mijn leverancier heeft sinds deze week volop panelen van 260/265 wp en goedkoop
en wie is dat als ik vragen mag (antwoord anders graag via DM)...?Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:06:
mijn leverancier heeft sinds deze week volop panelen van 260/265 wp en goedkoop
Verwijderd
http://www.westlandsolar.nl/produkten-zonnepanelen
ze komen door heel nederland en belgie
sinds deze week hebben ze de DMEGC panelen
ze komen door heel nederland en belgie
sinds deze week hebben ze de DMEGC panelen
Ja, dat idee had ik ook. Leuk he, zo'n kleine lokale markt? Als we dan nog in guldens mochten afrekenen, dan konden we meteen ook 2x zoveel betalen voor die oude troep.antonboonstra schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:02:
[...]
Ik heb het idee dat Nederland vooral de oude voorraden krijgt. Door de overproductie blijven er veel panelen uit de 'oude' serie over, aangezien iedereen het liefst de nieuwe, efficiëntere panelen wil. Daarom krijgen wij vooral de 195 of 245Wp panelen, terwijl de 200/205 of 260/265 Wp panelen allang gemaakt worden.
Van de 2-meter plakken waarin ik geinteresseerd was hadden de meeste leveranciers alleen een oud model (STP280Vd), uit een oude serie. Zonder al te veel oldtimer korting, overigens. De STP285 uit de nieuwere serie liet ook na bestelling nog op zich wachten. Hoewel er hier een mede-PVer is die de nog hogere spec (295) panelen wel heeft weten te bemachtigen... was wel een maandje ofzo later besteld denk ik.
@Cranberry,
Ik denk dat je het negatieve efffect van je afvoer erg hoog inschat gelijk roepen dat TVT tijd <10 jaar niet haalbaar is omdat er een half uur in de ochtend (geen piektijd) schaduw op valt.
Ik weet niet wat voor panelen je hebt en wat je verwacht opbrengst is maar stel je verwachte opbrengst = 1050 Kwh/Jaar. Mis je hier nu 5% van =52,5 Kwh= ongeveer 10 Euro
Het verplaatsen van de afvoer / verlagen wat kost dat ? Stel 100 Euro.
Dat moet je dan ook meenemen in je TVT tijd. Het duurt dus 10 jaar voor verplaatsen afvoer rendabel wordt.
Doe het alleen voor de kosten of ook voor het mileu / goede gevoel / vul zelf maar is.
Ik denk dat je het negatieve efffect van je afvoer erg hoog inschat gelijk roepen dat TVT tijd <10 jaar niet haalbaar is omdat er een half uur in de ochtend (geen piektijd) schaduw op valt.
Ik weet niet wat voor panelen je hebt en wat je verwacht opbrengst is maar stel je verwachte opbrengst = 1050 Kwh/Jaar. Mis je hier nu 5% van =52,5 Kwh= ongeveer 10 Euro
Het verplaatsen van de afvoer / verlagen wat kost dat ? Stel 100 Euro.
Dat moet je dan ook meenemen in je TVT tijd. Het duurt dus 10 jaar voor verplaatsen afvoer rendabel wordt.
Doe het alleen voor de kosten of ook voor het mileu / goede gevoel / vul zelf maar is.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Heeft meer met de prijs te maken denk ik, goedkope partijen, of overgebleven pallet van een groot project.antonboonstra schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:02:
[...]
Ik heb het idee dat Nederland vooral de oude voorraden krijgt. Door de overproductie blijven er veel panelen uit de 'oude' serie over, aangezien iedereen het liefst de nieuwe, efficiëntere panelen wil. Daarom krijgen wij vooral de 195 of 245Wp panelen, terwijl de 200/205 of 260/265 Wp panelen allang gemaakt worden.
Om scherpe prijzen te maken denk ik, voor nederlanders.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Even nagerekend op mijn werk. Zou 12 panelen boven mijn dakkapel kunnen huizen.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:56:
daar heb je helemaal gelijk in, ik had even niet teruggelezen dat je dakraam wegging
als je 4200 wp kwijt kan zeker doen
tvt zit tussen de 6 en 7 jr
----------
mbt de meerprijs van de 300 wp panelen tov de 240 / 260 panelen is die meerprijs het waard?
kijk hier eens voor 265 panelen mono's http://www.westlandsolar....files/DM270-M125-96_0.pdf
een 300wp panelen kost algauw 70 euro ex btw meer voor slechts 35wp meer
2 op mijn dak kapel, schuin steunend tegen het dak op 40graden.
En 3 onder mijn dakkapel
Totaal zou dus 17 panelen van 265watt zijn. Totaal dus 4505 op papier.
Misschien toch nog een alternatief voor de 300watt panelen.
Veel leveranciers kopen gewoon de overschotten containers op die dagelijks worden aangevoerd in A'dam, R'dam, Felixstowe, Hamburg, and you name it. Wordt wekelijks aangeboden door diverse partijen. Inhoud wisselt, module types en merken wisselen. Gewoon leegverkoop van de magazijnen.antonboonstra schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:02:
[...]
Uiteraard hebben de "betere" leveranciers hun eigen aanvoerlijnen en contracten. Die krijgen de nieuwste module types als ze willen. En als sommige buitenlanden niet een of andere feed-in-verlaging-rush kennen, want dan gaat daar alles even heen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Zojuist ben ik teruggebeld.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:34:
[...]
Ik heb even gebeld met het Agentschap
1) De medewerker die ik sprak gaf aan dat hij nog niet weet of er per 1 januari weer nieuw budget is /komt.
2) Mocht er nieuw budget komen: Hij weet ook niet of het toegestaan is om 3,5 kWp in 2012 (€ 650,-) en 3,5 kWp in 2013 aanvragen (€ 650,-) aan te vragen. Als het goed is wordt ik hier vanmiddag over teruggebeld. Zal het antwoord hier plaatsen.
"Er is bij het agentschap nog helemaal niets bekend over de regeling in 2013. Ik kan op dit moment niets anders dan u aanraden om onze website in de gaten te houden. Op de vraag of er een gedeelte in 2012 en een gedeelte in 2013 aangevraagd mag worden kan ik nu ook geen antwoord geven".
Wie weet lezen Rutte en/of Samsom wel mee...Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:21:
[...]
Zojuist ben ik teruggebeld.
"Er is bij het agentschap nog helemaal niets bekend over de regeling in 2013. Ik kan op dit moment niets anders dan u aanraden om onze website in de gaten te houden. Op de vraag of er een gedeelte in 2012 en een gedeelte in 2013 aangevraagd mag worden kan ik nu ook geen antwoord geven".
Update Agentschap NL 29 oktober: 31.676 aanvragen, nog 3,5 miljoen Euro budget weg te branden voor regeling numero 1. Potentieel deze regeling grofweg 93 MWp als iedereen Yingli's gekocht zou hebben, meer als er goedkoper spul is/wordt gekocht...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Het zou leuk zijn als het AgentSchapNL de in het systeem verwerkte kWp waarden welke bij de aanvraag verwerkt worden ook publiceert worden op de website. Dan kunnen we ook zien hoeveel MWp er met deze subsidie gerealiseerd is/wordt.zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:26:
[...]
Wie weet lezen Rutte en/of Samsom wel mee...![]()
Update Agentschap NL 29 oktober: 31.676 aanvragen, nog 3,5 miljoen Euro budget weg te branden voor regeling numero 1. Potentieel deze regeling grofweg 93 MWp als iedereen Yingli's gekocht zou hebben, meer als er goedkoper spul is/wordt gekocht...
Zou "leuk" zijn, ja. Maar ze hebben al genoeg te doen, en gaan niet zomaar uit zichzelf allerlei gegevens op het net pleuren. Ze maken af en toe fouten (getoond in mijn tabel), hoe meer gegevens er verwerkt gaan worden, hoe groter de kans op (grotere) publiekelijk bekend wordende blunders. En daar kunnen ze op worden afgerekend. Houden ze niet van. Stikt van de juristen daar...databeestje schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:38:
[...]
Het zou leuk zijn als het AgentSchapNL de in het systeem verwerkte kWp waarden welke bij de aanvraag verwerkt worden ook publiceert worden op de website. Dan kunnen we ook zien hoeveel MWp er met deze subsidie gerealiseerd is/wordt.
sidenote: voor het eerst dat ik een hoofdletter "S" in die naam zie. Hebbikietsgemist?
* edit *
Als ze al iets over vermogens gaan publiceren, zal dat volgens mij op het moment zijn dat er daadwerkelijk een hoop - of alle - beschikkingen zijn uitgestuurd. Want dat heeft dan een "juridisch verantwoorde basis". Als er nl. iets in de beschikkingen niet zou kloppen, hangen ze. Dat moet dus eerst allemaal "op orde" zijn...
[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 30-10-2012 11:50 . Reden: Nog ff wachten waarschijnlijk ]
Verwijderd
mbt tot in 2delen aanvragen
deze regels blijven 5jr geldig gerekent vanaf moment van aanvraag
dus pas in 2017 indien er dan een subsidie regeling is kanje deze aanvragen
PS: samen met je buren aanvragen jij in 2012 je buren in 2013
of conform regeertakkoord een VVE starten en minder energiebelasting betalen
bron agentschapVoor elk adres kunt u maximaal één aanvraag indienen.
U bent de aankoopverplichting op of na 2 juli 2012 aangegaan
PS: samen met je buren aanvragen jij in 2012 je buren in 2013
of conform regeertakkoord een VVE starten en minder energiebelasting betalen
@swapevent, staat dit ergens in de kleine lettertjes?
Zijn er trouwens ook regels over de tijd die je de panelen moet gebruiken/in bezit moet houden? Als ik over bijv. 4 jaar leukere panelen of omvormers vind, dan sluit ik niet dat de boel geheel of gedeeltelijk op bijv. MP gaat of aan vrienden/familie wordt doorverkocht....
Zijn er trouwens ook regels over de tijd die je de panelen moet gebruiken/in bezit moet houden? Als ik over bijv. 4 jaar leukere panelen of omvormers vind, dan sluit ik niet dat de boel geheel of gedeeltelijk op bijv. MP gaat of aan vrienden/familie wordt doorverkocht....
Zo staat het beslist niet in de Staatscourant voor de huidige regeling geformuleerd:Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:57:
mbt tot in 2delen aanvragen
[...]
bron agentschap
Laatste regel, NB: dat is de toelichting (alleen de formele "artikelen" zijn rechtsgeldig, een "toelichting" in principe niet, als de artikelen duidelijk genoeg zijn en geen "verboden" inhouden).Zonne-energie installaties die via deze regeling worden gesubsidieerd, hebben niet meer subsidie nodig dan met deze regeling wordt verleend. Om overstimulering te voorkomen en om zo veel mogelijk particulieren te kunnen stimuleren om zonnepanelen te plaatsen, komen installaties waarvoor al andere subsidie is verkregen niet in aanmerking voor subsidie. Indien er wel een andere subsidie is verleend, maar deze subsidie niet daadwerkelijk tot uitbetaling leidt, is deze afwijzingsgrond niet van toepassing. Ook is het niet mogelijk om op hetzelfde adres meerdere keren subsidie te ontvangen, om zo veel mogelijk particulieren te kunnen stimuleren om zonnepanelen te plaatsen.
Er wordt niks gezegd dat in de NIEUWE regeling, die apart moet worden gepubliceerd (en ongetwijfeld het nodige aan "voortschrijdend inzicht" bij EL&I zal bevatten...) er verwezen zal worden naar deze passage. Maar dat kan natuurlijk best opgenomen worden gezien de "strekking van de toelichting in de huidige regeling".
Maar Agentschap NL maakt wel meer slippertjes met interpretatie van de Wet, gedocumenteerd op mijn site. Dus zou ik paar korrels zout bij nemen totdat de nieuwe regeling verschijnt. In de Staatscourant.
NB: Artikel 3.11.6 van de huidige regeling bevat de "ontbindende" voorwaarden (afwijzingsgronden subsidieaanvraag).
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 30-10-2012 12:18 ]
Die prijzen zijn nog veel te hoog....
Schüco gaat daar zelfs een pak onder ;-)
Schüco gaat daar zelfs een pak onder ;-)
Verwijderd
de tekst "Voor elk adres kunt u maximaal één aanvraag indienen.
"
staat op de site van agentschap.nl kies voor "kom ik in aanmerking"
als je eenmaal de toewijzing hebt gekregen staat in de begeleidende brief dat deze commitment 5jr geldig blijft en je dus ook voor die periode eventuele wijzigingen dient door te geven.
stel nu dat de overheid besluit een nieuwe regeling te treffen ingaande 1 april 2013
dan geld voor alle subsidie aanvragen tussen 1 juli 2012 en 31-mei 2013 de op dat moment geldende regeling
"
als je eenmaal de toewijzing hebt gekregen staat in de begeleidende brief dat deze commitment 5jr geldig blijft en je dus ook voor die periode eventuele wijzigingen dient door te geven.
stel nu dat de overheid besluit een nieuwe regeling te treffen ingaande 1 april 2013

dan geld voor alle subsidie aanvragen tussen 1 juli 2012 en 31-mei 2013 de op dat moment geldende regeling
Ik heb zo'n brief nog niet onder ogen gehad. Zou je een (geanonimiseerd) exemplaar willen sturen naar het bekende adres?Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:24:
de tekst "Voor elk adres kunt u maximaal één aanvraag indienen.
"
stel nu dat de overheid besluit een nieuwe regeling te treffen ingaande 1 april 2013![]()
Blijf ik bij: dan gaat het over de huidige regeling. Zegt nog niks over niet mee mogen doen aan een nieuwe regeling, tenzij in de wetstekst van die aparte regeling uitdrukkelijk verbod staat om te mogen participeren als je eerder al wat snupsniedie hebt mogen ontvangen. Ben benieuwd hoe "hard" ze dat kunnen maken. Want je had ook als totale newbee zonder enige verstand van zaken voorzichtig in kunnen stappen in de huidige regeling, met een paar paneeltjes voor op je schuur. Om te proberen hoe dat bevalt. En nu je het spul "kent", en tevreden bent, wil je gaan "knallen" met een dakvullende installatie. Mag je dan op mistige gronden geweigerd worden? Zou ik wel eens een jurist over willen horen.
Verwijderd
moet je niet moskevits vragen
ik zal de brief even inscannen en doorsturen dit word wel morgen ,dan ben ikweer op kantoor
ik zal de brief even inscannen en doorsturen dit word wel morgen ,dan ben ikweer op kantoor
Ja, maar die verdedigt wel de "armen", toch?
Alvast bedankt!ik zal de brief even inscannen en doorsturen dit word wel morgen ,dan ben ikweer op kantoor
no job, no women.zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:39:
[...]
Ja, maar die verdedigt wel de "armen", toch?(off-topic)
en het geld verdelen onder de armen. (linker en rechter arm dan wel).
@voor de rekennaars met sunydesing en onderdimensioneren.
al eens nagerekend met cyfers uit de praktijk en de prognoze van sunnydesign.
ik vind er altijd een aardig verschil tussen zitten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In de positieve of negatieve zin?@voor de rekennaars met sunydesing en onderdimensioneren.
al eens nagerekend met cyfers uit de praktijk en de prognoze van sunnydesign.
ik vind er altijd een aardig verschil tussen zitten.
Ik neem aan dat je "tussen 2 juli 2012 en 31 maart 2013" bedoelt? Regeling is 2 juli pas ingegaan. Althans: eerder mocht er geen verkoopverplichting zijn aangegaan (Staatscourant publicatie is gepubliceerd op 20 juni).Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:24:
stel nu dat de overheid besluit een nieuwe regeling te treffen ingaande 1 april 2013![]()
dat licht aan je standpunt.
ik merk meestal dat sunny het wat negatiever inschat.
sunny schat bij mij een 687kWh/kWp.
daar ben ik sins half maart met deze set al over heen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Niet zo "zonnig" dan, dat "Sunny"...migjes schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:09:
[...]
dat licht aan je standpunt.![]()
ik merk meestal dat sunny het wat negatiever inschat.
sunny schat bij mij een 687kWh/kWp.
daar ben ik sins half maart met deze set al over heen.
Herfst-stemming, wellicht?
oei oei.zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:16:
[...]
Niet zo "zonnig" dan, dat "Sunny"...
Herfst-stemming, wellicht?
ik ben met mijn oost-west opstelling al aardig in de herfst stemming.
nijgend naar een winter depresie.
het zonnetje schijnt nu zo schuin op de paneeltjes dat het niet veel meer oplevert.
Aha, maar klopt het advies dan wel in de sunny boy?
Met 14 x hjsolar 195WP op zuid +60 graden krijg ik het advies van SB2100TL
het advies klopt aardig.Timrek schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:35:
Aha, maar klopt het advies dan wel in de sunny boy?
alleen de opbrengst is wat tweifel achtig te noemen.
(aardig lage schatting)
ik gebruik het alleen om effe snel te kijken of de omvormer niet teveel V krijgt of te weinig.
(en ook op dat stukje is wat aan te merken)
nu heb ik in sunny geen hjsolars van 195Wp staan?
@Migjes
Bij mij thuis wel, misschien een update doen?
Andere optie is een Delta 2.5, moet volgens mij ook prima werken..
[ Voor 46% gewijzigd door Timrek op 30-10-2012 13:46 ]
Ik gebruik een eigen excelsheet met inmiddels al 154 209 omvormers en 50 54 types panelen. Ik hoef alleen het type paneel, het aantal panelen in een string en het aantal strings in te geven en dan rolt er gelijk uit:migjes schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:40:
[...]
ik gebruik het alleen om effe snel te kijken of de omvormer niet teveel V krijgt of te weinig.
(en ook op dat stukje is wat aan te merken)
- Geschikte omvormers
- Vmp van de string
- Voc van de string
- Imp van de strings
- De totaal afmetingen in portrait en landscape (incl. Clickfit eind- en tussenklemmen)
- Totaal Wp natuurlijk
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
got hem, bij hengji.Timrek schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:46:
@Migjes
met 2 strings paralel werken.
dat kan goed. niet mijn voorkeur.
al naar een sma2500hf gekeken of 1 van die nieuwe van sma.
(ik weet ook nog niet zo goed hoe het nu moet met de nieuwe van sma.)
@anton.
kun je eens 12 panda 265Wp er in gooien.
zoek er nog iets voor.
(denk dat ik iets heb, ben nog naar alternative aan het zoeken.)
edit: het zijn dan wel de nieuwe panda's.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-10-2012 13:59 ]
12 panelen in 1 string, dan rollen er de volgende uit:migjes schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:58:
[...]
@anton.
kun je eens 12 panda 265Wp er in gooien.
zoek er nog iets voor.
(denk dat ik iets heb, ben nog naar alternative aan het zoeken.)
- Effecta ES2200
- SolarMax 2000S Heeft maar een AC vermogen van 1800W, wel erg ondergedimensioneerd...
- Samil SolarRiver 2300TL
- Eaton ISG1I-2000/1
- SMA SB2500HF-30
- SMA SB2500TLST-21
- Delta Solivia 2.5 G3
- Delta Solivia 2.5 G4
- SMA SB2500
- Mastervolt XS 3200
- Sungrow SG 2K5TL-31
- AEG PV 2800
- Chint CPS SC2.8KTL
- Sunways AT 2700
- SMA SB3000TLST-21
- Omniksol 3.0k TL
- Samil SolarRiver 3000TL
- Fronius IG30
- SMA SB3000HF-30
- SMA SB3000TL-20
- SMA SB3000TL-21
- Conergy IPG 3 S
- Kostal Piko 3.0
- Delta Solivia 3.0 G3
- Delta Solivia 3.0 G4
- Power One PVI-3.0-TL
- Eaton ISG1I-2800/1
- SMA SB3000
- Delta Solivia 2.5 G3
- Delta Solivia 2.5 G4
- Omniksol 3.0k TL
- Fronius IG30
- Delta Solivia 3.0 G3
- Delta Solivia 3.0 G4
[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 30-10-2012 14:09 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De Duitsers noemen dat ook wel: "Die Qual der Wahl"...antonboonstra schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:00:
[...]
12 panelen in 1 string, dan rollen er de volgende uit:
- Effecta ES2200
...
lange lijst
...
Trouwens, voor je zoveelste goochel truuk met Excel:
@migjes
Welke niewe SMA?
Welke niewe SMA?
leuke lijst.antonboonstra schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:00:
[...]
12 panelen in 1 string, dan rollen er de volgende uit:
de AEG PV 2800 en Eaton ISG1I-2800/1 die vielen af.(en meerdere in de zelfde range)
de hoek is 50 graden op zuid.
we hadden het idee dat het dan wel heel krap zou worden.
maar er staan er wel een paar in die ik nog niet bekeken heb.
@Timrek
de tlst serie.
maar heb er niet echt de goede tijd voor gehad om er echt goed naar te kijken.
een aantal zaken zijn mij erg onduidenlijk.
http://www.sma-benelux.co...st-21-single-tracker.html
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-10-2012 14:12 ]
Verwijderd
CongratsMr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
En we zijn sinds een uur LIVE!![]()
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11837&sid=9797
[afbeelding]
Prachtig dak voor panelen! Ligt het ook nog op het zuiden?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 14:16 ]
niceMr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
Toppie !!!! Nog problemen gehad ?Mr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Helemaal niets! Om 8 uur zijn ze begonnen en om 12:50 draaide alles. Nu was het werk in huis erg simpel en lag de AC kabel al klaar. Maar ben zeer tevreden en blij!
[quote]Mr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
En we zijn sinds een uur LIVE!
Mooi strak
Hoe log jij naar pvoutput met je Delta omvormer?
En we zijn sinds een uur LIVE!
Mooi strak
[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 30-10-2012 14:22 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
Kijk eens aan! Lekker doorgewerkt. Veel plezier ermeeMr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:20:
[...]
Helemaal niets! Om 8 uur zijn ze begonnen en om 12:50 draaide alles. Nu was het werk in huis erg simpel en lag de AC kabel al klaar. Maar ben zeer tevreden en blij!
Met een Raspberry Pi aan een DIN rail kWh meter met s0 uitgang.klump4u schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:20:
[...]
En ook nog 3x pauze gehouden!Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:21:
[...]
Kijk eens aan! Lekker doorgewerkt. Veel plezier ermee
[ Voor 30% gewijzigd door Mr-Leo op 30-10-2012 14:25 ]
Verwijderd
toch blijft het me iedere keer verbazen vandaag geen zon te zien,
alleen bewolking
maar zodra de bewolking van donkere naar lich verandert zie je de output gelijk omhoog schieten toch
vraagje:
het viel me op dat de laagstaande zon zomers laat op de avond gereflecteerd word vanaf de ramen van het woonhuis op het dak waar de panelen legen, betekent dit meer opbrengst of is die energie dusdaning laag dat het niet uitmaakt
gewoon uit nieuwschierigheid deze
alleen bewolking
maar zodra de bewolking van donkere naar lich verandert zie je de output gelijk omhoog schieten toch
vraagje:
het viel me op dat de laagstaande zon zomers laat op de avond gereflecteerd word vanaf de ramen van het woonhuis op het dak waar de panelen legen, betekent dit meer opbrengst of is die energie dusdaning laag dat het niet uitmaakt
gewoon uit nieuwschierigheid deze
Nog een ding vergetenMr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
Reflectie betekent extra opbrengst. Hier wel tenminste.
Dit had ik even gemist, gefeliciteerd !S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:36:
Zo de 2e set panelen ligt ook op het dak:
12x LDK 225p-20 op een AEG Protect PV 2800 met FP4All logger.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ondertussen mijn eerste 500kWh binnen vanaf 27-8-2012, valt me helemaal niet tegen !
ZZO (157 graden) onder een hoek van 42 graden!Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:15:
[...]
Congrats
Prachtig dak voor panelen! Ligt het ook nog op het zuiden?
Proficiat, ziet er strak uitMr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
@mr Leo.
Ziet er mooi uit !
Ik zal je even bij favoriten toevoegen in PVoutput zit zelf in Hoogeveen (zonnebaas)
Ik ben nog op zoek naar uitbreiding PV panelen op oostdak (2500 tot 3000W)
Ben benieuwd waar jij de Canadians hebt aangeschaft ziet er strak uit stuur mij anders even een DM.
Ziet er mooi uit !
Ik zal je even bij favoriten toevoegen in PVoutput zit zelf in Hoogeveen (zonnebaas)
Ben benieuwd waar jij de Canadians hebt aangeschaft ziet er strak uit stuur mij anders even een DM.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Mooi he? Bij The Sunshine Company!zonnebaas schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:59:
@mr Leo.
Ziet er mooi uit !
Zeer vergelijkbare situatie hier. Wij hebben hier gekozen voor micro-omvormers van Enecsys.Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 23:27:
Grrr, na weken lezen, orienteren enz. enz. blijk ik de impact de rookafvoer van de CV behoorlijk onderschat te hebben.
't Gaat om deze jongen:
[afbeelding]
Orientatie is 170o
Met Sketchup heb ik ongeveer getekend waar 'ie staat ('k ga deze week het dak nog ff op om precies plaats en hoogte van de pijp te bepalen en in Sketchup te verwerken):
[afbeelding]
Ik had in gedachte 2x een set van 3x195WP met een Steca500 in landscape te plaatsen. Als ik echter de schaduw van de CV-pijp in Sketchup bekijk, blijkt deze naar mijn idee toch behoorlijk roet in het eten te gooien. Zo blijkt dat (zoals het er nu op basis van een voorlopige schatting uitziet), dat de set in elke maand tot minimaal 10:00-10:30 last heeft van schaduw. Hierdoor zie ik een redelijke TVT < 10jr als niet haalbaar.
Wat zou jullie advies zijn? Ik ben nu toch geneigd te kijken naar bijv. 4x250WP (2x2 in landscape) met een micro-inverter. TVT is dan ook minimaal 10 jaar, maar gezien de doorgaans langere garantietermijn van de omvormers, compenseert dat voor m'n gevoel wel iets. Hopelijk komen er op afzienbare termijn aanzienlijke verbeteringen qua rendement, zodat ik toch in de buurt kan komen van m'n jaarlijks verbruik (~2800kWh)...
Moeilijk, moeilijk. Ben na 'n paar weken al behoorlijk verslaafd aan alles wat met PV te maken heeft
Qua Euro efficiency zit de duo 480 op 93,5%, en de steca 500 op 94,5%. Die ene procent is nou niet bepaald wereldschokkend

4x250Wp op 2x480 duo in landscape zo ver mogelijk van het pijpje lijkt mij ideaal in jou situatie om mee te beginnen. Uitbreiden kan zeer makkelijk met Enecsys in de toekomst. Geen geneul met extra DC kabels op het dak, of nieuwe gaten in het dak.
Verwijderd
Ben zelf bezig een PV systeem aan te leggen, 30 panelen.
Ik ben bezig te onderzoeken om een container vol (500) 280W poly panelen te laten komen.
Prijs zal, incl BTW, verscheping etc op €150 komen per paneel.
ga dit niet heel commercieel (dus met winstoogmerk) doen, wil vooral vrienden en bekenden de gelegenheid geven heel goedkoop (tenminste, dat denk ik) aan te bieden.
Lijkt me heel aantrekkelijk? Of mis ik iets?
Ik heb een lokale installateur die , als iemand dat wil, de panelen plaatst en aansluit met een goede omvormer (SMA of Mastervolt). Installatie kost (mits je zelf meehelpt) gemiddeld €750.
Kwailiteit en garantie is heel moeilijk te beoordelen. Het zijn niet de bekende merken als Suntech etc.
Als ik de specs lees zijn die weer nauwelijsk afwijkend.
tolerantie 3%
10 jaar garantie 90%
25 jaar 80%
rendement 15.5% en soms nog hoger.
Alle keurmerken hebben ze ook (voor wat het waard is...)
Wat me hierin ook opvalt dat mono soms wel 20% duurder is dan poly, in NL is dat verschil veel kleiner. Hoe zit dat?
Wat ik meemaak (via installateurs) zijn problemen met omvormers of verkeerd aangelegd (zoals deels in de schaduw, op de groei en vervolgens verkeerde MPP etc).
Kapotte panelen hoor ik eigenlijk niet meer.
En voor die prijs houd ik er wel één op reserve, mocht er ooit één kapot gaan.
Mis ik iets? Is dit te mooi om waar te zijn?
Ik ken de risicos van importeren en weet ook wat ik daar voor maatregelen op kan nemen.
Het gaat me dus echt om de kwaliteit van panelen. Er zijn inmiddels honderden bedrijven (vaak paar honderd man in dienst) die panelen leveren tegen hele lage prijzen.
Ik ben bezig te onderzoeken om een container vol (500) 280W poly panelen te laten komen.
ga dit niet heel commercieel (dus met winstoogmerk) doen, wil vooral vrienden en bekenden de gelegenheid geven heel goedkoop (tenminste, dat denk ik) aan te bieden.
Ik heb een lokale installateur die , als iemand dat wil, de panelen plaatst en aansluit met een goede omvormer (SMA of Mastervolt). Installatie kost (mits je zelf meehelpt) gemiddeld €750.
Kwailiteit en garantie is heel moeilijk te beoordelen. Het zijn niet de bekende merken als Suntech etc.
tolerantie 3%
10 jaar garantie 90%
25 jaar 80%
Wat me hierin ook opvalt dat mono soms wel 20% duurder is dan poly, in NL is dat verschil veel kleiner. Hoe zit dat?
Wat ik meemaak (via installateurs) zijn problemen met omvormers of verkeerd aangelegd (zoals deels in de schaduw, op de groei en vervolgens verkeerde MPP etc).
Ik ken de risicos van importeren en weet ook wat ik daar voor maatregelen op kan nemen.
Het gaat me dus echt om de kwaliteit van panelen. Er zijn inmiddels honderden bedrijven (vaak paar honderd man in dienst) die panelen leveren tegen hele lage prijzen.
Potverdorie wat een strak mooi plaatjeMr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Waarom geen 239 panelen in een kleinere container? ,en vergeet je de port kosten niet?Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:40:
[ Voor 74% gewijzigd door buyksloot op 30-10-2012 16:09 ]
Verwijderd
Wat is het merk panelen dat je in gedachte hebt?Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:40:
tolerantie 3%
10 jaar garantie 90%
25 jaar 80%
Het lijkt me ook belangrijk om jezelf af te vragen of je al je familie / vrienden op je dak wil hebben als er toch iets niets goed is met de panelen? Het is en blijft (voor de meeste mensen) toch een flink geldbedrag dat geïnvesteerd moet worden.
Heb je ervaring met zaken doen met China en Importeren?
edit:€ 150,- inclusief BTW en verscheping is erg scherp / goedkoop -> € 0,44 / WP excl. BTW.
Verwijderd
Klopt dat ik die niet allemaal op mijn dak wil :-)
daarom mijn vraag ook over kwaliteit.
Bij grote volumes betaal je nog geen $0,50 per Wp.
natuurlijk kan ik 20" container laten komen (250 panelen ongeveer) maar ALS het wel een goede deal is raak ik die 500 echt wel kwijt!
een voorbeeld van een goedkope aanbieder is www.bluecarbontech.com
ik heb wel een pdf van een 280Wp paneel maar zie niet zo gauw hoe ik die kan bijvoegen
natuurlijk kan ik 20" container laten komen (250 panelen ongeveer) maar ALS het wel een goede deal is raak ik die 500 echt wel kwijt!
ik heb wel een pdf van een 280Wp paneel maar zie niet zo gauw hoe ik die kan bijvoegen
Ok 100 panelen betaling bij aflevering incl btw voor. 050 $ voor 280 watt panelen ( maar ik zie bij de fabr geen 280watt panelen)Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:29:
Klopt dat ik die niet allemaal op mijn dak wil :-)
Wat is het toch een heerlijk landje, dat poldermoeras aan de Noordzee...
http://www.energiebusines...-kerstbonus-van-je-leven/
Ik hoop dat ze een mooi Kerstcadeau zullen krijgen. Wel een kostbaar kado'tje, met alle onzinnige poeha d'r omheen...
Gelukkig was de aanstichtster een doorzetter. Menig Henk en Ingrid had vroegtijdig bezweken aan de bureaucratie en wellicht gedacht "lamazittuh"...
http://www.energiebusines...-kerstbonus-van-je-leven/
Ik hoop dat ze een mooi Kerstcadeau zullen krijgen. Wel een kostbaar kado'tje, met alle onzinnige poeha d'r omheen...
Gelukkig was de aanstichtster een doorzetter. Menig Henk en Ingrid had vroegtijdig bezweken aan de bureaucratie en wellicht gedacht "lamazittuh"...
Verwijderd
byksloot
mijn vraag was serieus.....
$0,5 is ex BTW, ex shiiping, ex alles.
als je 100 panelen wilt voor €150 p/s kunnen we praten
Dit is wel een modelinstallatie. Strak uitgevoerd, mooi symmetrisch. Benieuwd hoe snel de buren volgen. (en of ze het ook zo netjes gaan doen)Mr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
Hier ga je van genieten.
A'dam PVOutput
OkVerwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:10:
byksloot
Duidelijk maar ik krijg ze goedkoper dan 0,40
Met alle certificaten, all the works as they say
Hier ook sinds vorige week maandag online

17 x 195 Wp ZNShine op een SMA 3000 TL21 in 2 strings

Mooi gedaan.reddo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:09:
Hier ook sinds vorige week maandag online
[afbeelding]
Ik zou wel dat wind/weerstationnetje op paal verplaatsen. Lijnvormige schaduwen zijn killing voor de productie, zeker met een string/omvormer...
Verwijderd
@peeveetje valt je systeem iedere keer uit? als ik de logging zo zie zitten er nogal wat gaten in je productielijn
Alsof je anders gewend bent van ons..
Ja, goed voorbeeld doet in praktijk regelmatig volgen.ericplan schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
Dit is wel een modelinstallatie. Strak uitgevoerd, mooi symmetrisch. Benieuwd hoe snel de buren volgen. (en of ze het ook zo netjes gaan doen)
Hier ga je van genieten.
Kleine voetnoot; bovenstaande gebruiker heeft wat langer moeten wachten op de panelen (en dat vinden wij ook vervelend!). Waren oorspronkelijk 250Wp CSI's gepland, deze hebben we nooit gekregen, vervolgens waren de 245's ook nog eens vertraagd, uiteindelijk dus gekozen voor 190's waardoor er meer vermogen is geplaatst (service v/d zaak). Kortom; het gaat niet altijd even vlekkeloos. Maar als 't er dan van komt, dan gaat 't er ook strak op.
[ Voor 65% gewijzigd door SunshineCompany op 30-10-2012 18:23 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
$ 0,40 / USD per WP voor 280 WP panelen is haast onmogelijk. Naar mijn mening kan dit alleen wanneer:buyksloot schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:18:
[...]
Ok
Duidelijk maar ik krijg ze goedkoper dan 0,40
Met alle certificaten, all the works as they say
- Het hele grote panelen zijn (minder efficiente cellen)
- Het een leegverkoop is (fabriek houdt op te bestaan etc)
- Het is een volstrekt onbekend en klein merk. Zoals eerder gezegd: wil je dat wel "verkopen" aan je vrienden en familie?
Verwijderd
@redrooster
sorry dat ik het zeg maar vind het een beetje vreemd verhaal
je begint dat je zelf bezig bent met 30panelen waarom wil je dan toch nog een container van 500 gaan bestellen.
problemen met omvormer komt hier op tweakers bijna niet voor , verkeerd aangelegt zoals bijv schaudw
er zijn maar weinig plekken waar je hetzij smorgens hetzij savonds schaduw hebt. we wonen tenslotte niet allemaal midden op de heide.
verkeerde mpp ??? daar ben ik heel erg benieuwd naar.
al met al als je ervaring erin zou hebben dan had je wel een bedrijfje gestart hierin, dan heb je persoonlijk meer voordeel en minder risico.
kortom ik zou met een dergelijke situatie niet in zee gaan
sorry dat ik het zeg maar vind het een beetje vreemd verhaal
je begint dat je zelf bezig bent met 30panelen waarom wil je dan toch nog een container van 500 gaan bestellen.
wil je serieus 75000 euro ( 500panelen a 150 euro ) gaan investeren voor iets wat je niet goed kent.Kwailiteit en garantie is heel moeilijk te beoordelen
is dit van horen zeggen of ben je zelf installateur.Wat ik meemaak (via installateurs) zijn problemen met omvormers of verkeerd aangelegd (zoals deels in de schaduw, op de groei en vervolgens verkeerde MPP etc).
problemen met omvormer komt hier op tweakers bijna niet voor , verkeerd aangelegt zoals bijv schaudw
er zijn maar weinig plekken waar je hetzij smorgens hetzij savonds schaduw hebt. we wonen tenslotte niet allemaal midden op de heide.
verkeerde mpp ??? daar ben ik heel erg benieuwd naar.
wederom is dit van horen zeggen, bij anderen is het altijd makkelijk maar er komt meer bij kijken dan je denkt.Ik ken de risicos van importeren en weet ook wat ik daar voor maatregelen op kan nemen
al met al als je ervaring erin zou hebben dan had je wel een bedrijfje gestart hierin, dan heb je persoonlijk meer voordeel en minder risico.
kortom ik zou met een dergelijke situatie niet in zee gaan
Achjoh, ga er niet eens op in. Zulke indianenverhalen hoor ik dagelijks. Heb pas 1x meegemaakt dat iemand het echt deed, en dat is iemand die zelf ruime zakelijke ervaring heeft met handel uit China. Voor de rest grote verhalen in praktijk. Net als 'in de haven van Rotterdam halen'. Ook zoiets. Alsof daar een mannetje voor een container staat waar je cash efkes wat paneelkes voor een appel en een ei kan scoren. Of 'in Duitsland halen, want daar is het veel goedkoper en beter'. Right. Hoop bla, weinig wa.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Nou ik handel er niet in wil ik ook niet, maar de panelen zijn van een top fabrikant,en spreek ze dagelijks, in het engels en als het moet in chinees ,Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:25:
[...]
$ 0,40 / USD per WP voor 280 WP panelen is haast onmogelijk. Naar mijn mening kan dit alleen wanneer:
- Het hele grote panelen zijn (minder efficiente cellen)
- Het een leegverkoop is (fabriek houdt op te bestaan etc)
- Het is een volstrekt onbekend en klein merk. Zoals eerder gezegd: wil je dat wel "verkopen" aan je vrienden en familie?
Maar dit is een normale prijs voor 500 panelen.
100, is 0,2 cent meer.
Maar ik heb persoonlijk liever mono panelen zijn 1.2 cent duurder maar stuk beter
Omdat de fabrikant zo top is, dat 'ie geheim is. Soort van James Bond onder de fabrikanten.
Dat zouden ze niet prettig vinden denk ikVerwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:54:
waarom word dan de fabrikant niet genoemd???
Dat zeg ik, James Bond.
Nou nee maar ik ga er niet mee handelen, ik repecteer de fabrikant en de mensen die hier hun brood mee moeten verdienen ik respecteer ook uw brood winningSunshineCompany schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:55:
Omdat de fabrikant zo top is, dat 'ie geheim is. Soort van James Bond onder de fabrikanten.
Verwijderd
vanaf heden mogen we dus ook geen NSI, Yingli, siemens, solartec,canadian meer noemenDat zouden ze niet prettig vinden denk ik
ik zie het al voor me
geachte tweakers ik heb een offerte liggen van x panelen van die leverancier waarvan de naam niet genoemd mag word Oh het is voldemort

[quote]Mr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:25:
[...]
Met een Raspberry Pi aan een DIN rail kWh meter met s0 uitgang.
[...]
@Mr-Leo, gefeliciteerd, Ziet er aanstekelijk netjes uit!
Beetje offtopic: hoe heb jij de logging met de RPi geregeld? 'k Heb zelf ook zo'n apparaatje en ben er qua logging nog niet helemaal uit.
[...]
Met een Raspberry Pi aan een DIN rail kWh meter met s0 uitgang.
[...]
@Mr-Leo, gefeliciteerd, Ziet er aanstekelijk netjes uit!
Beetje offtopic: hoe heb jij de logging met de RPi geregeld? 'k Heb zelf ook zo'n apparaatje en ben er qua logging nog niet helemaal uit.
Ho ho, ik ben niet de gene die panelen wil verkopen dat is een andere tweakerVerwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:58:
[...]
vanaf heden mogen we dus ook geen NSI, Yingli, siemens, solartec,canadian meer noemen
ik zie het al voor me
geachte tweakers ik heb een offerte liggen van x panelen van die leverancier waarvan de naam niet genoemd mag word Oh het is voldemort![]()
![]()
Ziet er goed uit!!!Mr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
Verwijderd
waarom zeg je dan dat ze het niet prettig zouden vinden, als je een goedproduct levert is naamsbekendheid toch heilig
het verhaal van redrooster is mij gewoon te vaag, te kofferbakhandel achtig
het verhaal van redrooster is mij gewoon te vaag, te kofferbakhandel achtig
Siemens verkocht al geen paneelkes meer sinds ze de zooi aan Shell overdeden, twaalf tien jaar geleden...Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:58:
[...]
vanaf heden mogen we dus ook geen NSI, Yingli, siemens, solartec,canadian meer noemen
Wat is er precies beter aan (buiten de opbrengst per m2 dan)? Kun je dat onderbouwen?buyksloot schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:51:
[...]
Maar ik heb persoonlijk liever mono panelen zijn 1.2 cent duurder maar stuk beter
Stabiler in productie van stroom, hoe heet dat attunuation ( hoop dat ik het goed spel ),Cranberry schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:03:
[...]
Wat is er precies beter aan (buiten de opbrengst per m2 dan)? Kun je dat onderbouwen?
Minder dan 0,5 % in een jaar
Verwijderd
het klopt dat het allemaal kleine fabrikanten zijn. 200-1000 werknemers.
@swapevent
Ik heb daar serieus over nagedacht. De risico's heb ik voor mezelf in kaart BEHALVE kwaliteit.
Het zal mij een zorg zijn dat de fabriek failliet gaat indien de kwaliteit goed is.
En wat zegt garatie van de "gevestigde"orde over 10-15 jaar? Probleem is nl dat je niet een defekt paneel kunt vervangen door een andere met andere specs. En denk je dat Suntech 25 jaar lang panelen op voorraad gaat houden?
Daarom zeg ik "ik koop er 1 extra (of2)", ze zijn zoveel goedkoper dan in NL dat dit echt geen financieel risico is.
Mijn vraag is dus ook niet of ik het qua risico van een onbekend bedrijf wel moet willen, ook niet of ik €75000 wil voorfinancieren en al helemaal niet of dit een indianenverhaal is. Dat kan ik zelf wel inschatten.
Mijn vraag is of het waar is dat de meeste problemen komen door omvormers en verkeerde installatie. Ik heb 2 installateurs die ik goed ken en beide hebben nog geen defect paneel gehad. Omzet is echte niet 1000+ panelen dus idd, is dit representatief.
Dat iemand zich afvraagt waarom ik 500 panelen koop en er zelf maar 30-40 nodig heb vind ik ook prima, heb ik mijn redenen voor en dat is niet geld verdienen (ook al zou het kunnen).
zomaar wat bedrijven:
Tangshan Jingyi Science And Technology Co., Ltd
Zhejiang Topoint Photovoltaic Co., Ltd.
Ningbo Xufeng Solar Energy Co., Ltd.
Ningbo Osda Solar Co., Ltd.
zijn allemaal aanbieders van zonnepanelen.
Nogmaals, wat kan er tegenwoordig nog mis gaan met de panelen zelf? 10 jaar geleden had je hier een heleboel redenen kunnen geven. Nu nog steeds?
@swapevent
Ik heb daar serieus over nagedacht. De risico's heb ik voor mezelf in kaart BEHALVE kwaliteit.
Het zal mij een zorg zijn dat de fabriek failliet gaat indien de kwaliteit goed is.
En wat zegt garatie van de "gevestigde"orde over 10-15 jaar? Probleem is nl dat je niet een defekt paneel kunt vervangen door een andere met andere specs. En denk je dat Suntech 25 jaar lang panelen op voorraad gaat houden?
Daarom zeg ik "ik koop er 1 extra (of2)", ze zijn zoveel goedkoper dan in NL dat dit echt geen financieel risico is.
Mijn vraag is dus ook niet of ik het qua risico van een onbekend bedrijf wel moet willen, ook niet of ik €75000 wil voorfinancieren en al helemaal niet of dit een indianenverhaal is. Dat kan ik zelf wel inschatten.
Mijn vraag is of het waar is dat de meeste problemen komen door omvormers en verkeerde installatie. Ik heb 2 installateurs die ik goed ken en beide hebben nog geen defect paneel gehad. Omzet is echte niet 1000+ panelen dus idd, is dit representatief.
Dat iemand zich afvraagt waarom ik 500 panelen koop en er zelf maar 30-40 nodig heb vind ik ook prima, heb ik mijn redenen voor en dat is niet geld verdienen (ook al zou het kunnen).
zomaar wat bedrijven:
Nogmaals, wat kan er tegenwoordig nog mis gaan met de panelen zelf? 10 jaar geleden had je hier een heleboel redenen kunnen geven. Nu nog steeds?
Zijn er nog 625 anderen in China...Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:22:
zomaar wat bedrijven:
http://www.enfsolar.com/directory/panel
DelaminatieNogmaals, wat kan er tegenwoordig nog mis gaan met de panelen zelf? 10 jaar geleden had je hier een heleboel redenen kunnen geven. Nu nog steeds?
Kapotte frames (vorstschade, geen afvoer gaten)
Hotspots
Frames niet recht
Junctionboxen lek
Geoxydeerde TCO laag
Vele drama's bij oudere dunnelaag modules
Slakkensporen (microcracks-related)
Productiefouten bij 1-na-grootste module fabrikant ter wereld (met hoop ellende in afhandelings-traject)
Fraude met merkmodules
Fraude met afgeschreven modules
En vast wel meer.
Komt allemaal "langs" in Photon.
Net de "echte" wereld...

Verwijderd
conform de nederlandse consumenten wetgeving is dat een issue van je leverancierEn wat zegt garatie van de "gevestigde"orde over 10-15 jaar
als je dus bij een nederlandse leverancier je pv set hebt gekocht kan je daar je garantie claimen.
je hoort het weliswaar heel vaak met producten daarvoor moet u bij de fabrikant zijn maar nee als jij bijv een nintendo ds hebt gekocht bij intertoys dan heb je een overeenkomst met intertoys en moeten zij de garantie verschaffen
tot op zekere hoogte kan dit wel, een 240wp paneel vervangend door een 250wp paneel bij zelfde V kan dus wel degelijk.Probleem is nl dat je niet een defekt paneel kunt vervangen door een andere met andere specs.
wel omvormers of verkeerde installatie in het laatste geval zijn hun mogelijk niet kunding genoegMijn vraag is of het waar is dat de meeste problemen komen door omvormers en verkeerde installatie. Ik heb 2 installateurs die ik goed ken en beide hebben nog geen defect paneel gehad.
in het eerste geval er zijn hier enkele gevallen van een defecte omvormer, dit kan allerlei redenen hebben maar toch nog toe nooit problemen met leveranciers gehad.
ik ken een winkel die heeft al 20jaar panelen liggen nog nooit problemen gehad.10 jaar geleden had je hier een heleboel redenen kunnen geven. Nu nog steeds?
is dit dan ook represenatief????
je noemt wel andere fabrikanten zoals yingli etc maar bent nog steeds niet bereid om de fabrikant van jouw panelen te noemen dan zie ik rook en ruik ik onraad
ook je manier van leveren zoals al gezegt ff in rotjeknor uit de haven halen
ik zie dan een duister figuur met lange regenjas in een jaren 80 mercedes met open kofferbak voor me
Verwijderd
Mr.Leo Proficiat, echt een mooie installatie!!Mr-Leo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:14:
[afbeelding]
Ook voor de welbekende installateur een dikke pluim.........vakwerk eerste klas!
Verwijderd
je komt hier binnen sinds vandaag alsof je het licht hebt gezien met je niet te weigeren aanbieding
maar je blijft vaag met je berichtgeving van waarom je ervan overtuigt bent dat omvormers niet goed zijn en pv systemen verkeerd aangelegt worden van wege schaduw
zo heb je wel andere namen genoemd maar nog steeds niet de naam van de fabrikant van de panelen die JIJ op het oog hebt , je reden hiervoor is who cares als een fabrikant failiet gaat,.
dat klinkt als kofferbak handel
maar je blijft vaag met je berichtgeving van waarom je ervan overtuigt bent dat omvormers niet goed zijn en pv systemen verkeerd aangelegt worden van wege schaduw
zo heb je wel andere namen genoemd maar nog steeds niet de naam van de fabrikant van de panelen die JIJ op het oog hebt , je reden hiervoor is who cares als een fabrikant failiet gaat,.
dat klinkt als kofferbak handel
Verwijderd
@zonnigtype
ik heb al een tijdje gezocht naar sites of forums waar problemen met panelen besproken worden.
heb nog weinig goeds kunnen vinden.
Heb jij misschien tips?
Al vast bedankt!
ik heb al een tijdje gezocht naar sites of forums waar problemen met panelen besproken worden.
Heb jij misschien tips?
Al vast bedankt!
Dimensionering omvormer volgens SMA Sunny Design met 5880 Wp (24 panelen pluto 245-Wde (EU)).
Ligging Amsterdam 35 graden hellingshoek pal zuid. Stroomprijs €0,21/ kWh.
Op basis van prijslijst SolarNRG zou ik voor de SB3300 gaan
. Of zouden jullie €284 extra vooraf financieren voor €37 extra opbrengst per jaar (SB3300>SB4000-TL21).
Ik heb geen idee of SMA Sunny Design goed de opbrengst kan schatten en in hoeverre de prijzen of prijsverschillen bij SolarNRG marktconform zijn
Omvormer | kWh/jaar | kWh/kWp | Opbrengst (€/jaar) | Wp/WAC factor | Verschil opbrengst tov vorige |
SB3000TL-21 | 4915 kWh | 836 | € 1.032 | 1,96 | |
SB3300 | 5077 kWh | 863 | € 1.066 | 1,78 | € 34 |
SB3600TL-21 | 5171 kWh | 879 | € 1.086 | 1,63 | € 20 |
SB4000TL-21 | 5253 kWh | 893 | € 1.103 | 1,47 | € 17 |
SB5000TL-21 (4600W) | 5323 kWh | 905 | € 1.118 | 1,28 | € 15 |
Op basis van prijslijst SolarNRG zou ik voor de SB3300 gaan

Ik heb geen idee of SMA Sunny Design goed de opbrengst kan schatten en in hoeverre de prijzen of prijsverschillen bij SolarNRG marktconform zijn
Zonstraal, Photovoltaikforum, forum Sonne, Tweakers Duurzame Energie deel 1 t/m 17Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:49:
@zonnigtype
Heb jij misschien tips?
Al vast bedankt!
Mag ik waarschuwen voor Google! Daar zou je ook wel eens iets kunnen vinden.
A'dam PVOutput
Verwijderd
@swapevent
Ik bied HELEMAAL niets aan. Ik stel een vraag over de kwalitetsaspecten.
en idd, een fabrikant kan failliet gaan, dat is een aspect wat ik meeneem in mijn overweging.
Je doet net alsof ik jou verplicht iets te kopen van mij.
Ik zie kansen, jij beren.
En bij die kansen ga ik niet over één nacht ijs. Jij siddert al van angst bij de kans op een beer.
Oftwel, we zijn heel verschillend, of mag dat van jou ook al niet?
Ik bied HELEMAAL niets aan. Ik stel een vraag over de kwalitetsaspecten.
en idd, een fabrikant kan failliet gaan, dat is een aspect wat ik meeneem in mijn overweging.
Je doet net alsof ik jou verplicht iets te kopen van mij.
Ik zie kansen, jij beren.
En bij die kansen ga ik niet over één nacht ijs. Jij siddert al van angst bij de kans op een beer.
Oftwel, we zijn heel verschillend, of mag dat van jou ook al niet?
Leuk staatje. Gevoelsmatig zeg ik: SB3600. Gewoon, omdat die nog mooi op een 16A kan. Maar rekentechnisch blijkt wat anders. Zulke rekensommetjes maak ik ook voor mijn klanten.Dre schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:49:
Dimensionering omvormer volgens SMA Sunny Design met 5880 Wp (24 panelen pluto 245-Wde (EU)).
Omvormer kWh/jaar kWh/kWp Opbrengst (€/jaar) Wp/WAC factor Verschil opbrengst tov vorige SB3000TL-21 4915 kWh 836 € 1.032 1,96 SB3300 5077 kWh 863 € 1.066 1,78 € 34 SB3600TL-21 5171 kWh 879 € 1.086 1,63 € 20 SB4000TL-21 5253 kWh 893 € 1.103 1,47 € 17 SB5000TL-21 (4600W) 5323 kWh 905 € 1.118 1,28 € 15
Op basis van prijslijst SolarNRG zou ik voor de SB3300 gaan. Of zouden jullie €284 extra vooraf financieren voor €37 extra opbrengst per jaar (SB3300>SB4000-TL21).
Zet er nu eens een Delta 3.6 tegenover. Kostentechnisch en opbrengsttechnisch. Of een Omnik 4.0.
Dit topic is gesloten.