~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zou jij mij een plezier willen doen en (de tekst van) die mail van essent hier willen plaatsen. Bij telefonisch navraag kreeg ik op 2 verschillende dagen van twee verschillende medewerkers dat er alleen een vergoeding van de leveringsprijs wordt gegeven (dus ongeveer 6 cent) voor elke kiloWatt meer teruggeleverd dan verbruikt...
Groet,
Toine
Verwijderd
ik heb de metingen van koprol niet gezien dus kan niet beoordelen of de omvormer in deze defect is.Maar alles met een defecte omvormer...
ook deze omvormer is er in principe tegen beveiligt
maar het uitvallen ( flippen van de zekering ) is hier al vaker genoemd.
als ik naar die frequentie kijk dan zouden er of vaak omvormers defect gaan of de groep valt alsnog uit alsgevolg van teveel wp op de omvormer
kan me zo voorstellen bij een plotselinge piek ( zonnetje breekt door ) dat de omvormer het dan net niet kan bijbenen als de overload te groot is
------------------
mbt op 90% van het max gaan zitten
de generatoren in energiecentrales zoals de kolen en kerncentrales draaien standaard op 90% van de maximum belasting . dit omdat ze dan het meest efficient zijn.
Of met een aardlek die eruit springt, of een te lichte zekering. Maar inderdaad niets met onder- of overdimensioneren.WoudseHoeve schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:25:
[...]
Dat is duidelijk, maar wat bedoel je er mee te zeggen ? Naar mijn mening heeft dit niets te maken met onder of overdimensioneren. Maar alles met een defecte omvormer...
Nog een leuke grafiek. Het vermogen dat mijn 570Wp set heeft geleverd gedurende afgelopen jaar. 90% van de tijd (excl. 's nachts uiteraard) is er minder dan 360W geleverd. Let wel, dit zijn de AC opbrengsten van de omvormer. Het DC vermogen ligt zo'n 5-10% hoger, afhankelijk van de efficientie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ja ik. Ik gebruik de Femtogrid Power Optimizers. Die maken zo'n 400V DC van de 28V DC dat van het paneel afkomt.looyenss schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:25:
Heeft iemand hier ervarind met het gebruik van DC-DC converters voor solar panelen, dus met een (bijvoorbeeld) 400VDC output ipv 230V 50Hz
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Per definitie kunnen omvormers niet meer leveren als ze voor gemaakt zijn ook niet even. Het extra DC vermogen van de panelen wordt niet doorgegeven aan de AC vermogen welke op het net gezet wordt.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:32:
[...]
ik heb de metingen van koprol niet gezien dus kan niet beoordelen of de omvormer in deze defect is.
ook deze omvormer is er in principe tegen beveiligt
maar het uitvallen ( flippen van de zekering ) is hier al vaker genoemd.
als ik naar die frequentie kijk dan zouden er of vaak omvormers defect gaan of de groep valt alsnog uit alsgevolg van teveel wp op de omvormer
kan me zo voorstellen bij een plotselinge piek ( zonnetje breekt door ) dat de omvormer het dan net niet kan bijbenen als de overload te groot is
------------------
mbt op 90% van het max gaan zitten
de generatoren in energiecentrales zoals de kolen en kerncentrales draaien standaard op 90% van de maximum belasting . dit omdat ze dan het meest efficient zijn.
Wel is het zo dat een omniksol 4.0k-TL tijdelijk 4400Watt (19A) kan leveren, welke genoeg is om de zekering van 16A te laten klappen? Dit betekend dat de omvormer op een grotere zekering van 20A aangesloten moet worden. (Ik neem nu even aan dat hij op een 16A zekering staat)
Als je naar de grafiek kijkt zie dat de max eff bij 90% alleen geld voor de hogerespanningen, bij lagere mpp spanningen maakt het niet veel uit.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
gezien de tijd van het jaar hoeft dat gelukkig niet op stel en sprong
Ik heb de indruk dat de omvormer eerst verkregen energie van de panelen 'opspaart' tot er een brokje is om terug te geven aan het net. Vooral als de panelen maar 40 watt leveren zie ik aan de DC kant steeds een brokje van bijvoorbeeld 0,1kWh op het net gezet worden, niet permanent 40 watt.
Als je dan 4.000 Watt levert aan je omvormer kan ie wellicht een keertje 4400Watt als brokje leveren aan je net. Daarna weer even minder, zodat het nog steeds een 4.000 Watt inverter is. Ofzoiets?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Een omvormer heet dan ook op zijn beste Vlaams een "hakselaar".NiGeLaToR schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:08:
Kan het te maken hebben met de wijze waarop omvormers werken?
Ik heb de indruk dat de omvormer eerst verkregen energie van de panelen 'opspaart' tot er een brokje is om terug te geven aan het net. Vooral als de panelen maar 40 watt leveren zie ik aan de DC kant steeds een brokje van bijvoorbeeld 0,1kWh op het net gezet worden, niet permanent 40 watt.
Als je dan 4.000 Watt levert aan je omvormer kan ie wellicht een keertje 4400Watt als brokje leveren aan je net. Daarna weer even minder, zodat het nog steeds een 4.000 Watt inverter is. Ofzoiets?
Opslaan op een condensator, de opgeslagen energie in stukkies hakken en d'r een mooie sinus van breien aan AC zijde. Very oversimplified (ik begeef me op erg gevaarlijk terrein als technoleek, als dat maar goed gaat...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Dank je voor je overzicht Anton!antonboonstra schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:44:
[...]
Zowel ten opzichte van 2010 als 2011 is dit tot nu toe een slechte oktober maand. Is ook terug te zien in de dalende lijn van mijn lopende jaaropbrengst.
[afbeelding]
[afbeelding]
Eerste grafiek is van alleen mijn 555Wp set (iets schaduw), de tweede van mijn beide sets (1125Wp totaal).
Ik heb even op je site gekeken naar de lopende jaaropbrengst curve.
Hoe kan ik dit voor mijn panelen berekenen?
De KWh/KWp per dag optellen, en dan delen door het aantal dagen??
Verwijderd
Ik vond ze te duur.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:51:
Hallo,
Zijn er hier mensen die bekend zijn met de produkten van Verdegro Solar? Morgen ga ik naar de showroom om te kijken en mij te laten adviseren.
Zie de reacties graag tegemoet.
Gr. A3
Energie opsparen gaat niet makkelijk. Een paar dikke condensatoren kunnen wel energie bevatten, maar bij de vermogens waar we over praten moet je dan eerder denken aan miliseconden, dan aan bv. seconden. Een inverter levert dus direct en continu zijn energie. Dat gaat niet in brokjes of hapjes. Doet hij dat wel, dan geeft dat vervuiling op je lichtnet, zulke inverters voldoen dan ook niet aan de eisen die hieraan gesteld worden.NiGeLaToR schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:08:
Kan het te maken hebben met de wijze waarop omvormers werken?
Verwijderd
Ik heb al jaren een serre. Halfjaarlijks maak ik die schoon omdat er anders minder licht binnenkomt en dan komt er zwart water af. Dit zal met panelen niet anders zijn, dus........ poetsen !NiGeLaToR schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:18:
Dat randje zand boeit me niet zo, maar er blijft echt een laagje achter op de panelen.
Nog poetstips? Heb nu afgespoeld met water en daarna met een hele zachte dingest om de ramen te lappen nog even de panelen geaaid en nog 's afgespoeld. Kijk morgen wel of er kalk achter blijft, was toevallig einde dag dat ik even tijd vond. Kan er goed bij, dus was 7 minuten werk.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:13:
[...]
Ik heb al jaren een serre. Halfjaarlijks maak ik die schoon omdat er anders minder licht binnenkomt en dan komt er zwart water af. Dit zal met panelen niet anders zijn, dus........ poetsen !
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja, droog trekken met een nieuwe rubberen vloertrekker ( anders krijg je krasen )NiGeLaToR schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:26:
[...]
Nog poetstips? Heb nu afgespoeld met water en daarna met een hele zachte dingest om de ramen te lappen nog even de panelen geaaid en nog 's afgespoeld. Kijk morgen wel of er kalk achter blijft, was toevallig einde dag dat ik even tijd vond. Kan er goed bij, dus was 7 minuten werk.
Trouwens een systeem van 55kWp liggen op een plat dak. 3x SMA Tripower 17.000. 1 volledig systeem heeft schaduw. Op bewolkte dagen de rendementsafwijking < 20%. Op zonnige dagen zit dat op 'slechts' 27-28%.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Bij de lopende jaaropbrengst kijk ik naar opbrengst over een periode van een jaar. Dus bijvoorbeeld van 25 oktober 2011 t/m 24 oktober 2012. Dit deel ik door het vermogen van mijn panelen en dan heb je de genormeerde jaaropbrengst. Ditzelfde geintje doe ik ook van de periode van twee dagen eerder (23 okt '11 t/m 22 okt '12) en de twee dagen daarvoor etc. Zo krijg je een lopende jaaropbrengst.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:01:
[...]
Dank je voor je overzicht Anton!
Ik heb even op je site gekeken naar de lopende jaaropbrengst curve.
Hoe kan ik dit voor mijn panelen berekenen?
De KWh/KWp per dag optellen, en dan delen door het aantal dagen??
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Ai, dus dan kun je dit eigenlijk pas doen na een jaar produceren?antonboonstra schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:11:
[...]
Bij de lopende jaaropbrengst kijk ik naar opbrengst over een periode van een jaar. Dus bijvoorbeeld van 25 oktober 2011 t/m 24 oktober 2012. Dit deel ik door het vermogen van mijn panelen en dan heb je de genormeerde jaaropbrengst. Ditzelfde geintje doe ik ook van de periode van twee dagen eerder (23 okt '11 t/m 22 okt '12) en de twee dagen daarvoor etc. Zo krijg je een lopende jaaropbrengst.
In jouw grafieken, zie ik eerst de lijnen oplopen, komt dit dan doordat je nog geen voledig jaar aan cijfertjes hebt?
Beetje vergelijkbaar met dit verhaal. De laatste stuiptrekking zullen we maar zeggen.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
bij die link krijg ik een virusmelding!SunshineCompany schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:17:
Trouwens, omdat we op onze website een artikel over zonne-energie uit Trouw hadden staan (inc. bronvermelding) hebben we een boete gekregen van 450 EUR.
Beetje vergelijkbaar met dit verhaal. De laatste stuiptrekking zullen we maar zeggen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wordt zowel administratief en installatie(norm)technisch erg moeilijk (lees: onmogelijk) neem ik aan?!
(weet het eigenlijk wel, maar wil het voor de zekerheid toch nog even vragen...)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Zijn 4, 11jaar oude 95Wp paneeltjes zonder alu frame. Ze zijn afkomstig van een systeem waarbij de panelen verdiept in het dak lagen. Wegens lekkage verwijdert.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
SunshineCompany schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:17:
Trouwens, omdat we op onze website een artikel over zonne-energie uit Trouw hadden staan (inc. bronvermelding) hebben we een boete gekregen van 450 EUR.

Dank voor de waarschuwing.
Zou Vincent Dekker van Wijwillenzonblogtoptrouw ook zo worden aangepakt???

* edit *
Aan de andere kant: ook wel weer lekker rustig. Gewoon die kranten in het sop gaar laten koken en negeren, scheelt weer een hoop werk...Vanaf heden is het op Hanff.nl dan ook niet meer toegestaan om artikelen (of gedeeltes) van de sites van Trouw, de Volkskrant, de Gelderlander en Leren.nl te plaatsen en/of links daar naartoe. Zelfs geen quotes.

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 25-10-2012 20:40 . Reden: Zo kun je het ook bekijken... ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dit zijn geweldige grafieken antonboonstraantonboonstra schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
Of met een aardlek die eruit springt, of een te lichte zekering. Maar inderdaad niets met onder- of overdimensioneren.
Nog een leuke grafiek. Het vermogen dat mijn 570Wp set heeft geleverd gedurende afgelopen jaar. 90% van de tijd (excl. 's nachts uiteraard) is er minder dan 360W geleverd. Let wel, dit zijn de AC opbrengsten van de omvormer. Het DC vermogen ligt zo'n 5-10% hoger, afhankelijk van de efficientie.
[afbeelding]

Deze grafiek roept bij mij uiteraard wel weer wat vragen op:
- Waar ligt de installatie in Nederland?
- Wat is de oriëntatie en hellingshoek?
- Schaduw?
- Steca 500?
- Betreft dit de meetdata van 1 geheel jaar (365 dagen) (was mij niet duidelijk)
- Over welke periode wordt 1 meetwaarde gemeten? (plugwise bijvoorbeeld uur waarden)
- Hoeveel kWh zou er verloren gaan als je omvormer maar X vermogen kon leveren (X is dan bijvoorbeeld 360W. De Wp/WAComvormer (
) verhouding is in dat geval 1,58.
Mijn omnik 4k staat op een 20A zekering met een eigen aardlek. Mijn omvormer heeft blijkbaar een software foutje waardoor er bij het uit en/of inschakelen van de levering een piek van 50A door de zekering jast. Dat vindt de zekering weer niet leuk en springt uit. Het maakt niet uit of er daarvoor veel of weinig levering is geweest.WoudseHoeve schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:00:
[...]
Per definitie kunnen omvormers niet meer leveren als ze voor gemaakt zijn ook niet even. Het extra DC vermogen van de panelen wordt niet doorgegeven aan de AC vermogen welke op het net gezet wordt.
Wel is het zo dat een omniksol 4.0k-TL tijdelijk 4400Watt (19A) kan leveren, welke genoeg is om de zekering van 16A te laten klappen? Dit betekend dat de omvormer op een grotere zekering van 20A aangesloten moet worden. (Ik neem nu even aan dat hij op een 16A zekering staat)
Als je naar de grafiek kijkt zie dat de max eff bij 90% alleen geld voor de hogerespanningen, bij lagere mpp spanningen maakt het niet veel uit.
Ik heb 4711 Wp op een omvormer die max 4400W kan leveren... volgens mij loopt dat mooi in lijn van elkaar. Hoe vaak zal het immers voorkomen dat er meer dan 4400W geleverd? Ik weet het nog niet want ik heb de beste maanden nog niet meegemaakt.
Dat droogtrekken heb ik twijfels bij, idd ivm krassen. Als het water geen nieuwe vlekken achter laat, lekker laten gaan? Maargoed, jouw panelen zitten ook lekker onder! Op mijn auto ligt ook nog een lekker laagje. Zand zo fijn dat het er niet af regentPClop schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:40:
[...]
Ja, droog trekken met een nieuwe rubberen vloertrekker ( anders krijg je krasen )
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-10-2012 21:20 ]
Wat voor zekering? Wat voor aardlek?koprol schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:08:
[...]
Mijn omnik 4k staat op een 20A zekering met een eigen aardlek. Mijn omvormer heeft blijkbaar een software foutje waardoor er bij het uit en/of inschakelen van de levering een piek van 50A door de zekering jast. Dat vindt de zekering weer niet leuk en springt uit. Het maakt niet uit of er daarvoor veel of weinig levering is geweest.
Je zegt dat er een piek van 50A door je zekering loopt. Hoe weet je dat? (gemeten?)
Bij een koude zekering geldt de volgende karakteristiek:
http://vaktechniek.et-ins.../BCD-karakteristiek.6.gif
Duurt dus erg lang voordat deze aanspreekt (tenzij de stroom boven de 60A komt met B-karakteristiek, dan kan de magnetische beveiliging aanspreken)

Heb nog geen last van de boom, maar dit duurt niet lang meer. Even aan de buren vragen of er wat af mag
De installatie bestaat uit 18 x Sunrise 200 WP full black panelen gemonteerd op clickfit. De omvormer is een Delta Solivia 3.3 geworden.
Geleverd door SolarKing (bedank voor het advies)
Wel een erg mooie installatie zo overigens!
[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 25-10-2012 21:39 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Thnx!NovapaX schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:38:
'Nog' geen last van de boom??? Bekant je hele gevel is beschaduwd, zonde van de zonnewarmte! Ik zou toch niet blij worden van zo'n grote boom bij de buren in de voortuin... maargoed... wat doe je eraan
Wel een erg mooie installatie zo overigens!
De schaduw lijkt erger dan het is. Ik vindt het vooral in de zomer wel lekker, en het geeft wat privacy. Alleen hoger moet hij niet worden, wil niet dat mijn opbrengst er onder lijdt.
De 'ollandsche soap draait weer op volle toeren, met meerdere afleveringen per week...

Er is een flinke spreiding in de maanden, kijk even op mijn site, de rode lijntjes zijn de PVGIS-waarden. Zoals je ziet ligt september er iets boven. Helaas wordt dat meer dan gecompenseerd door de zompige oktobermaand.MasterMaceMichu schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:34:
Waar halen jullie je 'estimates' vandaan voor pvoutput.org? Heb zelf 'pvgis' gebruikt, maar voor September zit ik al op 114% t.o.v de estimate...is dat niet een beetje heel hoog?
http://www.e2fb.nl/zonphp/nojaarv.php
A'dam PVOutput
Zie deze post, over Siderea.MasterMaceMichu schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:34:
Waar halen jullie je 'estimates' vandaan voor pvoutput.org? Heb zelf 'pvgis' gebruikt, maar voor September zit ik al op 114% t.o.v de estimate...is dat niet een beetje heel hoog?
Dit zijn mijn waardes voor een 4900 Wp systeem, ik heb omgeving Eindhoven gekozen met gemiddelde orientatie:
Siderea:
jan 118
feb 162
maart 338
april 505
mei 559
juni 573
juli 554
aug 485
sept 402
okt 284
nov 118
dec 88
totaal 4185
PVCalc:
jan 136
feb 247
maart 421
april 400
mei 541
juni 475
juli 514
aug 551
sep 397
okt 295
nov 168
dec 115
totaal 4260
PVCalc lijkt wat optimistisch in de donkere maanden.....
De bekende Shell paneeltjes,geen OK4 omvormers erbij?stef110 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:31:
Zijn 4, 11jaar oude 95Wp paneeltjes zonder alu frame. Ze zijn afkomstig van een systeem waarbij de panelen verdiept in het dak lagen. Wegens lekkage verwijdert.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Verwijderd
ik zal hem hier dan toch ook maar op de 20A gaan hangen, systeem hangt nu nog op een 16A groepMijn omnik 4k staat op een 20A zekering met een eigen aardlek
er zit in onze groepenkast 3 aardleks met ieder 3 groepen
aardlek 1 ==> 3 groepen woonhuis
aardlek 2 ==> 3 groepen woonhuis
aardlek 3 ==> 2 groepen ongebruikt , 1 groep pv systeem
stel nu dat ik een 2e pv systeem ga bijhangen , kan ik die dan ook op aardlek 3 hangen of is het dan beter om bijv 1 groep van aardlek2 om te hangen naar aardlek 3 en het nieuwe pvsysteem op aardlek 2??
Hele mooie installatie!Tafkar schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:25:
Hier nog de beloofde foto van het eind resultaat:
[afbeelding]
Heb nog geen last van de boom, maar dit duurt niet lang meer. Even aan de buren vragen of er wat af mag
De installatie bestaat uit 18 x Sunrise 200 WP full black panelen gemonteerd op clickfit. De omvormer is een Delta Solivia 3.3 geworden.
Geleverd door SolarKing (bedank voor het advies)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik kan mij voorstellen dat aan de kust met een koele zeewind en meer zon, de omvormer veel vaker pieken te verduren krijgt. Daar zal je dan ook eerder piekverliezen tegenkomen dan in het binnenland.Dre schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:06:
[...]
Dit zijn geweldige grafieken antonboonstraDank u
Deze grafiek roept bij mij uiteraard wel weer wat vragen op:Leuke data, topicstart waardig
- Waar ligt de installatie in Nederland? Noord Nederland, vlakbij Groningen
- Wat is de oriëntatie en hellingshoek? Zuid-Zuid-Oost (160°) onder 35° helling
- Schaduw? Bij dit systeem (570Wp op hoog dak) heb ik geen last van schaduw
- Steca 500? Zowel het 555Wp systeem (met lichte schaduw van okt-feb) als het 570Wp systeem draait op een Steca 500
- Betreft dit de meetdata van 1 geheel jaar (365 dagen) (was mij niet duidelijk)
yes
- Over welke periode wordt 1 meetwaarde gemeten? (plugwise bijvoorbeeld uur waarden) 5 minuten waarden
- Hoeveel kWh zou er verloren gaan als je omvormer maar X vermogen kon leveren (X is dan bijvoorbeeld 360W. De Wp/WAComvormer (
) verhouding is in dat geval 1,58. Nu heb ik over 365 dagen, 552,55 kWh geproduceerd. Zouden alle vermogens boven 360W zijn afgetopt op 360W, dan zou de jaaropbrengst 530,45 kWh zijn geweest. Een verschil van 22,10 kWh (4%).
Thanx
Goh....
Dat hebben ze bij mij in de straat met auto's.
www.mijnzon.info
Wat ik me wel afvraag is of onderdimensioneren invloed heeft op de levensduur van de omvormer. De omvormer wordt in die situatie vaker vol belast.antonboonstra schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
[afbeelding]
A'dam PVOutput
Verwijderd
het lijkt me dat als de omvormer stabiel op 90% load zit dit beter te verwerken is als continu aftoppen ivm maxload overschrijding ding word in dat geval ook warmer etc etcDe omvormer wordt in die situatie vaker vol belast.
aan de ankere kant er zijn hier nog geen ervaringen bekend van omvormers die al 8 jr of langer draaien
ik zou eens kunnen informeren ik weet nog een plek waar een pv systeem al zeker 15jr draait
Dat ligt er ook een beetje aan wat voor hoofdstoppen je hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 06:43:
[...]
ik zal hem hier dan toch ook maar op de 20A gaan hangen, systeem hangt nu nog op een 16A groep
er zit in onze groepenkast 3 aardleks met ieder 3 groepen
aardlek 1 ==> 3 groepen woonhuis
aardlek 2 ==> 3 groepen woonhuis
aardlek 3 ==> 2 groepen ongebruikt , 1 groep pv systeem
stel nu dat ik een 2e pv systeem ga bijhangen , kan ik die dan ook op aardlek 3 hangen of is het dan beter om bijv 1 groep van aardlek2 om te hangen naar aardlek 3 en het nieuwe pvsysteem op aardlek 2??
Ik heb ook 3x3 groepen van 16A, maar daarvoor zitten 3 hoofdstoppen van 25A. Als er een 16A stop regelmatig uitspringt door je omvormer, dan zou ik niet 2 van die omvormers aan 1 hoofdstop van 25A koppelen. Maar als het allemaal aan 1 hoofdzekering van 40A hangt, dan maakt het nauwelijks uit.
Of een omvormer een klein aardlek heeft en dus 2 omvormers meer aardlek hebben en mogelijk een aardlek kunnen laten uitslaan lijkt me een vraag voor een echte expert. Staat er in de handleiding iets over wel of geen aardlek?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Zonnepanelen leveren niet een stabiel vermogen waardoor je omvormer stabiel op 90% load zit. Als je mijn eerdere grafiek zag, leveren zonnepanelen 90% van de tijd minder dan 70% van hun STC vermogen.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:15:
[...]
het lijkt me dat als de omvormer stabiel op 90% load zit dit beter te verwerken is als continu aftoppen ivm maxload overschrijding ding word in dat geval ook warmer etc etc
Als je een relatief stabiel/constant vermogen van zonnepanelen ziet, dan is dit op een zomerdag zonder bewolking, bijvoorbeeld bij TheSunshineCompany. Hier zie je dat zelfs met een overgedimensioneerde omvormer (SMA TP 15000) uit 13.940 Wp panelen 'slechts' 11.700 W aan vermogen komt.
[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 26-10-2012 10:33 ]
Verwijderd
dus ik dacht als ik later ga uitbreiden omdan Gr 8 en Gr9 samen over 1 aardlek te gebruiken voor de pv systemen
Ik weet niet wat voor groepenkast je hebt (de "ouderwetse" met smelt zekeringen of de moderne met automaten) als het niet mocht lukken op een aardlek kan je altijd twee alamat automaten (gekombineerde aardlek en zekeringautomaat) plaatsen dan heb je een aardlek per groep.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd

van links naar rechts
groep 1 tot en met 6 ==> woonhuis
groep 7 niet gebruikt , voor de toekomst
groep 8 niet gebruikt voor de toekomst
groep 9 huidig pv systeem
zodra er en 2e pv systeem kom wil ik deze op groep 8 plaatsen
De mijne is ondertussen 18 jaar oud, maar toen wel al met aardlek.
Ik heb toen gekozen voor het alamat type zodat als er een aardlek uit gaat niet gelijk meerdere groepen uit liggen.
Jouw kast lijkt me in iedergeval voor je pv groepen niet al te moeilijk aan te passen mocht het nodig zijn.
Verwijderd
Eerst afspoelen met tuinslang ivm schurend zand, dan met lauw sopje met Dreft en naspoelen met tuinslang en gewoon laten drogen. Groeten van Mien Dobbelsteen.NiGeLaToR schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:19:
[...]
Dat droogtrekken heb ik twijfels bij, idd ivm krassen. Als het water geen nieuwe vlekken achter laat, lekker laten gaan? Maargoed, jouw panelen zitten ook lekker onder! Op mijn auto ligt ook nog een lekker laagje. Zand zo fijn dat het er niet af regentje zal naast zo'n zandbak wonen.
Verwijderd
Swapevent draait nu op 18 ipv 16*240 totaal 4320 WP
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 11:26 . Reden: upgrade 2 panels ]
Zou ook wel erg vreemd zijn als ze dat niet deden.
Maar zo lang het niet nodig is niets aan je kast veranderen.
Het is naar mijn idee gewoon een normale kast, niks mis mee.
ik heb voor 99,9% de zelfde meterkast.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:03:
het betreft deze :
[afbeelding]
van links naar rechts
groep 1 tot en met 6 ==> woonhuis
groep 7 niet gebruikt , voor de toekomst
groep 8 niet gebruikt voor de toekomst
groep 9 huidig pv systeem
zodra er en 2e pv systeem kom wil ik deze op groep 8 plaatsen
(andermerk, en andere hoofdschakelaar)
heb er voor gekozen om de pv groepen te verdelen over de aardleks.
maar ik zit er aan te denken om hem totaal te gaan verbouwen.
ik wil graag een slimme meterkast
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Daar heb ikaan zitten denken.
S0 is het hem net niet.PvPower schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:38:
Migjes, meten per groep (kWh meter met S0 uitgang)?
Daar heb ikaan zitten denken.
zat aan mbus te denken.
ik dacht zelf aan een 3fase meter op een 1fase aan te sluiten en dan per aardlek te meten.
(maar ik moet het eigenlijk nog allemaal uitzoeken.)
edit:
veel van die meters met een s0 zijn maar precies tot de 5A.
dat is net iets te veel afwijking voor mij.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 26-10-2012 11:49 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Mbus net even geGoogled nog nog geen mogelijkheid per groep?
Als je dan een groep steeds meer ziet gaan verbruiken met meerdere apparaten op de groep (zoals met mijn vriezer) weet je tenminste waar je moet gaan zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door PvPower op 26-10-2012 12:01 ]
http://www.abb.com/produc...uctLanguage=nl&country=NLPvPower schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:51:
Migjes, mijn idee is meer per groep te meten en dan daar informatie uit te distileren.
Mbus net even geGoogled nog nog geen mogelijkheid per groep?
Als je dan een groep steeds meer ziet gaan verbruiken (zoals met mijn vriezer) weet je tenminste waar je moet gaan zoeken.
ik heb een abb kast.
vandaar.
de deltasingle heeft een lref van 10A.
dat zou ik eigenlijk willen gebruiken voor het meten van mijn pv.
maar ik moet nog veel uitzoeken en passend maken voor mijn beperkte ruimte.
(veel dingen die ik nog niet zeker weet.)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
netjes hoor.Mars Warrior schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:44:
SolarNRG aan het werk met 53 x CanadianSolar 245Wp:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zit tegenwoordig overal DIN rail in waar de boel opgeklikt word.
Nu alleen nog kijken hou dat zit met aansluitingen op de groepen.
Nice! Wat voor gebouw is dit, bij jou op het werk ofzo? Ik neem aan dat dit niet je woonhuis isMars Warrior schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:44:
SolarNRG aan het werk met 53 x CanadianSolar 245Wp:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door antonboonstra op 26-10-2012 13:10 ]
Nee De bestaande omvormer was na een jaar of 8 overleden en is toen vervangen voor een soladin 600.audiojunk schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:34:
[...]
De bekende Shell paneeltjes,geen OK4 omvormers erbij?
Op deze omvormer gaan we binnen kort 2 nieuwe panelen plaatsen.
Iemand een idee waar ik voor deze 4 paneeltjes nog een mooi omvormertje kan halen, ik had al even gemeten er komt ongeveer 35v onbelast uit dus uitgaande van 95Wp zou dat zoon 2,7A zijn ik zat zelf te denken aan een micro inverter en dan ze alle 4 parallel te zetten.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
MPPT 20-50 Volt
Vmin 25 Volt
Imax 10A
Kost circa 200 euro.
http://www.power-one.com/...t/micro-0.25_0.3-i_en.pdf
Ik denk dat de Enecsys Duo 480-60 ook redelijk bij deze spanning aan zou moeten sluiten.
Weet je eigenlijk hoeveel cellen deze panelen hebben? 60? 72? Iets anders?
stef
Waarom niet alle 4 in serie en op een Steca 300 of 500?stef110 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:38:
[...]
Iemand een idee waar ik voor deze 4 paneeltjes nog een mooi omvormertje kan halen, ik had al even gemeten er komt ongeveer 35v onbelast uit dus uitgaande van 95Wp zou dat zoon 2,7A zijn ik zat zelf te denken aan een micro inverter en dan ze alle 4 parallel te zetten.
Zijn waarschijnlijk deze panelen http://www.posharp.com/rs...l-solar_p1488990594d.aspx
[ Voor 11% gewijzigd door audiojunk op 26-10-2012 14:20 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Je zou echt even moeten kijken wat voor spanning er uit deze panelen komen onder belasting. Sluit er eens een oude gloeilamp of anders een 3 stuks 12 volt lampen in serie op aan. De spanning die hier per paneel onbelast uit komt is niet echt vergelijkbaar met de huidige 72 cel panelen (Voc 45, Vmpp 36).stef110 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:08:
ik zat zelf ook al te denken aan een Enecsys die plaatsen wij met werk ook wel eens. het zijn inderdaad 72 cellen.
stef
Wellicht dat daarom een micro voor een 60 cel paneel beter zou passen. De involar Micro is ook ingesteld op een Vmpp van circa 30 Volt geloof ik.
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 26-10-2012 23:09 ]
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Waar heb je deze informatie vandaan? Ik zit met het probleem dat mijn 4k van de 2 weken 3 dagen achter elkaar aan het eind van de dag er uitklapte en vandaag (terwijl ik op kantoor zatkoprol schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:08:
[...]
Mijn omnik 4k staat op een 20A zekering met een eigen aardlek. Mijn omvormer heeft blijkbaar een software foutje waardoor er bij het uit en/of inschakelen van de levering een piek van 50A door de zekering jast. Dat vindt de zekering weer niet leuk en springt uit. Het maakt niet uit of er daarvoor veel of weinig levering is geweest.
Dit speelt pas sinds ik de 2de string heb toegevoegd en de zekering naar 20A heb ge-upgrade. Van omnik heb ik ook begrepen dat ik een firmware upgrade moet hebben, maar ver volgens niets meer van hen vernomen.
Heeft iemand al een firmware upgrade bij de hand gehad?
Yup, op het werk, iets met CO2 prestatieladder enzoantonboonstra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:08:
[...]
Nice! Wat voor gebouw is dit, bij jou op het werk ofzo? Ik neem aan dat dit niet je woonhuis isEn straks natuurlijk even toevoegen aan de PV lijst: GoT of niet-GoT

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
deze kan via je leverancier verzorgt worden,Heeft iemand al een firmware upgrade bij de hand gehad?
plaats eens het grafiekje van die bewuste dag
alle info helpt natuurlijk.
kijk ook eens naar de groepverdeling zit er toevaliig bij een droger of wasmachine op die groep
Systeem compleet nu .

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 16:15 . Reden: systeem zit nu op 4320wp ]
wat heb je zelf al ondernomen Aart?aartw99 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:56:
Wie kan mij een adres geven voor de aankoop van losse CIS dunne film panelen?
Graag in deze groep of IM.
al offertes met jouw specifieke wens de deur uit gedaan met bv. de vele adressen verkrijgbaar op o.a. Solar Top 50?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
* Rukapul is zojuist even door de buurt gefietst om op aangeven van mrs Rukapul een PV-installatie iets verderop te bekijken, zie ik dat in het rijtje van onze achterburen er een 4e installatie bij is gekomen. Helaas wel weer de meest lelijke poly panelen met niet bepaald nette afwerking van montagemateriaal. Waar ik eigenlijk voor ging kijken was een nette mono set.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2012 17:03 ]
... en dan heb je al snel antwoord (als 't ie tenminste klaar is met boodschappen doen en met het snoeien van de wingerd alhier) ...Rukapul schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:00:
Hoewel Aart wel iets meer inzicht kan bieden in wat hij al ondernomen heeft, moet ik uit eigen ervaring zeggen dat als je iets specifiekers zoekt dan gewoon een "panelenpakket voor ... kWh" dat je met de SolarTop50 weinig opschiet. Dan heb je meer aan de lijst van zonnigtype om 365+ E-mails tegelijk uit te sturen
aartw99:
groothandel
leverancier (die mogelijk van genoemde groothandel betrekt)
of deze (ik zal het verder niet over deze opmerking op die site hebben: "Het vermogen van een zonnesysteem wordt altijd uitgedrukt in PV"...

Wie heeft ervaring hiermee (of kent succes/horrorverhalen
Mooi hoor!
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Ik heb er 1 , een es4200 en vind het op het monitoren van gegevens na een prima apparaat, doet zijn werk.Joepla schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:02:
Ik kom zo af en toe wel eens het merk 'Effekta' tegen, een leverancier van oorspronkelijk UPS'en en accu's dacht ik. Voor een kennis zit ik te kijken of dat mogelijk interessant is...
Wie heeft ervaring hiermee (of kent succes/horrorverhalen)? Zelf heb ik al bijna 10 jaar de Fronius IG serie, die dingen doen het echt altijd, dag in dag uit, maar zijn niet goedkoop.
Wel moet je even kijken of er de nieuwste firmware in zit, met de oude was de efficentie niet super maar dat is stukken verbeterd met de nieuwe versie.
Zeer flexibel, 2 mppt trackers en vreet nagenoeg alle soorten panelen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
per-fect.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:00:
[...]
deze kan via je leverancier verzorgt worden,
plaats eens het grafiekje van die bewuste dag
alle info helpt natuurlijk.
kijk ook eens naar de groepverdeling zit er toevaliig bij een droger of wasmachine op die groep
Systeem compleet nu .
[afbeelding]
Ik snap alleen nog steeds niet waarom je deze setup niet initieel hebt laten maken. En dat hoef je ook niet uit te leggen, hoor, klaar. Dit is mooi, heel mooi.
Verwijderd
dit had 2 redenen , ten 1e ik wist niet hoelang het zou duren voor de subsidie kwam en 2e ik ben uitgegaan van wat maximaal kon op een 16A groep.
dus opdracht was de deur uit en toen kwam de subsidie op dezelfde dag als de panelen zefl
allebei binnen 10werkdagen dus.
die 2 lege plekken vond ik inmiddels lelijk en dankzij de subsidie kon ik nog 2 panelen bij plaatsen
mbt de 16A groep, deze word nog vervangen door een 20A groep ( wist toendertijd ook neit dat dat kon )
dus vandaar dat er toch binnen 1 week nog 2 panelen bij kwamen
met dank aan westlandsolar voor de snelle / nette levering
Ok dank!Rol-Co schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:27:
[...]Ik heb er 1 , een es4200 en vind het op het monitoren van gegevens na een prima apparaat, doet zijn werk.
Wel moet je even kijken of er de nieuwste firmware in zit, met de oude was de efficentie niet super maar dat is stukken verbeterd met de nieuwe versie.
Zeer flexibel, 2 mppt trackers en vreet nagenoeg alle soorten panelen.
Ja flexibel inzetbaar en 2 trackers, dat vind ik ook pluspunten. Firmware is zelf te updaten, zover ik kan nagaan, dus geen gedoe met terugsturen naar fabrikant oid.
Wat valt je tegen aan het monitoren? Is dat lastig of duur, of ziet het er gewoon niet goed uit?
Ik monitor met een losse digitale kWh meter met S0 pulse , die kan je op verschillende manieren monitoren.
Het enersolis programma is wel mooi opzich maar dan moet je een pc laten draaien zolang de inverter "wakker" is.
Schijnt vrij zeldzaam te zijn. Ik heb hier ook een poosje naar gezocht, maar de manier waarop de diodes zijn aangesloten was onvindbaar (ik keek specifiek naar Suntech). Ik heb op landscape gegokt, om dezelfde reden als jij zei.Delchrys schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:31:
Zijn er ook panelen waar de bypass diodes anders geplaatst zijn. Ik bedoel dus dat de lengte strings niet uitgeschakeld worden maar de breedte strings??? Zit met portrait plaatsing op plat dak en wil de onderlinge afstand zo klein mogelijk houden zodat ik aan een betere hellingshoek kom als 18graden. Maar wil niet tegen euvel aanlopen dat de panelen uitgeschakeld worden door een strookje schaduw aan de onderzijde in de winter.
Op zich is een totaalopbrengst genoeg. Grafiekjes waarop je bv. vermogen op ieder moment van de dag kan zien zijn best mooi, maar niet heel zinvol, vind ik. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel het systeem opwekt.
Wel zag ik dat je vermogens van de 2 inverters (want dat zijn het in feite) wel op het LCD kan zien (maar niet tegelijk). Daarmee kun je een evt. defect/verschil snel zien.
Hardwarematig kan je:
enkel schakelen en 2100wp max, dubbel schakelen en 2x 2100wp max, en parallel met doorlussen van beide trackers en 4200wp max.
Verwijderd
@stef110
de frameloze panelen zijn rsm95 panelen, ik heb eventueel de datasheet ervan,
ze kunnen perfect op een steca 300 2x2
Kijk eens hier: http://www.emuag.ch/energ...er-with-Webserver.html#29
Ik weet niet hoe de prijzen zich verhouden ten opzichte van ABB
Hoe zou een te lichte aardlekschakelaar ooit schade aan een omvormer kunnen geven? Dat is namelijk het enige wat invloed op garantie zou moeten hebben. De formulering van SMA bij de 3000TL/3600TL/4000TL/5000TL serie is:S.Death schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:24:
[...]
Sterker nog bij rechtstreeks aansluiten van de omvormer op de eindgroep, dus geen WCD ertussen, is helemaal geen aardlek vereist. Als de omvormer fabrikant het aanraad zou ik het echter wel doen ivm garantie claim, maar het is niet verplicht.
Ik heb even gekeken naar een nette oplossing voor een SMA 3600 TL omvormer, maar daar word je niet blij van (alle alternatieven bij vaste aansluiting[/]:Indien een externe RCD- resp. FI-aardlekschakelaar in het land van installatie vereist is, dient een
schakelaar gebruikt te worden die bij een aardlekstroom van 100 mA of hoger in werking treedt.
- geen aardlek (conform handleiding, mag bij vast aansluiten van NEN1010, maar je verliest toch wat veiligheid bij '(klus)ongelukjes')
- bestaande 30mA aardlek (niet conform handleiding, klapt heel misschien eruit, mag volgens NEN1010, veilig)
- extra 100mA (of 300mA) aardlek (neemt heel veel ruimte in groepenkast in -> samen met automaat 3 units breedte, conform handleiding, mag volgens NEN1010 bij vaste aansluiting, veilig)
- nieuwe 100mA 16A aardlekautomaat (duur >100euro, moeilijk te krijgen, conform handleiding, mag volgens NEN1010 bij vaste aansluiting, veilig)
Ik kan er niet bepaald enthousiast van worden om het conform de handleiding te doen...
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2012 21:33 ]
Ik heb gebeld met http://www.zonnepanelenophetdak.nl/zonnigtype schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:23:
[...]
... en dan heb je al snel antwoord (als 't ie tenminste klaar is met boodschappen doen en met het snoeien van de wingerd alhier) ...
aartw99:
groothandel
leverancier (die mogelijk van genoemde groothandel betrekt)
of deze (ik zal het verder niet over deze opmerking op die site hebben: "Het vermogen van een zonnesysteem wordt altijd uitgedrukt in PV"...).
en die leveren geen lossen panelen
en veel via google gezocht: niets gevonden.
Vandaar mijn vraag
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Met 969kWh/kWp zullen veel mensen jaloers op je zijn. De meeste paneeltjes in Nederland zullen minder opbrengen.antonboonstra schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:42:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat aan de kust met een koele zeewind en meer zon, de omvormer veel vaker pieken te verduren krijgt. Daar zal je dan ook eerder piekverliezen tegenkomen dan in het binnenland.
De vraag is dus even hoeveel kWh of euro's verlies ik door een kleine omvormer te nemen. Als ik jou gegevens vermenigvuldig met 11,1 om voor een wat groter systeem (ivm goedkopere omvormer) krijgen we het volgende:
We hebben het dan over (360WAC×11,1=) 4000WAC omvormer of een (500WAC×11,1=) 5556WAC omvormer. Dit aangesloten op 6333Wp PV panelen.
- Opbrengst 4000WAC omvormer = 5894 kWh
- Opbrengst 5556WAC omvormer = 6139 kWh
- Gemiste opbrengst per jaar bij 4000WAC omvormer = 246 kWh
- Gemiste euro's per jaar: 246 kWh × €0,21 = €52 per jaar
- Meerprijs 4000WAC > 5556WAC omvormer circa €249 (vooraf financieren) (meerprijs van €0,16/ WAC)
Zou je eenzelfde berekening kunnen maken voor begrenzing op 450 WattAC (Wp/WAC factor van 1,26) en voor 310 WattAC (Wp/WAC factor van 1,84) (misschien is er wel een curve te maken???)
Als we wat meer data hebben kunnen we misschien wel zeggen dat op een Steca 500 zo'n 4×230Wp of misschien wel 5×230Wp geinstalleerd moet worden? (8 Ampère panelen ja

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 28-10-2012 09:15 . Reden: 0,97 > 969. En omvormer 6000WAC > 5556WAC ]
Oké, jammer dan. Er stond nog een andere leverancier in mijn post.aartw99 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:30:
[...]
Ik heb gebeld met http://www.zonnepanelenophetdak.nl/
en die leveren geen lossen panelen
en veel via google gezocht: niets gevonden.
Vandaar mijn vraag
Vraag anders Herberg PV hoe hij groothandel SolarClarity zo gek heeft gekregen om van hen een paar panelen los te krijgen...
Ik had vandaag in Barneveld net iets meer als 1 kWh/kWp.Dre schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:42:
[...]
Met 0,97kWh/kWp zullen veel mensen jaloers op je zijn. De meeste paneeltjes in Nederland zullen minder opbrengen.
Verwijderd
Hier in het noorden 2,21 KWh/KWp vandaagdeejeebv schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:47:
[...]
Ik had vandaag in Barneveld net iets meer als 1 kWh/kWp.

heb dm gestuurd.PvPower schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:36:
@Migjes, nog even over M-bus
Kijk eens hier: http://www.emuag.ch/energ...er-with-Webserver.html#29
Ik weet niet hoe de prijzen zich verhouden ten opzichte van ABB
[ Voor 164% gewijzigd door migjes op 26-10-2012 22:03 ]
Dit topic is gesloten.