Na een avond lezen ben je op dit forum pas aan het begin. Na een paar weken of langer lezen op alle mogelijke site zoals die van PPV, JeroenH, enz, enz begin je het een een beetje te snappen
ik heb toen het serieuze vormen begon aan te nemen om een pv systeem te gaan plaatsen op 1 avond de laatste 20 pagina's doorgelezen.
Vervolgens als volgt te werk gegaan:
Stap 1
Vervolgens bij een 3 tal leveranciers gekeken naar het formaat panelen
kortweg 3 maatvoering ( 80*160, 99,*160 en 99*200 )
Stap 2
je weet je dak oppervlakte dus word het puzzelen in mijn geval was 1 dakhelft 500 bij 305
panelen van 2m lengte houd ik of aan de onderkant 1 m danwel aan de zijkant 1 m over
met panelen van 99*160 landscape kan ik er 3 achter elkaar leggen is 480 en 3 rijen onderelkaar is 300cm dit past dus precies.
een kleiner formaat paneel betekende dus in totaal meer WP's
Stap 3 je weet nu wat je maximaal aan wp kwijt kan google op leveranciers zonnepanelen en kijk naar d e prijs , zet er een 10 tal in een excel sheet
je weet nu welke omvormer , max wp en prijs ex installatie
Stap 4 zoek naar de omvormver die het beste bij jouw situatie past in mijn geval ivm 2 dakhelften wilde ik 2mpp trackers, markeer de afvallers in je excelsheet
Stap 5 qua pv set zit er niet zoveel verschil in prijs tussen x en y neem contact op met de leverancier ivm installatiekosten voor jouw situatie. in mijn geval ivm een blokhut scheelde dit algauw een 40% op de installatie kosten
Stap 6 kijk naar je groepenkast , moet er een groep bij danwel andere groepenkast ,
Groepenkast zelf vervangen en zelf de kabel getrokken naar de omvormer ,
dit bespaar je algauw een 300 euro tov de leveranciers
Stap 7 kijk naar totaal prijs, ik had 1 leverancier die qua pv set goedkoper was ( ongeveer 300 euro ) maar dit werd teniet gedaan door de hogere installatie kosten tov de overige
Stap 8 neem contact op met iedere leverancier en kijk hoe je te woord gestaan word.
zijn ze bekend in de regio of komen ze wat terughouden over
Stap 9 verglijk deze info met je excel sheet en maak je keuze , er bleven er bij mij 2 over
Stap 10 maak je keuze, 1 leverancier had een lange levertijd in mijn geval,
de leverancier waar ik voor gekozen heb was bekend in de buurt , kon bij wijze van spreken de volgende dag al leveren. en was ook zeer enthousias betrokken om een goed advies te geven aangaande het systeem wat ik in gedachten had.
Conclusie die ik voor mezelf had getrokken
- mbt de pvsystemen , er zat tussen de goedkoopste en duurste pv systeem 200 euro verschil en qua vermogen 200wp verschil.
- als je eenmaal besloten hebt om een systeem aan te schaffen wil je niet 8 a 9 weken wachten zeker gezien deze tijd van het jr
- een leverancier die bekend is met je omgeving geeft toch een beter gevoel dan een response <plaatsje> waar legt dat dan ??