Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.882 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 16:13
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:40:
[...]

je woont tussen mij en hans de git dus dat word hard knallen, en alle adviezen zijn poep.
je gaat zeker 1000kWh/kWp halen, en veelvuldig over je piekvermogen van de panelen heen
dimensioneer dus minstens ~10% zwaarder die omvormer dan je Wp, anders krijg je spijt.
als je het geesterambacht kan zien en de duinen -> dimensioneer 20% zwaarder die omvormer
neem mono, pandas oid, en geen goedkope poly, en zorg dat het 1 maart 2013 draait.
op de plek waar je woont is het zonde geen pv te hebben.
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/q24gem_8110_jaar.png

(hans=schagennoord eric=alkmaar westrand)
Ik zie dat ik de pagina beter had moeten lezen of refreshen :o
Bedankt voor deze ervaringsgegevens uit de omgeving; ik ga weer in de mode 'onderzoek' en kom vast nog wel met vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

ROMiJo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:41:
[...]

Het begint mij duidelijk te worden. De Omnik 3 heeft een max. input DC van 590V; verdeeld over 2 ingangen die max. met 550V belast kunnen worden. Het ZNShine zonnepaneel heeft een Vmax van 30 (+3%). Dus aan de Omnik mogen maximaal 19 panelen (19*31=589V) aangesloten worden. Dan weet je zeker dat onder geen enkele omstandigheid de omvormer wordt beschadigd door een te hoge V van de panelen.

[...]

En hiermee bedoel je dus dat je het niet zou doen, omdat dan de kans bestaat dat de Vmax input van de omvormer kan worden overschreden bij teveel panelen onder ideale (=koudere) omstandigheden.

Kort samengevat kan ik aan mijn Omnik 3 dus zonder gevaar 18 panelen van 245Wp hangen (aan de westkust, ongeveer op zuid en onder een hoek van 50 graden) _/-\o_

Bedankt!
Uhm, een gemiddels 250Wp paneel heeft een Vmpp van 30 volt en Voc van 37 volt. 37*18 = 666 Volt + 10% voor temperatuur in de winter > 700 Volt.

Pas op dat je wel met de juiste waarden rekent!
Nominale spanning != Open Klemspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 16:13
databeestje schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:03:
[...]

Uhm, een gemiddeld 250Wp paneel heeft een Vmpp van 30 volt en Voc van 37 volt. 37*18 = 666 Volt + 10% voor temperatuur in de winter > 700 Volt.

Pas op dat je wel met de juiste waarden rekent!
Nominale spanning != Open Klemspanning
Bedankt voor de waarschuwing: je constatering klopt als een bus volgens de specs van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
ROMiJo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:59:
[...]

Ik zie dat ik de pagina beter had moeten lezen of refreshen :o
Bedankt voor deze ervaringsgegevens uit de omgeving; ik ga weer in de mode 'onderzoek' en kom vast nog wel met vragen :)
Tsja, wat kan ik zeggen....ik ben Eric veel dank verschuldigd. Tot nu toe is alles wat hij me had voorspeld uitgekomen. Qua opbrengst, qua pieken (beware! 'k Heb 6kW DC gescoord met 5565Wp, dus 10% kan te mager zijn), qua hellingshoek, qua leverancier.

Nu kan Eric wel van alles zeggen. Dus moet je 'em challengen, uitdagen en niets voor zoete koek slikken. Geloof me, ik heb dat geprobeerd en daar is Gitje's Stroomfabriek uit voortgekomen. Maar dat had weinig met mijn gechallenge te maken en veel meer met zijn kennis en kunde. Bovendien had ik in Guus een uitstekende leverancier. Hij kwam met Tigo op de proppen. Man, man, wat heb ik daar een plezier van.

Dus mijn advies: als ik in een half uur naar jouw adres kan fietsen (gaat in mijn huidige fysieke toestand niet lukken, maar even voor de vorm...) zit je dus dicht in de buurt. Doe dus mono's en doe een zware omvormer.

Maar in godsnaam, bel Eric niet op, want je bent de hele avond in gesprek.....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
ROMiJo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:12:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing: je constatering klopt als een bus volgens de specs van het paneel.
Op: http://www.omnik-solar.com/products/solar-design-soft

even een account aanmaken en de gegevens van de panelen invullen. Dan kan je zien wat kan of niet.

Ik heb twee strings op de omnik 3. Een string van 10 x 195 Wp Sunrupu (solar-design zegt iets te hoog in vermogen) en een string van 4 x 195 Sunrupu + 3 x 185 Kingsun 185 Wp (gaat prima zegt solar-design)

Systeem is sinds twee dagen in deze configuratie werken, hiervoor zonder de 3 kingsuns. Nu nog een paar mooie dagen....

[ Voor 38% gewijzigd door drielp op 28-10-2012 23:54 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 20:54

Franko P.

Hit it.

Vandaag brief in de bus gevonden van Enexis.

Informatie over dat ik een PV installatie op mn dak heb liggen etc.
Allemaal heel leuk en aardig en alle gegevens kloppen, maar bij het laatste punt in deze brief begon ik toch even na te denken.

Hier staat namelijk het volgende:
Het is zowel voor u als voor ons van belang, dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte digitale hoofdmeter met vier telwerken.

Uw huidige hoofdmeter is van een ander type en is dus mogelijk niet geschikt.
U kunt uw huidige hoofdmeter gratis laten vervangen voor een geschikte hoofdmeter.
Neem hiervoor contact op met de afdeling Duurzaam Produceren.
Nu vraag ik me dus af wat er niet geschikt zou zijn aan mijn Ferraris meter met 2 tellers (piek dal tarief) en 1 draaischijf.
Wat ik verbruik telt ie op en wat ik terug geef telt ie af. Hoeveel eerlijker moet het dan zijn?

Ik ben absoluut geen voorstander van de "slimme energiemeter" en wil deze dan ook niet in mn huis hebben.

Wat nu te doen? Gewoon negeren?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Franko: even kijken wat je draaischijfmeter doet:
draait deze terug bij voldoende instraling van de zon (en weinig eigen verbruik)? zo ja OK
draait naaast de draaischijf ook het telwerk (!) terug, super. ik zou dan mooi de ferraris laten hangen.

ergo negeren, want de ferrarismeter is nog altijd gewoon geijkt en geaccpeteerd voor salderen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Sinds een week me aan t inlezen over zonnepanelen, kom ik erachter dat de subsidie bijna op is! Dus vandaag ff snel een setje besteld: 7x sunrise 200wp all black en een sma 1300TL erbij, geadviseerd door het bedrijf waar ik ze gekocht heb omdat die een lagere opstartspanning heeft en dus ook bij weinig zon opstart!. De 1300TL gaat tot een DC van 1400W. Ga ik nu wattages mislopen op warme dagen? Dit wil ik natuurlijk wel graag weten! En om hoeveel watt/Wattpiek zou het dan ongeveer gaan?
Dak ligt op 172graden zuid en helling is 30/33%.

[ Voor 4% gewijzigd door Longrun op 29-10-2012 00:49 . Reden: Vergeten specs dak te vermelden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tito1984 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 00:47:
Sinds een week me aan t inlezen over zonnepanelen, kom ik erachter dat de subsidie bijna op is! Dus vandaag ff snel een setje besteld: 7x sunrise 200wp all black en een sma 1300TL erbij, geadviseerd door het bedrijf waar ik ze gekocht heb omdat die een lagere opstartspanning heeft en dus ook bij weinig zon opstart!. De 1300TL gaat tot een DC van 1400W. Ga ik nu wattages mislopen op warme dagen? Dit wil ik natuurlijk wel graag weten! En om hoeveel watt/Wattpiek zou het dan ongeveer gaan?
Dak ligt op 172graden zuid en helling is 30/33%.
Op warme dagen loopt de hoeveelheid vermogen terug wat er uit het paneel komt. Het is normaal de omvormer circa 10% onder te dimensioneren. Dus ik zie niet zo'n probleem.

Zit je aan de kust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franko p
Nu vraag ik me dus af wat er niet geschikt zou zijn aan mijn Ferraris meter met 2 tellers (piek dal tarief) en 1 draaischijf.
Gewoon lekker laten hangen hoe langer de ferrari meter hangt hoe beter dit voor je is.
waarom :
<1> deze meter draait gewoon achteruit als je teruglevert hoe eenvoudig kan het zijn
PS: er is een reeks in omloop die dit blokkeert simpelste methode om te zien of tie terugdraait.
zodra je pv actief is, even al je andere groepen uitzetten zodat je vebruik 0 is dan zie je gelijk of je meter terugdraait, groepen weer aan en huis nalopen om je wekkers weer goed te zetten :)
<2> geen ingewikkelde rekeningen van vebruik hoog - levering hoog is netto blablabla oja komt ook voor laag tarief

<3> slimme meters hoe slim zijn ze.er zijn genoeg verhalen te lezen over dit salderen kloppen deze waardes danwel vergeet de energieboer niet ze daadwerkelijk te vergoeden etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Franko P. schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:22:
Wat ik verbruik telt ie op en wat ik terug geef telt ie af. Hoeveel eerlijker moet het dan zijn?

Ik ben absoluut geen voorstander van de "slimme energiemeter" en wil deze dan ook niet in mn huis hebben.

Wat nu te doen? Gewoon negeren?
JoopC had een ferraris teller welke bij het terugtellen de nodige kW uren vergat. Deze is erachter gekomen door zelf na te meten tijdens productie.

Zijn ferraris liep wel de juiste snelheid vooruit, maar niet achteruit. Let dus op of de waarden kloppen. Het grote probleem hiermee is dat zonder apart het huis en de PV te meten je niet goed in kan schatten of de ferraris klopt. M.a.w. je moet al meer meet instrumenten geinstalleerd hebben dan enkel de ferraris.

Alternatief. Zet alle groepen behalve PV uit in huis voor een dag en kijk dan in de zomer of het aantal kWh van de omvormer overeen komt met het terugdraaien van de omvormer. Als je kleinere afwijkingen wil tracken is dat natuurlijk geen oplossing, en zul je dus losse kWh meters met S0 puls moeten installeren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nu ik dit hierboven lees over terug draaien........ stedin komt de meter opnemen van de week, de meter zit buiten in een apparte meterkast waar ze zelf de sleutel van hebben, wat nu als die beste man de meterkast open maakt en de meter gaat vol gas achteruit.
Gaat hij dat melden/problemen maken? anders moet ik even een nieuw slot er in zetten, dan belt hij aan. :)
Natuurlijk niet aangemeld bij hun.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet alle groepen behalve PV uit in huis voor een dag en kijk dan in de zomer of het aantal kWh van de omvormer overeen komt met het terugdraaien van de omvormer
hiervoor hoef je niet te wachten tot de zomer hoor
een ferraris meter telwerk heeft tussen de cijfers een 10tal streepjes

ik heb het als volgt gecheckt , toen het pv volgens de omvormer 500watt opleverde heb ik op dat moment gekeken wat de stand was, bijv xxxx5,3 de ,3 is 3 streepjes voorbij de 5
bij 500 watt levering zou de meter een half kwh achteruit lopen in 1 uur. ( is 5 streepjes )
overige groepen uitgezet en kwartiertje gewacht
de meterstand was toen xxxx5,2 ==> constatering telwerk loopt achter.
je ziet het resultaat natuurlijk beter als je pv bijv 1000 watt of meer levert.
met deze meter ben je het officieel niet verplicht om het te melden,
men vind het wel wenselijk maar ik zie niet nog steeds geen goede motivatie hiervoor
ze geven als argument stel dat er een stroomstoring optreed en uw systeem is aan het invoeden dan is dit gevaarlijk voor onze monteurs maar dat is onzin want hetsysteem sluit zich af als het "lichtnet" uitvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik heb bij mijn rondje offerte aanvragen een aantal leveranciers exact dezelfde informatie gegeven (all black panelen van de hier vaak genoemde bekende merken, SMA omvormer, ClickFit) en daarbij kreeg ik letterlijk reacties als:
Het configuratievoorstel van mijn SMA programma draag de SB3300 voor. Wanneer u een grotere omvormer wilt omdat u nu dan wel later andere panelen er extra op wilt aansluiten, adviseer ik u hetzelfde type en merk panelen toe te voegen
knap, want ik kreeg dit op geen enkele mogelijkheid uit Sunny Design
Maar ook als:
De keuze voor de SB3600TL-21 zou ik zelf niet adviseren omdat deze t.o.v. het totale vermogen van 5000Wp wel heel zwaar ondergedimensioneerd is; normaliter zouden we voor deze omvormer gaan tot maximaal 4268 Wp of 17/18 panelen (3880 * 110%). Het klopt dat de Sunny designer tool deze wel acceptabel vindt (het is dan ook het maximum volgens SMA), maar ik denk dat U nu in de zomermaanden toch behoorlijk wat energie gaat verliezen.
Oftewel, twee compleet andere redenaties bij ruwweg hetzelfde vermogen (4800-4900Wp). Moet zeggen dat ik het wel waardeer dat er inhoudelijk onderbouwd feedback wordt gegeven dus bovenstaande is geen kritiek op een van beide leveranciers. Bij de eerste durf ik een prijstechnisch argument niet uit te sluiten aangezien de 3300 flink goedkoper is dan de 3600TL.

En verder qua leveranciers, ik voel me inmiddels net een soort van zonnigtype. Ondanks dat ik het niet wilde ken ik volgens mij een groot deel van de markt. Statistieken:
  • aantal beschouwde leveranciers (website etc): ca 57
  • aantal gemailde leveranciers voor assortiment/prijsopgaaf: 14 (bij gebrek aan reacties / goede offertes meer gemaild)
  • aantal reacties op mail: 10 (PV-land heeft veel algemeen/technich directeuren :+)
  • aantal ontvangen offertes: 7
  • aantal ontvangen offertes conform aanvraag: 4 (merk/ type)
Met een soort van PriceWatch had bovenstaande in een paar uurtjes gekund ipv een paar avonden. Qua prijs scheelt het allemaal niet bar veel, maar gewoon krijgen wat je ongeveer wilt (en dan bij voorkeur van een leverancier die gewoon een KvK-nr en algemene voorwaarden op de website heeft staan) is gewoon een uitdaging 8)7

On the bright sight: binnenkort zal er 4900Wp Canadian Solar all black op een SMB SB3600TL-21 aan Clickfit op m'n dak hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
tito1984 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 00:47:
Sinds een week me aan t inlezen over zonnepanelen, kom ik erachter dat de subsidie bijna op is! Dus vandaag ff snel een setje besteld
Ik snap dat dus niet. Je hebt liever 15% korting op een haastig bestelde sub-optimale set dan een set waar je helemaal achter staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

On the bright sight: binnenkort zal er 4900Wp Canadian Solar all black op een SMB SB3600TL-21 aan Clickfit op m'n dak hangen
ik heb zelf in mijn offerte aanvraag rondje ook continue te horen gekregen dat het pvsysteem wel iets zwaarder mocht zijn als de omvormer
bijv bij een sb3600 een pv systeem van 3840 wp geen probleem
maar 4900 wp op een sb3600 vind ik toch wat uit de maat liggen
max dc power van de sb3600 is 3880W
4900 *0,85 = 4080

tevens levert tie max 16 amp terug is 3680 W ( ac) de rest gaat down the drain.

Dan zou ik toch gaan voor een SB4000 / omniksol 4.0 / piko 4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Rol-Co schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 07:41:
Nu ik dit hierboven lees over terug draaien........ stedin komt de meter opnemen van de week, de meter zit buiten in een apparte meterkast waar ze zelf de sleutel van hebben, wat nu als die beste man de meterkast open maakt en de meter gaat vol gas achteruit.
Gaat hij dat melden/problemen maken? anders moet ik even een nieuw slot er in zetten, dan belt hij aan. :)
<overdrijf mode>
slotgracht er om heen graven.
prikkeldraad.
mijnen velden aan leggen.
puntige stokken schijnen het ook goed te doen.
</overdrijf mode>
maar het slot vervangen, voordat ze zomaar de meter vervangen en schatten wat je gebruik/opbrengst was.
lijkt mij verstandig.
de meter opnemer zal niet schrikken ze zijn het wel gewend tegenwoordig.
het is voor de meeste niet de eerste keer dat ze het zien.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:04:
[...]

ik heb zelf in mijn offerte aanvraag rondje ook continue te horen gekregen dat het pvsysteem wel iets zwaarder mocht zijn als de omvormer
4900 *0,85 = 4080

Aan de andere kant, de performance bij weinig licht is weer uitstekend met zoveel oppervlak en de kleinere omvormer. Je hebt wel de garantie dat deze lekker > 40% vermogen in het hoog rendement blijft werken.

Gezien de kosten van de panelen nog steeds dalen, en de prijzen van de omvormers nog niet zo hard, snap ik de keuze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:10:
[...]

<overdrijf mode>
slotgracht er om heen graven.
prikkeldraad.
mijnen velden aan leggen.
puntige stokken schijnen het ook goed te doen.
</overdrijf mode>
maar het slot vervangen, voordat ze zomaar de meter vervangen en schatten wat je gebruik/opbrengst was.
lijkt mij verstandig.
de meter opnemer zal niet schrikken ze zijn het wel gewend tegenwoordig.
het is voor de meeste niet de eerste keer dat ze het zien.
Nou vervangen gaan ze niet doen zonder toestemming denk ik maar het ging me er meer om dat hij moet aanbellen dus kan ik even de oven aanzetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 17:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
4900 *0,85 = 4080

Waar haal je die 0,85 vandaan? Is dit toevallig de 850 kWh/kWp jaaropbrengst? Dit heeft niets met de dimensionering van je omvormer te maken.

De max DC power is niet het maximale STC vermogen wat je mag aansluiten, maar het vermogen dat de omvormer kan omzetten in AC vermogen. Dus ongeveer het AC vermogen (3680W) gedeeld door de efficiëntie van de omvormer. Panelen kunnen ook meer vermogen leveren dan het STC vermogen, dus op zich zegt dit weinig.

Hoewel de omvormer inderdaad aardig is ondergedimensioneerd, denk ik dat over een jaar gezien misschien 3% energie verloren gaat hierdoor. Onderbouwing? Ik heb het systeem van SunshineCompany (13,94 kWp) even virtueel aangesloten op een 10K omvormer. Ongeveer dezelfde verhouding. Hierbij kom ik t.o.v. de huidige 15K omvormer op een opbrengst van 97,53%. Slechts 2,5% verlies dus.

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 29-10-2012 11:27 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar haal je die 0,85 vandaan? Is dit toevallig de 850 kWh/kWp jaaropbrengst
dat klopt ik heb gemerkt dat leveranciers standaart met 0,9 rekenen en slechts een enkel het daadwerklijke voor je probeert uit te rekenen.
naar mijn idee in mijn situatie
pv systeem 4320 wp
omvormer dc zijde max 4500 wp
Ac zijde max 4400 W
ac zijde nomial 4000 W

zoals ik er tegen de verhouding omvormer vs pv-vermogen aan kijk zal :
- in de winterperiode de opbrengst wat lager liggen tov een kleinere omvormer op hetzelfde pv systeem
- echter in de zomerperiode zal ik hoger zitten in de opbrengst tov kleinere omvormer op hetzelfde pv systeen

door het jaar heen genomen is mijn gevoel dat dit meer opbrengt als een kleinere omvormer ophetzelfde pvsysteem

let wel dit is met de info die ik ter bechikking heb gehad aangaande omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Rol-Co schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:20:
[...]

Nou vervangen gaan ze niet doen zonder toestemming denk ik maar het ging me er meer om dat hij moet aanbellen dus kan ik even de oven aanzetten. ;)
wetelijk gezien is de meter van hun.
je huurt dat ding.
dus of je iets te vertellen hebt daar over is iets politieks.

dat i terug draait intereseert ze verder eigenlijk niet. (de netbeheerder dan)
het is wel dat de verekening waarschijnlijk voor de netbeheerder interesanter is als het een slimme meter is.
dus ze willen hem wel vervangen.
het is maar net wat voor iemand je treft aan de deur.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daarom is het dus altijd beter als hij voorruit draait als ie langs komt en in de kast kijkt. :)

wat niet weet + geen gezeur of brieven.

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 29-10-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

4900 *0,85 = 4080

Ik accepteer dat risico gewoon. Ik richt me niet op een paar procent meer of minder opbrengst noch over een paar procent meer of minder voordelig financieel. Dat is namelijk waar het om lijkt te gaan welke bron je er ook op naslaat. En ondertussen heb ik (elektrisch gezien) de meest praktische en flexibele oplossing met 16A :) Dat argument weegt voor mij zwaarder dan de max 100 euro die een grotere omvormer zou kosten. De uitgaven die ik doe om m'n dak aan te passen kosten een veelvoud daarvan.

Als dit echt ver over de grens was dan zou er meer coherentie in de adviezen van leveranciers en fabrikant zijn om het vooral niet te doen. Blijkbaar zit dit een beetje tegen de grens aan en de ervaring leert dat je dan nog redelijk wat marge over hebt. Zeker fabrikanten hebben de neiging om flinke marge te nemen zowel qua garantie als qua bescherming van de merknaam.

Blijkt het wel een probleem te vormen dan vinden we wel een oplossing. De eerder gedane test door te meten hoeveel procent van de tijd de omvormer de max levert is een zeer goede benadering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
@Meter vervangen
De meter kan dan gehuurd zijn, maar als ik een auto huur, kunnen ze die ook niet zomaar omwisselen voor een auto die ik niet wil, of waar ik extra voor moet betalen of die in mijn ogen ïssues"heeft.
Dus zomaar vervangen mag nooit. dat zou wel erg brutaal zijn.

@over / onderdimensionern:
De meeste omvromer ontwerpprogrammas rekenen toch gewoon een geschatte opbrengst uit? die kun je naast elkaar leggen, en dan zie je wat je aftopt / misloopt?
deze designtools rekenen volgens mij met weerdata, en rekenen voor elke dag / week/ maand, of welk interval uit wat de maximale en minimale waarden worden, en houden rkening met een maximale en minimale paneeltemperatuur?

Ze geven ook een grafiekje van hoeveel W je in welke maand genereert.

maar wat bedoelen ze nu met een powerfactor of zoiets? 110% 90% in sunny design heb j edaar 2 balkjes voor die geel en groen zijn, ik begrijp niet zo goed wat er mee bedoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
engelbertus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:59:
@over / onderdimensionern:
De meeste omvromer ontwerpprogrammas rekenen toch gewoon een geschatte opbrengst uit? die kun je naast elkaar leggen, en dan zie je wat je aftopt / misloopt?
Yup. En volgens Sunny Design is dat verschil bij mij iets van 20kWh op >3800kWh (uit m'n hoofd) dus orde grootte 0,5% (SB3600 vs SB4000).
maar wat bedoelen ze nu met een powerfactor of zoiets? 110% 90% in sunny design heb j edaar 2 balkjes voor die geel en groen zijn, ik begrijp niet zo goed wat er mee bedoeld word.
Wederom uit m'n hoofd, maar als je er overheen hovert in het linker balkje dan wordt de definitie getoond. Volgens mij is het de maximale DC input gedeeld door het geplaatste vermogen in Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uiteindelijk is het dus marginaal ( verwaarloosbaar ) of je verliest een paar kwh opbrengst in de zomer ivm aftoppen of je verliest een paar kwh in de winter vanwege omvormer vs panelen verhuiding

hoewel toch even door de designer gegooit omte zien wat die zegt
18 panelen 4320 wp totaal zelfde ligging
op de omnik 3.0 ==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 139.1 ]
op de omnik 4.0 ==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 104.76 ]
op de omnik 5.0 ==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 91.1]
op de omnik 13.0==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 32.4]

ga ik toch twijfel aangaande de calculaties in deze

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:05:
...
Wellicht heeft de Omnik designer tool een versimpelde versie voor het berekenen van de opbrengst. Simpeler dan de SMA Sunny Design Tool.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
antonboonstra schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:23:
[...]

Hoewel ik al wel eens gekeken heb naar HTML5 grafieken (voorbeeld) heb ik nog niets gevonden wat dezelfde functionaliteit heeft.

[...]
Kijk eens naar www.flotcharts.org! Geen HTML5 maar jquery/javascript en dat draait prima op de meeste (mobiele) browsers en inclusief iOS apparaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Rukapul schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:12:

En verder qua leveranciers, ik voel me inmiddels net een soort van zonnigtype.
Join the club... :+
Ondanks dat ik het niet wilde ken ik volgens mij een groot deel van de markt. Statistieken:
... aantal beschouwde leveranciers (website etc): ca 57
Stand van gisternacht hier: 373 aanbieders.
... en dan bij voorkeur van een leverancier die gewoon een KvK-nr en algemene voorwaarden op de website heeft staan
Relatief snel te achterhalen met kvk.nl, en naam invullen in zoek venstertje.

Althans: het KVK nummer. Voorwaarden zijn inderdaad lang niet altijd aanwezig, ook prutswerk dus, en niet tot vertrouwen stemmend.

Ik erger me er ook aan. Hoop werk allemaal.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
databeestje schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 07:26:
[...]

Op warme dagen loopt de hoeveelheid vermogen terug wat er uit het paneel komt. Het is normaal de omvormer circa 10% onder te dimensioneren. Dus ik zie niet zo'n probleem.

Zit je aan de kust?
Ik zit in Breda :-) dus niet aan de kust :-( daarom denk ik ook dat ik nooit aan die 1400Wp ga komen en ik dus ook niet op de heetste dagen wp'jes ga verlieZen (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in Breda :-) dus niet aan de kust
oh ik dacht al wat een groot strand heb jij :? :?

kan idd een hoop verschil uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
tito1984 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:38:
[...]
Ik zit in Breda :-) dus niet aan de kust :-( daarom denk ik ook dat ik nooit aan die 1400Wp ga komen en ik dus ook niet op de heetste dagen wp'jes ga verlieZen (hoop ik)
Het gaat natuurlijk om de koudere dagen met geregeld of incidenteel zon.
Op de hete dagen haal je nooit een hoog vermogen door de negative temperatuurs coefficient.
De kust heeft als voordeel dat ze meer zon uren hebben.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:03:
[...]
Het gaat natuurlijk om de koudere dagen met geregeld of incidenteel zon.
Op de hete dagen haal je nooit een hoog vermogen door de negative temperatuurs coefficient.
De kust heeft als voordeel dat ze meer zon uren hebben.
Ik zou ook graag de 5 minuten logwaarden van een systeem aan de kust willen hebben, om proberen te berekenen hoeveel meer piekverliezen je daar hebt.
Mr-Leo schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:11:
[...]
Kijk eens naar www.flotcharts.org! Geen HTML5 maar jquery/javascript en dat draait prima op de meeste (mobiele) browsers en inclusief iOS apparaten!
Interessant. Als ik wat verder kijk zie ik ook dat onclick events worden ondersteund. Zal hier eens naar kijken als ik tijd heb. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:43
Hoe belangrijk vinden jullie het dat een leverancier flash data van z'n panelen deelt? Ik wil een paar panelen aanschaffen, maar de leverancier geeft aan dat de fabrikant gegevens over flash data (nog) niet fatsoenlijk beschikbaar stelt. Het merk heeft wel certificeringen van TUV enz, enz, maar ik wil toch eigenlijk wel erg graag weten hoeveel m'n toekomstige panelen kunnen opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53

ericplan

5180 Wp PV

Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:21:
Hoe belangrijk vinden jullie het dat een leverancier flash data van z'n panelen deelt? Ik wil een paar panelen aanschaffen, maar de leverancier geeft aan dat de fabrikant gegevens over flash data (nog) niet fatsoenlijk beschikbaar stelt. Het merk heeft wel certificeringen van TUV enz, enz, maar ik wil toch eigenlijk wel erg graag weten hoeveel m'n toekomstige panelen kunnen opbrengen.
Wat heeft die leverancier/fabrikant te verbergen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
Mogenlijk niks en is de administratie er gewoon nog niet op uitgelegd om zulke data mee te sturen.
Als het goed is valt het ook in de marge van de specificaties van het paneel en is de flashdata daarmee ook weer niet zo relevant.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook meer vertrouwen in een partij die ook zulke dingen goed voor elkaar heeft.
Openheid van zaken is altijd positief en een goede boekhouding bij een bedrijf vind ik ook een pro.
Van mijn panelen heb ik overigens geen flashdata, maar daar was de prijs ook naar. Verder doen ze het prima.

[ Voor 13% gewijzigd door lithoijen op 29-10-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wow, nog niet eerder gezien dat de omvormer midden op de dag uit ging. Dan moet het wel errrug donker zijn geweest.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=10380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:21:
Dat lijkt er op te duiden dat ze de administratie niet op orde hebben, daar.

Dat vind ik voor een leverancier in - waarschijnlijk - Verweggistan geen goede zaak, en geeft weinig vertrouwen.

Zelfs als het goede modules zou betreffen, gemaakt op (meestal) Europese productie apparatuur...

Een IEC certificaat (heel vaak - doch niet noodzakelijk - TÜV) is wel het minste wat je van een willekeurige leverancier mag verwachten. Zonder IEC zou je niet eens willen moeten kopen (avonturiers daargelaten).

En flashdata zijn sowieso nodig om - bij diverse merkproducenten - te kunnen checken bij de producent of er geen malware is geleverd. In Duitsland zijn diverse gevallen van fraude met merken en logo's vastgesteld bij geleverde "merk"modules (NOT). Geleverde flashdata bleken niet te kloppen met de database van de producenten in China...

Genoeg reden om die data op te eisen. Dan heb je namelijk een stevige basis voor "mocht er iets fout kunnen zijn" of "in komende jaren geschieden" met de panelen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:05:
uiteindelijk is het dus marginaal ( verwaarloosbaar ) of je verliest een paar kwh opbrengst in de zomer ivm aftoppen of je verliest een paar kwh in de winter vanwege omvormer vs panelen verhuiding

18 panelen 4320 wp totaal zelfde ligging
op de omnik 3.0 ==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 139.1 ]
op de omnik 4.0 ==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 104.76 ]
op de omnik 5.0 ==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 91.1]
op de omnik 13.0==> 3959 kwh /year berekent [DC input power/Rated DC Power [%] 32.4]

De systeemdesigntool van Samil Power heeft dit probleem ook. Er zit een fout in het berekenen van de te verwachte jaarlijkse opbrengst. Er wordt geen rekening gehouden met de maximale AC output van de omvormer. 10000 WP op een 2300 omvormer levert volgens de software (ongeveer) net zoveel kWh op als op een 10000 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb mijn oorspronkelijke installatie (20x175 Wp) eens doorgerekend met een SB3000 (zoals gepland) en SB3300 (zoals geleverd):
SB3000 (max AC 3 kW): 2832 kWh/jaar
SB3300:(max AC 3.6 kW) 2857 kWh/jaar
Dit volgens Sunny Design. In de praktijk over de 3 volle jaren gemiddeld 3063 kWh/jaar.
Mijn uitgebreide installatie (24 x 175Wp) volgens Sunny Design:
SB3000: 3398 kWh/jaar
SB3300: 3446 kWh/jaar
SB3800: (max AC 3.8 kW) 3438 kWh/jaar

Voorzichtige conclusie: iets onderdimensionering heeft geen negatieve gevolgen voor te verwachten opbrengst.
Ik ben overigens wel blij dat ik een zwaardere omvormen gekregen heb. Kon ik nu tenminste uitbreiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kunnen we hieruit concluderen dat licht onder/overdimensionere slechts een marginaal voordeel / nadeel levert en gezien dat het ene jaar het andere jaar niet is qua zon/wind etcetecetc dit volledig verwaarloosbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het kersverse regeerakkoord:
Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers
geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal
gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf
van de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 21:15
Uit het regeerakkoord:
Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers
geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal
gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf
van de energiebelasting.
Iemand enig idee wat hier bedoeld wordt?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simpel je moet meer energiebelasting betalen voor je netto vebruik.
alleen bijv een Vereging van eigenaren die gezamelijk zonnepanelen hebben aangeschaft voor eigen gebruik hebben hier voordeel zoals laast dat linkje over die flat in zoetermeer bijv

kortom wij mileu-portemonnee bewuste single particulieren zijn gen..;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:59
Kijk, het regeerakkoord verlaagt de TVT van PV :)
meer EB -> meer ontweken kosten door investering in PV

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dat word dus weer teniet gedaan door die hogere energieheffing tenzij je dusdaning produceert dat je netto vebruik 0 kwh is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Een soort van halfbakken veel administratieve last hebbende manier van salderen voor de meter dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Deze wordt lastenneutraal gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf van de energiebelasting.
Verhoging van de energiebelasting vind ik niet erg, maar waarom nou alleen in de eerste schijf? Belast de groot verbruikers nu ook eens meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
antonboonstra schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:10:
[...]

Verhoging van de energiebelasting vind ik niet erg, maar waarom nou alleen in de eerste schijf? Belast de groot verbruikers nu ook eens meer :(
Precies, of een nieuwe schijf vanaf 3000kwh (het gemiddelde gebruik van een huishouden). Iedereen daaronder doet al zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de eerste 1000kWh vrij en zakelijk de eerste 10.000kWh
dan gewoon gelijke monik gelijke kap, weg met die voordeeltjes lobby hap.

maar ja, daar is lef voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RaymondD schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:11:
[...]

Precies, of een nieuwe schijf vanaf 3000kwh (het gemiddelde gebruik van een huishouden). Iedereen daaronder doet al zijn best.
Zul je altijd gelazer over krijgen, elke grens is volslagen kunstmatig. Ik heb mijn hele leven al ver onder de 2.000 gezeten (sinds vorig jaar effectief 1.200 kWh, dit jaar minder). Mag ik ff vangen?

Overigens, m.b.t. de gesuggereerde TVT verlaging: Vattenfall heeft al aangekondigd dat hun stroomprijs omlaag gaat per 1-1-2013.

Misschien wisten ze al een beetje wat er aan zat te komen, en rekenen ze alvast op een "eindresultaat inclusief verhoogde EB + SDE plus heffing" wat niet ver ligt van het bedrag vóór deze zoveelste kunstmatige ingrepen in de zogenaamd "vrije" energiemarkt...

Gaat vast weer een interessant grafiekje worden, nog meer segmentatie van de "all-in variabele kWh prijs":
  1. leveringsprijs kaal
  2. energiebelasting kaal
  3. SDE plus heffing kaal
  4. pilot zelflevering heffing kaal
  5. 21% BTW over alle hiervoor genoemde posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Dat past helaas niet in "onze" wereld: veel inkopen = lagere prijs. Dat geldt voor wasknijpers, dat geldt voor kWh'tjes. En je komt er dan achter dat vele producten (zoals aluminium) ineens een heel stuk duurder worden.

Oplossing is simpel (maar ongetwijfeld niet toegestaan ;) ) :

Richt met je buren een stichting op.
Als wijk neem je gezamenlijk 1 dikke elektriciteitsaansluiting. Je geniet dan het grootverbruikerstarief en hoppa!
Moet je eens kijken wat een kuubje gas je dan nog kost 8)

Nog beter: neem voldoende zonnepanelen. Die zijn sinds vandaag NOG interessanter geworden!

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik heb mijn software afgelopen week klaargestoomd voor pvoutput.
Het werkt. Sta meteen met 5 systemen in het team Tweakers.net >:)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TVT verlaging
waar halen jullie dit uit
ik zie alleen dat je voor je restverbruik moet moet betalen
en bijv VVE / woningcoöp voordelen hebben mits zij pv systemen zelf gebruiken voor eigen gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 11:01
antonboonstra schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:15:
[...]
Ik zou ook graag de 5 minuten logwaarden van een systeem aan de kust willen hebben, om proberen te berekenen hoeveel meer piekverliezen je daar hebt.
[...]
Als jij weet of dat uit een Sunny Webbox gehaald kan worden en vertelt hoe, dan mag je 'mijn' waarden wel hebben hoor. Of uit Plugwise Source, want daar hangt de boel ook aan. Zelf ben ik daar niet zo bedreven in, en heb daarnaast de afgelopen tijd wat meer aandacht aan Turby's geschonken (ze draaien inmiddels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste medetweakers.

Al een jaar speel ik met de gedachten op mijn huis te voorzien van zonnepanelen.
Nu ben ik eindelijk bezig met offerte's met de intentie dit systeem begin volgend jaar te plaatsen dan wel te laten monteren.

Mijn liggen is als volgend, zzw geen schaduw ongeveer 30 m2 beschikbare ruimte

Het systeem waar ik het meeste voor voel,
bestaat uit 10 panelen van 1meter bij 2 meter 300watt/p boven mijn dakkapel.
en vervolgens nog 2 panelen onder mijn dakkapel
dit alles aangesloten op een Omnik omvormer Omnik Omniksol 3K TL
Het dak is 52graden en het dakraam op zolder gaat verhuizen naar de ander kant om ruimte te maken.

Nu zat ik eens te denken

Boven mijn dakkapel heb ik 4.62meter dus met de panelen strak op elkaar, hou ik boven mijn dakkapel 60 cm over. Nu is mijn dakkapel groot genoeg om 2 panelen liggend kwijt te kunnen,
het enige wat ik niet weet, is of het verschil in helling uitmaak voor het totaal.
Mijn idee was dat ze liggend gewoon aansluiten bij de panelen op het dak (52graden) en met de onderkant op de dakkapel steunen (dit zal dus een graad of 40 zijn)

Heeft een verschil van tussen de 12 en 20 graden een effect op de opbrengst van het hele systeem, of is niet verschil niet merkbaar en is het een goede manier om nog eens 600watt kwijt te kunnen.

Als dit kan zou het aangesloten worden op een Omnik omvormer Omnik Omniksol 4K TL

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/2154/zonnepanelenm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:39

Punkrocker

Mostly harmless

RaymondD schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:11:
[...]

Liever een gemiddelde van elektra en gas opgeteld.
Met mijn warmtepomp kom ik makkelijk boven die 3000 kW maar energetisch E + G ben ik zuiniger dan het gemiddelde.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
okçmaar de powerfactor doet dus eigenlijk niks? het is dan op een gegeven te hoog, maar dat betekent dan eigenlijk dat die extra panelen nooit echt iets toevoegen, vanwege het aftoppen, of is die op een gegeven moment te hoog, vanwege technische problemen die kunnen ontstaan? bijvoorbeeld te warme omvormer of zo ?

desmailpower software gaf bij mij toch wel degelijk andere waarden bij verschillende omvromers? doch niet schokkend..

misschien is het interessanter om te kijken wat het verschil in opbrengst is bij meer of minder panelen op de zelfde omvormer, gesteld dat de efficiëntie gelijk blijft, kun je dan wel zien wat de effecten zijn. die gelden ook voor andere fabrikanten van omvormers denk ik, want het is niet omvormer afhankelijk.

pas wanneer er een beveiliging dwars gaat liggen en de omvormer uitzet, is dat echt nadelig, en bij een te lage opstartspanning, maar dat zijn meer technische eigenschappen de buiten over / onder dimensioneren vallen, maar gewoon buiten de specificaties van de omvormer liggen.

ik heb dan wel panelen op west vergeleken, misschien dat het verschil in opbrengst bij panelen die lekker gunxstig op zuid liggen minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kortere TV is doordat de normale energie dus duurder wordt. dat ebtaal je niet als je goedkopere stroom uit de buurt afneemt, die duurzaam geproduceerd is, en wanneer je zelf stroom makt betaal je dat dus ook niet. dat voorkomt dus veel meer kosten dan met een lagere prijs per kWh, en dus heb je eerder een bedrag bijelkaar uitgespaard, en de kosten van je investering sneller terug verdiend, al mer je dat niet aan een sneller groeiend banksaldo.
je merkt het alleen als je vergelijkt met mensen die niet ergens in hebben geinvesteerd, want diens bankrekening loopt sneller leeg dan voorheen.

[ Voor 14% gewijzigd door engelbertus op 29-10-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@emielvanputten
<1> onder je dakkapel 3 panelen van 1*160 ( 250 w) 750 wp Landscape
<2> net boven je dakkapel 3 panelen van 1*160 ( 250 w) 750 wp Landscape
en dus onder je dakraam
<3> boven je dakraam 3 panelen van 1*160 ( 250 w) 750 wp Landscape
<4> Links vanje dakraam nog 1 paneel 250 wp landscape
totaal 2500 wp
berekent met factor 0,85 = 2125 kwh per jaar
panelen van 1 bij 2 meter past net niet kijkende naar het plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Liever gewoon de grootverbruikers. Daar valt veel meer te halen. Die betalen 1 cent EB. Da's pas schandalig. En daardoor is PV simpelweg ZEER onrendabel voor deze groep. Uberhaupt enige manier van besparen is onzin en niet rendabel te krijgen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:24:
@emielvanputten
en dus onder je dakraam
totaal 2500 wp
nee het dakraam gaat weg,

kan in elkgaval 2x5 in portrait maken, en 2 landscape onder de kapel.
maar kan ik er ook 2 boven op de dakkapel zetten die tegen het dak steunen (clickfitmontage)
deze panelen zouden dak ipv 52graden bv 40 graden schuin staan.

Maakt dit uit voor de rest van het systeem dat wel op 52 graden staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:06:
Als dit kan zou het aangesloten worden op een Omnik omvormer Omnik Omniksol 4K TL

[afbeelding]
Jemig, het lijkt wel een kopie van mijn dak. http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0635.jpg
Eigenlijk gewoon een spiegelbeeld van mijn dak.

Ik zie een recept van 11 panelen van 200Wp.

8(9 zonder raam) panelen boven de dakkapel, 3 eronder. Totaal 11(12) stuks, alles in 1 string jassen. Moet kunnen op een SMA SB 2000HF of een andere omvormer die ~600 volt open aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:34:
Liever gewoon de grootverbruikers. Daar valt veel meer te halen. Die betalen 1 cent EB. Da's pas schandalig. En daardoor is PV simpelweg ZEER onrendabel voor deze groep. Uberhaupt enige manier van besparen is onzin en niet rendabel te krijgen.
Je hebt het niet over "groot" verbruikers. Staffel 50.000-10 miljoen betaalt momenteel 1,11 cent/kWh ex BTW. "Groot" verbruikers vanaf 10 miljoen kWh/jaar betalen 0,1 resp. 0,05 cent/kWh ex BTW (niet-zakelijk resp. zakelijk verbruik). Maar die had je vast niet op het netvlies om daar zonnepaneelkes te gaan plaatsen... ;)

Ook uit de tekst van het regeerakkoord:
De concurrentiepositie van de energie-intensieve sectoren en de werkgelegenheidseffecten worden daarbij in het oog gehouden.
Gaat dus mooi niet gebeuren. Die jongens met een verbruik vanaf 10 miljoen kWh/jaar blijven gewoon dat leuke douceurtje houden, "anders worden ze uit de markt geprijsd" (liberalen logica, kun je op elk land ter wereld toepassen...). En voor die klanten komen zonnepaneeltjes hoogstens voor het dekken van de liftvoorziening in het sjieke hoofdkantoor ter sprake, vrees ik (achter een max. 3x 80 Ampère aansluiting, wel ff salderen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:24:
@emielvanputten
en dus onder je dakraam
totaal 2500 wp
Let wel op de afwatering van regenwater in de regengoot... met de panelen van 1 meter hoog er onder voorzie ik scenario's dat het een waterval gaat worden die niet in de goot afgevoerd wordt... just a thought

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:53:
[...]

Jemig, het lijkt wel een kopie van mijn dak. http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0635.jpg
Eigenlijk gewoon een spiegelbeeld van mijn dak.

Ik zie een recept van 11 panelen van 200Wp.

8(9 zonder raam) panelen boven de dakkapel, 3 eronder. Totaal 11(12) stuks, alles in 1 string jassen. Moet kunnen op een SMA SB 2000HF of een andere omvormer die ~600 volt open aan kan.
is net een kopie, dat klopt. maar op mijn afgeronden 4*5meter passen dus ook 10 panelen van 300wp(want het dakraam gaat weg)
dat is met mijn rekenen 3000wp (ipv 11*200wp=2200wp)

dan nog 2 onder het dakkapel maakt 3600 wp.

En als het kan, (niet kwa ruimte maar kwa verschillende hoeken (graden) tussen de panelen onderling
dan kunnen er onder de 10 panelen nog 2 liggend (bovenkant strak tegen de panelen daar boven, de onderkant gemonteerd op het dak van de dakkapel)

Dat zou totaal 4200wp maken, en aangezien ik een vebruik heb van 5000kwh lijkt mij dat wel wat
NielsTn schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:01:
[...]

Let wel op de afwatering van regenwater in de regengoot... met de panelen van 1 meter hoog er onder voorzie ik scenario's dat het een waterval gaat worden die niet in de goot afgevoerd wordt... just a thought
dat vertelde de meneer van metdezon ook, gelukkig heb ik er een veranda er onder met eigen goot.
En de huidige goot is 25cm breed, dus verwacht dat hij het wel kan opvangen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Rol-Co schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:53:
Daarom is het dus altijd beter als hij voorruit draait als ie langs komt en in de kast kijkt. :)
En misschien daardoor wel uit de kast komt ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
:)

[ Voor 97% gewijzigd door drielp op 29-10-2012 22:03 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Grrr, na weken lezen, orienteren enz. enz. blijk ik de impact de rookafvoer van de CV behoorlijk onderschat te hebben.

't Gaat om deze jongen:
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/gdnhe2vm7/P1030650.jpg

Orientatie is 170o
Met Sketchup heb ik ongeveer getekend waar 'ie staat ('k ga deze week het dak nog ff op om precies plaats en hoogte van de pijp te bepalen en in Sketchup te verwerken):
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/v3zvt166n/Capture.png

Ik had in gedachte 2x een set van 3x195WP met een Steca500 in landscape te plaatsen. Als ik echter de schaduw van de CV-pijp in Sketchup bekijk, blijkt deze naar mijn idee toch behoorlijk roet in het eten te gooien. Zo blijkt dat (zoals het er nu op basis van een voorlopige schatting uitziet), dat de set in elke maand tot minimaal 10:00-10:30 last heeft van schaduw. Hierdoor zie ik een redelijke TVT < 10jr als niet haalbaar.

Wat zou jullie advies zijn? Ik ben nu toch geneigd te kijken naar bijv. 4x250WP (2x2 in landscape) met een micro-inverter. TVT is dan ook minimaal 10 jaar, maar gezien de doorgaans langere garantietermijn van de omvormers, compenseert dat voor m'n gevoel wel iets. Hopelijk komen er op afzienbare termijn aanzienlijke verbeteringen qua rendement, zodat ik toch in de buurt kan komen van m'n jaarlijks verbruik (~2800kWh)...

Moeilijk, moeilijk. Ben na 'n paar weken al behoorlijk verslaafd aan alles wat met PV te maken heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 23:38
Ook ik ben bezig met het voorbereiden van een PV installatie, nu bezig met de daktekening. Inmiddels ben ik er achter dat ik 55m2 dak heb (5.5x10!) en vroeg me af .. als je gebruik maakt van het ClickFit systeem, zit er dan ruimte tussen de panelen, of liggen deze strak tegen elkaar?

Oja: Weet iemand of er regels zijn over het plaatsen van panelen tegen de erfgrens aan? Ik woon in een tussenwoning, dus mijn dak grenst gewoon meteen aan het dak van de buren ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mescaline schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 23:55:
Ook ik ben bezig met het voorbereiden van een PV installatie, nu bezig met de daktekening. Inmiddels ben ik er achter dat ik 55m2 dak heb (5.5x10!) en vroeg me af .. als je gebruik maakt van het ClickFit systeem, zit er dan ruimte tussen de panelen, of liggen deze strak tegen elkaar?

Oja: Weet iemand of er regels zijn over het plaatsen van panelen tegen de erfgrens aan? Ik woon in een tussenwoning, dus mijn dak grenst gewoon meteen aan het dak van de buren ..
Bij montage van panelen altijd paneel + 2cm, dus 4 panelen van 1 m word 4m10 ( 2 eindklemmen en 3 middenklemmen van 2 cm )

Mijn panelen liggen ook op de grens van mij en de buren, de buren hebben er geen problemen mee en ik heb de rails vertikaal dus er steekt niets over, maar dat kan / hoeft niet overal zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook weer op zoek naar prijzen voor panelen en montagesystemen, maar het blijft maar een vaag wereldje, heel veel kleine spelers en de kwaliteit is ook niet al te duidelijk te meten. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
SpikeHome schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:56:
[...]

Ik heb ook last van schaduw en gebruik micro inverters van involar.
.....
Daarnaast kan je zien per paneel wat die doet
@SpikeHome, kun jij ook aangeven welke gegevens jij met de eGate ziet boven bijv. een plugwise-oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Iemand enig idee hoe ik mijn sma SB1300TL op mijn iPad/iPhone kan loggen op een betrouwbare manier, en met allerlei data uit de omvormer (dus niet op de meter)? En ook als ik niet thuis ben ( dus geen bluetooth, werkt sowieso niet met Apple volgens mij). Ik ben een noob op it gebied...(mijn broer kan wel programmeren maar dan moet t hem niet teveel tijd kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:51:
Ik ben ook weer op zoek naar prijzen voor panelen en montagesystemen, maar het blijft maar een vaag wereldje, heel veel kleine spelers en de kwaliteit is ook niet al te duidelijk te meten. :P
Was de leverancier van de vorige set niet goed dan? Het lijkt me dat je daar als eerste heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tito1984 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 01:12:
Iemand enig idee hoe ik mijn sma SB1300TL op mijn iPad/iPhone kan loggen op een betrouwbare manier, en met allerlei data uit de omvormer (dus niet op de meter)? En ook als ik niet thuis ben ( dus geen bluetooth, werkt sowieso niet met Apple volgens mij). Ik ben een noob op it gebied...(mijn broer kan wel programmeren maar dan moet t hem niet teveel tijd kosten).
Klinkt als een klant die een Webbox zoekt. Die logt de data naar de portal van SMA waar je met je iDing bij kan.

De bluetooth module is niet zo zeer om met telefoons te praten, maar voor communicatie met de webbox of andere uitlees apparaten.

Zo gebruik ik een klein embedded computer met usb bluetooth stick, deze leest de SMA uit met sma-bluetooth en upload de gevens naar PVoutput.org.

De PVoutput.org website kan ik dan weer bekijken met smartphone, of via PVoutput app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@emielvanputten
ik zou het dak van de dakkapel gewoon zo laten en hier geen panelen op leggen
als je 10 panelen portrait legt van 270wp zit je op 2700 wp
eventueel 2 landscape onder de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53

ericplan

5180 Wp PV

Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 23:27:
Grrr, na weken lezen, orienteren enz. enz. blijk ik de impact de rookafvoer van de CV behoorlijk onderschat te hebben.

't Gaat om deze jongen:

Wat zou jullie advies zijn?
Moeilijk, moeilijk. Ben na 'n paar weken al behoorlijk verslaafd aan alles wat met PV te maken heeft ;)
Ik zou de rookgasafvoer verplaatsen naar het andere dakvlak. Ben je in één keer van het probleem af en heb je ruimte voor uitbreiding.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:43:
@emielvanputten
ik zou het dak van de dakkapel gewoon zo laten en hier geen panelen op leggen
als je 10 panelen portrait legt van 270wp zit je op 2700 wp
eventueel 2 landscape onder de dakkapel
2700wp. Is nog al een verschil met de passende 3600wp.
En helemaal een verschil als er nog 2 panelen schuin op het dak en dakkapel steunen en 4200wp zou kunnen opleveren.

Dus waarom minder op het dak, ls het doel is zo veel mogelijk stroom zelf op te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar heb je helemaal gelijk in, ik had even niet teruggelezen dat je dakraam wegging
als je 4200 wp kwijt kan zeker doen
tvt zit tussen de 6 en 7 jr
----------
mbt de meerprijs van de 300 wp panelen tov de 240 / 260 panelen is die meerprijs het waard?

kijk hier eens voor 265 panelen mono's http://www.westlandsolar....files/DM270-M125-96_0.pdf

een 300wp panelen kost algauw 70 euro ex btw meer voor slechts 35wp meer

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 08:03 . Reden: prijs 300wp paneel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
ericplan schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:43:
[...]

Ik zou de rookgasafvoer verplaatsen naar het andere dakvlak. Ben je in één keer van het probleem af en heb je ruimte voor uitbreiding.
Is helaas geen optie (denk ik). De afvoer zit nu precies boven de CV-ketel, die is ingebouwd in een aparte kast, die als bergruimte wordt gebruikt. Verder is de rest van de zolder in gebruik als hobby/werkruimte.
Al met al heeft dit veel impact en zijn de kosten om alles weer netjes in orde te maken ook niet te verwaarlozen. Bovendien krijg ik m'n vrouw daarin niet mee ;)

'k Vrees dat ik er niet aan ontkom om met micro-inverters aan de gang te gaan. Hopelijk dalen prijzen van panelen en omvormers nog en stijgt het rendement, zodat het loont om de noordkant van het dak vol te leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 23:27:

Ik had in gedachte 2x een set van 3x195WP met een Steca500 in landscape te plaatsen. Als ik echter de schaduw van de CV-pijp in Sketchup bekijk, blijkt deze naar mijn idee toch behoorlijk roet in het eten te gooien. Zo blijkt dat (zoals het er nu op basis van een voorlopige schatting uitziet), dat de set in elke maand tot minimaal 10:00-10:30 last heeft van schaduw. Hierdoor zie ik een redelijke TVT < 10jr als niet haalbaar.

Valt mee met die schaduw van de cvpijp, de momenten dat dit je opbrengst nadelig beinvloed is hooguit
van 7 tot ~ 9 smorgens en rond die tijden krijg je nog geen vol vermogen uit je panelen door de lage
zonnestand, ik zou gewoon gaan voor de 2 x 3 195Wp op 2 stecas
;)

Edit, je zet je zelf ook nog op het verkeerde been door in de Sketchup tekening de breedte
van de cvpijp schaduw behoorlijk te overdrijven, deze is in de praktijk niet breder dan ~1 cel
en zo als jij het voorsteld is de schaduw 3 a 4 cellen van een zonnepaneel breed.

[ Voor 11% gewijzigd door PClop op 30-10-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt ook korte rookgasafvoeren dan krijg je zo'n soort paddestoeltje die is half zo hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Je kan ze ook in portrait leggen, waardoor de schaduw maar op 1 i.p.v. 2 panelen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Is er in het nieuwe regeerakkoord nu ook nog meegenomen of er volgend jaar ook nog subsidie is voor zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timrek schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:18:
Is er in het nieuwe regeerakkoord nu ook nog meegenomen of er volgend jaar ook nog subsidie is voor zonnepanelen?
Volgens @DiederikSamson is er per januari zoals afgesproken 'gewoon' weer nieuwe subsidie zoals afgesproken. Hij is er overigens geen voorstander van:

Diederik Samsom ‏@diederiksamsom
@GreenemNL @DyanaLoehr @henribontenbal @agentschapnl @klimaatverbond nee, deze subsidie staat nog. Was al ingeboekt. Jammer, want onnodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@antonboonstra,

optie heb al eerder overwogen en laten varen. Met name in de het najaar en de winter (grofweg nov - feb), heb ik schaduw van het dak van de buren:
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/p7k9jxfqv/Capture2.png

Met landscape setting maak ik beter gebruik van de diodes. In portrait stand betekent dat gelijk 0 opbrengst zodra het onderste gedeelte beschaduwd is. Nu gaat het weliswaar over maanden dat je de minste productie draait, maar toch....

'k Ga toch maar eens informeren naar kosten van kleinere afvoer, zoals swapevent al suggereert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:20:
[...]

Volgens @DiederikSamson is er per januari zoals afgesproken 'gewoon' weer nieuwe subsidie zoals afgesproken. Hij is er overigens geen voorstander van:

Diederik Samsom ‏@diederiksamsom
@GreenemNL @DyanaLoehr @henribontenbal @agentschapnl @klimaatverbond nee, deze subsidie staat nog. Was al ingeboekt. Jammer, want onnodig
Hoe zit dat trouwens met meerdere keren deelnemen? Als je in afzonderlijke jaren mag deelnemen dan zou je een installatie deels nu en deels in januari kunnen afnemen, terwijl je het geheel in januari plaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cranberry schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:22:
@antonboonstra,

optie heb al eerder overwogen en laten varen. Met name in de het najaar en de winter (grofweg nov - feb), heb ik schaduw van het dak van de buren:
[afbeelding]

Met landscape setting maak ik beter gebruik van de diodes. In portrait stand betekent dat gelijk 0 opbrengst zodra het onderste gedeelte beschaduwd is. Nu gaat het weliswaar over maanden dat je de minste productie draait, maar toch....

'k Ga toch maar eens informeren naar kosten van kleinere afvoer, zoals swapevent al suggereert
Over welke huidige hoogte en welke beoogde hoogte praten we hier?

Ik heb redelijk wat spul gezien de afgelopen weken, maar korter dan 50cm bovendaks niet en paddestoelvormen al helemaal niet.

* Rukapul wacht overigens al 3 weken op levering van z'n bestelde rookgasafvoercomponenten :/

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
M.b.t. subsidie: 'k hoop dat snel de details bekend worden, zoals percentages, bedragen en of je mee mag doen als dit jaar al gebruik maakt van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:07:
[...]

Was de leverancier van de vorige set niet goed dan? Het lijkt me dat je daar als eerste heen gaat.
Klopt maar die hebben alleen 245wp panelen, ik kan uit duitsland 260wp voor hetzelfde geld regelen. Nu nog in NL op zoek :P Maar ik blijf het allemaal wat schimmig vinden, veel kleine bedrijfjes, garantie is altijd de vraag, prijzen zijn lastig terug te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Rukapul schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:24:
[...]

'k Ga vanmiddag ff 't dak op om het precies te weten. Het is trouwens de afvoer van een Nefit Ecomline HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt maar die hebben alleen 245wp panelen, ik kan uit duitsland 260wp voor hetzelfde geld regelen. Nu nog in NL op zoek
welke prijs was dat dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Jaaaa het is eindelijk zo ver! En ze hebben er mooi weer bij :)

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1654/img2327to.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
databeestje schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:17:
[...]

Klinkt als een klant die een Webbox zoekt. Die logt de data naar de portal van SMA waar je met je iDing bij kan.

De bluetooth module is niet zo zeer om met telefoons te praten, maar voor communicatie met de webbox of andere uitlees apparaten.

Zo gebruik ik een klein embedded computer met usb bluetooth stick, deze leest de SMA uit met sma-bluetooth en upload de gevens naar PVoutput.org.

De PVoutput.org website kan ik dan weer bekijken met smartphone, of via PVoutput app.
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie,
Mijn versbestelde installatie heeft een tvt van 6,9jaar ik betaal €0,20393 per kWh de webbox kost €531 8)7
Dit lijkt mij €400 overpriced om een paar gegevens naar het net te sturen??
Conclusie: niet haalbaar :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:23:
[...]

Hoe zit dat trouwens met meerdere keren deelnemen? Als je in afzonderlijke jaren mag deelnemen dan zou je een installatie deels nu en deels in januari kunnen afnemen, terwijl je het geheel in januari plaatst...
Ik heb even gebeld met het Agentschap

1) De medewerker die ik sprak gaf aan dat hij nog niet weet of er per 1 januari weer nieuw budget is /komt.
2) Mocht er nieuw budget komen: Hij weet ook niet of het toegestaan is om 3,5 kWp in 2012 (€ 650,-) en 3,5 kWp in 2013 aanvragen (€ 650,-) aan te vragen. Als het goed is wordt ik hier vanmiddag over teruggebeld. Zal het antwoord hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
Rukapul schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:24:
[...]

Ik heb redelijk wat spul gezien de afgelopen weken, maar korter dan 50cm bovendaks niet en paddestoelvormen al helemaal niet.

* Rukapul wacht overigens al 3 weken op levering van z'n bestelde rookgasafvoercomponenten :/
Is hier geen optie voor een geveldoorvoer?

http://www.allesvoorinsta...aec3c284c01f947274ab95605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:26:
[...]

Klopt maar die hebben alleen 245wp panelen, ik kan uit duitsland 260wp voor hetzelfde geld regelen. Nu nog in NL op zoek :P Maar ik blijf het allemaal wat schimmig vinden, veel kleine bedrijfjes, garantie is altijd de vraag, prijzen zijn lastig terug te vinden.
Je hebt het over welgeteld 6% verschil in EUR/Wp op de panelen. Je moet er maar zin in hebben om alles zo bij elkaar te schrapen :)

Welke panelen zoek je?

Zelf kwam ik al snel tot de conclusie dat in de set van requirements { all black, bekend merk, veel Wp, betrouwbare leverancier, alles bij een leverancier } ik minimaal op een aspect concessies moest doen waarvan iets minder Wp per paneel wel de makkelijkste is. Andere optie is om alles bij verschillende leveranciers te halen, maar dan kom je waarschijnlijk ook precies terecht bij die leveranciers die aan schrapers leveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:26:
[...]
Ik heb het idee dat Nederland vooral de oude voorraden krijgt. Door de overproductie blijven er veel panelen uit de 'oude' serie over, aangezien iedereen het liefst de nieuwe, efficiëntere panelen wil. Daarom krijgen wij vooral de 195 of 245Wp panelen, terwijl de 200/205 of 260/265 Wp panelen allang gemaakt worden.

Pagina: 1 ... 182 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.