Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.891 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:53:
[...]

Hier in het noorden 2,21 KWh/KWp vandaag *O*
Jep, het was lang niet verkeerd vandaag in het noorden: 2.292kWh/kW 8)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Rukapul schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:30:
[...]

Hoe zou een te lichte aardlekschakelaar ooit schade aan een omvormer kunnen geven? Dat is namelijk het enige wat invloed op garantie zou moeten hebben. De formulering van SMA bij de 3000TL/3600TL/4000TL/5000TL serie is:

[...]

Ik heb even gekeken naar een nette oplossing voor een SMA 3600 TL omvormer, maar daar word je niet blij van (alle alternatieven bij vaste aansluiting[/]:
  • geen aardlek (conform handleiding, mag bij vast aansluiten van NEN1010, maar je verliest toch wat veiligheid bij '(klus)ongelukjes')
  • bestaande 30mA aardlek (niet conform handleiding, klapt heel misschien eruit, mag volgens NEN1010, veilig)
  • extra 100mA (of 300mA) aardlek (neemt heel veel ruimte in groepenkast in -> samen met automaat 3 units breedte, conform handleiding, mag volgens NEN1010 bij vaste aansluiting, veilig)
  • nieuwe 100mA 16A aardlekautomaat (duur >100euro, moeilijk te krijgen, conform handleiding, mag volgens NEN1010 bij vaste aansluiting, veilig)
(fouten voorbehouden)

Ik kan er niet bepaald enthousiast van worden om het conform de handleiding te doen...
Geen idee hoe dat zou kunnen maar met garantie is het hetzelfde als verzekerings maatschappijen, als er ook maar 1 reden is om niet te vergoeden dan gebruiken ze hem dus zegt handleiding aardlek aangeraden/vereist plaats hem er lekker tussen.

En mijn opmerking was niet specifiek voor jou maar in het algemeen. Ik heb mijn beide AEG's ook zonder aardlek aangesloten.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Dre schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:42:
[...]

Met 969kWh/kWp zullen veel mensen jaloers op je zijn. De meeste paneeltjes in Nederland zullen minder opbrengen.

Even omgerekend naar een grotere set met een 4000WAC omvormer en 6333Wp PV panelen (ivm goedkopere omvormer:
  • 4000WAC omvormer = 5894 kWh
  • Omvormer geen beperking (6000WAC?) = 6139 kWh
  • Gemiste opbrengst per jaar bij 4000WAC omvormer = 246 kWh
  • Gemiste euro's per jaar: 246 * €0,21 = €52 per jaar
  • Meerprijs 4000WAC > 6000WAC omvormer circa €323 (vooraf financieren) (meerprijs van €0,16/ WAC)
Zonder ingewikkelde tvt excelsheets zou ik zeggen dat een 4000WAC omvormer beter is dan een 6000WAC omvormer. Er zijn echter ook omvormers van 5000WAC ;)

Zou je eenzelfde berekening kunnen maken voor begrenzing op 450 WattAC (Wp/WAC factor van 1,26) en voor 310 WattAC (Wp/WAC factor van 1,84) (misschien is er wel een curve te maken???)

Als we wat meer data hebben kunnen we misschien wel zeggen dat op een Steca 500 zo'n 4×230Wp of misschien wel 5×230Wp geinstalleerd moet worden? (8 Ampère panelen ja O-))
bedoel je soms of anton zo lief zou willen zijn om de data van deze site:
http://antonboonstra.nl/energie/
te koppelen aan deze site:
http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen
of er dan rendements verschil tussen zou zitten? >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:01:
[...]

Jep, het was lang niet verkeerd vandaag in het noorden: 2.292kWh/kW 8)
Heey nog een noordelijke installatie.......altijd mooi, voor vergelijkings doeleinden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:11:
[...]

Heey nog een noordelijke installatie.......altijd mooi, voor vergelijkings doeleinden :Y
Hier ook nog 2 noordelijke maar mijn oost-west opstellingen redden het nu echt niet meer in vergelijking met de zuidelijkere orientaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S.Death schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:14:
[...]

Hier ook nog 2 noordelijke maar mijn oost-west opstellingen redden het nu echt niet meer in vergelijking met de zuidelijkere orientaties.
Geweldig, nog een paar dr bij......... oost west is voor mijn uitbreidingsplannen wellicht nog mooi cijfermateriaal d:)b
Draai je met 2 strings, of met microinverters??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 10:50

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

zonnigtype schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:43:
[...]

Oké, jammer dan. Er stond nog een andere leverancier in mijn post.

Vraag anders Herberg PV hoe hij groothandel SolarClarity zo gek heeft gekregen om van hen een paar panelen los te krijgen...
Zie nu pas dat die andere leverancier ook van SF betrekt (CIS staat niet op zijn site dus met google niet gevonden).

En inderdaad dan herberg PV zelf vragen ga ik doen bedankt.

Ik wil ze zelf plaatsen dus dat beperkt het aantal leveranciers merk ik wel...

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Rukapul schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:30:
[...]

Hoe zou een te lichte aardlekschakelaar ooit schade aan een omvormer kunnen geven? Dat is namelijk het enige wat invloed op garantie zou moeten hebben. De formulering van SMA bij de 3000TL/3600TL/4000TL/5000TL serie is:

[...]

Ik heb even gekeken naar een nette oplossing voor een SMA 3600 TL omvormer, maar daar word je niet blij van (alle alternatieven bij vaste aansluiting[/]:
  • geen aardlek (conform handleiding, mag bij vast aansluiten van NEN1010, maar je verliest toch wat veiligheid bij '(klus)ongelukjes')
  • bestaande 30mA aardlek (niet conform handleiding, klapt heel misschien eruit, mag volgens NEN1010, veilig)
  • extra 100mA (of 300mA) aardlek (neemt heel veel ruimte in groepenkast in -> samen met automaat 3 units breedte, conform handleiding, mag volgens NEN1010 bij vaste aansluiting, veilig)
  • nieuwe 100mA 16A aardlekautomaat (duur >100euro, moeilijk te krijgen, conform handleiding, mag volgens NEN1010 bij vaste aansluiting, veilig)
(fouten voorbehouden)

Ik kan er niet bepaald enthousiast van worden om het conform de handleiding te doen...
Toevallig gister op cursus geweest bij SMA.
De TL serie is een transformatorloze omvormer. Er is dus geen galvanische scheiding meer met het net. Er komt via de omvormer een ongevaarlijke 'wisselspanning' op de panelen te staan. Dat heeft te maken met de opbouw van de panelen, omvormer etc. Verder niet van belang.
Het kan echter voorkomen dat een 30mA aardlek daardoor tript. Wil niet zeggen dat het gebeurd. Maar het kan.
Dit trippen zorgt er natuurlijk wel voor dat je vanaf dat moment geen opbrengst meer hebt. Dat is verder niet schadelijk voor je omvormer. Alleen jammer van je opbrengst.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 13:02
Rol-Co schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:12:
Het is wat lastig door de rs232 aansluiting, ook de extra optie van de insteekkaarten voor lan zijn duur (lees 380,-) de usb versie is wat goedkoper maar weer minder flexibel.
Ik monitor met een losse digitale kWh meter met S0 pulse , die kan je op verschillende manieren monitoren.
Het enersolis programma is wel mooi opzich maar dan moet je een pc laten draaien zolang de inverter "wakker" is.
Ik krijg dit weekeinde een monitoringsysteem voor de effecta met monitoring naar het web op pvoutput en een andere website.
Zodra ik het actief het zal ik het hier laten weten dan kunnen jullie er op schieten :) :) :) of gewoon op en aanmerkingen geven ter verbetering.

Dit systeem komt als het goed is op de markt voor minder als 150 euro..

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:11

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Leuk! Ben zeer geïnteresseerd!

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:18:
[...]

Geweldig, nog een paar dr bij......... oost west is voor mijn uitbreidingsplannen wellicht nog mooi cijfermateriaal d:)b
Draai je met 2 strings, of met microinverters??
2 omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
jonkma schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:33:
[...]

Ik krijg dit weekeinde een monitoringsysteem voor de effecta met monitoring naar het web op pvoutput en een andere website.
Zodra ik het actief het zal ik het hier laten weten dan kunnen jullie er op schieten :) :) :) of gewoon op en aanmerkingen geven ter verbetering.

Fp4all.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jonkma schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:33:
[...]

Ik log hem nu ook alleen met een kWh meter dus krijg een gemiddelde van opbrengst per 5 min.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982

werkt opzich wel goed maar wil eigenlijk data van de hele dag en graag alles, voltages,temps alles.
dat zou het mooiste zijn.
dat systeem wat je krijgt haalt data uit de inverter of wat anders? en via de rs232 of via een insteek kaart?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:41
NBK schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:30:
[...]

Toevallig gister op cursus geweest bij SMA.
De TL serie is een transformatorloze omvormer. Er is dus geen galvanische scheiding meer met het net. Er komt via de omvormer een ongevaarlijke 'wisselspanning' op de panelen te staan. Dat heeft te maken met de opbouw van de panelen, omvormer etc. Verder niet van belang.
Het kan echter voorkomen dat een 30mA aardlek daardoor tript. Wil niet zeggen dat het gebeurd. Maar het kan.
Dit trippen zorgt er natuurlijk wel voor dat je vanaf dat moment geen opbrengst meer hebt. Dat is verder niet schadelijk voor je omvormer. Alleen jammer van je opbrengst.
Voor wat het waard is ik heb op 1 drie fase aardlek 30mA, elk op een aparte fase 2xSMA SB2100TL en 1 SMA SB1600TL aangesloten.
De Aardlek of de 16A afzekering is er sinds augustus nog niet uitgeklapt 8)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Bij mij ook, op een schuur gaat het toch makkelijker. Ik heb diep respect voor de mensen die dit elke dag doen, ik ben compleet gevloerd. Maar de 3 panelen liggen op het dak en dat is wat telt. Morgen de boel aansluiten en dan een dagje revalideren. Foto,s komen nog, ooit...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:00

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn en ik hebben al uitgebreide ervaring met z'n broertje, de EMU S0-logger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit zelf aan micro's te denken ivm schaduw.....is wellicht iets duurder, maar ik hou de lange termijn van 25 a 30 jaar voor ogen.
Misschien is dit overdone, en kan ik net zo goed ook een string omvormer nemen.
Kortom, ik kan de wintermaanden mooi aan de studie. 7(8)7
Heb jij ook last van schaduw?
Volgens mij kan ik je resultaten op pvoutput bekijken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 08:48:
[...]

Ik zit zelf aan micro's te denken ivm schaduw.....is wellicht iets duurder, maar ik hou de lange termijn van 25 a 30 jaar voor ogen.
Jazeker kijk maar in mijn sig.
Heb wel last van schaduw, maar alleen van de wolken. ;)
Veel slecht weer geweest sinds de panelen liggen.
Maar verder geen noemenswaardige schaduw.
Je kunt ook denken aan een omvormer met schaduwmanagement. Er zijn van beide hier gebruikers dus die kunnen je van genoeg informatie voorzien hierover. Is ook al veel over geschreven in dit topic, zoek op optitrack en je komt al veel over schaduwmanagement te weten.
Vooral erg complexe schaduw problemen los je hiermee op en is de meerprijs waard. Een uurtje schaduw in de wintermaanden aan het eind van de dag is imho de meerprijs niet waard. Maar midden op de dag in de zomermaanden ga je natuurlijk wel merken en voordeel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik zet mijn vraagtekens bij de enorm lange garanties op micro-omvormers. Gewoon, vind ik vreemd. Maargoed. Het kan zeker zeer nuttig zijn in complexe schaduwsituaties.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
SunshineCompany schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:08:
Ik zet mijn vraagtekens bij de enorm lange garanties op micro-omvormers. Gewoon, vind ik vreemd. Maargoed. Het kan zeker zeer nuttig zijn in complexe schaduwsituaties.
Ik op android zet mijn vraag tekens bij je website waar bij je realtime op een android niets ziet van de zgn live opbrangst
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 04-10 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

buyksloot schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:13:
[...]

Ik op android zet mijn vraag tekens bij je website waar bij je realtime op een android niets ziet van de zgn live opbrangst
Ik weet niet of dat helemaal hetzelfde is, ik kan met mijn xperia arc ook pvoutput.org niet bekijken. Als ik firefox op mijn mobiel gebruik dan weer wel.

We zullen onze vingers kruizen dat ze ooit flash in de brand steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Flash nee toch! ze gaan toch met hun tijd mee daar zal toch wel Html 5 zijn met webvtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
[...]

Ik denk niet dat dit hier thuis hoort.
Dat kan ook via DM.
Ook de ondertoon mag wat minder imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 08:48:
[...]

Ik heb ook last van schaduw en gebruik micro inverters van involar.
En werkt goed mijn opbrengst kan ik vergelijken met iemand die geen bijna geen schaduw heeft.
Daarnaast kan je zien per paneel wat die doet en idd 25 jaar op de inverters.
Al met al haal je het verschil er wel uit is mijn vermoeden.

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 27-10-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpikeHome schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:56:
[...]

Ik heb ook last van schaduw en gebruik micro inverters van involar.
En werkt goed mijn opbrengst kan ik vergelijken met iemand die geen bijna geen schaduw heeft.
Involar ken ik nog niet.......ik heb zelf enecsys.
Wat zijn de verschillen?? Prijs, prestaties, logging mogelijkheden??
Waar zijn involar micro's te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit heeft niets met de logger te maken maar met android
de omnik app die ik gebruik op mijn kruidvat laptop laat alleen het hoofdschem zien met levering dat moment zodra ik naar details ga stopt de app.

dezelfde app om mijn android gsm doet het als een tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

Een beetje flauwe ondertoon inderdaad en ik voel mij aangesproken omdat ik heb geholpen deze visualisatie te maken. Er heeft best veel tijd in gezeten om deze grafieken te maken met alle functionaliteit die hierbij hoort. Bijvoorbeeld het de mogelijkheid om te navigeren naar een bepaalde dag/maand door simpelweg te klikken op de betreffende staaf. Hoewel ik al wel eens gekeken heb naar HTML5 grafieken (voorbeeld) heb ik nog niets gevonden wat dezelfde functionaliteit heeft.

Ik draai trouwens Android 4.0.4 op mijn smartphone en kan zonder problemen de flash-grafieken bekijken. Maar als jij een paar dagen voor mij/Luuk wilt spenderen aan het omzetten van de flash grafieken naar HTML5, dan mag dat uiteraard. En wil je die HTML5 grafieken dan gelijk ook even testen op Android versie 2.2/2.3/4.0/4.1, iOS5/6, IE, Firefox en Chrome? Alvast bedankt voor je moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 27-10-2012 13:26 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Is er ergens een samenvatting te vinden van de verschillende omvormers, wat zijn de pluspunten, mogelijkheden, richtprijzen, etc? Ik ben er een tijdje uit geweest en de 2880 wp installatie gaat vervangen worden door eentje van ~5 kwp, en ben zo 123 al volledig de draad kwijt in alle mogelijkheden.

Bijvoorbeeld samil power 5200 tl voor 0,25 euro p watt piek doet het best goed, maar in dit topic zijn de micro inverters weer populair, die bijna 1 euro /wp kosten (!)

[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 27-10-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SpiceWorm schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:32:
Is er ergens een samenvatting te vinden van de verschillende omvormers, wat zijn de pluspunten, mogelijkheden, richtprijzen, etc? Ik ben er een tijdje uit geweest en de 2880 wp installatie gaat vervangen worden door eentje van ~5 kwp, en ben zo 123 al volledig de draad kwijt in alle mogelijkheden.

Bijvoorbeeld samil power 5200 tl voor 0,25 euro p watt piek doet het best goed, maar in dit topic zijn de micro inverters weer populair, die bijna 1 euro /wp kosten (!)
Even in volgorde van prijs:

Een beetje simpel gezegd is een string omvormer een betere keuze voor een recht toe recht aan dak. Dus geen schaduw problemen of iets dergelijks.

Heb je een simpele schaduw van bijvoorbeeld een CV pijpje, dan is een omvormer met schaduw management wellicht een keuze, deze zijn iets van 100 euro duurder dan een vergelijkbare zonder. (even de verschillen tussen de merken buiten beschouwing gelaten)

Als je complexe schaduw hebt van bijvoorbeeld een dakkapel of bomen dan zijn micro omvormers een beter keuze. Maar loopt snel in de papieren bij > 2kW installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
SpiceWorm schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:32:
1 euro/Wp is wat overdreven, eerder 60cent/Wp.

Als je een grote installatie hebt zonder gedeeltelijke schaduw moet je ook niet naar micro omvormers kijken, dan heb je voor 20-25 cent/Wp een goede string omvormer.

Kleine installaties van bijv. 1kWp zitten echter heel ongunstig qua prijs wat string omvormers betreft. Die omvormers zitten namelijk ook al snel op 60 cent/Wp. Bijv. SMA 1200 voor 730 euro (goedkoopste dat ik zo kon vinden, op Marktplaats), dus 60 cent/Wp. Een Enecsys duo 480 is te krijven voor rond 280 euro, dat is 58cent/Wp.

Dat was hetzelfde dilemma als waar ik voor stond, voor kleine installaties tot 1,5kWp is het prijsverschil tussen string en micro nihil. Voor mij heeft toen de gedeeltelijke beschaduwing in de winter, het makkelijk buiten onder de panelen kunnen monteren van de omvormers (geen zooi binnen), en de 20 jaar garantie de doorslag gegeven om voor Enecys te gaan op een 1,44kWp installatie. Geen spijt van gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 27-10-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien denk ik nu te kort door de bocht
maar even als voorbeeld , 16 panelen op een plat dak / schuin dak

dan is 1 omvormer met mpp tracker voor mijn gevoel beter dan 8 micro omvormers met ieder 2 panelen
de reden hiervoor is naar mijn idee :
<1> iedere omvormer heeft verlies 8* verlies van een micro omvormer is volgens mij groter dan het verlies van 1 grote omvormer
<2> het aansluitwerk levert ook een bepaalde meerprijs op, dit meegerekend is 8 micros duurders volgens mij 1 aansluiting
<3> als bijv 1 micro omvormer uitvalt zul je dat niet snel merken je opbrengst kan toevallig ook door het weer wat lager zijn. of je moet ook voor alle 8 micros gaan loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:28:
misschien denk ik nu te kort door de bocht
maar even als voorbeeld , 16 panelen op een plat dak / schuin dak

dan is 1 omvormer met mpp tracker voor mijn gevoel beter dan 8 micro omvormers met ieder 2 panelen
de reden hiervoor is naar mijn idee :
<1> iedere omvormer heeft verlies 8* verlies van een micro omvormer is volgens mij groter dan het verlies van 1 grote omvormer
Is percentage. Efficientie is doorgaans net iets minder, maar Enecsys heeft een gewogen Euro efficiency van 93,5%, wat best aardig is. Echter, micro-omvormers kunnen wel beter omgaan met de verschillen tussen de panelen, wat doorgaans binnen de marge 0-3% valt. Bij string is de zwakste schakel beperkend. Ook bij het iets sneller verouderen, of vervuilen van 1 paneel in de string heb je veel minder last met micro-omvormers. In de praktijk is het verschil in "praktische efficiëntie" denk ik verwaarloosbaar klein, in de marge van 1%.
<2> het aansluitwerk levert ook een bepaalde meerprijs op, dit meegerekend is 8 micros duurders volgens mij 1 aansluiting
Ja, maar je hebt ook 2 DC kabels nodig voor de string, t.o.v. 1 AC kabel. Dat kost ook geld. Ik was totaal een paar tientjes kwijt voor de bekabeling, eenzelfde zou ik ook ongeveer kwijt zijn geweest aan 4mm2 DC kabels.
<3> als bijv 1 micro omvormer uitvalt zul je dat niet snel merken je opbrengst kan toevallig ook door het weer wat lager zijn. of je moet ook voor alle 8 micros gaan loggen
Het Enecsys systeem logged ook alle omvormers :) Ik zie dus exact wat de opbrengst per omvormer is, en de invloed van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goede tegenargumentatie
je eigen gevoel is indeze bepalend ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Er is dus weinig keus in dwars geplaatste diodes, das jammer lijkt me namelijk dat meer mensen dit een goede oplossing vinden in veel gevallen. Kan trouwens niet goed vinden dat de Luxor panelen deze diode dwars hebben geschakeld. Moet dan toch maar de veilige weg nemen en geen risico nemen met de onderlinge afstand. Of de keuze maken voor een betere hellingshoek dan 18 graden en dan in de maanden nov/feb geen tot weinig opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Fun! Zag net dat op het onvolprezen PolderPV mijn installatie genoemd wordt. :) Overigens, de afkorting DES in mijn post staat inderdaad voor Duurzame Energieshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
BamSlam_ schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:45:
Fun! Zag net dat op het onvolprezen PolderPV mijn installatie genoemd wordt. :) Overigens, de afkorting DES in mijn post staat inderdaad voor Duurzame Energieshop.
Leuk is dat he!?
Mijn 2e systeem issie vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

S.Death schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:26:
[...]

Leuk is dat he!?
Of bijgeschreven bij je eerste net als bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Zo, ik heb me ook aangemeld bij het Tweakers.net PVOutput.org team.
Logging gebeurd met een Netduino Plus en een kWh meter met S0 aansluiting.

Tevens wordt er met behulp van een tweede Netduino Plus de P1 poort van de slimme meter gemonitored.

http://p1netduinoplus.codeplex.com/

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:32:
[...]

Of bijgeschreven bij je eerste net als bij mij :)
Nope stond eronder maar niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

c70070540 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:44:
Inmiddels ook al over de 300kWp heen en 155 MWh geproduceerd d:)b
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:07:
[...]
bedoel je soms of anton zo lief zou willen zijn om de data van deze site:
http://antonboonstra.nl/energie/
te koppelen aan deze site:
http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen
of er dan rendements verschil tussen zou zitten? >:)
Bedoel je dat ik een zelfde berekening moet maken op de 13,94 kWp set van SunshineCompany? Bijvoorbeeld als hij een SMA TriPower 10000 had toegepast?
Dat kan ik doen (heb de beschikking over de getallen), alleen het zijn de gegevens van Luuk, dus vind het wel zo netjes om hem eerst even te vragen

[ Voor 57% gewijzigd door antonboonstra op 27-10-2012 17:00 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bartjuh schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:09:
[...]

Kleine installaties van bijv. 1kWp zitten echter heel ongunstig qua prijs wat string omvormers betreft. Die omvormers zitten namelijk ook al snel op 60 cent/Wp. Bijv. SMA 1200 voor 730 euro (goedkoopste dat ik zo kon vinden, op Marktplaats), dus 60 cent/Wp. Een Enecsys duo 480 is te krijven voor rond 280 euro, dat is 58cent/Wp.
SMA is nu wel weer een prijzige merk.
Voor 1kWp kun je ook 2 Steca's 500 gebruiken of Samil Solar river 1100 of Omniksol 1.0
Alle 3 zijn goedkoper dan Enecsys duo en hebben een beter rendement.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sma is niet alleen duur, sma is ook heel zwaar, en sma is ook niet efficient meer in het nederlandse bereik.(1-4kWp)
de sungrow die je me verkocht is waanzinnig veel beter op dezelfde panelen

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2012 18:13 . Reden: is er nou echt geen betere, dan miele (zegt miele) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
SolarKing schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:56:
[...]SMA is nu wel weer een prijzige merk.
Voor 1kWp kun je ook 2 Steca's 500 gebruiken of Samil Solar river 1100 of Omniksol 1.0
Alle 3 zijn goedkoper dan Enecsys duo en hebben een beter rendement.
Steca 500 is ca 300 euro = 60 cent/W = ca even duur.
Samil 1100 gezien voor 650 = 59 cent/W = ca even duur.
Omniksol 1.0kW gezien voor 900 euro = 90 cent/W = veel duurder.

Kortom niet/nauwelijks anders dan de 60cent/W van de Enecsys duo 480. Geloof mij, ik heb gezocht en gezocht een half jaar geleden ;) Misschien is het nu anders, maar geef maar bronnen van 1-1,5kW omvormers in de range <40cent/W.

En het rendementsverhaal gaat nauwelijks op door wat ik al zei in de post die je quote. Het is in de praktijk niet 1op1 te vergelijken i.v.m. de (doorgaans) 0 tot 3% afwijking van nameplate STC waarde op panelen (waar string de zwakste schakel pakt, en micro omvormers optimaal vullen), vuil e.d. op bepaalde panelen, veroudering die iets anders verloopt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

allo allo
meer componenten = grotere faalkans
elk component heeft verlies, dus de string omvormer wint het altijd
zeker als deze 96,5% of meer efficient is.

ik heb meerdere opzetten gehad, en heb nu 3 grote strings op oost zuid en west (minimaal 10 panelen)
het verschil is echt heel groot tov alle kleine omvormertjes, zeker in het start en stop bereik, dit is zomers tot wel een uur eerder en later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Bartjuh schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:33:
[...]

Steca 500 is ca 300 euro = 60 cent/W = ca even duur.
Samil 1100 gezien voor 650 = 59 cent/W = ca even duur.
Omniksol 1.0kW gezien voor 900 euro = 90 cent/W = veel duurder.

Kortom niet/nauwelijks anders dan de 60cent/W van de Enecsys duo 480. Geloof mij, ik heb gezocht en gezocht een half jaar geleden ;) Misschien is het nu anders, maar geef maar bronnen van 1-1,5kW omvormers in de range <40cent/W.

En het rendementsverhaal gaat nauwelijks op door wat ik al zei in de post die je quote. Het is in de praktijk niet 1op1 te vergelijken i.v.m. de (doorgaans) 0 tot 3% afwijking van nameplate STC waarde op panelen (waar string de zwakste schakel pakt, en micro omvormers optimaal vullen), vuil e.d. op bepaalde panelen, veroudering die iets anders verloopt, etc.
Haha, Die Steca, Samil en Omniksol zijn veel goedkoper dan die prijzen die jij aangeeft. (Samil 1100 zal ik binnenkort op onze website bijzetten)
Of je nu 3 panelen op een Steca 500 of 2 panelen op zo'n Enecsys aansluit dan zal die STC waarde, vuil enz nu ook niet veel uitmaken maar die Steca scoort wel 3% hoger rendement en is goedkoper.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
antonboonstra schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:23:
[...]

Een beetje flauwe ondertoon inderdaad en ik voel mij aangesproken omdat ik heb geholpen deze visualisatie te maken.
Mijn opmerking was niet als zodanig bedoelt
Vandaar ik ook meedeelde ik heb mijn twijfels, immers het leven van een programmeur gaat niet over rozen,

Net zo min een garantie van 25 jaar een twijfel geval is, op inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 21:15
c70070540 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:44:
Logging gebeurd met een Netduino Plus en een kWh meter met S0 aansluiting.

Tevens wordt er met behulp van een tweede Netduino Plus de P1 poort van de slimme meter gemonitored.

http://p1netduinoplus.codeplex.com/
Welke reden heb je om 2 Netduino's te gebruiken? Het kan toch ook met 1?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
SolarKing schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:04:
[...]Haha, Die Steca, Samil en Omniksol zijn veel goedkoper dan die prijzen die jij aangeeft. (Samil 1100 zal ik binnenkort op onze website bijzetten)
Hoeveel goedkoper? Want dit zijn de prijzen die ik vind op Google en Marktpaats.
Stel dat de Steca 250 kost, dan is het nog 50 cent/Wp. Vind ik nog steeds niet veel verschil...
Of je nu 3 panelen op een Steca 500 of 2 panelen op zo'n Enecsys aansluit dan zal die STC waarde, vuil enz nu ook niet veel uitmaken maar die Steca scoort wel 3% hoger rendement en is goedkoper.
Met de Steca scheelt het dan niet veel nee. Maar op een Steca krijg je geen 20 jaar garantie, en heeft een lage IP waarde en kan je niet buiten hangen.

Edit; even efficiencies opgezocht. Het scheelt geen 3%, maar 1% met de Steca 500. De Euro efficiency:
Enecsys duo 480: 93,5%
Steca 300: 93,4%
Steca 500: 94,5%

Bronnen;
http://www.enecsys.com/products/datasheets.php
http://www.stecasolar.com...caGrid_300_500_Control_en

[ Voor 18% gewijzigd door Bartjuh op 27-10-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

S.Death schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:26:
[...]

Leuk is dat he!?
Ja, alsof ik jullie nood-tempo kan bijhouden ... ik heb namelijk ook "nogal" wat andere dingen bij te houden, dus af en toe slipt er wat tussendoor...

Nou, vooruit dan maar weer, heb je 2e systeem inmiddels ook ingevoerd... :P

... met dank voor de reminder ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
20x Suntech stp 255s-d20/Wd (5100 Wp) in één string op een Kostal 5.5 voor 1,31 euro/Wp (incl BTW excl montage). Geen schaduw, op het zuiden, 30 graden helling, noord NL. Goed aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Laatst online: 17-02-2024
Niemand die meer merken of type panelen weet met de diodes in de breedte richting in plaats van in de lengte???
Kan niets vinden via google of ik zoek niet met de juiste woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Delchrys schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 21:03:
Niemand die meer merken of type panelen weet met de diodes in de breedte richting in plaats van in de lengte???
Kan niets vinden via google of ik zoek niet met de juiste woorden.
Sanyo Panasonic heeft de HIT panelen met keuze in horizontaal of verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
zonnigtype schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:34:
[...]

Ja, alsof ik jullie nood-tempo kan bijhouden ... ik heb namelijk ook "nogal" wat andere dingen bij te houden, dus af en toe slipt er wat tussendoor...

Nou, vooruit dan maar weer, heb je 2e systeem inmiddels ook ingevoerd... :P

... met dank voor de reminder ...
Haha top Peter!
Mijn weekend kan niet meer stuk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:12:
sma is niet alleen duur, sma is ook heel zwaar, en sma is ook niet efficient meer in het nederlandse bereik.(1-4kWp)
de sungrow die je me verkocht is waanzinnig veel beter op dezelfde panelen
over welke percentages hebben we het dan. Wat is "waanzinnig veel beter" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Poecillia schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:34:
20x Suntech stp 255s-d20/Wd (5100 Wp) in één string op een Kostal 5.5 voor 1,31 euro/Wp (incl BTW excl montage). Geen schaduw, op het zuiden, 30 graden helling, noord NL. Goed aanbod?
Lijkt mij geen verkeerd aanbod. Wel even vragen of de Kostal Piko 5.5 op voorraad heeft. Ze zijn nogal moeilijk leverbaar.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die voor mij een opzetje van een excelsheet heeft om de opbrengsten van de panelen in bij te houden.
Ik dacht dat ik ooit al eens iets had zien staan hier op het forum, maar ik kan het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bekijk de onderstaande link eens:

http://solar.4anyone.nl/

succes!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Poecillia schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:34:
Waarom zo'n zware omvormer voor maar 5100Wp? In mijn ogen zou 3,3 kW(AC) tot zeg 4 kW(AC) meer dan voldoende zijn. Pico 4.2 geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harry.rb schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:47:
[...]

over welke percentages hebben we het dan. Wat is "waanzinnig veel beter" ?
op dit moment +12% over het lopende jaar, tov de eerdere sma 2100tl
http://www.solaworx.com.au/page19/page20/page4/index.html
de sungrow blijft veel koeler
de sungrow ging nooit in derating
de sungrow gaat boven de 45c op volle kracht door
de sungrow geeft in pieken wel tot 270Wac meer output
de sungrow mpp is realtime en supersnel
de sungrow kan op allerlei manieren aangepast worden (mpp bereik en Vac) zonder allerlei vendor lockin tools
de sungrow verhoogt de netspanning veel minder, slechts 0,9 volt bij tp performance
de sungrow heeft een veel groter mpp bereik
de sungrow gebruikt veel minder vermogen om te werken of in standby/off modus
de sungrow is absoluut volledig stil

anyway, voor mij is deze omvormer perfect (heb er nog 3 maar dit is echt de beste)
helaas is er bijna niet aan te komen, want NL is geen markt voor sungrow
http://www.wechselrichter..._Ltd_-SG1000KHV-2001.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je!
Alleen ik kan het niet openen.........krijg melding: fout tijdens het verzenden van de opdracht naar het programma...... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:03:
[...]

Dank je!
Alleen ik kan het niet openen.........krijg melding: fout tijdens het verzenden van de opdracht naar het programma...... :'(
Vreemd, ik heb hem gewoon kunnen openen en gegevens kunnen invoeren. Na deze controle heb ik je de link gepost.

Ik gebruik Office 2010. Heb jij misschien een oudere versie?

Je moet het bestand wel eerst uitpakken want het is een zip-bestand. En als je de laatste versie van Eccel hebt, dan wel even het knopje "inhoud inschakelen" aanklikken.

Misschien is de download misgegaan? Nogmaals downloaden.

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-10-2012 10:12 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:53:
[...]

op dit moment +12% over het lopende jaar, tov de eerdere sma 2100tl
http://www.solaworx.com.au/page19/page20/page4/index.html
de sungrow blijft veel koeler
de sungrow ging nooit in derating
de sungrow gaat boven de 45c op volle kracht door
de sungrow geeft in pieken wel tot 270Wac meer output
de sungrow mpp is realtime en supersnel
de sungrow kan op allerlei manieren aangepast worden (mpp bereik en Vac) zonder allerlei vendor lockin tools
de sungrow verhoogt de netspanning veel minder, slechts 0,9 volt bij tp performance
de sungrow heeft een veel groter mpp bereik
de sungrow gebruikt veel minder vermogen om te werken of in standby/off modus
de sungrow is absoluut volledig stil

anyway, voor mij is deze omvormer perfect (heb er nog 3 maar dit is echt de beste)
helaas is er bijna niet aan te komen, want NL is geen markt voor sungrow
http://www.wechselrichter..._Ltd_-SG1000KHV-2001.html
eric-pvt pas je wel even op! We weten toch allemaal dat Duits ontwerp en/of fabrikaat automatisch kwaliteit betekend? Duits=Degelijk leren wij bij wiskunde. Veel beter dan die enge Aziaten aan de andere kant van de sloot! Wil jij beweren dat de Duitse degelijkheid tussen onze oren zit?

* Dre runs >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:11:
[...]

Vreemd, ik heb hem gewoon kunnen openen en gegevens kunnen invoeren. Na deze controle heb ik je de link gepost.

Ik gebruik Office 2010. Heb jij misschien een oudere versie?

Je moet het bestand wel eerst uitpakken want het is een zip-bestand. En als je de laatste versie van Eccel hebt, dan wel even het knopje "inhoud inschakelen" aanklikken.

Misschien is de download misgegaan? Nogmaals downloaden.
Ik heb excel 2007.....heb al meerdere pogingen ondernomen.
Na de eerste melding krijg een melding: Kan het doelbestand niet maken......ligt wellicht niet aan de link, maar aan mijn instellingen etc. Ik ga even kijken.....ik weet in ieder geval dat de link oke is.
Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Virusscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Rol-Co schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:28:
[...]

laatste mail was 30-8 en nog niks gehoord, dit zegt agentschap de laatste keer.

Het is namelijk zo dat u na 9 maanden nog een vasstellingsbrief krijgt waar dan deze wijziging wordt doorgevoerd.
We zouden dan graag de wijziging op factuur ontvangen van u
Hopende u voldoende ingelicht te hebben
Hier op 22-8 en wat extre info op 30-8 een wijziging ingestuurd naar het Agentschap, maar geen enkele reactie nog. Het is me volstrekt onduidelijk wanneer dit behandeld wordt en wat er gebeurt als de subsidie dan al op is. 9 maanden? Dat is wel érg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou kunnen, ik ga even rommelen, je hoort van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

RaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:13:
[...]

Welke reden heb je om 2 Netduino's te gebruiken? Het kan toch ook met 1?
Ik heb boven bij de Inverter een kWh meter met S0 puls en beneden in de meterkast de slimme meter met P1 poort. Ik heb wel een kWh meter met S0 puls beneden in de meterkast, maar heb nog geen tijd gehad om deze aan te sluiten.

Het kan inderdaad prima met 1 :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ben hier ook mee aan de gang, maar hoe is een bestand opgebouwd om in te voegen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat zul je even zelf moeten uitzoeken door gegevens in te vullen en te kijken "wat er gebeurt".

Zelf gebruik ik een op maat gemaakt eigen ontwerp in Excel dat niet echt universeel voor ieder bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:18:
[...]
Wil jij beweren dat de Duitse degelijkheid tussen onze oren zit?

* Dre runs >:)
/me gaat even naast dre rennen
het ging toch om efficiency en tvt ??
/me duikt weg

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 11:53 . Reden: voor mij geen miele sma en wceend meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyw
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 14:59
Ik wil graag wat rekenen aan mijn installatie om een beter rendement te krijgen.
Met welke zonhoek reken ik het best om de schaduw te bepalen.
Panelen liggen nu op NW met helling 18gr, wellicht kan ik ze kantelen naar ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 16:13
Over/Onderdimensionering 8)7

Op dit moment heb ik een offerte voor 12 * ZNShine 245Wp panelen (=2940W) en een Omnik 3 omvormer (PV=3400W). In dit topic (en een aantal internetsites) heb ik onderzoek gedaan naar voordelen van over- of onderdimensionering. Dat levert helaas geen eenduidige conclusie op:
a. de omvormer overdimensioneren: vanwege uitbreidingsmogelijkheden en het feit dat max. efficiëntie bij 50% van het ingangsvermogen wordt bereikt of
b. de omvormer onderdimensioneren: omdat de zonnepanelen vrijwel nooit max. produceren en het opvangen van bv. kabelverliezen.

Mijn idee is om te gaan voor b en het aantal panelen op dezelfde omvormer uit te breiden naar 16 (=3920W). De omvormer is dan 15% ondergedimensioneerd.

Graag lees ik jullie adviezen op mijn plan _/-\o_

NB: de zonnepanelen komen te liggen in Oudkarspel, net boven Alkmaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ROMiJo op 28-10-2012 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12 * ZNShine 245Wp panelen (=2940W) en een Omnik 3 omvormer (PV=3400W)
ik zou het doen
de omniksol maakt een sterke opmars in nederland. mede door de lage startspanningen
alsook de online logging ( gratis wifikit ) en qua prijs zitten ze ook behoorlijk scherp.

tevens ga je in deze combinatie niet aftoppen
op je opbrengst
NB: de zonnepanelen komen te liggen in Oudkarspel, net boven Alkmaar
En de omvormer 8)7
grapje

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

woekele schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:23:
[...]

Hier op 22-8 en wat extre info op 30-8 een wijziging ingestuurd naar het Agentschap, maar geen enkele reactie nog. Het is me volstrekt onduidelijk wanneer dit behandeld wordt en wat er gebeurt als de subsidie dan al op is. 9 maanden? Dat is wel érg lang.
Ja dat vond ik ook al maar ze houden wel rekening met de datum van aanvraag hoop ik, anders maar niet, ik zie wel.

Leuk dagje, precies 12u komt de zon er vol op, goede test of het systeem goed werkt. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/3kw.jpg

toch bijna 110wp per paneel als je het uitrekend. ik ben best tevreden. Niet overdimentioneren dus al komt het niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ROMiJo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:06:
Over/Onderdimensionering 8)7

Op dit moment heb ik een offerte voor 12 * ZNShine 245Wp panelen (=2940W) en een Omnik 3 omvormer (PV=3400W). In dit topic (en een aantal internetsites) heb ik onderzoek gedaan naar voordelen van over- of onderdimensionering. Dat levert helaas geen eenduidige conclusie op:
a. de omvormer overdimensioneren: vanwege uitbreidingsmogelijkheden en het feit dat max. efficiëntie bij 50% van het ingangsvermogen wordt bereikt of
b. de omvormer onderdimensioneren: omdat de zonnepanelen vrijwel nooit max. produceren en het opvangen van bv. kabelverliezen.

Mijn idee is om te gaan voor b en het aantal panelen op dezelfde omvormer uit te breiden naar 16 (=3920W). De omvormer is dan 15% ondergedimensioneerd.

Graag lees ik jullie adviezen op mijn plan _/-\o_

NB: de zonnepanelen komen te liggen in Oudkarspel, net boven Alkmaar.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
3000W aan de stopcontactzijde (zogenaamde "WAC") × 1,58 = 4740Wp.

Tip: Uit eigen ervaring weet ik dat je het beste het dak in één keer kan volleggen met panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
Dre schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:35:
[...]

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
3000W aan de stopcontactzijde (zogenaamde "WAC") × 1,58 = 4740Wp.

Tip: Uit eigen ervaring weet ik dat je het beste het dak in één keer kan volleggen met panelen.
Bedankt voor je reactie Dre. Ik heb ook naar je andere post gekeken, maar heb geen idee waar die '1,58' vandaan komt :? Verder zie ik dat je de WAC van de Omnik 3 al hebt gebruikt. Dat zou volgens jouw berekening betekenen dat er 19 panelen van 245 Wp op aangesloten kunnen worden. De specs geven echter een max PV aan de ingang aan van 3400W. Mag/kun je die overschrijden, zonder dat die omvormer defect raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduvekot
  • Laatst online: 02-05-2021
Ik heb al via Zonzoektdak 8 zonnepanelen op mijn dak icm een SMA SB1600-T10, die tot volle tevredenheid en volgens prognose (1800kWh per jaar) werkt.
Ik realiseer me dat als de stroom van het net uitvalt, ook de dakstroom uitvalt. Dat betekent dat niet alleen het licht niet meer brandt maar ook dat het internet niet meer werkt en de kabelaansluiting, de telefooncentrale, de cv-installatie en mijn (computerbeveiligde) gasfornuis.
Maar wat erger is 's nachts mijn medische apparatuur.
Vandaar dat ik gezocht heb naar een backup mogelijkheid en meen die gevonden te hebben met een SMA sunny backup S, die 1 -3 uur stroomuitval overdag en 8 uur stroomuitval 's nachts kan overbruggen.
Nu wil ik dit installeren icm mijn Sunny 1600, maar ik heb nergens de knowhow voor zo'n installatie in nederland kunnen vinden.
Is er iemand op dit forum die mij kan adviseren?
met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ROMiJo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:15:
[...]

Bedankt voor je reactie Dre. Ik heb ook naar je andere post gekeken, maar heb geen idee waar die '1,58' vandaan komt :? Verder zie ik dat je de WAC van de Omnik 3 al hebt gebruikt. Dat zou volgens jouw berekening betekenen dat er 19 panelen van 245 Wp op aangesloten kunnen worden. De specs geven echter een max PV aan de ingang aan van 3400W. Mag/kun je die overschrijden, zonder dat die omvormer defect raakt?
Factor 1,58 is de factor tussen de WAC en het geinstalleerde Wp ('STC') vermogen. antonboonstra heeft berekend hoeveel minder opbrengst je hebt bij een kleinere omvormer (met een Wp/WAC factor van 1,58). antonboonstra heeft het effect alleen bij de factor 1,58 uitgerekend. Het effect op de opbrengst bij een andere factor (zeg 1,5) is bij mij onbekend. Zie hiervoor de volgende posts:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" en antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Ik heb grof uitgerekend wat de financiële gevolgen zijn tussen de factor 1,58 en 1,14.

Alle omvormers begrenzen het vermogen wat ze naar het net leveren, dus als je 4655Wp aansluit en de omgevingscondities zijn gunstig (0,000001% ofzo van het jaar) zal er maar maximaal 3000-3300 Watt het lichtnet op gaan terwijl er wel bijvoorbeeld 4500Watt DC uit de zonnepanelen kan komen op dat moment.
pduvekot schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:50:
Ik realiseer me dat als de stroom van het net uitvalt, ook de dakstroom uitvalt. Dat betekent dat niet alleen het licht niet meer brandt maar ook dat het internet niet meer werkt en de kabelaansluiting, de telefooncentrale, de cv-installatie en mijn (computerbeveiligde) gasfornuis.
Maar wat erger is 's nachts mijn medische apparatuur.
Waarom moet de backup gekoppeld worden aan de zonnepanelen? Hoe heb je de uitval opgevangen voordat je zonnepanelen had? Waarom is een normale UPS niks?

[ Voor 31% gewijzigd door Dre op 28-10-2012 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduvekot
@dre
1. Ik heb nu geen SBU, wel een starthulpaccu die ik voor mijn apparaat kan gebruiken, maar dan moet ik die eerst wel aansluiten, terwijl een SBU als ik slaap zorgt voor een werking zonder onderbreking.
2. Ik wil het icm mijn zonnepanelen omdat dat overdag (bij goede omstandigheden) een langere stroomlevering garandeert.
3. Als de storing langer duurt (hoewel de onderbreking gemiddeld 3 uur is, maar in de Betuwe toch enkele dagen) kan de stroom opgewekt overdag zorgen voor de benodigde stroom 's nachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduvekot
Sorry ik bedoel UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

klump4u schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:24:
[...]

Ben hier ook mee aan de gang, maar hoe is een bestand opgebouwd om in te voegen?
Heb je de sheet achter het tweede tabje links onderin al bekeken (Data)?
Daar kun je je opbrengst invullen. ;)

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zoiets misschien? http://www.econo.nl/Products/807-effekta-vx-series-3kw.aspx Voor zover ik weet levert deze niet terug aan het net. Dus als de accu's vol zijn, wordt er niet teruggeleverd aan het net.

[ Voor 44% gewijzigd door antonboonstra op 28-10-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduvekot
@antonboonstra
Dank, Dit lijkt mij meer geschikt voor een "eiland"-oplossing, dus zonder net-aansluiting.
Maar ik zal de leverancier eens contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 13:02
Rol-Co schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 23:12:
[...]

Ik log hem nu ook alleen met een kWh meter dus krijg een gemiddelde van opbrengst per 5 min.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982

werkt opzich wel goed maar wil eigenlijk data van de hele dag en graag alles, voltages,temps alles.
dat zou het mooiste zijn.
dat systeem wat je krijgt haalt data uit de inverter of wat anders? en via de rs232 of via een insteek kaart?
Het systeem is inderdaad van FP4all en ik ben het nu aan het uittesten het geeft alle waarden door het is een extern kastje ongeveer zoals een router en die sluit je op de rs232 aan ik ben er nu nog mee aan het expirimenteren ik zal deze week wel even een paar screenshots posten.

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
[...]

ben het denk met dre eens. (misschien nog wat comma ge n!@#$)
kijk niet allen naar stc maar kijk ook naar de noct van de panelen.

veel omvormers geven de W aan als grens.
maar de echte grens is de V. (in de winter als het koud is.)

ik leg nu 4770Wp op een power-one 3.0 (3300Wac en 2000W per mpp.)
dat is dan wel oost-west op zuid zou ik dit niet doen.

liggen de panelen onder een vrij grote hoek op zuid(50 graden of meer.)
dan zou ik dit weer niet doen.
dan is het optimum meer in de herfst en lente en is het kouder.
dus heb je dan meer stc als noct.

het blijft altijd een lastig vraag stuk.
en somige dingen doe je op gevoel.
dus als je zelf gaat leggen post je gegevens, als je het laat doen laat dat over aan een goede installateur.
die hebben ervaring. (en daar huur je ze voor in. zoek een goeie uit.)

@dre, eric-pvt.
stop eens met rennen, ik word er moe van.
en duitse degelijkheid?
het is wel meteen een duitse degelijke prijs die je er voor betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-10-2012 18:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zijn de magazijnen van LDK weer leeg? Een paar maanden geleden was het nog €0,54/ Wp (8)7) en nu weer €0,74/ Wp (incl. btw).

@migjes
Graag "comma ge n!@#$" via DM, dan pas ik dat even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

je woont tussen mij en hans de git dus dat word hard knallen, en alle adviezen zijn poep.
je gaat zeker 1000kWh/kWp halen, en veelvuldig over je piekvermogen van de panelen heen
dimensioneer dus minstens ~10% zwaarder die omvormer dan je Wp, anders krijg je spijt.
als je het geesterambacht kan zien en de duinen -> dimensioneer 20% zwaarder die omvormer
neem mono, pandas oid, en geen goedkope poly, en zorg dat het 1 maart 2013 draait.
op de plek waar je woont is het zonde geen pv te hebben.
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/q24gem_8110_jaar.png

(hans=schagennoord eric=alkmaar westrand)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heb jij geen meetdata van een heel jaar? Dan kunnen we groningen (antonboonstra) eens vergelijken met de zonnige koele westkust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat heb ik in plugwise, de details houd ik op de omvormer bij,
vrij generiek dus per windrichting en stekker AC output only,
vanwege de diverse merken omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

MissSunshine schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:01:
[...]

Heb je de sheet achter het tweede tabje links onderin al bekeken (Data)?
Daar kun je je opbrengst invullen. ;)
Dank u _/-\o_

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Dre schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:18:
[...]

Waarom zo'n zware omvormer voor maar 5100Wp? In mijn ogen zou 3,3 kW(AC) tot zeg 4 kW(AC) meer dan voldoende zijn. Pico 4.2 geen optie?
Volgens de leverancier zorgt overdimensionering voor een langere levensduur van de omvormer. Ik zie hier veel discussie over aftoppen. Iedereen lijkt hier op of over de grens te gaan zitten van wat de omvormer aan kan. Kan dit de levensduur niet beinvloeden, de omvormer is het eerste en enige dat stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Poecillia schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:59:
[...]

Volgens de leverancier zorgt overdimensionering voor een langere levensduur van de omvormer. Ik zie hier veel discussie over aftoppen. Iedereen lijkt hier op of over de grens te gaan zitten van wat de omvormer aan kan. Kan dit de levensduur niet beinvloeden, de omvormer is het eerste en enige dat stuk gaat?
Is dit een opmerking van de leverancier of heeft de fabrikant dit aangegeven?
Vind ik nogal een verschil.

Als in de handleiding/instructie manual hier geen opmerkingen over worden gemaak, vind ik dit geen issue.

In geval van twijfel: mailtje naar de fabrikant, denk ik.

Leveranciers, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine

MissSunshine

2915Wp

Mag ik dan aan jou vragen hoe je die info in je profiel zet over je PV-systeem (onderaan je postjes en aan de linkerkant)? Heb al een tijdje zitten zoeken waar ik dat kan doen, maar kan het niet vinden :$

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38
Ziet er veel belovend uit. Alleen wat voor import van data kun je doen? Van zowel pvoutput als van fp4all heb ik de csv's geprobeerd, maar dat slikt hij niet.....

Overigens heeft mn buurman vanaf vandaag ook zijn stroomfabriekje in gebruik, kunnen we eens gaan vergelijken:

AEG <=> Omnik
Suntech 295W <=> Ameri Solar 200W

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MissSunshine schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:18:
[...]

Mag ik dan aan jou vragen hoe je die info in je profiel zet over je PV-systeem (onderaan je postjes en aan de linkerkant)? Heb al een tijdje zitten zoeken waar ik dat kan doen, maar kan het niet vinden :$
Hier

MissSunshine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicomo
  • Laatst online: 10:19
Hi Schinnen-groen,

Kun je een screenshot van de input file plaatsen die je gebruikt om de xls file automatisch mee te vullen. Dat zou mij enorm helpen bij het begrijpen van je VBA code.... :*)

Bij voorbaat dank,
Nico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine

MissSunshine

2915Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2023
Zo, vandaag toch nog even 5kwh. Het was weer een mooie dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Peeveetje schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:36:
Zo, vandaag toch nog even 5kwh. Het was weer een mooie dag :)
Het mooie is dat mensen die dit forum lezen weinig kunnen met deze info tenzij ze jou persoonlijk kennen en weten wat er op je dak ligt. ;)

Je kan het ook in kWh/kWp geven dan hoeft dat weer niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
migjes schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:03:
[...]

veel omvormers geven de W aan als grens.
maar de echte grens is de V. (in de winter als het koud is.)
Het begint mij duidelijk te worden. De Omnik 3 heeft een max. input DC van 590V; verdeeld over 2 ingangen die max. met 550V belast kunnen worden. Het ZNShine zonnepaneel heeft een Vmax van 30 (+3%). Dus aan de Omnik mogen maximaal 19 panelen (19*31=589V) aangesloten worden. Dan weet je zeker dat onder geen enkele omstandigheid de omvormer wordt beschadigd door een te hoge V van de panelen.
migjes schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:03:
[...]

ik leg nu 4770Wp op een power-one 3.0 (3300Wac en 2000W per mpp.)
dat is dan wel oost-west op zuid zou ik dit niet doen.

liggen de panelen onder een vrij grote hoek op zuid(50 graden of meer.)
dan zou ik dit weer niet doen.
dan is het optimum meer in de herfst en lente en is het kouder.
dus heb je dan meer stc als noct.
En hiermee bedoel je dus dat je het niet zou doen, omdat dan de kans bestaat dat de Vmax input van de omvormer kan worden overschreden bij teveel panelen onder ideale (=koudere) omstandigheden.

Kort samengevat kan ik aan mijn Omnik 3 dus zonder gevaar 18 panelen van 245Wp hangen (aan de westkust, ongeveer op zuid en onder een hoek van 50 graden) _/-\o_

Bedankt!
Pagina: 1 ... 181 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.