Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.874 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SunshineCompany schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:08:
[...]

Leuk staatje. Gevoelsmatig zeg ik: SB3600. Gewoon, omdat die nog mooi op een 16A kan. Maar rekentechnisch blijkt wat anders. Zulke rekensommetjes maak ik ook voor mijn klanten.

Zet er nu eens een Delta 3.6 tegenover. Kostentechnisch en opbrengsttechnisch. Of een Omnik 4.0.
Het probleem zit in de grote verschillen in de prijs van omvormers. De SMA's bij SolarNRG zijn ruim een factor 2 (!) duurder dan van een concurrend merk op marktplaats (nieuw met btw bon). Het zou toch dom zijn om €1.414,79 te betalen voor een 3300WAC omvormer terwijl je voor €749 een 4600WAC omvormer kan kopen? De tabel maakt wel enigsinds inzichtelijk wat de verliezen zijn op jaarbasis.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 30-10-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Tja. Bij de BMW dealer betaal je 30.000 EUR voor een nieuwe BMW. Op marktplaats koop je een nieuwe Opel Corsa van de lokale autoboer voor 15.000 EUR. Da's geen hogere wiskunde. 't Brengt je allebei van A naar B. Maar ik heb toch liever een BMW onder m'n kont als ik 6u/dag in de auto zit. Maar als 2e boodschappenauto is een Corsaatje prima natuurlijk. Eisen, wensen, etc.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Owh, een advies begin hier niet over auto's :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik weet het. Vergelijkt zo makkelijk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21

MieJuul

3970Wp

Poefff, daar barst mijn pv-zeepbel.
De 2700Wp staat op losse schroeven, leverancier kan de panelen niet leveren/ krijgt ze niet meer.
Ze gaan nu kijken voor een alternatief, ik ben benieuwd.

Maar baal hier wel van zeg!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:01:
[...]

Het probleem zit in de grote verschillen in de prijs van omvormers. De SMA's bij SolarNRG zijn ruim een factor 2 (!) duurder dan van een concurrend merk op marktplaats (nieuw met btw bon). Het zou toch dom zijn om €1.414,79 te betalen voor een 3300WAC omvormer terwijl je voor €749 een 4600WAC omvormer kan kopen? De tabel maakt wel enigsinds inzichtelijk wat de verliezen zijn op jaarbasis.
De verschillen zijn dat aangaat wel heel veel groter geworden. Maar ik denk dat wat SunshineCompany bedoelt is dat er soms andere kenmerken zitten aan de omvormer dan alleen het vermogen wat deze om kan zetten.

En dan bedoel ik niet eens de efficientie maar dingen zoals schaduw management of communicatie.

De duurdere SMA TL omvormers hebben standaard bluetooth, en hogere spanningsgrenzen gekregen, schaduw management hadden ze al. De SB2000HF is relatief duur voor een 2000Wac omvormer, maar wel schaduwmanagement, hogere spanning mogelijk en standaard bluetooth. Dan hebben ze wel leuke bluetooth kastjes, maar van 400 euro en meer is het volkomen belachelijk. Daarom heb ik mijn eigen gemaakt voor 120 euro.

Wat betreft data ontsluiting doet de Omniksol het beter met de wifi kit. Een van de weinig fabrikanten die het snapt en uit de internet wereld komt. Standaard fatsoenlijke data ontsluiting meegeleverd.

De Solarmax 2000S had ook standaard al een netwerk aansluiting. Ik snap nog steeds niet waarom teveel van de omvormers alleen maar serieel hebben en dus nog een losse puter nodig hebben.

Allerlei op het oog niet terzaken doende eigenschappen, maar er zijn nou eenmaal mensen die een leuk display in de huiskamer leuk vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Net even weer een grove tvt berekening gemaakt voor 1200Wp (6×200Wp) met 1 Steca of 2 Steca's. Een Wp/WAC factor van respectievelijk 2,4 of 1,2. In mijn pessimistische tvt calculator maakt het niet uit of je nou 1 of 2 Steca's pakt :X. De tvt blijft 7,0 jaar. (€1,00/ Wp versus €1,21/ Wp en 746 kWh/kWp versus 890 kWh/ kWp.

6× 185Wp op Soladin 600? 5× 230Wp op Steca 500? Met de huidige paneel prijzen (gerekend met €0,74/Wp) lijkt het me geen vreemde configuratie. Of zit er ik er compleet naast?

@databeestje
Hogere spanningsgrenzen komt door de transformatorverhouding. Met een TL omvormer heb je die verhouding niet. Volgens mij is in de meeste situaties 500 Volt ruim voldoende. Alleen bij het parallel zetten van een oneven aantal panelen op 1 MPPT vormt een probleem (dus 1 paneel minder, of meerdere MPPT, of dus hogere string spanning.
Het monitoren/ bekijken van de prestaties van een PV systeem is zeker een toegevoegde waarde. SMA heeft daar zeker mooie display's voor.

De discussie betreffende schaduwmanagement van SMA hebben we al eens eerder gevoerd in dit topic en wou ik hier niet herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Over verschil in strings gesproken, ik heb 2 strings, 1x 1600w en 1x 1500w , het voltage scheelt niet eens veel maar zou theoretisch 23v zijn.
Ik wil ze ook eens een keer parallel proberen op 1 mppt en kijken wat het verschil is, wat mag het verschil zijn? effekta zegt dat het "niet te veel" mag afwijken, maar ja wat is niet teveel?

dan zou er 3100w /2x 6A/2x300v op 1 tracker komen.

edit:
1 tracker is 2100w max

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 30-10-2012 23:22 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Dre schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 23:03:

6× 185Wp op Soladin 600? 5× 230Wp op Steca 500? Met de huidige paneel prijzen (gerekend met €0,74/Wp) lijkt het me geen vreemde configuratie. Of zit er ik er compleet naast?
Leuk idee, ik heb nu 4 CS240 op 2 Soladins zitten. Wat zou ik inleveren als ik die 4 panelen op 1 Soladin zou zetten? Dan zet ik op de 2e Soladin wel weer een paar 185 Wp paneeltjes zoals je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

blissard schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 07:58:
[...]

Leuk idee, ik heb nu 4 CS240 op 2 Soladins zitten. Wat zou ik inleveren als ik die 4 panelen op 1 Soladin zou zetten? Dan zet ik op de 2e Soladin wel weer een paar 185 Wp paneeltjes zoals je aangeeft.
Een beetje een gok, maar het zou in de winter best redelijk uit kunnen pakken. Als ik nu naar mijn omvormer kijk dan komt er iets van 40-50Watt uit, ik kan me niet voorstellen dat dit op een 2000Wac omvormer echt tot goed efficientie komt.

Wellicht dat het verhaal bij de kleine omvormers wel een stuk beter is. Kan ik helaas niet oordelen. Hij blijft dan wel continue in het hoge efficientie bereik zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

blissard schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 07:58:
[...]

Ik ga ervanuit dat je nu 60 cells panelen hebt (VMPP=30V). 4 in serie op Soladin 600 betekend dat jeje omvormer moet "inleveren" (te hoge Voc spanning). Twee in serie vind ik onvoldoende voor een Soladin 600, laat staan daar nog twee parallel aan.

Beide omvormers de deur uit en daarvoor een AEG PV2000 kopen met wat extra CS240 panelen? Of 1 Soladin ruilen voor een Steca 500 (4×CS240 op Steca en 6×185Wp op Soladin)

@Rol-Co
Uitbreidingsplannen? Je krijgt wel een rare IV curve bij twee ongelijke strings. Kan je uit die curves niet het verlies uitrekenen? Effekta begrenst vermogen te goed per MPPT, bij aansluiten van 2e string parallel (1×8 naar 2×8 (onder spanning)) gaat vermogen kortstondig >3kWAC maar regelt daarna direct terug naar 2kWAC. Effekta komt dus niet boven de 2100WDC zoals jij al aangaf (jammer voor oost/west configuratie)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 04-11-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:09:
[...]

Ik ga ervanuit dat je nu 60 cells panelen hebt (VMPP=30V). 4 in serie op Soladin 600 betekend dat jeje omvormer moet "inleveren" (te hoge Voc spanning). Twee in serie vind ik onvoldoende voor een Soladin 600, laat staan daar nog twee parallel aan.

Beide omvormers de deur uit en daarvoor een AEG PV2000 kopen met wat extra CS240 panelen? Of 1 Soladin ruilen voor een Steca 500 (4×CS240 op Steca en 6×185Wp op Soladin)

@Rol-Co
Uitbreidingsplannen? Je krijgt wel een rare V vs I curve bij twee ongelijke strings. Kan je uit die curves niet het verlies uitrekenen? Effekta begrenst vermogen te goed per MPPT, bij aansluiten van 2e string parallel (1×8 naar 2×8 (onder spanning)) gaat vermogen kortstondig >3kWAC maar regelt daarna direct terug naar 2kWAC. Voor oost/west configuratie liever iets meer vermogen per MPPT dan 0,5×omvormer max
Nog niet, maar ik ben altijd wel wat aan het testen of proberen, gewoon aansluiten en klaar is niet mijn ding.
Het verschil in spanning is echt nihill, als ik in het programma kijk dan gaat het redelijk gelijk op, het is ook maar 20v en 100wp dus niet zo'n groot verschil als met bijv 250wp panelen.

Die 2x 8 opstelling heb je zelf een keer geprobeerd? Regelt hij dan af naar 2,2kwp?

Edit:
Oost west kan 2x 2200w op 2 trackers doen, grotere systemen kunnen parallel, dan kan je gewoon naar max omvormer.
Kleine systemen tot 2100wp kan gewoon op 1 tracker en op normaal laten staan al heb je dan wel een knipperende foutmelding van te laag voltage van tracker b, volgens effekta geeft dit niets ik heb ze er over gemaild en ook zo gedraait.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 31-10-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Gisteren vergeten, maar hierbij ook nog even een foto van mijn omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://img821.imageshack.us/img821/7237/img2349dr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dre schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:09:
[...]

Tuurlijk. Met 4 panelen kom ik op ca. 160 Volt. Dat gaat de Soladin niet lekker vinden. Ik hoopte op een goekope manier van upgrade. 2 CS6p-240 mono panelen erbij is wel een mogelijkheid en dan 3 per soladin. Zijn die dingen (panelen) nog leverbaar dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Mr-Leo schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:57:
[afbeelding]
Ziet er errug netjes uit.
Kan je de restwarmte van de omvormer niet gebruiken in de WTW van je ventilatie systeem ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Nee helaas, want het is slechts een mechanische afzuiging zonder WTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:54
Is dat een solide wand waar de omvormer op zit? Het lijkt net of het alleen een scheidingswandje is om opbergruimte te creeren onder een schuin dak.

In de handleiding van mijn omvormer stond dat die alleen op een solide muur bevestigd mocht worden, vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:08:
Is dat een solide wand waar de omvormer op zit? Het lijkt net of het alleen een scheidingswandje is om opbergruimte te creeren onder een schuin dak.

In de handleiding van mijn omvormer stond dat die alleen op een solide muur bevestigd mocht worden, vandaar dat ik het vraag.
De wandbevestiging neem ik niet altijd even serieus. Ik bedoel, de radiator in de slaapkamer hangt ook aan gipsplaat met holle wand pluggen. Deze is niet lichter dan een omvormer.

Kwestie van goede holle wand pluggen en het blijft wel hangen. Daarnaast is het geen droogrek waar je spullen aan hangt, alhoewel verleidelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Het betreft een constructief knieschot, dus met dragende functie voor het dak. Het is 10mm dik plaatwerk waar ik voor de zekerheid nog eens 20mm multiplex aan de achterkant tegenaan heb geschroefd + gelijmd. Maar dat is op de foto natuurlijk niet zichtbaar. :)

Excuses voor de slechte foto:

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/5206/img2346f.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Mr-Leo op 31-10-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Mooi weggewerkt zo die kabels :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Iemand hier die een alternatief heeft voor de sma webbox? Ik wil supergraag via de sma Apple app m'n omvormer live kunnen volgen, maar niet via de webbox die mij 25% van de hele pv-set kost.
Hopelijk komt de set snel binnen dan zal ik foto's plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dit forum al een tijdje met interesse. Uiteindelijk heb ik in totaal 8 verblijvende offertes aangevraagd, met daarin specifieke informatie zoals dakmaten, wensen en zelfs situatie foto's.

Resultaat:
Na ongeveer 2 weken slechts 3 reacties:
1x --> serieuze reactie met goede info en redelijke prijzen. Alleen alles vooruitbetalen...valt dus meteen af.
1x --> melding; offerte maken duurt drie weken
1x --> serieuze reactie, komt situatie live bekijken.

Overigens ook 1x reactie via dit forum maar dat leidde niet tot een serieuze offerte.

Het lijkt erop dat de zonnepaneelindustie booming is en ze niet echt op kanten zitten te wachten die rond de 7000 euro willen uitgeven.

Wat zijn jullie ervaringen bij het aanvragen van offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
'k Heb zelf verschillende ervaringen. Eén offerte had ik al binnen 'n uur of zo, Anderen laten wat langer wachten.
Mss zijn er sommigen die alleen groot willen, maar sowieso hebben ze 't ook behoorlijk druk naar mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:54:
Ik lees dit forum al een tijdje met interesse. Uiteindelijk heb ik in totaal 8 verblijvende offertes aangevraagd, met daarin specifieke informatie zoals dakmaten, wensen en zelfs situatie foto's.

Resultaat:
1x --> serieuze reactie met goede info en redelijke prijzen. Alleen alles vooruitbetalen...valt dus meteen af.

Overigens ook 1x reactie via dit forum maar dat leidde niet tot een serieuze offerte.

Het lijkt erop dat de zonnepaneelindustie booming is en ze niet echt op kanten zitten te wachten die rond de 7000 euro willen uitgeven.

Jammer dat je niet meer reacties ontvangen hebt!

Voor bedrijven die zich richten op consumenten zijn klanten van ~€ 7000,- heus wel interessant. Veel spelers op de PV-markt zijn kleine installateurs / montagebedrijven. Vaak is PV een bijproduct. Deze bedrijven zijn (als het goed is) een groot gedeelte van de week aan het werk en dus niet op kantoor. Daardoor stapelen de offerte-aanvragen zich op, kunnen deze niet tijdig worden opgevolgd etc... Doodzonde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tito1984 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:53:
Iemand hier die een alternatief heeft voor de sma webbox? Ik wil supergraag via de sma Apple app m'n omvormer live kunnen volgen, maar niet via de webbox die mij 25% van de hele pv-set kost.
Hopelijk komt de set snel binnen dan zal ik foto's plaatsen!
http://www.pcengines.ch/alix2d13.htm
+ kastje, voeding, CF kaart, usb bluetooth stick, Debian installatie
~= 120 euro

Ik gebruik deze handleiding http://rcphills-sma-bluet...g/ubuntu-setup-howto.html met de aangepast versie van http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/

Dit alles logt naar PVoutput, en daar zijn apps voor of gewoon de website. Werkt prima voor mij. Ander pluspunt, ik kan ook mijn verbruik in dezelfde site stoppen. Dat maakt vergelijken een eind makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Mijn ervaring is dat er over wel of niet vooruitbetalen prima te onderhandelen valt. Een offerte is een beginpunt, geen stenen tafel.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:04

ericplan

5180 Wp PV

databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:12:
[...]

De wandbevestiging neem ik niet altijd even serieus. Ik bedoel, de radiator in de slaapkamer hangt ook aan gipsplaat met holle wand pluggen. Deze is niet lichter dan een omvormer.

Kwestie van goede holle wand pluggen en het blijft wel hangen. Daarnaast is het geen droogrek waar je spullen aan hangt, alhoewel verleidelijk. :+
Die aanbeveling is er ook vanwege brandveiligheid! Die omvormer wil best warm worden en hout dat langdurig gedroogd wordt doet het goed in de openhaard.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vooruit betalen is niet nodig, indien een leverancier dit eist niet mee in zee gaan.
wat voor systeem wil je gaan aanleggen, 7000 euro totaal moet nogal een zwaar systeem worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:03:
[...]

http://www.pcengines.ch/alix2d13.htm
+ kastje, voeding, CF kaart, usb bluetooth stick, Debian installatie
~= 120 euro

Ik gebruik deze handleiding http://rcphills-sma-bluet...g/ubuntu-setup-howto.html met de aangepast versie van http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/

Dit alles logt naar PVoutput, en daar zijn apps voor of gewoon de website. Werkt prima voor mij. Ander pluspunt, ik kan ook mijn verbruik in dezelfde site stoppen. Dat maakt vergelijken een eind makkelijker.
Ik had je pm al gelezen :-) de sma heeft hier wel de piggyback BT voor nodig toch? En ik wil de App van sma zelf gebruiken dat is niet mogelijk met jouw set up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als je via Bluetooth op je smartphone je actuele opbrengst wilt monitoren én je hebt een Sunny Beam permanent aan het werk, dan krijg je een probleem met je smartphone.

Hier werkt het in ieder geval niet (SMA app, Samsung SII). Schakel ik de Sunny Beam uit en wacht een 10 minuten, dan werkt de smartphone wel. :|

Geen optie dus.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:18:
[...]

Die aanbeveling is er ook vanwege brandveiligheid! Die omvormer wil best warm worden en hout dat langdurig gedroogd wordt doet het goed in de openhaard.
:)

Als die omvormer zo heet word moet je hem gelijk wegdoen, een warme omvormer kan nooit efficient zijn.
warmte = (verloren) energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tito1984 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:21:
[...]

Ik had je pm al gelezen :-) de sma heeft hier wel de piggyback BT voor nodig toch? En ik wil de App van sma zelf gebruiken dat is niet mogelijk met jouw set up?
Ik gebruik de SMA app niet, ik gebruik de PV Output app van Mark McDonald. Solar Analyzer werkt ook de Android telefoons en tabletten.

Sunny beam wel overwogen, maar de app en een tablet werkt net zo goed. Andere kleurtjes dan de SMA app, sure. Maar in deze kan ook het verbruik zien.

Er zijn ook apps voor iOS voor de PVoutput website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
[...]

Ik ben daar niet zo bang voor, er zit ook nog een plaat staal tussen de omvormer en het hout. (de bevestigingsplaat waar de omvormer aan hangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:25:
[...]

Als die omvormer zo heet word moet je hem gelijk wegdoen, een warme omvormer kan nooit efficient zijn.
Nou, een 97% efficiente omvormer geeft bij 2000 Watt productie toch nog 60 Watt aan warmte af. Dat zijn toch 2 soldeerbouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:20:
vooruit betalen is niet nodig, indien een leverancier dit eist niet mee in zee gaan.
wat voor systeem wil je gaan aanleggen, 7000 euro totaal moet nogal een zwaar systeem worden
ong. 20 panelen, deels schuin en deels plat dak. A kwaliteit panelen en omvormer met wifi. Inclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

blissard schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:28:
[...]

Nou, een 97% efficiente omvormer geeft bij 2000 Watt productie toch nog 60 Watt aan warmte af. Dat zijn toch 2 soldeerbouten.
Met een oppervlakte van 50cm2 en niet een puntje van 3mm. Is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Kom van de zomer wel even bij je langs om 'm op te halen. :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
[...]

mmm effecta he.
kan vast op mijn schuurtje.
kom hem van de zomer wel halen. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@edepet71
omvormer met wifi
een omnik toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
blissard schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:28:
[...]

Nou dan hoef je die ruimte minder te verwarmen, gratis warmte toch altijd mee genomen.
En ventilator er bij en je hebt een goede lucht vermenging

Zelf een 15 kw hangen die nu 35 warm word bij 2400 watt nu lekker toch
En ook op hout zit en zal toch heel heet moeten worden wil dit hout zijn vlampunt bereiken

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

Met een oppervlakte van 50cm2 en niet een puntje van 3mm. Is niet hetzelfde.
Nee, :) ik soldeer ook niet met m'n omvormer. Gebruikte de analogie om een idee te geven van de hoeveelheid energie 60 watt eigenlijk is. Ik had ook kunnen vergelijken met een 60 watt gloeilamp. Maar dat is natuurlijk ook niet hetzelfde. Een omvormer geeft tenslotte geen licht :P

Dan maar meer wetenschappelijk aangepakt. Een forse heatsink ( MF30-2F-151.5 ) heeft 0,25 K/Watt. En wordt dus als hij 60 watt moet verwerken 15 graden warmer dan de omgeving. Bij niet perfecte convectie kan dat wellicht wel 20 graden worden waarbij de achterkant van de omvormer op een zonnige dag dus 30 + 20 = 50 graden Celsius kan worden. Vlampunt bereik je zowieso niet, anders zou de omvormer nooit goedgekeurd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 31-10-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een omvormer geeft tenslotte geen licht
als dat wel zo is werkt tie heel hard en word je ferraris een echte ferrari meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik de SMA app niet, ik gebruik de PV Output app van Mark McDonald. Solar Analyzer werkt ook de Android telefoons en tabletten.

Sunny beam wel overwogen, maar de app en een tablet werkt net zo goed. Andere kleurtjes dan de SMA app, sure. Maar in deze kan ook het verbruik zien.

Er zijn ook apps voor iOS voor de PVoutput website.
Hier iOS gebruiker geen sunnybeam geen piggyback, als jij geen piggyback BT hebt hoe maak je dan je verbinding met de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tito1984 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:45:
[...]

Hier iOS gebruiker geen sunnybeam geen piggyback, als jij geen piggyback BT hebt hoe maak je dan je verbinding met de omvormer?
Standaard ingebouwd O-) SB 2000HF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

buyksloot schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:39:
[...]

Nou dan hoef je die ruimte minder te verwarmen, gratis warmte toch altijd mee genomen.
En ventilator er bij en je hebt een goede lucht vermenging

Zelf een 15 kw hangen die nu 35 warm word bij 2400 watt nu ekker toch
En ook op hout zit en zal toch heel heet moeten worden wil dit hout zijn vlampunt bereiken

:*)
Voor brand heb je drie dingen nodig, lucht, brandbaar materiaal en een ontsteking. Door langdurige droging wordt hout best eenvoudig aangestoken en een vonk van een flinke kortsluiting vindt dan snel een voedingsbodem. Dat is het risico. Het is uitermate onwaarschijnlijk dat bij normaal bedrijf er brand ontstaat. Vergelijk het maar met TV's en wasdrogers, daar gaat het ook meestal goed, maar soms niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
Mijn ervaringen waren zeer slecht. Gelukkig wel een paar goede, echter van de meeste niks vernomen of zeer laat wat. Ook waren er enkele bij die bijna 2.5 keer zoveel vroegen....

Dat maakt de keuze natuurlijk wel wat gemakkelijker. Letterlijk Power to the People. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:46:
[...]

Voor brand heb je drie dingen nodig, lucht, brandbaar materiaal en een ontsteking. Door langdurige droging wordt hout best eenvoudig aangestoken en een vonk van een flinke kortsluiting vindt dan snel een voedingsbodem. Dat is het risico. Het is uitermate onwaarschijnlijk dat bij normaal bedrijf er brand ontstaat. Vergelijk het maar met TV's en wasdrogers, daar gaat het ook meestal goed, maar soms niet.
Nou ik daag je uit om een zeer droge multiplex plaat in de fik te steken met een kort sluiting.
Mij lukt het niet heb dat eens geprobeerd met 63 amp
Tevens ook geprobeerd met een lastoorts net naast het hout te houden.
Krijg de brand er niet in allleen brand vlekken.
Het dooft zich zelf uiteindelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Kom van de zomer wel even bij je langs om 'm op te halen. :+
mmm effecta he.
kan vast op mijn schuurtje.
kom hem van de zomer wel halen.
Gelukkig hoef ik hem niet op te sturen 8)

Ik verwacht dat ie nog geen 60graden haalt, het ding heeft div temperatuur sensoren maar nog nooit wat spannends gezien, hij draait ook maar op 75% van zijn vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:37:
@edepet71
[...]

een omnik toevallig ?
Ja de 4TL en misschien REC of Canadian solar panelen. Althans als er ooit nog een leverancier tevoorschijn komt die een set bij me wil installeren voor een leuk bedrag. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk aan die heb ik hier ook is ene mooie stabiele omvormer en gemiddeld gezien goedkoper dan een vergelijkbare omvormer.
let wel op dat je wifikit gratis is idd, sommige leveranciers vragen er toch geld voor 8)7 8)7

heb hem hier draaien op 18 * 245 is misschien wel een leuke vergelijk voor je
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860
-------------------------------------
mbt de temp van de de omvormer

output dit moment 1100 watt temp omvorer ~25gr

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:04:

-------------------------------------
mbt de temp van de de omvormer

output dit moment 1100 watt temp omvorer ~25gr
Al een half uur 2000-2200w en temp omvormer 40 en 45 graden op een kamer van 21gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:09:
[...]

Al een half uur 2000-2200w en temp omvormer 40 en 45 graden op een kamer van 21gr.
7900 watt 41 graden live

10.050 watt 47 graden

[ Voor 5% gewijzigd door buyksloot op 31-10-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daarom, dus brand zal wel meevallen denk ik van zoiets. Vorige week hier een straat verderop een vaatwasser met sluiting, hele huis zwart binnen, brandweer die de deur er uit rost, ik denk dat je dan met alle elec app wel een risico hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05

Resultaat:

Ik heb mijn statistieken samengevat in Rukapul in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" . Ik had op 14 aanvragen uiteindelijk (na aandringen) 4 inhoudelijk goede offertes, jij op 8 aanvragen inhoudelijk 1 goede offerte. Dit alles in 3 weken vs 2 weken. Desondanks een drama.

Mijn score is ietsje beter dan de jouwe, maar ik had (op basis van suggesties in dit forum) een wat directere vraag (lees: boodschappenlijstje). Daar zaten echter ook bedrijven tussen die alleen incl. installatie deden.
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

ong. 20 panelen, deels schuin en deels plat dak. A kwaliteit panelen en omvormer met wifi. Inclusief montage.
Dat lijkt me een overzichtelijke situatie. Heb je wellicht een te ingewikkelde vraag gesteld met teveel info? Dat wil nog wel eens afschrikken.

Moet het trouwens per se voor 7k? Want dan moet je flink zoeken voor A-merken en inclusief montage voor een systeem van ca (gokje) 5000kWh.

Als ik jou was zou ik ten eerste nog een paar (vereenvoudigde) offertes aanvragen zodat je er een stuk of 3 hebt inclusief de een die je ook nu hebt. Daarna kun je kiezen, onderhandelen over (betalings)voorwaarden bij de partij waarvan je al een offerte hebt, etc.

Ik kan vanavond wel even kijken of mijn lijstje en aantekeningen handig voor je kunnen zijn. Richtte me ook op A-merken, maar specifiek all black en met een SMA omvormer wat met jou WiFi eis niet zo handig is.
[...]

Lijkt me stug. Ten eerste is het meest gebruijkte materiaal gips prima brandwerend. Ten tweede is het ene hout het andere niet. Waar materialen als spaanplaat binnen no-time wegfikken zijn geperste en gelijmde materialen als MDF en triplex moeilijk ontvlambaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 31-10-2012 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Rukapul schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:32:

Lijkt me stug. Ten eerste is het meest gebruijkte materiaal gips prima brandwerend. Ten tweede is het ene hout het andere niet. Waar materialen als spaanplaat binnen no-time wegfikken zijn geperste en gelijmde materialen als MDF en triplex moeilijk ontvlambaar.
Nou gips brand hoor!
Mag ook echt niet achter een kachel bijv. maar bijv wel fermacell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:26:
Daarom, dus brand zal wel meevallen denk ik van zoiets. Vorige week hier een straat verderop een vaatwasser met sluiting, hele huis zwart binnen, brandweer die de deur er uit rost, ik denk dat je dan met alle elec app wel een risico hebt.
Mijn omvormertje levert (soms) wel 3000 Watt. Daar kan je een aardig vlamboogje mee trekken. Het gevaar zit dan ook niet in de AC-kant van de omvormer, maar de DC-kant. Bedenk dat in geval van sluiting de zonnepanelen gewoon hun stroom blijven leveren, terwijl de netzekering in de groepenkast er al lang uit ligt.

En ik verzin dit niet zelf, het zijn adviezen van SMA en het Duitse Photovoltaikforum.
http://www.photovoltaikfo...ten-wechselri-t81729.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:31
Gips is niet vuurbestendig, maar brand niet... Het papier erop dan weer wel. Omvormers op vuurvast achtergrond hangen is een must. Kortsluiting is nooit uit te sluiten. En kortsluiting kan wel degelijk brand veroorzaken. Dus op stenen muur of plaat fermacel o.i.d. er tussen. Kost bijna niets, kleine moeite, groot plezier....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:54
En als je dan toch bezig bent met de veiligheid van je installatie kun je ook meteen je verzekeraar bellen om hun mening (en dekking) hierover.

Toevallig heb ik zelf net informatie ingewonnen van Unive, en die hadden een paar opvallende bepalingen in hun opstal- inboedelverzekering, die ik hier nog niet was tegengekomen:

- de panelen moeten als 'waardevol' goed voor een bepaald bedrag meeverzekerd worden; dat kost dus iets extra per jaar (~5 euro ofzo, maar toch), en anders zijn ze niet gedekt.

- de panelen zijn alleen verzekerd voor diefstal, schade etc etc, als ze vast, en in lijn met het dak zijn gesintalleerd. Voor een schuin dak dus geen probleem, maar een plat dak installatie viel hier expliciet niet onder;

- panelen onder een hoek op een plat dak zijn alleen tegen brand te verzekeren. Ze worden als te gemakkelijk te stelen en als niet "stormvast" beschouwd.

Check uw polis, zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:58:
[...]

Mijn omvormertje levert (soms) wel 3000 Watt. Daar kan je een aardig vlamboogje mee trekken. Het gevaar zit dan ook niet in de AC-kant van de omvormer, maar de DC-kant. Bedenk dat in geval van sluiting de zonnepanelen gewoon hun stroom blijven leveren, terwijl de netzekering in de groepenkast er al lang uit ligt.

En ik verzin dit niet zelf, het zijn adviezen van SMA en het Duitse Photovoltaikforum.
Ja ik snap jouw beredenering ook wel eric, en beter voorkomen als genezen natuurlijk. Ik geef alleen aan dat de kans bij een omvormer niet groter is als bijv een wasmachine o.i.d en die staan ook vaak op zolder tegen dakbeschot aan.
De effekta hier hangt aan een meegeleverde aluminium plaat die heel de unit bestrijkt, ook de kast is vol metaal dus dat zal allemaal niet voor niets zijn maar meer CE norm.
Beste is gewoon aan een stenen muur hangen, lekker koel/stevig/veilig, iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:12:
[...]

Beste is gewoon aan een stenen muur hangen, lekker koel/stevig/veilig, iedereen blij.
Ik heb helaas nergens steen, behalve op de straat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flinke plaat trespa er tussen buyksloot, dat brand ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:12:
[...]

Ja ik snap jouw beredenering ook wel eric, en beter voorkomen als genezen natuurlijk. Ik geef alleen aan dat de kans bij een omvormer niet groter is als bijv een wasmachine o.i.d en die staan ook vaak op zolder tegen dakbeschot aan.
De effekta hier hangt aan een meegeleverde aluminium plaat die heel de unit bestrijkt, ook de kast is vol metaal dus dat zal allemaal niet voor niets zijn maar meer CE norm.
Die kans is bij een omvormer dus wel groter, omdat de stroombron, de PV-panelen, niet uitgeschakeld wordt. Daar zit een zeer fundamenteel verschil.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ook weer niet aangezien het een laag amperage en gelijkstroom is, panelen geven geen 16A dc zijde.

Maar ze worden niet uitgeschakelt inderdaad, al is dat wel simpel te maken als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:26:
[...]

Die kans is bij een omvormer dus wel groter, omdat de stroombron, de PV-panelen, niet uitgeschakeld wordt. Daar zit een zeer fundamenteel verschil.
En waarom kan je de panelen niet uitschakelen?
Gewoon een schakelaar!

En stroom /spanning alleen geeft geen vlamboog, sterker nog je kan het gewoon vastpakken hier ong 800 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
buyksloot schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:31:
[...]

Gewoon een schakelaar!
Als je ziet dat er kortsluiting is effe snel er naar toe rennen en uitschakelen ....
En stroom /spanning alleen geeft geen vlamboog, sterker nog je kan het gewoon vastpakken hier ong 800 volt
hmmmm Als jij beide polen vast pakt praat je wel anders. Het gaat natuurlijk om een kortsluiting tussen de polen en 800 volt-DC met 8 ampere is wel dik 6kW, genoeg als aansteek vlam. Deze flam is trouwens iets van 8 mm lang ..... en maakt geen geluid.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:31:
Maar ze worden niet uitgeschakelt inderdaad, al is dat wel simpel te maken als je dat wilt.
Ik kan het verkeerd hebben maar de meeste omvormers gooien bij het verdwijnen van de AC ook de DC eraf?

In deze discussie met een brand in de omvormer, kan dit natuurlijk wel onverwachte zaken geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
WoudseHoeve schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:43:
[...]

Als je ziet dat er kortsluiting is effe snel er naar toe rennen en uitschakelen ....

[...]

hmmmm Als jij beide polen vast pakt praat je wel anders. Het gaat natuurlijk om een kortsluiting tussen de polen en 800 volt-DC met 8 ampere is wel dik 6kW, genoeg als aansteek vlam. Deze flam is trouwens iets van 8 mm lang ..... en maakt geen geluid.
Nou er zijn schakelaars die dit voor je doet, zonder er naar toe te lopen.
En ja je moet met constructie rekening houden dat het onmogelijk is beide polen tegelijk vast te pakken, kwestie van nadenken voor af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Via je werkgever kan elk individu een gratis kWh krijgen 1 fase/40A met pulse uitgang bij ABB.
Op onderstaande link even kwisvragen invullen, bij alle antwoorden het onderste vakje aankruisen.
Kijken onder tabje "nieuwe energiemeter"
http://www.abb.nl/

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-10-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:31:
Ook weer niet aangezien het een laag amperage en gelijkstroom is, panelen geven geen 16A dc zijde.

Hoe kom je erbij dat het een lage stroomsterkte is en waarom zou gelijkstroom onschuldig zijn? Bij mij schommelt de maximale DC-spanning op topdagen rond de 250 V. DC-vermogen ligt dan rond de 3000W. DC-stroom is dan rond de 12 A, met pieken naar 13 A. Beslist niet onschuldig.
buyksloot schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:31:
[...]

Gewoon een schakelaar!

De panelen worden niet automatisch uitgeschakeld, dit in vergelijking met de wasmachine waar bij een kortsluiting wel automatisch de stroom afgeschakeld wordt.

Maakt mij verder niet uit wat jullie doen, maar waarom ingaan tegen basale veiligheidsvoorschriften. 8)7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:50:
[...]

Hoe kom je erbij dat het een lage stroomsterkte is en waarom zou gelijkstroom onschuldig zijn? Bij mij schommelt de maximale DC-spanning op topdagen rond de 250 V. DC-vermogen ligt dan rond de 3000W. DC-stroom is dan rond de 12 A, met pieken naar 13 A. Beslist niet onschuldig.

[...]

De panelen worden niet automatisch uitgeschakeld, dit in vergelijking met de wasmachine waar bij een kortsluiting wel automatisch de stroom afgeschakeld wordt.

Maakt mij verder niet uit wat jullie doen, maar waarom ingaan tegen basale veiligheidsvoorschriften. 8)7
Volgens mij loopt de stroom alleen als de kring gesloten is,
Je moet dus gewoon zorgen dat het nooit mogelijk is een kring te maken
En bij mij schakelen de panelen uit wanneer er geen ac stroom is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

buyksloot schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:56:
[...]

Volgens mij loopt de stroom alleen als de kring gesloten is,
Je moet dus gewoon zorgen dat het nooit mogelijk is een kring te maken
En bij mij schakelen de panelen uit wanneer er geen ac stroom is
En waar worden die panelen bij jou uitgeschakeld? Juist, in de omvormer. En als daar iets mis gaat, over die situatie hebben we het.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Is het een idee om, wanneer je je omvormer aan een houten schot hebt hangen, dit schot te impregneren met een anti-brand spray oid? Ik vind nl. dat de opmerkingen van ericplan hout snijden. Hier hangt er ook eentje die 6kW DC produceert aan een multiplex plaat.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:43:
[...]

[...]

Als hij beide polen aan de blanke aders vastpak bij daglicht praat hij echt niet anders.

Hij praat dan gewoon nooit weer........................... 7(8)7 :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:24:
Is het een idee om, wanneer je je omvormer aan een houten schot hebt hangen, dit schot te impregneren met een anti-brand spray oid? Ik vind nl. dat de opmerkingen van ericplan hout snijden. Hier hangt er ook eentje die 6kW DC produceert aan een multiplex plaat.
Een ruim bemeten plaat Fermacell ertussen lijkt mij voldoende.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Speksteenkachel schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:50:
Via je werkgever kan elk individu een gratis kWh krijgen 1 fase/40A met pulse uitgang bij ABB.
Op onderstaande link even kwisvragen invullen, bij alle antwoorden het onderste vakje aankruisen.
Bedankt en besteld... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:25:
[...]

Als hij beide polen aan de blanke aders vastpak bij daglicht praat hij echt niet anders.

Hij praat dan gewoon nooit weer........................... 7(8)7 :N
mmm mooi recept.

gebraden tweaker.
men nemen 1 redelijke pv installatie en 1 tweaker.
strippen de kabels.
voeren 1 kabel via de achterkant in.
en stoppen de andere kabel in de mond.
polariteit is niet belangrijk.
binnen een half uur is de tweaker gaar.
smakenlijk.

@speksteenkachel.
een grote dikke natte zoen van mij.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 17:31
idem! Mooie tip!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nou maar hopen dat ze hun belofte nakomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Als ze er maar 'n handjevol gepland/beschikbaar hebben voor deze actie, dan is 't nog maar afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er zullen er wel voldoende zijn, ik zelf en diverse collega's hebben allemaal een reclamekaart ontvangen om ons attent te maken op deze aktie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

er staat bij de voorwaarden geen particulieren.

Actievoorwaarden
- Eén energiemeter per persoon
- Op = op
- Particulieren zijn uitgesloten van deelname
- Looptijd: 31 december 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:58:
Ben ik blij dat ik bij een installateur werk :)

Verder best een leuke kWh meter, alleen jammer dat er maar 100 imp/kWh uit de meter komen. Ook 6 cijfers op het display is niet erg veel.

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 31-10-2012 15:09 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:58:

Actievoorwaarden
- Eén energiemeter per persoon
- Op = op
- Particulieren zijn uitgesloten van deelname
- Looptijd: 31 december 2012
ik kon geen bedrijfs gegevens invullen.
dus ik vraag me af hoe ze willen zien dat ik een bedrijf heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
ericplan schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:58:
[...]

Volgens mij is het zo dat als de netzekering er uit ligt dat er dan absoluut geen stroom meer van de zonnepanelen wordt omgezet in energie die door de omvormer terug geleverd kan worden.
Dus gelijk stroom kan er niet meer lopen vanaf de zonnepanelen. Wel is het zo dat de openklemspanning van de zonnepanelen erop blijft staan. Deze kan wel aardig hoog zijn. Zonnepanelen hebben een natuurlijke stroombegrenzer in zich. Er kan nooit meer dan de kortsluitstroom gaan lopen.
Dus bij kortsluiting van een zonnepanelen groep loopt de stroom nooit niet veel hoger op dan laten we zeggen 8 amp in een serie schakeling.
Als je een zekering van 16 amp kortsluit in de meterkast dan loopt er zelfs wel even een paar milli seconden een paar honderd ampere door je gereedschap. Vandaar dat die schroevendraaiers er zo slecht uitzien bij een sluiting :X

Tevens bij sluiting van zonnepanelen wordt de spanning gelijk nul en levert het geen vermogen meer.

Ik snap wel dat je in jou opmerking met stroom spanning bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
migjes schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:03:
[...]
ik kon geen bedrijfs gegevens invullen.
dus ik vraag me af hoe ze willen zien dat ik een bedrijf heb?
Misschien dat ze ff snel een scan doen en steekproefsgewijs je opbellen om te checken of je al dan niet een particulier bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
zonnefreak schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:05:
[...]

Tevens bij sluiting van zonnepanelen wordt de spanning gelijk nul en levert het geen vermogen meer.

hmmmm Bij kortsluiting loopt er de kortsluitstroom ( ~8A ??) ...... het vermogen is dan I2 * R. en dus nog steeds zeer aanzienlijk. De vlamboog heeft dan het hoogste weerstand en zal dus de bulk van het vermogen afgeven. Au !!
Bij volledige kortsluiting gaat dit vermogen in de panelen zelf zitten, kan ook niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:12:
[...]

Misschien dat ze ff snel een scan doen en steekproefsgewijs je opbellen om te checken of je al dan niet een particulier bent
ze hadden ook een veldje kunnen maken voor je btw nummer bv.
je kunt alleen maar firma naam in vullen.
(die is het zelfde bijmij als mijn naam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 14:42
[afbeelding]
Welk landinstelling gebruik je ? De Delta heeft geen instelling voor Nederland als ik het goed begrijp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:28:
[...]

maar 20v en 100wp dus niet zo'n groot verschil als met bijv 250wp panelen.
Kijk eens naar de IV curve van je twee strings (datasheet van 1 paneel). Je krijgt meer dan 1 'MPP' punt. Misschien is de opbrengst wel beter met 1 paneel minder? (door slechte MPPT). Heb er geen ervaring mee.
Die 2x 8 opstelling heb je zelf een keer geprobeerd? Regelt hij dan af naar 2,2kwp?
Ja gewoon onder spanning de plus + van string B in string A gedaan (- intern zit intern doorverbonden). Vermogen schoot kortstondig naar 3kWAC door trage regeling en zat in circa 1,5 seconde op de 2kWAC. Je krijgt dus niet meer dan 2kWAC uit één input van de effekta
Edit:
Oost west kan 2x 2200w op 2 trackers doen, grotere systemen kunnen parallel, dan kan je gewoon naar max omvormer.
De zon staat nooit tegelijk in het oosten en het westen :+. Als de oost string vol in de zon staat levert de west string weinig. Dit is uiteraard wel afhankelijk van je dakhelling. Het zou nuttiger zijn om zeg 3kWAC per MPPT te kunnen doen met een totale omvormer vermogen van 4kWAC. Snapie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

ben benieuwd net 1 besteld op naam van mijn werkgever met mijn mail adres van de werkgever.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
migjes schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:16:
[...]

ze hadden ook een veldje kunnen maken voor je btw nummer bv.
je kunt alleen maar firma naam in vullen.
(die is het zelfde bijmij als mijn naam)
Was al op zoek naar de plek om mijn KvK in te vullen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ziezo, mijn Omniksol-omvormer wordt nu afgeluisterd via tcpdump op een van mijn Raspberry Pi's. Heb al gezien dat in ieder geval het serienummer van mijn omvormer ongecrypt wordt verstuurd naar Omnik. Binnenkort eens puzzelen hoe de verdere data uit de pakketjes te peuteren zijn. En dan wat proggen voor logging naar pvoutput.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@BamSlam_ interessant experiment! suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
jp73 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:18:
[...]

Welk landinstelling gebruik je ? De Delta heeft geen instelling voor Nederland als ik het goed begrijp ?
Jawel hoor, hij staat op Nederlands en het menu is ook netjes in het Nederlands. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnefreak schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:05:
[...]

Volgens mij is het zo dat als de netzekering er uit ligt dat er dan absoluut geen stroom meer van de zonnepanelen wordt omgezet in energie die door de omvormer terug geleverd kan worden.
Dus gelijk stroom kan er niet meer lopen vanaf de zonnepanelen.
Volgens mij maak je een grote denkfout. Als de netzekering eruit ligt, wordt er inderdaad niet meer teruggeleverd, maar er kan wel degelijk een gelijkstroom in de omvormer lopen, bijvoorbeeld door nieuwe verbindingen na een ontplofte condensator. Daar heb je geen netspanning voor nodig. En ik bedoel dus stroom als ik dat zeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:41:
[...]

Kijk eens naar de IV curve van je twee strings (datasheet van 1 paneel). Je krijgt meer dan 1 'MPP' punt. Misschien is de opbrengst wel beter met 1 paneel minder? (door slechte MPPT). Heb er geen ervaring mee.

[...]

Ja gewoon onder spanning de plus + van string B in string A gedaan (- intern zit intern doorverbonden). Vermogen schoot kortstondig naar 3kWAC door trage regeling en zat in circa 1,5 seconde op de 2kWAC. Je krijgt dus niet meer dan 2kWAC uit één input van de effekta

[...]

De zon staat nooit tegelijk in het oosten en het westen :+. Als de oost string vol in de zon staat levert de west string weinig. Dit is uiteraard wel afhankelijk van je dakhelling. Het zou nuttiger zijn om zeg 3kWAC per MPPT te kunnen doen met een totale omvormer vermogen van 4kWAC. Snapie?
Als je hem op parallel zet krijg je wel meer als 2100w op 1 uitgang, de ander word dan doorgelust naar B tracker.
Als je een es5000 hebt, die is er in 2 soorten, de 5000/2000 en de 5000/3000 , die laatste doet wel 3kwp uit 1 tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 17:31
Dre schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:41:

Nou.. Als ik in de zomer kijk op ons dak, oost-west. Dan zijn beide helften flink in de zon.. Dus..;) Maar ja, natuurlijk niet rechte instraling, dus de panelen zullen dan wel ruim minder doen. Maar ja.. *droomt nog even verder*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 09:56
spec's van gerenoveerde ZonneCentrale 8)
oude situatie van boven naar beneden;
zelf installatie in maart en september 2003
2 maal Shell s115-c1 + 2 maal Shell s105-c1 op 4 maal Soladin 120
4 maal Shell sm110-24 op 2 maal Exendis Gridfit 250
logging middels 1 maal per week aflezen van ferraris meter en verwerking in excel.
gemiddelde jaaropbrengst 615kWh
Afbeeldingslocatie: http://www.ogdak.eu/images/2012-09/IMG_0468.JPG

nieuwe situatie van rechts naar links, boven naar beneden;
installatie afgelopen maand op zelfgemaakt frame dmv stokschroeven en alu profielen.
12 maal Renesola jc230m-24 bb op Schneider pvsnv12800
2 maal Shell s105-c1 + 2 maal Shell s115-c1 op Soladin 600
4 maal Shell sm110-24 op 2 maal Exendis Gridfit 250
Logging middels youless ls110, opslag en verwerking middels LAMP op een raspberry pi
actuele totaal opbrengst, net door de 6100kWh grens.
Afbeeldingslocatie: http://www.ogdak.eu/images/2012-10/IMG_0615.JPG

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat als de netzekering er uit ligt dat er dan absoluut geen stroom meer van de zonnepanelen wordt omgezet in energie die door de omvormer terug geleverd kan worden
iedere omvormer ongacht het merk moet qua sinus synchroseren met het bestaande "lichtnet"
zodra deze omvormer qua sinus in sync is kan hij pas zijn spanning aanbieden op het bestaande "lichtnet"

indien er dus aan de "lichtnet"zijde een stroomstoring optreed is er in de omvormer geen "sync"meer en zal de schakeling met het "lichtnet " vebroken worden oftwel de AC zijde word gesloten totdat deze weer in sync komt.

dit gebeurt dus niet alleen bij een stroomstoring maar ook iedere ochtend als je omvormer na zijn nachtrust weer ontwaakt. ook dan moet zodra de omvormer kan gaan leveren deze eerst in sync komen

---------------------
@speksteenkachel
thanx ik hem hem ook ingevult. bedrijfsnaam energiefabriek _/-\o_

@drielp mooie paneeltjes trouwens gisteren even naar gekeken toen ik de kleine naar school bracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Thanx, maar niet zo strak als jouw fabriek.

[ Voor 70% gewijzigd door drielp op 31-10-2012 19:38 ]

Pagina: 1 ... 184 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.