het kon redden met een verbruik van 2400kWh per jaar lagen er misschien helemaal geen panelen. :)

Maar kijk uit, het virus pakt je gewoon en voor je het weet heb je meer panelen als de gemiddelde forummer, je bent gewaarschuwd !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je er aan begint wil je alleen maar meer... :)

Ik verbruik 1400kwh per jaar. Heb nu 1200wp liggen maar ik ben al aan het kijken naar uitbreiding. Ik wil minimaal 1200wp bij plaatsen en dan later misschien nog eens 600wp. Helaas heb ik dan geen ruimte meer op zuid, misschien dat we dan het dak van de schuur moeten gaan misbruiken >:)

Dat betekend dat ik netto meer ga opwekken dan dat ik verbruik, het overschot wil ik gaan inzetten voor vervoer (e-scooter) en/of verwarming lucht/lucht warmtepomp.

Het is gewoon mooi om je vaste lasten zo laag en inflatiebestendig mogelijk te houden.
Daarnaast help je een steentje bij aan de verduurzaming van onze economie en zal je als voorbeeld voor je omgeving dienen.

Mensen die 200 euro p/mnd aan gas en electra betalen vallen bijna van hun stoel als ik ze vertel dat ik omgerekend per maand ongeveer 45 euro betaal.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 01-11-2012 11:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Och ja mijn verbruik is ong 7500 kw maar voor de zekerheid maar meteen 16000 wp genomen ben je meteen klaar, en hoef je geen zorgen te maken voor de toekomst nooit meer stroom kopen is ook wat waard,, en meteen verlost van vastrecht word verdiend door teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

buyksloot schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:44:
Och ja mijn verbruik is ong 7500 kw maar voor de zekerheid maar meteen 16000 wp genomen ben je meteen klaar, en hoef je geen zorgen te maken voor de toekomst nooit meer stroom kopen is ook wat waard,, en meteen verlost van vastrecht word verdiend door teruglevering
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pics en Pvoutput linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
buyksloot schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:44:
Je vastrecht salderen, dat is gaaf!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 09:02
Ik heb ook nog een vraagje betreft overcapaciteit.
Momenteel heb ik een 2400wp liggen en ik verbruik ong. een 1900kw p.j.
Dus heb (als het weer goed is) over capaciteit.
Deze panelen liggen op mijn schuur zodat ik op de woning nog panelen kan plaatsen.
Ik wil ook mijn gas verbruik omlaag brengen dus komt er sowieso een zonneboiler op dak.
Maar dan houd ik nog veel dak over.
Ik kan een 2e zonneboiler paneel bijleggen voor extra verwarming nadeel daarvan is dat deze zomers niks doet.
Of vol leggen met panelen en dan de retour van je cv elektrisch voor verwarmen.
Zomers elektrisch opslaan in de winter ervoor verwarmen.
Iemand zich daar al eens over gebogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Geen pvoutput ,simpel omdat ik geen webbox heb kost ong 500 euri vind ik te duur
Ik zie verbruik en opbrengst live op ipad vind ik genoeg
Met 3 fase zou ik een kwh meter kunnen nemen maar dan moet ik het nog loggen ook en ook dat weer verzenden.
Kost ook weer een flink bedrag denk ik,ik kan wel ern csv maken maar niet automatisch uploaden
Jammer maar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
buyksloot schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:59:
Geen pvoutput ,simpel omdat ik geen webbox heb kost ong 500 euri vind ik te duur
Ik zie verbruik en opbrengst live op ipad vind ik genoeg
Met 3 fase zou ik een kwh meter kunnen nemen maar dan moet ik het nog loggen ook en ook dat weer verzenden.
Kost ook weer een flink bedrag denk ik,ik kan wel ern csv maken maar niet automatisch uploaden
Jammer maar helaas
- kWh meter : € 19,95
- Raspberry Pi : € 35,-

En dan een beetje tijd om het aan elkaar te knutselen, ik zal binnenkort even een topic openen hoe ik het precies heb gedaan, was achteraf niet zo moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Mr-Leo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:07:
[...]

En dan een beetje tijd om het aan elkaar te knutselen, ik zal binnenkort even een topic openen hoe ik het precies heb gedaan, was achteraf niet zo moeilijk!
Waar kan ik die kWh meter 3 fase 25 amp kopen voor 19.95 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@spikehome,
je stroomvebruik omhoog gooien dmv warmtepompen te gebruiken in de winter periode om teverwarmen
gecombineerd met 1 zonneboiler gaat je gas verbuik behoorlijk omlaag en zowiezo word er tot 5000 kwh gesaldeert je hebt nog ff ruimte dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:18:
@spikehome,
je stroomvebruik omhoog gooien dmv warmtepompen te gebruiken in de winter periode om teverwarmen
gecombineerd met 1 zonneboiler gaat je gas verbuik behoorlijk omlaag en zowiezo word er tot 5000 kwh gesaldeert je hebt nog ff ruimte dus
tja helaas is een warmte wisselaar een behoorlijk groot apparaat.
Deze kan ik niet bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
buyksloot schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:12:
[...]

Waar kan ik die kWh meter 3 fase 25 amp kopen voor 19.95 ?
Oh ja zo'n systeem gaat natuurlijk niet over 1 fase, dan wordt het inderdaad iets duurder: hier eentje voor 66,50. Laten we zeggen dat je inclusief wat klein materiaal voor 100 euro klaar bent als je zelf handig bent. Het is wel erg leuk hoor! Vooral dat je je systeem kunt vergelijken met die van anderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas

zonnebaas

Een DV power-meter (max 100V) schiet je niet veel mee op voor zonnepanelen zie specs.
Dus iets zorgvuldiger lezen voor plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee geen warmte wisselaar maar een warmtepomp installatie
als je bijv een airco gebruikt die ook kan verwarmen ( doen wij hier op de slaapkamer )
dan scheelt dat al
stukje offtopic
als het te koud is in de slaapkamer gebruik ik onze airce( warmtepomp idee om de slaapkamer te verwarmen. als deze 1 uur draait vebruik is 1,5 kwh kosten 0,4 euro, Terwijl als ik de cv gebruik dan staat de cv de woonkamer, keuken ,badkamer en de hal te verwarmen terwijl dit niet nodig is vebruik pakembeet 1 1/2 m3 a 0,59 euro/m3 is 0, 9 euro afgerond
doe je dit dus in je woonkamer voor het voorjaar/najaar periode dan scheelt je dat algauw een 300-400 m3 gas terwijl je deze stroom uit je pv hebt getrokken in deze zomer

offtopic uit
deze warmtepomp is ongeveer net zo groot als een airco unit met buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 11:02

MieJuul

3970Wp

MieJuul schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:24:
Poefff, daar barst mijn pv-zeepbel.
De 2700Wp staat op losse schroeven, leverancier kan de panelen niet leveren/ krijgt ze niet meer.
Ze gaan nu kijken voor een alternatief, ik ben benieuwd.

Maar baal hier wel van zeg!
Ik zou eerst 12x LDK 225Wp krijgen, maar die zijn er kennelijk niet meer.
Ik krijg nu net telefonisch als alternatief 12x JA-Solar 225Wp aangeboden.
Poly of Mono/typenummer is mij op dit moment nog onbekend, datasheet van het betreffende paneel is onderweg.

Wie heeft er ervaring met JA-Solar?
Is dit A, B, of Z-merk spul?

Ik heb de naam wel eens voorbij zien komen, maar verder.........

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:50:
nee geen warmte wisselaar maar een warmtepomp installatie
als je bijv een airco gebruikt die ook kan verwarmen ( doen wij hier op de slaapkamer )
dan scheelt dat al
stukje offtopic
als het te koud is in de slaapkamer gebruik ik onze airce( warmtepomp idee om de slaapkamer te verwarmen. als deze 1 uur draait vebruik is 1,5 kwh kosten 0,4 euro, Terwijl als ik de cv gebruik dan staat de cv de woonkamer, keuken ,badkamer en de hal te verwarmen terwijl dit niet nodig is vebruik pakembeet 1 1/2 m3 a 0,59 euro/m3 is 0, 9 euro afgerond
doe je dit dus in je woonkamer voor het voorjaar/najaar periode dan scheelt je dat algauw een 300-400 m3 gas terwijl je deze stroom uit je pv hebt getrokken in deze zomer

offtopic uit
deze warmtepomp is ongeveer net zo groot als een airco unit met buitenunit
Ik heb ook aan zoiets gedacht.
Enig nadeel is allen dat wellicht in de toekomst het salderen anders gaat werken.
terug leveren minder oplevert bedoel ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
zonnebaas schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:47:
[...]

Ik vermoed 3 gelijk mpp; dus 4600W / 3 = 1533 * 10% = ongeveer 1700W per mpp zal het advies wel zijn
Kan het zo niet vinden op het web. Waarom vraag je het de leverancier of aeg niet gevwoon.

Het kan geen kwaad om bij een oost of west dak de aanbevolen wattage per sting /mpp te overschrijden.
Mits de max spanning en stroom niet overschreden wordt. Omvormer zal alleen het teveel aangeboden vermogen (piek) niet om kunnen zetten. Maar panelen halen vrijwel nooit hun max op oost/west.
Zelf zit ik eraan te denken max 2500 tot 3000 Watt (oost) aan te sluiten op de 2 string omniksol 4.0 aanbevolen PV max 2250W per string.
panelen op oost/west halen net zo goed de max of zelfs meer.
is niet anders als op zuid.
alleen het tijd stip van de dag waar op dat gebeurd is anders.
dat is geen reden om meer te leggen.

je merkt wel nu de zon laag staat dat de hoek naar de panelen wel erg schuin word.
dus de strings voor de zomer configureren is wel verstandig.
maar dat is net zo als op zuid.
mijn mening is dan toch al gouw voor 2500Wp te gaan of een klein beetje meer op een mpp van 2250W.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Vandaag weer een topdag, qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
JoopC schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:29:
Vandaag weer een topdag, qua opbrengst.
nou hier niet hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

charrel schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:17:
[...]

Schrijf je in voor een collectief op zoncollectief.nl dat scheelt al ~10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mr-Leo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:50:
[...]

Oh ja zo'n systeem gaat natuurlijk niet over 1 fase, dan wordt het inderdaad iets duurder: hier eentje voor 66,50.
En hier eentje voor 39 euro met 2000imp/kWh.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zoals belooft, fototje van de ampere meters voor de strings.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0727.jpg

Dan kan ik strak in ieder geval nog zien waar het vermogen in de omvormer vandaan komt, oost of west. Beetje old school, maar het werkt wel. 2 strings op 1 MPPT/omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:23:

mogelijke redenen
<1> van iedere kwh gaat er al ~12 eurocent naar denhaag vanaf volgend jaar is dat nog iets meer
Nee, hoor, het is nog veel erger:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Stroomtarief_PPV_per_1okt2012.gif

(wel wat verschillen, afhankelijk van contract. Resultaat zal niet heel veel verschillen van dat bij mij...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:50:
Zoals belooft, fototje van de ampere meters voor de strings.

[afbeelding]

Dan kan ik strak in ieder geval nog zien waar het vermogen in de omvormer vandaan komt, oost of west. Beetje old school, maar het werkt wel. 2 strings op 1 MPPT/omvormer.
Hier word ik vrolijk van!
Dat heeft toch uitstraling? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mr-Leo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:07:
[...]

Ben ik wel in geinteresseerd, ben ook nog steeds aan het kijken voor zoiets.
Alleen zelf programeren lukt niet :?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:53:
[...]

Nee, hoor, het is nog veel erger:

[afbeelding]

(wel wat verschillen, afhankelijk van contract. Resultaat zal niet heel veel verschillen van dat bij mij...)
Nog meer motivatie om je verbruik naar "nul" terug te brengen :*)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snel sparen voor de 2e set :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik heb een hele scherpe offerte voor een 3640 Wp systeem incl. montage en installatie voor € 1,56 / Wp. Heb er nog wel wat vragen bij, maar dat komt wel. De panelen zijn van "Stream Solar". Iemand bekend met het merk?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:54:
[...]

Hier word ik vrolijk van!
Dat heeft toch uitstraling? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik twijfel alleen nog over het plaatsen van diodes in beide strings, kan nu wel makkelijk in het kastje.

Zo te zien zijn een paar diodes van 10 Ampere en een spanning tot 1200 volt ook de kosten niet. Iets van 50 euro cent per stuk. Ook maar een paar bij de lokale toko op de kop tikken.

Het is me nog niet duidelijk of deze al in de omvormer ingebouwd zitten. Het zou wel voor de hand liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 01-11-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Pancake schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:04:De panelen zijn van "Stream Solar". Iemand bekend met het merk?
Niet bekend mee. De zoveelste Chinese producent. Stream Solar bekt in ieder geval makkelijker dan de officiële naam: Zhejiang Shuqimeng Energy Technology Co ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:17:
[...]

Niet bekend mee. De zoveelste Chinese producent. Stream Solar bekt in ieder geval makkelijker dan de officiële naam: Zhejiang Shuqimeng Energy Technology Co ;)
Inderdaad een (van de zoveel) chinees merk. Wij verkopen de 260 WP mono modules van Stream. Wel even opletten want deze panelen hebben een hoge VOC waardoor je bij kleine omvormers minder lange strings kan maken.. Fijn bij kleine installaties, veel parallel schakelen bij iets grotere installaties.

Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/5672/imag0395t.jpg

En op een dak:

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/5354/ervaringen365zonnuenenl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:34:
[...]

Inderdaad een (van de zoveel) chinees merk. Wij verkopen de 260 WP mono modules van Stream. Wel even opletten want deze panelen hebben een hoge VOC waardoor je bij kleine omvormers minder lange strings kan maken.. Fijn bij kleine installaties, veel parallel schakelen bij iets grotere installaties.

[afbeelding]

En op een dak:

[afbeelding]
Ah, 96 cel panelen. Handig om daar rekening mee te houden. Wat was dat ook al weer, Vmpp 45Volt en Voc 55 Volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes.. 96 cel.

Voor de 260 WP:

Vmpp: 49.7
VOC: 60.4
Afmetingen: 1590 x 1064 x 50 mm

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
2 strings , 1 op oost en 1 op west, op 1 tracker, gaat de omvormer daar geen last mee krijgen? of de ene string last van de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Dat gaat niet werken. Je hebt hier twee MPP trackers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:11:
De 2 strings worden even lang en ik ga het tegendeel bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:11:
Tijdje geleden kwam ik in dit topic een onderzoek tegen dat het gewoon zou moeten kunnen (iemand een linkje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Als de strings exact hetzelfde zijn, gaat het redelijk werken. De spanning van de strings is namelijk redelijk onafhankelijk van de instraling. Hierdoor kan de MPP tracker een redelijk optimale spanning zoeken en worden de stromen van beide strings (die wel flink verschillen) bij elkaar opgeteld.

Edit: Voorbeeld van een Sunrise paneel
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E3CnqISMhEKQf31cjwifJGH0/full.png?2
Hier kun je zien dat de spanning bij 100W/m2 niet eens zo heel veel lager is dan bij 1000W/m2. Dit verschil is in werkelijkheid nog kleiner, omdat bij 1000W/m2 de temperatuur van de cellen toeneemt en als gevolg daarvan de MPP spanning daalt en dus nog dichterbij de MPP spanning @ 100W/m2 komt.

[ Voor 41% gewijzigd door antonboonstra op 01-11-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Krijg je in de praktijk geen spanningsverschil tussen de strings doordat de panelen op oost 's ochtends warmer worden en die op west 's middags?

[ Voor 2% gewijzigd door Cruise Control op 01-11-2012 16:31 . Reden: andersom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:30:
Krijg je in de praktijk geen spanningsverschil tussen de strings doordat de panelen op oost 's ochtends warmer worden en die op west 's middags?
De strings zitten parallel aan elkaar gekoppeld, dus hebben altijd dezelfde stringspanning. Dat dit iets afwijkt van de MPP (maximum power point) maakt niet uit. Bij een klein verschil, zal het vermogen niet noemenswaardig minder zijn.

De MPP spanning zal wellicht iets dalen doordat de panelen warmer worden, maar de MPP spanning is bij hogere instraling juist weer iets hoger. In hoeverre elkaar dat teniet doet, hangt van de exacte temperatuur en instraling af. Zoals ik al zei, maakt een paar volt niet veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
antonboonstra schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:43:
[...]

De strings zitten parallel aan elkaar gekoppeld, dus hebben altijd dezelfde stringspanning. Dat dit iets afwijkt van de MPP (maximum power point) maakt niet uit. Bij een klein verschil, zal het vermogen niet noemenswaardig minder zijn.

De MPP spanning zal wellicht iets dalen doordat de panelen warmer worden, maar de MPP spanning is bij hogere instraling juist weer iets hoger. In hoeverre elkaar dat teniet doet, hangt van de exacte temperatuur en instraling af. Zoals ik al zei, maakt een paar volt niet veel verschil.
Doen ze hun best om per string een MPP tracker te maken plakken ze de oost/west strings weer parallel...

Woudsehoeve loopt mompelend en hoofdschuddend weg van de computer .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Pagina: 1 ... 185 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.